Na temelju članka 10. stavka 9. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine«, broj 30/15) ministar poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI MJERE 17 UPRAVLJANJE RIZICIMA, PODMJERE 17.1 OSIGURANJE USJEVA, ŽIVOTINJA I BILJAKA IZ PROGRAMA RURALNOG RAZVOJA REPUBLIKE HRVATSKE ZA RAZDOBLJE 2014. – 2020.
DIO PRVI
POGLAVLJE I. OPĆE ODREDBE
Opće odredbe
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom utvrđuje provođenje mjere 17 »Upravljanje rizicima«, podmjere 17.1. »Osiguranje usjeva, životinja i biljaka« (u daljnjem tekstu: Podmjera17.1) iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. (u daljnjem tekstu: Program).
Članak 2.
Ovaj Pravilnik se provodi sukladno:
– Uredbi (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 320 – 469, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Uredbi (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1698/2005 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 487 – 548, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1305/2013) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Uredbi (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage uredaba Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) br. 1290/2005 i (EZ) br. 485/2008 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 547 – 607, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Delegiranoj uredbi Komisije (EU) br. 640/2014 оd 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava te uvjeta za odbijanje ili obustavu plaćanja i administrativne kazne koje se primjenjuju za izravna plaćanja, potporu ruralnom razvoju i višestruku sukladnost (SL L 181, 20. 6. 2014., str. 48 – 73, u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 640/2014) i njenim izmjenama i dopunama
– Delegiranoj uredbi Komisije (EU) br. 807/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i uvođenju prijelaznih odredbi (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 1 – 17)
– Provedbenoj uredbi Komisije (EU) br. 808/2014 оd 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila primjene Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 18 – 68) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Provedbenoj uredbi Komisije (EU) br. 809/2014 оd 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava, mjera ruralnog razvoja i višestruke sukladnosti (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 69 – 124, u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 809/2014) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Uredbi Komisije (EU) br. 702/2014 оd 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193, 1. 7. 2014.) i njenim izmjenama
– Uredbi (EU) 2017/2393 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2017. o izmjeni uredaba (EU) br. 1305/2013 o potpori ruralnom razvoju iz Europskoga poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR), (EU) br. 1306/2013 o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1307/2013 o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1308/2013 o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i (EU) br. 652/2014 o utvrđivanju odredaba za upravljanje rashodima koji se odnose na prehrambeni lanac, zdravlje i dobrobit životinja te na biljno zdravstvo i biljni reprodukcijski materijal (SL L 350, 29. 12. 2017., str. 15 – 49).
Pojmovi
Članak 3.
(1)Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1) polica osiguranja je isprava o sklopljenom ugovoru o osiguranju
2) društvo za osiguranje je pravna osoba kako je definirano člankom 3. točkama 1., 3., 4. i 5. Zakona o osiguranju (»Narodne novine«, broj 30/15)
3) predmet osiguranja je vrijednost biljne ili stočarske proizvodnje (prinos, urod, grlo, kljun, proizvod uključujući kvalitetu) na određenoj proizvodnoj jedinici
4) nepovoljne klimatske prilike u poljoprivredi su nepovoljni vremenski uvjeti, kao što su: mraz, udar groma, oluja, tuča, led, duža razdoblja visokih temperatura te jaka kiša, koji se mogu izjednačiti s elementarnom nepogodom, kao i njihove posljedice u obliku: poplava, suša i/ili požara
5)životinjske bolesti su bolesti navedene u popisu životinjskih bolesti utvrđenih od strane Svjetske organizacije za zdravlje životinja ili u aneksu Odluke Vijeća 2009/470/EC
6) trajanje osiguranja je razdoblje osiguranja na koje je sklopljen ugovor o osiguranju, odnosno vrijeme pokrića rizika od datuma početka osiguranja do datuma isteka osiguranja
7)iznos osiguranja je ugovorena vrijednost predmeta osiguranja
8)premija je iznos koji se plaća za osiguranje ugovorenih rizika po ugovoru o osiguranju
9) osigurani slučaj je događaj prouzročen osiguranim rizikom
10) osigurnina je iznos koji je društvo za osiguranje dužno isplatiti kad se dogodi osigurani slučaj
11)natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu unutar jedne mjere/podmjere/tipa operacije, a sastoji se od teksta natječaja, priloga i obrazaca
12) prihvatljivi troškovi su troškovi koji mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Programa
13) neprihvatljivi troškovi su troškovi koji ne mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Programa
14) korisnik je svaki subjekt koji je podnio zahtjev za potporu
15) Prilog I. Ugovoru je prilog Ugovoru o Europskoj uniji koji sadrži popis iz članka 38. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 202 (2016)) na kojemu se nalaze poljoprivredni proizvodi za čiju proizvodnju je moguće ugovoriti osiguranje osim proizvoda ribarstva i akvakulture
16) javna potpora je svaki oblik potpore iz javnih izvora Republike Hrvatske i potpora iz proračuna Europske unije, a predstavlja bespovratna sredstva (u daljnjem tekstu: potpora)
17) intenzitet potpore je udio javne potpore u prihvatljivim troškovima izražen u postotcima
18) nepravilnost znači povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica, odnosno članka 2., stavka 1. točke g) Uredbe (EU) br. 1306/2013
19) sumnja na prijevaru znači nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji (sukladno članku 2. točki (a), Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/1971 od 8. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća posebnim odredbama o izvješćivanju o nepravilnostima povezanima s Europskim fondom za jamstva u poljoprivredi i Europskim poljoprivrednim fondom za ruralni razvoj te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 1848/2006 (SL L 293, 8. 7. 2015.)
20) AGRONET sustav je zaštićena mrežna aplikacija koja je između ostalog namijenjena i korisnicima potpora iz EPFRR fondova za upis u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu, elektroničko popunjavanje EPFRR zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje EPFRR Odluka/Pisama/Izmjene Odluka/Potvrda (u daljnjem tekstu: AGRONET).
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) br. 1305/2013 i Uredbi Komisije (EU) br. 702/2014.
POGLAVLJE II. UVJETI PRIHVATLJIVOSTI
Uvjeti prihvatljivosti korisnika
Članak 4.
(1) Korisnici su fizičke i pravne osobe upisane u Upisnik poljoprivrednika.
(2) Korisnik je aktivni poljoprivrednik u smislu članka 9. Uredbe (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 637/2008 i Uredbe Vijeća (EZ) br. 73/2009 (SL L 347, 20. 12. 2013.).
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, proizvođačke organizacije nisu prihvatljivi korisnici za potporu u okviru ove podmjere.
Isključenje korisnika
Članak 5.
Korisnik će biti isključen iz sudjelovanja u postupku dodjele, tijekom administrativne kontrole ako:
a) je dostavio lažne podatke pri dostavi zahtjeva za potporu i dokumentacije (korisnik se isključuje iz iste mjere ili vrste aktivnosti u kalendarskoj godini utvrđivanja i u sljedećoj kalendarskoj godini)
b) nije izvršio zatraženi povrat sredstava ili je u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom natječaju iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz fondova EU-a), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni
c) su isti prihvatljivi troškovi već sufinancirani iz drugih izvora javne potpore.
Uvjeti prihvatljivosti police osiguranja
Članak 6.
(1) Polica osiguranja je prihvatljiva ako:
a) je korisnik u polici osiguranja naveden kao osiguranik čija poljoprivredna proizvodnja je osigurana policom osiguranja
b) se odnosi na proizvodnju proizvoda primarne poljoprivredne proizvodnje koji su navedeni u Prilogu I. Ugovora
c) je biljna proizvodnja evidentirana u evidenciji sustava za identifikaciju poljoprivrednih parcela i evidenciju uporabe poljoprivrednoga zemljišta u digitalnom grafičkom obliku (ARKOD sustav), a stočarska proizvodnja u sustavu za identifikaciju i registraciju životinja sukladno propisima o veterinarstvu (u daljnjem tekstu: JRDŽ) i drugim relevantnim registrima ili evidencijama što ih vodi Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
d) pokriva isključivo gubitke godišnje proizvodnje korisnika od jednog ili više osiguranih rizika, i to:
–nepovoljnih klimatskih prilika
–životinjskih i biljnih bolesti
–zaraze štetnim organizmima
–okološnih incidenata i/ili
–mjera protiv unošenja u Uniju organizama štetnih za bilje ili biljne proizvode i protiv njihovog širenja unutar Unije prema propisima kojima se uređuje područje biljnog zdravstva.
e) gubitak poljoprivredne proizvodnje može nastati i zbog gubitka kvalitete proizvoda kao posljedice osiguranih rizika iz točke d) ovog stavka
f) pokriva isključivo štete nastale uslijed gubitka poljoprivredne proizvodnje veće od 20 % prosječne godišnje poljoprivredne proizvodnje
g) u svrhu stjecanja prava korisnika na osigurninu po polici osiguranja, nepovoljnu klimatsku priliku, izbijanje bolesti životinja ili biljaka, najezdu nametnika ili okolišni incident proglasi nadležno tijelo
h) je korisnik platio najmanje 30 % premije osiguranja prije podnošenja zahtjeva za potporu.
(2)Uvjeti iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
(3) Opći uvjeti navedeni u točkama a), b), c), d), e) i f) stavka 1. ovoga članka moraju biti jasno navedeni u polici osiguranja.
Nadležna tijela
Članak 7.
(1) Nadležna tijela su:
a) za nepovoljne klimatske prilike koje se mogu izjednačiti s elementarnom nepogodom župan i/ili Vlada Republike Hrvatske prema propisima kojima se uređuje područje zaštite od elementarnih nepogoda
b) za životinjske bolesti Ministarstvo prema propisima kojima se uređuje područje veterinarstva
c) za pojavu biljnih bolesti i zarazu štetnim organizmima Ministarstvo prema propisima kojima se uređuje područje biljnog zdravstva
d) za okolišne incidente ministarstvo koje obavlja poslove koji se odnose na zaštitu okoliša prema propisima kojima se uređuje područje zaštite okoliša.
(2) U slučaju da nadležno tijelo iz točke a) stavka 1. ovog članka ne proglasi elementarnu nepogodu, društvo za osiguranje prije isplate osigurnine mora zatražiti potvrdu Državnog hidrometeorološkog zavoda o evidentiranoj nepovoljnoj klimatskoj prilici na pogođenom području.
Vrijednost poljoprivredne proizvodnje
Članak 8.
(1) Prosječna vrijednost poljoprivredne proizvodnje utvrđuje se prema vrijednostima zabilježenim u knjigovodstvenim izvještajima korisnika u trogodišnjem razdoblju koje prethodi godini osiguranja ili kao prosječna vrijednost trogodišnje proizvodnje u proteklom petogodišnjom razdoblju, ne uzimajući u obzir najveću i najmanju vrijednost.
(2) Ako korisnik ne može dokazati prosječnu vrijednost poljoprivredne proizvodnje, ista se može utvrditi sukladno važećim vrijednostima prosječne proizvodnje koje se koriste u verifikaciji šteta prema propisima kojima se uređuje područje procjene šteta od elementarnih nepogoda ili vrijednostima navedenim u drugim relevantnim registrima ili evidencijama što ih vodi Ministarstvoili ustanove u poljoprivredi.
Opći uvjeti prihvatljivosti troška
Članak 9.
(1) Opći uvjeti prihvatljivosti troška su:
a) dokazivost putem računa ili dokumenata jednake dokazne vrijednosti
b) usklađenost s odredbama članka 65. stavka 11. Uredbe (EU) br. 1303/2013 koje se odnose na zabranu dvostrukog financiranja iz drugog financijskog instrumenta Europske unije
c) provedba na području Republike Hrvatske.
(2) Uvjeti iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
Broj zahtjeva za potporu po korisniku
Članak 10.
(1) Isti (jedan) korisnik može podnijeti više zahtjeva za potporu tijekom jednog natječaja.
(2)Jedan zahtjev za potporu može sadržavati više polica osiguranja.
(3) Broj zahtjeva za potporu odobrenih pojedinom korisniku u programskom razdoblju nije ograničen.
(4) Ako korisnik podnese više istih zahtjeva za potporu tijekom jednog natječaja, u obzir će se uzeti najranije podnesen zahtjev za potporu, dok će se za ostale zahtjeve za potporu izdati Odluka o odbijanju zahtjeva.
DIO DRUGI
TROŠKOVI I POTPORA
Prihvatljivi trošak
Članak 11.
Prihvatljivi trošak je premija osiguranja za policu osiguranja koja ispunjava uvjete iz članka 6. ovog Pravilnika.
Visina i intenzitet potpore
Članak 12.
(1) Sredstva potpore osiguravaju se iz proračuna Europske unije i državnog proračuna Republike Hrvatske, od čega Europska unija sudjeluje s 85% udjela, a Republika Hrvatska s 15% udjela.
(2) Maksimalni iznos potpore po korisniku u tijeku jedne kalendarske godine po pojedinoj pravnoj i fizičkoj osobi iznosi 75.000 EUR.
(3) Preračun eura u kune obavljat će se prema zadnjem tečaju eura koji je Europska središnja banka odredila prije 1. siječnja godine u kojoj je donesena odluka o ostvarivanju prava na potporu.
(4) Intenzitet potpore iznosi do 70% prihvatljive premije osiguranja.
DIO TREĆI
POGLAVLJE I. NATJEČAJ
Priprema i objava natječaja
Članak 13.
(1) Natječaj objavljuje i provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja).
(2) Natječaj se može ograničiti po vrsti i/ili veličini korisnika, te visini i intenzitetu potpore.
(3) Natječaj se sastoji od teksta natječaja te priloga i obrazaca koje zajednički izrađuju Agencija za plaćanja i Ministarstvo kao Upravljačko tijelo, a odobrava Upravljačko tijelo.
(4) Tekst natječaja sadrži najmanje sljedeće informacije:
a) predmet, svrhu i iznos raspoloživih sredstava natječaja
b) uvjete prihvatljivosti korisnika i dokumentaciju
c) uvjete prihvatljivosti police osiguranja i dokumentaciju
d) visinu i intenzitet potpore
e) način, uvjete i rokove podnošenja zahtjeva za potporu
f) popis priloga i obrazaca
g) način, uvjete i mjesto postavljanja pitanja i objave odgovora.
(5) Natječaj može sadržavati i druge dokumente poput uputa, vodiča, popisa radionica za korisnike i sličnih dokumenata.
(6) Natječaj za dodjelu potpore objavljuje se na mrežnoj stranici Agencije za plaćanja – www.apprrr.hr, a obavijest o objavi natječaja objavljuje se na mrežnim stranicama Ministarstva poljoprivrede – www.mps.hr, Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr i Programa ruralnog razvoja – www.ruralnirazvoj.hr.
(7) Uvjeti natječaja su pravno obvezujući i njima se na detaljan način propisuju uvjeti i kriteriji koje korisnik mora zadovoljiti.
Izmjena i ispravak natječaja
Članak 14.
(1) Natječaj je moguće izmijeniti i/ili ispraviti.
(2) Izmjena natječaja podrazumijeva izmjenu odredbi natječaja, a koja je nužna radi zakonite i pravilne provedbe predmetnog natječaja.
(3) Ispravak natječaja podrazumijeva ispravak teksta natječaja tehničke prirode ili pojašnjavanje odredbi koje nisu bile jasno propisane.
(4) Na izmjenu i/ili ispravak natječaja primjenjuju se odredbe propisane u članku 13. stavku 3. ovoga Pravilnika.
(5) Izmjena i/ili ispravak natječaja bit će objavljeni na način propisan člankom 13. stavkom 6. ovoga Pravilnika.
Poništenje natječaja
Članak 15.
(1) Agencija za plaćanja, uz prethodno odobrenje Upravljačkog tijela, može poništiti natječaj prije izdavanja Odluka o ostvarivanju prava na potporu u sljedećim slučajevima:
a) ako se na bilo koji način ugrožava načelo jednakog postupanja
b) ako je u natječaju utvrđena greška koja onemogućava daljnji postupak i/ili
c) ako se utvrde okolnosti koje nisu bile poznate prije objave natječaja, a koje bi dovele do neobjavljivanja natječaja ili do sadržajno bitno drugačijeg natječaja.
(2) Poništenje natječaja objavljuje se na način propisan člankom 13. stavkom 6. ovoga Pravilnika.
POGLAVLJE II. POSTUPAK DODJELE POTPORE
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Članak 16.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a) Načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b) Načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c) Načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d) Načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e) Načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f) Načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom
g) Načelo povjerljivosti podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
Postupak dodjele potpore
Članak 17.
(1) Agencija za plaćanja provodi postupak dodjele potpore temeljem objavljenog natječaja i ovog Pravilnika.
(2) Postupak dodjele potpore započinje zaprimanjem zahtjeva za potporu u Agenciju za plaćanja i završava izdavanjem Odluke o ostvarivanju prava na potporu ili Odluke o odbijanju zahtjeva.
(3) Postupak dodjele potpore obuhvaća:
a) zaprimanje zahtjeva za potporu
b) administrativnu kontrolu zahtjeva za potporu
c) izdavanje Odluke o ostvarivanju prava na potporu ili Odluke o odbijanju zahtjeva.
Podnošenje zahtjeva za potporu
Članak 18.
(1) Zahtjev za potporu podnosi se putem AGRONET-a, a način, uvjeti i rokovi podnošenja zahtjeva za potporu biti će propisani natječajem.
(2) Korisnik mora biti upisan u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu (u daljnjem tekstu: Evidencija korisnika) kako bi podnio zahtjev za potporu.
(3) Upute za upis u Evidenciju korisnika nalaze se na mrežnim stranicama Agencije za plaćanja (www.apprrr.hr).
Administrativna kontrola zahtjeva za potporu
Članak 19.
(1) Korisnik dostavlja dokumentaciju potrebnu za provjeru prihvatljivosti police osiguranja i premije osiguranja sukladno uvjetima propisanim natječajem.
(2) Tijekom provjere prihvatljivosti troškova utvrđuje se jesu li ispunjeni uvjeti za sufinanciranje pojedine police osiguranja. Tijekom provjere isključuju se neprihvatljivi troškovi te se određuje najviši iznos prihvatljivih troškova, kao i iznos potpore za dodjelu.
(3) Agencija za plaćanja prilikom provedbe administrativne kontrole zahtjeva za potporu može od korisnika tražiti dopune, obrazloženja i ispravke. Način i rokovi dostave dopune, obrazloženja, ispravka bit će propisani natječajem.
Izdavanje akata
Članak 20.
(1) Agencija za plaćanja nakon provedenih radnji iz članaka 18. i 19. ovoga Pravilnika izdaje sljedeće akte:
a) Odluku o ostvarivanju prava na potporu
b) Odluku o odbijanju zahtjeva.
(2) U Odluci o ostvarivanju prava na potporu bit će navedeni:
a) maksimalni odobreni iznos potpore i
b) iznos i razlog umanjenja potpore.
(3) Agencija za plaćanja izdaje Odluku o odbijanju zahtjeva za svaki zahtjev za potporu koji ne ispunjava uvjete prihvatljivosti i druge uvjete propisane natječajem i ovim Pravilnikom u kojoj će biti obrazloženi razlozi odbijanja.
(4) Upravljačko tijelo može produžiti rok iz stavka 1. ovoga članka na temelju obrazloženog zahtjeva Agencije za plaćanja. Odluka Upravljačkog tijela objavljuje se na mrežnim stranicama sukladno članku 11. stavku 6. ovoga Pravilnika.
Odustajanje korisnika
Članak 21.
(1) Smatrat će se da je korisnik odustao od zahtjeva za potporu ako podnese zahtjev za odustajanje.
(2) Način, uvjeti i rokovi podnošenja zahtjeva za odustajanje bit će propisani natječajem.
Isplata potpore
Članak 22.
(1) Isplata potpore vrši se sukladno odobrenim zahtjevima za potporu, odnosno izdanim Odlukama o ostvarivanju prava na potporu.
(2) Način isplate potpore i rokovi isplate potpore bit će propisani natječajem.
Povrat sredstava
Članak 23.
(1) U slučaju da se nakon izvršene isplate potpore korisnicima, na temelju naknadne administrativne kontrole, utvrdi nepravilnost učinjena od strane korisnika ili administrativna pogreška, Agencija za plaćanja donosi Odluku o povratu sredstava kojom od korisnika zahtijeva povrat neopravdano isplaćenih sredstava u roku od 30 dana od dostave odluke korisniku.
(2) Agencija za plaćanja zahtijeva povrat sredstava u skladu s Uredbom (EU) br. 1306/2013 te nacionalnim zakonodavstvom.
(3) Podnošenje prigovora korisnika Povjerenstvu za prigovore iz članka 24. ovoga Pravilnika ne odgađa rok za povrat sredstava iz stavka 1. ovoga članka.
POGLAVLJE IV. PRIGOVORI
Izjavljivanje prigovora
Članak 24.
(1) Na odluke koje donosi Agencija za plaćanja korisnik ima pravo izjaviti prigovor Povjerenstvu za rješavanje po prigovorima (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Korisnik je dužan preuzeti odluku Agencije za plaćanja najkasnije u roku od 5 dana od dana učitavanja odluke Agencije za plaćanja na AGRONET i zaprimanja obavijesti putem elektroničke pošte.
(3) Dostava odluke Agencije za plaćanja korisniku smatra se obavljenom u trenutku kad korisnik navedenu odluku preuzme s AGRONET-a. Ako korisnik ne preuzme odluku Agencije za plaćanja s AGRONET-a u roku određenom u stavku 2. ovoga članka, dostava se smatra obavljenom istekom tog roka.
(4) Prigovor iz stavka 1. ovoga članka podnosi se u roku od 8 dana od dana dostave odluke Agencije za plaćanja.
(5) Korisnik se u tijeku roka za izjavljivanje prigovora može odreći prava na prigovor putem AGRONET-a. Odricanje od prava na prigovor ne može se opozvati.
(6) Korisnik može podnijeti prigovor zbog:
a) povrede postupovnih odredbi ovoga Pravilnika i natječaja
b) pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i/ili
c) pogrešne primjene pravnog propisa na kojem se temelji odluka.
(7) Korisnik podnosi prigovor Povjerenstvu putem AGRONET-a.
(8) Agencija za plaćanja je obvezna u roku od 5 dana od dana zaprimanja prigovora Povjerenstvu dostaviti obrazloženje na sve navode korisnika zajedno s popratnom dokumentacijom.
(9) Sjednici Povjerenstva moraju prisustvovati svi članovi Povjerenstva. Povjerenstvo odluke donosi većinom glasova svih članova, u roku od 30 dana od dana dostave prigovora.
(10) Tijekom odlučivanja o prigovoru u postupku utvrđivanja činjeničnog stanja Povjerenstvo može od Agencije za plaćanja zatražiti pisano očitovanje, a koje smatra neophodnim kako bi moglo donijeti pravilnu i zakonitu odluku.
(11) Tijekom postupka rješavanja po prigovorima ne mogu se uvoditi nove činjenice i dokazi. Ako se tijekom postupka rješavanja po prigovorima Povjerenstvu učine dostupnim činjenice koje bitno mijenjaju sadržaj već donesenih odluka, Povjerenstvo će predložiti izmjene prethodno donesenih odluka zbog ujednačenog postupanja te naložiti Agenciji za plaćanja primjenu načela za postupanje samo u situaciji kada takva izmjena ide na korist korisnika.
(12) Nakon provedenog postupka, Povjerenstvo može:
a) odbaciti prigovor
b) odbiti prigovor ili
c) usvojiti prigovor i vratiti predmet Agenciji za plaćanja na ponovni postupak.
(13) Povjerenstvo o istoj stvari može odlučivati samo jednom.
(14) Odluke Povjerenstva su izvršne te na njih nije moguće uložiti prigovor.
(15) Korisnik je dužan preuzeti odluku Povjerenstva najkasnije u roku od 5 dana od dana učitavanja odluke na AGRONET i zaprimanja obavijesti putem elektroničke pošte.
(16) Dostava odluke Povjerenstva korisniku se smatra obavljenom u trenutku kad korisnik odluku Povjerenstva preuzme s AGRONET-a. Ako korisnik ne preuzme odluku Povjerenstva s AGRONET-a u roku određenom u stavku 15. ovoga članka, dostava se smatra obavljenom istekom tog roka.
ZAŠTITA FINANCIJSKIH INTERESA EUROPSKE UNIJE
Suzbijanje nepravilnosti i prijevara
Članak 25.
(1) Agencija za plaćanja će sukladno članku 58. Uredbe (EU) br. 1306/2013 osigurati učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te poduzimati sve potrebne mjere za sprečavanje, otkrivanje i ispravljanje nepravilnosti i prijevara.
(2) U slučaju utvrđene nepravilnosti kod koje je utvrđena i sumnja na prijevaru, Agencija za plaćanja će o sumnji na prijevaru izvijestiti Državno odvjetništvo Republike Hrvatske kako bi se pokrenuo postupak pred nadležnim institucijama.
DIO PETI
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prijelazne i završne odredbe
Članak 26.
(1) Postupci započeti po odredbama Pravilnika o provedbi mjere M17 »Upravljanje rizicima«, podmjere 17.1. »Osiguranje usjeva, životinja i biljaka« iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. - 2020. (»Narodne novine«, broj 135/15, 78/16 i 109/16) dovršit će se po odredbama toga Pravilnika.
(2) Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se na police osiguranja ugovorene od 1. siječnja 2018. godine.
(3) Iznimno odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se na police osiguranja čiji je početak osiguranja bio u 2017. godini, a datum isteka osiguranja u 2018. godini, ako za njih nije podnesen zahtjev za potporu prema odredbama iz Pravilnika iz stavka 1. ovog članka.
Prestanak važenja propisa
Članak 27.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnika o provedbi mjere M17 »Upravljanje rizicima«, podmjere 17.1. »Osiguranje usjeva, životinja i biljaka« iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. - 2020. (»Narodne novine«, broj 135/15, 78/16 i 109/16)
Stupanje na snagu
Članak 28.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
- P R I J E D L O G -
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
Na temelju članka 10. stavka 9. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine«, broj 30/15) ministar poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI MJERE 17 UPRAVLJANJE RIZICIMA, PODMJERE 17.1 OSIGURANJE USJEVA, ŽIVOTINJA I BILJAKA IZ PROGRAMA RURALNOG RAZVOJA REPUBLIKE HRVATSKE ZA RAZDOBLJE 2014. – 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE I.
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Opće odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom utvrđuje provođenje mjere 1 7 »Upravljanje rizicima«, podmjere 17.1. »Osiguranje usjeva, životinja i biljaka« (u daljnjem tekstu: Podmjera17.1) iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. (u daljnjem tekstu: Program).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovaj Pravilnik se provodi sukladno:
– Uredbi (EU) br. 1303/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju zajedničkih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu, Europskom poljoprivrednom fondu za ruralni razvoj i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo i o utvrđivanju općih odredbi o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu, Kohezijskom fondu i Europskom fondu za pomorstvo i ribarstvo te o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1083/2006 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 320 – 469, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1303/2013) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Uredbi (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1698/2005 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 487 – 548, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1305/2013) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Uredbi (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage uredaba Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) br. 1290/2005 i (EZ) br. 485/2008 (SL L 347, 20. 12. 2013., str. 547 – 607, u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Delegiranoj uredbi Komisije (EU) br. 640/2014 оd 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava te uvjeta za odbijanje ili obustavu plaćanja i administrativne kazne koje se primjenjuju za izravna plaćanja, potporu ruralnom razvoju i višestruku sukladnost (SL L 181, 20. 6. 2014., str. 48 – 73, u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 640/2014) i njenim izmjenama i dopunama
– Delegiranoj uredbi Komisije (EU) br. 807/2014 od 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i uvođenju prijelaznih odredbi (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 1 – 17)
– Provedbenoj uredbi Komisije (EU) br. 808/2014 оd 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila primjene Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 18 – 68) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Provedbenoj uredbi Komisije (EU) br. 809/2014 оd 17. srpnja 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu integriranog administrativnog i kontrolnog sustava, mjera ruralnog razvoja i višestruke sukladnosti (SL L 227, 31. 7. 2014., str. 69 – 124, u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 809/2014) i njenim ispravcima, izmjenama i dopunama
– Uredbi Komisije (EU) br. 702/2014 оd 25. lipnja 2014. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 193, 1. 7. 2014.) i njenim izmjenama
– Uredbi (EU) 2017/2393 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2017. o izmjeni uredaba (EU) br. 1305/2013 o potpori ruralnom razvoju iz Europskoga poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR), (EU) br. 1306/2013 o financiranju, upravljanju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1307/2013 o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike, (EU) br. 1308/2013 o uspostavljanju zajedničke organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda i (EU) br. 652/2014 o utvrđivanju odredaba za upravljanje rashodima koji se odnose na prehrambeni lanac, zdravlje i dobrobit životinja te na biljno zdravstvo i biljni reprodukcijski materijal (SL L 350, 29. 12. 2017., str. 15 – 49).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1) polica osiguranja je isprava o sklopljenom ugovoru o osiguranju
2) društvo za osiguranje je pravna osoba kako je definirano člankom 3. točkama 1., 3., 4. i 5. Zakona o osiguranju (»Narodne novine«, broj 30/15)
3) predmet osiguranja je vrijednost biljne ili stočarske proizvodnje (prinos, urod, grlo, kljun, proizvod uključujući kvalitetu) na određenoj proizvodnoj jedinici
4) nepovoljne klimatske prilike u poljoprivredi su nepovoljni vremenski uvjeti, kao što su: mraz, udar groma, oluja, tuča, led, duža razdoblja visokih temperatura te jaka kiša, koji se mogu izjednačiti s elementarnom nepogodom, kao i njihove posljedice u obliku: poplava, suša i/ili požara
5) ž ivotinjsk e bolesti s u bolesti navedene u popisu životinjskih bolesti utvrđenih od strane Svjetske organizacije za zdravlje životinja ili u aneksu Odluke Vijeća 2009/470/EC
6) trajanje osiguranja je razdoblje osiguranja na koje je sklopljen ugovor o osiguranju, odnosno vrijeme pokrića rizika od datuma početka osiguranja do datuma isteka osiguranja
7)iznos osiguranja je ugovorena vrijednost predmeta osiguranja
8)premija je iznos koji se plaća za osiguranje ugovorenih rizika po ugovoru o osiguranju
9) osigurani slučaj je događaj prouzročen osiguranim rizikom
10) osigurnina je iznos koji je društvo za osiguranje dužno isplatiti kad se dogodi osigurani slučaj
11) natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu unutar jedne mjere/podmjere/tipa operacije, a sastoji se od teksta natječaja, priloga i obrazaca
12) prihvatljivi troškovi su troškovi koji mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Programa
13) neprihvatljivi troškovi su troškovi koji ne mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima iz Programa
14) korisnik je svaki subjekt koji je podnio zahtjev za potporu
15) Prilog I. Ugovoru je prilog Ugovoru o Europskoj uniji koji sadrži popis iz članka 38. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL C 202 (2016)) na kojemu se nalaze poljoprivredni proizvodi za čiju proizvodnju je moguće ugovoriti osiguranje osim proizvoda ribarstva i akvakulture
16) javna potpora je svaki oblik potpore iz javnih izvora Republike Hrvatske i potpora iz proračuna Europske unije, a predstavlja bespovratna sredstva (u daljnjem tekstu: potpora)
17) intenzitet potpore je udio javne potpore u prihvatljivim troškovima izražen u postotcima
18) nepravilnost znači povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica, odnosno članka 2., stavka 1. točke g) Uredbe (EU) br. 1306/2013
19) sumnja na prijevaru znači nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji (sukladno članku 2. točki (a), Delegirane uredbe Komisije (EU) 2015/1971 od 8. srpnja 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća posebnim odredbama o izvješćivanju o nepravilnostima povezanima s Europskim fondom za jamstva u poljoprivredi i Europskim poljoprivrednim fondom za ruralni razvoj te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 1848/2006 (SL L 293, 8. 7. 2015.)
20) AGRONET sustav je zaštićena mrežna aplikacija koja je između ostalog namijenjena i korisnicima potpora iz EPFRR fondova za upis u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu, elektroničko popunjavanje EPFRR zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje EPFRR Odluka/Pisama/Izmjene Odluka/Potvrda (u daljnjem tekstu: AGRONET).
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) br. 1305/2013 i Uredbi Komisije (EU) br. 702/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE II.
UVJETI PRIHVATLJIVOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uvjeti prihvatljivosti korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
(1) Korisnici su fizičke i pravne osobe upisane u Upisnik poljoprivrednika.
(2) Korisnik je aktivni poljoprivrednik u smislu članka 9. Uredbe (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o utvrđivanju pravila za izravna plaćanja poljoprivrednicima u programima potpore u okviru zajedničke poljoprivredne politike i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 637/2008 i Uredbe Vijeća (EZ) br. 73/2009 (SL L 347, 20. 12. 2013.).
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, proizvođačke organizacije nisu prihvatljivi korisnici za potporu u okviru ove podmjere.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Isključenje korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
Korisnik će biti isključen iz sudjelovanja u postupku dodjele, tijekom administrativne kontrole ako:
a) je dostavio lažne podatke pri dostavi zahtjeva za potporu i dokumentacije (korisnik se isključuje iz iste mjere ili vrste aktivnosti u kalendarskoj godini utvrđivanja i u sljedećoj kalendarskoj godini)
b) nije izvršio zatraženi povrat sredstava ili je u postupku povrata sredstava prethodno dodijeljenih u drugom natječaju iz bilo kojeg javnog izvora (uključujući iz fondova EU-a), za aktivnosti odnosno troškove koji nisu izvršeni
c) su isti prihvatljivi troškovi već sufinancirani iz drugih izvora javne potpore.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uvjeti prihvatljivosti police osiguranja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
(1) Polica osiguranja je prihvatljiva ako:
a) je korisnik u polici osiguranja naveden kao osiguranik čija poljoprivredna proizvodnja je osigurana policom osiguranja
b) se odnosi na proizvodnju proizvoda primarne poljoprivredne proizvodnje koji su navedeni u Prilogu I. Ugovora
c) je biljna proizvodnja evidentirana u evidenciji sustava za identifikaciju poljoprivrednih parcela i evidenciju uporabe poljoprivrednoga zemljišta u digitalnom grafičkom obliku (ARKOD sustav), a stočarska proizvodnja u sustavu za identifikaciju i registraciju životinja sukladno propisima o veterinarstvu (u daljnjem tekstu: JRDŽ) i drugim relevantnim registrima ili evidencijama što ih vodi Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
d) pokriva isključivo gubitke godišnje proizvodnje korisnika od jednog ili više osiguranih rizika, i to:
–nepovoljnih klimatskih prilika
–životinjskih i biljnih bolesti
– zaraze štetnim organizmima
–okološnih incidenata i/ili
–mjera protiv unošenja u Uniju organizama štetnih za bilje ili biljne proizvode i protiv njihovog širenja unutar Unije prema propisima kojima se uređuje područje biljnog zdravstva .
e) gubitak poljoprivredne proizvodnje može nastati i zbog gubitka kvalitete proizvoda kao posljedice osiguranih rizika iz točke d) ovog stavka
f) pokriva isključivo štete nastale uslijed gubitka poljoprivredne proizvodnje veće od 20 % prosječne godišnje poljoprivredne proizvodnje
g) u svrhu stjecanja prava korisnika na osigurninu po polici osiguranja , nepovoljnu klimatsku priliku, izbijanje bolesti životinja ili biljaka, najezdu nametnika ili okolišni incident proglasi nadležno tijelo
h) je korisnik platio najmanje 30 % premije osiguranja prije podnošenja zahtjeva za potporu.
(2) Uvjeti iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
(3) Opći uvjeti navedeni u točkama a), b), c), d), e) i f) stavka 1. ovoga članka moraju biti jasno navedeni u polici osiguranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Nadležna tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) Nadležna tijela su:
a) za nepovoljne klimatske prilike koje se mogu izjednačiti s elementarnom nepogodom župan i/ili Vlada Republike Hrvatske prema propisima kojima se uređuje područje zaštite od elementarnih nepogoda
b ) z a životinjske bolesti Ministarstvo prema propisima kojima se uređuje područje veterinarstva
c ) za pojavu biljnih bolesti i zarazu štetnim organizmima Ministarstvo prema propisima kojima se uređuje područje biljnog zdravstva
d ) za okolišne incidente ministarstvo koje obavlja poslove koji se odnose na zaštitu okoliša prema propisima kojima se uređuje područje zaštite okoliša .
(2) U slučaju da nadležno tijelo iz točke a) stavka 1. ovog članka ne proglasi elementarnu nepogodu, društvo za osiguranje prije isplate osigurnine mora zatražiti potvrdu Državnog hidrometeorološkog zavoda o evidentiranoj nepovoljnoj klimatskoj prilici na pogođenom području.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Vrijednost poljoprivredne proizvodnje
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
(1) Prosječna vrijednost poljoprivredne proizvodnje utvrđuje se prema vrijednostima zabilježenim u knjigovodstvenim izvještajima korisnika u trogodišnjem razdoblju koje prethodi godini osiguranja ili kao prosječna vrijednost trogodišnje proizvodnje u proteklom petogodišnjom razdoblju, ne uzimajući u obzir najveću i najmanju vrijednost.
(2) Ako korisnik ne može dokazati prosječnu vrijednost poljoprivredne proizvodnje, ista se može utvrditi sukladno važećim vrijednostima prosječne proizvodnje koje se koriste u verifikaciji šteta prema propisima kojima se uređuje područje procjene šteta od elementarnih nepogoda ili vrijednostima navedenim u drugi m relevantnim registrima ili evidencijama što ih vodi Ministarstvo ili ustanove u poljoprivredi.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Opći uvjeti prihvatljivosti troška
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
(1) Opći uvjeti prihvatljivosti troška su:
a) dokazivost putem računa ili dokumenata jednake dokazne vrijednosti
b) usklađenost s odredbama članka 65. stavka 11. Uredbe (EU) br. 1303/2013 koje se odnose na zabranu dvostrukog financiranja iz drugog financijskog instrumenta Europske unije
c) provedba na području Republike Hrvatske.
(2) Uvjeti iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se kumulativno.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Broj zahtjeva za potporu po korisniku
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(1) Isti (jedan) korisnik može podnijeti više zahtjeva za potporu tijekom jednog natječaja.
(2) Jedan zahtjev za potporu može sadržavati više polica osiguranja.
(3) Broj zahtjeva za potporu odobrenih pojedinom korisniku u programskom razdoblju nije ograničen.
(4) Ako korisnik podnese više istih zahtjeva za potporu tijekom jednog natječaja, u obzir će se uzeti najranije podnesen zahtjev za potporu, dok će se za ostale zahtjeve za potporu izdati Odluka o odbijanju zahtjeva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
TROŠKOVI I POTPORA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Prihvatljivi trošak
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
Prihvatljivi trošak je premija osiguranja za policu osiguranja koja ispunjava uvjete iz članka 6. ovog Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Visina i intenzitet potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
(1) Sredstva potpore osiguravaju se iz proračuna Europske unije i državnog proračuna Republike Hrvatske, od čega Europska unija sudjeluje s 85% udjela, a Republika Hrvatska s 15% udjela.
(2 ) Maksimalni iznos potpore po korisniku u tijeku jedne kalendarske godine po pojedinoj pravnoj i fizičkoj osobi iznosi 75.000 EUR.
(3) Preračun eura u kune obavljat će se prema zadnjem tečaju eura koji je Europska središnja banka odredila prije 1. siječnja godine u kojoj je donesena odluka o ostvarivanju prava na potporu.
(4) Intenzitet potpore iznosi do 70% prihvatljive premije osiguranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO TREĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE I.
NATJEČAJ
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Priprema i objava natječaja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
(1) Natječaj objavljuje i provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja).
(2) Natječaj se može ograničiti po vrsti i/ili veličini korisnika, te visini i intenzitetu potpore.
(3) Natječaj se sastoji od teksta natječaja te priloga i obrazaca koje zajednički izrađuju Agencija za plaćanja i Ministarstvo kao Upravljačko tijelo, a odobrava Upravljačko tijelo.
(4) Tekst natječaja sadrži najmanje sljedeće informacije:
a) predmet, svrhu i iznos raspoloživih sredstava natječaja
b) uvjete prihvatljivosti korisnika i dokumentaciju
c) uvjete prihvatljivosti police osiguranja i dokumentaciju
d) visinu i intenzitet potpore
e) način, uvjete i rokove podnošenja zahtjeva za potporu
f) popis priloga i obrazaca
g) način, uvjete i mjesto postavljanja pitanja i objave odgovora.
(5) Natječaj može sadržavati i druge dokumente poput uputa, vodiča, popisa radionica za korisnike i sličnih dokumenata.
(6) Natječaj za dodjelu potpore objavljuje se na mrežnoj stranici Agencije za plaćanja – www.apprrr.hr, a obavijest o objavi natječaja objavljuje se na mrežnim stranicama Ministarstva poljoprivrede – www.mps.hr, Europskih strukturnih i investicijskih fondova – www.strukturnifondovi.hr i Programa ruralnog razvoja – www.ruralnirazvoj.hr.
(7) Uvjeti natječaja su pravno obvezujući i njima se na detaljan način propisuju uvjeti i kriteriji koje korisnik mora zadovoljiti.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izmjena i ispravak natječaja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
(1) Natječaj je moguće izmijeniti i/ili ispraviti.
(2) Izmjena natječaja podrazumijeva izmjenu odredbi natječaja, a koja je nužna radi zakonite i pravilne provedbe predmetnog natječaja.
(3) Ispravak natječaja podrazumijeva ispravak teksta natječaja tehničke prirode ili pojašnjavanje odredbi koje nisu bile jasno propisane.
(4) Na izmjenu i/ili ispravak natječaja primjenjuju se odredbe propisane u članku 13. stavku 3. ovoga Pravilnika.
(5) Izmjena i/ili ispravak natječaja bit će objavljeni na način propisan člankom 13. stavkom 6. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Poništenje natječaja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
(1) Agencija za plaćanja, uz prethodno odobrenje Upravljačkog tijela, može poništiti natječaj prije izdavanja Odluka o ostvarivanju prava na potporu u sljedećim slučajevima:
a) ako se na bilo koji način ugrožava načelo jednakog postupanja
b) ako je u natječaju utvrđena greška koja onemogućava daljnji postupak i/ili
c) ako se utvrde okolnosti koje nisu bile poznate prije objave natječaja, a koje bi dovele do neobjavljivanja natječaja ili do sadržajno bitno drugačijeg natječaja.
(2) Poništenje natječaja objavljuje se na način propisan člankom 13. stavkom 6. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE II.
POSTUPAK DODJELE POTPORE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a) Načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b) Načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c) Načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d) Načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e) Načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f) Načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom
g) Načelo povjerljivosti podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Postupak dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
(1) Agencija za plaćanja provodi postupak dodjele potpore temeljem objavljenog natječaja i ovog Pravilnika.
(2) Postupak dodjele potpore započinje zaprimanjem zahtjeva za potporu u Agenciju za plaćanja i završava izdavanjem Odluke o ostvarivanju prava na potporu ili Odluke o odbijanju zahtjeva.
(3) Postupak dodjele potpore obuhvaća:
a) zaprimanje zahtjeva za potporu
b) administrativnu kontrolu zahtjeva za potporu
c) izdavanje Odluke o ostvarivanju prava na potporu ili Odluke o odbijanju zahtjeva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Podnošenje zahtjeva za potporu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18.
(1) Zahtjev za potporu podnosi se putem AGRONET-a, a način, uvjeti i rokovi podnošenja zahtjeva za potporu biti će propisani natječajem.
(2) Korisnik mora biti upisan u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu (u daljnjem tekstu: Evidencija korisnika) kako bi podnio zahtjev za potporu.
(3) Upute za upis u Evidenciju korisnika nalaze se na mrežnim stranicama Agencije za plaćanja (www.apprrr.hr).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Administrativna kontrola zahtjeva za potporu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
(1) Korisnik dostavlja dokumentaciju potrebnu za provjeru prihvatljivosti police osiguranja i premije osiguranja sukladno uvjetima propisanim natječajem.
(2) Tijekom provjere prihvatljivosti troškova utvrđuje se jesu li ispunjeni uvjeti za sufinanciranje pojedine police osiguranja. Tijekom provjere isključuju se neprihvatljivi troškovi te se određuje najviši iznos prihvatljivih troškova, kao i iznos potpore za dodjelu.
(3) Agencija za plaćanja prilikom provedbe administrativne kontrole zahtjeva za potporu može od korisnika tražiti dopune, obrazloženja i ispravke. Način i rokovi dostave dopune, obrazloženja, ispravka bit će propisani natječajem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izdavanje akata
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
(1) Agencija za plaćanja nakon provedenih radnji iz članaka 18. i 19. ovoga Pravilnika izdaje sljedeće akte:
a) Odluku o ostvarivanju prava na potporu
b) Odluku o odbijanju zahtjeva.
(2) U Odluci o ostvarivanju prava na potporu bit će navedeni:
a) maksimalni odobreni iznos potpore i
b) iznos i razlog umanjenja potpore.
(3) Agencija za plaćanja izdaje Odluku o odbijanju zahtjeva za svaki zahtjev za potporu koji ne ispunjava uvjete prihvatljivosti i druge uvjete propisane natječajem i ovim Pravilnikom u kojoj će biti obrazloženi razlozi odbijanja.
(4) Upravljačko tijelo može produžiti rok iz stavka 1. ovoga članka na temelju obrazloženog zahtjeva Agencije za plaćanja. Odluka Upravljačkog tijela objavljuje se na mrežnim stranicama sukladno članku 11. stavku 6. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Odustajanje korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
(1) Smatrat će se da je korisnik odustao od zahtjeva za potporu ako podnese zahtjev za odustajanje.
(2) Način, uvjeti i rokovi podnošenja zahtjeva za odustajanje bit će propisani natječajem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Isplata potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 22.
(1) Isplata potpore vrši se sukladno odobrenim zahtjevima za potporu, odnosno izdanim Odlukama o ostvarivanju prava na potporu.
(2) Način isplate potpore i rokovi isplate potpore bit će propisani natječajem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Povrat sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 23.
(1) U slučaju da se nakon izvršene isplate potpore korisnicima, na temelju naknadne administrativne kontrole, utvrdi nepravilnost učinjena od strane korisnika ili administrativna pogreška, Agencija za plaćanja donosi Odluku o povratu sredstava kojom od korisnika zahtijeva povrat neopravdano isplaćenih sredstava u roku od 30 dana od dostave odluke korisniku.
(2) Agencija za plaćanja zahtijeva povrat sredstava u skladu s Uredbom (EU) br. 1306/2013 te nacionalnim zakonodavstvom.
(3) Podnošenje prigovora korisnika Povjerenstvu za prigovore iz članka 24. ovoga Pravilnika ne odgađa rok za povrat sredstava iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE IV.
PRIGOVORI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izjavljivanje prigovora
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 24.
(1) Na odluke koje donosi Agencija za plaćanja korisnik ima pravo izjaviti prigovor Povjerenstvu za rješavanje po prigovorima (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Korisnik je dužan preuzeti odluku Agencije za plaćanja najkasnije u roku od 5 dana od dana učitavanja odluke Agencije za plaćanja na AGRONET i zaprimanja obavijesti putem elektroničke pošte.
(3) Dostava odluke Agencije za plaćanja korisniku smatra se obavljenom u trenutku kad korisnik navedenu odluku preuzme s AGRONET-a. Ako korisnik ne preuzme odluku Agencije za plaćanja s AGRONET-a u roku određenom u stavku 2. ovoga članka, dostava se smatra obavljenom istekom tog roka.
(4) Prigovor iz stavka 1. ovoga članka podnosi se u roku od 8 dana od dana dostave odluke Agencije za plaćanja.
(5) Korisnik se u tijeku roka za izjavljivanje prigovora može odreći prava na prigovor putem AGRONET-a. Odricanje od prava na prigovor ne može se opozvati.
(6) Korisnik može podnijeti prigovor zbog:
a) povrede postupovnih odredbi ovoga Pravilnika i natječaja
b) pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i/ili
c) pogrešne primjene pravnog propisa na kojem se temelji odluka.
(7) Korisnik podnosi prigovor Povjerenstvu putem AGRONET-a.
(8) Agencija za plaćanja je obvezna u roku od 5 dana od dana zaprimanja prigovora Povjerenstvu dostaviti obrazloženje na sve navode korisnika zajedno s popratnom dokumentacijom.
(9) Sjednici Povjerenstva moraju prisustvovati svi članovi Povjerenstva. Povjerenstvo odluke donosi većinom glasova svih članova, u roku od 30 dana od dana dostave prigovora.
(10) Tijekom odlučivanja o prigovoru u postupku utvrđivanja činjeničnog stanja Povjerenstvo može od Agencije za plaćanja zatražiti pisano očitovanje, a koje smatra neophodnim kako bi moglo donijeti pravilnu i zakonitu odluku.
(11) Tijekom postupka rješavanja po prigovorima ne mogu se uvoditi nove činjenice i dokazi. Ako se tijekom postupka rješavanja po prigovorima Povjerenstvu učine dostupnim činjenice koje bitno mijenjaju sadržaj već donesenih odluka, Povjerenstvo će predložiti izmjene prethodno donesenih odluka zbog ujednačenog postupanja te naložiti Agenciji za plaćanja primjenu načela za postupanje samo u situaciji kada takva izmjena ide na korist korisnika.
(12) Nakon provedenog postupka, Povjerenstvo može:
a) odbaciti prigovor
b) odbiti prigovor ili
c) usvojiti prigovor i vratiti predmet Agenciji za plaćanja na ponovni postupak.
(13) Povjerenstvo o istoj stvari može odlučivati samo jednom.
(14) Odluke Povjerenstva su izvršne te na njih nije moguće uložiti prigovor.
(15) Korisnik je dužan preuzeti odluku Povjerenstva najkasnije u roku od 5 dana od dana učitavanja odluke na AGRONET i zaprimanja obavijesti putem elektroničke pošte.
(16) Dostava odluke Povjerenstva korisniku se smatra obavljenom u trenutku kad korisnik odluku Povjerenstva preuzme s AGRONET-a. Ako korisnik ne preuzme odluku Povjerenstva s AGRONET-a u roku određenom u stavku 15. ovoga članka, dostava se smatra obavljenom istekom tog roka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
ZAŠTITA FINANCIJSKIH INTERESA EUROPSKE UNIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Suzbijanje nepravilnosti i prijevara
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 25.
(1) Agencija za plaćanja će sukladno članku 58. Uredbe (EU) br. 1306/2013 osigurati učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te poduzimati sve potrebne mjere za sprečavanje, otkrivanje i ispravljanje nepravilnosti i prijevara.
(2) U slučaju utvrđene nepravilnosti kod koje je utvrđena i sumnja na prijevaru, Agencija za plaćanja će o sumnji na prijevaru izvijestiti Državno odvjetništvo Republike Hrvatske kako bi se pokrenuo postupak pred nadležnim institucijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO PETI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 26.
(1) Postupci započeti po odredbama Pravilnik a o provedb i mjere M17 »Upravljanje rizicima«, podmjere 17.1. »Osiguranje usjeva, životinja i biljaka« iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. - 2020. (»Narodne novine«, broj 135/15, 78/16 i 109/16 ) dovršit će se po odredbama toga Pravilnika.
(2) Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se na police osiguranja ugovorene od 1. siječnja 2018. godine.
(3) Iznimno odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se na police osiguranja čiji je početak osiguranja bio u 2017. godini, a datum isteka osiguranja u 2018. godini, ako za njih nije podnesen zahtjev za potporu prema odredbama iz Pravilnika iz stavka 1. ovog članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Prestanak važenja propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 27.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik a o provedb i mjere M17 »Upravljanje rizicima«, podmjere 17.1. »Osiguranje usjeva, životinja i biljaka« iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. - 2020. (»Narodne novine«, broj 135/15, 78/16 i 109/16 )
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 28.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede