Na temelju članka 6. stavka 2. i članka 7. stavka 1. Zakona o plaćama u javnim službama (»Narodne novine«, broj 27/01 i 39/09), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _______ 2017. godine donijela
UREDBU
O IZMJENI UREDBE O NAZIVIMA RADNIH MJESTA I KOEFICIJENTIMA SLOŽENOSTI POSLOVA U JAVNIM SLUŽBAMA
1Članak 1.
U Uredbi o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama (»Narodne novine« broj 25/13, 72/13, 151/13, 9/14, 40/14, 51/14, 77/14, 83/14 – ispravak, 87/14, 120/14, 147/14, 151/14, 11/15, 32/15, 38/15, 60/15, 83/15, 112/15, 122/15, 10/17, 39/17, 40/17 – ispravak, 74/17 i 122/17) članak 18. mijenja se i glasi:
„Posebni nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti poslova u Agenciji za pravni promet i posredovanje nekretninama su:
a) Položaji I. vrste
1. direktor 3,395
2. zamjenik direktora 3,007
3. pomoćnik direktora 2,425“.
2Članak 2.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
PREDSJEDNIK
mr. sc. Andrej Plenković
O B R A Z L O Ž E NJ E
U Uredbi o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama („Narodne novine", br. 25/13, 72/13, 151/13, 9/14, 40/14, 51/14, 77/14, 83/14 – ispravak, 87/14, 120/14, 147/14, 151/14, 11/15, 32/15, 38/15, 60/15, 83/15, 112/15, 122/15, 10/17, 39/17, 40/17 – ispravak, 74/17 i 122/17 – u daljnjem tekstu: Uredba) utvrđeni su jedinstveni i posebni nazivi radnih mjesta s pripadajućim koeficijentima u javnim službama.
Prema prijedlogu Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), predlaže se izmijeniti posebne nazive položaja te koeficijente složenosti poslova u Agenciji za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: Agencija).
Agencija je osnovana Uredbom Vlade Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj: 45/97, 63/97, 65/99, 132/02, 8/04, 27/08, 105/09 i 79/12) te je u vrijeme osnivanja i utvrđivanja koeficijenata obavljala samo poslove koji su se odnosili na kupnju nekretnina potrebnih za provedbu utvrđenih politika stambenog zbrinjavanja povratnika, prognanika i izbjeglica.
S obzirom na poslove koje obavlja Agencija i činjenicu da se pojedini položaji ne mogu podvesti pod jedinstvene nazive položaja utvrđenih Uredbom, predlaže se odredbu članka 18. Uredbe izmijeniti na način da se postojećim posebnim položajima (direktor i zamjenik direktora) utvrde povećani koeficijenti složenosti poslova te da se utvrdi posebni naziv položaja unutar Agencije (pomoćnik direktora) s pripadajućim koeficijentima složenosti poslova.
Dosadašnji koefecijenti složenosti poslova Agencije bili su određeni člankom 1. Uredbe, kao jedinstveni nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti poslova u javnim službama, osim za položaje I. vrste (direktor i zamjenik direktora) koji su bili određeni člankom 18. Uredbe kao posebni nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti poslova u Agenciji.
Kod izrade prijedloga koeficijenata složenosti poslova i predloženih posebnih položaja s pripadajućim koeficijentima, isti su u najvećoj mjeri u kojoj je to bilo moguće usklađeni s pravnim osobama sličnih ustrojstvenih oblika (npr. Agencija za investicije i konkurentnost, Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, Agencija za javno privatno partnerstvo, Agencija za poljoprivredno zemljište, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, HANDA i sl.) i uz poštivanje članka 7. stavka 3. Zakona o plaćama u javnim službama.
Djelokrug poslovanja Agencije
1. Kupnja, gospodarenje i prodaja nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske
Od svog osnivanja do danas Agencija je sklopila cca 12.000 ugovora o kupoprodaji stambenih jedinica (za provedbu programa povrata imovine i programa stambenog zbrinjavanja povratnika, prognanika i izbjeglica, koja provedba je uspješno završena te za provedbu stambenog zbrinjavanja bivših nositelja stanarskog prava, koja provedba još nije završena).
Ukupna vrijednost sklopljenih ugovora o kupoprodaji, odnosno kupljenih stambenih jedinica iznosi 3.024.088.859,82 kn, a u planu za 2017. godinu, sukladno iskazanim potrebama, predviđena je kupnja 100 stambenih jedinica, za što će u prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske biti potrebno osigurati iznos od cca 55.000.000,00 kn.
Agencija za račun Republike Hrvatske gospodari s 560 nekretnina kupljenih u razdoblju od 1997-2007. godine koje nisu iskorištene u svrhu stambenog zbrinjavanja sukladno Zakonu o stambenom zbrinjavanju na područjima posebne državne skrbi.
2. Društveno poticana stanogradnja
Tijekom 2001. godini, donošenjem Zakona o društveno poticanoj stanogradnji, djelatnost Agencije proširena je i na poslove koji se odnose na investiranje i poslove prodaje stanova izgrađenih prema odredbama navedenog Zakona.
Od početka provedbe Programa društveno poticane stanogradnje (u daljnjem tekstu: Program POS-a) do 31. ožujka 2017. godine, Agencija, Javna ustanova gradski stanovi Varaždin, Agencija za društveno poticanu stanogradnju Grada Rijeke, Agencija za društveno poticanu stanogradnju Grada Dubrovnika, Agencija za društveno poticanu stanogradnju Grada Koprivnice, izgradili su ukupno 9.072 stana u 277 građevina. Ukupna vrijednost investicije iznosi 4.274.849.635,99 kn (s PDV-om) od čega je 1.123.449.749,40 kn poticajnih sredstava Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: RH).
Tijekom 2017. planira se pokrenuti postupke potrebne za izgradnju ukupno 862 stana (od kojih je u izgradnji 250 stanova), a plan je svakako bitno intenzivirati realizaciju Programa POS u Gradu Zagrebu i Splitu, kao i realizirati posebne programe.
Najam stanova
Izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (Narodne novine, broj 86/12) Agenciji je dana mogućnost davanja stanova iz Programa društveno poticane stanogradnje u najam, uz zadovoljenje preduvjeta propisanih Zakonom.
Agencija gospodari s ukupno 943 nekretnine od kojih je ukupno 459 stanova te 490 garaža/garažno-parkirnih mjesta na području Zagreba, Osijeka, Zadra, Pule, Splita, Nerežišća, Bjelovara i Ogulina. Trenutno je sklopljeno ukupno 757 ugovora o najmu nekretnina i od toga je u najmu 452 stanova, a u zakupu je 305 garaža i garažno parkirnih mjesta.
Ukupno zaduženje za svih 757 ugovora o najmu iznosi gotovo 10,4 milijuna kuna, koji iznos je prihod Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Tijekom 2015. godine proveden je javni natječaj za najam stanova na području grada Splita, te je formirana lista reda prvenstva za najam od 1.795 zahtjeva.
3. Stambeno zbrinjavanje stradalnika iz Domovinskog rata
Na temelju Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji Ministarstvo je provodilo program stambenog zbrinjavanja. Sporazumom iz 2013. godine, operativni poslovi oko građenja zgrada i izvođenja radova prenijeti su na Agenciju, a Ministarstvo je zadržalo poslove koji se odnose na koordinaciju aktivnosti i kontrolu operativne provedbe programa. U Programu stambenog zbrinjavanja stradalnika Domovinskog rata od 1997. godine do listopada 2016. godine stradalnicima je predano ukupno 6.266 stanova. Prema potrebama dobivenim od strane Ministarstva branitelja iz 2013. godine, za stambeno zbrinjavanje potrebno je osigurati oko 6.765 stanova.
U okviru ovog programa, kvaliteta stanovanja stradalnika unapređuje se i putem izvođenja posebnih prilagodbi za HRVI 100% prve skupine i specifičnih građevinskih radova na postojećim stambenim jedinicama.
Od 2013. godine do 31. listopada 2016. godine ukupno je izgrađeno 105 stanova
Dubrovnik - zgrada A, 28 stanova, useljena 03.05.2013. godine
Zagreb-Vrbani - 59 stanova, useljeno 02.03.2015. godine
Biograd na Moru,zgrada A i B ukupno 18 stanova, useljena 06.10.2015. godine
Zadar A2, ukupno 65 stanova, sanacija završena u listopadu 2015. godine.
U tijeku je priprema za izgradnju 3 građevine na 2 lokacije s ukupno 121 stan (Dubrovnik – Mokošica B i C- 108 stanova – ishođene građevinske dozvole; Ston – rekonstrukcija 8 kuća s ukupno 13 stanova-u tijeku ishođenje potvrda na posebne uvjete).
4. Nabava, obnova i izgradnja stambenih jedinica za potrebe provedbe stambenih programa, u skladu s odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o područjima posebne državne skrbi
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi (Narodne novine, broj 51/13) Agencija preuzima od Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije dio poslova koji se odnose na tehničku realizaciju nabave, obnove i izgradnje stambenih jedinica za potrebe provedbe stambenih programa, u skladu s odredbama Zakona. Navedeni poslovi bi obuhvaćali organiziranu obnovu kuća i stanova I-VI kategorije ratne štete ciljane vrijednosti, stambeno zbrinjavanje dodjelom kuća i stanova u državnom vlasništvu ili organiziranom ugradnjom građevnog materijala, darovanje građevnog materijala za izgradnju ili obnovu na zemljištu u vlasništvu korisnika, dodjelu građevnog zemljišta u državnom vlasništvu i građevnog materijala, ukupne ciljanje vrijednosti za 2013. godinu cca 269 mil.kn (prema Strateškom planu za razdoblje 2014-2016 Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU, ciljana vrijednost do 2016. godine iznosi 1.050.000.000 kn).
Dio sredstava potrebnih za obavljanje gore navedenih poslova pribavit će se iz zajedničkog regionalnog stambenog projekta kojim je obuhvaćeno 27.000 izbjegličkih obitelji u četiri države regije. Međunarodna zajednica je na donatorskoj konferenciji pružila političku i najavila financijsku potporu provedbi tog projekta u razdoblju 2013.-2017. U iznosu od 13 mil. €, odnosno cca. 97,5 mil.kn.
5. Energetska obnova zgrada javnog sektora
Vlada RH je na sjednici održanoj 31. listopada 2013. godine usvojila Program energetske obnove zgrada javnog sektora za razdoblje 2014. – 2015. (u daljnjem tekstu: Program) kojim je predviđeno da se u 2014. i 2015. godini obnovi 200 zgrada javne namjene (100 zgrada godišnje). Jedan od ciljeva Programa je ispunjenje zahtjeva sukladno Direktivi 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. godine o energetskoj učinkovitosti, prema kojoj se od država članica traži da, od 1. siječnja 2014. godine, svake godine obnove 3% ukupne površine poda grijanih i/ili hlađenih zgrada u vlasništvu i uporabi središnje vlasti. U slučaju neispunjenja preuzetih obveza, RH će plaćati značajne penale.
Agencija provodi postupak javne nabave za poboljšanje energetske učinkovitosti zgrada javnog sektora u ime i za račun proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna kao Naručitelja energetske usluge.
U periodu provođenja Programa od 2014. do 2016. objavljeno je 57 postupka javne nabave za pružanje energetske usluge u svrhu poboljšanja energetske učinkovitosti zgrada javnog sektora za 158 zgrada s procijenjenom vrijednosti nabave u ukupnom iznosu od 698.700.000,00 kuna (bez PDV-a) i ukupnom ploštinom korisne površine Ak od 534.694,19 m2.
Do sada je obnovljeno ukupno 12 zgrada na tri lokacije: KBC Split - lokalitet Križine (7 zgrada), Dječji vrtić „Girice“, Cres (1 zgrada) i Opća bolnica Karlovac (4 zgrade) dok je obnova u provedbi za 23 zgrade na 5 lokacija: KBC Split - lokalitet Firule(12 zgrada), Zatvorska bolnica u Zagrebu (2 zgrade), Kaznionica u Lepoglavi (6 zgrada), Sveučilište Sjever (2 zgrade), Državni zavod za mjeriteljstvo, Zagreb (1 zgrada. Projektiranje je u tijeku za četiri lokacije: ŠRC Sisak - zatvoreni olimpijski bazen, OB Varaždin, Klinika za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“ i ŠC bazeni Poljud.
Ukupna vrijednost potpisanih ugovora iznosi 694.749.901,28 kn (s PDV-om) dok uštede koje će se postići provođenjem energetske obnove iznose 56.860.412,15 kWh godišnje.
U sklopu Programa energetske obnove zgrada javnog sektora 2014 - 2015 provodilo se i certificiranje objekata koje je u punom iznosu financirao Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. U 2014. i 2015. izrađeno je 290 energetskih certifikata. Bruto površina za izvršene preglede i izdane certifikate iznosi 545.474,58 m2.
6. Sustavno gospodarenje energijom i Informacijski sustav gospodarenja energijom
Informacijski sustav za gospodarenje energijom - ISGE je internetska aplikacija na centralnom serveru s pripadajućom bazom podataka koja služi za kontinuirano prikupljanje podataka, nadzor, praćenje i analizu potrošnje energije i vode u zgradama javnog sektora te predstavlja glavni i neizbježan alat za sustavno gospodarenje energijom. Pristupa mu se jednostavno, putem bilo kojeg računala s pristupom internetu preko web adrese www.isge.hr.
Bitni elementi sustavnog gospodarenja energijom definirani su Zakonom oenergetskoj učinkovitosti (Narodne novine, broj 127/14) Direktivom o energetskoj efikasnosti Europske unije (Energy efficiency Directive – EED, 2012/27/EU) te Pravilnikom o sustavnom gospodarenju energijom u javnom sektoru (Narodne novine, broj 18/15 i 6/16). Također, provode se i aktivnosti planirane Nacionalnim akcijskim planovima energetske učinkovitosti, a ključne aktivnosti su kontinuirano prikupljanje podatka kroz nacionalni Informacijski sustav za gospodarenje energijom, analiza prikupljenih podatka, izvještavanje i verifikacija te tehnička pomoć i educiranje.
Kroz ISGE sustav kontinuirano se prati 17.344 ETC-a - energetskih troškovnih centara (cjelovitih mjesta potrošnje energije i vode) na 34.353 mjernih mjesta, 21.544 ETC-a javne rasvjete sa 20.711 mjernih mjesta, što ukupno daje 55.064 mjernih mjesta kojih su 797 automatska mjerna mjesta s daljinskim očitanjem. Kroz automatsko spajanje i ručni unos uneseno je do sada 3.760.979 računa i 16.824.250 očitanja, od čega 14.966.879 automatskih očitanja. U ISGE je uključeno 128 gradova, 378 općina, 21 županija, 20 ministarstva i 85 ostalih institucija javnog sektora. Broj unesenih podataka kontinuirano svakodnevno raste. Za korištenje ISGE sustava i provedbu sustavnog gospodarenja energijom u javnom sektoru do sad je kroz razne edukacije educirano 5.873 korisnika.
Provedbom sustavnog gospodarenja energijom u javnom sektoru u trogodišnjem periodu 2014.-2016. postignuta je ukupna ušteda energije u iznosu od 1059,55TJ odnosno 1,1PJ, što na godišnjoj razini predstavlja prosječnu uštedu od 6,81% ukupne potrošnje javnog sektora. Prikazano u kilovatsatima ušteda iznosi 294.319.074kWh. U tom periodu smanjena je emisija tona CO2 za 100.475 tona. Prikazano u kunama ušteda iznosi 389.722.673 kune.
Procjena ušteda za razdoblje 2017.-2019. samom provedbom sustavnog gospodarenja energijom je 900TJ odnosno 0,9PJ (3*0,3PJ po godini.), a u planu za 2017. godinu je pokretanje četiri programa Vlade RH koji će za rezultat imati uštedu od dodatnih 47TJ i financijsku uštedu od oko 17.600.000 kuna. U planu je i daljnji razvoj Projekta urbane preobrazbe u suradnji s nadležnim ministarstvima i institucijama te apliciranje na Europske fondove.
7. Saniranje posljedica katastrofe na području Vukovarsko - srijemske županije
Temeljem Odluka o obnovi Ministarstva i izdanih Naloga za uvođenje u posao na obnovi i sanaciji posljedica katastrofe na području Vukovarsko-srijemske županije, ugovorena je obnova i izgradnja 1090 zgrada od I-IV kategorije. Od sveukupno 1090 zgrada, sukladno procjeni građevinskog oštećenja, 802 zgrade imaju određen I-III stupanj oštećenja, dok je za 288 zgrada ima određen IV stupanj oštećenja. Zaključno s 31. prosinca 2015. u potpunosti je sanirana 991 zgrada u koje su vlasnici uselili. Temeljem Odluka o obnovi Ministarstva i izdanih Naloga za uvođenje u posao na obnovi i sanaciji posljedica katastrofe na području Vukovarsko-srijemske županije, ugovorena je obnova 37 zgrada javne namjene.
Slijedom navedenih aktivnosti i sklopljenih ugovora u svrhu realizacije Programa obnove i saniranja posljedica katastrofe na području Vukovarsko-srijemske županije, Agencija je na dan 31. prosinac 2015. godine, ugovorila ukupno 481.358.529,52 kune (bez PDV-a), od čega je isplaćeno ukupno 407.667.028,22 kune (bez PDV-a). Obaveza plaćanja sukladno zaključenim ugovorima u 2016. godini iznosi: 73.691.501,30 kune (bez PDV-a)
8. Subvencioniranje stambenih kredita
Zakon o subvencioniranju stambenih kredita (Narodne novine, broj 65/17) stupio je na snagu 15. srpnja 2017., temeljem kojeg je Agencija određena kao tijelo zaduženo za provedbu istog. S obzirom na osigurana sredstva u Državnom proračunu RH (42 mil. kn) (plan proračuna za 2018. navodi iznos od 42 mil kn), i praćenje provedbe zakona te kontrolu ispunjenja preuzetih obveza po istom, razvidno je da se u konkretnom slučaju radi o značajnoj aktivnosti Agencije koja zahtijeva dodatni angažman pojedinih zaposlenika.
Valja napomenuti kako je Agencija zaprimila 2.399 zahtjeva za subvencioniranje stambenih kredita čija vrijednost subvencioniranja u 2018. godini iznosi preko 40 milijuna kuna, odnosno u četverogodišnjem razdoblju preko 163milijuna kuna.
9. Perspektive, vizija i misija
a) Prijedlogom Nacionalnog programa reformi, kojeg je Vlada Republike Hrvatske usvojila u travnju 2016., predviđeno je i povećanje učinkovitosti korištenja EU fondova. Kao jedan od programa koji bi se financirali sredstvima EU fondova, razmatra se i financiranje energetske obnove zgrada. Cijeneći hvalevrijednu namjeru pojednostavljenja i olakšanja korištenja sredstava iz navedenih fondova te imajući u vidu dosadašnju iznimnu složenost procedura i dugotrajnost postupka dodjele bespovratnih sredstva, ostaje pitanje stručnosti kadra, odnosno zaposlenika, tijela koje bi izravno sudjelovalo na povećanju učinkovitosti korištenja sredstava.
b) U planu je donošenje izmjena i dopuna Zakona o društveno poticanoj stanogradnji, kojim izmjenama je cilj omogućiti „namjensku“ izgradnju stanova za potrebe vojske, policije, carinika i drugih državnih službenika, a sve u cilju porovedbe Zaključka Vlade RH od 4. kolovoza 2017. godine. Imajući u vidu činjenicu da su u pripremi i drugi odgovarajući zaključci koji se odnose na predmetno postupanje, razvidno je da će se, imajući u vidu broj državnih službenika koje se navedenim zaključcima nastoji omogućiti stambeno zbrinjavanje, opseg poslova Agencije znatno povećati i u tom dijelu.
Jedan od načina „privlačenja“ zaposlenika k novim poslovnim izazovima i stjecanju, ili daljnjem razvoju, stručnih znanja bilo bi i povećanje koeficijenata složenosti poslova na način kako je predviđeno izmjenom ove Uredbe.
Valja posebno istaknuti da su svi prihodi koje u svom poslovanju ostvari Agencija direktni prihodi Državnog proračuna te su prihodi znatno veći od rashoda koji bi nastali predloženim povećanjem koeficijenata i utvrđenjem novog posebnog položaja. Samo u protekloj godini ostvareno je preko 400 milijuna kuna prihoda. Posebno ističemo, od strane revizije utvrđenu činjenicu, kako je Agencija, u financijsko računovodstvenom poslovanju, proknjižila preko milijardu kuna u 2015. godini. Nije zanemariva činjenica kako je Agencija u 2016. godini samo kroz POS Program imala povećanje realizacije prodaje stanova (statistika izgrađene zatvorene površine stana) sa 19 % u 2015. godini na 31% u 2016. godini ukupnog tržišta nekretnina u RH. Gledano s ekonomskog aspekta, prodaja stanova iz Programa POS-a u 2016. godini je imala udjel od 38,6 % u broju svih prodanih stanova u RH.
Na kraju, uz ograničenu mogućnost novog zapošljavanja, koje je više izuzetak nego pravilo, predloženo povećanje koeficijenata i utvrđivanje novog posebnog položaja je zapravo jedini način zadržavanja postojećeg stručnog kadra, motiviranje istog k novim poslovnim i stručnim izazovima te time i kvalitetnijem, uspješnijem i efikasnijem obavljanju poslova iz djelatnosti Agencije.
PRIJEDLOG
Na temelju članka 6. stavka 2. i članka 7. stavka 1. Zakona o plaćama u javnim službama (»Narodne novine«, broj 27/01 i 39/09), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _______ 2017. godine donijela
UREDBU
O IZMJENI UREDBE O NAZIVIMA RADNIH MJESTA I KOEFICIJENTIMA SLOŽENOSTI POSLOVA U JAVNIM SLUŽBAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
1 Članak 1.
U Uredbi o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama (»Narodne novine« broj 25/13, 72/13, 151/13, 9/14, 40/14, 51/14, 77/14, 83/14 – ispravak, 87/14, 120/14, 147/14, 151/14, 11/15, 32/15, 38/15, 60/15, 83/15, 112/15, 122/15, 10/17, 39/17, 40/17 – ispravak, 74/17 i 122/17) članak 18. mijenja se i glasi:
„Posebni nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti poslova u Agenciji za pravni promet i posredovanje nekretninama su:
a) Položaji I. vrste
1. direktor 3,395
2. zamjenik direktora 3,007
3. pomoćnik direktora 2,425“.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
2 Članak 2.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
PREDSJEDNIK
mr. sc. Andrej Plenković
O B R A Z L O Ž E NJ E
U Uredbi o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama („Narodne novine", br. 25/13, 72/13, 151/13, 9/14, 40/14, 51/14, 77/14, 83/14 – ispravak, 87/14, 120/14, 147/14, 151/14, 11/15, 32/15, 38/15, 60/15, 83/15, 112/15, 122/15, 10/17, 39/17, 40/17 – ispravak, 74/17 i 122/17 – u daljnjem tekstu: Uredba) utvrđeni su jedinstveni i posebni nazivi radnih mjesta s pripadajućim koeficijentima u javnim službama.
Prema prijedlogu Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), predlaže se izmijeniti posebne nazive položaja te koeficijente složenosti poslova u Agenciji za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: Agencija).
Agencija je osnovana Uredbom Vlade Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj: 45/97, 63/97, 65/99, 132/02, 8/04, 27/08, 105/09 i 79/12) te je u vrijeme osnivanja i utvrđivanja koeficijenata obavljala samo poslove koji su se odnosili na kupnju nekretnina potrebnih za provedbu utvrđenih politika stambenog zbrinjavanja povratnika, prognanika i izbjeglica.
S obzirom na poslove koje obavlja Agencija i činjenicu da se pojedini položaji ne mogu podvesti pod jedinstvene nazive položaja utvrđenih Uredbom, predlaže se odredbu članka 18. Uredbe izmijeniti na način da se postojećim posebnim položajima (direktor i zamjenik direktora) utvrde povećani koeficijenti složenosti poslova te da se utvrdi posebni naziv položaja unutar Agencije (pomoćnik direktora) s pripadajućim koeficijentima složenosti poslova.
Dosadašnji koefecijenti složenosti poslova Agencije bili su određeni člankom 1. Uredbe, kao jedinstveni nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti poslova u javnim službama, osim za položaje I. vrste (direktor i zamjenik direktora) koji su bili određeni člankom 18. Uredbe kao posebni nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti poslova u Agenciji.
Kod izrade prijedloga koeficijenata složenosti poslova i predloženih posebnih položaja s pripadajućim koeficijentima, isti su u najvećoj mjeri u kojoj je to bilo moguće usklađeni s pravnim osobama sličnih ustrojstvenih oblika (npr. Agencija za investicije i konkurentnost, Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, Agencija za javno privatno partnerstvo, Agencija za poljoprivredno zemljište, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, HANDA i sl.) i uz poštivanje članka 7. stavka 3. Zakona o plaćama u javnim službama.
Djelokrug poslovanja Agencije
1. Kupnja, gospodarenje i prodaja nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske
Od svog osnivanja do danas Agencija je sklopila cca 12.000 ugovora o kupoprodaji stambenih jedinica (za provedbu programa povrata imovine i programa stambenog zbrinjavanja povratnika, prognanika i izbjeglica, koja provedba je uspješno završena te za provedbu stambenog zbrinjavanja bivših nositelja stanarskog prava, koja provedba još nije završena).
Ukupna vrijednost sklopljenih ugovora o kupoprodaji, odnosno kupljenih stambenih jedinica iznosi 3.024.088.859,82 kn, a u planu za 2017. godinu, sukladno iskazanim potrebama, predviđena je kupnja 100 stambenih jedinica, za što će u prijedlogu Državnog proračuna Republike Hrvatske biti potrebno osigurati iznos od cca 55.000.000,00 kn.
Agencija za račun Republike Hrvatske gospodari s 560 nekretnina kupljenih u razdoblju od 1997-2007. godine koje nisu iskorištene u svrhu stambenog zbrinjavanja sukladno Zakonu o stambenom zbrinjavanju na područjima posebne državne skrbi.
2. Društveno poticana stanogradnja
Tijekom 2001. godini, donošenjem Zakona o društveno poticanoj stanogradnji, djelatnost Agencije proširena je i na poslove koji se odnose na investiranje i poslove prodaje stanova izgrađenih prema odredbama navedenog Zakona.
Od početka provedbe Programa društveno poticane stanogradnje (u daljnjem tekstu: Program POS-a) do 31. ožujka 2017. godine, Agencija, Javna ustanova gradski stanovi Varaždin, Agencija za društveno poticanu stanogradnju Grada Rijeke, Agencija za društveno poticanu stanogradnju Grada Dubrovnika, Agencija za društveno poticanu stanogradnju Grada Koprivnice, izgradili su ukupno 9.072 stana u 277 građevina. Ukupna vrijednost investicije iznosi 4.274.849.635,99 kn (s PDV-om) od čega je 1.123.449.749,40 kn poticajnih sredstava Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: RH).
Tijekom 2017. planira se pokrenuti postupke potrebne za izgradnju ukupno 862 stana (od kojih je u izgradnji 250 stanova), a plan je svakako bitno intenzivirati realizaciju Programa POS u Gradu Zagrebu i Splitu, kao i realizirati posebne programe.
Najam stanova
Izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (Narodne novine, broj 86/12) Agenciji je dana mogućnost davanja stanova iz Programa društveno poticane stanogradnje u najam, uz zadovoljenje preduvjeta propisanih Zakonom.
Agencija gospodari s ukupno 943 nekretnine od kojih je ukupno 459 stanova te 490 garaža/garažno-parkirnih mjesta na području Zagreba, Osijeka, Zadra, Pule, Splita, Nerežišća, Bjelovara i Ogulina. Trenutno je sklopljeno ukupno 757 ugovora o najmu nekretnina i od toga je u najmu 452 stanova, a u zakupu je 305 garaža i garažno parkirnih mjesta.
Ukupno zaduženje za svih 757 ugovora o najmu iznosi gotovo 10,4 milijuna kuna, koji iznos je prihod Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Tijekom 2015. godine proveden je javni natječaj za najam stanova na području grada Splita, te je formirana lista reda prvenstva za najam od 1.795 zahtjeva.
3. Stambeno zbrinjavanje stradalnika iz Domovinskog rata
Na temelju Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji Ministarstvo je provodilo program stambenog zbrinjavanja. Sporazumom iz 2013. godine, operativni poslovi oko građenja zgrada i izvođenja radova prenijeti su na Agenciju, a Ministarstvo je zadržalo poslove koji se odnose na koordinaciju aktivnosti i kontrolu operativne provedbe programa. U Programu stambenog zbrinjavanja stradalnika Domovinskog rata od 1997. godine do listopada 2016. godine stradalnicima je predano ukupno 6.266 stanova. Prema potrebama dobivenim od strane Ministarstva branitelja iz 2013. godine, za stambeno zbrinjavanje potrebno je osigurati oko 6.765 stanova.
U okviru ovog programa, kvaliteta stanovanja stradalnika unapređuje se i putem izvođenja posebnih prilagodbi za HRVI 100% prve skupine i specifičnih građevinskih radova na postojećim stambenim jedinicama.
Od 2013. godine do 31. listopada 2016. godine ukupno je izgrađeno 105 stanova
Dubrovnik - zgrada A, 28 stanova, useljena 03.05.2013. godine
Zagreb-Vrbani - 59 stanova, useljeno 02.03.2015. godine
Biograd na Moru, zgrada A i B ukupno 18 stanova, useljena 06.10.2015. godine
Zadar A2, ukupno 65 stanova, sanacija završena u listopadu 2015. godine.
U tijeku je priprema za izgradnju 3 građevine na 2 lokacije s ukupno 121 stan (Dubrovnik – Mokošica B i C- 108 stanova – ishođene građevinske dozvole; Ston – rekonstrukcija 8 kuća s ukupno 13 stanova-u tijeku ishođenje potvrda na posebne uvjete).
4. Nabava, obnova i izgradnja stambenih jedinica za potrebe provedbe stambenih programa, u skladu s odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o područjima posebne državne skrbi
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi (Narodne novine, broj 51/13) Agencija preuzima od Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije dio poslova koji se odnose na tehničku realizaciju nabave, obnove i izgradnje stambenih jedinica za potrebe provedbe stambenih programa, u skladu s odredbama Zakona. Navedeni poslovi bi obuhvaćali organiziranu obnovu kuća i stanova I-VI kategorije ratne štete ciljane vrijednosti, stambeno zbrinjavanje dodjelom kuća i stanova u državnom vlasništvu ili organiziranom ugradnjom građevnog materijala, darovanje građevnog materijala za izgradnju ili obnovu na zemljištu u vlasništvu korisnika, dodjelu građevnog zemljišta u državnom vlasništvu i građevnog materijala, ukupne ciljanje vrijednosti za 2013. godinu cca 269 mil.kn (prema Strateškom planu za razdoblje 2014-2016 Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU, ciljana vrijednost do 2016. godine iznosi 1.050.000.000 kn).
Dio sredstava potrebnih za obavljanje gore navedenih poslova pribavit će se iz zajedničkog regionalnog stambenog projekta kojim je obuhvaćeno 27.000 izbjegličkih obitelji u četiri države regije. Međunarodna zajednica je na donatorskoj konferenciji pružila političku i najavila financijsku potporu provedbi tog projekta u razdoblju 2013.-2017. U iznosu od 13 mil. €, odnosno cca. 97,5 mil.kn.
5. Energetska obnova zgrada javnog sektora
Vlada RH je na sjednici održanoj 31. listopada 2013. godine usvojila Program energetske obnove zgrada javnog sektora za razdoblje 2014. – 2015. (u daljnjem tekstu: Program) kojim je predviđeno da se u 2014. i 2015. godini obnovi 200 zgrada javne namjene (100 zgrada godišnje). Jedan od ciljeva Programa je ispunjenje zahtjeva sukladno Direktivi 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2012. godine o energetskoj učinkovitosti, prema kojoj se od država članica traži da, od 1. siječnja 2014. godine, svake godine obnove 3% ukupne površine poda grijanih i/ili hlađenih zgrada u vlasništvu i uporabi središnje vlasti. U slučaju neispunjenja preuzetih obveza, RH će plaćati značajne penale.
Agencija provodi postupak javne nabave za poboljšanje energetske učinkovitosti zgrada javnog sektora u ime i za račun proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna kao Naručitelja energetske usluge.
U periodu provođenja Programa od 2014. do 2016. objavljeno je 57 postupka javne nabave za pružanje energetske usluge u svrhu poboljšanja energetske učinkovitosti zgrada javnog sektora za 158 zgrada s procijenjenom vrijednosti nabave u ukupnom iznosu od 698.700.000,00 kuna (bez PDV-a) i ukupnom ploštinom korisne površine Ak od 534.694,19 m2.
Do sada je obnovljeno ukupno 12 zgrada na tri lokacije: KBC Split - lokalitet Križine (7 zgrada), Dječji vrtić „Girice“, Cres (1 zgrada) i Opća bolnica Karlovac (4 zgrade) dok je obnova u provedbi za 23 zgrade na 5 lokacija: KBC Split - lokalitet Firule(12 zgrada), Zatvorska bolnica u Zagrebu (2 zgrade), Kaznionica u Lepoglavi (6 zgrada), Sveučilište Sjever (2 zgrade), Državni zavod za mjeriteljstvo, Zagreb (1 zgrada. Projektiranje je u tijeku za četiri lokacije: ŠRC Sisak - zatvoreni olimpijski bazen, OB Varaždin, Klinika za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“ i ŠC bazeni Poljud.
Ukupna vrijednost potpisanih ugovora iznosi 694.749.901,28 kn (s PDV-om) dok uštede koje će se postići provođenjem energetske obnove iznose 56.860.412,15 kWh godišnje .
U sklopu Programa energetske obnove zgrada javnog sektora 2014 - 2015 provodilo se i certificiranje objekata koje je u punom iznosu financirao Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. U 2014. i 2015. izrađeno je 290 energetskih certifikata. Bruto površina za izvršene preglede i izdane certifikate iznosi 545.474,58 m2.
6. Sustavno gospodarenje energijom i Informacijski sustav gospodarenja energijom
Informacijski sustav za gospodarenje energijom - ISGE je internetska aplikacija na centralnom serveru s pripadajućom bazom podataka koja služi za kontinuirano prikupljanje podataka, nadzor, praćenje i analizu potrošnje energije i vode u zgradama javnog sektora te predstavlja glavni i neizbježan alat za sustavno gospodarenje energijom. Pristupa mu se jednostavno, putem bilo kojeg računala s pristupom internetu preko web adrese www.isge.hr .
Bitni elementi sustavnog gospodarenja energijom definirani su Zakonom o energetskoj učinkovitosti (Narodne novine, broj 127/14) Direktivom o energetskoj efikasnosti Europske unije (Energy efficiency Directive – EED, 2012/27/EU) te Pravilnikom o sustavnom gospodarenju energijom u javnom sektoru (Narodne novine, broj 18/15 i 6/16). Također, provode se i aktivnosti planirane Nacionalnim akcijskim planovima energetske učinkovitosti, a ključne aktivnosti su kontinuirano prikupljanje podatka kroz nacionalni Informacijski sustav za gospodarenje energijom, analiza prikupljenih podatka, izvještavanje i verifikacija te tehnička pomoć i educiranje.
Kroz ISGE sustav kontinuirano se prati 17.344 ETC-a - energetskih troškovnih centara (cjelovitih mjesta potrošnje energije i vode) na 34.353 mjernih mjesta, 21.544 ETC-a javne rasvjete sa 20.711 mjernih mjesta, što ukupno daje 55.064 mjernih mjesta kojih su 797 automatska mjerna mjesta s daljinskim očitanjem. Kroz automatsko spajanje i ručni unos uneseno je do sada 3.760.979 računa i 16.824.250 očitanja, od čega 14.966.879 automatskih očitanja. U ISGE je uključeno 128 gradova, 378 općina, 21 županija, 20 ministarstva i 85 ostalih institucija javnog sektora. Broj unesenih podataka kontinuirano svakodnevno raste. Za korištenje ISGE sustava i provedbu sustavnog gospodarenja energijom u javnom sektoru do sad je kroz razne edukacije educirano 5.873 korisnika.
Provedbom sustavnog gospodarenja energijom u javnom sektoru u trogodišnjem periodu 2014.-2016. postignuta je ukupna ušteda energije u iznosu od 1059,55TJ odnosno 1,1PJ, što na godišnjoj razini predstavlja prosječnu uštedu od 6,81% ukupne potrošnje javnog sektora. Prikazano u kilovatsatima ušteda iznosi 294.319.074kWh. U tom periodu smanjena je emisija tona CO2 za 100.475 tona. Prikazano u kunama ušteda iznosi 389.722.673 kune.
Procjena ušteda za razdoblje 2017.-2019. samom provedbom sustavnog gospodarenja energijom je 900TJ odnosno 0,9PJ (3*0,3PJ po godini.), a u planu za 2017. godinu je pokretanje četiri programa Vlade RH koji će za rezultat imati uštedu od dodatnih 47TJ i financijsku uštedu od oko 17.600.000 kuna. U planu je i daljnji razvoj Projekta urbane preobrazbe u suradnji s nadležnim ministarstvima i institucijama te apliciranje na Europske fondove.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
7. Saniranje posljedica katastrofe na području Vukovarsko - srijemske županije
Temeljem Odluka o obnovi Ministarstva i izdanih Naloga za uvođenje u posao na obnovi i sanaciji posljedica katastrofe na području Vukovarsko-srijemske županije, ugovorena je obnova i izgradnja 1090 zgrada od I-IV kategorije. Od sveukupno 1090 zgrada, sukladno procjeni građevinskog oštećenja, 802 zgrade imaju određen I-III stupanj oštećenja, dok je za 288 zgrada ima određen IV stupanj oštećenja. Zaključno s 31. prosinca 2015. u potpunosti je sanirana 991 zgrada u koje su vlasnici uselili. Temeljem Odluka o obnovi Ministarstva i izdanih Naloga za uvođenje u posao na obnovi i sanaciji posljedica katastrofe na području Vukovarsko-srijemske županije, ugovorena je obnova 37 zgrada javne namjene.
Slijedom navedenih aktivnosti i sklopljenih ugovora u svrhu realizacije Programa obnove i saniranja posljedica katastrofe na području Vukovarsko-srijemske županije, Agencija je na dan 31. prosinac 2015. godine, ugovorila ukupno 481.358.529,52 kune (bez PDV-a ), od čega je isplaćeno ukupno 407.667.028,22 kune (bez PDV-a ). Obaveza plaćanja sukladno zaključenim ugovorima u 2016. godini iznosi: 73.691.501,30 kune (bez PDV-a)
8. Subvencioniranje stambenih kredita
Zakon o subvencioniranju stambenih kredita (Narodne novine, broj 65/17) stupio je na snagu 15. srpnja 2017., temeljem kojeg je Agencija određena kao tijelo zaduženo za provedbu istog. S obzirom na osigurana sredstva u Državnom proračunu RH (42 mil. kn) (plan proračuna za 2018. navodi iznos od 42 mil kn), i praćenje provedbe zakona te kontrolu ispunjenja preuzetih obveza po istom, razvidno je da se u konkretnom slučaju radi o značajnoj aktivnosti Agencije koja zahtijeva dodatni angažman pojedinih zaposlenika.
Valja napomenuti kako je Agencija zaprimila 2.399 zahtjeva za subvencioniranje stambenih kredita čija vrijednost subvencioniranja u 2018. godini iznosi preko 40 milijuna kuna, odnosno u četverogodišnjem razdoblju preko 163milijuna kuna.
9. Perspektive, vizija i misija
a) Prijedlogom Nacionalnog programa reformi, kojeg je Vlada Republike Hrvatske usvojila u travnju 2016., predviđeno je i povećanje učinkovitosti korištenja EU fondova. Kao jedan od programa koji bi se financirali sredstvima EU fondova, razmatra se i financiranje energetske obnove zgrada. Cijeneći hvalevrijednu namjeru pojednostavljenja i olakšanja korištenja sredstava iz navedenih fondova te imajući u vidu dosadašnju iznimnu složenost procedura i dugotrajnost postupka dodjele bespovratnih sredstva, ostaje pitanje stručnosti kadra, odnosno zaposlenika, tijela koje bi izravno sudjelovalo na povećanju učinkovitosti korištenja sredstava.
b) U planu je donošenje izmjena i dopuna Zakona o društveno poticanoj stanogradnji, kojim izmjenama je cilj omogućiti „namjensku“ izgradnju stanova za potrebe vojske, policije, carinika i drugih državnih službenika, a sve u cilju porovedbe Zaključka Vlade RH od 4. kolovoza 2017. godine. Imajući u vidu činjenicu da su u pripremi i drugi odgovarajući zaključci koji se odnose na predmetno postupanje, razvidno je da će se, imajući u vidu broj državnih službenika koje se navedenim zaključcima nastoji omogućiti stambeno zbrinjavanje, opseg poslova Agencije znatno povećati i u tom dijelu.
Jedan od načina „privlačenja“ zaposlenika k novim poslovnim izazovima i stjecanju, ili daljnjem razvoju, stručnih znanja bilo bi i povećanje koeficijenata složenosti poslova na način kako je predviđeno izmjenom ove Uredbe.
Valja posebno istaknuti da su svi prihodi koje u svom poslovanju ostvari Agencija direktni prihodi Državnog proračuna te su prihodi znatno veći od rashoda koji bi nastali predloženim povećanjem koeficijenata i utvrđenjem novog posebnog položaja. Samo u protekloj godini ostvareno je preko 400 milijuna kuna prihoda. Posebno ističemo, od strane revizije utvrđenu činjenicu, kako je Agencija, u financijsko računovodstvenom poslovanju, proknjižila preko milijardu kuna u 2015. godini. Nije zanemariva činjenica kako je Agencija u 2016. godini samo kroz POS Program imala povećanje realizacije prodaje stanova (statistika izgrađene zatvorene površine stana) sa 19 % u 2015. godini na 31% u 2016. godini ukupnog tržišta nekretnina u RH. Gledano s ekonomskog aspekta, prodaja stanova iz Programa POS-a u 2016. godini je imala udjel od 38,6 % u broju svih prodanih stanova u RH.
Na kraju, uz ograničenu mogućnost novog zapošljavanja, koje je više izuzetak nego pravilo, predloženo povećanje koeficijenata i utvrđivanje novog posebnog položaja je zapravo jedini način zadržavanja postojećeg stručnog kadra, motiviranje istog k novim poslovnim i stručnim izazovima te time i kvalitetnijem, uspješnijem i efikasnijem obavljanju poslova iz djelatnosti Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja