OBRADI, POVEZIVANJU, KORIŠTENJU I RAZMJENI PODATAKA
O PRIMICIMA I JAVNIM DAVANJIMA PO OSIGURANICIMA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
1.Ocjena stanja
Odredbom članka 18. stavaka 1. i 2. Zakona o prikupljanju, obradi, povezivanju, korištenju i razmjeni podataka o primicima i javnim davanjima po osiguranicima (Narodne novine, broj 157/13, 154/14 i 36/15) inicijalno je bilo omogućeno obveznicima obračunavanja i plaćanja doprinosa za obvezna osiguranja da, zaključno do 31. prosinca 2014. godine, putem prethodno uspostavljenih i razvijenih kanala prihvata podataka i programskih rješenja (Obrazac R-S/R-Sm), podnesu zakonom propisane podatke po osiguranicima te naknadno ispune svoje ranije neizvršene zakonske obveze.
Prikupljanje i obrada podataka po osiguranicima temelj je, između ostalog, i za povezivanje s pripadajućim podatkom o izvršenoj uplati doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje te posljedično prosljeđivanje sredstava na osobne račune osiguranika u izabrane obvezne mirovinske fondove. Nedostavljanje zakonom propisanih podataka po osiguranicima ima za posljedicu nemogućnost povezivanja podatka o uplati predmetnog obveznog doprinosa te zadržavanje uplaćenih sredstava na privremenom računu kojim administrira Središnji registar osiguranika (u daljnjem tekstu: REGOS).
2.Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Predloženim Zakonom omogućuje se stalno zadržavanje u funkciji ranije uspostavljenih i razvijenih kanala prihvata podataka i programskih rješenja (Obrazac R-S/R-Sm), a odnose se na zakonom propisane podatke po osiguranicima za razdoblja do 31. prosinca 2013. godine.
Način prihvata podataka za razdoblja prije uvođenja Obrasca JOPPD (1. siječnja 2014.) ocijenjen je kao najjednostavniji i troškovno najprihvatljiviji za obveznike, ali i za sve ostale dionike u sustavu, i to zbog općeprihvaćenosti dosadašnjeg učinkovitog načina povezivanja podataka o uplatama za stare brojčane oznake vrste prihoda te minimiziranja troškova, kako na strani obveznika, tako i u djelu koji se odnosi na korištenje sredstava iz državnog proračuna.
Također, na ovaj način osigurava se kontinuirani i učinkovit mehanizam rasporeda uplaćenih javnih davanja po osiguranicima i promptnog prosljeđivanja sredstava na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove, te njihovog daljnjeg plasmana - ulaganja, koje za posljedicu ima i odgovarajuće financijske učinke na državni proračun Republike Hrvatske.
U okolnostima kada je obveznik uplatio obvezni doprinos, a nije podnio Obrasce R-S/R-Sm, REGOS ne može povezati nepovezane uplate i proslijediti sredstva na osobne račune, što ima za izravnu posljedicu manji iznos sredstava na osobnom računu i, u konačnici, manji iznos mirovine s osnova obveznog mirovinskog osiguranja temeljem individualne kapitalizirane štednje. Dio obveznika koji nije podnio Obrasce R-S/R-Sm prestao je postojati, ali dio je još uvijek aktivan i za njih je realno opravdano očekivati naknadno podnošenje Obrasca R-S/R-Sm.
REGOS svojim dodatnim aktivnostima usmjerenim na izravno kontaktiranje obveznika obračunavanja i plaćanja obveznih doprinosa, putem slanja informativne obavijesti o postojanju nepovezanih uplata na ime doprinosa i potrebe podnošenje podataka, potaknuo je znatni odaziv obveznika na naknadno podnošenje zakonom propisanih podataka, koji se odnose na ranija razdoblja, te tako uspio znatno smanjiti broj nepovezanih uplata evidentiranih na privremenom računu.
Ovim Zakonom omogućuje se obveznicima da kroz postojeća programska rješenja podnesu Obrasce R-S/R-Sm te ispune svoju zakonsku obvezu, kako bi se posljedično već uplaćena sredstva doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja (koja stoje na privremenom računu) mogla povezati sa zaduženjima te proslijediti u obvezne mirovinske fondove.
3. Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Predloženim Zakonom omogućuje se zadržavanje u funkciji ranije razvijenog modela i definiranog načina dostave, odnosno prihvata podataka za razdoblja do 31. prosinca 2013. godine. Trajno zadržavanje postojećeg načina prihvata podataka za razdoblja prije uvođenja Obrasca JOPPD ocjenjeno je kao najjednostavnije i troškovno najprihvatljivije za obveznike, ali i za sve ostale sudionike u sustavu. Pritom se posebno vodilo računa o nužnosti osiguranja kontinuiranog i učinkovitog mehanizma rasporeda uplaćenih javnih davanja po osiguranicima i promptnog prosljeđivanja sredstava na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove te njihovog daljnjeg plasmana - ulaganja koje za posljedicu ima i odgovarajuće financijske učinke na državni proračun Republike Hrvatske.
Procjenjuje se da će se ovim Zakonom ostvariti izravni utjecaj na povećanje povezanosti podataka po osiguranicima s pripadnim podacima o uplati obveznog doprinosa za mirovinska osiguranja te posljedično ubrzati prosljeđivanje sredstava na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove.
III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PRIKUPLJANJU, OBRADI, POVEZIVANJU, KORIŠTENJU I RAZMJENI PODATAKA O PRIMICIMA I JAVNIM DAVANJIMA PO OSIGURANICIMA
Članak 1.
U Zakonu o prikupljanju, obradi, povezivanju, korištenju i razmjeni podataka o primicima i javnim davanjima po osiguranicima (Narodne novine, broj 157/13, 154/14 i 36/15), u članku 18. stavcima 1. i 2. riječi: "zaključno do 31. prosinca 2015." brišu se.
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Obrazloženje
Uz članak 1.
Ovom odredbom omogućava se obveznicima obračuna i plaćanja doprinosa za obvezna osiguranja da u neograničenom roku ispune svoje obveze putem prethodno uspostavljenih i razvijenih kanala prihvata podataka i programskih rješenja (Obrazac R-S/R-Sm), tj. da podnesu zakonom propisane podatke po osiguranicima te naknadno ispune svoje ranije neizvršene zakonske obveze. Naime, važećim Zakonom uveden je novi obrazac za objedinjeno prikupljanje i dostavu podataka o primicima i davanjima po osiguranicima (Obrazac JOPPD). Novi je obrazac jedinstven i na njemu podatke prikupljaju Porezna uprava i REGOS, svaka od navedenih institucija za potrebe evidentiranja podataka po osiguranicima za čije vođenje podataka je zadužena. Međutim, za obveze nastale prije stupanja na snagu novog zakona, prema propisima koji su ranije regulirali prikupljanje podataka, bilo je potrebno omogućiti prikupljanje podataka putem obrazaca važećih u vrijeme nastanka obveze i to u neograničenom trajanju, kako bi obveznici u svakom trenutku mogli ispuniti svoju zakonsku obvezu koja se odnosi na ranije razdoblje.
Uz članak 2.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
V.TEKST ZAKONSKIH ODREDBI KOJE SE MIJENJAJU
Članak 18.
(1) Na obveze podnošenja podataka o obveznim doprinosima za mirovinsko osiguranje, zdravstveno osiguranje i zapošljavanje, porezu na dohodak od nesamostalnog rada i samostalne djelatnosti i prirezu porezu na dohodak od nesamostalnog rada i samostalne djelatnosti te podataka o njihovim uplatama, nastale od 1. siječnja 2002. do 31. prosinca 2004., primjenjuju se zaključno do 31. prosinca 2015. odredbe Zakona o prikupljanju podataka po osiguranicima o obveznim doprinosima, porezu na dohodak i prirezu porezu na dohodak („Narodne novine“, broj 114/01 i 153/02) i provedbenih propisa donesenih na temelju toga Zakona.
(2) Na obveze podnošenja podataka o doprinosima za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje te podatke o njihovim uplatama, nastale od 1. siječnja 2005. do 31. prosinca 2013., primjenjuju se zaključno do 31. prosinca 2015. odredbe Zakona o prikupljanju podataka po osiguranicima o doprinosima za obvezna mirovinska osiguranja („Narodne novine“, broj 177/04 i 90/11) i provedbenih propisa donesenih na temelju toga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PRIKUPLJANJU,
OBRADI, POVEZIVANJU, KORIŠTENJU I RAZMJENI PODATAKA
O PRIMICIMA I JAVNIM DAVANJIMA PO OSIGURANICIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
I.USTAVNA OSNOVA ZA DON OŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
1.Ocjena stanja
Odredbom članka 18. stavaka 1. i 2. Zakona o prikupljanju, obradi, povezivanju, korištenju i razmjeni podataka o primicima i javnim davanjima po osiguranicima (Narodne novine, broj 157/13, 154/14 i 36/15) inicijalno je bilo omogućeno obveznicima obračunavanja i plaćanja doprinosa za obvezna osiguranja da, zaključno do 31. prosinca 2014. godine, putem prethodno uspostavljenih i razvijenih kanala prihvata podataka i programskih rješenja (Obrazac R-S/R-Sm), podnesu zakonom propisane podatke po osiguranicima te naknadno ispune svoje ranije neizvršene zakonske obveze.
Prikupljanje i obrada podataka po osiguranicima temelj je, između ostalog, i za povezivanje s pripadajućim podatkom o izvršenoj uplati doprinosa za obvezno mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje te posljedično prosljeđivanje sredstava na osobne račune osiguranika u izabrane obvezne mirovinske fondove. Nedostavljanje zakonom propisanih podataka po osiguranicima ima za posljedicu nemogućnost povezivanja podatka o uplati predmetnog obveznog doprinosa te zadržavanje uplaćenih sredstava na privremenom računu kojim administrira Središnji registar osiguranika (u daljnjem tekstu: REGOS).
2.Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Predloženim Zakonom omogućuje se stalno zadržavanje u funkciji ranije uspostavljenih i razvijenih kanala prihvata podataka i programskih rješenja (Obrazac R-S/R-Sm), a odnose se na zakonom propisane podatke po osiguranicima za razdoblja do 31. prosinca 2013. godine.
Način prihvata podataka za razdoblja prije uvođenja Obrasca JOPPD (1. siječnja 2014.) ocijenjen je kao najjednostavniji i troškovno najprihvatljiviji za obveznike, ali i za sve ostale dionike u sustavu, i to zbog općeprihvaćenosti dosadašnjeg učinkovitog načina povezivanja podataka o uplatama za stare brojčane oznake vrste prihoda te minimiziranja troškova, kako na strani obveznika, tako i u djelu koji se odnosi na korištenje sredstava iz državnog proračuna.
Također, na ovaj način osigurava se kontinuirani i učinkovit mehanizam rasporeda uplaćenih javnih davanja po osiguranicima i promptnog prosljeđivanja sredstava na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove, te njihovog daljnjeg plasmana - ulaganja, koje za posljedicu ima i odgovarajuće financijske učinke na državni proračun Republike Hrvatske.
U okolnostima kada je obveznik uplatio obvezni doprinos, a nije podnio Obrasce R-S/R-Sm, REGOS ne može povezati nepovezane uplate i proslijediti sredstva na osobne račune, što ima za izravnu posljedicu manji iznos sredstava na osobnom računu i, u konačnici, manji iznos mirovine s osnova obveznog mirovinskog osiguranja temeljem individualne kapitalizirane štednje. Dio obveznika koji nije podnio Obrasce R-S/R-Sm prestao je postojati, ali dio je još uvijek aktivan i za njih je realno opravdano očekivati naknadno podnošenje Obrasca R-S/R-Sm.
REGOS svojim dodatnim aktivnostima usmjerenim na izravno kontaktiranje obveznika obračunavanja i plaćanja obveznih doprinosa, putem slanja informativne obavijesti o postojanju nepovezanih uplata na ime doprinosa i potrebe podnošenje podataka, potaknuo je znatni odaziv obveznika na naknadno podnošenje zakonom propisanih podataka, koji se odnose na ranija razdoblja, te tako uspio znatno smanjiti broj nepovezanih uplata evidentiranih na privremenom računu.
Ovim Zakonom omogućuje se obveznicima da kroz postojeća programska rješenja podnesu Obrasce R-S/R-Sm te ispune svoju zakonsku obvezu, kako bi se posljedično već uplaćena sredstva doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja (koja stoje na privremenom računu) mogla povezati sa zaduženjima te proslijediti u obvezne mirovinske fondove.
3. Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Predloženim Zakonom omogućuje se zadržavanje u funkciji ranije razvijenog modela i definiranog načina dostave, odnosno prihvata podataka za razdoblja do 31. prosinca 2013. godine. Trajno z adržavanje postojećeg načina prihvata podataka za razdoblja prije uvođenja Obrasca JOPPD ocjenjeno je kao najjednostavnije i troškovno najprihvatljivije za obveznike, ali i za sve ostale sudionike u sustavu. Pritom se posebno vodilo računa o nužnosti osiguranja kontinuiranog i učinkovitog mehanizma rasporeda uplaćenih javnih davanja po osiguranicima i promptnog prosljeđivanja sredstava na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove te njihovog daljnjeg plasmana - ulaganja koje za posljedicu ima i odgovarajuće financijske učinke na državni proračun Republike Hrvatske.
Procjenjuje se da će se ovim Zakonom ostvariti izravni utjecaj na povećanje povezanosti podataka po osiguranicima s pripadnim podacima o uplati obveznog doprinosa za mirovinska osiguranja te posljedično ubrzati prosljeđivanje sredstava na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
IV.TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PRIKUPLJANJU, OBRADI, POVEZIVANJU, KORIŠTENJU I RAZMJENI PODATAKA O PRIMICIMA I JAVNIM DAVANJIMA PO OSIGURANICIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 1.
U Zakonu o prikupljanju, obradi, povezivanju, korištenju i razmjeni podataka o primicima i javnim davanjima po osiguranicima (Narodne novine, broj 157/13, 154/14 i 36/15 ), u članku 18. stavcima 1. i 2. riječi: "zaključno do 31. prosinca 2015." brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2 .
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Obrazloženje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 1.
Ovom odredbom omogućava se obveznicima obračuna i plaćanja doprinosa za obvezna osiguranja da u neograničenom roku ispune svoje obveze putem prethodno uspostavljenih i razvijenih kanala prihvata podataka i programskih rješenja (Obrazac R-S/R-Sm), tj. da podnesu zakonom propisane podatke po osiguranicima te naknadno ispune svoje ranije neizvršene zakonske obveze. Naime, važećim Zakonom uveden je novi obrazac za objedinjeno prikupljanje i dostavu podataka o primicima i davanjima po osiguranicima (Obrazac JOPPD). Novi je obrazac jedinstven i na njemu podatke prikupljaju Porezna uprava i REGOS, svaka od navedenih institucija za potrebe evidentiranja podataka po osiguranicima za čije vođenje podataka je zadužena. Međutim, za obveze nastale prije stupanja na snagu novog zakona, prema propisima koji su ranije regulirali prikupljanje podataka, bilo je potrebno omogućiti prikupljanje podataka putem obrazaca važećih u vrijeme nastanka obveze i to u neograničenom trajanju, kako bi obveznici u svakom trenutku mogli ispuniti svoju zakonsku obvezu koja se odnosi na ranije razdoblje.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 2.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
V.TEKST ZAKONSKIH ODREDBI KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 18.
(1) Na obveze podnošenja podataka o obveznim doprinosima za mirovinsko osiguranje, zdravstveno osiguranje i zapošljavanje, porezu na dohodak od nesamostalnog rada i samostalne djelatnosti i prirezu porezu na dohodak od nesamostalnog rada i samostalne djelatnosti te podataka o njihovim uplatama, nastale od 1. siječnja 2002. do 31. prosinca 2004., primjenjuju se zaključno do 31. prosinca 2015. odredbe Zakona o prikupljanju podataka po osiguranicima o obveznim doprinosima, porezu na dohodak i prirezu porezu na dohodak („Narodne novine“, broj 114/01 i 153/02) i provedbenih propisa donesenih na temelju toga Zakona.
(2) Na obveze podnošenja podataka o doprinosima za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje te podatke o njihovim uplatama, nastale od 1. siječnja 2005. do 31. prosinca 2013., primjenjuju se zaključno do 31. prosinca 2015. odredbe Zakona o prikupljanju podataka po osiguranicima o doprinosima za obvezna mirovinska osiguranja („Narodne novine“, broj 177/04 i 90/11) i provedbenih propisa donesenih na temelju toga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava