NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O FONDU ZA STIPENDIRANJE HRVATSKIH BRANITELJA
IZ DOMOVINSKOG RATA I DJECE HRVATSKIH BRANITELJA IZ DOMOVINSKOG RATA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o prestanku važenja Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata (u daljnjem tekstu: Zakon) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. i članka 58. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“ br. 79/06) donesen je prije više od 10 godina te je u razdoblju njegove primjene većinom izvršio svoju svrhu.
Naime, u 12 godina svoga djelovanja Fond je dodijelio cca 85000 stipendija, s time da se zadnjih nekoliko godina broj podnositelja zahtjeva svake godine smanjuje.
Dana 2. svibnja 2016. ministar hrvatskih branitelja je donio Odluku o osnivanju projektnih timova po prioritetnim područjima kojom su osnovani Projektni timovi u svrhu stvaranja pravnog okvira kojim će se omogućiti zaštita digniteta sudionika i stradalnika Domovinskog rata i osigurati jedinstvenu politiku Vlade Republike Hrvatske i sveobuhvatnu skrb za sve hrvatske branitelje i stradalnike. Već na prvoj sjednici Projektnog tima za Posebne projekte (Fond hrvatskih branitelja, Fond za stipendiranje, Zaklada i dr.) održanoj 2. i 3. lipnja 2016. doneseni su zaključci, između ostalog, da se predloži stavljanje izvan snage Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata kao i prijedlog da se izradi novi Zakon o Zakladi hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji kojoj bi osnivač bio Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, a čiji bi djelokrug, pored dosadašnje djelatnosti, obuhvaćao i stipendiranje s mogućim proširenjem kruga korisnika, a s naglaskom na obitelji slabijeg imovinskog stanja.
Analizom postojećeg stanja utvrđeno je da se broj podnositelja zahtjeva za dodjelu stipendije svake školske odnosno akademske godine smanjuje, te da više nije ekonomično postojanje dviju pravnih osoba koje se djelomično financiraju iz istog izvora, a bave se sličnom djelatnošću: socijalnim i humanitarnim mjerama za poboljšanje statusa hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji. Stoga je zaključeno da bi bilo učinkovito da Fond za stipendiranje prestane djelovati, a da se njegove aktivnosti prenesu u okvir Zaklade. Naime, Zaklada ima širi djelokrug od Fonda za stipendiranje, koji se bavi isključivo stipendiranjem korisnika i aktivno djeluje jednom godišnje kada provodi natječaj i dodjelu stipendija, a pri tome se kontinuirano osiguravaju novčana sredstva za njegovo djelovanje, koja bi se mogla utrošiti na svrsishodniji način.
Slijedom navedenog, potrebno je izvršiti intervencije u zakonodavni okvir koji uređuje socijalne i humanitarne mjere za poboljšanje statusa hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji na način da Zakon o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata prestane važiti, a Zakon o Zakladi hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji se izmijeni i dopuni.
Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom
prestanak važenja Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i prestanak rada Fonda
propisati kojoj pravnoj osobi prelaze poslovi Fonda te tko preuzima cjelokupnu imovinu
regulirati status ugovora o radu zaposlenika Fonda koji su zatečeni na radu u Fondu na dan stupanja ovog Zakona
propisati rok i osobu nadležnu za podnošenje zahtjeva za brisanje Fonda iz sudskog registra
utvrditi prestanak mandata direktoru i članovima Upravnog odbora Fonda.
Posljedice donošenja Zakona
prestanak djelovanja Fonda
prelazak poslova Fonda na drugu pravnu osobu, dakle, korisnici neće biti zakinuti za ostvarivanje stipendije (potpore za obrazovanje)
uspostava ekonomičnijeg i učinkovitijeg sustava dodjele potpora za obrazovanje
racionalizacija institucionalnog i zakonodavnog okvira koji uređuje socijalne i humanitarne mjere za poboljšanje statusa hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOG ZAKONA
Stupanje na snagu Zakona ne iziskuje dodatna proračunska sredstva, a nema potrebe za novim radnim kapacitetima i procesima odnosno drugim dodatnim troškovima.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O FONDU ZA STPENDIRANJE HRVATSKIH BRANITELJA IZ DOMOVINSKOG RATA I ČLANOVA NJIHOVIH OBITELJI
Članak 1.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 79/06).
Članak 2.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje s radom Fond za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata (u daljnjem tekstu: Fond).
Članak 3.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona poslove Fonda preuzima Zaklada hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (u daljnjem tekstu: Zaklada).
Članak 4.
Zaklada preuzima opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva te prava i obveze Fonda danom stupanja na snagu ovog Zakona.
Članak 5.
Ugovori o radu zaposlenika Fonda raskidaju se danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Nakon što u skladu s odredbama ovoga Zakona Fond prestane s radom, najkasnije u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, direktor Fonda podnijet će zahtjev za brisanje Fonda iz sudskog registra.
Članak 7.
Danom brisanja iz sudskog registra prestaje mandat direktora Fonda i članova Upravnog odbora Fonda.
Članak 8.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. _______ 2018.
KLASA:
URBROJ:
U Zagrebu, __. _______ 2018.
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Ovim člankom se određuje svrha donošenja ovog Zakona, a to je prestanak važenja Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 79/06).
Članak 2.
Ovim člankom se propisuje dan prestanka rada Fonda za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata.
Članak 3.
Ovim člankom se određuje pravna osoba koja preuzima poslove Fonda, a to je Zaklada hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
Članak 4.
Ovim člankom se propisuje da Zaklada preuzima sva sredstva, prava i obveze Fonda danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 5.
Ovim člankom se utvrđuje da se ugovori o radu djelatnika Fonda raskidaju danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Člankom se propisuje obveza direktora Fonda i rok u kojemu treba podnijeti zahtjev za brisanje Fonda iz sudskog registra.
Članak 7.
Člankom se utvrđuje prestanak mandata direktora Fonda i članova Upravnog odbora Fonda.
Članak 8.
Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Naime, budući da su sva tri zakona u proceduri (novi Zakon o Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, Zakon o prestanku važenja Fonda za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata te Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Zakladi hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji), a međusobno su povezani odnosno odredbe jednoga se vežu na odredbe drugoga, datum stupanja na snagu treba im biti isti.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O FONDU ZA STIPENDIRANJE HRVATSKIH BRANITELJA
IZ DOMOVINSKOG RATA I DJECE HRVATSKIH BRANITELJA IZ DOMOVINSKOG RATA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o prestanku važenja Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata (u daljnjem tekstu: Zakon) sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. i članka 58. stavka 3. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“ br. 79/06) donesen je prije više od 10 godina te je u razdoblju njegove primjene većinom izvršio svoju svrhu.
Naime, u 12 godina svoga djelovanja Fond je dodijelio cca 85000 stipendija, s time da se zadnjih nekoliko godina broj podnositelja zahtjeva svake godine smanjuje.
Dana 2. svibnja 2016. ministar hrvatskih branitelja je donio Odluku o osnivanju projektnih timova po prioritetnim područjima kojom su osnovani Projektni timovi u svrhu stvaranja pravnog okvira kojim će se omogućiti zaštita digniteta sudionika i stradalnika Domovinskog rata i osigurati jedinstvenu politiku Vlade Republike Hrvatske i sveobuhvatnu skrb za sve hrvatske branitelje i stradalnike. Već na prvoj sjednici Projektnog tima za Posebne projekte (Fond hrvatskih branitelja, Fond za stipendiranje, Zaklada i dr.) održanoj 2. i 3. lipnja 2016. doneseni su zaključci, između ostalog, da se predloži stavljanje izvan snage Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata kao i prijedlog da se izradi novi Zakon o Zakladi hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji kojoj bi osnivač bio Fond hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, a čiji bi djelokrug, pored dosadašnje djelatnosti, obuhvaćao i stipendiranje s mogućim proširenjem kruga korisnika, a s naglaskom na obitelji slabijeg imovinskog stanja.
Analizom postojećeg stanja utvrđeno je da se broj podnositelja zahtjeva za dodjelu stipendije svake školske odnosno akademske godine smanjuje, te da više nije ekonomično postojanje dviju pravnih osoba koje se djelomično financiraju iz istog izvora, a bave se sličnom djelatnošću: socijalnim i humanitarnim mjerama za poboljšanje statusa hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji. Stoga je zaključeno da bi bilo učinkovito da Fond za stipendiranje prestane djelovati, a da se njegove aktivnosti prenesu u okvir Zaklade. Naime, Zaklada ima širi djelokrug od Fonda za stipendiranje, koji se bavi isključivo stipendiranjem korisnika i aktivno djeluje jednom godišnje kada provodi natječaj i dodjelu stipendija, a pri tome se kontinuirano osiguravaju novčana sredstva za njegovo djelovanje, koja bi se mogla utrošiti na svrsishodniji način.
Slijedom navedenog, potrebno je izvršiti intervencije u zakonodavni okvir koji uređuje socijalne i humanitarne mjere za poboljšanje statusa hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji na način da Zakon o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata prestane važiti, a Zakon o Zakladi hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji se izmijeni i dopuni.
Osnovna pitanja koja treba urediti Zakonom
prestanak važenja Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i prestanak rada Fonda
propisati kojoj pravnoj osobi prelaze poslovi Fonda te tko preuzima cjelokupnu imovinu
regulirati status ugovora o radu zaposlenika Fonda koji su zatečeni na radu u Fondu na dan stupanja ovog Zakona
propisati rok i osobu nadležnu za podnošenje zahtjeva za brisanje Fonda iz sudskog registra
utvrditi prestanak mandata direktoru i članovima Upravnog odbora Fonda.
Posljedice donošenja Zakona
prestanak djelovanja Fonda
prelazak poslova Fonda na drugu pravnu osobu, dakle, korisnici neće biti zakinuti za ostvarivanje stipendije (potpore za obrazovanje)
uspostava ekonomičnijeg i učinkovitijeg sustava dodjele potpora za obrazovanje
racionalizacija institucionalnog i zakonodavnog okvira koji uređuje socijalne i humanitarne mjere za poboljšanje statusa hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU OVOG ZAKONA
Stupanje na snagu Zakona ne iziskuje dodatna proračunska sredstva, a nema potrebe za novim radnim kapacitetima i procesima odnosno drugim dodatnim troškovima.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O FONDU ZA STPENDIRANJE HRVATSKIH BRANITELJA IZ DOMOVINSKOG RATA I ČLANOVA NJIHOVIH OBITELJI
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 1.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 79/06).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 2.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje s radom Fond za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata (u daljnjem tekstu: Fond).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 3.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona poslove Fonda preuzima Zaklada hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (u daljnjem tekstu: Zaklada).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 4.
Zaklada preuzima opremu, pismohranu i drugu dokumentaciju, sredstva za rad, financijska sredstva te prava i obveze Fonda danom stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 5.
Ugovori o radu zaposlenika Fonda raskidaju se danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 6.
Nakon što u skladu s odredbama ovoga Zakona Fond prestane s radom, najkasnije u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, direktor Fonda podnijet će zahtjev za brisanje Fonda iz sudskog registra.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 7.
Danom brisanja iz sudskog registra prestaje mandat direktora Fonda i članova Upravnog odbora Fonda.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 8.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. _______ 2018.
KLASA:
URBROJ:
U Zagrebu, __. _______ 2018.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Ovim člankom se određuje svrha donošenja ovog Zakona, a to je prestanak važenja Zakona o Fondu za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 79/06).
Članak 2.
Ovim člankom se propisuje dan prestanka rada Fonda za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata.
Članak 3.
Ovim člankom se određuje pravna osoba koja preuzima poslove Fonda, a to je Zaklada hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.
Članak 4.
Ovim člankom se propisuje da Zaklada preuzima sva sredstva, prava i obveze Fonda danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 5.
Ovim člankom se utvrđuje da se ugovori o radu djelatnika Fonda raskidaju danom stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Člankom se propisuje obveza direktora Fonda i rok u kojemu treba podnijeti zahtjev za brisanje Fonda iz sudskog registra.
Članak 7.
Člankom se utvrđuje prestanak mandata direktora Fonda i članova Upravnog odbora Fonda.
Članak 8.
Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Naime, budući da su sva tri zakona u proceduri (novi Zakon o Fondu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, Zakon o prestanku važenja Fonda za stipendiranje hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djece hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata te Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Zakladi hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji), a međusobno su povezani odnosno odredbe jednoga se vežu na odredbe drugoga, datum stupanja na snagu treba im biti isti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja