Na temelju članka 66.a Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13, 39/15 i 130/17), ravnatelj Državnoga zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, donosi:
PRAVILNIK O NUKLEARNOM OSIGURANJU
1.OSNOVNE ODREDBE
Sadržaj pravilnika
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom utvrđuje se vrsta i obuhvat mjera nuklearnog osiguranja, sadržaj Plana nuklearnog osiguranja te način i opseg izvješćivanja o događajima koji ugrožavaju nuklearno osiguranje.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na:
1. nositelje odobrenja za za obavljanje djelatnosti s izvorom ionizirajućeg zračenja ili nuklearne djelatnosti ili djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
2. posjednike radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva
Ovaj Pravilnik sadržava odredbekoje su u skladu s Direktivom Vijeća 2013/59/Euratom od 5. prosinca 2013. godine o osnovnim sigurnosnim standardima za zaštitu od opasnosti koje potječu od izloženosti ionizirajućem zračenju, i o stavljanju izvan snage direktiva 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (SL L 13, 17. 1. 2014.).
Pojmovi
Članak 3.
(1) Pojedini izrazi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1. identifikacija mete jest proces kojim se utvrđuje koje građevine, aktivosti ili opremu treba zaštititi kako bi se spriječila krađa ili sabotaža nuklearnog materijala, radioaktivnih izvora i radioaktivnog otpada ili sabotaža postrojenja ili prijevoznog vozila koja bi dovela do izlaganja štetnom utjecaju ionizirajućeg zračenja ili nekontroliranog ispuštanja radioaktivnog materijala
2. kategorija nuklearnog materijala jest brojčana vrijednost koja se određuje sukladno Prilogu III. ovoga Pravilnika
3. kategorija radioaktivnog izvora i skupa radioaktivnih izvora jest brojčana vrijednost koja se određuje sukladno Prilogu II. ovoga Pravilnika
4. ključno područje jest područje unutar zaštićenog područja u kojemu se nalazi oprema, sustavi, uređaji ili nuklearni materijal čijom bi se sabotažom izravno ili posredno mogle uzrokovati štetne posljedice po ljudsko zdravlje i sigurnost, kvalitetu života, imovinu ili okoliš
5. korištenje označava proizvodnju, posjedovanje, montiranje, uporabu, održavanje ili popravljanje radioaktivnih izvora ili nuklearnih materijala te kratke vremenske intervale tijekom prekida navedenih aktivnosti. Korištenje radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala ne podrazumijeva njihov prijevoz ili zbrinjavanje
6. meta jest nuklearni materijal, radioaktivni izvor ili radioaktivni otpad te s njima povezana postrojenja, aktivnosti i oprema, kao i ostale lokacije ili građevine koji bi se u slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja mogle naći ugrožene, uključujući velika javna događanja, strateške lokacije i osjetljive ili povjerljive informacije
7. odgoda jest mjera nuklearnog osiguranja koja predstavlja smetnju potencijalnom počinitelju da ostvari nedozvoljeni pristup, ukrade ili sabotira radioaktivni izvor, radioaktivni otpad ili nuklearni materijal ili sabotira nuklearno postrojenje ili postrojenje za zbrinjavanje, a postiže se u pravilu postavljanjem fizičkih prepreka. Odgoda se mjeri vremenom koje je potencijalnom počinitelju potrebno da provede planiranu radnju nakon otkrivanja namjere izvršenja iste
8. odgovor jest mjera nuklearnog osiguranja koje se poduzimaju nakon otkrivanja zlonamjernog djela kako bi se potencijalnog počinitelja spriječilo u ostvarenju ciljeva ili kako bi se spriječile štetne posljedice zlonamjernog djela. Uključuje: prekidanje i sprječavanje počinitelja u krađi ili sabotaži radioaktivnih izvora, radioaktivnog otpada ili nuklearnog materijala, sabotaži s njima povezanih postrojenja, sprječavanje počinitelja da upotrijebi radioaktivne izvore, radioaktivni otpad ili nuklearni materijal s ciljem prouzročenja štetnih posljedica te povrat radioaktivnih izvora, radioaktivnog otpada ili nuklearnog materijala
9. odvraćanje jest mjera nuklearnog osiguranja koja ima za cilj utjecati na potencijalnog počinitelja kako bi isti odustao od pokušaja provedbe zlonamjernog djela. Uspješnom primjenom mjera odvraćanja potencijalni počinitelj stječe dojam da će zlonamjerno djelo biti teško provedivo, uspjeh previše neizvjestan a posljedice neuspjeha ozbiljne.
10. osigurano područje jest područje iz kojeg je moguć pristup nuklearnim materijalima, radioaktivnim izvorima, radioaktivnom otpadu i s njima povezanim postrojenjima, a kojemu je pristup kontroliran. Osigurano područje može sadržavati područja ograničenog pristupa, zaštićena područja i ključna područja
11. otkrivanje jest mjera nuklearnog osiguranja kojoj je cilj otkrivanje potencijalnog počinitelja pri pokušaju ostvarenja ili ostvarenju neovlaštenog pristupa, krađe ili sabotaže. Postiže se promatranjem ili uporabom tehničkih sustava detekcije i identifikacije
12. područje ograničenog pristupa je područje oko zaštićenog područja kojemu je pristup ograničen
13. prijevoznik jest pravna ili fizička osoba, tijelo državne uprave, tijelo lokalne ili područne samouprave koje obavlja prijevoz radioaktivnih izvora, radioaktivnog otpada ili nuklearnog materijala
14. spremišteza privremenu pohranu radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala jest samostalna građevina ili prostorija unutar građevine druge namjene koja je prikladna za privremenu pohranu radioaktivnih izvora ili nuklearnih materijala kada se oni ne koriste
15. skup radioaktivnih izvora čine radioaktivni izvori smješteni u međusobnoj neposrednoj blizini tako da ih od svakog neovlaštenog pristupa štite iste fizičke prepreke
16. upravljanje osiguranjem podrazumijeva organizaciju, aktivnosti i programe kojima se nadzire osiguranje nuklearnih materijala, radioaktivnih izvora, radioaktivnoga otpada, nuklearnih postrojenja i postrojenja za zbrinjavanje. Ti programi uključuju upravljanje kontrolom pristupa, planiranje i analizu, vjerodostojnost, pouzdanost, edukaciju i kvalifikacije radnika, popis i evidenciju materijala, uporabu i održavanje nuklearnog osiguranja te osiguranje kvalitete
17. zaštićeno područje jest ono područje unutar područja ograničenog pristupa u kojemu se čuva nuklearni materijal, radioaktivni izvor ili radioaktivni otpad. Zaštićeno područje u pravilu ima sustav za otkrivanje proboja i kontrolu pristupa
(2) Ostali pojmovi koji se pojavljuju u ovom Pravilniku imaju značenje utvrđeno u članku 4. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13, 39/15 i 130/17, u daljnjem tekstu Zakon).
Kategorizacija radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala
Članak 4.
(1) Nositelj odobrenja ili prijevoznik određuju kategoriju svakog radioaktivnog izvora, skupa radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala.
(2) Kategorija radioaktivnog izvora ili skupa radioaktivnih izvora određuje se sukladno Prilogu II. ovog Pravilnika koji čini njegov sastavni dio.
(3) Kategorija nuklearnog materijala određuje se sukladno Prilogu III. ovog Pravilnika koji čini njegov sastavni dio.
(4) Nositelj odobrenja ili prijevoznik obvezan je prema kategoriji iz stavka 2. i 3. ovog članka utvrditi mjere koje će udovoljavati zahtjevima nuklearnog osiguranja sukladno Prilogu I. ovog Pravilnika koji čini njegov sastavni dio.
(5) Odredbe ovoga Pravilnika koje se odnose na određene kategorije radioaktivnih izvora primjenjuju se i na skup radioaktivnih izvora iste kategorije.
2.PROCJENA PRIJETNJE I PRIJETNJA PREDVIĐENA PROJEKTNOM OSNOVOM
Procjena prijetnje
Članak 5
(1) Procjena prijetnje je dokument koji izrađuju tijela državne uprave nadležna za poslove obrane, unutarnjih poslova i nacionalne sigurnosti.
(2) Procjena prijetnje između ostalog sadrži:
1. izjavu o općoj sigurnosnoj situaciji na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini
2. informacije o nezakonitim aktivnostima u vezi s radioaktivnim izvorima, nuklearnim materijalom i radioaktivnim otpadom tijekom razdoblja koje se smatra značajnim
3. informacije o terorističkim aktivnostima na lokalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini tijekom razdoblja koje se smatra značajnim
4. informacije o aktivnostima drugih počinitelja koje bi mogle utjecati na nuklearno osiguranje i informacije o mogućim prijetnjama temeljem suradnje unutarnjeg počinitelja
5. informacije o potencijalnim vrstama napada.
(3) U informacijama iz stavka 2. ovoga članka navode se: motivi, sposobnosti i karakteristike potencijalnog unutarnjeg ili vanjskog počinitelja, uključujući brojke, namjere, taktiku, oružje, tehnička sredstva i opremu, znanja, vještine, prijevozna sredstva, komunikacijsku opremu te osnovne podatke o planiranju, razini usavršenosti, financiranju i podršci kojima potencijalni počinitelji raspolažu.
(4) Dokument Procjena prijetnje sadrži osjetljive informacije te se klasificira sukladno važećem propisu koji uređuje tajnost podataka.
(5) Stupanj prijetnje procjenjuje se kao „NIZAK“, „SREDNJI“ ili „VISOK“.
Prijetnja predviđena projektnom osnovom
Članak 6.
(1) Dokument Prijetnja predviđena projektnom osnovom (u daljnjem tekstu: PPPO) za radioaktivne izvore, nuklearne materijale i radioaktivni otpad koji se koriste, prevoze ili zbrinjavaju, izrađuje Zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost (u daljnjem tekstu: Zavod) temeljem Procjene prijetnje ili temeljem javno dostupnih izvora. PPPO Zavod dostavlja onim nositeljima odobrenja koji su obvezni svoje Planove nuklearnog osiguranja uskladiti s važećom PPPO.
(2) PPPO između ostalog sadrži:
1. opis raznih vrsta potencijalnih prijetnji, sukladno podacima navedenim u Procjeni prijetnje
2. analizu svakog potencijalnog počinitelja iz Procjene prijetnje radi procjene njihovog značaja za PPPO
3. sposobnosti i karakteristike pretpostavljenog unutarnjeg i/ili vanjskog počinitelja, temeljem podataka iz Procjene prijetnje
4. podatke o prijetnjama utvrđenim u Procjeni prijetnje koje se ne mogu obuhvatiti sa PPPO
(3) U izradi PPPO, Zavod između ostalog uzima u obzir i sljedeće elemente vezane za potencijalnog počinitelja:
1. motiv – politički, financijski, ideološki ili osobni
2. spremnost na gubitak vlastitog života, spremnost na ugrožavanje života drugih
8. način prijevoza (zemlja, voda, zrak) i prijevozna sredstva (vozila, kamioni, motocikli, plovila, helikopteri)
9. tehničke i borbene vještine
10. računalne vještine i sposobnost izvršenja kibernetičkog napada
11. poznavanje mete, planova građevina, procedura, kao i mjera osiguranja
12. u slučaju prijevoza - stupanj upoznatosti s pravcima prijevoza, vremenskim rasporedom i mjerama osiguranja
13. izvori financiranja i količina raspoloživih financijskih sredstava
14. motiv, broj i sposobnosti unutarnjih počinitelja
15. struktura logističke podrške
16. taktika – prikradanje, primjena sile, zavaravanje, napad iz daljine, istovremeni napadi, uzimanje taoca
17. vjerojatni scenarij ostvarenja prijetnje.
(4) Zavod revidira PPPO periodično ili u trenutku kada nastupe okolnosti koje za posljedicu imaju promjenu sigurnosne situacije odnosno promjenu Procjene prijetnje.
(5) PPPO je povjerljivi dokument i klasificira se u skladu s propisima koji uređuju tajnost podataka.
3.OBVEZE NOSITELJA ODOBRENJA
Osoba odgovorna za provedbu mjera nuklearnog osiguranja
Članak7.
Nositelj odobrenja obavezan je imenovati osobu odgovornu za provedbu mjera nuklearnog osiguranja za radioaktivne izvore, nuklearne materijale, nuklearno postrojenje ili postrojenje za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora (u daljnjem tekstu: odgovorna osoba).
Sigurnosne zapreke
Članak 8.
(1) Utvrđivanje nepostojanja sigurnosne zapreke obavezno je za odgovorne osobe i radnike koji rukuju radioaktivnim izvorima 1. kategorije i nuklearnim materijalom I., II. i III. kategorije u svim postrojenjima koja posjeduju takve izvore odnosno nuklearni materijal kao i u postrojenjima za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Sigurnosne zapreke utvrđuju se provođenjem temeljne sigurnosne provjere u skladu sa zakonom koji utvrđuje pojam, vrste i stupnjeve sigurnosne provjere, sigurnosne zapreke te postupak provođenja istih
(7) U slučaju posebne ili povišene prijetnje iz članka 26. ovoga Pravilnika, ravnatelj Zavoda može proširiti zahtjev za sigurnosnom provjerom i na druge radnike odnosno kategorije radioaktivnih izvora.
Usklađenje s PPPO
Članak 9.
Nositelj odobrenja obvezan je najmanje jednom u 12 mjeseci u odnosu na PPPO izraditi procjenu izloženosti krađi i sabotaži nuklearnih materijala i radioaktivnih izvora 1. kategorije, te sabotaži za ono postrojenje koje obavlja ovlaštene djelatnosti s istim uključujući i postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, a s ciljem utvrđivanja učinkovitosti sustava nuklearnog osiguranja nositelja odobrenja.
4.CILJEVI NUKLEARNOG OSIGURANJA RADIOAKTIVNIH IZVORA, RADIOAKTIVNOG OTPADA I NUKLEARNIH MATERIJALA
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 1. kategorije, nuklearnog materijala I., II. i III. kategorije, visoko radioaktivnog otpada i postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Članak 10.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 1. kategorije, nuklearnog materijala I., II. i III. kategorije, visoko radioaktivnog otpada i postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora biti takvo da spriječi ugrožavanje nuklearnog osiguranja navedenih radioaktivnih izvora, nuklearnog materijala i radioaktivnog otpada tijekom njihova korištenja,čuvanja u spremištu za privremenu pohranu (u daljnjem tekstu: spremište), prijevoza i zbrinjavanja.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe sukladno Planu nuklearnog osiguranja iz Priloga I. ovoga Pravilnika.
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 2. kategorije i srednje radioaktivnog otpada
Članak 11.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 2. kategorije i srednje radioaktivnog otpada mora biti takvo da svede na najmanju moguću mjeru mogućnost ugrožavanja nuklearnog osiguranja istih tijekom njihova korištenja, privremene pohrane, prijevoza i zbrinjavanja.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe sukladno Planu nuklearnog osiguranja iz Priloga I. ovoga Pravilnika.
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 3.kategorije i nisko radioaktivnog otpada
Članak 12.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 3. kategorije i nisko radioaktivnog otpada mora biti takvo da smanji vjerojatnost ugrožavanja nuklearnog osiguranja istih tijekom njihova korištenja, privremene pohrane, prijevoza i zbrinjavanja.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe sukladno Planu nuklearnog osiguranja iz Priloga I. ovoga Pravilnika.
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 4. i 5. kategorije
Članak 13.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 4. i 5. kategorije, vrlo nisko radioaktivnog otpada i vrlo kratkoživućeg radioaktivnog otpada mora biti takvo da osigura provedbu osnovnih zaštitnih mjera koje se provode pri upravljanju imovnom.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe
5.ZAHTJEVI NUKLEARNOG OSIGURANJA
Osnovni zahtjevi nuklearnog osiguranja
Članak 14
(1) Nuklearno osiguranje mora osigurati adekvatnu odgodu nakon otkrivanja pokušaja krađe ili sabotaže i upozoriti odgovarajuće snage da pokrenu odgovor prije nego počinitelj dosegne zaštićenu metu.
(2) Nuklearno osiguranje mora biti isplanirano tako da se primjenom minimizira mogućnost sabotaže od strane unutarnjeg počinitelja kao i krađe koju isti može počiniti.
(3) Nuklearno osiguranje mora biti tako isplanirano da zadrži svoju učinkovitost u svim vremenskim uvjetima, u svakom dijelu dana i u svakoj fazi korištenja, prijevoza i zbrinjavanja.
(4) Funkcija otkrivanja i odgovora u sklopu nuklearnog osiguranja mora biti u skladu s principom obrane po dubini
(5) Informacije, pomoću kojih potencijalni počinitelj može smanjiti učinkovitost nuklearnog osiguranja, moraju se zaštiti i s njima se mora postupati u skladu s propisima koji uređuju tajnost podataka-
(6) Nuklearno osiguranje mora biti planirano i primjenjeno tako da je usklađeno sa zahtjevima i tehničkim rješenjima nuklearne sigurnosti, zaštite na radu, radiološke sigurnosti, mjerama zaštite i intervencijama u slučaju izvanrednog događaja.
Razine nuklearnog osiguranja
Članak 15.
(1) Tijekom uporabe, prijevoza i zbrinjavanja nuklearnih materijala, radioaktivnih izvora i radioaktivnog otpada uspostavljaju se četiri razine nuklearnog osiguranja osiguravajući:
a) na razini A: sprječavanje sabotaže i krađe,
b) na razini B: smanjenje mogućnosti sabotaže i krađe,
c) na razini C: smanjenje vjerojatnosti krađe i sabotaže
d) na razini D: primjena osnovnih zaštitnih mjera (npr. razborito upravljanje).
(2) Razina A primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 1. kategorije, nuklearnog materijala I., II. i III. kategorije, visoko radioaktivnog otpada te na postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
(3) Razina B primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 2. kategorije i srednje radioaktivnog otpada.
(4) Razina C primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 3. kategorijei nisko radioaktivnog otpada.
(5) Razina D primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 4. i 5. kategorije i vrlo nisko radioaktivnog otpada i vrlo kratkoživućeg radioaktivnog otpada.
(6) U slučaju saznanja o posebnoj ili povišenoj prijetnji može se promjeniti primjenjena razina nuklearnog osiguranja.
(7) Prilikom privremene pohrane i prijevoza iskorištenih izvora ionizirajućeg zračenja primjenjivati će se zaštitna razina koja odgovara kategoriji izvora prije nego je proglašen iskorištenim.
6.METE ZLONAMJERNIH DJELA POVEZANE S RADIOAKTIVNIM IZVORIMA, RADIOAKTIVNIM OTPADOM I NUKLEARNIM MATERIJALIMA TIJEKOM NJIHOVA KORIŠTENJA, PRIJEVOZA ILI SKLADIŠTENJA
Identifikacija meta
Članak 10.
U svrhu identifikacije nuklearnog ili radioaktivnog materijala kao potencijalne mete krađe ili sabotaže, poduzima se sljedeće:
1. pregledava inventar i zalihe i utvrđuje postojeća količina materijala koji bi mogao biti predmet krađe ili sabotaže
2. kategorizira mete prema kategoriji nuklearnog materijala, radioaktivnog izvora ili klasifikaciji radioaktivnog otpada te ih se svrstava u odgovarajuće kategorije opasnosti temeljem izvršene procjene o vrsti neželjenog događaja u kojima bi se isti mogli upotrijebiti te procjene mogućih posljedica u skladu s postojećim propisima
3. određuje prostor u kojem će mete biti smještene tijekom obavljanja djelatnosti određuje pravac prijevoza u slučaju prijevoza meta.
Identifikacija meta sabotaže
Članak11.
Sabotaža je radnja koja je usmjerena protiv postrojenja te radioaktivnog ili nuklearnog materijala i radioaktivnog otpada koji se koristi, privremeno pohranjuje, prevozi i zbrinjava a čiji je cilj izravno ili posredno ugroziti ljudsko zdravlje i sigurnost, kvalitetu života, imovinu ili okoliš. Mete sabotaže mogu biti nuklearni i radioaktivni materijali, radioaktivni otpad ili mjere radiološke sigurnosti. Radi utvrđivanja potencijalnih meta sabotaže poduzima se sljedeće:
1. pregledava se inventar i zalihe i utvrđuje postojeće količine materijala koji bi mogao biti meta sabotaže te se analizira mjere radiološke sigurnosti čija bi povreda mogla ugroziti ljudsko zdravlje i sigurnost, kvalitetu života, imovinu ili okoliš
2. kategorizira se mete prema kategoriji radioaktivnog izvora i potencijalnim posljedicama ispuštanja radioaktivnih materijala
3. određuje se prostor u kojem će mete biti smještene tijekom obavljanja djelatnosti
4. određuje se pravac prijevoza u slučaju prijevoza meta.
7.MJERE NUKLEARNOG OSIGURANJA RADIOAKTIVNIH IZVORA, RADIOAKTIVNOG OTPADA I NUKLEARNOG MATERIJALA
Mjere nuklearnog osiguranja i postupanje protiv krađe i sabotaže
Članak12.
(1) Radi ispunjenja odredbi propisanih ovim Pravilnikom, nositelj odobrenja obvezan je implementirati mjere nuklearnog osiguranja kojima se sprječava krađa i sabotaža radioaktivnih izvora, radioaktivnoga otpada i nuklearnog materijala prilikom njihova korištenja, privremene pohrane ili zbrinjavanja u skladu s kategorijama navedenom u članku 4. ovoga Pravilnika, ciljevima osiguranja navedenim u člancima 7. - 9. ovoga Pravilnika, imajući u vidu PPPPO iz članka 6. ovoga Pravilnika.
Na temelju članka 66.a Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13, 39/15 i 130/17), ravnatelj Državnoga zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, donosi:
PRAVILNIK O NUKLEARNOM OSIGURANJU
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
1. OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Sadržaj pravilnika
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom utvrđuje se vrsta i obuhvat mjera nuklearnog osiguranja, sadržaj Plana nuklearnog osiguranja te način i opseg izvješćivanja o događajima koji ugrožavaju nuklearno osiguranje .
(2) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na:
1. nositelje odobrenja za za obavljanje djelatnosti s izvorom ionizirajućeg zračenja ili nuklearne djelatnosti ili djelatnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
2. posjednike radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva
3. posjednike nuklearnog materijala
4. prouzročitelje i/ili vlasnike radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora, odnosno istrošenog nuklearnog goriva
5. vlasnike nuklearnog materijal
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 2.
Ovaj Pravilnik sadržava odredbe koje su u skladu s Direktivom Vijeća 2013/59/Euratom od 5. prosinca 2013. godine o osnovnim sigurnosnim standardima za zaštitu od opasnosti koje potječu od izloženosti ionizirajućem zračenju, i o stavljanju izvan snage direktiva 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (SL L 13, 17. 1. 2014.).
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Pojmovi
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 3.
(1) Pojedini izrazi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1. identifikacija mete jest proces kojim se utvrđuje koje građevine, aktivosti ili opremu treba zaštititi kako bi se spriječila krađa ili sabotaža nuklearnog materijala, radioaktivnih izvora i radioaktivnog otpada ili sabotaža postrojenja ili prijevoznog vozila koja bi dovela do izlaganja štetnom utjecaju ionizirajućeg zračenja ili nekontroliranog ispuštanja radioaktivnog materijala
2. kategorija nuklearnog materijala jest brojčana vrijednost koja se određuje sukladno Prilogu III. ovoga Pravilnika
3. kategorija radioaktivnog izvora i skupa radioaktivnih izvora jest brojčana vrijednost koja se određuje sukladno Prilogu II. ovoga Pravilnika
4. ključno područje jest područje unutar zaštićenog područja u kojemu se nalazi oprema, sustavi, uređaji ili nuklearni materijal čijom bi se sabotažom izravno ili posredno mogle uzrokovati štetne posljedice po ljudsko zdravlje i sigurnost, kvalitetu života, imovinu ili okoliš
5. korištenje označava proizvodnju, posjedovanje, montiranje, uporabu, održavanje ili popravljanje radioaktivnih izvora ili nuklearnih materijala te kratke vremenske intervale tijekom prekida navedenih aktivnosti. Korištenje radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala ne podrazumijeva njihov prijevoz ili zbrinjavanje
6. meta jest nuklearni materijal, radioaktivni izvor ili radioaktivni otpad te s njima povezana postrojenja, aktivnosti i oprema, kao i ostale lokacije ili građevine koji bi se u slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja mogle naći ugrožene, uključujući velika javna događanja, strateške lokacije i osjetljive ili povjerljive informacije
7. odgoda jest mjera nuklearnog osiguranja koja predstavlja smetnju potencijalnom počinitelju da ostvari nedozvoljeni pristup, ukrade ili sabotira radioaktivni izvor, radioaktivni otpad ili nuklearni materijal ili sabotira nuklearno postrojenje ili postrojenje za zbrinjavanje, a postiže se u pravilu postavljanjem fizičkih prepreka. Odgoda se mjeri vremenom koje je potencijalnom počinitelju potrebno da provede planiranu radnju nakon otkrivanja namjere izvršenja iste
8. odgovor jest mjera nuklearnog osiguranja koje se poduzimaju nakon otkrivanja zlonamjernog djela kako bi se potencijalnog počinitelja spriječilo u ostvarenju ciljeva ili kako bi se spriječile štetne posljedice zlonamjernog djela. Uključuje: prekidanje i sprječavanje počinitelja u krađi ili sabotaži radioaktivnih izvora, radioaktivnog otpada ili nuklearnog materijala, sabotaži s njima povezanih postrojenja, sprječavanje počinitelja da upotrijebi radioaktivne izvore, radioaktivni otpad ili nuklearni materijal s ciljem prouzročenja štetnih posljedica te povrat radioaktivnih izvora, radioaktivnog otpada ili nuklearnog materijala
9. odvraćanje jest mjera nuklearnog osiguranja koja ima za cilj utjecati na potencijalnog počinitelja kako bi isti odustao od pokušaja provedbe zlonamjernog djela. Uspješnom primjenom mjera odvraćanja potencijalni počinitelj stječe dojam da će zlonamjerno djelo biti teško provedivo, uspjeh previše neizvjestan a posljedice neuspjeha ozbiljne.
10. osigurano područje jest područje iz kojeg je moguć pristup nuklearnim materijalima, radioaktivnim izvorima, radioaktivnom otpadu i s njima povezanim postrojenjima, a kojemu je pristup kontroliran. Osigurano područje može sadržavati područja ograničenog pristupa, zaštićena područja i ključna područja
11. otkrivanje jest mjera nuklearnog osiguranja kojoj je cilj otkrivanje potencijalnog počinitelja pri pokušaju ostvarenja ili ostvarenju neovlaštenog pristupa, krađe ili sabotaže. Postiže se promatranjem ili uporabom tehničkih sustava detekcije i identifikacije
12. područje ograničenog pristupa je područje oko zaštićenog područja kojemu je pristup ograničen
13. prijevoznik jest pravna ili fizička osoba, tijelo državne uprave, tijelo lokalne ili područne samouprave koje obavlja prijevoz radioaktivnih izvora, radioaktivnog otpada ili nuklearnog materijala
14. spremište za privremenu pohranu radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala jest samostalna građevina ili prostorija unutar građevine druge namjene koja je prikladna za privremenu pohranu radioaktivnih izvora ili nuklearnih materijala kada se oni ne koriste
15. skup radioaktivnih izvora čine radioaktivni izvori smješteni u međusobnoj neposrednoj blizini tako da ih od svakog neovlaštenog pristupa štite iste fizičke prepreke
16. upravljanje osiguranjem podrazumijeva organizaciju, aktivnosti i programe kojima se nadzire osiguranje nuklearnih materijala, radioaktivnih izvora, radioaktivnoga otpada, nuklearnih postrojenja i postrojenja za zbrinjavanje. Ti programi uključuju upravljanje kontrolom pristupa, planiranje i analizu, vjerodostojnost, pouzdanost, edukaciju i kvalifikacije radnika, popis i evidenciju materijala, uporabu i održavanje nuklearnog osiguranja te osiguranje kvalitete
17. zaštićeno područje jest ono područje unutar područja ograničenog pristupa u kojemu se čuva nuklearni materijal, radioaktivni izvor ili radioaktivni otpad. Zaštićeno područje u pravilu ima sustav za otkrivanje proboja i kontrolu pristupa
(2) Ostali pojmovi koji se pojavljuju u ovom Pravilniku imaju značenje utvrđeno u članku 4. Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (»Narodne novine«, br. 141/13, 39/15 i 130/17, u daljnjem tekstu Zakon).
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Kategorizacija radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 4.
(1) Nositelj odobrenja ili prijevoznik određuju kategoriju svakog radioaktivnog izvora, skupa radioaktivnih izvora i nuklearnog materijala.
(2) Kategorija radioaktivnog izvora ili skupa radioaktivnih izvora određuje se sukladno Prilogu II. ovog Pravilnika koji čini njegov sastavni dio.
(3) Kategorija nuklearnog materijala određuje se sukladno Prilogu III. ovog Pravilnika koji čini njegov sastavni dio.
(4) Nositelj odobrenja ili prijevoznik obvezan je prema kategoriji iz stavka 2. i 3. ovog članka utvrditi mjere koje će udovoljavati zahtjevima nuklearnog osiguranja sukladno Prilogu I. ovog Pravilnika koji čini njegov sastavni dio.
(5) Odredbe ovoga Pravilnika koje se odnose na određene kategorije radioaktivnih izvora primjenjuju se i na skup radioaktivnih izvora iste kategorije.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
2. PROCJENA PRIJETNJE I PRIJETNJA PREDVIĐENA PROJEKTNOM OSNOVOM
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Procjena prijetnje
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 5
(1) Procjena prijetnje je dokument koji izrađuju tijela državne uprave nadležna za poslove obrane, unutarnjih poslova i nacionalne sigurnosti.
(2) Procjena prijetnje između ostalog sadrži:
1. izjavu o općoj sigurnosnoj situaciji na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini
2. informacije o nezakonitim aktivnostima u vezi s radioaktivnim izvorima, nuklearnim materijalom i radioaktivnim otpadom tijekom razdoblja koje se smatra značajnim
3. informacije o terorističkim aktivnostima na lokalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini tijekom razdoblja koje se smatra značajnim
4. informacije o aktivnostima drugih počinitelja koje bi mogle utjecati na nuklearno osiguranje i informacije o mogućim prijetnjama temeljem suradnje unutarnjeg počinitelja
5. informacije o potencijalnim vrstama napada.
(3) U informacijama iz stavka 2. ovoga članka navode se: motivi, sposobnosti i karakteristike potencijalnog unutarnjeg ili vanjskog počinitelja, uključujući brojke, namjere, taktiku, oružje, tehnička sredstva i opremu, znanja, vještine, prijevozna sredstva, komunikacijsku opremu te osnovne podatke o planiranju, razini usavršenosti, financiranju i podršci kojima potencijalni počinitelji raspolažu.
(4) Dokument Procjena prijetnje sadrži osjetljive informacije te se klasificira sukladno važećem propisu koji uređuje tajnost podataka.
(5) Stupanj prijetnje procjenjuje se kao „NIZAK“, „SREDNJI“ ili „VISOK“.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Prijetnja predviđena projektnom osnovom
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 6.
(1) Dokument Prijetnja predviđena projektnom osnovom (u daljnjem tekstu: PPPO) za radioaktivne izvore, nuklearne materijale i radioaktivni otpad koji se koriste, prevoze ili zbrinjavaju, izrađuje Zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost (u daljnjem tekstu: Zavod) temeljem Procjene prijetnje ili temeljem javno dostupnih izvora. PPPO Zavod dostavlja onim nositeljima odobrenja koji su obvezni svoje Planove nuklearnog osiguranja uskladiti s važećom PPPO.
(2) PPPO između ostalog sadrži:
1. opis raznih vrsta potencijalnih prijetnji, sukladno podacima navedenim u Procjeni prijetnje
2. analizu svakog potencijalnog počinitelja iz Procjene prijetnje radi procjene njihovog značaja za PPPO
3. sposobnosti i karakteristike pretpostavljenog unutarnjeg i/ili vanjskog počinitelja, temeljem podataka iz Procjene prijetnje
4. podatke o prijetnjama utvrđenim u Procjeni prijetnje koje se ne mogu obuhvatiti sa PPPO
(3) U izradi PPPO, Zavod između ostalog uzima u obzir i sljedeće elemente vezane za potencijalnog počinitelja:
1. motiv – politički, financijski, ideološki ili osobni
2. spremnost na gubitak vlastitog života, spremnost na ugrožavanje života drugih
3. namjera – sabotaža, krađa, izazivanje panike, ugrožavanje političke stabilnosti, nanošenje štete
4. broj - počinitelja ili skupina, odnosno snaga za napad i podršku
5. oružje – vrsta i količina
6. eksploziv - vrsta, količina, način detoniranja
7. oprema, komunikacijska opremu, bespilotne letjelice
8. način prijevoza (zemlja, voda, zrak) i prijevozna sredstva (vozila, kamioni, motocikli, plovila, helikopteri)
9. tehničke i borbene vještine
10. računalne vještine i sposobnost izvršenja kibernetičkog napada
11. poznavanje mete, planova građevina, procedura, kao i mjera osiguranja
12. u slučaju prijevoza - stupanj upoznatosti s pravcima prijevoza, vremenskim rasporedom i mjerama osiguranja
13. izvori financiranja i količina raspoloživih financijskih sredstava
14. motiv, broj i sposobnosti unutarnjih počinitelja
15. struktura logističke podrške
16. taktika – prikradanje, primjena sile, zavaravanje, napad iz daljine, istovremeni napadi, uzimanje taoca
17. vjerojatni scenarij ostvarenja prijetnje.
(4) Zavod revidira PPPO periodično ili u trenutku kada nastupe okolnosti koje za posljedicu imaju promjenu sigurnosne situacije odnosno promjenu Procjene prijetnje.
(5) PPPO je povjerljivi dokument i klasificira se u skladu s propisima koji uređuju tajnost podataka.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
3. OBVEZE NOSITELJA ODOBRENJA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Osoba odgovorna za provedbu mjera nuklearnog osiguranja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 7.
Nositelj odobrenja obavezan je imenovati osobu odgovornu za provedbu mjera nuklearnog osiguranja za radioaktivne izvore, nuklearne materijale, nuklearno postrojenje ili postrojenje za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora (u daljnjem tekstu: odgovorna osoba).
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Sigurnosne zapreke
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 8.
(1) Utvrđivanje nepostojanja sigurnosne zapreke obavezno je za odgovorne osobe i radnike koji rukuju radioaktivnim izvorima 1. kategorije i nuklearnim materijalom I., II. i III. kategorije u svim postrojenjima koja posjeduju takve izvore odnosno nuklearni materijal kao i u postrojenjima za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora.
(2) Sigurnosne zapreke utvrđuju se provođenjem temeljne sigurnosne provjere u skladu sa zakonom koji utvrđuje pojam, vrste i stupnjeve sigurnosne provjere, sigurnosne zapreke te postupak provođenja istih
(7) U slučaju posebne ili povišene prijetnje iz članka 26. ovoga Pravilnika, ravnatelj Zavoda može proširiti zahtjev za sigurnosnom provjerom i na druge radnike odnosno kategorije radioaktivnih izvora.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Usklađenje s PPPO
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 9.
Nositelj odobrenja obvezan je najmanje jednom u 12 mjeseci u odnosu na PPPO izraditi procjenu izloženosti krađi i sabotaži nuklearnih materijala i radioaktivnih izvora 1. kategorije, te sabotaži za ono postrojenje koje obavlja ovlaštene djelatnosti s istim uključujući i postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, a s ciljem utvrđivanja učinkovitosti sustava nuklearnog osiguranja nositelja odobrenja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
4. CILJEVI NUKLEARNOG OSIGURANJA RADIOAKTIVNIH IZVORA, RADIOAKTIVNOG OTPADA I NUKLEARNIH MATERIJALA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 1. kategorije, nuklearnog materijala I., II. i III. kategorije, visoko radioaktivnog otpada i postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 10.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 1. kategorije, nuklearnog materijala I., II. i III. kategorije, visoko radioaktivnog otpada i postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora mora biti takvo da spriječi ugrožavanje nuklearnog osiguranja navedenih radioaktivnih izvora, nuklearnog materijala i radioaktivnog otpada tijekom njihova korištenja,čuvanja u spremištu za privremenu pohranu (u daljnjem tekstu: spremište), prijevoza i zbrinjavanja.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe sukladno Planu nuklearnog osiguranja iz Priloga I. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 2. kategorije i srednje radioaktivnog otpada
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 11.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 2. kategorije i srednje radioaktivnog otpada mora biti takvo da svede na najmanju moguću mjeru mogućnost ugrožavanja nuklearnog osiguranja istih tijekom njihova korištenja, privremene pohrane, prijevoza i zbrinjavanja.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe sukladno Planu nuklearnog osiguranja iz Priloga I. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 3.kategorije i nisko radioaktivnog otpada
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 12.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 3. kategorije i nisko radioaktivnog otpada mora biti takvo da smanji vjerojatnost ugrožavanja nuklearnog osiguranja istih tijekom njihova korištenja, privremene pohrane, prijevoza i zbrinjavanja.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe sukladno Planu nuklearnog osiguranja iz Priloga I. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Cilj nuklearnog osiguranja radioaktivnih izvora 4. i 5. kategorije
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 13.
(1) Nuklearno osiguranje radioaktivnih izvora 4. i 5. kategorije, vrlo nisko radioaktivnog otpada i vrlo kratkoživućeg radioaktivnog otpada mora biti takvo da osigura provedbu osnovnih zaštitnih mjera koje se provode pri upravljanju imovnom.
(2) U slučaju ugrožavanja nuklearnog osiguranja iz stavka 1. ovoga članka, nositelj odobrenja dužan je o tome bez odlaganja izvijestiti nadležne službe
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
5. ZAHTJEVI NUKLEARNOG OSIGURANJA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Osnovni zahtjevi nuklearnog osiguranja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 14
(1) Nuklearno osiguranje mora osigurati adekvatnu odgodu nakon otkrivanja pokušaja krađe ili sabotaže i upozoriti odgovarajuće snage da pokrenu odgovor prije nego počinitelj dosegne zaštićenu metu.
(2) Nuklearno osiguranje mora biti isplanirano tako da se primjenom minimizira mogućnost sabotaže od strane unutarnjeg počinitelja kao i krađe koju isti može počiniti.
(3) Nuklearno osiguranje mora biti tako isplanirano da zadrži svoju učinkovitost u svim vremenskim uvjetima, u svakom dijelu dana i u svakoj fazi korištenja, prijevoza i zbrinjavanja.
(4) Funkcija otkrivanja i odgovora u sklopu nuklearnog osiguranja mora biti u skladu s principom obrane po dubini
(5) Informacije, pomoću kojih potencijalni počinitelj može smanjiti učinkovitost nuklearnog osiguranja, moraju se zaštiti i s njima se mora postupati u skladu s propisima koji uređuju tajnost podataka-
(6) Nuklearno osiguranje mora biti planirano i primjenjeno tako da je usklađeno sa zahtjevima i tehničkim rješenjima nuklearne sigurnosti, zaštite na radu, radiološke sigurnosti, mjerama zaštite i intervencijama u slučaju izvanrednog događaja.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Razine nuklearnog osiguranja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 15.
(1) Tijekom uporabe, prijevoza i zbrinjavanja nuklearnih materijala, radioaktivnih izvora i radioaktivnog otpada uspostavljaju se četiri razine nuklearnog osiguranja osiguravajući:
a) na razini A: sprječavanje sabotaže i krađe,
b) na razini B: smanjenje mogućnosti sabotaže i krađe,
c) na razini C: smanjenje vjerojatnosti krađe i sabotaže
d) na razini D: primjena osnovnih zaštitnih mjera (npr. razborito upravljanje).
(2) Razina A primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 1. kategorije, nuklearnog materijala I., II. i III. kategorije, visoko radioaktivnog otpada te na postrojenja za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora
(3) Razina B primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 2. kategorije i srednje radioaktivnog otpada.
(4) Razina C primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 3. kategorijei nisko radioaktivnog otpada.
(5) Razina D primjenjuje se na korištenje, privremenu pohranu i prijevoz radioaktivnih izvora 4. i 5. kategorije i vrlo nisko radioaktivnog otpada i vrlo kratkoživućeg radioaktivnog otpada.
(6) U slučaju saznanja o posebnoj ili povišenoj prijetnji može se promjeniti primjenjena razina nuklearnog osiguranja.
(7) Prilikom privremene pohrane i prijevoza iskorištenih izvora ionizirajućeg zračenja primjenjivati će se zaštitna razina koja odgovara kategoriji izvora prije nego je proglašen iskorištenim.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
6. METE ZLONAMJERNIH DJELA POVEZANE S RADIOAKTIVNIM IZVORIMA, RADIOAKTIVNIM OTPADOM I NUKLEARNIM MATERIJALIMA TIJEKOM NJIHOVA KORIŠTENJA, PRIJEVOZA ILI SKLADIŠTENJA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Identifikacija meta
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 10.
U svrhu identifikacije nuklearnog ili radioaktivnog materijala kao potencijalne mete krađe ili sabotaže, poduzima se sljedeće:
1. pregledava inventar i zalihe i utvrđuje postojeća količina materijala koji bi mogao biti predmet krađe ili sabotaže
2. kategorizira mete prema kategoriji nuklearnog materijala, radioaktivnog izvora ili klasifikaciji radioaktivnog otpada te ih se svrstava u odgovarajuće kategorije opasnosti temeljem izvršene procjene o vrsti neželjenog događaja u kojima bi se isti mogli upotrijebiti te procjene mogućih posljedica u skladu s postojećim propisima
3. određuje prostor u kojem će mete biti smještene tijekom obavljanja djelatnosti određuje pravac prijevoza u slučaju prijevoza meta.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Identifikacija meta sabotaže
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 11.
Sabotaža je radnja koja je usmjerena protiv postrojenja te radioaktivnog ili nuklearnog materijala i radioaktivnog otpada koji se koristi, privremeno pohranjuje, prevozi i zbrinjava a čiji je cilj izravno ili posredno ugroziti ljudsko zdravlje i sigurnost, kvalitetu života, imovinu ili okoliš. Mete sabotaže mogu biti nuklearni i radioaktivni materijali, radioaktivni otpad ili mjere radiološke sigurnosti. Radi utvrđivanja potencijalnih meta sabotaže poduzima se sljedeće:
1. pregledava se inventar i zalihe i utvrđuje postojeće količine materijala koji bi mogao biti meta sabotaže te se analizira mjere radiološke sigurnosti čija bi povreda mogla ugroziti ljudsko zdravlje i sigurnost, kvalitetu života, imovinu ili okoliš
2. kategorizira se mete prema kategoriji radioaktivnog izvora i potencijalnim posljedicama ispuštanja radioaktivnih materijala
3. određuje se prostor u kojem će mete biti smještene tijekom obavljanja djelatnosti
4. određuje se pravac prijevoza u slučaju prijevoza meta.
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
7. MJERE NUKLEARNOG OSIGURANJA RADIOAKTIVNIH IZVORA, RADIOAKTIVNOG OTPADA I NUKLEARNOG MATERIJALA
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Mjere nuklearnog osiguranja i postupanje protiv krađe i sabotaže
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Članak 12.
(1) Radi ispunjenja odredbi propisanih ovim Pravilnikom, nositelj odobrenja obvezan je implementirati mjere nuklearnog osiguranja kojima se sprječava krađa i sabotaža radioaktivnih izvora, radioaktivnoga otpada i nuklearnog materijala prilikom njihova korištenja, privremene pohrane ili zbrinjavanja u skladu s kategorijama navedenom u članku 4. ovoga Pravilnika, ciljevima osiguranja navedenim u člancima 7. - 9. ovoga Pravilnika, imajući u vidu PPPPO iz članka 6. ovoga Pravilnika.
(2) Mjere nuklearnog osiguranja su:
1. odvraćanje,
2. otkrivanje,
3. odgoda
4. odgovor
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost
Mjere odvraćanja
Komentirate u ime: Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost