PRIJELOG ZAKONA O FINANCIRANJU POLITIČKIH AKTIVNOSTI, IZBORNE PROMIDŽBE I RERERENDUMA
DIO PRVI
UVODNE ODREDBE
Predmet i područje primjene Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuje način financiranja političkih stranaka, zastupnika izabranih s neovisnih lista i zastupnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači ili udruge nacionalnih manjina (u daljnjem tekstu: nezavisni zastupnik), članova predstavničkih tijela jedinica samouprave izabranih s liste grupe birača (u daljnjem tekstu: nezavisni vijećnik), neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata, referendumskih aktivnosti, stjecanje i trošenje sredstava te nadzor i revizija.
(2) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na redovito godišnje financiranje političkih stranaka, nezavisnih zastupnikai nezavisnih vijećnika, te na financiranje izborne promidžbe političkih stranaka, neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata na izborima za Predsjednika Republike Hrvatske, za zastupnike u Hrvatski sabor, za članove za Europski parlament, za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i njihove zamjenike te za članove predstavničkih tijela jedinica samouprave.
(3) Financiranjem se, u smislu ovoga Zakona, smatra stjecanje financijskih sredstava te primanje usluga ili primanje proizvoda bez naplate, u svrhu potpore i promicanja političkog djelovanja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika, nezavisnih vijećnika, neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata te trošenje financijskih sredstava, odnosno korištenje proizvoda i usluga za političko djelovanje, u skladu s ovim Zakonom.
(4) Financiranjem se u smislu ovoga Zakona, smatra i stjecanje financijskih sredstava te pružanje usluga ili davanje proizvoda bez naplate, u svrhu potpore i promicanja referendumske aktivnosti te trošenje financijskih sredstava, odnosno korištenje proizvoda i usluga za referendumsku aktivnost, u skladu s ovim Zakonom.
Rodna neutralnost
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu i propisima koji se donose na temelju njega, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Značenje pojmova
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „nezavisni zastupnik“ znači zastupnik izabran s neovisne liste i zastupnik nacionalnih manjina izabran s liste koju su predložili birači ili udruge nacionalnih manjina;
2. „nezavisni vijećnik“ znači član predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave izabran s liste grupe birača.
3. „kandidati“ znači kandidati za predsjednika Republike Hrvatske, kandidati za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba i kandidati za zamjenike općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, (neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača), te kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina.
4. „izborna promidžba“ znači skup radnji koje poduzimaju sudionici izborne promidžbe, koje se odnose na vlastito javno predstavljanje te javno predstavljanje i obrazlaganje svojih izbornih programa, u svrhu uvjeravanja birača da glasuju za njih.
5. „vlastita sredstva“
- neovisne liste, odnosno liste grupe birača, znače osobna sredstva fizičkih osoba kandidata na neovisnoj listi, odnosno na listi grupe birača;
- kandidata za predsjednika Republike Hrvatske znače osobna sredstva fizičke osobe kandidata za Predsjednika Republike Hrvatske;
- kandidata za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina znače osobna sredstva fizičkih osoba-tih kandidata i osobna sredstva fizičkih osoba-zamjenika tih kandidata koji se kandidiraju zajedno s njima;
- kandidata za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i Gradonačelnika Grada Zagreba znače osobna sredstva fizičkih osoba-tih kandidata i osobna sredstva fizičkih osoba-zamjenika tih kandidata koji se kandidiraju zajedno s njima;
- kandidata za zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina znače osobna sredstva fizičkih osoba-tih kandidata;
-organizacijskog odbora za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog ili lokalnog referenduma, znače osobna sredstva fizičkih osoba članova organizacijskog odbora.
6. „jedinica samouprave“ znači jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
7. „članarina“ odnosno „članski doprinos“ znači redoviti novčani iznos što ga član političke stranke plaća političkoj stranci na način i pod uvjetima utvrđenima statutom ili drugim aktom političke stranke.
8. „dobrovoljni prilozi“ ili „donacije“ znače povremene ili redovite uplate kojima fizičke ili pravne osobe dobrovoljno daju novac, odnosno pružaju usluge ili daju proizvode bez naplate, političkoj stranci, nezavisnom zastupniku, nezavisnom vijećniku, neovisnoj listi, odnosno listi grupe birača i kandidatu, za njihov politički rad, odnosno za financiranje izborne promidžbe te organizacijskom odboru za financiranje referendumske aktivnosti.
9. „banka“ -bankom u smislu ovoga Zakona smatraju se banke koje posluju u Republici Hrvatskoj.
10. „referendumska aktivnost“ znači skup radnji koje poduzimaju članovi organizacijskog odbora za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog ili lokalnog referenduma, koje se odnose na javno predstavljanje i obrazlaganje referendumskog pitanja, u svrhu uvjeravanja birača da svojim potpisom podupru potrebu da se zatraži raspisivanje referenduma, te ako je referendum raspisan, da glasuju za njihov prijedlog.
11. „predstavnik Organizacijskog odbora“ znači član organizacijskog odbora za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog ili lokalnog referenduma, koji je ovlašten predstavljati Organizacijski odbor.
12. „informacijski sustav za nadzor financiranja“ znači računalni program putem kojega političke stranke, nezavisni zastupnici, nezavisni vijećnici, te osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, nositelji lista grupe birača i kandidati te predstavnik organizacijskog odbora dostavljaju nadležnim tijelima financijske izvještaje i druga propisana izvješća i podatke te putem kojeg se propisana izvješća objavljuju na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva.
13. „izabrani dužnosnici lokalne i područne (regionalne) samouprave, znače općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici i članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
14. „revizija“ u smislu ovoga Zakona znači reviziju financijskog poslovanja i financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i nezavisnih vijećnika.
15. „opće društvene potrebe“ u smislu ovoga Zakona znači kulturne, znanstvene, odgojno-obrazovne, zdravstvene, humanitarne, sportske, vjerske, ekološke i druge opće korisne svrhe za fizičke i pravne osobe.
DIO DRUGI FINANCIRANJE REDOVITIH POLITIČKIH AKTIVNOSTI TIJEKOM GODINE
Izvori sredstava za financiranje redovitih političkih aktivnosti tijekom godine
Članak 4.
(1) Političke stranke mogu radi ostvarivanja svojih političkih ciljeva stjecati prihode od imovine u svojem vlasništvu, članarine, odnosno članskog doprinosa, izdavačke djelatnosti, dobrovoljnih priloga (donacija), prodaje propagandnog materijala, organiziranja stranačkih manifestacija te iz drugih zakonom dopuštenih izvora.
(2) Prihode iz izvora utvrđenih stavkom 1. ovoga članka, osim prihoda iz članarine, odnosno članskog doprinosa i organiziranja stranačkih manifestacija, mogu stjecati i nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici.
(3) Političke stranke, nezavisni zastupnicii nezavisni vijećnici mogu se financirati iz sredstava državnog proračuna, kao i proračuna jedinica samouprave, na način i pod uvjetima utvrđenima ovim Zakonom.
(4) Financijska sredstva iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, politička stranka, odnosno nezavisni zastupnik i nezavisni vijećnik, može koristiti isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom rada i financijskim planom iz članka 50. ovoga Zakona.
(5) Zabranjuje se trošenje financijskih sredstava iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka za osobne potrebe.
POGLAVLJE I.
REDOVITO GODIŠNJE FINANCIRANJE IZ DRŽAVNOG RORAČUNA I PRORAČUNA JEDINICA SAMOUPRAVE
Osiguravanje sredstava za redovito godišnje financiranje u proračunu
Članak 5.
(1) Sredstva za redovito godišnje financiranje političkih stranaka i nezavisnih zastupnika osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske, u iznosu od 0,075% ostvarenih poreznih prihoda iz prethodno objavljenog godišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna.
(2) Sredstva za redovito godišnje financiranje političkih stranaka i nezavisnih vijećnika, iz proračuna jedinica samouprave, dužna je osigurati jedinica samouprave, u iznosu koji se određuje u proračunu jedinice samouprave za svaku godinu za koju se proračun donosi, time da visina sredstava po jednom članu predstavničkog tijela jedinice samouprave godišnje ne može bit određena u iznosu manjem od:
– 8.000,00 (osam tisuća) kuna u predstavničkom tijelu Grada Zagreba,
– 5.000,00 (pet tisuća) kuna u predstavničkom tijelu županije i velikog grada,
– 3.500,00 (tri tisuće i petsto) kuna u predstavničkom tijelu jedinice samouprave koja ima više od 10.000 tisuća stanovnika,
– 2.000,00 (dvije tisuće) kuna u predstavničkom tijelu jedinice samouprave koja ima od 3.001 do 10.000 tisuća stanovnika,
– 1.000,00 (tisuću tisuća) kuna u predstavničkom tijelu jedinice samouprave koja ima do 3.000 stanovnika.
Pravo na redovito godišnje financiranje iz proračuna
Članak 6.
(1) Pravo na redovito godišnje financiranje iz sredstava državnog proračuna imaju političke stranke koje su prema konačnim rezultatima izbora dobile zastupničko mjesto u Hrvatskome saboru i nezavisni zastupnici.
(2) Pravo na redovito godišnje financiranje iz sredstava proračuna jedinice samouprave imaju političke stranke koje su prema konačnim rezultatima izbora dobile mjesto člana u predstavničkom tijelu jedinice samouprave i nezavisni vijećnici.
Odricanje od prava na redovito godišnje financiranje iz proračuna
Članak 7.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici mogu se odreći prava na redovito godišnje financiranje iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave, pisanomizjavom, koja se dostavlja Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga saboru, odnosno predstavničkom tijelu jedinice samouprave te Državnom izbornom povjerenstvu i Državnom uredu za reviziju.
(2) Pisana izjava iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se Držanom izbornom povjerenstvu i Državnom uredu za reviziju unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik, koji je otvorio poseban račun za redovito godišnje financiranje, a koji ne ostvaruje prihode za redovito godišnje financiranje iz drugih Zakonom dopuštenih izvora, dužan je u roku od 60 dana od dana podnošenja izjave iz stavka 1. ovoga članka, zatvoriti poseban račun za redovito financiranje svoje djelatnosti te preostala sredstva, odnosno vrijednost imovine ili imovinu nabavljenu iz tih sredstava rasporediti na način propisan člankom 17. ovoga Zakona.
(4) Ako nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik iz stavka 1. ovoga članka ne ostvaruje prihode za redovito godišnje financiranje iz drugih Zakonom dopuštenih izvora, isto je dužan navesti u izjavi iz stavka 1. ovoga članka.
(5) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka nezavisni zastupnik odnosno nezavisni vijećnik nema pravo na financiranje iz proračuna do isteka proračunske godine u kojoj je izjavu podnio i za tu proračunsku godinu ne može je povući.
(6) U slučaju mirovanja mandata ili prestanka mandata prije isteka vremena na koje je izabran, izjava nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika iz stavka 1. ovoga članka ne obvezuje njegova zamjenika.
Raspoređivanja sredstava iz proračuna za redovito godišnje financiranje
Članak 8.
(1) Sredstva iz članka 5. ovoga Zakona raspoređuju se na način da se utvrdi jednaki iznos sredstava za svakog zastupnika u Hrvatskom saboru, odnosno za svakog člana u predstavničkom tijelu jedinice samouprave, tako da pojedinoj političkoj stranci koja je bila predlagatelj liste pripadaju sredstva razmjerna broju dobivenih zastupničkih mjesta, odnosno mjesta članova u predstavničkom tijelu jedinice samouprave, prema konačnim rezultatima izbora za zastupnike u Hrvatski sabor, odnosno za članove predstavničkog tijela jedinice samouprave.
(2) Eventualna promjena članstva u političkoj stranci zastupnika odnosno člana predstavničkog tijela koji je izabran na listi političke stranke, bilo prije ili nakon konačnih rezultata izbora, ne utječe na način raspoređivanja sredstava političkim strankama utvrđenom u stavku 1. ovoga članka.
(3) U slučaju udruživanja dviju ili više političkih stranaka, financijska sredstva koja se raspoređuju sukladno stavku 1. ovoga članka pripadaju političkoj stranci koja je pravni sljednik političkih stranaka koje su udruživanjem prestale postojati.
(4) Ako nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik, postane član političke strankekoja participira u Hrvatskome saboru, odnosno u predstavničkom tijelu jedinice samouprave, sredstva za redovito godišnje financiranje iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave pripadaju političkoj stranci čiji je on postao član i doznačuju se na račun te političke stranke u razdoblju do isteka njegova mandata, neovisno o eventualnom istupanju iz te stranke u navedenom razdoblju.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik dužan je, u roku od 60 dana od dana stupanja u članstvo političke stranke, zatvoriti poseban račun, a preostala sredstva s tog računa uplati na račun političke stranke čiji je postao član.
Naknada za podzastupljeni spol
Članak 9.
(1) Za svakoga zastupnika, odnosno člana predstavničkog tijela jedinice samouprave podzastupljenog spola, političkim strankama, nezavisnim zastupnicima, odnosno nezavisnim vijećnicima, pripada i pravo na naknadu u visini od 10% iznosa predviđenog po svakom zastupniku, odnosno članu predstavničkog tijela jedinice samouprave.
(2) Podzastupljenost spola u smislu stavka 1. ovoga članka postoji ako je zastupljenost jednog spola u Hrvatskome saboru, odnosno u predstavničkom tijelu jedinice samouprave niža od 40%.
Odluka o raspoređivanju sredstava iz proračuna i isplata sredstava
Članak 10.
(1) Odluku o raspoređivanju sredstava iz državnog proračuna prema članku 8. stavku 1. ovoga Zakona donosi Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora. Raspoređena sredstva doznačuju se na središnji račun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog zastupnika iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona, tromjesečno u jednakim iznosima, odnosno ako se početak ili završetak mandata ne poklapaju s početkom ili završetkom tromjesečja, u tom se tromjesečju isplaćuje iznos razmjeran broju dana trajanja mandata.
(2) Sredstva za redovito godišnje financiranje zastupnika nacionalnih manjina koje je kandidirala politička stranka, doznačuju se na središnji račun političke stranke.
(3) Odluku o raspoređivanju sredstava iz proračuna jedinice samouprave prema članku 8. stavku 1. ovoga Zakona donosi predstavničko tijelo jedinice samouprave. Raspoređena sredstva doznačuju se na žiroračun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog vijećnika iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona, tromjesečno u jednakim iznosima, odnosno ako se početak ili završetak mandata ne poklapaju s početkom ili završetkom tromjesečja, u tom se tromjesečju isplaćuje iznos razmjeran broju dana trajanja mandata.
(4) Ako nezavisni vijećnik u propisanom roku nije otvorio poseban račun za redovito godišnje financiranje ili nije dostavio pisanu obavijest s podacima o broju računa predstavničkom tijelu jedinice samouprave, sukladno članku 13. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona, jedinica samouprave nije mu dužna isplatiti sredstva za redovito godišnje financiranje za razdoblje u kojem poseban račun nije bio otvoren ili nije bila dostavljena pisana obavijest s podacima o broju računa predstavničkom tijelu.
Izvješće jedince samouprave o iznosu raspoređenih i isplaćenih sredstava
Članak 11.
(1) Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora, dužan je po završetku poslovne godine, a najkasnije do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu, objaviti na mrežnim stranicama Hrvatskoga sabora izvješće o iznosu raspoređenih i isplaćenih sredstava iz državnog proračuna, za redovito godišnje financiranje svake političke stranke zastupljene u Hrvatskome saboru i svakog nezavisnog zastupnika.
(2) Jedinice samouprave dužne su po završetku poslovne godine, a najkasnije do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu, objaviti na svojim mrežnim stranicama izvješće o iznosu raspoređenih i isplaćenih sredstava iz proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje svake političke stranke zastupljene u predstavničkom tijelu jedinice samouprave i svakog nezavisnog vijećnika.
(3) Izvješća iz stavaka 1.i 2. ovoga članka trebaju sadržavati sljedeće podatke:
- naziv političke stranke, odnosno ime i prezime nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika i naziv neovisne liste, odnosno liste grupe birača s koje je nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik izabran,
- ukupan iznos raspoređenih sredstava za svaku političku stranku, nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, prema odlukama o raspoređivanju sredstava za redovito godišnje financiranje iz članka 10. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona i
- ukupan iznos isplaćenih sredstava iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za svaku političku stranku, nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, za redovito godišnje financiranje.
POGLAVLJE II.
POSEBAN RAČUN ZA REDOVITO GODIŠNJE FINANCIRANJE NEZAVISNIH ZASTUPNIKA I NEZAVISNIH VIJEĆNIKA
Vrsta računa
Članak 12
Poseban račun za redovito godišnje financiranje nezavisnog zastupnika odnosno nezavisnog vijećnika je račun građana za posebne namjene (za redovito financiranje nezavisnih zastupnika, odnosno nezavisnih vijećnika) u izabranoj banci, koji se otvara na način i u postupku prema općim pravilima bankarskog poslovanja.
Otvaranje posebnog računa za redovito godišnje financiranje
Članak 13.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici dužni su najkasnije u roku od 60 dana od početka mandata otvoriti poseban račun za redovito godišnje financiranje svoje djelatnosti.
(2) Pisanu obavijest o otvaranju posebnog računa iz stavka 1. ovoga članka, s podacima o tom računu, nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici dužni su najkasnije u roku od 8 dana od dana njegova otvaranja, dostaviti Odboru za Ustava, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora, odnosno predstavničkom tijelu jedinice samouprave te Državnom izbornom povjerenstvu.
(3) Po primitku pisane obavijesti iz stavka 1. ovoga članka, Državno izborno povjerenstvo izdaje nezavisnim zastupnicima i nezavisnim vijećnicima lozinku za ulaz u informacijski sustav za nadzor financiranja.
(4) Poseban račun iz stavka 1. ovoga članka nisu dužni otvoriti nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici koji su se, sukladno članku 7. stavku 1. ovoga Zakona, odrekli prava na redovito godišnje financiranje iz proračuna te svoju političku aktivnost ne financiraju niti iz drugih zakonom dopuštenih izvora.
(5)Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici koji su nakon isteka mandata ponovno izabrani za nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, nisu dužni otvoriti novi poseban račun za redovito godišnje financiranje u novom mandatu, već u novom mandatu koriste isti poseban račun koji su koristili u prethodnom mandatu.
Uplata i korištenje sredstva s posebnog računa za redovito godišnje financiranje
Članak 14.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici dužni su sve transakcije koje se odnose na redovito godišnje financiranje njihove političke aktivnosti obavljati putem posebnog računa za redovito godišnje financiranje svoje djelatnosti.
(2) Na poseban račun za redovito godišnje financiranje primaju se uplate donacija za potporu političkog djelovanja nezavisnog zastupnika odnosno nezavisnog vijećnika tijekom godine (osim donacija za financiranje izborne promidžbe) i uplate sredstava iz proračuna za redovito godišnje financiranje te se na taj račun ne smiju ujedno primati i druge uplate koje vlasnik računa ostvaruje po drugim osnovama (npr. primici od samostalne djelatnosti ili nesamostalnog rada i dr.).
(3) Sredstva s posebnog računa za redovito godišnje financiranje mogu se koristiti isključivo u skladu s financijskim planom i programom rada te se ne mogu koristiti za otplatu osobnih dugovanja ili u druge privatne svrhe nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika.
(4) Sredstva s posebnog računa za redovito godišnje financiranje izuzeta su od ovrhe, osim ovrhe u svezi obveze iz obavljanja političke djelatnosti.
Ured nezavisnog zastupnika i nezavisnog vijećnika
Članak 15.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici mogu ustrojiti ured za obavljanje administrativnih i stručnih poslova.
(2) U odnosu na zaposlenike ureda iz stavka 1. ovoga članka nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici imaju prava i obveze poslodavaca.
Zatvaranje posebnog računa za redovito godišnje financiranje
Članak 16.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici koji nakon isteka mandata nisu ponovno izabrani za nezavisnog zastupnika, odnosno za nezavisnog vijećnika ili im mandat prestane prije isteka vremena na koji su izabrani, dužni su u roku od 90 dana, od dana konstituiranja novog saziva Hrvatskoga sabora, odnosno predstavničkog tijela jedinice samouprave, odnosno od prestanka mandata prije isteka vremena na koji su izabrani, zatvoriti poseban račun za redovito financiranje svoje djelatnosti.
(2) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici nisu dužni zatvoriti poseban račun za redovito financiranje svoje djelatnosti u slučaju mirovanja mandata, a u slučaju zatvaranja posebnog računa za vrijeme mirovanja mandata, dužni su preostala sredstva na posebnom računu, odnosno vrijednost imovine ili imovinu nabavljenu iz tih sredstava rasporediti na način propisan člankom 17. ovoga Zakona.
(3) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnicu dužni su najkasnije u roku od 8 dana od dana zatvaranja posebnog računa za redovito godišnje financiranje, dostaviti Državnom izbornom povjerenstvo i Državnom uredu za reviziju potvrdu banke o zatvaranju tog računa.
(4) Podatke o zatvaranju posebnog računa, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, dužni su u roku iz stavka 3. ovoga članka unijeti u informacijski sustav za nadzor financiranja.
Raspoređivanje sredstava preostalih na posebnom računu
za redovito godišnje financiranje
Članak 17.
(1)Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, dužni su u roku iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona vratiti u državni proračun, odnosno u proračun jedinice samouprave:
– neutrošena financijska sredstva dobivena iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje njihove djelatnosti te
– novčani iznos knjigovodstvene vrijednosti imovine nabavljene sredstvima dobivenim iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje njihove djelatnosti.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. podstavka 2. ovoga članka, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, mogu imovinu nabavljenu sredstvima dobivenim iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje njihove djelatnosti, vratiti na raspolaganje Vladi Republike Hrvatske, odnosno jedinici samouprave.
(3) Knjigovodstvena vrijednost imovine iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka utvrđuje se sukladno propisima o neprofitnom računovodstvu kao razlika nabavne vrijednosti i ispravka vrijednosti izračunatog prema stopama propisanim za izračun amortizacije dugotrajne imovine u neprofitnom računovodstvu.
(4) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, neutrošena financijska sredstva dobivena iz donacije, dužni su u roku iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, vratiti donatorima razmjerno doniranim iznosima ili donirati za opće društvene potrebe.
(5) Udio sredstava za financiranje redovite političke djelatnosti primljenih iz proračuna odnosno dobivenih iz donacija u preostalim neutrošenim financijskim sredstvima određuje se razmjerno uplaćenom iznosu.
POGLAVLJE III.
DOBROVOLJNI PRILOZI (DONACIJE) ZA FINANCIRANJE REDOVITIH POLITIČKIH AKTIVNOSTI TIJEKOM GODINE
Članak 18.
(1) Za financiranje redovitih političkih aktivnosti tijekom godine, fizičke i pravne osobe mogu davati donacije političkim strankama, nezavisnim zastupnicima i nezavisnim vijećnicima, jednokratno ili više puta tijekom kalendarske godine.
(2) Donacije u novcu za financiranje redovitih političkih aktivnosti tijekom godine, donator uplaćuje na središnji račun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) Za donacije koje se daju u obliku proizvoda ili usluga (uključujući donacije u ostalim nenovčanim oblicima, kao što su primjerice pokretna ili nepokretna imovina, imovinska prava i sl.), fizičke osobe i pravne osobe dužne su izdati potvrdu na kojoj će biti naznačena tržišna vrijednost darovanog proizvoda ili usluge te na kojoj je naznačeno da glasi na političku stranku, odnosno na nezavisnog zastupnika ili nezavisnog vijećnika.
(4) Pod uslugama iz stavka 3. ovoga članka ne smatra se dobrovoljni rad volontera.
(5) Za donacije čija je vrijednost veća od 5.000,00 (pet tisuća) kuna, davatelj i primatelj donacije dužni su zaključiti ugovor.
(6) Fizičke i pravne osobe koje daju donacije, dužne su primatelju donacije dostaviti izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom proračunu, odnosno proračunu jedinice samouprave ili zaposlenicima. U slučaju iz stavka 5. ovoga članka, navedena izjava prilaže se ugovoru.
(7) Ako politička stranka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnike ne želi zadržati donaciju koja je uplaćena na središnji račun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, od strane pojedine fizičke ili pravne osobe, a za koju nije zaključen ugovor, može je odbiti na način da iznos takve donacije uplatiu državni proračun, najkasnije u roku od 8 dana od dana uplate takve donacije.
(8) Donacije čija je vrijednost veća od 5.000,00 (pet tisuća) kuna, za koje nije zaključen ugovor sukladno stavku 5. ovoga članka, politička stranka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik, dužni su prijaviti Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu, te iznos vrijednosti takve donacije uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Ograničenje iznosa donacije za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti
Članak 19.
(1) Ukupna vrijednost donacija fizičke osobe jednoj političkoj stranci, pojedinom nezavisnom zastupniku, odnosno pojedinom nezavisnom vijećniku, ne smije prelaziti iznos od 30.000,00 (trideset tisuća) kuna u kalendarskoj godini za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti.
(2) Ukupna vrijednost donacija pravne osobe u jednoj kalendarskoj godini za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti, ne smije prelaziti iznos od:
-200.000(dvjesto tisuća) kuna jednoj političkoj stranci
-100.000 (sto tisuća) kuna pojedinom nezavisnom zastupniku
-30.000 (trideset tisuća) kuna pojedinom nezavisnom vijećniku
(3) Vrijednosti donacija koje prelaze iznose utvrđene u stavku 1. i 2. ovoga članka, političke stranke, nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici, dužni su prijaviti Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu, te uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Evidencije o donacijama, članarinama i članskim doprinosima
Članak 20.
(1) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, dužni su voditi evidenciju o primitku donacija za financiranje redovite godišnje političke aktivnosti te izdavati potvrde o primitku donacija, a političke stranke dužne su voditi i evidenciju o primitku članarina i članskih doprinosa i izdavati potvrde o primitku članarina i članskih doprinosa.
(2) Način vođenja evidencija i izdavanja potvrda te obrazac evidencije i potvrde iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstva, propisuje ministar financija pravilnikom.
Polugodišnje izvješće o donacijama
Članak 21.
(1) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, koji su u privih šest mjeseci tekuće godine primili donacije, dužni su najkasnije do 15. srpnja tekuće godine, dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu, unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, izvješće o donacijama koje su, za potporu njihovog političkog djelovanja, primili u prvih šest mjeseci tekuće godine (polugodišnje izvješće).
(2) Izvješće o donacijama treba sadržavati specificirane podatke o donatoru (osobno ime odnosno naziv i adresa, te osobni identifikacijski broj), datumu uplate donacije, odnosno davanja proizvoda ili pružanja usluga bez naplate, o uplaćenom iznosu donacije, odnosno o tržišnoj vrijednosti darovanog proizvoda ili usluge naznačenoj na potvrdi, odnosno računu koji ne podliježe naplati te o vrsti svake pojedine donacije.
(3) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, koji u prvih šest mjeseci tekuće godine nisu primili donacije, dužni su u roku iz stavka 1. ovoga članka dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu, unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, obavijest da u navedenom razdoblju nisu primili donacije.
(4) Državno izborno povjerenstvo dužno je objaviti na svojoj mrežnoj stranici izvješće iz stavka 1. ovoga članka i obavijesti iz stavka 3. ovoga članka, prvog radnog dana nakon njihove dostave. Podaci o adresi donatora fizičke osobe ne objavljuju se.
(5) Objava iz stavka 4. ovoga članka traje do objave godišnjeg financijskog izvještaja za kalendarsku godinu na koju se odnosi polugodišnje izvješće o donacijama.
(6) Obrazac izvješća iz stavka 1. ovoga članka i obavijesti iz stavka 3. ovoga članka, te način unosa u informacijski sustav za nadzor financiranja, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstvom, propisuje ministar financija pravilnikom.
POGLAVLJE IV.
Evidencija o zastupljenosti političkih stranaka i nezavisnih vijećnika
u predstavničkim tijelima jedinica samouprave
Članak 22.
(1) Uredi državne uprave u županijama dužni su voditi i redovito ažurirati evidenciju o političkim strankama zastupljenim u predstavničkim tijelima jedinica samouprave i nezavisnim vijećnicima na području županije iz svoje nadležnosti, te ažurirane podatke iz evidencije javno objaviti na svojim mrežnim stranicama.
(2) Jedinice samouprave dužne su dostaviti pisanu obavijest uredu državne uprave u županiji o svakoj promjeni podataka iz evidencije, najkasnije u roku od 8 dana od dana nastanka promjene.
(3) Sadržaj i način vođenja evidencije i obrazac evidencije iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstva propisuje ministar uprave pravilnikom.
DIO TREĆI
FINANCIRANJE IZBORNE PROMIDŽBE
POGLAVLJE I.
IZVORI SREDSTAVA ZA FINANCIRAJE IZBORNE PROMIDŽBE
Članak 23.
(1) Političke stranke, kandidati i neovisne liste, odnosno liste grupe birača mogu financirati izbornu promidžbu iz vlastitih sredstava te iz donacija fizičkih i pravnih osoba osim onih iz članak 46. ovoga Zakona.
(2) Političke stranke, kandidati i neovisne liste, odnosno liste grupe birača imaju pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave na način i pod uvjetima utvrđenim ovim Zakonom.
Financiranje izborne promidžbe iz vlastitih sredstava
Članak 24.
(1) Vlastita sredstva koja političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati namjeravaju utrošiti za izbornu promidžbu, moraju biti uplaćena na poseban račun za financiranje izborne promidžbe iz članka 30. ovoga Zakona.
(2) Političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati mogu uplatiti vlastita sredstva na poseban račun za financiranje izborne promidžbe do dana zatvaranja tog računa.
Financiranje izborne promidžbe iz donacija
Članak 25.
(1) Za financiranje izborne promidžbe, fizičke i pravne osobe mogu davati donacije političkim strankama, neovisnim listama, odnosno listama grupe birača i kandidatima jednokratno ili više puta tijekom kalendarske godine.
(2) Donacije u novcu donator uplaćuje na poseban račun za financiranje izborne promidžbe političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisne liste, odnosno nositelja liste grupe birača i kandidata, iz članka 30. ovoga Zakona.
(3) Za donacije koje se daju u obliku proizvoda ili usluga (uključujući donacije u ostalim nenovčanim oblicima, kao što su primjerice pokretna ili nepokretna imovina, imovinska prava i sl.), fizičke osobe i pravne osobe dužne su izdati potvrdu na kojoj će biti naznačena tržišna vrijednost darovanog proizvoda ili usluge te na kojoj je naznačeno da glasi na političku stranku, odnosno na neovisnu listu, odnosno listu grupe birača ili kandidata.
(4) Pod uslugama iz stavka 3. ovoga članka ne smatra se dobrovoljni rad volontera.
(5) Za donacije čija je vrijednost veća od 5.000 kuna, davatelj i primatelj donacije dužni su zaključiti ugovor.
(6) Fizičke i pravne osobe koje daju donacije, dužne su primatelju donacije dostaviti izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom proračunu, odnosno proračunu jedinice samouprave ili zaposlenicima. U slučaju iz stavka 5. ovoga članka, navedena izjava prilaže se ugovoru.
(7) Ako političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati ne žele zadržati donaciju koja je uplaćena na njihov poseban račun za financiranje izborne promidžbe, od strane pojedine fizičke ili pravne osobe, a za koju nije zaključen ugovor, mogu je odbiti na način da iznos takve donacije uplate u državni proračun, najkasnije u roku od 8 dana od dana uplate takve donacije.
(8) Donacije čija je vrijednost veća od 5.000,00 (pet tisuća) kuna, za koje nije zaključen ugovor sukladno stavku 5. ovoga članka, politička stranka, osoba ovlaštena za zastupanje neovisne liste, odnosno nositelj liste grupe birača i kandidat dužni su prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu, te iznos vrijednosti takve donacije uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Rok prikupljanja donacija za financiranje izborne promidžbe
Članak 26.
(1) Političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati mogu prikupljati donacije u razdoblju najkasnije do završetka izborne promidžbe.
(2) Eventualne donacije primljene nakon završetka izborne promidžbe, političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su odmah prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu, a donaciju vratiti donatoru najkasnije u roku od 15 dana od dana primitka donacije, a ako povrat nije moguć ili je donacija iz nedozvoljenog izvora, dužni su u istom roku uplatiti iznos vrijednosti takve donacije u državni proračun.
Uplata sredstava političke stranke na poseban račun kandidata
kojeg je predložila
Članak 27.
(1) Sredstva za financiranje izborne promidžbe za kandidata za Predsjednika Republike Hrvatske te kandidata za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba i kandidata za zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, koje osigurava politička stranka koja je predložila kandidata, politička stranka dužna je uplatiti na poseban račun kandidata iz članka 30. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Na iznos sredstava koja politička stranka uplaćuje na poseban račun kandidata u slučaju iz stavka 1. ovoga članka, kao i na donacije u obliku proizvoda i usluga koje osigurava politička stranka koja je predložila kandidata, ne odnose se odredbe ovoga Zakona o ograničenju iznosa donacije iz članka 29., o ograničenju roka prikupljanja donacija iz članka 26. stavka 1. te o zabrani financiranja od strane političkih stranaka kao neprofitnih organizacija iz članka 46. stavka 1. podstavka 6. ovoga Zakona.
(3) Sredstva koja politička stranka uplati kandidatu za financiranje izborne promidžbe i sredstva koja kandidat uplati političkoj stranci nakon izborne promidžbe sukladno ovom Zakonu, smatraju se prihodima od povezanih neprofitnih organizacija.
Evidencije o donacijama za financiranje izborne promidžbe
Članak 28.
(1) Političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati, dužni su voditi evidenciju o primitku donacija za financiranje izborne promidžbe te izdavati potvrde o primitku donacija, a neovisne liste, liste grupe birača i kandidati, dužni su voditi i evidenciju o uplaćenim vlastitim sredstvima za financiranje izborne promidžbe.
(2) Način vođenja evidencija i izdavanja potvrda te obrazac evidencije i potvrde iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstva, propisuje ministar financija pravilnikom.
Ograničenje iznosa donacije za financiranje troškova izborne promidžbe
Članak 29.
(1) Ukupna vrijednost donacija fizičke osobe u jednoj kalendarskoj godini za financiranje troškova izborne promidžbe jednoj političkoj stranci, pojedinoj nezavisnoj listi, odnosno pojedinoj listi grupe birača te pojedinom kandidatu ne smije prelaziti iznos od 30.000,00 (trideset tisuća) kuna.
(2) Ukupna vrijednost donacija pravne osobe u jednoj kalendarskoj godini za financiranje troškova izborne promidžbe, ne smije prelaziti iznos od:
-200.000(dvjesto tisuća) kuna jednoj političkoj stranci te pojedinom kandidatu na izborima za Predsjednika Republike Hrvatske
-100.000 (sto tisuća) kuna pojedinoj neovisnoj listi i pojedinom kandidatu za zastupnika pripadnika nacionalnih manjina kojeg su kandidirali birači i udruge nacionalni manjina na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor, te pojedinoj listi grupe birača na izborima za članove u Europski parlament iz Republike Hrvatske
-30.000 (trideset tisuća) pojedinoj listi grupe birača i pojedinom kandidatu na izborima na lokalnoj i područnoj razini.
(3)U slučaju kada dvije ili više političkih stranaka predlože zajedničku listu, ukupna vrijednost donacije političkoj stranci utvrđena u stavcima 1. i 2. ovoga članka odnosi se na svaku pojedinu političku stranku u koaliciji.
(4) Vrijednosti donacija koje prelaze iznose utvrđene u stavcima 1. i 2. ovoga članka, političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu, te uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
POGLAVLJE II.
POSEBA RAČUN ZA FINANCIRANJE TROŠKOVA IZBORNE PROMIDŽBE
Obveza otvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe
Članak 30.
(1) Politička stranka dužna je otvoriti poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe za svake pojedine izbore na kojima sudjeluje i to:
-na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor (jedan poseban računa)
-na izborima za članove u Europski parlament (jedna poseban računa)
-na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica samouprave (po jedan poseban računa za izbore u svakoj pojedinoj jedinici samouprave na kojima sudjeluje),
(2) Kada dvije ili više političkih stranaka predlože zajedničku listu, poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe dužna je otvoriti jedna od političkih stranaka koje su predložile zajedničku listu, što se uređuje međusobnim sporazumom političkih stranaka koji se dostavlja Državnom izbornom povjerenstvu. Povrat sredstava u iznosu koje je prema međusobnom sporazumu bila dužna podmiriti pojedina politička stranka, može se izvršiti uplatom na središnji račun političke stranke koja je podmirila zajedničke troškove i navedena uplata ne smatra se donacijom.
(3) Poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata dužni su otvoriti osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, nositelji lista grupe birača i kandidati i to:
- kandidati za predsjednika Republike Hrvatske, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača,
- nositelji lista grupe birača na izborima za članove u Europski parlament,
- osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor,
- kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina,
- kandidati za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreb, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača,
- kandidati za zamjenike općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača,
- nositelji lista grupe birača na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica samouprave.
(4) Poseban račun iz stavka 3. ovoga članka je račun građana za posebne namjene (za financiranje izborne promidžbe) u izabranoj banci, koji se otvara na način i u postupku prema općim pravilima bankarskog poslovanja, a na koji se primaju uplate donacija za financiranje izborne promidžbe i obavljaju sve transakcije koje se odnose na financiranje izborne promidžbe, te se na taj račun ne smiju ujedno primati i druge uplate koje vlasnik računa ostvaruje po drugim osnovama (npr. primici od samostalne djelatnosti ili nesamostalnog rada i dr.) niti se sredstva prikupljenih donacija s tog računa smiju koristiti za bilo koju drugu svrhu, osim podmirenja troškova izborne promidžbe.
(5) Donacije u novcu za financiranje izborne promidžbe mogu se prikupljati isključivo na račune iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka.
(6) Sredstva s posebnih računa za financiranje izborne promidžbe iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka izuzeta su od ovrhe, osim ovrhe za naplatu troškova izborne promidžbe.
Rok otvaranja posebnog računa za financiranje troškova izborne promidžbe
Članak 31.
(1) Političke stranke te kandidati i osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača, odnosno osobe koje se imaju namjeru kandidirati, dužni su otvoriti poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe najkasnije s danom podnošenja kandidature, a najranije ga mogu otvoriti 6 mjeseci prije roka predviđenog za održavanje izbora, računajući kao rok predviđen za održavanje izbora datum na koji su izbori bili održani u tekućem mandatu, ukoliko održavanje izbora nije zakonom propisano na točno određeni dan.
(2) Političke stranke te kandidati i osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača, odnosno osobe koje se imaju namjeru kandidirati, dužni su u roku od 3 dana od dana otvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe dostaviti pisanu obavijest o otvaranju tog računa s podacima o tom računu Državnom izbornom povjerenstvu, koje im po primitku obavijesti izdaje lozinku za ulaz u informacijski sustav za nadzor financiranja.
Zatvaranje posebnog računa za financiranje izborne promidžbe
Članak 32.
(1) Političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati, dužni su dovršiti sve transakcije na posebnom računu za financiranje izborne promidžbe i zatvoriti ga najkasnije u roku od 60 dana od isteka roka za isplatu naknade troškova izborne promidžbe iz članka 45. ovoga Zakona.
(2)Političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati, dužni su najkasnije u roku od 8 dana od dana zatvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu potvrdu banke o zatvaranju računa.
(3) Podatke o zatvaranju posebnog računa, političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati,dužni su u roku iz stavka 2. ovoga članka unijeti u informacijski sustav za nadzor financiranja.
PRIJELOG ZAKONA O FINANCIRANJU POLITIČKIH AKTIVNOSTI, IZBORNE PROMIDŽBE I RERERENDUMA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Predmet i područje primjene Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuje način financiranja političkih stranaka, zastupnika izabranih s neovisnih lista i zastupnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači ili udruge nacionalnih manjina (u daljnjem tekstu: nezavisni zastupnik), članova predstavničkih tijela jedinica samouprave izabranih s liste grupe birača (u daljnjem tekstu: nezavisni vijećnik), neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata, referendumskih aktivnosti, stjecanje i trošenje sredstava te nadzor i revizija.
(2) Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na redovito godišnje financiranje političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i nezavisnih vijećnika, te na financiranje izborne promidžbe političkih stranaka, neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata na izborima za Predsjednika Republike Hrvatske, za zastupnike u Hrvatski sabor, za članove za Europski parlament, za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i njihove zamjenike te za članove predstavničkih tijela jedinica samouprave.
(3) Financiranjem se, u smislu ovoga Zakona, smatra stjecanje financijskih sredstava te primanje usluga ili primanje proizvoda bez naplate, u svrhu potpore i promicanja političkog djelovanja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika, nezavisnih vijećnika, neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata te trošenje financijskih sredstava, odnosno korištenje proizvoda i usluga za političko djelovanje, u skladu s ovim Zakonom.
(4) Financiranjem se u smislu ovoga Zakona, smatra i stjecanje financijskih sredstava te pružanje usluga ili davanje proizvoda bez naplate, u svrhu potpore i promicanja referendumske aktivnosti te trošenje financijskih sredstava, odnosno korištenje proizvoda i usluga za referendumsku aktivnost, u skladu s ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Rodna neutralnost
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu i propisima koji se donose na temelju njega, a koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Značenje pojmova
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „nezavisni zastupnik“ znači zastupnik izabran s neovisne liste i zastupnik nacionalnih manjina izabran s liste koju su predložili birači ili udruge nacionalnih manjina;
2. „nezavisni vijećnik“ znači član predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave izabran s liste grupe birača.
3. „kandidati“ znači kandidati za predsjednika Republike Hrvatske, kandidati za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba i kandidati za zamjenike općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, (neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača), te kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina.
4. „izborna promidžba“ znači skup radnji koje poduzimaju sudionici izborne promidžbe, koje se odnose na vlastito javno predstavljanje te javno predstavljanje i obrazlaganje svojih izbornih programa, u svrhu uvjeravanja birača da glasuju za njih.
5. „vlastita sredstva“
- neovisne liste, odnosno liste grupe birača, znače osobna sredstva fizičkih osoba kandidata na neovisnoj listi, odnosno na listi grupe birača;
- kandidata za predsjednika Republike Hrvatske znače osobna sredstva fizičke osobe kandidata za Predsjednika Republike Hrvatske;
- kandidata za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina znače osobna sredstva fizičkih osoba-tih kandidata i osobna sredstva fizičkih osoba-zamjenika tih kandidata koji se kandidiraju zajedno s njima;
- kandidata za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i Gradonačelnika Grada Zagreba znače osobna sredstva fizičkih osoba-tih kandidata i osobna sredstva fizičkih osoba-zamjenika tih kandidata koji se kandidiraju zajedno s njima;
- kandidata za zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina znače osobna sredstva fizičkih osoba-tih kandidata;
-organizacijskog odbora za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog ili lokalnog referenduma, znače osobna sredstva fizičkih osoba članova organizacijskog odbora.
6. „jedinica samouprave“ znači jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
7. „članarina“ odnosno „članski doprinos“ znači redoviti novčani iznos što ga član političke stranke plaća političkoj stranci na način i pod uvjetima utvrđenima statutom ili drugim aktom političke stranke.
8. „dobrovoljni prilozi“ ili „donacije“ znače povremene ili redovite uplate kojima fizičke ili pravne osobe dobrovoljno daju novac, odnosno pružaju usluge ili daju proizvode bez naplate, političkoj stranci, nezavisnom zastupniku, nezavisnom vijećniku, neovisnoj listi, odnosno listi grupe birača i kandidatu, za njihov politički rad, odnosno za financiranje izborne promidžbe te organizacijskom odboru za financiranje referendumske aktivnosti.
9. „banka“ -bankom u smislu ovoga Zakona smatraju se banke koje posluju u Republici Hrvatskoj.
10. „referendumska aktivnost“ znači skup radnji koje poduzimaju članovi organizacijskog odbora za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog ili lokalnog referenduma, koje se odnose na javno predstavljanje i obrazlaganje referendumskog pitanja, u svrhu uvjeravanja birača da svojim potpisom podupru potrebu da se zatraži raspisivanje referenduma, te ako je referendum raspisan, da glasuju za njihov prijedlog.
11. „predstavnik Organizacijskog odbora“ znači član organizacijskog odbora za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje državnog ili lokalnog referenduma, koji je ovlašten predstavljati Organizacijski odbor.
12. „informacijski sustav za nadzor financiranja“ znači računalni program putem kojega političke stranke, nezavisni zastupnici, nezavisni vijećnici, te osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, nositelji lista grupe birača i kandidati te predstavnik organizacijskog odbora dostavljaju nadležnim tijelima financijske izvještaje i druga propisana izvješća i podatke te putem kojeg se propisana izvješća objavljuju na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva.
13. „izabrani dužnosnici lokalne i područne (regionalne) samouprave, znače općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici i članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
14. „revizija“ u smislu ovoga Zakona znači reviziju financijskog poslovanja i financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i nezavisnih vijećnika.
15. „opće društvene potrebe“ u smislu ovoga Zakona znači kulturne, znanstvene, odgojno-obrazovne, zdravstvene, humanitarne, sportske, vjerske, ekološke i druge opće korisne svrhe za fizičke i pravne osobe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO DRUGI FINANCIRANJE REDOVITIH POLITIČKIH AKTIVNOSTI TIJEKOM GODINE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Izvori sredstava za financiranje redovitih političkih aktivnosti tijekom godine
Članak 4.
(1) Političke stranke mogu radi ostvarivanja svojih političkih ciljeva stjecati prihode od imovine u svojem vlasništvu, članarine, odnosno članskog doprinosa, izdavačke djelatnosti, dobrovoljnih priloga (donacija), prodaje propagandnog materijala, organiziranja stranačkih manifestacija te iz drugih zakonom dopuštenih izvora.
(2) Prihode iz izvora utvrđenih stavkom 1. ovoga članka, osim prihoda iz članarine, odnosno članskog doprinosa i organiziranja stranačkih manifestacija, mogu stjecati i nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici.
(3) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici mogu se financirati iz sredstava državnog proračuna, kao i proračuna jedinica samouprave, na način i pod uvjetima utvrđenima ovim Zakonom.
(4) Financijska sredstva iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, politička stranka, odnosno nezavisni zastupnik i nezavisni vijećnik, može koristiti isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom rada i financijskim planom iz članka 50. ovoga Zakona.
(5) Zabranjuje se trošenje financijskih sredstava iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka za osobne potrebe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
REDOVITO GODIŠNJE FINANCIRANJE IZ DRŽAVNOG RORAČUNA I PRORAČUNA JEDINICA SAMOUPRAVE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Osiguravanje sredstava za redovito godišnje financiranje u proračunu
Članak 5.
(1) Sredstva za redovito godišnje financiranje političkih stranaka i nezavisnih zastupnika osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske, u iznosu od 0,075% ostvarenih poreznih prihoda iz prethodno objavljenog godišnjeg izvještaja o izvršenju proračuna.
(2) Sredstva za redovito godišnje financiranje političkih stranaka i nezavisnih vijećnika, iz proračuna jedinica samouprave, dužna je osigurati jedinica samouprave, u iznosu koji se određuje u proračunu jedinice samouprave za svaku godinu za koju se proračun donosi, time da visina sredstava po jednom članu predstavničkog tijela jedinice samouprave godišnje ne može bit određena u iznosu manjem od:
– 8.000,00 (osam tisuća) kuna u predstavničkom tijelu Grada Zagreba,
– 5.000,00 (pet tisuća) kuna u predstavničkom tijelu županije i velikog grada,
– 3.500,00 (tri tisuće i petsto) kuna u predstavničkom tijelu jedinice samouprave koja ima više od 10.000 tisuća stanovnika,
– 2.000,00 (dvije tisuće) kuna u predstavničkom tijelu jedinice samouprave koja ima od 3.001 do 10.000 tisuća stanovnika,
– 1.000,00 (tisuću tisuća) kuna u predstavničkom tijelu jedinice samouprave koja ima do 3.000 stanovnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Pravo na redovito godišnje financiranje iz proračuna
Članak 6.
(1) Pravo na redovito godišnje financiranje iz sredstava državnog proračuna imaju političke stranke koje su prema konačnim rezultatima izbora dobile zastupničko mjesto u Hrvatskome saboru i nezavisni zastupnici.
(2) Pravo na redovito godišnje financiranje iz sredstava proračuna jedinice samouprave imaju političke stranke koje su prema konačnim rezultatima izbora dobile mjesto člana u predstavničkom tijelu jedinice samouprave i nezavisni vijećnici.
Odricanje od prava na redovito godišnje financiranje iz proračuna
Članak 7.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici mogu se odreći prava na redovito godišnje financiranje iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave, pisanom izjavom, koja se dostavlja Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga saboru, odnosno predstavničkom tijelu jedinice samouprave te Državnom izbornom povjerenstvu i Državnom uredu za reviziju.
(2) Pisana izjava iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se Držanom izbornom povjerenstvu i Državnom uredu za reviziju unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik, koji je otvorio poseban račun za redovito godišnje financiranje, a koji ne ostvaruje prihode za redovito godišnje financiranje iz drugih Zakonom dopuštenih izvora, dužan je u roku od 60 dana od dana podnošenja izjave iz stavka 1. ovoga članka, zatvoriti poseban račun za redovito financiranje svoje djelatnosti te preostala sredstva, odnosno vrijednost imovine ili imovinu nabavljenu iz tih sredstava rasporediti na način propisan člankom 17. ovoga Zakona.
(4) Ako nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik iz stavka 1. ovoga članka ne ostvaruje prihode za redovito godišnje financiranje iz drugih Zakonom dopuštenih izvora, isto je dužan navesti u izjavi iz stavka 1. ovoga članka.
(5) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka nezavisni zastupnik odnosno nezavisni vijećnik nema pravo na financiranje iz proračuna do isteka proračunske godine u kojoj je izjavu podnio i za tu proračunsku godinu ne može je povući.
(6) U slučaju mirovanja mandata ili prestanka mandata prije isteka vremena na koje je izabran, izjava nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika iz stavka 1. ovoga članka ne obvezuje njegova zamjenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Raspoređivanja sredstava iz proračuna za redovito godišnje financiranje
Članak 8.
(1) Sredstva iz članka 5. ovoga Zakona raspoređuju se na način da se utvrdi jednaki iznos sredstava za svakog zastupnika u Hrvatskom saboru, odnosno za svakog člana u predstavničkom tijelu jedinice samouprave, tako da pojedinoj političkoj stranci koja je bila predlagatelj liste pripadaju sredstva razmjerna broju dobivenih zastupničkih mjesta, odnosno mjesta članova u predstavničkom tijelu jedinice samouprave, prema konačnim rezultatima izbora za zastupnike u Hrvatski sabor, odnosno za članove predstavničkog tijela jedinice samouprave.
(2) Eventualna promjena članstva u političkoj stranci zastupnika odnosno člana predstavničkog tijela koji je izabran na listi političke stranke, bilo prije ili nakon konačnih rezultata izbora, ne utječe na način raspoređivanja sredstava političkim strankama utvrđenom u stavku 1. ovoga članka.
(3) U slučaju udruživanja dviju ili više političkih stranaka, financijska sredstva koja se raspoređuju sukladno stavku 1. ovoga članka pripadaju političkoj stranci koja je pravni sljednik političkih stranaka koje su udruživanjem prestale postojati.
(4) Ako nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik, postane član političke stranke koja participira u Hrvatskome saboru, odnosno u predstavničkom tijelu jedinice samouprave, sredstva za redovito godišnje financiranje iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave pripadaju političkoj stranci čiji je on postao član i doznačuju se na račun te političke stranke u razdoblju do isteka njegova mandata, neovisno o eventualnom istupanju iz te stranke u navedenom razdoblju.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik dužan je, u roku od 60 dana od dana stupanja u članstvo političke stranke, zatvoriti poseban račun, a preostala sredstva s tog računa uplati na račun političke stranke čiji je postao član.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Naknada za podzastupljeni spol
Članak 9.
(1) Za svakoga zastupnika, odnosno člana predstavničkog tijela jedinice samouprave podzastupljenog spola, političkim strankama, nezavisnim zastupnicima, odnosno nezavisnim vijećnicima, pripada i pravo na naknadu u visini od 10% iznosa predviđenog po svakom zastupniku, odnosno članu predstavničkog tijela jedinice samouprave.
(2) Podzastupljenost spola u smislu stavka 1. ovoga članka postoji ako je zastupljenost jednog spola u Hrvatskome saboru, odnosno u predstavničkom tijelu jedinice samouprave niža od 40%.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Odluka o raspoređivanju sredstava iz proračuna i isplata sredstava
Članak 10.
(1) Odluku o raspoređivanju sredstava iz državnog proračuna prema članku 8. stavku 1. ovoga Zakona donosi Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora. Raspoređena sredstva doznačuju se na središnji račun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog zastupnika iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona, tromjesečno u jednakim iznosima, odnosno ako se početak ili završetak mandata ne poklapaju s početkom ili završetkom tromjesečja, u tom se tromjesečju isplaćuje iznos razmjeran broju dana trajanja mandata.
(2) Sredstva za redovito godišnje financiranje zastupnika nacionalnih manjina koje je kandidirala politička stranka, doznačuju se na središnji račun političke stranke.
(3) Odluku o raspoređivanju sredstava iz proračuna jedinice samouprave prema članku 8. stavku 1. ovoga Zakona donosi predstavničko tijelo jedinice samouprave. Raspoređena sredstva doznačuju se na žiroračun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog vijećnika iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona, tromjesečno u jednakim iznosima, odnosno ako se početak ili završetak mandata ne poklapaju s početkom ili završetkom tromjesečja, u tom se tromjesečju isplaćuje iznos razmjeran broju dana trajanja mandata.
(4) Ako nezavisni vijećnik u propisanom roku nije otvorio poseban račun za redovito godišnje financiranje ili nije dostavio pisanu obavijest s podacima o broju računa predstavničkom tijelu jedinice samouprave, sukladno članku 13. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona, jedinica samouprave nije mu dužna isplatiti sredstva za redovito godišnje financiranje za razdoblje u kojem poseban račun nije bio otvoren ili nije bila dostavljena pisana obavijest s podacima o broju računa predstavničkom tijelu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Izvješće jedince samouprave o iznosu raspoređenih i isplaćenih sredstava
Članak 11.
(1) Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora, dužan je po završetku poslovne godine, a najkasnije do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu, objaviti na mrežnim stranicama Hrvatskoga sabora izvješće o iznosu raspoređenih i isplaćenih sredstava iz državnog proračuna, za redovito godišnje financiranje svake političke stranke zastupljene u Hrvatskome saboru i svakog nezavisnog zastupnika.
(2) Jedinice samouprave dužne su po završetku poslovne godine, a najkasnije do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu, objaviti na svojim mrežnim stranicama izvješće o iznosu raspoređenih i isplaćenih sredstava iz proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje svake političke stranke zastupljene u predstavničkom tijelu jedinice samouprave i svakog nezavisnog vijećnika.
(3) Izvješća iz stavaka 1.i 2. ovoga članka trebaju sadržavati sljedeće podatke:
- naziv političke stranke, odnosno ime i prezime nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika i naziv neovisne liste, odnosno liste grupe birača s koje je nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik izabran,
- ukupan iznos raspoređenih sredstava za svaku političku stranku, nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, prema odlukama o raspoređivanju sredstava za redovito godišnje financiranje iz članka 10. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona i
- ukupan iznos isplaćenih sredstava iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za svaku političku stranku, nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, za redovito godišnje financiranje.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POGLAVLJE II.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POSEBAN RAČUN ZA REDOVITO GODIŠNJE FINANCIRANJE NEZAVISNIH ZASTUPNIKA I NEZAVISNIH VIJEĆNIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Vrsta računa
Članak 12
Poseban račun za redovito godišnje financiranje nezavisnog zastupnika odnosno nezavisnog vijećnika je račun građana za posebne namjene (za redovito financiranje nezavisnih zastupnika, odnosno nezavisnih vijećnika) u izabranoj banci, koji se otvara na način i u postupku prema općim pravilima bankarskog poslovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Otvaranje posebnog računa za redovito godišnje financiranje
Članak 13.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici dužni su najkasnije u roku od 60 dana od početka mandata otvoriti poseban račun za redovito godišnje financiranje svoje djelatnosti.
(2) Pisanu obavijest o otvaranju posebnog računa iz stavka 1. ovoga članka, s podacima o tom računu, nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici dužni su najkasnije u roku od 8 dana od dana njegova otvaranja, dostaviti Odboru za Ustava, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora, odnosno predstavničkom tijelu jedinice samouprave te Državnom izbornom povjerenstvu.
(3) Po primitku pisane obavijesti iz stavka 1. ovoga članka, Državno izborno povjerenstvo izdaje nezavisnim zastupnicima i nezavisnim vijećnicima lozinku za ulaz u informacijski sustav za nadzor financiranja.
(4) Poseban račun iz stavka 1. ovoga članka nisu dužni otvoriti nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici koji su se, sukladno članku 7. stavku 1. ovoga Zakona, odrekli prava na redovito godišnje financiranje iz proračuna te svoju političku aktivnost ne financiraju niti iz drugih zakonom dopuštenih izvora.
(5)Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici koji su nakon isteka mandata ponovno izabrani za nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, nisu dužni otvoriti novi poseban račun za redovito godišnje financiranje u novom mandatu, već u novom mandatu koriste isti poseban račun koji su koristili u prethodnom mandatu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uplata i korištenje sredstva s posebnog računa za redovito godišnje financiranje
Članak 14.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici dužni su sve transakcije koje se odnose na redovito godišnje financiranje njihove političke aktivnosti obavljati putem posebnog računa za redovito godišnje financiranje svoje djelatnosti.
(2) Na poseban račun za redovito godišnje financiranje primaju se uplate donacija za potporu političkog djelovanja nezavisnog zastupnika odnosno nezavisnog vijećnika tijekom godine (osim donacija za financiranje izborne promidžbe) i uplate sredstava iz proračuna za redovito godišnje financiranje te se na taj račun ne smiju ujedno primati i druge uplate koje vlasnik računa ostvaruje po drugim osnovama (npr. primici od samostalne djelatnosti ili nesamostalnog rada i dr.).
(3) Sredstva s posebnog računa za redovito godišnje financiranje mogu se koristiti isključivo u skladu s financijskim planom i programom rada te se ne mogu koristiti za otplatu osobnih dugovanja ili u druge privatne svrhe nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika.
(4) Sredstva s posebnog računa za redovito godišnje financiranje izuzeta su od ovrhe, osim ovrhe u svezi obveze iz obavljanja političke djelatnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Ured nezavisnog zastupnika i nezavisnog vijećnika
Članak 15.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici mogu ustrojiti ured za obavljanje administrativnih i stručnih poslova.
(2) U odnosu na zaposlenike ureda iz stavka 1. ovoga članka nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici imaju prava i obveze poslodavaca.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Zatvaranje posebnog računa za redovito godišnje financiranje
Članak 16.
(1) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici koji nakon isteka mandata nisu ponovno izabrani za nezavisnog zastupnika, odnosno za nezavisnog vijećnika ili im mandat prestane prije isteka vremena na koji su izabrani, dužni su u roku od 90 dana, od dana konstituiranja novog saziva Hrvatskoga sabora, odnosno predstavničkog tijela jedinice samouprave, odnosno od prestanka mandata prije isteka vremena na koji su izabrani, zatvoriti poseban račun za redovito financiranje svoje djelatnosti.
(2) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici nisu dužni zatvoriti poseban račun za redovito financiranje svoje djelatnosti u slučaju mirovanja mandata, a u slučaju zatvaranja posebnog računa za vrijeme mirovanja mandata, dužni su preostala sredstva na posebnom računu, odnosno vrijednost imovine ili imovinu nabavljenu iz tih sredstava rasporediti na način propisan člankom 17. ovoga Zakona.
(3) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnicu dužni su najkasnije u roku od 8 dana od dana zatvaranja posebnog računa za redovito godišnje financiranje, dostaviti Državnom izbornom povjerenstvo i Državnom uredu za reviziju potvrdu banke o zatvaranju tog računa.
(4) Podatke o zatvaranju posebnog računa, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, dužni su u roku iz stavka 3. ovoga članka unijeti u informacijski sustav za nadzor financiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Raspoređivanje sredstava preostalih na posebnom računu
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
za redovito godišnje financiranje
Članak 17.
(1)Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, dužni su u roku iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona vratiti u državni proračun, odnosno u proračun jedinice samouprave:
– neutrošena financijska sredstva dobivena iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje njihove djelatnosti te
– novčani iznos knjigovodstvene vrijednosti imovine nabavljene sredstvima dobivenim iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje njihove djelatnosti.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. podstavka 2. ovoga članka, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, mogu imovinu nabavljenu sredstvima dobivenim iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave za redovito godišnje financiranje njihove djelatnosti, vratiti na raspolaganje Vladi Republike Hrvatske, odnosno jedinici samouprave.
(3) Knjigovodstvena vrijednost imovine iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka utvrđuje se sukladno propisima o neprofitnom računovodstvu kao razlika nabavne vrijednosti i ispravka vrijednosti izračunatog prema stopama propisanim za izračun amortizacije dugotrajne imovine u neprofitnom računovodstvu.
(4) Nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, neutrošena financijska sredstva dobivena iz donacije, dužni su u roku iz članka 16. stavka 1. ovoga Zakona, vratiti donatorima razmjerno doniranim iznosima ili donirati za opće društvene potrebe.
(5) Udio sredstava za financiranje redovite političke djelatnosti primljenih iz proračuna odnosno dobivenih iz donacija u preostalim neutrošenim financijskim sredstvima određuje se razmjerno uplaćenom iznosu.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POGLAVLJE III.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DOBROVOLJNI PRILOZI (DONACIJE) ZA FINANCIRANJE REDOVITIH POLITIČKIH AKTIVNOSTI TIJEKOM GODINE
Članak 18.
(1) Za financiranje redovitih političkih aktivnosti tijekom godine, fizičke i pravne osobe mogu davati donacije političkim strankama, nezavisnim zastupnicima i nezavisnim vijećnicima, jednokratno ili više puta tijekom kalendarske godine.
(2) Donacije u novcu za financiranje redovitih političkih aktivnosti tijekom godine, donator uplaćuje na središnji račun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) Za donacije koje se daju u obliku proizvoda ili usluga (uključujući donacije u ostalim nenovčanim oblicima, kao što su primjerice pokretna ili nepokretna imovina, imovinska prava i sl.), fizičke osobe i pravne osobe dužne su izdati potvrdu na kojoj će biti naznačena tržišna vrijednost darovanog proizvoda ili usluge te na kojoj je naznačeno da glasi na političku stranku, odnosno na nezavisnog zastupnika ili nezavisnog vijećnika.
(4) Pod uslugama iz stavka 3. ovoga članka ne smatra se dobrovoljni rad volontera.
(5) Za donacije čija je vrijednost veća od 5.000,00 (pet tisuća) kuna, davatelj i primatelj donacije dužni su zaključiti ugovor.
(6) Fizičke i pravne osobe koje daju donacije, dužne su primatelju donacije dostaviti izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom proračunu, odnosno proračunu jedinice samouprave ili zaposlenicima. U slučaju iz stavka 5. ovoga članka, navedena izjava prilaže se ugovoru.
(7) Ako politička stranka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnike ne želi zadržati donaciju koja je uplaćena na središnji račun političke stranke, odnosno na poseban račun nezavisnog zastupnika, odnosno nezavisnog vijećnika, od strane pojedine fizičke ili pravne osobe, a za koju nije zaključen ugovor, može je odbiti na način da iznos takve donacije uplati u državni proračun, najkasnije u roku od 8 dana od dana uplate takve donacije.
(8) Donacije čija je vrijednost veća od 5.000,00 (pet tisuća) kuna, za koje nije zaključen ugovor sukladno stavku 5. ovoga članka, politička stranka, nezavisni zastupnik, odnosno nezavisni vijećnik, dužni su prijaviti Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu, te iznos vrijednosti takve donacije uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Ograničenje iznosa donacije za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti
Članak 19.
(1) Ukupna vrijednost donacija fizičke osobe jednoj političkoj stranci, pojedinom nezavisnom zastupniku, odnosno pojedinom nezavisnom vijećniku, ne smije prelaziti iznos od 30.000,00 (trideset tisuća) kuna u kalendarskoj godini za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti.
(2) Ukupna vrijednost donacija pravne osobe u jednoj kalendarskoj godini za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti, ne smije prelaziti iznos od:
-200.000(dvjesto tisuća) kuna jednoj političkoj stranci
-100.000 (sto tisuća) kuna pojedinom nezavisnom zastupniku
-30.000 (trideset tisuća) kuna pojedinom nezavisnom vijećniku
(3) Vrijednosti donacija koje prelaze iznose utvrđene u stavku 1. i 2. ovoga članka, političke stranke, nezavisni zastupnici, odnosno nezavisni vijećnici, dužni su prijaviti Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu, te uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Evidencije o donacijama, članarinama i članskim doprinosima
Članak 20.
(1) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, dužni su voditi evidenciju o primitku donacija za financiranje redovite godišnje političke aktivnosti te izdavati potvrde o primitku donacija, a političke stranke dužne su voditi i evidenciju o primitku članarina i članskih doprinosa i izdavati potvrde o primitku članarina i članskih doprinosa.
(2) Način vođenja evidencija i izdavanja potvrda te obrazac evidencije i potvrde iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstva, propisuje ministar financija pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Polugodišnje izvješće o donacijama
Članak 21.
(1) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, koji su u privih šest mjeseci tekuće godine primili donacije, dužni su najkasnije do 15. srpnja tekuće godine, dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu, unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, izvješće o donacijama koje su, za potporu njihovog političkog djelovanja, primili u prvih šest mjeseci tekuće godine (polugodišnje izvješće).
(2) Izvješće o donacijama treba sadržavati specificirane podatke o donatoru (osobno ime odnosno naziv i adresa, te osobni identifikacijski broj), datumu uplate donacije, odnosno davanja proizvoda ili pružanja usluga bez naplate, o uplaćenom iznosu donacije, odnosno o tržišnoj vrijednosti darovanog proizvoda ili usluge naznačenoj na potvrdi, odnosno računu koji ne podliježe naplati te o vrsti svake pojedine donacije.
(3) Političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici, koji u prvih šest mjeseci tekuće godine nisu primili donacije, dužni su u roku iz stavka 1. ovoga članka dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu, unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, obavijest da u navedenom razdoblju nisu primili donacije.
(4) Državno izborno povjerenstvo dužno je objaviti na svojoj mrežnoj stranici izvješće iz stavka 1. ovoga članka i obavijesti iz stavka 3. ovoga članka, prvog radnog dana nakon njihove dostave. Podaci o adresi donatora fizičke osobe ne objavljuju se.
(5) Objava iz stavka 4. ovoga članka traje do objave godišnjeg financijskog izvještaja za kalendarsku godinu na koju se odnosi polugodišnje izvješće o donacijama.
(6) Obrazac izvješća iz stavka 1. ovoga članka i obavijesti iz stavka 3. ovoga članka, te način unosa u informacijski sustav za nadzor financiranja, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstvom, propisuje ministar financija pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POGLAVLJE IV.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Evidencija o zastupljenosti političkih stranaka i nezavisnih vijećnika
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
u predstavničkim tijelima jedinica samouprave
Članak 22.
(1) Uredi državne uprave u županijama dužni su voditi i redovito ažurirati evidenciju o političkim strankama zastupljenim u predstavničkim tijelima jedinica samouprave i nezavisnim vijećnicima na području županije iz svoje nadležnosti, te ažurirane podatke iz evidencije javno objaviti na svojim mrežnim stranicama.
(2) Jedinice samouprave dužne su dostaviti pisanu obavijest uredu državne uprave u županiji o svakoj promjeni podataka iz evidencije, najkasnije u roku od 8 dana od dana nastanka promjene.
(3) Sadržaj i način vođenja evidencije i obrazac evidencije iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstva propisuje ministar uprave pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
DIO TREĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
FINANCIRANJE IZBORNE PROMIDŽBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
IZVORI SREDSTAVA ZA FINANCIRAJE IZBORNE PROMIDŽBE
Članak 23.
(1) Političke stranke, kandidati i neovisne liste, odnosno liste grupe birača mogu financirati izbornu promidžbu iz vlastitih sredstava te iz donacija fizičkih i pravnih osoba osim onih iz članak 46. ovoga Zakona.
(2) Političke stranke, kandidati i neovisne liste, odnosno liste grupe birača imaju pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog proračuna, odnosno proračuna jedinice samouprave na način i pod uvjetima utvrđenim ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Financiranje izborne promidžbe iz vlastitih sredstava
Članak 24.
(1) Vlastita sredstva koja političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati namjeravaju utrošiti za izbornu promidžbu, moraju biti uplaćena na poseban račun za financiranje izborne promidžbe iz članka 30. ovoga Zakona.
(2) Političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati mogu uplatiti vlastita sredstva na poseban račun za financiranje izborne promidžbe do dana zatvaranja tog računa.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Financiranje izborne promidžbe iz donacija
Članak 25.
(1) Za financiranje izborne promidžbe, fizičke i pravne osobe mogu davati donacije političkim strankama, neovisnim listama, odnosno listama grupe birača i kandidatima jednokratno ili više puta tijekom kalendarske godine.
(2) Donacije u novcu donator uplaćuje na poseban račun za financiranje izborne promidžbe političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisne liste, odnosno nositelja liste grupe birača i kandidata, iz članka 30. ovoga Zakona.
(3) Za donacije koje se daju u obliku proizvoda ili usluga (uključujući donacije u ostalim nenovčanim oblicima, kao što su primjerice pokretna ili nepokretna imovina, imovinska prava i sl.), fizičke osobe i pravne osobe dužne su izdati potvrdu na kojoj će biti naznačena tržišna vrijednost darovanog proizvoda ili usluge te na kojoj je naznačeno da glasi na političku stranku, odnosno na neovisnu listu, odnosno listu grupe birača ili kandidata.
(4) Pod uslugama iz stavka 3. ovoga članka ne smatra se dobrovoljni rad volontera.
(5) Za donacije čija je vrijednost veća od 5.000 kuna, davatelj i primatelj donacije dužni su zaključiti ugovor.
(6) Fizičke i pravne osobe koje daju donacije, dužne su primatelju donacije dostaviti izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom proračunu, odnosno proračunu jedinice samouprave ili zaposlenicima. U slučaju iz stavka 5. ovoga članka, navedena izjava prilaže se ugovoru.
(7) Ako političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati ne žele zadržati donaciju koja je uplaćena na njihov poseban račun za financiranje izborne promidžbe, od strane pojedine fizičke ili pravne osobe, a za koju nije zaključen ugovor, mogu je odbiti na način da iznos takve donacije uplate u državni proračun, najkasnije u roku od 8 dana od dana uplate takve donacije.
(8) Donacije čija je vrijednost veća od 5.000,00 (pet tisuća) kuna, za koje nije zaključen ugovor sukladno stavku 5. ovoga članka, politička stranka, osoba ovlaštena za zastupanje neovisne liste, odnosno nositelj liste grupe birača i kandidat dužni su prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu, te iznos vrijednosti takve donacije uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Rok prikupljanja donacija za financiranje izborne promidžbe
Članak 26.
(1) Političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati mogu prikupljati donacije u razdoblju najkasnije do završetka izborne promidžbe.
(2) Eventualne donacije primljene nakon završetka izborne promidžbe, političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su odmah prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu, a donaciju vratiti donatoru najkasnije u roku od 15 dana od dana primitka donacije, a ako povrat nije moguć ili je donacija iz nedozvoljenog izvora, dužni su u istom roku uplatiti iznos vrijednosti takve donacije u državni proračun.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Uplata sredstava političke stranke na poseban račun kandidata
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
kojeg je predložila
Članak 27.
(1) Sredstva za financiranje izborne promidžbe za kandidata za Predsjednika Republike Hrvatske te kandidata za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba i kandidata za zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, koje osigurava politička stranka koja je predložila kandidata, politička stranka dužna je uplatiti na poseban račun kandidata iz članka 30. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Na iznos sredstava koja politička stranka uplaćuje na poseban račun kandidata u slučaju iz stavka 1. ovoga članka, kao i na donacije u obliku proizvoda i usluga koje osigurava politička stranka koja je predložila kandidata, ne odnose se odredbe ovoga Zakona o ograničenju iznosa donacije iz članka 29., o ograničenju roka prikupljanja donacija iz članka 26. stavka 1. te o zabrani financiranja od strane političkih stranaka kao neprofitnih organizacija iz članka 46. stavka 1. podstavka 6. ovoga Zakona.
(3) Sredstva koja politička stranka uplati kandidatu za financiranje izborne promidžbe i sredstva koja kandidat uplati političkoj stranci nakon izborne promidžbe sukladno ovom Zakonu, smatraju se prihodima od povezanih neprofitnih organizacija.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Evidencije o donacijama za financiranje izborne promidžbe
Članak 28.
(1) Političke stranke, neovisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati, dužni su voditi evidenciju o primitku donacija za financiranje izborne promidžbe te izdavati potvrde o primitku donacija, a neovisne liste, liste grupe birača i kandidati, dužni su voditi i evidenciju o uplaćenim vlastitim sredstvima za financiranje izborne promidžbe.
(2) Način vođenja evidencija i izdavanja potvrda te obrazac evidencije i potvrde iz stavka 1. ovoga članka, uz prethodnu suglasnost Državnog izbornog povjerenstva, propisuje ministar financija pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Ograničenje iznosa donacije za financiranje troškova izborne promidžbe
Članak 29.
(1) Ukupna vrijednost donacija fizičke osobe u jednoj kalendarskoj godini za financiranje troškova izborne promidžbe jednoj političkoj stranci, pojedinoj nezavisnoj listi, odnosno pojedinoj listi grupe birača te pojedinom kandidatu ne smije prelaziti iznos od 30.000,00 (trideset tisuća) kuna.
(2) Ukupna vrijednost donacija pravne osobe u jednoj kalendarskoj godini za financiranje troškova izborne promidžbe, ne smije prelaziti iznos od:
-200.000(dvjesto tisuća) kuna jednoj političkoj stranci te pojedinom kandidatu na izborima za Predsjednika Republike Hrvatske
-100.000 (sto tisuća) kuna pojedinoj neovisnoj listi i pojedinom kandidatu za zastupnika pripadnika nacionalnih manjina kojeg su kandidirali birači i udruge nacionalni manjina na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor, te pojedinoj listi grupe birača na izborima za članove u Europski parlament iz Republike Hrvatske
-30.000 (trideset tisuća) pojedinoj listi grupe birača i pojedinom kandidatu na izborima na lokalnoj i područnoj razini.
(3)U slučaju kada dvije ili više političkih stranaka predlože zajedničku listu, ukupna vrijednost donacije političkoj stranci utvrđena u stavcima 1. i 2. ovoga članka odnosi se na svaku pojedinu političku stranku u koaliciji.
(4) Vrijednosti donacija koje prelaze iznose utvrđene u stavcima 1. i 2. ovoga članka, političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu, te uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POGLAVLJE II.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
POSEBA RAČUN ZA FINANCIRANJE TROŠKOVA IZBORNE PROMIDŽBE
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Obveza otvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe
Članak 30.
(1) Politička stranka dužna je otvoriti poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe za svake pojedine izbore na kojima sudjeluje i to:
-na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor (jedan poseban računa)
-na izborima za članove u Europski parlament (jedna poseban računa)
-na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica samouprave (po jedan poseban računa za izbore u svakoj pojedinoj jedinici samouprave na kojima sudjeluje),
(2) Kada dvije ili više političkih stranaka predlože zajedničku listu, poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe dužna je otvoriti jedna od političkih stranaka koje su predložile zajedničku listu, što se uređuje međusobnim sporazumom političkih stranaka koji se dostavlja Državnom izbornom povjerenstvu. Povrat sredstava u iznosu koje je prema međusobnom sporazumu bila dužna podmiriti pojedina politička stranka, može se izvršiti uplatom na središnji račun političke stranke koja je podmirila zajedničke troškove i navedena uplata ne smatra se donacijom.
(3) Poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe neovisnih lista, odnosno lista grupe birača i kandidata dužni su otvoriti osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, nositelji lista grupe birača i kandidati i to:
- kandidati za predsjednika Republike Hrvatske, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača,
- nositelji lista grupe birača na izborima za članove u Europski parlament,
- osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor,
- kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina,
- kandidati za općinskog načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreb, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača,
- kandidati za zamjenike općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača,
- nositelji lista grupe birača na izborima za članove predstavničkih tijela jedinica samouprave.
(
4) Poseban račun iz stavka 3. ovoga članka je račun građana za posebne namjene (za financiranje izborne promidžbe) u izabranoj banci, koji se otvara na način i u postupku prema općim pravilima bankarskog poslovanja, a na koji se primaju uplate donacija za financiranje izborne promidžbe i obavljaju sve transakcije koje se odnose na financiranje izborne promidžbe, te se na taj račun ne smiju ujedno primati i druge uplate koje vlasnik računa ostvaruje po drugim osnovama (npr. primici od samostalne djelatnosti ili nesamostalnog rada i dr.) niti se sredstva prikupljenih donacija s tog računa smiju koristiti za bilo koju drugu svrhu, osim podmirenja troškova izborne promidžbe.(5) Donacije u novcu za financiranje izborne promidžbe mogu se prikupljati isključivo na račune iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka.
(6) Sredstva s posebnih računa za financiranje izborne promidžbe iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka izuzeta su od ovrhe, osim ovrhe za naplatu troškova izborne promidžbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Rok otvaranja posebnog računa za financiranje troškova izborne promidžbe
Članak 31.
(1) Političke stranke te kandidati i osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača, odnosno osobe koje se imaju namjeru kandidirati, dužni su otvoriti poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe najkasnije s danom podnošenja kandidature, a najranije ga mogu otvoriti 6 mjeseci prije roka predviđenog za održavanje izbora, računajući kao rok predviđen za održavanje izbora datum na koji su izbori bili održani u tekućem mandatu, ukoliko održavanje izbora nije zakonom propisano na točno određeni dan.
(2) Političke stranke te kandidati i osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača, odnosno osobe koje se imaju namjeru kandidirati, dužni su u roku od 3 dana od dana otvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe dostaviti pisanu obavijest o otvaranju tog računa s podacima o tom računu Državnom izbornom povjerenstvu, koje im po primitku obavijesti izdaje lozinku za ulaz u informacijski sustav za nadzor financiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo uprave
Zatvaranje posebnog računa za financiranje izborne promidžbe
Članak 32.
(1) Političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati, dužni su dovršiti sve transakcije na posebnom računu za financiranje izborne promidžbe i zatvoriti ga najkasnije u roku od 60 dana od isteka roka za isplatu naknade troškova izborne promidžbe iz članka 45. ovoga Zakona.
(2) Političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati, dužni su najkasnije u roku od 8 dana od dana zatvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu potvrdu banke o zatvaranju računa.
(3) Podatke o zatvaranju posebnog računa, političke stranke, osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati,dužni su u roku iz stavka 2. ovoga članka unijeti u informacijski sustav za nadzor financiranja.