PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O SREDIŠNJEM REGISTRU OSIGURANIKA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1.Ocjena stanja
Isplatitelji plaće, naknade plaće, drugog dohotka dužni su podnijeti Zakonom propisane podatke Središnjem registru osiguranika (u daljnjem tekstu: REGOS) na propisanim obrascima, odnosno REGOS-u i Poreznoj upravi (zajednički obrazac) prilikom svakog plaćanja doprinosa za obvezna mirovinska osiguranja. Zaprimljeni podaci po osiguranicima, jedan su od preduvjeta kako bi se uplaćeni doprinos za II. stup mogao proslijediti u obvezne mirovinske fondove i društva i evidentirati na osobnim računima osiguranika. Ako isplatitelj ne podnese odgovarajuće obrasce, sredstva uplaćenog doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja prosljeđuju se nakon 8 radnih dana na privremeni račun, kao i sve ostale uplate koje su nisu mogle povezati s pripadajućim zaduženjima (pogrešne uplate ili uplate veće od zaduženja). Uplate ostaju na privremenom računu sve dok isplatitelji ne podnesu odgovarajuće obrasce ili zahtjeve za povrat ili preknjiženje. Sredstvima koja se nalaze na privremenom računu raspolaže Ministarstvo financija te plaća kamatu u visini 0,45% godišnje.
Od početka sustava individualne kapitalizirane štednje REGOS je na osobne račune osiguranika proslijedio 99,54% uplaćenih sredstava doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja.
Bez obzira što je udio nepovezanih uplata 0,46% od ukupno uplaćenih doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja okolnost da se u konačnici radi o osobnim sredstvima osiguranika koja bi se, u pravilu bez zastoja, trebala prosljeđivati na osobne račune osiguranika u izabrane obvezne mirovinske fondove, zahtjeva uvođenje novih ovlasti REGOS-a za potrebna dodatna postupanja. Dodatne mjere koje su propisane u ovom Prijedlogu zakona upravljene su na rješavanje nepovezanih uplata evidentiranih na privremenom računu, u specifičnim okolnostima i stanjima, kada je potrebno nadomjestiti nedostajući ispravan podatak, kojeg je REGOS trebao zaprimiti izvorno od obveznika plaćanja, podatkom iz drugog autoriziranog i vjerodostojnog izvora.
2.Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Zakon o Središnjem registru osiguranika (Narodne novine, broj 159/13) propisuje pravni položaj, tijela, poslovanje, ovlasti i poslove iz djelokruga Središnjeg registra osiguranika, način vođenja registra, izvješćivanje i korištenje podataka iz registra te druga pitanja značajna za poslovanje REGOS-a. Statutom i drugim općim aktima REGOS-a uređuju se pitanja značajna za rad i ustroj REGOS-a. Imajući u vidu hijerarhiju navedenih pravnih akata (zakon – statut), njihov međusobni odnos i obveznost usklađenosti te činjenicu da temeljem propisane nadležnosti ministarstvo nadležno za mirovinski sustav obavlja upravni nadzor nad obavljanjem poslova iz djelokruga REGOS-a, predlaže se, radi operativnosti, da se Statut REGOS-a donosi uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za mirovinski sustav. Na ovaj način, ujedno, neće se opterećivati Vlada Republike Hrvatske, provođenjem propisanog postupka za donošenje predmetne odluke, u predmetu koji po svome značaju i važnosti ne zahtjeva uključenost Vlade Republike Hrvatske.
Predlaže se proširiti namjenu sredstava od naknada koju REGOS zaračunava obveznim mirovinskim društvima za aktivnosti vezane uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova i na druge aktivnosti i poslove REGOS-a koje su u vezi, odnosno imaju utjecaj na vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova.
Način, rokovi povezivanja podatka te evidentiranje i izvješćivanje o povezanim podacima i raspored nepovezanih uplata iz članka 31. Zakona o Središnjem registru osiguranika propisati će pravilnikom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije.
Nadalje, odredbom članka 31. stavka 1. do 4. Zakona o Središnjem registru osiguranika REGOS je ovlašten, temeljem provedene kontrole uplate doprinosa, bez pristanka obveznika obračunavanja i/ili plaćanja, putem svojih mrežnih stranica, objaviti popis obveznika koji imaju nepovezane uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje. Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja je dužan u roku od 30 dana od dana izvješćivanja (istek osmoga dana od dana javne objave podataka o obvezniku obračunavanja i/ili plaćanja, na mrežnim stranicama REGOS-a, smatra se danom izvješćivanja obveznika o objavi u popisu) poduzeti radnje sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
U okolnostima kada obveznik obračunavanja i/ili plaćanja ne postupi sukladno naprijed navedenim odredbama Prijedloga Zakona, nepovezane uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje i dalje ostaju na privremenom računu.
Možebitno pokretanje prekršajnog postupka ne predstavlja učinkovito sredstvo koje jamči da će obveznik poduzeti radnje sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje i sredstva obveznog doprinosa proslijediti na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove. Prekršajni postupak karakteriziraju formalno obvezna postupanja (od uručivanja pisane obavijesti počinitelju prekršaja prije podnošenja optužnog prijedloga, pregovaranja i sl.) koja se provode u relativno dugom vremenskom trajanju te se nastanak možebitnih pozitivnih učinaka na strani počinitelja prekršaja ostvaruju relativno kasno, ne onemogućavajući u međuvremenu nastanak ponovljenog istovrsnog protupravnog ponašanja.
Odredbom članka 31. stavka 5. i 6. Prijedloga Zakona REGOS je ovlašten, po isteku roka propisanog stavkom 4. istoga članka pokrenuti provođenje rasporeda po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starijih od pet godina od dana uplate, za obveznika podnošenja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika. Raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje REGOS je ovlašten provoditi prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima.
Ovim prijedlogom izmjene odredbe članka 31. predmetnog Zakona samo se proširuje već postojeće ovlaštenje REGOS-a da provede raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje u točno određenim i specifičnim okolnostima i stanjima.Posljedično ne stvara se daljnji trošak u sustavu pokretanjem prekršajnog postupka (čije vođenje i možebitno kažnjavanje počinitelja ne jamči da će počinitelj prekršaja ujedno naknadno i podnijeti propisane podatke).
Predloženim rasporedom nepovezanih uplata po službenoj dužnosti ne dira se u ovlast obveznika obračunavanja i/ili plaćanja da inicira ispravak rasporeda po službenoj dužnosti.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovih izmjena i dopune Zakona REGOS-u se daje ovlast za povezivanje podataka i raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinska osiguranja za pojedine kategorije obveznika, što će u konačnici rezultirati smanjenjem nepovezanih uplata evidentiranih na privremenom računu, većim iznosom proslijeđenih sredstava doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje u obvezne mirovinske fondove i društva, manjim iznosima kamata koje plaća Ministarstvo financija te olakšavanjem postupka ispravaka nepovezanih uplata poduzetnicima. Također se proširuje namjena sredstva ostvarenih od naknade koju REGOS zaračunava obveznim mirovinskim društvima za obavljanje aktivnosti vezanih uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova te se pojednostavljuje postupak donošenja osnovnog općeg akta REGOS-a na način da prethodnu suglasnost na Statut daje resorni ministar.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu predloženoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI
ZAKONA O SREDIŠNJEM REGISTRU OSIGURANIKA
Članak 1.
U Zakonu o Središnjem registru osiguranika („Narodne novine“, broj 159/13) u članku 4. stavku 3. riječi: „Vlade Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „ministra nadležnog za mirovinski sustav“.
Članak 2.
U članku 11. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavci 3. i 4. postaju stavci 2. i 3.
Članak 3.
U članku 19. stavku 3. riječi: „stavka 6.“ brišu se.
Članak 4.
U članku 27. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Sredstva uplaćena s osnove naknade iz stavka 2. ovoga članka, osim za obavljanje aktivnosti iz stavka 1. ovoga članka, koriste se za:
-administrativnu, tehničku podršku i razmjenu podataka,
-održavanje i razvoj informacijskog sustava,
-projekte i programe vezane uz tehničku podršku i razmjenu podataka,
-prikupljanje i obradu podataka po osiguranicima i drugim osobama,
-administraciju i upravljanje,
-elektroničku razmjenu i dostavu podataka temeljem uredbi Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti.“
Članak 5.
Članak 31. mijenja se i glasi:
„(1) REGOS je ovlašten, bez pristanka obveznika plaćanja koji ima nepovezane uplate doprinosa za obvezna mirovinska osiguranja temeljem individualne kapitalizirane štednje, čiji iznos je jednak obračunanom iznosu, temeljem provedene kontrole uplate doprinosa, provesti povezivanje podataka i raspored po osiguranicima. Ako je iznos uplate različit od obračunanog iznosa, povezivanje podataka i raspored po osiguranicima REGOS provodi redom počevši od najstarijeg iznosa uplate doprinosa i zaduženja za određenu vrstu doprinosa. REGOS provodi povezivanje podataka i raspored po osiguranicima nakon proteka roka od šest mjeseci od dana nepovezane uplate.
(2) REGOS je ovlašten provesti raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika, člana obveznog mirovinskog fonda, za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima:
1.za obveznika plaćanja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika,
2.za obveznika plaćanja čije su nepovezane uplate starije od šest godina.
(3) REGOS je ovlašten provesti raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje za obveznika plaćanja iz stavka 2. ovoga članka koji je podnio sve obračune doprinose za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada prema udjelu broja dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika u ukupnom broju dana u osiguranju u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata temeljem stanja podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, ako u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada nema osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova koji su imali aktivno osiguranje kod tog obveznika plaćanja doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje, REGOS izračunava broj dana u osiguranju s osnove radnog odnosa osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova za posljednju godinu u kojoj postoje podaci o aktivnom osiguranju osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova te provodi raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
(5) REGOS je ovlašten provesti raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starijih od šest godina za obveznika plaćanja koji je imao status osiguranika temeljem obavljanja samostalne djelatnosti.
Članak 6.
Naslov iznad članka 32. i članak 32. brišu se.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 7.
Provedbeni propisi doneseni temeljem Zakona o Središnjem registru osiguranika („Narodne novine“ br. 159/13) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 8.
Sredstva koja su ostvarena s osnove naknade na temelju Zakona o Središnjem registru osiguranika („Narodne novine“, broj 159/13), a koja su na dan stupanja na snagu ovoga Zakona ostala neutrošena mogu se koristiti i za namjene utvrđene člankom 4. ovoga Zakona.
Članak 9.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim odredbe članka 5. ovoga Zakona u dijelu koji se odnosi na izmijenjeni članak 31. stavak 1. Zakona o Središnjem registru osiguranika (Narodne novine broj 159/13), koja stupa na snagu 1. srpnja 2018. godine.
Obrazloženje
Uz članak 1.
Ovom odredbom propisuje se da Statut REGOS-a donosi Upravno vijeće REGOS-a uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za mirovinski sustav.
Uz članak 2.
Središnji registar osiguranika (REGOS) je sukladno podacima iz Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika (Narodne novine, broj 51/17) proračunski korisnik državnog proračuna Republike Hrvatske i u cijelosti posluje preko jedinstvenog računa riznice preko kojeg se obavljaju sve financijske transakcije proračuna. Navedeno znači da višak prihoda nad rashodima, ukoliko ga REGOS i ostvari, ne može biti uplaćen u državni proračun jer su ta sredstva već u državnom proračunu, odnosno na jedinstvenom računu državne riznice. Slijedom toga briše se odredba kojom je propisano da se, ako REGOS svojim poslovanjem ostvari višak prihoda nad rashodima, taj višak na kraju proračunske godine uplaćuje u državni proračun.
Uz članak 3.
Ovom odredbom propisuje se da će način, rokovi povezivanja podatka te evidentiranje i izvješćivanje o povezanim podacima i raspored nepovezanih uplata iz članka 31. ovoga Zakona propisati pravilnikom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije.
Uz članak 4.
Proširuje se namjena sredstva ostvarenih od naknade koju REGOS zaračunava obveznim mirovinskim društvima za obavljanje aktivnosti vezanih uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova. Naime, aktivnosti vezane uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova čine samo dio poslova REGOS-a. Međutim, REGOS obavljanjem ostalih poslova u konačnici doprinosi uspješnom vođenju jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova. Slijedom navedenog, propisuje da se sredstva ostvarena od ove naknade koriste i za:
administrativnu, tehničku podršku i razmjenu podataka, održavanje i razvoj informacijskog sustava, projekte i programe vezane uz tehničku podršku i razmjenu podataka, prikupljanje i obradu podataka po osiguranicima i drugim osobama, administraciju i upravljanje te elektroničku razmjenu i dostavu podataka temeljem uredbi Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti.
Uz članak 5.
Ovom odredbom povezivanje po službenoj dužnosti predlaže se provesti za sve nepovezane uplate doprinosa za obvezna mirovinska osiguranja čiji iznos je jednak obračunanom iznosu. Ako je iznos uplate različit od obračunanog iznosa, povezivanje podataka i raspored po osiguranicima predlaže se provoditi redom počevši od najstarijeg iznosa uplate doprinosa i zaduženja za određenu vrstu doprinosa.
Nastavno predlaže se daREGOS provede raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika, člana obveznog mirovinskog fonda, za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima: za obveznika plaćanja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika te za obveznika plaćanja čije su nepovezane uplate starije od šest godina. Također REGOS se ovlašćuje provesti raspored nepovezanih uplata doprinosa za naprijed navedene obveznike plaćanja koji su podnijeli sve obračune doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada prema udjelu broja dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika u ukupnom broju dana u osiguranju u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata temeljem stanja podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela. Iznimno, ako u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada nema osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova koji su imali aktivno osiguranje kod tog obveznika plaćanja doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje, predlaže se da REGOS izračuna broj dana u osiguranju s osnove radnog odnosa osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova za posljednju godinu u kojoj postoje podaci o aktivnom osiguranju osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova te provede raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
Predlaže se ovlastiti REGOS da provede raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starije od šest godina za obveznika plaćanja koji je imao status osiguranika temeljem obavljanja samostalne djelatnosti.
Uz članak 6.
Ovom odredbom briše se naslov iznad članka 32. i članak 32. Zakona.
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuje rok u kojem je potrebno uskladiti provedbene propise donesene temeljem Zakona o Središnjem registru osiguranika (Narodne novine broj 159/13).
Uz članak 8.
Utvrđuje se da će se sredstva ostvarena s osnove naknade na temelju važećeg Zakona o Središnjem registru osiguranika, a koja su na dan stupanja na snagu ovoga Zakona ostala neutrošena, također moći koristiti i za namjene utvrđene člankom 4. ovoga Zakona.
Uz članak 9.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona (8 dana od objave u Narodnim novinama), osim odredbe članka 5. ovoga Zakona koja se odnosi na izmijenjeni članak 31. stavak 1. Zakona o Središnjem registru osiguranika koja stupa na snagu 1. srpnja 2018. godine budući da je potrebno osigurati tehničke preduvjete za predmetna postupanja.
TEKST ZAKONSKIH ODREDBI KOJE SE MIJENJAJU I DOPUNJUJU
Članak 4.
(1) Statutom i drugim općim aktima REGOS-a uređuju se pitanja značajna za rad i ustroj REGOS-a.
(2) Statutom REGOS-a uređuju se: poslovi, unutarnje ustrojstvo, predstavljanje i zastupanje, financiranje, poslovno planiranje i godišnje izvješćivanje, ovlasti i način odlučivanja tijela REGOS-a, opći akti, tajnost i povjerljivost podataka, zaštita osobnih podataka, sigurnost informacijskog sustava, javnost rada te druga pitanja značajna za rad REGOS-a.
(3) Statut REGOS-a, uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, donosi Upravno vijeće REGOS-a.
VI. FINANCIRANJE
Članak 11.
(1) Za obavljanje poslova u okviru svoje djelatnosti REGOS osigurava sredstva:
– iz državnog proračuna
– od naknada od obveznih i dobrovoljnih mirovinskih društava i mirovinskih osiguravajućih društava
– od prihoda koje ostvari na temelju zakona i drugih propisa
– iz drugih izvora.
(2) Ako REGOS svojim poslovanjem ostvari višak prihoda nad rashodima, na kraju proračunske godine višak će biti uplaćen u državni proračun.
(3) Statutom REGOS-a određuju se ograničenja vezano uz stjecanje, opterećivanje i otuđivanje nekretnina i druge imovine REGOS-a, kao i vrijednost pravnih poslova za koje je potrebna suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
(4) REGOS odgovara za obveze cijelom svojom imovinom. Osnivač REGOS-a solidarno i neograničeno odgovara za obveze REGOS-a.
Članak 19.
(1) REGOS podatke iz članka 14. točke 8. ovoga Zakona, za doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje te doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, povezuje s odgovarajućim podacima o uplatama, iz članka 18. ovoga Zakona, po osiguranicima i drugim osobama, sukladno posebnim propisima.
(2) Za uplaćena sredstva doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje u vezi s prijenosom sredstava na privremeni račun i prosljeđivanja povezanih iznosa doprinosa u obvezne mirovinske fondove i društva primjenjuju se odredbe propisa kojima je regulirano to područje.
(3) Način, rokovi povezivanja podatka te evidentiranje i izvješćivanje o povezanim podacima i raspored nepovezanih uplata iz članka 31. stavka 6. ovoga Zakona propisuje pravilnikom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije.
Članak 27.
(1) REGOS prema podacima iz registra vodi jedinstveno računovodstvo osobnih računa članova mirovinskih fondova.
(2) REGOS obveznim mirovinskim društvima zaračunava naknadu za obavljanje aktivnosti iz stavka 1. ovoga članka. Obračun naknade obavlja se na dnevnoj osnovi, a račun se ispostavlja mjesečno.
(3) Visinu naknade iz stavka 2. ovoga članka utvrđuje odlukom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije, najkasnije do kraja mjeseca rujna tekuće godine za sljedeću godinu.
Članak 31.
(1) REGOS je ovlašten, temeljem provedene kontrole uplate doprinosa, bez pristanka obveznika obračunavanja i/ili plaćanja, putem svojih mrežnih stranica, objaviti popis obveznika koji imaju nepovezane uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
(2) Popis iz stavka 1. ovoga članka sadrži: ime i prezime ili naziv obveznika obračunavanja i/ili plaćanja, godinu rođenja fizičke osobe, sjedište pravne osobe, iznos nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje te datum objave.
(3) Istekom osmoga dana od dana javne objave podataka o obvezniku obračunavanja i/ili plaćanja, na mrežnim stranicama REGOS-a, smatra se danom izvješćivanja obveznika o objavi u popisu iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja je dužan u roku od 30 dana od dana izvješćivanja iz stavka 3. ovoga članka poduzeti radnje sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje iz stavka 1. ovoga članka.
(5) REGOS je ovlašten po isteku roka iz stavka 4. ovoga članka pokrenuti provođenje rasporeda po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starijih od pet godina od dana uplate, za obveznika podnošenja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika.
(6) Raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje iz stavka 5. ovoga članka, REGOS će provoditi prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima.
XI. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 32.
(1) Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja, pravna osoba, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 kuna:
– ako u roku od 30 dana od dana izvješćivanja iz članka 31. stavka 3. ovoga Zakona ne poduzme radnje, sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje (članak 31. stavak 4.).
(2) Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja, fizička osoba, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna:
– ako u roku od 30 dana od dana izvješćivanja iz članka 31. stavka 3. ovoga Zakona ne poduzme radnje, sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje (članak 31. stavak 4.).
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O SREDIŠNJEM REGISTRU OSIGURANIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
I.USTAVNA OSNOVA ZA DON OŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Isplatitelji plaće, naknade plaće, drugog dohotka dužni su podnijeti Zakonom propisane podatke Središnjem registru osiguranika (u daljnjem tekstu: REGOS) na propisanim obrascima, odnosno REGOS-u i Poreznoj upravi (zajednički obrazac) prilikom svakog plaćanja doprinosa za obvezna mirovinska osiguranja. Zaprimljeni podaci po osiguranicima, jedan su od preduvjeta kako bi se uplaćeni doprinos za II. stup mogao proslijediti u obvezne mirovinske fondove i društva i evidentirati na osobnim računima osiguranika. Ako isplatitelj ne podnese odgovarajuće obrasce, sredstva uplaćenog doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja prosljeđuju se nakon 8 radnih dana na privremeni račun, kao i sve ostale uplate koje su nisu mogle povezati s pripadajućim zaduženjima (pogrešne uplate ili uplate veće od zaduženja). Uplate ostaju na privremenom računu sve dok isplatitelji ne podnesu odgovarajuće obrasce ili zahtjeve za povrat ili preknjiženje. Sredstvima koja se nalaze na privremenom računu raspolaže Ministarstvo financija te plaća kamatu u visini 0,45% godišnje.
Od početka sustava individualne kapitalizirane štednje REGOS je na osobne račune osiguranika proslijedio 99,54% uplaćenih sredstava doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja.
Bez obzira što je udio nepovezanih uplata 0,46% od ukupno uplaćenih doprinosa II. stupa mirovinskog osiguranja okolnost da se u konačnici radi o osobnim sredstvima osiguranika koja bi se, u pravilu bez zastoja, trebala prosljeđivati na osobne račune osiguranika u izabrane obvezne mirovinske fondove, zahtjeva uvođenje novih ovlasti REGOS-a za potrebna dodatna postupanja. Dodatne mjere koje su propisane u ovom Prijedlogu zakona upravljene su na rješavanje nepovezanih uplata evidentiranih na privremenom računu, u specifičnim okolnostima i stanjima, kada je potrebno nadomjestiti nedostajući ispravan podatak, kojeg je REGOS trebao zaprimiti izvorno od obveznika plaćanja, podatkom iz drugog autoriziranog i vjerodostojnog izvora.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Zakon o Središnjem registru osiguranika (Narodne novine, broj 159/13) propisuje pravni položaj, tijela, poslovanje, ovlasti i poslove iz djelokruga Središnjeg registra osiguranika, način vođenja registra, izvješćivanje i korištenje podataka iz registra te druga pitanja značajna za poslovanje REGOS-a. Statutom i drugim općim aktima REGOS-a uređuju se pitanja značajna za rad i ustroj REGOS-a. Imajući u vidu hijerarhiju navedenih pravnih akata (zakon – statut), njihov međusobni odnos i obveznost usklađenosti te činjenicu da temeljem propisane nadležnosti ministarstvo nadležno za mirovinski sustav obavlja upravni nadzor nad obavljanjem poslova iz djelokruga REGOS-a, predlaže se, radi operativnosti, da se Statut REGOS-a donosi uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za mirovinski sustav. Na ovaj način, ujedno, neće se opterećivati Vlada Republike Hrvatske, provođenjem propisanog postupka za donošenje predmetne odluke, u predmetu koji po svome značaju i važnosti ne zahtjeva uključenost Vlade Republike Hrvatske.
Predlaže se proširiti namjenu sredstava od naknada koju REGOS zaračunava obveznim mirovinskim društvima za aktivnosti vezane uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova i na druge aktivnosti i poslove REGOS-a koje su u vezi, odnosno imaju utjecaj na vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova.
Način, rokovi povezivanja podatka te evidentiranje i izvješćivanje o povezanim podacima i raspored nepovezanih uplata iz članka 31. Zakona o Središnjem registru osiguranika propisati će pravilnikom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije.
Nadalje, odredbom članka 31. stavka 1. do 4. Zakona o Središnjem registru osiguranika REGOS je ovlašten, temeljem provedene kontrole uplate doprinosa, bez pristanka obveznika obračunavanja i/ili plaćanja, putem svojih mrežnih stranica, objaviti popis obveznika koji imaju nepovezane uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje. Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja je dužan u roku od 30 dana od dana izvješćivanja (istek osmoga dana od dana javne objave podataka o obvezniku obračunavanja i/ili plaćanja, na mrežnim stranicama REGOS-a, smatra se danom izvješćivanja obveznika o objavi u popisu) poduzeti radnje sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
U okolnostima kada obveznik obračunavanja i/ili plaćanja ne postupi sukladno naprijed navedenim odredbama Prijedloga Zakona, nepovezane uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje i dalje ostaju na privremenom računu.
Možebitno pokretanje prekršajnog postupka ne predstavlja učinkovito sredstvo koje jamči da će obveznik poduzeti radnje sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje i sredstva obveznog doprinosa proslijediti na osobne račune u izabrane obvezne mirovinske fondove. Prekršajni postupak karakteriziraju formalno obvezna postupanja (od uručivanja pisane obavijesti počinitelju prekršaja prije podnošenja optužnog prijedloga, pregovaranja i sl.) koja se provode u relativno dugom vremenskom trajanju te se nastanak možebitnih pozitivnih učinaka na strani počinitelja prekršaja ostvaruju relativno kasno, ne onemogućavajući u međuvremenu nastanak ponovljenog istovrsnog protupravnog ponašanja.
Odredbom članka 31. stavka 5. i 6. Prijedloga Zakona REGOS je ovlašten, po isteku roka propisanog stavkom 4. istoga članka pokrenuti provođenje rasporeda po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starijih od pet godina od dana uplate, za obveznika podnošenja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika. Raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje REGOS je ovlašten provoditi prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima.
Ovim prijedlogom izmjene odredbe članka 31. predmetnog Zakona samo se proširuje već postojeće ovlaštenje REGOS-a da provede raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje u točno određenim i specifičnim okolnostima i stanjima. Posljedično ne stvara se daljnji trošak u sustavu pokretanjem prekršajnog postupka (čije vođenje i možebitno kažnjavanje počinitelja ne jamči da će počinitelj prekršaja ujedno naknadno i podnijeti propisane podatke).
Predloženim rasporedom nepovezanih uplata po službenoj dužnosti ne dira se u ovlast obveznika obračunavanja i/ili plaćanja da inicira ispravak rasporeda po službenoj dužnosti.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovih izmjena i dopune Zakona REGOS-u se daje ovlast za povezivanje podataka i raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinska osiguranja za pojedine kategorije obveznika, što će u konačnici rezultirati smanjenjem nepovezanih uplata evidentiranih na privremenom računu, većim iznosom proslijeđenih sredstava doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje u obvezne mirovinske fondove i društva, manjim iznosima kamata koje plaća Ministarstvo financija te olakšavanjem postupka ispravaka nepovezanih uplata poduzetnicima. Tako đ er se proširuje namjena sredstva ostvarenih od naknade koju REGOS zaračunava obveznim mirovinskim društvima za obavljanje aktivnosti vezanih uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova te se pojednostavljuje postupak donošenja osnovnog općeg akta REGOS-a na način da prethodnu suglasnost na Statut daje resorni ministar.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
III . OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu predloženoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
ZAKONA O SREDIŠNJEM REGISTRU OSIGURANIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 1.
U Zakonu o Središnjem registru osiguranika („Narodne novine“, broj 159/13) u članku 4. stavku 3. riječi: „Vlade Republike Hrvatske“ zamjenjuju se riječima: „ministra nadležnog za mirovinski sustav“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2.
U članku 11. stavak 2. briše se.
Dosadašnji stavci 3. i 4. postaju stavci 2. i 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 3.
U članku 19. stavku 3. riječi: „stavka 6.“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 4.
U članku 27. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Sredstva uplaćena s osnove naknade iz stavka 2. ovoga članka, osim za obavljanje aktivnosti iz stavka 1. ovoga članka, koriste se za:
- administrativnu, tehničku podršku i razmjenu podataka,
- održavanje i razvoj informacijskog sustava,
- projekte i programe vezane uz tehničku podršku i razmjenu podataka,
- prikupljanje i obradu podataka po osiguranicima i drugim osobama,
- administraciju i upravljanje,
- elektroničku razmjenu i dostavu podataka temeljem uredbi Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 5.
Članak 31. mijenja se i glasi:
„(1) REGOS je ovlašten, bez pristanka obveznika plaćanja koji ima nepovezane uplate doprinosa za obvezna mirovinska osiguranja temeljem individualne kapitalizirane štednje, čiji iznos je jednak obračunanom iznosu, temeljem provedene kontrole uplate doprinosa, provesti povezivanje podataka i raspored po osiguranicima. Ako je iznos uplate različit od obračunanog iznosa, povezivanje podataka i raspored po osiguranicima REGOS provodi redom počevši od najstarijeg iznosa uplate doprinosa i zaduženja za određenu vrstu doprinosa. REGOS provodi povezivanje podataka i raspored po osiguranicima nakon proteka roka od šest mjeseci od dana nepovezane uplate.
(2) REGOS je ovlašten provesti raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika, č lana obveznog mirovinskog fonda, za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima:
1. za obveznika plaćanja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika,
2. za obveznika plaćanja čije su nepovezane uplate starije od šest godina.
(3) REGOS je ovlašten provesti raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje za obveznika plaćanja iz stavka 2. ovoga članka koji je podnio sve obračune doprinose za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada prema udjelu broja dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika u ukupnom broju dana u osiguranju u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata temeljem stanja podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, ako u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada nema osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova koji su imali aktivno osiguranje kod tog obveznika plaćanja doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje, REGOS izračunava broj dana u osiguranju s osnove radnog odnosa osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova za posljednju godinu u kojoj postoje podaci o aktivnom osiguranju osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova te provodi raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
(5) REGOS je ovlašten provesti raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starijih od šest godina za obveznika plaćanja koji je imao status osiguranika temeljem obavljanja samostalne djelatnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 6.
Naslov iznad članka 32. i članak 32. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 7 .
Provedbeni propisi doneseni temeljem Zakona o Središnjem registru osiguranika („Narodne novine“ br. 159/13) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 8.
Sredstva koja su ostvarena s osnove naknade na temelju Zakona o Središnjem registru osiguranika („Narodne novine“, broj 159/13), a koja su na dan stupanja na snagu ovoga Zakona ostala neutrošena mogu se koristiti i za namjene utvrđene člankom 4. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 9.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim odredbe članka 5. ovoga Zakona u dijelu koji se odnosi na izmijenjeni članak 31. stavak 1. Zakona o Središnjem registru osiguranika (Narodne novine broj 159/13), koja stupa na snagu 1. srpnja 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Obrazloženje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 1.
Ovom odredbom propisuje se da Statut REGOS-a donosi Upravno vijeće REGOS-a uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za mirovinski sustav.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 2.
Središnji registar osiguranika (REGOS) je sukladno podacima iz Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika (Narodne novine, broj 51/17) proračunski korisnik državnog proračuna Republike Hrvatske i u cijelosti posluje preko jedinstvenog računa riznice preko kojeg se obavljaju sve financijske transakcije proračuna. Navedeno znači da višak prihoda nad rashodima, ukoliko ga REGOS i ostvari, ne može biti uplaćen u državni proračun jer su ta sredstva već u državnom proračunu, odnosno na jedinstvenom računu državne riznice. Slijedom toga briše se odredba kojom je propisano da se, ako REGOS svojim poslovanjem ostvari višak prihoda nad rashodima, taj višak na kraju proračunske godine uplaćuje u državni proračun.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 3.
Ovom odredbom propisuje se da će n ačin, rokovi povezivanja podatka te evidentiranje i izvješćivanje o povezanim podacima i raspored nepovezanih uplata iz članka 31. ovoga Zakona propisati pravilnikom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 4.
Proširuje se namjena sredstva ostvarenih od naknade koju REGOS zaračunava obveznim mirovinskim društvima za obavljanje aktivnosti vezanih uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova. Naime, aktivnosti vezane uz vođenje jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova čine samo dio poslova REGOS-a. Međutim, REGOS obavljanjem ostalih poslova u konačnici doprinosi uspješnom vođenju jedinstvenog računovodstva osobnih računa članova mirovinskih fondova. Slijedom navedenog, propisuje da se sredstva ostvarena od ove naknade koriste i za:
administrativnu, tehničku podršku i razmjenu podataka, održavanje i razvoj informacijskog sustava, projekte i programe vezane uz tehničku podršku i razmjenu podataka, prikupljanje i obradu podataka po osiguranicima i drugim osobama, administraciju i upravljanje te elektroničku razmjenu i dostavu podataka temeljem uredbi Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 5.
Ovom odredbom povezivanje po službenoj dužnosti predlaže se provesti za sve nepovezane uplate doprinosa za obvezna mirovinska osiguranja čiji iznos je jednak obračunanom iznosu . Ako je iznos uplate različit od obračunanog iznosa, povezivanje podataka i raspored po osiguranicima predlaže se provoditi redom počevši od najstarijeg iznosa uplate doprinosa i zaduženja za određenu vrstu doprinosa.
Nastavno predlaže se da REGOS provede raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika, č lana obveznog mirovinskog fonda, za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima: za obveznika plaćanja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika te za obveznika plaćanja čije su nepovezane uplate starije od šest godina. Također REGOS se ovlašćuje provesti raspored nepovezanih uplata doprinosa za naprijed navedene obveznike plaćanja koji su podnijeli sve obračune doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada prema udjelu broja dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika u ukupnom broju dana u osiguranju u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata temeljem stanja podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela. Iznimno, ako u godini u kojoj je izvršena nepovezana uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje po osnovi nesamostalnog rada nema osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova koji su imali aktivno osiguranje kod tog obveznika plaćanja doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje, predlaže se da REGOS izračuna broj dana u osiguranju s osnove radnog odnosa osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova za posljednju godinu u kojoj postoje podaci o aktivnom osiguranju osiguranika – članova obveznih mirovinskih fondova te provede raspored po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
Predlaže se ovlastiti REGOS da provede raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starije od šest godina za obveznika plaćanja koji je imao status osiguranika temeljem obavljanja samostalne djelatnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 6.
Ovom odredbom briše se naslov iznad članka 32. i članak 32. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuje rok u kojem je potrebno uskladiti provedbene propise donesene temeljem Zakona o Središnjem registru osiguranika (Narodne novine broj 159/13).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 8.
Utvrđuje se da će se sredstva ostvarena s osnove naknade na temelju važećeg Zakona o Središnjem registru osiguranika, a koja su na dan stupanja na snagu ovoga Zakona ostala neutrošena, također moći koristiti i za namjene utvrđene člankom 4. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 9.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona (8 dana od objave u Narodnim novinama), osim odredbe članka 5. ovoga Zakona koja se odnosi na izmijenjeni članak 31. stavak 1. Zakona o Središnjem registru osiguranika koja stupa na snagu 1. srpnja 2018. godine budući da je potrebno osigurati tehničke preduvjete za predmetna postupanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
TEKST ZAKONSKIH ODREDBI KOJE SE MIJENJAJU I DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 4.
(1) Statutom i drugim općim aktima REGOS-a uređuju se pitanja značajna za rad i ustroj REGOS-a.
(2) Statutom REGOS-a uređuju se: poslovi, unutarnje ustrojstvo, predstavljanje i zastupanje, financiranje, poslovno planiranje i godišnje izvješćivanje, ovlasti i način odlučivanja tijela REGOS-a, opći akti, tajnost i povjerljivost podataka, zaštita osobnih podataka, sigurnost informacijskog sustava, javnost rada te druga pitanja značajna za rad REGOS-a.
(3) Statut REGOS-a, uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, donosi Upravno vijeće REGOS-a.
VI. FINANCIRANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 11.
(1) Za obavljanje poslova u okviru svoje djelatnosti REGOS osigurava sredstva:
– iz državnog proračuna
– od naknada od obveznih i dobrovoljnih mirovinskih društava i mirovinskih osiguravajućih društava
– od prihoda koje ostvari na temelju zakona i drugih propisa
– iz drugih izvora.
(2) Ako REGOS svojim poslovanjem ostvari višak prihoda nad rashodima, na kraju proračunske godine višak će biti uplaćen u državni proračun.
(3) Statutom REGOS-a određuju se ograničenja vezano uz stjecanje, opterećivanje i otuđivanje nekretnina i druge imovine REGOS-a, kao i vrijednost pravnih poslova za koje je potrebna suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
(4) REGOS odgovara za obveze cijelom svojom imovinom. Osnivač REGOS-a solidarno i neograničeno odgovara za obveze REGOS-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 19.
(1) REGOS podatke iz članka 14. točke 8. ovoga Zakona, za doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje te doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, povezuje s odgovarajućim podacima o uplatama, iz članka 18. ovoga Zakona, po osiguranicima i drugim osobama, sukladno posebnim propisima.
(2) Za uplaćena sredstva doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje u vezi s prijenosom sredstava na privremeni račun i prosljeđivanja povezanih iznosa doprinosa u obvezne mirovinske fondove i društva primjenjuju se odredbe propisa kojima je regulirano to područje.
(3) Način, rokovi povezivanja podatka te evidentiranje i izvješćivanje o povezanim podacima i raspored nepovezanih uplata iz članka 31. stavka 6. ovoga Zakona propisuje pravilnikom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 27.
(1) REGOS prema podacima iz registra vodi jedinstveno računovodstvo osobnih računa članova mirovinskih fondova.
(2) REGOS obveznim mirovinskim društvima zaračunava naknadu za obavljanje aktivnosti iz stavka 1. ovoga članka. Obračun naknade obavlja se na dnevnoj osnovi, a račun se ispostavlja mjesečno.
(3) Visinu naknade iz stavka 2. ovoga članka utvrđuje odlukom ministar nadležan za mirovinski sustav, u suradnji s ministrom nadležnim za financije, najkasnije do kraja mjeseca rujna tekuće godine za sljedeću godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 31.
(1) REGOS je ovlašten, temeljem provedene kontrole uplate doprinosa, bez pristanka obveznika obračunavanja i/ili plaćanja, putem svojih mrežnih stranica, objaviti popis obveznika koji imaju nepovezane uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje.
(2) Popis iz stavka 1. ovoga članka sadrži: ime i prezime ili naziv obveznika obračunavanja i/ili plaćanja, godinu rođenja fizičke osobe, sjedište pravne osobe, iznos nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje te datum objave.
(3) Istekom osmoga dana od dana javne objave podataka o obvezniku obračunavanja i/ili plaćanja, na mrežnim stranicama REGOS-a, smatra se danom izvješćivanja obveznika o objavi u popisu iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja je dužan u roku od 30 dana od dana izvješćivanja iz stavka 3. ovoga članka poduzeti radnje sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje iz stavka 1. ovoga članka.
(5) REGOS je ovlašten po isteku roka iz stavka 4. ovoga članka pokrenuti provođenje rasporeda po osiguranicima nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje starijih od pet godina od dana uplate, za obveznika podnošenja koji je prestao postojati i nema pravnog slijednika.
(6) Raspored nepovezanih uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje iz stavka 5. ovoga članka, REGOS će provoditi prema stanju podataka zaprimljenih od javnopravnih tijela razmjerno broju dana u osiguranju svakog pojedinog osiguranika za razdoblje za koje obveznik podnošenja podataka sukladno posebnom propisu nije podnio podatke po osiguranicima.
XI. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 32.
(1) Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja, pravna osoba, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 kuna:
– ako u roku od 30 dana od dana izvješćivanja iz članka 31. stavka 3. ovoga Zakona ne poduzme radnje, sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje (članak 31. stavak 4.).
(2) Obveznik obračunavanja i/ili plaćanja, fizička osoba, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna:
– ako u roku od 30 dana od dana izvješćivanja iz članka 31. stavka 3. ovoga Zakona ne poduzme radnje, sukladno posebnom propisu, temeljem kojih REGOS može provesti povezivanje uplata doprinosa za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje (članak 31. stavak 4.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava