PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EUROPSKIM RADNIČKIM VIJEĆIMA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. točke 1. i članka 55. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 - pročišćeni tekst).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a)Ocjena stanja
I.
Zakon o europskim radničkim vijećima stupio je na snagu 7. kolovoza 2014. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, broj 93/2014.
Predmet uređenja Zakona je osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije (članak 1. Zakona o europskim radničkim vijećima).
II.
Zakonom o europskim radničkim vijećima je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.).
Međutim, nakon donošenja tako usklađenog Zakona, donesena je Direktiva(EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
Svrha Direktive(EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća je da, u kontekstu europskih strateških ciljeva zapošljavanja i integrirane pomorske politike, na transparentan i koherentan način osigura zaštitu radnih prava pomoraca, i to, pored ostalog, u materiji koja uređuje postupke obavješćivanja te savjetovanja radnika zaposlenih kod poslodavaca na transnacionalnoj razini.
Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), izmijenjena je, uz ostale direktive s područja radnih odnosa, i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima.
Člankom 2. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća izmijenjena je Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.), na način da je brisano (neobavezno) isključenje posade trgovačkih brodova od primjene odredbe ove Direktive (članak 1. stavak 7. Direktive), a dodana je i dopuna prema kojoj je član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ima pravo sudjelovati na sastanku posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili na bilo kojem drugom sastanku predviđenom postupcima uspostavljenima na temelju članka 6. stavka 3. ako se u vrijeme održavanja sastanka taj član ili zamjenik ne nalazi na moru ili u luci u zemlji koja nije zemlja u kojoj brodarsko poduzeće ima sjedište.Ako je to moguće, sastanci se planiraju kako bi se olakšalo sudjelovanje članova ili njihovih zamjenika, koji su članovi posada pomorskih plovila.U slučajevima u kojima član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ne može prisustvovati sastanku, razmatra se, ako je to moguće, mogućnost upotrebe novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija. (dodani novi podstavci u članku 10. stavku 3. Direktive).
U odnosu na materiju koju uređuje Zakon o europskim radničkim vijećima, a u pogledu prava pomoraca, opisana izmjena Direktive (EU) se odnosi naobveze poslodavaca u postupku osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća.
Sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća, sve države članice obvezne su uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, do 10. listopada 2017. godine te obavijestiti Europsku komisiju o mjerama prijenosa novih direktiva u nacionalno zakonodavstvo, obzirom na mogućnost odabira načina i oblika kojima će postići ciljeve propisane direktivom i kojima će preuzeti njihov sadržaj u nacionalno zakonodavstvo.
Uzevši u obzir svrhu Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća, u odnosu na zaštitu radnih prava pomoraca te uspoređujući sadržaj i zahtjeve ove Direktive sa razinom zaštite koju hrvatski pravni sustav već pruža pomorcima, a imajući u vidu i članak 6. Direktive(EU) 2015/1794 prema kojemu provedba te Direktive ni u kom slučaju ne smije biti razlog za snižavanje opće razine zaštite osoba koje ista obuhvaća i koju države članice već pružaju u područjima obuhvaćenim direktivama 2002/14/EZ, 98/59/EZ i 2001/23/EZ, utvrđena je slijedeća ocjena stanja:
III.
U Republici Hrvatskoj se radni odnos pomoraca, odnosno članova posade broda uređuje posebnim zakonom koji uređuje odnose pomorskog prava, odnosno Pomorskim zakonikom („Narodne novine“, broj 181/2004., 76/2007., 146/2008., 61/2011., 56/2013. i 26/2015.).
Člankom 125. stavkom 6. Pomorskoga zakonika, propisano je da odredbe toga Zakonika, međunarodnih ugovora, koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom Republike Hrvatske te objavljeni, te kolektivnih ugovora, koje uređuju radnopravne odnose za pomorce u međunarodnoj plovidbi, imaju prednost pred odredbama Zakona o radu.
Međutim, pravo osnivanja europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije, nisu za pomorce uređena posebnim propisima s područja pomorstva, odnosno na način kako to uređuje Pomorski zakonik, već se na pomorce, kao i na ostale radnike, u navedenoj materiji primjenjuju odredbe propisa s područja rada.
Naime, Zakon o europskim radničkim vijećima je, od njegova stupanja na snagu 2014. godine, poseban zakon s područja rada, čija je materija do tada bila uređena Zakonom o radu („Narodne novine“, broj 149/2009., 61/2011., 82/2012. i 73/2013.), odnosno njegovim je donošenjem izdvojena iz materije općeg propisa o radu u cilju sustavnog uređenja prava radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini.
Odredbom članka 4. stavka 1. Zakona o europskim radničkim vijećima, propisano je da se odredbe toga Zakona primjenjuju na radnike koji su zaposleni kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije i koji ima sjedište u Republici Hrvatskoj te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije, ako poslodavac s vladajućim utjecajem ima sjedište u Republici Hrvatskoj.
Obzirom na to da navedena materija nije predmet uređenja Pomorskog zakonika, Zakon o europskim radničkim vijećima je propis koji se primjenjuje na i pomorce u dijelu kada uređuje materiju osnivanja europskih radničkih vijeća ili uspostavu jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije.
IV.
U pogledu razine zaštite radnih prava koju hrvatski pravni sustav već pruža pomorcima, kada je riječ o pravu radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini, Republika Hrvatska je država članica koja u svojem nacionalnom zakonodavstvu nije primjenjivala neobavezno isključenje pomoraca od odredbi Zakona kojim su preneseni zahtjevi tada važeće direktive o pravima radnika na transnacionalnoj razini, pa važećim Zakonom o europskim radničkim vijećima pomorci ili članovi posade broda nisu kao pravni subjekti isključeni niti je za njih propisana iznimka od primjene odredbi toga Zakona.
V.
Stručni nositelj izrade ovoga propisa je tijekom postupka procjene učinaka propisa i samog normativnog postupka, a polazeći od ocjene da odredbe važećeg Zakona osiguravaju pomorcima ostvarivanje jednake razine prava kao i ostalim radnicima, donio odluku da bi u odnosu na zahtjeve Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća, postavljene u novim podstavcima kojima je dopunjen članak 10. stavak 3. Direktive, Zakon o europskim radničkim vijećima valjalo dopuniti u dijelu koji se odnosi na uređuje uvjeta za rad pregovaračkog odbora i europskog radničkog vijeća, ali na način da se ova razina prava osigura za sve radnike uključujući i pomorce (olakšano sudjelovanje i mogućnost upotrebe informacijskih i komunikacijskih tehnologija).
b)Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom
Radi postizanja općeg cilja, a to je implementacija Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), u pravni poredak Republike Hrvatske, do 10. listopada 2017. godine, potrebno je novim Zakonom:
◊izmijenitičlanak 2. Zakona o europskim radničkim vijećima – (Opće odredbe – Predmet Zakona), radi točnog navođenja nazivaDirektive 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.) i navođenja naziva nove Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), obzirom na to da se ovim člankom utvrđuje koje su direktive EUZakonom o europskim radničkim vijećima prenesene u pravni poredak Republike Hrvatske,
◊dopunitičlanak 14. Zakona o europskim radničkim vijećima – (Uvjeti za rad pregovaračkog odbora)novim stavkom kojim će se propisati dužnost središnje uprave da pri planiranju sastanaka, polazeći od prava članova pregovaračkog tijela na sudjelovanje na sastancima, osigura uvjete za lakše sudjelovanje svim članovima pregovaračkog odbora te upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija,
◊dopunitičlanak 31. Zakona o europskim radničkim vijećima – (Uvjeti za rad europskih radničkih vijeća) novim stavkom kojim će se propisati osiguranje uvjeta za sudjelovanje na sastanku europskog radničkog vijeća, na način da se članovima olakša sudjelovanje i omogući upotrebe informacijskih i komunikacijskih tehnologija, ako je to s obzirom na okolnosti moguće.
Predloženi način uređenja pitanja ovim Zakonom, utemeljen je na rezultatima procjene učinaka propisa iznesenih u ocjeni stanja, pod točkom a) ovoga odjeljka.
c)Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Posljedice koje će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima proisteći su:
◊usklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom(EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.),
◊ispunjena obveza preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo, sukladno članku 145. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), koju Republika Hrvatska ima u uvjetima punopravnog članstva u Europskoj uniji, čime će se omogućiti da bude i
◊ispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa predmetne Direktive u hrvatsko zakonodavstvo, te
◊ispunjene međunarodne obveze Republike Hrvatske - implementacija Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak RH, u propisanom roku i
◊izbjegnut postupak (nije potreban) za povredu prava i moguće sankcije, a čime će se postići
◊poštivanje prava Europske unije, te postići
◊djelovanje u skladu s interesima sudjelovanja Republike Hrvatske u kreiranju i provedbi zajedničkih politika Europske unije.
Posljedice koje će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima proisteći na području nacionalnih sektorskih politika su:
◊nacionalnim zakonom osigurana razina prava, odnosno uvjeti rada i zaštita prava pomoraca kao i za ostale radnike na koje se primjenjuje poseban propis s područja rada, a u skladu s razinom i zahtjevima nove Direktive (EU),
◊posebnim propisom s područja rada, osigurani uvjeti rada i zaštita prava pomoraca na transparentan i koherentan način, kako bi se zanimanja u pomorskom sektoru učinila prihvatljivijima za pomorce, a bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva uz prikladno korištenje suvremenih komunikacijskih tehnologija te bez negativnih dugoročnih utjecaja na pomorski sektor.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun niti bi trebalo imati utjecaj na povećanje troškova poslodavaca u pomorskom sektoru.
ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EUROPSKIM RADNIČKIM VIJEĆIMA
Članak 1.
U Zakonu o europskim radničkim vijećima („Narodne novine“, broj 93/2014), članak 2., mijenja se i glasi:
„Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose slijedeće direktive Europske unije:
- Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.) i
- Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
Članak 2.
U članku 14., dodaje se novi stavak 3., koji glasi:
(3) Središnja uprava dužna je planirati sastanke kako bi se olakšalo sudjelovanje svim članovima pregovaračkog odbora, a ukoliko ne mogu prisustvovati sastanku, dužna im je osigurati, ako je to s obzirom na okolnosti moguće, upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija, odnosno tehnologija koje omogućuju daljinsku komunikaciju.
Dosadašnji stavci 3., 4., 5. i 6., postaju stavci 4., 5., 6. i 7.
Članak 3.
U članku 31., dodaje se novi stavak 2., koji glasi:
(2) Članovima europskog radničkog vijeća moraju se osigurati uvjeti za sudjelovanje na sastanku europskog radničkog vijeća, na način da se sastanci planiraju tako da se olakša njihovo sudjelovanje, uz osiguranje upotrebe informacijskih i komunikacijskih tehnologija, odnosno tehnologija koje omogućuju daljinsku komunikaciju, ako je to s obzirom na okolnosti moguće, u slučaju kada nisu u mogućnosti prisustvovati sastanku.
Dosadašnji stavak 2., postaje stavak 3.
Članak 4.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Izmijenjene su opće odredbe Zakona, kako bi bilo vidljivo da je ovaj nacionalni zakon sukladan zahtjevima Direktive 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.) i Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), koje su prenesene u pravni poredak Republike Hrvatske.
Sadržaj općih odredbi koje određuju predmet Zakona o europskim radničkim vijećima, upućuje na to da se ovaj propis primjenjuje i na radnike – pomorce.
Uz članak 2.
Člankom su dodatno uređeni uvjeti za rad pregovaračkog odbora, na način da se razina prava osigura za sve radnike, uključujući i pomorce, propisivanjem dužnosti središnje uprave da pri planiranju sastanaka, polazeći od prava članova pregovaračkog tijela na sudjelovanje na sastancima, osigura uvjete za lakše sudjelovanje svim članovima pregovaračkog odbora te upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija.
Uz članak 3.
Člankom su dodatno uređeni uvjeti za rad europskog radničkog vijeća, na način da se razina prava osigura za sve radnike, uključujući i pomorce, propisivanjem osiguranja uvjeta za sudjelovanje na sastanku europskog radničkog vijeća, na način da se članovima olakša sudjelovanje i omogući upotreba informacijskih i komunikacijskih tehnologija, ako je to s obzirom na okolnosti moguće.
Uz članak 4.
Propisuje se objava ovoga Zakona u Narodnim novinama te stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA
KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 2.
Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2009/38/EZ od 6. svibnja 2009. o uspostavi Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka obavješćivanja i savjetovanja s radnicima kod poslodavaca ili povezanih poslodavaca na području Zajednice (preinačena) (SL, L 122, 16. 5. 2009.).
Uvjeti za rad pregovaračkog odbora
Članak 14.
(1) Središnja uprava snosi troškove utemeljenja i rada pregovaračkog odbora.
(2) Središnja uprava dužna je pregovaračkom odboru osigurati potreban prostor, osoblje, sredstva i druge uvjete za rad, uključujući i sredstva za naknadu plaće, troškove puta, smještaja i prijevoda.
(3) Pregovarački odbor ima pravo, prije i nakon sastanka sa središnjom upravom, sastati se bez nazočnosti predstavnika središnje uprave, za što mu je središnja uprava dužna osigurati potrebna sredstva i mogućnost komunikacije.
(4) Pregovarački odbor može o pitanjima iz svog djelokruga zatražiti mišljenje, odnosno stručnu pomoć stručnjaka, koji se može imenovati iz reda predstavnika reprezentativnih udruga sindikata koji djeluju na razini Europske unije, a koji mogu, na zahtjev pregovaračkog odbora, prisustvovati sastancima pregovaračkog odbora i središnje uprave kao savjetnici.
(5) Središnja uprava snosi troškove jednog stručnjaka iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Za obveze središnje uprave iz ovoga članka solidarno odgovara i poslodavac iz članka 9. ovoga Zakona.
Uvjeti za rad europskog radničkog vijeća
Članak 31.
(1) Članovima europskog radničkog vijeća moraju se osigurati uvjeti potrebni za ostvarivanje prava koja europskom radničkom vijeću pripadaju temeljem ovoga Zakona, kako bi kolektivno zastupali interese radnika zaposlenih kod poslodavca, odnosno poslodavaca iz članka 5. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona.
(2) Članovi pregovaračkog odbora i članovi europskog radničkog vijeća imaju pravo na izobrazbu uz naknadu plaće ako je to potrebno za ispunjavanje njihovih predstavničkih dužnosti na međunarodnoj razini.
Napomena:
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava započelo je provođenje normativnog postupka u siječnju 2017. godine, sukladno Godišnjem planu normativnih aktivnosti, prije stupanja na snagu novog Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 44/2017), pa se na taj normativni postupak primjenjuju prijelazne odredbe 29. toga Zakona, odnosno odredbe Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 90/2011).
Obzirom da je člankom 11. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/2013 i 85/2015), propisano da su tijela javne vlasti dužna provesti postupak savjetovanja u pravilu u trajanju trideset dana, osim u slučajevima kada se savjetovanje provodi sukladno propisu kojim se uređuje postupak procjene učinaka propisa, mišljenja smo da se u normativnom postupku radi donošenja Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu i Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, na koji se primjenjuje postupak procjene učinaka propisa, postupak savjetovanja može odrediti u trajanju od petnaest dana.
Ujedno napominjemo da će skraćeni rok za savjetovanje, pridonijeti ostvarivanju izvršenja planiranih normativnih aktivnosti tijekom kolovoza i rujna 2017. godine, obzirom na potrebu implementacije Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca, putem izmjena i dopuna ovi zakona, do 10. listopada 2017. godine.
Na važnost i potrebu implementacije citirane Direktive u nacionalno zakonodavstvo, u roku, posebno nam je skrenuta pozornost i od strane Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EUROPSKIM RADNIČKIM VIJEĆIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za dono š enje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. točke 1. i članka 55. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 - pročišćeni tekst).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
I.
Zakon o europskim radničkim vijećima stupio je na snagu 7. kolovoza 2014. godine, a objavljen je u Narodnim novinama, broj 93/2014.
Predmet uređenja Zakona je osnivanje europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije (članak 1. Zakona o europskim radničkim vijećima ) .
II.
Zakonom o europskim radničkim vijećima je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.).
Međutim, nakon donošenja tako usklađenog Zakona, donesena je Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
Svrha Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća je da, u kontekstu europskih strateških ciljeva zapošljavanja i integrirane pomorske politike, na transparentan i koherentan način osigura zaštitu radnih prava pomoraca, i to, pored ostalog, u materiji koja uređuje postupke obavješćivanja te savjetovanja radnika zaposlenih kod poslodavaca na transnacionalnoj razini.
Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , izmijenjena je, uz ostale direktive s područja radnih odnosa, i direktiva koja je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Zakonom o europskim radničkim vijećima.
Člankom 2. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća izmijenjena je Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.), na način da je brisano (neobavezno) isključenje posade trgovačkih brodova od primjene odredbe ove Direktive (članak 1. stavak 7. Direktive) , a dodana je i dopuna prema kojoj je član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ima pravo sudjelovati na sastanku posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili na bilo kojem drugom sastanku predviđenom postupcima uspostavljenima na temelju članka 6. stavka 3. ako se u vrijeme održavanja sastanka taj član ili zamjenik ne nalazi na moru ili u luci u zemlji koja nije zemlja u kojoj brodarsko poduzeće ima sjedište. Ako je to moguće, sastanci se planiraju kako bi se olakšalo sudjelovanje članova ili njihovih zamjenika, koji su članovi posada pomorskih plovila. U slučajevima u kojima član posebnog pregovaračkog tijela ili Europskog radničkog vijeća ili njegov zamjenik, koji je član posade pomorskog plovila, ne može prisustvovati sastanku, razmatra se, ako je to moguće, mogućnost upotrebe novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija . (dodani novi podstavci u članku 10. stavku 3. Direktive).
U odnosu na materiju koju uređuje Zakon o europskim radničkim vijećima, a u pogledu prava pomoraca, opisana izmjena Direktive (EU) se odnosi na obveze poslodavaca u postupku osiguranja propisanih uvjeta za rad pregovaračkog odbora odnosno europskog radničkog vijeća .
Sukladno članku 8. Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća , sve države članice obvezne su uskladiti zakone i druge propise s ovom Direktivom, do 10. listopada 2017. godine te obavijestiti Europsku komisiju o mjerama prijenosa novih direktiva u nacionalno zakonodavstvo, obzirom na mogućnost odabira načina i oblika kojima će postići ciljeve propisane direktivom i kojima će preuzeti njihov sadržaj u nacionalno zakonodavstvo.
Uzevši u obzir svrhu Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća, u odnosu na zaštitu radnih prava pomoraca te uspoređujući sadržaj i zahtjeve ove Direktive sa razinom zaštite koju hrvatski pravni sustav već pruža pomorcima, a imajući u vidu i članak 6. Direktive (EU) 2015/1794 prema kojemu provedba te Direktive ni u kom slučaju ne smije biti razlog za snižavanje opće razine zaštite osoba koje ista obuhvaća i koju države članice već pružaju u područjima obuhvaćenim direktivama 2002/14/EZ, 98/59/EZ i 2001/23/EZ, utvrđena je slijedeća ocjena stanja:
III.
U Republici Hrvatskoj se radni odnos pomoraca, odnosno članova posade broda uređuje posebnim zakonom koji uređuje odnose pomorskog prava, odnosno Pomorskim zakonikom („Narodne novine“, broj 181/2004., 76/2007., 146/2008., 61/2011., 56/2013. i 26/2015.).
Člankom 125. stavkom 6. Pomorskoga zakonika, propisano je da odredbe toga Zakonika, međunarodnih ugovora, koji su sklopljeni i potvrđeni u skladu s Ustavom Republike Hrvatske te objavljeni, te kolektivnih ugovora, koje uređuju radnopravne odnose za pomorce u međunarodnoj plovidbi, imaju prednost pred odredbama Zakona o radu.
Međutim, pravo osnivanja europskih radničkih vijeća ili uspostava jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije, nisu za pomorce uređena posebnim propisima s područja pomorstva, odnosno na način kako to uređuje Pomorski zakonik, već se na pomorce, kao i na ostale radnike, u navedenoj materiji primjenjuju odredbe propisa s područja rada.
Naime, Zakon o europskim radničkim vijećima je, od njegova stupanja na snagu 2014. godine, poseban zakon s područja rada, čija je materija do tada bila uređena Zakonom o radu („Narodne novine“, broj 149/2009., 61/2011., 82/2012. i 73/2013.), odnosno n jegovim je donošenjem izdvojena iz materije općeg propisa o radu u cilju sustavnog uređenja prava radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini.
Odredbom članka 4. stavka 1. Zakona o europskim radničkim vijećima, propisano je da se odredbe toga Zakona primjenjuju na radnike koji su zaposleni kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije i koji ima sjedište u Republici Hrvatskoj te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije, ako poslodavac s vladajućim utjecajem ima sjedište u Republici Hrvatskoj.
Obzirom na to da navedena materija nije predmet uređenja Pomorskog zakonika, Zakon o europskim radničkim vijećima je propis koji se primjenjuje na i pomorce u dijelu kada uređuje materiju osnivanja europskih radničkih vijeća ili uspostavu jednog ili više postupaka obavješćivanja i savjetovanja kod poslodavca koji obavlja gospodarsku djelatnost na razini Europske unije te kod povezanih poslodavaca koji obavljaju gospodarsku djelatnost na razini Europske unije.
IV.
U pogledu razine zaštite radnih prava koju hrvatski pravni sustav već pruža pomorcima , kada je riječ o pravu radnika na obavješćivanje i savjetovanje na transnacionalnoj razini, Republika Hrvatska je država članica koja u svojem nacionalnom zakonodavstvu nije primjenjivala neobavezno isključenje pomoraca od odredbi Zakona kojim su preneseni zahtjevi tada važeće direktive o pravima radnika na transnacionalnoj razini, pa važećim Zakonom o europskim radničkim vijećima pomorci ili članovi posade broda nisu kao pravni subjekti isključeni niti je za njih propisana iznimka od primjene odredbi toga Zakona.
V.
Stručni nositelj izrade ovoga propisa je tijekom postupka procjene učinaka propisa i samog normativnog postupka, a polazeći od ocjene da odredbe važećeg Zakona osiguravaju pomorcima ostvarivanje jednake razine prava kao i ostalim radnicima, donio odluku da bi u odnosu na zahtjeve Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća , postavljene u novim podstavcima kojima je dopunjen članak 10. stavak 3. Direktive, Zakon o europskim radničkim vijećima valjalo dopuniti u dijelu koji se odnosi na uređuje uvjeta za rad pregovaračkog odbora i europskog radničkog vijeća, ali na način da se ova razina prava osigura za sve radnike uključujući i pomorce (olakšano sudjelovanje i mogućnost upotrebe informacijskih i komunikacijskih tehnologija) .
b) Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom
Radi postizanja općeg cilja, a to je implementacija Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , u pravni poredak Republike Hrvatske, do 10. listopada 2017. godine, potrebno je novim Zakonom:
◊ izmijeniti članak 2. Zakona o europskim radničkim vijećima – ( Opće odredbe – Predmet Zakona ), radi točnog navođenja naziva Direktive 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.) i navođenja naziva nove Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.), obzirom na to da se ovim člankom utvrđuje koje su direktive EU Zakonom o europskim radničkim vijećima prenesene u pravni poredak Republike Hrvatske ,
◊ dopuniti članak 14. Zakona o europskim radničkim vijećima – ( Uvjeti za rad pregovaračkog odbora ) novim stavkom kojim će se propisati dužnost središnje uprave da pri planiranju sastanaka, polazeći od prava članova pregovaračkog tijela na sudjelovanje na sastancima, osigura uvjete za lakše sudjelovanje svim članovima pregovaračkog odbora te upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija,
◊ dopuniti članak 31. Zakona o europskim radničkim vijećima – ( Uvjeti za rad europskih radničkih vijeća ) novim stavkom kojim će se propisati osiguranje uvjeta za sudjelovanje na sastanku europskog radničkog vijeća, na način da se članovima olakša sudjelovanje i omogući upotrebe informacijskih i komunikacijskih tehnologija, ako je to s obzirom na okolnosti moguće.
Predloženi način uređenja pitanja ovim Zakonom, utemeljen je na rezultatima procjene učinaka propisa iznesenih u ocjeni stanja, pod točkom a) ovoga odjeljka.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Posljedice koje će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima proisteći su:
◊ usklađen Zakon o europskim radničkim vijećima s Direktivom (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.),
◊ ispunjena obveza preuzimanja nove pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo , sukladno članku 145. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), koju Republika Hrvatska ima u uvjetima punopravnog članstva u Europskoj uniji, čime će se omogućiti da bude i
◊ ispunjena obveza izvještavanja prema Europskoj komisiji o mjerama prijenosa predmetne Direktive u hrvatsko zakonodavstvo, te
◊ ispunjene međunarodne obveze Republike Hrvatske - implementacija Direktive (EU) 2015/1794 u pravni poredak RH, u propisanom roku i
◊ izbjegnut postupak (nije potreban) za povredu prava i moguće sankcije, a čime će se postići
◊ poštivanje prava Europske unije, te postići
◊ djelovanje u skladu s interesima sudjelovanja Republike Hrvatske u kreiranju i provedbi zajedničkih politika Europske unije.
Posljedice koje će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima proisteći na području nacionalnih sektorskih politika su:
◊ nacionalnim zakonom osigurana razina prava, odnosno uvjeti rada i zaštita prava pomoraca kao i za ostale radnike na koje se primjenjuje poseban propis s područja rada, a u skladu s razinom i zahtjevima nove Direktive (EU),
◊ posebnim propisom s područja rada, osigurani uvjeti rada i zaštita prava pomoraca na transparentan i koherentan način, kako bi se zanimanja u pomorskom sektoru učinila prihvatljivijima za pomorce, a bez dodatnih ili većih operativnih troškova poslovanja za poslodavce u sektoru pomorstva uz prikladno korištenje suvremenih komunikacijskih tehnologija te bez negativnih dugoročnih utjecaja na pomorski sektor.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun niti bi trebalo imati utjecaj na povećanje troškova poslodavaca u pomorskom sektoru.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
ZAKON
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O EUROPSKIM RADNIČKIM VIJEĆIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 1.
U Zakonu o europskim radničkim vijećima („Narodne novine“, broj 93/2014), članak 2., mijenja se i glasi:
„Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose slijedeće direktive Europske unije:
- Direktiva 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.) i
- Direktiva (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2.
U članku 14., dodaje se novi stavak 3., koji glasi:
(3) Središnja uprava dužna je planirati sastanke kako bi se olakšalo sudjelovanje svim članovima pregovaračkog odbora, a ukoliko ne mogu prisustvovati sastanku, dužna im je osigurati, ako je to s obzirom na okolnosti moguće, upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija, odnosno tehnologija koje omogućuju daljinsku komunikaciju.
Dosadašnji stavci 3., 4., 5. i 6., postaju stavci 4., 5., 6. i 7.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 3.
U članku 31., dodaje se novi stavak 2., koji glasi:
(2) Članovima europskog radničkog vijeća moraju se osigurati uvjeti za sudjelovanje na sastanku europskog radničkog vijeća, na način da se sastanci planiraju tako da se olakša njihovo sudjelovanje, uz osiguranje upotrebe informacijskih i komunikacijskih tehnologija, odnosno tehnologija koje omogućuju daljinsku komunikaciju, ako je to s obzirom na okolnosti moguće, u slučaju kada nisu u mogućnosti prisustvovati sastanku.
Dosadašnji stavak 2., postaje stavak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 4.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Izmijenjene su opće odredbe Zakona , kako bi bilo vidljivo da je ovaj nacionalni zakon sukladan zahtjevima Direktive 2009/38/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o osnivanju Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka koji obuhvaća poduzeća i skupine poduzeća na razini Zajednice radi obavješćivanja i savjetovanja radnika (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL, L 122, 16. 5. 2009.) i Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca (Tekst značajan za EGP), (SL L 263, 8.10.2015.) , koje su prenesene u pravni poredak Republike Hrvatske.
Sadržaj općih odredbi koje određuju predmet Zakona o europskim radničkim vijećima, upućuje na to da se ovaj propis primjenjuje i na radnike – pomorce.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 2.
Člankom su dodatno uređeni uvjeti za rad pregovaračkog odbora, na način da se razina prava osigura za sve radnike, uključujući i pomorce, propisivanjem dužnosti središnje uprave da pri planiranju sastanaka, polazeći od prava članova pregovaračkog tijela na sudjelovanje na sastancima, osigura uvjete za lakše sudjelovanje svim članovima pregovaračkog odbora te upotrebu informacijskih i komunikacijskih tehnologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 3.
Člankom su dodatno uređeni uvjeti za rad europskog radničkog vijeća, na način da se razina prava osigura za sve radnike, uključujući i pomorce, propisivanjem osiguranja uvjeta za sudjelovanje na sastanku europskog radničkog vijeća, na način da se članovima olakša sudjelovanje i omogući upotreba informacijskih i komunikacijskih tehnologija, ako je to s obzirom na okolnosti moguće.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 4.
Propisuje se objava ovoga Zakona u Narodnim novinama te stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2.
Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2009/38/EZ od 6. svibnja 2009. o uspostavi Europskog radničkog vijeća ili uvođenju postupka obavješćivanja i savjetovanja s radnicima kod poslodavaca ili povezanih poslodavaca na području Zajednice (preinačena) (SL, L 122, 16. 5. 2009.).
Uvjeti za rad pregovaračkog odbora
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 14.
(1) Središnja uprava snosi troškove utemeljenja i rada pregovaračkog odbora.
(2) Središnja uprava dužna je pregovaračkom odboru osigurati potreban prostor, osoblje, sredstva i druge uvjete za rad, uključujući i sredstva za naknadu plaće, troškove puta, smještaja i prijevoda.
(3) Pregovarački odbor ima pravo, prije i nakon sastanka sa središnjom upravom, sastati se bez nazočnosti predstavnika središnje uprave, za što mu je središnja uprava dužna osigurati potrebna sredstva i mogućnost komunikacije.
(4) Pregovarački odbor može o pitanjima iz svog djelokruga zatražiti mišljenje, odnosno stručnu pomoć stručnjaka, koji se može imenovati iz reda predstavnika reprezentativnih udruga sindikata koji djeluju na razini Europske unije, a koji mogu, na zahtjev pregovaračkog odbora, prisustvovati sastancima pregovaračkog odbora i središnje uprave kao savjetnici.
(5) Središnja uprava snosi troškove jednog stručnjaka iz stavka 4. ovoga članka.
(6) Za obveze središnje uprave iz ovoga članka solidarno odgovara i poslodavac iz članka 9. ovoga Zakona.
Uvjeti za rad europskog radničkog vijeća
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 31.
(1) Članovima europskog radničkog vijeća moraju se osigurati uvjeti potrebni za ostvarivanje prava koja europskom radničkom vijeću pripadaju temeljem ovoga Zakona, kako bi kolektivno zastupali interese radnika zaposlenih kod poslodavca, odnosno poslodavaca iz članka 5. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona.
(2) Članovi pregovaračkog odbora i članovi europskog radničkog vijeća imaju pravo na izobrazbu uz naknadu plaće ako je to potrebno za ispunjavanje njihovih predstavničkih dužnosti na međunarodnoj razini.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Napomena:
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava započelo je provođenje normativnog postupka u siječnju 2017. godine, sukladno Godišnjem planu normativnih aktivnosti, prije stupanja na snagu novog Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 44/2017), pa se na taj normativni postupak primjenjuju prijelazne odredbe 29. toga Zakona, odnosno odredbe Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 90/2011).
Obzirom da je člankom 11. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/2013 i 85/2015), propisano da su tijela javne vlasti dužna provesti postupak savjetovanja u pravilu u trajanju trideset dana, osim u slučajevima kada se savjetovanje provodi sukladno propisu kojim se uređuje postupak procjene učinaka propisa, mišljenja smo da se u normativnom postupku radi donošenja Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu i Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o europskim radničkim vijećima, na koji se primjenjuje postupak procjene učinaka propisa, postupak savjetovanja može odrediti u trajanju od petnaest dana.
Ujedno napominjemo da će skraćeni rok za savjetovanje, pridonijeti ostvarivanju izvršenja planiranih normativnih aktivnosti tijekom kolovoza i rujna 2017. godine, obzirom na potrebu implementacije Direktive (EU) 2015/1794 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. listopada 2015. o izmjeni direktiva 2008/94/EZ, 2009/38/EZ i 2002/14/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te direktiva Vijeća 98/59/EZ i 2001/23/EZ u pogledu pomoraca, putem izmjena i dopuna ovi zakona, do 10. listopada 2017. godine.
Na važnost i potrebu implementacije citirane Direktive u nacionalno zakonodavstvo, u roku, posebno nam je skrenuta pozornost i od strane Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava