ZAKON O SUDJELOVANJU CIVILNIH STRUČNJAKA U MEĐUNARODNIM MISIJAMA I OPERACIJAMA
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju sudjelovanje civilnih stručnjaka Republike Hrvatske u međunarodnim misijama i operacijama, postupak njihovog odabira i priprema, način uređenja njihovih prava i obveza, vođenje registra civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama i operacijama, te druga pitanja od značenja u ovom području.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Članak 2.
(1) Međunarodne misije i operacije su aktivnosti koje provode Europska unija (u daljnjem tekstu EU), Ujedinjeni narodi (u daljnjem tekstu: UN), Organizacija Sjevernoatlantskog ugovora (u daljnjem tekstu: NATO), Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (u daljnjem tekstu: OESS) te druge međunarodne organizacije ili inicijative kojih je Republika Hrvatska članica ili sudionica, uključujući i različite oblike međunarodne suradnje, u ciljanim državama ili na području interesa međunarodne zajednice i Republike Hrvatske.
(2) Aktivnosti iz stavka 1. ovog članka uključuju:
–sprječavanje sukoba i odgovore na krize
–uspostavu, izgradnju i održavanje mira
–zajedničke operacije razoružanja
–pružanje razvojne i humanitarne pomoći
–stabilizaciju nakon sukoba i postkonfliktnu obnovu
–izgradnju i razvoj demokratskih institucija
–izgradnja sposobnosti odgovora na krize
–druge aktivnosti na koje se Republika Hrvatska obvezala na temelju posebnog međunarodnog ugovora i drugih sporazuma, uključujući sudjelovanje u vježbama i obuci.
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
–Civilni stručnjaci su državljani Republike Hrvatske odgovarajućeg obrazovanja, stručnog znanja i radnog iskustva koji sukladno odredbama ovog Zakona ispunjavaju uvjete za sudjelovanje u međunarodnim misijama i operacijama prema specifičnim zahtjevima svake međunarodne misije ili operacije.
–Nadležna tijela su središnja tijela državne uprave kojima je propisima o ustrojstvu i djelokrugu dodijeljeno obavljanje poslova koji se odnose na sudjelovanje Republike Hrvatske u radu međunarodnih tijela u područjima iz njihove nadležnosti.
Članak 4.
(1)Odluku o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog čelnika nadležnog tijela uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za vanjske poslove.
(2)Odlukom iz stavka 1. ovog članka određuje se ciljani broj i struktura civilnih stručnjaka, nadležna tijela i druga pitanja vezana za pojedine međunarodne misije ili operacije.
(3)Na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka, odluku o upućivanju civilnih stručnjaka u međunarodnu misiju ili operaciju donosi čelnik nadležnog tijela koje ih upućuje, ili osoba koju on za to ovlasti, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za vanjske poslove.
(4)Postupak i upućivanje civilnog stručnjaka, trajanje rada i sadržaja ugovora iz članka 8. stavka 1. ovoga Zakona uređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Članak 5.
(1) Na temelju odluka iz članka 4. stavka 1.ovoga Zakona, a prije donošenja odluke iz stavka 3. istog članka, nadležna tijela provode izbor civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama ili operacijama raspisivanjem javnog ili internog poziva o izbor civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama ili operacijama.
(2) Stupanj obrazovanja, odgovarajuće stručno znanje i radno iskustvo, razina zdravstvene sposobnosti i posebni uvjeti koje civilni stručnjaci moraju ispunjavati za sudjelovanje u pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji propisuju se pozivom iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Prilikom raspisivanja poziva iz stavka 1. ovog članka nadležna tijela dužna su primjenjivati odredbe zakona kojima se uređuje ravnopravnost spolova kao i odgovarajuće mjere iz Nacionalnog akcijskog plana provedbe rezolucije Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda 1325 (2000.) o ženama, miru i sigurnosti, te srodnih rezolucija.
(4) Postupak raspisa poziva iz stavka 1. ovoga članka uređuje se odgovarajućim pravilnikom nadležnog tijela.
Članak 6.
Civilni stručnjaci ne mogu biti osobe protiv kojih se vodi kazneni postupak ili koje su proglašene krivim za kazneno djelo za koje se kazneni postupak vodi po službenoj dužnosti.
Članak 7.
Nadležno tijelo, u suradnji s EU ili međunarodnom organizacijom koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju, obvezno je voditi računa da civilni stručnjaci koji sudjeluju u međunarodnim misijama i operacijama imaju:
–putne isprave i druge dokumente
–akreditacije za sudjelovanje u međunarodnoj misiji ili operaciji
–materijalno-tehničku opremu
–policu osiguranja u slučaju nezgode
–zdravstvenu zaštitu
–preduputno osposobljavanje za sudjelovanje u pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji.
Članak 8.
(1) S civilnim stručnjakom iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona nadležno tijelo sklapa ugovor o sudjelovanju u međunarodnoj misiji ili operaciji.
(2) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka predstavlja pisanu suglasnost civilnog stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnoj misiji ili operaciji.
(3) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka uređuju se prava i obveze sukladno zahtjevima pojedine međunarodne misije ili operacije.
(4) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka će se urediti radno vrijeme, korištenje godišnjeg odmora i drugi oblici odsutnosti s rada, disciplinska odgovornost, odgovornost za štetu i razlozi za raskid ugovora.
(5) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka se može utvrditi da civilnom stručnjaku iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, koji je državni službenik i namještenik državnih tijela odnosno službenik i namještenik javnih službi, miruju prava i obveze iz radnog odnosa te im se vrijeme provedeno u međunarodnim misijama i operacijama priznaje kao neprekidni rad kod poslodavca i kao stečeno radno iskustvo na odgovarajućim poslovima.
(6) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sklapa se, u pravilu, za razdoblje do godine dana, ovisno o pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji.
(7) Ukoliko postoji interes Republike Hrvatske odnosno potreba međunarodne misije ili operacije, sudjelovanje civilnog stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji može se skratiti, odnosno uz suglasnost civilnog stručnjaka produžiti, o čemu se sklapa dodatak ugovoru.
(8) Uredbom iz članka 4. stavka 4. utvrditi će se dodaci na plaću i druga materijalna prava civilnog stručnjaka.
Članak 9.
Nadležno tijelo može jednostrano raskinuti ugovor iz članka 8. stavka 1. i prije isteka roka na koji je sklopljen, a posebno u slučajevima:
–narušavanja ugleda Republike Hrvatske od strane civilnog stručnjaka
–obavljanja poslova nespojivih s dužnostima civilnog stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji
–povrede propisa kojima se uređuje međunarodna misija ili operacija
–povrede sigurnosti u obavljanju poslova i/ili zadaća međunarodne misije ili operacije,
–ako je civilnom stručnjaku koji sudjeluje u međunarodnoj misiji ili operaciji
–državna služba prestala temeljem izvršnog rješenja nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj
–drugih opravdanih razloga.
Članak 10.
(1) U pogledu prava, obveza i odgovornosti za vrijeme rada civilnih stručnjaka primjenjuju se odredbe ovoga Zakona, propisa koji su donijeti na temelju ovoga Zakona, ugovora iz članka 8. ovoga Zakona, pravila EU ili međunarodne organizacije koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju te posebnih propisa.
(2) Civilni stručnjak iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, koji je državni službenik i namještenik državnih tijela odnosno službenik i namještenik javnih službi, nakon povratka iz međunarodne misije ili operacije ima pravo rasporeda na odgovarajuće poslove sukladno stečenom zvanju, radnom iskustvu i poslovima na kojima je prethodno radio.
Članak 11.
(1) Civilni stručnjak upućuje se u međunarodnu misiju i operaciju nakon provedene preduputnog osposobljavanja.
(2) Nadležno tijelo koje upućuje civilnog stručnjaka u međunarodnu misiju i operaciju, sastavlja i provodi programe osposobljavanja u suradnji s drugim državnim tijelima Republike Hrvatske, institucijama i tijelima EU-a i međunarodnim organizacijama.
Članak 12.
(1) Način i opseg sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama ili operacijama propisuje EU ili međunarodna organizacija koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju.
(2) Civilni stručnjaci raspoređeni u međunarodnu misiju ili operaciju operativno su podređeni EU ili međunarodnoj organizaciji koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju.
Članak 13.
(1) Nadležna tijela tromjesečno izvješćuju ministarstvo nadležno za vanjske poslove o sudjelovanju civilnih stručnjaka raspoređenih u međunarodnim misijama i operacijama.
(2) Ministarstvo nadležno za vanjske poslove izvješćuje najmanje jednom godišnje Vladu Republike Hrvatske o radu i sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama.
Članak 14.
(1) Radi upravljanja ljudskim resursima i organiziranja sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama uspostavljaju se registri civilnih stručnjaka.
(2) Nadležna tijela u okviru svoje nadležnosti dužna su voditi registre civilnih stručnjaka koji su prošli preduputno osposobljavanje iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona te podatke iz registra dostaviti ministarstvu nadležnom za vanjske poslove.
(3) Ministarstvo nadležno za vanjske poslove vodi središnji registar civilnih stručnjaka iz stavka 1. ovoga članka.
(4)Registri civilnih stručnjaka nisu javni i koriste se isključivo u službene svrhe.
(5) Popis nadležnih tijela, sadržaj i način vođenja registraiz stavka 1. i 2. ovoga člankauređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Članak 15.
(1) Prije prikupljanja bilo kojih osobnih podataka nadležna tijela su dužna informirati ispitanika čiji se podatci prikupljaju o identitetu voditelja zbirke osobnih podataka, o svrsi obrade kojoj su podatci namijenjeni, o postojanju prava na pristup podatcima i prava na ispravak podataka koji se na ispitanika odnose, o primateljima ili kategorijama primatelja osobnih podataka te radi li se o dobrovoljnom ili obveznom davanju podataka kao i o mogućim posljedicama uskrate davanja podataka.
(2) Civilni stručnjak predaje nadležnom tijelu koje raspisuje poziv sukladno članku 5. stavku 1. ovoga Zakona pisanu suglasnost za prikupljanje i obradu osobnih podataka u svrhu vođenja registara iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) U istoj pisanoj suglasnosti može uskratiti privolu za iznošenje njegovih osobnih podataka iz Republike Hrvatske u određenu zemlju.
(4) Na obradu osobnih podataka u okviru ovog Zakona primjenjuju se opći propisi o zaštiti osobnih podataka.
(5) Nadležna tijela mogu prikupljati i dalje obrađivati osobne podatke u svrhu s kojom je ispitanik upoznat, koja je izrijekom navedena i u skladu sa zakonom.
(6) Osobni podatci mogu se dalje obrađivati samo u svrhu u koju su prikupljeni, odnosno u svrhu koja je podudarna sa svrhom prikupljanja, a daljnja obrada osobnih podataka u povijesne, statističke ili znanstvene svrhe neće se smatrati nepodudarnom, pod uvjetom da se poduzmu odgovarajuće zaštitne mjere.
(8) Osobni podatci moraju biti važni za postizanje utvrđene svrhe i ne smiju se prikupljati u većem opsegu nego što je to nužno da bi se postigla utvrđena svrha.
(9) Civilni stručnjak iz stavka 2. ovoga članka dužan je pisanim putem obavijestiti nadležno tijelo koje vodi registar o promjenama činjenica odnosno podataka koje utječu na njegovo uvrštenje u registar.
(10) Nadležna tijela dužna su paziti na točnost, potpunost i ažurnost osobnih podataka, a osobne podatke moraju čuvati u obliku koji dopušta identifikaciju ispitanika, ne duže no što je to potrebno za svrhu u koju se podatci prikupljaju ili dalje obrađuju.
(11) Osobni podatci civilnog stručnjaka brišu se iz registra nadležnog tijela i iz središnjeg registra prestankom svrhe vođenja, primjerice na zahtjev ispitanika, nastupanjem okolnosti iz članka 6. stavka 2., članka 9. stavka 1. ovoga Zakona i u drugim opravdanim slučajevima.
(12) Središnji registar civilnih stručnjaka iz članka 14. stavka 3. ovog Zakona, uz suglasnost nadležnog tijela i osobe uvrštene u registar, ministarstvo nadležno za vanjske poslove može prenijeti u odgovarajući sustav registara EU, UN-a i NATO-a ili drugih međunarodnih organizacija za sudjelovanje u međunarodnim misijama ili operacijama.
Članak 16.
Civilni stručnjaci u međunarodnoj misiji ili operaciji, ovisno o stanju na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije ili operacije, mogu usklađivati svoje aktivnosti s pripadnicima Oružanih snaga Republike Hrvatske te s drugim ovlaštenim predstavnicima Republike Hrvatske u području svog djelovanja.
Članak 17.
Oružane snage Republike Hrvatske angažirane u međunarodnoj misiji ili operaciji, ovisno o situaciji na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije ili operacije u kojima djeluju i uvijek kada je to moguće i svrsishodno, civilnim stručnjacima mogu pružiti logističku i drugu pomoć, posebno u izvanrednim situacijama, u kojima je ugrožena njihova sigurnost te pri izvođenju razvojnih i humanitarnih aktivnosti od interesa za Republiku Hrvatsku.
Članak 18.
Sredstva potrebna za financiranje osposobljavanja, opremanja i sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama u skladu s ovim Zakonom osiguravaju nadležna tijela u okviru svojih limita ukupnih rashoda u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Članak 19.
(1) Vlada Republike Hrvatske će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbe iz članka 4. stavka 4. i članka 14. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Čelnici nadležnih tijela iz članka 3. stavka 2. dužni su donijeti ili uskladiti odgovarajuće pravilnike o unutarnjem redu s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu uredbi iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 20.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti u Zakonu o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske, policije, civilne zaštite te državnih službenika i namještenika u mirovnim operacijama i drugim aktivnostima u inozemstvu („Narodne novine“, broj 33/02, 92/10, 73/13 i 82/15) odredbe koje se odnose na pripadnike policije te državne službenike i namještenike.
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Propisuje se da se Zakonom o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama uređuje organiziranje sudjelovanja civilnih stručnjaka, postupak njihovog odabira, priprema, način uređenja njihovih prava i obveza, vođenje registra civilnih stručnjaka i druga pitanja od značaja za sudjelovanje civilnih stručnjaka Republike Hrvatske u međunarodnim misijama i operacijama. Ovaj Zakon predstavlja temeljni zakon kojim se uređuje sudjelovanje civilnih stručnjaka Republike Hrvatske u međunarodnim misijama i operacijama. Na njemu se temelje ostali propisi kojima se pobliže uređuju pojedina uža i specifična pitanja.
Uz članke 2. i 3.
Propisuju se temeljni pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu: međunarodne misije i organizacije, civilni stručnjaci i nadležna tijela.
Istodobno se propisuje sadržaj aktivnosti međunarodne misije odnosno međunarodne operacije kojima je Republika Hrvatska pristupila ili im pristupa temeljem međunarodnih ugovora i drugih sporazuma u sprječavanju sukoba i odgovora na krize, uspostavu, izgradnju i održavanje mira, zajedničke operacije razoružanja, pružanja razvojne i humanitarne pomoći, stabilizaciju nakon sukoba i postkonfliktnu obnovu, izgradnju i razvoj demokratskih institucija, izgradnja sposobnosti odgovora na krize i druge aktivnosti na koje se Republika Hrvatska obvezala na temelju posebnog međunarodnog ugovora i drugih sporazuma uključujući vježbe i osposobljavanja.
S tim u svezi, odredbe ovog Zakona se odnose i na rad civilnih stručnjaka u organima, institucijama, tijelima, uredima, agencijama, programima i drugim subjektima EU-a, UN-a, NATO-a i OESS-a te drugih međunarodnih organizacija ili inicijativa kojih je Republika Hrvatska članica ili sudionica, u cilju provođenja navedenih aktivnosti.
Kada govorimo o civilnim stručnjacima podrazumijevamo državljane Republike Hrvatske odgovarajućeg obrazovanja, stručnog znanja i radnog iskustva koji mogu biti državni službenici i namještenici, službenici i namještenici u javnim službama, pravosudni dužnosnici, iznimno i drugi državni dužnosnici, ali i civilni stručnjaci iz privatnog sektora, akademske zajednice i civilnog društva koji sukladno Strategiji Nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 27/17) mogu sudjelovati u aktivnostima stabilizacije i obnove krizama pogođenih područja u inozemstvu.
Uz članak 4.
Propisuje se da se odlukom Vlade Republike Hrvatske donesenom na prijedlog čelnika nadležnog tijela uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za vanjske poslove odlučuje o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama, broju i strukturi civilnih stručnjaka, nadležnim tijelima i drugim pitanjima od značenja za provedbu pojedine međunarodne misije ili operacije. Temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji, čelnik nadležnog tijela državne uprave, ili osoba koju on za to ovlasti, donosi zasebnu odluku o upućivanju određenih civilnih stručnjaka u pojedinu međunarodnu misiju ili operaciju.
Postupak upućivanja, trajanje rada i sadržaj ugovora koji civilni stručnjak sklapa s nadležnim tijelom uređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Uz članak 5.
Propisuje se obveza nadležnih tijela da raspišu poziv radi izbora civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama i operacijama. Postupak raspisa poziva uređuje se odgovarajućim pravilnikom nadležnog tijela koje raspisuje poziv. Sadržaj poziva ovisi o pozivu za sudjelovanje, odaslanom od države, tijela međunarodne organizacije ili saveza. Pri odabiru civilnih stručnjaka voditi će se računa o uravnoteženoj zastupljenosti oba spola.
Uz članak 6.
Propisuje se da civilni stručnjaci ne mogu biti osobe protiv kojih se osobe protiv kojih se vodi kazneni postupak ili koje su proglašene krivim za kazneno djelo za koje se kazneni postupak vodi po službenoj dužnosti.
Uz članak 7.
Propisuje se obveza nadležnog tijela da u suradnji s EU-om ili međunarodnom organizacijom koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju civilnom stručnjaku vodi računa da civilni stručnjaci koji sudjeluju u međunarodnim misijama i operacijama imaju: putne isprave i druge dokumente, akreditacije za sudjelovanje u međunarodnoj misiji ili operaciji, materijalno-tehničko opremu, policu osiguranja u slučaju nezgode, zdravstvenu zaštitu, preduputno osposobljavanje za sudjelovanje u pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji.
Uz članke 8. i 9.
Propisuje se da će se ugovorom sklopljenim između nadležnog tijela i civilnog stručnjaka urediti prava i obveze sukladno zahtjevima pojedine međunarodne misije ili operacije. Ugovorom će se urediti radno vrijeme, korištenje godišnjeg odmora, disciplinska odgovornost i odgovornost za štetu. Propisuje se trajanje ugovora kao i mogućnost da ga nadležno tijelo jednostrano raskine u opravdanim slučajevima.
Propisuje se da se dodaci na plaću i druga materijalna prava civilnog stručnjaka uređuju uredbom Vlade Republike Hrvatske. Sadržaj uredbe priprema Ministarstvo vanjskih i europskih poslova u suradnji s Ministarstvom uprave, Ministarstvom financija, Ministarstvom rada i mirovinskog sustava, Ministarstvom obrane, Ministarstvom unutarnjih poslova i Ministarstvom pravosuđa.
Uz članak 10.
Propisuju se prava, obveze i odgovornosti za vrijeme rada civilnog stručnjaka uz primjenu odredbi ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, sklopljenog ugovora iz članka 8. ovoga Zakona, kao i definiranim pravilima EU-a ili međunarodne organizacije koja provodi međunarodnu misiju i operaciju te posebnih propisa.
Istodobno se propisuje da civilni stručnjak koji je državni službenik i namještenik državnih tijela odnosno službenik i namještenik javnih službi nakon povratka iz međunarodne misije ili operacije ima pravo rasporeda na odgovarajuće poslove sukladno stečenom zvanju, radnom iskustvu i poslovima na kojima je prethodno radio prije upućivanja u međunarodnu misiju ili operaciju.
Uz članak 11.
Propisuje se da se civilni stručnjak upućuje u međunarodnu misiju i operaciju nakon provedenog preduputnog osposobljavanja koju provodi nadležno tijelo koje upućuje civilnog stručnjaka u međunarodnu misiju i operaciju, a na polaznika osposobljavanja primjenjuje svoje interne propise o unutarnjem ustrojstvu i unutarnjem redu. Nadležno tijelo sastavlja i provodi program osposobljavanja u suradnji s drugim državnim tijelima Republike Hrvatske kao i institucijama i tijelima EU-a i međunarodnim organizacijama.
Uz članak 12.
Propisuje se način i opseg sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i organizacijama te operativna podređenost civilnih stručnjaka EU ili međunarodnoj organizaciji koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju.
Uz članak 13.
Nadležna tijela tromjesečno izvješćuju ministarstvo nadležno za vanjske poslove, koje najmanje jednom godišnje izvješćuje Vladu Republike Hrvatske.
Uz članak 14.
Propisuje se vođenje registra nadležnih tijela za civilne stručnjake koji su prošli preduputno osposobljavanje i dostava podataka iz registra ministarstvu nadležnom za vanjske poslove koje vodi središnji registar svih civilnih stručnjaka. Propisuje se da se uredbom Vlade Republike Hrvatske uređuje popis nadležnih tijela, sadržaj i način vođenja registra. Sadržaj uredbe pripremit će Ministarstvo vanjskih i europskih poslova u suradnji s Ministarstvom uprave, Ministarstvom financija, Ministarstvom obrane, Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom pravosuđa i Agencijom za zaštitu osobnih podataka.
Uz članak 15.
Propisuje se obveza civilnog stručnjaka da voditelju zbirke osobnih podataka da pisanu suglasnost za prikupljanje i obradu svih kategorija osobnih podataka u svrhu vođenja registra i mogućnost da uskrati privolu za iznošenje njegovih osobnih podataka iz Republike Hrvatske u određenu zemlju. Propisuje se dužnost civilnog stručnjaka da dostavlja obavijesti o promjeni činjenica ili podataka koji su važni za istinitost registra. Propisuje se i mogućnost prijenosa podataka iz središnjeg registra civilnih stručnjaka u registre EU, UN-a NATO-a ili druge međunarodne organizacije, uz suglasnog nadležnog državnog tijela i osobe uvrštene u registar sukladno preuzetim međunarodnim obvezama i preporukama.
Uz članak 16.
Propisuje se mogućnost suradnje i usklađivanja aktivnosti civilnih stručnjaka s Oružanim snagama Republike Hrvatske i drugim ovlaštenim predstavnicima Republike Hrvatske u području djelovanja u međunarodnoj misiji i operaciji, ovisno o situaciji na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije i operacije.
Uz članak 17.
Propisuje se da Oružane snage Republike Hrvatske u području djelovanja u međunarodnoj misiji i operaciji, ovisno o situaciji na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije i operacije i uvijek kada je to moguće i svrsishodno, civilnim stručnjacima mogu pružiti logističku i drugu pomoć, posebno u izvanrednim situacijama, u slučaju sigurnosne ugroze civilnog stručnjaka pri izvođenju razvojnih i humanitarnih projekata od interesa za Republiku Hrvatsku.
Uz članak 18.
Za provedbu ovoga Zakona osiguravaju se sredstva u okviru razdjela/proračuna nadležnih tijela u Državnom proračunu Republike Hrvatske, sukladno odredbama ovoga Zakona i provedbenih propisa koji će se donijeti u skladu sa Strategijom nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 27/17), Strategijom sudjelovanja RH u međunarodnim misijama i operacijama i strateškim planovima.
Uz članak 19.
Prijelaznim i završnim odredbama ovoga Zakona propisuje se da će Vlada Republike Hrvatske će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbe iz članka 4. stavka 4. i članka 14. stavka 5. ovoga Zakona. Sadržaj Uredbi pripremit će Ministarstvo vanjskih i europskih poslova u suradnji s Ministarstvom uprave, Ministarstvom financija, Ministarstvom rada i mirovinskog sustava, Ministarstvom obrane, Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom pravosuđa i Agencijom za zaštitu osobnih podataka.
Propisuje se da su nadležna tijela iz članka 3. stavka 2. dužna donijeti nove ili uskladiti postojeće pravilnike o unutarnjem redu s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu uredbe iz stavka 1. ovoga članka.
Uz članak 20.
Propisuje se da stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaju one odredbe Zakona o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske, policije, civilne zaštite te državnih službenika i namještenika u mirovnim operacijama i drugim aktivnostima u inozemstvu („Narodne novine“, broj 33/02, 92/10, 73/13 i 82/15) koje se odnose na pripadnike policije te državne službenike i namještenike.
Uz članak 21.
Određuje se stupanje Zakona na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
ZAKON O SUDJELOVANJU CIVILNIH STRUČNJAKA U MEĐUNARODNIM MISIJAMA I OPERACIJAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju sudjelovanje civilnih stručnjaka Republike Hrvatske u međunarodnim misijama i operacijama, postupak njihovog odabira i priprema, način uređenja njihovih prava i obveza, vođenje registra civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama i operacijama, te druga pitanja od značenja u ovom području.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 2.
(1) Međunarodne misije i operacije su aktivnosti koje provode Europska unija (u daljnjem tekstu EU), Ujedinjeni narodi (u daljnjem tekstu: UN), Organizacija Sjevernoatlantskog ugovora (u daljnjem tekstu: NATO), Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (u daljnjem tekstu: OESS) te druge međunarodne organizacije ili inicijative kojih je Republika Hrvatska članica ili sudionica, uključujući i različite oblike međunarodne suradnje, u ciljanim državama ili na području interesa međunarodne zajednice i Republike Hrvatske.
(2) Aktivnosti iz stavka 1. ovog članka uključuju:
– sprječavanje sukoba i odgovore na krize
– uspostavu, izgradnju i održavanje mira
– zajedničke operacije razoružanja
– pružanje razvojne i humanitarne pomoći
– stabilizaciju nakon sukoba i postkonfliktnu obnovu
– izgradnju i razvoj demokratskih institucija
– izgradnja sposobnosti odgovora na krize
– druge aktivnosti na koje se Republika Hrvatska obvezala na temelju posebnog međunarodnog ugovora i drugih sporazuma, uključujući sudjelovanje u vježbama i obuci .
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
– Civilni stručnjaci su državljani Republike Hrvatske odgovarajućeg obrazovanja, stručnog znanja i radnog iskustva koji sukladno odredbama ovog Zakona ispunjavaju uvjete za sudjelovanje u međunarodnim misijama i operacijama prema specifičnim zahtjevima svake međunarodne misije ili operacije.
– Nadležna tijela su središnja tijela državne uprave kojima je propisima o ustrojstvu i djelokrugu dodijeljeno obavljanje poslova koji se odnose na sudjelovanje Republike Hrvatske u radu međunarodnih tijela u područjima iz njihove nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 4.
(1) Odluku o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog čelnika nadležnog tijela uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za vanjske poslove.
(2) Odlukom iz stavka 1. ovog članka određuje se ciljani broj i struktura civilnih stručnjaka, nadležna tijela i druga pitanja vezana za pojedine međunarodne misije ili operacije.
(3) Na temelju odluke Vlade Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka, odluku o upućivanju civilnih stručnjaka u međunarodnu misiju ili operaciju donosi čelnik nadležnog tijela koje ih upućuje, ili osoba koju on za to ovlasti , uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za vanjske poslove.
(4) Postupak i upućivanje civilnog stručnjaka, trajanje rada i sadržaja ugovora iz članka 8. stavka 1. ovoga Zakona uređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 5.
(1) Na temelju odluka iz članka 4. stavka 1.ovoga Zakona, a prije donošenja odluke iz stavka 3. istog članka, nadležna tijela provode izbor civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama ili operacijama raspisivanjem javnog ili internog poziva o izbor civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama ili operacijama.
(2) Stupanj obrazovanja, odgovarajuće stručno znanje i radno iskustvo, razina zdravstvene sposobnosti i posebni uvjeti koje civilni stručnjaci moraju ispunjavati za sudjelovanje u pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji propisuju se pozivom iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Prilikom raspisivanja poziva iz stavka 1. ovog članka nadležna tijela dužna su primjenjivati odredbe zakona kojima se uređuje ravnopravnost spolova kao i odgovarajuće mjere iz Nacionalnog akcijskog plana provedbe rezolucije Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda 1325 (2000.) o ženama, miru i sigurnosti, te srodnih rezolucija.
(4) Postupak raspisa poziva iz stavka 1. ovoga članka uređuje se odgovarajućim pravilnikom nadležnog tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 6.
Civilni stručnjaci ne mogu biti osobe protiv kojih se vodi kazneni postupak ili koje su proglašene krivim za kazneno djelo za koje se kazneni postupak vodi po službenoj dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 7.
Nadležno tijelo, u suradnji s EU ili međunarodnom organizacijom koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju, obvezno je voditi računa da civilni stručnjaci koji sudjeluju u međunarodnim misijama i operacijama imaju:
– putne isprave i druge dokumente
– akreditacije za sudjelovanje u međunarodnoj misiji ili operaciji
– materijalno-tehničku opremu
– policu osiguranja u slučaju nezgode
– zdravstvenu zaštitu
– preduputno osposobljavanje za sudjelovanje u pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 8.
(1) S civilnim stručnjakom iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona nadležno tijelo sklapa ugovor o sudjelovanju u međunarodnoj misiji ili operaciji.
(2) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka predstavlja pisanu suglasnost civilnog stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnoj misiji ili operaciji.
(3) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka uređuju se prava i obveze sukladno zahtjevima pojedine međunarodne misije ili operacije.
(4) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka će se urediti radno vrijeme, korištenje godišnjeg odmora i drugi oblici odsutnosti s rada, disciplinska odgovornost, odgovornost za štetu i razlozi za raskid ugovora.
(5) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka se može utvrditi da civilnom stručnjaku iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, koji je državni službenik i namještenik državnih tijela odnosno službenik i namještenik javnih službi, miruju prava i obveze iz radnog odnosa te im se vrijeme provedeno u međunarodnim misijama i operacijama priznaje kao neprekidni rad kod poslodavca i kao stečeno radno iskustvo na odgovarajućim poslovima.
(6) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sklapa se, u pravilu, za razdoblje do godine dana, ovisno o pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji.
(7) Ukoliko postoji interes Republike Hrvatske odnosno potreba međunarodne misije ili operacije, sudjelovanje civilnog stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji može se skratiti, odnosno uz suglasnost civilnog stručnjaka produžiti, o čemu se sklapa dodatak ugovoru.
(8) Uredbom iz članka 4. stavka 4. utvrditi će se dodaci na plaću i druga materijalna prava civilnog stručnjaka.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 9.
Nadležno tijelo može jednostrano raskinuti ugovor iz članka 8. stavka 1. i prije isteka roka na koji je sklopljen, a posebno u slučajevima:
– narušavanja ugleda Republike Hrvatske od strane civilnog stručnjaka
– obavljanja poslova nespojivih s dužnostima civilnog stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji
– povrede propisa kojima se uređuje međunarodna misija ili operacija
– povrede sigurnosti u obavljanju poslova i/ili zadaća međunarodne misije ili operacije,
– ako je civilnom stručnjaku koji sudjeluje u međunarodnoj misiji ili operaciji
– državna služba prestala temeljem izvršnog rješenja nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj
– drugih opravdanih razloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 10.
(1) U pogledu prava, obveza i odgovornosti za vrijeme rada civilnih stručnjaka primjenjuju se odredbe ovoga Zakona, propisa koji su donijeti na temelju ovoga Zakona, ugovora iz članka 8. ovoga Zakona, pravila EU ili međunarodne organizacije koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju te posebnih propisa.
(2) Civilni stručnjak iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, koji je državni službenik i namještenik državnih tijela odnosno službenik i namještenik javnih službi, nakon povratka iz međunarodne misije ili operacije ima pravo rasporeda na odgovarajuće poslove sukladno stečenom zvanju, radnom iskustvu i poslovima na kojima je prethodno radio.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 11.
(1) Civilni stručnjak upućuje se u međunarodnu misiju i operaciju nakon provedene preduputnog osposobljavanja.
(2) Nadležno tijelo koje upućuje civilnog stručnjaka u međunarodnu misiju i operaciju, sastavlja i provodi programe osposobljavanja u suradnji s drugim državnim tijelima Republike Hrvatske, institucijama i tijelima EU-a i međunarodnim organizacijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 12.
(1) Način i opseg sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama ili operacijama propisuje EU ili međunarodna organizacija koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju.
(2) Civilni stručnjaci raspoređeni u međunarodnu misiju ili operaciju operativno su podređeni EU ili međunarodnoj organizaciji koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 13.
(1) Nadležna tijela tromjesečno izvješćuju ministarstvo nadležno za vanjske poslove o sudjelovanju civilnih stručnjaka raspoređenih u međunarodnim misijama i operacijama.
(2) Ministarstvo nadležno za vanjske poslove izvješćuje najmanje jednom godišnje Vladu Republike Hrvatske o radu i sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 14.
(1) Radi upravljanja ljudskim resursima i organiziranja sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama uspostavljaju se registri civilnih stručnjaka.
(2) Nadležna tijela u okviru svoje nadležnosti dužna su voditi registre civilnih stručnjaka koji su prošli preduputno osposobljavanje iz članka 11 . stavka 1 . ovoga Zakona te podatke iz registra dostaviti ministarstvu nadležnom za vanjske poslove.
(3) Ministarstvo nadležno za vanjske poslove vodi središnji registar civilnih stručnjaka iz stavka 1 . ovoga članka.
(4) Registri civilnih stručnjaka nisu javni i koriste se isključivo u službene svrhe.
(5) Popis nadležnih tijela, sadržaj i način vođenja registra iz stavka 1. i 2. ovoga članka uređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 15.
(1) Prije prikupljanja bilo kojih osobnih podataka nadležna tijela su dužna informirati ispitanika čiji se podatci prikupljaju o identitetu voditelja zbirke osobnih podataka, o svrsi obrade kojoj su podatci namijenjeni, o postojanju prava na pristup podatcima i prava na ispravak podataka koji se na ispitanika odnose, o primateljima ili kategorijama primatelja osobnih podataka te radi li se o dobrovoljnom ili obveznom davanju podataka kao i o mogućim posljedicama uskrate davanja podataka.
(2) Civilni stručnjak predaje nadležnom tijelu koje raspisuje poziv sukladno članku 5. stavku 1. ovoga Zakona pisanu suglasnost za prikupljanje i obradu osobnih podataka u svrhu vođenja registara iz članka 14. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) U istoj pisanoj suglasnosti može uskratiti privolu za iznošenje njegovih osobnih podataka iz Republike Hrvatske u određenu zemlju.
(4) Na obradu osobnih podataka u okviru ovog Zakona primjenjuju se opći propisi o zaštiti osobnih podataka.
(5) Nadležna tijela mogu prikupljati i dalje obrađivati osobne podatke u svrhu s kojom je ispitanik upoznat, koja je izrijekom navedena i u skladu sa zakonom.
(6) Osobni podatci mogu se dalje obrađivati samo u svrhu u koju su prikupljeni, odnosno u svrhu koja je podudarna sa svrhom prikupljanja, a daljnja obrada osobnih podataka u povijesne, statističke ili znanstvene svrhe neće se smatrati nepodudarnom, pod uvjetom da se poduzmu odgovarajuće zaštitne mjere.
(8) Osobni podatci moraju biti važni za postizanje utvrđene svrhe i ne smiju se prikupljati u većem opsegu nego što je to nužno da bi se postigla utvrđena svrha.
(9) Civilni stručnjak iz stavka 2. ovoga članka dužan je pisanim putem obavijestiti nadležno tijelo koje vodi registar o promjenama činjenica odnosno podataka koje utječu na njegovo uvrštenje u registar.
(10) Nadležna tijela dužna su paziti na točnost, potpunost i ažurnost osobnih podataka, a osobne podatke moraju čuvati u obliku koji dopušta identifikaciju ispitanika, ne duže no što je to potrebno za svrhu u koju se podatci prikupljaju ili dalje obrađuju.
(11) Osobni podatci civilnog stručnjaka brišu se iz registra nadležnog tijela i iz središnjeg registra prestankom svrhe vođenja, primjerice na zahtjev ispitanika, nastupanjem okolnosti iz članka 6. stavka 2., članka 9. stavka 1. ovoga Zakona i u drugim opravdanim slučajevima.
(12) Središnji registar civilnih stručnjaka iz članka 14. stavka 3. ovog Zakona, uz suglasnost nadležnog tijela i osobe uvrštene u registar, ministarstvo nadležno za vanjske poslove može prenijeti u odgovarajući sustav registara EU, UN-a i NATO-a ili drugih međunarodnih organizacija za sudjelovanje u međunarodnim misijama ili operacijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 16.
Civilni stručnjaci u međunarodnoj misiji ili operaciji, ovisno o stanju na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije ili operacije, mogu usklađivati svoje aktivnosti s pripadnicima Oružanih snaga Republike Hrvatske te s drugim ovlaštenim predstavnicima Republike Hrvatske u području svog djelovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 17.
Oružane snage Republike Hrvatske angažirane u međunarodnoj misiji ili operaciji, ovisno o situaciji na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije ili operacije u kojima djeluju i uvijek kada je to moguće i svrsishodno, civilnim stručnjacima mogu pružiti logističku i drugu pomoć, posebno u izvanrednim situacijama, u kojima je ugrožena njihova sigurnost te pri izvođenju razvojnih i humanitarnih aktivnosti od interesa za Republiku Hrvatsku.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 18.
Sredstva potrebna za financiranje osposobljavanja, opremanja i sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama u skladu s ovim Zakonom osiguravaju nadležna tijela u okviru svojih limita ukupnih rashoda u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 19.
(1) Vlada Republike Hrvatske će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbe iz članka 4. stavka 4. i članka 14. stavka 5. ovoga Zakona.
(2) Čelnici nadležnih tijela iz članka 3. stavka 2. dužni su donijeti ili uskladiti odgovarajuće pravilnike o unutarnjem redu s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu uredbi iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 20.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti u Zakonu o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske, policije, civilne zaštite te državnih službenika i namještenika u mirovnim operacijama i drugim aktivnostima u inozemstvu („Narodne novine“, broj 33/02, 92/10, 73/13 i 82/15) odredbe koje se odnose na pripadnike policije te državne službenike i namještenike.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 1.
Propisuje se da se Zakonom o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i operacijama uređuje organiziranje sudjelovanja civilnih stručnjaka, postupak njihovog odabira, priprema, način uređenja njihovih prava i obveza, vođenje registra civilnih stručnjaka i druga pitanja od značaja za sudjelovanje civilnih stručnjaka Republike Hrvatske u međunarodnim misijama i operacijama. Ovaj Zakon predstavlja temeljni zakon kojim se uređuje sudjelovanje civilnih stručnjaka Republike Hrvatske u međunarodnim misijama i operacijama. Na njemu se temelje ostali propisi kojima se pobliže uređuju pojedina uža i specifična pitanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članke 2. i 3.
Propisuju se temeljni pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu: međunarodne misije i organizacije, civilni stručnjaci i nadležna tijela.
Istodobno se propisuje sadržaj aktivnosti međunarodne misije odnosno međunarodne operacije kojima je Republika Hrvatska pristupila ili im pristupa temeljem međunarodnih ugovora i drugih sporazuma u sprječavanju sukoba i odgovora na krize, uspostavu, izgradnju i održavanje mira, zajedničke operacije razoružanja, pružanja razvojne i humanitarne pomoći, stabilizaciju nakon sukoba i postkonfliktnu obnovu, izgradnju i razvoj demokratskih institucija, izgradnja sposobnosti odgovora na krize i druge aktivnosti na koje se Republika Hrvatska obvezala na temelju posebnog međunarodnog ugovora i drugih sporazuma uključujući vježbe i osposobljavanja.
S tim u svezi, odredbe ovog Zakona se odnose i na rad civilnih stručnjaka u organima, institucijama, tijelima, uredima, agencijama, programima i drugim subjektima EU-a, UN-a, NATO-a i OESS-a te drugih međunarodnih organizacija ili inicijativa kojih je Republika Hrvatska članica ili sudionica, u cilju provođenja navedenih aktivnosti.
Kada govorimo o civilnim stručnjacima podrazumijevamo državljane Republike Hrvatske odgovarajućeg obrazovanja, stručnog znanja i radnog iskustva koji mogu biti državni službenici i namještenici, službenici i namještenici u javnim službama, pravosudni dužnosnici, iznimno i drugi državni dužnosnici, ali i civilni stručnjaci iz privatnog sektora, akademske zajednice i civilnog društva koji sukladno Strategiji Nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 27/17) mogu sudjelovati u aktivnostima stabilizacije i obnove krizama pogođenih područja u inozemstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 4.
Propisuje se da se odlukom Vlade Republike Hrvatske donesenom na prijedlog čelnika nadležnog tijela uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za vanjske poslove odlučuje o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama, broju i strukturi civilnih stručnjaka, nadležnim tijelima i drugim pitanjima od značenja za provedbu pojedine međunarodne misije ili operacije. Temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske o sudjelovanju civilnih stručnjaka u međunarodnoj misiji ili operaciji, čelnik nadležnog tijela državne uprave, ili osoba koju on za to ovlasti, donosi zasebnu odluku o upućivanju određenih civilnih stručnjaka u pojedinu međunarodnu misiju ili operaciju.
Postupak upućivanja, trajanje rada i sadržaj ugovora koji civilni stručnjak sklapa s nadležnim tijelom uređuje se uredbom Vlade Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 5.
Propisuje se obveza nadležnih tijela da raspišu poziv radi izbora civilnih stručnjaka za sudjelovanje u međunarodnim misijama i operacijama. Postupak raspisa poziva uređuje se odgovarajućim pravilnikom nadležnog tijela koje raspisuje poziv. Sadržaj poziva ovisi o pozivu za sudjelovanje, odaslanom od države, tijela međunarodne organizacije ili saveza. Pri odabiru civilnih stručnjaka voditi će se računa o uravnoteženoj zastupljenosti oba spola.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 6.
Propisuje se da civilni stručnjaci ne mogu biti osobe protiv kojih se osobe protiv kojih se vodi kazneni postupak ili koje su proglašene krivim za kazneno djelo za koje se kazneni postupak vodi po službenoj dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 7.
Propisuje se obveza nadležnog tijela da u suradnji s EU-om ili međunarodnom organizacijom koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju civilnom stručnjaku vodi računa da civilni stručnjaci koji sudjeluju u međunarodnim misijama i operacijama imaju: putne isprave i druge dokumente, akreditacije za sudjelovanje u međunarodnoj misiji ili operaciji, materijalno-tehničko opremu, policu osiguranja u slučaju nezgode, zdravstvenu zaštitu, preduputno osposobljavanje za sudjelovanje u pojedinoj međunarodnoj misiji ili operaciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članke 8. i 9.
Propisuje se da će se ugovorom sklopljenim između nadležnog tijela i civilnog stručnjaka urediti prava i obveze sukladno zahtjevima pojedine međunarodne misije ili operacije. Ugovorom će se urediti radno vrijeme, korištenje godišnjeg odmora, disciplinska odgovornost i odgovornost za štetu. Propisuje se trajanje ugovora kao i mogućnost da ga nadležno tijelo jednostrano raskine u opravdanim slučajevima.
Propisuje se da se dodaci na plaću i druga materijalna prava civilnog stručnjaka uređuju uredbom Vlade Republike Hrvatske. Sadržaj uredbe priprema Ministarstvo vanjskih i europskih poslova u suradnji s Ministarstvom uprave, Ministarstvom financija, Ministarstvom rada i mirovinskog sustava, Ministarstvom obrane, Ministarstvom unutarnjih poslova i Ministarstvom pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 10.
Propisuju se prava, obveze i odgovornosti za vrijeme rada civilnog stručnjaka uz primjenu odredbi ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, sklopljenog ugovora iz članka 8. ovoga Zakona, kao i definiranim pravilima EU-a ili međunarodne organizacije koja provodi međunarodnu misiju i operaciju te posebnih propisa.
Istodobno se propisuje da civilni stručnjak koji je državni službenik i namještenik državnih tijela odnosno službenik i namještenik javnih službi nakon povratka iz međunarodne misije ili operacije ima pravo rasporeda na odgovarajuće poslove sukladno stečenom zvanju, radnom iskustvu i poslovima na kojima je prethodno radio prije upućivanja u međunarodnu misiju ili operaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 11.
Propisuje se da se civilni stručnjak upućuje u međunarodnu misiju i operaciju nakon provedenog preduputnog osposobljavanja koju provodi nadležno tijelo koje upućuje civilnog stručnjaka u međunarodnu misiju i operaciju, a na polaznika osposobljavanja primjenjuje svoje interne propise o unutarnjem ustrojstvu i unutarnjem redu. Nadležno tijelo sastavlja i provodi program osposobljavanja u suradnji s drugim državnim tijelima Republike Hrvatske kao i institucijama i tijelima EU-a i međunarodnim organizacijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 12.
Propisuje se način i opseg sudjelovanja civilnih stručnjaka u međunarodnim misijama i organizacijama te operativna podređenost civilnih stručnjaka EU ili međunarodnoj organizaciji koja provodi međunarodnu misiju ili operaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 13.
Nadležna tijela tromjesečno izvješćuju ministarstvo nadležno za vanjske poslove, koje najmanje jednom godišnje izvješćuje Vladu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 14.
Propisuje se vođenje registra nadležnih tijela za civilne stručnjake koji su prošli preduputno osposobljavanje i dostava podataka iz registra ministarstvu nadležnom za vanjske poslove koje vodi središnji registar svih civilnih stručnjaka. Propisuje se da se uredbom Vlade Republike Hrvatske uređuje popis nadležnih tijela, sadržaj i način vođenja registra. Sadržaj uredbe pripremit će Ministarstvo vanjskih i europskih poslova u suradnji s Ministarstvom uprave, Ministarstvom financija, Ministarstvom obrane, Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom pravosuđa i Agencijom za zaštitu osobnih podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 15.
Propisuje se obveza civilnog stručnjaka da voditelju zbirke osobnih podataka da pisanu suglasnost za prikupljanje i obradu svih kategorija osobnih podataka u svrhu vođenja registra i mogućnost da uskrati privolu za iznošenje njegovih osobnih podataka iz Republike Hrvatske u određenu zemlju. Propisuje se dužnost civilnog stručnjaka da dostavlja obavijesti o promjeni činjenica ili podataka koji su važni za istinitost registra. Propisuje se i mogućnost prijenosa podataka iz središnjeg registra civilnih stručnjaka u registre EU, UN-a NATO-a ili druge međunarodne organizacije, uz suglasnog nadležnog državnog tijela i osobe uvrštene u registar sukladno preuzetim međunarodnim obvezama i preporukama.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 16.
Propisuje se mogućnost suradnje i usklađivanja aktivnosti civilnih stručnjaka s Oružanim snagama Republike Hrvatske i drugim ovlaštenim predstavnicima Republike Hrvatske u području djelovanja u međunarodnoj misiji i operaciji, ovisno o situaciji na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije i operacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 17.
Propisuje se da Oružane snage Republike Hrvatske u području djelovanja u međunarodnoj misiji i operaciji, ovisno o situaciji na području djelovanja i u skladu s mandatom međunarodne misije i operacije i uvijek kada je to moguće i svrsishodno, civilnim stručnjacima mogu pružiti logističku i drugu pomoć, posebno u izvanrednim situacijama, u slučaju sigurnosne ugroze civilnog stručnjaka pri izvođenju razvojnih i humanitarnih projekata od interesa za Republiku Hrvatsku.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 18.
Za provedbu ovoga Zakona osiguravaju se sredstva u okviru razdjela/proračuna nadležnih tijela u Državnom proračunu Republike Hrvatske, sukladno odredbama ovoga Zakona i provedbenih propisa koji će se donijeti u skladu sa Strategijom nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 27/17), Strategijom sudjelovanja RH u međunarodnim misijama i operacijama i strateškim planovima.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 19.
Prijelaznim i završnim odredbama ovoga Zakona propisuje se da će Vlada Republike Hrvatske će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti uredbe iz članka 4. stavka 4. i članka 14. stavka 5. ovoga Zakona. Sadržaj Uredbi pripremit će Ministarstvo vanjskih i europskih poslova u suradnji s Ministarstvom uprave, Ministarstvom financija, Ministarstvom rada i mirovinskog sustava, Ministarstvom obrane, Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom pravosuđa i Agencijom za zaštitu osobnih podataka.
Propisuje se da su nadležna tijela iz članka 3. stavka 2. dužna donijeti nove ili uskladiti postojeće pravilnike o unutarnjem redu s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu uredbe iz stavka 1. ovoga članka.
Uz članak 20.
Propisuje se da stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaju one odredbe Zakona o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske, policije, civilne zaštite te državnih službenika i namještenika u mirovnim operacijama i drugim aktivnostima u inozemstvu („Narodne novine“, broj 33/02, 92/10, 73/13 i 82/15) koje se odnose na pripadnike policije te državne službenike i namještenike.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Uz članak 21.
Određuje se stupanje Zakona na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova