ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VANJSKIM POSLOVIMA
Zagreb, 13. ožujak 2017.
1. PROBLEM
Dana 14. svibnja 2015. na snagu je stupila Direktiva Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ.
Rok, utvrđen Direktivom, za njezino prenošenje u nacionalna zakonodavstva država članica je do 1. svibnja 2018.
Ovom Direktivom se stavlja izvan snage Odluka 95/553/EZ predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 19. prosinca 1995. u vezi zaštite građana Europske unije u diplomatskim i konzularnim predstavništvima koja je prenesena u Zakon o vanjskim poslovima 2013. godine, a koja nije u skladu s odredbama Ugovora o funkcioniranju EU.
Slijedom navedenog, u tom je dijelu Zakon o vanjskim poslovima, potrebno uskladiti s odredbama Direktive. Glavna područja u kojima je potrebno provesti usklađenje su:
-Uvjeti i način na koji diplomatske misije/konzularni uredi RH mogu pružiti konzularnu pomoć i zaštitu državljanima drugih država članica EU (građanima bez predstavništava u trećim zemljama) te u kojoj mjeri i pod kojim uvjetima se konzularna pomoć može pružiti članovima njihovih obitelji koji su državljani trećih zemalja;
-Utvrđivanje mjera koordinacije i suradnje s drugim državama članicama EU u obavljanju pojedinih redovnih konzularnih funkcija za građane bez predstavništava u trećim zemljama kao i u području konzularnog kriznog upravljanja;
-Financijski postupci u slučajevima kada diplomatska misija/konzularni ured RH pruži konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu druge države članice EU odnosno kada je tražitelj takve pomoći i zaštite državljanin Republike Hrvatske kojemu pomoć i zaštitu pruža diplomatska misija/konzularni ured druge države članice EU.
2. CILJEVI
Normativnim rješenjem omogućuje se usklađenje odredaba Zakona o vanjskim poslovima s Direktivom Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. godine.
Navedeno će omogućiti sustavno praćenje rada diplomatskih misija/konzularnih ureda Republike Hrvatske pri obavljanju određenih konzularnih funkcija u korist državljana drugih država članica EU, ali i razmjenu relevantnih podataka s konzularnim tijelima drugih država članica EU koje će pružati konzularnu pomoć i zaštitu državljanima Republike Hrvatske.
3. MOGUĆE OPCIJE
Opcije 1 i 2 koje se odnose na nenormativno rješenje nisu moguće s obzirom da se radi o postupku usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s novim pravnim instrumentom EU.
Opcija 3 (normativno rješenje)
Donošenje novog zakonskog propisa nije potrebno. Naime, područje koje se uređuje Direktivom Vijeća (EU) 2015/637 djelomično je uređeno odredbama vrijedećeg Zakona o vanjskim poslovima čije je odredbe potrebno djelomično izmijeniti odnosno na odgovarajući način nadopuniti.
Ova se opcija odnosi na donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vanjskim poslovima kako bi se odredbe vrijedećeg Zakona uskladile s odredbama Direktive odnosno kako bi se pravne praznine popunile na način propisan Direktivom.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
ne poduzimati ništa
Ne razmatra se.
Ne razmatra se.
Opcija 2:
(nenormativno rješenje)
Ne razmatra se.
Ne razmatra se.
Opcija 3:
(normativno rješenje)
Donošenje novog zakonskog propisa ne bi bilo korisno s obzirom da se radi o usklađenju jednog određenog područja (konzularnog) uređenog odredbama Zakona o vanjskim poslovima s novim pravnim instrumentom EU.
Troškovi primjene ove opcije ne bi bili razmjerni koristi.
Opcija 4:
(normativno rješenje)
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vanjskim poslovima konzularno područje koje je već uređeno odredbama Zakona o vanjskim poslovima u potpunosti će se uskladiti s Direktivom Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ.
Ova opcija nema gospodarski učinak, niti učinak na okoliš.
Zakonodavna izmjena utjecati će na one skupine hrvatskih državljana koji se zateknu ili žive na području treće zemlje u kojoj Hrvatska nema DM/KU. Iako je ovakvo normativno rješenje obuhvaćeno odredbama vrijedećeg Zakona, prenošenjem nove Direktive detaljno će se propisati financijske procedure (obveze državljanina kome je pružena konzularna pomoć i zaštita, kao i države članice čiji je državljanin) i to vezano uz slučajeve kada DM/KU druge države članice EU pruži konzularnu pomoć i zaštitu hrvatskom državljaninu u obavljanju redovitih konzularnih funkcija (npr. gubitak putne isprave, repatrijacija i drugo), ali isto tako i u slučajevima kriznih situacija (evakuacije s područja kriznih žarišta).
Dakle, osim navedenog socijalnog učinka, ova opcija ima i financijski učinak.
Naime, realno je za pretpostaviti da u određenom, manjem, broju slučajeva hrvatski državljani neće biti u mogućnosti odmah podmiriti troškove za konzularnu pomoć i zaštitu koju im pruži DM/KU druge države članice. U tim će slučajevima navedena DM/KU Direktivom propisani obrazac za isplatu/naknadu troškova dostaviti MVEP. Ministarstvo je obvezno u propisanom roku refundirati novčana sredstva navedenoj državi članici. Napominje se kako MVEP ima pravnu mogućnost pokretanja sudskog postupka u kojem će tražiti povrat novčanih sredstava od onih hrvatskih državljana koji ovu obvezu nisu izvršili prema onoj državi članici koja im je pružila konzularnu pomoć i zaštitu.
Isto tako, može se pretpostaviti kako će i DM/KU Republike Hrvatske biti u situaciji da će pružiti konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu druge države članice EU koji neće biti u mogućnosti podmiriti financijske troškove nastale pružanjem pomoći i zaštite. U ovim slučajevima ti će troškovi teretiti sredstva Državnog proračuna uz naknadno refundiranje od strane države članice EU čiji je državljanin osoba kojoj je hrvatski DM/KU pružio konzularnu pomoć i zaštitu.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga Iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga Iskaza
5. SAVJETOVANJE
[Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a po potrebi i ovisno o složenosti materije, i duže objavom na internetskoj stranici. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja materije koja je predmet savjetovanja neposrednim kontaktom s dionicima putem okruglog stola i sl.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog okruglog stola i sl.. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog Iskaza odnosno na prijedlog propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga. Sve se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.]
6. PREPORUČENA OPCIJA
[Kratko i sažeto prezentirajte ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka propisa. Ukratko zaokružite analizu koristi i troškova za sve opcije, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanja. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto preporučite opciju koja dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove opcija.
PREPORUČENA OPCIJA:
Temeljni kriterij za odabir opcije je da ukupne neto koristi premašuju ukupne neto troškove. Preporučena opcija mora se objektivno temeljiti na prethodnoj izvršenoj analizi i prikupljenim podacima.]
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
[Za preporučenu opciju potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za evaluaciju provedbe. Ukoliko do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na dobar način, kroz praćenje provedbe preporučene opcije moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati. Za preporučenu opciju potrebno je sažeto opisati način provedbe opcije, navesti tijela odnosno institucije koje bi provodile opciju. Ključno je predvidjeti tko, na koji način i u kojem vremenskom okviru provodi preporučenu opciju. Sažeto i jasno navedite vremenske rokove provedbe i glavne rezultate provedbe kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadna evaluacija provedbe opcija.]
8. PRILOZI
[U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.]
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
MINISTARSTVO VANJSKIH I EUROPSKIH POSLOVA
ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VANJSKIM POSLOVIMA
Zagreb, 13. ožujak 2017.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
1. PROBLEM
Dana 14. svibnja 2015. na snagu je stupila Direktiva Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ.
Rok, utvrđen Direktivom, za njezino prenošenje u nacionalna zakonodavstva država članica je do 1. svibnja 2018.
Ovom Direktivom se stavlja izvan snage Odluka 95/553/EZ predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 19. prosinca 1995. u vezi zaštite građana Europske unije u diplomatskim i konzularnim predstavništvima koja je prenesena u Zakon o vanjskim poslovima 2013. godine, a koja nije u skladu s odredbama Ugovora o funkcioniranju EU.
Slijedom navedenog, u tom je dijelu Zakon o vanjskim poslovima, potrebno uskladiti s odredbama Direktive. Glavna područja u kojima je potrebno provesti usklađenje su:
- Uvjeti i način na koji diplomatske misije/konzularni uredi RH mogu pružiti konzularnu pomoć i zaštitu državljanima drugih država članica EU (građanima bez predstavništava u trećim zemljama) te u kojoj mjeri i pod kojim uvjetima se konzularna pomoć može pružiti članovima njihovih obitelji koji su državljani trećih zemalja;
- Utvrđivanje mjera koordinacije i suradnje s drugim državama članicama EU u obavljanju pojedinih redovnih konzularnih funkcija za građane bez predstavništava u trećim zemljama kao i u području konzularnog kriznog upravljanja;
- Financijski postupci u slučajevima kada diplomatska misija/konzularni ured RH pruži konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu druge države članice EU odnosno kada je tražitelj takve pomoći i zaštite državljanin Republike Hrvatske kojemu pomoć i zaštitu pruža diplomatska misija/konzularni ured druge države članice EU.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
2. CILJEVI
Normativnim rješenjem omogućuje se usklađenje odredaba Zakona o vanjskim poslovima s Direktivom Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. godine.
Navedeno će omogućiti sustavno praćenje rada diplomatskih misija/konzularnih ureda Republike Hrvatske pri obavljanju određenih konzularnih funkcija u korist državljana drugih država članica EU, ali i razmjenu relevantnih podataka s konzularnim tijelima drugih država članica EU koje će pružati konzularnu pomoć i zaštitu državljanima Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
3. MOGUĆE OPCIJE
Opcije 1 i 2 koje se odnose na nenormativno rješenje nisu moguće s obzirom da se radi o postupku usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s novim pravnim instrumentom EU.
Opcija 3 (normativno rješenje)
Donošenje novog zakonskog propisa nije potrebno. Naime, područje koje se uređuje Direktivom Vijeća (EU) 2015/637 djelomično je uređeno odredbama vrijedećeg Zakona o vanjskim poslovima čije je odredbe potrebno djelomično izmijeniti odnosno na odgovarajući način nadopuniti.
Opcija 4 (normativno rješenje): izrađene teze propisa
Ova se opcija odnosi na donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vanjskim poslovima kako bi se odredbe vrijedećeg Zakona uskladile s odredbama Direktive odnosno kako bi se pravne praznine popunile na način propisan Direktivom.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
ne poduzimati ništa
Ne razmatra se.
Ne razmatra se.
Opcija 2:
(nenormativno rješenje)
Ne razmatra se.
Ne razmatra se.
Opcija 3:
(normativno rješenje)
Donošenje novog zakonskog propisa ne bi bilo korisno s obzirom da se radi o usklađenju jednog određenog područja (konzularnog) uređenog odredbama Zakona o vanjskim poslovima s novim pravnim instrumentom EU.
Troškovi primjene ove opcije ne bi bili razmjerni koristi.
Opcija 4:
(normativno rješenje)
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vanjskim poslovima konzularno područje koje je već uređeno odredbama Zakona o vanjskim poslovima u potpunosti će se uskladiti s Direktivom Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ.
Ova opcija nema gospodarski učinak, niti učinak na okoliš.
Zakonodavna izmjena utjecati će na one skupine hrvatskih državljana koji se zateknu ili žive na području treće zemlje u kojoj Hrvatska nema DM/KU. Iako je ovakvo normativno rješenje obuhvaćeno odredbama vrijedećeg Zakona, prenošenjem nove Direktive detaljno će se propisati financijske procedure (obveze državljanina kome je pružena konzularna pomoć i zaštita, kao i države članice čiji je državljanin) i to vezano uz slučajeve kada DM/KU druge države članice EU pruži konzularnu pomoć i zaštitu hrvatskom državljaninu u obavljanju redovitih konzularnih funkcija (npr. gubitak putne isprave, repatrijacija i drugo), ali isto tako i u slučajevima kriznih situacija (evakuacije s područja kriznih žarišta).
Dakle, osim navedenog socijalnog učinka, ova opcija ima i financijski učinak.
Naime, realno je za pretpostaviti da u određenom, manjem, broju slučajeva hrvatski državljani neće biti u mogućnosti odmah podmiriti troškove za konzularnu pomoć i zaštitu koju im pruži DM/KU druge države članice. U tim će slučajevima navedena DM/KU Direktivom propisani obrazac za isplatu/naknadu troškova dostaviti MVEP. Ministarstvo je obvezno u propisanom roku refundirati novčana sredstva navedenoj državi članici. Napominje se kako MVEP ima pravnu mogućnost pokretanja sudskog postupka u kojem će tražiti povrat novčanih sredstava od onih hrvatskih državljana koji ovu obvezu nisu izvršili prema onoj državi članici koja im je pružila konzularnu pomoć i zaštitu.
Isto tako, može se pretpostaviti kako će i DM/KU Republike Hrvatske biti u situaciji da će pružiti konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu druge države članice EU koji neće biti u mogućnosti podmiriti financijske troškove nastale pružanjem pomoći i zaštite. U ovim slučajevima ti će troškovi teretiti sredstva Državnog proračuna uz naknadno refundiranje od strane države članice EU čiji je državljanin osoba kojoj je hrvatski DM/KU pružio konzularnu pomoć i zaštitu.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga Iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga Iskaza
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
5. SAVJETOVANJE
[Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana, a po potrebi i ovisno o složenosti materije, i duže objavom na internetskoj stranici. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja materije koja je predmet savjetovanja neposrednim kontaktom s dionicima putem okruglog stola i sl.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog okruglog stola i sl.. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Prijedlog Iskaza odnosno na prijedlog propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga. Sve se odgovarajuće primjenjuje i na javnu raspravu.]
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
6. PREPORUČENA OPCIJA
[Kratko i sažeto prezentirajte ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka propisa. Ukratko zaokružite analizu koristi i troškova za sve opcije, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanja. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto preporučite opciju koja dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove opcija.
PREPORUČENA OPCIJA:
Temeljni kriterij za odabir opcije je da ukupne neto koristi premašuju ukupne neto troškove. Preporučena opcija mora se objektivno temeljiti na prethodnoj izvršenoj analizi i prikupljenim podacima.]
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
[Za preporučenu opciju potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za evaluaciju provedbe. Ukoliko do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na dobar način, kroz praćenje provedbe preporučene opcije moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati. Za preporučenu opciju potrebno je sažeto opisati način provedbe opcije, navesti tijela odnosno institucije koje bi provodile opciju. Ključno je predvidjeti tko, na koji način i u kojem vremenskom okviru provodi preporučenu opciju. Sažeto i jasno navedite vremenske rokove provedbe i glavne rezultate provedbe kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadna evaluacija provedbe opcija.]
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
8. PRILOZI
[U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.]
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova