PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Zagreb, kolovoz 2018.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska je uspostavila sustav upravljanja proizvodnjom, remontom i prometom naoružanja i vojne opreme donošenjem Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine br. 33/02, 173/03 i 146/08).
Provedbom Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme, stvorena je mogućnost za opći sustav upravljanja proizvodnjom, remontom i prometom naoružanja i vojne opreme, koji je bio neophodan za ispunjavanje potreba iz područja obrane.
U procesu pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, Zakon o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme usklađen je prema odredbama pravne stečevine Europske unije Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine br. 146/08).
Promjenom regulative na razini Europske unije u području naoružanja i vojne opreme nakon posljednjih izmjena i dopuna Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme do danas su:
Zajedničko stajalište Vijeća 2008/944/ZVSP od 8. prosinca 2008. kojim se utvrđuju zajednička pravila za nadzor nad izvozom vojne tehnologije i opreme
Zajednički popis robe vojne namjene Europske unije koji obuhvaća opremu iz Zajedničkog stajališta Vijeća 2008/944/ZVSP
Uredba Vijeća (EZ) br. 428/2009 od 5. svibnja 2009. o uspostavljanju režima Zajednice za kontrolu izvoza, prijenosa, brokeringa i provoza robe s dvojnom namjenom
Direktiva 2009/43/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009. o pojednostavnjivanju uvjeta za prijenos obrambenih proizvoda unutar Zajednice
Direktiva 2009/81/EZ Europskog Parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o usklađivanju postupaka nabave za određene ugovore o radovima, ugovore o nabavi robe i ugovore o uslugama koje sklapaju javni naručitelji ili naručitelji u području obrane i sigurnosti te izmjeni direktiva 2004/17/EZ i 2004/18/EZ
Preporuka Komisije od 11. siječnja 2011. o certificiranju obrambenih tvrtki prema članku 9. Direktive Europskoga parlamenta i Vijeća 2009/43/EZ o pojednostavnjivanju uvjeta za prijenos obrambenih proizvoda unutar Zajednice
Direktiva Komisije 2012/47/EU od 14. prosinca 2012. o izmjeni Direktive 2009/43/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o popisu obrambenih proizvoda
Direktiva Europskog parlamenta i Vijeća 2014/28/EU od 26. veljače 2014. o usklađivanju zakonodavstva država članica u odnosu na stavljanje na raspolaganje eksploziva za civilnu uporabu na tržištu i nadzor nad njima i njihovom implementacijom u zakonodavstvo Republike Hrvatske u srodnim zakonima:
Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom (Narodne novine, br. 80/11 i 68/13)
Zakon o nadzoru prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava (Narodne novine br. 80/13)
Zakon o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružjem (Narodne novine br. 70/17) generirane su promjene koje utječu na provedbu Zakona.
Implementacijom pravne stečevine Europske unije u nacionalno zakonodavstvo došlo je do dupliciranja postupaka nadzora proizvodnje naoružanja i vojne opreme za potrebe izvoza na prvoj razini prilikom započinjanja proizvodnje i postupka izvoza naoružanja i vojne opreme.
Ulaskom Republike Hrvatske u Organizaciju Sjevernoatlantskog ugovora (NATO) 2009. godine u potpunosti je zaživjela primjena postupka kodifikacije naoružanja i vojne opreme u skladu sa STANAG normama 3150, 3151 i 4177 koji su usvojeni kao hrvatske vojne norma (HRVN) te su do sada bile primjenjivane isključivo na temelju internih akata Ministarstva obrane. Korištenje navedenih normi obvezno je za sve sudionike postupaka proizvodnje, remonta i prometa naoružanja i vojne opreme te je stoga nužna implementacija regulacije kodifikacije naoružanja i vojne opreme u zakonodavnom aktu, a u cilju vjerodostojne implementacije i na subjekte koji nisu obvezni slijediti odredbe akata donesenih na razini Ministarstva obrane. Na jednak način predlaže se regulirati osiguranje kvalitete i kontrola kvalitete naoružanja i vojne opreme u skladu sa STANAG normom 4107 s pripadajućim publikacijama koji je usvojen kao hrvatska vojna norma.
Odredbe u vezi hladnog pogona ukidaju se sukladno odredbama Direktive 2009/43/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009., ali i suvremenog pristupa procesima, sposobnostima i dinamici opremanja Oružanih snaga Republike Hrvatske. Naime, hladi pogon u smislu ovoga Zakona je proces koji je u praksi, na tržištu, sukladno pravilima Europske unije o slobodnom tržištu, kao i realnim okvirima državnog proračuna Republike Hrvatske, bio neprovediv.
Izgradnja, rekonstrukcija ili modernizacija te uporaba kapaciteta za proizvodnju i remont naoružanja i vojne opreme predlaže se da se ubuduće ne regulira ovim Zakonom budući da je navedeno uređeno Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružjem (Narodne novine, br. 70/17).
Gospodarski subjekti, koji imaju vojne i civilne te proizvodne i remontne programe dvojne namjene, bit će oslobođeni od troškova provedbe mjera osiguranja i zaštite proizvodnje, remonta i prometa naoružanja i vojne opreme kada proizvodni i remontni programi naoružanja i vojne opreme nisu u uporabi.
Smanjuje se rok u kojem Ministarstvo obrane, s dosadašnjih 90 na 60 dana, odlučuje o tome je li povjerljivi izum od interesa za poslove obrane, čime se rasterećuje znanstveno-istraživačka zajednica i ubrzava proces kreiranja novih i inovativnih proizvoda za potrebe obrane i tržišta.
Navedene izmjene u zakonskoj regulativi pridonijet će smanjenju administrativnih barijera gospodarskim subjektima i znanstveno-istraživačkim institucijama te pojednostavljivanju poslovanja vezanog za proizvodnju, remont i promet naoružanja i vojne opreme.
Cilj izmjena ovoga Zakona je i uvođenje najviših standarda u proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme kroz jasno definiran i općenito primjenjiv sustav kodifikacije te osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete naoružanja i vojne opreme.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME, S OBRAZLOŽENJEM
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Članak 1.
U Zakonu o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) u članku 2. točki 2. iza riječi: „projektiranje-konstruiranje,“ dodaje se riječ „pojedinačnu“.
Točke 4. i 9. brišu se.
Članak 2.
U članku 3. stavci 1. i 2. brišu se.
U dosadašnjem stavku 3. koji postaje stavak 1. riječi: „Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“ zamjenjuju se riječima: „zakonom kojim se uređuje nadzor prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“.
U dosadašnjem stavku 4. koji postaje stavak 2. riječi: „Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“ zamjenjuju se riječima: „zakonom kojim se uređuje nadzor prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“.
Dosadašnji stavak 5. postaje stavak 3.
Članak 3.
U članku 5. stavak 1. briše se.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 1. mijenja i glasi:
„(1) Proizvodnja NVO-a za potrebe izvoza obavlja se na temelju ugovora proizvođača iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona i kupca.“.
U dosadašnjem stavku 3. koji postaje stavak 2. iza riječi: „Agencija“ dodaju se riječi: „iz članka 3. stavka 3. ovoga Zakona.“.
Članak 4.
U članku 6. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„ (1) NVO mogu proizvoditi:
pravne osobe (u daljnjem tekstu proizvođači) koji imaju odobrenje za proizvodnju NVO-a u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona
fizičke osobe–obrtnici ( u daljnjem tekstu proizvođači) koji imaju odobrenje za proizvodnju NVO-a u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.
(2) Proizvođači proizvode NVO za potrebe ministarstva nadležnoga za poslove obrane na temelju ugovora koji sklapaju s ministarstvom nadležnim za poslove obrane.“.
Stavak 3. briše se.
Članak 5.
Članak 7. briše se.
Članak 6.
Članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Nositelji razvoja NVO-a, nositelji izrade prototipova ili prototipskih dijelova NVO-a te tehnološkog usvajanja proizvodnje i remonta NVO-a su proizvođači, znanstvenoistraživačke institucije koje imaju odobrenje za istraživanje i/ili razvoj prema ovom Zakonu i drugim zakonima te remontni kapaciteti Oružanih snaga“.
„(2) Ministar nadležan za poslove obrane propisat će posebne uvjete za obavljanje poslova razvoja NVO-a koje moraju ispunjavati proizvođači i znanstvenoistraživačke institucije iz stavka 1. ovoga članka, ako drugim propisima nije drugačije propisano.“
Članak 7.
U članku 9. iza riječi: „u svojim remontnim kapacitetima“ dodaju se riječi: „odnosno pravne osobe i obrti koji imaju odobrenje ministarstva nadležnoga za unutarnje poslove u skladu s posebnim zakonom“.
Članak 8.
Naslov iznad članka 10. i članci 10., 11., 12., 13. i 14. brišu se.
Članak 9.
U članku 15. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Poslovi trgovine odnosno poslovi pružanja usluga iz stavka 1. ovoga članka propisani su zakonom kojim se uređuje nadzor prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava te zakonom kojim se uređuje područje vezano za eksplozivne tvari te proizvodnju i promet oružja.“
Stavak 3. briše se.
Članak 10.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„Promet NVO-a u zemlji mogu obavljati pravne osobe i obrtnici u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.“.
Članak 11.
Članak 17. mijenja se i glasi:
„Ministarstvo nadležno za poslove obrane vodi evidenciju o izdanim dozvolama za izvoz i uvoz NVO-a namijenjenoga Oružanim snagama.“.
Članak 12.
Članak 21. briše se.
Članak 13.
Članak 22. mijenja se i glasi:
„Osiguranje, zaštita i razvoj proizvodnje, prometa i remonta NVO-a provodi se u skladu s odredbama ovoga Zakona, drugih zakona i međunarodnih ugovora.“.
Članak 14.
U članku 23. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Opće i posebne mjere koje čine cjelovit sustav osiguranja i zaštite iz stavka 1. ovoga članka propisat će ministar nadležan za poslove obrane, u dijelu koji se odnosi na Oružane snage.“.
Članak 15.
Članak 25. mijenja se i glasi:
„Proizvođači su obvezni organizirati osiguranje kapaciteta od pristupa neovlaštenih osoba odgovarajućom fizičko-tehničkom zaštitom tijekom radnog procesa povezanoga s proizvodnjom, remontom i prometom NVO-a u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.“.
Članak 16.
Naslov iznad članka 26. mijenja se i glasi:
„Glava VI. OSIGURANJE KVALITETE I KONTROLA KVALITETE NAORUŽANJA I VOJNE OPREME“.
U članku 26. stavak 1. briše se.
Dosadašnji stavci 2. i 3. koji postaju stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„(1) Tijekom procesa proizvodnje i remonta zbog utvrđivanja sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO namijenjen za potrebe Oružanih snaga, ministar nadležan za poslove obrane ovlašten je proizvođačima uputiti i osobe koje nisu na službi u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama.
(2) Proizvođači NVO-a obvezni su omogućiti pristup procesu proizvodnje, tehničko-tehnološkoj dokumentaciji te osigurati uvjete za provedbu procesa kontrole kvalitete.“.
Članak 17.
Članak 27. mijenja se i glasi:
„(1) Postupak osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete NVO-a provodi se u skladu sa STANAG normom 4107 s pripadajućim publikacijama koji je usvojen kao hrvatska vojna norma.
(2) Osiguranje kvalitete i kontrola kvalitete s ugovornim zahtjevima za NVO obavlja se na temelju propisa o kakvoći proizvoda kojim se utvrđuju:
tehnički podaci o sredstvima ili sustavima NVO-a
sadržaj sredstava ili sustava NVO-a
pripadajuće tehničke dokumentacije
zahtjevi kakvoće sredstava ili sustava NVO-a
metode ispitivanja i provjere propisanih značajki kakvoće
kriteriji za utvrđivanje i ocjenu kakvoće sredstava ili sustava NVO-a.
(3) Odredbe stavaka 1. i 2. ovoga članka provode se za potrebe Oružanih snaga ili na zahtjev kupca u skladu s odredbama ovoga Zakona i ugovora sklopljenih između proizvođača i kupca.
(4) Pravilnik o utvrđivanju kvalitete i kontrole kvalitete za NVO donosi ministar nadležan za poslove obrane.“.
Članak 18.
Iza članka 27. dodaju se članci 27.a i 27.b i naslov iznad članka 27.a koji glase:
„Glava VI. a KODIFIKACIJA NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Članak 27.a
Postupak kodifikacije koji se odnosi na kodifikacijsku klauzulu NVO-a provodi se u skladu sa STANAG normom 4177, koji je usvojen kao hrvatska vojna norma.
Članak 27.b
(1) Postupak kodifikacije koji se odnosi na identifikaciju i kodifikaciju prema NATO sustavu kodifikacije NVO-a provodi se u skladu sa STANAG normama 3150 i 3151, koje su usvojene kao hrvatske vojne norme.
(2) Pravilnik o kodifikaciji koji se odnosi na identifikaciju i kodifikaciju prema NATO sustavu kodifikacije te na implementaciju kodifikacijske klauzule NVO-a donosi ministar nadležan za poslove obrane.“.
Članak 19.
U članku 33. stavku 4. riječi: „u roku od 90 dana“ zamjenjuje se riječima: „u roku od 60 dana“.
Članak 20.
U članku 39. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 kuna do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako protivno odredbama ovoga Zakona:
ako pokrene proizvodnju NVO-a suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 3. stavak 1.)
ako pokrene proizvodnju NVO-a za potrebe izvoza suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 5. stavak 1.)
ako proizvodi NVO suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 6.)
ako obavlja poslove remonta NVO-a suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 9.)
ne provodi mjere osiguranja i zaštite proizvodnje, prometa i remonta NVO-a (članak 23. stavak 2.)
učini dostupnim neovlaštenim osobama tajne podatke obrane na području proizvodnje i prometa NVO-a (članak 24.)
ako promijeni djelatnost bez suglasnosti Ministarstva obrane (članak 31. stavak 2.)
objavi povjerljivi izum suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 40. stavak 1.).“.
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 kuna do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba – obrtnik ako protivno odredbama ovoga Zakona:
ako pokrene proizvodnju NVO-a suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 3. stavak 1.)
ako pokrene proizvodnju NVO-a za potrebe izvoza suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 5. stavak 1.)
ako proizvodi NVO suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 6.)
ako obavlja poslove remonta NVO-a suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 9.)
ne provodi mjere osiguranja i zaštite proizvodnje, prometa i remonta NVO-a (članak 23. stavak 2.)
učini dostupnim neovlaštenim osobama tajne podatke obrane na području proizvodnje i prometa NVO-a (članak 24.)
ako promijeni djelatnost bez suglasnosti Ministarstva obrane (članak 31. stavak 2.)
objavi povjerljivi izum suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 40. stavak 1.).“.
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Članak 21.
U članku 40. podstavak 1. briše se. Dosadašnji podstavci 2. i 3. postaju podstavci 1. i 2.
Članak 22.
U članku 41. stavak 1. briše se. Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 1.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Naputak o načinu i uvjetima primjene „offset programa“ (Narodne novine, br. 78/16).
Članak 24.
Ugovori o nabavi naoružanja i vojne opreme (NVO) s inozemnim dobavljačem sklopljeni u skladu s člankom 21. Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) ostaju na snazi dok se obveze iz tih ugovora ne ispune.
Članak 25.
(1) Podzakonski propisi na temelju ovlasti iz članaka 14., 17. i 18. ovoga Zakona donijet će se u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Provedbeni propisi koji su doneseni na temelju ovlasti iz Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona. Članak 26.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1. Dodana je u točki 2. riječ „pojedinačnu“, kako bi se u proizvodnju naoružanja i vojne opreme uvela mogućnost proizvodnje samo pojedinačnih primjeraka roba, dok su točke 4. i 9. brisane iz razloga koji su navedeni u nenormativnom dijelu ovoga Zakona.
Uz članak 2. Navedeno se propisuje kako bi se izbjegle mjere dvostrukog nadzora te administrativnog opterećenja gospodarskih subjekata, s obzirom na mjere nadzora koje su propisane Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja. Navedeno predstavlja i usklađivanja sa zakonima koji uređuje navedeno područje.
Uz članak 3. Briše se navedena odredba kako bi se gospodarskim i drugim subjektima koji se bave proizvodnjom naoružanja i vojne opreme dala sloboda u planiranju, projektiranju i provođenju proizvodnih procesa te kako im se ne bi nametali dugoročni planovi proizvodnje i time ograničavala mogućnost stvaranja dodatne vrijednosti konačnog proizvoda i konkurentnosti na tržištu. Propisuje se da se proizvodnja naoružanja i vojne opreme obavlja na temelju ugovora proizvođača i kupca.
Uz članak 4. Definiraju se pravne i fizičke osobe-obrtnici u smislu ove odredbe Zakona. U članku 6. stavak 2. Zakona mijenja se u skladu s obrazloženjem izmjena iz članka 3. ovoga Zakona te s obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja. U članku 6. stavak 3. briše se kako bi se spriječilo udvostručavanje kriterija koje gospodarski subjekti i druge pravne osobe već moraju ispunjavati u proizvodnji naoružanja i vojne opreme prema Zakonu o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 5. Članak 7. Zakona briše se kako bi se subjektima obrambene industrije omogućilo, ako žele, da se jasno na domaćem i stranom tržištu identificiraju kao proizvođači naoružanja i vojne opreme.
Uz članak 6. Članak 8. Zakona mijenja se s obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 7. Članak 9. Zakona mijenja se obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 8. Naslov iznad članka 10. Zakona briše se iz razloga brisanja članaka 10., 11., 12., 13. i 14. Zakona. Navedene odredbe brišu se kako bi se spriječilo udvostručavanje kriterija koje gospodarski subjekti i druge pravne osobe već moraju ispunjavati u proizvodnji naoružanja i vojne opreme prema Zakonu o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 9. Članak 15. Zakona mijenja se obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 10. Članak 16. Zakona mijenja se obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 11. Članak 17. Zakona mijenja se u skladu s odredbama Zakona o nadzoru prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava.
Uz članak 12. Članak 21. Zakona briše se sukladno odredbama Direktive 2009/81/EZ Europskog Parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009.
Uz članak 13. Propisuje se da se osiguranje, zaštita i razvoj proizvodnje, prometa i remonta NVO-a provodi u skladu s odredbama ovoga Zakona, drugih zakona i međunarodnih ugovora.
Uz članak 14. Propisuje se da će opće i posebne mjere koje čine cjelovit sustav osiguranja i zaštite propisati ministar nadležan za poslove obrane, u dijelu koji se odnosi na Oružane snage Republike Hrvatske.
Uz članak 15. Propisuje se da su proizvođači obvezni organizirati osiguranje kapaciteta od pristupa neovlaštenih osoba odgovarajućom fizičko-tehničkom zaštitom tijekom radnog procesa povezanoga s proizvodnjom, remontom i prometom naoružanja i vojne opreme u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.
Uz članak 16. Naslov glave VI. Zakona mijenja se u cilju preciznijeg definiranja odredbi te glave. Članak 26. Zakona mijenja se kako bi se precizno definirao okvir osiguranja i kontrole kvalitete proizvodnje naoružanja i vojne opreme, a kako bi se zadale jasne smjernice nastanka novih proizvoda obrambene industrije Republike Hrvatske na najvišoj razini kvalitete koja može konkurirati na tržištu uz stručni nadzor Ministarstva obrane i drugih akreditiranih pravnih osoba.
Uz članak 17. Članak 27. Zakona mijenja se radi jasnog definiranja okvira osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete naoružanja i vojne opreme u cilju usklađivanja s normom kvalitete NATO STANAG 4107, koji je usvojen kao hrvatska vojna norma (HRVN) te kako bi se osiguralo donošenje pravilnika o utvrđivanju kvalitete i kontrole kvalitete od ministra obrane.
Uz članak 18. Uvodi se Glava VI. i članci 27a. i 27b. kojima se propisuje postupak kodifikacije naoružanja i vojne opreme sukladno normama NATO STANAG 3150, 3151 i 4177, koje su usvojene kao hrvatske vojne norme (HRVN).
Uz članak 19. U članku 33. stavku 4. Zakona propisuje se skraćivanja roka s dosadašnjih 90 dana na 60 dana, odlučuje se o tome je li povjerljivi izum od interesa za poslove obrane, čime se rasterećuje znanstveno-istraživačka zajednica i ubrzava proces kreiranja novih i inovativnih proizvoda za potrebe obrane i tržišta.
Uz članak 20. Usklađuju se i na drugačiji način propisuju kaznene odredbe.
Uz članak 21. Usklađuju se odredbe Zakona vezano uz donošenje provedbenih propisa s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 22. Usklađuju se odredbe Zakona vezano uz donošenje provedbenih propisa s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 23. Propisuje se da danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Naputak o načinu i uvjetima primjene „offset programa“ (Narodne novine, br. 78/16).
Uz članak 24. Propisuje se da ugovori o nabavi naoružanja i vojne opreme s inozemnim dobavljačem sklopljeni u skladu s člankom 21. Zakonu o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) ostaju na snazi dok se obveze iz tih ugovora ne ispune.
Uz članak 25. Propisuje se da će se podzakonski propisi na temelju ovlasti iz navedenih odredbi ovoga Zakona donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona. Provedbeni propisi koji su doneseni na temelju ovlasti iz Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 26. Propisuje se da ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
TEKST ODREDBI ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
Članak 2.
Ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, pojedini izrazi upotrijebljeni u ovom Zakonu imaju sljedeća značenja:
»Naoružanje i vojna oprema« su oružana, ubojna i tehnička sredstva te sredstva i sustavi namijenjeni za opremanje, uporabu, rukovanje, čuvanje, skladištenje, održavanje i nadzor oružanih, ubojnih i tehničkih sredstava (u daljnjem tekstu: NVO).
»Proizvodnja NVO« je djelatnost koja obuhvaća dizajniranje novih sredstava i sustava NVO-a, razvoj prototipova, projektiranje - konstruiranje, maloserijsku i serijsku proizvodnju NVO-a, razvoj novih tehnologija u mirnodopskim uvjetima te pripremu za proizvodnju NVO u ratu i u slučaju neposredne ugroženosti neovisnosti i jedinstvenosti Republike Hrvatske.
»Remont NVO« su radovi koji se provode na sredstvima NVO-a radi održavanja i postizanja tehničke i funkcionalne ispravnosti sredstava NVO-a.
»Hladni pogon« je novčana naknada koju Vlada Republike Hrvatske isplaćuje proizvođaču NVO-a za održavanje spremnosti kapaciteta za proizvodnju NVO-a, u vrijeme kada isti nisu u funkciji, a od posebne su važnosti za obranu Republike Hrvatske.
»Usluge« su sve djelatnosti (stručne, obrtničke i druge) koje se u procesu proizvodnje, remonta i prometa NVO-a pružaju u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi.
»Kapaciteti za proizvodnju i remont NVO« su objekti i proizvodni potencijali posebno važni za obranu Republike Hrvatske na koje se primjenjuju posebna pravila postupanja i raspolaganja u miru, ratu i u slučaju neposredne ugroženosti neovisnosti i jedinstvenosti Republike Hrvatske.
»Objekti i proizvodni potencijali posebno važni za obranu« su objekti znanstvenoistraživačkih institucija koje su uključene u razvoj NVO-a, građevine u kojima se obavlja proizvodnja, održavanje, smještaj i čuvanje NVO-a, prateća infrastruktura, proizvodna postrojenja i druga sredstva koja su u sklopu tehnološkog procesa proizvodnje NVO-a.
»Osiguranje i zaštita proizvodnje i prometa NVO« je cjelovit sustav sigurnosno – zaštitnih mjera, normi i sredstava kojim se onemogućava uništenje ili oštećenje kapaciteta, ugrožavanje sigurnosti ljudi i imovine ili otuđenje proizvodnje NVO-a, otkrivanje tajnih podataka o proizvodnji i prometu NVO-a te uvjetuje primjenu posebnih mjera zaštite na radu pri rukovanju opasnim tvarima
»Offset program« je program kojim se definiraju obveze stranog dobavljača NVO-a kao kompenzacija za ugovor o nabavi NVO-a za potrebe Ministarstva obrane
»Pričuva materijalnih sredstava« su strojevi, alati, sirovine, repromaterijal, sklopovi i podsklopovi potrebni za organiziranje proizvodnje i remonta NVO-a u ratu i u slučaju neposredne ugroženosti, neovisnosti i jedinstvenosti Republike Hrvatske.
Članak 3.
Ministarstvo obrane obavlja poslove nadzora proizvodnje NVO za potrebe izvoza. Troškove nadzora iz stavka 1. ovoga članka, snosi izvoznik. Poslove uvoza i izvoza NVO-a za potrebe Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Oružane snage) i Ministarstva unutarnjih poslova mogu obavljati Agencija Vlade Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Agencija) i druge pravne i fizičke osobe – obrtnici registrirani za obavljanje poslova uvoza i izvoza NVO-a, odnosno robe vojne namjene upisani u Očevidnik izvoznika i uvoznika robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava u skladu sa Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava. Poslove prodaje neperspektivnog NVO-a za potrebe Oružanih snaga i Ministarstva unutarnjih poslova, uz poslove navedene u stavku 3. ovoga članka, mogu obavljati Agencija i druge pravne i fizičke osobe – obrtnici registrirani za obavljanje poslova uvoza i izvoza NVO-a, odnosno robe vojne namjene upisani u Očevidnik izvoznika i uvoznika robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava u skladu sa Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava. Agenciju posebnim propisom osniva Vlada Republike Hrvatske.
Članak 5.
Proizvodnja NVO-a za potrebe Oružanih snaga temelji se na Dugoročnom planu razvoja Oružanih snaga koji donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske. Proizvodnja NVO-a za potrebe izvoza obavlja se na temelju ugovora proizvođača iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona i kupca, uz prethodnu suglasnost Agencije iz članka 3. ovoga Zakona. Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, za potrebe izvoza NVO-a, ugovor s proizvođačem može sklopiti i Agencija.
Članak 6.
NVO mogu proizvoditi:
pravne osobe (u daljnjem tekstu: proizvođači) koje su registrirane za proizvodnju posebne namjene i nalaze se na popisu odobrenih proizvođača NVO-a koji donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva obrane,
obrtnici (u daljnjem tekstu: proizvođači) koji proizvode NVO i nalaze se na popisu odobrenih proizvođača NVO-a koji donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva obrane.
Proizvođači proizvode NVO za potrebe Ministarstva obrane na temelju ugovora koji sklapaju s Ministarstvom obrane u skladu s usvojenim Dugoročnim planom razvoja Oružanih snaga, a za potrebe Ministarstva unutarnjih poslova na temelju ugovora koji sklapaju s ovim Ministarstvom. Vlada Republike Hrvatske odredit će posebnim propisom uvjete i kriterije koje moraju ispunjavati proizvođači.
Članak 7.
Tvrtka ili naziv proizvođača, odnosno podružnice proizvođača ne može sadržavati oznaku djelatnosti koja se odnosi na proizvodnju posebne namjene.
Članak 8.
Nositelji razvoja NVO-a, nositelji izrade prototipova ili prototipskih dijelova NVO-a te tehnološkog usvajanja proizvodnje i remonta NVO-a su proizvođači, znanstvenoistraživačke institucije te remontni kapaciteti Oružanih snaga i Ministarstva unutarnjih poslova. Ministar obrane, uz suglasnost ministra za unutarnje poslove, propisat će posebne uvjete za obavljanje poslova razvoja NVO-a koje moraju ispunjavati proizvođači i znanstvenoistraživačke institucije iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 9.
Remont NVO-a mogu obavljati proizvođači, pravne osobe registrirane za obavljanje remonta NVO-a na temelju suglasnosti Ministarstva obrane te Oružane snage i Ministarstvo unutarnjih poslova u svojim remontnim kapacitetima.
Glava III. KRITERIJI ZA ODREĐIVANJE I UPORABU KAPACITETA ZA PROIZVODNJU I REMONT NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Članak 10.
Izgradnja, rekonstrukcija ili modernizacija te uporaba kapaciteta za proizvodnju i remont NVO-a obavlja se u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona iz područja obrane, prostornog uređenja, zaštite okoliša, gradnje te Zakona o eksplozivnim tvarima.
Članak 11.
Kapaciteti za proizvodnju i remont NVO-a proizvođača iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona mogu se staviti u pravni promet (otuđenje, opterećenje, ovrha i sl.) te se nad pravnim subjektom može pokrenuti stečaj samo uz suglasnost Ministarstva obrane.
Članak 12.
Za vrijeme u kojem kapaciteti za proizvodnju i remont NVO-a, posebno važni za obranu Republike Hrvatske, nisu u funkciji, proizvođači koji su registrirani za proizvodnju i remont NVO-a mogu ostvarivati pravo na novčanu naknadu za hladni pogon. Specificirani zahtjev za novčanu naknadu proizvođači upućuju Ministarstvu obrane najkasnije do 1. rujna tekuće godine za sljedeću proračunsku godinu. Sredstva za hladni pogon iz stavka 1. ovoga članka mogu se ostvariti samo za kapacitete za proizvodnju i remont koji su posebno važni za obranu Republike Hrvatske. Vlada Republike Hrvatske posebnim propisom određuje osnovne kriterije koje proizvođači moraju ispunjavati kako bi ostvarili pravo na novčanu naknadu iz stavka 1. ovoga članka. Na zahtjev proizvođača iz stavka 1. ovoga članka, Ministarstvo obrane u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova i ministarstvom nadležnim za gospodarstvo, utvrđuje opravdanost svakoga pojedinačnog zahtjeva te opravdane zahtjeve upućuje Vladi Republike Hrvatske. Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva obrane donosi odluku o visini i broju novčanih naknada u skladu s osiguranim sredstvima u državnom proračunu Republike Hrvatske. Odredbe ovoga članka primjenjuju se i na znanstvenoistraživačke institucije važne za razvoj NVO-a.
Članak 13.
Evidenciju objekata i proizvodnih potencijala posebno važnih za obranu vodi Ministarstvo obrane. Evidencija iz stavka 1. ovoga članka predstavlja vojnu tajnu i čuva se u skladu s propisima koji uređuju tajne podatke obrane te posebne i opće postupke za njihovo čuvanje.
Članak 14.
Inozemnim pravnim osobama sa sjedištem izvan Republike Hrvatske može se odobriti ulaganje kapitala i ostvarivanje gospodarskih interesa u području proizvodnje NVO-a. Ulaganje kapitala obavlja se na temelju investicijskih programa koje odobrava ministarstvo nadležno za gospodarstvo, uz prethodno pribavljeno mišljenje Ministarstva obrane, odnosno Ministarstva unutarnjih poslova. Evidenciju inozemnih ulagača vodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
Članak 15.
Promet NVO-a su poslovi trgovine i pružanje usluga u svezi s NVO-om. Poslovi trgovine odnose se na nabavu, prodaju, na nabavu radi prodaje. Poslovi pružanja usluga odnose se na prijevoz, smještaj, održavanje i čuvanje NVO-a.
Članak 16.
Promet NVO-a u zemlji mogu obavljati proizvođači u skladu s propisima o trgovini. Proizvođači minsko-eksplozivnih sredstava obavljaju promet ovim sredstvima u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona u skladu s međunarodnim normama i konvencijama. Proizvođači su obvezni voditi evidenciju o stavljanju u promet NVO-a te prilikom svakog stavljanja u promet NVO-a izvode iz evidencije dostavljati Ministarstvu obrane i Ministarstvu unutarnjih poslova.
Članak 17.
Ministarstvo obrane i Ministarstvo unutarnjih poslova vode evidenciju o izdanim dozvolama za izvoz i uvoz NVO-a namijenjenog Oružanim snagama, odnosno Ministarstvu unutarnjih poslova i najmanje jednom godišnje izvješćuju Vladu Republike Hrvatske o izvezenom i uvezenom NVO-u za prethodnu godinu.
Članak 21.
Ugovor o nabavi NVO-a s inozemnim dobavljačem, ovisno o vrijednosti NVO-a koja se nabavlja, može se sklopiti kao »offset program«. Ministar obrane i ministar gospodarstva donijet će naputak o načinu i uvjetima primjene »offset programa« pri sklapanju ugovora za nabavu NVO-a sa inozemnim dobavljačem
Članak 22.
Osiguranje, zaštita i razvoj proizvodnje, prometa i remonta NVO-a provodi se u skladu s ovim Zakonom, Zakonom o obrani, Zakonom o tajnosti podataka, Zakonom o eksplozivnim tvarima i drugim propisima koji uređuju zaštitu na radu, zaštitu okoliša i zaštitu pri rukovanju opasnim tvarima.
Članak 23.
Mjere osiguranja i zaštite iz članka 22. ovoga Zakona obvezni su provoditi proizvođači, znanstvenoistraživačke institucije, Oružane snage i Ministarstvo unutarnjih poslova u svojim remontnim kapacitetima te ostali sudionici u prometu NVO-a. Opće i posebne mjere koje čine cjelovit sustav osiguranja i zaštite iz stavka 1. ovoga članka propisat će ministar obrane. Nadzor nad primjenom mjera osiguranja i zaštite koje provode subjekti iz stavka 1. ovoga članka, obavljaju nadležne službe Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova.
Članak 25.
Proizvođači su obvezni organizirati osiguranje kapaciteta od pristupa neovlaštenih osoba odgovarajućom fizičko-tehničkom zaštitom u skladu sa Zakonom o zaštiti osoba i imovine.
Glava VI. UTVRĐIVANJE SUKLADNOSTI S PROPISANIM ZAHTJEVIMA ZA NAORUŽANJE I VOJNU OPREMU
Članak 26.
Utvrđivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO, u procesu proizvodnje i remonta, a prije stavljanja NVO-a u promet, provodit će Ministarstvo obrane, Ministarstvo unutarnjih poslova i pravne osobe koje je akreditiralo tijelo nadležno za akreditaciju. Tijekom procesa proizvodnje i remonta zbog utvrđivanja sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO, ministar obrane ovlašten je proizvođačima uputiti i osobe koje nisu na službi u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama. Proizvođači NVO obvezni su osigurati osobama iz stavka 1. i 2. ovoga članka uvjete za utvrđivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO.
Članak 27.
Utvrđivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO obavlja se na temelju propisa o kakvoći proizvoda kojim se utvrđuju:
tehnički podaci o sredstvima ili sustavima NVO-a,
sadržaj sredstava ili sustava NVO-a,
pripadajuća tehnička dokumentacija,
zahtjevi kakvoće sredstava ili sustava NVO-a,
metode ispitivanja i provjere propisanih značajki kakvoće,
kriteriji za utvrđivanje i ocjenu kakvoće sredstava ili sustava NVO-a.
Pravilnik o utvrđivanju sukladnosti i kakvoći proizvoda za NVO donijet će ministar obrane. Pravilnik o utvrđivanju sukladnosti i kakvoći proizvoda za NVO za potrebe Ministarstva unutarnjih poslova donijet će ministar unutarnjih poslova.
Glava VIII. PATENTI
Članak 33.
Prijave za priznanje patenata za izume koji su od interesa za poslove obrane podnose se Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo (u daljnjem tekstu: Zavod) u skladu s propisima o patentima. Ako podnositelj prijave patenta u prijavi naznači ili ako Zavod u postupku ispitivanja prijave patenata utvrdi da se radi o izumu od mogućeg interesa za poslove obrane, o tom će u pisanom obliku odmah, a svakako prije objave prijave patenta u službenom glasilu Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo, izvijestiti Ministarstvo obrane i dostaviti presliku sadržaja podnesene prijave patenta. Izumi iz stavka 2. ovoga članka smatraju se povjerljivima dok se ne utvrdi da ne postoji interes za poslove obrane. Prijava patenata za takve izume ne objavljuje se u službenom glasilu Zavoda i za njih Zavod osigurava tretman povjerljivog predmeta, u skladu sa svojim internim propisima. Ministarstvo obrane će najkasnije u roku od 90 dana od prijama obavijesti Zavoda pisanim putem izvijestiti Zavod o tome je li predmetni povjerljivi izum od interesa za poslove obrane. Ako Ministarstvo obrane dostavi obavijest Zavodu da se radi o povjerljivom izumu, Zavod donosi zaključak o ustupanju predmeta Ministarstvu obrane. Ako u roku iz stavka 4. ovoga članka Ministarstvo obrane ne izvijesti Zavod o postojanju interesa za predmetnu prijavu patenta, smatrat će se da izum nije od interesa za poslove obrane.
Članak 39.
Novčanom kaznom od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako protivno odredbama ovoga Zakona:
stavi u naziv oznaku djelatnosti posebne namjene (članak 7. stavak 1.),
ako suprotno odredbama ovoga Zakona gradi objekte za proizvodnju, održavanje, smještaj i čuvanje NVO-a (članak 10.),
stavi u pravni promet kapacitete za proizvodnju i remont NVO-a bez suglasnosti Ministarstva obrane (članak 11.),
brisano,
ne provodi mjere osiguranja i zaštite proizvodnje, prometa i remonta NVO-a (članak 23. stavak 2.),
učini dostupnim neovlaštenim osobama tajne podatke obrane na području proizvodnje i prometa NVO-a (članak 24.),
ako promijeni djelatnost bez suglasnosti Ministarstva obra ne (članak 28. stavak 2.),
objavi povjerljivi izum suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 37. stavak 1.).
U slučaju da se ponovi prekršaj iz stavka 1. ovoga članka, pravnoj osobi može se, uz novčanu kaznu, izreći i zaštitna mjera privremene zabrane obavljanja djelatnosti proizvodnje NVO-a u trajanju do jedne godine. Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
Članak 40.
Vlada Republike Hrvatske u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijet će propise o:
uvjetima i kriterijima koje moraju ispunjavati proizvođači NVO-a (čanak 6. stavak 3.),
osnivanju Agencije Vlade Republike Hrvatske za obavljanje poslova nadzora proizvodnje za potrebe izvoza, i izvoz NVO-a (članak 3. stavak 2.),
kriterijima za određivanje izuma povjerljivima i načinu priznavanja patenata za takve izume (članak 38.).
Članak 41.
Ovlašćuju se ministar obrane i ministar nadležan za gospodarstvo da u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donesu naputak za primjenu »offset programa« prilikom sklapanja ugovora o nabavi NVO-a s inozemnim dobavljačem. Ovlašćuje se ministar obrane da u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donese pravilnike o:
posebnim uvjetima za obavljanje poslova razvoja NVO-a (članak 8. stavak 2.),
općim i posebnim mjerama osiguranja i zaštite proizvod nje, prometa i remonta NVO-a (članak 23. stavak 2.),
utvrđivanju sukladnosti i kakvoći proizvoda NVO-a (članak 27.stavak 2.).
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Zagreb, kolovoz 2018.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska je uspostavila sustav upravljanja proizvodnjom, remontom i prometom naoružanja i vojne opreme donošenjem Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine br. 33/02, 173/03 i 146/08).
Provedbom Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme, stvorena je mogućnost za opći sustav upravljanja proizvodnjom, remontom i prometom naoružanja i vojne opreme, koji je bio neophodan za ispunjavanje potreba iz područja obrane.
U procesu pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, Zakon o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme usklađen je prema odredbama pravne stečevine Europske unije Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine br. 146/08).
Promjenom regulative na razini Europske unije u području naoružanja i vojne opreme nakon posljednjih izmjena i dopuna Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme do danas su:
Implementacijom pravne stečevine Europske unije u nacionalno zakonodavstvo došlo je do dupliciranja postupaka nadzora proizvodnje naoružanja i vojne opreme za potrebe izvoza na prvoj razini prilikom započinjanja proizvodnje i postupka izvoza naoružanja i vojne opreme.
Ulaskom Republike Hrvatske u Organizaciju Sjevernoatlantskog ugovora (NATO) 2009. godine u potpunosti je zaživjela primjena postupka kodifikacije naoružanja i vojne opreme u skladu sa STANAG normama 3150, 3151 i 4177 koji su usvojeni kao hrvatske vojne norma (HRVN) te su do sada bile primjenjivane isključivo na temelju internih akata Ministarstva obrane. Korištenje navedenih normi obvezno je za sve sudionike postupaka proizvodnje, remonta i prometa naoružanja i vojne opreme te je stoga nužna implementacija regulacije kodifikacije naoružanja i vojne opreme u zakonodavnom aktu, a u cilju vjerodostojne implementacije i na subjekte koji nisu obvezni slijediti odredbe akata donesenih na razini Ministarstva obrane. Na jednak način predlaže se regulirati osiguranje kvalitete i kontrola kvalitete naoružanja i vojne opreme u skladu sa STANAG normom 4107 s pripadajućim publikacijama koji je usvojen kao hrvatska vojna norma.
Odredbe u vezi hladnog pogona ukidaju se sukladno odredbama Direktive 2009/43/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 6. svibnja 2009., ali i suvremenog pristupa procesima, sposobnostima i dinamici opremanja Oružanih snaga Republike Hrvatske. Naime, hladi pogon u smislu ovoga Zakona je proces koji je u praksi, na tržištu, sukladno pravilima Europske unije o slobodnom tržištu, kao i realnim okvirima državnog proračuna Republike Hrvatske, bio neprovediv.
Izgradnja, rekonstrukcija ili modernizacija te uporaba kapaciteta za proizvodnju i remont naoružanja i vojne opreme predlaže se da se ubuduće ne regulira ovim Zakonom budući da je navedeno uređeno Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružjem (Narodne novine, br. 70/17).
Gospodarski subjekti, koji imaju vojne i civilne te proizvodne i remontne programe dvojne namjene, bit će oslobođeni od troškova provedbe mjera osiguranja i zaštite proizvodnje, remonta i prometa naoružanja i vojne opreme kada proizvodni i remontni programi naoružanja i vojne opreme nisu u uporabi.
Smanjuje se rok u kojem Ministarstvo obrane, s dosadašnjih 90 na 60 dana, odlučuje o tome je li povjerljivi izum od interesa za poslove obrane, čime se rasterećuje znanstveno-istraživačka zajednica i ubrzava proces kreiranja novih i inovativnih proizvoda za potrebe obrane i tržišta.
Navedene izmjene u zakonskoj regulativi pridonijet će smanjenju administrativnih
barijera gospodarskim subjektima i znanstveno-istraživačkim institucijama te pojednostavljivanju poslovanja vezanog za proizvodnju, remont i promet naoružanja i vojne opreme.
Cilj izmjena ovoga Zakona je i uvođenje najviših standarda u proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme kroz jasno definiran i općenito primjenjiv sustav kodifikacije te osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete naoružanja i vojne opreme.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 1.
U Zakonu o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) u članku 2. točki 2. iza riječi: „projektiranje-konstruiranje,“ dodaje se riječ „pojedinačnu“.
Točke 4. i 9. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 2.
U članku 3. stavci 1. i 2. brišu se.
U dosadašnjem stavku 3. koji postaje stavak 1. riječi: „Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“ zamjenjuju se riječima: „zakonom kojim se uređuje nadzor prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“.
U dosadašnjem stavku 4. koji postaje stavak 2. riječi: „Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“ zamjenjuju se riječima: „zakonom kojim se uređuje nadzor prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava“.
Dosadašnji stavak 5. postaje stavak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 3.
U članku 5. stavak 1. briše se.
Dosadašnji stavak 2. koji postaje stavak 1. mijenja i glasi:
„(1) Proizvodnja NVO-a za potrebe izvoza obavlja se na temelju ugovora proizvođača iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona i kupca.“.
U dosadašnjem stavku 3. koji postaje stavak 2. iza riječi: „Agencija“ dodaju se riječi: „iz članka 3. stavka 3. ovoga Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 4.
U članku 6. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„ (1) NVO mogu proizvoditi:
(2) Proizvođači proizvode NVO za potrebe ministarstva nadležnoga za poslove obrane na temelju ugovora koji sklapaju s ministarstvom nadležnim za poslove obrane.“.
Stavak 3. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 5.
Članak 7. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 6.
Članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Nositelji razvoja NVO-a, nositelji izrade prototipova ili prototipskih dijelova NVO-a te tehnološkog usvajanja proizvodnje i remonta NVO-a su proizvođači, znanstvenoistraživačke institucije koje imaju odobrenje za istraživanje i/ili razvoj prema ovom Zakonu i drugim zakonima te remontni kapaciteti Oružanih snaga“.
„(2) Ministar nadležan za poslove obrane propisat će posebne uvjete za obavljanje poslova razvoja NVO-a koje moraju ispunjavati proizvođači i znanstvenoistraživačke institucije iz stavka 1. ovoga članka, ako drugim propisima nije drugačije propisano.“
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 7.
U članku 9. iza riječi: „u svojim remontnim kapacitetima“ dodaju se riječi: „odnosno pravne osobe i obrti koji imaju odobrenje ministarstva nadležnoga za unutarnje poslove u skladu s posebnim zakonom“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 8.
Naslov iznad članka 10. i članci 10., 11., 12., 13. i 14. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 9.
U članku 15. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Poslovi trgovine odnosno poslovi pružanja usluga iz stavka 1. ovoga članka propisani su zakonom kojim se uređuje nadzor prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava te zakonom kojim se uređuje područje vezano za eksplozivne tvari te proizvodnju i promet oružja.“
Stavak 3. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 10.
Članak 16. mijenja se i glasi:
„Promet NVO-a u zemlji mogu obavljati pravne osobe i obrtnici u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 11.
Članak 17. mijenja se i glasi:
„Ministarstvo nadležno za poslove obrane vodi evidenciju o izdanim dozvolama za izvoz i uvoz NVO-a namijenjenoga Oružanim snagama.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 12.
Članak 21. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 13.
Članak 22. mijenja se i glasi:
„Osiguranje, zaštita i razvoj proizvodnje, prometa i remonta NVO-a provodi se u skladu s odredbama ovoga Zakona, drugih zakona i međunarodnih ugovora.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 14.
U članku 23. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Opće i posebne mjere koje čine cjelovit sustav osiguranja i zaštite iz stavka 1. ovoga članka propisat će ministar nadležan za poslove obrane, u dijelu koji se odnosi na Oružane snage.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 15.
Članak 25. mijenja se i glasi:
„Proizvođači su obvezni organizirati osiguranje kapaciteta od pristupa neovlaštenih osoba odgovarajućom fizičko-tehničkom zaštitom tijekom radnog procesa povezanoga s proizvodnjom, remontom i prometom NVO-a u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 16.
Naslov iznad članka 26. mijenja se i glasi:
„Glava VI. OSIGURANJE KVALITETE I KONTROLA KVALITETE NAORUŽANJA I VOJNE OPREME“.
U članku 26. stavak 1. briše se.
Dosadašnji stavci 2. i 3. koji postaju stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„(1) Tijekom procesa proizvodnje i remonta zbog utvrđivanja sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO namijenjen za potrebe Oružanih snaga, ministar nadležan za poslove obrane ovlašten je proizvođačima uputiti i osobe koje nisu na službi u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama.
(2) Proizvođači NVO-a obvezni su omogućiti pristup procesu proizvodnje, tehničko-tehnološkoj dokumentaciji te osigurati uvjete za provedbu procesa kontrole kvalitete.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 17.
Članak 27. mijenja se i glasi:
„(1) Postupak osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete NVO-a provodi se u skladu sa STANAG normom 4107 s pripadajućim publikacijama koji je usvojen kao hrvatska vojna norma.
(2) Osiguranje kvalitete i kontrola kvalitete s ugovornim zahtjevima za NVO obavlja se na temelju propisa o kakvoći proizvoda kojim se utvrđuju:
(3) Odredbe stavaka 1. i 2. ovoga članka provode se za potrebe Oružanih snaga ili na zahtjev kupca u skladu s odredbama ovoga Zakona i ugovora sklopljenih između proizvođača i kupca.
(4) Pravilnik o utvrđivanju kvalitete i kontrole kvalitete za NVO donosi ministar nadležan za poslove obrane.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 18.
Iza članka 27. dodaju se članci 27.a i 27.b i naslov iznad članka 27.a koji glase:
„Glava VI. a KODIFIKACIJA NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 27.a
Postupak kodifikacije koji se odnosi na kodifikacijsku klauzulu NVO-a provodi se u skladu sa STANAG normom 4177, koji je usvojen kao hrvatska vojna norma.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 27.b
(1) Postupak kodifikacije koji se odnosi na identifikaciju i kodifikaciju prema NATO sustavu kodifikacije NVO-a provodi se u skladu sa STANAG normama 3150 i 3151, koje su usvojene kao hrvatske vojne norme.
(2) Pravilnik o kodifikaciji koji se odnosi na identifikaciju i kodifikaciju prema NATO sustavu kodifikacije te na implementaciju kodifikacijske klauzule NVO-a donosi ministar nadležan za poslove obrane.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 19.
U članku 33. stavku 4. riječi: „u roku od 90 dana“ zamjenjuje se riječima: „u roku od 60 dana“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 20.
U članku 39. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom od 20.000,00 kuna do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako protivno odredbama ovoga Zakona:
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 kuna do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba – obrtnik ako protivno odredbama ovoga Zakona:
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 21.
U članku 40. podstavak 1. briše se.
Dosadašnji podstavci 2. i 3. postaju podstavci 1. i 2.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 22.
U članku 41. stavak 1. briše se.
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 1.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Naputak o načinu i uvjetima primjene „offset programa“ (Narodne novine, br. 78/16).
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 24.
Ugovori o nabavi naoružanja i vojne opreme (NVO) s inozemnim dobavljačem sklopljeni u skladu s člankom 21. Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) ostaju na snazi dok se obveze iz tih ugovora ne ispune.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 25.
(1) Podzakonski propisi na temelju ovlasti iz članaka 14., 17. i 18. ovoga Zakona donijet će se u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Provedbeni propisi koji su doneseni na temelju ovlasti iz Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 26.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1. Dodana je u točki 2. riječ „pojedinačnu“, kako bi se u proizvodnju naoružanja i vojne opreme uvela mogućnost proizvodnje samo pojedinačnih primjeraka roba, dok su točke 4. i 9. brisane iz razloga koji su navedeni u nenormativnom dijelu ovoga Zakona.
Uz članak 2. Navedeno se propisuje kako bi se izbjegle mjere dvostrukog nadzora te administrativnog opterećenja gospodarskih subjekata, s obzirom na mjere nadzora koje su propisane Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja. Navedeno predstavlja i usklađivanja sa zakonima koji uređuje navedeno područje.
Uz članak 3. Briše se navedena odredba kako bi se gospodarskim i drugim subjektima koji se bave proizvodnjom naoružanja i vojne opreme dala sloboda u planiranju, projektiranju i provođenju proizvodnih procesa te kako im se ne bi nametali dugoročni planovi proizvodnje i time ograničavala mogućnost stvaranja dodatne vrijednosti konačnog proizvoda i konkurentnosti na tržištu. Propisuje se da se proizvodnja naoružanja i vojne opreme obavlja na temelju ugovora proizvođača i kupca.
Uz članak 4. Definiraju se pravne i fizičke osobe-obrtnici u smislu ove odredbe Zakona. U članku 6. stavak 2. Zakona mijenja se u skladu s obrazloženjem izmjena iz članka 3. ovoga Zakona te s obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja. U članku 6. stavak 3. briše se kako bi se spriječilo udvostručavanje kriterija koje gospodarski subjekti i druge pravne osobe već moraju ispunjavati u proizvodnji naoružanja i vojne opreme prema Zakonu o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 5. Članak 7. Zakona briše se kako bi se subjektima obrambene industrije omogućilo, ako žele, da se jasno na domaćem i stranom tržištu identificiraju kao proizvođači naoružanja i vojne opreme.
Uz članak 6. Članak 8. Zakona mijenja se s obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 7. Članak 9. Zakona mijenja se obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 8. Naslov iznad članka 10. Zakona briše se iz razloga brisanja članaka 10., 11., 12., 13. i 14. Zakona. Navedene odredbe brišu se kako bi se spriječilo udvostručavanje kriterija koje gospodarski subjekti i druge pravne osobe već moraju ispunjavati u proizvodnji naoružanja i vojne opreme prema Zakonu o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 9. Članak 15. Zakona mijenja se obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 10. Članak 16. Zakona mijenja se obzirom na odredbe Zakonom o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja.
Uz članak 11. Članak 17. Zakona mijenja se u skladu s odredbama Zakona o nadzoru prometa robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava.
Uz članak 12. Članak 21. Zakona briše se sukladno odredbama Direktive 2009/81/EZ Europskog Parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009.
Uz članak 13. Propisuje se da se osiguranje, zaštita i razvoj proizvodnje, prometa i remonta NVO-a provodi u skladu s odredbama ovoga Zakona, drugih zakona i međunarodnih ugovora.
Uz članak 14. Propisuje se da će opće i posebne mjere koje čine cjelovit sustav osiguranja i zaštite propisati ministar nadležan za poslove obrane, u dijelu koji se odnosi na Oružane snage Republike Hrvatske.
Uz članak 15. Propisuje se da su proizvođači obvezni organizirati osiguranje kapaciteta od pristupa neovlaštenih osoba odgovarajućom fizičko-tehničkom zaštitom tijekom radnog procesa povezanoga s proizvodnjom, remontom i prometom naoružanja i vojne opreme u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona.
Uz članak 16. Naslov glave VI. Zakona mijenja se u cilju preciznijeg definiranja odredbi te glave. Članak 26. Zakona mijenja se kako bi se precizno definirao okvir osiguranja i kontrole kvalitete proizvodnje naoružanja i vojne opreme, a kako bi se zadale jasne smjernice nastanka novih proizvoda obrambene industrije Republike Hrvatske na najvišoj razini kvalitete koja može konkurirati na tržištu uz stručni nadzor Ministarstva obrane i drugih akreditiranih pravnih osoba.
Uz članak 17. Članak 27. Zakona mijenja se radi jasnog definiranja okvira osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete naoružanja i vojne opreme u cilju usklađivanja s normom kvalitete NATO STANAG 4107, koji je usvojen kao hrvatska vojna norma (HRVN) te kako bi se osiguralo donošenje pravilnika o utvrđivanju kvalitete i kontrole kvalitete od ministra obrane.
Uz članak 18. Uvodi se Glava VI. i članci 27a. i 27b. kojima se propisuje postupak kodifikacije naoružanja i vojne opreme sukladno normama NATO STANAG 3150, 3151 i 4177, koje su usvojene kao hrvatske vojne norme (HRVN).
Uz članak 19. U članku 33. stavku 4. Zakona propisuje se skraćivanja roka s dosadašnjih 90 dana na 60 dana, odlučuje se o tome je li povjerljivi izum od interesa za poslove obrane, čime se rasterećuje znanstveno-istraživačka zajednica i ubrzava proces kreiranja novih i inovativnih proizvoda za potrebe obrane i tržišta.
Uz članak 20. Usklađuju se i na drugačiji način propisuju kaznene odredbe.
Uz članak 21. Usklađuju se odredbe Zakona vezano uz donošenje provedbenih propisa s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 22. Usklađuju se odredbe Zakona vezano uz donošenje provedbenih propisa s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 23. Propisuje se da danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Naputak o načinu i uvjetima primjene „offset programa“ (Narodne novine, br. 78/16).
Uz članak 24. Propisuje se da ugovori o nabavi naoružanja i vojne opreme s inozemnim dobavljačem sklopljeni u skladu s člankom 21. Zakonu o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) ostaju na snazi dok se obveze iz tih ugovora ne ispune.
Uz članak 25. Propisuje se da će se podzakonski propisi na temelju ovlasti iz navedenih odredbi ovoga Zakona donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona. Provedbeni propisi koji su doneseni na temelju ovlasti iz Zakona o proizvodnji, remontu i prometu naoružanja i vojne opreme (Narodne novine, br. 33/02, 173/03 i 146/08) uskladit će se s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 26. Propisuje se da ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
TEKST ODREDBI ZAKONA O PROIZVODNJI, REMONTU I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 2.
Ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, pojedini izrazi upotrijebljeni u ovom Zakonu imaju sljedeća značenja:
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 3.
Ministarstvo obrane obavlja poslove nadzora proizvodnje NVO za potrebe izvoza.
Troškove nadzora iz stavka 1. ovoga članka, snosi izvoznik.
Poslove uvoza i izvoza NVO-a za potrebe Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Oružane snage) i Ministarstva unutarnjih poslova mogu obavljati Agencija Vlade Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Agencija) i druge pravne i fizičke osobe – obrtnici registrirani za obavljanje poslova uvoza i izvoza NVO-a, odnosno robe vojne namjene upisani u Očevidnik izvoznika i uvoznika robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava u skladu sa Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava.
Poslove prodaje neperspektivnog NVO-a za potrebe Oružanih snaga i Ministarstva unutarnjih poslova, uz poslove navedene u stavku 3. ovoga članka, mogu obavljati Agencija i druge pravne i fizičke osobe – obrtnici registrirani za obavljanje poslova uvoza i izvoza NVO-a, odnosno robe vojne namjene upisani u Očevidnik izvoznika i uvoznika robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava u skladu sa Zakonom o izvozu i uvozu robe vojne namjene i nevojnih ubojnih sredstava.
Agenciju posebnim propisom osniva Vlada Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 5.
Proizvodnja NVO-a za potrebe Oružanih snaga temelji se na Dugoročnom planu razvoja Oružanih snaga koji donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
Proizvodnja NVO-a za potrebe izvoza obavlja se na temelju ugovora proizvođača iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona i kupca, uz prethodnu suglasnost Agencije iz članka 3. ovoga Zakona.
Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, za potrebe izvoza NVO-a, ugovor s proizvođačem može sklopiti i Agencija.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 6.
NVO mogu proizvoditi:
Proizvođači proizvode NVO za potrebe Ministarstva obrane na temelju ugovora koji sklapaju s Ministarstvom obrane u skladu s usvojenim Dugoročnim planom razvoja Oružanih snaga, a za potrebe Ministarstva unutarnjih poslova na temelju ugovora koji sklapaju s ovim Ministarstvom.
Vlada Republike Hrvatske odredit će posebnim propisom uvjete i kriterije koje moraju ispunjavati proizvođači.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 7.
Tvrtka ili naziv proizvođača, odnosno podružnice proizvođača ne može sadržavati oznaku djelatnosti koja se odnosi na proizvodnju posebne namjene.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 8.
Nositelji razvoja NVO-a, nositelji izrade prototipova ili prototipskih dijelova NVO-a te tehnološkog usvajanja proizvodnje i remonta NVO-a su proizvođači, znanstvenoistraživačke institucije te remontni kapaciteti Oružanih snaga i Ministarstva unutarnjih poslova.
Ministar obrane, uz suglasnost ministra za unutarnje poslove, propisat će posebne uvjete za obavljanje poslova razvoja NVO-a koje moraju ispunjavati proizvođači i znanstvenoistraživačke institucije iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 9.
Remont NVO-a mogu obavljati proizvođači, pravne osobe registrirane za obavljanje remonta NVO-a na temelju suglasnosti Ministarstva obrane te Oružane snage i Ministarstvo unutarnjih poslova u svojim remontnim kapacitetima.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Glava III. KRITERIJI ZA ODREĐIVANJE I UPORABU KAPACITETA ZA PROIZVODNJU I REMONT NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 10.
Izgradnja, rekonstrukcija ili modernizacija te uporaba kapaciteta za proizvodnju i remont NVO-a obavlja se u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona iz područja obrane, prostornog uređenja, zaštite okoliša, gradnje te Zakona o eksplozivnim tvarima.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 11.
Kapaciteti za proizvodnju i remont NVO-a proizvođača iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona mogu se staviti u pravni promet (otuđenje, opterećenje, ovrha i sl.) te se nad pravnim subjektom može pokrenuti stečaj samo uz suglasnost Ministarstva obrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 12.
Za vrijeme u kojem kapaciteti za proizvodnju i remont NVO-a, posebno važni za obranu Republike Hrvatske, nisu u funkciji, proizvođači koji su registrirani za proizvodnju i remont NVO-a mogu ostvarivati pravo na novčanu naknadu za hladni pogon. Specificirani zahtjev za novčanu naknadu proizvođači upućuju Ministarstvu obrane najkasnije do 1. rujna tekuće godine za sljedeću proračunsku godinu.
Sredstva za hladni pogon iz stavka 1. ovoga članka mogu se ostvariti samo za kapacitete za proizvodnju i remont koji su posebno važni za obranu Republike Hrvatske.
Vlada Republike Hrvatske posebnim propisom određuje osnovne kriterije koje proizvođači moraju ispunjavati kako bi ostvarili pravo na novčanu naknadu iz stavka 1. ovoga članka.
Na zahtjev proizvođača iz stavka 1. ovoga članka, Ministarstvo obrane u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova i ministarstvom nadležnim za gospodarstvo, utvrđuje opravdanost svakoga pojedinačnog zahtjeva te opravdane zahtjeve upućuje Vladi Republike Hrvatske.
Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva obrane donosi odluku o visini i broju novčanih naknada u skladu s osiguranim sredstvima u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Odredbe ovoga članka primjenjuju se i na znanstvenoistraživačke institucije važne za razvoj NVO-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 13.
Evidenciju objekata i proizvodnih potencijala posebno važnih za obranu vodi Ministarstvo obrane.
Evidencija iz stavka 1. ovoga članka predstavlja vojnu tajnu i čuva se u skladu s propisima koji uređuju tajne podatke obrane te posebne i opće postupke za njihovo čuvanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 14.
Inozemnim pravnim osobama sa sjedištem izvan Republike Hrvatske može se odobriti ulaganje kapitala i ostvarivanje gospodarskih interesa u području proizvodnje NVO-a.
Ulaganje kapitala obavlja se na temelju investicijskih programa koje odobrava ministarstvo nadležno za gospodarstvo, uz prethodno pribavljeno mišljenje Ministarstva obrane, odnosno Ministarstva unutarnjih poslova.
Evidenciju inozemnih ulagača vodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 15.
Promet NVO-a su poslovi trgovine i pružanje usluga u svezi s NVO-om.
Poslovi trgovine odnose se na nabavu, prodaju, na nabavu radi prodaje.
Poslovi pružanja usluga odnose se na prijevoz, smještaj, održavanje i čuvanje NVO-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 16.
Promet NVO-a u zemlji mogu obavljati proizvođači u skladu s propisima o trgovini.
Proizvođači minsko-eksplozivnih sredstava obavljaju promet ovim sredstvima u skladu s odredbama ovoga Zakona i drugih zakona u skladu s međunarodnim normama i konvencijama.
Proizvođači su obvezni voditi evidenciju o stavljanju u promet NVO-a te prilikom svakog stavljanja u promet NVO-a izvode iz evidencije dostavljati Ministarstvu obrane i Ministarstvu unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 17.
Ministarstvo obrane i Ministarstvo unutarnjih poslova vode evidenciju o izdanim dozvolama za izvoz i uvoz NVO-a namijenjenog Oružanim snagama, odnosno Ministarstvu unutarnjih poslova i najmanje jednom godišnje izvješćuju Vladu Republike Hrvatske o izvezenom i uvezenom NVO-u za prethodnu godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 21.
Ugovor o nabavi NVO-a s inozemnim dobavljačem, ovisno o vrijednosti NVO-a koja se nabavlja, može se sklopiti kao »offset program«.
Ministar obrane i ministar gospodarstva donijet će naputak o načinu i uvjetima primjene »offset programa« pri sklapanju ugovora za nabavu NVO-a sa inozemnim dobavljačem
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 22.
Osiguranje, zaštita i razvoj proizvodnje, prometa i remonta NVO-a provodi se u skladu s ovim Zakonom, Zakonom o obrani, Zakonom o tajnosti podataka, Zakonom o eksplozivnim tvarima i drugim propisima koji uređuju zaštitu na radu, zaštitu okoliša i zaštitu pri rukovanju opasnim tvarima.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 23.
Mjere osiguranja i zaštite iz članka 22. ovoga Zakona obvezni su provoditi proizvođači, znanstvenoistraživačke institucije, Oružane snage i Ministarstvo unutarnjih poslova u svojim remontnim kapacitetima te ostali sudionici u prometu NVO-a.
Opće i posebne mjere koje čine cjelovit sustav osiguranja i zaštite iz stavka 1. ovoga članka propisat će ministar obrane.
Nadzor nad primjenom mjera osiguranja i zaštite koje provode subjekti iz stavka 1. ovoga članka, obavljaju nadležne službe Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 25.
Proizvođači su obvezni organizirati osiguranje kapaciteta od pristupa neovlaštenih osoba odgovarajućom fizičko-tehničkom zaštitom u skladu sa Zakonom o zaštiti osoba i imovine.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Glava VI. UTVRĐIVANJE SUKLADNOSTI S PROPISANIM ZAHTJEVIMA ZA NAORUŽANJE I VOJNU OPREMU
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 26.
Utvrđivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO, u procesu proizvodnje i remonta, a prije stavljanja NVO-a u promet, provodit će Ministarstvo obrane, Ministarstvo unutarnjih poslova i pravne osobe koje je akreditiralo tijelo nadležno za akreditaciju.
Tijekom procesa proizvodnje i remonta zbog utvrđivanja sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO, ministar obrane ovlašten je proizvođačima uputiti i osobe koje nisu na službi u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama.
Proizvođači NVO obvezni su osigurati osobama iz stavka 1. i 2. ovoga članka uvjete za utvrđivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 27.
Utvrđivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima za NVO obavlja se na temelju propisa o kakvoći proizvoda kojim se utvrđuju:
Pravilnik o utvrđivanju sukladnosti i kakvoći proizvoda za NVO donijet će ministar obrane. Pravilnik o utvrđivanju sukladnosti i kakvoći proizvoda za NVO za potrebe Ministarstva unutarnjih poslova donijet će ministar unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Glava VIII. PATENTI
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 33.
Prijave za priznanje patenata za izume koji su od interesa za poslove obrane podnose se Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo (u daljnjem tekstu: Zavod) u skladu s propisima o patentima.
Ako podnositelj prijave patenta u prijavi naznači ili ako Zavod u postupku ispitivanja prijave patenata utvrdi da se radi o izumu od mogućeg interesa za poslove obrane, o tom će u pisanom obliku odmah, a svakako prije objave prijave patenta u službenom glasilu Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo, izvijestiti Ministarstvo obrane i dostaviti presliku sadržaja podnesene prijave patenta.
Izumi iz stavka 2. ovoga članka smatraju se povjerljivima dok se ne utvrdi da ne postoji interes za poslove obrane. Prijava patenata za takve izume ne objavljuje se u službenom glasilu Zavoda i za njih Zavod osigurava tretman povjerljivog predmeta, u skladu sa svojim internim propisima.
Ministarstvo obrane će najkasnije u roku od 90 dana od prijama obavijesti Zavoda pisanim putem izvijestiti Zavod o tome je li predmetni povjerljivi izum od interesa za poslove obrane.
Ako Ministarstvo obrane dostavi obavijest Zavodu da se radi o povjerljivom izumu, Zavod donosi zaključak o ustupanju predmeta Ministarstvu obrane.
Ako u roku iz stavka 4. ovoga članka Ministarstvo obrane ne izvijesti Zavod o postojanju interesa za predmetnu prijavu patenta, smatrat će se da izum nije od interesa za poslove obrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 39.
Novčanom kaznom od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako protivno odredbama ovoga Zakona:
U slučaju da se ponovi prekršaj iz stavka 1. ovoga članka, pravnoj osobi može se, uz novčanu kaznu, izreći i zaštitna mjera privremene zabrane obavljanja djelatnosti proizvodnje NVO-a u trajanju do jedne godine.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 40.
Vlada Republike Hrvatske u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijet će propise o:
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 41.
Ovlašćuju se ministar obrane i ministar nadležan za gospodarstvo da u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donesu naputak za primjenu »offset programa« prilikom sklapanja ugovora o nabavi NVO-a s inozemnim dobavljačem.
Ovlašćuje se ministar obrane da u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donese pravilnike o:
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane