OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača
PR ILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE |
||||||||||||||||||||||||||||
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
|||||||||||||||||||||||||||
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo pravosuđa |
||||||||||||||||||||||||||
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA |
||||||||||||||||||||||||||
1.3. |
Datum: |
18. travnja 2018. |
||||||||||||||||||||||||||
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Uprava za građansko, trgovačko i upravno pravo Sektor za propise građanskog i trgovačkog prava Služba za opće propise građanskog procesnog i trgovačkog prava Odjel za opće propise trgovačkog i stečajnog prava tel: +385 1 3714 190 e-mail: daniela.santalab@pravosudje.hr |
||||||||||||||||||||||||||
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne:
NE |
Naziv akta:
Opis mjere: |
|||||||||||||||||||||||||
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne:
NE |
Naziv pravne stečevine EU: |
|||||||||||||||||||||||||
2. |
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA |
|||||||||||||||||||||||||||
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, broj 100/15., dalje u tekstu: Zakon) usvojen je na sjednici Hrvatskog sabora dana 10. rujna 2015. dvotrećinskom većinom (102 glasa za, 0 protiv i 3 suzdržana), te je stupio na snagu 1. siječnja 2016.
Opći cilj Zakona i uvođenja instituta stečaja potrošača je razviti sustav koji će rezultirati stvaranjem uvjeta insolventnim potrošačima za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima omogućiti ravnomjerno namirenje njihovih tražbina. Posebni ciljevi Zakona su stvaranje uvjeta da se kroz neformalne (neinstitucionalne) i formalne (institucionalne) okvire postigne dogovor između vjerovnika i potrošača oko restrukturiranja postojećih tražbina, stvaranje uvjeta za odgovorno i ekonomski racionalno ponašanje potrošača te rasterećenje sustava od bezuspješnih i višestrukih ovršnih postupaka.
Prema podacima koje je obradila Financijska agencija, zbog neizvršenih osnova za plaćanje 31. prosinca 2017. u blokadi su bila 319.752 građana. Dug građana iz osnova iznosio je 42,76 milijardi kuna. Zadnji dan u prosincu 2016., bilo je blokirano 327.176 građana čiji je dug iznosio 41,16 milijardi kuna, godinu dana ranije, u prosincu 2015. blokirano je bilo 321.580 građana s dugom od 36,52 milijarde kuna, dok je 31. prosinca 2014. u blokadi bilo 322.498 građana, a dug je iznosio 31,06 milijardi kuna.
Prema podacima Financijske agencije 31. siječnja 2018. ukupno je 80.871 građana u dugotrajnoj blokadi (blokada računa dulja od 3 godine) i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna.
U skladu s podacima prikupljenim od Financijske agencije i Ministarstva pravosuđa o pokrenutim postupcima stečaja potrošača tijekom 2016. pokrenuto je 728 izvansudskih i 321 sudskih postupaka, a 2017. 376 izvansudskih i 377 sudskih postupaka.
Ocijenjeno je kako postojećim prosječnim tempom novih postupaka stečaja potrošača koji se godišnje pokreću (oko 500 izvansudskih i oko 350 sudskih postupaka stečaja potrošača godišnje) nije u potpunosti moguće ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona.
Također, tijekom provedbe Zakona uočeno je kako se nedovoljan broj osoba javio za obavljanje poslova povjerenika u postupku stečaja potrošača (samo su dvije osobe upisane na listama povjerenika na svim sudovima u Republici Hrvatskoj, a za područje nadležnosti nekih sudova uopće nema osoba upisanih na listama povjerenika). |
||||||||||||||||||||||||||
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
Predmetni problem nije moguće riješiti nenormativnim rješenjima te je potrebno donijeti izmjene i dopune Zakona kako bi se riješili navedeni problemi. |
||||||||||||||||||||||||||
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
Analiza i praćenje učinaka Zakona o stečaju potrošača, Ministarstvo pravosuđa, 2017.
Informacija o kretanju dospjelih neizvršenih osnova za plaćanje poslovnih subjekata i građana za prosinac 2017., Financijska agencija, 2018.
Pregled blokiranih građana po vjerovnicima i ročnosti - stanje 31. prosinca 2017., Financijska agencija, 2018.
|
||||||||||||||||||||||||||
3. |
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA |
|||||||||||||||||||||||||||
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
U kratkom roku deblokirati 100.000 građana koji su u dugotrajnoj blokadi i čiji dug s osnove glavnica ne prelazi iznos od 20.000,00 kuna, provesti jednak broj jednostavnih postupaka stečaja potrošača i stvoriti uvjete da se osigura dovoljan broj zainteresiranih i stručnih osoba koje će voditi poslove povjerenika u postupcima stečaja potrošača te na taj način ostvariti opći i posebne ciljeve Zakona. |
||||||||||||||||||||||||||
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku. Namjera je osigurati dovoljan broj povjerenika na svim općinskim sudovima kako bi se postupci stečaja potrošača mogli neometano provoditi. |
||||||||||||||||||||||||||
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
12 mjeseci |
||||||||||||||||||||||||||
4. |
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA |
|||||||||||||||||||||||||||
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune Zakona |
||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izmjenama i dopunama Zakona uvodi se jednostavni postupak stečaja potrošača kojim se omogućuje u kratkom roku deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku. Osigurati dovoljan broj povjerenika. |
||||||||||||||||||||||||||||
4.2. |
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
|
||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Nenormativnim rješenjima nije moguće postići navedeni ishod. |
||||||||||||||||||||||||||||
5. |
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1. |
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.1.1. |
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.2. |
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.3. |
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.4. |
Prepreke za razmjenu dobara i usluga |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.5. |
Cijena roba i usluga |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.6. |
Uvjet za poslovanje na tržištu |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.7. |
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.8. |
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini) |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.9. |
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.10. |
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.11. |
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.12. |
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.13. |
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.14. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.1.15. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14. Nacrt prijedloga Zakona nema izravnih gospodarskih učinaka s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1.16. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.17. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.18. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.19. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.20. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.21. |
Hrvatski branitelji |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.22. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.23. |
Udruge i/ili zaklade |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.24. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.25. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.1.26. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.1.27. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.: Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku. Na navedene skupine adresata Zakon će imati veliki učinak. Međutim, Zakon će imati učinak i na poduzetnike i druge osobe koje bi mogle izgubiti dio svojih prava, ali bez ozbiljnijeg gospodarskog učinka (kao u analizi utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.) |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1.28.
|
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.2. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.2.1. |
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.2. |
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.3. |
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.4. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.2.5. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.: Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na tržišno natjecanje s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||||
5.2.6. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.7. |
Srednji i veliki poduzetnici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.8. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.9. |
Radnici i/ili umirovljenici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.10. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.11. |
Hrvatski branitelji |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.12. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.13. |
Udruge i/ili zaklade |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.14. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.15. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.2.16. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.: Kao uz analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.3. |
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.3.1. |
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr. |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.2. |
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.3. |
Socijalna uključenost |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.4. |
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.5. |
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu |
NE |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.6. |
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite |
NE |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.7. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.3.8. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.: Nacrt prijedloga zakona bi trebao imati učinak na socijalnu uključenost te bi trebao doprinijeti zaštiti osjetljivih skupina s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, kojim se dio građana oslobađa od svojih obveza. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.3.9. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.10. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.11. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
DA |
||||||||||||||||||||||||
5.3.12. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
DA |
||||||||||||||||||||||||
5.3.13. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.14. |
Hrvatski branitelji |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.15. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.16. |
Udruge i/ili zaklade |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.17. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.18. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.3.19. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.3.20. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.: Uvođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača u kratkom roku će se deblokirati 100.000 građana (poštenih potrošača) čime će im se osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.4. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.4.1. |
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.2. |
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.3. |
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.4. |
Status regulirane profesije |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.5. |
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.6. |
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.7. |
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.8. |
Odnos između privatnog i poslovnog života |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.9. |
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.10. |
Pravo na kvalitetu radnog mjesta |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.11. |
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.12. |
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.13. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.4.14. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13: Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na rad i tržište rada s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.4.15. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.16. |
Srednji i veliki poduzetnici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.17. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.18. |
Radnici i/ili umirovljenici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.19. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.20. |
Hrvatski branitelji |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.21. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.22. |
Udruge i/ili zaklade |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.23. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.24. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.4.25. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.4.26. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.4.27. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.5. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.5.1. |
Utjecaj na klimu |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.2. |
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.3. |
Korištenje energije |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.4. |
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.5. |
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.6. |
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.7. |
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.8. |
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.9. |
Zaštita od utjecaja kemikalija |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.10. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.5.11. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.: Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.5.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.17. |
Hrvatski branitelji |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.19. |
Udruge i/ili zaklade |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.5.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.5.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22. Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.5.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.6. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.6.1. |
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.2. |
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.3. |
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.4. |
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.5. |
Povreda prava na privatnost |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.6. |
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.7. |
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.8. |
Pravo na pristup informacijama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.9. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.6.10. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.: Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.6.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.13. |
Srednji i velikii poduzetnici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.17. |
Hrvatski branitelji |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.19. |
Udruge i/ili zaklade |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
DA |
NE |
NE |
||||||||||||||||||||||||
5.6.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.6.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23. Nacrt prijedloga zakona nema izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača. |
|||||||||||||||||||||||||||
5.6.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
6. |
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
|||||||||||||||||||||||||||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka: |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||||
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
|||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Nacrt prijedloga zakona nema učinka na male i srednje poduzetnike s obzirom na to da se radi o izmjenama i dopunama Zakona kojim se uvodi jednostavni (ubrzani) postupak stečaja potrošača, a čiji učinci posebno ne odudaraju od već važećeg postupka stečaja potrošača.
|
||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
|||||||||||||||||||||||||||
8. |
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
DA |
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
DA |
|
|||||||||||||||||||||||||
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
||||||||||||||||||||||||||
8.7. |
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
DA |
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.8. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.9. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
9. |
PRILOZI |
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Potpis: Datum: |
|||||||||||||||||||||||||||
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari