PRIJEDLOG ZAKONA O PRIJENOSU I OBRADI PODATAKA O PUTNICIMA U ZRAČNOM PROMETU U SVRHU SPRJEČAVANJA, OTKRIVANJA, ISTRAŽIVANJA I VOĐENJA KAZNENOG POSTUPKA ZA KAZNENA DJELA TERORIZMA I DRUGA TEŠKA KAZNENA DJELA
DIO PRVI
OSNOVNE ODREDBE
Članak 1.
1. Ovim Zakonom uređuje se prijenos podataka o putnicima u zračnom prometu koje prikupljaju zračni prijevoznici te obrada tih podataka, što uključuje njihovo prikupljanje, analizu, korištenje, razmjenu i čuvanje.
2. Podaci prikupljeni u skladu sa ovim Zakonom mogu se obrađivati samo u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela navedena u članku 5. ovog Zakona.
Članak 2.
Ovim Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi se Direktiva (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela (SL L 119/132, od 04.05.2016.).
Članak 3.
Pojedini izrazi koji se koriste u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:
1.„čarter letovi“ su letovi koji se obavljaju u skladu s ugovorom sklopljenim sa samo jednom fizičkom ili pravnom osobom za cijeli kapacitet zrakoplova, a koji prijevoz čini sastavni dio osnovnog paketa grupnog povratnog ili kružnog putovanja putnika u cijelosti ili djelomično obavljen zračnim prijevozom po unaprijed javno objavljenoj jedinstvenoj cijeni te dostupan svim zainteresiranim osobama pod jednakim uvjetima 2.„depersonalizacija podataka“ je postupak kojim se za korisnike čine nevidljivim određene vrste podataka u svrhu onemogućavanja izravne identifikacije osobe na koju se podatak odnosi 3.„druga teška kaznena djela“ su kaznena djela navedena u članku 5. ovog Zakona,4.„jedinica za informacije o putnicima“ je jedinica ustrojena u Ministarstvu unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) koja prikuplja i obrađuje podatke o putnicima u zračnom prometu 5.„linijski zračni prijevoz“ (scheduled air service) su serije letova koje imaju sljedeće karakteristike: a.na svakom letu sjedala i/ili kapacitet za prijevoz tereta i/ili pošte su dostupni javnosti za individualnu nabavu (bilo izravno od zračnog prijevoznika ili od njegovih ovlaštenih zastupnika), b.obavlja se za prometovanje između istih dviju ili više zračnih luka, bilo: •prema objavljenom redu letenja ili •letovima koji su toliko redoviti ili česti tako da predstavljaju prepoznatljivo sistematične serije 1.„putnik“ je osoba koja na temelju ugovora sa zračnim prijevoznikom ima pravo na prijevoz zrakoplovom, 2.„taksi letovi“ su povremeni putnički letovi na zahtjev čiji broj komercijalno iskoristivih putničkih sjedala ne prelazi osam, uz uvjet da je odredište izabrano od najmoprimca te da se nijedan dio kapaciteta zrakoplova ne preprodaje javnosti ili trećim osobama 3.„treće države“ su države koje nisu države članice Europske unije 4.„zračni prijevoznik“ je poduzetnik koji posjeduje valjanu Operativnu licenciju ili jednakovrijedan dokument kojim je ovlašten za obavljanje komercijalnog zračnog prijevoza
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 5.
Podaci koje jedinica za informacije o putnicima prikupi na temelju ovog Zakona mogu se obrađivati samo u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kazneno djelo terorizma i s njime povezana kaznena djela te sljedeća kažnjiva djela za koja je propisana kazna u trajanju od najmanje tri godine: 1.pripadanje zločinačkoj organizaciji, 2.trgovanje ljudima, 3.spolno iskorištavanje djece i dječja pornografija, 4.nedopušteno trgovanje opojnim drogama i psihotropnim tvarima, 5.nedopuštena trgovina oružjem, streljivom i eksplozivima, 6.korupcija, 7.prijevara, uključujući i prijevaru koja ugrožava financijske interese Unije, 8.pranje prihoda stečenog kaznenim djelom i krivotvorenje novca, uključujući euro, 9.računalni kriminalitet/kibernetički kriminalitet, 10.kaznena djela protiv okoliša, uključujući i nedopuštenu trgovinu ugroženim životinjskim vrstama te ugroženim biljnim vrstama i sortama, 11.omogućavanje neovlaštenog ulaska i boravka, 12.ubojstvo, teška tjelesna ozljeda, 13.nezakonita trgovina ljudskim organima i tkivima, 14.otmica, protupravno oduzimanje slobode i držanje talaca, 15.organizirana i oružana pljačka, 16.nedopuštena trgovina kulturnim dobrima, uključujući starine i umjetnička djela, 17.krivotvorenje i piratstvo proizvoda, 18.krivotvorenje administrativnih isprava i trgovina njima, 19.nezakonita trgovina hormonskim tvarima i drugim poticateljima rasta, 20.nedopuštena trgovina nuklearnim ili radioaktivnim materijalima, 21.silovanje, 22.kaznena djela iz nadležnosti Međunarodnog kaznenog suda, 23.protupravno oduzimanje zrakoplova ili brodova, 24.sabotaža, 25.trgovina ukradenim vozilima, 26.industrijska špijunaža.
Članak 6.
1.Ovaj Zakon primjenjuje se na letove u linijskom te čarter i taksi prijevozu kojima je polazište u Republici Hrvatskoj a odredište u drugoj državi ili kojima je polazište u drugoj državi a odredište ili međuslijetanje u Republici Hrvatskoj.
2.Ovaj Zakon primjenjuje se i na letove u linijskom te čarter i taksi prijevozu u hrvatskom zračnom prostoru.
DIO DRUGI
NADLEŽNOST I POSTUPANJE S PODACIMA
POGLAVLJE I.
JEDINICA ZA INFORMACIJE O PUTNICIMA
Članak 7.
1.U okviru obrade podataka, jedinica za informacije o putnicima nadležna je za:
•prikupljanje, korištenje i analizu podataka o putnicima koje vode prijevoznici, pohranu te dostavu tih podataka ili rezultata njihove obrade nadležnim tijelima iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona,
•razmjenu podataka o putnicima i rezultata obrade tih podataka s jedinicama nadležnim za informacije o putnicima drugih država članica i Agencijom Europske unije za suradnju tijela za izvršavanje zakonodavstva (u daljnjem tekstu: Europol).
2. U radu jedinice za informacije o putnicima mogu sudjelovati predstavnici nadležnih tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona.
Članak 8.
1.U Ministarstvu unutarnjih poslova odredit će se službenik koji će obavljati poslove službenika za zaštitu podataka, sukladno posebnim propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
2.Službenik za zaštitu podataka ima pristup svim podacima koje obrađuje jedinica za informacije o putnicima. Ako službenik za zaštitu podataka smatra da obrada bilo kojih podataka nije bila zakonita, može uputiti predmet nacionalnom nadzornom tijelu iz članka 33. ovoga Zakona.
Članak 9.
Jedinica za informacije o putnicima obrađuje podatke iz evidencije podataka o putnicima na sigurnoj lokaciji.
POGLAVLJE II.
OBVEZE ZRAČNIH PRIJEVOZNIKA
Članak 10.
1.Podaci o putnicima u zračnom prometu koje zračni prijevoznici prenose jedinici za informacije o putnicima su:
1.Kod evidencije podataka o putnicima u zračnom prometu
2.Datum rezervacije/izdavanja karte
3.Predviđen(i) datum(i) putovanja
4.Ime(na)
5.Adresa i kontaktni podaci (telefonski broj, adresa e-pošte)
6.Svi podaci o načinu plaćanja, uključujući adresu za slanje računa
7.Cjeloviti plan puta za određenu evidenciju podataka o putnicima
8.Podaci o programima vjernosti
9.Putnička agencija/putnički agent
10.Status putnika, uključujući informacije o potvrdi, prijavi na let, neprijavljivanju na let ili prijavi u posljednjem trenutku bez rezervacije
11.Razdijeljene/podijeljene informacije iz evidencije podataka o putnicima
12.Opće primjedbe (uključujući sve dostupne informacije o maloljetnim putnicima bez pratnje mlađima od 18 godina, kao što su ime i spol maloljetnika, dob, jezik/jezici koje govori, ime i kontaktni podaci pratitelja na polasku i kako je povezan s maloljetnikom, ime i kontaktni podaci pratitelja na dolasku i kako je povezan s maloljetnikom, agent na polasku i dolasku)
13.Informacije s putne karte, uključujući broj karte, datum izdavanja karte, jednosmjerne karte, polja elektronskih karata koja se odnose na cijenu (Automated Ticket Fare Quote)
14.Broj sjedala i ostale informacije o sjedalu
15.Informacije o zajedničkom letu (code share)
16.Sve informacije koje se odnose na prtljagu
17.Broj i imena drugih putnika iz evidencije podataka o putnicima
18.Potpune i točne informacije o putnicima koje će prevoziti, a koje zračni prijevoznik dostavlja sukladno odredbama Zakona o nadzoru državne granice (Narodne novine br. 83/13 i 27/16) (API) (broj i vrsta putne isprave, državljanstvo, ime i prezime, datum rođenja, naziv graničnog prijelaza na kojem će ući u Republiku Hrvatsku, oznaku leta, vrijeme polaska i dolaska, ukupan broj putnika, prvo mjesto ukrcaja)
19.Sve kronološke izmjene podataka iz evidencije podataka o putnicima navedene u točkama od 1. do 18. ovog stavka.
2.Zračni prijevoznik je dužan prenijeti jedinici za informacije o putnicima sve podatke iz stavka 1. prikupljene u okviru redovnog poslovanja.
3.Ukoliko zračni prijevoznik prenese podatke koji nisu navedeni u stavku 1. ovog članka, jedinica za informacije o putnicima, odmah po primitku, trajno briše takve podatke.
4.Zračni prijevoznik dužan je podatke iz stavka 1. prenositi elektroničkim putem, upotrebljavajući zajedničke protokole i podržane formate za prijenos podataka iz evidencije o putnicima, utvrđene provedbenim propisima koje donosi Europska komisija ili, u slučaju tehničke neispravnosti, nekim drugim odgovarajućim načinom koji jamči odgovarajuću razinu sigurnosti podataka.
5.U slučaju zajedničkih letova (code share) jednog zračnog prijevoznika ili više njih podatke jedinici za putnike prenosi zračni prijevoznik koji obavlja let.
6.Podaci iz stavka 1. ovog članka prenose se bez naknade.
Članak 11.
1.Zračni prijevoznik je dužan jedinici za informacije o putnicima prenijeti podatke iz članka 10. stavka 2. ovog Zakona:
•24 sata prije zakazanog vremena polaska zrakoplova te
•odmah po zatvaranju leta odnosno nakon što su se putnici ukrcali u zrakoplov koji se sprema za polazak i kada se putnici više ne mogu ukrcati ni iskrcati.
2.U slučaju iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka, zračni prijevoznik može dostaviti samo podatke koji se razlikuju u odnosu na podatke dostavljene sukladno stavku 1. podstavku 1. ovog članka.
3.Iznimno od stavka 1. ovog članka, ako je pristup podacima iz evidencije podataka o putnicima potreban kako bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. ovog Zakona, zračni prijevoznik dužan je, za svaki slučaj pojedinačno, na zahtjev jedinice za informacije o putnicima, prenijeti toj jedinici podatke iz članka 10. stavka 2. ovog Zakona.
POGLAVLJE III.
OBRADA PODATAKA O PUTNICIMA
Članak 12.
1.Jedinica za informacije o putnicima na temelju podataka iz članka 10. ovog Zakona:
•obavlja procjenu putnika na letovima iz članka 6. ovog Zakona radi identificiranja osoba za koje je potrebno dodatno ispitivanje od strane nadležnih tijela iz članka 16. ovog Zakona odnosno Europola radi postojanja mogućnosti povezanosti s kaznenim djelom iz članka 5. ovog Zakona,
•dostavlja podatke, na temelju obrazloženog zahtjeva, domaćim i stranim nadležnim tijelima iz članka 16. ovog Zakona i Europolu,
•provodi analizu podataka o putnicima u svrhu ažuriranja ili određivanja novih kriterija za provođenje procjena koje se provode na temelju podstavka 1. ovog stavka, kako bi se identificirale sve osobe koje bi mogle biti uključene u kazneno djelo iz članka 5. ovog Zakona.
2.Pri provođenju procjene iz stavka 1. podstavka 1. ovog članka, jedinica za informacije o putnicima može:
•sravnjivati podatke iz članka 10. ovog Zakona s podacima koje su, sukladno posebnim propisima, ovlaštena prikupljati domaća nadležna tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona, te s podacima sadržanim u zbirkama podataka relevantnim za svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, koje vode domaća nadležna tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona
3.Procjena putnika iz stavka 1. podstavka 1. ovog članka mora se provesti na nediskriminirajući način.
Članak 13.
1.Kriterije procjene iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona utvrđuje jedinica za informacije o putnicima te ih redovito preispituje u suradnji s domaćim nadležnim tijelima.
2.Kriteriji procjene moraju biti usmjereni, proporcionalni i određeni i ne smiju se temeljiti na rasi ili etničkom podrijetlu, političkim stajalištima, vjerskim ili drugim uvjerenjima, sindikalnom članstvu, zdravlju ili spolnom životu ili spolnoj orijentaciji ispitanika.
Članak 14.
Ako se na temelju procjene putnika iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona, automatiziranom obradom podataka utvrdi mogućnost da bi određena osoba mogla biti uključena u kazneno djelo iz članka 5. ovog Zakona (u daljnjem tekstu: pozitivan rezultat obrade), jedinica za informacije o putnicima dodatno će provjeriti rezultate obrade neautomatiziranom provjerom odnosno neposrednim uvidom u evidencije i baze podataka radi utvrđivanja potrebe postupanja nadležnog tijela. Nakon provjere, ukoliko se procjeni potrebnim, rezultati obrade, za svaki slučaj pojedinačno, dostavit će se nadležnom domaćem tijelu.
Članak 15.
1.Posljedice procjene putnika iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona ne dovode u pitanje pravo građana Europske unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice.
2.Posljedice procjene iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona podataka o putnicima na letovima unutar Europske unije moraju biti u skladu s Uredbom (EZ) Europskog parlamenta i Vijeća o Zakoniku Zajednice o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Zakonik o schengenskim granicama).
POGLAVLJE IV.
NADLEŽNA TIJELA
Članak 16.
1.Domaća nadležna tijela za traženje ili primanje podataka o putnicima koje prikuplja i obrađuje jedinica za informacije o putnicima ili rezultata obrade tih podataka radi daljnjeg ispitivanja tih podataka ili poduzimanja odgovarajućih mjera u okviru svog djelokruga u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona su: policija, vojna policija, Sigurnosno-obavještajna agencija, Vojna sigurnosno-obavještajna agencija, Carinska uprava, Porezna uprava, Ured za sprječavanje pranja novca, Financijski inspektorat, državno odvjetništvo i sudovi.
2.Domaća nadležna tijela iz stavka 1. ovog članka podatke iz evidencije podataka o putnicima i rezultat obrade tih podataka mogu dodatno obrađivati samo u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona.
3.Strana nadležna tijela su ona tijela koja su države članice navele u obavijesti Europskoj komisiji, a koja je objavljena u Službenom listu Europske unije.
POGLAVLJE V.
RAZMJENA I PRIJENOS PODATAKA
Članak 17.
1.Podatke i rezultate obrade podataka vezano uz osobe koje je identificirala sukladno članku 12. stavku 1. ovog Zakona, a koji su domaćim tijelima iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona potrebni u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, jedinica za informacije o putnicima dostavit će, bez postavljenog zahtjeva, nadležnom domaćem tijelu.
2.Podatke i rezultate obrade podataka vezano uz osobe koje je identificirala sukladno članku 12. stavku 1. ovog Zakona, a koji su tijelima druge države članice potrebni u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, jedinica za informacije o putnicima dostavit će, bez postavljenog zahtjeva, nadležnoj jedinici za informacije o putnicima i u toj državi članici.
Članak 18.
1.Jedinica za informacije o putnicima dostavit će, na temelju obrazloženog zahtjeva, domaćim nadležnim tijelima, jedinicama nadležnim za informacije o putnicima u drugim državama članicama i Europolu podatke iz evidencije podataka o putnicima, ako nisu depersonalizirani, kao i rezultat obrade tih podataka kada je obrada izvršena, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona.
2.Ukoliko su zatraženi podaci iz stavka 1. ovog članka depersonalizirani, mogu se dostaviti samo ako se opravdano smatra da je to potrebno u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona i ako to odobri voditelj jedinice za informacije o putnicima, sukladno članku 25. ovog Zakona.
3.Iznimno od stavka 1. ovog članka, kada je to potrebno u hitnim slučajevima te pod uvjetima u stavku 2. ovog članka, jedinica za informacije o putnicima u Republici Hrvatskoj, na temelju obrazloženog zahtjeva čija se preslika istodobno dostavlja jedinici nadležnoj za informacije o putnicima one države članice koja podnosi zahtjev, dostavit će stranim nadležnim tijelima iz članka 16. stavka 3. ovog Zakona podatke iz evidencije podataka o putnicima.
4.Ako je za odgovor na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. ovog Zakona potreban pristup podacima iz evidencije podataka o putnicima, jedinica za informacije o putnicima će, na obrazloženi zahtjev jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice, od zračnih prijevoznika zatražiti podatke sukladno članku 11. stavku 3. ovog Zakona i dostaviti ih jedinici koja je podnijela zahtjev.
Članak 19.
1.Jedinica za informacije o putnicima može zahtijevati od jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice podatke o putnicima koje je prikupila ta jedinica, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona.
2.Iznimno od stavka 1. ovog članka, kada je to potrebno u hitnim slučajevima, domaća nadležna tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona, mogu zahtijevati od jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice podatke iz evidencije podataka o putnicima te jedinice, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona. Preslika zahtjeva nadležnih tijela istovremeno se dostavlja jedinici za informacije o putnicima u Republici Hrvatskoj.
Članak 20.
1.Europol može, putem nacionalne jedinice Europola, elektroničkim putem, podnijeti obrazloženi zahtjev jedinici za informacije o putnicima za prijenos određenih podataka o putnicima ili rezultata obrade tih podataka, kada je to nužno radi podržavanja i jačanja djelovanja država članica u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, ako je kazneno djelo u nadležnosti Europola.
2.U zahtjevu iz stavka 1. ovog članka se navode razlozi na temelju kojih Europol smatra da će se prijenosom podataka iz evidencije podataka o putnicima ili rezultata obrade tih podataka znatno doprinijeti sprječavanju, otkrivanju i istrazi kaznenog djela zbog kojeg se podaci traže.
Članak 21.
Razmjena podataka između država članica te sa Europolom odvija se putem postojećih kanala za međunarodnu policijsku suradnju.
Članak 22.
Podaci o putnicima i rezultati obrade tih podataka mogu se dostavljati trećim državama samo na temelju obrazloženog zahtjeva, sukladno propisima o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija:
• ako je takav prijenos potreban u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona • ako je treća država suglasna prenijeti podatke drugoj trećoj državi samo ako je to nužno u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona •ako su ispunjeni uvjeti za dostavu podataka utvrđeni u članku 18. stavku 1. i 2. ovog Zakona.
Članak 23.
1.Prijenos podataka o putnicima trećim državama bez prethodne suglasnosti države članice iz koje su podaci dobiveni dopušten je samo u iznimnim okolnostima i samo:
•ako su takvi prijenosi nužni da bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. ovog Zakona u državi članici ili trećoj državi i •ako se prethodna suglasnost ne može pravodobno dobiti.
2.O prijenosu podataka iz stavka 1. ovog članka jedinica za informacije o putnicima bez odgode će obavijestiti tijelo nadležno za davanje suglasnosti, a o prijenosu sastaviti zabilješku radi mogućnosti naknadne provjere.
3.Jedinica za informacije o putnicima prenosi podatke o putnicima trećim državama samo pod uvjetima utvrđenim ovim Zakonom te samo ako treća država kojoj se podaci prenose ima odgovarajuće uređenu zaštitu osobnih podataka odnosno osiguranu adekvatnu razinu zaštite.
4.O svakom prijenosu podataka trećim državama jedinica za informacije o putnicima obavijestit će službenika za zaštitu podataka.
Članak 24.
Zahtjev za dostavu podataka o putnicima koji podnose nadležna tijela iz stavka 16. ovog Zakona, jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice, Europol ili treće države mora sadržavati:
1.ime, prezime i naziv radnog mjesta službenika koji podnosi zahtjev. Ukoliko za pojedina nacionalna tijela ovi podaci predstavljaju tajne podatke, kao i u slučaju kad zahtjev podnosi država članica, Europol ili treća država, navest će se samo naziv tog tijela 2.pravnu osnovu za traženje podataka 3.svrhu koja će se postići dostavom podataka 4.razloge zbog kojih se svrha iz točke 3. ovog članka ne može postići bez dostave traženih podataka ili koji predstavljaju bitnu zapreku u postizanju te svrhe.
POGLAVLJE VI.
ROKOVI ČUVANJA I DEPERSONALIZACIJE PODATAKA
Članak 25.
1.Podaci o putnicima koje zračni prijevoznici dostavljaju jedinici za informacije o putnicima čuvaju se 5 godina od dana njihova prijenosa.
2.Nakon isteka razdoblja od šest mjeseci od dana prijenosa podataka iz stavka 1. ovog članka, svi podaci depersonaliziraju se na način da se za korisnike čine nevidljivim određene vrste podataka u svrhu onemogućavanja izravne identifikacije osobe na koju se podatak odnosi.
3.Vrste podataka iz stavka 2. ovog članka koji se za korisnike čine nevidljivim su: •imena, uključujući imena drugih putnika u evidenciji podataka o putnicima i broj putnika u toj evidenciji koji putuju zajedno •adresa i kontaktni podaci •svi podaci o načinu plaćanja, uključujući adresu za slanje računa, u mjeri u kojoj sadrže bilo kakve informacije koje bi mogle poslužiti za izravnu identifikaciju osobe na koju se odnose ili bilo koje druge osobe •podaci o programima vjernosti •opće opaske u mjeri u kojoj sadrže bilo kakve informacije koje bi mogle poslužiti za izravnu identifikaciju osobe na koju se odnosi podatak •podaci iz članka 10. stavka 1. podstavka 18. ovog Zakona.
4.Nakon isteka razdoblja od šest mjeseci od dana prijenosa podataka iz stavka 1. ovog članka, ponovno otkrivanje potpunih podataka o putnicima dopušteno je samo ako se opravdano smatra da je to potrebno u svrhu iz članka 12. stavka 2. ovog Zakona.
5.Ponovno otkrivanje potpunih podataka iz stavka 4. ovog članka, odobrava voditelj jedinice za informacije o putnicima, o čemu obavještava službenika za zaštitu osobnih podataka, koji obavlja naknadnu provjeru opravdanosti otkrivanja podataka te postupa sukladno posebnim propisima koji uređuju zaštitu pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija.
Članak 26.
1.Po isteku razdoblja od pet godina od dana prijenosa podataka o putnicima u zračnom prometu jedinici za informacije o putnicima, preneseni podaci trajno se brišu.
2.Iznimno od stavka 1. ovog članka, podaci o putnicima koji su dostavljeni nadležnom tijelu radi sprječavanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona, čuvaju se sukladno posebnim propisima kojima se uređuje čuvanje podataka u tim slučajevima.
Članak 27.
1.Rezultati obrade podataka iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona čuvaju se u jedinici za informacije o putnicima onoliko vremena koliko je potrebno da se o pozitivnom rezultatu obrade obavijeste nadležna tijela odnosno jedinice nadležne za informacije o putnicima drugih država članica.
2.U slučaju kada se dodatnom provjerom pozitivnog rezultata automatizirane obrade podataka iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona utvrdi da određena osoba nije uključena u kazneno djelo iz članka 5. ovog Zakona (negativan rezultat obrade), takav podatak može se čuvati kako bi se izbjegli budući lažni pozitivni rezultati i to dok se čuvaju podaci čijom obradom se došlo do takvog rezultata.
Članak 28.
1.U obradi osobnih podataka u skladu sa odredbama ovog Zakona svakom putniku se osigurava jednako pravo na zaštitu njegovih osobnih podataka, pravo pristupa, ispravljanja, brisanja i ograničavanja te pravo na naknadu i na pravno sredstvo sukladno posebnim propisima koji uređuju zaštitu pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja kaznenih djela, provođenja istraživanja za kaznena djela ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija.
2.Pri korištenju i obradi podataka iz evidencije podataka o putnicima primjenjuju se odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere za zaštitu osobnih podataka od slučajnog ili nezakonitog uništenja ili slučajnog gubitka, mijenjanja, neovlaštenog otkrivanja ili pristupanja.
3.Ovim se Zakonom ne dovodi u pitanje primjenjivost općih propisa o zaštiti osobnih podataka na obradu osobnih podataka od strane zračnih prijevoznika, posebno njihove obveze da poduzmu odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere zaštite sigurnosti i povjerljivosti osobnih podataka.
Članak 29.
1.Zabranjena je obrada podataka kojima se otkrivaju rasa ili etničko podrijetlo, politička stajališta, vjerska ili druga uvjerenja, sindikalno članstvo, zdravlje ili spolni život ispitanika. Ukoliko jedinica za informacije o putnicima zaprimi takve podatke, briše ih bez odgode.
2.U slučajevima kad je vjerojatno da će kršenje tajnosti osobnih podataka dovesti do visokog rizika za zaštitu osobnih podataka ili štetno utjecati na privatnost ispitanika, jedinica za informacije o putnicima bez nepotrebnog odlaganja o tom kršenju obavješćuje ispitanika i nacionalno nadzorno tijelo.
Članak 30.
1.Jedinica za informacije o putnicima vodi dokumentaciju o svim sustavima i postupcima obrade podataka o putnicima.
2.Dokumentacija iz stavka 1. ovog članka sadrži osobito: •ime i kontaktne podatke jedinice za informacije o putnicima i službenika te jedinice kojima je povjerena obrada podataka o putnicima te različite razine ovlaštenja za pristup •zahtjeve nadležnih tijela i jedinica nadležnih za informacije o putnicima drugih država članica •sve zahtjeve i prijenose podataka o putnicima u treću državu.
3.Dokumentacija iz stavka 1. ovog članka dostupna je nacionalnom nadzornom tijelu.
Članak 31.
1.Jedinica za informacije o putnicima vodi evidenciju o prikupljanju, obavljenom uvidu, korištenju, analizi, ponovnom otkrivanju, razmjeni, dostavi te brisanju podataka.
2.Evidencija o obavljanju uvida sadrži svrhu, datum i vrijeme obavljanja uvida te identitet osobe koja je obavila uvid ili otkrila podatke o putnicima i identitet primatelja tih podataka.
3.Evidencija iz stavka 1. ovog članka koristi se isključivo u svrhe provjere samonadzora, osiguranja cjelovitosti i sigurnosti podataka te revizije.
4.Jedinica za informacije o putnicima će evidenciju iz stavka 1. ovog članka na zahtjev staviti na raspolaganje nacionalnom nadzornom tijelu u svrhu izvršavanja zadaća koje su mu povjerene u skladu s posebnim propisom kojim se uređuje zaštita pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka te izvršavanja kaznenopravnih sankcija.
5.Evidencija iz stavka 1. ovog članka čuva se pet godina.
DIO TREĆI
NADZOR
Članak 32.
Nadzor nad provedbom ovog Zakona obavlja Ministarstvo.
Članak 33.
Nacionalno nadzorno tijelo u smislu ovog Zakona je tijelo koje je kao nacionalno nadzorno tijelo određeno posebnim propisom kojim se uređuje zaštita pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja kaznenih djela, provođenja istraživanja za kaznena djela ili vođenja kaznenog postupka te izvršavanja kaznenih sankcija.
DIO ČETVRTI
PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 34.
1.Novčanom kaznom od 350.000,00 do 750.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi podatke iz članka 10. stavka 2. ovog Zakona (članak 10. stavak 2.) 2.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi sve podatke o putnicima iz članka 10. stavka 1. ovog Zakona koje prikuplja u okviru redovitog poslovanja (članak 10. stavak 2.) 3.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi podatke iz članka 10. stavka 2. upotrebljavajući utvrđene zajedničke protokole i podržane formate za prijenos podataka odnosno, u slučaju tehničke neispravnosti, neki drugi odgovarajući način koji jamči odgovarajuću razinu sigurnosti podataka (članak 10. stavak 4.) 4.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi podatke iz članka 10. stavka 2. u propisanom roku (članak 11. stavak 1.).
2.Novčanom kaznom od 10.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. odgovorna osoba u pravnoj osobi.
3.Za ponovljeni prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od 500.000,00 do 1.000.000,00 kuna, a odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 do 50.000,00 kuna.
DIO PETI
ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 35.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Članak 1. Ovim člankom utvrđuje se što se ovim Zakonom uređuje te svrha u koju se mogu obrađivati podaci prikupljeni na temelju ovog Zakona.
Članak 2. U ovom članku navodi se propis Europske unije koji se ovim Zakonom prenosi u pravni poredak Republike Hrvatske.
Članak 3. U ovom članku navode se značenja pojedinih pojmova koji se koriste u ovom Zakonu.
Članak 4. Ovim člankom utvrđuje se određenje korištenja pojmova s rodnim značenjem.
Članak 5. Ovim člankom utvrđuju se kaznena djela u svrhu čijeg sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka se mogu obrađivati podaci sukladno ovom Zakonu.
Članak 6. Ovim člankom utvrđeno je da se odredbe ovog Zakona primjenjuju na letove između Republike Hrvatske i trećih država, kao i na letove između Republike Hrvatske i drugih država članica Europske unije te letove unutar područja Republike Hrvatske odnosno propisuje se za koje su letove zračni prijevoznici dužni dostavljati podatke.
Članak 7. Odredbom ovog članka propisuje se nadležnost jedinice za informacije o putnicima.
Članak 8. U ovom članku propisuje se da će se u Ministarstvu unutarnjih poslova odrediti službenik koji će obavljati poslove službenika za zaštitu podataka, a sukladno odredbama Direktive (EU) 2016/681 i mogućnost da u radu jedinice za informacije o putnicima sudjeluju predstavnici nadležnih tijela određenih ovim Zakonom.
Članak 9. U ovom članku utvrđuje se da se obrada podataka o putnicima obavlja isključivo na sigurnoj lokaciji.
Članak 10. Odredbom stavka 1. utvrđuju se koji se podaci o putnicima u zračnom prometu mogu prikupljati u svrhu utvrđenu Zakonom. U stavku 2. propisuje se obveza zračnih prijevoznika da dostavljaju podatke o putnicima, ali samo one podatke koje prikupljaju u okviru redovnog poslovanja. Stavkom 3. propisuje se obveza jedinice za informacije o putnicima da, ukoliko zračni prijevoznik dostavi podatak koji nije naveden u stavku 1., briše takve podatke bez odgode. U stavku 4. propisani su načini, protokoli i formati za prijenos podataka. Odredbom stavka 5. propisano je koji zračni prijevoznik dostavlja podatke u slučaju zajedničkih letova (code-share).
Članak 11. Ovim člankom propisuju se rokovi u kojima su zračni prijevoznici dužni dostavljati podatke jedinici za informacije o putnicima, s time da se stavkom 2. propisuje mogućnost da se, prilikom dostavljanja podataka po zatvaranju leta, samo ažuriraju podaci dostavljeni 24 sata prije zakazanog vremena polaska zrakoplova odnosno dostave samo podaci koji se razlikuju od ranije dostavljenih podataka. Stavkom 3. propisuje se mogućnost da jedinica za informacije o putnicima zatraži određene podatke od zračnih prijevoznika i izvan redovne dostave podataka, ako su ti podaci potrebni kako bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima terorizma i drugim kaznenim djelima utvrđenim ovim Zakonom.
Članak 12. Ovim člankom utvrđuju se poslovi jedinice za informacije o putnicima te obveza da se procjena putnika obavlja na nediskriminirajući način.
Članak 13. Odredbama ovog članka propisuje se da jedinica za informacije o putnicima utvrđuje i redovito preispituje kriterije sukladno kojima se provodi procjena putnika na temelju dostupnih podataka, te propisuje kakvi kriteriji moraju odnosno ne smiju biti.
Članak 14. Ovim člankom propisuje se obveza da se rezultati procjene putnika dobiveni automatskom obradom podataka moraju provjeriti i neposrednim uvidom u evidencije i baze podataka, a koji obavljaju službenici jedinice za informacije o putnicima (ručna obrada podataka).
Članak 15. Ovim člankom propisuje se da se primjenom odredbi ovog Zakona ne dovodi u pitanje provedba odredbi propisa kojima se uređuje način provođenja graničnih kontrola i ulazak na područje Europske unije te izlazak iz njega.
Članak 16. U ovom članku utvrđuje se koja su domaća i strana tijela ovlaštena za traženje i primanje podataka o putnicima ili rezultata obrade tih podataka.
Članak 17. Odredbom ovog članka propisuje se da će jedinica za informacije o putnicima, ukoliko na temelju obrade podataka o putnicima u zračnom prometu utvrdi da su ti podaci ili rezultati obrade podataka potrebni tijelima druge države članice u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela utvrđena ovim Zakonom, dostaviti te podatke i/ili rezultate obrade podataka toj državi članici odnosno nadležnoj jedinici za informacije o putnicima.
Članak 18. Ovim člankom propisuje se dostava podataka o putnicima na zahtjev domaćih nadležnih tijela, drugih država članica i Europola.
Članak 19. Ovim člankom propisuje se mogućnost da jedinica za informacije o putnicima odnosno domaća nadležna tijela u hitnim slučajevima, ukoliko je potrebno za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za propisana kaznena djela, mogu zatražiti od jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice podatke kojima raspolaže ta jedinica.
Članak 20. Ovim člankom propisuje se dostava podataka o putnicima Europolu radi podržavanja i jačanja djelovanja država članica u propisane svrhe.
Članak 21. U ovom članku propisuje se način razmjene podataka između država članica i sa Europolom.
Članak 22. Ovim člankom propisuju se uvjeti za dostavu podataka o putnicima i rezultata obrade tih podatka trećim državama.
Članak 23. Ovim člankom propisuje se mogućnost dostave podataka dobivenih od države članice trećim državama bez prethodne suglasnosti države od koje su dobiveni.
Članak 24. Odredbom ovog članka propisuje se sadržaj zahtjeva koji podnose domaća i strana nadležna tijela te jedinice nadležne za informacije o putnicima drugih država članica i Europol.
Članak 25. Ovim člankom propisuju se rokovi čuvanja podataka o putnicima. Svi podaci čuvaju se 5 godina od dana njihovog prijenosa, ali se, nakon proteka razdoblja od 6 mjeseci od dana njihova zaprimanja, depersonaliziraju se na način da se onemogući uvid u određene vrste podataka te se na temelju preostalih dostupnih podataka ne može identificirati osoba na koju se oni odnose. Ukoliko nastane potreba da se ponovno otkriju neki od depersonaliziranih podataka, potrebno je da odluku o tome donese voditelj jedinice za informacije o putnicima, o čemu je dužan izvijestiti službenika za zaštitu osobnih podataka koji postupa sukladno posebnim propisima.
Članak 26. Stavkom 1. ovog članka propisuje se obveza trajnog brisanja podataka nakon proteka razdoblja od 5 godina od njihova zaprimanja. U stavku 2. propisuje se da se podaci koji su zaprimljeni na temelju ovog Zakona i proslijeđeni nadležnom tijelu radi postupanja sukladno posebnim zakonima, čuvaju sukladno odredbama posebnih propisa kojima se propisuje čuvanje podataka u tim slučajevima.
Članak 27. Odredbama ovog članka propisuje se čuvanje rezultata obrade podataka o putnicima.
Članak 28. Odredbama ovog članka utvrđuje se primjena posebnih propisa kojima se uređuje zaštita i sigurnost osobnih podataka.
Članak 29. Ovim člankom zabranjuje se obrada pojedinih vrsta podataka te obaveza njihovog brisanja ukoliko takvi podaci budu dostavljeni kao i obaveza jedinice za informacije o putnicima da obavijesti ispitanika i nacionalno tijelo u slučaju kršenja tajnosti osobnih podataka za koje je vjerojatno da će dovesti do visokog rizika za zaštitu osobnih podataka ili štetno utjecati na privatnost ispitanika.
Članak 30. Odredbama ovog članka propisuje se obveza vođenja dokumentacije o sustavima i postupcima obrade podataka o putnicima.
Članak 31. Ovim člankom propisuje se obveza vođenja evidencije o prikupljanju, uvidu, korištenju, analizi, razmjeni, dostavi te brisanju podataka, sadržaj te čuvanje evidencije.
Članak 32. Odredbom ovog članka propisuje se tijelo nadležno za provedbu ovog Zakona.
Članak 33. Ovim člankom određuje Agencija za zaštitu osobnih podataka, kao nacionalno nadzorno tijelo.
Članak 34. Ovim člankom propisuju se prekršaji za radnje suprotne odredbama ovoga Zakona kao i sankcije za utvrđene prekršaje.
Članak 35. Odredbom ovog članka propisuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIJENOSU I OBRADI PODATAKA O PUTNICIMA U ZRAČNOM PROMETU U SVRHU SPRJEČAVANJA, OTKRIVANJA, ISTRAŽIVANJA I VOĐENJA KAZNENOG POSTUPKA ZA KAZNENA DJELA TERORIZMA I DRUGA TEŠKA KAZNENA DJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
1. Ovim Zakonom uređuje se prijenos podataka o putnicima u zračnom prometu koje prikupljaju zračni prijevoznici te obrada tih podataka, što uključuje njihovo prikupljanje, analizu, korištenje, razmjenu i čuvanje.
2. Podaci prikupljeni u skladu sa ovim Zakonom mogu se obrađivati samo u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela navedena u članku 5. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
Ovim Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi se Direktiva (EU) 2016/681 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o uporabi podataka iz evidencije podataka o putnicima (PNR) u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istrage i kaznenog progona kaznenih djela terorizma i teških kaznenih djela (SL L 119/132, od 04.05.2016.).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
Pojedini izrazi koji se koriste u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:
1.„čarter letovi“ su letovi koji se obavljaju u skladu s ugovorom sklopljenim sa samo jednom fizičkom ili pravnom osobom za cijeli kapacitet zrakoplova, a koji prijevoz čini sastavni dio osnovnog paketa grupnog povratnog ili kružnog putovanja putnika u cijelosti ili djelomično obavljen zračnim prijevozom po unaprijed javno objavljenoj jedinstvenoj cijeni te dostupan svim zainteresiranim osobama pod jednakim uvjetima
2.„depersonalizacija podataka“ je postupak kojim se za korisnike čine nevidljivim određene vrste podataka u svrhu onemogućavanja izravne identifikacije osobe na koju se podatak odnosi
3.„druga teška kaznena djela“ su kaznena djela navedena u članku 5. ovog Zakona,4.„jedinica za informacije o putnicima“ je jedinica ustrojena u Ministarstvu unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) koja prikuplja i obrađuje podatke o putnicima u zračnom prometu
5.„linijski zračni prijevoz“ (scheduled air service) su serije letova koje imaju sljedeće karakteristike:
a.na svakom letu sjedala i/ili kapacitet za prijevoz tereta i/ili pošte su dostupni javnosti za individualnu nabavu (bilo izravno od zračnog prijevoznika ili od njegovih ovlaštenih zastupnika),
b.obavlja se za prometovanje između istih dviju ili više zračnih luka, bilo:
•prema objavljenom redu letenja ili
•letovima koji su toliko redoviti ili česti tako da predstavljaju prepoznatljivo sistematične serije
1.„putnik“ je osoba koja na temelju ugovora sa zračnim prijevoznikom ima pravo na prijevoz zrakoplovom,
2.„taksi letovi“ su povremeni putnički letovi na zahtjev čiji broj komercijalno iskoristivih putničkih sjedala ne prelazi osam, uz uvjet da je odredište izabrano od najmoprimca te da se nijedan dio kapaciteta zrakoplova ne preprodaje javnosti ili trećim osobama
3.„treće države“ su države koje nisu države članice Europske unije
4.„zračni prijevoznik“ je poduzetnik koji posjeduje valjanu Operativnu licenciju ili jednakovrijedan dokument kojim je ovlašten za obavljanje komercijalnog zračnog prijevoza
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
Podaci koje jedinica za informacije o putnicima prikupi na temelju ovog Zakona mogu se obrađivati samo u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kazneno djelo terorizma i s njime povezana kaznena djela te sljedeća kažnjiva djela za koja je propisana kazna u trajanju od najmanje tri godine:
1.pripadanje zločinačkoj organizaciji,
2.trgovanje ljudima,
3.spolno iskorištavanje djece i dječja pornografija,
4.nedopušteno trgovanje opojnim drogama i psihotropnim tvarima,
5.nedopuštena trgovina oružjem, streljivom i eksplozivima,
6.korupcija,
7.prijevara, uključujući i prijevaru koja ugrožava financijske interese Unije,
8.pranje prihoda stečenog kaznenim djelom i krivotvorenje novca, uključujući euro,
9.računalni kriminalitet/kibernetički kriminalitet,
10.kaznena djela protiv okoliša, uključujući i nedopuštenu trgovinu ugroženim životinjskim vrstama te ugroženim biljnim vrstama i sortama,
11.omogućavanje neovlaštenog ulaska i boravka,
12.ubojstvo, teška tjelesna ozljeda,
13.nezakonita trgovina ljudskim organima i tkivima,
14.otmica, protupravno oduzimanje slobode i držanje talaca,
15.organizirana i oružana pljačka,
16.nedopuštena trgovina kulturnim dobrima, uključujući starine i umjetnička djela,
17.krivotvorenje i piratstvo proizvoda,
18.krivotvorenje administrativnih isprava i trgovina njima,
19.nezakonita trgovina hormonskim tvarima i drugim poticateljima rasta,
20.nedopuštena trgovina nuklearnim ili radioaktivnim materijalima,
21.silovanje,
22.kaznena djela iz nadležnosti Međunarodnog kaznenog suda,
23.protupravno oduzimanje zrakoplova ili brodova,
24.sabotaža,
25.trgovina ukradenim vozilima,
26.industrijska špijunaža.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
1.Ovaj Zakon primjenjuje se na letove u linijskom te čarter i taksi prijevozu kojima je polazište u Republici Hrvatskoj a odredište u drugoj državi ili kojima je polazište u drugoj državi a odredište ili međuslijetanje u Republici Hrvatskoj.
2.Ovaj Zakon primjenjuje se i na letove u linijskom te čarter i taksi prijevozu u hrvatskom zračnom prostoru.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
NADLEŽNOST I POSTUPANJE S PODACIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
JEDINICA ZA INFORMACIJE O PUTNICIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 7.
1.U okviru obrade podataka, jedinica za informacije o putnicima nadležna je za:
•prikupljanje, korištenje i analizu podataka o putnicima koje vode prijevoznici, pohranu te dostavu tih podataka ili rezultata njihove obrade nadležnim tijelima iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona,
•razmjenu podataka o putnicima i rezultata obrade tih podataka s jedinicama nadležnim za informacije o putnicima drugih država članica i Agencijom Europske unije za suradnju tijela za izvršavanje zakonodavstva (u daljnjem tekstu: Europol).
2. U radu jedinice za informacije o putnicima mogu sudjelovati predstavnici nadležnih tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 8.
1.U Ministarstvu unutarnjih poslova odredit će se službenik koji će obavljati poslove službenika za zaštitu podataka, sukladno posebnim propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
2.Službenik za zaštitu podataka ima pristup svim podacima koje obrađuje jedinica za informacije o putnicima. Ako službenik za zaštitu podataka smatra da obrada bilo kojih podataka nije bila zakonita, može uputiti predmet nacionalnom nadzornom tijelu iz članka 33. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 9.
Jedinica za informacije o putnicima obrađuje podatke iz evidencije podataka o putnicima na sigurnoj lokaciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
POGLAVLJE II.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OBVEZE ZRAČNIH PRIJEVOZNIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 10.
1.Podaci o putnicima u zračnom prometu koje zračni prijevoznici prenose jedinici za informacije o putnicima su:
1.Kod evidencije podataka o putnicima u zračnom prometu
2.Datum rezervacije/izdavanja karte
3.Predviđen(i) datum(i) putovanja
4.Ime(na)
5.Adresa i kontaktni podaci (telefonski broj, adresa e-pošte)
6.Svi podaci o načinu plaćanja, uključujući adresu za slanje računa
7.Cjeloviti plan puta za određenu evidenciju podataka o putnicima
8.Podaci o programima vjernosti
9.Putnička agencija/putnički agent
10.Status putnika, uključujući informacije o potvrdi, prijavi na let, neprijavljivanju na let ili prijavi u posljednjem trenutku bez rezervacije
11.Razdijeljene/podijeljene informacije iz evidencije podataka o putnicima
12.Opće primjedbe (uključujući sve dostupne informacije o maloljetnim putnicima bez pratnje mlađima od 18 godina, kao što su ime i spol maloljetnika, dob, jezik/jezici koje govori, ime i kontaktni podaci pratitelja na polasku i kako je povezan s maloljetnikom, ime i kontaktni podaci pratitelja na dolasku i kako je povezan s maloljetnikom, agent na polasku i dolasku)
13.Informacije s putne karte, uključujući broj karte, datum izdavanja karte, jednosmjerne karte, polja elektronskih karata koja se odnose na cijenu (Automated Ticket Fare Quote)
14.Broj sjedala i ostale informacije o sjedalu
15.Informacije o zajedničkom letu (code share)
16.Sve informacije koje se odnose na prtljagu
17.Broj i imena drugih putnika iz evidencije podataka o putnicima
18.Potpune i točne informacije o putnicima koje će prevoziti, a koje zračni prijevoznik dostavlja sukladno odredbama Zakona o nadzoru državne granice (Narodne novine br. 83/13 i 27/16) (API) (broj i vrsta putne isprave, državljanstvo, ime i prezime, datum rođenja, naziv graničnog prijelaza na kojem će ući u Republiku Hrvatsku, oznaku leta, vrijeme polaska i dolaska, ukupan broj putnika, prvo mjesto ukrcaja)
19.Sve kronološke izmjene podataka iz evidencije podataka o putnicima navedene u točkama od 1. do 18. ovog stavka.
2.Zračni prijevoznik je dužan prenijeti jedinici za informacije o putnicima sve podatke iz stavka 1. prikupljene u okviru redovnog poslovanja.
3.Ukoliko zračni prijevoznik prenese podatke koji nisu navedeni u stavku 1. ovog članka, jedinica za informacije o putnicima, odmah po primitku, trajno briše takve podatke.
4.Zračni prijevoznik dužan je podatke iz stavka 1. prenositi elektroničkim putem, upotrebljavajući zajedničke protokole i podržane formate za prijenos podataka iz evidencije o putnicima, utvrđene provedbenim propisima koje donosi Europska komisija ili, u slučaju tehničke neispravnosti, nekim drugim odgovarajućim načinom koji jamči odgovarajuću razinu sigurnosti podataka.
5.U slučaju zajedničkih letova (code share) jednog zračnog prijevoznika ili više njih podatke jedinici za putnike prenosi zračni prijevoznik koji obavlja let.
6.Podaci iz stavka 1. ovog članka prenose se bez naknade.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 11.
1.Zračni prijevoznik je dužan jedinici za informacije o putnicima prenijeti podatke iz članka 10. stavka 2. ovog Zakona:
•24 sata prije zakazanog vremena polaska zrakoplova te
•odmah po zatvaranju leta odnosno nakon što su se putnici ukrcali u zrakoplov koji se sprema za polazak i kada se putnici više ne mogu ukrcati ni iskrcati.
2.U slučaju iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka, zračni prijevoznik može dostaviti samo podatke koji se razlikuju u odnosu na podatke dostavljene sukladno stavku 1. podstavku 1. ovog članka.
3.Iznimno od stavka 1. ovog članka, ako je pristup podacima iz evidencije podataka o putnicima potreban kako bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. ovog Zakona, zračni prijevoznik dužan je, za svaki slučaj pojedinačno, na zahtjev jedinice za informacije o putnicima, prenijeti toj jedinici podatke iz članka 10. stavka 2. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
POGLAVLJE III.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OBRADA PODATAKA O PUTNICIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 12.
1.Jedinica za informacije o putnicima na temelju podataka iz članka 10. ovog Zakona:
•obavlja procjenu putnika na letovima iz članka 6. ovog Zakona radi identificiranja osoba za koje je potrebno dodatno ispitivanje od strane nadležnih tijela iz članka 16. ovog Zakona odnosno Europola radi postojanja mogućnosti povezanosti s kaznenim djelom iz članka 5. ovog Zakona,
•dostavlja podatke, na temelju obrazloženog zahtjeva, domaćim i stranim nadležnim tijelima iz članka 16. ovog Zakona i Europolu,
•provodi analizu podataka o putnicima u svrhu ažuriranja ili određivanja novih kriterija za provođenje procjena koje se provode na temelju podstavka 1. ovog stavka, kako bi se identificirale sve osobe koje bi mogle biti uključene u kazneno djelo iz članka 5. ovog Zakona.
2.Pri provođenju procjene iz stavka 1. podstavka 1. ovog članka, jedinica za informacije o putnicima može:
•sravnjivati podatke iz članka 10. ovog Zakona s podacima koje su, sukladno posebnim propisima, ovlaštena prikupljati domaća nadležna tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona, te s podacima sadržanim u zbirkama podataka relevantnim za svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, koje vode domaća nadležna tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona
•obrađivati podatke sukladno utvrđenim kriterijima procjene.
3.Procjena putnika iz stavka 1. podstavka 1. ovog članka mora se provesti na nediskriminirajući način.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 13.
1.Kriterije procjene iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona utvrđuje jedinica za informacije o putnicima te ih redovito preispituje u suradnji s domaćim nadležnim tijelima.
2.Kriteriji procjene moraju biti usmjereni, proporcionalni i određeni i ne smiju se temeljiti na rasi ili etničkom podrijetlu, političkim stajalištima, vjerskim ili drugim uvjerenjima, sindikalnom članstvu, zdravlju ili spolnom životu ili spolnoj orijentaciji ispitanika.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 14.
Ako se na temelju procjene putnika iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona, automatiziranom obradom podataka utvrdi mogućnost da bi određena osoba mogla biti uključena u kazneno djelo iz članka 5. ovog Zakona (u daljnjem tekstu: pozitivan rezultat obrade), jedinica za informacije o putnicima dodatno će provjeriti rezultate obrade neautomatiziranom provjerom odnosno neposrednim uvidom u evidencije i baze podataka radi utvrđivanja potrebe postupanja nadležnog tijela. Nakon provjere, ukoliko se procjeni potrebnim, rezultati obrade, za svaki slučaj pojedinačno, dostavit će se nadležnom domaćem tijelu.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 15.
1.Posljedice procjene putnika iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona ne dovode u pitanje pravo građana Europske unije i članova njihovih obitelji na slobodno kretanje i boravište na području države članice.
2.Posljedice procjene iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona podataka o putnicima na letovima unutar Europske unije moraju biti u skladu s Uredbom (EZ) Europskog parlamenta i Vijeća o Zakoniku Zajednice o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Zakonik o schengenskim granicama).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
POGLAVLJE IV.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
NADLEŽNA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 16.
1.Domaća nadležna tijela za traženje ili primanje podataka o putnicima koje prikuplja i obrađuje jedinica za informacije o putnicima ili rezultata obrade tih podataka radi daljnjeg ispitivanja tih podataka ili poduzimanja odgovarajućih mjera u okviru svog djelokruga u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona su: policija, vojna policija, Sigurnosno-obavještajna agencija, Vojna sigurnosno-obavještajna agencija, Carinska uprava, Porezna uprava, Ured za sprječavanje pranja novca, Financijski inspektorat, državno odvjetništvo i sudovi.
2.Domaća nadležna tijela iz stavka 1. ovog članka podatke iz evidencije podataka o putnicima i rezultat obrade tih podataka mogu dodatno obrađivati samo u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona.
3.Strana nadležna tijela su ona tijela koja su države članice navele u obavijesti Europskoj komisiji, a koja je objavljena u Službenom listu Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
POGLAVLJE V.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
RAZMJENA I PRIJENOS PODATAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 17.
1.Podatke i rezultate obrade podataka vezano uz osobe koje je identificirala sukladno članku 12. stavku 1. ovog Zakona, a koji su domaćim tijelima iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona potrebni u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, jedinica za informacije o putnicima dostavit će, bez postavljenog zahtjeva, nadležnom domaćem tijelu.
2.Podatke i rezultate obrade podataka vezano uz osobe koje je identificirala sukladno članku 12. stavku 1. ovog Zakona, a koji su tijelima druge države članice potrebni u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, jedinica za informacije o putnicima dostavit će, bez postavljenog zahtjeva, nadležnoj jedinici za informacije o putnicima i u toj državi članici.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 18.
1.Jedinica za informacije o putnicima dostavit će, na temelju obrazloženog zahtjeva, domaćim nadležnim tijelima, jedinicama nadležnim za informacije o putnicima u drugim državama članicama i Europolu podatke iz evidencije podataka o putnicima, ako nisu depersonalizirani, kao i rezultat obrade tih podataka kada je obrada izvršena, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona.
2.Ukoliko su zatraženi podaci iz stavka 1. ovog članka depersonalizirani, mogu se dostaviti samo ako se opravdano smatra da je to potrebno u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona i ako to odobri voditelj jedinice za informacije o putnicima, sukladno članku 25. ovog Zakona.
3.Iznimno od stavka 1. ovog članka, kada je to potrebno u hitnim slučajevima te pod uvjetima u stavku 2. ovog članka, jedinica za informacije o putnicima u Republici Hrvatskoj, na temelju obrazloženog zahtjeva čija se preslika istodobno dostavlja jedinici nadležnoj za informacije o putnicima one države članice koja podnosi zahtjev, dostavit će stranim nadležnim tijelima iz članka 16. stavka 3. ovog Zakona podatke iz evidencije podataka o putnicima.
4.Ako je za odgovor na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. ovog Zakona potreban pristup podacima iz evidencije podataka o putnicima, jedinica za informacije o putnicima će, na obrazloženi zahtjev jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice, od zračnih prijevoznika zatražiti podatke sukladno članku 11. stavku 3. ovog Zakona i dostaviti ih jedinici koja je podnijela zahtjev.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 19.
1.Jedinica za informacije o putnicima može zahtijevati od jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice podatke o putnicima koje je prikupila ta jedinica, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona.
2.Iznimno od stavka 1. ovog članka, kada je to potrebno u hitnim slučajevima, domaća nadležna tijela iz članka 16. stavka 1. ovog Zakona, mogu zahtijevati od jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice podatke iz evidencije podataka o putnicima te jedinice, ako su ti podaci potrebni za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona. Preslika zahtjeva nadležnih tijela istovremeno se dostavlja jedinici za informacije o putnicima u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 20.
1.Europol može, putem nacionalne jedinice Europola, elektroničkim putem, podnijeti obrazloženi zahtjev jedinici za informacije o putnicima za prijenos određenih podataka o putnicima ili rezultata obrade tih podataka, kada je to nužno radi podržavanja i jačanja djelovanja država članica u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona, ako je kazneno djelo u nadležnosti Europola.
2.U zahtjevu iz stavka 1. ovog članka se navode razlozi na temelju kojih Europol smatra da će se prijenosom podataka iz evidencije podataka o putnicima ili rezultata obrade tih podataka znatno doprinijeti sprječavanju, otkrivanju i istrazi kaznenog djela zbog kojeg se podaci traže.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 21.
Razmjena podataka između država članica te sa Europolom odvija se putem postojećih kanala za međunarodnu policijsku suradnju.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 22.
Podaci o putnicima i rezultati obrade tih podataka mogu se dostavljati trećim državama samo na temelju obrazloženog zahtjeva, sukladno propisima o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija:
• ako je takav prijenos potreban u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona
• ako je treća država suglasna prenijeti podatke drugoj trećoj državi samo ako je to nužno u svrhu iz članka 1. stavka 2. ovog Zakona
•ako su ispunjeni uvjeti za dostavu podataka utvrđeni u članku 18. stavku 1. i 2. ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 23.
1.Prijenos podataka o putnicima trećim državama bez prethodne suglasnosti države članice iz koje su podaci dobiveni dopušten je samo u iznimnim okolnostima i samo:
•ako su takvi prijenosi nužni da bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima iz članka 5. ovog Zakona u državi članici ili trećoj državi i
•ako se prethodna suglasnost ne može pravodobno dobiti.
2.O prijenosu podataka iz stavka 1. ovog članka jedinica za informacije o putnicima bez odgode će obavijestiti tijelo nadležno za davanje suglasnosti, a o prijenosu sastaviti zabilješku radi mogućnosti naknadne provjere.
3.Jedinica za informacije o putnicima prenosi podatke o putnicima trećim državama samo pod uvjetima utvrđenim ovim Zakonom te samo ako treća država kojoj se podaci prenose ima odgovarajuće uređenu zaštitu osobnih podataka odnosno osiguranu adekvatnu razinu zaštite.
4.O svakom prijenosu podataka trećim državama jedinica za informacije o putnicima obavijestit će službenika za zaštitu podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 24.
Zahtjev za dostavu podataka o putnicima koji podnose nadležna tijela iz stavka 16. ovog Zakona, jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice, Europol ili treće države mora sadržavati:
1.ime, prezime i naziv radnog mjesta službenika koji podnosi zahtjev. Ukoliko za pojedina nacionalna tijela ovi podaci predstavljaju tajne podatke, kao i u slučaju kad zahtjev podnosi država članica, Europol ili treća država, navest će se samo naziv tog tijela
2.pravnu osnovu za traženje podataka
3.svrhu koja će se postići dostavom podataka
4.razloge zbog kojih se svrha iz točke 3. ovog članka ne može postići bez dostave traženih podataka ili koji predstavljaju bitnu zapreku u postizanju te svrhe.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
POGLAVLJE VI.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
ROKOVI ČUVANJA I DEPERSONALIZACIJE PODATAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 25.
1.Podaci o putnicima koje zračni prijevoznici dostavljaju jedinici za informacije o putnicima čuvaju se 5 godina od dana njihova prijenosa.
2.Nakon isteka razdoblja od šest mjeseci od dana prijenosa podataka iz stavka 1. ovog članka, svi podaci depersonaliziraju se na način da se za korisnike čine nevidljivim određene vrste podataka u svrhu onemogućavanja izravne identifikacije osobe na koju se podatak odnosi.
3.Vrste podataka iz stavka 2. ovog članka koji se za korisnike čine nevidljivim su:
•imena, uključujući imena drugih putnika u evidenciji podataka o putnicima i broj putnika u toj evidenciji koji putuju zajedno
•adresa i kontaktni podaci
•svi podaci o načinu plaćanja, uključujući adresu za slanje računa, u mjeri u kojoj sadrže bilo kakve informacije koje bi mogle poslužiti za izravnu identifikaciju osobe na koju se odnose ili bilo koje druge osobe
•podaci o programima vjernosti
•opće opaske u mjeri u kojoj sadrže bilo kakve informacije koje bi mogle poslužiti za izravnu identifikaciju osobe na koju se odnosi podatak
•podaci iz članka 10. stavka 1. podstavka 18. ovog Zakona.
4.Nakon isteka razdoblja od šest mjeseci od dana prijenosa podataka iz stavka 1. ovog članka, ponovno otkrivanje potpunih podataka o putnicima dopušteno je samo ako se opravdano smatra da je to potrebno u svrhu iz članka 12. stavka 2. ovog Zakona.
5.Ponovno otkrivanje potpunih podataka iz stavka 4. ovog članka, odobrava voditelj jedinice za informacije o putnicima, o čemu obavještava službenika za zaštitu osobnih podataka, koji obavlja naknadnu provjeru opravdanosti otkrivanja podataka te postupa sukladno posebnim propisima koji uređuju zaštitu pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 26.
1.Po isteku razdoblja od pet godina od dana prijenosa podataka o putnicima u zračnom prometu jedinici za informacije o putnicima, preneseni podaci trajno se brišu.
2.Iznimno od stavka 1. ovog članka, podaci o putnicima koji su dostavljeni nadležnom tijelu radi sprječavanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela iz članka 5. ovog Zakona, čuvaju se sukladno posebnim propisima kojima se uređuje čuvanje podataka u tim slučajevima.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 27.
1.Rezultati obrade podataka iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona čuvaju se u jedinici za informacije o putnicima onoliko vremena koliko je potrebno da se o pozitivnom rezultatu obrade obavijeste nadležna tijela odnosno jedinice nadležne za informacije o putnicima drugih država članica.
2.U slučaju kada se dodatnom provjerom pozitivnog rezultata automatizirane obrade podataka iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovog Zakona utvrdi da određena osoba nije uključena u kazneno djelo iz članka 5. ovog Zakona (negativan rezultat obrade), takav podatak može se čuvati kako bi se izbjegli budući lažni pozitivni rezultati i to dok se čuvaju podaci čijom obradom se došlo do takvog rezultata.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 28.
1.U obradi osobnih podataka u skladu sa odredbama ovog Zakona svakom putniku se osigurava jednako pravo na zaštitu njegovih osobnih podataka, pravo pristupa, ispravljanja, brisanja i ograničavanja te pravo na naknadu i na pravno sredstvo sukladno posebnim propisima koji uređuju zaštitu pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja kaznenih djela, provođenja istraživanja za kaznena djela ili vođenja kaznenog postupka ili izvršavanja kaznenih sankcija.
2.Pri korištenju i obradi podataka iz evidencije podataka o putnicima primjenjuju se odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere za zaštitu osobnih podataka od slučajnog ili nezakonitog uništenja ili slučajnog gubitka, mijenjanja, neovlaštenog otkrivanja ili pristupanja.
3.Ovim se Zakonom ne dovodi u pitanje primjenjivost općih propisa o zaštiti osobnih podataka na obradu osobnih podataka od strane zračnih prijevoznika, posebno njihove obveze da poduzmu odgovarajuće tehničke i organizacijske mjere zaštite sigurnosti i povjerljivosti osobnih podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 29.
1.Zabranjena je obrada podataka kojima se otkrivaju rasa ili etničko podrijetlo, politička stajališta, vjerska ili druga uvjerenja, sindikalno članstvo, zdravlje ili spolni život ispitanika. Ukoliko jedinica za informacije o putnicima zaprimi takve podatke, briše ih bez odgode.
2.U slučajevima kad je vjerojatno da će kršenje tajnosti osobnih podataka dovesti do visokog rizika za zaštitu osobnih podataka ili štetno utjecati na privatnost ispitanika, jedinica za informacije o putnicima bez nepotrebnog odlaganja o tom kršenju obavješćuje ispitanika i nacionalno nadzorno tijelo.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 30.
1.Jedinica za informacije o putnicima vodi dokumentaciju o svim sustavima i postupcima obrade podataka o putnicima.
2.Dokumentacija iz stavka 1. ovog članka sadrži osobito:
•ime i kontaktne podatke jedinice za informacije o putnicima i službenika te jedinice kojima je povjerena obrada podataka o putnicima te različite razine ovlaštenja za pristup
•zahtjeve nadležnih tijela i jedinica nadležnih za informacije o putnicima drugih država članica
•sve zahtjeve i prijenose podataka o putnicima u treću državu.
3.Dokumentacija iz stavka 1. ovog članka dostupna je nacionalnom nadzornom tijelu.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 31.
1.Jedinica za informacije o putnicima vodi evidenciju o prikupljanju, obavljenom uvidu, korištenju, analizi, ponovnom otkrivanju, razmjeni, dostavi te brisanju podataka.
2.Evidencija o obavljanju uvida sadrži svrhu, datum i vrijeme obavljanja uvida te identitet osobe koja je obavila uvid ili otkrila podatke o putnicima i identitet primatelja tih podataka.
3.Evidencija iz stavka 1. ovog članka koristi se isključivo u svrhe provjere samonadzora, osiguranja cjelovitosti i sigurnosti podataka te revizije.
4.Jedinica za informacije o putnicima će evidenciju iz stavka 1. ovog članka na zahtjev staviti na raspolaganje nacionalnom nadzornom tijelu u svrhu izvršavanja zadaća koje su mu povjerene u skladu s posebnim propisom kojim se uređuje zaštita pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka te izvršavanja kaznenopravnih sankcija.
5.Evidencija iz stavka 1. ovog članka čuva se pet godina.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
DIO TREĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 32.
Nadzor nad provedbom ovog Zakona obavlja Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 33.
Nacionalno nadzorno tijelo u smislu ovog Zakona je tijelo koje je kao nacionalno nadzorno tijelo određeno posebnim propisom kojim se uređuje zaštita pojedinaca pri obradi osobnih podataka od strane nadležnih tijela u svrhe sprječavanja kaznenih djela, provođenja istraživanja za kaznena djela ili vođenja kaznenog postupka te izvršavanja kaznenih sankcija.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
DIO ČETVRTI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 34.
1.Novčanom kaznom od 350.000,00 do 750.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi podatke iz članka 10. stavka 2. ovog Zakona (članak 10. stavak 2.)
2.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi sve podatke o putnicima iz članka 10. stavka 1. ovog Zakona koje prikuplja u okviru redovitog poslovanja (članak 10. stavak 2.)
3.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi podatke iz članka 10. stavka 2. upotrebljavajući utvrđene zajedničke protokole i podržane formate za prijenos podataka odnosno, u slučaju tehničke neispravnosti, neki drugi odgovarajući način koji jamči odgovarajuću razinu sigurnosti podataka (članak 10. stavak 4.)
4.koja u svojstvu zračnog prijevoznika ne dostavi podatke iz članka 10. stavka 2. u propisanom roku (članak 11. stavak 1.).
2.Novčanom kaznom od 10.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. odgovorna osoba u pravnoj osobi.
3.Za ponovljeni prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se pravna osoba novčanom kaznom u iznosu od 500.000,00 do 1.000.000,00 kuna, a odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 do 50.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
DIO PETI
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 35.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
OBRAZLOŽENJE
Članak 1. Ovim člankom utvrđuje se što se ovim Zakonom uređuje te svrha u koju se mogu obrađivati podaci prikupljeni na temelju ovog Zakona.
Članak 2. U ovom članku navodi se propis Europske unije koji se ovim Zakonom prenosi u pravni poredak Republike Hrvatske.
Članak 3. U ovom članku navode se značenja pojedinih pojmova koji se koriste u ovom Zakonu.
Članak 4. Ovim člankom utvrđuje se određenje korištenja pojmova s rodnim značenjem.
Članak 5. Ovim člankom utvrđuju se kaznena djela u svrhu čijeg sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja i vođenja kaznenog postupka se mogu obrađivati podaci sukladno ovom Zakonu.
Članak 6. Ovim člankom utvrđeno je da se odredbe ovog Zakona primjenjuju na letove između Republike Hrvatske i trećih država, kao i na letove između Republike Hrvatske i drugih država članica Europske unije te letove unutar područja Republike Hrvatske odnosno propisuje se za koje su letove zračni prijevoznici dužni dostavljati podatke.
Članak 7. Odredbom ovog članka propisuje se nadležnost jedinice za informacije o putnicima.
Članak 8. U ovom članku propisuje se da će se u Ministarstvu unutarnjih poslova odrediti službenik koji će obavljati poslove službenika za zaštitu podataka, a sukladno odredbama Direktive (EU) 2016/681 i mogućnost da u radu jedinice za informacije o putnicima sudjeluju predstavnici nadležnih tijela određenih ovim Zakonom.
Članak 9. U ovom članku utvrđuje se da se obrada podataka o putnicima obavlja isključivo na sigurnoj lokaciji.
Članak 10. Odredbom stavka 1. utvrđuju se koji se podaci o putnicima u zračnom prometu mogu prikupljati u svrhu utvrđenu Zakonom. U stavku 2. propisuje se obveza zračnih prijevoznika da dostavljaju podatke o putnicima, ali samo one podatke koje prikupljaju u okviru redovnog poslovanja. Stavkom 3. propisuje se obveza jedinice za informacije o putnicima da, ukoliko zračni prijevoznik dostavi podatak koji nije naveden u stavku 1., briše takve podatke bez odgode. U stavku 4. propisani su načini, protokoli i formati za prijenos podataka. Odredbom stavka 5. propisano je koji zračni prijevoznik dostavlja podatke u slučaju zajedničkih letova (code-share).
Članak 11. Ovim člankom propisuju se rokovi u kojima su zračni prijevoznici dužni dostavljati podatke jedinici za informacije o putnicima, s time da se stavkom 2. propisuje mogućnost da se, prilikom dostavljanja podataka po zatvaranju leta, samo ažuriraju podaci dostavljeni 24 sata prije zakazanog vremena polaska zrakoplova odnosno dostave samo podaci koji se razlikuju od ranije dostavljenih podataka. Stavkom 3. propisuje se mogućnost da jedinica za informacije o putnicima zatraži određene podatke od zračnih prijevoznika i izvan redovne dostave podataka, ako su ti podaci potrebni kako bi se odgovorilo na konkretnu i stvarnu prijetnju povezanu s kaznenim djelima terorizma i drugim kaznenim djelima utvrđenim ovim Zakonom.
Članak 12. Ovim člankom utvrđuju se poslovi jedinice za informacije o putnicima te obveza da se procjena putnika obavlja na nediskriminirajući način.
Članak 13. Odredbama ovog članka propisuje se da jedinica za informacije o putnicima utvrđuje i redovito preispituje kriterije sukladno kojima se provodi procjena putnika na temelju dostupnih podataka, te propisuje kakvi kriteriji moraju odnosno ne smiju biti.
Članak 14. Ovim člankom propisuje se obveza da se rezultati procjene putnika dobiveni automatskom obradom podataka moraju provjeriti i neposrednim uvidom u evidencije i baze podataka, a koji obavljaju službenici jedinice za informacije o putnicima (ručna obrada podataka).
Članak 15. Ovim člankom propisuje se da se primjenom odredbi ovog Zakona ne dovodi u pitanje provedba odredbi propisa kojima se uređuje način provođenja graničnih kontrola i ulazak na područje Europske unije te izlazak iz njega.
Članak 16. U ovom članku utvrđuje se koja su domaća i strana tijela ovlaštena za traženje i primanje podataka o putnicima ili rezultata obrade tih podataka.
Članak 17. Odredbom ovog članka propisuje se da će jedinica za informacije o putnicima, ukoliko na temelju obrade podataka o putnicima u zračnom prometu utvrdi da su ti podaci ili rezultati obrade podataka potrebni tijelima druge države članice u svrhu sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za kaznena djela utvrđena ovim Zakonom, dostaviti te podatke i/ili rezultate obrade podataka toj državi članici odnosno nadležnoj jedinici za informacije o putnicima.
Članak 18. Ovim člankom propisuje se dostava podataka o putnicima na zahtjev domaćih nadležnih tijela, drugih država članica i Europola.
Članak 19. Ovim člankom propisuje se mogućnost da jedinica za informacije o putnicima odnosno domaća nadležna tijela u hitnim slučajevima, ukoliko je potrebno za određeni slučaj sprječavanja, otkrivanja, provođenja istraživanja ili vođenja kaznenog postupka za propisana kaznena djela, mogu zatražiti od jedinice nadležne za informacije o putnicima druge države članice podatke kojima raspolaže ta jedinica.
Članak 20. Ovim člankom propisuje se dostava podataka o putnicima Europolu radi podržavanja i jačanja djelovanja država članica u propisane svrhe.
Članak 21. U ovom članku propisuje se način razmjene podataka između država članica i sa Europolom.
Članak 22. Ovim člankom propisuju se uvjeti za dostavu podataka o putnicima i rezultata obrade tih podatka trećim državama.
Članak 23. Ovim člankom propisuje se mogućnost dostave podataka dobivenih od države članice trećim državama bez prethodne suglasnosti države od koje su dobiveni.
Članak 24. Odredbom ovog članka propisuje se sadržaj zahtjeva koji podnose domaća i strana nadležna tijela te jedinice nadležne za informacije o putnicima drugih država članica i Europol.
Članak 25. Ovim člankom propisuju se rokovi čuvanja podataka o putnicima. Svi podaci čuvaju se 5 godina od dana njihovog prijenosa, ali se, nakon proteka razdoblja od 6 mjeseci od dana njihova zaprimanja, depersonaliziraju se na način da se onemogući uvid u određene vrste podataka te se na temelju preostalih dostupnih podataka ne može identificirati osoba na koju se oni odnose. Ukoliko nastane potreba da se ponovno otkriju neki od depersonaliziranih podataka, potrebno je da odluku o tome donese voditelj jedinice za informacije o putnicima, o čemu je dužan izvijestiti službenika za zaštitu osobnih podataka koji postupa sukladno posebnim propisima.
Članak 26. Stavkom 1. ovog članka propisuje se obveza trajnog brisanja podataka nakon proteka razdoblja od 5 godina od njihova zaprimanja. U stavku 2. propisuje se da se podaci koji su zaprimljeni na temelju ovog Zakona i proslijeđeni nadležnom tijelu radi postupanja sukladno posebnim zakonima, čuvaju sukladno odredbama posebnih propisa kojima se propisuje čuvanje podataka u tim slučajevima.
Članak 27. Odredbama ovog članka propisuje se čuvanje rezultata obrade podataka o putnicima.
Članak 28. Odredbama ovog članka utvrđuje se primjena posebnih propisa kojima se uređuje zaštita i sigurnost osobnih podataka.
Članak 29. Ovim člankom zabranjuje se obrada pojedinih vrsta podataka te obaveza njihovog brisanja ukoliko takvi podaci budu dostavljeni kao i obaveza jedinice za informacije o putnicima da obavijesti ispitanika i nacionalno tijelo u slučaju kršenja tajnosti osobnih podataka za koje je vjerojatno da će dovesti do visokog rizika za zaštitu osobnih podataka ili štetno utjecati na privatnost ispitanika.
Članak 30. Odredbama ovog članka propisuje se obveza vođenja dokumentacije o sustavima i postupcima obrade podataka o putnicima.
Članak 31. Ovim člankom propisuje se obveza vođenja evidencije o prikupljanju, uvidu, korištenju, analizi, razmjeni, dostavi te brisanju podataka, sadržaj te čuvanje evidencije.
Članak 32. Odredbom ovog članka propisuje se tijelo nadležno za provedbu ovog Zakona.
Članak 33. Ovim člankom određuje Agencija za zaštitu osobnih podataka, kao nacionalno nadzorno tijelo.
Članak 34. Ovim člankom propisuju se prekršaji za radnje suprotne odredbama ovoga Zakona kao i sankcije za utvrđene prekršaje.
Članak 35. Odredbom ovog članka propisuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova