PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, travanj 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA OMIROVINSKOM OSIGURANJU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. podstavka 1. i članka 57. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOMTE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
1.Ocjena stanja
Odredbama Zakona o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, br. 157/13, 33/15, 120/16 i 18/18 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) - u daljnjem tekstu: ZOMO) osiguranicima se na načelima uzajamnosti i solidarnosti obvezno osiguravaju prava za slučaj starosti i smanjenja radne sposobnosti, a članovima njihovih obitelji prava za slučaj smrti osiguranika, odnosno korisnika mirovine (pravo na starosnu, prijevremenu starosnu, invalidsku, obiteljsku, najnižu i osnovnu mirovinu), profesionalna rehabilitacija, naknada zbog tjelesnog oštećenja i naknada putnih troškova u vezi s ostvarivanjem osiguranih prava. Odredbama ZOMO-a uređeni su uvjeti, način i postupak ostvarivanja tih prava u Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod).
Odredbom članka 103. ZOMO-a dana je ovlast središnjoj ustrojstvenoj jedinici Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje da provodi nadzor i kontrolu postupanja i rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno rješenje o pravima iz mirovinskog osiguranja protiv kojega se ne može podnijeti žalba, odnosno protiv kojega se ne može pokrenuti upravni spor, odnosno pravomoćnih rješenja kojima su prava priznata. U tom je postupku to tijelo ovlašteno provoditi provjeru svih činjenica koje utječu na ostvarivanje, korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i prava iz mirovinskog osiguranja.
Odredbama članka 126.a propisana je provedba izvanrednih kontrolnih pregleda radi provjere jesu li korisnici prava iz mirovinskog osiguranja utvrđena na temelju smanjene radne sposobnosti ili djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili opće nesposobnosti za rad stekli na zakonit način, odnosno jesu li vještački nalazi bili sastavljeni sukladno propisima koju su uređivali stjecanje prava iz mirovinskog osiguranja u vrijeme kada su im ta prava priznata, a koji su bili na snazi prije stupanja na snagu ZOMO-a, odnosno prije 1. siječnja 2014. godine. Nalaz i mišljenje donesen na kontrolnom pregledu temelj je za izmjenu pravomoćnog rješenja. Propisuje se pravo na žalbu protiv tog novog rješenja te postupak u povodu žalbe.
Odredbom članka 129. stavak 5. propisano je da nalaz i mišljenje doneseni u postupku nadzora i kontrole prije donošenja rješenja, neovisno o donesenoj ocjeni podliježe reviziji koja se obavlja u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav.
Provedba navedene kontrole i nadzora, odnosno provedba izvanrednih kontrolnih pregleda, moguća je bez vremenskog ograničenja.
U postupku ocjene suglasnosti s Ustavom Ustavni sud Republike Hrvatske na sjednici održanoj 30. siječnja 2018. godine donio je Odluku broj U-I 1574/2016 i U-I 124472017 (Narodne novine, br. 18/18), kojom je ukinuo članke 103., 126.a i 129. stavak 5. ZOMO-a, a navedene odredbe prestaju važiti 15. srpnja 2018. godine.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom
Predloženim Zakonom uređuje se mogućnost nadzora i kontrole postupanja i rješavanja u upravnim stvarima u postupcima u kojima je doneseno pravomoćno rješenje, ali sa unaprijed zakonom propisanim rokom u kojemu se nadzor i kontrola mogu izvršiti. Predlaže se da se nadzor i kontrola činjenica na osnovu kojih je pravo ostvareno može obaviti samo jednom i to u roku od pet godina od pravomoćnosti rješenja, čime se izvršava Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-I 1574/2016 i U-I 124472017 od 30. siječnja 2018. godine (u daljnjem tekstu: Odluka Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine). Propisuje se i da će se rješenje koje je predmet nadzora po službenoj dužnosti ukinuti kada se utvrdi da je doneseno na temelju pogrešno utvrđenih činjenica te rok u kojem se novo rješenje u tom postupku mora otpremiti iz Zavoda.
Nadalje, propisuje se da se u postupku nadzora i kontrole može obaviti izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti, u cilju provjere zakonitosti nalaza i mišljenja o činjenici smanjenja, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti te tjelesnog oštećenja osiguranika, kao i potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika, na kojem se temelji pravomoćno rješenje. Izričito se propisuje što je predmet izvanrednog kontrolnog pregleda. Propisuje se da se na izvanrednom kontrolnom pregledu provjerava zakonitost nalaza i mišljenja na kojemu se temelji pravomoćno rješenje, i je li nalaz i mišljenje pravilan, kao i postupanje po nalazima i mišljenjima donesenim u postupku nadzora i kontrole. Određuje se tko donosi rješenje na temelju nalaza i mišljenja donesenom na izvanrednom kontrolnom pregledu.
Također se propisuje da nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka – revizora, koje je u tom postupku dužno razmotriti razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrditi postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka – revizora, odnosno vijeća vještaka – revizora. Na osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka – revizora donosi nalaz i mišljenje u povodu žalbe, a rješenje na osnovi toga nalaza i mišljenja donosi Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda. Također su propisane posljedice neopravdanog neodazivanja na izvanredni kontrolni pregled te se određuje obveza da se jedan primjerak nalaza i mišljenja dostavlja Zavodu za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom radi evidencije.
Uvodi se rok u kojem mora biti obavljena revizija nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu te se predlaže da revizija mora biti obavljena najkasnije 60 dana prije isteka roka za ukidanje rješenja u sklopu postupka kontrole i nadzora.
Ujedno se propisuje pravni temelj prema kojemu ministar nadležan za mirovinski sustav usklađuje opći akt, tj. pravilnik u kojemu će uskladiti postupak nadzora i kontrole vezano uz izvanredni kontrolni pregled u skladu s Odlukom Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine.
3. Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Izmjenama i dopunom odredbi članaka103., 126.a i 129. stavak 5. ZOMO-a provest će se Odluka Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine, na način da se propisuje da se nadzor i kontrola te mogućnost provođenja izvanrednih kontrolnih pregleda za prava koja su važila prije njihova uvođenja, mogu provoditi samo u unaprijed propisanom roku.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16 i 69/17) predlaže se donošenje predloženog Zakona po hitnom postupku.
Odlukom Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine odgođen je prestanak važenja ukinutih članaka ZOMO-a do 15. srpnja 2018. godine, kako bi Hrvatskom saboru ostavio dovoljno vremena za usklađivanje članaka103., 126.a i 129. stavak 5. ZOMO-a s Ustavom Republike Hrvatske.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA OMIROVINSKOM OSIGURANJU
Članak 1.
U Zakonu o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, broj 157/13, 33/15, 120/16 i 18/18 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), članak 103. mijenja se i glasi:
„(1) Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda po službenoj dužnosti može provesti nadzor i kontrolu postupanja ili rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno rješenje protiv kojeg se ne može podnijeti žalba, odnosno protiv kojega se ne može podnijeti žalba niti pokrenuti upravni spor.
(2) U postupku nadzora i kontrole iz stavka 1. ovoga članka Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda provodi provjeru svih činjenica na temelju kojih je pravo ostvareno te koje utječu na korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i iz mirovinskog osiguranja.
(3) Nadzor i kontrola iz stavka 1. i 2. ovoga članka može se obaviti samo jedanput, i to u roku od pet godina od pravomoćnosti rješenja.
(4) Kada se u postupku nadzora i kontrole iz stavka 1. i 2. ovoga članka utvrdi da je pravomoćno rješenje iz stavka 1. ovoga članka doneseno na temelju pogrešno utvrđenih činjenica područna ustrojstvena jedinica Zavoda donijet će po službenoj dužnosti novo rješenje, kojim će se rješenje iz stavka 1. ovoga članka ukinuti, i istim rješenjem ponovno odlučiti o pravu, na temelju pravilno utvrđenih činjenica i na temelju propisa iz razdoblja kada je pravo ostvareno. Pravo prema novome rješenju pripada od prvog dana idućeg mjeseca nakon donošenja novog rješenja u obnovljenom postupku iz stavka 1. ovoga članka pokrenutom po službenoj dužnosti (članak 134. stavak 2. Zakona).
(5) Ako je na rješenje iz stavka 4. ovoga članka podnesena žalba, o žalbi rješava središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
(6) Novo rješenje u slučaju iz stavka 3. ovoga članka doneseno u postupku nadzora i kontrole mora biti i otpremljeno iz Zavoda prije isteka roka iz stavka 3. ovoga članka.“
Članak 2.
Članak 126.a mijenja se i glasi:
„(1) U postupku nadzora i kontrole iz članka 103. ovoga Zakona ministarstvo nadležno za mirovinski sustav može obaviti izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti za prava utvrđena na temelju smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika i o tome donosi nalaz i mišljenje.
(2) Na izvanrednom kontrolnom pregledu iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se je li nalaz i mišljenje na kojemu se temelji pravomoćno rješenje o pravu, zakonito donesen i pravilan.
(3) Na temelju nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda donosi rješenje.
(4) Kada se u postupku kontrole i nadzora iz stavka 1. ovoga članka u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav obavlja izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti, za prava utvrđena na temelju smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika, nalaz i mišljenje donosi vještak-revizor, odnosno vijeće vještaka-revizora, a na osnovi toga rješenje donosi područna ustrojstvena jedinica Zavoda koja je donijela pravomoćno rješenje kojim je meritorno odlučeno o pravu na mirovinu odnosno naknadu zbog tjelesnog oštećenja koje je bilo predmet provjere.
(5) Ako je na rješenje Zavoda iz stavka 4. ovoga članka podnesena žalba, nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka-revizora, a rješenje na osnovi toga nalaza i mišljenja donosi Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
(6) Vijeće vještaka-revizora u povodu žalbe razmatra razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrđuje postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka-revizora, odnosno vijeća vještaka-revizora, je li potrebna dopuna medicinske obrade i pregled ili neposredni pregled osiguranika te ne osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka-revizora donosi nalaz i mišljenje.
(7) Ako se korisnik prava zbog neopravdanog razloga ne odazove na kontrolni pregled iz stavka 1. ovoga članka, Zavod će obustaviti isplatu mirovine, odnosno novčanog primanja u skladu s člankom 126. stavkom 3. i 4. ovoga Zakona.
(8) Jedan primjerak nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka kojim je kao nezakonit izmijenjen nalaz i mišljenje na temelju kojega je pravo ostvareno, nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda obvezno dostavlja Zavodu za vještačenje radi odgovarajuće evidencije.“.
Članak 3.
U članku 129. stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Nalaz i mišljenje doneseno na izvanrednom kontrolnom pregledu u postupku nadzora i kontrole iz članka 126.a ovoga Zakona u vezi s člankom 103. stavka 2. ovoga Zakona neovisno o donesenoj ocjeni podliježe reviziji koja se obavlja u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav, u roku iz stavka 7. ovoga članka. Reviziju ne mogu obavljati vještaci odnosno vijeće vještaka–revizora koji su donijeli taj nalaz i mišljenje.“.
Iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„(7) Revizija nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu iz stavka 5. ovoga članka mora biti obavljena najkasnije 60 dana prije isteka roka za donošenje rješenja u postupku kontrole i nadzora iz članka 103. stavka 3. ovoga Zakona.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Članak 4.
Ministar nadležan za mirovinski sustav uskladit će pravilnik o reviziji i nadzorumedicinskog vještačenja u mirovinskom osiguranju u skladu s odredbama ovog Zakonau roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se Narodnim novinama, a stupa na snagu 16. srpnja 2018. godine.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovom odredbom izmijenjen je dosadašnji članak 103. Zakona o mirovinskom osiguranju na način da se uređuje mogućnost nadzora i kontrole postupanja i rješavanja u upravnim stvarima u postupcima u kojima je doneseno pravomoćno rješenje, ali u unaprijed zakonom propisanom roku u kojemu se može izvršiti. Propisuje se da Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda može po službenoj dužnosti provesti nadzor i kontrolu postupanja ili rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno pravomoćno rješenje te provjeriti sve činjenice na temelju kojih je pravo ostvareno, a koje utječu na korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i iz mirovinskog osiguranja.
Kako ne bi došlo do narušavanja načela pravne sigurnosti kao temeljne odrednice vladavine prava propisane člankom 3. Ustava Republike Hrvatske predlaže se da se nadzor i kontrola činjenica na kojima na osnovu kojih je pravo ostvareno može obaviti samo jednom i to u roku od pet godina od pravomoćnosti rješenja, čime se izvršava Odluka Ustavnog suda broj U-I 1574/2016 i U-I 124472017 od 30. siječnja 2018. godine. Propisuje se i da će se rješenje koje je predmet nadzora po službenoj dužnosti ukinuti kada se utvrdi da je doneseno na temelju pogrešno utvrđenih činjenica, a pravo prema novom rješenju pripada od prvog dana idućeg mjeseca nakon donošenja novog rješenja (članak 134. stavak 2. Zakona o mirovinskom osiguranju).
Uz članak 2.
Ovom odredbom izmijenjen je dosadašnji članak 126. a Zakona o mirovinskom osiguranju na način da se u postupku nadzora i kontrole iz članka 103. navedenog Zakona može obaviti izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti, u cilju provjere zakonitosti nalaza i mišljenja o činjenici smanjenja, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti te tjelesnog oštećenja osiguranika, kao i potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika, na kojem se temelji pravomoćno rješenje.
Stavkom 2. izričito se propisuje što je predmet izvanrednog kontrolnog pregleda. Propisuje se da se na izvanrednom kontrolnom pregledu provjerava zakonitost nalaza i mišljenja na kojemu se temelji pravomoćno rješenje, i je li nalaz pravilan, a stavkom 3. postupanje po nalazima i mišljenjima donesenim u postupku nadzora i kontrole. Stavkom 4. ovoga članka određuje se tko donosi rješenje na temelju nalaza i mišljenja donesenom na izvanrednom kontrolnom pregledu.
Stavcima 5. i 6. uređuje se postupanje po žalbi, na način da se propisuje da nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka – revizora, koje je u tom postupku dužno razmotriti razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrditi postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka – revizora, odnosno vijeća vještaka – revizora. Na osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka – revizora donosi nalaz i mišljenje u povodu žalbe, a rješenje na osnovi toga nalaza i mišljenja donosi Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
Također su propisane posljedice neopravdanog neodazivanja na izvanredni kontrolni pregled, te određuje obveza da se jedan primjerak nalaza i mišljenja dostavlja Zavodu za vještačenje radi evidencije.
Uz članak 3.
Ovom odredbom izmijenjen je dosadašnji članak 129. stavak 5. Zakona o mirovinskom osiguranju, koji propisuje reviziju nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu u sklopu instituta kontrole i nadzora, na način da određuje rok za provedbu revizije nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu.
Novim stavkom 7. predlaže se rok u kojem revizija mora biti obavljena, a koji se veže uz rok za provedbu kontrole i nadzora iz članka 103. stavka 3. ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Ovom odredbom propisuje se pravni temelj prema kojemu ministar nadležan za mirovinski sustav usklađuje opći akt u kojemu će uskladiti postupak kontrole i nadzora vezano uz izvanredni kontrolni pregled prema ovome Zakonu, u skladu s Odlukom Ustavnog suda te rok za njegovo donošenje.
Uz članak 5.
Ovom odredbom određuje se stupanje na snagu Zakona, sukladno Odluci Ustavnog sudaod 30. siječnja 2018. godine.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNODOPUNJUJU
Članak 103.
(1) Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda po službenoj dužnosti provodi nadzor i kontrolu postupanja ili rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno rješenje protiv kojeg se ne može podnijeti žalba, odnosno protiv kojega se ne može podnijeti žalba niti pokrenuti upravni spor.
(2) Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda u postupku nadzora i kontrole iz stavka 1. ovoga članka provodi provjeru svih činjenica koje utječu na ostvarivanje, korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i iz mirovinskog osiguranja.
Članak 126.a
(1) U postupku nadzora i kontrole ministarstvo nadležno za mirovinski sustav može obavljati kontrolni pregled po službenoj dužnosti za prava utvrđena na temelju smanjene radne sposobnosti ili djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili opće nesposobnosti za rad članova obitelji tijekom korištenja tih prava, a o tome donosi nalaz i mišljenje.
(2) Na temelju nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda donosi rješenje.
(3) Kada se u postupku kontrole i nadzora iz stavka 1. ovoga članka u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav obavlja kontrolni pregled po službenoj dužnosti, za prava utvrđena na temelju smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika tijekom korištenja tih prava, nalaz i mišljenje donosi vještak – revizor, odnosno vijeće vještaka – revizora, a na osnovi toga rješenje donosi područna ustrojstvena jedinica Zavoda koja je donijela pravomoćno rješenje kojim je meritorno odlučeno o pravu na mirovinu, odnosno naknadu zbog tjelesnog oštećenja.
(4) Ako je na rješenje Zavoda iz stavka 3. ovoga članka podnesena žalba, nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka – revizora, a rješenje na osnovi tog nalaza i mišljenja donosi središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
(5) Vijeće vještaka – revizora u povodu žalbe razmatra razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrđuje postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka – revizora, odnosno vijeća vještaka – revizora, je li potrebna dopuna medicinske obrade i pregled ili neposredni pregled osiguranika, te na osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka – revizora donosi nalaz i mišljenje.
(6) Ako se korisnik prava zbog neopravdanog razloga ne odazove na kontrolni pregled iz stavka 1. ovoga članka, Zavod će obustaviti isplatu mirovine, odnosno novčanog primanja u skladu s člankom 126. stavcima 3. i 4. ovoga Zakona.
(7) Jedan primjerak nalaza i mišljenja iz stavka 3. ovoga članka kojim je izmijenjen prijašnji nalaz i mišljenje o činjenici na temelju kojega je pravo ostvareno na štetu korisnika, nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda obvezno dostavlja Zavodu za vještačenje radi odgovarajuće evidencije.
Članak 129.
(1) Nalaz i mišljenje Zavoda za vještačenje o utvrđenoj smanjenoj radnoj sposobnosti, djelomičnom ili potpunom gubitku radne sposobnosti na temelju koje se stječe pravo prema ovome Zakonu, prije donošenja rješenja o pravu osiguranika, odnosno osigurane osobe, obvezno podliježu reviziji.
(2) Revizija nalaza i mišljenja Zavoda za vještačenje iz članka 1. ovoga članka obavlja se u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav.
(3) Pri obavljanju revizije može se zahtijevati dodatna medicinska obrada u nezavisnom dijagnostičkom centru, kao i obaviti pregled osiguranika.
(4) Kada se u postupku revizije iz stavka 2. ovoga članka utvrdi da nalaz i mišljenje Zavoda za vještačenje iz stavka 1. ovoga članka treba mijenjati, Zavod za vještačenje dužan je donijeti novi nalaz i mišljenje držeći se mišljenja danog u postupku revizije.
(5) Nalaz i mišljenje doneseni u postupku nadzora i kontrole iz članka 126.a ovoga Zakona prije donošenja rješenja, neovisno o donesenoj ocjeni podliježu reviziji koja se obavlja u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav. Reviziju ne mogu obavljati vještaci, odnosno vijeće vještaka – revizora koji su donijeli taj nalaz i mišljenje.
(6) Revizija nalaza i mišljenja Zavoda za vještačenje iz stavka 1. ovoga članka mora biti obavljena u roku od 10 dana od dana zaprimanja nalaza i mišljenja, a iznimno u roku od 20 dana, računajući od istoga dana, ako je prije davanja mišljenja iz stavka 1. ovoga članka potreban pregled osiguranika te dodatna medicinska obrada.
(7) Ministar nadležan za mirovinski sustav donosi pravilnik o reviziji i nadzoru medicinskog vještačenja u mirovinskom osiguranju.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO RADA I MIROVINSKOGA SUSTAVA
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, travanj 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavka 4. podstavka 1. i članka 57. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
1.Ocjena stanja
Odredbama Zakona o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, br. 157/13, 33/15, 120/16 i 18/18 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) - u daljnjem tekstu: ZOMO) osiguranicima se na načelima uzajamnosti i solidarnosti obvezno osiguravaju prava za slučaj starosti i smanjenja radne sposobnosti, a članovima njihovih obitelji prava za slučaj smrti osiguranika, odnosno korisnika mirovine (pravo na starosnu, prijevremenu starosnu, invalidsku, obiteljsku, najnižu i osnovnu mirovinu), profesionalna rehabilitacija, naknada zbog tjelesnog oštećenja i naknada putnih troškova u vezi s ostvarivanjem osiguranih prava. Odredbama ZOMO-a uređeni su uvjeti, način i postupak ostvarivanja tih prava u Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod).
Odredbom članka 103. ZOMO-a dana je ovlast središnjoj ustrojstvenoj jedinici Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje da provodi nadzor i kontrolu postupanja i rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno rješenje o pravima iz mirovinskog osiguranja protiv kojega se ne može podnijeti žalba, odnosno protiv kojega se ne može pokrenuti upravni spor, odnosno pravomoćnih rješenja kojima su prava priznata. U tom je postupku to tijelo ovlašteno provoditi provjeru svih činjenica koje utječu na ostvarivanje, korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i prava iz mirovinskog osiguranja.
Odredbama članka 126.a propisana je provedba izvanrednih kontrolnih pregleda radi provjere jesu li korisnici prava iz mirovinskog osiguranja utvrđena na temelju smanjene radne sposobnosti ili djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili opće nesposobnosti za rad stekli na zakonit način, odnosno jesu li vještački nalazi bili sastavljeni sukladno propisima koju su uređivali stjecanje prava iz mirovinskog osiguranja u vrijeme kada su im ta prava priznata, a koji su bili na snazi prije stupanja na snagu ZOMO-a, odnosno prije 1. siječnja 2014. godine. Nalaz i mišljenje donesen na kontrolnom pregledu temelj je za izmjenu pravomoćnog rješenja. Propisuje se pravo na žalbu protiv tog novog rješenja te postupak u povodu žalbe.
Odredbom članka 129. stavak 5. propisano je da nalaz i mišljenje doneseni u postupku nadzora i kontrole prije donošenja rješenja, neovisno o donesenoj ocjeni podliježe reviziji koja se obavlja u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav.
Provedba navedene kontrole i nadzora, odnosno provedba izvanrednih kontrolnih pregleda, moguća je bez vremenskog ograničenja.
U postupku ocjene suglasnosti s Ustavom Ustavni sud Republike Hrvatske na sjednici održanoj 30. siječnja 2018. godine donio je Odluku broj U-I 1574/2016 i U-I 124472017 (Narodne novine, br. 18/18), kojom je ukinuo članke 103., 126.a i 129. stavak 5. ZOMO-a, a navedene odredbe prestaju važiti 15. srpnja 2018. godine.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju Zakonom
Predloženim Zakonom uređuje se mogućnost nadzora i kontrole postupanja i rješavanja u upravnim stvarima u postupcima u kojima je doneseno pravomoćno rješenje, ali sa unaprijed zakonom propisanim rokom u kojemu se nadzor i kontrola mogu izvršiti. Predlaže se da se nadzor i kontrola činjenica na osnovu kojih je pravo ostvareno može obaviti samo jednom i to u roku od pet godina od pravomoćnosti rješenja, čime se izvršava Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-I 1574/2016 i U-I 124472017 od 30. siječnja 2018. godine (u daljnjem tekstu: Odluka Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine). Propisuje se i da će se rješenje koje je predmet nadzora po službenoj dužnosti ukinuti kada se utvrdi da je doneseno na temelju pogrešno utvrđenih činjenica te rok u kojem se novo rješenje u tom postupku mora otpremiti iz Zavoda.
Nadalje, propisuje se da se u postupku nadzora i kontrole može obaviti izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti, u cilju provjere zakonitosti nalaza i mišljenja o činjenici smanjenja, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti te tjelesnog oštećenja osiguranika, kao i potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika, na kojem se temelji pravomoćno rješenje. Izričito se propisuje što je predmet izvanrednog kontrolnog pregleda. Propisuje se da se na izvanrednom kontrolnom pregledu provjerava zakonitost nalaza i mišljenja na kojemu se temelji pravomoćno rješenje, i je li nalaz i mišljenje pravilan, kao i postupanje po nalazima i mišljenjima donesenim u postupku nadzora i kontrole. Određuje se tko donosi rješenje na temelju nalaza i mišljenja donesenom na izvanrednom kontrolnom pregledu.
Također se propisuje da nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka – revizora, koje je u tom postupku dužno razmotriti razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrditi postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka – revizora, odnosno vijeća vještaka – revizora. Na osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka – revizora donosi nalaz i mišljenje u povodu žalbe, a rješenje na osnovi toga nalaza i mišljenja donosi Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda. Također su propisane posljedice neopravdanog neodazivanja na izvanredni kontrolni pregled te se određuje obveza da se jedan primjerak nalaza i mišljenja dostavlja Zavodu za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom radi evidencije.
Uvodi se rok u kojem mora biti obavljena revizija nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu te se predlaže da revizija mora biti obavljena najkasnije 60 dana prije isteka roka za ukidanje rješenja u sklopu postupka kontrole i nadzora.
Ujedno se propisuje pravni temelj prema kojemu ministar nadležan za mirovinski sustav usklađuje opći akt, tj. pravilnik u kojemu će uskladiti postupak nadzora i kontrole vezano uz izvanredni kontrolni pregled u skladu s Odlukom Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine.
3. Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Izmjenama i dopunom odredbi članaka103., 126.a i 129. stavak 5. ZOMO-a provest će se Odluka Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine, na način da se propisuje da se nadzor i kontrola te mogućnost provođenja izvanrednih kontrolnih pregleda za prava koja su važila prije njihova uvođenja, mogu provoditi samo u unaprijed propisanom roku.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16 i 69/17) predlaže se donošenje predloženog Zakona po hitnom postupku.
Odlukom Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine odgođen je prestanak važenja ukinutih članaka ZOMO-a do 15. srpnja 2018. godine, kako bi Hrvatskom saboru ostavio dovoljno vremena za usklađivanje članaka103., 126.a i 129. stavak 5. ZOMO-a s Ustavom Republike Hrvatske.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNI ZAKONA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 1.
U Zakonu o mirovinskom osiguranju (Narodne novine, broj 157/13, 33/15, 120/16 i 18/18 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), članak 103. mijenja se i glasi:
„(1) Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda po službenoj dužnosti može provesti nadzor i kontrolu postupanja ili rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno rješenje protiv kojeg se ne može podnijeti žalba, odnosno protiv kojega se ne može podnijeti žalba niti pokrenuti upravni spor.
(2) U postupku nadzora i kontrole iz stavka 1. ovoga članka Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda provodi provjeru svih činjenica na temelju kojih je pravo ostvareno te koje utječu na korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i iz mirovinskog osiguranja.
(3) Nadzor i kontrola iz stavka 1. i 2. ovoga članka može se obaviti samo jedanput, i to u roku od pet godina od pravomoćnosti rješenja.
(4) Kada se u postupku nadzora i kontrole iz stavka 1. i 2. ovoga članka utvrdi da je pravomoćno rješenje iz stavka 1. ovoga članka doneseno na temelju pogrešno utvrđenih činjenica područna ustrojstvena jedinica Zavoda donijet će po službenoj dužnosti novo rješenje, kojim će se rješenje iz stavka 1. ovoga članka ukinuti, i istim rješenjem ponovno odlučiti o pravu, na temelju pravilno utvrđenih činjenica i na temelju propisa iz razdoblja kada je pravo ostvareno. Pravo prema novome rješenju pripada od prvog dana idućeg mjeseca nakon donošenja novog rješenja u obnovljenom postupku iz stavka 1. ovoga članka pokrenutom po službenoj dužnosti (članak 134. stavak 2. Zakona).
(5) Ako je na rješenje iz stavka 4. ovoga članka podnesena žalba, o žalbi rješava središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
(6) Novo rješenje u slučaju iz stavka 3. ovoga članka doneseno u postupku nadzora i kontrole mora biti i otpremljeno iz Zavoda prije isteka roka iz stavka 3. ovoga članka.“
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2.
Članak 126.a mijenja se i glasi:
„(1) U postupku nadzora i kontrole iz članka 103. ovoga Zakona ministarstvo nadležno za mirovinski sustav može obaviti izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti za prava utvrđena na temelju smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika i o tome donosi nalaz i mišljenje.
(2) Na izvanrednom kontrolnom pregledu iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se je li nalaz i mišljenje na kojemu se temelji pravomoćno rješenje o pravu, zakonito donesen i pravilan.
(3) Na temelju nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda donosi rješenje.
(4) Kada se u postupku kontrole i nadzora iz stavka 1. ovoga članka u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav obavlja izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti, za prava utvrđena na temelju smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika, nalaz i mišljenje donosi vještak-revizor, odnosno vijeće vještaka-revizora, a na osnovi toga rješenje donosi područna ustrojstvena jedinica Zavoda koja je donijela pravomoćno rješenje kojim je meritorno odlučeno o pravu na mirovinu odnosno naknadu zbog tjelesnog oštećenja koje je bilo predmet provjere.
(5) Ako je na rješenje Zavoda iz stavka 4. ovoga članka podnesena žalba, nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka-revizora, a rješenje na osnovi toga nalaza i mišljenja donosi Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
(6) Vijeće vještaka-revizora u povodu žalbe razmatra razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrđuje postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka-revizora, odnosno vijeća vještaka-revizora, je li potrebna dopuna medicinske obrade i pregled ili neposredni pregled osiguranika te ne osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka-revizora donosi nalaz i mišljenje.
(7) Ako se korisnik prava zbog neopravdanog razloga ne odazove na kontrolni pregled iz stavka 1. ovoga članka, Zavod će obustaviti isplatu mirovine, odnosno novčanog primanja u skladu s člankom 126. stavkom 3. i 4. ovoga Zakona.
(8) Jedan primjerak nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka kojim je kao nezakonit izmijenjen nalaz i mišljenje na temelju kojega je pravo ostvareno, nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda obvezno dostavlja Zavodu za vještačenje radi odgovarajuće evidencije.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 3.
U članku 129. stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Nalaz i mišljenje doneseno na izvanrednom kontrolnom pregledu u postupku nadzora i kontrole iz članka 126.a ovoga Zakona u vezi s člankom 103. stavka 2. ovoga Zakona neovisno o donesenoj ocjeni podliježe reviziji koja se obavlja u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav, u roku iz stavka 7. ovoga članka. Reviziju ne mogu obavljati vještaci odnosno vijeće vještaka–revizora koji su donijeli taj nalaz i mišljenje.“.
Iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„(7) Revizija nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu iz stavka 5. ovoga članka mora biti obavljena najkasnije 60 dana prije isteka roka za donošenje rješenja u postupku kontrole i nadzora iz članka 103. stavka 3. ovoga Zakona.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 4.
Ministar nadležan za mirovinski sustav uskladit će pravilnik o reviziji i nadzoru medicinskog vještačenja u mirovinskom osiguranju u skladu s odredbama ovog Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se Narodnim novinama, a stupa na snagu 16. srpnja 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 1.
Ovom odredbom izmijenjen je dosadašnji članak 103. Zakona o mirovinskom osiguranju na način da se uređuje mogućnost nadzora i kontrole postupanja i rješavanja u upravnim stvarima u postupcima u kojima je doneseno pravomoćno rješenje, ali u unaprijed zakonom propisanom roku u kojemu se može izvršiti. Propisuje se da Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda može po službenoj dužnosti provesti nadzor i kontrolu postupanja ili rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno pravomoćno rješenje te provjeriti sve činjenice na temelju kojih je pravo ostvareno, a koje utječu na korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i iz mirovinskog osiguranja.
Kako ne bi došlo do narušavanja načela pravne sigurnosti kao temeljne odrednice vladavine prava propisane člankom 3. Ustava Republike Hrvatske predlaže se da se nadzor i kontrola činjenica na kojima na osnovu kojih je pravo ostvareno može obaviti samo jednom i to u roku od pet godina od pravomoćnosti rješenja, čime se izvršava Odluka Ustavnog suda broj U-I 1574/2016 i U-I 124472017 od 30. siječnja 2018. godine. Propisuje se i da će se rješenje koje je predmet nadzora po službenoj dužnosti ukinuti kada se utvrdi da je doneseno na temelju pogrešno utvrđenih činjenica, a pravo prema novom rješenju pripada od prvog dana idućeg mjeseca nakon donošenja novog rješenja (članak 134. stavak 2. Zakona o mirovinskom osiguranju).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 2.
Ovom odredbom izmijenjen je dosadašnji članak 126. a Zakona o mirovinskom osiguranju na način da se u postupku nadzora i kontrole iz članka 103. navedenog Zakona može obaviti izvanredni kontrolni pregled po službenoj dužnosti, u cilju provjere zakonitosti nalaza i mišljenja o činjenici smanjenja, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti te tjelesnog oštećenja osiguranika, kao i potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika, na kojem se temelji pravomoćno rješenje.
Stavkom 2. izričito se propisuje što je predmet izvanrednog kontrolnog pregleda. Propisuje se da se na izvanrednom kontrolnom pregledu provjerava zakonitost nalaza i mišljenja na kojemu se temelji pravomoćno rješenje, i je li nalaz pravilan, a stavkom 3. postupanje po nalazima i mišljenjima donesenim u postupku nadzora i kontrole. Stavkom 4. ovoga članka određuje se tko donosi rješenje na temelju nalaza i mišljenja donesenom na izvanrednom kontrolnom pregledu.
Stavcima 5. i 6. uređuje se postupanje po žalbi, na način da se propisuje da nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka – revizora, koje je u tom postupku dužno razmotriti razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrditi postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka – revizora, odnosno vijeća vještaka – revizora. Na osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka – revizora donosi nalaz i mišljenje u povodu žalbe, a rješenje na osnovi toga nalaza i mišljenja donosi Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
Također su propisane posljedice neopravdanog neodazivanja na izvanredni kontrolni pregled, te određuje obveza da se jedan primjerak nalaza i mišljenja dostavlja Zavodu za vještačenje radi evidencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 3.
Ovom odredbom izmijenjen je dosadašnji članak 129. stavak 5. Zakona o mirovinskom osiguranju, koji propisuje reviziju nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu u sklopu instituta kontrole i nadzora, na način da određuje rok za provedbu revizije nalaza i mišljenja donesenog na izvanrednom kontrolnom pregledu.
Novim stavkom 7. predlaže se rok u kojem revizija mora biti obavljena, a koji se veže uz rok za provedbu kontrole i nadzora iz članka 103. stavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 4.
Ovom odredbom propisuje se pravni temelj prema kojemu ministar nadležan za mirovinski sustav usklađuje opći akt u kojemu će uskladiti postupak kontrole i nadzora vezano uz izvanredni kontrolni pregled prema ovome Zakonu, u skladu s Odlukom Ustavnog suda te rok za njegovo donošenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 5.
Ovom odredbom određuje se stupanje na snagu Zakona, sukladno Odluci Ustavnog suda od 30. siječnja 2018. godine.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 103.
(1) Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda po službenoj dužnosti provodi nadzor i kontrolu postupanja ili rješavanja u upravnim stvarima u kojima je doneseno rješenje protiv kojeg se ne može podnijeti žalba, odnosno protiv kojega se ne može podnijeti žalba niti pokrenuti upravni spor.
(2) Središnja ustrojstvena jedinica Zavoda u postupku nadzora i kontrole iz stavka 1. ovoga članka provodi provjeru svih činjenica koje utječu na ostvarivanje, korištenje, gubitak i ponovno određivanje prava na mirovinsko osiguranje i iz mirovinskog osiguranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 126.a
(1) U postupku nadzora i kontrole ministarstvo nadležno za mirovinski sustav može obavljati kontrolni pregled po službenoj dužnosti za prava utvrđena na temelju smanjene radne sposobnosti ili djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili opće nesposobnosti za rad članova obitelji tijekom korištenja tih prava, a o tome donosi nalaz i mišljenje.
(2) Na temelju nalaza i mišljenja iz stavka 1. ovoga članka nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda donosi rješenje.
(3) Kada se u postupku kontrole i nadzora iz stavka 1. ovoga članka u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav obavlja kontrolni pregled po službenoj dužnosti, za prava utvrđena na temelju smanjenja radne sposobnosti uz preostalu radnu sposobnost, djelomičnog ili potpunog gubitka radne sposobnosti, tjelesnog oštećenja ili potpunog gubitka radne sposobnosti člana obitelji osiguranika tijekom korištenja tih prava, nalaz i mišljenje donosi vještak – revizor, odnosno vijeće vještaka – revizora, a na osnovi toga rješenje donosi područna ustrojstvena jedinica Zavoda koja je donijela pravomoćno rješenje kojim je meritorno odlučeno o pravu na mirovinu, odnosno naknadu zbog tjelesnog oštećenja.
(4) Ako je na rješenje Zavoda iz stavka 3. ovoga članka podnesena žalba, nalaz i mišljenje u povodu žalbe donosi vijeće vještaka – revizora, a rješenje na osnovi tog nalaza i mišljenja donosi središnja ustrojstvena jedinica Zavoda.
(5) Vijeće vještaka – revizora u povodu žalbe razmatra razloge i nove činjenice istaknute u žalbi, utvrđuje postoje li razlozi za promjenu nalaza i mišljenja vještaka – revizora, odnosno vijeća vještaka – revizora, je li potrebna dopuna medicinske obrade i pregled ili neposredni pregled osiguranika, te na osnovi tako provedenog postupka vijeće vještaka – revizora donosi nalaz i mišljenje.
(6) Ako se korisnik prava zbog neopravdanog razloga ne odazove na kontrolni pregled iz stavka 1. ovoga članka, Zavod će obustaviti isplatu mirovine, odnosno novčanog primanja u skladu s člankom 126. stavcima 3. i 4. ovoga Zakona.
(7) Jedan primjerak nalaza i mišljenja iz stavka 3. ovoga članka kojim je izmijenjen prijašnji nalaz i mišljenje o činjenici na temelju kojega je pravo ostvareno na štetu korisnika, nadležna područna ustrojstvena jedinica Zavoda obvezno dostavlja Zavodu za vještačenje radi odgovarajuće evidencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 129.
(1) Nalaz i mišljenje Zavoda za vještačenje o utvrđenoj smanjenoj radnoj sposobnosti, djelomičnom ili potpunom gubitku radne sposobnosti na temelju koje se stječe pravo prema ovome Zakonu, prije donošenja rješenja o pravu osiguranika, odnosno osigurane osobe, obvezno podliježu reviziji.
(2) Revizija nalaza i mišljenja Zavoda za vještačenje iz članka 1. ovoga članka obavlja se u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav.
(3) Pri obavljanju revizije može se zahtijevati dodatna medicinska obrada u nezavisnom dijagnostičkom centru, kao i obaviti pregled osiguranika.
(4) Kada se u postupku revizije iz stavka 2. ovoga članka utvrdi da nalaz i mišljenje Zavoda za vještačenje iz stavka 1. ovoga članka treba mijenjati, Zavod za vještačenje dužan je donijeti novi nalaz i mišljenje držeći se mišljenja danog u postupku revizije.
(5) Nalaz i mišljenje doneseni u postupku nadzora i kontrole iz članka 126.a ovoga Zakona prije donošenja rješenja, neovisno o donesenoj ocjeni podliježu reviziji koja se obavlja u ministarstvu nadležnom za mirovinski sustav. Reviziju ne mogu obavljati vještaci, odnosno vijeće vještaka – revizora koji su donijeli taj nalaz i mišljenje.
(6) Revizija nalaza i mišljenja Zavoda za vještačenje iz stavka 1. ovoga članka mora biti obavljena u roku od 10 dana od dana zaprimanja nalaza i mišljenja, a iznimno u roku od 20 dana, računajući od istoga dana, ako je prije davanja mišljenja iz stavka 1. ovoga članka potreban pregled osiguranika te dodatna medicinska obrada.
(7) Ministar nadležan za mirovinski sustav donosi pravilnik o reviziji i nadzoru medicinskog vještačenja u mirovinskom osiguranju.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava