SAVJETOVANJE O NACRTU PRIJEDLOGA ZAKONA O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a)Ocjena stanja
U okviru institucionalnog okvira kreiranog u svrhu provedbe instrumenata poticanja razvoja područnih i lokalnih samouprava razlikovala su se četiri kategorije potpomognutih područja – područja koja zaostaju u društveno-gospodarskog razvoju, ratom zahvaćena područja, otoci i brdsko-planinska područja. Poseban status definiran je za Grad Vukovar donošenjem Zakona o obnovi i razvoju Grada Vukovara 2001. godine (NN 44/01). Definiranjem navedenih područja kroz krovne zakone (Zakon o područjima posebne državne skrbi (NN 44/96, 57/96, 124/97, 78/99, 73/00,87/00, 127/00, 94/01 i 88/02, 42/05 i 90/05), Zakon o otocima (NN 34/99, 149/99, 32/02, 33/06), Zakon o brdsko-planinskim područjima (NN 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14), Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara (NN 44/01, 90/05) nastojalo se riješiti probleme uzrokovane društveno-gospodarskim zaostajanjem u razvoju, zaostajanje izazvano geografskim položajem te probleme područja koja su trpila izravne ratne štete. Kasnijom transformacijom regulatornog okvira u Zakonu o regionalnom razvoju 2010. godine mijenjaju se mehanizmi definiranja potpomognutih područja kao i sadržaj državnih intervencija, međutim, razmjer državnih pomoći ne mijenja svoj intenzitet.
Prvi Zakon o brdsko-planinskim područjima donesen je 2002. godine („Narodne novine“ broj 12/02), a slijedile su izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14. Zakonom o brdsko-planinskim područjima uređuju se poticajne mjere za demografsku obnovu, gospodarski rast i održivi razvitak, te stvaranje preduvjeta za rješavanje socijalnih prilika i podizanja životnog standarda stanovnika u brdsko-planinskim područjima. Brdsko-planinska područja određena su kao područja od interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske. Općine i gradovi koji imaju status brdsko planinskih područja taksativno su navedene u Zakonu.
Unatoč institucionalnim naporima koji su se očitovali kroz razne mjere državne pomoći: izravne kapitalne potpore lokalnim i područnim proračunima, povoljniji tretman u okviru sustava raspodjele zajedničkih poreza, porezne olakšice poreznim obveznicima, smanjivanje troškova poslovanja poduzetnicima te posebno poljoprivrednicima, poticajne mjere u području stambenog zbrinjavanja, poticajne mjere zapošljavanja i brojne druge, nisu se dogodila očekivana demografska i gospodarska pozitivna kretanja. Naprotiv, u gotovo svim područjima bilježe se kontinuirana negativna demografska, gospodarska te socijalna kretanja.
Praksa primjene Zakona o brdsko-planinskim područjima pokazala je da neka od pitanja koje uređuje ovaj zakon nisu pravno cjelovito te u provedbenom smislu učinkovito i koherentno riješena. Analiza i stanje gospodarskih, fiskalnih i demografskih kretanja ukazuje na važnost osmišljavanja izmjene zakonske podloge sa ciljem konvergencije razvojnih trendova i razvoja brdsko-planinskih područja.
Nastavno na gore iznijeto Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije izradilo je Nacrt prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima.
U razdoblju od 06.09.2017. – 20.09.2017. godine provedeno je javno savjetovanje putem portala e-Savjetovanje o obrascu Prethodne procjene za Nacrt prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima. Tijekom navedenog razdoblja u javnoj raspravi nije bilo očitovanja niti primjedbi na tekst.
Zakonom o brdsko-planinskim područjima kao dijelom opće politike regionalnog razvoja Republike Hrvatske uređuje se upravljanje razvojem brdsko-planinskih područja. Cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja je pridonijeti njihovu gospodarskom i svekolikom razvoju u skladu s njihovim posebnostima i načelima zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Nacrtom prijedloga Zakona predviđeno je redefiniranje obuhvata brdsko-planinskih područja, donošenje Programa razvoja brdsko-planinskog područja, Programa „Hrvatski planinski proizvod“ čiji je cilj poticanje proizvodnje i plasmana te promocija izvornih i inovativnih proizvoda tih područja, propisuje se uvođenje zelenih i održivih mjerila u postupku javne nabave s ciljem smanjenja potrošnje resursa, onečišćenja okoliša, jačanja izvornog domaćeg proizvoda te zadržavanje stanovništva na brdsko-planinskim područjima.
Tijekom travnja 2018. godine., Nacrt prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima zajedno s Iskazom o procjeni učinaka propisa dostavljen je na mišljenje nadležnim tijelima. Nakon zaprimljenih svih mišljenja nadležnih tijela Ministarstvo je izradilo tablicu koja sadrži prikaz primjedbi koje su prihvaćene kao i obrazloženje razloga u odnosu na primjedbe koje nisu prihvaćene.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Zakonom o brdsko-planinskim područjima redefinira se obuhvat brdsko-planinskih područja te uređuju sljedeća osnovna pitanja:
- jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije
- poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije
- kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima
- zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje naseljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju
- stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
- poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima
- poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
b)Posljedice koje će proisteći donošenjem ovog Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom želi se ojačati razvojni potencijal brdsko-planinskih područja. Cilj je sustavno djelovanje kroz mjere i politike koje bi omogućile gospodarski oporavak kroz rast i razvoj investicija, te sprečavanje iseljavanja stanovništva i smanjenje negativnog demografskog trenda.
III.OCJENA I IZVOR POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva za provođenje ovog zakona osigurati će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 061 - Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije na Aktivnosti K 758042.
IV.TEKST NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
DIO PRVI - OSNOVNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Zakonom kao dijelom opće politike regionalnog razvoja Republike Hrvatske utvrđuje se posebni cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja koja su, prema odredbama zakona kojim se uređuje regionalni razvoj, određena kao područja s razvojnim posebnostima.
Članak 2.
Cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja je pridonijeti njihovom gospodarskom i svekolikom razvoju u skladu s njihovim posebnostima i načelima zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Članak 3.
Republika Hrvatska, jedinice područne (regionalne) samouprave i jedinice lokalne samouprave te njihova tijela imaju dužnost osiguravati pretpostavke za jačanje konkurentnosti i ostvarenje vlastitih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja te poduzimati sve potrebne radnje radi ostvarenja cilja navedenog u članku 2. ovoga Zakona, a osobito one koje se odnose na:
- jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije
- poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije
- kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima
- zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje naseljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju
- stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
- poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima
- poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u svim dijelovima ovog Zakona, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 5.
Brdsko-planinska područja u smislu ovoga Zakona jesu područja od interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske radi poticanja demografske obnove, naseljavanja i stvaranja pretpostavki da se prirodni i drugi gospodarski resursi što kvalitetnije koriste za gospodarski razvoj ovih područja i Republike Hrvatske u cjelini, uz očuvanje biološke i krajobrazne raznolikosti.
Članak 6.
Upravljanje razvojem brdsko-planinskih područja provodi se uz zabranu svakog oblika diskriminacije i uvažavanje autonomije lokalne i područne (regionalne) samouprave te u skladu s načelima zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Članak 7.
(1) Pod brdsko-planinskim područjima razumijevaju se područja čija nadmorska visina, nagib vertikalna raščlanjenost terena te njima uvjetovane pedološke, klimatske i druge prirodne osobitosti predstavljaju otežane uvjete za život i rad stanovnika.
(2) Status pripadnosti brdsko-planinskim područjima utvrđuje se na razini jedinica lokalne samouprave.
(3) Jedinice lokalne samouprave koje na temelju odredbi ovog Zakona stječu status brdsko-planinskog područja razvrstavaju se u tri skupine prema geografskim obilježjima, prirodnim i drugim posebnostima iz stavka 1. ovog članka te prema indeksu razvijenosti određenom zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj:
- prvu skupinu čine jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka sa statusom potpomognutog područja i jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka koje su demografski posebno ugrožene
- drugu skupinu čine jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u trećoj i četvrtoj četvrtini iznadprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
- treću skupinu čine jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj i drugoj četvrtini iznadprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave.
(4) Status brdsko-planinskog područja u smislu ovog Zakona ne mogu ostvariti jedinice lokalne samouprave:
- koje su obuhvaćene posebnim propisom kojim se uređuje razvoj otoka
- koje se svojim teritorijem protežu uz morsku obalu i imaju gustoću naseljenosti veću od 20 stanovnika po kilometru kvadratnom.
(5) Jedinice lokalne samouprave koje imaju status potpomognutih područja kod ostvarivanja prava temeljem zakonskih i podzakonskih propisa, ostvaruju ono pravo koje je za njih povoljnije.
(6) Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva nadležnog za regionalni razvoj (u nastavku teksta: Ministarstvo) donosi Odluku o obuhvatu i razvrstavanju jedinica lokalne samouprave koje stječu status brdsko-planinskog područja.
DIO DRUGI - INSTITUCIONALNI OKVIR I UPRAVLJANJE
GLAVA I. - SREDIŠNJA RAZINA
Nositelj i sudionici
Članak 8.
Ministarstvo je nositelj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja.
Članak 9.
U pripremi i provedbi mjera, programa i projekata za razvoj brdsko-planinskih područja sudjeluju i druga središnja tijela državne uprave te druga javnopravna tijela koja svojim djelovanjem mogu znatnije pridonijeti njihovu razvoju.
GLAVA II. - RAZINA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak 10.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave nositelji su planiranja i upravljanja razvojem svoga područja.
Članak 11.
Pri planiranju i provedbi planova razvoja jedinice područne (regionalne) samouprave surađuju s jedinicama lokalne samouprave na svom području te drugim jedinicama područne (regionalne) samouprave.
DIO TREĆI - MJERE ZA RAZVOJ BRDSKO - PLANINSKIH PODRUČJA
Mjere i projekti za razvoj brdsko planinskih područja
Članak 12.
Mjere i projekti za razvoj brdsko-planinskih područja utvrđuju se Programom razvoja brdsko-planinskih područja (u nastavku teksta: Program), odredbama ovoga Zakona te drugih propisa čije su odredbe usmjerene na poticanje razvoja brdsko-planinskih područja.
Članak 13.
Središnja tijela državne uprave dužna su prilikom planiranja mjera i programa za razvoj upravnog područja iz svoje nadležnosti, ovisno o prirodi mjere i raspoloživim financijskim sredstvima, posebno voditi računa o učinku pojedine mjere na razvoj brdsko-planinskih područja uzimajući u obzir stupanj razvijenosti tih područja u skladu s zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Članak 14.
Ministarstvo je dužno koordinirati i pratiti učinkovitu provedbu mjera i programa iz članka 13. ovoga Zakona.
Članak 15.
Nositelji i sudionici razvoja brdsko-planinskih područja dužni su u svojim planovima i programima posebno predviđati sljedeće skupine mjera:
- demografske mjere
- gospodarske mjere
- fiskalne mjere
- socijalne mjere
- mjere jačanja administrativnih kapaciteta.
Program razvoja brdsko-planinskih područja
Članak 16.
Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva, donosi Program iz članka 12. ovog Zakona na razdoblje od četiri godine.
Članak 17.
Programom se utvrđuju mjere i projekti poticanja razvoja brdsko-planinskih područja, nositelji i sudionici njihove provedbe, opći kriteriji odabira projekata, provedbene aktivnosti, izvori sredstava te metodologija praćenja provedbe i vrednovanja pojedinih mjera.
Članak 18.
Središnja tijela državne uprave dužna su za upravno područje iz svoje nadležnosti, najkasnije u roku od 60 dana od donošenja državnog proračuna za određenu kalendarsku godinu, donijeti pojedinačne godišnje planove provedbe aktivnosti koje su predviđene Programom te o tome izvijestiti Ministarstvo.
Članak 19.
(1) Godišnji plan provedbe Programa sadrži plan provedbe pojedinih poticajnih mjera, aktivnosti, potrebna sredstva, izvore i način korištenja sredstava te metodologiju praćenja i izvještavanja.
(2) Godišnji plan provedbe aktivnosti koje su predviđene Programom donosi Ministarstvo na prijedlog središnjih tijela državne uprave u roku od 90 dana od dana donošenja državnog proračuna.
Fond za razvoj brdsko-planinskih područja
Članak 20.
Ministarstvo će u okviru svog proračunskog razdjela planirati aktivnost Fond za razvoj brdsko-planinskih područja u okviru kojeg će se financirati programi i projekti koji pridonose poticanju razvoja brdsko-planinskih područja, njihovoj gospodarskoj i socijalnoj revitalizaciji, jačanju socijalne kohezije i povećanju broja stanovnika te ostvarivanju koncepta održivog razvoja.
Članak 21.
Ministarstvo, sukladno proračunskim sredstvima osigurava stručnu i financijsku pomoć:
- za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
- za sufinanciranje provedbe razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima temeljno financiranim iz sredstava europskih strukturnih i investicijskih fondova i
- stručnu pomoć za prepoznavanje i optimalno korištenje vlastitog razvojnog potencijala.
Održiva proizvodnja i potrošnja
Članak 22.
(1) Ovim Zakonom potiče se uvođenje zelenih i održivih mjerila u postupku javne nabave, u smislu ekološki prihvatljivih roba, radova i usluga te usmjeravanje proizvodnje na specifične proizvode od sirovina i prirodnih bogatstava lokalnog područja.
(2) Cilj je politike održive proizvodnje i potrošnje smanjiti potrošnju resursa, onečišćenje okoliša, jačanje izvornog domaćeg proizvoda te zadržavanje stanovništva na brdsko-planinskim područjima.
Hrvatski planinski proizvod
Članak 23.
(1) Ministarstvo je nositelj Programa „Hrvatski planinski proizvod“.
(2) Cilj Programa „Hrvatski planinski proizvod“ je poticanje proizvodnje i plasmana te promocija izvornih i inovativnih proizvoda.
(3) Ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja će pravilnikom propisati način provođenja, mjere i aktivnosti Programa „Hrvatski planinski proizvod“.
Posebni kriteriji odabira projekata
Članak 24.
Nositelji i sudionici razvoja brdsko-planinskih područja dužni su razraditi posebne kriterije odabira te oblikovanje potpora za projekte na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova te drugih izvora.
Zapošljavanje i stambeno zbrinjavanje na brdsko-planinskim područjima
Članak 25.
Programom iz članka 12. ovog Zakona posebno će se utvrditi mjere kojima će se dodatno potaknuti zapošljavanje te stambeno zbrinjavanje osoba onih zanimanja koja pridonose poboljšanju kvalitete života na brdsko-planinskim područjima.
DIO ČETVRTI - PRAĆENJE I IZVJEŠTAVANJE
Članak 26.
Ministarstvo koordinira i prati provedbu Programa iz članka 12. ovog Zakona na razini koordinatora, a druga središnja tijela državne uprave i druga javnopravna tijela provode i prate provedbu aktivnosti i mjera za upravna područja iz svoje nadležnosti i njihov učinak na razvoj brdsko-planinskih područja.
Članak 27.
Središnja tijela državne uprave i druga javnopravna tijela dužna su na zahtjev Ministarstva dostaviti podatke koji su prikupljeni na temelju odredbe članka 26. ovog Zakona te najkasnije do 30. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu, podnijeti Ministarstvu izvješće o učincima provedbe Programa iz njihove nadležnosti.
Članak 28.
Ministarstvo podnosi Vladi Republike Hrvatske izvješće o učincima provedbe Programa, najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Članak 29.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
DIO PETI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 30.
(1) Odluku iz članka 7. stavka 6. ovog Zakona Vlada Republike Hrvatske donijet će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Program iz članka 12. ovog Zakona Vlada Republike Hrvatske donijet će se u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
(3) Pravilnik iz članka 23. stavka 3. ministar nadležan za regionalni razvoj donijet će u roku od 6 mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 31.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o brdsko-planinskim područjima (»Narodnim novine« 12/2002., 32/2002., 117/2003., 42/2005., 90/2005., 80/2008., 148/2013. i 147/2014.).
Članak 32.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
OBRAZLOŽENJE ODREDBI NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
Uz članak 1.
Odredbom ovog članka utvrđuje se posebni cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja određenih kao područja s razvojnim posebnostima.
Uz članak 2.
Odredbom ovog članka definira se temeljni cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja.
Uz članak 3.
Odredbom ovog članka određuju se dionici koji su dužni osiguravati pretpostavke za jačanje konkurentnosti i ostvarenje vlastitih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja te poduzimati sve potrebne radnje radi ostvarenja cilja navedenog u članku 2. ovoga Zakona, a osobito one koje se odnose na jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije; poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije; kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima; zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje naseljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju; stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova; poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima; poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
Uz članak 4.
Odredbom ovog članka definira se rodno značenje pojma, odnosno primjena neutralnosti rodnog izraza u svrhu isključivanja bilo kakvog oblika diskriminacije.
Uz članak 5.
Odredbom ovog članka definiraju se brdsko-planinska područja kao i cilj donošenja Zakona o istima.
Uz članak 6.
Odredbom ovog članka propisuje se zabrana svakog oblika diskriminacije i uvažavanje autonomije lokalne i područne (regionalne) samouprave zajamčene člankom 4. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske.
Uz članak 7.
Odredbom stavka 1. ovog članka definiraju se posebnosti koje određuju brdsko-planinska područja. Stavcima 2.–5. ovog članka određuje se status pripadnosti brdsko-planinskim područjima, kriteriji za razvrstavanje te jedinice lokalne samouprave koje mogu ostvariti status brdsko-planinskog područja kao i mogućnost ostvarivanja prava koje je za njih povoljnije. U stavku 6. ovog članka propisuje se da Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva donosi Odluku o obuhvatu brdsko-planinskog područja.
Uz članak 8.
Odredbom ovog članka definira se nositelj upravljana razvojem brdsko-planinskih područja.
Uz članak 9.
Odredbom ovog članka propisuje se uključivanje svih potrebnih dionika u pripremi i provedbi mjera, programa i projekata za razvoj područja na koje se ovaj Zakon odnosi, a koji svojim djelovanjem mogu znatnije pridonijeti njihovu razvoju.
Uz članak 10.
Odredbom ovog članka definiraju se nositelji planiranja i upravljana razvojem područja jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave.
Uz članak 11.
Odredbom ovog članka propisuje se suradnja jedinice područne (regionalne) samouprave s jedinicama lokalne samouprave na svom području te drugim jedinicama područne (regionalne) samouprave prilikom planiranja i provedbe planova razvoja.
Uz članak 12.
Odredbom ovog članka propisuje se naziv Programa u kojem će biti utvrđene mjere i projekti za razvoj brdsko-planinskih područja.
Uz članak 13.
Odredbom ovog članka propisuje se obveza središnjih tijela državne uprave da prilikom planiranja mjera i programa za razvoj upravnog područja iz svoje nadležnosti, ovisno o prirodi mjere i raspoloživim financijskim sredstvima, posebno vode računa o učinku pojedine mjere na razvoj brdsko-planinskih područja uzimajući u obzir stupanj razvijenosti tih područja u skladu s posebnim zakonom.
Uz članak 14.
Odredbom ovog članka propisuje se nadležno tijelo za koordinaciju i praćenje učinkovite provedbe mjera i programa iz članka 13. ovog Zakona.
Uz članak 15.
Odredbom ovog članka propisuje se da su nositelji i sudionici razvoja brdsko-planinskih područja dužni u svojim planovima i programima posebno predvidjeti demografske, gospodarske i socijalne mjere te mjere jačanja administrativnih kapaciteta.
Uz članak 16.
Odredbom ovog članka propisuje se da Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva, donosi Program razvoja brdsko-planinskih područja navedenog u članku 12. ovog Zakona
Uz članak 17.
Odredbom ovog članka propisuje se da se Programom razvoja brdsko-planinskih područja utvrđuju mjere i projekti poticanja razvoja brdsko-planinskih područja, nositelji njihove provedbe, opći kriteriji odabira projekata, provedbene aktivnosti, izvori sredstava te metodologija praćenja provedbe i vrednovanja pojedinih mjera.
Uz članak 18.
Odredbom ovog članka propisuje se rok za donošenje pojedinačnih godišnjih planova provedbe aktivnosti koje su predviđene Programom, a koja su središnja tijela državne uprave dužna donijeti za upravno područje iz svoje nadležnosti te su u obvezi izvještavanja Ministarstva o istom.
Uz članak 19.
Odredbom ovog članka propisuje se sadržaj Godišnjeg plana provedbe Programa, tijelo zaduženo za donošenje kao i rok donošenja.
Uz članak 20.
Odredbom ovog članka propisuje se planiranje aktivnosti unutar proračunskog razdjela Ministarstva, pod nazivom Fond za razvoj brdsko-planinskih područja iz kojeg će se financirati programi i projekti koji pridonose održivom razvoju lokalne zajednice u smislu poboljšanja dostupnosti lokalne infrastrukture te gospodarskoj, socijalnoj i demografskoj revitalizaciji brdsko-planinskih područja naročito područja od posebne demografske skrbi s ciljem uravnoteženog regionalnoga razvoja.
Uz članak 21.
Odredbom ovog članka propisuje se da Ministarstvo sukladno proračunskim mogućnostima osigurava stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova; za sufinanciranje provedbe razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima temeljno financiranim iz sredstava europskih strukturnih i investicijskih fondova i stručnu pomoć za prepoznavanje i optimalno korištenje vlastitog razvojnog potencijala.
Uz članak 22.
Odredbom ovog članka propisuje se poticanje uvođenja zelenih i održivih mjerila u postupku javne nabave, u smislu ekološki prihvatljivih roba, radova i usluga te usmjeravanje proizvodnje na specifične proizvode od sirovina i prirodnih bogatstava lokalnog područja. Održivom proizvodnjom i potrošnjom smanjiti će se potrošnja resursa, onečišćenje okoliša, jačanje izvornog domaćeg proizvoda te zadržavanje stanovništva na brdsko-planinskim područjima.
Uz članak 23.
Odredbom stavaka 1. i 2. ovog članka propisuje se Program „Hrvatski planinski proizvod“ kao i nositelj Programa s ciljem poticanja proizvodnje i plasmana te promocije izvornih i inovativnih proizvoda. U stavku 3. istog članka propisuje se da će način provođenja, mjere i aktivnosti Programa „Hrvatski planinski proizvod“ biti utvrđene Pravilnikom kojeg donosi ministar.
Uz članak 24.
Odredbom ovog članka propisuje se dužnost nositelja i sudionika razvoja brdsko-planinskih područja za razradu posebnih kriterija odabira te oblikovanja potpora za projekte na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova te drugih izvora.
Uz članak 25.
Odredbom ovog članka propisuje se da će se Programom iz članka 12. posebno utvrditi mjere kojima će se dodatno potaknuti zapošljavanje i stambeno zbrinjavanje osoba onih zanimanja koja pridonose poboljšanju kvalitete života na brdsko-planinskim područjima.
Uz članak 26.
Odredbom ovog članka propisuje se nadležno tijelo za koordiniranje i praćenje provedbe Programa iz članka 12. ovog Zakona kao i nadležno tijelo za provedbu i praćenje provedbe aktivnosti i mjera te njihov učinak na razvoj brdsko-planinskih područja.
Uz članak 27.
Odredbom ovog članka propisuje se rok za dostavu podataka prikupljenih na temelju odredbe članka 26. ovog Zakona. Također je propisano tijelo kojemu se dostavlja izvješće o učincima provedbe Programa sukladno nadležnosti.
Uz članak 28.
Odredbom ovog članka propisuje se rok u kojem Ministarstvo podnosi Vladi Republike Hrvatske izvješće o učincima provedbe Programa.
Uz članak 29.
Odredbom ovog članka propisuje se tijelo koje provodi nadzor nad provedbom ovog Zakona.
Uz članak 30.
Odredbom stavaka 1.- 4. ovog članka propisuju se rokovi za donošenje Odluke iz članka 7. stavka 6., Programa iz članka 12., Pravilnika iz članka 23. stavka 3. i članka 25. stavka 3., ovoga Zakona.
Uz članak 31.
Odredbom ovog članka propisuje se da danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o brdsko-planinskim područjima (»Narodnim novine« 12/2002., 32/2002., 117/2003., 42/2005., 90/2005., 80/2008., 148/2013. i 147/2014.).
Uz članak 32.
Odredbom ovog članka propisuje se dan stupanja na snagu ovog Zakona.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o brdsko-planinskim područjima
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Naziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016-2020.
Opis mjere: 8.1. Održivi razvoj općina, gradova i županija
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Uporište za izradu Zakona o brdsko-planinskim područjima je u Programu Vlade Republike Hrvatske za razdoblje 2016.-2020. godine u dijelu koji se odnosi na poticanje ravnomjernog regionalnog razvoja svih krajeva (poglavlje 8), a kojim je predviđena izrada novog Zakona o brdsko-planinskim područjima.
Problematika brdsko-planinskih područja do sada se uređivala u okviru Zakona o brdsko-planinskim područjima donesenog 2002. godine („Narodne novine“ broj 12/02), a slijedile su izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14. Općine i gradovi koji imaju status brdsko-planinskih područja taksativno su navedeni u Zakonu. Kriterij za stjecanje statusa brdsko-planinskog područja odnose se na nadmorsku visinu, nagib i raščlanjenost terena te dodatne uvjete.
Brdsko-planinska područja su područja od posebnog interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske radi poticanja demografske obnove, naseljavanja i stvaranja preduvjeta da se prirodni i drugi gospodarski resursi što kvalitetnije koriste za gospodarski razvoj ovih područja i Republike Hrvatske u cjelini, uz očuvanje biološke i krajobrazne raznolikosti.
Praksa primjene postojećeg Zakona o brdsko-planinskim područjima pokazala je da neka od pitanja koje uređuje ovaj zakon nisu pravno cjelovito te u provedbenom smislu učinkovito i koherentno riješena što nije ponudilo zadovoljavajuća rješenja u cilju otklanjanja problema zaostajanja u razvoju brdsko-planinskih područja. Stoga je od presudne važnosti osmišljavanje nove zakonske podloge koja bi kroz realizaciju gospodarskih, demografskih, socijalnih mjera doprinijela revitalizaciji brdsko-planinskih područja s ciljem poboljšanja razvojnih trendova i razvoja tih područja. Gotovo u svim navedenim područjima bilježe se kontinuirana negativna demografska, gospodarska te socijalna kretanja.
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije kao nositelj politike regionalnoga razvoja pristupilo je izradi novog Zakona o brdsko-planinskim područjima u cilju održivog razvoja brdsko-planinskih područja.
Cilj novog zakona je redefiniranje obuhvata brdsko-planinskih područja, gdje će osim geomorfoloških značajki na stjecanje statusa utjecati i stupanj razvijenosti pojedinih jedinica lokalne samouprave te će se osigurati podloga za njihov gospodarski i svekoliki razvoj u skladu s njihovim posebnostima i načelima posebnog zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Novim Zakonom o brdsko-planinskim područjima uređuju se poticajne mjere za demografsku obnovu, gospodarski rast i održivi razvitak, te stvaranje preduvjeta za rješavanje socijalnih pri lika i podizanja životnog standarda stanovnika u brdsko-planinskim područjima.
Temeljem novog Zakona donijet će se Program razvoja brdsko-planinskih područja u kojem u će biti utvrđene mjere i projekti poticanja razvoja brdsko-planinskih područja, nositelji njihove provedbe, provedbene aktivnosti, izvori sredstava te metodologija praćenja provedbe i vrednovanja pojedinih mjera.
Središnja tijela državne uprave će prilikom planiranja mjera i programa za razvoj upravnog područja iz svoje nadležnosti posebno voditi računa i predvidjeti mjere i učinke na razvoj brdsko-planinskih područja.
Razvoj brdsko-planinskih područja poticati će se sljedećim skupinama mjera: demografske mjere, gospodarske mjere, socijalne mjere te mjerama jačanja administrativnih kapaciteta.
Zakonom će se uređivati sljedeća pitanja:
jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije
poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije
kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima
zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje nas eljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima
poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
razrada posebnih kriterija odabira te oblikovanje potpora za projekte s brdsko-planinskih područja, demografski ugroženih i rijetko naseljenih područja kod dodjele sredstava (ESI fondovi i dr.)
poticanje proizvodnje i plasmana brdsko-planinskih proizvoda kroz Program ,,Hrvatski planinski proizvod''
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije će u okviru svog proračunskog razdjela planirati aktivnost Fond za razvoj brdsko-planinskih područja u okviru kojega će se financirati programi i projekti koji pridonose poticanju razvoja brdsko-planinskih područja, njihovoj gospodarskoj i socijalnoj revitalizaciji tih područja.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Prepoznata je problematika depopulacije udaljenih (perifernih) ruralnih područja koja su suočena s nizom demografskih izazova. Zadnja dva popisa stanovništva 2001. i 2011. godine ukazuje na jaku depopulaciju stanovništva. Starenje i iseljavanje su vrlo ozbiljni problemi koji dovode do smanjenja operativnosti u poslovnoj zajednici. Nedostatak odgovarajuće radne snage, kako kvalitativno tako i kvantitativno, može odbiti potencijalne investicije. Udaljena slabije dostupna ruralna područja suočena su s depopulacijom i poteškoćama u zadržavanju dobne strukture pogodne za radnu funkciju te razine usluga i funkcija od općega gospodarskog interesa.
Jedan od najvažnijih ciljeva prijedloga zakona je omogućiti platformu za donošenje mjera poticaja demografske obnove budući da se negativna demografska kretanja smatraju najvažnijim prediktorom negativnih razvojnih kretanja u dugom roku. Demografski činitelji smatraju se najznačajnijim odrednicom socijalnih kriterija te se prijedlogom Zakona nastoji osigurati podloga za jačanje konkurentnosti i ostvarivanjem razvojnog potencijala brdsko-planinskih područja kreiranjem novih politika mjera i uvjeta za daljnji rast i razvoj ovih područja.
Demografska kretanja su postala značajni ograničavajući čimbenik na ukupnom teritoriju Republike Hrvatske, a posebice na brdsko-planinskim područjima. Zbog toga je provođenje demografskih mjera od izuzetnog značaja za ublažavanje procesa starenja stanovništva, pražnjenja pojedinačnih lokaliteta te poticanje ukupne gospodarske i društvene aktivnosti na brdsko-planinskim područjima.
Provođenjem mjera i aktivnosti koje će se utvrditi Programom razvoja brdsko-planinskih područja cilj je poboljšati demografska kretanja i trendove u pozitivnom smislu.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.1.
Moguće opcije javnih politika
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija javnih politika za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga nenormativnog rješenja i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja.
Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju »ne poduzimati ništa«. Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, ovisno o trendovima, nastaviti i dalje, bez poduzimanja daljnjih normativnih koraka od strane stručnog nositelja. To znači da državna intervencija kroz propise nije potrebna. U slučaju važećeg propisa, opcija »ne poduzimati ništa« obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa.
Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema kroz samoregulaciju unutar strukovnih organizacija i poslovnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, smjernice, dobre prakse, edukacije za dobrovoljne standarde kvalitete, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez državne intervencije kroz zakonodavstvo.
Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnom MSP testu.
Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
Kao prijedlog normativnog rješenja uzima se u obzir donošenje novog Zakona o brdsko-planinskim područjima.
4.2.
Ocjena i opcije
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
1
1
Opcija 2.
1
1
Opcija 3.
1
1
Opcija 4.
1
+
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na nacrt prijedloga zakona i Iskaz o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Iskaz o procjeni učinaka propisa i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Izrada novog Zakona o brdsko-planinskim područjima predstavlja optimalno normativno rješenje i sveobuhvatnu pravnu podlogu za provođenje mjera i programa na brdsko-planinskim područjima u cilju društveno-gospodarskog razvoja tih područja.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Temeljem provedenih analiza moguće je očekivati da će se prvi očekivani učinci Zakona realizirati u roku od godine dana od donošenja Programa razvoja brdsko-planinskih područja iz članka 16. Nacrta prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima. Mjere i projekti će se utvrditi Programom tako da samo praćenje provedbe ovisi o donošenju Programa kao i suradnji drugih središnjih tijela državne uprave i javnopravnih tijela. Indikator za uspješnost je broj realiziranih mjera i projekata na brdsko-planinskim područjima uvažavajući ciljeve iz članka 2. i 3. Nacrta prijedloga Zakona. Rezultat učinka bit će saglediv nakon isteka trajanja projekata (najviše 3 godine), a učinci Zakona će biti sagledivi tek s vremenskim odmakom uzimajući u obzir i učinke drugih mjera i potpora koje stoje na raspolaganju kako bi se upotpunio proces razvoja brdsko-planinskih područja.
9.
PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
MINISTRICA
Gabrijela Žalac, dipl. oec.
Datum: 07. lipnja 2018.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
SAVJETOVANJE O NACRTU PRIJEDLOGA ZAKONA O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
U okviru institucionalnog okvira kreiranog u svrhu provedbe instrumenata poticanja razvoja područnih i lokalnih samouprava razlikovala su se četiri kategorije potpomognutih područja – područja koja zaostaju u društveno-gospodarskog razvoju, ratom zahvaćena područja, otoci i brdsko-planinska područja. Poseban status definiran je za Grad Vukovar donošenjem Zakona o obnovi i razvoju Grada Vukovara 2001. godine (NN 44/01). Definiranjem navedenih područja kroz krovne zakone (Zakon o područjima posebne državne skrbi (NN 44/96, 57/96, 124/97, 78/99, 73/00,87/00, 127/00, 94/01 i 88/02, 42/05 i 90/05), Zakon o otocima (NN 34/99, 149/99, 32/02, 33/06), Zakon o brdsko-planinskim područjima (NN 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14), Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara (NN 44/01, 90/05) nastojalo se riješiti probleme uzrokovane društveno-gospodarskim zaostajanjem u razvoju, zaostajanje izazvano geografskim položajem te probleme područja koja su trpila izravne ratne štete. Kasnijom transformacijom regulatornog okvira u Zakonu o regionalnom razvoju 2010. godine mijenjaju se mehanizmi definiranja potpomognutih područja kao i sadržaj državnih intervencija, međutim, razmjer državnih pomoći ne mijenja svoj intenzitet.
Prvi Zakon o brdsko-planinskim područjima donesen je 2002. godine („Narodne novine“ broj 12/02), a slijedile su izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14. Zakonom o brdsko-planinskim područjima uređuju se poticajne mjere za demografsku obnovu, gospodarski rast i održivi razvitak, te stvaranje preduvjeta za rješavanje socijalnih prilika i podizanja životnog standarda stanovnika u brdsko-planinskim područjima. Brdsko-planinska područja određena su kao područja od interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske. Općine i gradovi koji imaju status brdsko planinskih područja taksativno su navedene u Zakonu.
Unatoč institucionalnim naporima koji su se očitovali kroz razne mjere državne pomoći: izravne kapitalne potpore lokalnim i područnim proračunima, povoljniji tretman u okviru sustava raspodjele zajedničkih poreza, porezne olakšice poreznim obveznicima, smanjivanje troškova poslovanja poduzetnicima te posebno poljoprivrednicima, poticajne mjere u području stambenog zbrinjavanja, poticajne mjere zapošljavanja i brojne druge, nisu se dogodila očekivana demografska i gospodarska pozitivna kretanja. Naprotiv, u gotovo svim područjima bilježe se kontinuirana negativna demografska, gospodarska te socijalna kretanja.
Praksa primjene Zakona o brdsko-planinskim područjima pokazala je da neka od pitanja koje uređuje ovaj zakon nisu pravno cjelovito te u provedbenom smislu učinkovito i koherentno riješena. Analiza i stanje gospodarskih, fiskalnih i demografskih kretanja ukazuje na važnost osmišljavanja izmjene zakonske podloge sa ciljem konvergencije razvojnih trendova i razvoja brdsko-planinskih područja.
Nastavno na gore iznijeto Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije izradilo je Nacrt prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima.
U razdoblju od 06.09.2017. – 20.09.2017. godine provedeno je javno savjetovanje putem portala e-Savjetovanje o obrascu Prethodne procjene za Nacrt prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima. Tijekom navedenog razdoblja u javnoj raspravi nije bilo očitovanja niti primjedbi na tekst.
Zakonom o brdsko-planinskim područjima kao dijelom opće politike regionalnog razvoja Republike Hrvatske uređuje se upravljanje razvojem brdsko-planinskih područja. Cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja je pridonijeti njihovu gospodarskom i svekolikom razvoju u skladu s njihovim posebnostima i načelima zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Nacrtom prijedloga Zakona predviđeno je redefiniranje obuhvata brdsko-planinskih područja, donošenje Programa razvoja brdsko-planinskog područja, Programa „Hrvatski planinski proizvod“ čiji je cilj poticanje proizvodnje i plasmana te promocija izvornih i inovativnih proizvoda tih područja, propisuje se uvođenje zelenih i održivih mjerila u postupku javne nabave s ciljem smanjenja potrošnje resursa, onečišćenja okoliša, jačanja izvornog domaćeg proizvoda te zadržavanje stanovništva na brdsko-planinskim područjima.
Tijekom travnja 2018. godine., Nacrt prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima zajedno s Iskazom o procjeni učinaka propisa dostavljen je na mišljenje nadležnim tijelima. Nakon zaprimljenih svih mišljenja nadležnih tijela Ministarstvo je izradilo tablicu koja sadrži prikaz primjedbi koje su prihvaćene kao i obrazloženje razloga u odnosu na primjedbe koje nisu prihvaćene.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Zakonom o brdsko-planinskim područjima redefinira se obuhvat brdsko-planinskih područja te uređuju sljedeća osnovna pitanja:
- jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije
- poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije
- kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima
- zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje naseljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju
- stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
- poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima
- poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
b) Posljedice koje će proisteći donošenjem ovog Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom želi se ojačati razvojni potencijal brdsko-planinskih područja. Cilj je sustavno djelovanje kroz mjere i politike koje bi omogućile gospodarski oporavak kroz rast i razvoj investicija, te sprečavanje iseljavanja stanovništva i smanjenje negativnog demografskog trenda.
III. OCJENA I IZVOR POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva za provođenje ovog zakona osigurati će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 061 - Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije na Aktivnosti K 758042.
IV. TEKST NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O BRDSKO-PLANINSKIM PODRUČJIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
DIO PRVI - OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 1.
Ovim Zakonom kao dijelom opće politike regionalnog razvoja Republike Hrvatske utvrđuje se posebni cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja koja su, prema odredbama zakona kojim se uređuje regionalni razvoj, određena kao područja s razvojnim posebnostima.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 2.
Cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja je pridonijeti njihovom gospodarskom i svekolikom razvoju u skladu s njihovim posebnostima i načelima zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 3.
Republika Hrvatska, jedinice područne (regionalne) samouprave i jedinice lokalne samouprave te njihova tijela imaju dužnost osiguravati pretpostavke za jačanje konkurentnosti i ostvarenje vlastitih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja te poduzimati sve potrebne radnje radi ostvarenja cilja navedenog u članku 2. ovoga Zakona, a osobito one koje se odnose na:
- jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije
- poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije
- kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima
- zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje naseljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju
- stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
- poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima
- poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u svim dijelovima ovog Zakona, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 5.
Brdsko-planinska područja u smislu ovoga Zakona jesu područja od interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske radi poticanja demografske obnove, naseljavanja i stvaranja pretpostavki da se prirodni i drugi gospodarski resursi što kvalitetnije koriste za gospodarski razvoj ovih područja i Republike Hrvatske u cjelini, uz očuvanje biološke i krajobrazne raznolikosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 6.
Upravljanje razvojem brdsko-planinskih područja provodi se uz zabranu svakog oblika diskriminacije i uvažavanje autonomije lokalne i područne (regionalne) samouprave te u skladu s načelima zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 7.
(1) Pod brdsko-planinskim područjima razumijevaju se područja čija nadmorska visina, nagib vertikalna raščlanjenost terena te njima uvjetovane pedološke, klimatske i druge prirodne osobitosti predstavljaju otežane uvjete za život i rad stanovnika.
(2) Status pripadnosti brdsko-planinskim područjima utvrđuje se na razini jedinica lokalne samouprave.
(3) Jedinice lokalne samouprave koje na temelju odredbi ovog Zakona stječu status brdsko-planinskog područja razvrstavaju se u tri skupine prema geografskim obilježjima, prirodnim i drugim posebnostima iz stavka 1. ovog članka te prema indeksu razvijenosti određenom zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj:
- prvu skupinu čine jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka sa statusom potpomognutog područja i jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka koje su demografski posebno ugrožene
- drugu skupinu čine jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u trećoj i četvrtoj četvrtini iznadprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
- treću skupinu čine jedinice lokalne samouprave iz stavka 1. ovog članka koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj i drugoj četvrtini iznadprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave.
(4) Status brdsko-planinskog područja u smislu ovog Zakona ne mogu ostvariti jedinice lokalne samouprave:
- koje su obuhvaćene posebnim propisom kojim se uređuje razvoj otoka
- koje se svojim teritorijem protežu uz morsku obalu i imaju gustoću naseljenosti veću od 20 stanovnika po kilometru kvadratnom.
(5) Jedinice lokalne samouprave koje imaju status potpomognutih područja kod ostvarivanja prava temeljem zakonskih i podzakonskih propisa, ostvaruju ono pravo koje je za njih povoljnije.
(6) Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva nadležnog za regionalni razvoj (u nastavku teksta: Ministarstvo) donosi Odluku o obuhvatu i razvrstavanju jedinica lokalne samouprave koje stječu status brdsko-planinskog područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
DIO DRUGI - INSTITUCIONALNI OKVIR I UPRAVLJANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
GLAVA I. - SREDIŠNJA RAZINA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Nositelj i sudionici
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 8.
Ministarstvo je nositelj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 9.
U pripremi i provedbi mjera, programa i projekata za razvoj brdsko-planinskih područja sudjeluju i druga središnja tijela državne uprave te druga javnopravna tijela koja svojim djelovanjem mogu znatnije pridonijeti njihovu razvoju.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
GLAVA II. - RAZINA LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 10.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave nositelji su planiranja i upravljanja razvojem svoga područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 11.
Pri planiranju i provedbi planova razvoja jedinice područne (regionalne) samouprave surađuju s jedinicama lokalne samouprave na svom području te drugim jedinicama područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
DIO TREĆI - MJERE ZA RAZVOJ BRDSKO - PLANINSKIH PODRUČJA
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Mjere i projekti za razvoj brdsko planinskih područja
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 12.
Mjere i projekti za razvoj brdsko-planinskih područja utvrđuju se Programom razvoja brdsko-planinskih područja (u nastavku teksta: Program), odredbama ovoga Zakona te drugih propisa čije su odredbe usmjerene na poticanje razvoja brdsko-planinskih područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 13.
Središnja tijela državne uprave dužna su prilikom planiranja mjera i programa za razvoj upravnog područja iz svoje nadležnosti, ovisno o prirodi mjere i raspoloživim financijskim sredstvima, posebno voditi računa o učinku pojedine mjere na razvoj brdsko-planinskih područja uzimajući u obzir stupanj razvijenosti tih područja u skladu s zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 14.
Ministarstvo je dužno koordinirati i pratiti učinkovitu provedbu mjera i programa iz članka 13. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 15.
Nositelji i sudionici razvoja brdsko-planinskih područja dužni su u svojim planovima i programima posebno predviđati sljedeće skupine mjera:
- demografske mjere
- gospodarske mjere
- fiskalne mjere
- socijalne mjere
- mjere jačanja administrativnih kapaciteta.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Program razvoja brdsko-planinskih područja
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 16.
Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva, donosi Program iz članka 12. ovog Zakona na razdoblje od četiri godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 17.
Programom se utvrđuju mjere i projekti poticanja razvoja brdsko-planinskih područja, nositelji i sudionici njihove provedbe, opći kriteriji odabira projekata, provedbene aktivnosti, izvori sredstava te metodologija praćenja provedbe i vrednovanja pojedinih mjera.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 18.
Središnja tijela državne uprave dužna su za upravno područje iz svoje nadležnosti, najkasnije u roku od 60 dana od donošenja državnog proračuna za određenu kalendarsku godinu, donijeti pojedinačne godišnje planove provedbe aktivnosti koje su predviđene Programom te o tome izvijestiti Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 19.
(1) Godišnji plan provedbe Programa sadrži plan provedbe pojedinih poticajnih mjera, aktivnosti, potrebna sredstva, izvore i način korištenja sredstava te metodologiju praćenja i izvještavanja.
(2) Godišnji plan provedbe aktivnosti koje su predviđene Programom donosi Ministarstvo na prijedlog središnjih tijela državne uprave u roku od 90 dana od dana donošenja državnog proračuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Fond za razvoj brdsko-planinskih područja
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 20.
Ministarstvo će u okviru svog proračunskog razdjela planirati aktivnost Fond za razvoj brdsko-planinskih područja u okviru kojeg će se financirati programi i projekti koji pridonose poticanju razvoja brdsko-planinskih područja, njihovoj gospodarskoj i socijalnoj revitalizaciji, jačanju socijalne kohezije i povećanju broja stanovnika te ostvarivanju koncepta održivog razvoja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 21.
Ministarstvo, sukladno proračunskim sredstvima osigurava stručnu i financijsku pomoć:
- za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
- za sufinanciranje provedbe razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima temeljno financiranim iz sredstava europskih strukturnih i investicijskih fondova i
- stručnu pomoć za prepoznavanje i optimalno korištenje vlastitog razvojnog potencijala.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Održiva proizvodnja i potrošnja
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 22.
(1) Ovim Zakonom potiče se uvođenje zelenih i održivih mjerila u postupku javne nabave, u smislu ekološki prihvatljivih roba, radova i usluga te usmjeravanje proizvodnje na specifične proizvode od sirovina i prirodnih bogatstava lokalnog područja.
(2) Cilj je politike održive proizvodnje i potrošnje smanjiti potrošnju resursa, onečišćenje okoliša, jačanje izvornog domaćeg proizvoda te zadržavanje stanovništva na brdsko-planinskim područjima.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Hrvatski planinski proizvod
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 23.
(1) Ministarstvo je nositelj Programa „Hrvatski planinski proizvod“.
(2) Cilj Programa „Hrvatski planinski proizvod“ je poticanje proizvodnje i plasmana te promocija izvornih i inovativnih proizvoda.
(3) Ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja će pravilnikom propisati način provođenja, mjere i aktivnosti Programa „Hrvatski planinski proizvod“.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Posebni kriteriji odabira projekata
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 24.
Nositelji i sudionici razvoja brdsko-planinskih područja dužni su razraditi posebne kriterije odabira te oblikovanje potpora za projekte na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova te drugih izvora.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Zapošljavanje i stambeno zbrinjavanje na brdsko-planinskim područjima
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 25.
Programom iz članka 12. ovog Zakona posebno će se utvrditi mjere kojima će se dodatno potaknuti zapošljavanje te stambeno zbrinjavanje osoba onih zanimanja koja pridonose poboljšanju kvalitete života na brdsko-planinskim područjima.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
DIO ČETVRTI - PRAĆENJE I IZVJEŠTAVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 26.
Ministarstvo koordinira i prati provedbu Programa iz članka 12. ovog Zakona na razini koordinatora, a druga središnja tijela državne uprave i druga javnopravna tijela provode i prate provedbu aktivnosti i mjera za upravna područja iz svoje nadležnosti i njihov učinak na razvoj brdsko-planinskih područja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 27.
Središnja tijela državne uprave i druga javnopravna tijela dužna su na zahtjev Ministarstva dostaviti podatke koji su prikupljeni na temelju odredbe članka 26. ovog Zakona te najkasnije do 30. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu, podnijeti Ministarstvu izvješće o učincima provedbe Programa iz njihove nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 28.
Ministarstvo podnosi Vladi Republike Hrvatske izvješće o učincima provedbe Programa, najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 29.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
DIO PETI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 30.
(1) Odluku iz članka 7. stavka 6. ovog Zakona Vlada Republike Hrvatske donijet će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Program iz članka 12. ovog Zakona Vlada Republike Hrvatske donijet će se u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
(3) Pravilnik iz članka 23. stavka 3. ministar nadležan za regionalni razvoj donijet će u roku od 6 mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 31.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o brdsko-planinskim područjima ( »Narodnim novine« 12/2002., 32/2002., 117/2003., 42/2005., 90/2005., 80/2008., 148/2013. i 147/2014.).
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
Članak 32.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
OBRAZLOŽENJE ODREDBI NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
Uz članak 1.
Odredbom ovog članka utvrđuje se posebni cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja određenih kao područja s razvojnim posebnostima.
Uz članak 2.
Odredbom ovog članka definira se temeljni cilj upravljanja razvojem brdsko-planinskih područja.
Uz članak 3.
Odredbom ovog članka određuju se dionici koji su dužni osiguravati pretpostavke za jačanje konkurentnosti i ostvarenje vlastitih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja te poduzimati sve potrebne radnje radi ostvarenja cilja navedenog u članku 2. ovoga Zakona, a osobito one koje se odnose na jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije; poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije; kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima; zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje naseljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju; stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova; poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima; poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
Uz članak 4.
Odredbom ovog članka definira se rodno značenje pojma, odnosno primjena neutralnosti rodnog izraza u svrhu isključivanja bilo kakvog oblika diskriminacije.
Uz članak 5.
Odredbom ovog članka definiraju se brdsko-planinska područja kao i cilj donošenja Zakona o istima.
Uz članak 6.
Odredbom ovog članka propisuje se zabrana svakog oblika diskriminacije i uvažavanje autonomije lokalne i područne (regionalne) samouprave zajamčene člankom 4. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske.
Uz članak 7.
Odredbom stavka 1. ovog članka definiraju se posebnosti koje određuju brdsko-planinska područja. Stavcima 2.–5. ovog članka određuje se status pripadnosti brdsko-planinskim područjima, kriteriji za razvrstavanje te jedinice lokalne samouprave koje mogu ostvariti status brdsko-planinskog područja kao i mogućnost ostvarivanja prava koje je za njih povoljnije. U stavku 6. ovog članka propisuje se da Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva donosi Odluku o obuhvatu brdsko-planinskog područja.
Uz članak 8.
Odredbom ovog članka definira se nositelj upravljana razvojem brdsko-planinskih područja.
Uz članak 9.
Odredbom ovog članka propisuje se uključivanje svih potrebnih dionika u pripremi i provedbi mjera, programa i projekata za razvoj područja na koje se ovaj Zakon odnosi, a koji svojim djelovanjem mogu znatnije pridonijeti njihovu razvoju.
Uz članak 10.
Odredbom ovog članka definiraju se nositelji planiranja i upravljana razvojem područja jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave.
Uz članak 11.
Odredbom ovog članka propisuje se suradnja jedinice područne (regionalne) samouprave s jedinicama lokalne samouprave na svom području te drugim jedinicama područne (regionalne) samouprave prilikom planiranja i provedbe planova razvoja.
Uz članak 12.
Odredbom ovog članka propisuje se naziv Programa u kojem će biti utvrđene mjere i projekti za razvoj brdsko-planinskih područja.
Uz članak 13.
Odredbom ovog članka propisuje se obveza središnjih tijela državne uprave da prilikom planiranja mjera i programa za razvoj upravnog područja iz svoje nadležnosti, ovisno o prirodi mjere i raspoloživim financijskim sredstvima, posebno vode računa o učinku pojedine mjere na razvoj brdsko-planinskih područja uzimajući u obzir stupanj razvijenosti tih područja u skladu s posebnim zakonom.
Uz članak 14.
Odredbom ovog članka propisuje se nadležno tijelo za koordinaciju i praćenje učinkovite provedbe mjera i programa iz članka 13. ovog Zakona.
Uz članak 15.
Odredbom ovog članka propisuje se da su nositelji i sudionici razvoja brdsko-planinskih područja dužni u svojim planovima i programima posebno predvidjeti demografske, gospodarske i socijalne mjere te mjere jačanja administrativnih kapaciteta.
Uz članak 16.
Odredbom ovog članka propisuje se da Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva, donosi Program razvoja brdsko-planinskih područja navedenog u članku 12. ovog Zakona
Uz članak 17.
Odredbom ovog članka propisuje se da se Programom razvoja brdsko-planinskih područja utvrđuju mjere i projekti poticanja razvoja brdsko-planinskih područja, nositelji njihove provedbe, opći kriteriji odabira projekata, provedbene aktivnosti, izvori sredstava te metodologija praćenja provedbe i vrednovanja pojedinih mjera.
Uz članak 18.
Odredbom ovog članka propisuje se rok za donošenje pojedinačnih godišnjih planova provedbe aktivnosti koje su predviđene Programom, a koja su središnja tijela državne uprave dužna donijeti za upravno područje iz svoje nadležnosti te su u obvezi izvještavanja Ministarstva o istom.
Uz članak 19.
Odredbom ovog članka propisuje se sadržaj Godišnjeg plana provedbe Programa, tijelo zaduženo za donošenje kao i rok donošenja.
Uz članak 20.
Odredbom ovog članka propisuje se planiranje aktivnosti unutar proračunskog razdjela Ministarstva, pod nazivom Fond za razvoj brdsko-planinskih područja iz kojeg će se financirati programi i projekti koji pridonose održivom razvoju lokalne zajednice u smislu poboljšanja dostupnosti lokalne infrastrukture te gospodarskoj, socijalnoj i demografskoj revitalizaciji brdsko-planinskih područja naročito područja od posebne demografske skrbi s ciljem uravnoteženog regionalnoga razvoja.
Uz članak 21.
Odredbom ovog članka propisuje se da Ministarstvo sukladno proračunskim mogućnostima osigurava stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova; za sufinanciranje provedbe razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima temeljno financiranim iz sredstava europskih strukturnih i investicijskih fondova i stručnu pomoć za prepoznavanje i optimalno korištenje vlastitog razvojnog potencijala.
Uz članak 22.
Odredbom ovog članka propisuje se poticanje uvođenja zelenih i održivih mjerila u postupku javne nabave, u smislu ekološki prihvatljivih roba, radova i usluga te usmjeravanje proizvodnje na specifične proizvode od sirovina i prirodnih bogatstava lokalnog područja. Održivom proizvodnjom i potrošnjom smanjiti će se potrošnja resursa, onečišćenje okoliša, jačanje izvornog domaćeg proizvoda te zadržavanje stanovništva na brdsko-planinskim područjima.
Uz članak 23.
Odredbom stavaka 1. i 2. ovog članka propisuje se Program „Hrvatski planinski proizvod“ kao i nositelj Programa s ciljem poticanja proizvodnje i plasmana te promocije izvornih i inovativnih proizvoda. U stavku 3. istog članka propisuje se da će način provođenja, mjere i aktivnosti Programa „Hrvatski planinski proizvod“ biti utvrđene Pravilnikom kojeg donosi ministar.
Uz č lanak 24.
Odredbom ovog članka propisuje se dužnost nositelja i sudionika razvoja brdsko-planinskih područja za razradu posebnih kriterija odabira te oblikovanja potpora za projekte na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova te drugih izvora.
Uz članak 25.
Odredbom ovog članka propisuje se da će se Programom iz članka 12. posebno utvrditi mjere kojima će se dodatno potaknuti zapošljavanje i stambeno zbrinjavanje osoba onih zanimanja koja pridonose poboljšanju kvalitete života na brdsko-planinskim područjima.
Uz članak 26.
Odredbom ovog članka propisuje se nadležno tijelo za koordiniranje i praćenje provedbe Programa iz članka 12. ovog Zakona kao i nadležno tijelo za provedbu i praćenje provedbe aktivnosti i mjera te njihov učinak na razvoj brdsko-planinskih područja.
Uz članak 27.
Odredbom ovog članka propisuje se rok za dostavu podataka prikupljenih na temelju odredbe članka 26. ovog Zakona. Također je propisano tijelo kojemu se dostavlja izvješće o učincima provedbe Programa sukladno nadležnosti.
Uz članak 28.
Odredbom ovog članka propisuje se rok u kojem Ministarstvo podnosi Vladi Republike Hrvatske izvješće o učincima provedbe Programa.
Uz članak 29.
Odredbom ovog članka propisuje se tijelo koje provodi nadzor nad provedbom ovog Zakona.
Uz članak 30.
Odredbom stavaka 1.- 4. ovog članka propisuju se rokovi za donošenje Odluke iz članka 7. stavka 6., Programa iz članka 12., Pravilnika iz članka 23. stavka 3. i članka 25. stavka 3., ovoga Zakona.
Uz članak 31.
Odredbom ovog članka propisuje se da danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o brdsko-planinskim područjima ( »Narodnim novine« 12/2002., 32/2002., 117/2003., 42/2005., 90/2005., 80/2008., 148/2013. i 147/2014.).
Uz članak 32.
Odredbom ovog članka propisuje se dan stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o brdsko-planinskim područjima
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da /Ne:
Naziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016-2020.
Opis mjere: 8.1. Održivi razvoj općina, gradova i županija
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/ Ne :
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Uporište za izradu Zakona o brdsko-planinskim područjima je u Programu Vlade Republike Hrvatske za razdoblje 2016.-2020. godine u dijelu koji se odnosi na poticanje ravnomjernog regionalnog razvoja svih krajeva (poglavlje 8), a kojim je predviđena izrada novog Zakona o brdsko-planinskim područjima.
Problematika brdsko-planinskih područja do sada se uređivala u okviru Zakona o brdsko-planinskim područjima donesenog 2002. godine („Narodne novine“ broj 12/02), a slijedile su izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08, 148/13, 147/14. Općine i gradovi koji imaju status brdsko-planinskih područja taksativno su navedeni u Zakonu. Kriterij za stjecanje statusa brdsko-planinskog područja odnose se na nadmorsku visinu, nagib i raščlanjenost terena te dodatne uvjete.
Brdsko-planinska područja su područja od posebnog interesa i pod posebnom zaštitom Republike Hrvatske radi poticanja demografske obnove, naseljavanja i stvaranja preduvjeta da se prirodni i drugi gospodarski resursi što kvalitetnije koriste za gospodarski razvoj ovih područja i Republike Hrvatske u cjelini, uz očuvanje biološke i krajobrazne raznolikosti.
Praksa primjene postojećeg Zakona o brdsko-planinskim područjima pokazala je da neka od pitanja koje uređuje ovaj zakon nisu pravno cjelovito te u provedbenom smislu učinkovito i koherentno riješena što nije ponudilo zadovoljavajuća rješenja u cilju otklanjanja problema zaostajanja u razvoju brdsko-planinskih područja. Stoga je od presudne važnosti osmišljavanje nove zakonske podloge koja bi kroz realizaciju gospodarskih, demografskih, socijalnih mjera doprinijela revitalizaciji brdsko-planinskih područja s ciljem poboljšanja razvojnih trendova i razvoja tih područja. Gotovo u svim navedenim područjima bilježe se kontinuirana negativna demografska, gospodarska te socijalna kretanja.
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije kao nositelj politike regionalnoga razvoja pristupilo je izradi novog Zakona o brdsko-planinskim područjima u cilju održivog razvoja brdsko-planinskih područja.
Cilj novog zakona je redefiniranje obuhvata brdsko-planinskih područja, gdje će osim geomorfoloških značajki na stjecanje statusa utjecati i stupanj razvijenosti pojedinih jedinica lokalne samouprave te će se osigurati podloga za njihov gospodarski i svekoliki razvoj u skladu s njihovim posebnostima i načelima posebnog zakona kojim se uređuje regionalni razvoj Republike Hrvatske.
Novim Zakonom o brdsko-planinskim područjima uređuju se poticajne mjere za demografsku obnovu, gospodarski rast i održivi razvitak, te stvaranje preduvjeta za rješavanje socijalnih pri lika i podizanja životnog standarda stanovnika u brdsko-planinskim područjima.
Temeljem novog Zakona donijet će se Program razvoja brdsko-planinskih područja u kojem u će biti utvrđene mjere i projekti poticanja razvoja brdsko-planinskih područja, nositelji njihove provedbe, provedbene aktivnosti, izvori sredstava te metodologija praćenja provedbe i vrednovanja pojedinih mjera.
Središnja tijela državne uprave će prilikom planiranja mjera i programa za razvoj upravnog područja iz svoje nadležnosti posebno voditi računa i predvidjeti mjere i učinke na razvoj brdsko-planinskih područja.
Razvoj brdsko-planinskih područja poticati će se sljedećim skupinama mjera: demografske mjere, gospodarske mjere, socijalne mjere te mjerama jačanja administrativnih kapaciteta.
Zakonom će se uređivati sljedeća pitanja:
jačanje lokalnih razvojnih potencijala brdsko-planinskih područja i povezanost lokalnih i regionalnih razvojnih potreba s mjerama i programima te ciljevima kohezijske politike Europske unije
poticanje suradnje između jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave zasnovane na partnerstvu s ciljem jačanja administrativnih i financijskih kapaciteta kao pretpostavki za učinkovito korištenje sredstva strukturnih i investicijskih fondova Europske unije
kreiranje novih politika mjera te pretpostavki za daljnji rast i razvoj jedinica lokalne samouprave na brdsko-planinskim područjima
zadržavanje, povratak raseljenog i poticanje nas eljavanja stanovnika na brdsko-planinskim područjima, osobito onih zanimanja koji obavljanjem svoje djelatnosti mogu pridonijeti njihovom gospodarskom i društvenom razvoju stručnu i financijsku pomoć za pripremu razvojnih projekata na brdsko-planinskim područjima za čiju se provedbu planiraju koristiti sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova
poticanje programa integriranih teritorijalnih ulaganja na brdsko-planinskim područjima
poticanje unaprjeđenja razvojnih programa na područjima gdje povijesno žive i pripadnici nacionalnih manjina, a koja su demografski, ekonomski ili socijalno oslabljena i značajno ispod prosjeka nacionalne razvijenosti.
razrada posebnih kriterija odabira te oblikovanje potpora za projekte s brdsko-planinskih područja, demografski ugroženih i rijetko naseljenih područja kod dodjele sredstava (ESI fondovi i dr.)
poticanje proizvodnje i plasmana brdsko-planinskih proizvoda kroz Program ,,Hrvatski planinski proizvod''
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije će u okviru svog proračunskog razdjela planirati aktivnost Fond za razvoj brdsko-planinskih područja u okviru kojega će se financirati programi i projekti koji pridonose poticanju razvoja brdsko-planinskih područja, njihovoj gospodarskoj i socijalnoj revitalizaciji tih područja.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Prepoznata je problematika depopulacije udaljenih (perifernih) ruralnih područja koja su suočena s nizom demografskih izazova. Zadnja dva popisa stanovništva 2001. i 2011. godine ukazuje na jaku depopulaciju stanovništva. Starenje i iseljavanje su vrlo ozbiljni problemi koji dovode do smanjenja operativnosti u poslovnoj zajednici. Nedostatak odgovarajuće radne snage, kako kvalitativno tako i kvantitativno, može odbiti potencijalne investicije. Udaljena slabije dostupna ruralna područja suočena su s depopulacijom i poteškoćama u zadržavanju dobne strukture pogodne za radnu funkciju te razine usluga i funkcija od općega gospodarskog interesa.
Jedan od najvažnijih ciljeva prijedloga zakona je omogućiti platformu za donošenje mjera poticaja demografske obnove budući da se negativna demografska kretanja smatraju najvažnijim prediktorom negativnih razvojnih kretanja u dugom roku. Demografski činitelji smatraju se najznačajnijim odrednicom socijalnih kriterija te se prijedlogom Zakona nastoji osigurati podloga za jačanje konkurentnosti i ostvarivanjem razvojnog potencijala brdsko-planinskih područja kreiranjem novih politika mjera i uvjeta za daljnji rast i razvoj ovih područja.
Demografska kretanja su postala značajni ograničavajući čimbenik na ukupnom teritoriju Republike Hrvatske, a posebice na brdsko-planinskim područjima. Zbog toga je provođenje demografskih mjera od izuzetnog značaja za ublažavanje procesa starenja stanovništva, pražnjenja pojedinačnih lokaliteta te poticanje ukupne gospodarske i društvene aktivnosti na brdsko-planinskim područjima.
Provođenjem mjera i aktivnosti koje će se utvrditi Programom razvoja brdsko-planinskih područja cilj je poboljšati demografska kretanja i trendove u pozitivnom smislu.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.1.
Moguće opcije javnih politika
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija javnih politika za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga nenormativnog rješenja i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja.
Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju »ne poduzimati ništa«. Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, ovisno o trendovima, nastaviti i dalje, bez poduzimanja daljnjih normativnih koraka od strane stručnog nositelja. To znači da državna intervencija kroz propise nije potrebna. U slučaju važećeg propisa, opcija »ne poduzimati ništa« obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa.
Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema kroz samoregulaciju unutar strukovnih organizacija i poslovnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, smjernice, dobre prakse, edukacije za dobrovoljne standarde kvalitete, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez državne intervencije kroz zakonodavstvo.
Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnom MSP testu.
Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
OPCIJE ZA MSP TEST
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
Ova opcija se ne može razmatrati
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
Nenormativno rješenje nije moguća opcija.
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A«
Ova opcija se ne može razmatrati
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
Kao prijedlog normativnog rješenja uzima se u obzir donošenje novog Zakona o brdsko-planinskim područjima.
4.2.
Ocjena i opcije
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
1
1
Opcija 2.
1
1
Opcija 3.
1
1
Opcija 4.
1
+
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na nacrt prijedloga zakona i Iskaz o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Iskaz o procjeni učinaka propisa i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Izrada novog Zakona o brdsko-planinskim područjima predstavlja optimalno normativno rješenje i sveobuhvatnu pravnu podlogu za provođenje mjera i programa na brdsko-planinskim područjima u cilju društveno-gospodarskog razvoja tih područja.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Temeljem provedenih analiza moguće je očekivati da će se prvi očekivani učinci Zakona realizirati u roku od godine dana od donošenja Programa razvoja brdsko-planinskih područja iz članka 16. Nacrta prijedloga Zakona o brdsko-planinskim područjima. Mjere i projekti će se utvrditi Programom tako da samo praćenje provedbe ovisi o donošenju Programa kao i suradnji drugih središnjih tijela državne uprave i javnopravnih tijela. Indikator za uspješnost je broj realiziranih mjera i projekata na brdsko-planinskim područjima uvažavajući ciljeve iz članka 2. i 3. Nacrta prijedloga Zakona. Rezultat učinka bit će saglediv nakon isteka trajanja projekata (najviše 3 godine), a učinci Zakona će biti sagledivi tek s vremenskim odmakom uzimajući u obzir i učinke drugih mjera i potpora koje stoje na raspolaganju kako bi se upotpunio proces razvoja brdsko-planinskih područja.
9.
PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga.
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
MINISTRICA
Gabrijela Žalac, dipl. oec.
Datum: 07. lipnja 2018.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije