POZIV NA DOSTAVU PROJEKTNIH PRIJEDLOGA „JAČANJE POSLOVANJA ZA DRUŠTVENO PODUZETNIŠTVO – faza I.''
Napomena: Predmetni poziv objavljen je na portalu e-savjetovanje 19. prosinca 2017. godine. S danom 11. siječnja 2018. godine otvoreno je novo istovjetno savjetovanje zbog tehničke ispravke. Ispravak se odnosi na dodatne bilješke u samom tekstu, točnije fusnote koje su zbog tehničkih poteškoća izostale prilikom prve objave. Prilikom analize i odgovora na pristigle komentare u obzir će se uzeti oba otvorena savjetovanja o ključnim elementima Poziva. Dodatno, i u okviru prvog otvorenog savjetovanja cjelokupan dokument sa sadržanim bilješkama (fusnotama) može se preuzeti odabirom opcije " Preuzmi word dokument".
1. Uvod
Europski socijalni fond jedan je od glavnih instrumenta kohezijske politike Europske unije i usmjeren je na pružanje potpora za ulaganje u ljudski kapital i jačanje konkurentnosti europskog gospodarstva. Aktivnosti financirane iz sredstava Europskog socijalnog fonda pomažu ljudima unaprijediti svoje vještine i lakše se integrirati na tržište rada, usmjerene su na borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti te na poboljšanje učinkovitosti javne uprave.
U sklopu Operativnog programa ''Učinkoviti ljudski potencijali'' 2014.-2020. identificirane su četiri tematske prioritetne osi:
1.Visoka zapošljivost i mobilnost radne snage;
2. Socijalno uključivanje;
3. Obrazovanje i cjeloživotno učenje;
4. Dobro upravljanje.
U okviru Prioritetne osi 2. Socijalno uključivanje, definiran je investicijski prioritetposvećen isključivo društvenom poduzetništvu 9.v Promicanje društvenog poduzetništva i strukovne integracije u društvenim poduzećima te socijalne ekonomije i ekonomije solidarnosti radi olakšavanja pristupa zapošljavanju i pripadajući specifičan cilj 9.v.l Povećanje broja i održivosti društvenih poduzeća i njihovih zaposlenika, s fokusom pružanja financijske podrške kroz tri glavna područja:
a) dostupnost financijskog kapitala, odnosno osiguranje potrebnih sredstava društvenim poduzetnicima za pokretanje posla, stvaranje novih usluga i proizvoda, osposobljavanje zaposlenika i osiguranje osnovnih materijalnih uvjeta;
b) poduzetničko obrazovanje i
c) veća javna vidljivost.
Poziv na dostavu projektnih prijedloga „Jačanje poslovanja za društveno poduzetništvo – faza I.“provodi se u sklopu predmetnog specifičnog cilja.
U okviru predmetnog specifičnog cilja do sada je proveden jedan otvoreni Poziv na dostavu projektnih prijedloga ''Poticanje društvenog poduzetništva'', čija je inicijalna vrijednost od 8 milijuna kuna s obzirom na izniman broj pristiglih projektnih prijedloga visoke kvalitete povećana na 10.374.993,15 kuna. Ukupna vrijednost 18 projekata ugovorenih u svibnju ove godine iznosi 10.436.767,43 kuna.
2. Predmet poziva i opće informacije
Najveće prepreke poslovanju društvenih poduzetnika su nedostatak financijskog kapitala, ali i manjak poslovnih vještina društvenih poduzetnika te slaba javna vidljivost društvenog poduzetništva kao i nedostatak svijesti o društvenom poduzetništvu kao poslovanju koje uz ekonomsku stvara i dodatnu društvenu vrijednost (zapošljavanje ranjivih skupina, pružanje socijalnih usluga, ekološka održivost).
Slijedom navedenog, Pozivom za dostavu projektnih prijedloga ''Jačanje poslovanja za društveno poduzetništvo – faza I'' financirat će se aktivnosti kojima je cilj rast postojećih društvenih poduzeća u vidu jačanja njihovih kapaciteta, održivosti, konkurentnosti s posebnim naglaskom na poticanje zapošljavanja. Osim već postojećih društvenih poduzeća, Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava namjerava podupirati razvoj društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj pružajući financijsku podršku razvoju poslovanja i jačanju kapaciteta i subjektima koji se odluče napraviti iskorak i kroz projekt započnu svoje poslovanje u okviru društvenog poduzetništva.
3. Cilj poziva i ciljane skupine
Opći cilj:
Ojačati kapacitete postojećih i novih društvenih poduzeća.
Specifični ciljevi:
1.Unaprijediti znanja i vještine zaposlenika i članova novih i postojećih društvenih poduzeća putem specijaliziranih oblika osposobljavanja i obrazovanja;
2. Podupirati poslovanje novih i postojećih društvenih poduzeća;
3. Stvoriti nova radna mjesta u društvenim poduzećima;
4. Povećati vidljivost društvenog poduzetništva putem informiranja javnosti i umrežavanja dionika.
4. Ukupno raspoloživa sredstva
Ukupno raspoloživa sredstva iznose 40.010.000,00 kuna, i to:
Skupina 1. postojeći društveni poduzetnici: 26.010.000,00 kuna
Skupina 2. novi društveni poduzetnici: 14.000.000,00 kuna
5. Prihvatljivost (fusnota 1)Prijavitelja i vrste aktivnosti koje će se financirati
5.1. Skupina 1. - Postojeći društveni poduzetnici
5.1.1. Ciljane skupine:
1.Društveni poduzetnici /društvena poduzeća;
2. Zaposlenici u društvenim poduzećima;
3. Radnici u nepovoljnom položaju, koji sukladno definiciji iz Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014., str. 1) te Uredbi Komisije (EU) br. 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova. (u daljnjem tekstu: Uredbao općem izuzeću), znače svaku osobu:
a) koja nije bila zaposlena s redovnom plaćom tijekom prethodnih 6 mjeseci; ili
b) koja je u dobi između 15 i 24 godine; ili
c) koja nije dovršila srednje obrazovanje ili strukovnu izobrazbu (Međunarodna standardna klasifikacija obrazovanja 3) ili koja je dovršila redovno obrazovanje prije manje od dvije godine, a još nije bila prvi put zaposlena s redovnom plaćom; ili
d) koja je starija od 50 godina; ili
e) koja živi kao odrasli samac s jednom ili više uzdržavanih osoba; ili
f) koja radi u sektoru ili struci u državi članici u kojima je neravnoteža između spolova najmanje 25 % viša od prosječne neravnoteže između spolova u svim gospodarskim sektorima u toj državi članici, a pripada tom premalo zastupljenom spolu; ili
g) koja pripada etničkoj manjini u državi članici i potreban joj je razvoj jezičnog profila, profila stručnog usavršavanja ili profila radnog iskustva da bi poboljšala izglede za pristup stalnom zaposlenju.
4. Radnici s invaliditetom, koja sukladno definiciji iz Uredbe o općem izuzeću, znače svaku osobu:
a) koja je u skladu s nacionalnim pravom priznata kao radnik s invaliditetom; ili
b) koja ima dugoročno fizičko, mentalno, intelektualno ili osjetilno oštećenje koje u međudjelovanju s raznim zaprekama može umanjiti puno i učinkovito sudjelovanje te osobe u radnom okruženju, ravnopravno s ostalim radnicima.
5.1.2. Prihvatljivi Prijavitelji
U okviru ovog Poziva, prihvatljivi Prijavitelji za Skupinu 1 su isključivo postojeća društvena poduzeća koja ispunjavaju uvjete iz definicije poduzeća (fusnota 2)iz Uredbe o općem izuzeću (Prilog I., čl. 1) te ispunjavaju 4 kriterija definirana Strategijom (fusnota 3)razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje 2015. do 2020.:
1.Društveni poduzetnik obavlja djelatnost proizvodnje i prometa roba, pružanja usluga ili obavlja umjetničku djelatnost kojom se ostvaruje prihod na tržištu, te koja ima povoljan utjecaj na okoliš, doprinosi unaprjeđenju razvoja lokalne zajednice i društva u cjelini (kriterij br. 2 Strategije),
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom statuta ili drugog temeljnog akta i zadnjeg Godišnjeg financijskog izvještaja, iz kojeg je vidljivo kako Prijavitelj najmanje godinu dana djeluje kao društveni poduzetnik.
2.Društveni poduzetnik stvara novu vrijednost i osigurava financijsku održivost na način da u trogodišnjem razdoblju poslovanja najmanje 25% godišnjeg prihoda planira ostvariti ili ostvaruje obavljanjem svoje poduzetničke djelatnosti (kriterij br. 3 Strategije)
3.Društveni poduzetnik najmanje 75% godišnje dobiti, odnosno višak prihoda ostvaren obavljanjem svoje djelatnosti ulaže u ostvarivanje i razvoj ciljeva poslovanja, odnosno djelovanja (kriterij br. 4 Strategije)
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom Odluke o raspodjeli dobiti za prethodnu godinu.
4.Republika Hrvatska, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili tijelo javne vlasti ne može biti isključivi osnivač društvenog poduzetnika (kriterij br. 6 Strategije).
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom osnivačkog akta.
5.1.3. Raspoloživa sredstva po projektu
Minimalni iznos: 800.000,00 kuna
Maksimalni iznos: 2.000.000,00 kuna3
5.1.4. Trajanje provedbe
Predviđeno trajanje provedbe je 12-24 mjeseci.
5.1.5. Prihvatljive aktivnosti
1. Upravljanje projektom i administracija; (fusnota 4)
2. Jačanje kapaciteta zaposlenika postojećih društvenih poduzeća kroz programe osposobljavanja i usavršavanja (unapređenje profesionalnih i menadžerskih vještina, tehničkog znanja, prodajnih vještina, marketinga i računovodstva, razvoj proizvoda i usluga)
3. Otvaranje novih radnih mjesta u postojećim društvenim poduzećima
4. Sudjelovanje na sajmovima / izložbama
5. Razvoj i unapređenje poslovanja društvenih poduzeća, razvoj proizvoda i usluga
6. Promidžba i vidljivost. (fusnota 5)
5.1.6. Režim/vrsta potpore - državne potpore sukladno Uredbi o općem izuzeću (Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014.,)
Za prihvatljive prijavitelje iz Skupine 1, asukladno predmetnoj Uredbi o općem izuzeću, aktivnosti će se financirati temeljem Programa dodjele državnih potpora za razvoj društvenog poduzetništva izrađenog od strane Ministarstva rada i mirovinskoga sustava.
Temeljem predmetnog Programa dodjeljivat će se državne potpore s ciljem unapređenja poslovnog procesa i jačanja kapaciteta postojećih društvenih poduzeća. Isti će se primjenjivati na sve sektore, osim navedenih u članku 1. , stavcima 3.(fusnota 6), 4. (fusnota 7)i 5. (fusnota 8).Uredbe o općem izuzeću te sukladno članku 1., stavak 4., podstavak c) Uredbe o općem izuzeću koja isključuje dodjelu potpore poduzetnika u poteškoćama.
Sukladno Uredbi o općem izuzeću, poduzetnik u teškoćama znači poduzetnik za kojeg vrijedi najmanje jedna od sljedećih okolnosti:
a) U slučaju društva s ograničenom odgovornošću (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova vlasničkog kapitala izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. To se događa kada se odbijanjem prenesenih gubitaka od pričuva (i svih drugih elemenata koji se općenito smatraju dijelom vlastitog kapitala društva) dobije negativan kumulativni iznos koji premašuje polovicu temeljnog vlasničkog kapitala. Za potrebe ove odredbe „društvo s ograničenom odgovornosti” odnosi se posebno na dvije vrste društava navedene u Prilogu I. Direktivi 2013/34/EU (fusnota 9),a „vlasnički kapital” obuhvaća, prema potrebi, sve premije na emitirane dionice;
b) U slučaju društva u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova kapitala navedenog u financijskom izvještaju društva izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. Za potrebe ove odredbe „društvo u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva” odnosi se posebno na vrste društva navedene u Prilogu II. Direktivi Vijeća 2013/34/EU.
c) Ako se nad poduzetnikom provodi cjelokupni stečajni postupak ili on ispunjava kriterije u skladu s nacionalnim pravom da se nad njim provede cjelokupni stečajni postupak na zahtjev vjerovnika;
d) Ako je poduzetnik primio potporu za sanaciju, a još nije nadoknadio zajam ili okončao jamstvo, ili je primio potporu za restrukturiranje, a još je podložan planu restrukturiranja;
e) U slučaju poduzetnika koji nije MSP, ako je tijekom zadnje dvije godine:
omjer knjigovodstvenog duga i kapitala poduzetnika bio veći od 7,5 i
EBITDA koeficijent pokrića kamata poduzetnika bio je niži od 1,0;
Potpore će se dodjeljivati društvenim poduzetnicima bez obzira na pravni oblik, koji ispunjavaju uvjete prihvatljivosti, u obliku bespovratnih sredstava kroz:
a)potpore za savjetodavne usluge u korist MSP-ova na koje se odnosi članak 18. Uredbe o općem izuzeću;
b) potpore MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima na koje se odnosi članak 19. Uredbe o općem izuzeću;
c) potpore za usavršavanje na koje se odnosi članak 31. Uredbe o općem izuzeću;
d) potpore za zapošljavanje radnika u nepovoljnom položaju u obliku subvencija za plaće na koje se odnosi članak 32. Uredbe o općem izuzeću;
e) potpore za zapošljavanje radnika s invaliditetom u obliku subvencija za plaće na koje se odnosi članak 33. Uredbe o općem izuzeću;
f) potpore za nadoknadu dodatnih troškova zapošljavanja radnika s invaliditetom na koje se odnosi članak 34. Uredbe o općem izuzeću;
a) Potpore za savjetodavne usluge u korist MSP-ova
1. Intenzitet potpore za savjetodavne usluge u korist malih i srednjih poduzetnika ne može prelaziti 50% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi savjetodavnih usluga koje pružaju vanjski konzultanti.
4. Dotične usluge nisu trajna ili periodična djelatnost niti su povezane s uobičajenim troškovima poslovanja poduzetnika, kao što su uobičajene usluge poreznog savjetovanja, redovne pravne usluge ili oglašavanje.
b) Potpore MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima
1. Intenzitet potpore ne premašuje 50% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi nastali za najam, uređivanje i vođenje štanda pri sudjelovanju poduzetnika na određenom sajmu ili izložbi.
c) Potpore za usavršavanje
1. Potpore za usavršavanje dodjeljuju se za usavršavanje radnika s ciljem podizanja konkurentnosti u obliku programa obuke/ obrazovanja odraslih za zaposlenike.
2. Potpore se ne mogu dodijeliti za usavršavanje koje korisnici provode radi osiguravanja sukladnosti s obveznim nacionalnim normama o usavršavanju.
3. Intenzitet potpore ne premašuje 50% prihvatljivih troškova. Može se povećati do maksimalnog intenziteta potpore od 70% prihvatljivih troškova, kako slijedi:
(a) za 10 postotnih bodova ako se usavršavanje provodi za radnike s invaliditetom ili radnike u nepovoljnom položaju;
(b) za 10 postotnih bodova ako se potpora dodjeljuje srednjem poduzetniku i za 20 postotnih bodova ako se potpora dodjeljuje malom poduzetniku.
4. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
5. Prihvatljivi troškovi su sljedeći:
(a) troškovi predavača, za sate tijekom kojih su predavači sudjelovali u usavršavanju;
(b) troškovi poslovanja povezani s predavačima i polaznicima koji su izravno povezani s projektom usavršavanja, poput putnih troškova, troškova materijala i potrošne robe izravno povezanih s projektom, amortizacija alata i opreme ako se upotrebljavaju isključivo za projekt usavršavanja;
(c) troškovi smještaja isključeni su osim najnižih nužnih troškova smještaja za polaznike usavršavanja koji su radnici s invaliditetom;
(d) troškovi savjetodavnih usluga povezanih s projektom usavršavanja;
(e) troškovi osoblja polaznika usavršavanja i opći neizravni troškovi (administrativni troškovi, najam, režijski troškovi) za sate koje polaznici usavršavanja provedu u usavršavanju.
d) Potpore za zapošljavanje radnika u nepovoljnom položaju u obliku subvencija za plaće
1. Intenzitet potpore ne premašuje 50% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi plaća novozaposlenih osoba u razdoblju od najviše 12 mjeseci nakon zaposlenja radnika u nepovoljnom položaju. Ako je dotični radnik u izrazito nepovoljnom položaju (fusnota 10 ), prihvatljivi troškovi su troškovi plaća u razdoblju od najviše 24 mjeseca nakon zapošljavanja.
4. Kada zapošljavanje ne predstavlja neto povećanje broja zaposlenika u dotičnom poduzetniku u odnosu na prosjek za proteklih dvanaest mjeseci, radno mjesto/radna mjesta ispražnjena su zbog dobrovoljnog odlaska, invalidnosti, umirovljenja zbog dobi, dobrovoljnog smanjenja radnog vremena ili zakonskog odlaska zbog povrede radne obveze, a ne kao posljedica viška radne snage.
5. Osim u slučaju zakonskog otkaza zbog povrede radne obveze, radnici u nepovoljnom položaju imaju pravo na neprekidno zaposlenje u najkraćem razdoblju propisanom dotičnim nacionalnim zakonodavstvom ili kolektivnim ugovorom kojim se uređuju ugovori o radu.
6. Razdoblje zaposlenja za novozaposlene osobe mora biti najmanje 12 mjeseci, odnosno 24 mjeseca u slučaju radnika u izrazito nepovoljnom položaju.
e) Potpore za zapošljavanje radnika s invaliditetom u obliku subvencija za plaće
1. Intenzitet potpore ne premašuje 75% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi plaća u razdoblju tijekom kojeg je zaposlen radnik s invaliditetom.
4. Kada zapošljavanje ne predstavlja neto povećanje broja zaposlenika u dotičnom poduzetniku u odnosu na prosjek za proteklih dvanaest mjeseci, radno mjesto/radna mjesta ispražnjena su zbog dobrovoljnog odlaska, invalidnosti, umirovljenja zbog dobi, dobrovoljnog smanjenja radnog vremena ili zakonskog odlaska zbog povrede radne obveze, a ne kao posljedica viška radne snage.
5. Osim u slučaju zakonskog otkaza zbog povrede radne obveze, radnici s invaliditetom imaju pravo na neprekidno zaposlenje u najkraćem razdoblju propisanom dotičnim nacionalnim zakonodavstvom ili kolektivnim ugovorima koji su pravno obvezujući za poduzetnika i kojima se uređuju ugovori o radu.
f) Potpore za nadoknadu dodatnih troškova zapošljavanja radnika s invaliditetom
1. Intenzitet potpore ne premašuje 100% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 1.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su sljedeći:
a) troškovi prilagodbe poslovnih prostorija;
b) troškovi zapošljavanja osoblja isključivo za vrijeme provedeno u pružanju pomoći radnicima s invaliditetom i u obučavanju tog osoblja za pružanje pomoći radnicima s invaliditetom;
c) troškovi prilagodbe ili nabave opreme, odnosno nabave i provjere računalnih programa koje upotrebljavaju radnici s invaliditetom, uključujući prilagođenu ili pomoćnu tehnološku opremu, koji su dodatni u odnosu na one koje bi korisnik snosio da zapošljava radnike bez invaliditeta;
d) troškovi izravno povezani s prijevozom radnika s invaliditetom na radno mjesto i u odnosu na s radom povezane djelatnosti;
e) troškovi plaća za sate koje je radnik s invaliditetom proveo na oporavku;
f) ako korisnik pruža zaštićeno zaposlenje, troškovi izgradnje, ugradnje ili modernizacije proizvodnih jedinica dotičnog poduzetnika te svi troškovi administracije i prijevoza, pod uvjetom da su ti troškovi izravna posljedica zapošljavanja radnika s invaliditetom.
Aktivnost
Potpora
Ciljana skupina
Jačanje kapaciteta zaposlenika postojećih društvenih poduzeća kroz programe osposobljavanja i usavršavanja
Potpore za usavršavanje
Zaposlenici u društvenim poduzećima
Otvaranje novih radnih mjesta u postojećim društvenim poduzećima
Potpore za zapošljavanje radnika u nepovoljnom položaju u obliku subvencije za plaće/ Potpore za zapošljavanje radnika s invaliditetom u obliku subvencije za plaće/ Potpore za nadoknadu dodatnih troškova zapošljavanja radnika s invaliditetom
Radnici u nepovoljnom položaju i radnici s invaliditetom (novozaposlene osobe)
Sudjelovanje na sajmovima / izložbama
Potpore MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima
Društveni poduzetnik/društveno poduzeće
Razvoj i unapređenje poslovanja društvenih poduzeća, razvoj proizvoda i usluga
Potpore za savjetodavne usluge u korist MSP-ova
Društveni poduzetnik/društveno poduzeće
5.1.7. Partnerstvo
Partnerstvo nije dozvoljeno.
5.2. Skupina 2 – Novi društveni poduzetnici
5.2.1. Prihvatljivi Prijavitelji za Skupinu 2:
Prihvatljivi Prijavitelji za Skupinu 2 su pravni entiteti koji svoje poslovanje žele ili transferirati na društveno poduzetništvo ili započeti poslovanje prema društveno poduzetničkim principima (mikro, mala, srednja poduzeća, udruge ili zadruge), odnosno provedbom projekta planiraju obavljati gospodarsku djelatnost i postati društveni poduzetnici prema kriteriju br. 2. definiranom Strategijom razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine:
Društveni poduzetnik obavlja djelatnost proizvodnje i prometa roba, pružanja usluga ili obavlja umjetničku djelatnost kojom se ostvaruje prihod na tržištu, te koja ima povoljan utjecaj na okoliš, doprinosi unaprjeđenju razvoja lokalne zajednice i društva u cjelini.
5.2.2. Ciljane skupine:
Pravni entiteti koji zadovoljavaju uvjete prihvatljivosti propisane ovim Pozivom, odnosno koji žele svoje poslovanje ili transferirati na društveno poduzetništvo ili započeti poslovanje prema društveno poduzetničkim principima (mikro, mala, srednja poduzeća, udruge ili zadruge).
5.2.3. Raspoloživa sredstva po projektu
Minimalni iznos: 400.000,00 kuna
Maksimalni iznos: 1.200.000,00 kuna3
5.2.4. Trajanje provedbe
Predviđeno trajanje provedbe je 12-24 mjeseci.
5.2.5. Prihvatljive aktivnosti
1. Upravljanje projektom i administracija;
2. Izrada poslovnih ideja, planova i drugih pravnih akata u cilju transformacije Korisnika u društveno poduzeće;
3. Obrazovne aktivnosti (prijenos dobre prakse putem seminara, radionica, studijskih putovanja, izobrazba zaposlenika/članova o poslovanju i razvoju društvenog poduzetništva);
4. Informativne aktivnosti u području društvenog poduzetništva (organizacija i sudjelovanje na konferencijama o temama koje su relevantne za društveno poduzetništvo, organizacija i sudjelovanje na sajmovima, informiranje javnosti, umrežavanje dionika)
5. Promidžba i vidljivost.
5.2.6. Režim/vrsta potpore- Dodjela potpora male vrijednosti sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore
Za prihvatljive Prijavitelje iz Skupine 2 aktivnosti će se financirati putem potpora male vrijednosti, a koje će se dodjeljivati sukladno Programu potpora male vrijednosti za razvoj društvenog poduzetništva, definiranog sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013.
5.2.7. Partnerstvo
Partnerstvo je obavezno.
Obvezni partneri moraju biti poduzetničke potporne institucije koje su uvrštene u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture (razvojne agencije, poduzetnički centri, poslovni inkubatori, poduzetnički akceleratori, poslovni parkovi, znanstveno-tehnološki parkovi, centri kompetencije).
6. Lokacija provedbe
Projektne aktivnosti se moraju provoditi u Republici Hrvatskoj.
7. Administrativni podaci
Poziv je trajno otvoren do iscrpljenja financijskih sredstava, a najkasnije do 31. prosinca 2020. Natječajna dokumentacija će se podnositi u elektroničkom obliku (CD ili DVD) na adresu:
Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva
Štrigina 1
10000 Zagreb
FUSNOTE:
1. Ukoliko je Prijavitelj udruga, a elektronička baza Registra udruga ne sadrži dokaz o usklađenosti statuta udruge sa Zakonom o udrugama, navedeni dokument je potrebno dostaviti u sklopu projektnog prijedloga. Ukoliko je udruga u svrhu usklađivanja Statuta sa Zakonom o udrugama podnijela zahtjev za upis promjena nadležnom uredu državne uprave, a postupak pred nadležnim uredom nije dovršen, prilaže kopiju službenog izvatka iz registra udruga na kojem je vidljivo da je podnesen zahtjev za promjenom statuta. Format u kojem se dostavlja, ukoliko je primjenjivo, je elektronička preslika dokumenta/ata.
Udruge koje do datuma dostave projektnih prijedloga nisu uskladile svoje statute sa Zakonom o udrugama (NN 74/14) niti su podnijele zahtjev za upis promjena nadležnom uredu državne uprave ne ispunjavaju mjerila za korištenje sredstava iz javnih izvora sukladno čl. 5. Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata udruga od interesa za opće dobro koje provode udruge (NN 26/17) te se isključuju iz daljnjeg postupka odabira projekata.
2. Poduzeće je svaki subjekt koji se bavi ekonomskom djelatnošću, bez obzira na njegov pravni oblik. To uključuje, posebno, samozaposlene osobe i obiteljska poduzetnike koji se bave obrtom ili drugim djelatnostima te partnerstva ili udruženja koja se redovno bave ekonomskom djelatnošću. Navedeni status Prijavitelj će dokazati dostavom statuta ili drugog temeljnog akta svojeg pravnog entiteta.
3.U sklopu Strategije razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine definirano je ukupno 9 kriterija za prepoznavanje društvenih poduzetnika, a za potrebe ovog Poziva, nužno je da prihvatljivi prijavitelji ispunjavaju samo 4 kriterija.
4. Aktivnost Upravljanje projektom i administracija će se financirati temeljem Programa potpora male vrijednosti za razvoj društvenog poduzetništva izrađenog od strane Ministarstva rada i mirovinskoga sustavakoji je sukladan Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore.
5.Aktivnost Promidžba i vidljivost će se financirati temeljem Programa potpora male vrijednosti za razvoj društvenog poduzetništva izrađenog od strane Ministarstva rada i mirovinskoga sustava koji je sukladan Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore.
6. Ova Uredba ne primjenjuje se:
(a)
na potpore koje se dodjeljuju u sektoru ribarstva i akvakulture, obuhvaćenom Uredbom (EU) br. 1379/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o zajedničkom uređenju tržištâ proizvodima ribarstva i akvakulture, izmjeni uredbi Vijeća (EZ) br. 1184/2006 i (EZ) br. 1224/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 104/2000 (35), uz iznimku potpora za usavršavanje, potpora za pristup financiranju za MSP-ove, potpora u području istraživanja i razvoja, potpora za inovacije za MSP-ove i potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom;
(b)
na potpore koje se dodjeljuju u sektoru primarne poljoprivredne proizvodnje, uz iznimku nadoknade za dodatne troškove osim troškova prijevoza u najudaljenijim regijama kako je utvrđeno člankom 15. stavkom 2. točkom (b), potpora za savjetodavne usluge u korist MSP-ova, potpora za rizično financiranje, potpora za istraživanje i razvoj, potpora za inovacije za MSP-ove, potpora za zaštitu okoliša, potpora za usavršavanje i potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom;
(c)
na potpore koje se dodjeljuju u sektoru prerade i stavljanja na tržište poljoprivrednih proizvoda, u sljedećim slučajevima:
i.
ako se iznos potpora utvrđuje na temelju cijene ili količine tih proizvoda kupljenih od primarnih proizvođača ili stavljenih u promet od strane dotičnih poduzetnika; ili
ii.
ako su potpore uvjetovane njihovim djelomičnim ili potpunim prenošenjem na primarne proizvođače;
(d)
potpore za zatvaranje nekonkurentnih rudnika ugljena, kako su obuhvaćene Odlukom Vijeća br. 2010/787;
(e)
kategorije regionalnih potpora koje se isključuju u članku 13.
Ako poduzetnici djeluju u sektorima koji se isključuju u prvom podstavku točkama (a), (b) ili (c) te u sektorima koji su obuhvaćeni područjem primjene ove Uredbe, ova se Uredba primjenjuje samo na potpore dodijeljene u vezi s tim drugim sektorima ili djelatnostima, uz uvjet da države članice osiguraju, na primjeren način, na primjer razdvajanjem djelatnosti ili troškova, da se djelatnosti iz isključenih sektora ne koriste potporama dodijeljenima na temelju ove Uredbe.
7. Ova Uredba ne primjenjuje se:
(a)
na programe potpora u kojima nije izričito isključeno plaćanje pojedinačne potpore u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama;
(b)
na jednokratne potpore u korist poduzetnika iz točke (a);
(c)
na potpore poduzetnicima u teškoćama, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama.
8. Ova Uredba ne primjenjuje se na mjere državnih potpora koje same po sebi, s obzirom na uvjete koji su s njima povezani ili s obzirom na način financiranja, podrazumijevaju neizbježnu povredu prava Unije, a posebno:
(a)
na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da ima poslovni nastan u određenoj državi članici ili da većina njegovih poslovnih jedinica ima poslovni nastan u toj državi članici. Međutim, zahtjev da ima poslovnu jedinicu ili podružnicu u državi članici koja dodjeljuje potporu u trenutku plaćanja potpore dopušten je;
(b)
na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da upotrebljava robu proizvedenu ili usluge pružene na državnom području.
(c)
na mjere potpore kojima se korisnicima ograničava mogućnost uporabe rezultata istraživanja, razvoja i inovacija u ostalim državama članicama.
9. Direktiva 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća, o izmjeni Direktive 2006/43/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i o stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 78/660/EEZ i 83/349/EEZ.
10. Sukladno Uredbi o općem izuzeću „radnik u izrazito nepovoljnom položaju” znači svaku osobu:
a) koja nije bila zaposlena s redovnom plaćom najmanje tijekom prethodna 24 mjeseca; ili
b) koja nije bila zaposlena s redovnom plaćom najmanje tijekom prethodnih 12 mjeseci, a pripada jednoj od kategorija od (b) do (g) spomenutih u definiciji „radnik u nepovoljnom položaju”.
POZIV NA DOSTAVU PROJEKTNIH PRIJEDLOGA „JAČANJE POSLOVANJA ZA DRUŠTVENO PODUZETNIŠTVO – faza I.''
Napomena: Predmetni poziv objavljen je na portalu e-savjetovanje 19. prosinca 2017. godine. S danom 11. siječnja 2018. godine otvoreno je novo istovjetno savjetovanje zbog tehničke ispravke. Ispravak se odnosi na dodatne bilješke u samom tekstu, točnije fusnote koje su zbog tehničkih poteškoća izostale prilikom prve objave. Prilikom analize i odgovora na pristigle komentare u obzir će se uzeti oba otvorena savjetovanja o ključnim elementima Poziva. Dodatno, i u okviru prvog otvorenog savjetovanja cjelokupan dokument sa sadržanim bilješkama (fusnotama) može se preuzeti odabirom opcije " Preuzmi word dokument".
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
1. Uvod
Europski socijalni fond jedan je od glavnih instrumenta kohezijske politike Europske unije i usmjeren je na pružanje potpora za ulaganje u ljudski kapital i jačanje konkurentnosti europskog gospodarstva. Aktivnosti financirane iz sredstava Europskog socijalnog fonda pomažu ljudima unaprijediti svoje vještine i lakše se integrirati na tržište rada, usmjerene su na borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti te na poboljšanje učinkovitosti javne uprave.
U sklopu Operativnog programa ''Učinkoviti ljudski potencijali'' 2014.-2020. identificirane su četiri tematske prioritetne osi:
1. Visoka zapošljivost i mobilnost radne snage;
2. Socijalno uključivanje;
3. Obrazovanje i cjeloživotno učenje;
4. Dobro upravljanje.
U okviru Prioritetne osi 2. Socijalno uključivanje, definiran je investicijski prioritet posvećen isključivo društvenom poduzetništvu 9.v Promicanje društvenog poduzetništva i strukovne integracije u društvenim poduzećima te socijalne ekonomije i ekonomije solidarnosti radi olakšavanja pristupa zapošljavanju i pripadajući specifičan cilj 9.v.l Povećanje broja i održivosti društvenih poduzeća i njihovih zaposlenika , s fokusom pružanja financijske podrške kroz tri glavna područja:
a) dostupnost financijskog kapitala, odnosno osiguranje potrebnih sredstava društvenim poduzetnicima za pokretanje posla, stvaranje novih usluga i proizvoda, osposobljavanje zaposlenika i osiguranje osnovnih materijalnih uvjeta;
b) poduzetničko obrazovanje i
c) veća javna vidljivost.
Poziv na dostavu projektnih prijedloga „ Jačanje poslovanja za društveno poduzetništvo – faza I.“ provodi se u sklopu predmetnog specifičnog cilja .
U okviru predmetnog specifičnog cilja do sada je proveden jedan otvoreni Poziv na dostavu projektnih prijedloga ''Poticanje društvenog poduzetništva'', čija je inicijalna vrijednost od 8 milijuna kuna s obzirom na izniman broj pristiglih projektnih prijedloga visoke kvalitete povećana na 10.374.993,15 kuna . Ukupna vrijednost 18 projekata ugovorenih u svibnju ove godine iznosi 10.436.767,43 kuna .
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
2. Predmet poziva i opće informacije
Najveće prepreke poslovanju društvenih poduzetnika su nedostatak financijskog kapitala, ali i manjak poslovnih vještina društvenih poduzetnika te slaba javna vidljivost društvenog poduzetništva kao i nedostatak svijesti o društvenom poduzetništvu kao poslovanju koje uz ekonomsku stvara i dodatnu društvenu vrijednost (zapošljavanje ranjivih skupina, pružanje socijalnih usluga, ekološka održivost).
Slijedom navedenog, Pozivom za dostavu projektnih prijedloga ''Jačanje poslovanja za društveno poduzetništvo – faza I'' financirat će se aktivnosti kojima je cilj rast postojećih društvenih poduzeća u vidu jačanja njihovih kapaciteta, održivosti, konkurentnosti s posebnim naglaskom na poticanje zapošljavanja. Osim već postojećih društvenih poduzeća, Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava namjerava podupirati razvoj društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj pružajući financijsku podršku razvoju poslovanja i jačanju kapaciteta i subjektima koji se odluče napraviti iskorak i kroz projekt započnu svoje poslovanje u okviru društvenog poduzetništva.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
3. Cilj poziva i ciljane skupine
Opći cilj :
Ojačati kapacitete postojećih i novih društvenih poduzeća.
Specifični ciljevi:
1. Unaprijediti znanja i vještine zaposlenika i članova novih i postojećih društvenih poduzeća putem specijaliziranih oblika osposobljavanja i obrazovanja;
2. Podupirati poslovanje novih i postojećih društvenih poduzeća;
3. Stvoriti nova radna mjesta u društvenim poduzećima;
4. Povećati vidljivost društvenog poduzetništva putem informiranja javnosti i umrežavanja dionika.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
4. Ukupno raspoloživa sredstva
Ukupno raspoloživa sredstva iznose 40.010.000,00 kuna, i to:
Skupina 1. postojeći društveni poduzetnici: 26.010.000,00 kuna
Skupina 2. novi društveni poduzetnici: 14.000.000,00 kuna
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5. Prihvatljivost ( fusnota 1 ) Prijavitelja i vrste aktivnosti koje će se financirati
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1. Skupina 1. - Postojeći društveni poduzetnici
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.1. Ciljane skupine:
1. Društveni poduzetnici /društvena poduzeća;
2. Zaposlenici u društvenim poduzećima;
3. Radnici u nepovoljnom položaju, koji sukladno definiciji iz Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014., str. 1) te Uredbi Komisije (EU) br. 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova. (u daljnjem tekstu: Uredba o općem izuzeću), znače svaku osobu :
a) koja nije bila zaposlena s redovnom plaćom tijekom prethodnih 6 mjeseci; ili
b) koja je u dobi između 15 i 24 godine; ili
c) koja nije dovršila srednje obrazovanje ili strukovnu izobrazbu (Međunarodna standardna klasifikacija obrazovanja 3) ili koja je dovršila redovno obrazovanje prije manje od dvije godine, a još nije bila prvi put zaposlena s redovnom plaćom; ili
d) koja je starija od 50 godina; ili
e) koja živi kao odrasli samac s jednom ili više uzdržavanih osoba; ili
f) koja radi u sektoru ili struci u državi članici u kojima je neravnoteža između spolova najmanje 25 % viša od prosječne neravnoteže između spolova u svim gospodarskim sektorima u toj državi članici, a pripada tom premalo zastupljenom spolu; ili
g) koja pripada etničkoj manjini u državi članici i potreban joj je razvoj jezičnog profila, profila stručnog usavršavanja ili profila radnog iskustva da bi poboljšala izglede za pristup stalnom zaposlenju.
4. Radnici s invaliditetom , koja sukladno definiciji iz Uredbe o općem izuzeću, znače svaku osobu :
a) koja je u skladu s nacionalnim pravom priznata kao radnik s invaliditetom; ili
b) koja ima dugoročno fizičko, mentalno, intelektualno ili osjetilno oštećenje koje u međudjelovanju s raznim zaprekama može umanjiti puno i učinkovito sudjelovanje te osobe u radnom okruženju, ravnopravno s ostalim radnicima.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.2. Prihvatljivi Prijavitelji
U okviru ovog Poziva, prihvatljivi Prijavitelji za Skupinu 1 su isključivo postojeća d ruštvena poduzeća koja ispunjavaju uvjete iz definicije poduzeća ( fusnota 2 ) iz Uredbe o općem izuzeću (Prilog I., čl. 1) te ispunjavaju 4 kriterija definirana Strategijom ( fusnota 3 ) razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje 2015. do 2020.:
1. Društveni poduzetnik obavlja djelatnost proizvodnje i prometa roba, pružanja usluga ili obavlja umjetničku djelatnost kojom se ostvaruje prihod na tržištu, te koja ima povoljan utjecaj na okoliš, doprinosi unaprjeđenju razvoja lokalne zajednice i društva u cjelini ( kriterij br. 2 Strategije ),
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom statuta ili drugog temeljnog akta i zadnjeg Godišnjeg financijskog izvještaja, iz kojeg je vidljivo kako Prijavitelj najmanje godinu dana djeluje kao društveni poduzetnik.
2. Društveni poduzetnik stvara novu vrijednost i osigurava financijsku održivost na način da u trogodišnjem razdoblju poslovanja najmanje 25% godišnjeg prihoda planira ostvariti ili ostvaruje obavljanjem svoje poduzetničke djelatnosti ( kriterij br. 3 Strategije )
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom zadnjeg Godišnjeg financijskog izvještaja
3. Društveni poduzetnik najmanje 75% godišnje dobiti, odnosno višak prihoda ostvaren obavljanjem svoje djelatnosti ulaže u ostvarivanje i razvoj ciljeva poslovanja, odnosno djelovanja ( kriterij br. 4 Strategije )
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom Odluke o raspodjeli dobiti za prethodnu godinu.
4. Republika Hrvatska, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili tijelo javne vlasti ne može biti isključivi osnivač društvenog poduzetnika ( kriterij br. 6 Strategije ).
Prijavitelj će ispunjavanje navedenog kriterija dokazati dostavom osnivačkog akta.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.3. Raspoloživa sredstva po projektu
Minimalni iznos: 800.000,00 kuna
Maksimalni iznos: 2.000.000,00 kuna 3
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.4. Trajanje provedbe
Predviđeno trajanje provedbe je 12-24 mjeseci.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.5. Prihvatljive aktivnosti
1. Upravljanje projektom i administracija; ( fusnota 4 )
2. Jačanje kapaciteta zaposlenika postojećih društvenih poduzeća kroz programe osposobljavanja i usavršavanja (unapređenje profesionalnih i menadžerskih vještina, tehničkog znanja, prodajnih vještina, marketinga i računovodstva, razvoj proizvoda i usluga)
3. Otvaranje novih radnih mjesta u postojećim društvenim poduzećima
4. Sudjelovanje na sajmovima / izložbama
5. Razvoj i unapređenje poslovanja društvenih poduzeća, razvoj proizvoda i usluga
6. Promidžba i vidljivost. ( fusnota 5 )
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.6. Režim/vrsta potpore - državne potpore sukladno Uredbi o općem izuzeću (Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora (SL L 187, 26.6.2014.,)
Za prihvatljive prijavitelje iz Skupine 1, a sukladno predmetnoj Uredbi o općem izuzeću, aktivnosti će se financirati temeljem Programa dodjele državnih potpora za razvoj društvenog poduzetništva izrađenog od strane Ministarstva rada i mirovinskoga sustava.
Temeljem predmetnog Programa dodjeljivat će se državne potpore s ciljem unapređenja poslovnog procesa i jačanja kapaciteta postojećih društvenih poduzeća. Isti će se primjenjivati na sve sektore, osim navedenih u članku 1. , stavcima 3.( fusnota 6 ), 4. ( fusnota 7 ) i 5. ( fusnota 8 ). Uredbe o općem izuzeću te sukladno članku 1., stavak 4., podstavak c) Uredbe o općem izuzeću koja isključuje dodjelu potpore poduzetnika u poteškoćama.
Sukladno Uredbi o općem izuzeću, poduzetnik u teškoćama znači poduzetnik za kojeg vrijedi najmanje jedna od sljedećih okolnosti:
a) U slučaju društva s ograničenom odgovornošću (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova vlasničkog kapitala izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. To se događa kada se odbijanjem prenesenih gubitaka od pričuva (i svih drugih elemenata koji se općenito smatraju dijelom vlastitog kapitala društva) dobije negativan kumulativni iznos koji premašuje polovicu temeljnog vlasničkog kapitala. Za potrebe ove odredbe „društvo s ograničenom odgovornosti” odnosi se posebno na dvije vrste društava navedene u Prilogu I. Direktivi 2013/34/EU ( fusnota 9 ), a „vlasnički kapital” obuhvaća, prema potrebi, sve premije na emitirane dionice;
b) U slučaju društva u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva (osim MSP-a koji postoji manje od tri godine ili, za potrebe prihvatljivosti za potpore za rizično financiranje, MSP-a tijekom 7 godina od njegove prve komercijalne prodaje koji je primjeren za ulaganja u rizično financiranje na temelju dubinske analize koju je proveo odabrani financijski posrednik), ako je više od polovice njegova kapitala navedenog u financijskom izvještaju društva izgubljeno zbog prenesenih gubitaka. Za potrebe ove odredbe „društvo u kojem najmanje nekoliko članova snosi neograničenu odgovornost za dug društva” odnosi se posebno na vrste društva navedene u Prilogu II. Direktivi Vijeća 2013/34/EU.
c) Ako se nad poduzetnikom provodi cjelokupni stečajni postupak ili on ispunjava kriterije u skladu s nacionalnim pravom da se nad njim provede cjelokupni stečajni postupak na zahtjev vjerovnika;
d) Ako je poduzetnik primio potporu za sanaciju, a još nije nadoknadio zajam ili okončao jamstvo, ili je primio potporu za restrukturiranje, a još je podložan planu restrukturiranja;
e) U slučaju poduzetnika koji nije MSP, ako je tijekom zadnje dvije godine:
omjer knjigovodstvenog duga i kapitala poduzetnika bio veći od 7,5 i
EBITDA koeficijent pokrića kamata poduzetnika bio je niži od 1,0;
Potpore će se dodjeljivati društvenim poduzetnicima bez obzira na pravni oblik, koji ispunjavaju uvjete prihvatljivosti, u obliku bespovratnih sredstava kroz:
a) potpore za savjetodavne usluge u korist MSP-ova na koje se odnosi članak 18. Uredbe o općem izuzeću;
b) potpore MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima na koje se odnosi članak 19. Uredbe o općem izuzeću;
c) potpore za usavršavanje na koje se odnosi članak 31. Uredbe o općem izuzeću;
d) potpore za zapošljavanje radnika u nepovoljnom položaju u obliku subvencija za plaće na koje se odnosi članak 32. Uredbe o općem izuzeću;
e) potpore za zapošljavanje radnika s invaliditetom u obliku subvencija za plaće na koje se odnosi članak 33. Uredbe o općem izuzeću;
f) potpore za nadoknadu dodatnih troškova zapošljavanja radnika s invaliditetom na koje se odnosi članak 34. Uredbe o općem izuzeću;
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
a) Potpore za savjetodavne usluge u korist MSP-ova
1. Intenzitet potpore za savjetodavne usluge u korist malih i srednjih poduzetnika ne može prelaziti 50% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi savjetodavnih usluga koje pružaju vanjski konzultanti.
4. Dotične usluge nisu trajna ili periodična djelatnost niti su povezane s uobičajenim troškovima poslovanja poduzetnika, kao što su uobičajene usluge poreznog savjetovanja, redovne pravne usluge ili oglašavanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
b) Potpore MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima
1. Intenzitet potpore ne premašuje 50% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi nastali za najam, uređivanje i vođenje štanda pri sudjelovanju poduzetnika na određenom sajmu ili izložbi.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
c) Potpore za usavršavanje
1. Potpore za usavršavanje dodjeljuju se za usavršavanje radnika s ciljem podizanja konkurentnosti u obliku programa obuke/ obrazovanja odraslih za zaposlenike.
2. Potpore se ne mogu dodijeliti za usavršavanje koje korisnici provode radi osiguravanja sukladnosti s obveznim nacionalnim normama o usavršavanju.
3. Intenzitet potpore ne premašuje 50% prihvatljivih troškova. Može se povećati do maksimalnog intenziteta potpore od 70% prihvatljivih troškova, kako slijedi:
(a) za 10 postotnih bodova ako se usavršavanje provodi za radnike s invaliditetom ili radnike u nepovoljnom položaju;
(b) za 10 postotnih bodova ako se potpora dodjeljuje srednjem poduzetniku i za 20 postotnih bodova ako se potpora dodjeljuje malom poduzetniku.
4. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
5. Prihvatljivi troškovi su sljedeći:
(a) troškovi predavača, za sate tijekom kojih su predavači sudjelovali u usavršavanju;
(b) troškovi poslovanja povezani s predavačima i polaznicima koji su izravno povezani s projektom usavršavanja, poput putnih troškova, troškova materijala i potrošne robe izravno povezanih s projektom, amortizacija alata i opreme ako se upotrebljavaju isključivo za projekt usavršavanja;
(c) troškovi smještaja isključeni su osim najnižih nužnih troškova smještaja za polaznike usavršavanja koji su radnici s invaliditetom;
(d) troškovi savjetodavnih usluga povezanih s projektom usavršavanja;
(e) troškovi osoblja polaznika usavršavanja i opći neizravni troškovi (administrativni troškovi, najam, režijski troškovi) za sate koje polaznici usavršavanja provedu u usavršavanju.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
d) Potpore za zapošljavanje radnika u nepovoljnom položaju u obliku subvencija za plaće
1. Intenzitet potpore ne premašuje 50% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi plaća novozaposlenih osoba u razdoblju od najviše 12 mjeseci nakon zaposlenja radnika u nepovoljnom položaju. Ako je dotični radnik u izrazito nepovoljnom položaju (f usnota 10 ) , prihvatljivi troškovi su troškovi plaća u razdoblju od najviše 24 mjeseca nakon zapošljavanja.
4. Kada zapošljavanje ne predstavlja neto povećanje broja zaposlenika u dotičnom poduzetniku u odnosu na prosjek za proteklih dvanaest mjeseci, radno mjesto/radna mjesta ispražnjena su zbog dobrovoljnog odlaska, invalidnosti, umirovljenja zbog dobi, dobrovoljnog smanjenja radnog vremena ili zakonskog odlaska zbog povrede radne obveze, a ne kao posljedica viška radne snage.
5. Osim u slučaju zakonskog otkaza zbog povrede radne obveze, radnici u nepovoljnom položaju imaju pravo na neprekidno zaposlenje u najkraćem razdoblju propisanom dotičnim nacionalnim zakonodavstvom ili kolektivnim ugovorom kojim se uređuju ugovori o radu.
6. Razdoblje zaposlenja za novozaposlene osobe mora biti najmanje 12 mjeseci, odnosno 24 mjeseca u slučaju radnika u izrazito nepovoljnom položaju.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
e) Potpore za zapošljavanje radnika s invaliditetom u obliku subvencija za plaće
1. Intenzitet potpore ne premašuje 75% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 2.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su troškovi plaća u razdoblju tijekom kojeg je zaposlen radnik s invaliditetom.
4. Kada zapošljavanje ne predstavlja neto povećanje broja zaposlenika u dotičnom poduzetniku u odnosu na prosjek za proteklih dvanaest mjeseci, radno mjesto/radna mjesta ispražnjena su zbog dobrovoljnog odlaska, invalidnosti, umirovljenja zbog dobi, dobrovoljnog smanjenja radnog vremena ili zakonskog odlaska zbog povrede radne obveze, a ne kao posljedica viška radne snage.
5. Osim u slučaju zakonskog otkaza zbog povrede radne obveze, radnici s invaliditetom imaju pravo na neprekidno zaposlenje u najkraćem razdoblju propisanom dotičnim nacionalnim zakonodavstvom ili kolektivnim ugovorima koji su pravno obvezujući za poduzetnika i kojima se uređuju ugovori o radu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
f) Potpore za nadoknadu dodatnih troškova zapošljavanja radnika s invaliditetom
1. Intenzitet potpore ne premašuje 100% prihvatljivih troškova.
2. Bruto ekvivalent potpore ne može iznositi više od 1.000.000,00 kuna po poduzetniku i po projektu.
3. Prihvatljivi troškovi su sljedeći:
a) troškovi prilagodbe poslovnih prostorija;
b) troškovi zapošljavanja osoblja isključivo za vrijeme provedeno u pružanju pomoći radnicima s invaliditetom i u obučavanju tog osoblja za pružanje pomoći radnicima s invaliditetom;
c) troškovi prilagodbe ili nabave opreme, odnosno nabave i provjere računalnih programa koje upotrebljavaju radnici s invaliditetom, uključujući prilagođenu ili pomoćnu tehnološku opremu, koji su dodatni u odnosu na one koje bi korisnik snosio da zapošljava radnike bez invaliditeta;
d) troškovi izravno povezani s prijevozom radnika s invaliditetom na radno mjesto i u odnosu na s radom povezane djelatnosti;
e) troškovi plaća za sate koje je radnik s invaliditetom proveo na oporavku;
f) ako korisnik pruža zaštićeno zaposlenje, troškovi izgradnje, ugradnje ili modernizacije proizvodnih jedinica dotičnog poduzetnika te svi troškovi administracije i prijevoza, pod uvjetom da su ti troškovi izravna posljedica zapošljavanja radnika s invaliditetom.
Aktivnost
Potpora
Ciljana skupina
Jačanje kapaciteta zaposlenika postojećih društvenih poduzeća kroz programe osposobljavanja i usavršavanja
Potpore za usavršavanje
Zaposlenici u društvenim poduzećima
Otvaranje novih radnih mjesta u postojećim društvenim poduzećima
Potpore za zapošljavanje radnika u nepovoljnom položaju u obliku subvencije za plaće/ Potpore za zapošljavanje radnika s invaliditetom u obliku subvencije za plaće/ Potpore za nadoknadu dodatnih troškova zapošljavanja radnika s invaliditetom
Radnici u nepovoljnom položaju i radnici s invaliditetom (novozaposlene osobe)
Sudjelovanje na sajmovima / izložbama
Potpore MSP-ovima za sudjelovanje na sajmovima
Društveni poduzetnik/društveno poduzeće
Razvoj i unapređenje poslovanja društvenih poduzeća, razvoj proizvoda i usluga
Potpore za savjetodavne usluge u korist MSP-ova
Društveni poduzetnik/društveno poduzeće
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.1.7. Partnerstvo
Partnerstvo nije dozvoljeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.2. Skupina 2 – Novi društveni poduzetnici
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.2.1. Prihvatljivi Prijavitelji za Skupinu 2:
Prihvatljivi Prijavitelji za Skupinu 2 su pravni entiteti koji svoje poslovanje žele ili transferirati na društveno poduzetništvo ili započeti poslovanje prema društveno poduzetničkim principima (mikro, mala, srednja poduzeća, udruge ili zadruge), odnosno provedbom projekta planiraju obavljati gospodarsku djelatnost i postati društveni poduzetnici prema kriteriju br. 2. definiranom Strategijom razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine:
Društveni poduzetnik obavlja djelatnost proizvodnje i prometa roba, pružanja usluga ili obavlja umjetničku djelatnost kojom se ostvaruje prihod na tržištu, te koja ima povoljan utjecaj na okoliš, doprinosi unaprjeđenju razvoja lokalne zajednice i društva u cjelini.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.2.2. Ciljane skupine :
Pravni entiteti koji zadovoljavaju uvjete prihvatljivosti propisane ovim Pozivom, odnosno koji žele svoje poslovanje ili transferirati na društveno poduzetništvo ili započeti poslovanje prema društveno poduzetničkim principima (mikro, mala, srednja poduzeća, udruge ili zadruge) .
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.2.3. Raspoloživa sredstva po projektu
Minimalni iznos: 400.000,00 kuna
Maksimalni iznos: 1.200.000,00 kuna 3
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.2.4. Trajanje provedbe
Predviđeno trajanje provedbe je 12-24 mjeseci.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
5.2.5. Prihvatljive aktivnosti
1. Upravljanje projektom i administracija;
2. Izrada poslovnih ideja, planova i drugih pravnih akata u cilju transformacije Korisnika u društveno poduzeće;
3. Obrazovne aktivnosti (prijenos dobre prakse putem seminara, radionica, studijskih putovanja, izobrazba zaposlenika/članova o poslovanju i razvoju društvenog poduzetništva);
4. Informativne aktivnosti u području društvenog poduzetništva (organizacija i sudjelovanje na konferencijama o temama koje su relevantne za društveno poduzetništvo, organizacija i sudjelovanje na sajmovima, informiranje javnosti, umrežavanje dionika)
5. Promidžba i vidljivost.
5.2.6. Režim/vrsta potpore- Dodjela potpora male vrijednosti sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore
Za prihvatljive Prijavitelje iz Skupine 2 aktivnosti će se financirati putem potpora male vrijednosti, a koje će se dodjeljivati sukladno Programu potpora male vrijednosti za razvoj društvenog poduzetništva, definiranog sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013.
5.2.7. Partnerstvo
Partnerstvo je obavezno.
Obvezni partneri moraju biti poduzetničke potporne institucije koje su uvrštene u Jedinstveni registar poduzetničke infrastrukture (razvojne agencije, poduzetnički centri, poslovni inkubatori, poduzetnički akceleratori, poslovni parkovi, znanstveno-tehnološki parkovi, centri kompetencije).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
6. Lokacija provedbe
Projektne aktivnosti se moraju provoditi u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
7. Administrativni podaci
Poziv je trajno otvoren do iscrpljenja financijskih sredstava, a najkasnije do 31. prosinca 2020. Natječajna dokumentacija će se podnositi u elektroničkom obliku (CD ili DVD) na adresu:
Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva
Štrigina 1
10000 Zagreb
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
FUSNOTE:
1. Ukoliko je Prijavitelj udruga, a elektronička baza Registra udruga ne sadrži dokaz o usklađenosti statuta udruge sa Zakonom o udrugama, navedeni dokument je potrebno dostaviti u sklopu projektnog prijedloga. Ukoliko je udruga u svrhu usklađivanja Statuta sa Zakonom o udrugama podnijela zahtjev za upis promjena nadležnom uredu državne uprave, a postupak pred nadležnim uredom nije dovršen, prilaže kopiju službenog izvatka iz registra udruga na kojem je vidljivo da je podnesen zahtjev za promjenom statuta. Format u kojem se dostavlja, ukoliko je primjenjivo, je elektronička preslika dokumenta/ata.
Udruge koje do datuma dostave projektnih prijedloga nisu uskladile svoje statute sa Zakonom o udrugama (NN 74/14) niti su podnijele zahtjev za upis promjena nadležnom uredu državne uprave ne ispunjavaju mjerila za korištenje sredstava iz javnih izvora sukladno čl. 5. Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata udruga od interesa za opće dobro koje provode udruge (NN 26/17) te se isključuju iz daljnjeg postupka odabira projekata.
2. Poduzeće je svaki subjekt koji se bavi ekonomskom djelatnošću, bez obzira na njegov pravni oblik. To uključuje, posebno, samozaposlene osobe i obiteljska poduzetnike koji se bave obrtom ili drugim djelatnostima te partnerstva ili udruženja koja se redovno bave ekonomskom djelatnošću. Navedeni status Prijavitelj će dokazati dostavom statuta ili drugog temeljnog akta svojeg pravnog entiteta.
3.U sklopu Strategije razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine definirano je ukupno 9 kriterija za prepoznavanje društvenih poduzetnika, a za potrebe ovog Poziva, nužno je da prihvatljivi prijavitelji ispunjavaju samo 4 kriterija.
4. Aktivnost Upravljanje projektom i administracija će se financirati temeljem Programa potpora male vrijednosti za razvoj društvenog poduzetništva izrađenog od strane M inistarstva rada i mirovinskoga sustava koji je sukladan Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore.
5. Aktivnost Promidžba i vidljivost će se financirati temeljem Programa potpora male vrijednosti za razvoj društvenog poduzetništva izrađenog od strane Ministarstva rada i mirovinskoga sustava koji je sukladan Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 оd 18. prosinca 2013. o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore.
6. Ova Uredba ne primjenjuje se:
(a)
na potpore koje se dodjeljuju u sektoru ribarstva i akvakulture, obuhvaćenom Uredbom (EU) br. 1379/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o zajedničkom uređenju tržištâ proizvodima ribarstva i akvakulture, izmjeni uredbi Vijeća (EZ) br. 1184/2006 i (EZ) br. 1224/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 104/2000 ( 35 ) , uz iznimku potpora za usavršavanje, potpora za pristup financiranju za MSP-ove, potpora u području istraživanja i razvoja, potpora za inovacije za MSP-ove i potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom;
(b)
na potpore koje se dodjeljuju u sektoru primarne poljoprivredne proizvodnje, uz iznimku nadoknade za dodatne troškove osim troškova prijevoza u najudaljenijim regijama kako je utvrđeno člankom 15. stavkom 2. točkom (b), potpora za savjetodavne usluge u korist MSP-ova, potpora za rizično financiranje, potpora za istraživanje i razvoj, potpora za inovacije za MSP-ove, potpora za zaštitu okoliša, potpora za usavršavanje i potpora za radnike u nepovoljnom položaju i radnike s invaliditetom;
(c)
na potpore koje se dodjeljuju u sektoru prerade i stavljanja na tržište poljoprivrednih proizvoda, u sljedećim slučajevima:
i.
ako se iznos potpora utvrđuje na temelju cijene ili količine tih proizvoda kupljenih od primarnih proizvođača ili stavljenih u promet od strane dotičnih poduzetnika; ili
ii.
ako su potpore uvjetovane njihovim djelomičnim ili potpunim prenošenjem na primarne proizvođače;
(d)
potpore za zatvaranje nekonkurentnih rudnika ugljena, kako su obuhvaćene Odlukom Vijeća br. 2010/787;
(e)
kategorije regionalnih potpora koje se isključuju u članku 13.
Ako poduzetnici djeluju u sektorima koji se isključuju u prvom podstavku točkama (a), (b) ili (c) te u sektorima koji su obuhvaćeni područjem primjene ove Uredbe, ova se Uredba primjenjuje samo na potpore dodijeljene u vezi s tim drugim sektorima ili djelatnostima , uz uvjet da države članice osiguraju, na primjeren način, na primjer razdvajanjem djelatnosti ili troškova, da se djelatnosti iz isključenih sektora ne koriste potporama dodijeljenima na temelju ove Uredbe.
7. Ova Uredba ne primjenjuje se:
(a)
na programe potpora u kojima nije izričito isključeno plaćanje pojedinačne potpore u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nespojivom s unutarnjim tržištem, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama;
(b)
na jednokratne potpore u korist poduzetnika iz točke (a);
(c)
na potpore poduzetnicima u teškoćama, uz iznimku programa potpora za nadoknadu štete prouzročene određenim prirodnim katastrofama.
8. Ova Uredba ne primjenjuje se na mjere državnih potpora koje same po sebi, s obzirom na uvjete koji su s njima povezani ili s obzirom na način financiranja, podrazumijevaju neizbježnu povredu prava Unije, a posebno:
(a)
na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da ima poslovni nastan u određenoj državi članici ili da većina njegovih poslovnih jedinica ima poslovni nastan u toj državi članici. Međutim, zahtjev da ima poslovnu jedinicu ili podružnicu u državi članici koja dodjeljuje potporu u trenutku plaćanja potpore dopušten je;
(b)
na mjere potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da upotrebljava robu proizvedenu ili usluge pružene na državnom području.
(c)
na mjere potpore kojima se korisnicima ograničava mogućnost uporabe rezultata istraživanja, razvoja i inovacija u ostalim državama članicama.
9. Direktiva 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća, o izmjeni Direktive 2006/43/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i o stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 78/660/EEZ i 83/349/EEZ.
10. Sukladno Uredbi o općem izuzeću „radnik u izrazito nepovoljnom položaju” znači svaku osobu:
a) koja nije bila zaposlena s redovnom plaćom najmanje tijekom prethodna 24 mjeseca; ili
b) koja nije bila zaposlena s redovnom plaćom najmanje tijekom prethodnih 12 mjeseci, a pripada jednoj od kategorija od (b) do (g) spomenutih u definiciji „radnik u nepovoljnom položaju”.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava