Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. i članku 69. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98 – pročišćeni tekst, 113/00, 124/00 – pročišćeni tekst, 28/01, 41/01 – pročišćeni tekst, 55/01 – ispravak, 76/10, 85/10 – pročišćeni tekst i 05/14).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 76/07 i 90/11) uređuje se obavljanje, organiziranje i financiranje audiovizualne djelatnosti, poticanje hrvatskog audiovizualnog stvaralaštva i distribucije te komplementarnih djelatnosti, zaštita audiovizualne baštine, promicanje kinoprikazivalaštva i prikazivanje hrvatskih audiovizualnih djela u zemlji i inozemstvu kao i financijski poticaj za ulaganje u proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda u obliku povrata određenoga postotka od ukupnoga iznosa troškova koji su učinjeni za proizvodnju audiovizualnoga djela u Republici Hrvatskoj. Tako se preciznije propisuje što obuhvaća sredstva za rad Hrvatskog audiovizualnog centra, a što sredstva Nacionalnoga programa kao i sredstva za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
Nadalje, poteškoće u primjeni uočene su i kod odredba članaka 27. do 35. kojima se uređuje način izbora tijela Hrvatskog audiovizualnog centra kao i njihove ovlasti. Ovim se Zakonom stoga uređuje na jasniji i transparentniji način izbor članova tijela kao i opis ovlasti. Kako bi se uvijek osigurao nesmetan rad Hrvatskog audiovizualnog vijeća, propisuje se i postupak imenovanja članova Vijeća. Bilo je potrebno dodatno urediti i pitanje sukoba kojim se jasnije definiraju slučajevi u kojima se ravnatelj Centra, članovi Upravnoga odbora te članovi Hrvatskog audiovizualnog vijeća i umjetnički savjetnici mogu naći u sukobu interesa.
Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralaštva uređuje opseg i način poticanja audiovizualnih djelatnosti te komplementarnih i drugih djelatnosti, poticanje audiovizualne kulture i stvaralaštva značajnih za razvoj hrvatske kulture, aktivnosti vezane uz sudjelovanje u programima Europske unije i ostalim međunarodnim ugovorima, kao i druga pitanja važna za razvoj djelatnosti. Zahvaljujući ovomu programu svjedočimo kontinuiranom rastu i razvoju cjelokupne audiovizualne djelatnosti u Hrvatskoj, koja je ostvarila zapažene rezultate na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Proizvodnja audiovizualnih djela u manjinskoj i većinskoj hrvatskoj produkciji jest u porastu, hrvatski filmovi uvršteni su u programe vodećih svjetskih festivala na kojima su osvojili brojne nagrade i priznanja te je stvorena mreža neovisnih kinoprikazivača diljem Hrvatske. No u praksi je uočen nedostatak propisanih rokova vezanih uz pokretanje postupka usvajanja novoga Nacionalnog programa te je stoga ovim prijedlogom određeno da je Hrvatsko audiovizualno vijeće dužno najmanje 90 dana prije isteka Nacionalnoga programa Ministarstvu kulture dostaviti nacrt prijedloga Nacionalnoga programa za sljedeće četiri godine, a Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva kulture donosi Nacionalni program.
Kao novina uvodi se i postupak koregulacije kako bi se pojedina pitanja mogla uređivati dogovorom zainteresiranih strana, a u svrhu ujednačivanja njihove primjene u praksi. Tako se očekuje da se na ovaj način utvrde Opći uvjeti pod kojima umjetnici i drugi djelatnici mogu sudjelovati u provedbi Nacionalnoga programa.
Pitanja koja se Zakonom uređuju
Predloženim Zakonom uređuju se sljedeća pitanja:
-precizira se definicija audiovizualnih djelatnosti i zahtjevnog audiovizualnog djela;
-uvode se mehanizmi koregulacije;
-preciziraju se rokovi i procedura donošenja Nacionalnoga programa;
-uvodi se mogućnost financiranja mjera poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela iz drugih izvora;
-preciziraju se sredstva za rad Centra te provedbu Nacionalnoga programa i poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela;
-preciziraju se kriteriji te postupak imenovanja i razrješenja ravnatelja Centra, članova tijela Centra i umjetničkih savjetnika;
-preciziraju se ovlasti tijela Centra;
-uređuje se sukob interesa za članove tijela Centra i umjetničke savjetnike;
-preciziraju se prekršajne odredbe;
-uređuju se prijelazne i završne odredbe.
Posljedice koje će proisteći donošenjem ovoga Zakona
Donošenjem predloženoga Zakona doprinijet će se učinkovitijoj primjeni odredaba Zakona o audiovizualnim djelatnostima u praksi, napose u dijelu koji se odnosi na aktivnosti Hrvatskog audiovizualnog centra. Također će se riješiti nedoumice vezane uz rješavanje sukoba interesa te se omogućiti uređivanje određenih pitanja putem koregulacije.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona osigurana su financijska sredstva u Državnome proračunu u razdjelu Ministarstva kulture.
PRIJEDLOG ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
I. OPĆE ODREDBE
Sadržaj Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuje obavljanje, organiziranje i financiranje audiovizualnih djelatnosti kao temeljnih sastavnica suvremene kulture, poticanje hrvatskog audiovizualnog stvaralaštva i distribucije, promicanje kinoprikazivalaštva te komplementarnih djelatnosti, a osobito zaštita i proučavanje audiovizualne baštine kao i prikazivanje hrvatskih audiovizualnih djela u zemlji i inozemstvu.
(2) Audiovizualne djelatnosti od interesa su za Republiku Hrvatsku.
Svrha Zakona
Članak 2.
(1) Svrha je ovoga Zakona poticati razvoj audiovizualnih djelatnosti i promicanje audiovizualnoga stvaralaštva na nacionalnoj i međunarodnoj razini, očuvanje vrijednosti nacionalne kinematografije te ustanoviti i razviti sustav potpora razvoju audiovizualnih djelatnosti, zaštita prava i interesa gledatelja, kao i stvaranje uvjeta za koprodukciju.
(2) Odredbe ovoga Zakona provodit će se sukladno načelu zaštite prava autora na slobodno izražavanje, kao i zaštite prava intelektualnoga vlasništva u području audiovizualnih djelatnosti.
(3) U obavljanju audiovizualnih djelatnosti posebno će se skrbiti o očuvanju hrvatskoga jezika i kulturnoga identiteta u europskome i svjetskome kontekstu sukladno načelima kulturne raznolikosti te zaštiti djece i mladih, ravnopravnosti spolova, rasa i nacionalnih manjina.
Značenje pojmova
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
a)Audiovizualnim djelatnostimasmatraju se razvoj, proizvodnja, promocija, distribucija i prikazivanje audiovizualnih djela. U svrhu provedbe odredbe članka 23. ovoga Zakona smatra se da audiovizualne djelatnosti obuhvaćaju i proizvodnju jednoga ili više audiovizualnih, multimedijskih i transmedijskih programa, proizvodnju televizijskih serija, proizvodnju videoigara, pružanje audiovizualnih medijskih usluga, audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev, audiovizualnih medijskih usluga putem satelita, interneta, kabla i drugih oblika prijenosa i usluga elektroničkih publikacija te prijenos i/ili retransmisiju audiovizualnih programa i njihovih dijelova.
b)Audiovizualna djelasu igrani i dokumentarni filmovi, animirani filmovi, eksperimentalni filmovi, multimedijski i transmedijski projekti, televizijske serije, videoigre te sva druga audiovizualna djela koja su umjetnički i/ili autorski izraz bez obzira na tehnologiju kojom su nastala, podlogu na kojoj su fiksirana te način na koji se prikazuju.
c)Kulturni proizvod je audiovizualno djelo za koje je moguće dodijeliti državnu potporu sukladno uspostavljenomu nacionalnom sustavu odabira utemeljenomu na mjerljivim kriterijima.
d)Zahtjevno audiovizualno djelo je djelo posebne umjetničke i/ili kulturne vrijednosti za nacionalnu ili europsku filmsku umjetnost koje pridonosi kulturnoj raznolikosti i pluralizmu umjetničkoga izraza, a osobito:
-djelo visoke kvalitete ili kreativnoga rizika koje iz bilo kojega razloga nije komercijalno isplativo, odnosno kojemu je otežan pristup financiranju;
-djelo zahtjevne tematike važne za kulturni cilj koje nije komercijalno održivo;
-prvi ili drugi film nekoga redatelja, dokumentarni film, kratki film i slično.
e)Audiovizualno djelo niskoga proračuna je svako djelo čiji troškovi proizvodnje ne premašuju prosječne troškove audiovizualnoga djela u njegovoj kategoriji (cjelovečernji igrani film, kratki igrani film, cjelovečernji dokumentarni film, kratki dokumentarni film, animirani film, eksperimentalni film) koje je pretežito financirano iz javnih sredstava Republike Hrvatske u posljednje tri godine.
f)Komplementarne djelatnosti su zaštita audiovizualne baštine, uključujući kinotečnu djelatnost, filmske festivale i druge audiovizualne manifestacije te djelatnosti razvijanja audiovizualne kulture, programi promocije i prodaje hrvatskih audiovizualnih djela, međunarodna suradnja, proučavanje i kritičko vrednovanje audiovizualnih djelatnosti, izdavaštvo u području audiovizualnih djelatnosti, programi stručnoga usavršavanja i/ili edukacije i programi audiovizualnih udruga i organizacija.
g)Hrvatski film:
-film čiji je redatelj i/ili producent državljanin Republike Hrvatske ili je producent pravna osoba sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i film u kojemu je sudjelovanje hrvatskih autora, glumaca i drugih hrvatskih umjetnika i djelatnika i/ili hrvatskog kapitala od većeg značaja;
-film proizveden od jednog ili više hrvatskih producenata s najmanje jednim hrvatskim autorom i s pretežnim dijelom hrvatskih filmskih djelatnika, kao i film proizveden u suradnji s inozemnim producentom sukladno međunarodnim ugovorima koji uređuju filmsku odnosno kinematografsku koprodukciju, kojih je Republika Hrvatska stranka.
h)Producent audiovizualnoga djela je fizička ili pravna osoba koja pokreće proces produkcije audiovizualnoga djela i sveobuhvatno nadzire njegovu proizvodnju, u svoje ime prikuplja financijska sredstva, organizira proizvodnju i preuzima odgovornost za ukupno financijsko poslovanje i kvalitetu djela te zajedno s redateljem i autorskom ekipom sudjeluje u stvaranju audiovizualnoga djela i njegovoj promidžbi, plasiranju na filmske festivale i eksploataciji.
i)Pojmoviautor, autorsko djelo, audiovizualne medijske usluge, elektroničke publikacije, audiovizualne medijske usluge na zahtjev, prijenos i/ili retransmisija audiovizualnih programa, televizijski programski kanali, koprodukcija, koproducent, koncesionar, operator, nakladnici televizijskih programa, europsko audiovizualno djelo, fiksacija, neovisni producent, kao i drugi pojmovi iz područja intelektualnoga vlasništva, elektroničkih medija i elektroničkih komunikacija imaju značenje uređeno posebnim zakonima.
Rodna jednakost
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Koregulacija
Članak 5.
(1) Pojedina pitanja mogu se u skladu s odredbama ovoga Zakona urediti koregulacijom radi ujednačivanja njihove primjene u praksi.
(2) Pitanja uređena koregulacijom moraju općenito prihvatiti glavni dionici, na koje se primjenjuju odredbe ovoga Zakona, u Republici Hrvatskoj, odobriti Hrvatsko audiovizualno vijeće te osiguravati učinkovitu provedbu utvrđenih odredba.
(3) Centar će na svojoj internetskoj stranici objaviti akte koji su prihvaćeni sukladno stavku 2. ovoga članka.
II. PROMICANJE AUDIOVIZUALNIH DJELATNOSTI
Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralaštva
Članak 6.
(1) Nacionalnim programom promicanja audiovizualnog stvaralaštva (u daljnjem tekstu: Nacionalni program) utvrđuje se opseg i način poticanja audiovizualnih djelatnosti te komplementarnih i drugih djelatnosti, poticanja audiovizualne kulture i stvaralaštva značajnih za razvoj hrvatske kulture, aktivnosti vezanih uz sudjelovanje u programima Europske unije i ostalim međunarodnim ugovorima, kao i druga pitanja važna za razvoj djelatnosti.
(2) Hrvatsko audiovizualno vijeće (u daljnjem tekstu: Vijeće) dužno je najmanje 90 dana prije isteka Nacionalnoga programa Ministarstvu kulture dostaviti nacrt prijedloga Nacionalnoga programa za sljedeće četiri godine.
(3) Nacionalni program iz stavka 1. ovoga članka donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva kulture za razdoblje od četiri godine.
(4) Vijeće, na prijedlog ravnatelja Centra, donosi godišnji plan provedbe Nacionalnoga programa.
(5) Ako Vlada Republike Hrvatske ne usvoji Nacionalni program do isteka prethodnog, odredbe Nacionalnoga programa koji je Ministarstvu kulture dostavilo Vijeće primjenjivat će se do njegova donošenja kao samoregulativni akt.
(6) Vijeće najmanje jednom godišnje podnosi Ministarstvu kulture izvješće o godišnjem planu provedbe Nacionalnoga programa te na zahtjev Ministarstva kulture, a po završetku Nacionalnoga programa Ministarstvo kulture podnosi izvješće Vladi Republike Hrvatske.
Članak 7.
(1) Na temelju Nacionalnoga programa, odnosno godišnjega plana njegove provedbe, Vijeće raspisuje javni poziv za poticanje audiovizualnih djelatnosti i stvaralaštva te komplementarnih djelatnosti.
(2) Na javni poziv iz stavka 1. ovoga članka mogu se prijaviti pravne i fizičke osobe koje se bave audiovizualnom djelatnošću i komplementarnim djelatnostima sukladno odredbama ovoga Zakona i posebnim propisima donesenima na temelju ovoga Zakona.
Posebni programi u području audiovizualnih djelatnosti
Članak 8.
(1) Posebnim programima u području audiovizualnih djelatnosti mogu se utvrđivati i uređivati mjere i zadaće iz članka 25. ovoga Zakona za razinu lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(2) Program iz stavka 1. ovoga članka uredit će se ugovorom između jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i Centra.
Poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela
Članak 9.
(1) Ulaganje u proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda potiče se mjerama propisanima ovim Zakonom u cilju doprinosa razvoju projekata iz područja audiovizualnih djelatnosti, stvaranja povoljnih uvjeta razvoja hrvatskoga i europskoga kulturnog proizvoda, razvoja međunarodne filmske suradnje i koprodukcija kao i radi poticanja razvoja struke i rasta zapošljavanja te postizanja dugoročnih pozitivnih učinaka za Republiku Hrvatsku kao produkcijsku lokaciju, s ciljem doprinosa napretku audiovizualnoga stvaralaštva i očuvanju hrvatske kulturne baštine u zemlji i inozemstvu.
(2) Poticanjem ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela mjerama iz stavka 1. ovoga članka ostvaruje se i međunarodna promidžba Republike Hrvatske, jačanje međunarodne kulturne razmjene, povećanje kvalitete audiovizualnih djela, razvoj i jačanje audiovizualne tehničke infrastrukture, stručno usavršavanje kreativnoga i tehničkoga osoblja u audiovizualnim i pratećim djelatnostima.
Članak 10.
(1) Poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela odnosi se na pravo osoba iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona na ostvarivanje financijskoga poticaja u obliku povrata određenoga dijela novčanih sredstava utrošenih u Republici Hrvatskoj za proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda iz članka 11. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Financijski poticaj iznosi 20 % od ukupnoga iznosa troškova koji su učinjeni za proizvodnju audiovizualnoga djela iz članka 11. stavka 2. ovoga Zakona u Republici Hrvatskoj, uz ograničenje iznosa sredstava za pojedino audiovizualno djelo predviđeno ovim Zakonom i Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(3) Osnovicom za izračun financijskoga poticaja smatra se ukupni iznos bez poreza na dodanu vrijednost.
(4) Pravo na financijski poticaj iz stavka 2. ovoga članka imaju i pravne osobe koje su za proizvodnju istog audiovizualnog djela primile sredstva iz javnih izvora Republike Hrvatske i drugih izvora zemalja članica Europske unije, uz uvjet da zbroj tako dobivenih ukupnih sredstava, uključujući iznos financijskoga poticaja iz stavka 2. ovoga članka, ne iznosi više od 50 % cjelokupnoga proračuna predmetnog audiovizualnog djela.
(5) Ograničenje iz stavka 4. ovoga članka ne odnosi se na zahtjevna audiovizualna djela te audiovizualna djela s niskim proračunom.
(6) Dodjeljivanje financijskoga poticaja iz članka 10. i 11. ovoga Zakona nema značenje povrata poreza u smislu poreznih propisa.
Članak 11.
(1) Pravo na financijski poticaj iz članka 10. ovoga Zakona imaju pravne osobe registrirane u Republici Hrvatskoj za proizvodnju audiovizualnih djela iz stavka 2. ovoga članka koje ispunjavaju kriterije određene Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(2) Pravo na financijski poticaj iz članka 10. ovoga Zakona ostvaruje se za igrane, animirane i dokumentarne filmove, televizijske filmove i televizijske serije, koji se proizvode u cijelosti ili djelomično u Republici Hrvatskoj, a koji su namijenjeni javnom prikazivanju te ispunjavaju kriterije određene ovim Zakonom i Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, bez obzira financiraju li se iz domaćih ili međunarodnih izvora.
(3) Prije početka proizvodnje djela iz stavka 2. ovoga članka u Republici Hrvatskoj pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka podnosi zahtjev za ostvarivanje prava na financijski poticaj Centru, a o zahtjevu odlučuje Povjerenstvo Centra za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, koje se imenuje i razrješuje u skladu s Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(4) Nakon provedenoga postupka, Centar na prijedlog Povjerenstva za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela odlučuje o zahtjevu iz stavka 3. ovoga članka rješenjem kojim jamči podnositelju zahtjeva ostvarivanje prava na financijski poticaj u određenome iznosu po završetku proizvodnje audiovizualnoga djela u Republici Hrvatskoj u roku propisanome Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, a u okviru sredstava osiguranih iz članka 24. ovoga Zakona. Protiv rješenja Centra može se podnijeti žalba Ministarstvu kulture.
(5) Po završetku proizvodnje audiovizualnoga djela u Republici Hrvatskoj pravna osoba kojoj je izdano rješenje iz stavka 4. ovoga članka dužna je Centru dostaviti u rješenjem utvrđenome roku svu potrebnu dokumentaciju kojom dokazuje da su ispunjeni svi propisani uvjeti i rokovi za ostvarivanje financijskoga poticaja zajamčenoga navedenim rješenjem.
(6) Način ostvarivanja financijskoga poticaja, audiovizualna djela za koja se ostvaruje financijski poticaj, rokove, kriterije i druge uvjete za ostvarivanje financijskoga poticaja iz članka 10. ovoga Zakona kao i program potpora sukladno posebnim propisima o državnim potporama pravilnikom propisuje ministar kulture na prijedlog Centra uz prethodnu suglasnost ministra financija.
Članak 12.
(1) Na sve pojedinačne potpore i programe koji sadrže potpore iz ovoga Zakona primjenjuju se propisi o državnim potporama.
(2) Ravnatelj Centra je dužan tijelu nadležnomu za državne potpore dostaviti godišnje izvješće o provedbi Nacionalnoga programa i posebnih programa iz članka 8. ovoga Zakona u dijelu koji se odnosi na državne potpore.
III. PROIZVODNJA, PROMET I JAVNO PRIKAZIVANJE AUDIOVIZUALNIH DJELA
Proizvodnja audiovizualnih djela
Članak 13.
(1) Proizvodnju audiovizualnoga djela može obavljati fizička ili pravna osoba registrirana za proizvodnju audiovizualnih djela.
(2) Fizičke ili pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili oni koji obavljaju djelatnost u Republici Hrvatskoj upisuju se u očevidnik producenata koji vodi Centar.
Vođenje evidencije snimanja audiovizualnih djela na području Republike Hrvatske
Članak 14.
(1) Centar vodi očevidnik snimanja audiovizualnih djela za područje Republike Hrvatske.
(2) Producenti su obvezni radi statističkoga praćenja djelatnosti dostavljati izvješća o tijeku proizvodnje u skladu s obrascem koji propisuje Centar.
Promet audiovizualnih djela
Članak 15.
Promet audiovizualnih djela može obavljati fizička ili pravna osoba registrirana za promet audiovizualnim djelima i upisana u očevidnik distributera što ga vodi Centar.
Javno prikazivanje audiovizualnih djela
Članak 16.
(1) Javno prikazivanje audiovizualnih djela može obavljati fizička ili pravna osoba registrirana za tu djelatnost ako raspolaže prostorom i opremom sukladno posebnim propisima te je upisana u očevidnik prikazivača koji vodi Centar.
(2) Prije, za vrijeme i nakon javnoga prikazivanja audiovizualnoga djela nije dopušteno oglašavati proizvode i usluge za koje je oglašavanje zabranjeno posebnim propisima.
Članak 17.
(1) Osobe iz članka 15. i 16. ovoga Zakona dužne su prije prvoga stavljanja u promet audiovizualnoga djela ili njegova javnoga prikazivanja na odgovarajući i jasno vidljiv način istaknuti kategorizaciju audiovizualnoga djela, koju su dodijelile sukladno ovomu Zakonu i Pravilniku o kategorizaciji audiovizualnih djela, radi zaštite djece i mladih od sadržaja audiovizualnoga djela koji je neprimjeren njihovoj dobi.
(2) Osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su pisanim putem izvijestiti Centar o kategorizaciji dodijeljenoj pojedinomu audiovizualnom djelu sedam dana prije prvoga javnog prikazivanja ili stavljanja u promet.
(3) Centar ima pravo zatražiti promjenu dodijeljene kategorizacije ako ona nije dodijeljena sukladno ovomu Zakonu i Pravilniku iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Pravilnik iz stavka 1. ovoga članka donosi Vijeće na prijedlog ravnatelja Centra.
Članak 18.
(1) Zabranjuje se distribucija, prodaja i iznajmljivanje maloljetnicima videograma čija kategorija nije primjerena dobi maloljetnika.
(2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na prodaju putem poštanske narudžbe ili na drugi sličan način.
(3) Zabranjeno je javno izlaganje i oglašavanje djela iz stavka 1. ovoga članka. Ova zabrana ne odnosi se na kategorizacijom dopuštenu prodaju i iznajmljivanje punoljetnim osobama unutar posebnih prodavaonica ili izdvojenih prostora.
(4) Kategorizacijom iz članka 17. ovoga Zakona pobliže se uređuje način označivanja djela iz stavka 1. ovoga članka, koja moraju imati vidno upozorenje da je njihova distribucija, prodaja i iznajmljivanje zabranjena maloljetnim osobama.
(5) Zaštita maloljetnika od pristupa putem elektroničkih publikacija audiovizualnim sadržajima koji imaju obilježja utvrđena stavkom 1. ovoga članka ostvaruje se sukladno posebnim propisima.
Članak 19.
(1) Strano audiovizualno djelo može se u Republici Hrvatskoj distribuirati, javno prikazivati i/ili na drugi način prezentirati javnosti za kućnu uporabu ako je obrađeno na standardnome hrvatskom jeziku ili njegovim narječjima te je na odgovarajući način označena njegova kategorizacija sukladno ovomu Zakonu.
(2) Strano audiovizualno djelo može se u Republici Hrvatskoj javno prikazivati iako nije prevedeno i obrađeno na standardnome hrvatskom jeziku, ako se prikazuje u okviru smotri, filmskih sajmova, nacionalnih revija, filmskih retrospektiva, festivala, edukativnih programa, internih zatvorenih projekcija sudionika audiovizualne industrije, realizacije projekta u skladu s bilateralnim ugovorima o kulturnoj suradnji te kada je broj projekcija ograničen. Organizator je dužan najkasnije sedam dana prije početka ovih manifestacija obavijestiti Centar o njihovu održavanju.
(3) U originalu se mogu prikazivati djela na jezicima nacionalnih manjina.
Kinoprikazivačka mreža
Članak 20.
(1) Kinoprikazivači u Republici Hrvatskoj mogu se povezati u kinoprikazivačku mrežu radi primjene jedinstvenoga stručnog pristupa u obavljanju audiovizualne djelatnosti.
(2) Centar svojom djelatnošću pomaže promicanju i razvoju kinoprikazivačke mreže u Republici Hrvatskoj, a osobito art-kina i kinoprograma za djecu i mladež.
Članak 21.
(1) Distributeri iz članka 15. ovoga Zakona sklopit će Sporazum s Centrom u kojem će utvrditi Opće uvjete za distribuciju audiovizualnih djela realiziranih iz Nacionalnoga programa. Nacrt Sporazuma dostavit će se prije njegova zaključivanja nadležnomu tijelu za zaštitu tržišnoga natjecanja na mišljenje.
(2) Pravne osobe koje obavljaju audiovizualnu i komplementarnu djelatnost uzajamno povezane svojom upravnom i/ili vlasničkom strukturom ne smiju koristiti ovu pogodnost na način protivan općim propisima o zaštiti tržišnoga natjecanja.
(3) Za praćenje primjene stavka 1. ovoga članka i nadzor nad njom Centar će osnovati Povjerenstvo.
Zaštita i očuvanje audiovizualne baštine
Članak 22.
(1) Vlasnici i drugi imatelji audiovizualnih djela i drugoga filmskog gradiva od povijesnoga, umjetničkoga, kulturnoga i znanstvenoga značenja ili od značenja za razvoj kinematografije dužni su poduzimati trajne mjere za njihovu zaštitu i očuvanje.
(2) Audiovizualna djela i drugo filmsko gradivo iz stavka 1. ovoga članka štite se kao kulturno dobro i na njih se primjenjuju propisi o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara i arhivskoga gradiva.
IV. IZVORI FINANCIRANJA AUDIOVIZUALNIH DJELATNOSTI
Sredstva za provedbu Nacionalnoga programa
Članak 23.
(1) Sredstva za provedbu Nacionalnoga programa osiguravaju se u Državnome proračunu te iz dijela ukupnoga godišnjeg bruto prihoda ostvarenoga obavljanjem djelatnosti iz članka 3. točke a) ovoga Zakona i to:
-Hrvatske radiotelevizije u iznosu od 2 %;
-nakladnika televizije na nacionalnoj razini u iznosu od 0,8 %;
-nakladnika televizije na regionalnoj ili gradskoj razini čije područje pokrivanja obuhvaća više od 750.000 stanovnika u iznosu od 0,5 %;
-pružatelja audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev u iznosu od 2 %;
-pružatelja medijskih usluga koji imaju dopuštenje za satelitski, internetski, kabelski prijenos i druge dopuštene oblike prijenosa audiovizualnoga programa u iznosu od 0,5 %;
-kinoprikazivača u iznosu od 0,1 %.
(2) Operatori javnih komunikacijskih mreža, uključujući operatore usluga pristupa internetu, osim operatora kojima je osnovna djelatnost obavljanje usluga prijenosa i odašiljanja audiovizualnih i/ili radijskih programa osoba iz stavka 1. ovoga članka, za provedbu Nacionalnoga programa plaćaju 0,8 % ukupnoga godišnjeg bruto prihoda ostvarenoga u prethodnoj kalendarskoj godini obavljanjem djelatnosti prijenosa i/ili retransmisije audiovizualnih programa i njihovih dijelova u javnim komunikacijskim mrežama, a što obuhvaća internetsku i kabelsku distribuciju.
(3) Sredstva za provedbu Nacionalnoga programa mogu se osiguravati i iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, međunarodnih fondova, donacija, kao i iz dijela prikupljenih naknada za privatno i drugo vlastito korištenje audiovizualnih djela.
(4) Osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužne su najkasnije do kraja travnja svake godine za prethodnu kalendarsku godinu dostaviti Centru podatke o ukupnome godišnjem bruto prihodu iz stavka 1. i 2. ovoga članka, a u protivnom će Centar za izračun koristiti javno objavljena godišnja financijska izvješća koja su osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka predale nadležnoj financijskoj agenciji.
(5) Centar ima pravo dostavljene podatke iz stavka 4. ovoga članka dati na provjeru ovlaštenomu revizoru kojem su osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužne omogućiti pristup svojoj financijskoj dokumentaciji.
(6) Osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužne su uplatiti sredstva za provedbu Nacionalnoga programa u korist Centra na temelju rješenja koji Centar izdaje za tekuću godinu na temelju izračuna prihoda iz stavka 1. i 2. ovoga članka za prethodnu kalendarsku godinu.
(7) Sredstva iz stavka 6. ovoga članka uplaćuju se Centru najmanje jednom tromjesečno.
Sredstva za financijske poticaje
Članak 24.
Financijski poticaj iz članka 10. stavka 1. ovoga Zakona izvršit će Ministarstvo kulture na teret Državnoga proračuna u okviru osiguranih sredstava namijenjenih za mjere poticaja i iz drugih izvora sukladno zakonu.
V. HRVATSKI AUDIOVIZUALNI CENTAR
Hrvatski audiovizualni centar
Članak 25.
(1) Hrvatski audiovizualni centar kao pravna osoba kojoj je osnivač Republika Hrvatska, sustavno potiče audiovizualno stvaralaštvo te u provedbi ovoga Zakona obavlja sljedeću djelatnost:
-priprema i provodi Nacionalni program, potičući obavljanje, organiziranje i financiranje pripreme, razvoja, proizvodnje, distribucije i prikazivanja hrvatskih, europskih i svjetskih kulturno vrijednih audiovizualnih djela;
-prikuplja i putem javnoga poziva raspodjeljuje sredstva za poticanje audiovizualnih djelatnosti i stvaralaštva te komplementarnih djelatnosti u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima;
-podupire i potiče proizvodnju filmova mladih autora i debitanata;
-potiče, usmjerava i organizira domaća i inozemna ulaganja u audiovizualne djelatnosti;
-provodi u skladu s člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona mjere poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda;
-predstavlja hrvatske audiovizualne djelatnosti i stvaralaštvo na međunarodnim festivalima i manifestacijama;
-obavlja zadaće i aktivnosti u vezi s programima i fondovima Europske unije i Vijeća Europe iz područja audiovizualnih djelatnosti;
-potiče sudjelovanje hrvatskih producenata u europskim i međunarodnim koprodukcijama;
-potiče i organizira domaće i međunarodne audiovizualne festivale i manifestacije;
-obavlja nakladničku djelatnost;
-razvija i promiče audiovizualnu kulturu;
-obavlja poslove produkcijsko-troškovne kontrole i analize;
-utvrđuje način i rokove distribucije audiovizualnih djela za koja je dodijeljena potpora ugovorom o dodjeli sredstava;
-obavlja referalno-dokumentacijsku djelatnost za audiovizualne djelatnosti u Republici Hrvatskoj;
-potiče zaštitu, prikazivanje i proučavanje audiovizualne baštine;
-potiče koregulaciju radi učinkovitije provedbe ovoga Zakona;
-podupire i organizira stručno i profesionalno usavršavanje i edukaciju u području audiovizualnih i komplementarnih djelatnosti;
-predlaže mjere i surađuje s drugim tijelima na suzbijanju nelegalnoga prometa i uporabe audiovizualnih djela;
-promiče vrijednosti i potiče mjere značajne za zaštitu djece i mladeži, ravnopravnost spolova, rasa i nacionalnih manjina;
-nadzire provedbu kategorizacije audiovizualnih djela u skladu s člankom 17. ovoga Zakona;
-donosi rješenje kojim se odlučuje o zahtjevu za ostvarivanje prava na državnu potporu poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela;
-surađuje sa strukovnim udrugama, pravnim i fizičkim osobama u cilju unaprjeđenja audiovizualnih djelatnosti;
-vodi očevidnike sukladno ovomu Zakonu;
-podnosi optužni prijedlog sukladno prekršajnim odredbama ovoga Zakona i odredbama Prekršajnoga zakona.
(2) Djelatnost Centra može se pobliže urediti Statutom Hrvatskog audiovizualnog Centra (u daljnjem tekstu: Statut) sukladno odredbama ovoga Zakona.
(3) Osnivačka prava i obveze nad Centrom u ime Republike Hrvatske ostvaruje Ministarstvo kulture.
MINISTARSTVO KULTURE
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Zagreb, 14. studenog 2017.
PRIJEDLOG ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. i članku 69. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98 – pročišćeni tekst, 113/00, 124/00 – pročišćeni tekst, 28/01, 41/01 – pročišćeni tekst, 55/01 – ispravak, 76/10, 85/10 – pročišćeni tekst i 05/14).
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 76/07 i 90/11) uređuje se obavljanje, organiziranje i financiranje audiovizualne djelatnosti, poticanje hrvatskog audiovizualnog stvaralaštva i distribucije te komplementarnih djelatnosti, zaštita audiovizualne baštine, promicanje kinoprikazivalaštva i prikazivanje hrvatskih audiovizualnih djela u zemlji i inozemstvu kao i financijski poticaj za ulaganje u proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda u obliku povrata određenoga postotka od ukupnoga iznosa troškova koji su učinjeni za proizvodnju audiovizualnoga djela u Republici Hrvatskoj . Tako se preciznije propisuje što obuhvaća sredstva za rad Hrvatskog audiovizualnog centra, a što sredstva Nacionalnoga programa kao i sredstva za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
Nadalje, poteškoće u primjeni uočene su i kod odredba članaka 27. do 35. kojima se uređuje način izbora tijela Hrvatskog audiovizualnog centra kao i njihove ovlasti. Ovim se Zakonom stoga uređuje na jasniji i transparentniji način izbor članova tijela kao i opis ovlasti. Kako bi se uvijek osigurao nesmetan rad Hrvatskog audiovizualnog vijeća, propisuje se i postupak imenovanja članova Vijeća. Bilo je potrebno dodatno urediti i pitanje sukoba kojim se jasnije definiraju slučajevi u kojima se ravnatelj Centra, članovi Upravnoga odbora te članovi Hrvatskog audiovizualnog vijeća i umjetnički savjetnici mogu naći u sukobu interesa.
Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralaštva uređuje opseg i način poticanja audiovizualnih djelatnosti te komplementarnih i drugih djelatnosti, poticanje audiovizualne kulture i stvaralaštva značajnih za razvoj hrvatske kulture, aktivnosti vezane uz sudjelovanje u programima Europske unije i ostalim međunarodnim ugovorima, kao i druga pitanja važna za razvoj djelatnosti. Zahvaljujući ovomu programu svjedočimo kontinuiranom rastu i razvoju cjelokupne audiovizualne djelatnosti u Hrvatskoj, koja je ostvarila zapažene rezultate na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Proizvodnja audiovizualnih djela u manjinskoj i većinskoj hrvatskoj produkciji jest u porastu, hrvatski filmovi uvršteni su u programe vodećih svjetskih festivala na kojima su osvojili brojne nagrade i priznanja te je stvorena mreža neovisnih kinoprikazivača diljem Hrvatske. No u praksi je uočen nedostatak propisanih rokova vezanih uz pokretanje postupka usvajanja novoga Nacionalnog programa te je stoga ovim prijedlogom određeno da je Hrvatsko audiovizualno vijeće dužno najmanje 90 dana prije isteka Nacionalnoga programa Ministarstvu kulture dostaviti nacrt prijedloga Nacionalnoga programa za sljedeće četiri godine, a Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva kulture donosi Nacionalni program.
Kao novina uvodi se i postupak koregulacije kako bi se pojedina pitanja mogla uređivati dogovorom zainteresiranih strana, a u svrhu ujednačivanja njihove primjene u praksi. Tako se očekuje da se na ovaj način utvrde Opći uvjeti pod kojima umjetnici i drugi djelatnici mogu sudjelovati u provedbi Nacionalnoga programa.
Pitanja koja se Zakonom uređuju
Predloženim Zakonom uređuju se sljedeća pitanja:
- precizira se definicija audiovizualnih djelatnosti i zahtjevnog audiovizualnog djela;
- uvode se mehanizmi koregulacije;
- preciziraju se rokovi i procedura donošenja Nacionalnoga programa;
- uvodi se mogućnost financiranja mjera poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela iz drugih izvora;
- preciziraju se sredstva za rad Centra te provedbu Nacionalnoga programa i poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela;
- preciziraju se kriteriji te postupak imenovanja i razrješenja ravnatelja Centra, članova tijela Centra i umjetničkih savjetnika;
- preciziraju se ovlasti tijela Centra;
- uređuje se sukob interesa za članove tijela Centra i umjetničke savjetnike;
- preciziraju se prekršajne odredbe;
- uređuju se prijelazne i završne odredbe.
Posljedice koje će proisteći donošenjem ovoga Zakona
Donošenjem predloženoga Zakona doprinijet će se učinkovitijoj primjeni odredaba Zakona o audiovizualnim djelatnostima u praksi, napose u dijelu koji se odnosi na aktivnosti Hrvatskog audiovizualnog centra. Također će se riješiti nedoumice vezane uz rješavanje sukoba interesa te se omogućiti uređivanje određenih pitanja putem koregulacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona osigurana su financijska sredstva u Državnome proračunu u razdjelu Ministarstva kulture.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
PRIJEDLOG ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Sadržaj Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuje obavljanje, organiziranje i financiranje audiovizualnih djelatnosti kao temeljnih sastavnica suvremene kulture, poticanje hrvatskog audiovizualnog stvaralaštva i distribucije, promicanje kinoprikazivalaštva te komplementarnih djelatnosti, a osobito zaštita i proučavanje audiovizualne baštine kao i prikazivanje hrvatskih audiovizualnih djela u zemlji i inozemstvu.
(2) Audiovizualne djelatnosti od interesa su za Republiku Hrvatsku.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Svrha Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 2.
(1) Svrha je ovoga Zakona poticati razvoj audiovizualnih djelatnosti i promicanje audiovizualnoga stvaralaštva na nacionalnoj i međunarodnoj razini, očuvanje vrijednosti nacionalne kinematografije te ustanoviti i razviti sustav potpora razvoju audiovizualnih djelatnosti, zaštita prava i interesa gledatelja, kao i stvaranje uvjeta za koprodukciju.
(2) Odredbe ovoga Zakona provodit će se sukladno načelu zaštite prava autora na slobodno izražavanje, kao i zaštite prava intelektualnoga vlasništva u području audiovizualnih djelatnosti.
(3) U obavljanju audiovizualnih djelatnosti posebno će se skrbiti o očuvanju hrvatskoga jezika i kulturnoga identiteta u europskome i svjetskome kontekstu sukladno načelima kulturne raznolikosti te zaštiti djece i mladih, ravnopravnosti spolova, rasa i nacionalnih manjina.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Značenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
a) Audiovizualnim djelatnostima smatraju se razvoj, proizvodnja, promocija, distribucija i prikazivanje audiovizualnih djela. U svrhu provedbe odredbe članka 23. ovoga Zakona smatra se da audiovizualne djelatnosti obuhvaćaju i proizvodnju jednoga ili više audiovizualnih, multimedijskih i transmedijskih programa, proizvodnju televizijskih serija, proizvodnju videoigara, pružanje audiovizualnih medijskih usluga, audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev, audiovizualnih medijskih usluga putem satelita, interneta, kabla i drugih oblika prijenosa i usluga elektroničkih publikacija te prijenos i/ili retransmisiju audiovizualnih programa i njihovih dijelova.
b) Audiovizualna djela su igrani i dokumentarni filmovi, animirani filmovi, eksperimentalni filmovi, multimedijski i transmedijski projekti, televizijske serije, videoigre te sva druga audiovizualna djela koja su umjetnički i/ili autorski izraz bez obzira na tehnologiju kojom su nastala, podlogu na kojoj su fiksirana te način na koji se prikazuju.
c) Kulturni proizvod je audiovizualno djelo za koje je moguće dodijeliti državnu potporu sukladno uspostavljenomu nacionalnom sustavu odabira utemeljenomu na mjerljivim kriterijima.
d) Zahtjevno audiovizualno djelo je djelo posebne umjetničke i/ili kulturne vrijednosti za nacionalnu ili europsku filmsku umjetnost koje pridonosi kulturnoj raznolikosti i pluralizmu umjetničkoga izraza, a osobito:
- djelo visoke kvalitete ili kreativnoga rizika koje iz bilo kojega razloga nije komercijalno isplativo, odnosno kojemu je otežan pristup financiranju;
- djelo zahtjevne tematike važne za kulturni cilj koje nije komercijalno održivo;
- prvi ili drugi film nekoga redatelja, dokumentarni film, kratki film i slično.
e) Audiovizualno djelo niskoga proračuna je svako djelo čiji troškovi proizvodnje ne premašuju prosječne troškove audiovizualnoga djela u njegovoj kategoriji (cjelovečernji igrani film, kratki igrani film, cjelovečernji dokumentarni film, kratki dokumentarni film, animirani film, eksperimentalni film) koje je pretežito financirano iz javnih sredstava Republike Hrvatske u posljednje tri godine.
f) Komplementarne djelatnosti su zaštita audiovizualne baštine, uključujući kinotečnu djelatnost, filmske festivale i druge audiovizualne manifestacije te djelatnosti razvijanja audiovizualne kulture, programi promocije i prodaje hrvatskih audiovizualnih djela, međunarodna suradnja, proučavanje i kritičko vrednovanje audiovizualnih djelatnosti, izdavaštvo u području audiovizualnih djelatnosti, programi stručnoga usavršavanja i/ili edukacije i programi audiovizualnih udruga i organizacija.
g) Hrvatski film :
- film čiji je redatelj i/ili producent državljanin Republike Hrvatske ili je producent pravna osoba sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i film u kojemu je sudjelovanje hrvatskih autora, glumaca i drugih hrvatskih umjetnika i djelatnika i/ili hrvatskog kapitala od većeg značaja;
- film proizveden od jednog ili više hrvatskih producenata s najmanje jednim hrvatskim autorom i s pretežnim dijelom hrvatskih filmskih djelatnika, kao i film proizveden u suradnji s inozemnim producentom sukladno međunarodnim ugovorima koji uređuju filmsku odnosno kinematografsku koprodukciju, kojih je Republika Hrvatska stranka.
h) Producent audiovizualnoga djela je fizička ili pravna osoba koja pokreće proces produkcije audiovizualnoga djela i sveobuhvatno nadzire njegovu proizvodnju, u svoje ime prikuplja financijska sredstva, organizira proizvodnju i preuzima odgovornost za ukupno financijsko poslovanje i kvalitetu djela te zajedno s redateljem i autorskom ekipom sudjeluje u stvaranju audiovizualnoga djela i njegovoj promidžbi, plasiranju na filmske festivale i eksploataciji.
i) Pojmovi autor, autorsko djelo, audiovizualne medijske usluge, elektroničke publikacije, audiovizualne medijske usluge na zahtjev, prijenos i/ili retransmisija audiovizualnih programa, televizijski programski kanali, koprodukcija, koproducent, koncesionar, operator, nakladnici televizijskih programa, europsko audiovizualno djelo, fiksacija, neovisni producent, kao i drugi pojmovi iz područja intelektualnoga vlasništva, elektroničkih medija i elektroničkih komunikacija imaju značenje uređeno posebnim zakonima.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Rodna jednakost
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Koregulacija
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 5.
(1) Pojedina pitanja mogu se u skladu s odredbama ovoga Zakona urediti koregulacijom radi ujednačivanja njihove primjene u praksi.
(2) Pitanja uređena koregulacijom moraju općenito prihvatiti glavni dionici, na koje se primjenjuju odredbe ovoga Zakona, u Republici Hrvatskoj, odobriti Hrvatsko audiovizualno vijeće te osiguravati učinkovitu provedbu utvrđenih odredba.
(3) Centar će na svojoj internetskoj stranici objaviti akte koji su prihvaćeni sukladno stavku 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
II. PROMICANJE AUDIOVIZUALNIH DJELATNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralaštva
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 6.
(1) Nacionalnim programom promicanja audiovizualnog stvaralaštva (u daljnjem tekstu: Nacionalni program) utvrđuje se opseg i način poticanja audiovizualnih djelatnosti te komplementarnih i drugih djelatnosti, poticanja audiovizualne kulture i stvaralaštva značajnih za razvoj hrvatske kulture, aktivnosti vezanih uz sudjelovanje u programima Europske unije i ostalim međunarodnim ugovorima, kao i druga pitanja važna za razvoj djelatnosti.
(2) Hrvatsko audiovizualno vijeće (u daljnjem tekstu: Vijeće) dužno je najmanje 90 dana prije isteka Nacionalnoga programa Ministarstvu kulture dostaviti nacrt prijedloga Nacionalnoga programa za sljedeće četiri godine.
(3) Nacionalni program iz stavka 1. ovoga članka donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva kulture za razdoblje od četiri godine.
(4) Vijeće, na prijedlog ravnatelja Centra, donosi godišnji plan provedbe Nacionalnoga programa.
(5) Ako Vlada Republike Hrvatske ne usvoji Nacionalni program do isteka prethodnog, odredbe Nacionalnoga programa koji je Ministarstvu kulture dostavilo Vijeće primjenjivat će se do njegova donošenja kao samoregulativni akt.
(6) Vijeće najmanje jednom godišnje podnosi Ministarstvu kulture izvješće o godišnjem planu provedbe Nacionalnoga programa te na zahtjev Ministarstva kulture, a po završetku Nacionalnoga programa Ministarstvo kulture podnosi izvješće Vladi Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 7.
(1) Na temelju Nacionalnoga programa, odnosno godišnjega plana njegove provedbe, Vijeće raspisuje javni poziv za poticanje audiovizualnih djelatnosti i stvaralaštva te komplementarnih djelatnosti.
(2) Na javni poziv iz stavka 1. ovoga članka mogu se prijaviti pravne i fizičke osobe koje se bave audiovizualnom djelatnošću i komplementarnim djelatnostima sukladno odredbama ovoga Zakona i posebnim propisima donesenima na temelju ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Posebni programi u području audiovizualnih djelatnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 8.
(1) Posebnim programima u području audiovizualnih djelatnosti mogu se utvrđivati i uređivati mjere i zadaće iz članka 25. ovoga Zakona za razinu lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(2) Program iz stavka 1. ovoga članka uredit će se ugovorom između jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i Centra.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 9.
(1) Ulaganje u proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda potiče se mjerama propisanima ovim Zakonom u cilju doprinosa razvoju projekata iz područja audiovizualnih djelatnosti, stvaranja povoljnih uvjeta razvoja hrvatskoga i europskoga kulturnog proizvoda, razvoja međunarodne filmske suradnje i koprodukcija kao i radi poticanja razvoja struke i rasta zapošljavanja te postizanja dugoročnih pozitivnih učinaka za Republiku Hrvatsku kao produkcijsku lokaciju, s ciljem doprinosa napretku audiovizualnoga stvaralaštva i očuvanju hrvatske kulturne baštine u zemlji i inozemstvu.
(2) Poticanjem ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela mjerama iz stavka 1. ovoga članka ostvaruje se i međunarodna promidžba Republike Hrvatske, jačanje međunarodne kulturne razmjene, povećanje kvalitete audiovizualnih djela, razvoj i jačanje audiovizualne tehničke infrastrukture, stručno usavršavanje kreativnoga i tehničkoga osoblja u audiovizualnim i pratećim djelatnostima.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 10.
(1) Poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela odnosi se na pravo osoba iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona na ostvarivanje financijskoga poticaja u obliku povrata određenoga dijela novčanih sredstava utrošenih u Republici Hrvatskoj za proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda iz članka 11. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Financijski poticaj iznosi 20 % od ukupnoga iznosa troškova koji su učinjeni za proizvodnju audiovizualnoga djela iz članka 11. stavka 2. ovoga Zakona u Republici Hrvatskoj, uz ograničenje iznosa sredstava za pojedino audiovizualno djelo predviđeno ovim Zakonom i Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(3) Osnovicom za izračun financijskoga poticaja smatra se ukupni iznos bez poreza na dodanu vrijednost.
(4) Pravo na financijski poticaj iz stavka 2. ovoga članka imaju i pravne osobe koje su za proizvodnju istog audiovizualnog djela primile sredstva iz javnih izvora Republike Hrvatske i drugih izvora zemalja članica Europske unije, uz uvjet da zbroj tako dobivenih ukupnih sredstava, uključujući iznos financijskoga poticaja iz stavka 2. ovoga članka, ne iznosi više od 50 % cjelokupnoga proračuna predmetnog audiovizualnog djela.
(5) Ograničenje iz stavka 4. ovoga članka ne odnosi se na zahtjevna audiovizualna djela te audiovizualna djela s niskim proračunom.
(6) Dodjeljivanje financijskoga poticaja iz članka 10. i 11. ovoga Zakona nema značenje povrata poreza u smislu poreznih propisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 11.
(1) Pravo na financijski poticaj iz članka 10. ovoga Zakona imaju pravne osobe registrirane u Republici Hrvatskoj za proizvodnju audiovizualnih djela iz stavka 2. ovoga članka koje ispunjavaju kriterije određene Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(2) Pravo na financijski poticaj iz članka 10. ovoga Zakona ostvaruje se za igrane, animirane i dokumentarne filmove, televizijske filmove i televizijske serije, koji se proizvode u cijelosti ili djelomično u Republici Hrvatskoj, a koji su namijenjeni javnom prikazivanju te ispunjavaju kriterije određene ovim Zakonom i Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, bez obzira financiraju li se iz domaćih ili međunarodnih izvora.
(3) Prije početka proizvodnje djela iz stavka 2. ovoga članka u Republici Hrvatskoj pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka podnosi zahtjev za ostvarivanje prava na financijski poticaj Centru, a o zahtjevu odlučuje Povjerenstvo Centra za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, koje se imenuje i razrješuje u skladu s Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(4) Nakon provedenoga postupka, Centar na prijedlog Povjerenstva za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela odlučuje o zahtjevu iz stavka 3. ovoga članka rješenjem kojim jamči podnositelju zahtjeva ostvarivanje prava na financijski poticaj u određenome iznosu po završetku proizvodnje audiovizualnoga djela u Republici Hrvatskoj u roku propisanome Pravilnikom o poticanju ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, a u okviru sredstava osiguranih iz članka 24. ovoga Zakona. Protiv rješenja Centra može se podnijeti žalba Ministarstvu kulture.
(5) Po završetku proizvodnje audiovizualnoga djela u Republici Hrvatskoj pravna osoba kojoj je izdano rješenje iz stavka 4. ovoga članka dužna je Centru dostaviti u rješenjem utvrđenome roku svu potrebnu dokumentaciju kojom dokazuje da su ispunjeni svi propisani uvjeti i rokovi za ostvarivanje financijskoga poticaja zajamčenoga navedenim rješenjem.
(6) Način ostvarivanja financijskoga poticaja, audiovizualna djela za koja se ostvaruje financijski poticaj, rokove, kriterije i druge uvjete za ostvarivanje financijskoga poticaja iz članka 10. ovoga Zakona kao i program potpora sukladno posebnim propisima o državnim potporama pravilnikom propisuje ministar kulture na prijedlog Centra uz prethodnu suglasnost ministra financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 12.
(1) Na sve pojedinačne potpore i programe koji sadrže potpore iz ovoga Zakona primjenjuju se propisi o državnim potporama.
(2) Ravnatelj Centra je dužan tijelu nadležnomu za državne potpore dostaviti godišnje izvješće o provedbi Nacionalnoga programa i posebnih programa iz članka 8. ovoga Zakona u dijelu koji se odnosi na državne potpore.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
III. PROIZVODNJA, PROMET I JAVNO PRIKAZIVANJE AUDIOVIZUALNIH DJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Proizvodnja audiovizualnih djela
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 13.
(1) Proizvodnju audiovizualnoga djela može obavljati fizička ili pravna osoba registrirana za proizvodnju audiovizualnih djela.
(2) Fizičke ili pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili oni koji obavljaju djelatnost u Republici Hrvatskoj upisuju se u očevidnik producenata koji vodi Centar.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Vođenje evidencije snimanja audiovizualnih djela na području Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 14.
(1) Centar vodi očevidnik snimanja audiovizualnih djela za područje Republike Hrvatske.
(2) Producenti su obvezni radi statističkoga praćenja djelatnosti dostavljati izvješća o tijeku proizvodnje u skladu s obrascem koji propisuje Centar.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Promet audiovizualnih djela
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 15.
Promet audiovizualnih djela može obavljati fizička ili pravna osoba registrirana za promet audiovizualnim djelima i upisana u očevidnik distributera što ga vodi Centar.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Javno prikazivanje audiovizualnih djela
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 16.
(1) Javno prikazivanje audiovizualnih djela može obavljati fizička ili pravna osoba registrirana za tu djelatnost ako raspolaže prostorom i opremom sukladno posebnim propisima te je upisana u očevidnik prikazivača koji vodi Centar.
(2) Prije, za vrijeme i nakon javnoga prikazivanja audiovizualnoga djela nije dopušteno oglašavati proizvode i usluge za koje je oglašavanje zabranjeno posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 17.
(1) Osobe iz članka 15. i 16. ovoga Zakona dužne su prije prvoga stavljanja u promet audiovizualnoga djela ili njegova javnoga prikazivanja na odgovarajući i jasno vidljiv način istaknuti kategorizaciju audiovizualnoga djela, koju su dodijelile sukladno ovomu Zakonu i Pravilniku o kategorizaciji audiovizualnih djela, radi zaštite djece i mladih od sadržaja audiovizualnoga djela koji je neprimjeren njihovoj dobi.
(2) Osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su pisanim putem izvijestiti Centar o kategorizaciji dodijeljenoj pojedinomu audiovizualnom djelu sedam dana prije prvoga javnog prikazivanja ili stavljanja u promet.
(3) Centar ima pravo zatražiti promjenu dodijeljene kategorizacije ako ona nije dodijeljena sukladno ovomu Zakonu i Pravilniku iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Pravilnik iz stavka 1. ovoga članka donosi Vijeće na prijedlog ravnatelja Centra.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 18.
(1) Zabranjuje se distribucija, prodaja i iznajmljivanje maloljetnicima videograma čija kategorija nije primjerena dobi maloljetnika.
(2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na prodaju putem poštanske narudžbe ili na drugi sličan način.
(3) Zabranjeno je javno izlaganje i oglašavanje djela iz stavka 1. ovoga članka. Ova zabrana ne odnosi se na kategorizacijom dopuštenu prodaju i iznajmljivanje punoljetnim osobama unutar posebnih prodavaonica ili izdvojenih prostora.
(4) Kategorizacijom iz članka 17. ovoga Zakona pobliže se uređuje način označivanja djela iz stavka 1. ovoga članka, koja moraju imati vidno upozorenje da je njihova distribucija, prodaja i iznajmljivanje zabranjena maloljetnim osobama.
(5) Zaštita maloljetnika od pristupa putem elektroničkih publikacija audiovizualnim sadržajima koji imaju obilježja utvrđena stavkom 1. ovoga članka ostvaruje se sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 19.
(1) Strano audiovizualno djelo može se u Republici Hrvatskoj distribuirati, javno prikazivati i/ili na drugi način prezentirati javnosti za kućnu uporabu ako je obrađeno na standardnome hrvatskom jeziku ili njegovim narječjima te je na odgovarajući način označena njegova kategorizacija sukladno ovomu Zakonu.
(2) Strano audiovizualno djelo može se u Republici Hrvatskoj javno prikazivati iako nije prevedeno i obrađeno na standardnome hrvatskom jeziku, ako se prikazuje u okviru smotri, filmskih sajmova, nacionalnih revija, filmskih retrospektiva, festivala, edukativnih programa, internih zatvorenih projekcija sudionika audiovizualne industrije, realizacije projekta u skladu s bilateralnim ugovorima o kulturnoj suradnji te kada je broj projekcija ograničen. Organizator je dužan najkasnije sedam dana prije početka ovih manifestacija obavijestiti Centar o njihovu održavanju.
(3) U originalu se mogu prikazivati djela na jezicima nacionalnih manjina.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Kinoprikazivačka mreža
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 20.
(1) Kinoprikazivači u Republici Hrvatskoj mogu se povezati u kinoprikazivačku mrežu radi primjene jedinstvenoga stručnog pristupa u obavljanju audiovizualne djelatnosti.
(2) Centar svojom djelatnošću pomaže promicanju i razvoju kinoprikazivačke mreže u Republici Hrvatskoj, a osobito art-kina i kinoprograma za djecu i mladež.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 21.
(1) Distributeri iz članka 15. ovoga Zakona sklopit će Sporazum s Centrom u kojem će utvrditi Opće uvjete za distribuciju audiovizualnih djela realiziranih iz Nacionalnoga programa. Nacrt Sporazuma dostavit će se prije njegova zaključivanja nadležnomu tijelu za zaštitu tržišnoga natjecanja na mišljenje.
(2) Pravne osobe koje obavljaju audiovizualnu i komplementarnu djelatnost uzajamno povezane svojom upravnom i/ili vlasničkom strukturom ne smiju koristiti ovu pogodnost na način protivan općim propisima o zaštiti tržišnoga natjecanja.
(3) Za praćenje primjene stavka 1. ovoga članka i nadzor nad njom Centar će osnovati Povjerenstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Zaštita i očuvanje audiovizualne baštine
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 22.
(1) Vlasnici i drugi imatelji audiovizualnih djela i drugoga filmskog gradiva od povijesnoga, umjetničkoga, kulturnoga i znanstvenoga značenja ili od značenja za razvoj kinematografije dužni su poduzimati trajne mjere za njihovu zaštitu i očuvanje.
(2) Audiovizualna djela i drugo filmsko gradivo iz stavka 1. ovoga članka štite se kao kulturno dobro i na njih se primjenjuju propisi o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara i arhivskoga gradiva.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
IV. IZVORI FINANCIRANJA AUDIOVIZUALNIH DJELATNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Sredstva za provedbu Nacionalnoga programa
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 23.
(1) Sredstva za provedbu Nacionalnoga programa osiguravaju se u Državnome proračunu te iz dijela ukupnoga godišnjeg bruto prihoda ostvarenoga obavljanjem djelatnosti iz članka 3. točke a) ovoga Zakona i to:
- Hrvatske radiotelevizije u iznosu od 2 %;
- nakladnika televizije na nacionalnoj razini u iznosu od 0,8 %;
- nakladnika televizije na regionalnoj ili gradskoj razini čije područje pokrivanja obuhvaća više od 750.000 stanovnika u iznosu od 0,5 %;
- pružatelja audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev u iznosu od 2 %;
- pružatelja medijskih usluga koji imaju dopuštenje za satelitski, internetski, kabelski prijenos i druge dopuštene oblike prijenosa audiovizualnoga programa u iznosu od 0,5 %;
- kinoprikazivača u iznosu od 0,1 %.
(2) Operatori javnih komunikacijskih mreža, uključujući operatore usluga pristupa internetu, osim operatora kojima je osnovna djelatnost obavljanje usluga prijenosa i odašiljanja audiovizualnih i/ili radijskih programa osoba iz stavka 1. ovoga članka, za provedbu Nacionalnoga programa plaćaju 0,8 % ukupnoga godišnjeg bruto prihoda ostvarenoga u prethodnoj kalendarskoj godini obavljanjem djelatnosti prijenosa i/ili retransmisije audiovizualnih programa i njihovih dijelova u javnim komunikacijskim mrežama, a što obuhvaća internetsku i kabelsku distribuciju.
(3) Sredstva za provedbu Nacionalnoga programa mogu se osiguravati i iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, međunarodnih fondova, donacija, kao i iz dijela prikupljenih naknada za privatno i drugo vlastito korištenje audiovizualnih djela.
(4) Osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužne su najkasnije do kraja travnja svake godine za prethodnu kalendarsku godinu dostaviti Centru podatke o ukupnome godišnjem bruto prihodu iz stavka 1. i 2. ovoga članka, a u protivnom će Centar za izračun koristiti javno objavljena godišnja financijska izvješća koja su osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka predale nadležnoj financijskoj agenciji.
(5) Centar ima pravo dostavljene podatke iz stavka 4. ovoga članka dati na provjeru ovlaštenomu revizoru kojem su osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužne omogućiti pristup svojoj financijskoj dokumentaciji.
(6) Osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužne su uplatiti sredstva za provedbu Nacionalnoga programa u korist Centra na temelju rješenja koji Centar izdaje za tekuću godinu na temelju izračuna prihoda iz stavka 1. i 2. ovoga članka za prethodnu kalendarsku godinu.
(7) Sredstva iz stavka 6. ovoga članka uplaćuju se Centru najmanje jednom tromjesečno.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Sredstva za financijske poticaje
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 24.
Financijski poticaj iz članka 10. stavka 1. ovoga Zakona izvršit će Ministarstvo kulture na teret Državnoga proračuna u okviru osiguranih sredstava namijenjenih za mjere poticaja i iz drugih izvora sukladno zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
V. HRVATSKI AUDIOVIZUALNI CENTAR
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Hrvatski audiovizualni centar
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Članak 25.
(1) Hrvatski audiovizualni centar kao pravna osoba kojoj je osnivač Republika Hrvatska, sustavno potiče audiovizualno stvaralaštvo te u provedbi ovoga Zakona obavlja sljedeću djelatnost:
- priprema i provodi Nacionalni program, potičući obavljanje, organiziranje i financiranje pripreme, razvoja, proizvodnje, distribucije i prikazivanja hrvatskih, europskih i svjetskih kulturno vrijednih audiovizualnih djela;
- prikuplja i putem javnoga poziva raspodjeljuje sredstva za poticanje audiovizualnih djelatnosti i stvaralaštva te komplementarnih djelatnosti u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima;
- podupire i potiče proizvodnju filmova mladih autora i debitanata;
- potiče, usmjerava i organizira domaća i inozemna ulaganja u audiovizualne djelatnosti;
- provodi u skladu s člancima 9., 10. i 11. ovoga Zakona mjere poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda;
- predstavlja hrvatske audiovizualne djelatnosti i stvaralaštvo na međunarodnim festivalima i manifestacijama;
- obavlja zadaće i aktivnosti u vezi s programima i fondovima Europske unije i Vijeća Europe iz područja audiovizualnih djelatnosti;
- potiče sudjelovanje hrvatskih producenata u europskim i međunarodnim koprodukcijama;
- potiče i organizira domaće i međunarodne audiovizualne festivale i manifestacije;
- obavlja nakladničku djelatnost;
- razvija i promiče audiovizualnu kulturu;
- obavlja poslove produkcijsko-troškovne kontrole i analize;
- utvrđuje način i rokove distribucije audiovizualnih djela za koja je dodijeljena potpora ugovorom o dodjeli sredstava;
- obavlja referalno-dokumentacijsku djelatnost za audiovizualne djelatnosti u Republici Hrvatskoj;
- potiče zaštitu, prikazivanje i proučavanje audiovizualne baštine;
- potiče koregulaciju radi učinkovitije provedbe ovoga Zakona;
- podupire i organizira stručno i profesionalno usavršavanje i edukaciju u području audiovizualnih i komplementarnih djelatnosti;
- predlaže mjere i surađuje s drugim tijelima na suzbijanju nelegalnoga prometa i uporabe audiovizualnih djela;
- promiče vrijednosti i potiče mjere značajne za zaštitu djece i mladeži, ravnopravnost spolova, rasa i nacionalnih manjina;
- nadzire provedbu kategorizacije audiovizualnih djela u skladu s člankom 17. ovoga Zakona;
- donosi rješenje kojim se odlučuje o zahtjevu za ostvarivanje prava na državnu potporu poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela;
- surađuje sa strukovnim udrugama, pravnim i fizičkim osobama u cilju unaprjeđenja audiovizualnih djelatnosti;
- vodi očevidnike sukladno ovomu Zakonu;
- podnosi optužni prijedlog sukladno prekršajnim odredbama ovoga Zakona i odredbama Prekršajnoga zakona.
(2) Djelatnost Centra može se pobliže urediti Statutom Hrvatskog audiovizualnog Centra (u daljnjem tekstu: Statut) sukladno odredbama ovoga Zakona.
(3) Osnivačka prava i obveze nad Centrom u ime Republike Hrvatske ostvaruje Ministarstvo kulture.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture
Sredstva Centra
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture