NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU
Zagreb, kolovoz 2018.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010. - pročišćeni tekst i 5/2014. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Zakon o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 27/10) stupio je na snagu 2. ožujka 2010. godine kojim se uređuje postupak uvrštavanja, odobravanja, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava, odobrenje i uporaba pomoćnih nastavnih sredstava za učenike osnovne i srednje škole te financiranje nabave udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava sredstvima državnog proračuna. Od stupanja na snagu navedenoga Zakona isti je jednom puta mijenjan i dopunjen jer je utvrđeno da određena normativna rješenja treba unaprijediti i to u dijelu definiranja rokova.
Od stupanja na snagu važećeg Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu uočeni su problemi s rigidnim Katalogom obaveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava koji nije dozvoljavao uvrštavanje udžbenika za nove programe ili udžbenike za deficitarne programe koji su se pojavljivali nakon zatvaranja Kataloga. Zakonom je propisana procedura odobravanja i odabira udžbenika koja je dugotrajna te ne omogućava brzu primjenu novih kvalitetnih udžbenika i obrazovnih materijala. Osim toga, sadašnji Zakon definira da se dopunsko nastavno sredstvo (radna bilježnica i/ili zbirka zadataka) odobrava zajedno s udžbenicima, dok isto u tiskanom obliku nije potrebno svim učiteljima/nastavnicima.
Donošenje novog Zakona pridonijet će jasnijem i kvalitetnijem uređenju načina odobravanja udžbenika i drugih obrazovnih materijala koji prati stvarne potrebe školskog sustava.
Zakonom je potrebno urediti postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola. Zakonom je potrebno urediti i pitanja vezana uz promjene udžbenika koje su predviđene kurikularnom reformom osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja kako bi se olakšala školska torba te omogućila digitalna transformacija.
b) Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Ovim zakonom definirat će se postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Zakonom će se dati mogućnost ministru da otvara Katalog obaveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava svake godine za pojedine razrede i/ili programe što će omogućiti lakšu prilagodbu Kataloga stvarnoj potrebi za udžbenicima u osnovnim i srednjim školama.
Također, Zakonom se osigurava mogućnost nasljeđivanja tiskanih udžbenika, koji nisu radnog karaktera. Izuzetak su pojedini predmeti u razrednoj nastavi osnovne škole gdje je to neophodno zbog razvoja vještina kod učenika. S obzirom da se radni udžbenici ne mogu nasljeđivati, otvorena je mogućnost da se biraju svake godine.
Duga procedura odobravanja i odabira udžbenika Nacrtom prijedloga Zakona se skraćuje i pojednostavljuje. Izbacuje se korak individualnog odabira kojem je cilj bio izračunati tržišnu zastupljenost pojedinog naslova prije njegovog uvrštavanja u Katalog. Za razliku od dosadašnjeg rješenja, ne postoji obveza izbora i korištenja udžbenika kako bi se omogućila veća autonomija i kreativnost učitelja i nastavnika u nastavnom procesu. Budući da je stvarni odabir udžbenika u školi bio na razini kolektiva, stvarna zastupljenost pojedinih udžbenika razlikovala se od one procijenjene individualnim odabirom. Predložena procedura odobravanja i odabira obavljala bi se u istoj godini unutar 6 mjeseci i to od siječnja do lipnja, a novi naslovi u upotrebi bi bili već od rujna.
Ovim zakonom besplatna dopunska i pomoćna nastavna sredstva postaju drugi obrazovni materijali koji se više neće morati formalno odobravati, već će o njihovom korištenju odlučivati škola, odnosno učitelji/nastavnici. Na taj način omogućava se učitelju/nastavniku da autonomno koristi nastavne materijale iz različitih izvora.
Ovim zakonom potiče se digitalna transformacija i ujedno olakšava školska torba te je predložena formula kojom se izračunava najveća dopuštena masa tiskanog udžbenika. Osim mase regulira se i najveća dopuštena cijena udžbenika. Tiskani udžbenici su u pravilu namijenjeni višegodišnjem korištenju, a mogu imati elektronički dodatak koji može biti do 20% cijene udžbenika. Radi tehničkog i metodičkog unaprjeđivanja, elektronički udžbenik ili elektronički dio udžbenika može se izmijeniti bez procedure propisane ovim zakonom po završetku nastavne godine u kojoj je udžbenik u upotrebi, a prije početka nove školske godine.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske. Financijski učinci podzakonskih akata koji će se donositi temeljem ovog zakona bit će u okviru limita ukupnih rashoda za razdjel Ministarstva znanosti i obrazovanja, koji Vlada Republike Hrvatske utvrđuje smjernicama ekonomske i fiskalne politike za trogodišnje razdoblje.
ZAKON
O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU
I . OPĆE ODREDBE
Predmet zakona
Članak 1.
Ovim se zakonom uređuje postupak odobravanja, uvrštavanja u katalog, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Udžbenik
Članak 3.
(1)Udžbenik jeobrazovni materijal koji služi kao cjeloviti izvor za ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom kao i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred i predmet. Sadržaj i struktura udžbenika mora omogućavati učenicima samostalno učenje i stjecanje različitih razina i vrsta kompetencija, kao i vrednovanje usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda.
(2)Udžbenik može biti tiskani i/ili elektronički, a oblikovan je na način da tiskani oblik ne zahtijeva upisivanje rješenja ili odgovora na pitanja te je predviđen višegodišnjem korištenju. Iznimno, radi tehničkog i metodičkog unaprjeđivanja elektronički udžbenik ili elektronički dio udžbenika može se izmijeniti bez procedure propisane ovim zakonom po završetku nastavne godine u kojoj je udžbenik u upotrebi, a prije početka nove školske godine.
(3)Iznimno od stavka 2. tiskani udžbenik može biti radnog karaktera, odnosno oblikovan na način da omogućuje upisivanje rješenja ili odgovora u razrednoj nastavi osnovne škole i to samo za razrede i predmete utvrđene Pravilnikom.
(4)Znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi za izradu udžbenika, kao i oblik udžbenika za pojedini predmet i razinu obrazovanja, predstavljaju udžbenički standard, a utvrđuju se pravilnikom kojega donosi ministar nadležan za obrazovanje (u daljnjem tekstu: ministar).
Najveća dopuštena cijena i masa udžbenika
Članak 4.
(1)Najveća dopuštena cijena udžbenika u osnovnoj školi računa se prema sljedećoj formuli:
(satnica predmeta / ukupna satnica ) * f * M
pri čemu je:
f – faktor koji za 1-4 razred osnovne škole iznosi 0,1, za 5. i 6. razred iznosi 0,125, za 7. i 8. razred iznosi 0,15.
M – medijalna neto plaća u Republici Hrvatskoj prema zadnjem izvještaju Državnog zavoda za statistiku objavljenom do datuma objave Javnog poziva.
(2)Za udžbenike koji se sastoje od tiskanog i elektroničkog dijela udio cijene elektroničkog dijela u cijeni može biti najviše 20%.
(3)Ministar može odobriti korekciju cijene za elektroničke udžbenike ili elektroničke dijelove udžbenika koji su u Katalogu ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
-ako je udžbenik u uporabi najmanje jednu nastavnu godinu,
-ako je udžbenik izmijenjen sukladno članku 3. stavak 2. ovog zakona,
-ako je došlo do promjene medijalne neto plaće u Republici Hrvatskoj za više od 10%.
(4)Najveća dopuštena masa udžbenika u osnovnoj školi računa se prema sljedećoj formuli:
(satnica predmeta / ukupna satnica ) * m
pri čemu je:
m – najveća dopuštena masa svih obveznih udžbenika, koja za 1-4 razred osnovne škole iznosi 3 kg, za 5. i 6. razred 5 kg za 7. i 8. razred 6 kg.
(5)Ukupna satnica u formulama iz stavka 1. i 4. ovoga članka odnosi se na ukupnu satnicu obveznih predmeta u pojedinom razredu osnovne škole.
Ograničenja za udžbenike
Članak 5.
(1)Dužnosnici i službenici ministarstva nadležnog za obrazovanje te službenici ustanove za vanjsko vrednovanje obrazovanja i ustanova nadležnih za sustav odgoja i obrazovanja ne mogu biti autori, urednici niti recenzenti udžbenika.
(2)Udžbenici i drugi obrazovni materijali svojim sadržajem ne smiju biti protivni Ustavu Republike Hrvatske i proklamiranim načelima demokratskog poretka koji se posebice odnose na zaštitu ljudskih i manjinskih prava, temeljnih sloboda i prava čovjeka i građanina te ravnopravnost spolova.
(3)Udžbenici i drugi obrazovni materijali ne smiju sadržavati promidžbeni materijal.
(4)Iznimno od stavka 3. ovoga članka, može se odobriti promotivni materijal u udžbenicima za strukovne predmete u kojima se ukratko predstavlja pravna osoba koja je udžbenik izradila ili čiju je izradu sufinancirala, a čija je djelatnost usko povezana sa strukovnim predmetom za koji se udžbenik izrađuje. Promotivni materijal može biti samo na zadnjoj stranici tiskanog udžbenika, odnosno zasebnom dijelu elektroničkog dijela udžbenika, jasno označen i odvojen od obrazovnog materijala.
II.POSTUPAK UVRŠTAVANJA UDŽBENIKA U KATALOG ODOBRENIH UDŽBENIKA I ODABIR UDŽBENIKA
Javni poziv
Članak 6.
(1)Ministarstvo nadležno za obrazovanje (u daljnjem tekstu: ministarstvo) namjeru izmjene Kataloga odobrenih udžbenika (u daljnjem tekstu: Katalog) iskazuje Javnim pozivom najkasnije do 1. siječnja u kojem se navodi za koje se udžbenike mogu podnijeti zahtjevi.
(2)Katalog za pojedini razred i predmet može se izmijeniti nakon što su udžbenici u upotrebi najmanje četiri godine, osim ako izmjene kurikuluma ne zahtijevaju raniju izmjenu.
(3)Na javni poziv iz stavka 1. ovoga članka može se, u roku od 60 dana od dana objave poziva, javiti svaka pravna osoba registrirana za nakladničku ili izdavačku djelatnost (u daljnjem tekstu: podnositelj).
(4)Uz zahtjev iz stavka 3. ovog članka podnositelj prilaže:
-pristup elektroničkom udžbeniku za četiri osobe i/ili četiri primjerka tiskanog udžbenika,
-izjavu o jezičnoj i grafičkoj uređenosti teksta,
-izjavu odgovorne osobe da odgovara za sve pogreške koje se pojave u udžbeniku te da će ih otkloniti o vlastitom trošku.
Stručna procjena i odobravanje udžbenika
Članak 7.
(1)Postupak utvrđivanja usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom te pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona provode stručna povjerenstva koja imenuje ministar.
(2)Radi sprečavanja sukoba interesa, član stručnog povjerenstva prije početka rada potpisuje izjavu da nije autor udžbenika te da nije rodbinski ili poslovno povezana s autorom, odnosno podnositeljem.
(3)U smislu odredbe stavka 2. ovog članka smatrat će se da je član stručnog povjerenstva rodbinski povezana s autorom, odnosno s podnositeljem ako su u bračnoj ili izvanbračnoj vezi, srodnici po krvi u uspravnoj lozi, posvojite i posvojenik.
(4)U smislu odredbe stavka 2. ovog članka smatrat će se da je član stručnog povjerenstva poslovno povezana s podnositeljem, odnosno autorom, ako on ili s njim rodbinski povezana osoba, u smislu odredbe stavka 2. ovog članka, ima dionice ili poslovni udio podnositelja, odnosno autora, ako su u radnom odnosu kod podnositelja, odnosno autora te ako su u odnosu bilo kakve poslovne ovisnosti prema podnositelju, odnosno autoru.
(5)Sastav stručnih povjerenstava iz stavka 1. ovoga članka je tajan, a način rada, postupak i kriterije za odabir članova propisuje ministar pravilnikom.
Rad stručnog povjerenstva
Članak 8.
(1)Stručno povjerenstvo, nakon zaprimanja zahtjeva iz članka 6. ovoga zakona donosi konačno stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona najkasnije 90 dana od dana zaprimanja zahtjeva.
(2)Ako udžbenik nije usklađen s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona, kao i u slučaju drugih nedostataka tehničke prirode, stručno povjerenstvo prije donošenja konačnog stručnog mišljenja vratit će udžbenik podnositelju na doradu radi otklanjanja utvrđenih nedostataka.
(3)Nedostatke je podnositelj dužan ispraviti i dostaviti udžbenik Ministarstvu u roku od 15 dana od dana dostave na doradu.
(4)Ako udžbenik nakon dorade nije usklađen s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona, kao i u slučaju da podnositelj ne otkloni nedostatke u roku utvrđenom u stavku 3. ovoga članka, stručno povjerenstvo će donijeti konačno negativno stručno mišljenje.
(5)Na temelju konačnog negativnog mišljenja stručnog povjerenstva ministar donosi rješenje o odbijanju odobravanja korištenja udžbenika i neuvrštavanju u Katalog.
(6)Na temelju konačnog pozitivnog mišljenja stručnog povjerenstva ministar donosi rješenje o odobravanju korištenja udžbenika u školi i uvrštavanju udžbenika u Katalog.
(7)Protiv rješenja iz stavka 5. i 6. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
Uvrštavanje udžbenika u Katalog
Članak 9.
(1)U Katalog se uvrštavaju samoudžbenici kojima je rješenjem ministra odobreno korištenje u školi.
(2)Katalog sadrži:
-naslov udžbenika, ime i prezime autora, odnosno skupine autora,
-podatak o rednom broju i godini izdanja,
-puni naziv pravne osobe nakladnika ili izdavača,
-nastavni predmet, razred, vrstu škole i program za koju je udžbenik odobren,
-masu tiskanog udžbenika u gramima (g),
-konačnu maloprodajnu cijenu udžbenika.
(3)Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje izmjene Kataloga najkasnije do 1. lipnja.
Odabir udžbenika
Članak 10.
(1)U školi mogu biti u uporabi samo udžbenici koji se nalaze u Katalogu.
(2)Odabir udžbenika za uporabu u školi provodi se u godini u kojoj se mijenja Katalog, i to samo za one predmete i razrede za koje je odobren novi udžbenik i uvršten u Katalog.
(3)Odluku o korištenju udžbenika u višim razredima osnovnih i svim razredima srednjih škola donose stručni aktivi predmeta na razini škole. U svim razrednim odjelima viših razreda osnovne i svim razredima srednje škole za jedan nastavni predmet u uporabi može biti samo jedan udžbenik.
(4)Odluku o korištenju udžbenika u razrednoj nastavi donose učitelji razredne nastave na način koji osigurava višegodišnje korištenje udžbenika unutar škole, osim u slučaju udžbenika radnog karaktera utvrđenog člankom 3. stavkom 3. ovog zakona.
(5)Odluka iz stavka 3. i 4. ovoga članka sadrži popis odabranih udžbenika iz Kataloga za razrede i predmete za koje je te godine odobren novi udžbenik i uvršten u Katalog, kao i eventualne izmjene u odabiru udžbenika s radnim karakterom.
(6)Odluke iz stavka 3. i 4. ovoga članka škola dostavlja Ministarstvu i objavljuje na svojim mrežnim stranicama najkasnije do 1. srpnja.
(7)Podnositelj je obvezan najkasnije do 1. kolovoza osigurati dostupnost odabranih udžbenika.
(8)Ministar će odobriti izvanredni odabir udžbenika onim školama koje su odabrale udžbenik koji nije dostupan sukladno stavku 7. ovog članka ili je izbrisan iz Kataloga sukladno članku 15 ovog zakona.
Nacionalne manjine
Članak 11.
(1)U nastavi na jeziku i pismu nacionalnih manjina mogu se koristiti udžbenici izrađeni na jeziku i pismu nacionalne manjine odnosno udžbenici koji su prevedeni na jezik i pismo nacionalne manjine.
(2)Iznimno, ukoliko za pojedini nastavni predmet ne postoji udžbenik iz stavka 1. ovog članka, u nastavi se mogu koristiti udžbenici uvezeni iz države matičnog naroda.
(3)Postupak odobravanja udžbenika iz stavka 1. i 2. ovog članka provodi se sukladno odredbama članaka 6., 7., 8. i 9. ovog zakona.
Prilagodba udžbenika za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
Članak 12.
(1)U izvođenju nastave s učenicima s teškoćama u razvoju ili darovitim učenicima mogu se koristiti prilagođeni udžbenici.
(2)Zahtjevi za odobravanje korištenja udžbenika iz stavka 1. ovog članka mogu se podnositi svake godine neovisno o Javnom pozivu i to najkasnije do 1. ožujka.
(3)Postupak odobravanja udžbenika iz stavka 1. ovog članka provodi se sukladno odredbama članaka 6., 7., 8. i 9. ovog zakona.
Eksperimentalni program
Članak 13.
(1)Odredbe ovoga zakona ne odnose se na uporabu udžbenika pri provedbi eksperimentalnih programa u školama.
(2)Za potrebu primjene udžbenika u školama koje provode eksperimentalne programe ministar može donijeti smjernice koje sadrže proceduru odabira navedenih udžbenika.
Sufinanciranje udžbenika
Članak 14.
(1)Vlada Republike Hrvatske može, sukladno raspoloživim financijskim sredstvima, za svaku školsku godinu odlučiti o financiranju, odnosno sufinanciranju nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
(2)Radi poticanja digitalne transformacije u školama, Vlada Republike Hrvatske može odlučiti o sufinanciranju nabave drugih obrazovnih materijala u elektroničkom obliku.
Brisanje udžbenika iz Kataloga
Članak 15.
(1)Ministarstvo će po službenoj dužnosti ili na zahtjev nakladnika, odnosno izdavača, pokrenuti postupak brisanja udžbenika iz Kataloga:
– ako se utvrdi da udžbenik više nije usklađen sa suvremenim znanstvenim spoznajama i znanstvenim teorijama globalno prihvaćenim unutar znanstvene zajednice,
– ako nije usklađen s predmetnim kurikulumom,
– ako nije usklađen s Pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona,
– ako se utvrdi da udžbenik sadrži netočne i zastarjele podatke koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i koji upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja,
– ako udžbenik više nije dostupan.
(2)O brisanju udžbenika iz Kataloga u slučajevima iz stavka 1. ovog članka ministar odlučuje rješenjem, na temelju mišljenja stručnog povjerenstva iz članka 7. ovog zakona.
(3)Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
III.DRUGI OBRAZOVNI MATERIJALI
Drugi obrazovni materijali
Članak 16.
(1)Osim udžbenika, u školi mogu biti u uporabi i nastavna sredstva (tiskana, digitalna ili fizička) koja pomažu u ostvarivanju pojedinih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom, potiču interakciju učenik-učenik i/ili učenik-sadržaj te istraživački i/ili grupni rad (u daljnjem tekstu: drugi obrazovni materijali).
(2)Pravne osobe koje nude komercijalne druge obrazovne materijale dužne su prijaviti komercijalne druge obrazovne materijale u virtualni repozitorij obrazovnih materijala koji utvrđuje ministar odlukom.
(3)Pravne i fizičke osobe koje nude besplatne druge obrazovne materijale mogu prijaviti besplatne druge obrazovne materijale u virtualni repozitorij obrazovnih materijala.
(4) Preduvjet za objavu drugih obrazovnih materijala u virtualnom repozitoriju je prethodno pozitivno mišljenje agencije nadležne za obrazovanje o usklađenosti drugih obrazovnih materijala sa znanstvenim načelima i etičkim normama, da su pedagoški, psihološki i didaktično-metodički primjereni za korištenje u nastavi, te da su u skladu sa ishodima kurikuluma.
(5) Dužnosnici i službenici ministarstva nadležnog za obrazovanje te službenici ustanove za vanjsko vrednovanje obrazovanja i ustanova nadležnih za sustav odgoja i obrazovanja ne mogu biti autori niti urednici drugih obrazovnih materijala.
(6) Školskim kurikulumom utvrđuje se popis komercijalnih i besplatnih drugih obrazovnih materijala koji se planiraju koristiti u nastavi, a učitelj, odnosno nastavnik, individualno odlučuje koje će materijale utvrđene školskim kurikulumom koristiti. Komercijalni materijali izabiru se isključivo iz virtualnog repozitorija.
(7)Ukupna cijena svih komercijalnih drugih obrazovnih materijala koji se koriste u pojedinom razredu ne smije prelaziti 20% za razrednu nastavu, 30% za 5. i 6. razred, odnosno 40% za 7. i 8. razred iznosa umnoška pripadajućeg koeficijenta (f) i medijalne neto plaće (M) iz članka 4. stavka 1. Za eventualna prekoračenja ovog iznosa potrebna je suglasnost roditelja.
(8)Za usklađenost besplatnih drugih obrazovnih materijala koji se koriste u školi, a nisu objavljeni u virtualnom repozitoriju, sa znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i pedagošku, psihološku i didaktičko-metodičku primjerenost dobi učenika te u skladu sa ishodima kurikuluma odgovorna je škola.
(9)Ako se pojavi sumnja da drugi obrazovni materijali nisu u skladu sa znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i da nisu pedagoški, psihološki i didaktično-metodički primjereni za korištenje u nastavi, te da nisu u skladu sa ishodima kurikuluma, Ministarstvo će zatražiti stručno mišljenje agencije nadležne za obrazovanje. U slučaju mišljenja agencije da drugi obrazovni materijali nisu u skladu sa znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i da nisu pedagoški, psihološki i didaktično-metodički primjereni za korištenje u nastavi, te ukoliko nisu u skladu sa ishodima kurikuluma, Ministarstvo će zabraniti njihovu daljnju upotrebu u školskim ustanovama e, ukoliko su navedeni u virtualnom repozitoriju, iz istog se brišu.
IV.NADZOR I PREKRŠAJNE ODREDBE
Nadzor
Članak 17.
(1)Inspekcijski nadzor nad provedbom ovog zakona provodi prosvjetna inspekcija Ministarstva.
Prekršajne odredbe
Članak 18.
(1)Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj školska ustanova:
-ako ne donese odluke o odabiru udžbenika iz članka 10. stavka 3. i 4. i ako ih ne dostavi Ministarstvu u roku propisanom člankom 10. stavkom 6. ovog zakona,
- ako se utvrde okolnosti iz članka 16. stavka 9. ovog zakona za nastavne materijale koji nisu virtualnom repozitoriju,
- ako koristi druge obrazovane materijale iz članka 16. stavka 6. ovoga zakona, a isti nisu utvrđeni školskim kurikulumom, odnosno koristi druge obrazovne materijale čija je upotreba zabranjena u školama.
(2)Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u školskoj ustanovi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 kuna.
V.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 19.
(1)Svi udžbenici koji se danom stupanja na snagu ovog zakona nalaze u postojećem Katalogu obaveznih udžbenika i udžbenici koji su nakon zadnjeg otvaranja Kataloga prošli stručnu procjenu u skladu s odgovarajućom zakonskom regulativom, postaju sastavni dio Kataloga odobrenih udžbenika i na njih se ne primjenjuju odredbe članka 15. stavka 1. podstavka 2. i 3. ovoga zakona.
(2)Pravilnik iz članka 3. stavka 4. i članka 7. stavka 5. ovoga zakona ministar će donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga zakona.
Članak 20.
Stupanjem na snagu ovog zakona prestaje važiti Zakon o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 27/10, 55/11 i 101/13).
Članak 21.
Ovaj zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuje se predmet Zakona tako da se njime određuje da se uređuje postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog, izbor i povlačenje uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se da se svi izrazi koji se koriste u ovome zakonu, a imaju rodno značenje, odnose jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 3.
U članku 3. definira se pojam udžbenika na način da je udžbenik obrazovni materijal koji služi kao cjeloviti izvor za ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom za pojedini razred i predmet te da udžbenik može biti tiskani i/ili elektronički. Ujedno, ovim člankom propisuje se temelj za donošenje Pravilnika kojim se utvrđuju znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi za izradu udžbenika, kao i oblik udžbenika za pojedini predmet i razinu obrazovanja.
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuju se formule za izračun najviše dopuštene cijene i mase udžbenika u osnovnoj školi. Ujedno, propisuju se i uvjeti pod kojim ministar nadležan za obrazovanje može odobriti korekciju cijene za elektroničke udžbenike ili elektroničke dijelove udžbenika koji su u Katalogu.
Uz članak 5.
U članku 5. propisana su ograničenja za izradu udžbenika na način da udžbenici i drugi obrazovni materijali svojim sadržajem ne smiju biti protivni Ustavu Republike Hrvatske i proklamiranim načelima demokratskog poretka te da ne smiju sadržavati promidžbeni materijal. Ujedno, propisana je iznimka kada se može odobriti promotivni materijal u udžbenicima za strukovne predmete.
Uz članak 6.
Ovim člankom propisuje se da se namjera izmjene Kataloga odobrenih udžbenika iskazuje Javnim pozivom najkasnije do 1. siječnja te da se na javni poziv, u roku od 60 dana od dana objave poziva, može javiti svaka pravna osoba registrirana za nakladničku ili izdavačku djelatnost. Propisuje se i dokumentacija koju je potrebno priložiti uz zahtjev kojim se pravna osoba javlja na objavljeni Javni poziv.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se da stručna povjerenstva koja imenuje ministar nadležan za obrazovanje provode postupak utvrđivanja usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona te se propisuje obveza potpisivanja izjave kojom član stručnog povjerenstva izjavljuje da nije autor udžbenika te da nije rodbinski ili poslovno povezan s autorom odnosno pravnom osobom nakladnika ili izdavača. Također, utvrđuje se i ovlast ministra nadležnog za obrazovanje da pravilnikom propiše sastav stručnog povjerenstva, način rada te postupak i kriterije za njihov odabir.
Uz članak 8.
U članku 8. propisuje se postupak odobravanja korištenja udžbenika nakon zaprimanja zahtjeva pravne osobe nakladnika, odnosno izdavača na način da stručno povjerenstvo donosi konačno stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom i pravilnikom kojega donosi ministar nadležan za obrazovanje, s tim da prije donošenja konačnog stručnog mišljenja, ako udžbenik nije u skladu s navedenim kurikulumom, odnosno pravilnikom, vraća udžbenik podnositelju na doradu. Propisuje se i nadležnost ministra za donošenje rješenja o odbijanju odobravanja korištenja udžbenika i neuvrštavanju u Katalog, odnosno rješenja o odobravanju korištenja udžbenika u školi i uvrštavanju udžbenika u Katalog te mogućnost pokretanja upravnog spora.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se da se u Katalog odobrenih udžbenika uvrštavaju samo udžbenici kojima je rješenjem ministra nadležnog za obrazovanje odobreno korištenje u školi te se propisuje sadržaj navedenoga Kataloga i rok do kojega ministarstvo nadležno za obrazovanje objavljuje Katalog na svojim mrežnim stranicama.
Uz članak 10.
U članku 10. propisuje se postupak odabira udžbenika, odnosno donošenja odluka o korištenju udžbenika i sadržaj navedenih odluka te se propisuje rok u kojem su škole dužne navedene odluke objaviti na svojim mrežnim stranicama te dostaviti ministarstvu nadležnom za obrazovanje. Propisuje se i rok do kojega su pravne osobe nakladnika i izdavača dužne osigurati dostupnost odabranih udžbenika te izvanredni odabir udžbenika u onim školama koje su odabrale udžbenik koji nije dostupan ili je izbrisan iz Kataloga
Uz članak 11.
U članku 11. propisuje se koji se udžbenici mogu koristiti u nastavi na jeziku i pismu nacionalnih manjina te postupak njihova odobravanja i odabira.
Uz članak 12.
U članku 12. propisuje se koji se udžbenici mogu koristiti u izvođenju nastave za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, odnosno učenike s teškoćama u razvoju ili darovitim učenicima te se propisuje postupak njihova odobravanja i odabira.
Uz članak 13.
Ovim člankom propisuje se da se odredbe ovoga zakona ne primjenjuju na uporabu udžbenika pri provedbi eksperimentalnih programa u školama te se propisuje da ministar nadležan za obrazovanje može donijeti smjernice koje sadrže proceduru odabira navedenih udžbenika.
Uz članak 14.
U članku 14. propisuje se ovlast Vlade Republike Hrvatske da, sukladno raspoloživim financijskim sredstvima, može donijeti odluku o sufinanciranju nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala. Ujedno, propisuje se i ovlast Vlade Republike Hrvatske za donošenje odluke o sufinanciranju nabave drugih obrazovnih materijala u elektroničkom obliku, radi poticanja digitalne transformacije u školama.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuju se način pokretanja postupka brisanja udžbenika iz Kataloga te se propisuju razlozi zbog kojih se uvršteni udžbenik briše iz Kataloga. Propisuje se i ovlast ministra nadležnog za obrazovanje za donošenje rješenja o brisanju udžbenika iz Kataloga te mogućnost pokretanja upravnog spora protiv predmetnog rješenja.
Uz članak 16.
U članku 16. definira se pojam drugi obrazovni materijali na način da su drugi obrazovni materijal nastavna sredstva (tiskana, digitalna ili fizička) koja pomažu u ostvarivanju pojedinih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom, potiču interakciju učenik-učenik i/ili učenik-sadržaj te istraživački i/ili grupni rad te se propisuje obveza prijave drugih obrazovnih materijala u virtualni repozitorij obrazovnih materijala koji utvrđuje ministar odlukom za sve pravne osobe koje nude komercijalne obrazovne materijale. Propisuje se i obveza donošenja odluke o korištenju komercijalnih drugih obrazovnih materijala na način da istu donosi škola u sklopu školskog kurikuluma koristeći se virtualnim repozitorijem te se propisuje i sadržaj navedene odluke. Ujedno, u navedenom članku propisuje se i odgovornost škole za korištenje drugih obrazovnih materijala te razlozi za brisanje drugih obrazovnih materijala iz virtualnog repozitorija.
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se nadležnost Prosvjetne inspekcije za provedbu inspekcijskog nadzora nad provedbom ovog zakona.
Uz članak 18.
U članku 18. propisuju se prekršajne odredbe, odnosno novčane kazne, školama i odgovornim osobama u školama koje ne poštuje proceduru odabira udžbenika i drugih obrazovnih materijala propisanu ovim zakonom.
Uz članak 19.
Ovim člankom propisuje se da svi udžbenici koji se danom stupanja na snagu ovog zakona nalaze u postojećem Katalogu obaveznih udžbenika, kao i udžbenici koji su nakon zadnjeg otvaranja Kataloga obveznih udžbenika prošli stručnu procjenu u skladu s odgovarajućom zakonskom regulativom, postaju sastavni dio Kataloga odobrenih udžbenika. Ujedno, ovim člankom propisuje se i rok u kojem će ministar nadležan za obrazovanja donijeti pravilnike na temelju ovoga zakona.
Uz članak 20.
Ovim člankom propisuje se prestanak važenja Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 27/10, 55/11 i 101/13).
Uz članak 21.
Ovim člankom propisuje se objava i stupanje na snagu ovoga zakona.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU
Zagreb, kolovoz 2018.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010. - pročišćeni tekst i 5/2014. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Zakon o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 27/10) stupio je na snagu 2. ožujka 2010. godine kojim se uređuje postupak uvrštavanja, odobravanja, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava, odobrenje i uporaba pomoćnih nastavnih sredstava za učenike osnovne i srednje škole te financiranje nabave udžbenika i dopunskih nastavnih sredstava sredstvima državnog proračuna. Od stupanja na snagu navedenoga Zakona isti je jednom puta mijenjan i dopunjen jer je utvrđeno da određena normativna rješenja treba unaprijediti i to u dijelu definiranja rokova.
Od stupanja na snagu važećeg Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu uočeni su problemi s rigidnim Katalogom obaveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava koji nije dozvoljavao uvrštavanje udžbenika za nove programe ili udžbenike za deficitarne programe koji su se pojavljivali nakon zatvaranja Kataloga. Zakonom je propisana procedura odobravanja i odabira udžbenika koja je dugotrajna te ne omogućava brzu primjenu novih kvalitetnih udžbenika i obrazovnih materijala. Osim toga, sadašnji Zakon definira da se dopunsko nastavno sredstvo (radna bilježnica i/ili zbirka zadataka) odobrava zajedno s udžbenicima, dok isto u tiskanom obliku nije potrebno svim učiteljima/nastavnicima.
Donošenje novog Zakona pridonijet će jasnijem i kvalitetnijem uređenju načina odobravanja udžbenika i drugih obrazovnih materijala koji prati stvarne potrebe školskog sustava.
Zakonom je potrebno urediti postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola. Zakonom je potrebno urediti i pitanja vezana uz promjene udžbenika koje su predviđene kurikularnom reformom osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja kako bi se olakšala školska torba te omogućila digitalna transformacija.
b) Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Ovim zakonom definirat će se postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Zakonom će se dati mogućnost ministru da otvara Katalog obaveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava svake godine za pojedine razrede i/ili programe što će omogućiti lakšu prilagodbu Kataloga stvarnoj potrebi za udžbenicima u osnovnim i srednjim školama.
Također, Zakonom se osigurava mogućnost nasljeđivanja tiskanih udžbenika, koji nisu radnog karaktera. Izuzetak su pojedini predmeti u razrednoj nastavi osnovne škole gdje je to neophodno zbog razvoja vještina kod učenika. S obzirom da se radni udžbenici ne mogu nasljeđivati, otvorena je mogućnost da se biraju svake godine.
Duga procedura odobravanja i odabira udžbenika Nacrtom prijedloga Zakona se skraćuje i pojednostavljuje. Izbacuje se korak individualnog odabira kojem je cilj bio izračunati tržišnu zastupljenost pojedinog naslova prije njegovog uvrštavanja u Katalog. Za razliku od dosadašnjeg rješenja, ne postoji obveza izbora i korištenja udžbenika kako bi se omogućila veća autonomija i kreativnost učitelja i nastavnika u nastavnom procesu. Budući da je stvarni odabir udžbenika u školi bio na razini kolektiva, stvarna zastupljenost pojedinih udžbenika razlikovala se od one procijenjene individualnim odabirom. Predložena procedura odobravanja i odabira obavljala bi se u istoj godini unutar 6 mjeseci i to od siječnja do lipnja, a novi naslovi u upotrebi bi bili već od rujna.
Ovim zakonom besplatna dopunska i pomoćna nastavna sredstva postaju drugi obrazovni materijali koji se više neće morati formalno odobravati, već će o njihovom korištenju odlučivati škola, odnosno učitelji/nastavnici. Na taj način omogućava se učitelju/nastavniku da autonomno koristi nastavne materijale iz različitih izvora.
Ovim zakonom potiče se digitalna transformacija i ujedno olakšava školska torba te je predložena formula kojom se izračunava najveća dopuštena masa tiskanog udžbenika. Osim mase regulira se i najveća dopuštena cijena udžbenika. Tiskani udžbenici su u pravilu namijenjeni višegodišnjem korištenju, a mogu imati elektronički dodatak koji može biti do 20% cijene udžbenika. Radi tehničkog i metodičkog unaprjeđivanja, elektronički udžbenik ili elektronički dio udžbenika može se izmijeniti bez procedure propisane ovim zakonom po završetku nastavne godine u kojoj je udžbenik u upotrebi, a prije početka nove školske godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske. Financijski učinci podzakonskih akata koji će se donositi temeljem ovog zakona bit će u okviru limita ukupnih rashoda za razdjel Ministarstva znanosti i obrazovanja, koji Vlada Republike Hrvatske utvrđuje smjernicama ekonomske i fiskalne politike za trogodišnje razdoblje.
ZAKON
O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU
I . OPĆE ODREDBE
Predmet zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
Ovim se zakonom uređuje postupak odobravanja, uvrštavanja u katalog, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Udžbenik
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
(1) Udžbenik je obrazovni materijal koji služi kao cjeloviti izvor za ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom kao i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred i predmet. Sadržaj i struktura udžbenika mora omogućavati učenicima samostalno učenje i stjecanje različitih razina i vrsta kompetencija, kao i vrednovanje usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda.
(2) Udžbenik može biti tiskani i/ili elektronički, a oblikovan je na način da tiskani oblik ne zahtijeva upisivanje rješenja ili odgovora na pitanja te je predviđen višegodišnjem korištenju. Iznimno, radi tehničkog i metodičkog unaprjeđivanja elektronički udžbenik ili elektronički dio udžbenika može se izmijeniti bez procedure propisane ovim zakonom po završetku nastavne godine u kojoj je udžbenik u upotrebi, a prije početka nove školske godine.
(3) Iznimno od stavka 2. tiskani udžbenik može biti radnog karaktera, odnosno oblikovan na način da omogućuje upisivanje rješenja ili odgovora u razrednoj nastavi osnovne škole i to samo za razrede i predmete utvrđene Pravilnikom.
(4) Znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi za izradu udžbenika, kao i oblik udžbenika za pojedini predmet i razinu obrazovanja, predstavljaju udžbenički standard, a utvrđuju se pravilnikom kojega donosi ministar nadležan za obrazovanje (u daljnjem tekstu: ministar).
Najveća dopuštena cijena i masa udžbenika
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
(1) Najveća dopuštena cijena udžbenika u osnovnoj školi računa se prema sljedećoj formuli:
(satnica predmeta / ukupna satnica ) * f * M
pri čemu je:
f – faktor koji za 1-4 razred osnovne škole iznosi 0,1, za 5. i 6. razred iznosi 0,125, za 7. i 8. razred iznosi 0,15.
M – medijalna neto plaća u Republici Hrvatskoj prema zadnjem izvještaju Državnog zavoda za statistiku objavljenom do datuma objave Javnog poziva.
(2) Za udžbenike koji se sastoje od tiskanog i elektroničkog dijela udio cijene elektroničkog dijela u cijeni može biti najviše 20%.
(3) Ministar može odobriti korekciju cijene za elektroničke udžbenike ili elektroničke dijelove udžbenika koji su u Katalogu ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
- ako je udžbenik u uporabi najmanje jednu nastavnu godinu,
- ako je udžbenik izmijenjen sukladno članku 3. stavak 2. ovog zakona,
- ako je došlo do promjene medijalne neto plaće u Republici Hrvatskoj za više od 10%.
(4) Najveća dopuštena masa udžbenika u osnovnoj školi računa se prema sljedećoj formuli:
(satnica predmeta / ukupna satnica ) * m
pri čemu je:
m – najveća dopuštena masa svih obveznih udžbenika, koja za 1-4 razred osnovne škole iznosi 3 kg, za 5. i 6. razred 5 kg za 7. i 8. razred 6 kg.
(5) Ukupna satnica u formulama iz stavka 1. i 4. ovoga članka odnosi se na ukupnu satnicu obveznih predmeta u pojedinom razredu osnovne škole.
Ograničenja za udžbenike
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
(1) Dužnosnici i službenici ministarstva nadležnog za obrazovanje te službenici ustanove za vanjsko vrednovanje obrazovanja i ustanova nadležnih za sustav odgoja i obrazovanja ne mogu biti autori, urednici niti recenzenti udžbenika.
(2) Udžbenici i drugi obrazovni materijali svojim sadržajem ne smiju biti protivni Ustavu Republike Hrvatske i proklamiranim načelima demokratskog poretka koji se posebice odnose na zaštitu ljudskih i manjinskih prava, temeljnih sloboda i prava čovjeka i građanina te ravnopravnost spolova.
(3) Udžbenici i drugi obrazovni materijali ne smiju sadržavati promidžbeni materijal.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, može se odobriti promotivni materijal u udžbenicima za strukovne predmete u kojima se ukratko predstavlja pravna osoba koja je udžbenik izradila ili čiju je izradu sufinancirala, a čija je djelatnost usko povezana sa strukovnim predmetom za koji se udžbenik izrađuje. Promotivni materijal može biti samo na zadnjoj stranici tiskanog udžbenika, odnosno zasebnom dijelu elektroničkog dijela udžbenika, jasno označen i odvojen od obrazovnog materijala.
II. POSTUPAK UVRŠTAVANJA UDŽBENIKA U KATALOG ODOBRENIH UDŽBENIKA I ODABIR UDŽBENIKA
Javni poziv
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
(1) Ministarstvo nadležno za obrazovanje (u daljnjem tekstu: ministarstvo) namjeru izmjene Kataloga odobrenih udžbenika (u daljnjem tekstu: Katalog) iskazuje Javnim pozivom najkasnije do 1. siječnja u kojem se navodi za koje se udžbenike mogu podnijeti zahtjevi.
(2) Katalog za pojedini razred i predmet može se izmijeniti nakon što su udžbenici u upotrebi najmanje četiri godine, osim ako izmjene kurikuluma ne zahtijevaju raniju izmjenu.
(3) Na javni poziv iz stavka 1. ovoga članka može se, u roku od 60 dana od dana objave poziva, javiti svaka pravna osoba registrirana za nakladničku ili izdavačku djelatnost (u daljnjem tekstu: podnositelj) .
(4) Uz zahtjev iz stavka 3. ovog članka podnositelj prilaže:
- pristup elektroničkom udžbeniku za četiri osobe i/ili četiri primjerka tiskanog udžbenika,
- izjavu o jezičnoj i grafičkoj uređenosti teksta ,
- izjavu odgovorne osobe da odgovara za sve pogreške koje se pojave u udžbeniku te da će ih otkloniti o vlastitom trošku .
Stručna procjena i odobravanje udžbenika
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
(1) Postupak utvrđivanja usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom te pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona provode stručna povjerenstva koja imenuje ministar.
(2) Radi sprečavanja sukoba interesa, član stručnog povjerenstva prije početka rada potpisuje izjavu da nije autor udžbenika te da nije rodbinski ili poslovno povezana s autorom, odnosno podnositeljem.
(3) U smislu odredbe stavka 2. ovog članka smatrat će se da je član stručnog povjerenstva rodbinski povezana s autorom, odnosno s podnositeljem ako su u bračnoj ili izvanbračnoj vezi, srodnici po krvi u uspravnoj lozi, posvojite i posvojenik.
(4) U smislu odredbe stavka 2. ovog članka smatrat će se da je član stručnog povjerenstva poslovno povezana s podnositeljem, odnosno autorom, ako on ili s njim rodbinski povezana osoba, u smislu odredbe stavka 2. ovog članka, ima dionice ili poslovni udio podnositelja, odnosno autora, ako su u radnom odnosu kod podnositelja, odnosno autora te ako su u odnosu bilo kakve poslovne ovisnosti prema podnositelju, odnosno autoru.
(5) Sastav stručnih povjerenstava iz stavka 1. ovoga članka je tajan, a način rada, postupak i kriterije za odabir članova propisuje ministar pravilnikom.
Rad stručnog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
(1) Stručno povjerenstvo, nakon zaprimanja zahtjeva iz članka 6. ovoga zakona donosi konačno stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona najkasnije 90 dana od dana zaprimanja zahtjeva.
(2) Ako udžbenik nije usklađen s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona, kao i u slučaju drugih nedostataka tehničke prirode, stručno povjerenstvo prije donošenja konačnog stručnog mišljenja vratit će udžbenik podnositelju na doradu radi otklanjanja utvrđenih nedostataka.
(3) Nedostatke je podnositelj dužan ispraviti i dostaviti udžbenik Ministarstvu u roku od 15 dana od dana dostave na doradu.
(4) Ako udžbenik nakon dorade nije usklađen s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona, kao i u slučaju da podnositelj ne otkloni nedostatke u roku utvrđenom u stavku 3. ovoga članka, stručno povjerenstvo će donijeti konačno negativno stručno mišljenje.
(5) Na temelju konačnog negativnog mišljenja stručnog povjerenstva ministar donosi rješenje o odbijanju odobravanja korištenja udžbenika i neuvrštavanju u Katalog.
(6) Na temelju konačnog pozitivnog mišljenja stručnog povjerenstva ministar donosi rješenje o odobravanju korištenja udžbenika u školi i uvrštavanju udžbenika u Katalog.
(7) Protiv rješenja iz stavka 5. i 6. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
Uvrštavanje udžbenika u Katalog
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
(1) U Katalog se uvrštavaju samo udžbenici kojima je rješenjem ministra odobreno korištenje u školi.
(2) Katalog sadrži:
- naslov udžbenika, ime i prezime autora, odnosno skupine autora,
- podatak o rednom broju i godini izdanja,
- puni naziv pravne osobe nakladnika ili izdavača,
- nastavni predmet, razred, vrstu škole i program za koju je udžbenik odobren,
- masu tiskanog udžbenika u gramima (g),
- konačnu maloprodajnu cijenu udžbenika.
(3) Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje izmjene Kataloga najkasnije do 1. lipnja.
Odabir udžbenika
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
(1) U školi mogu biti u uporabi samo udžbenici koji se nalaze u Katalogu.
(2) Odabir udžbenika za uporabu u školi provodi se u godini u kojoj se mijenja Katalog, i to samo za one predmete i razrede za koje je odobren novi udžbenik i uvršten u Katalog.
(3) Odluku o korištenju udžbenika u višim razredima osnovnih i svim razredima srednjih škola donose stručni aktivi predmeta na razini škole. U svim razrednim odjelima viših razreda osnovne i svim razredima srednje škole za jedan nastavni predmet u uporabi može biti samo jedan udžbenik.
(4) Odluku o korištenju udžbenika u razrednoj nastavi donose učitelji razredne nastave na način koji osigurava višegodišnje korištenje udžbenika unutar škole, osim u slučaju udžbenika radnog karaktera utvrđenog člankom 3. stavkom 3. ovog zakona.
(5) Odluka iz stavka 3. i 4. ovoga članka sadrži popis odabranih udžbenika iz Kataloga za razrede i predmete za koje je te godine odobren novi udžbenik i uvršten u Katalog, kao i eventualne izmjene u odabiru udžbenika s radnim karakterom.
(6) Odluke iz stavka 3. i 4. ovoga članka škola dostavlja Ministarstvu i objavljuje na svojim mrežnim stranicama najkasnije do 1. srpnja.
(7) Podnositelj je obvezan najkasnije do 1. kolovoza osigurati dostupnost odabranih udžbenika.
(8) Ministar će odobriti izvanredni odabir udžbenika onim školama koje su odabrale udžbenik koji nije dostupan sukladno stavku 7. ovog članka ili je izbrisan iz Kataloga sukladno članku 15 ovog zakona.
Nacionalne manjine
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 11.
(1) U nastavi na jeziku i pismu nacionalnih manjina mogu se koristiti udžbenici izrađeni na jeziku i pismu nacionalne manjine odnosno udžbenici koji su prevedeni na jezik i pismo nacionalne manjine.
(2) Iznimno, ukoliko za pojedini nastavni predmet ne postoji udžbenik iz stavka 1. ovog članka, u nastavi se mogu koristiti udžbenici uvezeni iz države matičnog naroda.
(3) Postupak odobravanja udžbenika iz stavka 1. i 2. ovog članka provodi se sukladno odredbama članaka 6., 7., 8. i 9. ovog zakona.
Prilagodba udžbenika za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 12.
(1) U izvođenju nastave s učenicima s teškoćama u razvoju ili darovitim učenicima mogu se koristiti prilagođeni udžbenici.
(2) Zahtjevi za odobravanje korištenja udžbenika iz stavka 1. ovog članka mogu se podnositi svake godine neovisno o Javnom pozivu i to najkasnije do 1. ožujka.
(3) Postupak odobravanja udžbenika iz stavka 1. ovog članka provodi se sukladno odredbama članaka 6., 7., 8. i 9. ovog zakona.
Eksperimentalni program
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
(1) Odredbe ovoga zakona ne odnose se na uporabu udžbenika pri provedbi eksperimentalnih programa u školama.
(2) Za potrebu primjene udžbenika u školama koje provode eksperimentalne programe ministar može donijeti smjernice koje sadrže proceduru odabira navedenih udžbenika.
Sufinanciranje udžbenika
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 14.
(1) Vlada Republike Hrvatske može, sukladno raspoloživim financijskim sredstvima, za svaku školsku godinu odlučiti o financiranju, odnosno sufinanciranju nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
(2) Radi poticanja digitalne transformacije u školama, Vlada Republike Hrvatske može odlučiti o sufinanciranju nabave drugih obrazovnih materijala u elektroničkom obliku.
Brisanje udžbenika iz Kataloga
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 15.
(1) Ministarstvo će po službenoj dužnosti ili na zahtjev nakladnika, odnosno izdavača, pokrenuti postupak brisanja udžbenika iz Kataloga:
– ako se utvrdi da udžbenik više nije usklađen sa suvremenim znanstvenim spoznajama i znanstvenim teorijama globalno prihvaćenim unutar znanstvene zajednice,
– ako nije usklađen s predmetnim kurikulumom,
– ako nije usklađen s Pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona,
– ako se utvrdi da udžbenik sadrži netočne i zastarjele podatke koji bitno utječu na vjerodostojnost sadržaja i koji upućuju učenike na pogrešne zaključke ili otežavaju stjecanje znanja,
– ako udžbenik više nije dostupan .
(2) O brisanju udžbenika iz Kataloga u slučajevima iz stavka 1. ovog članka ministar odlučuje rješenjem, na temelju mišljenja stručnog povjerenstva iz članka 7. ovog zakona.
(3) Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.
III. DRUGI OBRAZOVNI MATERIJALI
Drugi obrazovni materijali
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 16.
(1) Osim udžbenika, u školi mogu biti u uporabi i nastavna sredstva (tiskana, digitalna ili fizička) koja pomažu u ostvarivanju pojedinih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom, potiču interakciju učenik-učenik i/ili učenik-sadržaj te istraživački i/ili grupni rad (u daljnjem tekstu: drugi obrazovni materijali).
(2) Pravne osobe koje nude komercijalne druge obrazovne materijale dužne su prijaviti komercijalne druge obrazovne materijale u virtualni repozitorij obrazovnih materijala koji utvrđuje ministar odlukom.
(3) Pravne i fizičke osobe koje nude besplatne druge obrazovne materijale mogu prijaviti besplatne druge obrazovne materijale u virtualni repozitorij obrazovnih materijala.
(4) Preduvjet za objavu drugih obrazovnih materijala u virtualnom repozitoriju je prethodno pozitivno mišljenje agencije nadležne za obrazovanje o usklađenosti drugih obrazovnih materijala sa znanstvenim načelima i etičkim normama, da su pedagoški, psihološki i didaktično-metodički primjereni za korištenje u nastavi, te da su u skladu sa ishodima kurikuluma.
(5) Dužnosnici i službenici ministarstva nadležnog za obrazovanje te službenici ustanove za vanjsko vrednovanje obrazovanja i ustanova nadležnih za sustav odgoja i obrazovanja ne mogu biti autori niti urednici drugih obrazovnih materijala.
(6) Školskim kurikulumom utvrđuje se popis komercijalnih i besplatnih drugih obrazovnih materijala koji se planiraju koristiti u nastavi, a učitelj, odnosno nastavnik, individualno odlučuje koje će materijale utvrđene školskim kurikulumom koristiti. Komercijalni materijali izabiru se isključivo iz virtualnog repozitorija.
(7) Ukupna cijena svih komercijalnih drugih obrazovnih materijala koji se koriste u pojedinom razredu ne smije prelaziti 20% za razrednu nastavu, 30% za 5. i 6. razred, odnosno 40% za 7. i 8. razred iznosa umnoška pripadajućeg koeficijenta (f) i medijalne neto plaće (M) iz članka 4. stavka 1. Za eventualna prekoračenja ovog iznosa potrebna je suglasnost roditelja.
(8) Za usklađenost besplatnih drugih obrazovnih materijala koji se koriste u školi, a nisu objavljeni u virtualnom repozitoriju, sa znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i pedagošku, psihološku i didaktičko-metodičku primjerenost dobi učenika te u skladu sa ishodima kurikuluma odgovorna je škola.
(9) Ako se pojavi sumnja da drugi obrazovni materijali nisu u skladu sa znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i da nisu pedagoški, psihološki i didaktično-metodički primjereni za korištenje u nastavi, te da nisu u skladu sa ishodima kurikuluma, Ministarstvo će zatražiti stručno mišljenje agencije nadležne za obrazovanje. U slučaju mišljenja agencije da drugi obrazovni materijali nisu u skladu sa znanstvenim načelima i etičkim normama, kao i da nisu pedagoški, psihološki i didaktično-metodički primjereni za korištenje u nastavi, te ukoliko nisu u skladu sa ishodima kurikuluma, Ministarstvo će zabraniti njihovu daljnju upotrebu u školskim ustanovama e, ukoliko su navedeni u virtualnom repozitoriju, iz istog se brišu.
IV. NADZOR I PREKRŠAJNE ODREDBE
Nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 17.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovog zakona provodi prosvjetna inspekcija Ministarstva.
Prekršajne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 18.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj školska ustanova:
- ako ne donese odluke o odabiru udžbenika iz članka 10. stavka 3. i 4. i ako ih ne dostavi Ministarstvu u roku propisanom člankom 10. stavkom 6. ovog zakona,
- ako se utvrde okolnosti iz članka 16. stavka 9. ovog zakona za nastavne materijale koji nisu virtualnom repozitoriju,
- ako koristi druge obrazovane materijale iz članka 16. stavka 6. ovoga zakona, a isti nisu utvrđeni školskim kurikulumom , odnosno koristi druge obrazovne materijale čija je upotreba zabranjena u školama.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u školskoj ustanovi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 kuna.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 19.
(1) Svi udžbenici koji se danom stupanja na snagu ovog zakona nalaze u postojećem Katalogu obaveznih udžbenika i udžbenici koji su nakon zadnjeg otvaranja Kataloga prošli stručnu procjenu u skladu s odgovarajućom zakonskom regulativom, postaju sastavni dio Kataloga odobrenih udžbenika i na njih se ne primjenjuju odredbe članka 15. stavka 1. podstavka 2. i 3. ovoga zakona.
(2) Pravilnik iz članka 3. stavka 4. i članka 7. stavka 5. ovoga zakona ministar će donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 20.
Stupanjem na snagu ovog zakona prestaje važiti Zakon o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 27/10, 55/11 i 101/13) .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 21.
Ovaj zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuje se predmet Zakona tako da se njime određuje da se uređuje postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog, izbor i povlačenje uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se da se svi izrazi koji se koriste u ovome zakonu, a imaju rodno značenje, odnose jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 3.
U članku 3. definira se pojam udžbenika na način da je udžbenik obrazovni materijal koji služi kao cjeloviti izvor za ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom za pojedini razred i predmet te da udžbenik može biti tiskani i/ili elektronički. Ujedno, ovim člankom propisuje se temelj za donošenje Pravilnika kojim se utvrđuju znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi za izradu udžbenika, kao i oblik udžbenika za pojedini predmet i razinu obrazovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuju se formule za izračun najviše dopuštene cijene i mase udžbenika u osnovnoj školi. Ujedno, propisuju se i uvjeti pod kojim ministar nadležan za obrazovanje može odobriti korekciju cijene za elektroničke udžbenike ili elektroničke dijelove udžbenika koji su u Katalogu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 5.
U članku 5. propisana su ograničenja za izradu udžbenika na način da udžbenici i drugi obrazovni materijali svojim sadržajem ne smiju biti protivni Ustavu Republike Hrvatske i proklamiranim načelima demokratskog poretka te da ne smiju sadržavati promidžbeni materijal. Ujedno, propisana je iznimka kada se može odobriti promotivni materijal u udžbenicima za strukovne predmete.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 6.
Ovim člankom propisuje se da se namjera izmjene Kataloga odobrenih udžbenika iskazuje Javnim pozivom najkasnije do 1. siječnja te da se na javni poziv, u roku od 60 dana od dana objave poziva, može javiti svaka pravna osoba registrirana za nakladničku ili izdavačku djelatnost. Propisuje se i dokumentacija koju je potrebno priložiti uz zahtjev kojim se pravna osoba javlja na objavljeni Javni poziv.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se da stručna povjerenstva koja imenuje ministar nadležan za obrazovanje provode postupak utvrđivanja usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom i pravilnikom iz članka 3. stavka 4. ovoga zakona te se propisuje obveza potpisivanja izjave kojom član stručnog povjerenstva izjavljuje da nije autor udžbenika te da nije rodbinski ili poslovno povezan s autorom odnosno pravnom osobom nakladnika ili izdavača. Također, utvrđuje se i ovlast ministra nadležnog za obrazovanje da pravilnikom propiše sastav stručnog povjerenstva, način rada te postupak i kriterije za njihov odabir.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 8.
U članku 8. propisuje se postupak odobravanja korištenja udžbenika nakon zaprimanja zahtjeva pravne osobe nakladnika, odnosno izdavača na način da stručno povjerenstvo donosi konačno stručno mišljenje o usklađenosti udžbenika s predmetnim kurikulumom i pravilnikom kojega donosi ministar nadležan za obrazovanje, s tim da prije donošenja konačnog stručnog mišljenja, ako udžbenik nije u skladu s navedenim kurikulumom, odnosno pravilnikom, vraća udžbenik podnositelju na doradu. Propisuje se i nadležnost ministra za donošenje rješenja o odbijanju odobravanja korištenja udžbenika i neuvrštavanju u Katalog, odnosno rješenja o odobravanju korištenja udžbenika u školi i uvrštavanju udžbenika u Katalog te mogućnost pokretanja upravnog spora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se da se u Katalog odobrenih udžbenika uvrštavaju samo udžbenici kojima je rješenjem ministra nadležnog za obrazovanje odobreno korištenje u školi te se propisuje sadržaj navedenoga Kataloga i rok do kojega ministarstvo nadležno za obrazovanje objavljuje Katalog na svojim mrežnim stranicama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 10.
U članku 10. propisuje se postupak odabira udžbenika, odnosno donošenja odluka o korištenju udžbenika i sadržaj navedenih odluka te se propisuje rok u kojem su škole dužne navedene odluke objaviti na svojim mrežnim stranicama te dostaviti ministarstvu nadležnom za obrazovanje. Propisuje se i rok do kojega su pravne osobe nakladnika i izdavača dužne osigurati dostupnost odabranih udžbenika te izvanredni odabir udžbenika u onim školama koje su odabrale udžbenik koji nije dostupan ili je izbrisan iz Kataloga
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 11.
U članku 11. propisuje se koji se udžbenici mogu koristiti u nastavi na jeziku i pismu nacionalnih manjina te postupak njihova odobravanja i odabira.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 12.
U članku 12. propisuje se koji se udžbenici mogu koristiti u izvođenju nastave za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, odnosno učenike s teškoćama u razvoju ili darovitim učenicima te se propisuje postupak njihova odobravanja i odabira.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 13.
Ovim člankom propisuje se da se odredbe ovoga zakona ne primjenjuju na uporabu udžbenika pri provedbi eksperimentalnih programa u školama te se propisuje da ministar nadležan za obrazovanje može donijeti smjernice koje sadrže proceduru odabira navedenih udžbenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 14.
U članku 14. propisuje se ovlast Vlade Republike Hrvatske da, sukladno raspoloživim financijskim sredstvima, može donijeti odluku o sufinanciranju nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala. Ujedno, propisuje se i ovlast Vlade Republike Hrvatske za donošenje odluke o sufinanciranju nabave drugih obrazovnih materijala u elektroničkom obliku, radi poticanja digitalne transformacije u školama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuju se način pokretanja postupka brisanja udžbenika iz Kataloga te se propisuju razlozi zbog kojih se uvršteni udžbenik briše iz Kataloga. Propisuje se i ovlast ministra nadležnog za obrazovanje za donošenje rješenja o brisanju udžbenika iz Kataloga te mogućnost pokretanja upravnog spora protiv predmetnog rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 16.
U članku 16. definira se pojam drugi obrazovni materijali na način da su drugi obrazovni materijal nastavna sredstva (tiskana, digitalna ili fizička) koja pomažu u ostvarivanju pojedinih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulumom, potiču interakciju učenik-učenik i/ili učenik-sadržaj te istraživački i/ili grupni rad te se propisuje obveza prijave drugih obrazovnih materijala u virtualni repozitorij obrazovnih materijala koji utvrđuje ministar odlukom za sve pravne osobe koje nude komercijalne obrazovne materijale. Propisuje se i obveza donošenja odluke o korištenju komercijalnih drugih obrazovnih materijala na način da istu donosi škola u sklopu školskog kurikuluma koristeći se virtualnim repozitorijem te se propisuje i sadržaj navedene odluke. Ujedno, u navedenom članku propisuje se i odgovornost škole za korištenje drugih obrazovnih materijala te razlozi za brisanje drugih obrazovnih materijala iz virtualnog repozitorija.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se nadležnost Prosvjetne inspekcije za provedbu inspekcijskog nadzora nad provedbom ovog zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 18.
U članku 18. propisuju se prekršajne odredbe, odnosno novčane kazne, školama i odgovornim osobama u školama koje ne poštuje proceduru odabira udžbenika i drugih obrazovnih materijala propisanu ovim zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 19.
Ovim člankom propisuje se da svi udžbenici koji se danom stupanja na snagu ovog zakona nalaze u postojećem Katalogu obaveznih udžbenika, kao i udžbenici koji su nakon zadnjeg otvaranja Kataloga obveznih udžbenika prošli stručnu procjenu u skladu s odgovarajućom zakonskom regulativom, postaju sastavni dio Kataloga odobrenih udžbenika. Ujedno, ovim člankom propisuje se i rok u kojem će ministar nadležan za obrazovanja donijeti pravilnike na temelju ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 20.
Ovim člankom propisuje se prestanak važenja Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 27/10, 55/11 i 101/13).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Uz članak 21.
Ovim člankom propisuje se objava i stupanje na snagu ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja