NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VANJSKIM POSLOVIMA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1., a u vezi s člankom 145. stavkom 2. i člankom 146. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 – pročišćeni tekst, 5/2014).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Vrijedeći Zakon o vanjskim poslovima uređuje postupanje diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske kada obavljaju konzularne funkcije u korist državljana Republike Hrvatske, ali i u onim slučajevima kada obavljaju takve usluge u korist državljana drugih država članica EU. Donošenjem novog pravnog instrumenta EU - Direktive Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ – potrebno je odredbe Zakona o vanjskim poslovima uskladiti s odredbama Direktive. Uvažavajući činjenicu da je Zakon o vanjskim poslovima od donošenja 1996. godine ostao gotovo neizmijenjen, nužno je ovim izmjenama i dopunama unijeti najnužnije odredbe kojima će se urediti pojedina pitanja u vezi s nadležnošću, organizacijom i funkcioniranjem na suvremeniji način.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom
Ovim se zakonskim propisom namjerava urediti:
-Postupanje diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske koje pružaju konzularnu pomoć i zaštitu državljanima drugih država članica EU;
-Konzularno krizno upravljanje odnosno mjere koordinacije i suradnje s drugim državama članicama EU prilikom pružanja pomoći i zaštite građanima Unije koji se nalaze na kriznim žarištima uključujući pružanje takve pomoći državljanima Republike Hrvatske;
-Financijski postupci u slučajevima pružanja konzularne pomoći i zaštite državljanima Republike Hrvatske odnosno u onim slučajevima kada diplomatska misija ili konzularni ured Republike Hrvatske pruži konzularnu pomoć i zaštitu građaninu bez predstavništva, državljaninu druge države članice EU;
-određena pitanja od osobitog značaja u vezi s nadležnošću, organizacijom i funkcioniranjem službe vanjskih poslova
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovog Zakona ispuniti će se obveza prenošenja u hrvatski pravni sustav Direktive Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ.
Ovime će se na razini EU uskladiti postupanje diplomatskih misija i konzularnih ureda država članica u slučajevima pružanja konzularne pomoći i zaštite građanima bez predstavništva te propisati mjere suradnje i koordinacije hrvatskih diplomatskih misija i konzularnih ureda kao i Ministarstva vanjskih i europskih poslova sa službama vanjskih poslova drugih država članica i Delegacijama EU.
Ovim Zakonom će se urediti određena pitanja vezana uz nadležnost, organizaciju i funkcioniranje službe vanjskih poslova koja su ostala neriješena ili su neusklađena s društvenim promjenama od dana donošenja Zakona 1996. godine do danas.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovog Zakona biti će potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu. Naime, u slučajevima kada državljanin Republike Hrvatske nije u mogućnosti platiti trošak pružene konzularne pomoći i zaštite diplomatskoj misiji i konzularnom uredu druge države članice EU koja mu pruža takvu konzularnu uslugu jer se nalazi u trećoj zemlji u kojoj Republika Hrvatska nema svoje predstavništvo, trošak pružene pomoći i zaštite snosi Ministarstvo vanjskih i europskih poslova. Ukoliko hrvatski državljanin ne vrati novčana sredstava, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može, sukladno propisima koji uređuju naplatu potraživanja, tražiti nadoknadu ovih troškova.
Isto tako, u slučajevima kada diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu druge države članice EU koji nije u mogućnosti platiti upravne pristojbe za obavljenu konzularnu radnju, trošak konzularne zaštite teretiti će Državni proračun. Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može od države članice državljanstva osobe kojoj su diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružili konzularnu pomoć i zaštitu tražiti da nadoknadi troškove pružene konzularne usluge.
Nepredvidivi odnosno visoki troškovi mogu nastati tijekom pružanja konzularne pomoći i zaštite državljanima Republike Hrvatske i drugim građanima bez predstavništva koji se zateknu na kriznom području te ih je potrebno evakuirati do sigurnog odredišta. Ukoliko bi se s kriznog žarišta evakuirali hrvatski državljani, troškove njihove evakuacije snosi Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, a iste može kasnije od njih potražiti u skladu s propisima koji uređuju naplatu potraživanja.
Za provedbu ovog Zakona biti će osigurana financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2018. godinu s projekcijama za 2019. i 2020. godinu.
IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VANJSKIM POSLOVIMA
Članak 1.
U Zakonu o vanjskim poslovima (»Narodne novine«, broj 48/96, 72/13, 127/13) članak 1.a mijenja se i glasi:
Ovim se Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništva u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ (SL L106, 24.4.2015., u daljnjem tekstu: Direktiva).
Ovim se Zakonom osigurava provedba Odluke predstavnika vlada država članica koji su se sastali u okviru Vijeća od 25. lipnja 1996. o uspostavljanju hitne putne isprave (96/409/ZVSP) (SL L 168, 6.7.1996.).
Članak 2.
U cijelom tekstu Zakona o vanjskim poslovima (Narodne novine, broj 48/96, 72/13, 127/13) riječi “Ministarstva vanjskih poslova” zamjenjuju se riječima “Ministarstva vanjskih i europskih poslova”, a riječi „ministar vanjskih poslova“ zamjenjuju se riječima „ministar vanjskih i europskih poslova“, u odgovarajućem padežu.
Članak 3.
U članku 8. stavku 1. dodaje se točka 10. koja glasi:
„10. europski poslovi.“
Članak 4.
Članak 14.a mijenja se i glasi:
„Konzularnu zaštitu i pomoć državljanima Republike Hrvatske koji se nalaze na državnom području treće zemlje, gdje Republika Hrvatska nema svoje diplomatsko ili drugo predstavništvo, pružaju diplomatske misije ili konzularni uredi druge države članice Europske unije, u skladu sa svojim nacionalnim zakonodavstvom.
Diplomatska misija i konzularni ured Republike Hrvatske ili Ministarstvo vanjskih i europskih poslova mogu od države članice EU koja primi zahtjev za konzularnom zaštitom ili pruža konzularnu zaštitu državljaninu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovog članka zatražiti da se njegov zahtjev ili predmet proslijedi Ministarstvu vanjskih i europskih poslova.“
Članak 5.
Naslov iznad članka 15.a i članak 15.a mijenjaju se i glase:
“Konzularna zaštita građana bez predstavništva
Članak 15.a
U smislu odredaba ovog Zakona, građanin bez predstavništva je svaki građanin koji ima državljanstvo druge države članice Europske unije koja nema predstavništvo u trećoj zemlji ili čije predstavništvo, u konkretnom slučaju, svom državljaninu nije u mogućnosti pružiti učinkovitu konzularnu zaštitu.
Građani koji imaju državljanstvo dviju ili više država članica EU smatraju se građanima bez predstavništva, ako nijedna od država članica čiji su državljani nema predstavništvo u trećoj zemlji.
Republika Hrvatska i druga država članica Europske unije nema predstavništvo u trećoj zemlji, ako u toj zemlji nema stalno uspostavljeno veleposlanstvo ili konzulat ili u njoj nema veleposlanstvo, konzulat ili počasnog konzula koji bi u pojedinačnom predmetu mogao pružiti konzularnu zaštitu.“
Članak 6.
Iza članka 15.a dodaju se članci 15.b, 15.c, 15.d, 15.e, 15.f, 15.g, 15.h, naslov ispred članka 15.i i članak 15.i, naslov ispred članka 15.j i članak 15.j, naslov ispred članka 15.k i članak 15.k, 15.l, 15m i 15.n koji glase:
„Članak 15.b
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu građanima bez predstavništva pod istim uvjetima kao državljanima Republike Hrvatske u obavljanju sljedećih konzularnih funkcija:
-pomoć u slučaju uhićenja ili pritvora,
-pomoć žrtvi kaznenog djela,
-pomoć u slučaju teške nesreće ili teške bolesti,
-pomoć kod smrtnog slučaja,
-podrška i repatrijacija u hitnim slučajevima,
-pomoć u slučaju potrebe za hitnom putnom ispravom, kako je predviđeno u Odluci 96/409/ZVSP predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 25. lipnja 1996. o uspostavi hitne putne isprave (SL L 168, 6. 7. 1996.) i
-u drugim slučajevima.
Članak 15.c
Identitet podnositelja zahtjeva za konzularnom zaštitom utvrđuje se na osnovi putovnice ili osobne iskaznice.
Ukoliko podnositelj zahtjeva ne posjeduje ispravu iz stavka 1. ovog članka, identitet se može utvrditi i na drugi način, uključujući provjeru putem diplomatskih misija i konzularnih ureda države članice EU za koju podnositelj zahtjeva tvrdi da je njezin državljanin.
Članak 15.d
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske kojima je građanin bez predstavništva podnio zahtjev za konzularnom zaštitom ili su obaviještene da se građanin bez predstavništva nalazi u izvanrednoj situaciji bez odgode se savjetuju s ministarstvom nadležnim za vanjske poslove ili nadležnim veleposlanstvom ili konzulatom države članice državljanstva građanina te im dostavljaju sve relevantne informacije s kojima raspolažu.
Savjetovanje iz stavka 1. ovog članka odvija se prije pružanja pomoći, osim u slučajevima iznimne hitnosti.
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske nisu nadležni za komunikaciju s članovima obitelji ili drugim fizičkim ili pravnim osobama s kojima je povezan građanin bez predstavništva.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova putem sigurne internetske stranice obavještava Europsku službu za vanjsko djelovanje (u daljnjem tekstu: ESVD) o kontakt osobama službe vanjskih poslova Republike Hrvatske kojima se svojim zahtjevima i zamolbama mogu obratiti druge države članice EU.
Članak 15.e
Građani bez predstavništva imaju pravo tražiti zaštitu od veleposlanstva ili konzulata bilo koje države članice EU.
Države članice EU mogu sklapati sporazume o pružanju konzularne zaštite u trećim zemljama građanima bez predstavništva.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova o sklopljenim sporazumima iz stavka 2. ovog članka koji se odnose na državljane Republike Hrvatske obavještava Europsku komisiju i ESVD, a obavijest o sklopljenom sporazumu se objavljuje na javnoj internetskoj stranici Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Članak 15.f
Ukoliko država članica državljanstva građanina bez predstavništva, koji se obratio zahtjevom za konzularnom zaštitom diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske, ima sklopljen sporazum iz članka 15.e s drugom državom članicom EU, diplomatska misija ili konzularni ured Republike Hrvatske će građanina bez predstavništva uputiti na veleposlanstvo ili konzulat nadležan temeljem sklopljenog sporazuma, osim ako bi to ugrozilo njegovu konzularnu zaštitu.
Članak 15.g
Država članica državljanstva građanina bez predstavništva može od diplomatske misije i konzularnog ureda Republike Hrvatske, od koje građanin bez predstavništva zatraži ili primi konzularnu zaštitu, zatražiti da joj se proslijedi zahtjev ili predmet građanina kako bi mu pružila konzularnu zaštitu u skladu sa svojim zakonodavstvom ili praskom.
Diplomatska misija i konzularni ured Republike Hrvatske će udovoljiti traženju države članice državljanstva iz stavka 1. ovog članka kada ona potvrdi da građaninu bez predstavništva pruža konzularnu zaštitu.
Članak 15.h
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske surađuju s diplomatskim misijama i konzularnim uredima drugih država članica EU i Delegacijama EU kako bi se osigurala zaštita državljana Republike Hrvatske i građana bez predstavništva u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske djeluju u okviru lokalne konzularne suradnje, a što uključuje razmjenu informacija o pitanjima relevantnim za pružanje konzularne pomoći i zaštite državljanima Republike Hrvatske i građanima bez predstavništva.
Konzularna zaštita članova obitelji državljana Republike Hrvatske
i članova obitelji građana bez predstavništva
Članak 15.i
Članovima obitelji državljana Republike Hrvatske koji su državljani trećih zemalja diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu pod sljedećim uvjetima:
-ako su u pratnji državljana Republike Hrvatske,
-ako se zateknu u kriznoj situaciji.
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu članovima obitelji koji nisu građani EU, a koji su u pratnji građana bez predstavništva u trećoj zemlji, u istom opsegu i pod istim uvjetima kao što bi pružili konzularnu zaštitu članovima obitelji državljana Republike Hrvatske koji nisu građani EU.
Identitet članova obitelji građana bez predstavništva i obiteljska veza može se utvrditi na bilo koji način, uključujući i provjeru putem diplomatskih misija i konzularnih ureda države članice državljanstva građana bez predstavništva.
Pripravnost za kriznu situaciju i suradnja u kriznoj situaciji
Članak 15.j
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske sudjeluju na lokalnoj razini u izradi planova pripravnosti za kriznu situaciju i suradnju u kriznim situacijama, vodeći računa o državljanima Republike Hrvatske i građanima bez predstavništva.
Predstavništva iz stavka 1. ovog članka surađuju s predstavništvima drugih država članica EU u trećoj zemlji i Delegacijom EU.
U slučaju krizne situacije Ministarstvo vanjskih i europskih poslova surađuje s ESVD i drugim državama članicama EU, kako bi se osigurala učinkovita pomoć za državljane Republike Hrvatske i građane bez predstavništva.
Suradnja tijela iz stavaka 1., 2. i 3. ovog članka obuhvaća i razmjenu podataka relevantnih za pružanje konzularne pomoći i zaštite u kriznim situacijama.
Financijski postupci
Članak 15.k
U slučajevima kada veleposlanstvo ili konzulat druge države članice EU pruži konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu Republike Hrvatske koji je građanin bez predstavništva, on se, koristeći se Obrascem iz Priloga I. Direktive, obvezuje da će Republici Hrvatskoj nadoknaditi trošak pružene konzularne zaštite.
Država članica EU koja pruža pomoć državljaninu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovog članka može tražiti naknadu samo onih troškova koje bi pod istim uvjetima snosili njezini državljani.
Država članica EU iz stavka 2. ovog članka može tražiti diplomatskim putem ili preko sigurne internetske stranice ESVD, koristeći se pritom Obrascem iz Priloga II. Direktive, od Ministarstva vanjskih i europskih poslova naknadu troškova pružene konzularne zaštite.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova će državi članici EU iz stavka 3. ovog članka nadoknaditi troškove pružene konzularne zaštite u razumnom roku, ali ne duljem od 12 mjeseci.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može, sukladno propisima koji uređuju naplatu potraživanja, od državljanina Republike Hrvatske tražiti naknadu troškova pružene konzularne pomoći i zaštite.
Obrazac iz stavka 1. ovog članka ima snagu ovršne isprave.
Članak 15.l
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske će od građanina bez predstavništva kojem pružaju konzularnu pomoć i zaštitu zatražiti nadoknadu onih troškova za pruženu pomoć i zaštitu koje bi u obavljanju iste konzularne radnje tražili od državljanina Republike Hrvatske.
Ukoliko građanin bez predstavništva nije u mogućnosti nadoknaditi troškove iz stavka 1. ovog članka, dužan je potpisati Obrazac iz Priloga I. Direktive, kojim se obvezuje nadoknaditi troškove konzularne zaštite državi članici državljanstva.
Obrazac iz stavka 2. diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske dostavljaju Ministarstvu vanjskih i europskih poslova.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova će od države članice državljanstva građanina iz stavka 1. ovog članka zatražiti nadoknadu troškova pružene pomoći i zaštite, koristeći se pritom Obrascem iz Priloga II. Direktive.
Članak 15.m
Država članica EU, koja je u kriznoj situaciji pružila pomoć državljaninu Republike Hrvatske koji je građanin bez predstavništva, može zatražiti naknadu troškova za pruženu pomoć od Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova je dužno nadoknaditi troškove državi članici EU iz stavka 1. ovog članka i u slučajevima kada državljanin Republike Hrvatske nije potpisao obrazac iz članka 15.k.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može, sukladno propisima koji uređuju naplatu potraživanja, od državljanina Republike Hrvatske tražiti naknadu troškova pružene konzularne pomoći i zaštite.
Članak 15.n
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske koji u kriznoj situaciji pruže pomoć građaninu bez predstavništva, o troškovima pružene pomoći i zaštite obavještavaju Ministarstvo vanjskih i europskih poslova.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može zatražiti naknadu troškova iz stavka 1. ovog članka od ministarstva nadležnog za vanjske poslove države članice državljanstva građanina bez predstavništva.
Troškove iz stavka 2. ovog članka Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može zatražiti i ako građanin bez predstavništva nije potpisao obrazac iz članka 15.l ovog Zakona.“
Članak 7.
U članku 29. stavak 2. briše se, a dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2.
Članak 8.
U članku 61. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„Vrijeme boravka u inozemstvu osobe iz stavka 1. ovog članka, priznaje se u staž osiguranja koji se izjednačuje s radnim stažom.“
Članak 9.
U članku 62. stavku 1. riječi „Osobi iz članka 61. ovoga Zakona, koja je prijavljena kao nezaposlena“ zamjenjuju se riječima „Bračni drug osobe iz članka 35. st. 1. i članka 36. ovoga Zakona koji je prijavljen kao nezaposlen“.
Članak 10.
U članku 63. stavak 1. mijenja se i glasi:
„Namještenici u službi vanjskih poslova obavljaju pomoćno – tehničke poslove“.
Članak 11.
U članku 64. stavku 1. iza riječi „primjenjuju i na“ dodaju se riječi „državne službenike i“.
Članak 12.
Obrasci iz Priloga I. i II. Direktive nalaze se u Prilogu ovog Zakona i njegov su sastavni dio.
Članak 13.
Ministar nadležan za vanjske poslove donijet će, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona, pravilnik kojim će propisati:
-sadržaj isprave iz članka 14.b Zakona kojom se državljanin Republike Hrvatske obvezuje na povrat pozajmice,
-vrstu i sadržaj podataka koje diplomatska misija i konzularni ured Republike Hrvatske i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova razmjenjuje s drugim državama članicama EU i Delegacijama EU,
-sadržaj i način vođenja evidencije o građanima bez predstavništva kojima su konzularnu pomoć i zaštitu pružile diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske,
-sadržaj i način vođenja evidencije o državljanima Republike Hrvatske kojima su veleposlanstva i konzulati drugih država članica EU pružili konzularnu pomoć i zaštitu u skladu s odredbama ovog Zakona.
Članak 14.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu osmog dana od dana objave, osim odredbi članka 4., 5. i 6. ovog Zakona koje stupaju na snagu dana 1. svibnja 2018. godine.
OBRAZLOŽENJE ODREDBI ZAKONA
Uz članak 1.
Ovom se odredbom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. i osigurava provedba Odluke (96/409/ZVSP) o uspostavi hitne putne isprave.
Uz članak 2.
Tekst Zakona se terminološki usklađuje s odredbama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, broj 93/16, 104/16).
Uz članak 4.
Ovom se odredbom utvrđuje mogućnost pružanja konzularne pomoći i zaštite hrvatskom državljaninu koji se nalazi u trećoj zemlji u kojoj Republika Hrvatska nema svoje predstavništvo od strane diplomatske misije i konzularnog ureda druge države članice EU te mogućnost da diplomatska misija ili konzularni ured Republike Hrvatske ili Ministarstvo vanjskih i europskih poslova zatraži prosljeđivanje zahtjeva ili predmeta hrvatskoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu.
Uz članak 5.
Ovom se odredbom definiraju pojmovi ključni za provedbu Zakona.
Uz članak 6.
Ovom odredbom se iza članka 15.a dodaju se članci 15.b, 15.c, 15.d, 15.e, 15.f, 15.g, 15.h, naslov ispred članka 15.i i članak 15.i, naslov ispred članka 15.j i članak 15.j, naslov ispred članka 15.k i članak 15.k, 15.l, 15m, 15.n i 15.o, a kojima se propisuje kako slijedi:
- u novom članku 15.b navode se konzularne funkcije koje diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske mogu, pod određenim uvjetima, obaviti u korist državljanina druge države članice EU.
- Preduvjet za pružanje konzularne pomoći i zaštite građaninu EU je utvrđivanje identiteta i državljanskog statusa. U ovoj se odredbi članka 15.c navode isprave odnosno, ukoliko ih osoba ne posjeduje, način utvrđivanja identiteta i državljanskog statusa.
- Odredbom novog članka 15.d se propisuje način postupanja diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske sa zahtjevima za pružanjem konzularne pomoći i zaštite građana bez predstavništva.
- Predložena odredba članka 15.e predstavlja pravnu osnovu za sklapanje sporazuma o pružanju konzularne zaštite u trećim zemljama državljanima Republike Hrvatske građanima bez predstavništva.
- odredbom novog članka 15.f se propisuje mogućnost prosljeđivanja zahtjeva za konzularnom pomoći i zaštitom građana bez predstavništva na veleposlanstvo ili konzulat one države članice s kojom je država članica državljanstva sklopila sporazum o pružanju konzularne zaštite.
- Odredbom članka 15.g propisuje se mogućnost prosljeđivanja zahtjeva za konzularnom pomoći i zaštitom građana bez predstavništva na veleposlanstvo ili konzulat države članice državljanstva građanina.
- Predloženom odredbom novog članka 15.h utvrđuje se obveza suradnje diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske s diplomatskim misijama i konzularnim uredima drugih država članica EU i Delegacijama EU, a osobito u okviru lokalne konzularne suradnje.
- Ovom se odredbom novog članka 15.i propisuju uvjeti pod kojima diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu državljanima trećih zemalja koji su članovi obitelji državljana Republike Hrvatske te se utvrđuje kako pod istim uvjetima pružaju konzularnu zaštitu državljanima trećih zemalja koji su članovi obitelji građana bez predstavništva.
- Predloženom se odredbom novog članka 15.j propisuje obveza diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske da u okviru lokalne konzularne suradnje sudjeluju u izradi planova pripravnosti za kriznu situaciju i suradnju u kriznim situacijama te surađuju s predstavništvima drugih država članica EU i Delegacijama EU te s istima razmjenjuju relevantne podatke.
- Ovim se odredbama novih članaka 15.k, 15.l, 15.m i 15.n propisuju financijski postupci u slučajevima kada su primatelji konzularne zaštite državljani Republike Hrvatske odnosno kada državljanima drugih država članica EU takvu zaštitu pružaju diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske.
Uz članak 7.
U članku 29. Zakona o vanjskim poslovima briše se dosadašnji stavak 2., a dosadašnji stavak 3. istog članka postaje stavak 2.
Uz članak 8. i 9.
Odredbama ovih članaka se ujednačava izričaj odredbi članka 61. i 62. Zakona o vanjskim poslovima kao i sadržaj istih, na način da se staž osiguranja izjednačuje s radnim stažem za vrijeme boravka u inozemstvu i zaposlenim i nezaposlenim bračnim drugovima djelatnika službe vanjskih poslova (raspoređenih na rad u diplomatsko – konzularna predstavništva koji s njima borave u inozemstvu).
Uz članak 10.
Odredbom ovog članka se mijenja opis poslova namještenika u službi vanjskih poslova te istodobno ujednačava izričaj s odredbama važećeg Zakona o državnim službenicima.
Uz članak 11.
Ovom odredbom se proširuje polje primjene odredbe članka 64. Zakona o vanjskim poslovima (kojom se propisuje na namještenike u službi vanjskih poslova odgovarajuća primjena odredbi ovog Zakona koje se odnose na profesionalne i ugovorne diplomate), a potrebno ju je proširiti i na državne službenike u službi vanjskih poslova.
Uz članak 12.
Ovom se odredbom utvrđuje da su obrasci iz Priloga I. i II. Direktive sastavni dio Zakona.
Uz članak 13.
Propisuje se rok u kojem će ministar nadležan za vanjske poslove donijeti podzakonski propis.
Uz članak 14.
Propisuje se stupanje na snagu odredaba Zakona.
ZAKON O VANJSKIM POSLOVIMA („Narodne novine“, broj 48/96, 72/13 i 127/13)
Članak 1.a
Ovaj Zakon usklađen je sa sljedećim aktima Europske unije:
– Odluka 95/553/EZ predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 19. prosinca 1995. u vezi zaštite građana Europske unije u diplomatskim i konzularnim predstavništvima (SL L 314, 28. 12. 1995.) i
– Odluka 96/409/ZVSP predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 25. lipnja 1996. o uspostavi hitne putne isprave (SL L 168, 6. 7. 1996.).«.
Članak 8.
Služba vanjskih poslova obavlja poslove iz svoga djelokruga, u što su uključeni:
1. dvostrani i višestrani politički, pravni i gospodarski odnosi s inozemstvom,
2. konzularni poslovi,
3. ljudska prava,
4. hrvatske manjine i iseljeništvo,
5. poslovi usklađivanja i nadzora službe vanjskih poslova,
6. poslovi informiranja i analitike,
7. poslovi stručnog osposobljavanja i stručnog usavršavanja,
8. vanjskopolitička dokumentacija, dokumentacija međunarodnih organizacija i diplomatski arhiv te pohrana te dokumentacije,
9. zbirka međunarodnih ugovora Republike Hrvatske.
Ustroj službe vanjskih poslova pobliže se uređuje Uredbom o unutarnjem ustrojstvu službe vanjskih poslova.
Zaštita državljana Republike Hrvatske
Članak 14.a
Konzularnu zaštitu i pomoć državljanima Republike Hrvatske koji se nalaze u inozemstvu, gdje Republika Hrvatska nema svoje diplomatsko ili drugo predstavništvo, pružaju diplomatske misije ili konzularni uredi druge države članice Europske unije, u skladu sa svojim nacionalnim zakonodavstvom.
Zaštita državljana država članica Europske unije
Članak 15.a
Republika Hrvatska osigurava zaštitu državljana država članica Europske unije kako je navedeno u Odluci 95/553/EZ predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 19. prosinca 1995. u vezi zaštite građana Europske unije u diplomatskim i konzularnim predstavništvima (SL L 314, 28. 12. 1995.), a koja uključuje:
– pomoć kod smrtnog slučaja;
– pomoć u slučaju ozbiljne nesreće ili ozbiljne bolesti;
– pomoć u slučaju pritvaranja ili uhićenja;
– pomoć žrtvama nasilnih kažnjivih djela te
– pomoć i repatrijaciju državljana država članica Europske unije u nevolji.
U slučaju gubitka putne isprave, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske izdaju Europski hitni putni list za povratak državljanima država članica Europske unije, sukladno Odluci 96/409/ZVSP predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 25. lipnja 1996. o uspostavi hitne putne isprave (SL L 168, 6. 7. 1996.), prilagođenoj radi prijema novih država članica.
Pored navedenog, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske koji se nalaze u državama koje nisu članice Europske unije, na području svoje nadležnosti, na zahtjev državljana država članica Europske unije pružaju pomoć i u drugim slučajevima.«.
Članak 29.
Ministarstvo vanjskih poslova usklađuje rad i obavlja unutarnji nadzor nad radom diplomatskih misija i konzularnih ureda.
Poslove unutarnjeg nadzora nad radom diplomatskih misija i konzularnih ureda obavljaju državni službenici Ministarstva vanjskih poslova koje ministar vanjskih poslova ovlasti za provedbu nadzora.
Unutarnji nadzor iz stavka 1. ovoga članka provodi se na način utvrđen Pravilnikom o unutarnjem redu službe vanjskih poslova.
Članak 61.
Bračnom drugu osoba iz članka 35. stavka 1. i članka 36. ovoga Zakona, na njegov će zahtjev radni odnos kod poslodavca mirovati za vrijeme boravka u inozemstvu, najdulje do prestanka mandata bračnog druga.
Osoba iz stavka 1. ovoga članka ima prava iz članka 60. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.
Članak 62.
Osobi iz članka 61. ovoga Zakona, koja je prijavljena kao nezaposlena nadležnoj službi za zapošljavanje, vrijeme boravka u inozemstvu prema članku 61. stavka 1. ovoga Zakona, priznaje se u staž osiguranja.
Staž osiguranja iz stavka 1. ovoga članka izjednačava se s radnim stažom.
Sredstva potrebna za osiguranje prava iz ovoga članka osiguravaju se u državnom proračunu.
Članak 63.
Namještenici u službi vanjskih poslova obavljaju računovodstveno-financijske poslove, poslove automatske obrade podataka, administrativne i pomoćno-tehničke poslove.
Na namještenike iz stavka 1. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju propisi o državnim službenicima i namještenicima, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Šef diplomatske misije ili šef konzularnog ureda može, uz predhodno odobrenje ministra vanjskih poslova, sklopiti ugovor o obavljanju administrativno-tehničkih i pomoćnih poslova i s državljanima države primateljice koji ispunjavaju uvjete za obavljanje tih poslova, propisane Pravilnikom o unutarnjem redu službe vanjskih poslova.
Na osobe iz stavka 2. ovoga članka primjenjuju se odredbe Bečke konvencije o diplomatskim odnosima, odnosno Bečke konvencije o konzularnim odnosima.
Ugovor iz stavka 2. ovoga članka ne može biti suprotan propisima države primateljice.
Članak 64.
Odredbe članka 34., članka 35. stavka 1., 2., 6. i 7., članka 36., članka 38. stavka 1. i 2., članka 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60., 61. i 62. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju i na namještenike u službi vanjskih poslova.
Odredbe članka 34., članka 35. stavka 1. i 2. i članka 45. ovoga Zakona ne primjenjuju se na namještenike iz članka 63. stavka 3. ovoga Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VANJSKIM POSLOVIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1., a u vezi s člankom 145. stavkom 2. i člankom 146. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 – pročišćeni tekst, 5/2014).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
1. Ocjena stanja
Vrijedeći Zakon o vanjskim poslovima uređuje postupanje diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske kada obavljaju konzularne funkcije u korist državljana Republike Hrvatske, ali i u onim slučajevima kada obavljaju takve usluge u korist državljana drugih država članica EU. Donošenjem novog pravnog instrumenta EU - Direktive Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ – potrebno je odredbe Zakona o vanjskim poslovima uskladiti s odredbama Direktive. Uvažavajući činjenicu da je Zakon o vanjskim poslovima od donošenja 1996. godine ostao gotovo neizmijenjen, nužno je ovim izmjenama i dopunama unijeti najnužnije odredbe kojima će se urediti pojedina pitanja u vezi s nadležnošću, organizacijom i funkcioniranjem na suvremeniji način.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom
Ovim se zakonskim propisom namjerava urediti:
- Postupanje diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske koje pružaju konzularnu pomoć i zaštitu državljanima drugih država članica EU;
- Konzularno krizno upravljanje odnosno mjere koordinacije i suradnje s drugim državama članicama EU prilikom pružanja pomoći i zaštite građanima Unije koji se nalaze na kriznim žarištima uključujući pružanje takve pomoći državljanima Republike Hrvatske;
- Financijski postupci u slučajevima pružanja konzularne pomoći i zaštite državljanima Republike Hrvatske odnosno u onim slučajevima kada diplomatska misija ili konzularni ured Republike Hrvatske pruži konzularnu pomoć i zaštitu građaninu bez predstavništva, državljaninu druge države članice EU;
- određena pitanja od osobitog značaja u vezi s nadležnošću, organizacijom i funkcioniranjem službe vanjskih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Donošenjem ovog Zakona ispuniti će se obveza prenošenja u hrvatski pravni sustav Direktive Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništava u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ.
Ovime će se na razini EU uskladiti postupanje diplomatskih misija i konzularnih ureda država članica u slučajevima pružanja konzularne pomoći i zaštite građanima bez predstavništva te propisati mjere suradnje i koordinacije hrvatskih diplomatskih misija i konzularnih ureda kao i Ministarstva vanjskih i europskih poslova sa službama vanjskih poslova drugih država članica i Delegacijama EU.
Ovim Zakonom će se urediti određena pitanja vezana uz nadležnost, organizaciju i funkcioniranje službe vanjskih poslova koja su ostala neriješena ili su neusklađena s društvenim promjenama od dana donošenja Zakona 1996. godine do danas.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovog Zakona biti će potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu. Naime, u slučajevima kada državljanin Republike Hrvatske nije u mogućnosti platiti trošak pružene konzularne pomoći i zaštite diplomatskoj misiji i konzularnom uredu druge države članice EU koja mu pruža takvu konzularnu uslugu jer se nalazi u trećoj zemlji u kojoj Republika Hrvatska nema svoje predstavništvo, trošak pružene pomoći i zaštite snosi Ministarstvo vanjskih i europskih poslova. Ukoliko hrvatski državljanin ne vrati novčana sredstava, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može, sukladno propisima koji uređuju naplatu potraživanja, tražiti nadoknadu ovih troškova.
Isto tako, u slučajevima kada diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu druge države članice EU koji nije u mogućnosti platiti upravne pristojbe za obavljenu konzularnu radnju, trošak konzularne zaštite teretiti će Državni proračun. Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može od države članice državljanstva osobe kojoj su diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružili konzularnu pomoć i zaštitu tražiti da nadoknadi troškove pružene konzularne usluge.
Nepredvidivi odnosno visoki troškovi mogu nastati tijekom pružanja konzularne pomoći i zaštite državljanima Republike Hrvatske i drugim građanima bez predstavništva koji se zateknu na kriznom području te ih je potrebno evakuirati do sigurnog odredišta. Ukoliko bi se s kriznog žarišta evakuirali hrvatski državljani, troškove njihove evakuacije snosi Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, a iste može kasnije od njih potražiti u skladu s propisima koji uređuju naplatu potraživanja.
Za provedbu ovog Zakona biti će osigurana financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2018. godinu s projekcijama za 2019. i 2020. godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VANJSKIM POSLOVIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 1.
U Zakonu o vanjskim poslovima (»Narodne novine«, broj 48/96, 72/13, 127/13) članak 1.a mijenja se i glasi:
Ovim se Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. o mjerama koordinacije i suradnje za olakšavanje pružanja konzularne zaštite građanima Unije bez predstavništva u trećim zemljama te o stavljanju izvan snage Odluke 95/553/EZ (SL L106, 24.4.2015., u daljnjem tekstu: Direktiva).
Ovim se Zakonom osigurava provedba Odluke predstavnika vlada država članica koji su se sastali u okviru Vijeća od 25. lipnja 1996. o uspostavljanju hitne putne isprave (96/409/ZVSP) (SL L 168, 6.7.1996.).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 2.
U cijelom tekstu Zakona o vanjskim poslovima (Narodne novine, broj 48/96, 72/13, 127/13 ) riječi “Ministarstva vanjskih poslova” zamjenjuju se riječima “Ministarstva vanjskih i europskih poslova”, a riječi „ministar vanjskih poslova“ zamjenjuju se riječima „ministar vanjskih i europskih poslova“, u odgovarajućem padežu.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 3.
U članku 8. stavku 1. dodaje se točka 10. koja glasi:
„10. europski poslovi.“
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 4.
Članak 14.a mijenja se i glasi:
„Konzularnu zaštitu i pomoć državljanima Republike Hrvatske koji se nalaze na državnom području treće zemlje, gdje Republika Hrvatska nema svoje diplomatsko ili drugo predstavništvo, pružaju diplomatske misije ili konzularni uredi druge države članice Europske unije, u skladu sa svojim nacionalnim zakonodavstvom.
Diplomatska misija i konzularni ured Republike Hrvatske ili Ministarstvo vanjskih i europskih poslova mogu od države članice EU koja primi zahtjev za konzularnom zaštitom ili pruža konzularnu zaštitu državljaninu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovog članka zatražiti da se njegov zahtjev ili predmet proslijedi Ministarstvu vanjskih i europskih poslova.“
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 5.
Naslov iznad članka 15.a i članak 15.a mijenjaju se i glase:
“Konzularna zaštita građana bez predstavništva
Članak 15.a
U smislu odredaba ovog Zakona, građanin bez predstavništva je svaki građanin koji ima državljanstvo druge države članice Europske unije koja nema predstavništvo u trećoj zemlji ili čije predstavništvo, u konkretnom slučaju, svom državljaninu nije u mogućnosti pružiti učinkovitu konzularnu zaštitu.
Građani koji imaju državljanstvo dviju ili više država članica EU smatraju se građanima bez predstavništva, ako nijedna od država članica čiji su državljani nema predstavništvo u trećoj zemlji.
Republika Hrvatska i druga država članica Europske unije nema predstavništvo u trećoj zemlji, ako u toj zemlji nema stalno uspostavljeno veleposlanstvo ili konzulat ili u njoj nema veleposlanstvo, konzulat ili počasnog konzula koji bi u pojedinačnom predmetu mogao pružiti konzularnu zaštitu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 6.
Iza članka 15.a dodaju se članci 15.b, 15.c, 15.d, 15.e, 15.f, 15.g, 15.h, naslov ispred članka 15.i i članak 15.i, naslov ispred članka 15.j i članak 15.j, naslov ispred članka 15.k i članak 15.k, 15.l, 15m i 15.n koji glase:
„Članak 15.b
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu građanima bez predstavništva pod istim uvjetima kao državljanima Republike Hrvatske u obavljanju sljedećih konzularnih funkcija:
- pomoć u slučaju uhićenja ili pritvora,
- pomoć žrtvi kaznenog djela,
- pomoć u slučaju teške nesreće ili teške bolesti,
- pomoć kod smrtnog slučaja,
- podrška i repatrijacija u hitnim slučajevima,
- pomoć u slučaju potrebe za hitnom putnom ispravom, kako je predviđeno u Odluci 96/409/ZVSP predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 25. lipnja 1996. o uspostavi hitne putne isprave (SL L 168, 6. 7. 1996.) i
- u drugim slučajevima.
Članak 15.c
Identitet podnositelja zahtjeva za konzularnom zaštitom utvrđuje se na osnovi putovnice ili osobne iskaznice.
Ukoliko podnositelj zahtjeva ne posjeduje ispravu iz stavka 1. ovog članka, identitet se može utvrditi i na drugi način, uključujući provjeru putem diplomatskih misija i konzularnih ureda države članice EU za koju podnositelj zahtjeva tvrdi da je njezin državljanin.
Članak 15.d
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske kojima je građanin bez predstavništva podnio zahtjev za konzularnom zaštitom ili su obaviještene da se građanin bez predstavništva nalazi u izvanrednoj situaciji bez odgode se savjetuju s ministarstvom nadležnim za vanjske poslove ili nadležnim veleposlanstvom ili konzulatom države članice državljanstva građanina te im dostavljaju sve relevantne informacije s kojima raspolažu.
Savjetovanje iz stavka 1. ovog članka odvija se prije pružanja pomoći, osim u slučajevima iznimne hitnosti.
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske nisu nadležni za komunikaciju s članovima obitelji ili drugim fizičkim ili pravnim osobama s kojima je povezan građanin bez predstavništva.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova putem sigurne internetske stranice obavještava Europsku službu za vanjsko djelovanje (u daljnjem tekstu: ESVD) o kontakt osobama službe vanjskih poslova Republike Hrvatske kojima se svojim zahtjevima i zamolbama mogu obratiti druge države članice EU.
Članak 15.e
Građani bez predstavništva imaju pravo tražiti zaštitu od veleposlanstva ili konzulata bilo koje države članice EU.
Države članice EU mogu sklapati sporazume o pružanju konzularne zaštite u trećim zemljama građanima bez predstavništva.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova o sklopljenim sporazumima iz stavka 2. ovog članka koji se odnose na državljane Republike Hrvatske obavještava Europsku komisiju i ESVD, a obavijest o sklopljenom sporazumu se objavljuje na javnoj internetskoj stranici Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Članak 15.f
Ukoliko država članica državljanstva građanina bez predstavništva , koji se obratio zahtjevom za konzularnom zaštitom diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske , ima sklopljen sporazum iz članka 15.e s drugom državom članicom EU, diplomatska misija ili konzularni ured Republike Hrvatske će građanina bez predstavništva uputiti na veleposlanstvo ili konzulat nadležan temeljem sklopljenog sporazuma, osim ako bi to ugrozilo njegovu konzularnu zaštitu.
Članak 15.g
Država članica državljanstva građanina bez predstavništva može od diplomatske misije i konzularnog ureda Republike Hrvatske, od koje građanin bez predstavništva zatraži ili primi konzularnu zaštitu , zatražiti da joj se proslijedi zahtjev ili predmet građanina kako bi mu pružila konzularnu zaštitu u skladu sa svojim zakonodavstvom ili praskom.
Diplomatska misija i konzularni ured Republike Hrvatske će udovoljiti traženju države članice državljanstva iz stavka 1. ovog članka kada ona potvrdi da građaninu bez predstavništva pruža konzularnu zaštitu.
Članak 15.h
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske surađuju s diplomatskim misijama i konzularnim uredima drugih država članica EU i Delegacijama EU kako bi se osigurala zaštita državljana Republike Hrvatske i građana bez predstavništva u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske djeluju u okviru lokalne konzularne suradnje, a što uključuje razmjenu informacija o pitanjima relevantnim za pružanje konzularne pomoći i zaštite državljanima Republike Hrvatske i građanima bez predstavništva.
Konzularna zaštita članova obitelji državljana Republike Hrvatske
i članova obitelji građana bez predstavništva
Članak 15.i
Članovima obitelji državljana Republike Hrvatske koji su državljani trećih zemalja diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu pod sljedećim uvjetima:
- ako su u pratnji državljana Republike Hrvatske,
- ako se zateknu u kriznoj situaciji.
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu članovima obitelji koji nisu građani EU, a koji su u pratnji građana bez predstavništva u trećoj zemlji, u istom opsegu i pod istim uvjetima kao što bi pružili konzularnu zaštitu članovima obitelji državljana Republike Hrvatske koji nisu građani EU.
Identitet članova obitelji građana bez predstavništva i obiteljska veza može se utvrditi na bilo koji način, uključujući i provjeru putem diplomatskih misija i konzularnih ureda države članice državljanstva građana bez predstavništva.
Pripravnost za kriznu situaciju i suradnja u kriznoj situaciji
Članak 15.j
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske sudjeluju na lokalnoj razini u izradi planova pripravnosti za kriznu situaciju i suradnju u kriznim situacijama , vodeći računa o državljanima Republike Hrvatske i građanima bez predstavništva.
Predstavništva iz stavka 1. ovog članka surađuju s predstavništvima drugih država članica EU u trećoj zemlji i Delegacijom EU.
U slučaju krizne situacije Ministarstvo vanjskih i europskih poslova surađuje s ESVD i drugim državama članicama EU , kako bi se osigurala učinkovita pomoć za državljane Republike Hrvatske i građane bez predstavništva.
Suradnja tijela iz stavaka 1., 2. i 3. ovog članka obuhvaća i razmjenu podataka relevantnih za pružanje konzularne pomoći i zaštite u kriznim situacijama.
Financijski postupci
Članak 15.k
U slučajevima kada veleposlanstvo ili konzulat druge države članice EU pruži konzularnu pomoć i zaštitu državljaninu Republike Hrvatske koji je građanin bez predstavništva, on se, koristeći se Obrascem iz Priloga I. Direktive, obvezuje da će Republici Hrvatskoj nadoknaditi trošak pružene konzularne zaštite.
Država članica EU koja pruža pomoć državljaninu Republike Hrvatske iz stavka 1. ovog članka može tražiti naknadu samo onih troškova koje bi pod istim uvjetima snosili njezini državljani.
Država članica EU iz stavka 2. ovog članka može tražiti diplomatskim putem ili preko sigurne internetske stranice ESVD, koristeći se pritom Obrascem iz Priloga II. Direktive, od Ministarstva vanjskih i europskih poslova naknadu troškova pružene konzularne zaštite.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova će državi članici EU iz stavka 3. ovog članka nadoknaditi troškove pružene konzularne zaštite u razumnom roku, ali ne duljem od 12 mjeseci.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može, sukladno propisima koji uređuju naplatu potraživanja, od državljanina Republike Hrvatske tražiti naknadu troškova pružene konzularne pomoći i zaštite.
Obrazac iz stavka 1. ovog članka ima snagu ovršne isprave.
Članak 15.l
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske će od građanina bez predstavništva kojem pružaju konzularnu pomoć i zaštitu zatražiti nadoknadu onih troškova za pruženu pomoć i zaštitu koje bi u obavljanju iste konzularne radnje tražili od državljanina Republike Hrvatske.
Ukoliko građanin bez predstavništva nije u mogućnosti nadoknaditi troškove iz stavka 1. ovog članka , dužan je potpisati Obrazac iz Priloga I. Direktive , kojim se obvezuje nadoknaditi troškove konzularne zaštite državi članici državljanstva.
Obrazac iz stavka 2. diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske dostavljaju Ministarstvu vanjskih i europskih poslova.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova će od države članice državljanstva građanina iz stavka 1. ovog članka zatražiti nadoknadu troškova pružene pomoći i zaštite , koristeći se pritom Obrascem iz Priloga II. Direktive.
Članak 15.m
Država članica EU , koja je u kriznoj situaciji pružila pomoć državljaninu Republike Hrvatske koji je građanin bez predstavništva, može zatražiti naknadu troškova za pruženu pomoć od Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova je dužno nadoknaditi troškove državi članici EU iz stavka 1. ovog članka i u slučajevima kada državljanin Republike Hrvatske nije potpisao obrazac iz članka 15.k.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može, sukladno propisima koji uređuju naplatu potraživanja, od državljanina Republike Hrvatske tražiti naknadu troškova pružene konzularne pomoći i zaštite.
Članak 15.n
Diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske koji u kriznoj situaciji pruže pomoć građaninu bez predstavništva, o troškovima pružene pomoći i zaštite obavještavaju Ministarstvo vanjskih i europskih poslova.
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može zatražiti naknadu troškova iz stavka 1. ovog članka od ministarstva nadležnog za vanjske poslove države članice državljanstva građanina bez predstavništva.
Troškove iz stavka 2. ovog članka Ministarstvo vanjskih i europskih poslova može zatražiti i ako građanin bez predstavništva nije potpisao obrazac iz članka 15.l ovog Zakona.“
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 7.
U članku 29. stavak 2. briše se, a dosadašnji stavak 3. postaje stavak 2.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 8.
U članku 61. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
„Vrijeme boravka u inozemstvu osobe iz stavka 1. ovog članka, priznaje se u staž osiguranja koji se izjednačuje s radnim stažom.“
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 9.
U članku 62. stavku 1. riječi „Osobi iz članka 61. ovoga Zakona, koja je prijavljena kao nezaposlena“ zamjenjuju se riječima „Bračni drug osobe iz članka 35. st. 1. i članka 36. ovoga Zakona koji je prijavljen kao nezaposlen“.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 10.
U članku 63. stavak 1. mijenja se i glasi:
„Namještenici u službi vanjskih poslova obavljaju pomoćno – tehničke poslove“.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 11.
U članku 64. stavku 1 . iza riječi „primjenjuju i na“ dodaju se riječi „državne službenike i “.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 12.
Obrasci iz Priloga I. i II. Direktive nalaze se u Prilogu ovog Zakona i njegov su sastavni dio.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 13.
Ministar nadležan za vanjske poslove donijet će, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona, pravilnik kojim će propisati:
- sadržaj isprave iz članka 14.b Zakona kojom se državljanin Republike Hrvatske obvezuje na povrat pozajmice,
- vrstu i sadržaj podataka koje diplomatska misija i konzularni ured Republike Hrvatske i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova razmjenjuje s drugim državama članicama EU i Delegacijama EU,
- sadržaj i način vođenja evidencije o građanima bez predstavništva kojima su konzularnu pomoć i zaštitu pružile diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske,
- sadržaj i način vođenja evidencije o državljanima Republike Hrvatske kojima su veleposlanstva i konzulati drugih država članica EU pružili konzularnu pomoć i zaštitu u skladu s odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 14.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu osmog dana od dana objave, osim odredbi članka 4., 5. i 6. ovog Zakona koje stupaju na snagu dana 1. svibnja 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
OBRAZLOŽENJE ODREDBI ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 1.
Ovom se odredbom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva Vijeća (EU) 2015/637 od 20. travnja 2015. i osigurava provedba Odluke (96/409/ZVSP) o uspostavi hitne putne isprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 2.
Tekst Zakona se terminološki usklađuje s odredbama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, broj 93/16, 104/16).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 4.
Ovom se odredbom utvrđuje mogućnost pružanja konzularne pomoći i zaštite hrvatskom državljaninu koji se nalazi u trećoj zemlji u kojoj Republika Hrvatska nema svoje predstavništvo od strane diplomatske misije i konzularnog ureda druge države članice EU te mogućnost da diplomatska misija ili konzularni ured Republike Hrvatske ili Ministarstvo vanjskih i europskih poslova zatraži prosljeđivanje zahtjeva ili predmeta hrvatskoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 5.
Ovom se odredbom definiraju pojmovi ključni za provedbu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 6.
Ovom odredbom se iza članka 15.a dodaju se članci 15.b, 15.c, 15.d, 15.e, 15.f, 15.g, 15.h, naslov ispred članka 15.i i članak 15.i, naslov ispred članka 15.j i članak 15.j, naslov ispred članka 15.k i članak 15.k, 15.l, 15m, 15.n i 15.o, a kojima se propisuje kako slijedi:
- u novom članku 15.b navode se konzularne funkcije koje diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske mogu, pod određenim uvjetima, obaviti u korist državljanina druge države članice EU.
- Preduvjet za pružanje konzularne pomoći i zaštite građaninu EU je utvrđivanje identiteta i državljanskog statusa. U ovoj se odredbi članka 15.c navode isprave odnosno, ukoliko ih osoba ne posjeduje, način utvrđivanja identiteta i državljanskog statusa.
- Odredbom novog članka 15.d se propisuje način postupanja diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske sa zahtjevima za pružanjem konzularne pomoći i zaštite građana bez predstavništva.
- Predložena odredba članka 15.e predstavlja pravnu osnovu za sklapanje sporazuma o pružanju konzularne zaštite u trećim zemljama državljanima Republike Hrvatske građanima bez predstavništva.
- odredbom novog članka 15.f se propisuje mogućnost prosljeđivanja zahtjeva za konzularnom pomoći i zaštitom građana bez predstavništva na veleposlanstvo ili konzulat one države članice s kojom je država članica državljanstva sklopila sporazum o pružanju konzularne zaštite.
- Odredbom članka 15.g propisuje se mogućnost prosljeđivanja zahtjeva za konzularnom pomoći i zaštitom građana bez predstavništva na veleposlanstvo ili konzulat države članice državljanstva građanina.
- Predloženom odredbom novog članka 15.h utvrđuje se obveza suradnje diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske s diplomatskim misijama i konzularnim uredima drugih država članica EU i Delegacijama EU, a osobito u okviru lokalne konzularne suradnje.
- Ovom se odredbom novog članka 15.i propisuju uvjeti pod kojima diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske pružaju konzularnu zaštitu državljanima trećih zemalja koji su članovi obitelji državljana Republike Hrvatske te se utvrđuje kako pod istim uvjetima pružaju konzularnu zaštitu državljanima trećih zemalja koji su članovi obitelji građana bez predstavništva.
- Predloženom se odredbom novog članka 15.j propisuje obveza diplomatskih misija i konzularnih ureda Republike Hrvatske da u okviru lokalne konzularne suradnje sudjeluju u izradi planova pripravnosti za kriznu situaciju i suradnju u kriznim situacijama te surađuju s predstavništvima drugih država članica EU i Delegacijama EU te s istima razmjenjuju relevantne podatke.
- Ovim se odredbama novih članaka 15.k, 15.l, 15.m i 15.n propisuju financijski postupci u slučajevima kada su primatelji konzularne zaštite državljani Republike Hrvatske odnosno kada državljanima drugih država članica EU takvu zaštitu pružaju diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 7.
U članku 29. Zakona o vanjskim poslovima briše se dosadašnji stavak 2., a dosadašnji stavak 3. istog članka postaje stavak 2.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 8. i 9.
Odredbama ovih članaka se ujednačava izričaj odredbi članka 61. i 62. Zakona o vanjskim poslovima kao i sadržaj istih, na način da se staž osiguranja izjednačuje s radnim stažem za vrijeme boravka u inozemstvu i zaposlenim i nezaposlenim bračnim drugovima djelatnika službe vanjskih poslova (raspoređenih na rad u diplomatsko – konzularna predstavništva koji s njima borave u inozemstvu).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 10.
Odredbom ovog članka se mijenja opis poslova namještenika u službi vanjskih poslova te istodobno ujednačava izričaj s odredbama važećeg Zakona o državnim službenicima.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 11.
Ovom odredbom se proširuje polje primjene odredbe članka 64. Zakona o vanjskim poslovima (kojom se propisuje na namještenike u službi vanjskih poslova odgovarajuća primjena odredbi ovog Zakona koje se odnose na profesionalne i ugovorne diplomate), a potrebno ju je proširiti i na državne službenike u službi vanjskih poslova .
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 12.
Ovom se odredbom utvrđuje da su obrasci iz Priloga I. i II. Direktive sastavni dio Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 13.
Propisuje se rok u kojem će ministar nadležan za vanjske poslove donijeti podzakonski propis.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 14.
Propisuje se stupanje na snagu odredaba Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
ZAKON O VANJSKIM POSLOVIMA („Narodne novine“, broj 48/96, 72/13 i 127/13)
Članak 1.a
Ovaj Zakon usklađen je sa sljedećim aktima Europske unije:
– Odluka 95/553/EZ predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 19. prosinca 1995. u vezi zaštite građana Europske unije u diplomatskim i konzularnim predstavništvima (SL L 314, 28. 12. 1995.) i
– Odluka 96/409/ZVSP predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 25. lipnja 1996. o uspostavi hitne putne isprave (SL L 168, 6. 7. 1996.).«.
Članak 8.
Služba vanjskih poslova obavlja poslove iz svoga djelokruga, u što su uključeni:
1. dvostrani i višestrani politički, pravni i gospodarski odnosi s inozemstvom,
2. konzularni poslovi,
3. ljudska prava,
4. hrvatske manjine i iseljeništvo,
5. poslovi usklađivanja i nadzora službe vanjskih poslova,
6. poslovi informiranja i analitike,
7. poslovi stručnog osposobljavanja i stručnog usavršavanja,
8. vanjskopolitička dokumentacija, dokumentacija međunarodnih organizacija i diplomatski arhiv te pohrana te dokumentacije,
9. zbirka međunarodnih ugovora Republike Hrvatske.
Ustroj službe vanjskih poslova pobliže se uređuje Uredbom o unutarnjem ustrojstvu službe vanjskih poslova.
Zaštita državljana Republike Hrvatske
Članak 14.a
Konzularnu zaštitu i pomoć državljanima Republike Hrvatske koji se nalaze u inozemstvu, gdje Republika Hrvatska nema svoje diplomatsko ili drugo predstavništvo, pružaju diplomatske misije ili konzularni uredi druge države članice Europske unije, u skladu sa svojim nacionalnim zakonodavstvom.
Zaštita državljana država članica Europske unije
Članak 15.a
Republika Hrvatska osigurava zaštitu državljana država članica Europske unije kako je navedeno u Odluci 95/553/EZ predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 19. prosinca 1995. u vezi zaštite građana Europske unije u diplomatskim i konzularnim predstavništvima (SL L 314, 28. 12. 1995.), a koja uključuje:
– pomoć kod smrtnog slučaja;
– pomoć u slučaju ozbiljne nesreće ili ozbiljne bolesti;
– pomoć u slučaju pritvaranja ili uhićenja;
– pomoć žrtvama nasilnih kažnjivih djela te
– pomoć i repatrijaciju državljana država članica Europske unije u nevolji.
U slučaju gubitka putne isprave, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske izdaju Europski hitni putni list za povratak državljanima država članica Europske unije, sukladno Odluci 96/409/ZVSP predstavnika vlada država članica na sastanku Vijeća 25. lipnja 1996. o uspostavi hitne putne isprave (SL L 168, 6. 7. 1996.), prilagođenoj radi prijema novih država članica.
Pored navedenog, diplomatske misije i konzularni uredi Republike Hrvatske koji se nalaze u državama koje nisu članice Europske unije, na području svoje nadležnosti, na zahtjev državljana država članica Europske unije pružaju pomoć i u drugim slučajevima.«.
Članak 29.
Ministarstvo vanjskih poslova usklađuje rad i obavlja unutarnji nadzor nad radom diplomatskih misija i konzularnih ureda.
Poslove unutarnjeg nadzora nad radom diplomatskih misija i konzularnih ureda obavljaju državni službenici Ministarstva vanjskih poslova koje ministar vanjskih poslova ovlasti za provedbu nadzora.
Unutarnji nadzor iz stavka 1. ovoga članka provodi se na način utvrđen Pravilnikom o unutarnjem redu službe vanjskih poslova.
Članak 61.
Bračnom drugu osoba iz članka 35. stavka 1. i članka 36. ovoga Zakona, na njegov će zahtjev radni odnos kod poslodavca mirovati za vrijeme boravka u inozemstvu, najdulje do prestanka mandata bračnog druga.
Osoba iz stavka 1. ovoga članka ima prava iz članka 60. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.
Članak 62.
Osobi iz članka 61. ovoga Zakona, koja je prijavljena kao nezaposlena nadležnoj službi za zapošljavanje, vrijeme boravka u inozemstvu prema članku 61. stavka 1. ovoga Zakona, priznaje se u staž osiguranja.
Staž osiguranja iz stavka 1. ovoga članka izjednačava se s radnim stažom.
Sredstva potrebna za osiguranje prava iz ovoga članka osiguravaju se u državnom proračunu.
Članak 63.
Namještenici u službi vanjskih poslova obavljaju računovodstveno-financijske poslove, poslove automatske obrade podataka, administrativne i pomoćno-tehničke poslove.
Na namještenike iz stavka 1. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju propisi o državnim službenicima i namještenicima, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
Šef diplomatske misije ili šef konzularnog ureda može, uz predhodno odobrenje ministra vanjskih poslova, sklopiti ugovor o obavljanju administrativno-tehničkih i pomoćnih poslova i s državljanima države primateljice koji ispunjavaju uvjete za obavljanje tih poslova, propisane Pravilnikom o unutarnjem redu službe vanjskih poslova.
Na osobe iz stavka 2. ovoga članka primjenjuju se odredbe Bečke konvencije o diplomatskim odnosima, odnosno Bečke konvencije o konzularnim odnosima.
Ugovor iz stavka 2. ovoga članka ne može biti suprotan propisima države primateljice.
Članak 64.
Odredbe članka 34., članka 35. stavka 1., 2., 6. i 7., članka 36., članka 38. stavka 1. i 2., članka 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60., 61. i 62. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju i na namještenike u službi vanjskih poslova.
Odredbe članka 34., članka 35. stavka 1. i 2. i članka 45. ovoga Zakona ne primjenjuju se na namještenike iz članka 63. stavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova