Obrazac prethodne procjene - Nacrt Zakona o trošarinama
1. OPĆE INFORMACIJE
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o trošarinama
1.3.
Datum:
31. srpnja 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured Sektor za trošarine i posebne poreze Zvonimir Marinović, pomoćnik ravnatelja Carinske uprave Telefon: 01/621-1212 e-mail: zvonimir.marinovic@carina.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Opis mjere:
Porezna reforma
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakonom o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15, 120/15 i 115/16; u daljnjem tekstu: Zakon o trošarinama) je nacionalno trošarinsko zakonodavstvo usklađeno s pravnom stečevinom Europske unije u odnosu na europski harmonizirani trošarinski sustav oporezivanja alkohola i alkoholnih pića, duhanskih prerađevina, energenata i električne energije.
Područje trošarinskog oporezivanja, koje je uređeno Zakonom o trošarinama i njegovim podzakonskim propisima, harmonizirano je na razini Europske unije, i to sukladno direktivama koje uređuju: ◊◊◊◊◊◊◊◊opći porezno-pravni okvir ◊◊◊◊◊◊◊◊sustav kretanja trošarinskih proizvoda na jedinstvenom europskom tržištu sukladno načelima slobode kretanja roba, usluga, ljudi i kapitala na unutarnjem tržištu, te ◊◊◊◊◊◊◊◊◊minimalne visine oporezivanja uz uređenje okvira za primjenu obveznih i opcionalnih oslobođenja od plaćanja trošarine te primjene sniženih ili diferenciranih stopa oporezivanja na pojedine trošarinske proizvode. Važeći Zakon o trošarinama stupio je na snagu 1. srpnja 2013. godine, odnosno u trenutku pristupanja Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije.
Temeljem analize iskustava primjene novog trošarinskog sustava u okviru članstva u Europskoj uniji te uvažavajući opravdane potrebe gospodarskih sektora uključenih u trošarinsko poslovanje, tijekom 2015. i 2016. godine provedena je ciljana reforma trošarinskog sustava kojom je ostvarena stabilnost trošarinskog sustava u odnosu na ostvarenje prihoda i primjenu općih trošarinskih instituta, pojednostavnjeno je administrativno postupanje gospodarstvenika te uvedene nadzorne mjere radi efikasnijeg suzbijanja porezne evazije i sprječavanja nezakonitosti koje imaju obilježja prijevarnih radnji.
Analiza rezultata primjene normativnih rješenja u trošarinskom sustavu ukazuju potrebnim ukidanje dijela postojećih i uvođenje novih instituta i zakonskih rješenja kojima će se u okviru porezne reforme Vlade RH unaprijediti trošarinski sustav, pojednostaviti administrativne obveze i spriječiti nezakonito postupanje, poglavito s energentima.
Naime, u Republici Hrvatskoj se za razliku od država članica EU u okruženju (Slovenija, Italija, Mađarska) ne primjenjuje institut povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz robe. Druge države članice EU koje ne primjenjuju ovaj institut, imaju trošarine na energente na razini propisanog EU minimuma od 330€ za 1000 litara, dok u RH visina trošarine na dizelsko gorivo iznosi oko 408€ za 1000 litara. Zbog navedenog, domaći prijevoznici imaju veće troškove (35-40% troškova poslovanja odnosi se na nabavu pogonskog goriva) i posljedično su manje konkurentni na tržištu. Također su u komercijalnom prijevozu robe utvrđene nepravilnosti u korištenju pogonskog goriva te povrat trošarine može također stimulativno djelovati na povećanje njegove zakonite nabave i manju usmjerenost prema crnom tržištu.
Također, utvrđeno je da obveza plaćanja trošarine na alkohol u roku 30 dana od dana njezinog nastanka, odnosno od trenutka puštanja proizvoda u potrošnju znatno utječe na likvidnost trošarinskih obveznika i općenito zahtijeva povećano administriranje radi ispunjenja obveza prema Carinskoj upravi.
Zatim, u važećem Zakonu o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15, 120/15 i 115/16) propisana je obveza trošarinskom obvezniku obračuna razlike trošarine na utvrđene zalihe cigareta prilikom podizanja visine trošarine na cigarete. Tijekom primjene Zakona analizirana je učinkovitost ove mjere za koju je utvrđeno da je neproporcionalna te se utvrdilo da se legitimni cilj ostvarenja trošarinskih prihoda prilikom podizanja visine trošarine na cigarete može postići kontrolom izdavanja duhanskih markica.
Isto tako je uočeno da je sustav papirnate provedbe trošarinskog postupanja u situacijama kada se trošarinski proizvodi (alkohol i alkoholna pića te energenti) otpremaju na teritoriju Republike Hrvatske iz trošarinskog skladišta ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta u pogon oslobođenog korisnika trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine, složen za trošarinske obveznike i zahtijeva znatno i nerazmjerno administriranje.
Također su utvrđene brojne zlouporabe trošarinskih proizvoda pri raspolaganju s energentima te je evidentno da sadašnje normativno uređenje nije dovoljno kako bi se provodio sveobuhvatniji i ciljani nadzor raspolaganja s energentima. Proračunski prihodi trošarina na energente godišnje iznose više od 8,5 milijardi kuna, zbog čega je trošarina na energente od posebnog fiskalnog interesa za RH.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Uzimajući u obzir naprijed navedeno, ukazalo se potrebnim dodatno zakonskim odredbama propisati:
- uvođenje instituta povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz robe
- fleksibilizaciju roka plaćanja trošarine za alkohol i alkoholna pića u svrhu povećanja opće likvidnosti u sektoru domaće prerađivačke i prehrambene industrije, odnosno u sektoru domaće proizvodnje piva te alkohola i alkoholnih pića
- ukidanje obveze obračunavanja razlike trošarine na utvrđene zalihe cigareta
- uvođenje e-poslovanja u kretanju trošarinskih proizvoda na teritoriju Republike Hrvatske, i to između ovlaštenih držatelja trošarinskog skladišta i oslobođenih korisnika
- uvođenje dodatnih mjera posebnog nadzora kod prodaje energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo.
Budući da je Zakon o trošarinama (Narodne novine, broj 22/13) više puta izmijenjen ili/i dopunjen, sukladno članku 48. stavku 4. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine, broj 74/15), potrebno je donijeti novi zakon koji će uz postojeće institute obuhvaćati i naprijed navedena dodatna rješenja.
Normativnim rješenjima predloženim u novom Zakonu o trošarinama pridonijet će se ostvarivanju Akcijskog plana Vlade Republike Hrvatske za administrativno rasterećenje gospodarstva.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
1. Uvođenje povrata dijela trošarine na energente je mjera kojom bi se izjednačilo poslovanje domaćih prijevoznika s konkurencijom u drugim državama članicama EU te povećala njihova konkurentnost na tržištu, odnosno ukupno gledano smanjili troškovi prijevoza robe. Fiskalni učinak ove mjere na Državni proračun se procjenjuje na 240 milijuna kuna na godišnjoj razini.
2. Produljenje roka plaćanja trošarine na alkohol i alkoholna pića propisivanjem obveze plaćanja najkasnije do zadnjeg dana tekućeg mjeseca za sve trošarinske obveze nastale u prethodnom kalendarskom mjesecu, predstavlja pojednostavljenje trošarinskog sustava (značajno smanjenje broja obrazaca i obveza trošarinskih obveznika) te će ova mjera pridonijeti općoj likvidnosti gospodarstva, napose pojedinih važnih sektora domaće prerađivačke i prehrambene industrije, odnosno u sektoru domaće proizvodnje piva te alkohola i alkoholnih pića, pa je općenito za očekivati da će biti percipirana pro investicijski.
3. Ukidanje obveze trošarinskom obvezniku obračuna razlike trošarine na utvrđene zalihe cigareta prilikom podizanja visine trošarine na cigarete je mjera pojednostavljenja trošarinskog sustava budući da su prilikom zadnje promjene visine trošarine na cigarete 1223 gospodarstvenika bila u obvezi popisa zaliha i podnošenja izvješća. 4. Uvođenje e-poslovanja u kretanje trošarinskih proizvoda, odnosno implementacija novog informatičkog rješenja za podnošenje i zaprimanje PTD obrazaca, će značajno pojednostaviti trošarinski sustav i olakšati poslovanje trošarinskim obveznicima.
5. S ciljem suzbijanja zlouporabe pri raspolaganju s energentima namjerava se uvesti posebno odobrenje za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo te plinskog ulja za grijanje. Očekuje se da će mjera izravno utjecati na smanjenje porezne evazije, pri čemu neće imati negativni učinak i dodatno nerazmjerno administrativno opterećenje za gospodarske subjekte. Naime, prema podacima iz Registra trošarinskih obveznika za poslovanje s energentima, gospodarski subjekti koji su već registrirani u statusima trošarinskog poslovanja (32 ovlaštena držatelja trošarinskog skladišta i 34 registrirana primatelja) neće biti u obvezi ishođenja posebnog odobrenja za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo, već je ova predložena mjera usmjerena isključivo na poslovanje u rizičnoj skupini trgovaca i distributera, čime će se uvesti sveobuhvatniji i ciljani nadzor raspolaganja s energentima.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Navedenim izmjenama namjerava se postići:
• - pojednostavnjivanje administrativnog postupanja, odnosno smanjenje obveza trošarinskih obveznika prema Carinskoj upravi • • - smanjenje troškova poslovanja domaćih prijevoznika vezano za nabavu pogonskog goriva i povećanje njihove konkurentnosti na tržištu kao i isključenje utjecaja trošarine na energente u procesu distribucije i nabave robe • • - jačanje sustava nadzornih mjera radi efikasnijeg suzbijanja porezne evazije, odnosno efikasnijeg suzbijanja i sprječavanja nezakonitosti koje imaju obilježja prijevarnih radnji
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se rasterećenje administrativnog postupanja i olakšan rad gospodarstvenika, povećanje konkurentnosti domaćih prijevoznika na tržištu, postizanje smanjenja porezne evazije i osiguravanje uvjeta za zakonito postupanje s trošarinskim proizvodima.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
U roku dvije godine od stupanja na snagu novog Zakona o trošarinama.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Novi propis – novi Zakon o trošarinama i provedbeni propisi.
Obrazloženje:
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nisu moguća nenormativna rješenja.
Obrazloženje:
S obzirom da je sustav trošarina koji je implementiran u Republici Hrvatskoj usklađen s pravnom stečevinom EU (harmonizirane trošarine) te da je ciljeve donošenja novog Zakona o trošarinama potrebno precizno nomotehnički urediti u tom zakonu, nisu moguća nenormativna rješenja za postizanje ciljeva zbog kojih se donosi novi Zakon o trošarinama.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
DA
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
DA
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
5.1.5.
Cijena roba i usluga
DA
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
DA
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Analizom je utvrđeno da će se ostvariti izravni učinci Zakona u dijelu investicija i konkurentnosti gospodarstva zbog produljenja rokova plaćanja trošarine na alkohol i alkoholna pića, povrata dijela trošarine za komercijalni prijevoz te ukupnog smanjenog administrativnog opterećenja trošarinskih obveznika, dok će se neznatni izravni gospodarski učinci Zakona odnositi na uvjete za poslovanje na tržištu s obzirom da će manji krug obveznika koji posluju s energentima za pogon morati ostvariti odgovarajući status (ishoditi odobrenje).
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.1.21.
Hrvatski branitelji
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Gospodarski učinak primjene Zakona o trošarinama odnosit će se na mikro i male poduzetnike te srednje i velike poduzetnike jer se proizvođači alkohola i alkoholna pića, odnosno piva, kao i komercijalni prijevoznici koji bi mogli ostvarivati pravo na povrat trošarine nalaze u svim tim kategorijama.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.2.11.
Hrvatski branitelji
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Izravni učinci primjene Zakona o trošarinama na tržišno natjecanje neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.2.6.-5.2.16.
5.2.18.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
5.3.3.
Socijalna uključenost
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne socijalne učinke navedene u točkama 5.3.1.-5.3.7.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.3.14.
Hrvatski branitelji
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Izravni socijalni učinci primjene Zakona o trošarinama neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.3.9.-5.3.19.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
5.4.4.
Status regulirane profesije
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Ne očekuje se da će primjena Zakona o trošarinama dovesti do većeg zapošljavanja u sektoru proizvodnje alkohola, alkoholnih pića i piva te u komercijalnom prijevozu.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.4.20.
Hrvatski branitelji
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.15. do 5.4.25.
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na rad i tržište rada u odnosu na adresate navedene u točkama 5.4.15.-5.4.25.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
5.5.3.
Korištenje energije
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.5.17.
Hrvatski branitelji
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Izravni učinci Zakona o trošarinama na zaštitu okoliša neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.5.12.-5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.11.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.6.12.
Srednji i veliki poduzetnici
5.6.13.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.6.14.
Radnici i/ili umirovljenici
5.6.15.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.6.16.
Hrvatski branitelji
5.6.17.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.6.18.
Udruge i/ili zaklade
5.6.19.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.6.20.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.6.21.
Drugi utvrđeni adresati:
5.6.22.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.11. do 5.6.21.
Izravni učinci Zakona o trošarinama na zaštitu ljudskih prava neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.6.12.-5.6.22.
5.6.23.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (PRETHODNI MSP TEST)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
X
Obrazloženje:
Zakonom se predlaže uvesti posebno odobrenje za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo, što podrazumijeva novu administrativnu mjeru podnošenja zahtjeva za dobivanje navedenog odobrenja.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
X
Obrazloženje:
Zakon o trošarinama neće imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije jer su u njemu implementirane harmonizirane trošarine na razini EU, što znači pravila za poslovanje s trošarinskim proizvodima u okružju slobodne tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
X
Obrazloženje:
Zakon o trošarinama ne uvodi naknade ni davanja koja će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te neće nastati trošak prilagodbe zbog primjene Zakona.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
X
Obrazloženje:
Zakon o trošarinama neće imati posebne učinke na mikro poduzetnike jer svi poduzetnici u Republici Hrvatskoj pod jednakim uvjetima mogu poslovati s trošarinskim proizvodima ako ispune propisane uvjete.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Ne postoji učinak Zakona o trošarinama na male i srednje poduzetnike jer sam Zakon ne propisuje različito postupanje prema malim i srednjim poduzetnicima, odnosno različite obveze navedenih kategorija poduzetnika i drugih ključnih dionika u poslovanju s trošarinskim proizvodima
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. "DA", iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA" kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
X
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
X
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
X
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
X
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
X
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
X
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
X
8.8.
Provođenje MSP testa
X
8.9.
Provođenje SCM metodologije
X
9.
PRILOZI
Ispunjena SCM tablica
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: Ministar financija dr.sc. Zdravko Marić
Datum: 31. srpnja 2018.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa (Narodne novine, broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj "nacrt prijedloga zakona" potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Obrazac prethodne procjene - Nacrt Zakona o trošarinama
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. OPĆE INFORMACIJE
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o trošarinama
1.3.
Datum:
31. srpnja 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured
Sektor za trošarine i posebne poreze
Zvonimir Marinović, pomoćnik ravnatelja Carinske uprave
Telefon: 01/621-1212
e-mail: zvonimir.marinovic@carina.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Opis mjere:
Porezna reforma
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
NE
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Zakonom o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15, 120/15 i 115/16; u daljnjem tekstu: Zakon o trošarinama) je nacionalno trošarinsko zakonodavstvo usklađeno s pravnom stečevinom Europske unije u odnosu na europski harmonizirani trošarinski sustav oporezivanja alkohola i alkoholnih pića, duhanskih prerađevina, energenata i električne energije.
Područje trošarinskog oporezivanja, koje je uređeno Zakonom o trošarinama i njegovim podzakonskim propisima, harmonizirano je na razini Europske unije, i to sukladno direktivama koje uređuju:
◊◊◊◊◊◊◊◊opći porezno-pravni okvir
◊◊◊◊◊◊◊◊sustav kretanja trošarinskih proizvoda na jedinstvenom europskom tržištu sukladno načelima slobode kretanja roba, usluga, ljudi i kapitala na unutarnjem tržištu, te
◊◊◊◊◊◊◊◊◊minimalne visine oporezivanja uz uređenje okvira za primjenu obveznih i opcionalnih oslobođenja od plaćanja trošarine te primjene sniženih ili diferenciranih stopa oporezivanja na pojedine trošarinske proizvode.
Važeći Zakon o trošarinama stupio je na snagu 1. srpnja 2013. godine, odnosno u trenutku pristupanja Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije.
Temeljem analize iskustava primjene novog trošarinskog sustava u okviru članstva u Europskoj uniji te uvažavajući opravdane potrebe gospodarskih sektora uključenih u trošarinsko poslovanje, tijekom 2015. i 2016. godine provedena je ciljana reforma trošarinskog sustava kojom je ostvarena stabilnost trošarinskog sustava u odnosu na ostvarenje prihoda i primjenu općih trošarinskih instituta, pojednostavnjeno je administrativno postupanje gospodarstvenika te uvedene nadzorne mjere radi efikasnijeg suzbijanja porezne evazije i sprječavanja nezakonitosti koje imaju obilježja prijevarnih radnji.
Analiza rezultata primjene normativnih rješenja u trošarinskom sustavu ukazuju potrebnim ukidanje dijela postojećih i uvođenje novih instituta i zakonskih rješenja kojima će se u okviru porezne reforme Vlade RH unaprijediti trošarinski sustav, pojednostaviti administrativne obveze i spriječiti nezakonito postupanje, poglavito s energentima.
Naime, u Republici Hrvatskoj se za razliku od država članica EU u okruženju (Slovenija, Italija, Mađarska) ne primjenjuje institut povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz robe. Druge države članice EU koje ne primjenjuju ovaj institut, imaju trošarine na energente na razini propisanog EU minimuma od 330€ za 1000 litara, dok u RH visina trošarine na dizelsko gorivo iznosi oko 408€ za 1000 litara. Zbog navedenog, domaći prijevoznici imaju veće troškove (35-40% troškova poslovanja odnosi se na nabavu pogonskog goriva) i posljedično su manje konkurentni na tržištu. Također su u komercijalnom prijevozu robe utvrđene nepravilnosti u korištenju pogonskog goriva te povrat trošarine može također stimulativno djelovati na povećanje njegove zakonite nabave i manju usmjerenost prema crnom tržištu.
Također, utvrđeno je da obveza plaćanja trošarine na alkohol u roku 30 dana od dana njezinog nastanka, odnosno od trenutka puštanja proizvoda u potrošnju znatno utječe na likvidnost trošarinskih obveznika i općenito zahtijeva povećano administriranje radi ispunjenja obveza prema Carinskoj upravi.
Zatim, u važećem Zakonu o trošarinama (Narodne novine, br. 22/13, 32/13, 81/13, 100/15, 120/15 i 115/16) propisana je obveza trošarinskom obvezniku obračuna razlike trošarine na utvrđene zalihe cigareta prilikom podizanja visine trošarine na cigarete. Tijekom primjene Zakona analizirana je učinkovitost ove mjere za koju je utvrđeno da je neproporcionalna te se utvrdilo da se legitimni cilj ostvarenja trošarinskih prihoda prilikom podizanja visine trošarine na cigarete može postići kontrolom izdavanja duhanskih markica.
Isto tako je uočeno da je sustav papirnate provedbe trošarinskog postupanja u situacijama kada se trošarinski proizvodi (alkohol i alkoholna pića te energenti) otpremaju na teritoriju Republike Hrvatske iz trošarinskog skladišta ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta u pogon oslobođenog korisnika trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine, složen za trošarinske obveznike i zahtijeva znatno i nerazmjerno administriranje.
Također su utvrđene brojne zlouporabe trošarinskih proizvoda pri raspolaganju s energentima te je evidentno da sadašnje normativno uređenje nije dovoljno kako bi se provodio sveobuhvatniji i ciljani nadzor raspolaganja s energentima. Proračunski prihodi trošarina na energente godišnje iznose više od 8,5 milijardi kuna, zbog čega je trošarina na energente od posebnog fiskalnog interesa za RH.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Uzimajući u obzir naprijed navedeno, ukazalo se potrebnim dodatno zakonskim odredbama propisati:
- uvođenje instituta povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz robe
- fleksibilizaciju roka plaćanja trošarine za alkohol i alkoholna pića u svrhu povećanja opće likvidnosti u sektoru domaće prerađivačke i prehrambene industrije, odnosno u sektoru domaće proizvodnje piva te alkohola i alkoholnih pića
- ukidanje obveze obračunavanja razlike trošarine na utvrđene zalihe cigareta
- uvođenje e-poslovanja u kretanju trošarinskih proizvoda na teritoriju Republike Hrvatske, i to između ovlaštenih držatelja trošarinskog skladišta i oslobođenih korisnika
- uvođenje dodatnih mjera posebnog nadzora kod prodaje energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo.
Budući da je Zakon o trošarinama (Narodne novine, broj 22/13) više puta izmijenjen ili/i dopunjen, sukladno članku 48. stavku 4. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine, broj 74/15), potrebno je donijeti novi zakon koji će uz postojeće institute obuhvaćati i naprijed navedena dodatna rješenja.
Normativnim rješenjima predloženim u novom Zakonu o trošarinama pridonijet će se ostvarivanju Akcijskog plana Vlade Republike Hrvatske za administrativno rasterećenje gospodarstva.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
1. Uvođenje povrata dijela trošarine na energente je mjera kojom bi se izjednačilo poslovanje domaćih prijevoznika s konkurencijom u drugim državama članicama EU te povećala njihova konkurentnost na tržištu, odnosno ukupno gledano smanjili troškovi prijevoza robe. Fiskalni učinak ove mjere na Državni proračun se procjenjuje na 240 milijuna kuna na godišnjoj razini.
2. Produljenje roka plaćanja trošarine na alkohol i alkoholna pića propisivanjem obveze plaćanja najkasnije do zadnjeg dana tekućeg mjeseca za sve trošarinske obveze nastale u prethodnom kalendarskom mjesecu, predstavlja pojednostavljenje trošarinskog sustava (značajno smanjenje broja obrazaca i obveza trošarinskih obveznika) te će ova mjera pridonijeti općoj likvidnosti gospodarstva, napose pojedinih važnih sektora domaće prerađivačke i prehrambene industrije, odnosno u sektoru domaće proizvodnje piva te alkohola i alkoholnih pića, pa je općenito za očekivati da će biti percipirana pro investicijski.
3. Ukidanje obveze trošarinskom obvezniku obračuna razlike trošarine na utvrđene zalihe cigareta prilikom podizanja visine trošarine na cigarete je mjera pojednostavljenja trošarinskog sustava budući da su prilikom zadnje promjene visine trošarine na cigarete 1223 gospodarstvenika bila u obvezi popisa zaliha i podnošenja izvješća.
4. Uvođenje e-poslovanja u kretanje trošarinskih proizvoda, odnosno implementacija novog informatičkog rješenja za podnošenje i zaprimanje PTD obrazaca, će značajno pojednostaviti trošarinski sustav i olakšati poslovanje trošarinskim obveznicima.
5. S ciljem suzbijanja zlouporabe pri raspolaganju s energentima namjerava se uvesti posebno odobrenje za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo te plinskog ulja za grijanje. Očekuje se da će mjera izravno utjecati na smanjenje porezne evazije, pri čemu neće imati negativni učinak i dodatno nerazmjerno administrativno opterećenje za gospodarske subjekte. Naime, prema podacima iz Registra trošarinskih obveznika za poslovanje s energentima, gospodarski subjekti koji su već registrirani u statusima trošarinskog poslovanja (32 ovlaštena držatelja trošarinskog skladišta i 34 registrirana primatelja) neće biti u obvezi ishođenja posebnog odobrenja za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo, već je ova predložena mjera usmjerena isključivo na poslovanje u rizičnoj skupini trgovaca i distributera, čime će se uvesti sveobuhvatniji i ciljani nadzor raspolaganja s energentima.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Navedenim izmjenama namjerava se postići:
• - pojednostavnjivanje administrativnog postupanja, odnosno smanjenje obveza trošarinskih obveznika prema Carinskoj upravi
•
• - smanjenje troškova poslovanja domaćih prijevoznika vezano za nabavu pogonskog goriva i povećanje njihove konkurentnosti na tržištu kao i isključenje utjecaja trošarine na energente u procesu distribucije i nabave robe
•
• - jačanje sustava nadzornih mjera radi efikasnijeg suzbijanja porezne evazije, odnosno efikasnijeg suzbijanja i sprječavanja nezakonitosti koje imaju obilježja prijevarnih radnji
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se rasterećenje administrativnog postupanja i olakšan rad gospodarstvenika, povećanje konkurentnosti domaćih prijevoznika na tržištu, postizanje smanjenja porezne evazije i osiguravanje uvjeta za zakonito postupanje s trošarinskim proizvodima.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
U roku dvije godine od stupanja na snagu novog Zakona o trošarinama.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Novi propis – novi Zakon o trošarinama i provedbeni propisi.
Obrazloženje:
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nisu moguća nenormativna rješenja.
Obrazloženje:
S obzirom da je sustav trošarina koji je implementiran u Republici Hrvatskoj usklađen s pravnom stečevinom EU (harmonizirane trošarine) te da je ciljeve donošenja novog Zakona o trošarinama potrebno precizno nomotehnički urediti u tom zakonu, nisu moguća nenormativna rješenja za postizanje ciljeva zbog kojih se donosi novi Zakon o trošarinama.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
DA
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
DA
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
5.1.5.
Cijena roba i usluga
DA
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
DA
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Analizom je utvrđeno da će se ostvariti izravni učinci Zakona u dijelu investicija i konkurentnosti gospodarstva zbog produljenja rokova plaćanja trošarine na alkohol i alkoholna pića, povrata dijela trošarine za komercijalni prijevoz te ukupnog smanjenog administrativnog opterećenja trošarinskih obveznika, dok će se neznatni izravni gospodarski učinci Zakona odnositi na uvjete za poslovanje na tržištu s obzirom da će manji krug obveznika koji posluju s energentima za pogon morati ostvariti odgovarajući status (ishoditi odobrenje).
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
DA
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
DA
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.1.21.
Hrvatski branitelji
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Gospodarski učinak primjene Zakona o trošarinama odnosit će se na mikro i male poduzetnike te srednje i velike poduzetnike jer se proizvođači alkohola i alkoholna pića, odnosno piva, kao i komercijalni prijevoznici koji bi mogli ostvarivati pravo na povrat trošarine nalaze u svim tim kategorijama.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.2.11.
Hrvatski branitelji
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Izravni učinci primjene Zakona o trošarinama na tržišno natjecanje neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.2.6.-5.2.16.
5.2.18.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
5.3.3.
Socijalna uključenost
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne socijalne učinke navedene u točkama 5.3.1.-5.3.7.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.3.14.
Hrvatski branitelji
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Izravni socijalni učinci primjene Zakona o trošarinama neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.3.9.-5.3.19.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
5.4.4.
Status regulirane profesije
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Ne očekuje se da će primjena Zakona o trošarinama dovesti do većeg zapošljavanja u sektoru proizvodnje alkohola, alkoholnih pića i piva te u komercijalnom prijevozu.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.4.20.
Hrvatski branitelji
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.15. do 5.4.25.
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na rad i tržište rada u odnosu na adresate navedene u točkama 5.4.15.-5.4.25.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
5.5.3.
Korištenje energije
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na zaštitu okoliša.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.5.17.
Hrvatski branitelji
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Izravni učinci Zakona o trošarinama na zaštitu okoliša neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.5.12.-5.5.22.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Primjena Zakona o trošarinama neće imati izravne učinke na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.11.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
5.6.12.
Srednji i veliki poduzetnici
5.6.13.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
5.6.14.
Radnici i/ili umirovljenici
5.6.15.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
5.6.16.
Hrvatski branitelji
5.6.17.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
5.6.18.
Udruge i/ili zaklade
5.6.19.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
5.6.20.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.6.21.
Drugi utvrđeni adresati:
5.6.22.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.11. do 5.6.21.
Izravni učinci Zakona o trošarinama na zaštitu ljudskih prava neće postojati u odnosu na adresate navedene u točkama 5.6.12.-5.6.22.
5.6.23.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA":
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
veliki
6.
PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (PRETHODNI MSP TEST)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
X
Obrazloženje:
Zakonom se predlaže uvesti posebno odobrenje za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo, što podrazumijeva novu administrativnu mjeru podnošenja zahtjeva za dobivanje navedenog odobrenja.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
X
Obrazloženje:
Zakon o trošarinama neće imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije jer su u njemu implementirane harmonizirane trošarine na razini EU, što znači pravila za poslovanje s trošarinskim proizvodima u okružju slobodne tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
X
Obrazloženje:
Zakon o trošarinama ne uvodi naknade ni davanja koja će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te neće nastati trošak prilagodbe zbog primjene Zakona.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
X
Obrazloženje:
Zakon o trošarinama neće imati posebne učinke na mikro poduzetnike jer svi poduzetnici u Republici Hrvatskoj pod jednakim uvjetima mogu poslovati s trošarinskim proizvodima ako ispune propisane uvjete.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Ne postoji učinak Zakona o trošarinama na male i srednje poduzetnike jer sam Zakon ne propisuje različito postupanje prema malim i srednjim poduzetnicima, odnosno različite obveze navedenih kategorija poduzetnika i drugih ključnih dionika u poslovanju s trošarinskim proizvodima
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. "DA", iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s "DA" kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
X
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
X
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
X
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
X
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
X
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
X
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
X
8.8.
Provođenje MSP testa
X
8.9.
Provođenje SCM metodologije
X
9.
PRILOZI
Ispunjena SCM tablica
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: Ministar financija
dr.sc. Zdravko Marić
Datum: 31. srpnja 2018.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa (Narodne novine, broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj "nacrt prijedloga zakona" potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija