OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O ŽIGU
Obrazac prethodne procjene
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga zakona o žigu
1.3.
Datum:
28.11.2017.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za žigove i industrijski dizajn,
01 6106 401
visnja.kuzmanovic@dziv.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2015/2436 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2015. o usklađivanju zakonodavstava država članica o žigovima (Tekst značajan za EGP) (SL L 336 od 23.12.2015.)
Direktiva 2004/48/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o provedbi prava intelektualnog vlasništva (Tekst značajan za EGP) (SL L 157 od 30.4.2004.)
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Sustav zaštite žiga u Europskoj uniji (EU) uključuje dvije razine - unitarnu zaštitu jedinstvenim žigom u vrijednosti na ukupnom teritoriju EU-a te zaštitu putem nacionalnog žiga u vrijednosti na teritoriju pojedine države članice. Poduzetnici imaju poteškoće u primjeni dosadašnjeg pravnog okvira EU-a i postojećih nacionalnih pravnih okvira država članica EU-a u području zaštite žiga slijedom njihove nepotpune usklađenosti, između ostaloga, u odnosu na postupovna pravila vezana za registraciju i održavanje žiga u vrijednosti, neujednačenost ili nedostatak pravila vezanih za registraciju i zaštitu zajedničkih i jamstvenih žigova, te nedostatnost adekvatnog pravnog okvira za zaštitu tradicionalnih izraza za vina, zajamčenih tradicionalnih specijaliteta, oznaka zemljopisnog podrijetla i oznaka izvornosti od neovlaštene registracije žigom. Postojeći pravni okvir također ne osigurava primjerenu pravnu zaštitu nositeljima prava iz žiga u odnosu na krivotvorenu robu koja se nalazi u tranzitu kroz teritorij EU-a u odnosu na pripremne radnje povezane s korištenjem ili pakiranjem proizvoda neovlaštenim korištenjem žiga. Tehnološki razvoj i plasman proizvoda i usluga poduzetnika na globalnom tržištu zahtijeva odgovarajući razvoj i dostupnost informatičkih alata i usklađenost pravnog okvira za zaštitu žigova s novim tehnološkim mogućnostima prikaza žiga i novim načinima dostave dokaza koji poduzetniku omogućavaju bržu i učinkovitiju registraciju i zaštitu žiga u nacionalnim, regionalnim i međunarodnim sustavima zaštite žiga.
Iz prethodno navedenih razloga na razini Europske unije donesena je nova Direktiva 2015/2436/EU Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2015. o usklađivanju zakonodavstava država članica o žigovima (preinaka) (tekst značajan za EGP, u daljnjem tekstu Direktiva ili Direktiva 2015/2436/EU) kojom je provedena odgovarajuća reforma sustava zaštite žiga u Europskoj uniji u smislu njegove modernizacije i unaprijeđene međusobne usklađenosti.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Ispunjavanje obveze usklađivanja propisa Republike Hrvatske s Direktivom 2015/2436/EU.
Unaprjeđenje nacionalnog dijela postupaka koji se odnosi na međunarodne registracije žigova sukladno Izmjenama i dopuna Zajedničkog pravilnika uz Madridski sporazum o međunarodnoj registraciji žigova i Protokol koji se odnosi na Madridski sporazum "Narodne novine - Međunarodni ugovori" broj 12/08, 09/09 i 02/16 (u daljnjem tekstu: Madridski sustav), što unaprjeđuje postojeća pravila međunarodne registracije žigova.
Jasnije određenje uvjeta vezanih za registraciju, produženja važenja žiga i raspolaganja pravima iz žiga kako bi se otklonile dvosmislenosti koje se javljaju u primjeni postojećih zakonskih odredbi.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Analiza Europske komisije u njenom radnom dokumentu SWD (2013) 95 od 27.3.2013. kroz procjenu učinaka revizije sustava zaštite žiga na teritoriju EU-a ukazuje na probleme na koje poduzetnici nailaze u praksi u primjeni dosadašnje regulative EU-a i postojeće nacionalne regulative u području zaštite žiga a koji su navedeni u  oč.2.1. ovog obrasca.
Podaci izStatističkog izvješća o povredama prava intelektualnog vlasništva u Republici Hrvatskoj za 2016. godinu (izvješće u suradnji s nadležnim tijelima izdaje Državni zavod za intelektualno vlasništvo) koji pokazuju da je Carinska uprava RH provodeći 317 inspekcijskih nadzora na unutrašnjem tržištu u prometu proizvoda podnijela 285 optužnih prijedloga odnosno izdala prekršajnih naloga i privremeno oduzela robe u vrijednosti od 692.371,10 EUR-a zbog povreda žiga i industrijskog dizajna, što potvrđuje da je i u nacionalnim okvirima izuzetno važno osigurati učinkovita normativna rješenja za zaštitu od neovlaštenog korištenja industrijskog vlasništva.
Studija Europskog patentnog ureda i Ureda Europske unije za intelektualno vlasništvo s podacima za razdoblje 2011-2013Industrije koje se intenzivno koriste pravima intelektualnog vlasništva i ekonomska učinkovitost u Europskoj unijiiz listopada 2016. godine,:
U Hrvatskoj segment gospodarstva koji intenzivno koristi zaštitu žiga doprinosi u ukupnom nacionalnom bruto proizvodu Republike Hrvatske s 36,5% te u zaposlenosti s 20,7%.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Sadržajni cilj donošenja novog propisa je unaprjeđenje sustava registracije i održavanja prava iz žiga pristupačnim i jasnim pravilima i učinkovitim postupcima koji osiguravaju konzistentnost postupanja i usklađenost s pravnim okvirom EU-a i pravnim okvirom Madridskog sustava u području registracije i zaštite žiga, te osiguravaju komplementarnost i koegzistenciju sustava nacionalne zaštite žiga sa nadnacionalnim sustavima zaštite žiga Europske unije i međunarodno registriranih žigova putem Madridskog sustava. Ujedno u pogledu zaštite žiga cilj je osigurati normativna rješenja koja će omogućiti učinkovitu zaštitu od krivotvorenja nositeljima prava iz žiga, a posredno i potrošačima proizvoda i usluga na kojima se neovlašteno koriste zaštićeni žigovi.
Formalni cilj je usklađivanje propisa Republike Hrvatske sa Direktivom 2015/2436/EU i Madridskim sustavom.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
U odnosu na postojeći pravni okvir ova normativna inicijativa odnosi se na unaprjeđenje postojećih postupaka radi njihove veće kvalitete i učinkovitosti. Predmetnim propisom ne uvode se novi postupci niti obaveze za poduzetnike nego im se olakšava primjena sustava zaštite žiga u poslovanju na nacionalnom tržištu, unutarnjem tržištu EU-a te na međunarodnim tržištima uključenima u Madridski sustav međunarodne zaštite žiga. Očekuju se pozitivni učinci na poslovanje gospodarskih subjekata te na tržišno natjecanje zbog ujednačavanja uvjeta u stjecanju, održavanju i zaštiti prava iz žiga na zajedničkom tržištu EU-a, što pozitivno utječe na kvalitetu i učinkovitost tih postupaka i time veću pravnu sigurnost i konkurentnost poduzetnika na globalnom tržištu.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Države članice EU obavezne su uskladiti svoje propise sa zahtjevima Direktive 2015/2436/EU najkasnije do 14. siječnja 2019. godine. Po stupanju na snagu predmetnog propisa, koja se predviđa u navedenom roku, počet će se primjenjivati nove odredbe kojima će se postići naznačeni ishod, uz određeni prijelazni period za postupke koji su započeti po ranijem propisu.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja su izmjene i dopune postojećeg Zakona o žigu i donošenje novog Zakona o žigu. Odabrano normativno rješenje je donošenje novog Zakona o žigu.
Obrazloženje:
S obzirom na opseg planiranih izmjena radi rješavanja navedenih problema i ostvarivanje navedenih ciljeva donošenje novog Zakona o žigu povoljnije je rješenje od provođenja izmjena i dopuna postojećeg propisa koji je već izmijenjen i dopunjen u tri navrata. Donošenje novog Zakona u kojem će se na sustavan i pregledan način urediti područje zaštite žiga olakšat će razumijevanje i primjenu od strane korisnika sustava zaštite žiga, u prvom redu gospodarstvenika. U prijelaznim i završnim odredbama novog Zakona o žigu stavit će se izvan snage postojeći Zakon o žigu (Narodne novine br.173/03, 76/07, 30/09 i 49/11), te će se urediti postupanje u postupcima koji nisu završeni azapočetisu prema propisima koji su bili na snazi prije stupanja na snagu novog Zakona o žigu.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Nenormativna rješenja nisu primjenjiva.
Obrazloženje: Obzirom da su navedeni sadržaji regulirani postojećim zakonskim propisima i međunarodnim pravnim instrumentima, njihova izmjena moguća je samo donošenjem drugog zakonskog propisa te postavljeni cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Da
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Da
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Da
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Da
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Očekuju se određeni izravni pozitivni učinci na slobodu kretanja robe, usluga, rada i kapitala, funkcioniranje tržišta i konkurentnost poslovanja kao i na uvjete za poslovanje na tržištu budući da će se ujednačiti postojeći uvjeti i konzistentnost u stjecanju, održavanju i zaštiti prava iz žiga na teritoriju EU-a, što povećava pravnu sigurnost i doprinosi konkurentnosti poduzetnika na globalnom tržištu, te u manjoj mjeri utječe i na uvoz i izvoz roba i usluga zbog ujednačenih pravila postupanja na teritoriju EU-a u području zaštite žiga. Ne očekuju se negativni gospodarski učinci.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Da
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Izravni pozitivni učinci očekuju se za sve kategorije poduzetnika koje koriste sustav žiga u poslovanju, čiji broj je prema postojećem stanju relativno malen.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
DA
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Da
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Unapređenje ujednačenosti uvjeta i konzistentnosti u stjecanju, održavanju i zaštiti prava iz žiga kroz novi pravni okvir sustava zaštite žiga osigurava određeno poboljšanje uvjeta za ravnopravno tržišno natjecanje gospodarskih subjekata, kao i ostvarivanje prava nositelja žiga u pogledu zaštite od krivotvorenja, kako na teritoriju EU-a, tako i na teritoriju Republike Hrvatske.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Da
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Izravni pozitivni učinci očekuju se za sve kategorije poduzetnika koje koriste sustav žiga u poslovanju, čiji broj je prema postojećem stanju relativno malen.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
DA
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Ne očekuju se izravni socijalni učinci unaprijeđenog pravnog okvira sustava zaštite žiga.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
-
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Predmetnim propisom uređuje se pravni okvir zaštite žiga odnosno specifični aspekt gospodarskog poslovanja koji nema izravnih učinaka na rad i zapošljavanje.
Utvrdite veličinu adresata:
Ne
Ne
Ne
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
-
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
S obzirom na prirodu stvari normativno rješenje neće imati učinaka na područje zaštite okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
-
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Propisom se uređuje pravni okvir sustava zaštite žiga od značaja za gospodarsko poslovanje u aspektima koji nemaju učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
-
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Propisom se ne uvode novi postupci niti nove administrativne obveze za poduzetnike, niti korištenje sustava zaštite žiga predstavlja obavezu za poslovanje.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Propis ne utječe na povećanje prepreka slobodi tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Propis ne uvodi nove naknade niti davanja, niti uvodi promjene koje bi zahtijevale prilagodbu poslovanja i s time povezane troškove. Korištenje sustava zaštite žiga ne predstavlja obavezu za poslovanje.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Očekuju se pozitivni učinci propisa jednaki za sve kategorije poduzetnika.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Navedena normativna inicijativa neće proizvesti značajne promjene u već postojećim upravnim postupcima za zaštitu žiga niti će povećati administrativne prepreke za poslovanje, budući da se ista odnosi na unaprjeđenje već postojećih postupaka u smislu kvalitete i učinkovitosti, pri čemu korištenje sustava zaštite žiga ne predstavlja bilo kakvu obvezu za poslovanje odnosno za poduzetnike.
Očekuje se još veći stupanj pravne sigurnosti i konzistentnosti postupanja u već učinkovitim postupcima stjecanja, održavanja i zaštite prava iz žiga za gospodarske subjekte s obzirom na navedeno usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU-a i međunarodnim pravnim okvirom iz ovog područja. Normativna inicijativa predstavlja pozitivni pomak u kvaliteti i učinkovitosti postojećeg sustava zaštite žiga uslijed modernizacije i prilagodbe samog postupka zahtjevima tržišta.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
RAVNATELJICA
mr. sc. Ljiljana Kuterovac, dipl. ing.
Datum: 28. studenoga 2017.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O ŽIGU
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Obrazac prethodne procjene
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga zakona o žigu
1.3.
Datum:
28.11.2017.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za žigove i industrijski dizajn,
01 6106 401
visnja.kuzmanovic@dziv.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
NE
Naziv akta:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2015/2436 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2015. o usklađivanju zakonodavstava država članica o žigovima (Tekst značajan za EGP) (SL L 336 od 23.12.2015.)
Direktiva 2004/48/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o provedbi prava intelektualnog vlasništva (Tekst značajan za EGP) (SL L 157 od 30.4.2004.)
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Sustav zaštite žiga u Europskoj uniji (EU) uključuje dvije razine - unitarnu zaštitu jedinstvenim žigom u vrijednosti na ukupnom teritoriju EU-a te zaštitu putem nacionalnog žiga u vrijednosti na teritoriju pojedine države članice. Poduzetnici imaju poteškoće u primjeni dosadašnjeg pravnog okvira EU-a i postojećih nacionalnih pravnih okvira država članica EU-a u području zaštite žiga slijedom njihove nepotpune usklađenosti, između ostaloga, u odnosu na postupovna pravila vezana za registraciju i održavanje žiga u vrijednosti, neujednačenost ili nedostatak pravila vezanih za registraciju i zaštitu zajedničkih i jamstvenih žigova, te nedostatnost adekvatnog pravnog okvira za zaštitu tradicionalnih izraza za vina, zajamčenih tradicionalnih specijaliteta, oznaka zemljopisnog podrijetla i oznaka izvornosti od neovlaštene registracije žigom. Postojeći pravni okvir također ne osigurava primjerenu pravnu zaštitu nositeljima prava iz žiga u odnosu na krivotvorenu robu koja se nalazi u tranzitu kroz teritorij EU-a u odnosu na pripremne radnje povezane s korištenjem ili pakiranjem proizvoda neovlaštenim korištenjem žiga. Tehnološki razvoj i plasman proizvoda i usluga poduzetnika na globalnom tržištu zahtijeva odgovarajući razvoj i dostupnost informatičkih alata i usklađenost pravnog okvira za zaštitu žigova s novim tehnološkim mogućnostima prikaza žiga i novim načinima dostave dokaza koji poduzetniku omogućavaju bržu i učinkovitiju registraciju i zaštitu žiga u nacionalnim, regionalnim i međunarodnim sustavima zaštite žiga.
Iz prethodno navedenih razloga na razini Europske unije donesena je nova Direktiva 2015/2436/EU Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2015. o usklađivanju zakonodavstava država članica o žigovima (preinaka) (tekst značajan za EGP, u daljnjem tekstu Direktiva ili Direktiva 2015/2436/EU) kojom je provedena odgovarajuća reforma sustava zaštite žiga u Europskoj uniji u smislu njegove modernizacije i unaprijeđene međusobne usklađenosti.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Ispunjavanje obveze usklađivanja propisa Republike Hrvatske s Direktivom 2015/2436/EU.
Unaprjeđenje nacionalnog dijela postupaka koji se odnosi na međunarodne registracije žigova sukladno Izmjenama i dopuna Zajedničkog pravilnika uz Madridski sporazum o međunarodnoj registraciji žigova i Protokol koji se odnosi na Madridski sporazum "Narodne novine - Međunarodni ugovori" broj 12/08, 09/09 i 02/16 (u daljnjem tekstu: Madridski sustav), što unaprjeđuje postojeća pravila međunarodne registracije žigova.
Jasnije određenje uvjeta vezanih za registraciju, produženja važenja žiga i raspolaganja pravima iz žiga kako bi se otklonile dvosmislenosti koje se javljaju u primjeni postojećih zakonskih odredbi.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Analiza Europske komisije u njenom radnom dokumentu SWD (2013) 95 od 27.3.2013. kroz procjenu učinaka revizije sustava zaštite žiga na teritoriju EU-a ukazuje na probleme na koje poduzetnici nailaze u praksi u primjeni dosadašnje regulative EU-a i postojeće nacionalne regulative u području zaštite žiga a koji su navedeni u  oč.2.1. ovog obrasca.
Podaci iz Statističkog izvješća o povredama prava intelektualnog vlasništva u Republici Hrvatskoj za 2016. godinu (izvješće u suradnji s nadležnim tijelima izdaje Državni zavod za intelektualno vlasništvo) koji pokazuju da je Carinska uprava RH provodeći 317 inspekcijskih nadzora na unutrašnjem tržištu u prometu proizvoda podnijela 285 optužnih prijedloga odnosno izdala prekršajnih naloga i privremeno oduzela robe u vrijednosti od 692.371,10 EUR-a zbog povreda žiga i industrijskog dizajna, što potvrđuje da je i u nacionalnim okvirima izuzetno važno osigurati učinkovita normativna rješenja za zaštitu od neovlaštenog korištenja industrijskog vlasništva.
Studija Europskog patentnog ureda i Ureda Europske unije za intelektualno vlasništvo s podacima za razdoblje 2011-2013 Industrije koje se intenzivno koriste pravima intelektualnog vlasništva i ekonomska učinkovitost u Europskoj uniji iz listopada 2016. godine ,:
U Hrvatskoj segment gospodarstva koji intenzivno koristi zaštitu žiga doprinosi u ukupnom nacionalnom bruto proizvodu Republike Hrvatske s 36,5% te u zaposlenosti s 20,7%.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Sadržajni cilj donošenja novog propisa je unaprjeđenje sustava registracije i održavanja prava iz žiga pristupačnim i jasnim pravilima i učinkovitim postupcima koji osiguravaju konzistentnost postupanja i usklađenost s pravnim okvirom EU-a i pravnim okvirom Madridskog sustava u području registracije i zaštite žiga, te osiguravaju komplementarnost i koegzistenciju sustava nacionalne zaštite žiga sa nadnacionalnim sustavima zaštite žiga Europske unije i međunarodno registriranih žigova putem Madridskog sustava. Ujedno u pogledu zaštite žiga cilj je osigurati normativna rješenja koja će omogućiti učinkovitu zaštitu od krivotvorenja nositeljima prava iz žiga, a posredno i potrošačima proizvoda i usluga na kojima se neovlašteno koriste zaštićeni žigovi.
Formalni cilj je usklađivanje propisa Republike Hrvatske sa Direktivom 2015/2436/EU i Madridskim sustavom.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
U odnosu na postojeći pravni okvir ova normativna inicijativa odnosi se na unaprjeđenje postojećih postupaka radi njihove veće kvalitete i učinkovitosti. Predmetnim propisom ne uvode se novi postupci niti obaveze za poduzetnike nego im se olakšava primjena sustava zaštite žiga u poslovanju na nacionalnom tržištu, unutarnjem tržištu EU-a te na međunarodnim tržištima uključenima u Madridski sustav međunarodne zaštite žiga. Očekuju se pozitivni učinci na poslovanje gospodarskih subjekata te na tržišno natjecanje zbog ujednačavanja uvjeta u stjecanju, održavanju i zaštiti prava iz žiga na zajedničkom tržištu EU-a, što pozitivno utječe na kvalitetu i učinkovitost tih postupaka i time veću pravnu sigurnost i konkurentnost poduzetnika na globalnom tržištu.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Države članice EU obavezne su uskladiti svoje propise sa zahtjevima Direktive 2015/2436/EU najkasnije do 14. siječnja 2019. godine. Po stupanju na snagu predmetnog propisa, koja se predviđa u navedenom roku, počet će se primjenjivati nove odredbe kojima će se postići naznačeni ishod, uz određeni prijelazni period za postupke koji su započeti po ranijem propisu.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja su izmjene i dopune postojećeg Zakona o žigu i donošenje novog Zakona o žigu. Odabrano normativno rješenje je donošenje novog Zakona o žigu.
Obrazloženje:
S obzirom na opseg planiranih izmjena radi rješavanja navedenih problema i ostvarivanje navedenih ciljeva donošenje novog Zakona o žigu povoljnije je rješenje od provođenja izmjena i dopuna postojećeg propisa koji je već izmijenjen i dopunjen u tri navrata. Donošenje novog Zakona u kojem će se na sustavan i pregledan način urediti područje zaštite žiga olakšat će razumijevanje i primjenu od strane korisnika sustava zaštite žiga, u prvom redu gospodarstvenika. U prijelaznim i završnim odredbama novog Zakona o žigu stavit će se izvan snage postojeći Zakon o žigu (Narodne novine br.173/03, 76/07, 30/09 i 49/11), te će se urediti postupanje u postupcima koji nisu završeni a započeti su prema propisima koji su bili na snazi prije stupanja na snagu novog Zakona o žigu.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Nenormativna rješenja nisu primjenjiva.
Obrazloženje: Obzirom da su navedeni sadržaji regulirani postojećim zakonskim propisima i međunarodnim pravnim instrumentima, njihova izmjena moguća je samo donošenjem drugog zakonskog propisa te postavljeni cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Da
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Da
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Da
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Da
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Očekuju se određeni izravni pozitivni učinci na slobodu kretanja robe, usluga, rada i kapitala, funkcioniranje tržišta i konkurentnost poslovanja kao i na uvjete za poslovanje na tržištu budući da će se ujednačiti postojeći uvjeti i konzistentnost u stjecanju, održavanju i zaštiti prava iz žiga na teritoriju EU-a, što povećava pravnu sigurnost i doprinosi konkurentnosti poduzetnika na globalnom tržištu, te u manjoj mjeri utječe i na uvoz i izvoz roba i usluga zbog ujednačenih pravila postupanja na teritoriju EU-a u području zaštite žiga . Ne očekuju se negativni gospodarski učinci.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Da
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Izravni pozitivni učinci očekuju se za sve kategorije poduzetnika koje koriste sustav žiga u poslovanju, čiji broj je prema postojećem stanju relativno malen.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
DA
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Da
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Unapređenje ujednačenosti uvjeta i konzistentnosti u stjecanju, održavanju i zaštiti prava iz žiga kroz novi pravni okvir sustava zaštite žiga osigurava određeno poboljšanje uvjeta za ravnopravno tržišno natjecanje gospodarskih subjekata, kao i ostvarivanje prava nositelja žiga u pogledu zaštite od krivotvorenja, kako na teritoriju EU-a, tako i na teritoriju Republike Hrvatske.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Da
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Da
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Izravni pozitivni učinci očekuju se za sve kategorije poduzetnika koje koriste sustav žiga u poslovanju, čiji broj je prema postojećem stanju relativno malen.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
DA
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Ne očekuju se izravni socijalni učinci unaprijeđenog pravnog okvira sustava zaštite žiga.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
-
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Predmetnim propisom uređuje se pravni okvir zaštite žiga odnosno specifični aspekt gospodarskog poslovanja koji nema izravnih učinaka na rad i zapošljavanje.
Utvrdite veličinu adresata:
Ne
Ne
Ne
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
-
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
S obzirom na prirodu stvari normativno rješenje neće imati učinaka na područje zaštite okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
-
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Propisom se uređuje pravni okvir sustava zaštite žiga od značaja za gospodarsko poslovanje u aspektima koji nemaju učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i velikii poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
-
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
-
-
-
mali
-
-
-
veliki
-
-
-
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
NE
Obrazloženje:
Propisom se ne uvode novi postupci niti nove administrativne obveze za poduzetnike, niti korištenje sustava zaštite žiga predstavlja obavezu za poslovanje.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
NE
Obrazloženje:
Propis ne utječe na povećanje prepreka slobodi tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
NE
Obrazloženje:
Propis ne uvodi nove naknade niti davanja, niti uvodi promjene koje bi zahtijevale prilagodbu poslovanja i s time povezane troškove. Korištenje sustava zaštite žiga ne predstavlja obavezu za poslovanje.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
NE
Obrazloženje:
Očekuju se pozitivni učinci propisa jednaki za sve kategorije poduzetnika.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Navedena normativna inicijativa neće proizvesti značajne promjene u već postojećim upravnim postupcima za zaštitu žiga niti će povećati administrativne prepreke za poslovanje, budući da se ista odnosi na unaprjeđenje već postojećih postupaka u smislu kvalitete i učinkovitosti, pri čemu korištenje sustava zaštite žiga ne predstavlja bilo kakvu obvezu za poslovanje odnosno za poduzetnike.
Očekuje se još veći stupanj pravne sigurnosti i konzistentnosti postupanja u već učinkovitim postupcima stjecanja, održavanja i zaštite prava iz žiga za gospodarske subjekte s obzirom na navedeno usklađivanje nacionalnog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU-a i međunarodnim pravnim okvirom iz ovog područja. Normativna inicijativa predstavlja pozitivni pomak u kvaliteti i učinkovitosti postojećeg sustava zaštite žiga uslijed modernizacije i prilagodbe samog postupka zahtjevima tržišta.
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
NE
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
NE
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
NE
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
NE
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
NE
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
NE
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
NE
8.9.
Provođenje SCM metodologije
NE
9.
PRILOZI
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
RAVNATELJICA
mr. sc. Ljiljana Kuterovac, dipl. ing.
Datum: 28. studenoga 2017.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo