Na temelju odredbe članka 178 stavka 10. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine« broj _______), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća održanoj _____ 2018. donosi
PRAVILNIK
O PLANOVIMA OPORAVKA INVESTICIJSKIH DRUŠTAVA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)Ovim se Pravilnikom pobliže propisuju način i opseg primjene zahtjeva vezanih uz izradu plana oporavka investicijskog društva, sadržaj i rokovi dostave istog Hanfi te kriteriji za utvrđivanje manjeg opsega plana oporavka i učestalost njegova ažuriranja.
(2)Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se na investicijska društva sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja su od Hanfe dobila odobrenje za rad.
(3)Odredbe ovog Pravilnika na odgovarajući način primjenjuju se na podružnice investicijskih društava iz trećih zemalja koje su od Hanfe dobile odobrenje za pružanje usluga u Republici Hrvatskoj.
Članak 2.
Definicije
Pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
(1)Hanfa je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2)Zakon je Zakon o tržištu kapitala
(3)ZOSI je Zakon o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (»Narodne novine« broj 19/15)
(4)Uredba je Delegirana Uredba Komisije (EU) 2016/1075 оd 23. ožujka 2016. o dopuni Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu regulatornih tehničkih standarda kojima se pobliže određuju sadržaj planova oporavka, planova sanacije i planova sanacije grupe, minimalni kriteriji koje nadležno tijelo treba procijeniti u pogledu planova oporavka i planova oporavka grupe, uvjeti za financijsku potporu grupe, zahtjevi za neovisne procjenitelje, ugovorno priznavanje ovlasti otpisa i konverzije, postupci i sadržaj zahtjeva u pogledu obavješćivanja i obavijesti o suspenziji te operativno funkcioniranje sanacijskih kolegija
(5)Investicijsko društvo je investicijsko društvo koje je obvezno imati iznos temeljnog kapitala sukladno članku 10. stavku 1. Zakona, kao i ono kojem je Hanfa posebnim rješenjem naložila izradu plana oporavka sukladno članku 178. stavku 2. točki 3. Zakona
(6)Značajno investicijsko društvo je investicijsko društvo koje kumulativno ispunjava uvjete iz članka 3. točke 154. Zakona
(7)Izvanredna javna financijska potpora je izvanredna javna financijska potpora kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 28. ZOSI
(8)Bitna promjena je bitna promjena kako je propisano člankom 4. stavkom 2. Uredbe
(9)Temeljne poslovne aktivnosti jesu poslovne aktivnosti i pripadajuće usluge koje čine bitne izvore prihoda, dobiti ili vrijednost franšize za investicijsko društvo ili njegovu grupu
(10)Ključne funkcije jesu ključne funkcije kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 33. ZOSI
(11)Opcije oporavka su aktivnosti, sporazumi, mjere ili strategije investicijskog društva ili grupe obuhvaćene planom oporavka i predviđene za ponovnu uspostavu financijske stabilnosti u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja
(12)Situacija ozbiljnoga financijskog poremećaja je situacija u kojoj je ugrožena funkcija financijskog posredovanja investicijskog društva do točke njegova opstanka na tržištu, odnosno daljnjega neometanog pružanja usluga za koje ima odobrenje, a može biti uzrokovana eksternim ili internim događajem
(13)U smislu ovoga Pravilnika značajna podružnica ili pravni subjekt je podružnica ili društvo koje znatno pridonosi dobiti investicijskog društva za koje se izrađuje plan oporavka ili njegovu financiranju ili čini važan udjel u njegovoj imovini, obvezama ili kapitalu te ispunjava neki od sljedećih uvjeta:
1.obavlja ključne funkcije
2.unutar grupe obavlja ključne operativne funkcije, funkciju upravljanja rizicima ili administrativne funkcije
3.nosi znatan rizik, koji u najgorem scenariju može ugroziti održivost investicijskog društva ili grupe
4.ne može prestati poslovati, a da ne pridonese nastanku značajnog rizika za investicijsko društvo ili grupu
5.podružnica ili društvo važni su za financijsku stabilnost u barem jednoj državi članici u kojoj imaju sjedište ili u kojoj posluju.
Obuhvat primjene Pravilnika
Članak 3.
(1)Investicijsko društvo koje ne podliježe konsolidiranom nadzoru iz članaka 220., 221., 223. i 224. Zakona dužno je primjenjivati odredbe ovog Pravilnika na pojedinačnoj osnovi.
(2)Matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj dužno je primjenjivati odredbe ovog Pravilnika na konsolidiranoj osnovi za svoju grupu.
(3)Plan oporavka koji matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj izrađuje za svoju grupu odnosi se na sve članice grupe, a sadržava mjere čija se provedba zahtijeva na razini matičnog investicijskog društva, ali i svakog društva kćeri pojedinačno i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica (dalje u tekstu: plan oporavka za grupu).
(4)Značajno investicijsko društvo dužno je primjenjivati sve odredbe ovoga Pravilnika u njihovom punom obuhvatu.
(5)Investicijsko društvo koje nije značajno može primijeniti manji opseg plana oporavka odnosno smanjiti broj opcija oporavka u skladu s člankom 11. stavkom 3. ovoga Pravilnika te u plan oporavka nije dužno uključiti informacije propisane sljedećim odredbama ovoga Pravilnika:
(1)Članka 6. točaka 3.b i 5.
(2)Članka 7. stavka 3. točaka 3. i 4. ako obrazloži izostavljanje istih,
(3)Članka 9. točke 1. d
(4)Članka 11. stavka 4. točke c) i stavka 5.
(5)Članka 12. stavka 1. točke c) te stavaka 2. i 3.
(6)Iznimno od stavka 5. ovoga članka Hanfa može rješenjem naložiti investicijskom društvu koje nije značajno primjenu odredbi ovog Pravilnika u proširenom ili u punom obuhvatu.
(7)Odredbe iz stavka 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuju se u slučajevima kada je donesena zajednička odluka iz članaka 180. i 181. Zakona da investicijsko društvo sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje je dio grupe nije dužno izrađivati pojedinačni plan oporavka.
II. IZRADA I NADZOR PLANA OPORAVKA
Postupak izrade plana oporavka
Članak 4.
(1)Investicijsko društvo dužno je izraditi i primjenjivati plan oporavka iz članka 178. stavka 1. Zakona kojim se utvrđuju mjere koje je potrebno poduzeti radi poboljšanja financijskog položaja društva u slučaju značajnog pogoršanja.
(2)Investicijsko društvo dužno je osigurati da plan oporavka kumulativno ispunjava sljedeće uvjete:
(1)provedba mjera predloženih u planu oporavka osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili grupe za koju se plan izrađuje, u slučajevima znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja, uzimajući u obzir pripremne mjere koje je investicijsko društvo poduzelo ili planira poduzeti;
(2)plan oporavka i njime predviđene mjere moraju biti takvi da se mogu u situacijama ozbiljnog financijskog poremećaja brzo i učinkovito provesti, a kako bi se izbjegle značajne štetne posljedice na financijski sustav, uključujući i slučajeve istodobnog provođenja planova oporavka u drugim investicijskim društvima.
(3)Plan oporavka ne smije sadržavati pretpostavku dostupnosti izvanredne javne financijske potpore ili primitak te potpore.
(4)Cilj plana oporavka grupe je postizanje stabilnosti grupe kao cjeline ili bilo koje članice grupe u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja, radi rješavanja ili uklanjanja uzroka poremećaja ili poboljšanja financijskog položaja grupe ili tog investicijskog društva, pri čemu treba istodobno voditi računa o financijskom položaju drugih društava u grupi.
(5)Investicijsko društvo dužno je donijeti i provoditi interni akt kojom će pobliže propisati postupak izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
(6)Investicijsko društvo dužno je propisati, dokumentirati i redovito nadzirati postupak izrade plana oporavka.
(7)Unutarnja revizija investicijskog društva dužna je provesti ocjenu primjene i djelotvornosti postupaka izrade, donošenja i praćenja izvršenja plana oporavka.
III. SADRŽAJ PLANA OPORAVKA
Osnovne informacije i sažetak u planu oporavka
Članak 5.
(1)Investicijsko društvo dužno je u plan oporavka uključiti sljedeće informacije:
i.sažetak ključnih elemenata plana oporavka
ii.informacije o upravljanju
iii.stratešku analizu
iv.plan komunikacije i javne objave i
v.analizu pripremnih mjera.
(2)Sažetak ključnih elemenata plana oporavka iz stavka 1. točke 1. ovoga članka mora sadržavati sljedeće informacije:
1.sažetak informacija o upravljanju
2.sažetak strateške analize, uključujući sažetak ukupne mogućnosti oporavka
3.sažetak svake bitne promjene u investicijskom društvu, njegovoj grupi ili planu oporavka koja je nastupila nakon dostave posljednjeg plana oporavka Hanfi
4.sažetak plana komunikacije i javne objave i
5.sažetak pripremnih mjera.
Upravljanje
Članak 6.
Plan oporavka u dijelu koji se odnosi na upravljanje mora uključiti detaljan opis sljedećih informacija:
1.o načinu izrade plana oporavka, uključujući:
a)ulogu i funkcije osoba odgovornih za izradu, provedbu i ažuriranje svakog dijela plana i plana u cjelini
b)identitet osobe koja je ukupno odgovorna za ažuriranje plana oporavka i opis postupaka koje je potrebno primijeniti za ažuriranje plana oporavka u situacijama kada je plan oporavka potrebno izmijeniti zbog bitnih promjena koje utječu na investicijsko društvo, njegovu grupu ili okruženje u kojem posluju
c)opis načina uključivanja plana oporavka u sustav korporativnog upravljanja i u cjelokupan sustav upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe kojoj pripada
d)ako se plan oporavka izrađuje za grupu, opis poduzetih mjera i sklopljenih sporazuma na razini grupe kojima se osigurava koordinacija i konzistentnost opcija oporavka grupe u cjelini i svakog društva kćeri
2.o politikama i postupcima odobrenja plana oporavka, uključujući:
a)informaciju o tome je li plan oporavka ocijenio unutarnji revizor, vanjski revizor odnosno odbor za rizike
b)potvrdu da je plan oporavka procijenila i odobrila uprava investicijskog društva ili matičnog društva u EU koje je odgovorno za podnošenje plana te napomenu o tome je li nadzorni odbor dao svoju suglasnost
3.o postupcima i procedurama za osiguranje pravodobne provedbe opcija oporavka, uključujući:
a)detaljan opis pokazatelja iz članka 7. ove Odluke
b)opis unutarnjeg postupka eskalacije i postupka donošenja odluke o provedbi određene opcije oporavka koja će biti odgovor na situaciju ozbiljnog financijskog poremećaja kada pojedini pokazatelji postignu planom oporavka definiranu vrijednost za razmatranje poduzimanja mjera iz plana oporavka uključujući:
i.ulogu i funkcije osoba koje su uključene u taj postupak, uključujući opis njihovih odgovornosti odnosno u slučaju u kojem je uključen odbor, ulogu, odgovornosti i funkciju članova odbora
ii.postupke koje je potrebno primijeniti te
iii.rok za donošenje odluke o poduzimanju opcije oporavka te vrijeme i način obavještavanja Hanfe da su pokazatelji postignuli utvrđene vrijednosti
4.o usklađenosti plana oporavka s općim okvirom upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe, uključujući opis relevantnih referentnih vrijednosti (signala ranog upozorenja) koje se upotrebljavaju kao dio redovitog unutarnjeg postupka upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe ako se te referentne vrijednosti mogu upotrijebiti kako bi se upravu obavijestilo da bi se pokazatelji mogli ispuniti
5.o upravljačkom informacijskom sustavu, uključujući opis sporazuma uspostavljenih kako bi se osigurala pravodobna dostupnost pouzdanih informacija koje su potrebne za donošenje odluka o primjeni opcije oporavka, u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja.
Pokazatelji u planu oporavka
Članak 7.
(1)Plan oporavka sadržava pokazatelje koji otkrivaju moguće ranjivosti, slabosti ili ugroženosti različitih područja poslovanja, a osobito:
1.kapitala,
2.likvidnosti,
3.profitabilnosti i
4.profila rizičnosti.
(2)Pokazatelji iz stavka 1. ovoga članka odnose se na financijski položaj investicijskog društva ako je riječ o individualnom planu oporavka ili na financijski položaj grupe ako je riječ o planu oporavka za grupu. Pokazatelji moraju biti kvalitativni i kvantitativni te jednostavni za praćenje.
(3)Pokazatelji iz stavka 1. ovog članka moraju biti konzistentni s pokazateljima kojima se investicijsko društvo ili grupa za koju se izrađuje plan oporavka koristi u postupku upravljanja rizicima, a moraju uključivati barem:
1.pokazatelje kapitala, i to stopu redovnog osnovnog kapitala, stopu ukupnog kapitala i omjer financijske poluge,
2.pokazatelje likvidnosti,
3.pokazatelje profitabilnosti (npr. profitabilnost imovine – ROA ili profitabilnost kapitala – ROE) i
4.ostale pokazatelje (npr. tržišne pokazatelje, makroekonomske pokazatelje i slično).
(4)Plan oporavka mora sadržavati obrazloženje odabira pojedinog pokazatelja i odabrane razine tog pokazatelja. Razina pojedinog pokazatelja koja se prati treba biti postavljena tako da osigurava pravodobno poduzimanje mjera iz plana oporavka. Investicijsko društvo dužno je najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, preispitati učinkovitost odabranih pokazatelja i odabranih razina njihovih vrijednosti.
(5)Investicijsko društvo dužno je uspostaviti odgovarajući sustav redovitog praćenja odabranih pokazatelja te internim aktima urediti barem dinamiku i način praćenja te postupak izvješćivanja.
(6)Ako redovitim praćenjem odabranih pokazatelja investicijsko društvo utvrdi da su oni dosegnuli razinu utvrđenu za poduzimanje mjera iz plana oporavka, uprava investicijskog društva dužna je u roku od najviše pet radnih dana donijeti odluku o poduzimanju ili suzdržavanju od poduzimanja mjera iz plana oporavka i o tome bez odgađanja obavijestiti Hanfu. Ako je investicijsko društvo donijelo odluku o suzdržavanju od poduzimanja mjera iz plana oporavka, dužno je takvu odluku detaljno obrazložiti.
(7)Uprava investicijskog društva može donijeti odluku o poduzimanju mjera predviđenih planom oporavka, iako utvrđeni pokazatelji nisu dosegnuli razinu predviđenu za poduzimanje mjera te je o njoj bez odgađanja dužno obavijestiti Hanfu.
Strateška analiza
Članak 8.
1.Investicijsko društvo dužno je u strateškoj analizi utvrditi temeljne poslovne aktivnosti i ključne funkcije te odrediti postupke koji su potrebni za održavanje njihova funkcioniranja u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja.
2.Strateška analiza u planu oporavka mora uključivati sljedeće:
a)informacije o investicijskom društvu i članicama grupe na koje se plan oporavka odnosi i
b)opcije oporavka.
3.Plan oporavka mora uključivati i scenarije ozbiljnog makroekonomskog i financijskog poremećaja koji su relevantni za investicijsko društvo, uključujući događaje na razini cijelog sustava i poseban stres povezan s pojedinačnim pravnim osobama i grupama.
Informacije o investicijskom društvu i članicama grupe iz plana oporavka
Članak 9.
Informacije iz članka 8. stavka 2. točke a) ovog Pravilnika moraju uključivati sljedeće:
1.opće informacije o investicijskom društvu i članicama grupe obuhvaćenima planom oporavka uključujući:
a)opis njihove opće poslovne strategije i strategije upravljanja rizicima
b)poslovni model i poslovni plan, uključujući popis država u kojima posluju, preko značajnih podružnica ili drugih pravnih subjekata
c)temeljne poslovne aktivnosti i ključne funkcije
d)opis postupaka i metoda za utvrđivanje temeljnih poslovnih linija i ključnih funkcija
2.raspoređivanje temeljnih poslovnih aktivnosti i ključnih funkcija na značajne podružnice i pravne subjekte u grupi
3.opis unutargrupnih povezanosti svih povezanih pravnih subjekata te detaljan opis pravne i financijske strukture investicijskog društva i/ili članica grupe na koje se plan oporavka odnosi, a posebno opis sljedećeg:
a)svih postojećih značajnih unutargrupnih izloženosti, financiranja i tokova kapitala unutar investicijskog društva ili grupe, postojećih jamstava unutar grupe ili jamstava čije je sklapanje, prema potrebi, predviđeno planom oporavka
b)pravnih povezanosti, uključujući sve značajne pravno obvezujuće unutargrupne sporazume poput ugovora o prevladavajućem utjecaju ili ugovora o prijenosu dobiti i gubitka
c)operativne povezanosti odnosno postojanje centralizacije funkcija koje su važne za poslovanje ostalih pravnih subjekata, podružnica ili grupe u cjelini, u jednom pravnom subjektu ili podružnici, a osobito funkcije informacijske tehnologije, funkcije riznice, funkcije upravljanja rizicima ili administrativnih funkcija
d)svih postojećih sporazuma o financijskoj potpori grupe, pri čemu valja navesti pojedinosti takvih sporazuma poput naziva članica grupe potpisnica sporazuma te oblika i uvjeta povezanih s pružanjem financijske potpore
4.opis vanjskih povezanosti uključujući:
a)opis značajnih izloženosti i obveza prema značajnim drugim ugovornim stranama
b)opis važnih financijskih proizvoda i usluga koje investicijsko društvo ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka pružaju ostalim sudionicima na financijskim tržištima i
c)opis važnih usluga koje druge ugovorne strane pružaju investicijskom društvu ili članici grupe obuhvaćenih planom oporavka.
Opcije oporavka
Članak 10.
1.Plan oporavka mora sadržavati širok izbor opcija oporavka koje će biti odgovor na situacije ozbiljnog financijskog poremećaja. Opcije oporavka trebaju biti takve da se može očekivati da će njihova primjena pomoći investicijskom društvu ili grupi za koju se plan izrađuje u očuvanju ili ponovnoj uspostavi održivosti njihova poslovanja i financijskog položaja.
2.Opcije oporavka trebaju biti opisane tako da je moguće procijeniti učinak i provedivost svake opcije oporavka.
3.Opcije oporavka trebaju uključivati redovne mjere, uobičajene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka te izvanredne mjere. Određena mjera iz opcija oporavka može predvidjeti promjene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe, i u tom slučaju takva činjenica ne može biti razlog za njezino isključenje iz opcija oporavka.
4.Plan oporavka također uključuje mjere koje bi investicijsko društvo moglo poduzeti ako su ispunjeni uvjeti za ranu intervenciju iz Zakona.
Sadržaj opcija oporavka
Članak 11.
-Investicijsko društvo dužno je u dijelu koji se odnosi na opcije oporavka navesti popis svih opcija oporavka s njihovim detaljnim opisom i analizom svake opcije.
-Opcije oporavka moraju sadržavati prikaz sljedećih predviđenih aktivnosti, sporazuma, mjera ili strategija:
1.raspon aktivnosti povezanih s kapitalom i likvidnosti potrebnih za očuvanje ili ponovnu uspostavu održivosti poslovanja i financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, a čiji je glavni cilj osigurati održivost ključnih funkcija i temeljnih poslovnih aktivnosti
2.sporazuma i mjera čiji je glavni cilj očuvati ili ponovno osigurati potreban regulatorni kapital investicijskog društva ili regulatorni kapital na konsolidiranoj razini grupe putem povećanja regulatornog kapitala i drugih mjera, a kako bi se poboljšala pozicija kapitala investicijskog društva ili grupe za koju se izrađuje plan oporavka
3.sporazuma i mjera za osiguravanje pristupa izvorima financiranja u izvanrednim i nepredviđenim situacijama zbog osiguranja nastavka pružanja usluga i ispunjavanja obveza po dospijeću. Navedene mjere mogu biti vanjske mjere ili mjere reorganizacije raspoložive likvidnosti unutar grupe. Izvori financiranja za nepredviđene događaje trebaju uključivati potencijalne izvore likvidnosti, procjenu raspoloživih instrumenata osiguranja i procjenu mogućnosti prijenosa likvidnosti unutar grupe i između pojedinih poslovnih aktivnosti, uključujući prema potrebi, analizu mogućnosti kako i kada institucija može, pod uvjetima koje postavlja plan, zatražiti uporabu instrumenata središnje banke uz navođenje one imovine koja bi se mogla koristiti kao instrument osiguranja
4.sporazuma i mjera usmjerenih prema smanjivanju rizika i razine financijske poluge, odnosno restrukturiranju poslovnih aktivnosti, uključujući, prema potrebi, analizu moguće značajne prodaje imovine, pravnih subjekata ili poslovnih aktivnosti
5.sporazuma i mjera s ciljem postizanja dobrovoljnog restrukturiranja obveza, pod uvjetom da to ne dovede do događaja poput neispunjenja ugovornih obveza, raskida ugovora, smanjenja vrijednosti imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka ili slično i
6.drugih mjera i strategija kojima se osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
-Iznimno od stavka 2. ovoga članka, investicijsko društvo koja nije značajno može pri izradi plana oporavka izostaviti neku od navedenih aktivnosti, sporazuma ili mjera te je dužna obrazložiti njihovo izostavljanje.
-Opcije oporavka moraju sadržavati procjenu učinka svake pojedinačne opcije oporavka, što uključuje sljedeće:
oprocjenu financijskog i operativnog učinka s navođenjem očekivanog učinka na solventnost, likvidnost, izvore financiranja, profitabilnost i poslovanje investicijskog društva ili članice grupe za koju se izrađuje plan oporavka, a na koju pojedina opcija ima učinak
oprocjenu vanjskog učinka i procjenu sistemskih posljedica s navođenjem očekivanog učinka na ključne funkcije investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka te njihov učinak na dioničare odnosno članove društva, klijente a posebno male ulagatelje, druge ugovorne strane i prema potrebi na ostatak grupe
opretpostavke za vrednovanje i sve ostale pretpostavke potrebne za procjenu točaka 1. i 2. ovoga stavka, uključujući pretpostavku utrživosti imovine i/ili ponašanje ostalih subjekata na financijskom tržištu.
-Procjena učinka iz stavka 4. ovoga članka mora uključivati detaljan opis postupaka određivanja vrijednosti i utrživosti temeljnih poslovnih aktivnosti, dijela poslovanja i imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
-Opcije oporavka moraju sadržavati procjenu provedivosti svake pojedinačne opcije oporavka, što uključuje sljedeće:
oprocjenu rizika povezanog s određenom opcijom oporavka, polazeći od iskustva u provedbi takve opcije oporavka ili sličnih mjera
odetaljnu analizu i opis značajnih prepreka djelotvornoj i pravodobnoj provedbi plana te opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti
oanalizu mogućih prepreka učinkovitoj provedbi svake pojedinačne opcije oporavka koja proizlazi iz strukture grupe ili unutargrupnih sporazuma, uključujući analizu postojanja značajnih praktičnih ili pravnih prepreka brzom prijenosu regulatornoga kapitala ili isplati obveza ili unovčenju imovine unutar grupe (ako je riječ o planu oporavka za grupu) i opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti i
oprocjenu načina osiguranja kontinuiteta poslovanja pri primjeni svake pojedinačne opcije oporavka.
-Procjena kontinuiteta poslovanja iz stavka 6. točke 4. ovoga članka uključuje analizu:
a.internih aktivnosti (npr. informacijskih sustava, odnosa s dobavljačima i upravljanja ljudskim resursima)
b.pristupa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka tržišnoj infrastrukturi, poput pristupa sustavu poravnanja i namire i pristupa platnim sustavima
c.svih sporazuma i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog pristupa potrebnoj infrastrukturi financijskih tržišta svih sporazuma i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog funkcioniranja operativnih procesa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući infrastrukturu i informatičku podršku,
d.očekivanog vremenskog okvira potrebnog za provedbu i učinkovitost svake pojedinačne opcije oporavka i
e.učinkovitosti opcija oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja u kojima se mora utvrditi koja je od opcija oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine opcije oporavka na investicijsko društvo ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka, a posebno na njihov kapital, likvidnost, profitbilnost, profil rizičnosti i poslovanje.
-U procjeni učinkovitosti opcija oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja mora se utvrditi koja je od opcija oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine opcije oporavka, njihova provedivost te značajne prepreke njihovoj provedbi i vremenski okvir za njihovu provedbu.
-Procjenom se mora utvrditi ukupna mogućnost oporavka investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući i njihovu mogućnost oporavka u uvjetima ozbiljnoga makroekonomskog i financijskog poremećaja.
-Plan oporavka grupe uključuje mehanizme kojima se osigurava koordinacija i dosljedna primjena opcija oporavka na razini matičnog društva, na razini društva kćeri i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica.
Plan komunikacije i javne objave
Članak 12.
a)Plan komunikacije i javne objave iz članka 5. stavka 1. točke 4. ovoga Pravilnika, kao sastavni dio plana oporavka, mora sadržavati:
a.plan interne komunikacije, a osobito komunikacije sa zaposlenicima, sindikatima, radničkim vijećima ili ostalim predstavnicima zaposlenika
b.plan vanjske komunikacije, a osobito komunikacije s dioničarima odnosno članovima društva i ostalim ulagateljima, nadležnim i sanacijskim tijelima, drugim ugovornim stranama, financijskim tržištima, infrastrukturom financijskih tržišta, klijentima i ako je to potrebno s javnosti i
c.prijedloge za učinkovito upravljanje mogućim negativnim reakcijama tržišta.
b)Plan oporavka mora uključiti i analizu načina primjene plana komunikacije i javne objave u slučaju provedbe jedne ili više mjera ili sporazuma iz plana oporavka.
c)Planom komunikacije i javne objave moraju se predvidjeti i posebne komunikacijske potrebe vezane uz pojedinu opciju oporavka.
Pripremne mjere
Članak 13.
1)Plan oporavka mora uključivati analizu pripremnih mjera koje je investicijsko društvo ili grupa za koju se plan izrađuje provela ili je njihova provedba nužna radi olakšanja provedbe ili poboljšanja učinkovitosti plana oporavka, uključujući one mjere koje su nužne kako bi se omogućila pravovremena dokapitalizacija investicijskog društva.
2)Planom oporavka mora biti definiran vremenski okvir za provedbu pripremnih mjera iz stavka 1. ovoga članka.
3)Pripremne mjere moraju u sebi sadržavati mjere za uklanjanje prepreka utvrđenih u planu oporavka, a koje su neophodne za djelotvornu provedbu opcija oporavka.
IV. IZVJEŠTAVANJE HANFE
Članak 14.
1)Investicijsko društvo dužno je jednom godišnje ažurirati postojeći plan oporavka.
2)U slučaju da ažuriranje postojećeg plana oporavka ne dovede do izmjene plana oporavka, o istom je potrebno bez odgode obavijestiti Hanfu. U slučaju da dođe do promjene postojećeg plana oporavka, isti je potrebno bez odgode dostaviti Hanfi.
3)Investicijsko društvo dužno je ažurirati plan oporavka i po svakoj promjeni u poslovnoj ili financijskoj situaciji ili pravnoj ili organizacijskoj strukturi investicijskog društva ili članice grupe za koju se plan oporavka izrađuje, a koja promjena bi mogla bitno utjecati na sam plan oporavka ili uzrokovati potrebu za njegovom promjenom.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanje na snagu
Članak 15.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Na temelju odredbe članka 178 stavka 10. Zakona o tržištu kapitala (»Narodne novine« broj _______), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća održanoj _____ 2018. donosi
PRAVILNIK
O PLANOVIMA OPORAVKA INVESTICIJSKIH DRUŠTAVA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 1.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Ovim se Pravilnikom pobliže propisuju način i opseg primjene zahtjeva vezanih uz izradu plana oporavka investicijskog društva, sadržaj i rokovi dostave istog Hanfi te kriteriji za utvrđivanje manjeg opsega plana oporavka i učestalost njegova ažuriranja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se na investicijska društva sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koja su od Hanfe dobila odobrenje za rad.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(3) Odredbe ovog Pravilnika na odgovarajući način primjenjuju se na podružnice investicijskih društava iz trećih zemalja koje su od Hanfe dobile odobrenje za pružanje usluga u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 2.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Definicije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Hanfa je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Zakon je Zakon o tržištu kapitala
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(3) ZOSI je Zakon o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (»Narodne novine« broj 19/15)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(4) Uredba je Delegirana Uredba Komisije (EU) 2016/1075 оd 23. ožujka 2016. o dopuni Direktive 2014/59/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu regulatornih tehničkih standarda kojima se pobliže određuju sadržaj planova oporavka, planova sanacije i planova sanacije grupe, minimalni kriteriji koje nadležno tijelo treba procijeniti u pogledu planova oporavka i planova oporavka grupe, uvjeti za financijsku potporu grupe, zahtjevi za neovisne procjenitelje, ugovorno priznavanje ovlasti otpisa i konverzije, postupci i sadržaj zahtjeva u pogledu obavješćivanja i obavijesti o suspenziji te operativno funkcioniranje sanacijskih kolegija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(5) Investicijsko društvo je investicijsko društvo koje je obvezno imati iznos temeljnog kapitala sukladno članku 10. stavku 1. Zakona, kao i ono kojem je Hanfa posebnim rješenjem naložila izradu plana oporavka sukladno članku 178. stavku 2. točki 3. Zakona
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(6) Značajno investicijsko društvo je investicijsko društvo koje kumulativno ispunjava uvjete iz članka 3. točke 154. Zakona
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(7) Izvanredna javna financijska potpora je izvanredna javna financijska potpora kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 28. ZOSI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(8) Bitna promjena je bitna promjena kako je propisano člankom 4. stavkom 2. Uredbe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(9) Temeljne poslovne aktivnosti jesu poslovne aktivnosti i pripadajuće usluge koje čine bitne izvore prihoda, dobiti ili vrijednost franšize za investicijsko društvo ili njegovu grupu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(10) Ključne funkcije jesu ključne funkcije kako je definirano člankom 4. stavkom 2. točkom 33. ZOSI
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(11) Opcije oporavka su aktivnosti, sporazumi, mjere ili strategije investicijskog društva ili grupe obuhvaćene planom oporavka i predviđene za ponovnu uspostavu financijske stabilnosti u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(12) Situacija ozbiljnoga financijskog poremećaja je situacija u kojoj je ugrožena funkcija financijskog posredovanja investicijskog društva do točke njegova opstanka na tržištu, odnosno daljnjega neometanog pružanja usluga za koje ima odobrenje, a može biti uzrokovana eksternim ili internim događajem
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(13) U smislu ovoga Pravilnika značajna podružnica ili pravni subjekt je podružnica ili društvo koje znatno pridonosi dobiti investicijskog društva za koje se izrađuje plan oporavka ili njegovu financiranju ili čini važan udjel u njegovoj imovini, obvezama ili kapitalu te ispunjava neki od sljedećih uvjeta:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. obavlja ključne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. unutar grupe obavlja ključne operativne funkcije, funkciju upravljanja rizicima ili administrativne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. nosi znatan rizik, koji u najgorem scenariju može ugroziti održivost investicijskog društva ili grupe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. ne može prestati poslovati, a da ne pridonese nastanku značajnog rizika za investicijsko društvo ili grupu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. podružnica ili društvo važni su za financijsku stabilnost u barem jednoj državi članici u kojoj imaju sjedište ili u kojoj posluju.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Obuhvat primjene Pravilnika
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 3.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Investicijsko društvo koje ne podliježe konsolidiranom nadzoru iz članaka 220., 221., 223. i 224. Zakona dužno je primjenjivati odredbe ovog Pravilnika na pojedinačnoj osnovi.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj dužno je primjenjivati odredbe ovog Pravilnika na konsolidiranoj osnovi za svoju grupu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(3) Plan oporavka koji matično investicijsko društvo u Europskoj uniji sa sjedištem u Republici Hrvatskoj izrađuje za svoju grupu odnosi se na sve članice grupe, a sadržava mjere čija se provedba zahtijeva na razini matičnog investicijskog društva, ali i svakog društva kćeri pojedinačno i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica (dalje u tekstu: plan oporavka za grupu).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(4) Značajno investicijsko društvo dužno je primjenjivati sve odredbe ovoga Pravilnika u njihovom punom obuhvatu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(5) Investicijsko društvo koje nije značajno može primijeniti manji opseg plana oporavka odnosno smanjiti broj opcija oporavka u skladu s člankom 11. stavkom 3. ovoga Pravilnika te u plan oporavka nije dužno uključiti informacije propisane sljedećim odredbama ovoga Pravilnika:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Članka 6. točaka 3.b i 5.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Članka 7. stavka 3. točaka 3. i 4. ako obrazloži izostavljanje istih,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(3) Članka 9. točke 1. d
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(4) Članka 11. stavka 4. točke c) i stavka 5.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(5) Članka 12. stavka 1. točke c) te stavaka 2. i 3.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka Hanfa može rješenjem naložiti investicijskom društvu koje nije značajno primjenu odredbi ovog Pravilnika u proširenom ili u punom obuhvatu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(7) Odredbe iz stavka 1. i 2. ovoga članka ne primjenjuju se u slučajevima kada je donesena zajednička odluka iz članaka 180. i 181. Zakona da investicijsko društvo sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje je dio grupe nije dužno izrađivati pojedinačni plan oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
II. IZRADA I NADZOR PLANA OPORAVKA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Postupak izrade plana oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 4.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Investicijsko društvo dužno je izraditi i primjenjivati plan oporavka iz članka 178. stavka 1. Zakona kojim se utvrđuju mjere koje je potrebno poduzeti radi poboljšanja financijskog položaja društva u slučaju značajnog pogoršanja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Investicijsko društvo dužno je osigurati da plan oporavka kumulativno ispunjava sljedeće uvjete:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) provedba mjera predloženih u planu oporavka osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili grupe za koju se plan izrađuje, u slučajevima znatnog pogoršanja poslovanja ili stabilnosti financijskog položaja, uzimajući u obzir pripremne mjere koje je investicijsko društvo poduzelo ili planira poduzeti;
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) plan oporavka i njime predviđene mjere moraju biti takvi da se mogu u situacijama ozbiljnog financijskog poremećaja brzo i učinkovito provesti, a kako bi se izbjegle značajne štetne posljedice na financijski sustav, uključujući i slučajeve istodobnog provođenja planova oporavka u drugim investicijskim društvima.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(3) Plan oporavka ne smije sadržavati pretpostavku dostupnosti izvanredne javne financijske potpore ili primitak te potpore.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(4) Cilj plana oporavka grupe je postizanje stabilnosti grupe kao cjeline ili bilo koje članice grupe u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja, radi rješavanja ili uklanjanja uzroka poremećaja ili poboljšanja financijskog položaja grupe ili tog investicijskog društva, pri čemu treba istodobno voditi računa o financijskom položaju drugih društava u grupi.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(5) Investicijsko društvo dužno je donijeti i provoditi interni akt kojom će pobliže propisati postupak izrade, provedbe i ažuriranja plana oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(6) Investicijsko društvo dužno je propisati, dokumentirati i redovito nadzirati postupak izrade plana oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(7) Unutarnja revizija investicijskog društva dužna je provesti ocjenu primjene i djelotvornosti postupaka izrade, donošenja i praćenja izvršenja plana oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
III. SADRŽAJ PLANA OPORAVKA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Osnovne informacije i sažetak u planu oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 5.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Investicijsko društvo dužno je u plan o poravka uključiti sljedeće informacije:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
i. sažetak ključnih elemenata plana oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
ii. informacije o upravljanju
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
iii. stratešku analizu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
iv. plan komunikacije i javne objave i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
v. analizu pripremnih mjera.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Sažetak ključnih elemenata plana oporavka iz stavka 1. točke 1. ovoga članka mora sadržavati sljedeće informacije:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. sažetak informacija o upravljanju
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. sažetak strateške analize, uključujući sažetak ukupne mogućnosti oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. sažetak svake bitne promjene u investicijskom društvu, njegovoj grupi ili planu oporavka koja je nastupila nakon dostave posljednjeg plana oporavka Hanfi
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. sažetak plana komunikacije i javne objave i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. sažetak pripremnih mjera.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Upravljanje
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 6.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Plan oporavka u dijelu koji se odnosi na upravljanje mora uključiti detaljan opis sljedećih informacija:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. o načinu izrade plana oporavka, uključujući:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) ulogu i funkcije osoba odgovornih za izradu, provedbu i ažuriranje svakog dijela plana i plana u cjelini
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) identitet osobe koja je ukupno odgovorna za ažuriranje plana oporavka i opis postupaka koje je potrebno primijeniti za ažuriranje plana oporavka u situacijama kada je plan oporavka potrebno izmijeniti zbog bitnih promjena koje utječu na investicijsko društvo, njegovu grupu ili okruženje u kojem posluju
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c) opis načina uključivanja plana oporavka u sustav korporativnog upravljanja i u cjelokupan sustav upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe kojoj pripada
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d) ako se plan oporavka izrađuje za grupu, opis poduzetih mjera i sklopljenih sporazuma na razini grupe kojima se osigurava koordinacija i konzistentnost opcija oporavka grupe u cjelini i svakog društva kćeri
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. o politikama i postupcima odobrenja plana oporavka, uključujući:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) informaciju o tome je li plan oporavka ocijenio unutarnji revizor, vanjski revizor odnosno odbor za rizike
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) potvrdu da je plan oporavka procijenila i odobrila uprava investicijskog društva ili matičnog društva u EU koje je odgovorno za podnošenje plana te napomenu o tome je li nadzorni odbor dao svoju suglasnost
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. o postupcima i procedurama za osiguranje pravodobne provedbe opcija oporavka, uključujući:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) detaljan opis pokazatelja iz članka 7. ove Odluke
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) opis unutarnjeg postupka eskalacije i postupka donošenja odluke o provedbi određene opcije oporavka koja će biti odgovor na situaciju ozbiljnog financijskog poremećaja kada pojedini pokazatelji postignu planom oporavka definiranu vrijednost za razmatranje poduzimanja mjera iz plana oporavka uključujući:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
i. ulogu i funkcije osoba koje su uključene u taj postupak, uključujući opis njihovih odgovornosti odnosno u slučaju u kojem je uključen odbor, ulogu, odgovornosti i funkciju članova odbora
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
ii. postupke koje je potrebno primijeniti te
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
iii. rok za donošenje odluke o poduzimanju opcije oporavka te vrijeme i način obavještavanja Hanfe da su pokazatelji postignuli utvrđene vrijednosti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. o usklađenosti plana oporavka s općim okvirom upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe, uključujući opis relevantnih referentnih vrijednosti (signala ranog upozorenja) koje se upotrebljavaju kao dio redovitog unutarnjeg postupka upravljanja rizicima investicijskog društva ili grupe ako se te referentne vrijednosti mogu upotrijebiti kako bi se upravu obavijestilo da bi se pokazatelji mogli ispuniti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. o upravljačkom informacijskom sustavu, uključujući opis sporazuma uspostavljenih kako bi se osigurala pravodobna dostupnost pouzdanih informacija koje su potrebne za donošenje odluka o primjeni opcije oporavka, u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Pokazatelji u planu oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 7.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(1) Plan oporavka sadržava pokazatelje koji otkrivaju moguće ranjivosti, slabosti ili ugroženosti različitih područja poslovanja, a osobito:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. kapitala,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. likvidnosti,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. profitabilnosti i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. profila rizičnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(2) Pokazatelji iz stavka 1. ovoga članka odnose se na financijski položaj investicijskog društva ako je riječ o individualnom planu oporavka ili na financijski položaj grupe ako je riječ o planu oporavka za grupu. Pokazatelji moraju biti kvalitativni i kvantitativni te jednostavni za praćenje.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(3) Pokazatelji iz stavka 1. ovog članka moraju biti konzistentni s pokazateljima kojima se investicijsko društvo ili grupa za koju se izrađuje plan oporavka koristi u postupku upravljanja rizicima, a moraju uključivati barem:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. pokazatelje kapitala, i to stopu redovnog osnovnog kapitala, stopu ukupnog kapitala i omjer financijske poluge,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. pokazatelje likvidnosti,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. pokazatelje profitabilnosti (npr. profitabilnost imovine – ROA ili profitabilnost kapitala – ROE) i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. ostale pokazatelje (npr. tržišne pokazatelje, makroekonomske pokazatelje i slično).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(4) Plan oporavka mora sadržavati obrazloženje odabira pojedinog pokazatelja i odabrane razine tog pokazatelja. Razina pojedinog pokazatelja koja se prati treba biti postavljena tako da osigurava pravodobno poduzimanje mjera iz plana oporavka. Investicijsko društvo dužno je najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, preispitati učinkovitost odabranih pokazatelja i odabranih razina njihovih vrijednosti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(5) Investicijsko društvo dužno je uspostaviti odgovarajući sustav redovitog praćenja odabranih pokazatelja te internim aktima urediti barem dinamiku i način praćenja te postupak izvješćivanja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(6) Ako redovitim praćenjem odabranih pokazatelja investicijsko društvo utvrdi da su oni dosegnuli razinu utvrđenu za poduzimanje mjera iz plana oporavka, uprava investicijskog društva dužna je u roku od najviše pet radnih dana donijeti odluku o poduzimanju ili suzdržavanju od poduzimanja mjera iz plana oporavka i o tome bez odgađanja obavijestiti Hanfu. Ako je investicijsko društvo donijelo odluku o suzdržavanju od poduzimanja mjera iz plana oporavka, dužno je takvu odluku detaljno obrazložiti.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(7) Uprava investicijskog društva može donijeti odluku o poduzimanju mjera predviđenih planom oporavka, iako utvrđeni pokazatelji nisu dosegnuli razinu predviđenu za poduzimanje mjera te je o njoj bez odgađanja dužno obavijestiti Hanfu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Strateška analiza
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 8.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Investicijsko društvo dužno je u strateškoj analizi utvrditi temeljne poslovne aktivnosti i ključne funkcije te odrediti postupke koji su potrebni za održavanje njihova funkcioniranja u situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Strateška analiza u planu oporavka mora uključivati sljedeće:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) informacije o investicijskom društvu i članicama grupe na koje se plan oporavka odnosi i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) opcije oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Plan oporavka mora uključivati i scenarije ozbiljnog makroekonomskog i financijskog poremećaja koji su relevantni za investicijsko društvo, uključujući događaje na razini cijelog sustava i poseban stres povezan s pojedinačnim pravnim osobama i grupama.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Informacije o investicijskom društvu i članicama grupe iz plana oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 9.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Informacije iz članka 8. stavka 2. točke a) ovog Pravilnika moraju uključivati sljedeće:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. opće informacije o investicijskom društvu i članicama grupe obuhvaćenima planom oporavka uključujući:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) opis njihove opće poslovne strategije i strategije upravljanja rizicima
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) poslovni model i poslovni plan, uključujući popis država u kojima posluju, preko značajnih podružnica ili drugih pravnih subjekata
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c) temeljne poslovne aktivnosti i ključne funkcije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d) opis postupaka i metoda za utvrđivanje temeljnih poslovnih linija i ključnih funkcija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. raspoređivanje temeljnih poslovnih aktivnosti i ključnih funkcija na značajne podružnice i pravne subjekte u grupi
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. opis unutargrupnih povezanosti svih povezanih pravnih subjekata te detaljan opis pravne i financijske strukture investicijskog društva i/ili članica grupe na koje se plan oporavka odnosi, a posebno opis sljedećeg:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) svih postojećih značajnih unutargrupnih izloženosti, financiranja i tokova kapitala unutar investicijskog društva ili grupe, postojećih jamstava unutar grupe ili jamstava čije je sklapanje, prema potrebi, predviđeno planom oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) pravnih povezanosti, uključujući sve značajne pravno obvezujuće unutargrupne sporazume poput ugovora o prevladavajućem utjecaju ili ugovora o prijenosu dobiti i gubitka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c) operativne povezanosti odnosno postojanje centralizacije funkcija koje su važne za poslovanje ostalih pravnih subjekata, podružnica ili grupe u cjelini, u jednom pravnom subjektu ili podružnici, a osobito funkcije informacijske tehnologije, funkcije riznice, funkcije upravljanja rizicima ili administrativnih funkcija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d) svih postojećih sporazuma o financijskoj potpori grupe, pri čemu valja navesti pojedinosti takvih sporazuma poput naziva članica grupe potpisnica sporazuma te oblika i uvjeta povezanih s pružanjem financijske potpore
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. opis vanjskih povezanosti uključujući:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) opis značajnih izloženosti i obveza prema značajnim drugim ugovornim stranama
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) opis važnih financijskih proizvoda i usluga koje investicijsko društvo ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka pružaju ostalim sudionicima na financijskim tržištima i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c) opis važnih usluga koje druge ugovorne strane pružaju investicijskom društvu ili članici grupe obuhvaćenih planom oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Opcije oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 10.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. Plan oporavka mora sadržavati širok izbor opcija oporavka koje će biti odgovor na situacije ozbiljnog financijskog poremećaja. Opcije oporavka trebaju biti takve da se može očekivati da će njihova primjena pomoći investicijskom društvu ili grupi za koju se plan izrađuje u očuvanju ili ponovnoj uspostavi održivosti njihova poslovanja i financijskog položaja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. Opcije oporavka trebaju biti opisane tako da je moguće procijeniti učinak i provedivost svake opcije oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. Opcije oporavka trebaju uključivati redovne mjere, uobičajene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka te izvanredne mjere. Određena mjera iz opcija oporavka može predvidjeti promjene u poslovanju investicijskog društva ili članice grupe, i u tom slučaju takva činjenica ne može biti razlog za njezino isključenje iz opcija oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. Plan oporavka također uključuje mjere koje bi investicijsko društvo moglo poduzeti ako su ispunjeni uvjeti za ranu intervenciju iz Zakona.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Sadržaj opcija oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 11.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Investicijsko društvo dužno je u dijelu koji se odnosi na opcije oporavka navesti popis svih opcija oporavka s njihovim detaljnim opisom i analizom svake opcije.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Opcije oporavka moraju sadržavati prikaz sljedećih predviđenih aktivnosti, sporazuma, mjera ili strategija:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1. raspon aktivnosti povezanih s kapitalom i likvidnosti potrebnih za očuvanje ili ponovnu uspostavu održivosti poslovanja i financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, a čiji je glavni cilj osigurati održivost ključnih funkcija i temeljnih poslovnih aktivnosti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2. sporazuma i mjera čiji je glavni cilj očuvati ili ponovno osigurati potreban regulatorni kapital investicijskog društva ili regulatorni kapital na konsolidiranoj razini grupe putem povećanja regulatornog kapitala i drugih mjera, a kako bi se poboljšala pozicija kapitala investicijskog društva ili grupe za koju se izrađuje plan oporavka
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3. sporazuma i mjera za osiguravanje pristupa izvorima financiranja u izvanrednim i nepredviđenim situacijama zbog osiguranja nastavka pružanja usluga i ispunjavanja obveza po dospijeću. Navedene mjere mogu biti vanjske mjere ili mjere reorganizacije raspoložive likvidnosti unutar grupe. Izvori financiranja za nepredviđene događaje trebaju uključivati potencijalne izvore likvidnosti, procjenu raspoloživih instrumenata osiguranja i procjenu mogućnosti prijenosa likvidnosti unutar grupe i između pojedinih poslovnih aktivnosti, uključujući prema potrebi, analizu mogućnosti kako i kada institucija može, pod uvjetima koje postavlja plan, zatražiti uporabu instrumenata središnje banke uz navođenje one imovine koja bi se mogla koristiti kao instrument osiguranja
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
4. sporazuma i mjera usmjerenih prema smanjivanju rizika i razine financijske poluge, odnosno restrukturiranju poslovnih aktivnosti, uključujući, prema potrebi, analizu moguće značajne prodaje imovine, pravnih subjekata ili poslovnih aktivnosti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
5. sporazuma i mjera s ciljem postizanja dobrovoljnog restrukturiranja obveza, pod uvjetom da to ne dovede do događaja poput neispunjenja ugovornih obveza, raskida ugovora, smanjenja vrijednosti imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka ili slično i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
6. drugih mjera i strategija kojima se osigurava i ponovno uspostavlja održivost redovnog poslovanja i stabilnost financijskog položaja investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Iznimno od stavka 2. ovoga članka, investicijsko društvo koja nije značajno može pri izradi plana oporavka izostaviti neku od navedenih aktivnosti, sporazuma ili mjera te je dužna obrazložiti njihovo izostavljanje.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Opcije oporavka moraju sadržavati procjenu učinka svake pojedinačne opcije oporavka, što uključuje sljedeće:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o procjenu financijskog i operativnog učinka s navođenjem očekivanog učinka na solventnost, likvidnost, izvore financiranja, profitabilnost i poslovanje investicijskog društva ili članice grupe za koju se izrađuje plan oporavka, a na koju pojedina opcija ima učinak
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o procjenu vanjskog učinka i procjenu sistemskih posljedica s navođenjem očekivanog učinka na ključne funkcije investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka te njihov učinak na dioničare odnosno članove društva, klijente a posebno male ulagatelje, druge ugovorne strane i prema potrebi na ostatak grupe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o pretpostavke za vrednovanje i sve ostale pretpostavke potrebne za procjenu točaka 1. i 2. ovoga stavka, uključujući pretpostavku utrživosti imovine i/ili ponašanje ostalih subjekata na financijskom tržištu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Procjena učinka iz stavka 4. ovoga članka mora uključivati detaljan opis postupaka određivanja vrijednosti i utrživosti temeljnih poslovnih aktivnosti, dijela poslovanja i imovine investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Opcije oporavka moraju sadržavati procjenu provedivosti svake pojedinačne opcije oporavka, što uključuje sljedeće:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o procjenu rizika povezanog s određenom opcijom oporavka, polazeći od iskustva u provedbi takve opcije oporavka ili sličnih mjera
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o detaljnu analizu i opis značajnih prepreka djelotvornoj i pravodobnoj provedbi plana te opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o analizu mogućih prepreka učinkovitoj provedbi svake pojedinačne opcije oporavka koja proizlazi iz strukture grupe ili unutargrupnih sporazuma, uključujući analizu postojanja značajnih praktičnih ili pravnih prepreka brzom prijenosu regulatornoga kapitala ili isplati obveza ili unovčenju imovine unutar grupe (ako je riječ o planu oporavka za grupu) i opis načina na koji se navedene prepreke mogu otkloniti i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
o procjenu načina osiguranja kontinuiteta poslovanja pri primjeni svake pojedinačne opcije oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Procjena kontinuiteta poslovanja iz stavka 6. točke 4. ovoga članka uključuje analizu:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. internih aktivnosti (npr. informacijskih sustava, odnosa s dobavljačima i upravljanja ljudskim resursima)
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. pristupa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka tržišnoj infrastrukturi, poput pristupa sustavu poravnanja i namire i pristupa platnim sustavima
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. svih sporazuma i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog pristupa potrebnoj infrastrukturi financijskih tržišta svih sporazuma i mjera koji su potrebni za održavanje stalnog funkcioniranja operativnih procesa investicijskog društva ili članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući infrastrukturu i informatičku podršku,
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
d. očekivanog vremenskog okvira potrebnog za provedbu i učinkovitost svake pojedinačne opcije oporavka i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
e. učinkovitosti opcija oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja u kojima se mora utvrditi koja je od opcija oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine opcije oporavka na investicijsko društvo ili članice grupe obuhvaćene planom oporavka, a posebno na njihov kapital, likvidnost, profitbilnost, profil rizičnosti i poslovanje.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-U procjeni učinkovitosti opcija oporavka i adekvatnosti pokazatelja u odabranim situacijama ozbiljnoga financijskog poremećaja mora se utvrditi koja je od opcija oporavka prikladna za određeni scenarij, mogući učinak pojedine opcije oporavka, njihova provedivost te značajne prepreke njihovoj provedbi i vremenski okvir za njihovu provedbu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Procjenom se mora utvrditi ukupna mogućnost oporavka investicijskog društva i članica grupe obuhvaćenih planom oporavka, uključujući i njihovu mogućnost oporavka u uvjetima ozbiljnoga makroekonomskog i financijskog poremećaja.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
-Plan oporavka grupe uključuje mehanizme kojima se osigurava koordinacija i dosljedna primjena opcija oporavka na razini matičnog društva, na razini društva kćeri i, prema potrebi, na razini značajnih podružnica.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Plan komunikacije i javne objave
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 12.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a) Plan komunikacije i javne objave iz članka 5. stavka 1. točke 4. ovoga Pravilnika, kao sastavni dio plana oporavka, mora sadržavati:
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
a. plan interne komunikacije, a osobito komunikacije sa zaposlenicima, sindikatima, radničkim vijećima ili ostalim predstavnicima zaposlenika
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b. plan vanjske komunikacije, a osobito komunikacije s dioničarima odnosno članovima društva i ostalim ulagateljima, nadležnim i sanacijskim tijelima, drugim ugovornim stranama, financijskim tržištima, infrastrukturom financijskih tržišta, klijentima i ako je to potrebno s javnosti i
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c. prijedloge za učinkovito upravljanje mogućim negativnim reakcijama tržišta.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
b) Plan oporavka mora uključiti i analizu načina primjene plana komunikacije i javne objave u slučaju provedbe jedne ili više mjera ili sporazuma iz plana oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
c) Planom komunikacije i javne objave moraju se predvidjeti i posebne komunikacijske potrebe vezane uz pojedinu opciju oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Pripremne mjere
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 13.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1) Plan oporavka mora uključivati analizu pripremnih mjera koje je investicijsko društvo ili grupa za koju se plan izrađuje provela ili je njihova provedba nužna radi olakšanja provedbe ili poboljšanja učinkovitosti plana oporavka, uključujući one mjere koje su nužne kako bi se omogućila pravovremena dokapitalizacija investicijskog društva.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2) Planom oporavka mora biti definiran vremenski okvir za provedbu pripremnih mjera iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3) Pripremne mjere moraju u sebi sadržavati mjere za uklanjanje prepreka utvrđenih u planu oporavka, a koje su neophodne za djelotvornu provedbu opcija oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
IV. IZVJEŠTAVANJE HANFE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 14.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
1) Investicijsko društvo dužno je jednom godišnje ažurirati postojeći plan oporavka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
2) U slučaju da ažuriranje postojećeg plana oporavka ne dovede do izmjene plana oporavka, o istom je potrebno bez odgode obavijestiti Hanfu. U slučaju da dođe do promjene postojećeg plana oporavka, isti je potrebno bez odgode dostaviti Hanfi.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
3) Investicijsko društvo dužno je ažurirati plan oporavka i po svakoj promjeni u poslovnoj ili financijskoj situaciji ili pravnoj ili organizacijskoj strukturi investicijskog društva ili članice grupe za koju se plan oporavka izrađuje, a koja promjena bi mogla bitno utjecati na sam plan oporavka ili uzrokovati potrebu za njegovom promjenom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 15.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,_________2018.
PREDSJEDNIK UPRAVNOG VIJEĆA
dr.sc.Ante Žigman
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga