Na temelju članka 63. stavka 2. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (“Narodne novine”, br. 141/13, 39/15 i 130/17), ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost donosi
PRAVILNIK
O SADRŽAJU TE UVJETIMA, KRITERIJIMA I NAČINU ODOBRAVANJA PLANA SANACIJE
1. OPĆE ODREDBE
Predmet propisa
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se sadržaj, uvjeti, kriteriji i način odobravanja plana sanacije u slučaju radioaktivnog onečišćenja okoliša, prostorija, površina, predmeta i osoba.
Usklađivanje propisa s pravnim poretkom Europske unije
Članak 2.
Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu s Direktivom Vijeća 2013/59/Euratom od 5. prosinca 2013. o osnovnim sigurnosnim standardima za zaštitu od opasnosti koje potječu od izloženosti ionizirajućem zračenju, i o stavljanju izvan snage direktiva 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (SL L 13, 17. 1. 2014.).
Odnos propisa prema drugim propisima
Članak 3.
Druga pitanja onečišćenja okoliša koja mogu biti prisutna, a nisu radioaktivne tvari, uređuju se sukladno posebnom propisu iz područja zaštite okoliša.
Objašnjenje pojmova
Članak 4.
Pojmovi koji se koriste u ovome Pravilniku, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
2. PLAN SANACIJE OKOLIŠA ONEČIŠĆENOG RADIOAKTIVNIM TVARIMA
Načela pri izradi plana sanacije okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima
Članak 5.
(1) Plan sanacije okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima priprema se za svaku lokaciju posebno, u skladu s referentnim razinama propisanim posebnim propisom kojim se utvrđuju granice ozračenja, preporučeno dozno ograničenje i procjenjivanje osobnog ozračenja, uz primjenu načela opravdanosti i optimizacije vodeći računa o budućoj namjeni lokacije.
(2) Primjenjujući načelo opravdanosti može se donijeti odluka da za pojedinu situaciju postojećeg ozračenja nije potrebno provoditi sanaciju.
(3) Izrada plana sanacije iz stavka 1. ovoga članka je iterativan proces i Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost (nadalje: Zavod) može zatražiti nadopune i/ili pojašnjenja tijekom njegove izrade.
(4) U slučaju onečišćenja okoliša za čiju sanaciju je potrebna suglasnost i drugih nadležnih tijela, plan sanacije iz stavka 1. ovoga članka treba biti sastavni dio programa sanacije prema posebnim propisima iz područja zaštite okoliša.
Sadržaj plana sanacije okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima
1.Podatke o tvrtki, operateru i izrađivaču plana sanacije
2.Podatke o lokaciji onečišćenog područja
3.Cilj i kriterij sanacije
4.Procjenu rizika
5.Prijedlog modela sanacije
6.Mjere zaštite od ionizirajućeg zračenja osoba koje će provoditi sanaciju
7.Mjere zaštite okoliša i stanovništva od ionizirajućeg zračenja tijekom provedbe sanacije
8.Postupanje u slučaju izvanrednog događaja nastalog pri provedbi sanacije
9.Prijedlog potrebnih aktivnosti nakon provedene sanacije
10.Odgovarajuće priloge i dokumentaciju koji se odnose na podatke iz plana
(2)Pobliži sadržaj plana sanacije propisan je u Prilogu I koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
Izrada plana sanacije
Članak 7.
(1) Plan sanacije iz članka 5. stavka 1. ovoga pravilnika izrađuje pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti.
Zahtjev za izdavanje suglasnosti na plan sanacije
Članak 8.
(1) Zahtjev za izdavanje suglasnosti na plan sanacije podnosi se Zavodu i u pisanom obliku.
(2) Zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka prilaže se:
1. plan sanacije u pisanom obliku i na elektromagnetskom ili optičkom mediju za pohranu podataka (USB, CD, DVD i sl.),
2. podaci o nositelju izrade plana sanacije:
– za pravnu osobu naziv i sjedište tvrtke, OIB, ime odgovorne osobe, broj telefona i adresu elektroničke pošte te ovlaštenje za obavljanje poslovaiz područja radiološke sigurnosti
– za fizičku osobu: ime i prezime, adresu, OIB, broj telefona i adresu elektroničke poštete ovlaštenje za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti.
3. podatke o lokaciji za koju se izrađuje plan sanacije:
– za lokaciju naziv jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uključujući podatke o katastarskoj općini.
Odobravanje plana sanacije
Članak 9.
Plan sanacije iz članka 5. stavka 1. ovoga Pravilnika odobrava ravnatelj Zavoda.
Provedba plana sanacije
Članak 10.
(1) Sanacija lokacije mora se izvršiti u skladu s odobrenim planom sanacije i u roku određenom u suglasnosti na plan sanacije.
(2) Usklađenost provedbe plana sanacije s ishođenom suglasnosti nadzire osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti.
(3) Osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti iz stavka 2. ovoga članka ne smije biti uključena u izradu sanacijskog plana koji nadzire te po završetku sanacije Zavodu podnosi izvješće o provedenoj sanaciji.
(4) Osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti iz stavka 2. ovoga članka daje mišljenje o provedenoj sanaciji na temelju izvješća iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Ravnatelj Zavoda na temelju mišljenja iz stavka 4. ovoga članka izdaje potvrdu o izvršenoj sanaciji okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima.
(7) O izdanoj suglasnosti na plan sanacije Zavod informira javnost.
3. SLUČAJEVI KADA JE DOZVOLJENO PROVODITI SANACIJU BEZ PRETHODNOG PLANA
Uklanjanje radioaktivnog onečišćenja ljudi
Članak 11 .
(1)Uklanjanju radioaktivnog onečišćenja ljudi se pristupa što je prije moguće.
(2) Uklanjanje unutarnjeg ili površinskog radioaktivnog onečišćenja pri nositeljima odobrenja koji imaju odobrenje za rukovanje otvorenim radioaktivnim izvorima treba provoditi sukladno pisanim procedurama utvrđenim za svaki pojedini radionuklid koji moraju biti dostupni radnicima u jedinici u kojoj se rukuje s otvorenim radioaktivnim izvorima.
(3) Radioaktivno onečišćenje na koži čisti se pranjem sapunom i vodom. Ako se tako ne smanji razina radioaktivnog onečišćenja, treba koristiti odgovarajuću otopinu za uklanjanje onečišćenja.
(4) U slučaju cjelokupnog radioaktivnog onečišćenja tijela radnika, treba što prije ukloniti površinsko onečišćenje, da bi se zatim lakše moglo utvrditi unutarnje onečišćenje.
(5) Posebnu pozornost treba posvetiti otvorenim ozljedama na koži koje mogu biti onečišćene te iste treba očistiti i medicinski obraditi.
Uklanjanje radioaktivnog onečišćenja pri radu s pacijentima
Članak 12.
(1) Ako se dogodilo očigledno radioaktivno onečišćenje zbog mogućeg prosipanja izlučevina pacijenta kod kojeg je primijenjen radionuklid, istog treba žurno premjestiti u drugi prostor, te provesti čišćenje.
(2) Čišćenje i zbrinjavanje nastalog radioaktivnog otpada se provodi sukladno pisanoj proceduri dostupnoj svim zaposlenicima koji su u doticaju s pacijentima kod kojih se primjenjuju radionuklid
Uklanjanje radioaktivnog onečišćenja nakon izvanrednog događaja
Članak 13.
(1) U slučaju radioaktivnog onečišćenja radnih površina i prostorija unutar objekta nositelja odobrenja koji ima odobrenje za rukovanje otvorenim radioaktivnim izvorima, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupa otklanjanju onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije.
(2) Po završetku izvanrednog događaja na lokaciji nositelja odobrenja treće ili četvrte kategorije pripravnosti za izvanredni događaj u smislu Uredbe iz članka 60. stavka 1. Zakona, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupa otklanjanju radioaktivnog onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije.
(3) Po završetku izvanrednog događaja četvrte kategorije pripravnosti za izvanredni događaj u smislu Uredbe iz članka 60. stavka 1. Zakona na javnim površinama, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupa otklanjanju radioaktivnog onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije po dozvoli inspektora za radiološku i nuklearnu sigurnost Zavoda koji je bio uključen u odgovor na navedeni izvanredni događaj usmenim rješenjem.
(4) Inspektor za radiološku i nuklearnu sigurnost Zavoda koji je bio uključen u odgovor na izvanredni događaj koji nije naveden u stavcima 1. do 3. ovoga članka može usmenim rješenjem dozvoliti pravnoj ili fizičkoj osobi ovlaštenoj za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupanje otklanjanju radioaktivnog onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije primjenjujući načelo opravdanosti.
(5) Otklanjanje radioaktivnog onečišćenja iz stavka 1. do 4. ovoga članka provodi se sukladno pravilima struke i pisanim procedurama pravne ili fizičke osobe ovlaštene za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti koja provodi otklanjanje onečišćenja za tu vrstu situacije.
(6) Otklanjanje radioaktivnog onečišćenja iz stavka 1 do 4. ovoga članka ne smije rezultirati dodatnim radioaktivnim onečišćenjem ljudi ili okoliša ili dodatnim rizikom za stanovništvo.
(7) Mjere ograničenja kretanja i zadržavanja u radioaktivno onečišćenom području moraju se provoditi sve dok se ne obavi cjelovito čišćenje i dok pravna ili fizička osoba ovlaštena za potrebna mjerenja radioaktivnosti mjerenjem ne potvrdi da je područje sigurno za rad.
Obaveza o izvještavanju po uklanjanju radioaktivnog onečišćenja
Članak 14.
(1) Po provedenom uklanjanju radioaktivnog onečišćenja iz članka 11. i 12. ovoga zakona, osoba odgovorna za zaštitu od zračenja kod nositelja odobrenja kod kojeg je nastalo onečišćenje podnosi pismeni izvještaj Zavodu.
(2) Po provedenom uklanjanju radioaktivnog onečišćenja iz članka 13. ovoga zakona, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti podnosi pismeni izvještaj Zavodu.
(3) Pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti koja podnosi izvještaj iz stavka 2. ovoga članka smije biti pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti koja je provela uklanjanje onečišćenja, osim ako inspektor za radiološku i nuklearnu sigurnost Zavoda koji je bio uključen u odgovor na izvanredni događaj kojim je nastalo radioaktivno onečišćenje usmenim rješenjem ne naredi drugačije.
4. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o načinu uklanjanja radioaktivnog onečišćenja, zbrinjavanja radioaktivnog izvora, odnosno poduzimanja svih drugih prijeko potrebnih mjera radi smanjenja štete za ljude i okoliš ili uklanjanja daljnjih rizika, opasnosti ili šteta (NN 53/08).
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, dan, mjesec, godina
Ravnatelj
mr. sc. Saša Medaković
Prilog I
OBAVEZNI SADRŽAJ PLANA SANACIJE
1.PODACI O TVRTKI, OPERATERU I IZRAĐIVAČU PLANA SANACIJE
1.1. Naziv, sjedište, nadležna osoba u ime operatera (ukoliko je primjenjivo)
2.2. Popis djelatnosti koje su uzrokovale radiološko onečišćenja
3.3. Naziv, sjedište, ovlaštenje izrađivača plana sanacije
2.PODACI O LOKACIJI ONEČIŠĆENOG PODRUČA – KONCEPTUALNI MODEL LOKACIJE
2.1.Opis lokacije s grafičkim prikazom (ukoliko je moguće na geokodiranim i ortofoto podlogama)
2.2.Opis općeg radiološkog stanja lokacije na temelju postojećih podataka (opis vrste radionuklida, količina, koncentracija aktivnosti, brzine doze...)
2.3.Pregled dosadašnjih istražnih radova i potreba dodatnih
2.4.Opis mogućeg utjecaja lokacije na ljude i okoliš
3.CILJ i KRITERIJ SANACIJE
3.1. Jasno definiran cilj sanacije (na pr. opis buduće namjene lokacije s grafičkim prikazom)
3.2. Definiran kriterij sanacije u skladu s propisima radiološke sigurnosti i usaglašen s regulatornim tijelom
4.PROCJENA RIZIKA – PREPOZNAVANJE RAZINE OPASNOSTI KOJU ONEČIŠĆENJE RADIONUKLIDIMA PREDSTAVLJA ZA LJUDE I OKOLIŠ – TRENUTAČNO I DUGOROČNO
Opseg (obim) procjene rizika ovisit će uvjetima na svakoj pojedinoj lokaciji. Početna procjena se temelji na postojećim podacima, a ukoliko je potrebno, prikupljaju se i dodatni podaci.
Procjena rizika sadržava:
1.1.Opis lokacije i identifikaciju radionuklida za koje je potrebno napraviti procjenu, tj. koji mogu biti povezani sa značajnim rizikom temeljem koncentracije / mobilnosti / postojanosti
2.2.Odabir scenarija izloženosti / mogućeg ozračenja - utvrđivanje mogućih putova ozračenja i reprezentativne osobe (stvarne i potencijalno izložene, na primjer: na lokaciji, izvan lokacije, radnici, budući stanovnici...)
3.3.Odabir i primjenu modela za procjenu
4.4.Odabir ulaznih podataka
5.5.Odabir ciljeva sanacije
6.6.Primjenu ciljeva sanacije - karakterizaciju, evaluaciju i interpretaciju rizika (ovisno o scenarijima uzetim u obzir, na pr. trenutačno stanje i ne činiti ništa; provođenje sanacije u svrhu poljoprivredne namjene zemljišta / industrijske namjene; rekreativne površine; stanovanje
4.3. Opis moguće potrebnih ograničenja u korištenju lokacije nakon provedene sanacije (ovisno o modelu sanacije)
5.PRIJEDLOZI MODELA SANACIJE / POTREBNE RADNJE
5.1.Opisi mogućih modela provedbe sanacije (ukoliko je primjenjivo)
5.2. Sažeti prikaz prednosti i nedostataka predloženih modela i njihova usporedba
5.3 Popis potrebne opreme, tehnika i drugih resursa
5.4.Dodatni radni prostori (šatori, kontejneri-kućice, lokalni transport)
5.5.Okvirno vrijeme trajanje sanacije
5.6.Okvirni broj osoba potrebnih za provedbu sanacije
5.7.Očekivane vrste i količine radioaktivnog otpada nastalog provedbom sanacije s prijedlogom načina zbrinjavanja istog te opis mogućih domino efekata
5.8. Analiza isplativosti (cost benefit analiza) i rizika pojedinih modela (ukoliko je primjenjivo)
5.9. Kratko obrazloženje odabranog modela provedbe sanacije
6.0. Troškovi provedbe sanacije (ukoliko je primjenjivo)
6.MJERE ZAŠTITE OD IONIZIRAJUĆEG ZRAČENJA OSOBA KOJE ĆE PROVODITI SANACIJU
6.1.Opis radnih mjesta i poslova najvećeg rizika u smislu ozračenja
6.2.Opis provođenja radiološkog nadzora tijekom provedbe sanacije (uporaba osobnih dozimetara i drugih uređaja za mjerenje razine ionizirajućeg zračenja i sl.)
6.3.Administrativne mjere zaštite (znakovi upozorenja, podaci o raspodjeli odgovornosti, organizaciji poslova vezano uz provedbu zahvata, pisane procedure i sl.)
6.4.Osobna zaštitna sredstva
6.5.Procjena ozračenja osoba koji će provoditi sanaciju (vanjsko i unutarnje ozračenje)
7.MJERE ZAŠTITE OKOLIŠA I STANOVNIŠTVA OD IONIZIRAJUĆEG ZRAČENJA TIJEKOM PROVEDBE SANACIJE
7.1.Opis mogućeg utjecaj provedbe sanacije na okoliš i stanovništvo
7.2.Opis mjera zaštite okoliša i stanovništva tijekom provedbe sanacije
7.3.Procjena ozračenja reprezentativne osobe  ijekom provedbe sanacije
8.POSTUPANJE U SLUČAJU IZVANREDNOG DOGAĐAJA NASTALOG PRI PROVEDBI SANACIJE
8.1.Identifikacija mogućih nezgoda pri izvođenju sanacije
Na temelju članka 63. stavka 2. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (“Narodne novine”, br. 141/13, 39/15 i 130/17), ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost donosi
PRAVILNIK
O SADRŽAJU TE UVJETIMA, KRITERIJIMA I NAČINU ODOBRAVANJA PLANA SANACIJE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
1. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Predmet propisa
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se sadržaj, uvjeti, kriteriji i način odobravanja plana sanacije u slučaju radioaktivnog onečišćenja okoliša, prostorija, površina, predmeta i osoba.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Usklađivanje propisa s pravnim poretkom Europske unije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 2.
Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu s Direktivom Vijeća 2013/59/Euratom od 5. prosinca 2013. o osnovnim sigurnosnim standardima za zaštitu od opasnosti koje potječu od izloženosti ionizirajućem zračenju, i o stavljanju izvan snage direktiva 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (SL L 13, 17. 1. 2014.).
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Odnos propisa prema drugim propisima
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 3.
Druga pitanja onečišćenja okoliša koja mogu biti prisutna, a nisu radioaktivne tvari, uređuju se sukladno posebnom propisu iz područja zaštite okoliša.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Objašnjenje pojmova
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 4.
Pojmovi koji se koriste u ovome Pravilniku, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
2. PLAN SANACIJE OKOLIŠA ONEČIŠĆENOG RADIOAKTIVNIM TVARIMA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Načela pri izradi plana sanacije okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 5.
(1) Plan sanacije okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima priprema se za svaku lokaciju posebno, u skladu s referentnim razinama propisanim posebnim propisom kojim se utvrđuju granice ozračenja, preporučeno dozno ograničenje i procjenjivanje osobnog ozračenja, uz primjenu načela opravdanosti i optimizacije vodeći računa o budućoj namjeni lokacije.
(2) Primjenjujući načelo opravdanosti može se donijeti odluka da za pojedinu situaciju postojećeg ozračenja nije potrebno provoditi sanaciju.
(3) Izrada plana sanacije iz stavka 1. ovoga članka je iterativan proces i Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost (nadalje: Zavod) može zatražiti nadopune i/ili pojašnjenja tijekom njegove izrade.
(4) U slučaju onečišćenja okoliša za čiju sanaciju je potrebna suglasnost i drugih nadležnih tijela, plan sanacije iz stavka 1. ovoga članka treba biti sastavni dio programa sanacije prema posebnim propisima iz područja zaštite okoliša.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Sadržaj plana sanacije okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 6.
(1) Plan sanacije lokacija onečišćenih radionuklidima obavezno sadrži:
1. Podatke o tvrtki, operateru i izrađivaču plana sanacije
2. Podatke o lokaciji onečišćenog područja
3. Cilj i kriterij sanacije
4. Procjenu rizika
5. Prijedlog modela sanacije
6. Mjere zaštite od ionizirajućeg zračenja osoba koje će provoditi sanaciju
7. Mjere zaštite okoliša i stanovništva od ionizirajućeg zračenja tijekom provedbe sanacije
8. Postupanje u slučaju izvanrednog događaja nastalog pri provedbi sanacije
9. Prijedlog potrebnih aktivnosti nakon provedene sanacije
10. Odgovarajuće priloge i dokumentaciju koji se odnose na podatke iz plana
(2) Pobliži sadržaj plana sanacije propisan je u Prilogu I koji je sastavni dio ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Izrada plana sanacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 7.
(1) Plan sanacije iz članka 5. stavka 1. ovoga pravilnika izrađuje pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Zahtjev za izdavanje suglasnosti na plan sanacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 8.
(1) Zahtjev za izdavanje suglasnosti na plan sanacije podnosi se Zavodu i u pisanom obliku.
(2) Zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka prilaže se:
1. plan sanacije u pisanom obliku i na elektromagnetskom ili optičkom mediju za pohranu podataka (USB, CD, DVD i sl.),
2. podaci o nositelju izrade plana sanacije:
– za pravnu osobu naziv i sjedište tvrtke, OIB, ime odgovorne osobe, broj telefona i adresu elektroničke pošte te ovlaštenje za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti
– za fizičku osobu: ime i prezime, adresu, OIB, broj telefona i adresu elektroničke pošte te ovlaštenje za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti.
3. podatke o lokaciji za koju se izrađuje plan sanacije:
– za lokaciju naziv jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uključujući podatke o katastarskoj općini.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Odobravanje plana sanacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 9.
Plan sanacije iz članka 5. stavka 1. ovoga Pravilnika odobrava ravnatelj Zavoda.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Provedba plana sanacije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 10.
(1) Sanacija lokacije mora se izvršiti u skladu s odobrenim planom sanacije i u roku određenom u suglasnosti na plan sanacije.
(2) Usklađenost provedbe plana sanacije s ishođenom suglasnosti nadzire osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti.
(3) Osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti iz stavka 2. ovoga članka ne smije biti uključena u izradu sanacijskog plana koji nadzire te po završetku sanacije Zavodu podnosi izvješće o provedenoj sanaciji.
(4) Osoba ovlaštena za obavljanje poslova radiološke sigurnosti iz stavka 2. ovoga članka daje mišljenje o provedenoj sanaciji na temelju izvješća iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Ravnatelj Zavoda na temelju mišljenja iz stavka 4. ovoga članka izdaje potvrdu o izvršenoj sanaciji okoliša onečišćenog radioaktivnim tvarima.
(7) O izdanoj suglasnosti na plan sanacije Zavod informira javnost.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
3. SLUČAJEVI KADA JE DOZVOLJENO PROVODITI SANACIJU BEZ PRETHODNOG PLANA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Uklanjanje radioaktivnog onečišćenja ljudi
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 11 .
(1)Uklanjanju radioaktivnog onečišćenja ljudi se pristupa što je prije moguće.
(2) Uklanjanje unutarnjeg ili površinskog radioaktivnog onečišćenja pri nositeljima odobrenja koji imaju odobrenje za rukovanje otvorenim radioaktivnim izvorima treba provoditi sukladno pisanim procedurama utvrđenim za svaki pojedini radionuklid koji moraju biti dostupni radnicima u jedinici u kojoj se rukuje s otvorenim radioaktivnim izvorima.
(3) Radioaktivno onečišćenje na koži čisti se pranjem sapunom i vodom. Ako se tako ne smanji razina radioaktivnog onečišćenja, treba koristiti odgovarajuću otopinu za uklanjanje onečišćenja.
(4) U slučaju cjelokupnog radioaktivnog onečišćenja tijela radnika, treba što prije ukloniti površinsko onečišćenje, da bi se zatim lakše moglo utvrditi unutarnje onečišćenje.
(5) Posebnu pozornost treba posvetiti otvorenim ozljedama na koži koje mogu biti onečišćene te iste treba očistiti i medicinski obraditi.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Uklanjanje radioaktivnog onečišćenja pri radu s pacijentima
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 12.
(1 ) Ako se dogodilo očigledno radioaktivno onečišćenje zbog mogućeg prosipanja izlučevina pacijenta kod kojeg je primijenjen radionuklid, istog treba žurno premjestiti u drugi prostor, te provesti čišćenje.
(2) Čišćenje i zbrinjavanje nastalog radioaktivnog otpada se provodi sukladno pisanoj proceduri dostupnoj svim zaposlenicima koji su u doticaju s pacijentima kod kojih se primjenjuju radionuklid
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Uklanjanje radioaktivnog onečišćenja nakon izvanrednog događaja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 13.
(1) U slučaju radioaktivnog onečišćenja radnih površina i prostorija unutar objekta nositelja odobrenja koji ima odobrenje za rukovanje otvorenim radioaktivnim izvorima, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupa otklanjanju onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije.
(2) Po završetku izvanrednog događaja na lokaciji nositelja odobrenja treće ili četvrte kategorije pripravnosti za izvanredni događaj u smislu Uredbe iz članka 60. stavka 1. Zakona, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupa otklanjanju radioaktivnog onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije.
(3) Po završetku izvanrednog događaja četvrte kategorije pripravnosti za izvanredni događaj u smislu Uredbe iz članka 60. stavka 1. Zakona na javnim površinama, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupa otklanjanju radioaktivnog onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije po dozvoli inspektora za radiološku i nuklearnu sigurnost Zavoda koji je bio uključen u odgovor na navedeni izvanredni događaj usmenim rješenjem.
(4) Inspektor za radiološku i nuklearnu sigurnost Zavoda koji je bio uključen u odgovor na izvanredni događaj koji nije naveden u stavcima 1. do 3. ovoga članka može usmenim rješenjem dozvoliti pravnoj ili fizičkoj osobi ovlaštenoj za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti pristupanje otklanjanju radioaktivnog onečišćenja bez prethodne izrade plana sanacije primjenjujući načelo opravdanosti.
(5) Otklanjanje radioaktivnog onečišćenja iz stavka 1. do 4. ovoga članka provodi se sukladno pravilima struke i pisanim procedurama pravne ili fizičke osobe ovlaštene za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti koja provodi otklanjanje onečišćenja za tu vrstu situacije.
(6) Otklanjanje radioaktivnog onečišćenja iz stavka 1 do 4. ovoga članka ne smije rezultirati dodatnim radioaktivnim onečišćenjem ljudi ili okoliša ili dodatnim rizikom za stanovništvo.
(7) Mjere ograničenja kretanja i zadržavanja u radioaktivno onečišćenom području moraju se provoditi sve dok se ne obavi cjelovito čišćenje i dok pravna ili fizička osoba ovlaštena za potrebna mjerenja radioaktivnosti mjerenjem ne potvrdi da je područje sigurno za rad.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Obaveza o izvještavanju po uklanjanju radioaktivnog onečišćenja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 14.
(1) Po provedenom uklanjanju radioaktivnog onečišćenja iz članka 11. i 12. ovoga zakona, osoba odgovorna za zaštitu od zračenja kod nositelja odobrenja kod kojeg je nastalo onečišćenje podnosi pismeni izvještaj Zavodu.
(2) Po provedenom uklanjanju radioaktivnog onečišćenja iz članka 13. ovoga zakona, pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti podnosi pismeni izvještaj Zavodu.
(3) Pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti koja podnosi izvještaj iz stavka 2. ovoga članka smije biti pravna ili fizička osoba ovlaštena za obavljanje poslova iz područja radiološke sigurnosti koja je provela uklanjanje onečišćenja, osim ako inspektor za radiološku i nuklearnu sigurnost Zavoda koji je bio uključen u odgovor na izvanredni događaj kojim je nastalo radioaktivno onečišćenje usmenim rješenjem ne naredi drugačije.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
4. ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o načinu uklanjanja radioaktivnog onečišćenja, zbrinjavanja radioaktivnog izvora, odnosno poduzimanja svih drugih prijeko potrebnih mjera radi smanjenja štete za ljude i okoliš ili uklanjanja daljnjih rizika, opasnosti ili šteta (NN 53/08).
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, dan, mjesec, godina
Ravnatelj
mr. sc. Saša Medaković
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Prilog I
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
OBAVEZNI SADRŽAJ PLANA SANACIJE
1. PODACI O TVRTKI, OPERATERU I IZRAĐIVAČU PLANA SANACIJE
1.1. Naziv, sjedište, nadležna osoba u ime operatera (ukoliko je primjenjivo)
2.2. Popis djelatnosti koje su uzrokovale radiološko onečišćenja
3.3. Naziv, sjedište, ovlaštenje izrađivača plana sanacije
2. PODACI O LOKACIJI ONEČIŠĆENOG PODRUČA – KONCEPTUALNI MODEL LOKACIJE
2.1.Opis lokacije s grafičkim prikazom (ukoliko je moguće na geokodiranim i ortofoto podlogama)
2.2.Opis općeg radiološkog stanja lokacije na temelju postojećih podataka (opis vrste radionuklida, količina, koncentracija aktivnosti, brzine doze...)
2.3.Pregled dosadašnjih istražnih radova i potreba dodatnih
2.4.Opis mogućeg utjecaja lokacije na ljude i okoliš
3. CILJ i KRITERIJ SANACIJE
3.1. Jasno definiran cilj sanacije (na pr. opis buduće namjene lokacije s grafičkim prikazom)
3.2. Definiran kriterij sanacije u skladu s propisima radiološke sigurnosti i usaglašen s regulatornim tijelom
4. PROCJENA RIZIKA – PREPOZNAVANJE RAZINE OPASNOSTI KOJU ONEČIŠĆENJE RADIONUKLIDIMA PREDSTAVLJA ZA LJUDE I OKOLIŠ – TRENUTAČNO I DUGOROČNO
Opseg (obim) procjene rizika ovisit će uvjetima na svakoj pojedinoj lokaciji. Početna procjena se temelji na postojećim podacima, a ukoliko je potrebno, prikupljaju se i dodatni podaci.
Procjena rizika sadržava:
1.1. Opis lokacije i identifikaciju radionuklida za koje je potrebno napraviti procjenu, tj. koji mogu biti povezani sa značajnim rizikom temeljem koncentracije / mobilnosti / postojanosti
2.2. Odabir scenarija izloženosti / mogućeg ozračenja - utvrđivanje mogućih putova ozračenja i reprezentativne osobe (stvarne i potencijalno izložene, na primjer: na lokaciji, izvan lokacije, radnici, budući stanovnici...)
3.3. Odabir i primjenu modela za procjenu
4.4. Odabir ulaznih podataka
5.5. Odabir ciljeva sanacije
6.6. Primjenu ciljeva sanacije - karakterizaciju, evaluaciju i interpretaciju rizika (ovisno o scenarijima uzetim u obzir, na pr. trenutačno stanje i ne činiti ništa; provođenje sanacije u svrhu poljoprivredne namjene zemljišta / industrijske namjene; rekreativne površine; stanovanje
4.3. Opis moguće potrebnih ograničenja u korištenju lokacije nakon provedene sanacije (ovisno o modelu sanacije)
5. PRIJEDLOZI MODELA SANACIJE / POTREBNE RADNJE
5.1.Opisi mogućih modela provedbe sanacije (ukoliko je primjenjivo)
5.2. Sažeti prikaz prednosti i nedostataka predloženih modela i njihova usporedba
5.3 Popis potrebne opreme, tehnika i drugih resursa
5.4.Dodatni radni prostori (šatori, kontejneri-kućice, lokalni transport)
5.5.Okvirno vrijeme trajanje sanacije
5.6.Okvirni broj osoba potrebnih za provedbu sanacije
5.7.Očekivane vrste i količine radioaktivnog otpada nastalog provedbom sanacije s prijedlogom načina zbrinjavanja istog te opis mogućih domino efekata
5.8. Analiza isplativosti (cost benefit analiza) i rizika pojedinih modela (ukoliko je primjenjivo)
5.9. Kratko obrazloženje odabranog modela provedbe sanacije
6.0. Troškovi provedbe sanacije (ukoliko je primjenjivo)
6. MJERE ZAŠTITE OD IONIZIRAJUĆEG ZRAČENJA OSOBA KOJE ĆE PROVODITI SANACIJU
6.1.Opis radnih mjesta i poslova najvećeg rizika u smislu ozračenja
6.2.Opis provođenja radiološkog nadzora tijekom provedbe sanacije (uporaba osobnih dozimetara i drugih uređaja za mjerenje razine ionizirajućeg zračenja i sl.)
6.3.Administrativne mjere zaštite (znakovi upozorenja, podaci o raspodjeli odgovornosti, organizaciji poslova vezano uz provedbu zahvata, pisane procedure i sl.)
6.4.Osobna zaštitna sredstva
6.5.Procjena ozračenja osoba koji će provoditi sanaciju (vanjsko i unutarnje ozračenje)
7.MJERE ZAŠTITE OKOLIŠA I STANOVNIŠTVA OD IONIZIRAJUĆEG ZRAČENJA TIJEKOM PROVEDBE SANACIJE
7.1.Opis mogućeg utjecaj provedbe sanacije na okoliš i stanovništvo
7.2.Opis mjera zaštite okoliša i stanovništva tijekom provedbe sanacije
7.3.Procjena ozračenja reprezentativne osobe  ijekom provedbe sanacije
8.POSTUPANJE U SLUČAJU IZVANREDNOG DOGAĐAJA NASTALOG PRI PROVEDBI SANACIJE
8.1.Identifikacija mogućih nezgoda pri izvođenju sanacije
8.2.Procjena razmjera radioaktivnog onečišćenja (kontaminacije)
8.3.Procjena potencijalnog ozračenja osoba koji će provoditi sanaciju (vanjsko i unutarnje ozračenje) u slučajevima navedenim pod 8.1. i 8.2.
8.4.Procjena potencijalnog ozračenja stanovništva u slučajevima navedenim pod 8.1. i 8.2.
8.5.Opis postupaka u slučaju izvanrednog događaja, uključujući ozračenje osoba koje će provoditi te postupke (vanjsko i unutarnje ozračenje)
8.6. Procjena ukupnog rizika koji nosi provedba sanacije
9.PRIJEDLOG POTREBNIH AKTIVNOSTI NAKON PROVEDBE SANACIJE
9.1 Prijedlog praćenja stanja okoliša na lokaciji nakon sanacije (ukoliko je potrebno)
9.2 Nositelj obveze praćenja stanja iz točke 9.1
9.3 Ostalo
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost