Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2018. godinu (NN 29/18)
Opis mjere:
Zakonodavna mjera planirana je za sjednicu Hrvatskog sabora u III. kvartalu 2018. godine
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU:
Uredba Vijeća (EU) 2017/997 od 8. lipnja 2017. o izmjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu opasnog svojstva HP 14 „ekotoksično” (SL L 150, 14. 6. 2017.), Direktiva 2006/21/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2006. o gospodarenju otpadom od industrija vađenja minerala i o izmjeni Direktive 2004/35/EZ ( SL L 102, 11. 4. 2006), Uredba Vijeća (EU) 333/2011 od 31. ožujka 2011. o uspostavi kriterija za određivanje trenutka kada određene vrste otpadnog metala prestaju biti otpad u skladu s Direktivom 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 94, 8. 4. 2011), Uredba Komisije (EU) br. 1179/2012 od 10. prosinca 2012. o kriterijima za utvrđivanje kada stakleni krš prestaje biti otpad na temelju Direktive 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 337, 11. 12. 2012), Uredba Komisije (EU) br. 715/2013 od 25. srpnja 2013. o utvrđivanju kriterija na temelju koji se određuje kada bakreni otpad prestaje biti otpad u skladu s Direktivom 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 201, 26. 7. 2013) i Odluka Komisije 2009/335/EZ od 20. travnja 2009. o tehničkim smjernicama za uspostavljanje financijskog jamstva u skladu s Direktivom 2006/21/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o gospodarenju otpadom od industrija vađenja minerala)
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Neusklađenost propisa Republike Hrvatske u području gospodarenja otpadom s pravnom stečevinom Europske unije.
Nepostojanje obveze predaje miješanog komunalnog otpada u centar za gospodarenje otpadom.
Nepostojanje redoslijeda zatvaranja odlagališta.
Nepostojanje mogućnosti uvođenja naknade jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi odlagalište koje koristi druga jedinica lokalne samouprave.
Nemogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez ishođenja dozvole.
Postojanje obveze predaje izvješća ili deklaracije starih do 12 mjeseci za opasni otpad sakupljaču otpada.
Postojanje obveze imenovanja zamjenika odgovorne osobe za gospodarenje otpadom kao uvjeta za ishođenje dozvole za gospodarenje otpadom.
Neodgovarajuća raspodjela nadležnosti državnih tijela za nadzor provedbe Zakona.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Pravni okvir za provedbu akata europske unije u području gospodarenja otpadom uređuje se Zakonom o održivom gospodarenju otpadom stoga je za usklađivanje propisa Republike Hrvatske u području gospodarenja otpadom s pravnom stečevinom Europske unije nužna izmjena Zakona o održivom gospodarenju otpadom(Narodne novine broj ..)
Izmjenu obveza propisanih zakonom te nadležnosti državnih tijela određenih zakonom potrebno je provesti zakonom.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Nije uspostavljen pravni okvir za provedbu Uredba Vijeća (EU) 2017/997 od 8. lipnja 2017. o izmjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu opasnog svojstva HP 14 „ekotoksično” (SL L 150, 14. 6. 2017.).
EU PILOT-a (2017) 9255 - Prijenos Direktive Komisije (EU) 2006/21/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2006. o gospodarenju otpadom od industrije vađenja minerala (u daljnjem tekstu: Direktiva) u zakonodavstvo Republike Hrvatske kojim je utvrđeno da za određeni članci iz Direktive nepotpuno, djelomično ili nepravilno preneseni u hrvatske propise o gospodarenju otpadom.
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Usklađenost propisa Republike Hrvatske u području gospodarenja otpadom s pravnom stečevinom Europske unije.
Uvođenje obveze predaje miješanog komunalnog otpada u centar za gospodarenje otpadom.
Uvođenje redoslijeda zatvaranja odlagališta.
Uvođenje mogućnosti uvođenja naknade jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi odlagalište koje koristi druga jedinica lokalne samouprave.
Uvođenje mogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez ishođenja dozvole za gospodarenje otpadom.
Ukidanje obveze predaje izvješća ili deklaracije starih do 12 mjeseci za opasni otpad sakupljaču otpada.
Ukidanje obveze imenovanja zamjenika odgovorne osobe za gospodarenje otpadom kao uvjeta za ishođenje dozvole za gospodarenje otpadom.
Uspostava adekvatne raspodjele nadležnosti državnih tijela za nadzor provedbe Zakona.
Preciznije utvrđivanje obveza komunalnog redara.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Predaja miješanog komunalnog otpada u centar za gospodarenje otpadom umjesto predaje na neusklađena odlagališta koja se moraju zatvoriti.
Uvođenje redoslijeda zatvaranja odlagališta kako bi se na organizirani i planski način napravila tranzicija s odlaganja otpada na neusklađenom odlagalištu na obradu u CGO-u.
Mogućnosti da JLS na čijem se području nalazi odlagalište uvede drugoj JLS naknadu za korištenje toga odlagališta.
Uvođenjem mogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez ishođenja dozvole za gospodarenje otpadom očekuje se povećanje količine biootpada koji se kompostira te time i smanjenje udjela biootpada u miješanom komunalnom otpadu.
Predloženo ukidanje obveze predaje izvješća ili deklaracija starih do 12 mjeseci za opasni otpad sakupljaču otpada ,te ukidanje obveze imenovanja zamjenika odgovorne osobe za gospodarenje otpadom kao uvjeta za ishođenje dozvole za gospodarenje otpadom smanjuju se obveze sakupljača i pravnih osoba
Uspostavom adekvatne raspodjele nadležnosti državnih tijela za nadzor provedbe Zakona i preciznijim utvrđivanjem obveza komunalnog redara namjerava se postići unaprjeđenje nadzora nad provedbom Zakona.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
6 mjeseci
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
1.Izmjena i dopuna važećeg Zakona o održivom gospodarenju otpadom
2.Donošenje novog Zakona
Obrazloženje: S obzirom na opseg promjena, a u skladu s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor, donošenje Zakona o izmjeni i dopuni Zakona o održivom gospodarenju otpadom je preferirana opcija.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativno rješenje nije moguće.
Obrazloženje:
Nenormativno rješenje nije moguće jer je potrebno uspostaviti pravni okvir za Uredbu EU te izmijeniti obveze propisane zakonom
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
a)obveza uspostave reciklažnog dvorišta u jedinici lokalne samouprave koja ima više od 3000 stanovnika
b)uvodi se mogućnost propisivanja naknade koju prima jedna JLS od druge JLS za korištenje odlagališta
c)uvodi se mogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez dozvole za gospodarenje otpadom, ako se kompost ne stavlja na tržište i koristi na lokaciji gdje je nastao
d)ukida se obveza predaje izvješća o analizi i deklaracije o svojstvima otpada
Da
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
5.1.5. Očekuje se promjena u trošku, a time i cijeni usluge zbrinjavanja otpada odlaganjem za miješani komunalni otpad radi obveze predaje miješanog komunalnog otpada u odgovarajući centar za gospodarenje otpadom.
5.1.14.
a) Važećim Zakonom propisana je obveza JLS da osiguraju uspostavu reciklažnog dvorišta na svom području ako imaju više od 1500 stanovnika čime bi je od te obveze izuzeto 37 JLS, a prijedlogom bi bilo izuzeto od te obveze oko 283 JLS jer se procjenjuje da se usluge reciklažnog dvorišta u izuzetim JLS mogu osigurati mobilnim reciklažnim dvorištem.
b) Predlaže se ponovno uvođenje naknade koju plaća JLS, koja je korisnik odlagališta, drugoj JLS, na čijem je području odlagalište koje ova prva koristi. Navedena naknada je ukinuta 2013. godine donošenjem Zakona o održivom gospodarenju otpadom, no s obzirom na obvezu zatvaranja neusklađenih odlagališta i time smanjenje njihovo broja predlaže se ponovno uvođenje navedene naknade.
c) Dosada su tvrtke koje proizvode biootpad morale sve pa i najmanje količine predavati osobi koja posjeduje dozvolu za gospodarenje otpadom, a često se biootpad odlagao u miješani komunalni otpad čime se uzrokuje poteškoće i dodatni troškovi obrade takvog otpada. Kad se radi o manjim količinama, ukoliko to proizvođač biootpada to želi, prijedlogom se omogućuje da takav otpad kompostira, po uzoru na građane kojima je to dopušteno člankom 44. stavkom 2. Zakona.
d) Predlaže se ukidanje obveza predaje izvješća o analizi i deklaracije o svojstvima otpada kao nepotrebno jer uz pošiljku otpada se predaje prateći list koji sadrži sve potrebne podatke o pošiljci otpada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Da
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Da
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Da
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
5.1.16. Jedan dio malih poduzetnika i drugih osoba (neki manji hoteli, ugostiteljski objekti, dječji vrtići, škole i sl.) ujedno su i proizvođači biootpada pa se očekuje da će jedan dio njih željeti kompostirati manju količinu vlastitog biootpad za što ne će biti obvezni pribaviti dozvolu za gospodarenje otpadom.
Ukidanjem obveza predaje izvješća o analizi otpada i deklaracije uz pošiljku otpada utiče na proizvođače opasnog otpada koje se oslobađa obveze od pribavljanja godišnje analize otpada.
5.1.24. Dodatno se uređuje obveza jedinice lokalne samouprave da uspostavi reciklažnog dvorišta na svom području, te se ponovno (naknada je bila propisana Zakonom o otpadu koji je 2013. stavljen van snage) uvođenje naknade koja plaća JLS drugoj JLS za korištenje odlagališta otpada.
5.1.25. Gotovo svim odlagalištima otpada upravljaju komunalne tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, a centrima za gospodarenje otpadom tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave pri čemu će zbog obveza iz Ugovora o pristupanju RH EU biti potrebno zatvoriti neusklađena odlagališta, a miješani komunalni otpad predati u centar za gospodarenje otpadom pri čemu cijena odlaganja na neusklađenom odlagalištu otpada i cijena zbrinjavanja otpada na centru za gospodarenje otpadom nije identična te se očekuje promjena troškova i cijene usluge zbrinjavanja miješanog komunalnog otpad, no s obzirom na sustave odvojenog sakupljanja otpada (biorazgradivog otpada te ambalaže koji čine većinu miješanog komunalnog otpada) očekuje se također i smanjenje količine miješanog komunalnog otpada kojeg će trebati obraditi. Na dan 8.lipnja 2018. u Registru dozvola i potvrda za gospodarenje otpadom (HAOP) registrirana su 64 različita pravna subjekta koji posjeduju 94 dozvole za gospodarenje otpadom koje uključuju odlaganje otpada.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
da
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Nisu utvrđeni izravni učinci na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Nisu utvrđeni izravni učinci na tržišno natjecanje stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Nisu utvrđeni izravni socijalni učinci.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Nisu utvrđeni izravni socijalni učinci stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Nisu utvrđeni izravni učinci na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Nisu utvrđeni izravni učinci na rad i tržište rada stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Da
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Predloženim izmjenama izravno se unapređuje sustav gospodarenja otpadom.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Da
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Da
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Da
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.12.Dosada su tvrtke koje proizvode biootpad morale sve pa i najmanje količine takvog otpada predavati osobi koja posjeduje dozvolu za gospodarenje otpadom, međutim često se biootpad odlagao u miješani komunalni otpad čime se uzrokuje dodatni troškovi obrade takvog otpada. Kad se radi o manjim količinama, ukoliko to proizvođač biootpada to želi, prijedlogom se omogućuje da takav otpad kompostira, po uzoru na građane kojima je to dopušteno člankom 44. stavkom 2. Zakona.
Predlaže se ukidanje obveza predaje izvješća o analizi i deklaracije o svojstvima otpada kao nepotrebno jer uz pošiljku otpada se predaje prateći list koji sadrži sve potrebne podatke o pošiljci otpada.
5.5.20. Važećim Zakonom propisana je obveza JLS da osiguraju uspostavu reciklažnog dvorišta na svom području ako imaju više od 1500 stanovnika čime bi je od te obveze izuzeto 37 JLS, a prijedlogom bi bilo izuzeto od te obveze oko 283 JLS jer se procjenjuje da se usluge reciklažnog dvorišta u izuzetim JLS mogu osigurati mobilnim reciklažnim dvorištem.
5.5.21. Gotovo svim odlagalištima otpada upravljaju komunalne tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, a centrima za gospodarenje otpadom tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave pri čemu će zbog obveza iz Ugovora o pristupanju RH EU biti potrebno zatvoriti neusklađena odlagališta, a miješani komunalni otpad predati u centar za gospodarenje otpadom pri čemu cijena odlaganja na neusklađenom odlagalištu otpada i cijena zbrinjavanja otpada na centru za gospodarenje otpadom nije identična te se očekuje promjena troška i cijene usluge zbrinjavanja miješanog komunalnog otpad, no s obzirom na sustave odvojenog sakupljanja otpada (biorazgradivog otpada te ambalaže koji čine većinu miješanog komunalnog otpada) očekuje se također i smanjenje količine miješanog komunalnog otpada kojeg će trebati obraditi. Na dan 8.lipnja 2018. u Registru dozvola i potvrda za gospodarenje otpadom (HAOP) registrirana su 64 različita pravna subjekta koji posjeduju 94 dozvole za gospodarenje otpadom koje uključuju odlaganje otpada.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
Da
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Nisu utvrđeni izravni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Nisu utvrđeni izravni učinci na zaštitu ljudskih prava stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
6. PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA
(PRETHODNI MSP TEST)
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
Ne
Obrazloženje:
Zakonom se ne propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
Ne
Obrazloženje:
Zakon ne će imati učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
Ne
Obrazloženje:
Zakon ne uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te ne postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
Ne
Obrazloženje:
Zakon ne će imati posebne učinke na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Predloženim nacrtom Zakona ne propisuju se jednokratne ili periodične administrativne obveze koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, kao ni dodatni administrativni troškovi, već se dosadašnje obveze ukidaju, čime se umanjuju obveze ali i troškovi istih. Zakonom se ne uvodi dodatne naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika.
7. UTVRĐIVANJE POTREBE ZA PROVOĐENJEM SCM METODOLOGIJE
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Da
9. PRILOZI
9.
PRILOZI
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
dr. sc. Tomislav Ćorić
Potpis:
Datum: 9. 8. 2018.
11. ODGOVARAJUĆA PRIMJENA OVOGA OBRASCA U SLUČAJU PROVEDBE ČLANKA 18. STAVKA 2. ZAKONA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ("NARODNE NOVINE", BROJ 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
PRILOG 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o održivom gospodarenju otpadom
1.3.
Datum:
9. kolovoza 2018.
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Sektor za održivo gospodarenje otpadom
Tel: 01/3717-125
Faks: 01/3717-135
E-pošta: sanja.radovic@mzoe.hr i mario.roboz@mzoe.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2018. godinu (NN 29/18)
Opis mjere:
Zakonodavna mjera planirana je za sjednicu Hrvatskog sabora u III. kvartalu 2018. godine
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU:
Uredba Vijeća (EU) 2017/997 od 8. lipnja 2017. o izmjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu opasnog svojstva HP 14 „ekotoksično” (SL L 150, 14. 6. 2017.), Direktiva 2006/21/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2006. o gospodarenju otpadom od industrija vađenja minerala i o izmjeni Direktive 2004/35/EZ ( SL L 102, 11. 4. 2006), Uredba Vijeća (EU) 333/2011 od 31. ožujka 2011. o uspostavi kriterija za određivanje trenutka kada određene vrste otpadnog metala prestaju biti otpad u skladu s Direktivom 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 94, 8. 4. 2011), Uredba Komisije (EU) br. 1179/2012 od 10. prosinca 2012. o kriterijima za utvrđivanje kada stakleni krš prestaje biti otpad na temelju Direktive 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 337, 11. 12. 2012), Uredba Komisije (EU) br. 715/2013 od 25. srpnja 2013. o utvrđivanju kriterija na temelju koji se određuje kada bakreni otpad prestaje biti otpad u skladu s Direktivom 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 201, 26. 7. 2013) i Odluka Komisije 2009/335/EZ od 20. travnja 2009. o tehničkim smjernicama za uspostavljanje financijskog jamstva u skladu s Direktivom 2006/21/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o gospodarenju otpadom od industrija vađenja minerala)
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Neusklađenost propisa Republike Hrvatske u području gospodarenja otpadom s pravnom stečevinom Europske unije.
Nepostojanje obveze predaje miješanog komunalnog otpada u centar za gospodarenje otpadom.
Nepostojanje redoslijeda zatvaranja odlagališta.
Nepostojanje mogućnosti uvođenja naknade jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi odlagalište koje koristi druga jedinica lokalne samouprave.
Nemogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez ishođenja dozvole.
Postojanje obveze predaje izvješća ili deklaracije starih do 12 mjeseci za opasni otpad sakupljaču otpada.
Postojanje obveze imenovanja zamjenika odgovorne osobe za gospodarenje otpadom kao uvjeta za ishođenje dozvole za gospodarenje otpadom.
Neodgovarajuća raspodjela nadležnosti državnih tijela za nadzor provedbe Zakona.
Nedovoljno precizno utvrđene obveze komunalnog redara.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Pravni okvir za provedbu akata europske unije u području gospodarenja otpadom uređuje se Zakonom o održivom gospodarenju otpadom stoga je za usklađivanje propisa Republike Hrvatske u području gospodarenja otpadom s pravnom stečevinom Europske unije nužna izmjena Zakona o održivom gospodarenju otpadom(Narodne novine broj ..)
Izmjenu obveza propisanih zakonom te nadležnosti državnih tijela određenih zakonom potrebno je provesti zakonom.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Nije uspostavljen pravni okvir za provedbu Uredba Vijeća (EU) 2017/997 od 8. lipnja 2017. o izmjeni Priloga III. Direktivi 2008/98/EZ Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu opasnog svojstva HP 14 „ekotoksično” (SL L 150, 14. 6. 2017.).
EU PILOT-a (2017) 9255 - Prijenos Direktive Komisije (EU) 2006/21/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2006. o gospodarenju otpadom od industrije vađenja minerala (u daljnjem tekstu: Direktiva) u zakonodavstvo Republike Hrvatske kojim je utvrđeno da za određeni članci iz Direktive nepotpuno, djelomično ili nepravilno preneseni u hrvatske propise o gospodarenju otpadom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Usklađenost propisa Republike Hrvatske u području gospodarenja otpadom s pravnom stečevinom Europske unije.
Uvođenje obveze predaje miješanog komunalnog otpada u centar za gospodarenje otpadom.
Uvođenje redoslijeda zatvaranja odlagališta.
Uvođenje mogućnosti uvođenja naknade jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi odlagalište koje koristi druga jedinica lokalne samouprave.
Uvođenje mogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez ishođenja dozvole za gospodarenje otpadom.
Ukidanje obveze predaje izvješća ili deklaracije starih do 12 mjeseci za opasni otpad sakupljaču otpada.
Ukidanje obveze imenovanja zamjenika odgovorne osobe za gospodarenje otpadom kao uvjeta za ishođenje dozvole za gospodarenje otpadom.
Uspostava adekvatne raspodjele nadležnosti državnih tijela za nadzor provedbe Zakona.
Preciznije utvrđivanje obveza komunalnog redara.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Predaja miješanog komunalnog otpada u centar za gospodarenje otpadom umjesto predaje na neusklađena odlagališta koja se moraju zatvoriti.
Uvođenje redoslijeda zatvaranja odlagališta kako bi se na organizirani i planski način napravila tranzicija s odlaganja otpada na neusklađenom odlagalištu na obradu u CGO-u.
Mogućnosti da JLS na čijem se području nalazi odlagalište uvede drugoj JLS naknadu za korištenje toga odlagališta.
Uvođenjem mogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez ishođenja dozvole za gospodarenje otpadom očekuje se povećanje količine biootpada koji se kompostira te time i smanjenje udjela biootpada u miješanom komunalnom otpadu.
Predloženo ukidanje obveze predaje izvješća ili deklaracija starih do 12 mjeseci za opasni otpad sakupljaču otpada ,te ukidanje obveze imenovanja zamjenika odgovorne osobe za gospodarenje otpadom kao uvjeta za ishođenje dozvole za gospodarenje otpadom smanjuju se obveze sakupljača i pravnih osoba
Uspostavom adekvatne raspodjele nadležnosti državnih tijela za nadzor provedbe Zakona i preciznijim utvrđivanjem obveza komunalnog redara namjerava se postići unaprjeđenje nadzora nad provedbom Zakona.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
6 mjeseci
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
1. Izmjena i dopuna važećeg Zakona o održivom gospodarenju otpadom
2. Donošenje novog Zakona
Obrazloženje: S obzirom na opseg promjena, a u skladu s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor, donošenje Zakona o izmjeni i dopuni Zakona o održivom gospodarenju otpadom je preferirana opcija.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativno rješenje nije moguće.
Obrazloženje:
Nenormativno rješenje nije moguće jer je potrebno uspostaviti pravni okvir za Uredbu EU te izmijeniti obveze propisane zakonom
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Da
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
a) obveza uspostave reciklažnog dvorišta u jedinici lokalne samouprave koja ima više od 3000 stanovnika
b) uvodi se mogućnost propisivanja naknade koju prima jedna JLS od druge JLS za korištenje odlagališta
c) uvodi se mogućnost kompostiranja manje količine biootpada bez dozvole za gospodarenje otpadom, ako se kompost ne stavlja na tržište i koristi na lokaciji gdje je nastao
d) ukida se obveza predaje izvješća o analizi i deklaracije o svojstvima otpada
Da
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
5.1.5. Očekuje se promjena u trošku, a time i cijeni usluge zbrinjavanja otpada odlaganjem za miješani komunalni otpad radi obveze predaje miješanog komunalnog otpada u odgovarajući centar za gospodarenje otpadom.
5.1.14.
a) Važećim Zakonom propisana je obveza JLS da osiguraju uspostavu reciklažnog dvorišta na svom području ako imaju više od 1500 stanovnika čime bi je od te obveze izuzeto 37 JLS, a prijedlogom bi bilo izuzeto od te obveze oko 283 JLS jer se procjenjuje da se usluge reciklažnog dvorišta u izuzetim JLS mogu osigurati mobilnim reciklažnim dvorištem.
b) Predlaže se ponovno uvođenje naknade koju plaća JLS, koja je korisnik odlagališta, drugoj JLS, na čijem je području odlagalište koje ova prva koristi. Navedena naknada je ukinuta 2013. godine donošenjem Zakona o održivom gospodarenju otpadom, no s obzirom na obvezu zatvaranja neusklađenih odlagališta i time smanjenje njihovo broja predlaže se ponovno uvođenje navedene naknade.
c) Dosada su tvrtke koje proizvode biootpad morale sve pa i najmanje količine predavati osobi koja posjeduje dozvolu za gospodarenje otpadom, a često se biootpad odlagao u miješani komunalni otpad čime se uzrokuje poteškoće i dodatni troškovi obrade takvog otpada. Kad se radi o manjim količinama, ukoliko to proizvođač biootpada to želi, prijedlogom se omogućuje da takav otpad kompostira, po uzoru na građane kojima je to dopušteno člankom 44. stavkom 2. Zakona.
d) Predlaže se ukidanje obveza predaje izvješća o analizi i deklaracije o svojstvima otpada kao nepotrebno jer uz pošiljku otpada se predaje prateći list koji sadrži sve potrebne podatke o pošiljci otpada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Da
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Da
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Da
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
5.1.16. Jedan dio malih poduzetnika i drugih osoba (neki manji hoteli, ugostiteljski objekti, dječji vrtići, škole i sl.) ujedno su i proizvođači biootpada pa se očekuje da će jedan dio njih željeti kompostirati manju količinu vlastitog biootpad za što ne će biti obvezni pribaviti dozvolu za gospodarenje otpadom.
Ukidanjem obveza predaje izvješća o analizi otpada i deklaracije uz pošiljku otpada utiče na proizvođače opasnog otpada koje se oslobađa obveze od pribavljanja godišnje analize otpada.
5.1.24. Dodatno se uređuje obveza jedinice lokalne samouprave da uspostavi reciklažnog dvorišta na svom području, te se ponovno (naknada je bila propisana Zakonom o otpadu koji je 2013. stavljen van snage) uvođenje naknade koja plaća JLS drugoj JLS za korištenje odlagališta otpada.
5.1.25. Gotovo svim odlagalištima otpada upravljaju komunalne tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, a centrima za gospodarenje otpadom tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave pri čemu će zbog obveza iz Ugovora o pristupanju RH EU biti potrebno zatvoriti neusklađena odlagališta, a miješani komunalni otpad predati u centar za gospodarenje otpadom pri čemu cijena odlaganja na neusklađenom odlagalištu otpada i cijena zbrinjavanja otpada na centru za gospodarenje otpadom nije identična te se očekuje promjena troškova i cijene usluge zbrinjavanja miješanog komunalnog otpad, no s obzirom na sustave odvojenog sakupljanja otpada (biorazgradivog otpada te ambalaže koji čine većinu miješanog komunalnog otpada) očekuje se također i smanjenje količine miješanog komunalnog otpada kojeg će trebati obraditi. Na dan 8.lipnja 2018. u Registru dozvola i potvrda za gospodarenje otpadom (HAOP) registrirana su 64 različita pravna subjekta koji posjeduju 94 dozvole za gospodarenje otpadom koje uključuju odlaganje otpada.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
da
veliki
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Nisu utvrđeni izravni učinci na tržišno natjecanje.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Nisu utvrđeni izravni učinci na tržišno natjecanje stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Nisu utvrđeni izravni socijalni učinci.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Nisu utvrđeni izravni socijalni učinci stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Nisu utvrđeni izravni učinci na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Nisu utvrđeni izravni učinci na rad i tržište rada stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Da
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Predloženim izmjenama izravno se unapređuje sustav gospodarenja otpadom.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Da
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Da
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Da
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
5.5.12. Dosada su tvrtke koje proizvode biootpad morale sve pa i najmanje količine takvog otpada predavati osobi koja posjeduje dozvolu za gospodarenje otpadom, međutim često se biootpad odlagao u miješani komunalni otpad čime se uzrokuje dodatni troškovi obrade takvog otpada. Kad se radi o manjim količinama, ukoliko to proizvođač biootpada to želi, prijedlogom se omogućuje da takav otpad kompostira, po uzoru na građane kojima je to dopušteno člankom 44. stavkom 2. Zakona.
Predlaže se ukidanje obveza predaje izvješća o analizi i deklaracije o svojstvima otpada kao nepotrebno jer uz pošiljku otpada se predaje prateći list koji sadrži sve potrebne podatke o pošiljci otpada.
5.5.20. Važećim Zakonom propisana je obveza JLS da osiguraju uspostavu reciklažnog dvorišta na svom području ako imaju više od 1500 stanovnika čime bi je od te obveze izuzeto 37 JLS, a prijedlogom bi bilo izuzeto od te obveze oko 283 JLS jer se procjenjuje da se usluge reciklažnog dvorišta u izuzetim JLS mogu osigurati mobilnim reciklažnim dvorištem.
5.5.21. Gotovo svim odlagalištima otpada upravljaju komunalne tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, a centrima za gospodarenje otpadom tvrtke koje su u vlasništvu jedinica lokalne i regionalne samouprave pri čemu će zbog obveza iz Ugovora o pristupanju RH EU biti potrebno zatvoriti neusklađena odlagališta, a miješani komunalni otpad predati u centar za gospodarenje otpadom pri čemu cijena odlaganja na neusklađenom odlagalištu otpada i cijena zbrinjavanja otpada na centru za gospodarenje otpadom nije identična te se očekuje promjena troška i cijene usluge zbrinjavanja miješanog komunalnog otpad, no s obzirom na sustave odvojenog sakupljanja otpada (biorazgradivog otpada te ambalaže koji čine većinu miješanog komunalnog otpada) očekuje se također i smanjenje količine miješanog komunalnog otpada kojeg će trebati obraditi. Na dan 8.lipnja 2018. u Registru dozvola i potvrda za gospodarenje otpadom (HAOP) registrirana su 64 različita pravna subjekta koji posjeduju 94 dozvole za gospodarenje otpadom koje uključuju odlaganje otpada.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
mali
Da
veliki
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Nisu utvrđeni izravni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Nisu utvrđeni izravni učinci na zaštitu ljudskih prava stoga nisu utvrđeni ni adresati.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PRETHODNI TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
(PRETHODNI MSP TEST)
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
Ne
Obrazloženje:
Zakonom se ne propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva.
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
Ne
Obrazloženje:
Zakon ne će imati učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
Ne
Obrazloženje:
Zakon ne uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te ne postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
Ne
Obrazloženje:
Zakon ne će imati posebne učinke na mikro poduzetnike.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje: Predloženim nacrtom Zakona ne propisuju se jednokratne ili periodične administrativne obveze koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, kao ni dodatni administrativni troškovi, već se dosadašnje obveze ukidaju, čime se umanjuju obveze ali i troškovi istih. Zakonom se ne uvodi dodatne naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. UTVRĐIVANJE POTREBE ZA PROVOĐENJEM SCM METODOLOGIJE
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
DA
NE
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
DA
NE
8.8.
Provođenje MSP testa
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
Da
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
9. PRILOZI
9.
PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
dr. sc. Tomislav Ćorić
Potpis:
Datum: 9. 8. 2018.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
11. ODGOVARAJUĆA PRIMJENA OVOGA OBRASCA U SLUČAJU PROVEDBE ČLANKA 18. STAVKA 2. ZAKONA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ("NARODNE NOVINE", BROJ 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike