NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O DRŽAVNOJ POTPORI ZA ISTRAŽIVAČKO-RAZVOJNE PROJEKTE
I. OSNOVNE ODREDBE
Predmet zakona
Članak 1.
(1)Ovim se Zakonom uređuju uvjeti za dodjeljivanje državne potpore za istraživačko-razvojne projekte u kategoriji horizontalne potpore za istraživanje i razvoj,nadležnosti tijela Republike Hrvatske iz područja državnih potpora za istraživačko-razvojne projekte, postupak utvrđivanja ispunjenosti uvjeta za ostvarivanje prava, vođenje evidencija i izvještavanje, te druga pitanja vezana uz ostvarivanje prava na potpore za istraživačko- razvojne projekte.
(2)Na pitanja postupka koja nisu uređena ovim Zakonom na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Zakona o državnim potporama („Narodne novine“ broj 47/14 i 69/17).
Članak 2.
(1)Ovim se Zakonom osigurava provedba mjere državne potpore za istraživačko-razvojne projekte usklađena s odredbama Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 оd 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora („Službeni list Europske unije“, br. L 187/1 od 26. lipnja 2014., u daljnjem tekstu: Uredba o općem izuzeću) i s odredbama Uredbe Komisije (EU) br. 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova.
(2)Pojedinačne potpore dodijeljene na temelju ovoga Zakona, izuzete su od obveze prethodne prijave Europskoj komisiji u skladu s člankom 108. stavkom 4. Ugovora o funkcioniranju Europske unije pod uvjetom da su ispunjeni uvjeti iz ovoga Zakona.
Cilj zakona
Članak 3.
Cilj ovoga zakona je povećanje ulaganja privatnog sektora u istraživanje i razvoj i povećanje broja poduzetnika koji ulažu u istraživanje i razvoj te poticanje suradnje poduzetnika sa znanstvenim organizacijama na istraživačko-razvojnim projektima.
Značenje pojmova
Članak 4.
(1)U smislu ovoga Zakona, pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
a) istraživanje i razvoj obuhvaća kreativan i sistematičan rad poduzet sa svrhom povećanja fonda znanja – uključujući znanje čovječanstva, kulture i društva – te kako bi se osmislile nove primjene postojećeg znanja. Aktivnosti istraživanja i razvoja moraju uključivati pet osnovnih kriterija: novo, kreativno, neizvjesno, sistematično i prenosivo i/ili moguće ponoviti
b) istraživačko-razvojni projektpodrazumijeva operaciju koja uključuje aktivnosti koje se protežu na jednu ili više kategorija istraživanja i razvoja, čiji je cilj precizne gospodarske, znanstvene ili tehničke prirode te je jasno unaprijed definiran. Istraživačko-razvojni projekt može se sastojati od nekoliko radnih paketa, aktivnosti ili usluga i uz jasne ciljeve uključuje aktivnosti koje će se provoditi (uključujući očekivane troškove) i pokazatelje za ocjenu ostvarivanja ciljeva. Kada se jedan ili više istraživačko-razvojnih projekata -a ne mogu jasno razdvojiti jedan od drugog i posebno kada nemaju neovisne mogućnosti za tehnološki uspjeh, smatraju se jednim projektom
c) istraživačko-razvojni projekt je obuhvaćen jednom ili više sljedećih kategorija:
- temeljno istraživanje znači eksperimentalni ili teorijski rad poduzet prvenstveno kako bi se stekla nova znanja o temeljnim načelima fenomena i vidljivih činjenica, bez predviđene izravne tržišne primjene ili uporabe
- industrijsko istraživanje znači planirano istraživanje ili kritički pregled u cilju stjecanja novih znanja i vještina za razvoj novih proizvoda, procesa ili usluga odnosno za postizanje znatnog poboljšanja postojećih proizvoda, procesa ili usluga. Industrijsko istraživanje obuhvaća stvaranje sastavnih dijelova složenih sustava i može uključivati izradu prototipova u laboratorijskom okruženju ili u okruženju sa simuliranim sučeljima postojećih sustava te pilot-linije ako je to neophodno za industrijsko istraživanje, prvenstveno za provjeru generičke tehnologije
- eksperimentalni razvoj podrazumijeva stjecanje, kombiniranje, oblikovanje i uporabu postojećih znanstvenih, tehnoloških, poslovnih i ostalih mjerodavnih znanja i vještina u cilju razvoja novih ili poboljšanih proizvoda, procesa ili usluga. Može uključivati i djelatnosti u cilju konceptualnog definiranja, planiranja i dokumentiranja novih proizvoda, procesa ili usluga. Eksperimentalni razvoj može obuhvaćati izradu prototipova, demonstracijske aktivnosti, pilot-projekata, ispitivanje i provjeru novih ili poboljšanih proizvoda, procesa ili usluga u okruženju koje odražava operativne uvjete iz stvarnog života ako je osnovni cilj ostvarenje daljnjih tehničkih poboljšanja na proizvodima, procesima ili uslugama koji nisu u bitnome utvrđeni. To može uključivati i razvoj tržišno upotrebljivog prototipa ili pilot-projekta koji je nužno konačni tržišni proizvod, a neekonomično ga je proizvesti samo da bi se upotrebljavao u svrhu demonstracijskih aktivnosti i provjere. Eksperimentalni razvoj ne uključuje rutinske ili periodične izmjene postojećih proizvoda, proizvodnih linija, proizvodnih procesa, usluga i drugih aktivnosti u tijeku, čak i ako te izmjene znače poboljšanja
d) studija izvedivosti znači evaluacija i analiza potencijala istraživačko-razvojnih projekta, čiji je cilj podržati proces donošenja odluka objektivnim i racionalnim otkrivanjem njegovih prednosti i nedostataka, mogućnosti i prijetnji (SWOT) te utvrditi resurse potrebne za njegovu provedbu i u konačnici njegove izglede za uspjeh
e)troškovi osoblja obuhvaćaju troškove istraživača, tehničara i drugog pomoćnog osoblje u mjeri u kojoj je zaposleno u odgovarajućem projektu ili djelatnosti
Tehničari podrazumijevaju osobe čiji glavni zadaci zahtijevaju tehnička znanja i iskustva u jednom ili više područja znanosti i umjetnosti. Tehničari sudjeluju u istraživačko-razvojnim aktivnostima obavljajući znanstvene i tehničke zadaće, uključujući primjenu koncepata i operativnih metoda i korištenja istraživačke opreme, uz nadzor istraživača.
Pomoćno osoblje je osoblje koje je na jasan i nedvosmislen način uključeno u provedbu prijavljenog istraživačko-razvojnog projekta, a uključuje kvalificirane radnike, administratore i slična zanimanja uključenih u provedbu projekta na poslovima planiranja, informacijske i financijske podrške, pravnih i patentnih usluga, podrške u sastavljanju, prilagodbi i održavanju znanstvene opreme i infrastrukture.
f) državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu s člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
g) državna potpora za istraživačko-razvojni projekt u smislu ovoga Zakona odnosi se na potporu koja se daje na temelju ovoga Zakona
h) bruto ekvivalent potpore je iznos potpore koji korisnik ostvaruje prije odbitka poreza ili drugih naknada
Potpore koje se isplaćuju u više obroka diskontiraju se na njihovu vrijednost u trenutku dodjele. Prihvatljive troškove treba diskontirati na njihovu vrijednost u trenutku dodjele. Kamatna stopa koja se primjenjuje na diskontiranje i izračun iznosa potpore trebala bi biti diskontna odnosno stopa primjenjiva u trenutku dodjele.
Obroci potpore diskontiraju se na temelju diskontnih stopa primjenjivih u trenucima kad porezne pogodnosti stupe na snagu. Za izračun intenziteta potpore i prihvatljivih troškova svi iznosi koji se upotrebljavaju su iznosi prije odbitka poreza ili drugih naknada.
i) intenzitet potpore je bruto iznos potpore izražen kao postotak prihvatljivih troškova, prije odbitka poreza ili drugih naknada
j) znanstvena organizacija je pravna osoba akreditirana za obavljanje znanstvene djelatnosti od strane nadležnog tijela, sukladno važećim propisima zemlje u kojoj djeluje
k) poduzetnik u teškoćama je poduzetnik obuhvaćen definicijom iz članka 2. stavka 18. Uredbe o općem skupnom izuzeću te stoga ne može ostvariti potporu temeljem potonje, ili temeljem ovoga Zakona
l) učinkovita suradnja je suradnja između najmanje dvije neovisne stranke u cilju razmjene znanja ili tehnologije odnosno ostvarenja zajedničkog cilja na temelju podjele rada, pri čemu stranke zajednički utvrđuju opseg projekta suradnje, doprinose njegovoj provedbi te dijele njegove rizike i rezultate. Jedna stranka ili više njih može snositi cjelokupne troškove projekta te tako smanjiti financijski rizik projekta za druge stranke. Ugovorene usluge i pružanje usluga istraživanja ne smatraju se oblicima suradnje
m)po tržišnim uvjetima znači da se uvjeti transakcije između ugovornih stranaka ne razlikuju od onih koji bi bili utvrđeni između neovisnih poduzeća i nema naznake nedopuštenog dogovaranja. Za svaku transakciju koja proizlazi iz otvorenog, transparentnog i nediskriminirajućeg postupka smatra se da zadovoljava načelo transakcije po tržišnim uvjetima
n) početkom projekta smatra se prva preuzeta obveza korisnika potpore izvršena u okviru prihvatljivih troškova projekta, a prije njihova nastanka
o) datum dodijele potpore smatra se datum stjecanja statusa korisnika potpore.
(2)Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. PRAVILA I KRITERIJI
Davatelj potpore
Članak 5.
(1)Davatelj državne potpore za istraživačko-razvojne projekte (u daljnjem tekstu: potpore) ministarstvo je nadležno za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2)Ministarstvo može povjeriti provedbu pojedinih postupaka davanja potpore provedbenom tijelu iz nadležnosti Ministarstva (u nastavku: provedbeno tijelo). Ako se provedba potpore povjerava provedbenom tijelu, Ministarstvo može u svakom trenutku izvršiti uvid i obaviti nadzor provedbe potpore.
(3)Postupak dodjele potpore uključuje:
-zaprimanje projektne prijave
-administrativnu provjeru
-provjeru prihvatljivosti projekta, aktivnosti i troškova
-izdavanje potvrde o statusu nositelja poticajnih mjera na temelju projektne prijave
-evidentiranje korisnika potpore za istraživačko-razvojne projekte
-praćenje i odobravanje realizacije projektnih aktivnosti i troškova projekta i izdavanje potvrde o realiziranim projektnim aktivnostima i troškovima
-izvještavanje o rezultatima i učincima potpora prema zadanim indikatorima za vrijeme i nakon završetka projekta.
Korisnici državne potpore
Članak 6.
(1)Korisnik potpore, u smislu ovoga Zakona, može biti pravna i fizička osoba, obveznik poreza na dobit odnosno poreza na dohodak u skladu s propisima o porezu na dobit i porezu na dohodak, koja samostalno i trajno obavlja gospodarsku djelatnost te koja ima sjedište i/ili prebivalište na području Republike Hrvatske.
(2)Korisnik potpore, u smislu ovoga Zakona, provodi aktivnosti vlastitog istraživanja i razvoja, na način da projektom rješava vlastiti tehnički problem ili znanstveno-istraživačko pitanje, s ciljem buduće komercijalizacije konačnog proizvoda, usluge ili procesa koji proizlazi iz tog istraživačko-razvojnog projekta.
(3)Korisnici iz stavka 1. ovoga članka svrstavaju se u kategoriju mikro, malih, srednjih i velikih poduzetnika u skladu s odredbama važeće Uredbe o općem skupnom izuzeću. Pod kategorijom velikog poduzetnika podrazumijevaju se korisnici koji ne ispunjavaju uvjete propisane Prilogom I. Uredbe o općem izuzeću.
Vrsta potpore
Članak 7.
(1)Potpora u smislu ovoga Zakona odnosi se na poreznu olakšicu za istraživačko-razvojne projekte iz članka 4. stavak 1.c) i studije izvedivosti iz članka 4. stavak 1.d).
(2)Potpora iz stavka 1. ovoga članka ostvaruje se kao pravo na dodatno umanjenje osnovice poreza na dobit odnosno poreza na dohodak, za opravdane prihvatljive troškove istraživačko-razvojnih projekata, odnosno troškove studije izvedivosti.
Prihvatljivi troškovi
Članak 8.
(1)Prihvatljivi troškovi istraživačko-razvojnih projekata u smislu ovoga Zakona su sljedeći:
a) troškovi osoblja, koji uključuju troškove plaća i naknada istraživača, tehničara i ostalog pomoćnog
osoblja zaposlenog na istraživačko-razvojnom projektu u razmjernom dijelu radnog vremena
b) troškovi instrumenata i opreme, u opsegu i u razdoblju u kojem se upotrebljavaju za projekt
Ako se instrumenti i oprema ne upotrebljavaju za projekt tijekom čitavog njihova vijeka trajanja,
prihvatljivim troškovima smatraju se, sukladno računovodstvenim načelima, samo troškovi
amortizacije nastali u razdoblju trajanja projekta
c) troškovi istraživanja koje se provodi na temelju ugovora, znanja i patenata koji se pribavljaju ili
licencijom ustupaju od drugih strana po tržišnim uvjetima te troškovi savjetodavnih i sličnih usluga
koje se upotrebljavaju isključivo za projekt
Ova je vrsta troška prihvatljiva do maksimalnog iznosa od 30% svih ukupnih troškova projekta.
d) dodatni režijski troškovi i ostali izdaci poslovanja, uključujući troškove materijala, potrošne robe i sličnih proizvoda, nastali izravno kao posljedica projekta
Ova je vrsta troška prihvatljiva do maksimalnog iznosa od 15% svih ukupnih troškova projekta.
(2)Prihvatljivi troškovi za studije izvedivosti su troškovi studije.
(3)Prihvatljivi troškovi se obračunavaju u iznosima prije odbitka poreza ili drugih naknada, a na temelju dostavljenih dokaza u pisanom obliku.
(4)Ministarstvo ili provedbeno tijelo može u postupku odobravanja potpore pojedinom projektu procijeniti da su određene kategorije troškova prihvatljive u iznosima koji su niži od prijavljenih iznosa troškova.
Područje primjene
Članak 9.
(1)Potpora je dostupna korisnicima iz članka 6. stavka 1. i 2. ovoga Zakona u svim sektorima djelatnosti te svim znanstvenim i tehnologijskim područjima, osim za projekte povezane sa sektorima navedenih u stavku 2. ovoga članka.
(2)Potpora se ne primjenjuje:
1)na potpore iz članka 1. stavka 2. c) i d) Uredbe o općem izuzeću na poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivim s unutarnjim tržištem
2)poduzetnike u teškoćama i/ili postupku predstečajne nagodbe sukladno Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi („Narodne novine“ broj 108/12, 144/12, 81/13, 112/13), Stečajnom zakonu („Narodne novine“ broj 71/15) i Zakonu o obveznim odnosima („Narodne novine“ broj 35/05, 41/08,125/11 i 78/15)
3)poduzetnike koji su u postupku stečaja ili likvidacije sukladno odredbama Stečajnog zakona („Narodne novine“ broj: 71/15)
4)poduzetnike koji nisu ispunili obveze vezane uz plaćanje dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonskim odredbama zemlje u kojoj su osnovani ili s onima zemlje ugovornog tijela
5)poduzetnike koji nemaju podmirene sve obveze prema svojim zaposlenima prema bilo kojoj osnovi
6) potpora se ne može dodijeliti za projekte čiji su troškovi povezani s budućim prihodima u sektorima:
(a) poslovanja nekretninama (NKD7 oznaka 68)
(b) djelatnosti kockanja i klađenja (NKD oznaka 92)
(d) djelatnosti socijalne skrbi sa smještajem i bez smještaja (NKD oznake 87 i 88)
(e) trgovina na malo i veliko (NKD oznake 45, 46 i 47).
(3) Pri određivanju dostupnosti potpore primjenjuju se i ostale odredbe Uredbe o općem izuzeću kojima je propisano područje primjene.
Maksimalni intenziteti potpore
Članak 10.
(1)Intenzitet potpore za pojedini istraživačko-razvojni projekt na koji korisnik može ostvariti pravo, po bilo kojoj osnovi na temelju ovoga Zakona te drugih programa i propisa može biti do:
1)100% iznosa prihvatljivih troškova projekta za temeljna istraživanja
2)50% iznosa prihvatljivih troškova projekta za industrijska istraživanja
3)25% iznosa prihvatljivih troškova projekta za eksperimentalni razvoj
4)50% prihvatljivih troškova za studije izvedivosti.
(2)Intenziteti potpore za industrijska istraživanja i eksperimentalni razvoj iz stavka 1. ovoga članka mogu se uvećati do maksimalnog intenziteta potpore od 80% prihvatljivih troškova za industrijsko istraživanje i za eksperimentalni razvoj, na način kako slijedi:
1)za 20 postotnih bodova za mikro i male poduzetnike, te za 10 postotnih bodova za srednje poduzetnike
2)za 15 postotnih bodova ako je ispunjen jedan od sljedećih uvjeta:
a)ako projekt uključuje učinkovitu suradnju:
1. među poduzetnicima od kojih je najmanje jedan mikro, malo ili srednje poduzeće ili se provodi u najmanje dvije države članice Europske unije ili u jednoj državi članici i državi koja je ugovorna stranka Sporazuma o Europskom gospodarskom prostoru, a niti jedan poduzetnik sam ne snosi više od 70% prihvatljivih troškova projekta ili
2. između jednog poduzetnika i jedne ili više znanstvenih organizacija, pri čemu te organizacija ili organizacije snose zajedno najmanje 10% prihvatljivih troškova i imaju pravo na objavljivanje vlastitih rezultata istraživanja.
b)ako se rezultati projekta objavljuju širokoj javnosti na konferencijama, objavom u repozitorijima s otvorenim pristupom ili besplatnim računalnim programima i računalnim programima s otvorenim kodom.
(3) Projekti se razvrstavaju po kategorijama istraživanja u skladu s podjelom navedenom u članku 4. stavak 1.c) ovoga Zakona. Ako projekt obuhvaća različite aktivnosti, svaka aktivnost mora biti u okviru jedne od kategorija istraživanja: temeljnog, industrijskog ili eksperimentalnog razvoj.
(4)Intenziteti potpora za studije izvedivosti mogu se uvećati za 10 postotnih bodova za srednja poduzeća i 20 postotnih bodova za mala poduzeća.
(5)Svi intenziteti se izračunavaju kao bruto ekvivalent potpore u smislu iznosa krajnje koristi koju korisnik ostvaruje prije odbitka poreza na dobit odnosno poreza na dohodak.
(6)Maksimalni intenzitet potpore (MIP) koji korisnik može ostvariti za projekt ili studiju izvedivosti izračunava se na način da se ukupni iznos prihvatljivih troškova projekta ili studije izvedivosti (T) pomnoži s intenzitetom potpore (IP) kako je propisano stavcima od 1. do 3. ovoga članka (formula: MIP = T x IP).
Dodatno umanjenje porezne osnovice
Članak 11.
(1)Korisnici ostvaruju potporu sukladno propisima o porezu na dobit odnosno poreza na dohodak, dodatnim umanjenjem porezne osnovice za opravdane troškove-istraživačko-razvojnih projekata, odnosno za studije izvedivosti, u sljedećim ukupnim iznosima:
a) 200% opravdanih troškova projekta za temeljna istraživanja
b) 150% opravdanih troškova projekta za industrijska istraživanja
c) 125 % opravdanih troškova projekta za eksperimentalni razvoj
d) 150 % opravdanih troškova za studiju izvedivosti
(2)Iznos umanjenja poreza na dobit odnosno poreza na dohodak ograničen je maksimalnim intenzitetom potpore propisanog člankom 10. ovoga Zakona, odnosno maksimalnim iznosima potpore propisanim čl. 13. ovoga Zakona.
(3)Iznos potpore (P) izračunava se putem slijedeće formule: P = T x UPO x S, pri čemu S označava stopu poreza na dobit odnosno poreza na dohodak, UPO umanjenje porezne osnovice sukladno stavku 1. ovoga članka, a T ukupni iznos prihvatljivih troškova istraživačko-razvojnog projekta ili studije izvedivosti. Stoga je iznos potpore koju korisnik može ostvariti jednak ukupnom iznosu prihvatljivih troškova istraživačko-razvojnog projekta ili studije izvedivosti pomnoženom s dodatnim umanjenjem porezne osnovice sukladno stavku 1. ovoga članka, a tako dobiveni umnožak pomnoži se s važećom stopom poreza na dobit odnosno poreza na dohodak.
Trajanje projekta
Članak 12.
Razdoblje realizacije projekta temeljem koje se ostvaruje potpora iz članka 7. ovoga Zakona može trajati do 3 godine od početka projekta.
Maksimalni iznos dodijeljene potpore
Članak 13.
(1)Ukupni iznos potpora za istraživanje i razvoj koje pojedini poduzetnik za projekte može ostvariti na temelju ovoga Zakona je sljedeći:
a)za pretežno temeljno istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 300.000,00 EUR po poduzetniku po projektu
b)za pretežno industrijsko istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 200.000,00 EUR po poduzetniku po projektu
c)za pretežno eksperimentalni razvoj: iznos protuvrijednosti kuna do 100.000,00 EUR po poduzetniku po projektu
d)za studije izvedivosti u pripremi istraživačkih djelatnosti: iznos protuvrijednosti kuna do 50.000,00 EUR po studiji.
(2)Projekt se definira kao pretežno temeljno ili pretežno industrijsko istraživanje odnosno pretežno eksperimentalni razvoj, ovisno o tome kojom je kategorijom istraživanja obuhvaćeno više od polovice prihvatljivih troškova projekta.
(3)U slučaju da je više od polovice prihvatljivih troškova projekta nastalo djelatnostima obuhvaćenim kategorijama industrijskog istraživanja i temeljnog istraživanja zajedno, projekt se definira kao pretežno industrijsko istraživanje.
(4)Ukupni iznosi iz stavka 1. ovoga članka mogu se povećati ako više od 50% troškova istraživanjakoje se provodi na temelju ugovora, znanja i patenata koji se pribavljaju ili licencijom ustupaju od drugih strana po tržišnim uvjetima te troškovi savjetodavnih i sličnih usluga koje se pribavljaju isključivo za projekt iz članka 8. ovoga Zakona, poduzetnik ugovori sa znanstvenim organizacijama. U tom slučaju je ukupni zbirni iznos potpore za istraživačko-razvojni projekt koje pojedini poduzetnik može ostvariti na temelju ovoga Zakona i drugih programa i propisa sljedeći:
a) za pretežno temeljno istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 40 milijuna EUR po poduzetniku po projektu
b) za pretežno industrijsko istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 20 milijuna EUR po poduzetniku po projektu
c) za pretežno eksperimentalni razvoj: iznos protuvrijednosti kuna do 15 milijuna EUR po poduzetniku po projektu
(5)Ukupan iznos za studije izvedivosti u pripremi istraživačkih djelatnosti iz stavka 1. ovoga članka može se povećati ako poduzetnik ugovori izradu studiju izvedivosti sa znanstvenom organizacijom. U tom slučaju je ukupni iznos potpore za istraživanje i razvoj koje pojedini poduzetnik može ostvariti na temelju ovoga Zakona i drugih programa i propisa za studije izvedivosti jednak iznosu protuvrijednosti kuna do 7,5 milijuna EUR po studiji.
(6)Utvrđeni pragovi iz stavka 1. ovoga članka ne smiju se izbjegavati umjetnim razdvajanjem projekta potpore na nekoliko projekata sa sličnim karakteristikama, ciljevima ili korisnicima, što utvrđuje Ministarstvo ili provedbeno tijelo na temelju zaprimljene prijave.
Zbrajanje potpora
Članak 14.
(1)Korisnik koji ostvaruje potporu temeljem ovoga Zakona, može ostvariti pravo na potporu i temeljem drugih programa i propisa ako se te potpore odnose na različite prihvatljive troškove u skladu s ovim Zakonom koje je moguće utvrditi.
(2)Korisnik koji potporu koristi temeljem ovoga Zakona može ostvariti pravo na potporu i temeljem drugih programa i propisa koja se odnose na iste prihvatljive troškove, koji se djelomično ili potpuno preklapaju, ali isključivo ako ukupni iznos potpore ne premašuje maksimalni intenzitet potpore iz članka 10. ovoga Zakona ili maksimalan iznos dodijeljene potpore iz članka13. ovoga Zakona.
(3)U slučaju zbrajanja državne potpore temeljem ovoga Zakona s potporama male vrijednosti (de minimis potporama), na odgovarajući način se primjenjuju odredbe iz stavka 1. do 2. ovoga članka.
III. POSTUPAK DODJELE DRŽAVNE POTPORE ZA ISTRAŽIVAČKO-RAZVOJNE PROJEKTE
Članak 15.
(1)Ministar nadležan za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za financije i poreznu upravu, Pravilnikom o državnoj potpori za istraživačko-razvojne projekte (u daljnjem tekstu: Pravilnik) propisat će postupak dodjele potpore, način ostvarivanja prava, način praćenja provedbe projekta te druga pitanja u vezi ostvarivanja državne potpore.
(2)Pravilnik iz stavka 1. ovog članka detaljnije će propisati posebno:
a)postupak prijave projekta
b)način utvrđivanja prihvatljivosti projekta, prijavitelja i troškova
c)postupak dodjele potpore
d)sadržaj evidencije korisnika državne potpore
e)način informiranja u vezi vidljivosti i dostupnosti potpore
f)način praćenja realizacije projekata te usklađenosti prijavljenih i stvarnih projektnih troškova
g)način vrednovanja učinaka dodijeljene potpore
h)naknade za vanjske stručnjake u vrednovanju projektnih prijava i praćenju realizacije projekata.
(3)Davatelj potpore i provedbeno tijelo po potrebi može izraditi dodatne upute za prijavitelje koje pobliže određuju tehničke detalje vezane uz prijavu i evaluaciju projektnih prijedloga, koje će biti objavljene na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt.
Evidencija korisnika državne potpore za istraživačko-razvojne projekte
Članak 16.
(1)Ministarstvo vodi evidenciju korisnika državne potpore za istraživačko-razvojne projekte, koja sadrži podatke o korisnicima državne potpore i projektima koji su ostvarili pravo na državnu potporu.
(2)Podaci koji se upisuju u evidenciju iz stavka 1. ovoga članka propisani su Pravilnikom iz članka 15. ovoga Zakona.
Prijava, praćenje i nadzor
Članak 17.
(1)Poduzetnik koji namjerava koristiti potporu temeljem ovoga Zakona podnosi prijavu za dodjelu državne potpore za istraživačko-razvojni projektprije početka aktivnosti na projektu, koja obavezno sadrži podatke i dokumente propisane Pravilnikom.
(2)Nakon primitka prijave provodi se postupak obrade i vrednovanja prijave, kojim se utvrđuje da li prijava udovoljava formalne i materijalne uvjete za dodjelu potpore propisane odredbama ovoga Zakona i Pravilnika.
(3)Ako je ishod provedenog postupka pozitivan, izdaje se potvrda o statusu korisnika potpore.
(4)Korisnici državne potpore dužni su tijekom razdoblja korištenja državne potpore podnositi godišnje izvješće o izvršenju projektnih aktivnosti i ostvarenim troškovima na način i u roku koji je propisan Pravilnikom.
(5)Na temelju predanih godišnjih izvješća o izvršenju projektnih aktivnosti i ostvarenim troškovima, korisniku potpore dostavlja se odobrenje za korištenje potpore za prethodno razdoblje.
(6)Korisnici državne potpore dužni su tijekom razdoblja korištenja državne potpore Ministarstvu ili provedbenom tijelu te ministarstvu nadležnom za financije i poreznu upravu podnositi godišnja izvješća o korištenju potpore. Ista se podnose uz prijavu poreza na dobit odnosno poreza na dohodak, u skladu s rokovima propisanim posebnim propisom kojim se uređuje porez na dobit odnosno porez na dohodak. Sadržaj godišnjeg izvješća o korištenju potpore propisan je Pravilnikom.
(7)Ako korisnik potpore iz neopravdanog razloga u propisanom roku ne podnese izvješća iz stavka 4. i stavka 6. ovoga članka, prestaje mu pravo korištenja odobrene potpore te gubi status korisnika potpore.
(8)Davatelj potpore u suradnji s ministarstvom nadležnim za financije i poreznu upravu može se izvršiti nadzor nad korištenjem potpora u prostorijama korisnika potpore, radi otkrivanja i sankcioniranja eventualnih nepravilnosti i nezakonitosti.
(9)U slučaju poreznog nadzora koje vrši ministarstvo nadležno za financije neće se osporavati status korisnika potpore stečen temeljem izdane potvrde ili izdanog odobrenja za korištenje potpore prema odredbama ovoga Zakona.
Praćenje i utvrđivanje maksimalnog intenziteta potpore
Članak 18.
(1)U svrhu praćenja i utvrđivanja maksimalnog intenziteta dodijeljenih potpora, Ministarstvo ili provedbeno tijelo ima pravo tražiti podatke o svim dodijeljenim potporama od korisnika potpore i ministarstva nadležnog za financije i poreznu upravu, a može tražiti podatke i od ministarstava i drugih tijela nadležnih za odobravanje potpora.
(2) Ministarstvo ili provedbeno tijelo je obvezno izračunavati bruto ekvivalent potpore, kao i apsolutni iznos potpore za svaki pojedini projekt u odnosu na ukupno dodijeljene potpore za opravdane troškove projekta te raditi izračun iskorištenja maksimalnog intenziteta potpore iz ovoga Zakona.
(3)Kad Ministarstvo ili provedbeno tijelo utvrdi da je pojedini korisnik potpore iskoristio maksimalni intenzitet potpora za istraživanje i razvoj, o tome pisanim putem izvještava korisnika potpore i ministarstvo nadležno za financije i poreznu upravu.
Povrat potpore
Članak 19.
Svaki korisnik potpore obvezan je izvršiti povrat cjelokupnog iznosa potpore u sljedećim slučajevima:
a) u slučaju kršenja odredbi iz Uredbi iz članka 2. ovoga Zakona
b) kada davatelj potpore utvrdi da se sredstva potpore koriste suprotno odredbama ovoga Zakona.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 20.
(1)Ministar nadležan za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt donijet će, uz suglasnost ministra nadležnog za financije, Pravilnik o državnoj potpori za istraživačko-razvojne projekte iz članka 15. stavka 1. ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja ovoga Zakona na snagu.
(2)Projekti i korisnici koji su ostvarili pravo na potporu temeljem mjere državne potpore za istraživačko-razvojne projekte koja se provodila od 2007. do 2014. godine u skladu sa Zakonom o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju („Narodne novine“, broj 123/03., 198/03., 105/04., 174/04., 2/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 46/07., 45/09., 63/11., 94/13., 139/13., 101/.14. - Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 60/15. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) i Pravilniku o državnoj potpori za istraživačko-razvojne projekte („Narodne novine“, broj 116/07.) ostvarivat će pravo na potporu do završetka projekata odobrenih na temelju prijava zaprimljenih do 31. prosinca 2014. godine.
(3)Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti članci 111.a-f. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju („Narodne novine“, broj 123/03., 198/03., 105/04., 174/04., 2/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 46/07., 45/09., 63/11., 94/13., 139/13., 101/.14. - Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 60/15. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), osim u slučaju projekata prijavljenih po mjeri definiranoj u stavku 2. ovoga članka.
(4)Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O DRŽAVNOJ POTPORI ZA ISTRAŽIVAČKO-RAZVOJNE PROJEKTE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Predmet zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju uvjeti za dodjeljivanje državne potpore za istraživačko-razvojne projekte u kategoriji horizontalne potpore za istraživanje i razvoj, nadležnosti tijela Republike Hrvatske iz područja državnih potpora za istraživačko-razvojne projekte, postupak utvrđivanja ispunjenosti uvjeta za ostvarivanje prava, vođenje evidencija i izvještavanje, te druga pitanja vezana uz ostvarivanje prava na potpore za istraživačko- razvojne projekte.
(2) Na pitanja postupka koja nisu uređena ovim Zakonom na odgovarajući način primjenjuju se odredbe Zakona o državnim potporama („Narodne novine“ broj 47/14 i 69/17).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
(1) Ovim se Zakonom osigurava provedba mjere državne potpore za istraživačko-razvojne projekte usklađena s odredbama Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 оd 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora („Službeni list Europske unije“, br. L 187/1 od 26. lipnja 2014., u daljnjem tekstu: Uredba o općem izuzeću) i s odredbama Uredbe Komisije (EU) br. 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova.
(2) Pojedinačne potpore dodijeljene na temelju ovoga Zakona, izuzete su od obveze prethodne prijave Europskoj komisiji u skladu s člankom 108. stavkom 4. Ugovora o funkcioniranju Europske unije pod uvjetom da su ispunjeni uvjeti iz ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Cilj zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
Cilj ovoga zakona je povećanje ulaganja privatnog sektora u istraživanje i razvoj i povećanje broja poduzetnika koji ulažu u istraživanje i razvoj te poticanje suradnje poduzetnika sa znanstvenim organizacijama na istraživačko-razvojnim projektima .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Značenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 4.
(1) U smislu ovoga Zakona, pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
a) istraživanje i razvoj obuhvaća kreativan i sistematičan rad poduzet sa svrhom povećanja fonda znanja – uključujući znanje čovječanstva, kulture i društva – te kako bi se osmislile nove primjene postojećeg znanja. Aktivnosti istraživanja i razvoja moraju uključivati pet osnovnih kriterija: novo, kreativno, neizvjesno, sistematično i prenosivo i/ili moguće ponoviti
b) istraživačko-razvojni projekt podrazumijeva operaciju koja uključuje aktivnosti koje se protežu na jednu ili više kategorija istraživanja i razvoja, čiji je cilj precizne gospodarske, znanstvene ili tehničke prirode te je jasno unaprijed definiran . Istraživačko-razvojni projekt može se sastojati od nekoliko radnih paketa, aktivnosti ili usluga i uz jasne ciljeve uključuje aktivnosti koje će se provoditi (uključujući očekivane troškove) i pokazatelje za ocjenu ostvarivanja ciljeva. Kada se jedan ili više istraživačko-razvojnih projekata -a ne mogu jasno razdvojiti jedan od drugog i posebno kada nemaju neovisne mogućnosti za tehnološki uspjeh, smatraju se jednim projektom
c) istraživačko-razvojni projekt je obuhvaćen jednom ili više sljedećih kategorija:
- temeljno istraživanje znači eksperimentalni ili teorijski rad poduzet prvenstveno kako bi se stekla nova znanja o temeljnim načelima fenomena i vidljivih činjenica, bez predviđene izravne tržišne primjene ili uporabe
- industrijsko istraživanje znači planirano istraživanje ili kritički pregled u cilju stjecanja novih znanja i vještina za razvoj novih proizvoda, procesa ili usluga odnosno za postizanje znatnog poboljšanja postojećih proizvoda, procesa ili usluga. Industrijsko istraživanje obuhvaća stvaranje sastavnih dijelova složenih sustava i može uključivati izradu prototipova u laboratorijskom okruženju ili u okruženju sa simuliranim sučeljima postojećih sustava te pilot-linije ako je to neophodno za industrijsko istraživanje, prvenstveno za provjeru generičke tehnologije
- eksperimentalni razvoj podrazumijeva stjecanje, kombiniranje, oblikovanje i uporabu postojećih znanstvenih, tehnoloških, poslovnih i ostalih mjerodavnih znanja i vještina u cilju razvoja novih ili poboljšanih proizvoda, procesa ili usluga. Može uključivati i djelatnosti u cilju konceptualnog definiranja, planiranja i dokumentiranja novih proizvoda, procesa ili usluga. Eksperimentalni razvoj može obuhvaćati izradu prototipova, demonstracijske aktivnosti, pilot-projekata, ispitivanje i provjeru novih ili poboljšanih proizvoda, procesa ili usluga u okruženju koje odražava operativne uvjete iz stvarnog života ako je osnovni cilj ostvarenje daljnjih tehničkih poboljšanja na proizvodima, procesima ili uslugama koji nisu u bitnome utvrđeni. To može uključivati i razvoj tržišno upotrebljivog prototipa ili pilot-projekta koji je nužno konačni tržišni proizvod, a neekonomično ga je proizvesti samo da bi se upotrebljavao u svrhu demonstracijskih aktivnosti i provjere. Eksperimentalni razvoj ne uključuje rutinske ili periodične izmjene postojećih proizvoda, proizvodnih linija, proizvodnih procesa, usluga i drugih aktivnosti u tijeku, čak i ako te izmjene znače poboljšanja
d) studija izvedivosti znači evaluacija i analiza potencijala istraživačko-razvojnih projekta, čiji je cilj podržati proces donošenja odluka objektivnim i racionalnim otkrivanjem njegovih prednosti i nedostataka, mogućnosti i prijetnji (SWOT) te utvrditi resurse potrebne za njegovu provedbu i u konačnici njegove izglede za uspjeh
e) troškovi osoblja obuhvaćaju troškove istraživača, tehničara i drugog pomoćnog osoblje u mjeri u kojoj je zaposleno u odgovarajućem projektu ili djelatnosti
Tehničari podrazumijevaju osobe čiji glavni zadaci zahtijevaju tehnička znanja i iskustva u jednom ili više područja znanosti i umjetnosti. Tehničari sudjeluju u istraživačko-razvojnim aktivnostima obavljajući znanstvene i tehničke zadaće, uključujući primjenu koncepata i operativnih metoda i korištenja istraživačke opreme, uz nadzor istraživača.
Pomoćno osoblje je osoblje koje je na jasan i nedvosmislen način uključeno u provedbu prijavljenog istraživačko-razvojnog projekta, a uključuje kvalificirane radnike, administratore i slična zanimanja uključenih u provedbu projekta na poslovima planiranja, informacijske i financijske podrške, pravnih i patentnih usluga, podrške u sastavljanju, prilagodbi i održavanju znanstvene opreme i infrastrukture.
f) državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu s člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
g) državna potpora za istraživačko-razvojni projekt u smislu ovoga Zakona odnosi se na potporu koja se daje na temelju ovoga Zakona
h) bruto ekvivalent potpore je iznos potpore koji korisnik ostvaruje prije odbitka poreza ili drugih naknada
Potpore koje se isplaćuju u više obroka diskontiraju se na njihovu vrijednost u trenutku dodjele. Prihvatljive troškove treba diskontirati na njihovu vrijednost u trenutku dodjele. Kamatna stopa koja se primjenjuje na diskontiranje i izračun iznosa potpore trebala bi biti diskontna odnosno stopa primjenjiva u trenutku dodjele.
Obroci potpore diskontiraju se na temelju diskontnih stopa primjenjivih u trenucima kad porezne pogodnosti stupe na snagu. Za izračun intenziteta potpore i prihvatljivih troškova svi iznosi koji se upotrebljavaju su iznosi prije odbitka poreza ili drugih naknada.
i) intenzitet potpore je bruto iznos potpore izražen kao postotak prihvatljivih troškova, prije odbitka poreza ili drugih naknada
j) znanstvena organizacija je pravna osoba akreditirana za obavljanje znanstvene djelatnosti od strane nadležnog tijela, sukladno važećim propisima zemlje u kojoj djeluje
k) poduzetnik u teškoćama je poduzetnik obuhvaćen definicijom iz članka 2. stavka 18. Uredbe o općem skupnom izuzeću te stoga ne može ostvariti potporu temeljem potonje, ili temeljem ovoga Zakona
l) učinkovita suradnja je suradnja između najmanje dvije neovisne stranke u cilju razmjene znanja ili tehnologije odnosno ostvarenja zajedničkog cilja na temelju podjele rada, pri čemu stranke zajednički utvrđuju opseg projekta suradnje, doprinose njegovoj provedbi te dijele njegove rizike i rezultate. Jedna stranka ili više njih može snositi cjelokupne troškove projekta te tako smanjiti financijski rizik projekta za druge stranke. Ugovorene usluge i pružanje usluga istraživanja ne smatraju se oblicima suradnje
m) po tržišnim uvjetima znači da se uvjeti transakcije između ugovornih stranaka ne razlikuju od onih koji bi bili utvrđeni između neovisnih poduzeća i nema naznake nedopuštenog dogovaranja. Za svaku transakciju koja proizlazi iz otvorenog, transparentnog i nediskriminirajućeg postupka smatra se da zadovoljava načelo transakcije po tržišnim uvjetima
n) početkom projekta smatra se prva preuzeta obveza korisnika potpore izvršena u okviru prihvatljivih troškova projekta, a prije njihova nastanka
o) datum dodijele potpore smatra se datum stjecanja statusa korisnika potpore.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. PRAVILA I KRITERIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Davatelj potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 5.
(1) Davatelj državne potpore za istraživačko-razvojne projekte (u daljnjem tekstu: potpore) ministarstvo je nadležno za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Ministarstvo može povjeriti provedbu pojedinih postupaka davanja potpore provedbenom tijelu iz nadležnosti Ministarstva (u nastavku: provedbeno tijelo). Ako se provedba potpore povjerava provedbenom tijelu, Ministarstvo može u svakom trenutku izvršiti uvid i obaviti nadzor provedbe potpore.
(3) Postupak dodjele potpore uključuje:
- zaprimanje projektne prijave
- administrativnu provjeru
- provjeru prihvatljivosti projekta, aktivnosti i troškova
- izdavanje potvrde o statusu nositelja poticajnih mjera na temelju projektne prijave
- evidentiranje korisnika potpore za istraživačko-razvojne projekte
- praćenje i odobravanje realizacije projektnih aktivnosti i troškova projekta i izdavanje potvrde o realiziranim projektnim aktivnostima i troškovima
- izvještavanje o rezultatima i učincima potpora prema zadanim indikatorima za vrijeme i nakon završetka projekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Korisnici državne potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 6.
(1) Korisnik potpore, u smislu ovoga Zakona, može biti pravna i fizička osoba, obveznik poreza na dobit odnosno poreza na dohodak u skladu s propisima o porezu na dobit i porezu na dohodak, koja samostalno i trajno obavlja gospodarsku djelatnost te koja ima sjedište i/ili prebivalište na području Republike Hrvatske.
(2) Korisnik potpore, u smislu ovoga Zakona, provodi aktivnosti vlastitog istraživanja i razvoja, na način da projektom rješava vlastiti tehnički problem ili znanstveno-istraživačko pitanje, s ciljem buduće komercijalizacije konačnog proizvoda, usluge ili procesa koji proizlazi iz tog istraživačko-razvojnog projekta.
(3) Korisnici iz stavka 1. ovoga članka svrstavaju se u kategoriju mikro, malih, srednjih i velikih poduzetnika u skladu s odredbama važeće Uredbe o općem skupnom izuzeću. Pod kategorijom velikog poduzetnika podrazumijevaju se korisnici koji ne ispunjavaju uvjete propisane Prilogom I. Uredbe o općem izuzeću .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Vrsta potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 7.
(1) Potpora u smislu ovoga Zakona odnosi se na poreznu olakšicu za istraživačko-razvojne projekte iz članka 4. stavak 1.c) i studije izvedivosti iz članka 4. stavak 1.d).
(2) Potpora iz stavka 1. ovoga članka ostvaruje se kao pravo na dodatno umanjenje osnovice poreza na dobit odnosno poreza na dohodak, za opravdane prihvatljive troškove istraživačko-razvojnih projekata, odnosno troškove studije izvedivosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Prihvatljivi troškovi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 8.
(1) Prihvatljivi troškovi istraživačko-razvojnih projekata u smislu ovoga Zakona su sljedeći:
a) troškovi osoblja, koji uključuju troškove plaća i naknada istraživača, tehničara i ostalog pomoćnog
osoblja zaposlenog na istraživačko-razvojnom projektu u razmjernom dijelu radnog vremena
b) troškovi instrumenata i opreme, u opsegu i u razdoblju u kojem se upotrebljavaju za projekt
Ako se instrumenti i oprema ne upotrebljavaju za projekt tijekom čitavog njihova vijeka trajanja,
prihvatljivim troškovima smatraju se, sukladno računovodstvenim načelima, samo troškovi
amortizacije nastali u razdoblju trajanja projekta
c) troškovi istraživanja koje se provodi na temelju ugovora, znanja i patenata koji se pribavljaju ili
licencijom ustupaju od drugih strana po tržišnim uvjetima te troškovi savjetodavnih i sličnih usluga
koje se upotrebljavaju isključivo za projekt
Ova je vrsta troška prihvatljiva do maksimalnog iznosa od 30% svih ukupnih troškova projekta.
d) dodatni režijski troškovi i ostali izdaci poslovanja, uključujući troškove materijala, potrošne robe i sličnih proizvoda, nastali izravno kao posljedica projekta
Ova je vrsta troška prihvatljiva do maksimalnog iznosa od 15% svih ukupnih troškova projekta.
(2) Prihvatljivi troškovi za studije izvedivosti su troškovi studije.
(3) Prihvatljivi troškovi se obračunavaju u iznosima prije odbitka poreza ili drugih naknada, a na temelju dostavljenih dokaza u pisanom obliku.
(4) Ministarstvo ili provedbeno tijelo može u postupku odobravanja potpore pojedinom projektu procijeniti da su određene kategorije troškova prihvatljive u iznosima koji su niži od prijavljenih iznosa troškova.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Područje primjene
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 9.
(1) Potpora je dostupna korisnicima iz članka 6. stavka 1. i 2. ovoga Zakona u svim sektorima djelatnosti te svim znanstvenim i tehnologijskim područjima, osim za projekte povezane sa sektorima navedenih u stavku 2. ovoga članka.
(2) Potpora se ne primjenjuje:
1) na potpore iz članka 1. stavka 2. c) i d) Uredbe o općem izuzeću na poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivim s unutarnjim tržištem
2) poduzetnike u teškoćama i/ili postupku predstečajne nagodbe sukladno Zakonu o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi („Narodne novine“ broj 108/12, 144/12, 81/13, 112/13), Stečajnom zakonu („Narodne novine“ broj 71/15) i Zakonu o obveznim odnosima („Narodne novine“ broj 35/05, 41/08,125/11 i 78/15)
3) poduzetnike koji su u postupku stečaja ili likvidacije sukladno odredbama Stečajnog zakona („Narodne novine“ broj: 71/15)
4) poduzetnike koji nisu ispunili obveze vezane uz plaćanje dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonskim odredbama zemlje u kojoj su osnovani ili s onima zemlje ugovornog tijela
5) poduzetnike koji nemaju podmirene sve obveze prema svojim zaposlenima prema bilo kojoj osnovi
6) potpora se ne može dodijeliti za projekte čiji su troškovi povezani s budućim prihodima u sektorima:
(a) poslovanja nekretninama (NKD7 oznaka 68)
(b) djelatnosti kockanja i klađenja (NKD oznaka 92)
(c) financijske djelatnosti i djelatnosti osiguranja (NKD oznake: 64, 65, 66)
(d) djelatnosti socijalne skrbi sa smještajem i bez smještaja (NKD oznake 87 i 88)
(e) trgovina na malo i veliko (NKD oznake 45, 46 i 47).
(3) Pri određivanju dostupnosti potpore primjenjuju se i ostale odredbe Uredbe o općem izuzeću kojima je propisano područje primjene.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Maksimalni intenziteti potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 10.
(1) Intenzitet potpore za pojedini istraživačko-razvojni projekt na koji korisnik može ostvariti pravo, po bilo kojoj osnovi na temelju ovoga Zakona te drugih programa i propisa može biti do:
1) 100% iznosa prihvatljivih troškova projekta za temeljna istraživanja
2) 50% iznosa prihvatljivih troškova projekta za industrijska istraživanja
3) 25% iznosa prihvatljivih troškova projekta za eksperimentalni razvoj
4) 50% prihvatljivih troškova za studije izvedivosti.
(2) Intenziteti potpore za industrijska istraživanja i eksperimentalni razvoj iz stavka 1. ovoga članka mogu se uvećati do maksimalnog intenziteta potpore od 80% prihvatljivih troškova za industrijsko istraživanje i za eksperimentalni razvoj, na način kako slijedi:
1) za 20 postotnih bodova za mikro i male poduzetnike, te za 10 postotnih bodova za srednje poduzetnike
2) za 15 postotnih bodova ako je ispunjen jedan od sljedećih uvjeta:
a) ako projekt uključuje učinkovitu suradnju:
1. među poduzetnicima od kojih je najmanje jedan mikro, malo ili srednje poduzeće ili se provodi u najmanje dvije države članice Europske unije ili u jednoj državi članici i državi koja je ugovorna stranka Sporazuma o Europskom gospodarskom prostoru, a niti jedan poduzetnik sam ne snosi više od 70% prihvatljivih troškova projekta ili
2. između jednog poduzetnika i jedne ili više znanstvenih organizacija, pri čemu te organizacija ili organizacije snose zajedno najmanje 10% prihvatljivih troškova i imaju pravo na objavljivanje vlastitih rezultata istraživanja.
b) ako se rezultati projekta objavljuju širokoj javnosti na konferencijama, objavom u repozitorijima s otvorenim pristupom ili besplatnim računalnim programima i računalnim programima s otvorenim kodom.
(3) Projekti se razvrstavaju po kategorijama istraživanja u skladu s podjelom navedenom u članku 4. stavak 1.c) ovoga Zakona. Ako projekt obuhvaća različite aktivnosti, svaka aktivnost mora biti u okviru jedne od kategorija istraživanja: temeljnog, industrijskog ili eksperimentalnog razvoj.
(4) Intenziteti potpora za studije izvedivosti mogu se uvećati za 10 postotnih bodova za srednja poduzeća i 20 postotnih bodova za mala poduzeća.
(5) Svi intenziteti se izračunavaju kao bruto ekvivalent potpore u smislu iznosa krajnje koristi koju korisnik ostvaruje prije odbitka poreza na dobit odnosno poreza na dohodak.
(6) Maksimalni intenzitet potpore (MIP) koji korisnik može ostvariti za projekt ili studiju izvedivosti izračunava se na način da se ukupni iznos prihvatljivih troškova projekta ili studije izvedivosti (T) pomnoži s intenzitetom potpore (IP) kako je propisano stavcima od 1. do 3. ovoga članka (formula: MIP = T x IP).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Dodatno umanjenje porezne osnovice
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 11.
(1) Korisnici ostvaruju potporu sukladno propisima o porezu na dobit odnosno poreza na dohodak, dodatnim umanjenjem porezne osnovice za opravdane troškove-istraživačko-razvojnih projekata, odnosno za studije izvedivosti, u sljedećim ukupnim iznosima:
a) 200% opravdanih troškova projekta za temeljna istraživanja
b) 150% opravdanih troškova projekta za industrijska istraživanja
c) 125 % opravdanih troškova projekta za eksperimentalni razvoj
d) 150 % opravdanih troškova za studiju izvedivosti
(2) Iznos umanjenja poreza na dobit odnosno poreza na dohodak ograničen je maksimalnim intenzitetom potpore propisanog člankom 10. ovoga Zakona, odnosno maksimalnim iznosima potpore propisanim čl. 13. ovoga Zakona.
(3) Iznos potpore (P) izračunava se putem slijedeće formule: P = T x UPO x S, pri čemu S označava stopu poreza na dobit odnosno poreza na dohodak, UPO umanjenje porezne osnovice sukladno stavku 1. ovoga članka, a T ukupni iznos prihvatljivih troškova istraživačko-razvojnog projekta ili studije izvedivosti. Stoga je iznos potpore koju korisnik može ostvariti jednak ukupnom iznosu prihvatljivih troškova istraživačko-razvojnog projekta ili studije izvedivosti pomnoženom s dodatnim umanjenjem porezne osnovice sukladno stavku 1. ovoga članka, a tako dobiveni umnožak pomnoži se s važećom stopom poreza na dobit odnosno poreza na dohodak.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Trajanje projekta
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 12.
Razdoblje realizacije projekta temeljem koje se ostvaruje potpora iz članka 7. ovoga Zakona može trajati do 3 godine od početka projekta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Maksimalni iznos dodijeljene potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 13.
(1) Ukupni iznos potpora za istraživanje i razvoj koje pojedini poduzetnik za projekte može ostvariti na temelju ovoga Zakona je sljedeći:
a) za pretežno temeljno istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 300.000,00 EUR po poduzetniku po projektu
b) za pretežno industrijsko istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 200.000,00 EUR po poduzetniku po projektu
c) za pretežno eksperimentalni razvoj: iznos protuvrijednosti kuna do 100.000,00 EUR po poduzetniku po projektu
d) za studije izvedivosti u pripremi istraživačkih djelatnosti: iznos protuvrijednosti kuna do 50.000,00 EUR po studiji.
(2) Projekt se definira kao pretežno temeljno ili pretežno industrijsko istraživanje odnosno pretežno eksperimentalni razvoj, ovisno o tome kojom je kategorijom istraživanja obuhvaćeno više od polovice prihvatljivih troškova projekta.
(3) U slučaju da je više od polovice prihvatljivih troškova projekta nastalo djelatnostima obuhvaćenim kategorijama industrijskog istraživanja i temeljnog istraživanja zajedno, projekt se definira kao pretežno industrijsko istraživanje.
(4) Ukupni iznosi iz stavka 1. ovoga članka mogu se povećati ako više od 50% troškova istraživanja koje se provodi na temelju ugovora, znanja i patenata koji se pribavljaju ili licencijom ustupaju od drugih strana po tržišnim uvjetima te troškovi savjetodavnih i sličnih usluga koje se pribavljaju isključivo za projekt iz članka 8. ovoga Zakona, poduzetnik ugovori sa znanstvenim organizacijama. U tom slučaju je ukupni zbirni iznos potpore za istraživačko-razvojni projekt koje pojedini poduzetnik može ostvariti na temelju ovoga Zakona i drugih programa i propisa sljedeći:
a) za pretežno temeljno istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 40 milijuna EUR po poduzetniku po projektu
b) za pretežno industrijsko istraživanje: iznos protuvrijednosti kuna do 20 milijuna EUR po poduzetniku po projektu
c) za pretežno eksperimentalni razvoj: iznos protuvrijednosti kuna do 15 milijuna EUR po poduzetniku po projektu
(5) Ukupan iznos za studije izvedivosti u pripremi istraživačkih djelatnosti iz stavka 1. ovoga članka može se povećati ako poduzetnik ugovori izradu studiju izvedivosti sa znanstvenom organizacijom. U tom slučaju je ukupni iznos potpore za istraživanje i razvoj koje pojedini poduzetnik može ostvariti na temelju ovoga Zakona i drugih programa i propisa za studije izvedivosti jednak iznosu protuvrijednosti kuna do 7,5 milijuna EUR po studiji.
(6) Utvrđeni pragovi iz stavka 1. ovoga članka ne smiju se izbjegavati umjetnim razdvajanjem projekta potpore na nekoliko projekata sa sličnim karakteristikama, ciljevima ili korisnicima, što utvrđuje Ministarstvo ili provedbeno tijelo na temelju zaprimljene prijave.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Zbrajanje potpora
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 14.
(1) Korisnik koji ostvaruje potporu temeljem ovoga Zakona, može ostvariti pravo na potporu i temeljem drugih programa i propisa ako se te potpore odnose na različite prihvatljive troškove u skladu s ovim Zakonom koje je moguće utvrditi.
(2) Korisnik koji potporu koristi temeljem ovoga Zakona može ostvariti pravo na potporu i temeljem drugih programa i propisa koja se odnose na iste prihvatljive troškove, koji se djelomično ili potpuno preklapaju, ali isključivo ako ukupni iznos potpore ne premašuje maksimalni intenzitet potpore iz članka 10. ovoga Zakona ili maksimalan iznos dodijeljene potpore iz članka13. ovoga Zakona.
(3) U slučaju zbrajanja državne potpore temeljem ovoga Zakona s potporama male vrijednosti ( de minimis potporama), na odgovarajući način se primjenjuju odredbe iz stavka 1. do 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. POSTUPAK DODJELE DRŽAVNE POTPORE ZA ISTRAŽIVAČKO-RAZVOJNE PROJEKTE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 15.
(1) Ministar nadležan za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za financije i poreznu upravu, Pravilnikom o državnoj potpori za istraživačko-razvojne projekte (u daljnjem tekstu: Pravilnik) propisat će postupak dodjele potpore, način ostvarivanja prava, način praćenja provedbe projekta te druga pitanja u vezi ostvarivanja državne potpore.
(2) Pravilnik iz stavka 1. ovog članka detaljnije će propisati posebno:
a) postupak prijave projekta
b) način utvrđivanja prihvatljivosti projekta, prijavitelja i troškova
c) postupak dodjele potpore
d) sadržaj evidencije korisnika državne potpore
e) način informiranja u vezi vidljivosti i dostupnosti potpore
f) način praćenja realizacije projekata te usklađenosti prijavljenih i stvarnih projektnih troškova
g) način vrednovanja učinaka dodijeljene potpore
h) naknade za vanjske stručnjake u vrednovanju projektnih prijava i praćenju realizacije projekata.
(3) Davatelj potpore i provedbeno tijelo po potrebi može izraditi dodatne upute za prijavitelje koje pobliže određuju tehničke detalje vezane uz prijavu i evaluaciju projektnih prijedloga, koje će biti objavljene na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Evidencija korisnika državne potpore za istraživačko-razvojne projekte
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 16.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju korisnika državne potpore za istraživačko-razvojne projekte, koja sadrži podatke o korisnicima državne potpore i projektima koji su ostvarili pravo na državnu potporu.
(2) Podaci koji se upisuju u evidenciju iz stavka 1. ovoga članka propisani su Pravilnikom iz članka 15. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Prijava, praćenje i nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 17.
(1) Poduzetnik koji namjerava koristiti potporu temeljem ovoga Zakona podnosi prijavu za dodjelu državne potpore za istraživačko-razvojni projekt prije početka aktivnosti na projektu, koja obavezno sadrži podatke i dokumente propisane Pravilnikom.
(2) Nakon primitka prijave provodi se postupak obrade i vrednovanja prijave, kojim se utvrđuje da li prijava udovoljava formalne i materijalne uvjete za dodjelu potpore propisane odredbama ovoga Zakona i Pravilnika.
(3) Ako je ishod provedenog postupka pozitivan, izdaje se potvrda o statusu korisnika potpore.
(4) Korisnici državne potpore dužni su tijekom razdoblja korištenja državne potpore podnositi godišnje izvješće o izvršenju projektnih aktivnosti i ostvarenim troškovima na način i u roku koji je propisan Pravilnikom.
(5) Na temelju predanih godišnjih izvješća o izvršenju projektnih aktivnosti i ostvarenim troškovima, korisniku potpore dostavlja se odobrenje za korištenje potpore za prethodno razdoblje.
(6) Korisnici državne potpore dužni su tijekom razdoblja korištenja državne potpore Ministarstvu ili provedbenom tijelu te ministarstvu nadležnom za financije i poreznu upravu podnositi godišnja izvješća o korištenju potpore. Ista se podnose uz prijavu poreza na dobit odnosno poreza na dohodak, u skladu s rokovima propisanim posebnim propisom kojim se uređuje porez na dobit odnosno porez na dohodak. Sadržaj godišnjeg izvješća o korištenju potpore propisan je Pravilnikom.
(7) Ako korisnik potpore iz neopravdanog razloga u propisanom roku ne podnese izvješća iz stavka 4. i stavka 6. ovoga članka, prestaje mu pravo korištenja odobrene potpore te gubi status korisnika potpore.
(8) Davatelj potpore u suradnji s ministarstvom nadležnim za financije i poreznu upravu može se izvršiti nadzor nad korištenjem potpora u prostorijama korisnika potpore, radi otkrivanja i sankcioniranja eventualnih nepravilnosti i nezakonitosti.
(9) U slučaju poreznog nadzora koje vrši ministarstvo nadležno za financije neće se osporavati status korisnika potpore stečen temeljem izdane potvrde ili izdanog odobrenja za korištenje potpore prema odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Praćenje i utvrđivanje maksimalnog intenziteta potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 18.
(1) U svrhu praćenja i utvrđivanja maksimalnog intenziteta dodijeljenih potpora, Ministarstvo ili provedbeno tijelo ima pravo tražiti podatke o svim dodijeljenim potporama od korisnika potpore i ministarstva nadležnog za financije i poreznu upravu, a može tražiti podatke i od ministarstava i drugih tijela nadležnih za odobravanje potpora.
(2) Ministarstvo ili provedbeno tijelo je obvezno izračunavati bruto ekvivalent potpore, kao i apsolutni iznos potpore za svaki pojedini projekt u odnosu na ukupno dodijeljene potpore za opravdane troškove projekta te raditi izračun iskorištenja maksimalnog intenziteta potpore iz ovoga Zakona.
(3) Kad Ministarstvo ili provedbeno tijelo utvrdi da je pojedini korisnik potpore iskoristio maksimalni intenzitet potpora za istraživanje i razvoj, o tome pisanim putem izvještava korisnika potpore i ministarstvo nadležno za financije i poreznu upravu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Povrat potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 19.
Svaki korisnik potpore obvezan je izvršiti povrat cjelokupnog iznosa potpore u sljedećim slučajevima:
a) u slučaju kršenja odredbi iz Uredbi iz članka 2. ovoga Zakona
b) kada davatelj potpore utvrdi da se sredstva potpore koriste suprotno odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 20.
(1) Ministar nadležan za gospodarstvo, poduzetništvo i obrt donijet će, uz suglasnost ministra nadležnog za financije, Pravilnik o državnoj potpori za istraživačko-razvojne projekte iz članka 15. stavka 1. ovoga Zakona u roku od 90 dana od dana stupanja ovoga Zakona na snagu.
(2) Projekti i korisnici koji su ostvarili pravo na potporu temeljem mjere državne potpore za istraživačko-razvojne projekte koja se provodila od 2007. do 2014. godine u skladu sa Zakonom o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju („Narodne novine“, broj 123/03., 198/03., 105/04., 174/04., 2/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 46/07., 45/09., 63/11., 94/13., 139/13., 101/.14. - Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 60/15. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) i Pravilniku o državnoj potpori za istraživačko-razvojne projekte („Narodne novine“, broj 116/07.) ostvarivat će pravo na potporu do završetka projekata odobrenih na temelju prijava zaprimljenih do 31. prosinca 2014. godine.
(3) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti članci 111.a-f. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju („Narodne novine“, broj 123/03., 198/03., 105/04., 174/04., 2/07. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 46/07., 45/09., 63/11., 94/13., 139/13., 101/.14. - Odluka i Rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske, 60/15. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), osim u slučaju projekata prijavljenih po mjeri definiranoj u stavku 2. ovoga članka.
(4) Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta