Na temelju odredbe članka 99. stavka 6. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine«), Hrvatska Hanfa za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća ________ godine donosi
Pravilnik o kvalifikacijama i kadrovskim uvjetima za pružanje investicijskih usluga
DIO I
OPĆE ODREDBE
Područje primjene
Članak 1.
Ovim pravilnikom detaljno se uređuju:
1. kategorije osoba i poslova iz članka 96. stavka 2. Zakona,
2. kriteriji za ispunjavanje uvjeta iz članka 97. pod kojima se mogu obavljati poslovi iz članka 96. Zakona,
3. obaveze investicijskog društva iz članka 98. Zakona u odnosu na način vođenja i sadržaj registra, sadržaj i način obavljanja obrazovanja i način obavljanja nadzora nad pridržavanjem tih obaveza,
4. minimalne kvalifikacije, kompetencije i radno iskustvo za kategorije i poslove iz članaka 96. stavka 2. Zakona,
5. postupak priznavanja stručnih kvalifikacija za određene vrste poslova iz članaka 96. stavka 2. Zakona.
Definicije
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
1.Hanfa je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2.Zakon je Zakon o tržištu kapitala
3.savjetovanje – pružanje osobne preporuke određenoj osobi, bilo na inicijativu te osobe ili na inicijativu društva, tijekom obavljanja relevantne funkcije
4.korisnik – pravna ili fizička osoba koja nastupa kao klijent, potencijalni klijent ili potrošač u kontekstu financijskih proizvoda i usluga
5.informiranje – pružanje informacija o proizvodima i uslugama korisniku na zahtjev ili na inicijativu Društva. Informiranje u smislu ovog Pravilnika ne uključuje:
a.aktivnosti zaposlenika Društva koji samo upućuje gdje se mogu dobiti informacije
b.pružanje informacija općenite naravi, pod uvjetom da je moguće dokazati da svrha takvih aktivnosti nije pomoć korisniku pri odabiru ili korištenju financijskog proizvoda, usluga ili aktivnosti
c.dostava odnosno ponuda, brošura ili sličnog informativnog odnosno marketinškog materijala bez davanja dodatnih informacija u odnosu na sadržaj tog materija ili naknadno pružanje savjeta ili druge usluge u odnosu na financijski proizvod, uslugu ili aktivnost
d.pružanje informacija u tiskanim ili elektroničkim publikacijama kada je moguće dokazati da osnovna svrha publikacije nije usmjeravanje korisnika na određeni proizvod ili pružatelja usluga /distributera financijskog proizvoda
e.pružanje informacija na predavanjima, seminarima i sličnim događanjima, kada je moguće dokazati da osnovna svrha takvog događanja nije navođenje korisnika na korištenje usluge određenog društva ili financijskog proizvoda i kada osobe koje su sudjeluju u organizaciji ili prezentiranju tih informacija ne stječu naknadu koja ovisi o interesu sudionika događanja za određeni financijski proizvod, uslugu ili aktivnost.
f.pružanje informacija u medijima poput radija i televizije ako je jasno vidljivo da osnovna svrha prijenosa sadržaja nije navođenje korisnika na korištenje određenog financijskog proizvoda ili određenog pružatelja usluga
g.povremeno pružanje informacija u sklopu druge profesionalne aktivnosti na koju se ne primjenjuje Zakon i ovaj Pravilnik, ako svrha informiranja nije da se korisniku pruži pomoć pri odabiru ili korištenju financijskog proizvoda, usluga ili aktivnosti
6.kandidat je osoba koja sudjeluje u obavljanju relevantne funkcije a koja nema priznate kvalifikacije za obavljanje relevantne funkcije i/ili nema šest mjeseci iskustva potrebnih za obavljanje relevantne funkcije
7.funkcija po predlošku/scenariju je funkcija koja se obavlja pod strogo određenim i ograničenim uvjetima u skladu s propisanim predloškom postupanja(scenarijem) koje je donijelo i odobrilo društvo, bez mogućnosti obavljanja te funkcije izvan scenarija/predloška
8.priznata kvalifikacija je odgovarajuća kvalifikacija za relevantnu funkciju kako je propisano Prilogom I ovog pravilnika
9.društvo je investicijsko društvo, kreditna institucija, društvo za upravljanje koje u skladu s člankom 8. ZTK pruža investicijske usluge i aktivnosti na području Republike Hrvatske
10.ESMA smjernica je Smjernica za procjenu znanja i stručnosti, ESMA/2015/1886
Ostali pojmovi imaju značenje kao u Zakonu o tržištu kapitala.
DIO II
RELEVANTNE FUNKCIJE I OVLAŠTENE OSOBE
Opći zahtjevi za društvo
Članak 3.
1.Društvo je dužno osigurati da osobe koje obavljaju relevantne funkcije u smislu članka 4. ovoga Pravilnika za račun društva, uključujući i sve treće osobe, vezane zastupnike i osobe na koje su relevantne funkcije izdvojene (dalje: ovlaštene osobe) ispunjavaju uvjete propisane Zakonom, ESMA smjernicom i ovim Pravilnikom.
2.Društvo je dužno osigurati da ovlaštene osobe imaju odgovarajuće znanje i stručnost primjerene pojedinoj relevantnoj funkciji, regulatornim zahtjevima i pravilima poslovne etike koja se na tu funkciju odnose te da se kompetencije i stručnost stječu i održavaju sustavno kroz radno iskustvo i obuku tijekom radnog ili drugog ugovornog odnosa s društvom.
3.Društvo je dužno organizacijskom strukturom jasno i dosljedno predvidjeti koje radno mjesto podrazumijeva obavljanje pojedinih relevantnih funkcija.
4.Prilikom izvršavanja obaveze iz stavka 3. ovoga članka, društvo je dužno osigurati primjenu ESMA Smjernica i Smjernica Hanfe o prodajnim kanalima investicijskih proizvoda.
Relevantne funkcije
Članak 4.
1.Relevantne funkcije u odnosu na koje se ovim Pravilnikom propisuju kadrovski uvjeti u smislu stavka 1. članka 96. Zakona su sljedeći poslovi za obavljanje kojih su ovim Pravilnikom propisani minimalni zahtjevi vezeni za primjerenu razinu znanja i stručnosti:
a.pružanje savjeta korisnicima vezano za usluge iz članka 5. stavka 1. točaka 1. do 5. i stavka 2. točke 1. i 2. Zakona (nuđenje usluga)
b.pružanje informacija korisnicima vezano za financijske instrumente ili strukturirane depozite (informiranje o instrumentima)
c.pružanje informacija korisnicima vezano za usluge i aktivnosti iz članka 5. stavka 1. točaka 1. do 5. i stavka 2. točke 1. i 2. Zakona (informiranje o uslugama)
d.pružanje usluga iz članka 5. stavka 1. točaka 1. i 2. Zakona (brokerski poslovi)
e.obavljanje aktivnosti iz članaka 5. stavka 1. točke 3. Zakona (poslovi riznice)
f.pružanje osobnih preporuka korisnicima vezano za investicijske proizvode u smislu članka 5. stavka 1. točke 5. (investicijsko savjetovanje)
g.pružanje usluge upravljanja portfeljem iz članka 5. stavka 1. točke 4. Zakona (upravljanje portfeljem)
2.Relevantne funkcije u društvu mogu obavljati samo ovlaštene osobe iz članka 5. ovoga Pravilnika, pod uvjetima propisanim ovim Pravilnikom.
3.Ovlaštena osoba može obavljati jednu ili više relevantnih funkcija, kao i ostale poslove u društvu, ako je društvo u mogućnosti adekvatno upravljati sukobima interesa koji iz toga proizlaze.
4.Ovlaštena osoba koja obavlja više relevantnih funkcija mora imati stručne kvalifikacije za sve funkcije koje obavlja, osim ako pojedina stručna kvalifikacija ne obuhvaća više relevantnih funkcija.
5.Više relevantnih funkcija može obavljati samo ovlaštena osoba koja ima priznate kvalifikacije u skladu s ovim Pravilnikom.
6.Relevantnim funkcijama u smislu ovoga pravilnika ne smatraju se poslovi koji ne obuhvaćaju informiranje ili savjetovanje klijenata o investicijskim proizvodima ili uslugama, kao što su primjerice:
a.upućivanje korisnika gdje može naći tražene informacije,
b.dijeljenje brošura i letaka bez pružanja dodatnih informacija u pogledu sadržaja ili pružanja investicijskih usluga,
c.pružanje ključnih informacija za klijente na zahtjev klijenata, bez pružanja dodatnih informacija u pogledu sadržaja ili pružanja investicijskih usluga
d.pozadinski poslovi koji ne obuhvaćaju izravan kontakt s klijentima
e.pozadinski poslovi koji obuhvaćaju izravan kontakt s klijentima u svrhu koja nije izravno vezana za pružanje investicijskih usluga, kao što su dodatno prikupljanje dokumentacije, pružanje informacija vezanih uz namiru, pozivi klijentu na uplatu po margin call-u, pružanje informacija o korporativnim akcijama, poslove kontrole izračuna vrijednosti udjela u investicijskih fondovima kod obavljanja poslova depozitara i slično;
f.poslovi ugovaranja internetskog bankarstva koji ne uključuju pružanje informacija o proizvodima i uslugama, već se odnose samo na korisničku podršku vezano za funkcionalnosti sustava.
7.Ovlaštena osoba koja osim relevantnih funkcija obavlja i druge poslove za koje su potrebne kvalifikacije sukladno primjenjivim propisima, ili ako u sklopu obavljanja relevantne funkcije usluge i proizvode nudi kao dio paketa ili uvjet za isti paket, mora ispunjavati i uvjete iz drugih primjenjivih propisa.
Ovlaštene osobe
Članak 5.
1.Relevantne funkcije iz članka 4. ovoga Pravilnika mogu obavljati samo sljedeće osobe, pod uvjetima propisanim ovim Pravilnikom (ovlaštene osobe):
a.osobe koje imaju jednu ili više priznatih kvalifikacija i barem šest mjeseci radnog iskustva primjereno relevantnoj funkciji iz Priloga I. ovoga Pravilnika (kvalificirane osobe)
b.kandidati za stjecanje kvalifikacije u smislu članka 11. ovoga Pravilnika (kandidati)
c.osobe koje relevantnu funkciju obavljaju po scenariju/predlošku, pod uvjetima iz članka 10. ovoga Pravilnika.
2.U smislu stavka 1. točke a. ovoga članka, priznata kvalifikacija je primjerena relevantnoj funkciji ako je uključena u listu priznatih kvalifikacija sukladno Prilogu I ovoga Pravilnika.
Obaveza vođenja registra ovlaštenih osoba
Članak 6.
1.Društvo je obavezno uspostaviti i redovno ažurirati registar koji će sadržavati najmanje sljedeće podatke vezano za ovlaštene osobe iz stavka 1. članka 5. ovoga Pravilnika:
a.ime, prezime i OIB ovlaštene osobe koja obavlja relevantnu funkciju;
b.naznaku o tome radi li se o kvalificiranoj osobi, kandidatu ili osobi koja obavlja funkciju po predlošku/scenariju;
c.relevantna funkcija i financijski proizvodi/usluge u odnosu na koje je osoba ovlaštena obavljati relevantnu funkciju;
d.datum stjecanja priznate kvalifikacije i potrebnog iskustva
2.Ako je ovlaštena osoba kandidat, osim podataka iz stavka 1. ovoga članka:
a.datum početka obavljanja funkcije;
b.naznaka kvalifikacije koja se stječe.
3.Društvo će iz registra bez odgode ukloniti one osobe koje:
a.izgube kvalifikaciju, ako im je ista uklonjena ili suspendirana
b.ako u roku od 4 godine kandidat ne stekne priznatu kvalifikaciju
c.ako na temelju interne kontrole ili revizije ili na drugi način utvrdi da je navedena osoba ozbiljnije kršila obaveze propisane Zakonom, ovim Pravilnikom ili internim aktima iz članka 15. stavka 2. ovoga Pravilnika;
d.u svim drugim slučajevima koje društvo propiše, kada osoba iz bilo kojeg razloga više nije ovlaštena od strane društva za obavljanje relevantne funkcije (na primjer prekid radnog odnosa, preraspodjela na radno mjesto na kojemu nije ovlaštena obavljati relevantne funkcije i slično)
e.ako je isto posljedica nadzornih mjera koje je Hanfa izrekla u okviru svojih zakonskih ovlasti.
4.Osobe koje su na temelju stavka 3. ovoga članka uklonjene iz registra te druge osobe koje nisu u registru ne smiju obavljati relevantne funkcije.
5.Svaka osoba upisana u registar ima pravo uvida u registar u dijelu u kojemu se podaci odnose na tu osobu.
6.Društvo je dužno svakoj osobi koja je bila ili je upisana u registar na zahtjev izdati potvrdu sa podacima propisanim ovim člankom i člankom 12. kada je to primjenjivo.
7.Društvo je dužno podatke iz registra čuvati najmanje pet godina od dana kada je po bilo kojoj osnovi podatak unesen u registar.
Dokazivanje statusa ovlaštene osobe
Članak 7.
1.Društvo će korisniku na njegov zahtjev predočiti odnosno izdati potvrdu ispisanu na memorandumu društva koja potvrđuje da je osoba koja obavlja relevantnu funkciju za koju je odgovorno i nadležno Društvo, ovlaštena osoba u odnosu na relevantnu funkciju koju obavlja.
2.Društvo je dužno u okviru općih informacija za klijente na način i u obliku kako je Zakonom propisano za pružanje općih informacija klijentima, na jasan i nedvosmislen način obavijestiti klijenta o obavezi iz stavka 1. ovoga članka.
Posebni zahtjevi vezani za upravljanje proizvodima
Članak 8.
1.Društvo koje proizvodi ili distribuira financijske proizvode dužno je osigurati da je barem jedna osoba uključena u postupak donošenja odluka ispunjava uvjete za obavljanje primjerene relevantne funkcije u smislu Priloga I ovoga Pravilnika.
2.Društvo je dužno na zahtjev Hanfe dokazati da ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka.
Posebni zahtjevi vezani za pružanje usluga putem automatiziranih sustava
Članak 9.
1.Društvo koje investicijske usluge iz članka 5. stavka 1. točaka 4. ili 5. Zakona pruža putem automatiziranih ili djelomično automatiziranih sustava dužno je osigurati da barem jedna osoba u postupku odabira proizvoda, kreiranja sadržaja preporuke ili informacije koja je rezultat savjetovanja ili pružanja informacije ispunjava uvjete za investicijskog savjetnika u smislu ovoga Pravilnika.
2.Društvo je dužno na zahtjev Hanfe dokazati da ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka.
Posebni zahtjevi vezani za obavljanje funkcije po predlošku/scenariju
Članak 10.
1.Društvo može organizirati obavljanje relevantne funkcije iz članka 4. ovoga Pravilnika na način da ovlaštene osobe postupaju u skladu sa unaprijed usvojenim predloškom/scenarijem ako su u odnosu na relevantnu funkciju ispunjeni sljedeći uvjeti:
a.kriterije, scenarij/predložak i postupanje po istome donijela je i odobrila osoba koja ima priznate kvalifikacije za obavljanje relevantne funkcije;
b.društvo je osiguralo da su postupanja navedenih osoba predmet redovnih internih kontrola;
c.osoba koja postupa po predlošku/scenariju prošla je prethodnu odgovarajuću obuku u organizaciji društva, a koja sadržajno odgovara potrebama obavljanja relevantne funkcije;
d.kada je to potrebno radi održavanja odgovarajuće razine znanja u odnosu na proizvod ili uslugu, osoba koja postupa po predlošku/scenariju prošla je dodatne edukacije u svrhu održavanja odgovarajuće razine znanja u odnosu na uslugu ili proizvod;
e.društvo vodi odgovarajuće dokumentirane evidencije kojima dokazuje da postupa u skladu s ovim člankom te zahtjevima iz primjenjivih propisa.
2.Osobe koje obavljaju relevantnu funkciju po predlošku/scenariju dužne su:
a.postupati u skladu sa scenarijem koje je donijelo društvo u skladu sa stavkom 1. ovoga Pravilnika
b.uspješno završiti obuku iz točke d. stavka 1. ovoga članaka
c.uspješno završiti svaku dodatnu edukaciju u organizaciji društva iz stavka 1. točke e. ovoga članka
3.Osoba u odnosi na koju su ispunjeni svi uvjeti iz stavka 1. i 2. ovoga članka ne mora imati priznate kvalifikacije za obavljanje relevantne funkcije u smislu Priloga I ovoga Pravilnika.
4.Društvo je dužno uspostaviti, održavati i unapređivati postupke koji osiguravaju adekvatan nadzor rada osoba iz stavka 1. ovoga članka, primjeren opsegu i kompleksnosti usluga i financijskih instrumenata u odnosu na koje se postupanje po unaprijed definiranom predlošku/scenariju odnosi.
5.Postupanje prema predlošku/scenariju može se odnositi na one financijske instrumente koje društvo ocijeni primjerenim odnosno prikladnim za klijenta.
6.Osobe koje su u pružanje investicijskih usluga uključene na način da postupaju u skladu s ovim člankom, neće se smatrati relevantnim osobama u smislu Zakona.
7.Interne kontrole iz točke c. stavka 1. ovoga članka potrebno je provoditi u skladu s procijenjenim rizikom neusklađenosti.
Kandidati
Članak 11.
1.Društvo za obavljanje relevantnih funkcija može kao ovlaštene osobe zadužiti i kandidate, ako su ispunjeni uvjeti iz ovoga članka.
2.Prije nego što kandidat počne obavljati poslove obuhvaćene relevantnom funkcijom, društvo ga je dužno informirati o tome da je unutar četiri godine od početka rada dužan steći šest mjeseci relevantnog radnog iskustva i relevantnu priznatu kvalifikaciju da bi samostalno obavljao relevantnu funkciju.
3.U svrhu postizanja cilja iz stavka 2. ovoga članka, društvo je dužno uspostaviti plan stjecanja priznate kvalifikacije i relevantnog iskustva i pratiti periodički postupanje u skladu sa planom.
4.Društvo je dužno osigurati da kandidat prođe barem odgovarajuću internu obuku prije nego mu se odobri kontakt s korisnicima.
5.Društvo je dužno uspostaviti postupke koji osiguravaju adekvatno mentoriranje kandidata.
6.Postupci iz stavka 5. ovoga članka moraju osiguravati najmanje sljedeće:
a.do stjecanja kvalifikacije i potrebnog radnog iskustva za samostalno obavljanje relevantne funkcije dokumentaciju koja se odnosi na relevantnu funkciju periodički provjerava osoba koja ima odgovarajuće kvalifikacije (dalje: mentor),
b.u unaprijed definiranom razdoblju koje ne može biti manje od mjesec dana, kontakte s klijentima nadzire mentor,
c.da jedan mentor prati najviše 15 kandidata u istom razdoblju.
7.Društvo je dužno u roku od tri mjeseca od početka rada kandidata na relevantnoj funkciji napraviti procjenu kandidata koja uključuje najmanje:
a.podatke o prirodi i kompleksnosti funkcija koje obavlja,
b.procjena znanja i primjene znanja vezano za regulatorne zahtjeve, primjenjivo funkciji koju obavlja,  e
c.etičnost i odnos prema klijentima.
8.Ako je kandidat vezani zastupnik ili radnik vezanog zastupnika pravne osobe, mentoritanje zaposlenika vezanog zastupnika mora obavljati osoba koja ima odgovarajuće kvalifikacije, neovisno o tome da li je ta osoba zaposlenik društva ili vezanog zastupnika.
9.Društvo je s vezanim zastupnikom iz stavka 8. ovoga članka dužno sklopiti ugovor koji sadrži odredbe o načinu i odgovornosti za mentoriranje kandidata i o uspostavljenim mehanizmima iz članka 14. ovoga Pravilnika.
10.Odredbe ovoga članka o mentoriranju kandidata ne primjenjuju se na kandidate koji imaju barem 4 godine relevantnog iskustva u Republici Hrvatskoj ili u drugim članicama EU, ako za to postoje valjani dokazi. Pod relevantnim iskustvom smatra se obavljanje poslova koji su usporedivi s poslovima za koje se kvalifikacija stječe.
11.Kandidat je dužan steći uvjete za odgovarajuću kvalifikaciju u roku od 4 godine od početka rada.
12.Društvo je dužno definirati prekide radnih odnosa koji se ne uračunavaju u rok od 4 godine u smislu stavka 11. točke 4. ovoga članka.
Evidencije kandidata
Članak 12.
1.Osim registra iz članka 6. ovoga Pravilnika, Društvo je dužno voditi dodatne evidencije o kandidatima koji su uključeni u obavljanje relevantnih funkcija.
2.Evidencije iz stavka 1. ovoga članka trebaju sadržavati najmanje sljedeće podatke:
a.datum početka obavljanja relevantne funkcije
b.pojedinosti o završenim treninzima, edukacijama ili obuci ili stečenom dijelu priznate kvalifikacije prije početka komunikacije s korisnicima
c.stečene kvalifikacije i radno iskustvo
d.ime i prezime mentora i njegove kvalifikacije, kada je primjenjivo.
Praćenje ispunjavanja obveza
Članak 13.
1.Društvo je dužno napraviti barem jednom godišnje, a po potrebi i češće godišnju reviziju kvalifikacija ovlaštenih osoba u svrhu provjere točnosti podataka u registrima i evidencijama.
2.Revizija iz stavka 1. ovoga članka posebno obuhvaća provjeru jesu li priznate i stečene kvalifikacije ovlaštenih osoba primjerene relevantnim funkcijama koje obavljaju.
3.Revizija iz stavka 1. obuhvaća i razvojne i poslovne potrebe ovlaštenih osoba uzimajući u obzir razvoj regulative i nove proizvode koje prodaje ili nudi društvo te načine usklađivanja sa istima.
4.Reviziju iz stavka 1. ovoga članka dužna je provesti neka od kontrolnih funkcija društva i o tome izraditi izvještaj koji dostavlja upravi društva.
5.Hanfa može u sklopu svojih nadzornih aktivnosti nad društvom kao nadzornu mjeru zatražiti izradu i dostavu takvog izvještaja i prije isteka godine dana iz stavka 1. ovoga članka.
Ostale obaveze društva
Članak 14.
1.Društvo je dužno osigurati da su ovlaštene osobe društva upoznate s internim politikama i pravilima društva, da iste razumije i primjenjuje u svom radu kako bi se osigurala usklađenost s relevantnom propisima.
2.Društvo je posebno dužno internim politikama i pravilima, utvrditi odgovornosti i pravila ponašanja određene relevantne funkcije, iz koje će posebno biti jasna razlika u opisu postupanja i odgovornosti između pojedinih relevantnih funkcija i načina obavljanja istih.
3.Iz internih politike i pravila iz stavka 2. ovoga članka mora biti jasno vidljivo u kojim se organizacijskim jedinicama i na koji način obavljaju relevantne funkcije.
Provođenje obuke za obavljanje funkcije po predlošku/scenariju
Članak 15.
1.Obuka koju društvo organizira u skladu sa člankom 10. stavkom 1. točkom d. ovoga Pravilnika (interna kvalifikacija) smatrat će se adekvatnom za potrebe obavljanja relevantne funkcije po predlošku/scenariju samo ako je organizirana i sadržajno usklađena s odredbama ovog članka i Priloga III ovoga Pravilnika.
2.Obuka iz stavka 1. ovoga članka mora biti primjerena kompleksnosti usluga i proizvoda na koje se obavljanje relevantne funkcije odnosi i obuhvatiti minimalno teme propisane u Prilogu III ovoga Pravilnika, u minimalnom trajanju od 7,5 sati.
3.Društvo je dužno provesti provjeru znanja te uspostaviti način ocjenjivanja koji će nepristrano i objektivno odraziti sposobnost osoba za zakonito i kvalitetno pružanje usluga korisnicima.
4.Društvo je dužno voditi evidencije o provedenim obukama koje obuhvaćaju minimalno edukativne materijale, dokaze o prisutnosti osoba na obukama i postignute rezultate na provjeri znanja iz stavka 4. ovoga članka najmanje 5 godina.
5.Već provedena obuka za obavljanje relevantne funkcije koja je po svome sadržaju identična obuci ili dijelu obuke iz Priloga III ovoga Pravilnika, priznaje se ako o tome postoje odgovarajuće evidencije u smislu stavka 4. ovoga članka.
6.Društvo je dužno Hanfi podnijeti zahtjev za mišljenjem o usklađenosti interne kvalifikacije s odredbama ovoga Pravilnika, o čemu će Hanfa odlučiti u roku od 30 dana od dana zaprimanja potpune dokumentacije.
7.Uz zahtjev za izdavanjem mišljenja investicijsko društvo Hanfi dostavlja sljedeće dokaze o tome da je obuka organizirana u skladu odredbama ovoga Pravilnika:
a.edukativne materijale koji sadržajno pokrivaju teme iz Priloga III ovoga Pravilnika,
b.proceduru provjere znanja i primjere ispitnih pitanja za internu obuku
c.podatke o osobama odgovornima za proces interne edukacije
d.plan edukacije za tekuću kalendarsku godinu.
8.Interna kvalifikacija koja ispunjava uvjete iz ovoga članka, priznaje se kao dio kvalifikacije za obavljanje poslova iz članka 4. stavka 1. točke e. ovoga pravilnika.
9.Stjecanjem interne kvalifikacije u smislu ovoga članka ne stječu se priznate kvalifikacije u smislu Zakona i Pravilnika.
Kontinuirano provođenje edukacija i obuka od strane društva
Članak 16.
1.Društvo je dužno uspostaviti sustav kontinuiranog obrazovanja svih ovlaštenih osoba primjeren kompleksnosti i opsegu relevantnih funkcija koje ovlaštene osobe u društvu obavljaju u skladu sa odredbama ovoga Pravilnika i ESMA smjernice.
2.Društvo je dužno osigurati da se sustav kontinuiranog obrazovanja provodi na način da isti uključuje aktualnosti vezano na teme koje su obuhvaćene minimalnim kompetencijama iz Priloga II ovoga Pravilnika te razvojne i poslovne potrebe ovlaštenih osoba uzimajući u obzir razvoj regulative i nove proizvode koje prodaje ili nudi Društvo, a koje su utvrđene provođenjem revizije iz članka 14. stavka 3. ovoga Pravilnika.
3.Društvo može u svrhu ispunjavanja obaveze iz ovoga Pravilnika ustrojiti metodologiju praćenja kontinuiranog obrazovanja.
4.Kada Društvo ustroji metodologiju praćenja kontinuiranog obrazovanja, da bi se kao takva uzela u obzir ona uključuje:
a.obuku u obliku tečaja, seminara, samostalnog istraživanja ili učenja
b.provjeru kojom se dokazuje potrebno znanje i stručnost
c.provjeru relevantnosti obuke iz točke a. za obavljanje relevantne funkcije.
DIO II
PRIZNATE KVALIFIKACIJE I MINIMALNE KOMPETENCIJE
Članak 17.
1.Priznate kvalifikacije za pojedine relevantne funkcije propisane su Prilogom I ovoga Pravilnika.
2.Hanfa će na svojim internetskim stranicama objaviti popis priznatih kvalifikacija.
3.Popis iz stavka 2. ovoga članka će se ažurirati kvalifikacijama koje ispunjavaju uvjete iz ovoga Pravilnika.
Postupak priznavanja drugih kvalifikacija
Članak 18.
1.Osobama koje imaju druge kvalifikacije koje sadržajno pokrivaju neke od kompetencija navedenih u Prilogu II ovoga Pravilnika, te se kvalifikacije mogu se priznati kao kvalifikacija ili dio kvalifikacije iz članka 17. ovoga Pravilnika, pod uvjetima propisanim ovim člankom.
2.Ako je kvalifikacija iz stavka 1. ovoga članka stečena u drugoj državi članici ili trećoj državi, osoba sa stečenom kvalifikacijom može od Hanfe tražiti priznavanje druge kvalifikacije.
3.Hanfa na zahtjev osobe iz stavka 1. izdaje mišljenje o usklađenosti druge kvalifikacije, ako ima saznanja da kvalifikaciju u skladu sa ESMA smjernicom priznaje regulator države članice ili ako ista odgovara minimalnim kompetencijama iz Priloga II ovoga Pravilnika.
Članak 19.
1.Osim Hanfe i društva, organiziranje stjecanja kvalifikacija kojima se stječu kompetencije iz Priloga II ovoga članka može organizirati i treći subjekt ako su ispunjeni uvjeti iz ovoga članka.
2.Da bi se u smislu ovoga Pravilnika kvalifikacije iz stavka 1. smatrale priznatim kvalifikacijama, osim sadržajnog obuhvata kompetencija iz Priloga II ovoga Pravilnika moraju biti ispunjeni sljedeći uvjeti:
a.osoba, institucija ili organizacija koja organizira stjecanje kvalifikacije mora imati dovoljno dobar poslovni ugled, iskustvo u organizaciji edukativnih programa i biti u mogućnosti dokazati da predstavlja interese različitih zainteresiranih strana (relevantne industrije, potrošača, regulatornih tijela, međunarodnih organizacija)
b.standard znanja koji se osigurava kvalifikacijom na razini je postojećih priznatih kvalifikacija
c.uključuje sustav kontinuiranog profesionalnog usavršavanja, obavezno uključujući modul od barem 3 priznata sata godišnje koje se odnosi na etiku u poslovanju financijskih institucija.
d.uključuje učinkovit i nepristran sustav vrednovanja, procjene i provjere znanja.
3.Hanfa može prije odlučivanja o priznavanju kvalifikaciju iz stavka 1. staviti na javnu raspravu i dati je na reviziju neovisnom vanjskom stručnjaku.
4.Niti jedna kvalifikacija ne može se smatrati da je u skladu sa ovim Pravilnikom dok nije formalno prepoznata kao takva u Prilogu I ovoga Pravilnika i na internetskoj stranici Hanfe.
5.U skladu sa ESMA smjernicama, isključiva je nadležnost Hanfe da procjenjuje ispunjavanje uvjeta iz ovoga članka.
DIO III
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 20.
1.Ovaj Pravilnik stupa na snagu osam dana od dana objave na mrežnim stranicama Hanfe.
2.Društva su se dužna uskladiti s odredbama ovoga Pravilnika u roku iz stavka 2. članka 727. Zakona.
3.Iznimno od stavka 2. ovoga članka, osoba zaposlene u društvu koje su obavljale relevantne funkcije kontinuirano barem 6 mjeseci, a za koje, prije početka primjene ovog Pravilnika, nije bilo nužno stjecanje kvalifikacija propisanih za ovlaštene osobe člankom 5. ovoga Pravilnika, može u prijelaznom roku iz stavka 4. ovoga članka nastaviti obavljati relevantne funkcije bez prelaska u status kandidata iz članka 5. stavka 1. točke b. ovoga Pravilnika. Do isteka trajanja prijelaznog roka, osoblje društva dužno je steći kvalifikacije propisane ovim Pravilnikom.
4.Prijelazni rok za stjecanje kvalifikacije u skladu sa stavkom 2. ovoga članka je godinu dana od stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
Prilog I – priznate kvalifikacije
Nuđenje usluga
Informiranje o uslugama/instrumentima
Brokerski poslovi
Poslovi riznice
Investicijsko savjetovanje na nesamost. osnovi
Neovisno
investicijsko savjetovanje/upravljanje portfeljem
Hanfa ispit B (prije 2009.)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet: - 6 mj radnog iskustva
- polaganje razlike iz M3/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet: 6 mj radnog iskustva + polaganje razlike iz M3
VŠS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit IS (prije 2009.)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet: 6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet: 6 mj radnog iskustva
Hanfa ispit B
(nakon 2009.)
U potpunosti.
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3
VŠS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit IS (nakon 2009.)
U potpunosti.
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
VSS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit MOD/MF
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M1/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M1/interna edukacija
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike (HANFA ispit za investicijskog savjetnika)
VŠS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit nakon 2019.
(Pravilnik o organiziranju stručnih ispita)
Razina 1 prema novom Pravilniku o ispitima
(6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit)
Razina 2 prema novom Pravilniku o ispitima
6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit)
N/A
Razina 2 prema novom Pravilniku o ispitima + interna edukacija
Razina 3 prema novom Pravilniku o ispitima
6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit)
Razina 3 prema novom Pravilniku o ispitima
-VŠS ili 180 ETCS ili
4 godine iskustva u financijskoj industriji
6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit
ACI certifikat
U potpunosti, ako se informiranje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije.
N/A
U potpunosti.
Dodatni uvjet: - interna edukacija razlika (zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja, etički standardi iz Priloga III)
U potpunosti ako se savjetovanje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije (zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja, etički standardi iz Priloga III) ili razlike iz M3
Djelomično
Dodatni uvjeti:
- polaganje razlike iz M3
- VŠS ili 180 ETCS ili 4 godine iskustva u financijskoj industriji
ACI diploma
U potpunosti ako se informiranje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije.
N/A
U potpunosti.
Dodatni uvjet: - interna edukacija razlika(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja, etički standardi iz Priloga III)
U potpunosti ako se savjetovanje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije ili razlike iz M3
Djelomično.
Dodatni uvjeti:
- polaganje razlike iz M3
-VŠS ili 180 ETCS ili 4 godine iskustva u financijskoj industriji
CFA
L 1
U potpunosti
U potpunosti.
Dodatni uvjet:interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
interna edukacija razlika(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz Razine 3 (nakon 2019)
CFA
L 2
U potpunosti
U potpunosti.
Dodatni uvjet: interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet: interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet: interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3
CFA charter
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
CFA
Inv.
Foundation
U potpunosti.
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M2
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3
Djelomično.
Dodatni uvjeti:
- polaganje razlike iz M3
- VŠS ili 180 ETCS ili 4 godine iskustva u financijskoj industriji
Prilog II - Minimalne kompetencije u smislu članka 18.
Nivoi kompetencija:
Razumjeti (podrazumijeva znanje činjenica i njihovo razumijevanje) – Razina kompetencije I iz tablice
Analizirati – Razina kompetencije II iz tablice
Primijeniti – Razina kompetencije III iz tablice
Prilog III – Obavezni sadržaj obrazovnog programa za stjecanje kvalifikacija po predlošku/scenariju
Područje
Sadržaj
Zakonodavni okvir
Zakon o tržištu kapitala
Zakon o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom
Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranju terorizma
Uredba (EU) br. 596/2014 o zlouporabi tržišta
Pravila poslovnog ponašanja
1. Uvod
Cilj MiFID II i odnos s drugom primjenjivom EU regulativom; Zašto je potrebna posebna edukacija na temu MiFID-a II
Mali ulagatelji, profesionalni ulagatelji, kvalificirani nalogodavatelji; značajke pojedinih kategorija
4. Investicijske usluge
Podjela investicijskih usluga, razlika između savjetodavnih i nesavjetodavnih usluga; uvjeti za pružanje tzv. execution only usluga; ovisno i neovisno savjetovanje; osnovne načela investicijskog savjetovanja s jedne strane i execution only pristupa s druge strane; kada se investicijska usluga smatra investicijskim savjetovanjem; primjeri iz prakse za savjetovanje i nesavjetodavne usluge
5. Profiliranje klijenata
Zahtjevi profiliranja klijenata te procjena primjerenosti i prikladnosti; primjeri iz svakodnevne prakse; osnovni dijelovi investicijskog dokumenta za male ulagatelje, profesionalne ulagatelje odnosno kvalificirane nalogodavatelje; test prikladnosti i primjeri iz prakse
6. Informacije za klijente prilikom zasnivanja poslovnog odnosa
koje informacije treba pružiti klijentu prije investicijske usluge; općenite informacije o investicijskom društvu i njegovim uslugama
Investicijsko istraživanje
Distribucija investicijskih istraživanja
Informacije za klijente (Opći zahtjevi)
Opći zahtjevi za pružanje informacija; marketinški materijal; opće informacije o financijskim instrumentima i uslugama; informacije o rezultatima financijskih instrumenata i usluga
Informacije za klijente (Informacije o troškovima i povezanim naknadama)
Informacije o troškovima i povezanim naknadama; minimum podataka koji se trebaju dostaviti klijentu; moguća ograničenja
Informacije za klijente (Poticaji)
Dodatni poticaji (novčani, nenovčani i manji nenovčani)
Obveza izvješćivanja klijenta
Redovno izvješćivanje; Ad-Hoc izvješćivanje
Obveza dokumentiranja i evidentiranja
Snimanje i evidentiranje; Zahtjevi vezani uz dokumentiranje; periodična procjena primjerenosti
PRIIP – KID
Dokument s ključnim informacijama; sadržaj i organizacijski zahtjevi
Osnovni ekonomski pojmovi
Osnovne definicije sljedećih pojmova: osnovni pojmovi ekonomske politike, makroekonomika i makroekonomski pokazatelji (BDP, tržište rada, novac i cijene, platna bilanca) monetarna i fiskalna politika ( kamatne stope, inflacija, zaposlenost, utjecaj tečaja u financijskoj industriji, javni dug i deficit)
Tržište kapitala i investicijski proizvodi
Osnovne informacije o financijskom sustavu, strukturi tržišta kapitala, te sustavu trgovanja financijskim instrumentima.
Uvodni pojmovi: prinos, rizik, vremenska vrijednost novca, portfelj.
Osnovne informacije o tržištu kapitala:
Financijskim tržištima
Financijski sustav (financijska imovina, tržišta, institucija)
Strukturi financijskih tržišta
Struktura financijskih tržišta prema instrumentima (tržište novca, dužničkih vrijednosnih papira, dionica)
Sustavima trgovanja financijskim instrumentima
Primarno i sekundarno tržište
Izdavanje financijskih instrumenata
Vrste tržišta
Vrste naloga
Tržište kapitala u Republici Hrvatskoj
Osnovne informacije o investicijskim proizvodima:
Osnovna obilježja, vrste, prinos/povrat, troškovi, rizici, izdavanje, porezni tretman, pravna regulativa i značajke te načela vrednovanja pojedinih instrumenata - jednostavnih proizvoda: vlasnički vrijednosni papiri, dužnički vrijednosni papiri (komercijalni i trezorski zapisi, obveznice, dužnički papiri), udjeli u investicijskim fondovima, te instrumenti novčanog tržišta (depoziti):
Depoziti i instrumenti tržišta novca – kako funkcioniraju, trošak i povrat za investitora, pravna ograničenja, porez, te indeksi tržišta novca
Komercijalni i trezorski zapisi - kako se izdaju, trošak i povrat za investitora, pravna ograničenja, porez
Osnovne karakteristike obveznica; kategorije, vrste, funkcioniranje obveznice
Rizici ulaganja u dužničke papire
Osnovne karakteristike i rizici vlasničkih vrijednosnih papira
Investicijski fondovi:
UCITS fondovi/AIFovi
Trošak investicije u investicijske fondove, kako se mijenjaju i o čemu ovise
Osnovne strategije ulaganja UCITS fondova
Prednosti ulaganja u investicijske fondove
prinosi
Mjerenje rizika
Oporezivanje
Etički standardi u financijskoj industriji
1. ETIČKI STANDARDI U FINANCIJSKOJ INDUSTRIJI
norme profesionalnog etičkog postupanja te posljedice nepoštivanja istih
odgovarajuće radnje koje je potrebno provoditi u skladu s normama (npr. Etički kodeks banke)
uputu o prijavi bili kakve zabrinutosti ili sumnje u štetno ili neprihvatljivo postupanje (whisleblowing procedura)
definiciju pranja novca i financiranja terorizma
pravila i postupke za sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma
način provedba mjera dubinske analize klijenta
provođenje detaljne provjere klijenta na osnovu rizika
prepoznavanje uobičajenih “znakova upozorenja” i radnje koje je potrebno poduzeti
uputu kada i kako potražiti savjet i izvijestiti ako djelatnik sumnja na pranje novca ili financiranje terorizma
uputu djelatniku kako ispuniti obavezu da neće obavijestiti nikoga koga se sumnjiči za pranje novca ili financiranje terorizma
odgovornost vezana uz sprječavanje pranja novca prema ulogama u procesu
informaciju što su financijske sankcije
odgovornosti na organizacijskoj i osobnoj razini
2. ZLOUPORABA TRŽIŠTA
Edukacija o zlouporabi tržišta daje jasna pravila kako postupati u skladu s njom i sadrži:
što je zlouporaba tržišta
nezakonito objavljivanje, trgovanje i preporuka odnosno poticanje na trgovanje na temelju povlaštenih informacija
Na temelju odredbe članka 99. stavka 6. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine«), Hrvatska Hanfa za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća ________ godine donosi
Pravilnik o kvalifikacijama i kadrovskim uvjetima za pružanje investicijskih usluga
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO I
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Područje primjene
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 1.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ovim pravilnikom detaljno se uređuju:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. kategorije osoba i poslova iz članka 96. stavka 2. Zakona,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. kriteriji za ispunjavanje uvjeta iz članka 97. pod kojima se mogu obavljati poslovi iz članka 96. Zakona,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. obaveze investicijskog društva iz članka 98. Zakona u odnosu na način vođenja i sadržaj registra, sadržaj i način obavljanja obrazovanja i način obavljanja nadzora nad pridržavanjem tih obaveza,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. minimalne kvalifikacije, kompetencije i radno iskustvo za kategorije i poslove iz članaka 96. stavka 2. Zakona,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. postupak priznavanja stručnih kvalifikacija za određene vrste poslova iz članaka 96. stavka 2. Zakona.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Definicije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 2.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Hanfa je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Zakon je Zakon o tržištu kapitala
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. savjetovanje – pružanje osobne preporuke određenoj osobi, bilo na inicijativu te osobe ili na inicijativu društva, tijekom obavljanja relevantne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. korisnik – pravna ili fizička osoba koja nastupa kao klijent, potencijalni klijent ili potrošač u kontekstu financijskih proizvoda i usluga
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. informiranje – pružanje informacija o proizvodima i uslugama korisniku na zahtjev ili na inicijativu Društva. Informiranje u smislu ovog Pravilnika ne uključuje:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. aktivnosti zaposlenika Društva koji samo upućuje gdje se mogu dobiti informacije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. pružanje informacija općenite naravi, pod uvjetom da je moguće dokazati da svrha takvih aktivnosti nije pomoć korisniku pri odabiru ili korištenju financijskog proizvoda, usluga ili aktivnosti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. dostava odnosno ponuda, brošura ili sličnog informativnog odnosno marketinškog materijala bez davanja dodatnih informacija u odnosu na sadržaj tog materija ili naknadno pružanje savjeta ili druge usluge u odnosu na financijski proizvod, uslugu ili aktivnost
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. pružanje informacija u tiskanim ili elektroničkim publikacijama kada je moguće dokazati da osnovna svrha publikacije nije usmjeravanje korisnika na određeni proizvod ili pružatelja usluga /distributera financijskog proizvoda
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
e. pružanje informacija na predavanjima, seminarima i sličnim događanjima, kada je moguće dokazati da osnovna svrha takvog događanja nije navođenje korisnika na korištenje usluge određenog društva ili financijskog proizvoda i kada osobe koje su sudjeluju u organizaciji ili prezentiranju tih informacija ne stječu naknadu koja ovisi o interesu sudionika događanja za određeni financijski proizvod, uslugu ili aktivnost.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
f. pružanje informacija u medijima poput radija i televizije ako je jasno vidljivo da osnovna svrha prijenosa sadržaja nije navođenje korisnika na korištenje određenog financijskog proizvoda ili određenog pružatelja usluga
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
g. povremeno pružanje informacija u sklopu druge profesionalne aktivnosti na koju se ne primjenjuje Zakon i ovaj Pravilnik, ako svrha informiranja nije da se korisniku pruži pomoć pri odabiru ili korištenju financijskog proizvoda, usluga ili aktivnosti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. kandidat je osoba koja sudjeluje u obavljanju relevantne funkcije a koja nema priznate kvalifikacije za obavljanje relevantne funkcije i/ili nema šest mjeseci iskustva potrebnih za obavljanje relevantne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
7. funkcija po predlošku/scenariju je funkcija koja se obavlja pod strogo određenim i ograničenim uvjetima u skladu s propisanim predloškom postupanja(scenarijem) koje je donijelo i odobrilo društvo, bez mogućnosti obavljanja te funkcije izvan scenarija/predloška
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
8. priznata kvalifikacija je odgovarajuća kvalifikacija za relevantnu funkciju kako je propisano Prilogom I ovog pravilnika
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
9. društvo je investicijsko društvo, kreditna institucija, društvo za upravljanje koje u skladu s člankom 8. ZTK pruža investicijske usluge i aktivnosti na području Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
10. ESMA smjernica je Smjernica za procjenu znanja i stručnosti, ESMA/2015/1886
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ostali pojmovi imaju značenje kao u Zakonu o tržištu kapitala.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO II
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
RELEVANTNE FUNKCIJE I OVLAŠTENE OSOBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Opći zahtjevi za društvo
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 3.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo je dužno osigurati da osobe koje obavljaju relevantne funkcije u smislu članka 4. ovoga Pravilnika za račun društva, uključujući i sve treće osobe, vezane zastupnike i osobe na koje su relevantne funkcije izdvojene (dalje: ovlaštene osobe) ispunjavaju uvjete propisane Zakonom, ESMA smjernicom i ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društvo je dužno osigurati da ovlaštene osobe imaju odgovarajuće znanje i stručnost primjerene pojedinoj relevantnoj funkciji, regulatornim zahtjevima i pravilima poslovne etike koja se na tu funkciju odnose te da se kompetencije i stručnost stječu i održavaju sustavno kroz radno iskustvo i obuku tijekom radnog ili drugog ugovornog odnosa s društvom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Društvo je dužno organizacijskom strukturom jasno i dosljedno predvidjeti koje radno mjesto podrazumijeva obavljanje pojedinih relevantnih funkcija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Prilikom izvršavanja obaveze iz stavka 3. ovoga članka, društvo je dužno osigurati primjenu ESMA Smjernica i Smjernica Hanfe o prodajnim kanalima investicijskih proizvoda.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Relevantne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 4.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Relevantne funkcije u odnosu na koje se ovim Pravilnikom propisuju kadrovski uvjeti u smislu stavka 1. članka 96. Zakona su sljedeći poslovi za obavljanje kojih su ovim Pravilnikom propisani minimalni zahtjevi vezeni za primjerenu razinu znanja i stručnosti:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. pružanje savjeta korisnicima vezano za usluge iz članka 5. stavka 1. točaka 1. do 5. i stavka 2. točke 1. i 2. Zakona (nuđenje usluga)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. pružanje informacija korisnicima vezano za financijske instrumente ili strukturirane depozite (informiranje o instrumentima)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. pružanje informacija korisnicima vezano za usluge i aktivnosti iz članka 5. stavka 1. točaka 1. do 5. i stavka 2. točke 1. i 2. Zakona (informiranje o uslugama)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. pružanje usluga iz članka 5. stavka 1. točaka 1. i 2. Zakona (brokerski poslovi)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
e. obavljanje aktivnosti iz članaka 5. stavka 1. točke 3. Zakona (poslovi riznice)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
f. pružanje osobnih preporuka korisnicima vezano za investicijske proizvode u smislu članka 5. stavka 1. točke 5. (investicijsko savjetovanje)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
g. pružanje usluge upravljanja portfeljem iz članka 5. stavka 1. točke 4. Zakona (upravljanje portfeljem)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Relevantne funkcije u društvu mogu obavljati samo ovlaštene osobe iz članka 5. ovoga Pravilnika, pod uvjetima propisanim ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Ovlaštena osoba može obavljati jednu ili više relevantnih funkcija, kao i ostale poslove u društvu, ako je društvo u mogućnosti adekvatno upravljati sukobima interesa koji iz toga proizlaze.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Ovlaštena osoba koja obavlja više relevantnih funkcija mora imati stručne kvalifikacije za sve funkcije koje obavlja, osim ako pojedina stručna kvalifikacija ne obuhvaća više relevantnih funkcija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. Više relevantnih funkcija može obavljati samo ovlaštena osoba koja ima priznate kvalifikacije u skladu s ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. Relevantnim funkcijama u smislu ovoga pravilnika ne smatraju se poslovi koji ne obuhvaćaju informiranje ili savjetovanje klijenata o investicijskim proizvodima ili uslugama, kao što su primjerice:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. upućivanje korisnika gdje može naći tražene informacije,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. dijeljenje brošura i letaka bez pružanja dodatnih informacija u pogledu sadržaja ili pružanja investicijskih usluga,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. pružanje ključnih informacija za klijente na zahtjev klijenata, bez pružanja dodatnih informacija u pogledu sadržaja ili pružanja investicijskih usluga
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. pozadinski poslovi koji ne obuhvaćaju izravan kontakt s klijentima
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
e. pozadinski poslovi koji obuhvaćaju izravan kontakt s klijentima u svrhu koja nije izravno vezana za pružanje investicijskih usluga, kao što su dodatno prikupljanje dokumentacije, pružanje informacija vezanih uz namiru, pozivi klijentu na uplatu po margin call-u, pružanje informacija o korporativnim akcijama, poslove kontrole izračuna vrijednosti udjela u investicijskih fondovima kod obavljanja poslova depozitara i slično;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
f. poslovi ugovaranja internetskog bankarstva koji ne uključuju pružanje informacija o proizvodima i uslugama, već se odnose samo na korisničku podršku vezano za funkcionalnosti sustava.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
7. Ovlaštena osoba koja osim relevantnih funkcija obavlja i druge poslove za koje su potrebne kvalifikacije sukladno primjenjivim propisima, ili ako u sklopu obavljanja relevantne funkcije usluge i proizvode nudi kao dio paketa ili uvjet za isti paket, mora ispunjavati i uvjete iz drugih primjenjivih propisa.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ovlaštene osobe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 5.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Relevantne funkcije iz članka 4. ovoga Pravilnika mogu obavljati samo sljedeće osobe, pod uvjetima propisanim ovim Pravilnikom (ovlaštene osobe):
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. osobe koje imaju jednu ili više priznatih kvalifikacija i barem šest mjeseci radnog iskustva primjereno relevantnoj funkciji iz Priloga I. ovoga Pravilnika (kvalificirane osobe)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. kandidati za stjecanje kvalifikacije u smislu članka 11. ovoga Pravilnika (kandidati)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. osobe koje relevantnu funkciju obavljaju po scenariju/predlošku, pod uvjetima iz članka 10. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. U smislu stavka 1. točke a. ovoga članka, priznata kvalifikacija je primjerena relevantnoj funkciji ako je uključena u listu priznatih kvalifikacija sukladno Prilogu I ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Obaveza vođenja registra ovlaštenih osoba
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 6.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo je obavezno uspostaviti i redovno ažurirati registar koji će sadržavati najmanje sljedeće podatke vezano za ovlaštene osobe iz stavka 1. članka 5. ovoga Pravilnika:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. ime, prezime i OIB ovlaštene osobe koja obavlja relevantnu funkciju;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. naznaku o tome radi li se o kvalificiranoj osobi, kandidatu ili osobi koja obavlja funkciju po predlošku/scenariju;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. relevantna funkcija i financijski proizvodi/usluge u odnosu na koje je osoba ovlaštena obavljati relevantnu funkciju;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. datum stjecanja priznate kvalifikacije i potrebnog iskustva
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Ako je ovlaštena osoba kandidat, osim podataka iz stavka 1. ovoga članka:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. datum početka obavljanja funkcije;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. naznaka kvalifikacije koja se stječe.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Društvo će iz registra bez odgode ukloniti one osobe koje:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. izgube kvalifikaciju, ako im je ista uklonjena ili suspendirana
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. ako u roku od 4 godine kandidat ne stekne priznatu kvalifikaciju
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. ako na temelju interne kontrole ili revizije ili na drugi način utvrdi da je navedena osoba ozbiljnije kršila obaveze propisane Zakonom, ovim Pravilnikom ili internim aktima iz članka 15. stavka 2. ovoga Pravilnika;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. u svim drugim slučajevima koje društvo propiše, kada osoba iz bilo kojeg razloga više nije ovlaštena od strane društva za obavljanje relevantne funkcije (na primjer prekid radnog odnosa, preraspodjela na radno mjesto na kojemu nije ovlaštena obavljati relevantne funkcije i slično)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
e. ako je isto posljedica nadzornih mjera koje je Hanfa izrekla u okviru svojih zakonskih ovlasti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Osobe koje su na temelju stavka 3. ovoga članka uklonjene iz registra te druge osobe koje nisu u registru ne smiju obavljati relevantne funkcije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. Svaka osoba upisana u registar ima pravo uvida u registar u dijelu u kojemu se podaci odnose na tu osobu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. Društvo je dužno svakoj osobi koja je bila ili je upisana u registar na zahtjev izdati potvrdu sa podacima propisanim ovim člankom i člankom 12. kada je to primjenjivo.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
7. Društvo je dužno podatke iz registra čuvati najmanje pet godina od dana kada je po bilo kojoj osnovi podatak unesen u registar.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Dokazivanje statusa ovlaštene osobe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 7.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo će korisniku na njegov zahtjev predočiti odnosno izdati potvrdu ispisanu na memorandumu društva koja potvrđuje da je osoba koja obavlja relevantnu funkciju za koju je odgovorno i nadležno Društvo, ovlaštena osoba u odnosu na relevantnu funkciju koju obavlja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društvo je dužno u okviru općih informacija za klijente na način i u obliku kako je Zakonom propisano za pružanje općih informacija klijentima, na jasan i nedvosmislen način obavijestiti klijenta o obavezi iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Posebni zahtjevi vezani za upravljanje proizvodima
Članak 8.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo koje proizvodi ili distribuira financijske proizvode dužno je osigurati da je barem jedna osoba uključena u postupak donošenja odluka ispunjava uvjete za obavljanje primjerene relevantne funkcije u smislu Priloga I ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društvo je dužno na zahtjev Hanfe dokazati da ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Posebni zahtjevi vezani za pružanje usluga putem automatiziranih sustava
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 9.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo koje investicijske usluge iz članka 5. stavka 1. točaka 4. ili 5. Zakona pruža putem automatiziranih ili djelomično automatiziranih sustava dužno je osigurati da barem jedna osoba u postupku odabira proizvoda, kreiranja sadržaja preporuke ili informacije koja je rezultat savjetovanja ili pružanja informacije ispunjava uvjete za investicijskog savjetnika u smislu ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društvo je dužno na zahtjev Hanfe dokazati da ispunjava uvjete iz stavka 1. ovoga članka.
Posebni zahtjevi vezani za obavljanje funkcije po predlošku/scenariju
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 10.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo može organizirati obavljanje relevantne funkcije iz članka 4. ovoga Pravilnika na način da ovlaštene osobe postupaju u skladu sa unaprijed usvojenim predloškom/scenarijem ako su u odnosu na relevantnu funkciju ispunjeni sljedeći uvjeti:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. kriterije, scenarij/predložak i postupanje po istome donijela je i odobrila osoba koja ima priznate kvalifikacije za obavljanje relevantne funkcije;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. društvo je osiguralo da su postupanja navedenih osoba predmet redovnih internih kontrola;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. osoba koja postupa po predlošku/scenariju prošla je prethodnu odgovarajuću obuku u organizaciji društva, a koja sadržajno odgovara potrebama obavljanja relevantne funkcije;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. kada je to potrebno radi održavanja odgovarajuće razine znanja u odnosu na proizvod ili uslugu, osoba koja postupa po predlošku/scenariju prošla je dodatne edukacije u svrhu održavanja odgovarajuće razine znanja u odnosu na uslugu ili proizvod;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
e. društvo vodi odgovarajuće dokumentirane evidencije kojima dokazuje da postupa u skladu s ovim člankom te zahtjevima iz primjenjivih propisa.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Osobe koje obavljaju relevantnu funkciju po predlošku/scenariju dužne su:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. postupati u skladu sa scenarijem koje je donijelo društvo u skladu sa stavkom 1. ovoga Pravilnika
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. uspješno završiti obuku iz točke d. stavka 1. ovoga članaka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. uspješno završiti svaku dodatnu edukaciju u organizaciji društva iz stavka 1. točke e. ovoga članka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Osoba u odnosi na koju su ispunjeni svi uvjeti iz stavka 1. i 2. ovoga članka ne mora imati priznate kvalifikacije za obavljanje relevantne funkcije u smislu Priloga I ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Društvo je dužno uspostaviti, održavati i unapređivati postupke koji osiguravaju adekvatan nadzor rada osoba iz stavka 1. ovoga članka, primjeren opsegu i kompleksnosti usluga i financijskih instrumenata u odnosu na koje se postupanje po unaprijed definiranom predlošku/scenariju odnosi.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. Postupanje prema predlošku/scenariju može se odnositi na one financijske instrumente koje društvo ocijeni primjerenim odnosno prikladnim za klijenta.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. Osobe koje su u pružanje investicijskih usluga uključene na način da postupaju u skladu s ovim člankom, neće se smatrati relevantnim osobama u smislu Zakona.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
7. Interne kontrole iz točke c. stavka 1. ovoga članka potrebno je provoditi u skladu s procijenjenim rizikom neusklađenosti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Kandidati
Članak 11.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo za obavljanje relevantnih funkcija može kao ovlaštene osobe zadužiti i kandidate, ako su ispunjeni uvjeti iz ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Prije nego što kandidat počne obavljati poslove obuhvaćene relevantnom funkcijom, društvo ga je dužno informirati o tome da je unutar četiri godine od početka rada dužan steći šest mjeseci relevantnog radnog iskustva i relevantnu priznatu kvalifikaciju da bi samostalno obavljao relevantnu funkciju.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. U svrhu postizanja cilja iz stavka 2. ovoga članka, društvo je dužno uspostaviti plan stjecanja priznate kvalifikacije i relevantnog iskustva i pratiti periodički postupanje u skladu sa planom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Društvo je dužno osigurati da kandidat prođe barem odgovarajuću internu obuku prije nego mu se odobri kontakt s korisnicima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. Društvo je dužno uspostaviti postupke koji osiguravaju adekvatno mentoriranje kandidata.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. Postupci iz stavka 5. ovoga članka moraju osiguravati najmanje sljedeće:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. do stjecanja kvalifikacije i potrebnog radnog iskustva za samostalno obavljanje relevantne funkcije dokumentaciju koja se odnosi na relevantnu funkciju periodički provjerava osoba koja ima odgovarajuće kvalifikacije (dalje: mentor),
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. u unaprijed definiranom razdoblju koje ne može biti manje od mjesec dana, kontakte s klijentima nadzire mentor,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. da jedan mentor prati najviše 15 kandidata u istom razdoblju.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
7. Društvo je dužno u roku od tri mjeseca od početka rada kandidata na relevantnoj funkciji napraviti procjenu kandidata koja uključuje najmanje:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. podatke o prirodi i kompleksnosti funkcija koje obavlja,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. procjena znanja i primjene znanja vezano za regulatorne zahtjeve, primjenjivo funkciji koju obavlja,  e
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. etičnost i odnos prema klijentima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
8. Ako je kandidat vezani zastupnik ili radnik vezanog zastupnika pravne osobe, mentoritanje zaposlenika vezanog zastupnika mora obavljati osoba koja ima odgovarajuće kvalifikacije, neovisno o tome da li je ta osoba zaposlenik društva ili vezanog zastupnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
9. Društvo je s vezanim zastupnikom iz stavka 8. ovoga članka dužno sklopiti ugovor koji sadrži odredbe o načinu i odgovornosti za mentoriranje kandidata i o uspostavljenim mehanizmima iz članka 14. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
10. Odredbe ovoga članka o mentoriranju kandidata ne primjenjuju se na kandidate koji imaju barem 4 godine relevantnog iskustva u Republici Hrvatskoj ili u drugim članicama EU, ako za to postoje valjani dokazi. Pod relevantnim iskustvom smatra se obavljanje poslova koji su usporedivi s poslovima za koje se kvalifikacija stječe.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
11. Kandidat je dužan steći uvjete za odgovarajuću kvalifikaciju u roku od 4 godine od početka rada.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
12. Društvo je dužno definirati prekide radnih odnosa koji se ne uračunavaju u rok od 4 godine u smislu stavka 11. točke 4. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Evidencije kandidata
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 12.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Osim registra iz članka 6. ovoga Pravilnika, Društvo je dužno voditi dodatne evidencije o kandidatima koji su uključeni u obavljanje relevantnih funkcija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Evidencije iz stavka 1. ovoga članka trebaju sadržavati najmanje sljedeće podatke:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. datum početka obavljanja relevantne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. pojedinosti o završenim treninzima, edukacijama ili obuci ili stečenom dijelu priznate kvalifikacije prije početka komunikacije s korisnicima
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. stečene kvalifikacije i radno iskustvo
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. ime i prezime mentora i njegove kvalifikacije, kada je primjenjivo.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Praćenje ispunjavanja obveza
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 13.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo je dužno napraviti barem jednom godišnje, a po potrebi i češće godišnju reviziju kvalifikacija ovlaštenih osoba u svrhu provjere točnosti podataka u registrima i evidencijama.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Revizija iz stavka 1. ovoga članka posebno obuhvaća provjeru jesu li priznate i stečene kvalifikacije ovlaštenih osoba primjerene relevantnim funkcijama koje obavljaju.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Revizija iz stavka 1. obuhvaća i razvojne i poslovne potrebe ovlaštenih osoba uzimajući u obzir razvoj regulative i nove proizvode koje prodaje ili nudi društvo te načine usklađivanja sa istima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Reviziju iz stavka 1. ovoga članka dužna je provesti neka od kontrolnih funkcija društva i o tome izraditi izvještaj koji dostavlja upravi društva.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. Hanfa može u sklopu svojih nadzornih aktivnosti nad društvom kao nadzornu mjeru zatražiti izradu i dostavu takvog izvještaja i prije isteka godine dana iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ostale obaveze društva
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 14.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo je dužno osigurati da su ovlaštene osobe društva upoznate s internim politikama i pravilima društva, da iste razumije i primjenjuje u svom radu kako bi se osigurala usklađenost s relevantnom propisima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društvo je posebno dužno internim politikama i pravilima, utvrditi odgovornosti i pravila ponašanja određene relevantne funkcije, iz koje će posebno biti jasna razlika u opisu postupanja i odgovornosti između pojedinih relevantnih funkcija i načina obavljanja istih.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Iz internih politike i pravila iz stavka 2. ovoga članka mora biti jasno vidljivo u kojim se organizacijskim jedinicama i na koji način obavljaju relevantne funkcije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Provođenje obuke za obavljanje funkcije po predlošku/scenariju
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 15.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Obuka koju društvo organizira u skladu sa člankom 10. stavkom 1. točkom d. ovoga Pravilnika (interna kvalifikacija) smatrat će se adekvatnom za potrebe obavljanja relevantne funkcije po predlošku/scenariju samo ako je organizirana i sadržajno usklađena s odredbama ovog članka i Priloga III ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Obuka iz stavka 1. ovoga članka mora biti primjerena kompleksnosti usluga i proizvoda na koje se obavljanje relevantne funkcije odnosi i obuhvatiti minimalno teme propisane u Prilogu III ovoga Pravilnika, u minimalnom trajanju od 7,5 sati.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Društvo je dužno provesti provjeru znanja te uspostaviti način ocjenjivanja koji će nepristrano i objektivno odraziti sposobnost osoba za zakonito i kvalitetno pružanje usluga korisnicima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Društvo je dužno voditi evidencije o provedenim obukama koje obuhvaćaju minimalno edukativne materijale, dokaze o prisutnosti osoba na obukama i postignute rezultate na provjeri znanja iz stavka 4. ovoga članka najmanje 5 godina.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. Već provedena obuka za obavljanje relevantne funkcije koja je po svome sadržaju identična obuci ili dijelu obuke iz Priloga III ovoga Pravilnika, priznaje se ako o tome postoje odgovarajuće evidencije u smislu stavka 4. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. Društvo je dužno Hanfi podnijeti zahtjev za mišljenjem o usklađenosti interne kvalifikacije s odredbama ovoga Pravilnika, o čemu će Hanfa odlučiti u roku od 30 dana od dana zaprimanja potpune dokumentacije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
7. Uz zahtjev za izdavanjem mišljenja investicijsko društvo Hanfi dostavlja sljedeće dokaze o tome da je obuka organizirana u skladu odredbama ovoga Pravilnika:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. edukativne materijale koji sadržajno pokrivaju teme iz Priloga III ovoga Pravilnika,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. proceduru provjere znanja i primjere ispitnih pitanja za internu obuku
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. podatke o osobama odgovornima za proces interne edukacije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. plan edukacije za tekuću kalendarsku godinu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
8. Interna kvalifikacija koja ispunjava uvjete iz ovoga članka, priznaje se kao dio kvalifikacije za obavljanje poslova iz članka 4. stavka 1. točke e. ovoga pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
9. Stjecanjem interne kvalifikacije u smislu ovoga članka ne stječu se priznate kvalifikacije u smislu Zakona i Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Kontinuirano provođenje edukacija i obuka od strane društva
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 16.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Društvo je dužno uspostaviti sustav kontinuiranog obrazovanja svih ovlaštenih osoba primjeren kompleksnosti i opsegu relevantnih funkcija koje ovlaštene osobe u društvu obavljaju u skladu sa odredbama ovoga Pravilnika i ESMA smjernice.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društvo je dužno osigurati da se sustav kontinuiranog obrazovanja provodi na način da isti uključuje aktualnosti vezano na teme koje su obuhvaćene minimalnim kompetencijama iz Priloga II ovoga Pravilnika te razvojne i poslovne potrebe ovlaštenih osoba uzimajući u obzir razvoj regulative i nove proizvode koje prodaje ili nudi Društvo, a koje su utvrđene provođenjem revizije iz članka 14. stavka 3. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Društvo može u svrhu ispunjavanja obaveze iz ovoga Pravilnika ustrojiti metodologiju praćenja kontinuiranog obrazovanja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Kada Društvo ustroji metodologiju praćenja kontinuiranog obrazovanja, da bi se kao takva uzela u obzir ona uključuje:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. obuku u obliku tečaja, seminara, samostalnog istraživanja ili učenja
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. provjeru kojom se dokazuje potrebno znanje i stručnost
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. provjeru relevantnosti obuke iz točke a. za obavljanje relevantne funkcije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO II
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
PRIZNATE KVALIFIKACIJE I MINIMALNE KOMPETENCIJE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 17.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Priznate kvalifikacije za pojedine relevantne funkcije propisane su Prilogom I ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Hanfa će na svojim internetskim stranicama objaviti popis priznatih kvalifikacija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Popis iz stavka 2. ovoga članka će se ažurirati kvalifikacijama koje ispunjavaju uvjete iz ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Postupak priznavanja drugih kvalifikacija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 18.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Osobama koje imaju druge kvalifikacije koje sadržajno pokrivaju neke od kompetencija navedenih u Prilogu II ovoga Pravilnika, te se kvalifikacije mogu se priznati kao kvalifikacija ili dio kvalifikacije iz članka 17. ovoga Pravilnika, pod uvjetima propisanim ovim člankom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Ako je kvalifikacija iz stavka 1. ovoga članka stečena u drugoj državi članici ili trećoj državi, osoba sa stečenom kvalifikacijom može od Hanfe tražiti priznavanje druge kvalifikacije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Hanfa na zahtjev osobe iz stavka 1. izdaje mišljenje o usklađenosti druge kvalifikacije, ako ima saznanja da kvalifikaciju u skladu sa ESMA smjernicom priznaje regulator države članice ili ako ista odgovara minimalnim kompetencijama iz Priloga II ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 19.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Osim Hanfe i društva, organiziranje stjecanja kvalifikacija kojima se stječu kompetencije iz Priloga II ovoga članka može organizirati i treći subjekt ako su ispunjeni uvjeti iz ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Da bi se u smislu ovoga Pravilnika kvalifikacije iz stavka 1. smatrale priznatim kvalifikacijama, osim sadržajnog obuhvata kompetencija iz Priloga II ovoga Pravilnika moraju biti ispunjeni sljedeći uvjeti:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. osoba, institucija ili organizacija koja organizira stjecanje kvalifikacije mora imati dovoljno dobar poslovni ugled, iskustvo u organizaciji edukativnih programa i biti u mogućnosti dokazati da predstavlja interese različitih zainteresiranih strana (relevantne industrije, potrošača, regulatornih tijela, međunarodnih organizacija)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. standard znanja koji se osigurava kvalifikacijom na razini je postojećih priznatih kvalifikacija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. uključuje sustav kontinuiranog profesionalnog usavršavanja, obavezno uključujući modul od barem 3 priznata sata godišnje koje se odnosi na etiku u poslovanju financijskih institucija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. uključuje učinkovit i nepristran sustav vrednovanja, procjene i provjere znanja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Hanfa može prije odlučivanja o priznavanju kvalifikaciju iz stavka 1. staviti na javnu raspravu i dati je na reviziju neovisnom vanjskom stručnjaku.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Niti jedna kvalifikacija ne može se smatrati da je u skladu sa ovim Pravilnikom dok nije formalno prepoznata kao takva u Prilogu I ovoga Pravilnika i na internetskoj stranici Hanfe.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. U skladu sa ESMA smjernicama, isključiva je nadležnost Hanfe da procjenjuje ispunjavanje uvjeta iz ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
DIO III
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 20.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Ovaj Pravilnik stupa na snagu osam dana od dana objave na mrežnim stranicama Hanfe.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Društva su se dužna uskladiti s odredbama ovoga Pravilnika u roku iz stavka 2. članka 727. Zakona.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Iznimno od stavka 2. ovoga članka, osoba zaposlene u društvu koje su obavljale relevantne funkcije kontinuirano barem 6 mjeseci, a za koje, prije početka primjene ovog Pravilnika, nije bilo nužno stjecanje kvalifikacija propisanih za ovlaštene osobe člankom 5. ovoga Pravilnika, može u prijelaznom roku iz stavka 4. ovoga članka nastaviti obavljati relevantne funkcije bez prelaska u status kandidata iz članka 5. stavka 1. točke b. ovoga Pravilnika. Do isteka trajanja prijelaznog roka, osoblje društva dužno je steći kvalifikacije propisane ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Prijelazni rok za stjecanje kvalifikacije u skladu sa stavkom 2. ovoga članka je godinu dana od stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Prilog I – priznate kvalifikacije
Nuđenje usluga
Informiranje o uslugama/instrumentima
Brokerski poslovi
Poslovi riznice
Investicijsko savjetovanje na nesamost. osnovi
Neovisno
investicijsko savjetovanje/upravljanje portfeljem
Hanfa ispit B (prije 2009.)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet: - 6 mj radnog iskustva
- polaganje razlike iz M3/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet: 6 mj radnog iskustva + polaganje razlike iz M3
VŠS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit IS (prije 2009.)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet: 6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
Dodatni uvjet: 6 mj radnog iskustva
Hanfa ispit B
(nakon 2009.)
U potpunosti.
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3
VŠS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit IS (nakon 2009.)
U potpunosti.
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
6 mj radnog iskustva
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
VSS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit MOD/MF
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M1/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M1/interna edukacija
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3/interna edukacija
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike (HANFA ispit za investicijskog savjetnika)
VŠS ili 180 ETCS ili četiri godine rada u financijskoj industriji
Hanfa ispit nakon 2019.
(Pravilnik o organiziranju stručnih ispita)
Razina 1 prema novom Pravilniku o ispitima
(6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit)
Razina 2 prema novom Pravilniku o ispitima
6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit)
N/A
Razina 2 prema novom Pravilniku o ispitima + interna edukacija
Razina 3 prema novom Pravilniku o ispitima
6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit)
Razina 3 prema novom Pravilniku o ispitima
-VŠS ili 180 ETCS ili
4 godine iskustva u financijskoj industriji
6 mj iskustva uvjet za izlazak na ispit
ACI certifikat
U potpunosti, ako se informiranje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije.
N/A
U potpunosti.
Dodatni uvjet: - interna edukacija razlika (zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja, etički standardi iz Priloga III)
U potpunosti ako se savjetovanje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije (zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja, etički standardi iz Priloga III) ili razlike iz M3
Djelomično
Dodatni uvjeti:
- polaganje razlike iz M3
- VŠS ili 180 ETCS ili 4 godine iskustva u financijskoj industriji
ACI diploma
U potpunosti ako se informiranje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije.
N/A
U potpunosti.
Dodatni uvjet: - interna edukacija razlika(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja, etički standardi iz Priloga III)
U potpunosti ako se savjetovanje odvija u sklopu riznice, uz dodatni uvjet interne edukacije ili razlike iz M3
Djelomično.
Dodatni uvjeti:
- polaganje razlike iz M3
-VŠS ili 180 ETCS ili 4 godine iskustva u financijskoj industriji
CFA
L 1
U potpunosti
U potpunosti.
Dodatni uvjet:interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet:
interna edukacija razlika(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz Razine 3 (nakon 2019)
CFA
L 2
U potpunosti
U potpunosti.
Dodatni uvjet: interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet: interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
U potpunosti.
Dodatni uvjet: interna edukacija razlika
(zakonodavni okvir, pravila poslovnog ponašanja iz Priloga III)
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3
CFA charter
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
U potpunosti.
CFA
Inv.
Foundation
U potpunosti.
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M2
N/A
Djelomično.
Dodatni uvjet:
- polaganje razlike iz M3
Djelomično.
Dodatni uvjeti:
- polaganje razlike iz M3
- VŠS ili 180 ETCS ili 4 godine iskustva u financijskoj industriji
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Prilog II - Minimalne kompetencije u smislu članka 18.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Nivoi kompetencija:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Razumjeti (podrazumijeva znanje činjenica i njihovo razumijevanje) – Razina kompetencije I iz tablice
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Analizirati – Razina kompetencije II iz tablice
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Primijeniti – Razina kompetencije III iz tablice
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Prilog III – Obavezni sadržaj obrazovnog programa za stjecanje kvalifikacija po predlošku/scenariju
Područje
Sadržaj
Zakonodavni okvir
Zakon o tržištu kapitala
Zakon o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom
Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranju terorizma
Uredba (EU) br. 596/2014 o zlouporabi tržišta
Pravila poslovnog ponašanja
1. Uvod
Cilj MiFID II i odnos s drugom primjenjivom EU regulativom; Zašto je potrebna posebna edukacija na temu MiFID-a II
2. Primjenjivost pravila MiFID II
Opseg primjene (Financijski instrumenti, usluge, platforme, pomoćne usluge
3. Kategorizacija ulagatelja/klijenata
Mali ulagatelji, profesionalni ulagatelji, kvalificirani nalogodavatelji; značajke pojedinih kategorija
4. Investicijske usluge
Podjela investicijskih usluga, razlika između savjetodavnih i nesavjetodavnih usluga; uvjeti za pružanje tzv. execution only usluga; ovisno i neovisno savjetovanje; osnovne načela investicijskog savjetovanja s jedne strane i execution only pristupa s druge strane; kada se investicijska usluga smatra investicijskim savjetovanjem; primjeri iz prakse za savjetovanje i nesavjetodavne usluge
5. Profiliranje klijenata
Zahtjevi profiliranja klijenata te procjena primjerenosti i prikladnosti; primjeri iz svakodnevne prakse; osnovni dijelovi investicijskog dokumenta za male ulagatelje, profesionalne ulagatelje odnosno kvalificirane nalogodavatelje; test prikladnosti i primjeri iz prakse
6. Informacije za klijente prilikom zasnivanja poslovnog odnosa
koje informacije treba pružiti klijentu prije investicijske usluge; općenite informacije o investicijskom društvu i njegovim uslugama
Investicijsko istraživanje
Distribucija investicijskih istraživanja
Informacije za klijente (Opći zahtjevi)
Opći zahtjevi za pružanje informacija; marketinški materijal; opće informacije o financijskim instrumentima i uslugama; informacije o rezultatima financijskih instrumenata i usluga
Informacije za klijente (Informacije o troškovima i povezanim naknadama)
Informacije o troškovima i povezanim naknadama; minimum podataka koji se trebaju dostaviti klijentu; moguća ograničenja
Informacije za klijente (Poticaji)
Dodatni poticaji (novčani, nenovčani i manji nenovčani)
Obveza izvješćivanja klijenta
Redovno izvješćivanje; Ad-Hoc izvješćivanje
Obveza dokumentiranja i evidentiranja
Snimanje i evidentiranje; Zahtjevi vezani uz dokumentiranje; periodična procjena primjerenosti
PRIIP – KID
Dokument s ključnim informacijama; sadržaj i organizacijski zahtjevi
Osnovni ekonomski pojmovi
Osnovne definicije sljedećih pojmova: osnovni pojmovi ekonomske politike, makroekonomika i makroekonomski pokazatelji (BDP, tržište rada, novac i cijene, platna bilanca) monetarna i fiskalna politika ( kamatne stope, inflacija, zaposlenost, utjecaj tečaja u financijskoj industriji, javni dug i deficit)
Tržište kapitala i investicijski proizvodi
Osnovne informacije o financijskom sustavu, strukturi tržišta kapitala, te sustavu trgovanja financijskim instrumentima.
Uvodni pojmovi: prinos, rizik, vremenska vrijednost novca, portfelj.
Osnovne informacije o tržištu kapitala:
Financijskim tržištima
Financijski sustav (financijska imovina, tržišta, institucija)
Strukturi financijskih tržišta
Struktura financijskih tržišta prema instrumentima (tržište novca, dužničkih vrijednosnih papira, dionica)
Sustavima trgovanja financijskim instrumentima
Primarno i sekundarno tržište
Izdavanje financijskih instrumenata
Vrste tržišta
Vrste naloga
Tržište kapitala u Republici Hrvatskoj
Osnovne informacije o investicijskim proizvodima:
Osnovna obilježja, vrste, prinos/povrat, troškovi, rizici, izdavanje, porezni tretman, pravna regulativa i značajke te načela vrednovanja pojedinih instrumenata - jednostavnih proizvoda: vlasnički vrijednosni papiri, dužnički vrijednosni papiri (komercijalni i trezorski zapisi, obveznice, dužnički papiri), udjeli u investicijskim fondovima, te instrumenti novčanog tržišta (depoziti):
Depoziti i instrumenti tržišta novca – kako funkcioniraju, trošak i povrat za investitora, pravna ograničenja, porez, te indeksi tržišta novca
Komercijalni i trezorski zapisi - kako se izdaju, trošak i povrat za investitora, pravna ograničenja, porez
Osnovne karakteristike obveznica; kategorije, vrste, funkcioniranje obveznice
Rizici ulaganja u dužničke papire
Osnovne karakteristike i rizici vlasničkih vrijednosnih papira
Investicijski fondovi:
UCITS fondovi/AIFovi
Trošak investicije u investicijske fondove, kako se mijenjaju i o čemu ovise
Osnovne strategije ulaganja UCITS fondova
Prednosti ulaganja u investicijske fondove
prinosi
Mjerenje rizika
Oporezivanje
Etički standardi u financijskoj industriji
1. ETIČKI STANDARDI U FINANCIJSKOJ INDUSTRIJI
norme profesionalnog etičkog postupanja te posljedice nepoštivanja istih
odgovarajuće radnje koje je potrebno provoditi u skladu s normama (npr. Etički kodeks banke)
uputu o prijavi bili kakve zabrinutosti ili sumnje u štetno ili neprihvatljivo postupanje (whisleblowing procedura)
definiciju pranja novca i financiranja terorizma
pravila i postupke za sprječavanje pranja novca i financiranje terorizma
način provedba mjera dubinske analize klijenta
provođenje detaljne provjere klijenta na osnovu rizika
prepoznavanje uobičajenih “znakova upozorenja” i radnje koje je potrebno poduzeti
uputu kada i kako potražiti savjet i izvijestiti ako djelatnik sumnja na pranje novca ili financiranje terorizma
uputu djelatniku kako ispuniti obavezu da neće obavijestiti nikoga koga se sumnjiči za pranje novca ili financiranje terorizma
odgovornost vezana uz sprječavanje pranja novca prema ulogama u procesu
informaciju što su financijske sankcije
odgovornosti na organizacijskoj i osobnoj razini
2. ZLOUPORABA TRŽIŠTA
Edukacija o zlouporabi tržišta daje jasna pravila kako postupati u skladu s njom i sadrži:
što je zlouporaba tržišta
nezakonito objavljivanje, trgovanje i preporuka odnosno poticanje na trgovanje na temelju povlaštenih informacija
popisi upućenih osoba na razini organizacije
Izuzeća, administrativne i kaznene sankcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga