Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnoga suda Republike Hrvatske ).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Prvi Zakon o probaciji donesen je u prosincu 2009. godine (Narodne novine, broj 153/2009) i bio je osnova za izgradnju profesionalne Probacijske službe. Nakon što su se 2011. godine započeli otvarati probacijski uredi i sustav se formirao, postalo je jasnije u kojem smjeru treba razvijati Probacijsku službu u Republici Hrvatskoj. Izmjene i dopune Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 143/2012) koje su stupile na snagu 1. siječnja 2013. godine propisale su brojne novine u određivanju pojedinih instituta iz nadležnosti probacijskog sustava pa je bilo nužno izraditi novi Zakon o probaciji. Zakon o probaciji iz 2012. godine, a koji je u primjeni od 1. siječnja 2013. godine, donesen je radi usklađenja s novim Kaznenim zakonom (Narodne novine, br. 125/2011 i 144/2012).
Paralelno sa stupanjem na snagu novoga Zakona o probaciji, u siječnju 2013. godine, otvoren je i posljednji od 12 probacijskih ureda u Republici Hrvatskoj te je Probacijska služba zaživjela u punom opsegu: postala je dostupna svim građanima te je započela izvršavanje različitih poslova u svim fazama kaznenog postupka kako je to propisano Kaznenim zakonom i Zakonom o probaciji.
Profesionalna Probacijska služba danas djeluje kroz Središnji ured u Ministarstvu pravosuđa i 12 lokalnih probacijskih ureda smještenih u Bjelovaru, Dubrovniku, Osijeku, Požegi, Puli, Rijeci, Sisku, Splitu, Varaždinu, Zadru i Zagrebu. U protekloj 2016. godini Probacijska služba je ostvarila odlične rezultate u izvršavanju probacijskih poslova. Zaprimljeno je 4147 novih predmeta u rad, 90,4% predmeta je uspješno izvršeno, a osobe uključene u probaciju odradile su ukupno 539.780 sati rada za opće dobro. Značajan je ovaj konstantni porast broja predmeta u radu probacijskih ureda: od 1573 predmeta zaprimljena 2012. godine, preko 3304 predmeta zaprimljenih tijekom 2013. godine, do 4147 predmeta 2016. godine. Ovaj porast je osobito izražen kod predmeta rada za opće dobro:  ako je 2012. godine zaprimljeno 954 predmeta, 2013. godine 1092, a 2016. godine 1474 predmeta rada za opće dobro. Značajan je porast predmeta uvjetnog otpusta u okviru kojih probacijski službenici rade sa počiniteljima najtežih kaznenih djela (tako je primjerice tijekom 2016. godine u nadzoru bilo 194 osuđenika koji su počinili kazneno djelo ubojstva, 117 osuđenika koji su počinili kazneno djelo silovanje). Ovaj porast broja predmeta pokazuje kako je probacija u kazneno-pravnom sustavu prihvaćena kao stručan i relevantan partner u procesu izvršavanja sankcija.
Budući se izmjenama i dopunama Kaznenog zakona u 2015. godini (Narodne novine, broj 56/2015) između ostaloga, određuju i nove nadležnosti za probacijski sustav potrebno je s time uskladiti Zakon o probaciji. Naime, izmjenama i dopunama Kaznenog zakona probaciji se u nadležnost stavlja dio sigurnosnih mjera. Osim navedenoga, došlo je i do izmjena vezano uz nadzor izvršavanja posebnih obveza te izvršavanje kaznenopravne sankcije rada za opće dobro u 2015. godini, ali isto tako i u 2017. godini. Također, praksa rada probacijskih ureda tijekom ovih godina pokazala je potrebu za određenim promjenama u zakonodavnom uređenju izvršavanja probacijskih poslova. Zbog svega navedenog izrađene su izmjene i dopune Zakona o probaciji. Kako se radi o većem broju intervencija u Zakon, potrebno je donijeti novi Zakon o probaciji.
Osim što se Prijedlogom zakona o probaciji predlaže usklađivanje s izmjenama i dopunama Kaznenog zakona, osobito vezano uz pitanje izvršavanja pojedinih sigurnosnih mjera kao poslova iz nadležnosti probacije te redefiniranje izvršavanja rada za opće dobro i posebnih obveza, preciziranje nadziranja uvjetnog otpusta i zaštitnog nadzora te druga pitanja uređena Kaznenim zakonom, a koja se odnose na izvršavanje probacijskih poslova, također je osobito važno istaknuti da su sudska praksa i stručna stajališta Vrhovnog suda Republike Hrvatske ukazali da je dio odredbi Zakona o probaciji potrebno izmijeniti kako bi se uskladile sa izričajem iz Kaznenog zakona (naime, Vrhovni sud Republike Hrvatske donio je pravna shvaćanja vezano uz primjenu određenih zakonskih odredbi vezano uz izvršavanje probacijskih poslova).
Dakle, novim Zakonom o probaciji olakšat će se i ubrzati postupanje probacijskih službenika, unaprijediti suradnja s drugim dionicima te će se otkloniti nedostaci vezani uz pitanje nadležnosti. Isto tako, njegovim donošenjem usklađuje se postupanje probacijskih službenika u odnosu na poslove koji su im u nadležnost stavljeni izmjenama i dopunama Kaznenog zakona. Preostale izmjene rezultat su usklađivanja i sa izmjenama i dopunama Zakona o izvršenju kazne zatvora te potreba na koje je ukazala praksa, kao i uklanjanja uočenih nejasnoća u primjeni samog Zakona.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Prijedlog zakona o probaciji sastoji se od dvanaest glavnih dijelova:
1. Uvodne odredbe
2. Temeljna načela
3. Prava i obveze osobe uključene u probaciju
4. Probacijski poslovi i dokumentacija
5. Izvješća
6. Izvršavanje obveze po rješenju državnog odvjetnika
7. Izvršavanje uvjetne osude i djelomično uvjetne osude s posebnom obvezom i/ili zaštitnim nadzorom i/ili sigurnosnim mjerom
8. Izvršavanje sigurnosnih mjera
9. Izvršavanje rada za opće dobro
10. Izvršavanje uvjetnog otpusta
11. Probacijski poslovi tijekom izvršavanja kazne zatvora
12. Prijelazne i završne odredbe.
Ovim Prijedlogom zakona uređuju se odredbe koje treba uskladiti sa Kaznenim zakonom, kao i one odredbe koje su izazivale poteškoće u primjeni te se sada uređuju na način da odgovaraju potrebama prakse, ali i preporukama iz Twinning projekta „Podrška daljnjem razvoju i jačanju probacijske službe u Hrvatskoj“ u skladu s EU standardima i europskom praksom.
Određuje se krajnji datum za dostavu godišnjeg izvješća o radu Probacijske službe koji je usklađen s datumom podnošenja godišnjih izvješća drugih državnih tijela. Predviđa se i osnivanje međuresornog odbora sastavljenog od predstavnika relevantnih tijela (pravosudnih tijela, policije, zatvorskog sustava, probacije, sustava socijalne skrbi itd.)
Učinjena su bitna poboljšanja vezana uz obavljanje probacijskih poslova kao što je primjerice pitanje prikupljanja osobnih i drugih podataka te je jasno definirano da probacija postupa samo prema punoljetnim počiniteljima kaznenih djela (i do sada je probacija postupala isključivo prema punoljetnim osobama no to nije bilo izričito navedeno u Zakonu).
U vidu posebnih glava dodano je izvršavanje sigurnosnih mjera (obavezno psihijatrijsko liječenje, obvezno liječenje od ovisnosti, obvezan psihosocijalni tretman) te izvršavanje obveza po rješenju državnog odvjetnika.
U Prijedlogu zakona o probaciji, vezano uz izvršavanje rada za opće dobro, unesene su bitne promjene koje je inicirala dosadašnja praksa u izvršavanju probacijskih poslova. Navedeno će doprinijeti boljoj ujednačenosti i kvalitetnijem izvršavanju ove sankcije. Prijedlogom je jasnije definirana nadležnost tijela koje prati izvršavanje ove sankcije, te tijela kojima probacija podnosi izvješća i dostavlja obavijesti u konkretnim predmetima, za što se očekuje da će doprinijeti bržem donošenju sudskih odluka, a to je od osobitog značaja u slučajevima neizvršavanja rada za opće dobro, odnosno izbjegavanja izvršavanja sankcije.
Nadalje, definirana je mogućnost donošenja rješenja o odgodi izvršavanja rada za opće dobro, prije donošenja rješenja o upućivanju na rad, što postojećim Zakonom nije bilo predviđeno, a pokazalo se potrebnim u praksi (često se u praksi događalo da jedan od razloga za odgodu nastupi prije donošenja rješenja, npr. akutno oboljenje, pa je tada trebalo donijeti rješenje o upućivanju na rad za opće dobro, a nakon toga se donosilo novo rješenje o odgodi čime se samo dodatno birokratiziralo postupanje). Također su prošireni razlozi za odgodu i prekid rada za opće dobro kako bi se uskladili sa životnim situacijama i potrebama osoba uključenih u probaciju (npr. mogućnost odgode/prekida rada za opće dobro zbog sezonskog posla ili odlaska na brod, a za što do sada nije bilo zakonske mogućnosti). Isto tako, sada je moguće da se i po službenoj dužnosti donese rješenje o odgodi/prekidu rada za opće dobro ukoliko osoba uključena u probaciju to nije sama u stanju zatražiti (ovakva potreba uočena je za vrijeme elementarnih nepogoda u Istočnoj Slavoniji).
Kod probacijskih poslova propisuje se i nadziranje prekida izvršavanja kazne zatvora kada to odluči sudac izvršenja te nadzor nad korištenjem pogodnosti tijekom izvršavanja kazne zatvora kada zatvor odnosno kaznionica procijeni potrebnim, a što do sada nije bilo u cijelosti definirano. Vezano uz dostavu izvješća od strane probacijske službe na zahtjev nadležnih tijela, preciznije je određeno kada zatvor odnosno kaznionica može zatražiti izvješće od probacijske službe, a konkretnije su i opisane okolnosti koje probacijski službenik provjerava u okviru dostave izvješća o uvjetnom otpustu nadležnom tijelu.
Vezano uz same probacijske službenike, navodi se da im pripada poseban dodatak na plaću zbog težine i naravi posla i posebnih uvjeta rada. Naime, probacijski službenici svakodnevno rade sa visokorizičnim počiniteljima kaznenih djela bez posebnih sigurnosnih zaštita. Osim toga, probacijski službenici su vrlo često na terenu koji uključuje i odlazak u dom počinitelja kaznenog djela, a dio probacijskih poslova mogu obavljati i u samim kaznionicama i zatvorima u neposrednom radu sa zatvorenicima. Osobe uključene u probaciju vrlo često imaju teške zdravstvene probleme (različite psihičke bolesti kao što su poremećaj ličnosti, psihoze, šizofrenija, PTSP, ali i druge bolesti kao što su hepatitis, tuberkuloza i slično) što povećava opasnost za život i zdravlje probacijskih službenika. Posebni dodaci na plaću probacijskih službenika propisani su Uredbomo poslovima i posebnim uvjetima rada u državnoj službi. Također, ovim Prijedlogom zakona uz dosadašnju službenu iskaznicu uvodi i značka za probacijske službenike radi bolje prepoznatljivosti (izrada znački za probacijske službenike neće iziskivati dodatno opterećenje državnog proračuna Republike Hrvatske jer su materijalna sredstva osigurana u proračunu tijela).
c) Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Zakon o probaciji će se uskladiti s izmjenama i dopunama Kaznenog zakona te će se sukladno tome ovim novim Zakonom obuhvatiti svi probacijski poslovi. Također, novim Zakonom o probaciji pojednostavit će se rad probacijske službe što će doprinijeti kvaliteti izvršavanja poslova i ubrzati suradnju probacijskih ureda s nadležnim tijelima.
Strateško opredjeljenje probacijskog sustava o suradnji sa zajednicom radi zaštite javnosti i smanjenja rizika od recidivizma kroz rehabilitaciju i reintegraciju počinitelja kaznenog djela u zajednicu je zadržano i unaprijeđeno. Donošenjem novog Zakona o probaciji očekuje se i racionalnije i učinkovitije izvršavanje probacijskih poslova.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provedba ovoga Zakona osigurat će se unutar postojećih sredstava iz Državnog proračuna.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O PROBACIJI, S OBRAZLOŽENJEM
Prilaže se tekst Nacrta prijedloga Zakona o probaciji s obrazloženjem.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROBACIJI
Dio prvi OPĆE ODREDBE
Glava I. UVODNE ODREDBE
Osnovna odredba
Članak 1.
Ovaj Zakon propisuje svrhu i sadržaj probacijskih poslova, način izvršavanja tih poslova i tijela nadležna za njihovo izvršenje.
Svrha i sadržaj probacijskih poslova
Članak 2.
(1) Probacijski poslovi su poslovi od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, a obavljaju se s ciljem zaštite društvene zajednice od počinitelja kaznenog djela, njegove resocijalizacije i reintegracije u zajednicu utjecanjem na rizične čimbenike koji su povezani s činjenjem kaznenih djela.
(2) Probacijski poslovi se obavljaju pri odlučivanju o kaznenom progonu, izboru vrste kazni i izvršavanju kazni izrečenih počinitelju kaznenog djela.
(3) O radu probacijske službe Vlada Republike Hrvatske izvješćuje Hrvatski sabor jedanput godišnje, a najkasnije do 31. ožujka za prethodnu godinu.
Način izvršavanja probacijskih poslova
Članak 3.
(1) Probacijske poslove obavljaju probacijski službenici u probacijskim uredima i radom na terenu, na temelju zahtjeva, pravomoćnih i izvršnih odluka suda, ili zahtjeva, odnosno odluka državnog odvjetnika te kaznionica ili zatvora, pojedinačno za svaku osobu uključenu u probaciju. Probacijski poslovi mogu se obavljati i u zatvorima i kaznionicama.
(2) Odluke i druga pismena izrađena pri obavljanju probacijskih poslova nisu upravni akti u smislu Zakona o općem upravnom postupku te se dostavljaju sukladno odredbama o dostavi propisanih Zakonom o kaznenom postupku.
Tijela nadležna za izvršavanje probacijskih poslova
Članak 4.
(1) Provođenje probacijskih poslova je u nadležnosti središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove pravosuđa koje te poslove obavlja putem nadležne unutarnje ustrojstvene jedinice (u daljnjem tekstu: probacijsko tijelo), u čijem sastavu su Središnji ured i probacijski uredi. Probacijsko tijelo u izvršavanju probacijskih poslova surađuje s tijelima državne vlasti, znanstvenim i drugim ustanovama, tijelima lokalne zajednice i drugim institucijama ili pravnim osobama te razmjenjuje relevantne informacije i podatke.
(2) Za potrebe koordinacije i unaprjeđenja kvalitete obavljanja probacijskih poslova može se osnovati međuresorni odbor sastavljen od predstavnika probacijske službe, zatvorskog sustava, policije, sudova, državnog odvjetništva, sustava socijalne skrbi te po potrebi i od drugih relevantnih sudionika u izvršavanju probacijskih poslova.
(3) Središnji ured prati, unapređuje i nadzire zakonitost rada i postupanja u probacijskim uredima te provodi nadzor nad radom probacijskih ureda, prati i proučava primjenu propisa o izvršavanju probacijskih poslova, neposredno poduzima ili nadležnim tijelima predlaže mjere za poboljšanje probacijskog sustava, prikuplja i obrađuje statističke podatke te obavlja i druge poslove propisane ovim Zakonom i drugim propisima.
(4) Središnji ured osim ovlasti iz općeg propisa u svezi s obavljanjem nadzora, ovlašten je poništiti ili ukinuti svaki nepravilan ili nezakonit akt probacijskog ureda, te odrediti donošenje novog akta ili sam donijeti akt.
(5)Za poslove probacije nadležnost probacijskog ureda određuje se prema mjestu prebivališta odnosno boravišta osobe uključene u probaciju.
(6) Iznimno od stavka 5. ovog članka ako iz opravdanih razloga i sukladno načelu efikasnosti proizlazi potreba za nadležnošću nekog drugog probacijskog ureda u Republici Hrvatskoj o tome će odlučiti Središnji ured.
(7) Probacijske poslove obavljaju probacijski službenici: socijalni pedagozi, socijalni radnici, psiholozi i pravnici te iznimno drugi stručnjaci u području drugih društvenih i humanističkih znanosti.
(8) Usavršavanje probacijskih službenika organizira se putem edukacijskog centra probacijskog tijela sukladno Pravilniku o načinu obavljanja probacijskih poslova kojeg donosi ministar nadležan za poslove pravosuđa.
(9) Probacijski službenici zadužuju službenu značku i službenu iskaznicu, čiji se izgled i sadržaj propisuje Pravilnikom iz stavka 8. ovog članka.
(10) Službenici probacijskih ureda su: probacijski službenici (uključujući rukovodeće probacijske službenike – voditelje probacijskih ureda) te referenti koji rade u posebnim uvjetima i imaju posebne dužnosti i ovlasti.
(11) Službenicima probacijskih ureda zbog težine i naravi posla i posebnih uvjeta rada kao što su povećana opasnost za život i zdravlje radi nasilja, izloženost zaraznim bolestima i stresu, stalna pripravnost, pripada poseban dodatak na plaću.
(12) Poslove s posebnim uvjetima rada i pravo na posebne dodatke iz stavka 11. ovog članka utvrđuje uredbom Vlada Republike Hrvatske.
Značenje izraza
Članak 5.
(1) Osoba uključena u probaciju je svaka punoljetna osoba prema kojoj se na temelju odluke i zahtjeva nadležnog tijela provode probacijski poslovi propisani ovim Zakonom, a koja ima prebivalište ili boravište u Republici Hrvatskoj.
(2) Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje bez obzira na to jesu li u ovom Zakonu korišteni u muškom ili ženskom rodu odnose se jednako na muški i ženski rod.
Glava II. TEMELJNA NAČELA
Zabrana nezakonitog postupanja i diskriminacije
Članak 6.
(1) Osobi uključenoj u probaciju jamče se prava utvrđena Ustavom Republike Hrvatske, međunarodnim ugovorima, Zakonom o suzbijanju diskriminacije i ovim Zakonom.
(2) Osobi uključenoj u probaciju zajamčena prava smiju se iznimno ograničiti ako je to propisano zakonom i prijeko potrebno radi postizanja svrhe probacijskih poslova.
Pristanak
Članak 7.
Osoba može biti uključena u probaciju na temelju osobnog pristanka, osim kada je zakonom drugačije propisano.
Glava III. PRAVA I OBVEZE OSOBE UKLJUČENE U PROBACIJU
Prava osobe uključene u probaciju
Članak 8.
(1) Osobi uključenoj u probaciju jamči se zaštita osobnosti i tajnost osobnih podataka.
(2) Osoba uključena u probaciju ima pravo uvida u podatke osobnika, osim u stručne nalaze, mišljenja i procjene.
(3) Probacijski službenik pri obavljanju probacijskih poslova ovlašten je od fizičkih i pravnih osoba prikupljati osobne i ostale potrebne podatke o osobama uključenim u postupke probacije relevantne za obavljanje probacijskog posla, izvršiti uvid u službenu dokumentaciju nadležnih tijela i pravnih osoba te od njih zatražiti dostavu dokumentacije bez posebnog pristanka osobe uključene u probaciju. Dobiveni podaci su neklasificirani podaci u smislu posebnog zakona i smiju se koristiti samo u službene svrhe.
(4) Probacijski službenik će radi utvrđivanja i potvrđivanja istovjetnosti osobe uključene u probaciju izvršiti uvid u njezinu osobnu iskaznicu, u druge osobne dokumente te u OIB, odnosno zatražiti od osobe vlastoručni potpis.
(5) Osoba uključena u probaciju ima pravo pritužbe na postupanje probacijskog službenika voditelju nadležnog probacijskog ureda koji je o pritužbi dužan odlučiti u roku od trideset dana od dana zaprimanja pritužbe. Protiv rješenja voditelja nadležnog probacijskog ureda osoba uključena u probaciju ima pravo žalbe središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove pravosuđa u roku od tri radna dana od dana primitka rješenja.
(6) Osoba uključena u probaciju ne snosi troškove nastale primjenom ovoga Zakona, no dužna je samostalno organizirati prijevoz i podmiriti troškove prijevoza koji proizlaze iz uključivanja u probaciju.
Obveze osobe uključene u probaciju
Članak 9.
(1) Osoba uključena u probaciju svojim potpisom prihvaća ciljeve pojedinačnog programa postupanja.
(2) Osoba uključena u probaciju dužna je bez odgode o promjeni mjesta prebivališta, odnosno boravišta, kao i o promjeni kontakt podataka obavijestiti probacijski ured, neovisno o obvezama koje proizlaze iz drugih zakona.
Dio drugi PROBACIJSKI POSLOVI
Glava IV. PROBACIJSKI POSLOVI I DOKUMENTACIJA
Probacijski poslovi
Članak 10.
(1) Probacijski poslovi su:
1. izrada izvješća: na zahtjev državnog odvjetnika, suda, suca izvršenja, kaznionica, odnosno zatvora te tijela nadležnog za uvjetni otpust,
2. nadzor izvršavanja obveza prema rješenju državnog odvjetnika,
3. organiziranje i nadziranje izvršavanja uvjetne osude i djelomične uvjetne osude s posebnom obvezom i/ili zaštitnim nadzorom i/ili sigurnosnom mjerom koju nadzire probacijsko tijelo,
4. organiziranje i nadziranje izvršavanje sigurnosnih mjera iz nadležnosti probacije,
5. organiziranje i nadziranje izvršavanja rada za opće dobro,
6. izvršavanje uvjetnog otpusta,
7. sudjelovanje u izvršavanju prekida kazne zatvora,
8. nadzor korištenja pogodnosti izlaska tijekom izvršavanja kazne zatvora.
(2) Sadržaj izvješća i dokumentacije koje u obavljanju probacijskih poslova izrađuje probacijski ured propisuje se Pravilnikom iz članka 4. stavka 8. ovoga Zakona.
Procjena kriminogenog rizika i tretmanskih potreba
Članak 11.
Radi izvršavanja probacijskih poslova probacijski ured izrađuje procjenu kriminogenog rizika i tretmanskih potreba za svaku osobu uključenu u probaciju kojoj je izrečen zaštitni nadzor te za ostale osobe uključene u probaciju prema stručnoj procjeni probacijskog ureda.
Pojedinačni program postupanja
Članak 12.
(1) Pojedinačni program postupanja izrađuje probacijski ured za potrebe provođenja probacijskih poslova koji se odnose na izvršavanje zaštitnog nadzora, sigurnosnih mjera, posebnih obveza i obveza, te kod izvršavanja drugih poslova po procjeni probacijskog ureda. Sadržaj pojedinačnog programa postupanja uređuje se Pravilnikom iz članka 4. stavka 8. ovoga Zakona, ovisno o vrsti probacijskog posla.
(2) Probacijski ured nadležnom tijelu dostavlja sve relevantne informacije važne za postupanje u predmetu, a u slučaju nepridržavanja pojedinačnog programa postupanja probacijski službenik će nadležnom tijelu bez odgode dostaviti izvješće, na daljnje postupanje.
Probacijski informacijski sustav i osobnik
Članak 13.
(1) U Probacijski informacijski sustav službenici probacijskih ureda unose podatke o osobi uključenoj u probaciju, podatke o presudi odnosno rješenju na temelju kojeg je uključena u probaciju te sve bitne informacije o izvršavanju probacijskog posla.
(2) U Probacijski informacijski sustav službenici probacijskih ureda spremaju i sve ulazne i izlazne dokumente vezane uz osobu uključenu u probaciju i izvršavanje probacijskog posla.
(3) Probacijski službenici vode i osobnik o osobama uključenim u probaciju u papirnatom obliku sukladno Pravilniku iz članka 4. stavka 8. ovoga Zakona.
Glava V. IZVJEŠĆA
Izvješće državnom odvjetniku
Članak 14.
Državni odvjetnik može zatražiti izvješće od probacijskog ureda u postupku odlučivanja o kaznenom progonu kao i o prijedlogu vrste i mjere kaznenopravne sankcije. Probacijski ured će u roku od trideset dana od dana zaprimanja zahtjeva dostaviti izvješće državnom odvjetniku.
Izvješće sudu
Članak 15.
Sud može zatražiti izvješće od probacijskog ureda prilikom odlučivanja o izboru vrste i mjere kaznenopravne sankcije. Probacijski ured će u roku od trideset dana od dana zaprimanja zahtjeva dostaviti traženo izvješće sudu.
Izvješće sucu izvršenja
Članak 16.
(1) Sudac izvršenja može zatražiti izvješće od probacijskog ureda u postupku odlučivanja o prekidu izvršavanja kazne zatvora.
(2) Izvješće sucu izvršenja sadrži podatke o konkretnim okolnostima koje sudac izvršenja navede u zahtjevu. Probacijski ured podatke i informacije prikuplja isključivo u okviru svog djelokruga rada.
(3) O utvrđenim okolnostima iz stavka 2. ovog članka probacijski ured će u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva izvijestiti suca izvršenja.
Izvješće tijelu nadležnom za uvjetne otpuste
Članak 17.
(1) Na zahtjev tijela nadležnog za uvjetne otpuste probacijski ured će:
– prikupiti i dostaviti obavijesti o mogućnosti smještaja na adresi dostavljenoj od strane nadležnog tijela te provjeriti i druge konkretne okolnosti koje zatraži nadležno tijelo,
– utvrditi mogućnosti nastavka provođenja obveza utvrđenih pojedinačnim programom izvršavanja kazne zatvora sukladno podacima dobivenim od kaznionice odnosno zatvora (nastavak školovanja, nastavak liječenja ili odvikavanja od ovisnosti, nastavak drugih posebnih programa).
(2) O utvrđenim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka probacijski ured će u roku od petnaest dana od zaprimanja zahtjeva izvijestiti tijelo nadležno za uvjetne otpuste.
Izvješće kaznionici, odnosno zatvoru kod pogodnosti izlaska
Članak 18.
(1) Kaznionica, odnosno zatvor može zatražiti od probacijskog ureda izvješće prilikom odlučivanja o pogodnosti izlaska zatvorenika u mjesto prebivališta ili boravišta.
(2) Izvješće kaznionici, odnosno zatvoru sadrži podatke o konkretnim okolnostima koje kaznionica odnosno zatvor smatra važnim za odluku o pogodnosti izlaska zatvorenika u mjesto prebivališta ili boravišta.
(3) Probacijski ured će u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva izvijestiti kaznionicu, odnosno zatvor o svim okolnostima važnim za donošenje odluke.
Glava VI. IZVRŠAVANJE OBVEZA PO RJEŠENJU DRŽAVNOG ODVJETNIKA
Način izvršavanja obveza po rješenju državnog odvjetnika
Članak 19.
(1) Ako je državni odvjetnik uvjetno odgodio ili odustao od kaznenog progona i počinitelju odredio obveze, dostavit će svoje rješenje probacijskom uredu radi nadzora nad izvršavanjem obveza.
(2) Po zaprimanju rješenje iz stavka 1. ovog članka probacijski ured će bez odgode pozvati osobu uključenu u probaciju i izraditi pojedinačni program postupanja.
(3) Probacijski ured će izvijestiti nadležnog državnog odvjetnika o tijeku izvršavanja pojedinačnog programa postupanja u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva.
(4) Probacijski ured će bez odgode izvijestiti državnog odvjetnika o neizvršavanju utvrđenih obveza.
(5) Probacijski ured će izvijestiti državnog odvjetnika o provođenju naložene obveze po njenom izvršenju.
Glava VII. IZVRŠAVANJE UVJETNE OSUDE I DJELOMIČNE UVJETNE OSUDE S POSEBNOM OBVEZOM I/ILI ZAŠTITNIM NADZOROM I/ILI SIGURNOSNOM MJEROM
Zaštitni nadzor i posebne obveze
Članak 20.
(1) Sud će pravomoćnu i izvršnu odluku kojom je izrečen zaštitni nadzor i/ili posebne obveze uz uvjetnu osudu ili djelomičnu uvjetnu osudu, u roku od osam dana dostaviti probacijskom uredu prema mjestu prebivališta, odnosno boravišta osuđenika radi izvršavanja.
(2) Po zaprimanju odluke iz stavka 1. ovog članka probacijski ured će bez odgode pozvati osobu uključenu u probaciju i izraditi pojedinačni program postupanja iz članka 12. ovog Zakona.
(3) Ako se osuđenik niti u roku od osam dana od dana za koji je pozvan ne javi probacijskom uredu ili mu dostava nije mogla biti izvršena na adresu koju je osuđenik dao sudu, probacijski ured će obavijestiti sud o nemogućnosti izvršavanja sudske odluke.
(4) Probacijski ured će bez odgode izvijestiti nadležni sud ukoliko osoba uključena u probaciju ne surađuje s probacijskim službenikom prije izrade pojedinačnog programa postupanja te ako ne ispunjava obveze utvrđene pojedinačnim programom postupanja. Ukoliko osoba uključena u probaciju ne ispunjava obveze utvrđene pojedinačnim programom posutpanja, probacijski ured može dostaviti nadležnom sudu izvješće s prijedlogom za preispitivanje izvršavanja zaštitnog nadzora.
(5) Probacijski ured će na traženje nadležnog suda dostaviti izvješće o tijeku izvršavanja pojedinačnog programa postupanja u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva.
(6) Kada probacijski ured ocijeni to potrebnim, dostavit će nadležnom sudu prijedlog promjene, produljenja ili prestanka provođenja zaštitnog nadzora prije isteka roka, odnosno prijedlog produljenja roka za provođenje posebne obveze, ukidanje posebne obveze ili zamjene drugom.
(7) Probacijski ured će bez odgode izvijestiti i nadležnu policijsku upravu ukoliko se radi o kršenju posebnih obveza koje se provode uz pomoć policije.
(8) Probacijski ured dostavlja sudu zaključno izvješće u roku od trideset dana od dana isteka roka izvršavanja.
(9) Ustanove i druge pravne osobe u kojima osuđenik izvršava posebne obveze i sigurnosne mjere obavještavaju probacijski ured o izvršavanju tih obveza i mjera.
(10) Sigurnosna mjera izrečena uz uvjetnu osudu izvršava se sukladno odredbama o izvršavanju sigurnosnih mjera iz članaka 21. i 22. ovog Zakona.
(11) Načini izvršavanja zaštitnog nadzora ili posebne obveze propisat će se Pravilnikom iz članka 4. stavka 8. ovog Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROBACIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnoga suda Republike Hrvatske ).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
a) Ocjena stanja
Izvršavanje kaznenopravnih sankcija u Republici Hrvatskoj propisano je Zakonom o izvršavanju kazne zatvora (Narodne novine, br. 128/99 , 55/2000 , 59/2000 , 129/2000 , 59/2001 , 67/2001 , 11/2002 , 190/2003 , 76/2007 , 27/2008 , 83/2009 , 18/2011 , 48/2011 , 125/2011 , 56/2013 i 150/2013 ) i Zakonom o probaciji (Narodne novine, broj 143/2012).
Prvi Zakon o probaciji donesen je u prosincu 2009. godine (Narodne novine, broj 153/2009) i bio je osnova za izgradnju profesionalne Probacijske službe. Nakon što su se 2011. godine započeli otvarati probacijski uredi i sustav se formirao, postalo je jasnije u kojem smjeru treba razvijati Probacijsku službu u Republici Hrvatskoj. Izmjene i dopune Kaznenog zakona (Narodne novine, broj 143/2012) koje su stupile na snagu 1. siječnja 2013. godine propisale su brojne novine u određivanju pojedinih instituta iz nadležnosti probacijskog sustava pa je bilo nužno izraditi novi Zakon o probaciji. Zakon o probaciji iz 2012. godine, a koji je u primjeni od 1. siječnja 2013. godine, donesen je radi usklađenja s novim Kaznenim zakonom (Narodne novine, br. 125/2011 i 144/2012).
Paralelno sa stupanjem na snagu novoga Zakona o probaciji, u siječnju 2013. godine, otvoren je i posljednji od 12 probacijskih ureda u Republici Hrvatskoj te je Probacijska služba zaživjela u punom opsegu: postala je dostupna svim građanima te je započela izvršavanje različitih poslova u svim fazama kaznenog postupka kako je to propisano Kaznenim zakonom i Zakonom o probaciji.
Profesionalna Probacijska služba danas djeluje kroz Središnji ured u Ministarstvu pravosuđa i 12 lokalnih probacijskih ureda smještenih u Bjelovaru, Dubrovniku, Osijeku, Požegi, Puli, Rijeci, Sisku, Splitu, Varaždinu, Zadru i Zagrebu. U protekloj 2016. godini Probacijska služba je ostvarila odlične rezultate u izvršavanju probacijskih poslova. Zaprimljeno je 4147 novih predmeta u rad, 90,4% predmeta je uspješno izvršeno, a osobe uključene u probaciju odradile su ukupno 539.780 sati rada za opće dobro. Značajan je ovaj konstantni porast broja predmeta u radu probacijskih ureda: od 1573 predmeta zaprimljena 2012. godine, preko 3304 predmeta zaprimljenih tijekom 2013. godine, do 4147 predmeta 2016. godine. Ovaj porast je osobito izražen kod predmeta rada za opće dobro:  ako je 2012. godine zaprimljeno 954 predmeta, 2013. godine 1092, a 2016. godine 1474 predmeta rada za opće dobro. Značajan je porast predmeta uvjetnog otpusta u okviru kojih probacijski službenici rade sa počiniteljima najtežih kaznenih djela (tako je primjerice tijekom 2016. godine u nadzoru bilo 194 osuđenika koji su počinili kazneno djelo ubojstva, 117 osuđenika koji su počinili kazneno djelo silovanje). Ovaj porast broja predmeta pokazuje kako je probacija u kazneno-pravnom sustavu prihvaćena kao stručan i relevantan partner u procesu izvršavanja sankcija.
Budući se izmjenama i dopunama Kaznenog zakona u 2015. godini (Narodne novine, broj 56/2015) između ostaloga, određuju i nove nadležnosti za probacijski sustav potrebno je s time uskladiti Zakon o probaciji. Naime, izmjenama i dopunama Kaznenog zakona probaciji se u nadležnost stavlja dio sigurnosnih mjera. Osim navedenoga, došlo je i do izmjena vezano uz nadzor izvršavanja posebnih obveza te izvršavanje kaznenopravne sankcije rada za opće dobro u 2015. godini, ali isto tako i u 2017. godini. Također, praksa rada probacijskih ureda tijekom ovih godina pokazala je potrebu za određenim promjenama u zakonodavnom uređenju izvršavanja probacijskih poslova. Zbog svega navedenog izrađene su izmjene i dopune Zakona o probaciji. Kako se radi o većem broju intervencija u Zakon, potrebno je donijeti novi Zakon o probaciji.
Osim što se Prijedlogom zakona o probaciji predlaže usklađivanje s izmjenama i dopunama Kaznenog zakona, osobito vezano uz pitanje izvršavanja pojedinih sigurnosnih mjera kao poslova iz nadležnosti probacije te redefiniranje izvršavanja rada za opće dobro i posebnih obveza, preciziranje nadziranja uvjetnog otpusta i zaštitnog nadzora te druga pitanja uređena Kaznenim zakonom, a koja se odnose na izvršavanje probacijskih poslova, također je osobito važno istaknuti da su sudska praksa i stručna stajališta Vrhovnog suda Republike Hrvatske ukazali da je dio odredbi Zakona o probaciji potrebno izmijeniti kako bi se uskladile sa izričajem iz Kaznenog zakona (naime, Vrhovni sud Republike Hrvatske donio je pravna shvaćanja vezano uz primjenu određenih zakonskih odredbi vezano uz izvršavanje probacijskih poslova).
Dakle, novim Zakonom o probaciji olakšat će se i ubrzati postupanje probacijskih službenika, unaprijediti suradnja s drugim dionicima te će se otkloniti nedostaci vezani uz pitanje nadležnosti. Isto tako, njegovim donošenjem usklađuje se postupanje probacijskih službenika u odnosu na poslove koji su im u nadležnost stavljeni izmjenama i dopunama Kaznenog zakona. Preostale izmjene rezultat su usklađivanja i sa izmjenama i dopunama Zakona o izvršenju kazne zatvora te potreba na koje je ukazala praksa, kao i uklanjanja uočenih nejasnoća u primjeni samog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Prijedlog zakona o probaciji sastoji se od dvanaest glavnih dijelova:
1. Uvodne odredbe
2. Temeljna načela
3. Prava i obveze osobe uključene u probaciju
4. Probacijski poslovi i dokumentacija
5. Izvješća
6. Izvršavanje obveze po rješenju državnog odvjetnika
7. Izvršavanje uvjetne osude i djelomično uvjetne osude s posebnom obvezom i/ili zaštitnim nadzorom i/ili sigurnosnim mjerom
8. Izvršavanje sigurnosnih mjera
9. Izvršavanje rada za opće dobro
10. Izvršavanje uvjetnog otpusta
11. Probacijski poslovi tijekom izvršavanja kazne zatvora
12. Prijelazne i završne odredbe.
Ovim Prijedlogom zakona uređuju se odredbe koje treba uskladiti sa Kaznenim zakonom, kao i one odredbe koje su izazivale poteškoće u primjeni te se sada uređuju na način da odgovaraju potrebama prakse, ali i preporukama iz Twinning projekta „Podrška daljnjem razvoju i jačanju probacijske službe u Hrvatskoj“ u skladu s EU standardima i europskom praksom.
Određuje se krajnji datum za dostavu godišnjeg izvješća o radu Probacijske službe koji je usklađen s datumom podnošenja godišnjih izvješća drugih državnih tijela. Predviđa se i osnivanje međuresornog odbora sastavljenog od predstavnika relevantnih tijela (pravosudnih tijela, policije, zatvorskog sustava, probacije, sustava socijalne skrbi itd.)
Učinjena su bitna poboljšanja vezana uz obavljanje probacijskih poslova kao što je primjerice pitanje prikupljanja osobnih i drugih podataka te je jasno definirano da probacija postupa samo prema punoljetnim počiniteljima kaznenih djela (i do sada je probacija postupala isključivo prema punoljetnim osobama no to nije bilo izričito navedeno u Zakonu).
U vidu posebnih glava dodano je izvršavanje sigurnosnih mjera (obavezno psihijatrijsko liječenje, obvezno liječenje od ovisnosti, obvezan psihosocijalni tretman) te izvršavanje obveza po rješenju državnog odvjetnika.
U Prijedlogu zakona o probaciji, vezano uz izvršavanje rada za opće dobro, unesene su bitne promjene koje je inicirala dosadašnja praksa u izvršavanju probacijskih poslova. Navedeno će doprinijeti boljoj ujednačenosti i kvalitetnijem izvršavanju ove sankcije. Prijedlogom je jasnije definirana nadležnost tijela koje prati izvršavanje ove sankcije, te tijela kojima probacija podnosi izvješća i dostavlja obavijesti u konkretnim predmetima, za što se očekuje da će doprinijeti bržem donošenju sudskih odluka, a to je od osobitog značaja u slučajevima neizvršavanja rada za opće dobro, odnosno izbjegavanja izvršavanja sankcije.
Nadalje, definirana je mogućnost donošenja rješenja o odgodi izvršavanja rada za opće dobro, prije donošenja rješenja o upućivanju na rad, što postojećim Zakonom nije bilo predviđeno, a pokazalo se potrebnim u praksi (često se u praksi događalo da jedan od razloga za odgodu nastupi prije donošenja rješenja, npr. akutno oboljenje, pa je tada trebalo donijeti rješenje o upućivanju na rad za opće dobro, a nakon toga se donosilo novo rješenje o odgodi čime se samo dodatno birokratiziralo postupanje). Također su prošireni razlozi za odgodu i prekid rada za opće dobro kako bi se uskladili sa životnim situacijama i potrebama osoba uključenih u probaciju (npr. mogućnost odgode/prekida rada za opće dobro zbog sezonskog posla ili odlaska na brod, a za što do sada nije bilo zakonske mogućnosti). Isto tako, sada je moguće da se i po službenoj dužnosti donese rješenje o odgodi/prekidu rada za opće dobro ukoliko osoba uključena u probaciju to nije sama u stanju zatražiti (ovakva potreba uočena je za vrijeme elementarnih nepogoda u Istočnoj Slavoniji).
Kod probacijskih poslova propisuje se i nadziranje prekida izvršavanja kazne zatvora kada to odluči sudac izvršenja te nadzor nad korištenjem pogodnosti tijekom izvršavanja kazne zatvora kada zatvor odnosno kaznionica procijeni potrebnim, a što do sada nije bilo u cijelosti definirano. Vezano uz dostavu izvješća od strane probacijske službe na zahtjev nadležnih tijela, preciznije je određeno kada zatvor odnosno kaznionica može zatražiti izvješće od probacijske službe, a konkretnije su i opisane okolnosti koje probacijski službenik provjerava u okviru dostave izvješća o uvjetnom otpustu nadležnom tijelu.
Vezano uz same probacijske službenike, navodi se da im pripada poseban dodatak na plaću zbog težine i naravi posla i posebnih uvjeta rada. Naime, probacijski službenici svakodnevno rade sa visokorizičnim počiniteljima kaznenih djela bez posebnih sigurnosnih zaštita. Osim toga, probacijski službenici su vrlo često na terenu koji uključuje i odlazak u dom počinitelja kaznenog djela, a dio probacijskih poslova mogu obavljati i u samim kaznionicama i zatvorima u neposrednom radu sa zatvorenicima. Osobe uključene u probaciju vrlo često imaju teške zdravstvene probleme (različite psihičke bolesti kao što su poremećaj ličnosti, psihoze, šizofrenija, PTSP, ali i druge bolesti kao što su hepatitis, tuberkuloza i slično) što povećava opasnost za život i zdravlje probacijskih službenika. Posebni dodaci na plaću probacijskih službenika propisani su Uredbom o poslovima i posebnim uvjetima rada u državnoj službi. Također, ovim Prijedlogom zakona uz dosadašnju službenu iskaznicu uvodi i značka za probacijske službenike radi bolje prepoznatljivosti (izrada znački za probacijske službenike neće iziskivati dodatno opterećenje državnog proračuna Republike Hrvatske jer su materijalna sredstva osigurana u proračunu tijela).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
c) Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Zakon o probaciji će se uskladiti s izmjenama i dopunama Kaznenog zakona te će se sukladno tome ovim novim Zakonom obuhvatiti svi probacijski poslovi. Također, novim Zakonom o probaciji pojednostavit će se rad probacijske službe što će doprinijeti kvaliteti izvršavanja poslova i ubrzati suradnju probacijskih ureda s nadležnim tijelima.
Strateško opredjeljenje probacijskog sustava o suradnji sa zajednicom radi zaštite javnosti i smanjenja rizika od recidivizma kroz rehabilitaciju i reintegraciju počinitelja kaznenog djela u zajednicu je zadržano i unaprijeđeno. Donošenjem novog Zakona o probaciji očekuje se i racionalnije i učinkovitije izvršavanje probacijskih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provedba ovoga Zakona osigurat će se unutar postojećih sredstava iz Državnog proračuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O PROBACIJI, S OBRAZLOŽENJEM
Prilaže se tekst Nacrta prijedloga Zakona o probaciji s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROBACIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Dio prvi OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava I. UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Osnovna odredba
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 1.
Ovaj Zakon propisuje svrhu i sadržaj probacijskih poslova, način izvršavanja tih poslova i tijela nadležna za njihovo izvršenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Svrha i sadržaj probacijskih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 2.
(1) Probacijski poslovi su poslovi od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, a obavljaju se s ciljem zaštite društvene zajednice od počinitelja kaznenog djela, njegove resocijalizacije i reintegracije u zajednicu utjecanjem na rizične čimbenike koji su povezani s činjenjem kaznenih djela.
(2) Probacijski poslovi se obavljaju pri odlučivanju o kaznenom progonu, izboru vrste kazni i izvršavanju kazni izrečenih počinitelju kaznenog djela.
(3) O radu probacijske službe Vlada Republike Hrvatske izvješćuje Hrvatski sabor jedanput godišnje, a najkasnije do 31. ožujka za prethodnu godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Način izvršavanja probacijskih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 3.
(1) Probacijske poslove obavljaju probacijski službenici u probacijskim uredima i radom na terenu, na temelju zahtjeva, pravomoćnih i izvršnih odluka suda, ili zahtjeva, odnosno odluka državnog odvjetnika te kaznionica ili zatvora, pojedinačno za svaku osobu uključenu u probaciju. Probacijski poslovi mogu se obavljati i u zatvorima i kaznionicama.
(2) Odluke i druga pismena izrađena pri obavljanju probacijskih poslova nisu upravni akti u smislu Zakona o općem upravnom postupku te se dostavljaju sukladno odredbama o dostavi propisanih Zakonom o kaznenom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Tijela nadležna za izvršavanje probacijskih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 4.
(1) Provođenje probacijskih poslova je u nadležnosti središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove pravosuđa koje te poslove obavlja putem nadležne unutarnje ustrojstvene jedinice (u daljnjem tekstu: probacijsko tijelo), u čijem sastavu su Središnji ured i probacijski uredi. Probacijsko tijelo u izvršavanju probacijskih poslova surađuje s tijelima državne vlasti, znanstvenim i drugim ustanovama, tijelima lokalne zajednice i drugim institucijama ili pravnim osobama te razmjenjuje relevantne informacije i podatke.
(2) Za potrebe koordinacije i unaprjeđenja kvalitete obavljanja probacijskih poslova može se osnovati međuresorni odbor sastavljen od predstavnika probacijske službe, zatvorskog sustava, policije, sudova, državnog odvjetništva, sustava socijalne skrbi te po potrebi i od drugih relevantnih sudionika u izvršavanju probacijskih poslova.
(3) Središnji ured prati, unapređuje i nadzire zakonitost rada i postupanja u probacijskim uredima te provodi nadzor nad radom probacijskih ureda, prati i proučava primjenu propisa o izvršavanju probacijskih poslova, neposredno poduzima ili nadležnim tijelima predlaže mjere za poboljšanje probacijskog sustava, prikuplja i obrađuje statističke podatke te obavlja i druge poslove propisane ovim Zakonom i drugim propisima.
(4) Središnji ured osim ovlasti iz općeg propisa u svezi s obavljanjem nadzora, ovlašten je poništiti ili ukinuti svaki nepravilan ili nezakonit akt probacijskog ureda, te odrediti donošenje novog akta ili sam donijeti akt.
(5) Za poslove probacije nadležnost probacijskog ureda određuje se prema mjestu prebivališta odnosno boravišta osobe uključene u probaciju.
(6) Iznimno od stavka 5. ovog članka ako iz opravdanih razloga i sukladno načelu efikasnosti proizlazi potreba za nadležnošću nekog drugog probacijskog ureda u Republici Hrvatskoj o tome će odlučiti Središnji ured.
(7) Probacijske poslove obavljaju probacijski službenici: socijalni pedagozi, socijalni radnici, psiholozi i pravnici te iznimno drugi stručnjaci u području drugih društvenih i humanističkih znanosti.
(8) Usavršavanje probacijskih službenika organizira se putem edukacijskog centra probacijskog tijela sukladno Pravilniku o načinu obavljanja probacijskih poslova kojeg donosi ministar nadležan za poslove pravosuđa.
(9) Probacijski službenici zadužuju službenu značku i službenu iskaznicu, čiji se izgled i sadržaj propisuje Pravilnikom iz stavka 8. ovog članka.
(10) Službenici probacijskih ureda su: probacijski službenici (uključujući rukovodeće probacijske službenike – voditelje probacijskih ureda) te referenti koji rade u posebnim uvjetima i imaju posebne dužnosti i ovlasti.
(11) Službenicima probacijskih ureda zbog težine i naravi posla i posebnih uvjeta rada kao što su povećana opasnost za život i zdravlje radi nasilja, izloženost zaraznim bolestima i stresu, stalna pripravnost, pripada poseban dodatak na plaću.
(12) Poslove s posebnim uvjetima rada i pravo na posebne dodatke iz stavka 11. ovog članka utvrđuje uredbom Vlada Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Značenje izraza
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 5.
(1) Osoba uključena u probaciju je svaka punoljetna osoba prema kojoj se na temelju odluke i zahtjeva nadležnog tijela provode probacijski poslovi propisani ovim Zakonom, a koja ima prebivalište ili boravište u Republici Hrvatskoj.
(2) Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje bez obzira na to jesu li u ovom Zakonu korišteni u muškom ili ženskom rodu odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava II. TEMELJNA NAČELA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Zabrana nezakonitog postupanja i diskriminacije
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 6.
(1) Osobi uključenoj u probaciju jamče se prava utvrđena Ustavom Republike Hrvatske, međunarodnim ugovorima, Zakonom o suzbijanju diskriminacije i ovim Zakonom.
(2) Osobi uključenoj u probaciju zajamčena prava smiju se iznimno ograničiti ako je to propisano zakonom i prijeko potrebno radi postizanja svrhe probacijskih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Pristanak
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 7.
Osoba može biti uključena u probaciju na temelju osobnog pristanka, osim kada je zakonom drugačije propisano.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava III. PRAVA I OBVEZE OSOBE UKLJUČENE U PROBACIJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Prava osobe uključene u probaciju
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 8.
(1) Osobi uključenoj u probaciju jamči se zaštita osobnosti i tajnost osobnih podataka.
(2) Osoba uključena u probaciju ima pravo uvida u podatke osobnika, osim u stručne nalaze, mišljenja i procjene.
(3) Probacijski službenik pri obavljanju probacijskih poslova ovlašten je od fizičkih i pravnih osoba prikupljati osobne i ostale potrebne podatke o osobama uključenim u postupke probacije relevantne za obavljanje probacijskog posla, izvršiti uvid u službenu dokumentaciju nadležnih tijela i pravnih osoba te od njih zatražiti dostavu dokumentacije bez posebnog pristanka osobe uključene u probaciju. Dobiveni podaci su neklasificirani podaci u smislu posebnog zakona i smiju se koristiti samo u službene svrhe.
(4) Probacijski službenik će radi utvrđivanja i potvrđivanja istovjetnosti osobe uključene u probaciju izvršiti uvid u njezinu osobnu iskaznicu, u druge osobne dokumente te u OIB, odnosno zatražiti od osobe vlastoručni potpis.
(5) Osoba uključena u probaciju ima pravo pritužbe na postupanje probacijskog službenika voditelju nadležnog probacijskog ureda koji je o pritužbi dužan odlučiti u roku od trideset dana od dana zaprimanja pritužbe. Protiv rješenja voditelja nadležnog probacijskog ureda osoba uključena u probaciju ima pravo žalbe središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove pravosuđa u roku od tri radna dana od dana primitka rješenja.
(6) Osoba uključena u probaciju ne snosi troškove nastale primjenom ovoga Zakona, no dužna je samostalno organizirati prijevoz i podmiriti troškove prijevoza koji proizlaze iz uključivanja u probaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Obveze osobe uključene u probaciju
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 9.
(1) Osoba uključena u probaciju svojim potpisom prihvaća ciljeve pojedinačnog programa postupanja.
(2) Osoba uključena u probaciju dužna je bez odgode o promjeni mjesta prebivališta, odnosno boravišta, kao i o promjeni kontakt podataka obavijestiti probacijski ured, neovisno o obvezama koje proizlaze iz drugih zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Dio drugi PROBACIJSKI POSLOVI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava IV. PROBACIJSKI POSLOVI I DOKUMENTACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Probacijski poslovi
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 10.
(1) Probacijski poslovi su:
1. izrada izvješća: na zahtjev državnog odvjetnika, suda, suca izvršenja, kaznionica, odnosno zatvora te tijela nadležnog za uvjetni otpust,
2. nadzor izvršavanja obveza prema rješenju državnog odvjetnika,
3. organiziranje i nadziranje izvršavanja uvjetne osude i djelomične uvjetne osude s posebnom obvezom i/ili zaštitnim nadzorom i/ili sigurnosnom mjerom koju nadzire probacijsko tijelo,
4. organiziranje i nadziranje izvršavanje sigurnosnih mjera iz nadležnosti probacije,
5. organiziranje i nadziranje izvršavanja rada za opće dobro,
6. izvršavanje uvjetnog otpusta,
7. sudjelovanje u izvršavanju prekida kazne zatvora,
8. nadzor korištenja pogodnosti izlaska tijekom izvršavanja kazne zatvora.
(2) Sadržaj izvješća i dokumentacije koje u obavljanju probacijskih poslova izrađuje probacijski ured propisuje se Pravilnikom iz članka 4. stavka 8. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Procjena kriminogenog rizika i tretmanskih potreba
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 11.
Radi izvršavanja probacijskih poslova probacijski ured izrađuje procjenu kriminogenog rizika i tretmanskih potreba za svaku osobu uključenu u probaciju kojoj je izrečen zaštitni nadzor te za ostale osobe uključene u probaciju prema stručnoj procjeni probacijskog ureda.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Pojedinačni program postupanja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 12.
(1) Pojedinačni program postupanja izrađuje probacijski ured za potrebe provođenja probacijskih poslova koji se odnose na izvršavanje zaštitnog nadzora, sigurnosnih mjera, posebnih obveza i obveza, te kod izvršavanja drugih poslova po procjeni probacijskog ureda. Sadržaj pojedinačnog programa postupanja uređuje se Pravilnikom iz članka 4. stavka 8. ovoga Zakona, ovisno o vrsti probacijskog posla.
(2) Probacijski ured nadležnom tijelu dostavlja sve relevantne informacije važne za postupanje u predmetu, a u slučaju nepridržavanja pojedinačnog programa postupanja probacijski službenik će nadležnom tijelu bez odgode dostaviti izvješće, na daljnje postupanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Probacijski informacijski sustav i osobnik
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 13.
(1) U Probacijski informacijski sustav službenici probacijskih ureda unose podatke o osobi uključenoj u probaciju, podatke o presudi odnosno rješenju na temelju kojeg je uključena u probaciju te sve bitne informacije o izvršavanju probacijskog posla.
(2) U Probacijski informacijski sustav službenici probacijskih ureda spremaju i sve ulazne i izlazne dokumente vezane uz osobu uključenu u probaciju i izvršavanje probacijskog posla.
(3) Probacijski službenici vode i osobnik o osobama uključenim u probaciju u papirnatom obliku sukladno Pravilniku iz članka 4. stavka 8. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava V. IZVJEŠĆA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Izvješće državnom odvjetniku
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 14.
Državni odvjetnik može zatražiti izvješće od probacijskog ureda u postupku odlučivanja o kaznenom progonu kao i o prijedlogu vrste i mjere kaznenopravne sankcije. Probacijski ured će u roku od trideset dana od dana zaprimanja zahtjeva dostaviti izvješće državnom odvjetniku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Izvješće sudu
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 15.
Sud može zatražiti izvješće od probacijskog ureda prilikom odlučivanja o izboru vrste i mjere kaznenopravne sankcije. Probacijski ured će u roku od trideset dana od dana zaprimanja zahtjeva dostaviti traženo izvješće sudu.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Izvješće sucu izvršenja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 16.
(1) Sudac izvršenja može zatražiti izvješće od probacijskog ureda u postupku odlučivanja o prekidu izvršavanja kazne zatvora.
(2) Izvješće sucu izvršenja sadrži podatke o konkretnim okolnostima koje sudac izvršenja navede u zahtjevu. Probacijski ured podatke i informacije prikuplja isključivo u okviru svog djelokruga rada.
(3) O utvrđenim okolnostima iz stavka 2. ovog članka probacijski ured će u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva izvijestiti suca izvršenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Izvješće tijelu nadležnom za uvjetne otpuste
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 17.
(1) Na zahtjev tijela nadležnog za uvjetne otpuste probacijski ured će:
– prikupiti i dostaviti obavijesti o mogućnosti smještaja na adresi dostavljenoj od strane nadležnog tijela te provjeriti i druge konkretne okolnosti koje zatraži nadležno tijelo,
– utvrditi mogućnosti nastavka provođenja obveza utvrđenih pojedinačnim programom izvršavanja kazne zatvora sukladno podacima dobivenim od kaznionice odnosno zatvora (nastavak školovanja, nastavak liječenja ili odvikavanja od ovisnosti, nastavak drugih posebnih programa).
(2) O utvrđenim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka probacijski ured će u roku od petnaest dana od zaprimanja zahtjeva izvijestiti tijelo nadležno za uvjetne otpuste.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Izvješće kaznionici, odnosno zatvoru kod pogodnosti izlaska
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 18.
(1) Kaznionica, odnosno zatvor može zatražiti od probacijskog ureda izvješće prilikom odlučivanja o pogodnosti izlaska zatvorenika u mjesto prebivališta ili boravišta.
(2) Izvješće kaznionici, odnosno zatvoru sadrži podatke o konkretnim okolnostima koje kaznionica odnosno zatvor smatra važnim za odluku o pogodnosti izlaska zatvorenika u mjesto prebivališta ili boravišta.
(3) Probacijski ured će u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva izvijestiti kaznionicu, odnosno zatvor o svim okolnostima važnim za donošenje odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava VI. IZVRŠAVANJE OBVEZA PO RJEŠENJU DRŽAVNOG ODVJETNIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Način izvršavanja obveza po rješenju državnog odvjetnika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 19.
(1) Ako je državni odvjetnik uvjetno odgodio ili odustao od kaznenog progona i počinitelju odredio obveze, dostavit će svoje rješenje probacijskom uredu radi nadzora nad izvršavanjem obveza.
(2) Po zaprimanju rješenje iz stavka 1. ovog članka probacijski ured će bez odgode pozvati osobu uključenu u probaciju i izraditi pojedinačni program postupanja.
(3) Probacijski ured će izvijestiti nadležnog državnog odvjetnika o tijeku izvršavanja pojedinačnog programa postupanja u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva.
(4) Probacijski ured će bez odgode izvijestiti državnog odvjetnika o neizvršavanju utvrđenih obveza.
(5) Probacijski ured će izvijestiti državnog odvjetnika o provođenju naložene obveze po njenom izvršenju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava VII. IZVRŠAVANJE UVJETNE OSUDE I DJELOMIČNE UVJETNE OSUDE S POSEBNOM OBVEZOM I/ILI ZAŠTITNIM NADZOROM I/ILI SIGURNOSNOM MJEROM
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Zaštitni nadzor i posebne obveze
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Članak 20.
(1) Sud će pravomoćnu i izvršnu odluku kojom je izrečen zaštitni nadzor i/ili posebne obveze uz uvjetnu osudu ili djelomičnu uvjetnu osudu, u roku od osam dana dostaviti probacijskom uredu prema mjestu prebivališta, odnosno boravišta osuđenika radi izvršavanja.
(2) Po zaprimanju odluke iz stavka 1. ovog članka probacijski ured će bez odgode pozvati osobu uključenu u probaciju i izraditi pojedinačni program postupanja iz članka 12. ovog Zakona.
(3) Ako se osuđenik niti u roku od osam dana od dana za koji je pozvan ne javi probacijskom uredu ili mu dostava nije mogla biti izvršena na adresu koju je osuđenik dao sudu, probacijski ured će obavijestiti sud o nemogućnosti izvršavanja sudske odluke.
(4) Probacijski ured će bez odgode izvijestiti nadležni sud ukoliko osoba uključena u probaciju ne surađuje s probacijskim službenikom prije izrade pojedinačnog programa postupanja te ako ne ispunjava obveze utvrđene pojedinačnim programom postupanja. Ukoliko osoba uključena u probaciju ne ispunjava obveze utvrđene pojedinačnim programom posutpanja, probacijski ured može dostaviti nadležnom sudu izvješće s prijedlogom za preispitivanje izvršavanja zaštitnog nadzora.
(5) Probacijski ured će na traženje nadležnog suda dostaviti izvješće o tijeku izvršavanja pojedinačnog programa postupanja u roku od petnaest dana od dana zaprimanja zahtjeva.
(6) Kada probacijski ured ocijeni to potrebnim, dostavit će nadležnom sudu prijedlog promjene, produljenja ili prestanka provođenja zaštitnog nadzora prije isteka roka, odnosno prijedlog produljenja roka za provođenje posebne obveze, ukidanje posebne obveze ili zamjene drugom.
(7) Probacijski ured će bez odgode izvijestiti i nadležnu policijsku upravu ukoliko se radi o kršenju posebnih obveza koje se provode uz pomoć policije.
(8) Probacijski ured dostavlja sudu zaključno izvješće u roku od trideset dana od dana isteka roka izvršavanja.
(9) Ustanove i druge pravne osobe u kojima osuđenik izvršava posebne obveze i sigurnosne mjere obavještavaju probacijski ured o izvršavanju tih obveza i mjera.
(10) Sigurnosna mjera izrečena uz uvjetnu osudu izvršava se sukladno odredbama o izvršavanju sigurnosnih mjera iz članaka 21. i 22. ovog Zakona.
(11) Načini izvršavanja zaštitnog nadzora ili posebne obveze propisat će se Pravilnikom iz članka 4. stavka 8. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Glava VIII. IZVRŠAVANJE SIGURNOSNIH MJERA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa
Započinjanje izvršavanja sigurnosnih mjera