NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O STAMBENOM ZBRINJAVANJU NA POTPOMOGNUTIM PODRUČJIMA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavak 4., podstavak 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakonom o regionalnom razvoju („Narodne novine“, broj 147/14. i 123/17.) definirana su potpomognuta područja. Prema definiciji, potpomognuto područje je područje Republike Hrvatske koje je na temelju indeksa razvijenosti ocijenjeno kao područje koje prema stupnju razvijenosti zaostaje za nacionalnim prosjekom i čiji je razvoj potrebno dodatno poticati.
Područje posebne državne skrbi je područje Republike Hrvatske koje je definirano člancima 3., 4., 5. i 6. Zakona o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine“, broj 86/08., 57/11., 51A/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.) koji i nadalje ostaju na snazi. Nastavila bi se provedba stambenog zbrinjavanja na područjima posebne državne skrbi jer su ista i nadalje nerazvijena i demografski slabo naseljena. Naime, godišnje se obrađuje preko 6000 zahtjeva za stambeno zbrinjavanje na područjima posebne državne skrbi od čega se stambeno zbrine kroz sve modele stambenog zbrinjavanja manje od 10% podnositelja zahtjeva.
Iako se potpomognuta područja znatno razlikuju po svojim zemljopisnim obilježjima zajedničko im je demografsko, socijalno i gospodarsko zaostajanje za ostalim dijelovima Republike Hrvatske. Socijalnu sliku ovih područja opterećuje nepovoljna dobna struktura stanovništva s visokim udjelom starog stanovništva te, u odnosu na hrvatski prosjek, velika nezaposlenost odnosno niska zaposlenost.
Također, gospodarstvo je na većini potpomognutih područja u stagnaciji, pa dolazi do njihovog daljega zaostajanja.
Uz opće faktore koji usporavaju gospodarski razvoj zemlje u cjelini, daljnji razlog neoporavka i zaostajanja u razvoju ovih područja je i nedostatak stručnih i obrazovanih kadrova, koji su pokretači gospodarstva.
Izdvajanje potpomognutih područja temelji se na izračunu indeksa razvijenosti.
Status potpomognutog područja stječu županije koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u drugoj i prvoj polovini ispodprosječno rangiranih jedinica područne (regionalne) samouprave.
Status potpomognutog područja stječu općine i gradovi koji se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj, drugoj, trećoj i zadnjoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave.
- Jedinice lokalne samouprave razvrstane su u:
I. skupinu – koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u zadnjoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
II. skupinu – koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u trećoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
III. skupinu - koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u drugoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave i
IV. skupinu - koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave;
- Jedinice područne (regionalne) samouprave razvrstane su u:
I. skupinu – koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u drugoj polovini ispodprosječno rangiranih jedinica područne (regionalne) samouprave i
II. skupinu - koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj polovini ispodprosječno rangiranih jedinica područne (regionalne) samouprave.
Obzirom na novo određivanje područja s razvojnim teškoćama sukladno Zakonu o regionalnom razvoju, Zakonom o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima uredit će se stambeno zbrinjavanje na tim područjima.
Također, kako bi se održao kontinuitet u gospodarenju i upravljanju stambenim jedinicama na područjima posebne državne skrbi (posebno na onima koja nisu stekla status potpomognutog područja) od strane Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje Zakon o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima primjenjivat će se također i na područja koja su sukladno Zakonu o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine“, broj 86/08., 57/11., 51/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.) određena kao područja posebne državne skrbi.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Glavni cilj koji se želi postići donošenjem Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima je uspostaviti učinkovit, efikasan i operativan sustav mjera i aktivnosti koji će rezultirati poticanjem povratka, ostanka i naseljavanja stanovništva na područjima koja se u smislu ovoga Zakona smatraju područjima posebne državne skrbi i potpomognutim područjima sukladno posebnom zakonu u Republici Hrvatskoj što pridonosi demografskom i gospodarskom razvoju tih područja.
Ciljane skupine primjene Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima i njegovih podzakonskih akta su posebne kategorije korisnika i socijalno najugroženije skupine stanovništva te stručni i obrazovani kadrovi.
Sekundarni cilj primjene Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima je poticanje suradnje središnje državne vlasti s lokalnim jedinicama na potpomognutim područjima čime će se utjecati na poticanje stvaranja radnih mjesta, konkurentnost, gospodarski rast, bolju kvalitetu života i održiv razvoj.
Zakonom o stambenom zbrinjavanjuna potpomognutim područjima reguliraju se:
-teritorijalna nadležnost stambenog zbrinjavanja
-modeli stambenog zbrinjavanja
-uvjeti i postupak utvrđivanja prava na stambeno zbrinjavanje
-postupak stjecanja vlasništva, darovanjem i prodajom stambenih jedinica
-gospodarenje i upravljanje nekretninama
-izvanredno stambeno zbrinjavanje
-zbrinjavanje posebnih skupina stanovništva
-provođenje operativnih programa, strategija, zaključaka i odluka Vlade Republike Hrvatske
-međuresorna suradnja i suradnja sa jedinicama lokalne samouprave.
Očekuje se da će rezultati provedbe stambenog zbrinjavanja na potpomognutim područjima i područjima posebne državne skrbi biti vidljivi već nakon jedne godine od primjene zakona.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Poticanje povratka, ostanka i naseljavanja mjerama stambenog zbrinjavanja stanovništva kroz najam ili darovanje državnih kuća i stanova, darovanjem građevnog materijala i/ili građevinskog zemljišta za obnovu, dogradnju/nadogradnju, završetak izgradnje i izgradnju obiteljskih kuća te prodaju, oporavak i razvitak potpomognutih područja i područja posebne državne skrbi koji se predlažu ovim Zakonom, za posljedicu bi imali revitalizaciju tih područja Republike Hrvatske.
Mjerama stambenog zbrinjavanja predviđenih ovim Zakonom korisnika koji nemaju druge imovine pridonijet će ostanku i naseljavanju stanovništva na potpomognutim područjima i područjima posebne državne skrbi, osobito mladih i novonastalih obitelji koji na taj način mogu riješiti svoj stambeni status daleko brže i povoljnije u odnosu na ostala područja Republike Hrvatske. Time se zadržavaju na tim područjima.
Mjerama propisanim Zakonom utjecat će se dugoročno i na uravnoteženje dobne strukture i održanje prostorne ravnoteže stanovništva u smjeru povećanja udjela mlađeg stanovništva. Također, poticat će se naseljavanje i zapošljavanje na područjima posebne državne skrbi i potpomognutim područjima u cilju ravnomjernoga razvoja svih krajeva Republike Hrvatske.
Budući je jedan od ciljeva Vlade Republike Hrvatske da regionalna politika bude i politika ulaganja u budućnost, poticanja stvaranja radnih mjesta, konkurentnosti, gospodarskog rasta, bolje kvalitete života i održivog razvoja, ovim Zakonom će se ojačati suradnja središnje državne vlasti s lokalnim jedinicama čime će se pomagati slabije razvijena područja.
Učinci koji se očekuju primjenom Zakona
-poticanje ostanka stanovništva na potpomognutim područjima što će pozitivno utjecati na demografsku revitalizaciju Republike Hrvatske
-normativno uređenje i definiranje stambene politike i stambenog zbrinjavanja najugroženijih skupina na potpomognutim područjima
-stambeno zbrinjavanje ciljanih skupina.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Zakonom o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine, broj 86/08., 57/11., 51/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.) Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje je nadležan za provedbu stambenog zbrinjavanja na području 185 jedinica lokalne samouprave.
Ističemo da se godišnje obrađuje preko 6000 zahtjeva za stambeno zbrinjavanje na područjima posebne državne skrbi od čega se stambeno zbrine kroz sve modele stambenog zbrinjavanja manje od 10% podnositelja zahtjeva. Ograničene mogućnosti realizacije stambenog zbrinjavanja za veći broj obitelji korisnika prava ostavljaju obitelji u lošim uvjetima stanovanja, bez trajno riješenog stambenog pitanja, a posljedično dovode do iseljavanja i depopulacije područja posebne državne skrbi.
Područje nadležnosti ovoga Zakona pokriva područja posebne državne skrbi i potpomognuta područja.
Zakonom o regionalnom razvoju („Narodne novine“, broj 147/14. i 123/17.) i Odlukom o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti („Narodne novine“, broj 132/17.) područje nadležnosti za provedbu programa stambenog zbrinjavanja proširuje se za dodatnu 151 jedinicu lokalne samouprave. Dakle, Zakon će se provoditi na području 336 jedinica lokalne samouprave što predstavlja povećanje veće od 80%.
Mjerama predviđenim ovim Zakonom namjera je poticati naseljavanje na potpomognutim područjima i na područjima posebne državne skrbi što može pridonijeti pozitivnoj promjeni u strukturi stručnih i obrazovanih kadrova na tim područjima kao i dobnoj strukturi stanovništva. Navedene mjere omogućit će stvaranje novih radnih mjesta, gospodarskih subjekata, konkurentnost, gospodarski rast, bolju kvalitetu života i održiv razvoj potpomognutih područja i područja posebne državne skrbi. Na taj će način bolje gospodarsko ozračje dovesti do ravnomjernog razvoja svih krajeva Republike Hrvatske, a u konačnici će se pozitivno odraziti i na demografsku revitalizaciju tih područja.
U proračunu Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje za 2018. godinu osigurano je na aktivnosti K761063 Stambeno zbrinjavanje pozicija 38 Kapitalna donacija građanima i kućanstvima – darovanje paketa građevinskog materijala 40.828.260,00 kn i pozicija 42 Stambeni objekti – sanacija, obnova i izgradnja stambenih jedinica 46.496.181,00 kn, a na aktivnosti K761064 Upravljanje i gospodarenje državnom imovinom pozicija 32 Materijalni rashodi - troškovi s naslova vlasništva i upravljanja stambenim jedinica 14.000.000,00 kn, što ukupno iznosi 101.324.441,00 kn. Navedena financijska sredstva, kako je gore navedeno, nisu dostatna za podmirenje potreba koje će nastati primjenom Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima.
Stoga je za učinkovitu, efikasnu i operativnu provedbu programa stambenog zbrinjavanja, potrebno u državnom proračunu na aktivnosti K761063 Stambeno zbrinjavanje pozicija 38 Kapitalna donacija građanima i kućanstvima osigurati 100.000.000,00 kn za 2019. godinu te 100.000.000,00 kn za 2020. godinu i pozicija 42 Stambeni objekti osigurati 120.000.000,00 kn za 2019. godinu te 120.000.000,00 kn za 2020. godinu.
Također, potrebno je u državnom proračunu na aktivnosti K761064 Upravljanje i gospodarenje državnom imovinom pozicija 32 Materijalni rashodi osigurati 17.000.000,00 kn za 2019. godinu te 17.000.000,00 kn za 2020. godinu.
Navedenim sredstvima omogućit će se poboljšanje uvjeta življenja kao i trajno stambeno zbrinjavanje značajnog broja obitelji u potrebi te uspostaviti svrhovit, učinkovit i operativan sustav gospodarenja i upravljanja stambenim jedinicama.
Stambeno zbrinjavanje smatramo jednom o najučinkovitijih mjera demografske revitalizacije koja će ujedno doprinijeti ravnomjernijem razvoju svih područja Republike Hrvatske.
IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA O STAMBENOM ZBRINJAVANJU NA POTPOMOGNUTIM PODRUČJIMA
GLAVA PRVA (I.)
TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
(1) OvimZakonomuređujuse kategorije korisnika koji mogu ostvariti pravo na stambeno zbrinjavanje, načini stambenog zbrinjavanja te uvjeti za ostvarivanje prava na stambeno zbrinjavanje.
(2) Cilj ovoga Zakona je poticanje povratka, ostanka i naseljavanja stanovništva na potpomognutim područjima sukladno posebnom zakonu u Republici Hrvatskoj i područjima koja se u smislu ovoga Zakona smatraju područjima posebne državne skrbi (u daljnjem tekstu: područja primjene ovog Zakona) što pridonosi demografskom i gospodarskom razvoju tih područja.
(3) Prava iz ovoga Zakona mogu ostvariti fizičke osobe koje imaju prebivalište i borave na područjima primjene ovog Zakona ili se žele naseliti na područja primjene ovog Zakona.
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju slijedeće značenje:
a)Potpomognuto područje je područje Republike Hrvatske koje je na temelju indeksa razvijenosti ocijenjeno kao područje koje prema stupnju razvijenosti zaostaje za nacionalnim prosjekom i čiji je razvoj potrebno dodatno poticati, a koje je definirano posebnim propisom ili aktom donesenim na temelju toga propisa.
b)Područje posebne državne skrbi je područje Republike Hrvatske koje je definirano člancima 3., 4., 5. i 6. Zakona o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine“, broj 86/08., 57/11., 51A/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.).
c)Korisnik je podnositelj zahtjeva za stambeno zbrinjavanje kojemu je izvršnim rješenjem utvrđeno pravo na stambeno zbrinjavanje.
d)Socijalno najugroženije skupine stanovništva su osobe koje nemaju dovoljno sredstava za osiguranje odgovarajuće stambene jedinice nužne za stanovanje, a istu nisu u mogućnosti ostvariti svojim radom, dohotkom od imovine, od obveznika uzdržavanja ili na drugi način.
e)Kadrovi su osobe određenih struka i zanimanja za čijim radom postoji posebno iskazana potreba prema podacima područne službe Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
f)Obitelj čine podnositelj zahtjeva i članovi njegova kućanstva koji prebivaju u istoj stambenoj jedinici.
g)Novonastala obiteljje nova obitelj koju je zasnovao član obitelji koji je već ostvario pravo na stambeno zbrinjavanje.
h)Nositelj obitelji je podnositelj zahtjeva kojemu je za njega i njegove članove obitelji priznato pravo na stambeno zbrinjavanje.
i)Organizirana ugradnja građevnog materijala je ugradnja građevnog materijala od strane Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje (u daljnjem tekstu: Središnji državni ured) koja se može odobriti u iznimnim slučajevima stambenog zbrinjavanja.
j)Početak upravnog postupka je trenutak kada je u odnosu na stranku koja se nalazi na izvršnoj listi prvenstva poduzeta neka radnja u cilju vođenja postupka.
k)Stambeno zbrinjavanjejestanovanje odgovarajućeg standardakojese osigurava uzpomoć države osobamakoje izsocijalnih,ekonomskih i drugihrazloga nisu u mogućnosti stambeno se zbrinutipotržišnim uvjetima ili na drugi način.
l)Obnova je obnova postojeće obiteljske kuće kao i uklanjanje postojeće i izgradnja zamjenske obiteljske kuće.
Članak 4.
Sredstva i nekretnine za ostvarenje prava iz ovoga Zakona osiguravaju se iz:
-nekretnina kojima upravlja i raspolaže Središnji državni ured
-državnog proračuna
-fondova Europske unije
-donacija
-domaćih i inozemnih kredita
-drugih izvora u skladu sa zakonom.
Članak 5.
U postupcima koji se vode po ovom Zakonu podnositelji zahtjeva za stambeno zbrinjavanje ne plaćaju upravne pristojbe u cijelosti te javnobilježničke pristojbe u dijelu koji je prema posebnim propisima prihod državnog proračuna.
Članak 6.
(1) Središnji državni ured ustrojava i upravlja elektroničkom bazom podataka o stambenom zbrinjavanju i registru državne imovine kojom upravlja u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(2) Središnji državni ured osigurava zaštitu podataka u skladu s posebnim propisima.
(3) Podaci iz stavka 1. ovoga članka dostupni su uz obrazloženi zahtjev.
GLAVA DRUGA (II.)
STAMBENO ZBRINJAVANJE
I. SADRŽAJ PRAVA
Članak 7.
Pravo na stambeno zbrinjavanje na područjima primjene ovog Zakona može se ostvariti na sljedeće načine (u daljnjem tekstu: model stambenog zbrinjavanja):
1.najmom obiteljske kuće ili stana u državnom vlasništvu 2. darovanjem građevnog zemljišta u državnom vlasništvu i građevnog materijala za izgradnju obiteljske kuće 3. darovanjem građevnog materijala za obnovu, dogradnju/nadogradnju i završetak izgradnje obiteljske kuće u vlasništvu podnositelja zahtjeva
4. darovanjem građevnog materijala za izgradnju obiteljske kuće na građevnom zemljištu u vlasništvu podnositelja zahtjeva
5. darovanjem neuseljive obiteljske kuće ili stana u državnom vlasništvu i građevnog materijala za obnovu ili rekonstrukciju iste.
II. UVJETI
Članak 8.
Pravo na stambeno zbrinjavanje na područjima primjene ovog zakona može ostvariti podnositelj zahtjeva i članovi njegove obitelji koji žive u zajedničkom kućanstvu pod uvjetom da:
1. u vlasništvu ili suvlasništvu nemaju drugu useljivu obiteljsku kuću ili stan na području Republike Hrvatske, ili ako istu nisu prodali, darovali ili na bilo koji drugi način otuđili u zadnjih 15 godina prije podnošenja zahtjeva
2. u vlasništvu ili suvlasništvu nemaju drugu useljivu obiteljsku kuću ili stan u drugim državama u kojima borave odnosno u kojima su boravili, ili da istu nisu prodali, darovali ili na bilo koji drugi način otuđili u zadnjih 15 godina prije podnošenja zahtjeva
3. nisu stekli pravni položaj zaštićenog najmoprimca na području Republike Hrvatske i nisu ostvarili odgovarajuće pravo na stambeno zbrinjavanje po nekom drugom propisu ili nisu ostvarili drugo srodno pravo na području država u kojima borave i u kojima su boravili.
Članak 9.
(1) Prava iz ovog Zakona ne mogu ostvariti osobe:
1.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv čovječnosti i ljudskog
dostojanstva
2.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv Republike Hrvatske
3.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv života i tijela
4.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv spolne slobode, protiv spolnog
zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, te za kaznena djela protiv braka, obitelji i djece
5.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv službene dužnosti, te za kaznena
djela protiv imovine i protiv gospodarstva, ako su takva djela počinjena na štetu
državne imovine
6.koje su pravomoćno osuđene za kazneno djelo iz članka 3.st.1. Zakona o općem
oprostu („Narodne novine“, broj 80/96.)
(2) Osobe koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela iz stavka 1. točaka 3., 4. i 5. ovoga članka ne mogu ostvariti pravo na stambeno zbrinjavanje u slučaju pravomoćne osude na kaznu zatvora u trajanju od 3 godine i više.
(3) Za osobu protiv koje je podignuta pravomoćna optužnica za kaznena djela iz stavka 1. ovoga članka postupak utvrđivanja prava po ovom Zakonu prekida se do pravomoćnosti sudske odluke.
Članak 10.
(1) Pravo na stambeno zbrinjavanje može ostvariti i osoba koja ima u vlasništvu ili suvlasništvu obiteljsku kuću ili stan čija je stambena površina najmanje 30% manja od propisane člankom 17. stavkom 1. ovoga Zakona pod uvjetom da se ista nalazi na području primjene ovog Zakona.
(2) Osoba koja ima u vlasništvu ili suvlasništvu useljivu obiteljsku kuću ili stan izvan područja primjene ovog Zakona bez obzira na površinu ne može ostvariti pravo na stambeno zbrinjavanje.
(3) Pravo na darovanje građevnog materijala za dogradnju stambene jedinice može ostvariti i novonastala obitelj koju je osnovao član kućanstva korisnika prava. Za dogradnju stambenog objekta i etažiranje vlasnik/suvlasnik daje pisanu suglasnost.
(4) U slučaju stambenog zbrinjavanja iz stavka 3. ovoga članka novonastala obitelj smatra se stambeno zbrinutom.
Članak 11.
(1) Članovi obitelji korisnika prava na obnovu objekata s IV., V. i VI. stupnjem oštećenja po Zakonu o obnovi („Narodne novine“, broj 24/96., 54/96., 87/96., 57/00., 38/09., 45/11. i 51/13.)
i korisnika stambenog zbrinjavanja te članovi obitelji koji su ostvarili pravo na stambeno zbrinjavanje po drugim propisima na teret državnog proračuna mogu ostvariti pravo iz članka 7. ovoga Zakona ako vrate iznos sredstava utrošenih u obnovu odnosno stambeno zbrinjavanje ili uz umanjenje količine građevnog materijala predviđenog za darovanje za iznos sredstava utrošenih u obnovu odnosno stambeno zbrinjavanje odnosno umanjenje stambene površine.
(2) Iznos povrata sredstava u novcu obračunava se u iznosu sredstava utrošenih u obnovu odnosno stambeno zbrinjavanje, u visini vrijednosti radova u vrijeme obnove odnosno u vrijeme ostvarenja prava na stambeno zbrinjavanje.
Članak 12.
(1) Useljiva stambena jedinica, u smislu ovoga Zakona, je stambena jedinica koja ispunjava temeljni zahtjev mehaničke otpornosti i stabilnosti građevine i koja zadovoljava minimalne higijenske i zdravstvene uvjete.
(2) Neuseljiva stambena jedinica, u smislu ovoga Zakona, je stambena jedinica takvog oštećenja nosive konstrukcije građevine (temelji, zidovi, stropne ploče, krovište) da stambena jedinica više ne ispunjava bitni zahtjev mehaničke otpornosti i stabilnosti odnosno kada su drugi nekonstruktivni dijelovi stambene jedinice (podne, stropne i zidne obloge, pokrov, vanjska stolarija) oštećeni u mjeri u kojoj nisu osigurani minimalni higijenski i zdravstveni uvjeti.
Članak 13.
(1) Status useljive i neuseljive stambene jedinice utvrđuje Povjerenstvo za procjenu stanja stambenih jedinica sastavljeno od tri člana koje osniva čelnik Središnjeg državnog ureda i čelnik ureda državne uprave u županiji.
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka osnovano od čelnika Središnjeg državnog ureda procjenjuje status useljivosti stambenih jedinica u svim postupcima po ovom Zakonu osim postupaka u prvom stupnju.
(3) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka osnovano od čelnika ureda državne uprave u županiji procjenjuje status useljivosti stambenih jedinica u prvostupanjskim postupcima.
III. OSTVARIVANJE PRAVA
Članak 14.
(1)Zahtjev za stambeno zbrinjavanje podnosi se u razdoblju od 1. siječnja do 31. siječnja tekuće godine nadležnom uredu državne uprave u županiji koji rješava u prvom stupnju.
(2)Zahtjev za stambeno zbrinjavanje mora sadržavati slijedeće podatke:
- ime i prezime korisnika, te ime i prezime svih članova obitelji za koje se podnosi zahtjev
- broj OIB-a i JMBG-a korisnika i svih članova obitelji
- adresu prebivališta i/ili boravišta
- ime i prezime opunomoćenika za primanje pismena i njegova adresa (ako stranka živi u inozemstvu)
- naznaku i opis modela stambenog zbrinjavanja koji se traži
- vlastoručni potpis podnositelja zahtjeva.
(3) Uz zahtjev za stambeno zbrinjavanje podnositelj je za sebe i sve članove obitelji za koje podnosi zahtjev za stambeno zbrinjavanje obvezan priložiti presliku važeće osobne iskaznice ili druge identifikacijske isprave i dokaze o ispunjavanju uvjeta za bodovanje zahtjeva sukladno Uredbi iz članka 16. stavka 11. ovog Zakona.
(4) U postupku utvrđivanja prava podnositelja zahtjeva koji se nalazi na listi prvenstva pribavlja se slijedeća dokumentacija:
1. uvjerenja o prebivalištima i boravištima u zadnjih 15 godina do podnošenja zahtjeva
2. uvjerenje nadležnog ureda za katastar o ne/posjedovanju nekretnina
3. izjavu ovjerenu kod javnog bilježnika da nema u vlasništvu drugu useljivu stambenu jedinicu
4. uvjerenje općinskog suda ili drugog javnog registra da ima/nema u vlasništvu nekretnine
5. potvrdu nadležne porezne ispostave o prometu nekretnina
6. u slučaju stambenog zbrinjavanja darovanjem građevnog materijala za izgradnju te obnovu, dogradnju/nadogradnju i završetak izgradnje stambene jedinice na zemljištu u vlasništvu podnositelja zahtjeva i dokaz o vlasništvu i o legalnosti stambene jedinice i ispravu da se zemljišna čestica nalazi u građevinskoj zoni.
(5) Dokumentaciju iz stavka 4. točke 1., 2., 4. i 5. ovoga članka, potrebno je pribaviti za mjesta gdje su podnositelj zahtjeva i svi članovi obitelji za koje je podnio zahtjev imali prijavljena prebivališta i boravišta unazad 15 godina prije podnošenja zahtjeva.
(6) Dokazi o ispunjavanju uvjeta za stambeno zbrinjavanje u trenutku podnošenja zahtjeva za stambeno zbrinjavanje ne smiju biti stariji od šest mjeseci.
(7) Dokaze o činjenicama o kojima javnopravno tijelo vodi evidenciju u Republici Hrvatskoj, uvjerenje da se na vodi kazneni postupak i potvrdu iz kaznene evidencije po službenoj dužnosti pribavlja nadležno tijelo koje rješava po podnesenom zahtjevu.
Članak 15.
(1) U svrhu realizacije lista prvenstva Središnji državni ured:
– najkasnije do 1. travnja tekuće godine donosi godišnji plan stambenog zbrinjavanja po modelima i jedinicama lokalne samouprave.
– najkasnije do 15. travnja tekuće godine dostavlja uredima državne uprave u županijama
podatke o raspoloživom stambenom fondu i osiguranim sredstvima u državnom proračunu za
stambeno zbrinjavanje.
(2) Uredi državne uprave u županijama dostavljaju Središnjem državnom uredu izvješća o podnesenim zahtjevima i donesenim rješenjima te rješenja o stambenom zbrinjavanju najkasnije do 5. u tekućem mjesecu za prethodni mjesec.
Članak 16.
(1) Pravo na stambeno zbrinjavanje iz članka 7. ovoga Zakona ostvaruje se redom liste prvenstva u skladu sa osiguranim sredstvima za stambeno zbrinjavanje iz članka 4. ovoga Zakona i planu stambenog zbrinjavanja.
(2) Pravodobni i uredni zahtjevi boduju se u skladu s propisanim kriterijima i uvrštavaju na liste prvenstva koje se sastavljaju za općine i gradove.
(3) Liste prvenstva iz stavka 2. ovoga članka sastavljaju uredi državne uprave u županijama za tekuću godinu, boduju ih do 01. ožujka i objavljuju na svojim mrežnim stranicama i oglasnoj ploči.
(4) Bodovani zahtjevi na liste prvenstva razvrstavaju se po modelima stambenog zbrinjavanja iz članka 7. ovoga Zakona, a sadrže redni broj, ime i prezime podnositelja zahtjeva, broj članova obitelji i broj bodova.
(5) Smatra se da su podnositelji zahtjeva podnošenjem zahtjeva dali pristanak na objavu navedenih podataka.
(6) Na objavljene liste prvenstva podnositelji zahtjeva imaju pravo podnošenja primjedbe u roku od osam dana od dana njihove objave na mrežnim stranicama i oglasnoj ploči, a izvršne liste moraju biti objavljene do 31. ožujka tekuće godine.
(7) Primjedbe iz stavka 6. ovoga članka razmatra nadležni ured državne uprave u županiji te pisanim putem obavještava stranku.
(8) Zahtjevi s liste prvenstva za koje u tekućoj godini nije doneseno rješenje o pravu na stambeno zbrinjavanje prenose se na listu prvenstva za iduću kalendarsku godinu.
(9) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka iznova se utvrđuje mjesto zahtjeva na listi prvenstva.
(10) Ako se tijekom postupka utvrdi da je stranka dala netočne podatke o činjenicama koje utječu na bodovanje zahtjeva za listu prvenstva gubi mjesto na listi prvenstva koje je postigla na temelju tih podatka.
(11) Vlada Republike Hrvatske donosi uredbu kojom se propisuju kriteriji za bodovanje zahtjeva za stambeno zbrinjavanje, a koji posebno uključuju stambeni status, uvjete stanovanja, prebivanje na određenom području, primanja, stručnu spremu, životnu dob, broj članova i broj djece u obitelji koja se stambeno zbrinjava te statuse priznate po posebnim propisima i programima Vlade Republike Hrvatske.
IV. ODREĐIVANJE STAMBENE POVRŠINE
Članak 17.
(1) Stambena površina obiteljske kuće ili stana i odgovarajuća količina građevnog materijala iz članka 7. ovoga Zakona utvrđuje se prema broju članova obitelji, i to:
a) nositelj obitelji – 35 m2
b) dvočlana obitelj – 45 m2
c) tročlana obitelj – 55 m2
d) četveročlana obitelj – 65 m2
e) peteročlana obitelj – 75 m2,
– za svakoga sljedećeg člana obitelji dodatnih 10 m2.
(2) U stambenu površinu iz stavka 1. ovoga članka u slučaju davanja u najam obiteljske kuće ne ulaze: unutarnja stubišta, neuređeni dijelovi obiteljske kuće potkrovlje, podrum, garaža, parkirališno mjesto, kotlovnica, terase, balkoni, pomoćne građevine i dijelovi koji se smatraju zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka stambena površina stana iz članka 7. točke 1. može iznositi manje od 35 m2, uz suglasnost podnositelja zahtjeva.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka odgovarajućom stambenom površinom iz stavka 1. smatra se i površina koja odstupa do +/- 5m2 od površine iz stavka 1. ovoga članka osim u slučaju stambenog zbrinjavanja darovanjem građevnog materijala.
(5) Uz suglasnost podnositelja zahtjeva dopušteno je odstupanje od stambene površine obiteljske kuće ili stana iz stavka 1. ovoga članka, za veličinu do +/– 20 m² površine za stanove odnosno do +/– 30 m² za obiteljske kuće, redoslijedom utvrđenim listom prvenstva.
(6) U slučaju najma, iznimno su moguća i veća odstupanja u mjestima u kojima Središnji državni ured ne raspolaže obiteljskom kućom ili stanom čija je stambena površina sukladna stavku 1. ili 5. ovoga članka. Odstupanje se vrši redoslijedom utvrđenim listom prvenstva, uz odobrenje Središnjeg državnog ureda i uz suglasnost podnositelja zahtjeva.
(7) U stambenu površinu iz stavka 1. ovoga članka u slučaju darovanja građevnog materijala ne ulaze: podrum, unutarnja stubišta, neuređeno potkrovlje visine nadozida do 60 cm, kotlovnica, terase, balkoni, garaža i parkirališno mjesto.
V. NAJAM STAMBENE JEDINICE
1. Sklapanje ugovora o najmu
Članak 18.
(1) Korisnik koji se stambeno zbrinjava načinom iz članka 7. točke 1. ovoga Zakona na temelju izvršnog rješenja o utvrđenom pravu na stambeno zbrinjavanje sklapa sa Središnjim državnim uredom ugovor o najmu sukladno Zakonu o najmu stanova („Narodne novine“, broj 91/96., 48/98., 66/98. i 22/06.).
(2) Ugovor o najmu je upravni ugovor i sklapa se u pisanom obliku.
(3)Korisnik se useljava u stan ili obiteljsku kuću nakon što je s njim sklopljen ugovor o najmu.
(4) Korisnik plaća zaštićenu najamninu na površinuiz članka 17. ovoga Zakona.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka visina najamnine za stanove na području prve skupine potpomognutih područja iznosi 20% od visine propisane zaštićene najamnine.
(6) Iznimno od stavka 4. ovoga članka visina najamnine za obiteljske kuće na području prve, druge i treće skupine potpomognutih područja iznosi 1 kunu.
(7) Obitelj koja je ostvarila pravo na stambeno zbrinjavanje iz članka 7. točke 1. ovoga Zakona dužna je useliti se u obiteljsku kuću ili stan u roku od 30 dana od uvođenja u posjed temeljem sklopljenog ugovora o najmu te prebivati i boraviti u toj kući ili stanu i koristiti ih u svrhu stanovanja.
2. Prava i obveze korisnika
Članak 19.
(1) Korisnik stambenog zbrinjavanja najmom stambene jedinice dužan je redovito podmirivati sve obveze nastale u vezi s korištenjem obiteljske kuće ili stana u državnom vlasništvu, a osobito obveze za potrošenu vodu, električnu energiju, grijanje, komunalnu naknadu, vodnu naknadu te ostale obveze.
(2) Iznimno, u postupcima prijenosa vlasništva na korisnike prema ovom Zakonu, Republika Hrvatska nema obvezu jamstva iz članka 84. stavka 3. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima („Narodne novine“, broj 91/96., 68/98., 137/99., 22/00., 73/00., 129/00., 114/01., 79/06., 141/06., 146/08., 38/09., 153/09., 143/12. i 152/14.) za dug koji je nastao uslijed korištenja svih stambenih jedinica u vlasništvu Republike Hrvatske koje su koristili.
(3) Dužnik nastalog duga za obveze iz stavka 1. ovoga članka je novi vlasnik.
(4) Obveza plaćanja duga se navodi u ugovoru o prijenosu vlasništva.
(5) Korisnik je dužan do sklapanja ugovora o prijenosu prava vlasništva platiti obveze nastale s osnova najma koji nije predmet prijenosa.
Članak 20.
(1) Središnji državni ured i korisnik sastavljaju zapisnik kojim se utvrđuje stanje u kojem se stambena jedinica nalazi u vrijeme primopredaje.
(2) U vezi nedostataka u stambenoj jedinici danoj u najam i za štetu nastalu zbog tih nedostataka primjenjuju se propisi o obveznim odnosima.
Članak 21.
(1) Korisnik je dužan koristiti stambenu jedinicu na način da je čuva od oštećenja.
(2) Korisnik ne smije vršiti preinake u stambenoj jedinici i zajedničkim prostorijama i uređajima u zgradi bez prethodne pisane suglasnosti Središnjeg državnog ureda.
(3) Korisnik odgovara po općim propisima za štetu koju on ili članovi njegove obitelji prouzroče u stambenoj jedinici i na zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade.
(4) Za dužnu najamninu i počinjenu štetu iz stavka 3. ovoga članka solidarno s korisnikom odgovaraju i članovi njegove obitelji i članovi domaćinstva.
(5) Korisnik i članovi njegova obiteljskog domaćinstva dužni su dopustiti ulazak u stambenu jedinicu u slučaju kontrole korištenja stambene jedinice od strane Središnjeg državnog ureda.
(6) Korisnik ima pravo uporabe zajedničkih prostorija, dijelova i uređaja zgrade nužnih za korištenje stanom te pravo korištenja zemljišta koje služi zgradi ili obiteljskoj kući.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O STAMBENOM ZBRINJAVANJU NA POTPOMOGNUTIM PODRUČJIMA
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 2. stavak 4., podstavak 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Ocjena stanja
Zakonom o regionalnom razvoju („Narodne novine“, broj 147/14. i 123/17.) definirana su potpomognuta područja. Prema definiciji, potpomognuto područje je područje Republike Hrvatske koje je na temelju indeksa razvijenosti ocijenjeno kao područje koje prema stupnju razvijenosti zaostaje za nacionalnim prosjekom i čiji je razvoj potrebno dodatno poticati.
Područje posebne državne skrbi je područje Republike Hrvatske koje je definirano člancima 3., 4., 5. i 6. Zakona o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine“, broj 86/08., 57/11., 51A/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.) koji i nadalje ostaju na snazi. Nastavila bi se provedba stambenog zbrinjavanja na područjima posebne državne skrbi jer su ista i nadalje nerazvijena i demografski slabo naseljena. Naime, godišnje se obrađuje preko 6000 zahtjeva za stambeno zbrinjavanje na područjima posebne državne skrbi od čega se stambeno zbrine kroz sve modele stambenog zbrinjavanja manje od 10% podnositelja zahtjeva.
Iako se potpomognuta područja znatno razlikuju po svojim zemljopisnim obilježjima zajedničko im je demografsko, socijalno i gospodarsko zaostajanje za ostalim dijelovima Republike Hrvatske. Socijalnu sliku ovih područja opterećuje nepovoljna dobna struktura stanovništva s visokim udjelom starog stanovništva te, u odnosu na hrvatski prosjek, velika nezaposlenost odnosno niska zaposlenost.
Također, gospodarstvo je na većini potpomognutih područja u stagnaciji, pa dolazi do njihovog daljega zaostajanja.
Uz opće faktore koji usporavaju gospodarski razvoj zemlje u cjelini, daljnji razlog neoporavka i zaostajanja u razvoju ovih područja je i nedostatak stručnih i obrazovanih kadrova, koji su pokretači gospodarstva.
Izdvajanje potpomognutih područja temelji se na izračunu indeksa razvijenosti.
Status potpomognutog područja stječu županije koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u drugoj i prvoj polovini ispodprosječno rangiranih jedinica područne (regionalne) samouprave.
Status potpomognutog područja stječu općine i gradovi koji se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj, drugoj, trećoj i zadnjoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave.
- Jedinice lokalne samouprave razvrstane su u:
I. skupinu – koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u zadnjoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
II. skupinu – koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u trećoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave
III. skupinu - koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u drugoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave i
IV. skupinu - koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj četvrtini ispodprosječno rangiranih jedinica lokalne samouprave;
- Jedinice područne (regionalne) samouprave razvrstane su u:
I. skupinu – koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u drugoj polovini ispodprosječno rangiranih jedinica područne (regionalne) samouprave i
II. skupinu - koje se prema vrijednosti indeksa razvijenosti nalaze u prvoj polovini ispodprosječno rangiranih jedinica područne (regionalne) samouprave.
Obzirom na novo određivanje područja s razvojnim teškoćama sukladno Zakonu o regionalnom razvoju, Zakonom o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima uredit će se stambeno zbrinjavanje na tim područjima.
Također, kako bi se održao kontinuitet u gospodarenju i upravljanju stambenim jedinicama na područjima posebne državne skrbi (posebno na onima koja nisu stekla status potpomognutog područja) od strane Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje Zakon o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima primjenjivat će se također i na područja koja su sukladno Zakonu o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine“, broj 86/08., 57/11., 51/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.) određena kao područja posebne državne skrbi.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Glavni cilj koji se želi postići donošenjem Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima je uspostaviti učinkovit, efikasan i operativan sustav mjera i aktivnosti koji će rezultirati poticanjem povratka, ostanka i naseljavanja stanovništva na područjima koja se u smislu ovoga Zakona smatraju područjima posebne državne skrbi i potpomognutim područjima sukladno posebnom zakonu u Republici Hrvatskoj što pridonosi demografskom i gospodarskom razvoju tih područja.
Ciljane skupine primjene Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima i njegovih podzakonskih akta su posebne kategorije korisnika i socijalno najugroženije skupine stanovništva te stručni i obrazovani kadrovi.
Sekundarni cilj primjene Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima je poticanje suradnje središnje državne vlasti s lokalnim jedinicama na potpomognutim područjima čime će se utjecati na poticanje stvaranja radnih mjesta, konkurentnost, gospodarski rast, bolju kvalitetu života i održiv razvoj.
Zakonom o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima reguliraju se:
- teritorijalna nadležnost stambenog zbrinjavanja
- modeli stambenog zbrinjavanja
- uvjeti i postupak utvrđivanja prava na stambeno zbrinjavanje
- postupak stjecanja vlasništva, darovanjem i prodajom stambenih jedinica
- gospodarenje i upravljanje nekretninama
- izvanredno stambeno zbrinjavanje
- zbrinjavanje posebnih skupina stanovništva
- provođenje operativnih programa, strategija, zaključaka i odluka Vlade Republike Hrvatske
- međuresorna suradnja i suradnja sa jedinicama lokalne samouprave.
Očekuje se da će rezultati provedbe stambenog zbrinjavanja na potpomognutim područjima i područjima posebne državne skrbi biti vidljivi već nakon jedne godine od primjene zakona.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Poticanje povratka, ostanka i naseljavanja m jerama stambenog zbrinjavanja stanovništva kroz najam ili darovanje državnih kuća i stanova, darovanjem građevnog materijala i/ili građevinskog zemljišta za obnovu, dogradnju/nadogradnju, završetak izgradnje i izgradnju obiteljskih kuća te prodaju, oporavak i razvitak potpomognutih područja i područja posebne državne skrbi koji se predlažu ovim Zakonom, za posljedicu bi imali revitalizaciju tih područja Republike Hrvatske.
Mjerama stambenog zbrinjavanja predviđenih ovim Zakonom korisnika koji nemaju druge imovine pridonijet će ostanku i naseljavanju stanovništva na potpomognutim područjima i područjima posebne državne skrbi, osobito mladih i novonastalih obitelji koji na taj način mogu riješiti svoj stambeni status daleko brže i povoljnije u odnosu na ostala područja Republike Hrvatske. Time se zadržavaju na tim područjima.
Mjerama propisanim Zakonom utjecat će se dugoročno i na uravnoteženje dobne strukture i održanje prostorne ravnoteže stanovništva u smjeru povećanja udjela mlađeg stanovništva. Također, poticat će se naseljavanje i zapošljavanje na područjima posebne državne skrbi i potpomognutim područjima u cilju ravnomjernoga razvoja svih krajeva Republike Hrvatske.
Budući je jedan od ciljeva Vlade Republike Hrvatske da regionalna politika bude i politika ulaganja u budućnost, poticanja stvaranja radnih mjesta, konkurentnosti, gospodarskog rasta, bolje kvalitete života i održivog razvoja, ovim Zakonom će se ojačati suradnja središnje državne vlasti s lokalnim jedinicama čime će se pomagati slabije razvijena područja.
Učinci koji se očekuju primjenom Zakona
- poticanje ostanka stanovništva na potpomognutim područjima što će pozitivno utjecati na demografsku revitalizaciju Republike Hrvatske
- normativno uređenje i definiranje stambene politike i stambenog zbrinjavanja najugroženijih skupina na potpomognutim područjima
- stambeno zbrinjavanje ciljanih skupina.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona potrebno je osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Zakonom o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine, broj 86/08., 57/11., 51/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.) Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje je nadležan za provedbu stambenog zbrinjavanja na području 185 jedinica lokalne samouprave.
Ističemo da se godišnje obrađuje preko 6000 zahtjeva za stambeno zbrinjavanje na područjima posebne državne skrbi od čega se stambeno zbrine kroz sve modele stambenog zbrinjavanja manje od 10% podnositelja zahtjeva. Ograničene mogućnosti realizacije stambenog zbrinjavanja za veći broj obitelji korisnika prava ostavljaju obitelji u lošim uvjetima stanovanja, bez trajno riješenog stambenog pitanja, a posljedično dovode do iseljavanja i depopulacije područja posebne državne skrbi.
Područje nadležnosti ovoga Zakona pokriva područja posebne državne skrbi i potpomognuta područja.
Zakonom o regionalnom razvoju („Narodne novine“, broj 147/14. i 123/17.) i Odlukom o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema stupnju razvijenosti („Narodne novine“, broj 132/17.) područje nadležnosti za provedbu programa stambenog zbrinjavanja proširuje se za dodatnu 151 jedinicu lokalne samouprave. Dakle, Zakon će se provoditi na području 336 jedinica lokalne samouprave što predstavlja povećanje veće od 80%.
Mjerama predviđenim ovim Zakonom namjera je poticati naseljavanje na potpomognutim područjima i na područjima posebne državne skrbi što može pridonijeti pozitivnoj promjeni u strukturi stručnih i obrazovanih kadrova na tim područjima kao i dobnoj strukturi stanovništva. Navedene mjere omogućit će stvaranje novih radnih mjesta, gospodarskih subjekata, konkurentnost, gospodarski rast, bolju kvalitetu života i održiv razvoj potpomognutih područja i područja posebne državne skrbi. Na taj će način bolje gospodarsko ozračje dovesti do ravnomjernog razvoja svih krajeva Republike Hrvatske, a u konačnici će se pozitivno odraziti i na demografsku revitalizaciju tih područja.
U proračunu Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje za 2018. godinu osigurano je na aktivnosti K761063 Stambeno zbrinjavanje pozicija 38 Kapitalna donacija građanima i kućanstvima – darovanje paketa građevinskog materijala 40.828.260,00 kn i pozicija 42 Stambeni objekti – sanacija, obnova i izgradnja stambenih jedinica 46.496.181,00 kn, a na aktivnosti K761064 Upravljanje i gospodarenje državnom imovinom pozicija 32 Materijalni rashodi - troškovi s naslova vlasništva i upravljanja stambenim jedinica 14.000.000,00 kn, što ukupno iznosi 101.324.441,00 kn. Navedena financijska sredstva, kako je gore navedeno, nisu dostatna za podmirenje potreba koje će nastati primjenom Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima.
Stoga je za učinkovitu, efikasnu i operativnu provedbu programa stambenog zbrinjavanja, potrebno u državnom proračunu na aktivnosti K761063 Stambeno zbrinjavanje pozicija 38 Kapitalna donacija građanima i kućanstvima osigurati 100.000.000,00 kn za 2019. godinu te 100.000.000,00 kn za 2020. godinu i pozicija 42 Stambeni objekti osigurati 120.000.000,00 kn za 2019. godinu te 120.000.000,00 kn za 2020. godinu.
Također, potrebno je u državnom proračunu na aktivnosti K761064 Upravljanje i gospodarenje državnom imovinom pozicija 32 Materijalni rashodi osigurati 17.000.000,00 kn za 2019. godinu te 17.000.000,00 kn za 2020. godinu.
Navedenim sredstvima omogućit će se poboljšanje uvjeta življenja kao i trajno stambeno zbrinjavanje značajnog broja obitelji u potrebi te uspostaviti svrhovit, učinkovit i operativan sustav gospodarenja i upravljanja stambenim jedinicama.
Stambeno zbrinjavanje smatramo jednom o najučinkovitijih mjera demografske revitalizacije koja će ujedno doprinijeti ravnomjernijem razvoju svih područja Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
IV. TEKST NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA O STAMBENOM ZBRINJAVANJU NA POTPOMOGNUTIM PODRUČJIMA
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
GLAVA PRVA (I.)
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
TEMELJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 1.
(1) O v i m Z a k o n o m u re đ uju s e kategorije korisnika koji mogu ostvariti pravo na stambeno zbrinjavanje, načini stambenog zbrinjavanja te uvjeti za ostvarivanje prava na stambeno zbrinjavanje.
(2) Cilj ovoga Zakona je poticanje povratka, ostanka i naseljavanja stanovništva na potpomognutim područjima sukladno posebnom zakonu u Republici Hrvatskoj i područjima koja se u smislu ovoga Zakona smatraju područjima posebne državne skrbi (u daljnjem tekstu: područja primjene ovog Zakona) što pridonosi demografskom i gospodarskom razvoju tih područja.
(3) Prava iz ovoga Zakona mogu ostvariti fizičke osobe koje imaju prebivalište i borave na područjima primjene ovog Zakona ili se žele naseliti na područja primjene ovog Zakona.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju slijedeće značenje:
a) Potpomognuto područje je područje Republike Hrvatske koje je na temelju indeksa razvijenosti ocijenjeno kao područje koje prema stupnju razvijenosti zaostaje za nacionalnim prosjekom i čiji je razvoj potrebno dodatno poticati, a koje je definirano posebnim propisom ili aktom donesenim na temelju toga propisa.
b) Područje posebne državne skrbi je područje Republike Hrvatske koje je definirano člancima 3., 4., 5. i 6. Zakona o područjima posebne državne skrbi („Narodne novine“, broj 86/08., 57/11., 51A/13., 148/13., 76/14., 147/14. i 18/15.).
c) Korisnik je podnositelj zahtjeva za stambeno zbrinjavanje kojemu je izvršnim rješenjem utvrđeno pravo na stambeno zbrinjavanje.
d) Socijalno najugroženije skupine stanovništva su osobe koje nemaju dovoljno sredstava za osiguranje odgovarajuće stambene jedinice nužne za stanovanje, a istu nisu u mogućnosti ostvariti svojim radom, dohotkom od imovine, od obveznika uzdržavanja ili na drugi način.
e) Kadrovi su osobe određenih struka i zanimanja za čijim radom postoji posebno iskazana potreba prema podacima područne službe Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
f) Obitelj čine podnositelj zahtjeva i članovi njegova kućanstva koji prebivaju u istoj stambenoj jedinici.
g) Novonastala obitelj je nova obitelj koju je zasnovao član obitelji koji je već ostvario pravo na stambeno zbrinjavanje.
h) Nositelj obitelji je podnositelj zahtjeva kojemu je za njega i njegove članove obitelji priznato pravo na stambeno zbrinjavanje.
i) Organizirana ugradnja građevnog materijala je ugradnja građevnog materijala od strane Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje (u daljnjem tekstu: Središnji državni ured) koja se može odobriti u iznimnim slučajevima stambenog zbrinjavanja.
j) Početak upravnog postupka je trenutak kada je u odnosu na stranku koja se nalazi na izvršnoj listi prvenstva poduzeta neka radnja u cilju vođenja postupka.
k) Stambeno zbrinjavanje j e sta n o v a n j e o d g o v ara j u ć e g s t a n d a rda koje se osigurava uz pomoć d r ž a v e osobama k o j e i z soc i j a l n i h, e k o n o m s k i h i d r u g i h ra z l o g a nisu u mogućnosti stambeno se zbrinuti po t r ž i šn i m uvjetima ili na drugi način.
l) Obnova je obnova postojeće obiteljske kuće kao i uklanjanje postojeće i izgradnja zamjenske obiteljske kuće.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 4.
Sredstva i nekretnine za ostvarenje prava iz ovoga Zakona osiguravaju se iz:
- nekretnina kojima upravlja i raspolaže Središnji državni ured
- državnog proračuna
- fondova Europske unije
- donacija
- domaćih i inozemnih kredita
- drugih izvora u skladu sa zakonom.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 5.
U postupcima koji se vode po ovom Zakonu podnositelji zahtjeva za stambeno zbrinjavanje ne plaćaju upravne pristojbe u cijelosti te javnobilježničke pristojbe u dijelu koji je prema posebnim propisima prihod državnog proračuna.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 6.
(1) Središnji državni ured ustrojava i upravlja elektroničkom bazom podataka o stambenom zbrinjavanju i registru državne imovine kojom upravlja u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(2) Središnji državni ured osigurava zaštitu podataka u skladu s posebnim propisima.
(3) Podaci iz stavka 1. ovoga članka dostupni su uz obrazloženi zahtjev.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
GLAVA DRUGA (II.)
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
STAMBENO ZBRINJAVANJE
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
I. SADRŽAJ PRAVA
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 7.
Pravo na stambeno zbrinjavanje na područjima primjene ovog Zakona može se ostvariti na sljedeće načine (u daljnjem tekstu: model stambenog zbrinjavanja):
1.najmom obiteljske kuće ili stana u državnom vlasništvu
2. darovanjem građevnog zemljišta u državnom vlasništvu i građevnog materijala za izgradnju obiteljske kuće
3. darovanjem građevnog materijala za obnovu, dogradnju/nadogradnju i završetak izgradnje obiteljske kuće u vlasništvu podnositelja zahtjeva
4. darovanjem građevnog materijala za izgradnju obiteljske kuće na građevnom zemljištu u vlasništvu podnositelja zahtjeva
5. darovanjem neuseljive obiteljske kuće ili stana u državnom vlasništvu i građevnog materijala za obnovu ili rekonstrukciju iste.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
II. UVJETI
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 8.
Pravo na stambeno zbrinjavanje na područjima primjene ovog zakona može ostvariti podnositelj zahtjeva i članovi njegove obitelji koji žive u zajedničkom kućanstvu pod uvjetom da:
1. u vlasništvu ili suvlasništvu nemaju drugu useljivu obiteljsku kuću ili stan na području Republike Hrvatske, ili ako istu nisu prodali, darovali ili na bilo koji drugi način otuđili u zadnjih 15 godina prije podnošenja zahtjeva
2. u vlasništvu ili suvlasništvu nemaju drugu useljivu obiteljsku kuću ili stan u drugim državama u kojima borave odnosno u kojima su boravili, ili da istu nisu prodali, darovali ili na bilo koji drugi način otuđili u zadnjih 15 godina prije podnošenja zahtjeva
3. nisu stekli pravni položaj zaštićenog najmoprimca na području Republike Hrvatske i nisu ostvarili odgovarajuće pravo na stambeno zbrinjavanje po nekom drugom propisu ili nisu ostvarili drugo srodno pravo na području država u kojima borave i u kojima su boravili.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 9.
(1) Prava iz ovog Zakona ne mogu ostvariti osobe:
1.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv čovječnosti i ljudskog
dostojanstva
2.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv Republike Hrvatske
3.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv života i tijela
4.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv spolne slobode, protiv spolnog
zlostavljanja i iskorištavanja djeteta, te za kaznena djela protiv braka, obitelji i djece
5.koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela protiv službene dužnosti, te za kaznena
djela protiv imovine i protiv gospodarstva, ako su takva djela počinjena na štetu
državne imovine
6.koje su pravomoćno osuđene za kazneno djelo iz članka 3.st.1. Zakona o općem
oprostu („Narodne novine“, broj 80/96.)
(2) Osobe koje su pravomoćno osuđene za kaznena djela iz stavka 1. točaka 3., 4. i 5. ovoga članka ne mogu ostvariti pravo na stambeno zbrinjavanje u slučaju pravomoćne osude na kaznu zatvora u trajanju od 3 godine i više.
(3) Za osobu protiv koje je podignuta pravomoćna optužnica za kaznena djela iz stavka 1. ovoga članka postupak utvrđivanja prava po ovom Zakonu prekida se do pravomoćnosti sudske odluke.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 10 .
(1) Pravo na stambeno zbrinjavanje može ostvariti i osoba koja ima u vlasništvu ili suvlasništvu obiteljsku kuću ili stan čija je stambena površina najmanje 30% manja od propisane člankom 17. stavkom 1. ovoga Zakona pod uvjetom da se ista nalazi na području primjene ovog Zakona.
(2) Osoba koja ima u vlasništvu ili suvlasništvu useljivu obiteljsku kuću ili stan izvan područja primjene ovog Zakona bez obzira na površinu ne može ostvariti pravo na stambeno zbrinjavanje.
(3) Pravo na darovanje građevnog materijala za dogradnju stambene jedinice može ostvariti i novonastala obitelj koju je osnovao član kućanstva korisnika prava. Za dogradnju stambenog objekta i etažiranje vlasnik/suvlasnik daje pisanu suglasnost.
(4) U slučaju stambenog zbrinjavanja iz stavka 3. ovoga članka novonastala obitelj smatra se stambeno zbrinutom.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 11.
(1) Članovi obitelji korisnika prava na obnovu objekata s IV., V. i VI. stupnjem oštećenja po Zakonu o obnovi („Narodne novine“, broj 24/96., 54/96., 87/96., 57/00., 38/09., 45/11. i 51/13.)
i korisnika stambenog zbrinjavanja te članovi obitelji koji su ostvarili pravo na stambeno zbrinjavanje po drugim propisima na teret državnog proračuna mogu ostvariti pravo iz članka 7. ovoga Zakona ako vrate iznos sredstava utrošenih u obnovu odnosno stambeno zbrinjavanje ili uz umanjenje količine građevnog materijala predviđenog za darovanje za iznos sredstava utrošenih u obnovu odnosno stambeno zbrinjavanje odnosno umanjenje stambene površine.
(2) Iznos povrata sredstava u novcu obračunava se u iznosu sredstava utrošenih u obnovu odnosno stambeno zbrinjavanje, u visini vrijednosti radova u vrijeme obnove odnosno u vrijeme ostvarenja prava na stambeno zbrinjavanje.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 12.
(1) Useljiva stambena jedinica, u smislu ovoga Zakona, je stambena jedinica koja ispunjava temeljni zahtjev mehaničke otpornosti i stabilnosti građevine i koja zadovoljava minimalne higijenske i zdravstvene uvjete.
(2) Neuseljiva stambena jedinica, u smislu ovoga Zakona, je stambena jedinica takvog oštećenja nosive konstrukcije građevine (temelji, zidovi, stropne ploče, krovište) da stambena jedinica više ne ispunjava bitni zahtjev mehaničke otpornosti i stabilnosti odnosno kada su drugi nekonstruktivni dijelovi stambene jedinice (podne, stropne i zidne obloge, pokrov, vanjska stolarija) oštećeni u mjeri u kojoj nisu osigurani minimalni higijenski i zdravstveni uvjeti.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 13.
(1) Status useljive i neuseljive stambene jedinice utvrđuje Povjerenstvo za procjenu stanja stambenih jedinica sastavljeno od tri člana koje osniva čelnik Središnjeg državnog ureda i čelnik ureda državne uprave u županiji.
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka osnovano od čelnika Središnjeg državnog ureda procjenjuje status useljivosti stambenih jedinica u svim postupcima po ovom Zakonu osim postupaka u prvom stupnju.
(3) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka osnovano od čelnika ureda državne uprave u županiji procjenjuje status useljivosti stambenih jedinica u prvostupanjskim postupcima.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
III. OSTVARIVANJE PRAVA
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 14.
(1) Zahtjev za stambeno zbrinjavanje podnosi se u razdoblju od 1. siječnja do 31. siječnja tekuće godine nadležnom uredu državne uprave u županiji koji rješava u prvom stupnju.
(2) Zahtjev za stambeno zbrinjavanje mora sadržavati slijedeće podatke:
- ime i prezime korisnika, te ime i prezime svih članova obitelji za koje se podnosi zahtjev
- broj OIB-a i JMBG-a korisnika i svih članova obitelji
- adresu prebivališta i/ili boravišta
- ime i prezime opunomoćenika za primanje pismena i njegova adresa (ako stranka živi u inozemstvu)
- naznaku i opis modela stambenog zbrinjavanja koji se traži
- vlastoručni potpis podnositelja zahtjeva.
(3) Uz zahtjev za stambeno zbrinjavanje podnositelj je za sebe i sve članove obitelji za koje podnosi zahtjev za stambeno zbrinjavanje obvezan priložiti presliku važeće osobne iskaznice ili druge identifikacijske isprave i dokaze o ispunjavanju uvjeta za bodovanje zahtjeva sukladno Uredbi iz članka 16. stavka 11. ovog Zakona.
(4) U postupku utvrđivanja prava podnositelja zahtjeva koji se nalazi na listi prvenstva pribavlja se slijedeća dokumentacija:
1. uvjerenja o prebivalištima i boravištima u zadnjih 15 godina do podnošenja zahtjeva
2. uvjerenje nadležnog ureda za katastar o ne/posjedovanju nekretnina
3. izjavu ovjerenu kod javnog bilježnika da nema u vlasništvu drugu useljivu stambenu jedinicu
4. uvjerenje općinskog suda ili drugog javnog registra da ima/nema u vlasništvu nekretnine
5. potvrdu nadležne porezne ispostave o prometu nekretnina
6. u slučaju stambenog zbrinjavanja darovanjem građevnog materijala za izgradnju te obnovu, dogradnju/nadogradnju i završetak izgradnje stambene jedinice na zemljištu u vlasništvu podnositelja zahtjeva i dokaz o vlasništvu i o legalnosti stambene jedinice i ispravu da se zemljišna čestica nalazi u građevinskoj zoni.
(5) Dokumentaciju iz stavka 4. točke 1., 2., 4. i 5. ovoga članka, potrebno je pribaviti za mjesta gdje su podnositelj zahtjeva i svi članovi obitelji za koje je podnio zahtjev imali prijavljena prebivališta i boravišta unazad 15 godina prije podnošenja zahtjeva.
(6) Dokazi o ispunjavanju uvjeta za stambeno zbrinjavanje u trenutku podnošenja zahtjeva za stambeno zbrinjavanje ne smiju biti stariji od šest mjeseci.
(7) Dokaze o činjenicama o kojima javnopravno tijelo vodi evidenciju u Republici Hrvatskoj, uvjerenje da se na vodi kazneni postupak i potvrdu iz kaznene evidencije po službenoj dužnosti pribavlja nadležno tijelo koje rješava po podnesenom zahtjevu.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 15.
(1) U svrhu realizacije lista prvenstva Središnji državni ured:
– najkasnije do 1. travnja tekuće godine donosi godišnji plan stambenog zbrinjavanja po modelima i jedinicama lokalne samouprave.
– najkasnije do 15. travnja tekuće godine dostavlja uredima državne uprave u županijama
podatke o raspoloživom stambenom fondu i osiguranim sredstvima u državnom proračunu za
stambeno zbrinjavanje.
(2) Uredi državne uprave u županijama dostavljaju Središnjem državnom uredu izvješća o podnesenim zahtjevima i donesenim rješenjima te rješenja o stambenom zbrinjavanju najkasnije do 5. u tekućem mjesecu za prethodni mjesec.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 16.
(1) Pravo na stambeno zbrinjavanje iz članka 7. ovoga Zakona ostvaruje se redom liste prvenstva u skladu sa osiguranim sredstvima za stambeno zbrinjavanje iz članka 4. ovoga Zakona i planu stambenog zbrinjavanja.
(2) Pravodobni i uredni zahtjevi boduju se u skladu s propisanim kriterijima i uvrštavaju na liste prvenstva koje se sastavljaju za općine i gradove.
(3) Liste prvenstva iz stavka 2. ovoga članka sastavljaju uredi državne uprave u županijama za tekuću godinu, boduju ih do 01. ožujka i objavljuju na svojim mrežnim stranicama i oglasnoj ploči.
(4) Bodovani zahtjevi na liste prvenstva razvrstavaju se po modelima stambenog zbrinjavanja iz članka 7. ovoga Zakona, a sadrže redni broj, ime i prezime podnositelja zahtjeva, broj članova obitelji i broj bodova.
(5) Smatra se da su podnositelji zahtjeva podnošenjem zahtjeva dali pristanak na objavu navedenih podataka.
(6) Na objavljene liste prvenstva podnositelji zahtjeva imaju pravo podnošenja primjedbe u roku od osam dana od dana njihove objave na mrežnim stranicama i oglasnoj ploči, a izvršne liste moraju biti objavljene do 31. ožujka tekuće godine.
(7) Primjedbe iz stavka 6. ovoga članka razmatra nadležni ured državne uprave u županiji te pisanim putem obavještava stranku.
(8) Zahtjevi s liste prvenstva za koje u tekućoj godini nije doneseno rješenje o pravu na stambeno zbrinjavanje prenose se na listu prvenstva za iduću kalendarsku godinu.
(9) U slučaju iz stavka 8. ovoga članka iznova se utvrđuje mjesto zahtjeva na listi prvenstva.
(10) Ako se tijekom postupka utvrdi da je stranka dala netočne podatke o činjenicama koje utječu na bodovanje zahtjeva za listu prvenstva gubi mjesto na listi prvenstva koje je postigla na temelju tih podatka.
(11) Vlada Republike Hrvatske donosi uredbu kojom se propisuju kriteriji za bodovanje zahtjeva za stambeno zbrinjavanje, a koji posebno uključuju stambeni status, uvjete stanovanja, prebivanje na određenom području, primanja, stručnu spremu, životnu dob, broj članova i broj djece u obitelji koja se stambeno zbrinjava te statuse priznate po posebnim propisima i programima Vlade Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
IV. ODREĐIVANJE STAMBENE POVRŠINE
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 17.
(1) Stambena površina obiteljske kuće ili stana i odgovarajuća količina građevnog materijala iz članka 7. ovoga Zakona utvrđuje se prema broju članova obitelji, i to:
a) nositelj obitelji – 35 m 2
b) dvočlana obitelj – 45 m 2
c) tročlana obitelj – 55 m 2
d) četveročlana obitelj – 65 m 2
e) peteročlana obitelj – 75 m 2 ,
– za svakoga sljedećeg člana obitelji dodatnih 10 m 2 .
(2) U stambenu površinu iz stavka 1. ovoga članka u slučaju davanja u najam obiteljske kuće ne ulaze: unutarnja stubišta, neuređeni dijelovi obiteljske kuće potkrovlje, podrum, garaža, parkirališno mjesto, kotlovnica, terase, balkoni, pomoćne građevine i dijelovi koji se smatraju zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka stambena površina stana iz članka 7. točke 1. može iznositi manje od 35 m 2 , uz suglasnost podnositelja zahtjeva.
(4) Iznimno od stavka 1. ovoga članka odgovarajućom stambenom površinom iz stavka 1. smatra se i površina koja odstupa do +/- 5m 2 od površine iz stavka 1. ovoga članka osim u slučaju stambenog zbrinjavanja darovanjem građevnog materijala.
(5) Uz suglasnost podnositelja zahtjeva dopušteno je odstupanje od stambene površine obiteljske kuće ili stana iz stavka 1. ovoga članka, za veličinu do +/– 20 m² površine za stanove odnosno do +/– 30 m² za obiteljske kuće, redoslijedom utvrđenim listom prvenstva.
(6) U slučaju najma, iznimno su moguća i veća odstupanja u mjestima u kojima Središnji državni ured ne raspolaže obiteljskom kućom ili stanom čija je stambena površina sukladna stavku 1. ili 5. ovoga članka. Odstupanje se vrši redoslijedom utvrđenim listom prvenstva, uz odobrenje Središnjeg državnog ureda i uz suglasnost podnositelja zahtjeva.
(7) U stambenu površinu iz stavka 1. ovoga članka u slučaju darovanja građevnog materijala ne ulaze: podrum, unutarnja stubišta, neuređeno potkrovlje visine nadozida do 60 cm, kotlovnica, terase, balkoni, garaža i parkirališno mjesto.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
V. NAJAM STAMBENE JEDINICE
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
1. Sklapanje ugovora o najmu
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 18.
(1) Korisnik koji se stambeno zbrinjava načinom iz članka 7. točke 1. ovoga Zakona na temelju izvršnog rješenja o utvrđenom pravu na stambeno zbrinjavanje sklapa sa Središnjim državnim uredom ugovor o najmu sukladno Zakonu o najmu stanova („Narodne novine“, broj 91/96., 48/98., 66/98. i 22/06.).
(2) Ugovor o najmu je upravni ugovor i sklapa se u pisanom obliku.
(3) Korisnik se useljava u stan ili obiteljsku kuću nakon što je s njim sklopljen ugovor o najmu.
(4) Korisnik plaća zaštićenu najamninu na površinu iz članka 17. ovoga Zakona.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka visina najamnine za stanove na području prve skupine potpomognutih područja iznosi 20% od visine propisane zaštićene najamnine.
(6) Iznimno od stavka 4. ovoga članka visina najamnine za obiteljske kuće na području prve, druge i treće skupine potpomognutih područja iznosi 1 kunu.
(7) Obitelj koja je ostvarila pravo na stambeno zbrinjavanje iz članka 7. točke 1. ovoga Zakona dužna je useliti se u obiteljsku kuću ili stan u roku od 30 dana od uvođenja u posjed temeljem sklopljenog ugovora o najmu te prebivati i boraviti u toj kući ili stanu i koristiti ih u svrhu stanovanja.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
2. Prava i obveze korisnika
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 19.
(1) Korisnik stambenog zbrinjavanja najmom stambene jedinice dužan je redovito podmirivati sve obveze nastale u vezi s korištenjem obiteljske kuće ili stana u državnom vlasništvu, a osobito obveze za potrošenu vodu, električnu energiju, grijanje, komunalnu naknadu, vodnu naknadu te ostale obveze.
(2) Iznimno, u postupcima prijenosa vlasništva na korisnike prema ovom Zakonu, Republika Hrvatska nema obvezu jamstva iz članka 84. stavka 3. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima („Narodne novine“, broj 91/96., 68/98., 137/99., 22/00., 73/00., 129/00., 114/01., 79/06., 141/06., 146/08., 38/09., 153/09., 143/12. i 152/14.) za dug koji je nastao uslijed korištenja svih stambenih jedinica u vlasništvu Republike Hrvatske koje su koristili.
(3) Dužnik nastalog duga za obveze iz stavka 1. ovoga članka je novi vlasnik.
(4) Obveza plaćanja duga se navodi u ugovoru o prijenosu vlasništva.
(5) Korisnik je dužan do sklapanja ugovora o prijenosu prava vlasništva platiti obveze nastale s osnova najma koji nije predmet prijenosa.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 20.
(1) Središnji državni ured i korisnik sastavljaju zapisnik kojim se utvrđuje stanje u kojem se stambena jedinica nalazi u vrijeme primopredaje.
(2) U vezi nedostataka u stambenoj jedinici danoj u najam i za štetu nastalu zbog tih nedostataka primjenjuju se propisi o obveznim odnosima.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
Članak 21.
(1) Korisnik je dužan koristiti stambenu jedinicu na način da je čuva od oštećenja.
(2) Korisnik ne smije vršiti preinake u stambenoj jedinici i zajedničkim prostorijama i uređajima u zgradi bez prethodne pisane suglasnosti Središnjeg državnog ureda.
(3) Korisnik odgovara po općim propisima za štetu koju on ili članovi njegove obitelji prouzroče u stambenoj jedinici i na zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade.
(4) Za dužnu najamninu i počinjenu štetu iz stavka 3. ovoga članka solidarno s korisnikom odgovaraju i članovi njegove obitelji i članovi domaćinstva.
(5) Korisnik i članovi njegova obiteljskog domaćinstva dužni su dopustiti ulazak u stambenu jedinicu u slučaju kontrole korištenja stambene jedinice od strane Središnjeg državnog ureda.
(6) Korisnik ima pravo uporabe zajedničkih prostorija, dijelova i uređaja zgrade nužnih za korištenje stanom te pravo korištenja zemljišta koje služi zgradi ili obiteljskoj kući.
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
3. Gubitak prava na stambeno zbrinjavanje
Komentirate u ime: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje