Putem ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih pripremi i provedbi projekata u svezi s poticanjem energetske učinkovitosti i korištenja OIE u proizvodnim industrijama u Republici Hrvatskoj.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute)određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe projekata kojima se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
*Prijavitelji se posebice trebaju upoznati s uvjetima ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (Opći i Posebni uvjeti) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika bespovratnih sredstava.
0
Komentiraj
1.1Strateški i zakonodavni okvir
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014-2020. godine reguliran je Sporazumom o partnerstvu između Republike Hrvatske i Europske komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će Republika Hrvatska pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU-a koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014-2020. godine.
Opći cilj Sporazuma o partnerstvu jest pružiti potporu u približavanju Republike Hrvatske ostalim državama Europske unije, odnosno regijama, ubrzavanjem gospodarskog rasta i poticanjem zapošljavanja. Sporazum o partnerstvu definira Tematski cilj 4 „Podržavanje prelaska na niskougljično gospodarstvo u svim sektorima“ kao jedan od izabranih ciljeva u koji se usmjeravaju sredstva unutar Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014-2020.“ (u daljnjem tekstu: OPKK)te koji je izravno obuhvaćen provedbom ovog Poziva.
OPKK se sufinancira iz Europskog fonda za regionalni razvoj (u daljnjem tekstu: EFRR) i Kohezijskog fonda (u daljnjem tekstu: KF), a njegova se strategija temelji na koncentraciji ulaganja u devet Tematskih ciljeva zajedničkog Strateškog okvira i njihovim specifičnim prioritetima ulaganja, s daljnjim fokusom na specifične ciljeve (u daljnjem tekstu: SC), koje je potrebno ostvariti. OPKK je usmjeren k poboljšanju konkurentnosti u RH, na nacionalnoj i regionalnoj razini.
Ovaj Poziv pokrenut je u okviru prioritetne osi 4 (u daljnjem tekstu: PO4) „Promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije“, SC 4b1 „Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ OPKK, financiranog sredstvima ESI fondova.
Poziv je u skladu s člankom 3. Zakona o energetskoj učinkovitosti (Narodne novine, broj 127/2014), čije ispunjenje doprinosi i ispunjavanju ciljeva iz članaka 1. 3. Direktive 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti kojom se dopunjuju direktive 2009/125/EZ i 2010/30/EU i ukidaju direktive 2004/8/EZ i 2006/32/EZ (SL L 315,14. 11. 2012.). Mjere i prihvatljive aktivnosti ovog specifičnog cilja su usklađene s Četvrtim nacionalnim akcijskim planom energetske učinkovitosti (2017-2019).
Provedba ovog Poziva utvrđena je zakonodavnim okvirom na razini RH i EU.
0
Komentiraj
1.1.1Zakonodavstvo Europske unije
Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije (pročišćene verzije, 2016/C 202/01, od 7. lipnja 2016. godine)
Uredba (EU) br. 1301/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Europskom fondu za regionalni razvoj i o posebnim odredbama o cilju „Ulaganje za rast i radna mjesta“ te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1080/2006 (Uredba o EFRR-u);
Uredba (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013);
Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora;
Direktiva 2010/31/EU europskog parlamenta i vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka);
Delegirana Uredba komisije (EU) br. 244/2012 od 16. siječnja 2012. o dopuni Direktive 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća o energetskim svojstvima zgrada utvrđivanjem usporednog metodološkog okvira za izračunavanje troškovno optimalnih razina za minimalne zahtjeve energetskih svojstava zgrada i dijelova zgrada (Tekst značajan za EGP);
Direktiva 2009/28/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora te o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktiva 2001/77/EZ i 2003/30/EZ;
Posebno izdanje Službenog lista Europske unije na hrvatskom jeziku (2013) - poglavlje Energetika, koje sadržava tekstove obvezujućih općih akata, kao i akte usvojene u razdoblju od 1952. godine do dana pristupanja;
Guidelines accompanying Commission Delegated Regulation (EU) No 244/2012;
Direktiva 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti;
Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (NN, Međunarodni ugovori 2/12);
Zakon o uspostavi institucionalnog okvira za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 92/14);
Uredba o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem "Ulaganje za rast i radna mjesta“ (NN 107/14, 23/15 i 129/15, 15/17 i 18/17 - ispravak);
Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13 i 78/15);
Uredba o procjeni utjecaja na okoliš (NN 61/14);
Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (NN 147/14)
Odluka o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (NN 158/13);
Uredba o indeksu razvijenosti (NN 63/10 i 158/13);
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 157/13);
Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08);
Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08 i 112/12);
Zakon o prostornom uređenju (NN 153/13);
Zakon o gradnji (NN 153/13 i 20/17);
Zakon o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14, 154/14);
Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (NN 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09, 153/09, 143/12, 152/14, 81/15);
Zakon o građevnim proizvodima (NN 76/13, 30/14);
Zakon o energetskoj učinkovitosti (NN 127/14);
Pravilnik o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju (NN 48/14, 150/14, 133/15, 22/16, 49/16, 87/16);
Tehnički propis o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama (NN 128/15);
Zakon o državnim potporama (NN 47/14);
Program dodjele državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima;
Program dodjele de minimis potpora (potpore male vrijednosti) za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima;
Pravilnik o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 79/14, 41/15 i 75/15);
Pravilnik o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti (NN 78/13);
Pravilnik o prihvatljivosti izdataka (NN 143/14);
Drugi zakoni i propisi: http://www.mingo.hr
Napomena: Propisi navedeni u ovom Pozivu su propisi koji su na snazi (važeći) trenutku njegove objave te se na Upute za prijavitelje i ostalu prateću dokumentaciju, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je Prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na Prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
0
Komentiraj
2.2Odgovornosti za upravljanje
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (MRRFEU) je Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: UT) odgovorno za upravljanje i provedbu OPKK-a.
Posredničko tijelo razine 1 (u daljnjem tekstu: PT1) za ovaj Poziv je Ministarstvo zaštite okoliša i energetike (u daljnjem tekstu: MZOE).
Posredničko tijelo razine 2 (u daljnjem tekstu: PT2) u ovom Pozivu je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: FZOEU).
Sva tijela u sustavu obavljaju svoje djelatnosti i odgovorne su za procedure kako je definirano ranije navedenim zakonodavnim okvirom te odredbama ovog Poziva.
0
Komentiraj
3.3Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
Glavni ciljevi SC 4b1 „Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ OPKK, su povećanje učinkovitosti korištenja energije u proizvodnim industrijama omogućujući proizvodnju jednake količine proizvoda korištenjem manje količine isporučene energije, te smanjenje udjela konvencionalnih (fosilnih) goriva u ukupnoj potrošnji energije prebacivanjem na obnovljive izvore energije u sljedećim proizvodnim industrijama: industriji željeza i čelika, industriji obojenih metala, kemijskoj industriji, industriji stakla, keramike i građevinskog materijala, rudarstvu, tekstilnoj industriji, kožno prerađivačkoj i odjevnoj industriji, industriji papira i tiskarstvu, strojarstvu i ostalim metalnim industrijama te ostalim industrijama koje isključuju proizvodnju hrane i pića i duhansku industriju.
Predmet poziva:
Ostvarenje energetskih ušteda kroz povećanje učinkovitosti korištenja energije u proizvodnim industrijama, omogućujući jednake količine rezultata (usluga) korištenjem manje količine ulazne energije te smanjenje udjela konvencionalnih (fosilnih) goriva u ukupnoj potrošnji energije uvođenjem OIE.
Svrha (cilj) poziva:
Ovim pozivom podupirat će se provedba mjera energetske učinkovitosti i ugradnje opreme za korištenje obnovljivih izvora energije koje će u proizvodnim procesima dovesti do smanjenja potrošnje isporučene energije od minimalno 20% u odnosu na referentnu potrošnju isporučene energije prije provedbe mjere. Projekt energetske obnove procesa može uključivati i energetsku obnovu zgrada i u tom slučaju, podupirat će se provedba mjera energetske učinkovitosti i ugradnje opreme za korištenje obnovljivih izvora energije koje će u zgradama dovesti do smanjenja potrošnje isporučene energije od minimalno 40%..
Energetska obnova zgrada u kojima nije smješteno industrijsko postrojenje (npr. upravnih zgrada) podupirat će se isključivo ako je projektnim prijedlogom predviđeno smanjenje potrošnje isporučene energije na proizvodnom postrojenju od najmanje 20%.
Podupirat će se i mjere za korištenje obnovljivih izvora energije koji nisu dio mjera povećanja energetske učinkovitosti u industrijskom postrojenja ako ta ugradnja dovodi do smanjenja potrošnje isporučene energije od minimalno 10%.
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, Prijavitelj u Obrascu 1. Prijavni obrazac (A dio) treba opisati doprinos pokazateljima navedenima u Tablici 1. Ciljana vrijednost pokazatelja na razini projektnog prijedloga definira se kao vrijednost pokazatelja koju će projekt ostvariti na završetku razdoblja provedbe.
Prilikom iskazivanja ušteda (smanjenja potrošnje) isporučene energije nužno je pridržavati se Metodologije izračuna i iskazivanja ušteda i ostalih sastavnica projekta (Dodatak 5 ovih Uputa).
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, prijavitelj na razini projektnog prijedloga treba opisati pokazatelje rezultata i pokazatelje neposrednih rezultata specifičnih za program prema investicijskom prioritetu tj. pokazatelje programu specifičnih rezultata te njihove konkretne vrijednosti navesti u Prijavnom obrascu gdje je primjenjivo te u ostaloj, za to predviđenoj dokumentaciji Poziva.
Vrijednosti pokazatelja rezultata na razini projekta pratit će PT1 i PT2.
Vrsta pokazatelja
Opis
Pokazatelj neposrednih rezultata
Udio obnovljive energije u bruto konačnoj potrošnji energije u proizvodnim industrijama
Definira se kao povećanje količine energije proizvedene iz obnovljivih izvora energije prije i poslije energetske obnove, odnosno provedbe projekta.
Pokazatelj rezultata
Ušteda energije u proizvodnim industrijama
Definira se kao ukupni iznos ušteda isporučene energije u proizvodnim industrijama prije i poslije energetske obnove (minimalno 20% na godišnjoj razini) pri obnovi proizvodnih pogona odnosno 40% pri obnovi zgrada.
2
Komentiraj
4.4Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka dodjele bespovratnih sredstava,odnosno do iskorištenja raspoloživih sredstava EFRR-a predviđenih za ovaj Poziv.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 114.000.000,00 HRK.
MZOE (PT1) zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog poziva.
Najniža odnosno najviša dopuštena ukupna vrijednost bespovratnih sredstava iz EFRR-a koji mogu biti dodijeljeni za financiranje prihvatljivih izdataka pojedinačnog projektnog prijedloga koji može biti dostavljen u sklopu ovog Poziva je kako slijedi:
najniži iznos 500.000,00 kuna
najviši iznos 20.000.000,00 kuna.
Najviša dopuštena ukupna vrijednost bespovratnih sredstva iz EFRR-a koji mogu biti dodijeljeni jednom Prijavitelju / Korisniku za financiranje prihvatljivih izdataka svih projektnih prijedloga koje je prijavio iznosi 20.000.000,00 kuna.
Maksimalni stupanj sufinanciranja prihvatljivih troškova projekta iz bespovratnih sredstava EFRR-a prema veličini poduzeća i kategorijama aktivnosti sukladno Programu dodjele državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (vidi Dodatak 3. ovih Uputa) i Programu dodjele de minimis potpora (potpore male vrijednosti) za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (vidi Dodatak 4. ovih Uputa) je kako slijedi:
Maksimalni stupanj sufinanciranja iz EFRR prema veličini poduzeća
Mikro i malo poduzeće
Srednje poduzeće
Veliko poduzeće
Priprema projekta
85%prihvatljivih troškova
85%prihvatljivih troškova
85%prihvatljivih troškova
Mjere energetske učinkovitosti
50% prihvatljivih troškova
40% prihvatljivih troškova
30% prihvatljivih troškova
Mjere za visokoučinkovitu kogeneraciju
65% prihvatljivih troškova
55% prihvatljivih troškova
45% prihvatljivih troškova
Mjere za promicanje energije iz obnovljivih izvora energije
65% prihvatljivih troškova
55% prihvatljivih troškova
45% prihvatljivih troškova
Upravljanje projektom
85%prihvatljivih troškova
85%prihvatljivih troškova
85%prihvatljivih troškova
Projektni prijedlozi kod kojih se slijedom provedbe faze 2. postupka dodjele Administrativna provjera, provjera prihvatljivosti prijavitelja, provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti, ocjena kvalitete te provjera prihvatljivosti izdataka (točka 4.1.3. ovih Uputa), odnosno slijedom ispravaka proračuna, utvrdi nepoštivanje gore navedenog financijskog ograničenja o najnižoj dopuštenoj ukupnoj vrijednosti bespovratnih sredstava, bit će isključeni iz daljnjeg postupka dodjele.
U slučaju da projektni prijedlog bude odobren za financiranje u sklopu ovog Poziva, ali da tijekom provedbe tj. slijedom postupaka nabave (za izvođenje radova, pružanje usluga i nabavu roba) ili nekih nepredviđenih okolnosti dođe do odstupanja između ukupne vrijednosti prihvatljivih troškova projektnog prijedloga navedene u projektnoj prijavi (na osnovu koje se projektni prijedlog odabire) te stvarne (ugovorene) vrijednosti projektnog prijedloga slijedom kojih bi došlo do nepoštivanja, odnosno neusklađenosti s gore navedenim financijskim ograničenjima o najnižoj i najvišoj ukupnoj vrijednosti bespovratnih sredstava, nadležna tijela MZOE (PT1) i/ili FZOEU (PT2) tražit će pojašnjenje od Prijavitelja/Korisnika te slijedom pojašnjenja odlučiti o prihvatljivosti eventualnih odstupanja, odnosno opravdanosti gore navedenih neusklađenosti. Nadležna tijela MRRFEU (UT)i/ili MZOE (PT1) i/ili FZOEU (PT2) u gore navedenim slučajevima također mogu obustaviti plaćanja i/ili zahtijevati povrat svih ili dijela plaćenih iznosa.
Prijavitelj se obvezuje iz vlastitih sredstva ili vanjskim financiranjem (svime što ne predstavlja sredstva iz bilo kojeg javnog izvora, uključujući iz Europske unije, odnosno europskih strukturnih i investicijskih fondova), npr. zajam ili jamstvo poslovne banke ili javnog tijela uz uvjet da se primjenjuju tržišni uvjeti, osigurati sredstva za financiranje:
a)razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih izdataka projektnog prijedloga te iznosa bespovratnih sredstava iz EFRR-a dodijeljenih za financiranje prihvatljivih izdataka u sklopu ovog Poziva i
b)svih neprihvatljivih troškova, neovisno o trenutku nastanka.
4
Komentiraj
5.5Obveze koje se odnose na državne potpore / potpore male vrijednosti (de minimis potpore)
Bespovratna sredstva koja se dodjeljuju u sklopu ovoga Poziva isključivo će se dodjeljivati u skladu s Programom državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (vidi Dodatak 3. ovih Uputa) ili Programom dodjele potpora male vrijednosti (de minimis) (vidi Dodatak 4. ovih Uputa), odnosno sve projektne aktivnosti moraju biti povezane s navedenim Programima.
Sukladno Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima, a za provedbu mjera energetske učinkovitosti i uvođenja obnovljivih izvora energije, sredstva unutar Poziva dodjeljivat će se prema pravilima za dodjelu državnih potpore za zaštitu okoliša na koje se odnose posebne odredbe Odjeljka 7. Uredbe 651/2014, i to kroz:
Potpore za ulaganje u projekte energetske učinkovitosti na koje se odnosi članak 38. Uredbe 651/2014;
Potpore za ulaganje u visokoučinkovitu kogeneraciju na koje se odnosi članak 40. Uredbe 651/2014;
Potpore za ulaganje u promicanje energije iz obnovljivih izvora na koje se odnosi članak 41. Uredbe 651/2014;
Napomena: Sukladno članku 6. Uredbe 651/2014, koji se odnosi na učinak poticaja, aktivnosti koje se prijavljuju prema Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima ne smiju započeti prije prijave projektnog prijedloga na Poziv za dodjelu bespovratnih sredstva.
Za aktivnosti pripreme projektne dokumentacije i upravljanje projektom, sredstva unutar Poziva dodjeljivat će se sukladno Programu dodjele potpora male vrijednosti (de minimis).
Detaljni pregled obaveza koje se odnose na državne potpore i potpore male vrijednosti u okviru ovog Poziva nalaze se u Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (Dodatak 3. ovih Uputa), Programu dodjele potpora male vrijednosti (de minimis) (Dodatak 4. ovih Uputa) te u Uputama o dodjeli državnih potpora i potpora male vrijednosti (Dodatak 5. ovih Uputa).
Sukladno Uputama o dodjeli državnih potpora i potpora male vrijednosti, prilikom izračuna ukupne razine potpora potrebno je poštivati pravila o zbrajanju potpora.
U sklopu Poziva bit će potrebno popuniti i dostaviti informacije o korištenim potporama te o statusu u odnosu na definiciju primatelja potpora (mali, srednji, veliki). Predmetne informacije dostavit će se u sklopu Obrasca 5. Izjava Prijavitelja.
0
Komentiraj
5.1.1Intenziteti potpora prema Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima
Za izračun intenziteta potpore i prihvatljivih troškova, svi iznosi koji se upotrebljavaju trebaju biti iznosi prije odbitka poreza i drugih naknada. Prihvatljivi troškovi moraju biti popraćeni pisanim dokazima koji trebaju biti jasni, konkretni i ažurirani.
Potpore će se, sukladno s odgovarajućim kategorijama, dodjeljivati u intenzitetu kako slijedi:
Intenzitet potpore za mjere energetske učinkovitosti koje se dodjeljuju velikim poduzetnicima ne može premašiti 30% prihvatljivih troškova.
Intenzitet potpore za mjere energetske učinkovitosti može se povećati do maksimalnog intenziteta potpore od 50% , i to kako slijedi:
-za 20 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju malim poduzetnicima
-za 10 postotnih bodova za mjere koje se dodjeljuju srednjim poduzetnicima
Intenzitet potpore može se povećati za 15 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze na potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (a) UFEU i za 5 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze u potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (c) UFEU.
Prihvatljivi se troškovi određuju na sljedeći način:
-ako se trošak ulaganja u energetsku učinkovitost može utvrditi kao zasebno ulaganje u ukupnom trošku ulaganja, taj cjelokupan trošak povezan s energetskom učinkovitošću predstavlja prihvatljive troškove;
-u svim ostalim slučajevima troškovi ulaganja u energetsku učinkovitost utvrđuju se u odnosu na slično ulaganje koje nije u tolikoj mjeri usmjereno na energetsku učinkovitost, a koje bi se vjerodostojno moglo provesti bez potpore. Dobivena razlika između troškova ulaganja odgovara troškovima povezanima s energetskom učinkovitosti i predstavlja prihvatljive troškove
Intenzitet potpore za visokoučinkovitu kogeneraciju za velike poduzetnike ne može premašiti 45% prihvatljivih troškova.
Intenzitet potpore za visokoučinkovitu kogeneraciju može se povećati do maksimalnog intenziteta potpore od 65% kako slijedi:
-za 20 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju malim poduzetnicima
-za 10 postotnih bodova za mjere koje se dodjeljuju srednjim poduzetnicima
Intenzitet potpore može se povećati za 15 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze na potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (a) UFEU i za 5 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze u potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (c) UFEU.
Prihvatljivi troškovi su:
-dodatni troškovi ulaganja za opremu koja je potrebna kako bi postrojenje funkcioniralo kao postrojenje za visokoučinkovitu kogeneraciju u usporedbi s konvencionalnim postrojenjima za proizvodnju električne ili toplinske energije istog kapaciteta;
-ili dodatni troškovi ulaganja kako bi se postrojenje nadogradilo do veće učinkovitosti ako postojeće postrojenje već udovoljava pragu visoke učinkovitosti
Intenzitet potpore za promicanje energije iz obnovljivih izvora energije ne smije premašiti:
-45% prihvatljivih troškova za velike poduzetnika ako se:
-troškovi ulaganja u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora u ukupnom trošku ulaganja mogu utvrditi kao zasebno ulaganje, primjerice kao lako prepoznatljiva „dodatna komponenta” za prethodno postojeći objekt, taj trošak povezan s obnovljivom energijom je prihvatljivi trošak
-ako se troškovi ulaganja u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora mogu utvrditi u odnosu na slično ulaganje koje je manje prihvatljivo za okoliš, a koje bi se vjerodostojno moglo provesti bez potpore, pri čemu razlika između troškova ulaganjâ odgovara troškovima povezanima s obnovljivom energijom i predstavlja prihvatljive;
-30% prihvatljivih troškova za velike poduzetnike:
-za određena mala postrojenja za koje nije moguće odrediti ulaganje koje je manje prihvatljivo za okoliš jer postrojenja ograničene veličine ne postoje, prihvatljivi troškovi su ukupni troškovi ulaganja za postizanje više razine zaštite okoliša
Intenzitet potpore može se povećati kada se radi o malim i srednjim poduzetnicima do najviše 65% prihvatljivih troškova, kako slijedi:
-za 20 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju malim poduzetnicima
-za 10 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju srednjim poduzetnicima
Intenzitet potpore može se povećati za 15 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze na potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (a) UFEU i za 5 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze u potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (c) UFEU.
Ako se potpore dodjeljuju u konkurentnom natječajnom postupku na temelju jasnih, transparentnih i nediskriminirajućih kriterija, intenzitet potpore može doseći 100% prihvatljivih troškova. Taj natječajni postupak je nediskriminirajući i njime se dopušta sudjelovanje svih zainteresiranih poduzetnika. Proračun povezan s natječajnim postupkom obvezujuće je ograničenje u smislu da potporu ne mogu dobiti svi sudionici, a potpora se dodjeljuje na temelju početne ponude koju podnese ponuditelj, te su stoga isključeni naknadni pregovori.
2
Komentiraj
5.2.2Potpore male vrijednosti
U sklopu poziva bit će moguće dodjeljivati potpore male vrijednosti (de minimis potpore) u iznosu do 200.000,00 EUR(u kunskoj protuvrijednosti na dan podnošenja projektnog prijedloga) po korisniku potpora u razdoblju od 3 (tri) fiskalne godine. Gornje granice primjenjuju se bez obzira na oblik potpora male vrijednosti ili na cilj koji se namjerava postići te neovisno o tome financira li se potpora koju dodjeljuje Republika Hrvatska u cijelosti ili djelomično iz sredstava koja su podrijetlom iz Europske unije ili iz nacionalnih sredstava Republike Hrvatske.
Potpore male vrijednosti isključivo će se dodjeljivati za aktivnosti pripreme projektno – tehničke dokumentacije i aktivnosti upravljanja projektom.
Sukladno točki 2.7.1 ovih Uputa, prihvatljiva projektno tehnička dokumentacija je izrada Prijavnih obrazaca (A i/ili B dio), izrada dokumentacije za nabavu roba, pružanja usluga i izvođenja radova te glavni projekt energetske obnove proizvodnog pogona/zgrade sa svim propisanim proračunima i prilozima te s dokazima o planiranim uštedama sukladno Popisu prihvatljivih aktivnosti i prema Zakonu o gradnji.
0
Komentiraj
5.3.3Zbrajanje potpora
Potpore male vrijednosti koje se dodjeljuju u skladu s de minimis Uredbom mogu se kumulirati s potporama male vrijednosti, dodijeljenima u skladu s Uredbom Komisije (EU) br. 360/2012 od 25. travnja 2012. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore koje se dodjeljuju poduzetnicima koji pružaju usluge od općeg gospodarskog interesa (SL L 114, 26.4.2012., str. 8.) do gornjih granica utvrđenih u de minimis Uredbi. Mogu se pribrajati potporama male vrijednosti dodijeljenima u skladu s drugim uredbama o potporama male vrijednosti do odgovarajuće gornje granice utvrđene člankom 3. stavkom 2. de minimis Uredbe.
Potpore male vrijednosti ne kumuliraju se s državnim potporama u vezi s istim prihvatljivim troškovima ili s državnim potporama za istu mjeru rizičnog financiranja ako bi takva kumulacija prelazila primjenjivi najviši intenzitet ili iznos potpore koji je u konkretnim okolnostima svakog pojedinog slučaja utvrđen Uredbom (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora odnosno odlukom Europske komisije.
Potpore male vrijednosti koje nisu dodijeljene za određene opravdane troškove ili se njima ne mogu pripisati mogu se kumulirati s drugim državnim potporama dodijeljenima u skladu s Uredbom (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora ili odlukom Europske komisije (članak 5. de minimis Uredbe).
0
Komentiraj
6.6Dvostruko financiranje
Prijavitelji ne smiju tražiti/primiti sredstva iz drugih javnih izvora za troškove koji će im biti nadoknađeni u okviru prijavljenog i za financiranje odabranog projekta. U slučaju da se ustanovi dvostruko financiranje projekta, Prijavitelj će morati vratiti iznos bespovratnih sredstva koji odgovara iznosu primljenih bespovratnih sredstava za aktivnost za koju se utvrdi da je predmet dvostrukog financiranja.
0
Komentiraj
2PRAVILA POZIVA
0
Komentiraj
1.1Prihvatljivost prijavitelja: tko se može prijaviti?
Prijavitelj u sklopu ovog Poziva mogu biti mikro, mala, srednja i velika privatna poduzeća registrirana za obavljanje djelatnosti iz područja proizvodne industrije koja uključuju sve proizvodne i prerađivačke djelatnosti u skladu s Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti objavljenoj u Odluci o nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007 – NKD 2007 (NN 58/2007), osim djelatnosti proizvodnje i prerade hrane, pića i duhanskih proizvoda. U skladu s gore navedenim opisom i Odlukom, prihvatljive su aktivnosti na registriranim djelatnostima poduzeća iz područja B, odjeljaka 05-09 te područja C, odjeljaka 13-33.
Projektni prijedlozi mogu uključivati samo mjere koje se odnose na prihvatljive sektore ili djelatnosti i to uz uvjet da sektori ili aktivnosti koji su isključeni iz djelokruga ovog Poziva ne ostvaruju korist od potpore dodijeljene temeljem ovog Poziva, a što će se dokazivati tijekom provedbe projekta. Isto tako, Prijavitelj mora dokazati da u trenutku prijave nije niti u jednoj situaciji isključenja, koje su definirane u točki 2.3 Uputa.
Prijavitelj je odgovoran za podnošenje projektnog prijedloga, upravljanje i provedbu odobrenih aktivnosti projekta i proračuna projekta te koordinaciju zadataka. Dodatna prava i obveze, ako je primjenjivo, opisane su u točki 2.7 ovih Uputa.
Svi Prijavitelji moraju biti u mogućnosti dokazati svoj pravni status. Svaka izmjena pravnog statusa prijavitelja u roku od 5 (pet) godina od završetka projekta mora biti prijavljena MZOE (PT1) i FZOEU (PT2).
U sklopu projektnog prijedloga, potrebno je dostaviti potpisanu Izjavu Prijavitelja, u skladu s Obrascem 3. ovog Poziva.
5
Komentiraj
2.2Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
Prijavitelji moraju djelovati pojedinačno. Partnerske organizacije i partnerstvo bilo koje vrste nisu prihvatljivi.
0
Komentiraj
3.3Kriteriji za isključenje Prijavitelja
Nijedan drugi Prijavitelj osim onog navedenog u točki 2.1. Prihvatljivost Prijavitelja, nije prihvatljiv Prijavitelj.
U okviru ovog Poziva potpora se ne može dodijeliti Prijavitelju:
koji prije podnošenja projektnog prijedloga nije registriran za obavljanje prihvatljive djelatnosti iz točke 2.1. uputa najmanje godinu dana (uvjet se dokazuje Izvodom iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra države sjedišta prijavitelja ili važećim jednakovrijednim dokumentom koji je izdalo nadležno tijelo u državi sjedišta prijavitelja);
koji je veliko poduzeće, a nije proveo energetski pregled ili ne posjeduje ISO 50001 Certifikat (uvjet se dokazuje dostavom registarskog broja izvješća o provedenom energetskom pregledu za veliko poduzeće ili preslike ISO 50001 Certifikata);
od kojeg je, kako je navedeno u članku 1., točka 4.a) Uredbe (EU) br. 651/2014, temeljem prethodne odluke Komisije kojom se potpora proglašava protuzakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, zatražen povrat sredstava; (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
koji je u teškoćama kako je definirano u članku 2., točki 18. Uredbe (EU) br. 651/2014; i/ili protiv kojega je podnesen prijedlog za pokretanje predstečajnog ili stečajnog postupka; pokrenut prethodni postupak radi utvrđivanja uvjeta za otvaranje stečajnog postupka; otvoren predstečajni ili stečajni postupak, ispunjeni uvjeti za pokretanje ili je pokrenut postupak likvidacije (po službenoj dužnosti ili po prijedlogu); podnesen prijedlog za otvaranje postupka izvanredne uprave; kojim upravlja osoba postavljena od strane nadležnog suda ili je pokrenut postupak nadležnog suda za postavljanje osobe koja će njime upravljati; koji je u nagodbi s vjerovnicima ili je pokrenut postupak nagodbe s vjerovnicima; koji je obustavio poslovne djelatnosti, ili koji se nalazi u postupku koji su, prema propisima države njegova sjedišta ili nastana kojima se regulira pitanje insolvencijskog prava, slični svim prethodno navedenim postupcima; (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja te uvidom u Godišnji financijski izvještaj (GFI) poduzetnika ili drugi jednakovrijedni dokument);
koji nema sjedište, odnosno poslovnu jedinicu, podružnicu ili nastan u RH do trenutka dodjele bespovratnih sredstava; (uvjet se dokazuje Izvodom iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra države sjedišta prijavitelja ili važećim jednakovrijednim dokumentom koji je izdalo nadležno tijelo u državi sjedišta prijavitelja).
ako je prijavitelj ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja (osobe koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta) pravomoćno osuđena za bilo koje od sljedećih kaznenih djela odnosno za odgovarajuća kaznena djela prema propisima države njihova sjedišta ili države čiji je državljanin osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja):
-sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015), članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela), iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
-korupciju, na temelju članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
-prijevaru, na temelju članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
-terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
-pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 279. (pranje novca) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12.);
-dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12), ili je Korisnik ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje Korisnika pravomoćno osuđena za počinjenje prekršaja koji se odnosi na zlorabu dužnosti i djelatnosti, prekršaja u obavljanju poslova i djelatnosti pravnih osoba te odgovornih osoba u pravnim osobama te prekršaja počinjenog u vezi s Korisnikovom djelatnošću.
kojem je utvrđeno teško kršenje Ugovora zbog neispunjavanja ugovornih obveza, a koji je bio potpisan u sklopu nekog drugog postupka dodjele bespovratnih sredstava i bio je (su)financiran sredstvima EU odnosno ESI fondova; (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
u slučaju da je prijavitelj ili osobe ovlaštene po zakonu za zastupanje, proglašen krivim zbog teškog profesionalnog propusta (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
koji je u sukobu interesa u predmetnom postupku dodjele bespovratnih sredstava; dokazuje se Izjavom prijavitelja (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
koji nije izvršio zatraženi povrat ili su u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom postupku dodjele bespovratnih sredstava iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz EU odnosno ESI fondova), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni; (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
koji nije izvršio isplate plaća zaposlenicima, plaćanje doprinosa za financiranje obveznih osiguranja (osobito zdravstveno ili mirovinsko) ili plaćanje poreza u skladu s propisima Republike Hrvatske kao države u kojoj je osnovan prijavitelj i u kojoj će se provoditi Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava i u skladu s propisima države poslovnog nastana prijavitelj
POZIV NA DOSTAVU PROJEKTNIH PRIJEDLOGA
Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama
UPUTE ZA PRIJAVITELJE
(referentni broj: KK.04<…>)
OTVORENI POSTUPAK U MODALITETU PRIVREMENOG POZIVA
1 SADRŽAJ
1 SADRŽAJ
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1 Strateški i zakonodavni okvir
1.1.1 Zakonodavstvo Europske unije
1.1.2 Nacionalno zakonodavstvo
1.2 Odgovornosti za upravljanje
1.3 Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
1.4 Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava
1.5 Obveze koje se odnose na državne potpore / potpore male vrijednosti ( de minimis potpore)
1.5.1 Intenziteti potpora prema Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima
1.5.2 Potpore male vrijednosti
1.5.3 Zbrajanje potpora
1.6 Dvostruko financiranje
2 PRAVILA POZIVA
2.1 Prihvatljivost prijavitelja: tko se može prijaviti?
2.2 Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
2.3 Kriteriji za isključenje Prijavitelja
2.4 Broj projektnih prijedloga po Prijavitelju
2.5 Zahtjevi koji se odnose na sposobnost Prijavitelja, učinkovito korištenje sredstava i održivost rezultata projekta
2.6 Prihvatljivost projekta
2.7 Prihvatljive projektne aktivnosti: koja ulaganja su dozvoljena?
2.7.1 Priprema projektno – tehničke dokumentacije
2.7.2 Aktivnosti energetske obnove
2.7.3 Upravljanje projektom
2.8 Op ći zahtjevi koji se odnose na prihvatljivost izdataka za provedbu projekta
2.8.1 Prihvatljive kategorije troškova
2.8.2 Neprihvatljivi troškovi
2.9 Horizontalna načela
2.9.1 Promicanje ravnopravnosti žena i muškaraca i zabrana diskriminacije
2.9.2 Pristupačnost za osobe s invaliditetom
2.9.3 Održivi razvoj
3 KAKO SE PRIJAVITI
3.1 Izgled i sadržaj projektnog prijedloga
3.2 Podnošenje projektnog prijedloga
3.3 Rok za predaju projektnog prijedloga
3.4 Dodatne informacije uz projektni prijedlog
3.5 Objava rezultata poziva
4 POSTUPAK DODJELE
4.1 Faze postupka dodjele bespovratnih sredstava
4.1.1 Provođenje postupka dodjele
4.1.2 Faza 1 – Zaprimanje i registracija
4.1.3 Faza 2 – Administrativna provjera, provjera prihvatljivosti prijavitelja, provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti, ocjena kvalitete te provjera prihvatljivosti izdataka Administrativna provjera, provjera prihvatljivosti Prijavitelja
4.1.4 Faza 3 – Donošenje odluke o financiranju
4.2 Odredbe vezane uz dodatna pojašnjenja tijekom postupka dodjele
4.2.1 Obavještavanje prijavitelja
4.2.2 Pojašnjenja tijekom postupka dodjele
4.2.3 Dostupnost informacija
4.2.4 Povlačenje projektnog prijedloga
4.3 Prigovori
4.3.1 Rok mirovanja
4.4 Ugovaranje
5 ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA PROVEDBU PROJEKTA
5.1 Razdoblje provedbe projekta
5.2 Nabava
5.3 Provjere projekta
5.4 Podnošenje zahtjeva za predujmom/nadoknadom sredstva
5.5 Povrat sredstva
5.6 Revizije projekta, imovina i osiguranje
5.7 Informiranje i vidljivost
6 OBRASCI I PRILOZI
7 POJMOVNIK I POPIS KRATICA
7.1 POJMOVNIK
7.2 KRATICE
1. OPĆE INFORMACIJE
Putem ovog Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ (u daljnjem tekstu: Poziv) definiraju se ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih pripremi i provedbi projekata u svezi s poticanjem energetske učinkovitosti i korištenja OIE u proizvodnim industrijama u Republici Hrvatskoj.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute)određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe projekata kojima se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Napomena: Prije pripreme projektnog prijedloga, prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovno pratiti ažuriranje (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva .
*Prijavitelji se posebice trebaju upoznati s uvjetima ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (Opći i Posebni uvjeti) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika bespovratnih sredstava.
1.1 Strateški i zakonodavni okvir
Okvir za korištenje instrumenata kohezijske politike Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u Republici Hrvatskoj u razdoblju 2014-2020. godine reguliran je Sporazumom o partnerstvu između Republike Hrvatske i Europske komisije za korištenje strukturnih i investicijskih fondova EU-a za rast i radna mjesta u razdoblju 2014.-2020. (u daljnjem tekstu: Sporazum o partnerstvu). Sporazum o partnerstvu opisuje način na koji će Republika Hrvatska pristupiti ispunjavanju zajedničkih ciljeva strategije Europa 2020, kao i nacionalnih ciljeva, uz pomoć sredstava iz proračuna EU-a koja su joj dodijeljena kroz višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2014-2020. godine.
Opći cilj Sporazuma o partnerstvu jest pružiti potporu u približavanju Republike Hrvatske ostalim državama Europske unije, odnosno regijama, ubrzavanjem gospodarskog rasta i poticanjem zapošljavanja. Sporazum o partnerstvu definira Tematski cilj 4 „Podržavanje prelaska na niskougljično gospodarstvo u svim sektorima“ kao jedan od izabranih ciljeva u koji se usmjeravaju sredstva unutar Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014-2020.“ (u daljnjem tekstu: OPKK) te koji je izravno obuhvaćen provedbom ovog Poziva.
OPKK se sufinancira iz Europskog fonda za regionalni razvoj (u daljnjem tekstu: EFRR) i Kohezijskog fonda (u daljnjem tekstu: KF), a njegova se strategija temelji na koncentraciji ulaganja u devet Tematskih ciljeva zajedničkog Strateškog okvira i njihovim specifičnim prioritetima ulaganja, s daljnjim fokusom na specifične ciljeve (u daljnjem tekstu: SC), koje je potrebno ostvariti. OPKK je usmjeren k poboljšanju konkurentnosti u RH, na nacionalnoj i regionalnoj razini.
Ovaj Poziv po krenut je u okviru prioritetne osi 4 (u daljnjem tekstu: PO4) „ Promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije“ , SC 4b1 „ Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ OPKK, f inanciranog sredstvima ESI fondova.
Poziv je u skladu s člankom 3. Zakona o energetskoj učinkovitosti (Narodne novine, broj 127/2014), čije ispunjenje doprinosi i ispunjavanju ciljeva iz članaka 1. 3. Direktive 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti kojom se dopunjuju direktive 2009/125/EZ i 2010/30/EU i ukidaju direktive 2004/8/EZ i 2006/32/EZ (SL L 315,14. 11. 2012.). Mjere i prihvatljive aktivnosti ovog specifičnog cilja su usklađene s Četvrtim nacionalnim akcijskim planom energetske učinkovitosti (2017-2019).
Provedba ovog Poziva utvrđena je zakonodavnim okvirom na razini RH i EU.
1.1.1 Zakonodavstvo Europske unije
Ugovor o Europskoj uniji i Ugovor o funkcioniranju Europske unije (pročišćene verzije, 2016/C 202/01, od 7. lipnja 2016. godine)
Uredba (EU) br. 1301/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o Europskom fondu za regionalni razvoj i o posebnim odredbama o cilju „Ulaganje za rast i radna mjesta“ te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1080/2006 (Uredba o EFRR-u);
Uredba (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013);
Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora;
Direktiva 2010/31/EU europskog parlamenta i vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka);
Delegirana Uredba komisije (EU) br. 244/2012 od 16. siječnja 2012. o dopuni Direktive 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća o energetskim svojstvima zgrada utvrđivanjem usporednog metodološkog okvira za izračunavanje troškovno optimalnih razina za minimalne zahtjeve energetskih svojstava zgrada i dijelova zgrada (Tekst značajan za EGP);
Direktiva 2009/28/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora te o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktiva 2001/77/EZ i 2003/30/EZ;
Posebno izdanje Službenog lista Europske unije na hrvatskom jeziku (2013) - poglavlje Energetika, koje sadržava tekstove obvezujućih općih akata, kao i akte usvojene u razdoblju od 1952. godine do dana pristupanja;
Guidelines accompanying Commission Delegated Regulation (EU) No 244/2012;
Direktiva 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. o energetskoj učinkovitosti;
Akti i propisi doneseni na temelju navedenog zakonodavstva: http://ec.europa.eu/energy/en/topics/energy-efficiency
1.2.2 Nacionalno zakonodavstvo
Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (NN , Međunarodni ugovori 2/12);
Zakon o uspostavi institucionalnog okvira za provedbu europskih strukturnih i investicijskih fondova u Republici Hrvatskoj u financijskom razdoblju 2014.-2020. (NN 92/14);
Uredba o tijelima u sustavima upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda, u vezi s ciljem "Ulaganje za rast i radna mjesta“ (NN 107/14, 23/15 i 129/15, 15/17 i 18/17 - ispravak);
Zakon o zaštiti okoliša (NN 80/13 i 78/15);
Uredba o procjeni utjecaja na okoliš (NN 61/14);
Zakon o regionalnom razvoju Republike Hrvatske (NN 147/14)
Odluka o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti (NN 158/13);
Uredba o indeksu razvijenosti (NN 63/10 i 158/13);
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 157/13);
Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/08);
Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08 i 112/12);
Zakon o prostornom uređenju (NN 153/13);
Zakon o gradnji (NN 153/13 i 20/17);
Zakon o zaštiti na radu (NN 71/14, 118/14, 154/14);
Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (NN 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09, 153/09, 143/12, 152/14, 81/15);
Zakon o građevnim proizvodima (NN 76/13, 30/14);
Zakon o energetskoj učinkovitosti (NN 127/14);
Pravilnik o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju (NN 48/14, 150/14, 133/15, 22/16, 49/16, 87/16);
Tehnički propis o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama (NN 128/15);
Zakon o državnim potporama (NN 47/14);
Program dodjele državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima;
Program dodjele de minimis potpora (potpore male vrijednosti) za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima;
Pravilnik o jednostavnim i drugim građevinama i radovima (NN 79/14, 41/15 i 75/15);
Pravilnik o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti (NN 78/13);
Pravilnik o prihvatljivosti izdataka (NN 143/14);
Drugi zakoni i propisi: http://www.mingo.hr
Napomena: Propisi navedeni u ovom Pozivu su propisi koji su na snazi (važeći) trenutku njegove objave te se na Upute za prijavitelje i ostalu prateću dokumentaciju, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je Prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na Prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
2.2 Odgovornosti za upravljanje
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (MRRFEU) je Upravljačko tijelo (u daljnjem tekstu: UT) odgovorno za upravljanje i provedbu OPKK-a.
Posredničko tijelo razine 1 (u daljnjem tekstu: PT1) za ovaj Poziv je Ministarstvo zaštite okoliša i energetike (u daljnjem tekstu: MZOE).
Posredničko tijelo razine 2 (u daljnjem tekstu: PT2) u ovom Pozivu je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: FZOEU).
Sva tijela u sustavu obavljaju svoje djelatnosti i odgovorne su za procedure kako je definirano ranije navedenim zakonodavnim okvirom te odredbama ovog Poziva.
3.3 Predmet, svrha i pokazatelji Poziva
Glavni ciljevi SC 4b1 „Povećanje energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije u proizvodnim industrijama“ OPKK, su povećanje učinkovitosti korištenja energije u proizvodnim industrijama omogućujući proizvodnju jednake količine proizvoda korištenjem manje količine isporučene energije, te smanjenje udjela konvencionalnih (fosilnih) goriva u ukupnoj potrošnji energije prebacivanjem na obnovljive izvore energije u sljedećim proizvodnim industrijama: industriji željeza i čelika, industriji obojenih metala, kemijskoj industriji, industriji stakla, keramike i građevinskog materijala, rudarstvu, tekstilnoj industriji, kožno prerađivačkoj i odjevnoj industriji, industriji papira i tiskarstvu, strojarstvu i ostalim metalnim industrijama te ostalim industrijama koje isključuju proizvodnju hrane i pića i duhansku industriju.
Predmet poziva:
Ostvarenje energetskih ušteda kroz povećanje učinkovitosti korištenja energije u proizvodnim industrijama, omogućujući jednake količine rezultata (usluga) korištenjem manje količine ulazne energije te smanjenje udjela konvencionalnih (fosilnih) goriva u ukupnoj potrošnji energije uvođenjem OIE.
Svrha (cilj) poziva:
Ovim pozivom podupirat će se provedba mjera energetske učinkovitosti i ugradnje opreme za korištenje obnovljivih izvora energije koje će u proizvodnim procesima dovesti do smanjenja potrošnje isporučene energije od minimalno 20% u odnosu na referentnu potrošnju isporučene energije prije provedbe mjere. Projekt energetske obnove procesa može uključivati i energetsku obnovu zgrada i u tom slučaju, podupirat će se provedba mjera energetske učinkovitosti i ugradnje opreme za korištenje obnovljivih izvora energije koje će u zgradama dovesti do smanjenja potrošnje isporučene energije od minimalno 40%..
Energetska obnova zgrada u kojima nije smješteno industrijsko postrojenje (npr. upravnih zgrada) podupirat će se isključivo ako je projektnim prijedlogom predviđeno smanjenje potrošnje isporučene energije na proizvodnom postrojenju od najmanje 20%.
Podupirat će se i mjere za korištenje obnovljivih izvora energije koji nisu dio mjera povećanja energetske učinkovitosti u industrijskom postrojenja ako ta ugradnja dovodi do smanjenja potrošnje isporučene energije od minimalno 10%.
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, Prijavitelj u Obrascu 1. Prijavni obrazac (A dio) treba opisati doprinos pokazateljima navedenima u Tablici 1. Ciljana vrijednost pokazatelja na razini projektnog prijedloga definira se kao vrijednost pokazatelja koju će projekt ostvariti na završetku razdoblja provedbe.
Prilikom iskazivanja ušteda (smanjenja potrošnje) isporučene energije nužno je pridržavati se Metodologije izračuna i iskazivanja ušteda i ostalih sastavnica projekta (Dodatak 5 ovih Uputa).
Za uspješnu primjenu i praćenje postignuća, prijavitelj na razini projektnog prijedloga treba opisati pokazatelje rezultata i pokazatelje neposrednih rezultata specifičnih za program prema investicijskom prioritetu tj. pokazatelje programu specifičnih rezultata te njihove konkretne vrijednosti navesti u Prijavnom obrascu gdje je primjenjivo te u ostaloj, za to predviđenoj dokumentaciji Poziva.
Vrijednosti pokazatelja rezultata na razini projekta pratit će PT1 i PT2.
Vrsta pokazatelja
Opis
Pokazatelj neposrednih rezultata
Udio obnovljive energije u bruto konačnoj potrošnji energije u proizvodnim industrijama
Definira se kao povećanje količine energije proizvedene iz obnovljivih izvora energije prije i poslije energetske obnove, odnosno provedbe projekta.
Pokazatelj rezultata
Ušteda energije u proizvodnim industrijama
Definira se kao ukupni iznos ušteda isporučene energije u proizvodnim industrijama prije i poslije energetske obnove (minimalno 20% na godišnjoj razini) pri obnovi proizvodnih pogona odnosno 40% pri obnovi zgrada.
4.4 Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava
Bespovratna sredstva dodjeljivat će se putem otvorenog postupka dodjele bespovratnih sredstava, odnosno do iskorištenja raspoloživih sredstava EFRR-a predviđenih za ovaj Poziv.
Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 114.000.000,00 HRK.
MZOE (PT1) zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog poziva.
Najniža odnosno najviša dopuštena ukupna vrijednost bespovratnih sredstava iz EFRR-a koji mogu biti dodijeljeni za financiranje prihvatljivih izdataka pojedinačnog projektnog prijedloga koji može biti dostavljen u sklopu ovog Poziva je kako slijedi:
najniži iznos 500.000,00 kuna
najviši iznos 20.000.000,00 kuna.
Najviša dopuštena ukupna vrijednost bespovratnih sredstva iz EFRR-a koji mogu biti dodijeljeni jednom Prijavitelju / Korisniku za financiranje prihvatljivih izdataka svih projektnih prijedloga koje je prijavio iznosi 20.000.000,00 kuna .
Maksimalni stupanj sufinanciranja prihvatljivih troškova projekta iz bespovratnih sredstava EFRR-a prema veličini poduzeća i kategorijama aktivnosti sukladno Programu dodjele državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (vidi Dodatak 3. ovih Uputa) i Programu dodjele de minimis potpora (potpore male vrijednosti) za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (vidi Dodatak 4. ovih Uputa) je kako slijedi:
Maksimalni stupanj sufinanciranja iz EFRR prema veličini poduzeća
Mikro i malo poduzeće
Srednje poduzeće
Veliko poduzeće
Priprema projekta
85% prihvatljivih troškova
85% prihvatljivih troškova
85% prihvatljivih troškova
Mjere energetske učinkovitosti
50% prihvatljivih troškova
40% prihvatljivih troškova
30% prihvatljivih troškova
Mjere za visokoučinkovitu kogeneraciju
65% prihvatljivih troškova
55% prihvatljivih troškova
45% prihvatljivih troškova
Mjere za promicanje energije iz obnovljivih izvora energije
65% prihvatljivih troškova
55% prihvatljivih troškova
45% prihvatljivih troškova
Upravljanje projektom
85% prihvatljivih troškova
85% prihvatljivih troškova
85% prihvatljivih troškova
Projektni prijedlozi kod kojih se slijedom provedbe faze 2. postupka dodjele Administrativna provjera, provjera prihvatljivosti prijavitelja, provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti, ocjena kvalitete te provjera prihvatljivosti izdataka (točka 4.1.3. ovih Uputa), odnosno slijedom ispravaka proračuna, utvrdi nepoštivanje gore navedenog financijskog ograničenja o najnižoj dopuštenoj ukupnoj vrijednosti bespovratnih sredstava, bit će isključeni iz daljnjeg postupka dodjele.
U slučaju da projektni prijedlog bude odobren za financiranje u sklopu ovog Poziva, ali da tijekom provedbe tj. slijedom postupaka nabave (za izvođenje radova, pružanje usluga i nabavu roba) ili nekih nepredviđenih okolnosti dođe do odstupanja između ukupne vrijednosti prihvatljivih troškova projektnog prijedloga navedene u projektnoj prijavi (na osnovu koje se projektni prijedlog odabire) te stvarne (ugovorene) vrijednosti projektnog prijedloga slijedom kojih bi došlo do nepoštivanja, odnosno neusklađenosti s gore navedenim financijskim ograničenjima o najnižoj i najvišoj ukupnoj vrijednosti bespovratnih sredstava , nadležna tijela MZOE (PT1) i/ili FZOEU (PT2) tražit će pojašnjenje od Prijavitelja/Korisnika te slijedom pojašnjenja odlučiti o prihvatljivosti eventualnih odstupanja, odnosno opravdanosti gore navedenih neusklađenosti. N adležna tijela MRRFEU (UT) i/ili MZOE (PT1) i/ili FZOEU (PT2) u gore navedenim slučajevima također mogu obustaviti plaćanja i/ili zahtijevati povrat svih ili dijela plaćenih iznosa.
Prijavitelj se obvezuje iz vlastitih sredstva ili vanjskim financiranjem (svime što ne predstavlja sredstva iz bilo kojeg javnog izvora, uključujući iz Europske unije, odnosno europskih strukturnih i investicijskih fondova), npr. zajam ili jamstvo poslovne banke ili javnog tijela uz uvjet da se primjenjuju tržišni uvjeti, osigurati sredstva za financiranje:
a) razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih izdataka projektnog prijedloga te iznosa bespovratnih sredstava iz EFRR-a dodijeljenih za financiranje prihvatljivih izdataka u sklopu ovog Poziva i
b) svih neprihvatljivih troškova, neovisno o trenutku nastanka.
5.5 Obveze koje se odnose na državne potpore / potpore male vrijednosti ( de minimis potpore)
Bespovratna sredstva koja se dodjeljuju u sklopu ovoga Poziva isključivo će se dodjeljivati u skladu s Programom državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (vidi Dodatak 3. ovih Uputa) i li Programom dodjele potpora male vrijednosti ( de minimis ) (vidi Dodatak 4. ovih Uputa), odnosno sve projektne aktivnosti moraju biti povezane s navedenim Programima.
Sukladno Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima, a za provedbu mjera energetske učinkovitosti i uvođenja obnovljivih izvora energije, sredstva unutar Poziva dodjeljivat će se prema pravilima za dodjelu državnih potpore za zaštitu okoliša na koje se odnose posebne odredbe Odjeljka 7. Uredbe 651/2014, i to kroz:
Potpore za ulaganje u projekte energetske učinkovitosti na koje se odnosi članak 38. Uredbe 651/2014;
Potpore za ulaganje u visokoučinkovitu kogeneraciju na koje se odnosi članak 40. Uredbe 651/2014;
Potpore za ulaganje u promicanje energije iz obnovljivih izvora na koje se odnosi članak 41. Uredbe 651/2014;
Napomena: Sukladno članku 6. Uredbe 651/2014 , koji se odnosi na učinak poticaja, aktivnosti koje se prijavljuju prema Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima ne smiju započeti prije prijave projektnog prijedloga na Poziv za dodjelu bespovratnih sredstva.
Za aktivnosti pripreme projektne dokumentacije i upravljanje projektom, sredstva unutar Poziva dodjeljivat će se sukladno Programu dodjele potpora male vrijednosti ( de minimis ).
Detaljni pregled obaveza koje se odnose na državne potpore i potpore male vrijednosti u okviru ovog Poziva nalaze se u Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima (Dodatak 3. ovih Uputa), Programu dodjele potpora male vrijednosti ( de minimis ) (Dodatak 4. ovih Uputa) te u Uputama o dodjeli državnih potpora i potpora male vrijednosti (Dodatak 5. ovih Uputa).
Sukladno Uputama o dodjeli državnih potpora i potpora male vrijednosti, prilikom izračuna ukupne razine potpora potrebno je poštivati pravila o zbrajanju potpora.
U sklopu Poziva bit će potrebno popuniti i dostaviti informacije o korištenim potporama te o statusu u odnosu na definiciju primatelja potpora (mali, srednji, veliki). Predmetne informacije dostavit će se u sklopu Obrasca 5. Izjava Prijavitelja.
5.1.1 Intenziteti potpora prema Programu državnih potpora za promicanje energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u poduzećima
Za izračun intenziteta potpore i prihvatljivih troškova, svi iznosi koji se upotrebljavaju trebaju biti iznosi prije odbitka poreza i drugih naknada. Prihvatljivi troškovi moraju biti popraćeni pisanim dokazima koji trebaju biti jasni, konkretni i ažurirani.
Potpore će se, sukladno s odgovarajućim kategorijama, dodjeljivati u intenzitetu kako slijedi:
Intenzitet potpore za mjere energetske učinkovitosti koje se dodjeljuju velikim poduzetnicima ne može premašiti 30% prihvatljivih troškova.
Intenzitet potpore za mjere energetske učinkovitosti može se povećati do maksimalnog intenziteta potpore od 50% , i to kako slijedi:
- za 20 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju malim poduzetnicima
- za 10 postotnih bodova za mjere koje se dodjeljuju srednjim poduzetnicima
Intenzitet potpore može se povećati za 15 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze na potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (a) UFEU i za 5 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze u potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (c) UFEU.
Prihvatljivi se troškovi određuju na sljedeći način:
- ako se trošak ulaganja u energetsku učinkovitost može utvrditi kao zasebno ulaganje u ukupnom trošku ulaganja, taj cjelokupan trošak povezan s energetskom učinkovitošću predstavlja prihvatljive troškove;
- u svim ostalim slučajevima troškovi ulaganja u energetsku učinkovitost utvrđuju se u odnosu na slično ulaganje koje nije u tolikoj mjeri usmjereno na energetsku učinkovitost, a koje bi se vjerodostojno moglo provesti bez potpore. Dobivena razlika između troškova ulaganja odgovara troškovima povezanima s energetskom učinkovitosti i predstavlja prihvatljive troškove
Intenzitet potpore za visokoučinkovitu kogeneraciju za velike poduzetnike ne može premašiti 45% prihvatljivih troškova.
Intenzitet potpore za visokoučinkovitu kogeneraciju može se povećati do maksimalnog intenziteta potpore od 65% kako slijedi:
- za 20 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju malim poduzetnicima
- za 10 postotnih bodova za mjere koje se dodjeljuju srednjim poduzetnicima
Intenzitet potpore može se povećati za 15 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze na potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (a) UFEU i za 5 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze u potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (c) UFEU.
Prihvatljivi troškovi su:
- dodatni troškovi ulaganja za opremu koja je potrebna kako bi postrojenje funkcioniralo kao postrojenje za visokoučinkovitu kogeneraciju u usporedbi s konvencionalnim postrojenjima za proizvodnju električne ili toplinske energije istog kapaciteta;
- ili dodatni troškovi ulaganja kako bi se postrojenje nadogradilo do veće učinkovitosti ako postojeće postrojenje već udovoljava pragu visoke učinkovitosti
Intenzitet potpore za promicanje energije iz obnovljivih izvora energije ne smije premašiti:
- 45% prihvatljivih troškova za velike poduzetnika ako se:
- troškovi ulaganja u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora u ukupnom trošku ulaganja mogu utvrditi kao zasebno ulaganje, primjerice kao lako prepoznatljiva „dodatna komponenta” za prethodno postojeći objekt, taj trošak povezan s obnovljivom energijom je prihvatljivi trošak
- ako se troškovi ulaganja u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora mogu utvrditi u odnosu na slično ulaganje koje je manje prihvatljivo za okoliš, a koje bi se vjerodostojno moglo provesti bez potpore, pri čemu razlika između troškova ulaganjâ odgovara troškovima povezanima s obnovljivom energijom i predstavlja prihvatljive;
- 30% prihvatljivih troškova za velike poduzetnike:
- za određena mala postrojenja za koje nije moguće odrediti ulaganje koje je manje prihvatljivo za okoliš jer postrojenja ograničene veličine ne postoje, prihvatljivi troškovi su ukupni troškovi ulaganja za postizanje više razine zaštite okoliša
Intenzitet potpore može se povećati kada se radi o malim i srednjim poduzetnicima do najviše 65% prihvatljivih troškova, kako slijedi:
- za 20 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju malim poduzetnicima
- za 10 postotnih bodova za potpore koje se dodjeljuju srednjim poduzetnicima
Intenzitet potpore može se povećati za 15 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze na potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (a) UFEU i za 5 postotnih bodova za ulaganja koja se nalaze u potpomognutim područjima koja ispunjavaju uvjete iz članka 107. stavka 3. točke (c) UFEU.
Ako se potpore dodjeljuju u konkurentnom natječajnom postupku na temelju jasnih, transparentnih i nediskriminirajućih kriterija, intenzitet potpore može doseći 100% prihvatljivih troškova. Taj natječajni postupak je nediskriminirajući i njime se dopušta sudjelovanje svih zainteresiranih poduzetnika. Proračun povezan s natječajnim postupkom obvezujuće je ograničenje u smislu da potporu ne mogu dobiti svi sudionici, a potpora se dodjeljuje na temelju početne ponude koju podnese ponuditelj, te su stoga isključeni naknadni pregovori.
5.2.2 Potpore male vrijednosti
U sklopu poziva bit će moguće dodjeljivati potpore male vrijednosti ( de minimis potpore) u iznosu do 200.000,00 EUR (u kunskoj protuvrijednosti na dan podnošenja projektnog prijedloga) po korisniku potpora u razdoblju od 3 (tri) fiskalne godine. Gornje granice primjenjuju se bez obzira na oblik potpora male vrijednosti ili na cilj koji se namjerava postići te neovisno o tome financira li se potpora koju dodjeljuje Republika Hrvatska u cijelosti ili djelomično iz sredstava koja su podrijetlom iz Europske unije ili iz nacionalnih sredstava Republike Hrvatske.
Potpore male vrijednosti isključivo će se dodjeljivati za aktivnosti pripreme projektno – tehničke dokumentacije i aktivnosti upravljanja projektom.
Sukladno točki 2.7.1 ovih Uputa, prihvatljiva projektno tehnička dokumentacija je izrada Prijavnih obrazaca (A i/ili B dio), izrada dokumentacije za nabavu roba, pružanja usluga i izvođenja radova te glavni projekt energetske obnove proizvodnog pogona/zgrade sa svim propisanim proračunima i prilozima te s dokazima o planiranim uštedama sukladno Popisu prihvatljivih aktivnosti i prema Zakonu o gradnji.
5.3.3 Zbrajanje potpora
Potpore male vrijednosti koje se dodjeljuju u skladu s de minimis Uredbom mogu se kumulirati s potporama male vrijednosti, dodijeljenima u skladu s Uredbom Komisije (EU) br. 360/2012 od 25. travnja 2012. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore koje se dodjeljuju poduzetnicima koji pružaju usluge od općeg gospodarskog interesa (SL L 114, 26.4.2012., str. 8.) do gornjih granica utvrđenih u de minimis Uredbi. Mogu se pribrajati potporama male vrijednosti dodijeljenima u skladu s drugim uredbama o potporama male vrijednosti do odgovarajuće gornje granice utvrđene č l ankom 3. stavkom 2. de minimis Uredbe.
Potpore male vrijednosti ne kumuliraju se s državnim potporama u vezi s istim prihvatljivim troškovima ili s državnim potporama za istu mjeru rizič n og financiranja ako bi takva kumulacija prelazila primjenjivi najvi š i intenzitet ili iznos potpore koji je u konkretnim okolnostima svakog pojedinog sluč a ja utvr đ en Uredbom (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju odre đ enih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni č l anaka 107. i 108. Ugovora odnosno odlukom Europske komisije.
Potpore male vrijednosti koje nisu dodijeljene za određene opravdane troškove ili se njima ne mogu pripisati mogu se kumulirati s drugim državnim potporama dodijeljenima u skladu s Uredbom (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni č l anaka 107. i 108. Ugovora ili odlukom Europske komisije (č l anak 5. de minimis Uredbe).
6.6 Dvostruko financiranje
Prijavitelji ne smiju tražiti/primiti sredstva iz drugih javnih izvora za troškove koji će im biti nadoknađeni u okviru prijavljenog i za financiranje odabranog projekta. U slučaju da se ustanovi dvostruko financiranje projekta, Prijavitelj će morati vratiti iznos bespovratnih sredstva koji odgovara iznosu primljenih bespovratnih sredstava za aktivnost za koju se utvrdi da je predmet dvostrukog financiranja.
2 PRAVILA POZIVA
1.1 Prihvatljivost prijavitelja: tko se može prijaviti?
Prijavitelj u sklopu ovog Poziva mogu biti mikro, mala, srednja i velika privatna poduzeća registrirana za obavljanje djelatnosti iz područja proizvodne industrije koja uključuju sve proizvodne i prerađivačke djelatnosti u skladu s Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti objavljenoj u Odluci o nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007 – NKD 2007 (NN 58/2007), osim djelatnosti proizvodnje i prerade hrane, pića i duhanskih proizvoda. U skladu s gore navedenim opisom i Odlukom, prihvatljive su aktivnosti na registriranim djelatnostima poduzeća iz područja B, odjeljaka 05-09 te područja C, odjeljaka 13-33.
Projektni prijedlozi mogu uključivati samo mjere koje se odnose na prihvatljive sektore ili djelatnosti i to uz uvjet da sektori ili aktivnosti koji su isključeni iz djelokruga ovog Poziva ne ostvaruju korist od potpore dodijeljene temeljem ovog Poziva, a što će se dokazivati tijekom provedbe projekta. Isto tako, Prijavitelj mora dokazati da u trenutku prijave nije niti u jednoj situaciji isključenja, koje su definirane u točki 2.3 Uputa.
Prijavitelj je odgovoran za podnošenje projektnog prijedloga, upravljanje i provedbu odobrenih aktivnosti projekta i proračuna projekta te koordinaciju zadataka. Dodatna prava i obveze, ako je primjenjivo, opisane su u točki 2.7 ovih Uputa.
Svi Prijavitelji moraju biti u mogućnosti dokazati svoj pravni status. Svaka izmjena pravnog statusa prijavitelja u roku od 5 (pet) godina od završetka projekta mora biti prijavljena MZOE (PT1) i FZOEU (PT2).
U sklopu projektnog prijedloga, potrebno je dostaviti potpisanu Izjavu Prijavitelja, u skladu s Obrascem 3. ovog Poziva.
2.2 Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
Prijavitelji moraju djelovati pojedinačno. Partnerske organizacije i partnerstvo bilo koje vrste nisu prihvatljivi .
3.3 Kriteriji za isključenje Prijavitelja
Nijedan drugi Prijavitelj osim onog navedenog u točki 2.1. Prihvatljivost Prijavitelja, nije prihvatljiv Prijavitelj.
U okviru ovog Poziva potpora se ne može dodijeliti Prijavitelju:
koji prije podnošenja projektnog prijedloga nije registriran za obavljanje prihvatljive djelatnosti iz točke 2.1. uputa najmanje godinu dana (uvjet se dokazuje Izvodom iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra države sjedišta prijavitelja ili važećim jednakovrijednim dokumentom koji je izdalo nadležno tijelo u državi sjedišta prijavitelja);
koji je veliko poduzeće, a nije proveo energetski pregled ili ne posjeduje ISO 50001 Certifikat (uvjet se dokazuje dostavom registarskog broja izvješća o provedenom energetskom pregledu za veliko poduzeće ili preslike ISO 50001 Certifikata);
od kojeg je, kako je navedeno u članku 1., točka 4.a) Uredbe (EU) br. 651/2014, temeljem prethodne odluke Komisije kojom se potpora proglašava protuzakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, zatražen povrat sredstava; ( uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
koji je u teškoćama kako je definirano u članku 2., točki 18. Uredbe (EU) br. 651/2014; i/ili protiv kojega je podnesen prijedlog za pokretanje predstečajnog ili stečajnog postupka ; pokrenut prethodni postupak radi utvrđivanja uvjeta za otvaranje stečajnog postupka; otvoren predstečajni ili stečajni postupak , ispunjeni uvjeti za pokretanje ili je pokrenut postupak likvidacije (po službenoj dužnosti ili po prijedlogu); podnesen prijedlog za otvaranje postupka izvanredne uprave ; kojim upravlja osoba postavljena od strane nadležnog suda ili je pokrenut postupak nadležnog suda za postavljanje osobe koja će njime upravljati; koji je u nagodbi s vjerovnicima ili je pokrenut postupak nagodbe s vjerovnicima; koji je obustavio poslovne djelatnosti , ili koji se nalazi u postupku koji su, prema propisima države njegova sjedišta ili nastana kojima se regulira pitanje insolvencijskog prava, slični svim prethodno navedenim postupcima ; ( uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja te uvidom u Godišnji financijski izvještaj (GFI ) poduzetnika ili drugi jednakovrijedni dokument);
koji nema sjedište, odnosno poslovnu jedinicu, podružnicu ili nastan u RH do trenutka dodjele bespovratnih sredstava; ( uvjet se dokazuje Izvodom iz sudskog ili drugog odgovarajućeg registra države sjedišta prijavitelja ili važećim jednakovrijednim dokumentom koji je izdalo nadležno tijelo u državi sjedišta prijavitelja).
ako je prijavitelj ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja (osobe koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta) pravomoćno osuđena za bilo koje od sljedećih kaznenih djela odnosno za odgovarajuća kaznena djela prema propisima države njihova sjedišta ili države čiji je državljanin osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja) :
- sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015), članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela), iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
- korupciju, na temelju članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
- prijevaru, na temelju članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
- terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12);
- pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 279. (pranje novca) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12.);
- dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 125/2011, 144/2012, 56/2015, 61/2015) i članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) iz Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 110/97., 27/98., 50/00., 129/00., 51/01., 111/03., 190/03., 105/04., 84/05., 71/06., 110/07., 152/08., 57/11., 77/11. i 143/12), ili je Korisnik ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje Korisnika pravomoćno osuđena za počinjenje prekršaja koji se odnosi na zlorabu dužnosti i djelatnosti, prekršaja u obavljanju poslova i djelatnosti pravnih osoba te odgovornih osoba u pravnim osobama te prekršaja počinjenog u vezi s Korisnikovom djelatnošću.
kojem je utvrđeno teško kršenje Ugovora zbog neispunjavanja ugovornih obveza, a koji je bio potpisan u sklopu nekog drugog postupka dodjele bespovratnih sredstava i bio je (su)financiran sredstvima EU odnosno ESI fondova; (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja);
u slučaju da je prijavitelj ili osobe ovlaštene po zakonu za zastupanje, proglašen krivim zbog teškog profesionalnog propusta (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja) ;
koji je u sukobu interesa u predmetnom postupku dodjele bespovratnih sredstava; dokazuje se Izjavom prijavitelja (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja) ;
koji nije izvršio zatraženi povrat ili su u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom postupku dodjele bespovratnih sredstava iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz EU odnosno ESI fondova), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni; (uvjet se dokazuje putem Obrasca 3. Izjave Prijavitelja) ;
koji nije izvršio isplate plaća zaposlenicima, plaćanje doprinosa za financiranje obveznih osiguranja (osobito zdravstveno ili mirovinsko) ili plaćanje poreza u skladu s propisima Republike Hrvatske kao države u kojoj je osnovan prijavitelj i u kojoj će se provoditi Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava i u skladu s propisima države poslovnog nastana prijavitelj