NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O POREZU NA PROMET NEKRETNINA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjeni Zakona o porezu na promet nekretnina sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Na oporezivanje prometa nekretnina primjenjuje se Zakon o porezu na promet nekretnina (dalje u tekstu: Zakon) objavljen u „Narodnim novinama“, br. 115/16., a koji je stupio na snagu i primjenjuje se od 1. siječnja 2017. Ovom Zakonu prethodila su dva istoimena Zakona:
1. Zakon o porezu na promet nekretnina (Narodne novine 59/90., 61/91. i 95/94.), a koji se primjenjivao do 12. srpnja 1997. te
2. Zakon o porezu na promet nekretnina (Narodne novine, br. 69/97., Odluka USRH 26/00., 153/02., 22/11. i 143/14.) koji se primjenjivao od 12. srpnja 1997. do 31. prosinca 2016.
U Republici Hrvatskoj je porez na dodanu vrijednost (dalje u tekstu: PDV) uveden 1. siječnja 1998. te su se nakon tog datuma novosagrađene građevine (dakle one koje su bile izgrađene, isporučene te plaćene nakon 31. prosinca 1997. i to pod uvjetom da ih je isporučila pravna ili fizička osoba obveznik PDV-a) oporezivale PDV-om odnosno iste su bile izuzete od plaćanja poreza na promet nekretnina. Od 1. siječnja 2015. na nekretnine u prometu se u cijelosti (s uključenim zemljištem ili samo zemljište) plaća PDV kroz cijenu nekretnine ili se na promet nekretnina plaća porez na promet nekretnina. Važeći Zakon nije promijenio pravilo da se porez na promet nekretnina plaća samo ako se na promet nekretnina ne plaća PDV.
Jedna od najznačajnijih novosti koje su stupile na snagu 1. siječnja 2017. je potpuno rasterećenje građana od obveze prijave nastanka porezne obveze provedbom postupaka po službenoj dužnosti. Kako bi se porezne obveznike rasteretilo nepotrebnih administrativnih opterećenja promet nekretnina smatra se prijavljenim dostavom isprava o stjecanju nekretnine od javnih bilježnika, sudova i drugih tijela koja donose odluke o raspolaganju nekretninama.Iznimno od navedenog, ako isprava o raspolaganju nekretninama nije izdana na navedeni način, stjecatelj nekretnine je i dalje u obvezi prijaviti promet nekretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Zakonom je propisana stopa poreza na promet nekretnina za sve obveznike plaćanja te ista iznosi 4% (do 31. prosinca 2016. iznosila je 5%).
Prihod od poreza na promet nekretnina u cijelosti pripada jedinici lokalne samouprave (općini ili gradu) na području koje se nekretnina nalazi.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji su odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Analizom je utvrđeno da djelomične i pojedinačne intervencije u samo neke porezne oblike dovode do visoke razine porezne nesigurnosti, nedovoljnog poznavanja poreznog sustava te nejasnih i nedosljednih zakonskih odredbi koje kao krajnji rezultat imaju izostanak i odbijanje domaćih i stranih investicija. Stoga je tijekom 2016., na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava, započeta provedba porezne reforme s promjenom 16 propisa koji su stupili na snagu 1. siječnja 2017. čime je započeo prvi krug porezne reforme. Drugi krug je započeo 1. siječnja 2018. dok se primjena trećeg kruga porezne reforme planira od 1. siječnja 2019.. Ciljevi porezne reforme su smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, socijalno pravedniji porezni sustav, jednostavnija i jeftinija porezna administracija te veća pravna sigurnost za porezne obveznike.
Cilj izmjene Zakona o porezu na promet nekretnina je daljnje porezno rasterećenje prijenosa nekretnina kako bi se dodatno rasteretilo kupce koji se odluče na kupovinu nekretnina, ali i kako bi se potaknulo rješavanje zemljišno-knjižnog stanja. Izmjenom Zakona propisat će se smanjenje stope poreza na promet nekretnina s 4% na 3% s primjenom od 1. siječnja 2019. Procjenjuje se da će rasterećenje zbog snižavanja stope poreza na promet nekretnina za jedan postotni bod iznositi oko 100 milijuna kuna.
Očekuje se da će uređene zemljišne knjige daljnje utjecati na podizanje pravne sigurnosti u prometu nekretnina te rješavanje imovinskopravnih odnosa dok će smanjenje stope poreza na promet nekretnina utjecati na odluke građane da urede pitanje vlasništva nad nekretninama.
Također, očekuje se da će navedeno rasterećenje poreznih obveznika dovesti do nastavka pozitivnih trendova odnosno povećanja broja ostvarenih prometa nekretnina tako da se ne očekuje smanjenje razine prihoda od poreza na promet nekretnina za jedinice lokalne samouprave.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O POREZU NA PROMET NEKRETNINA S OBRAZLOŽENJEM
Članak 1.
U Zakonu o porezu na promet nekretnina („Narodne novine“, br. 115/16.) članak 12. mijenja se i glasi:
„Porez na promet nekretnina plaća se po stopi od 3%.“
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 2.
(1) Na sve sklopljene ugovore i druge isprave o stjecanju nekretnina, odnosno na sve odluke koje su postale pravomoćne do 31. prosinca 2016. godine, plaća se porez na promet nekretnina po stopi od 5% .
(2) Na sve sklopljene ugovore i druge isprave o stjecanju nekretnina, odnosno na sve odluke koje su postale pravomoćne od 1. siječnja 2017. godine do 31. prosinca 2018. godine, plaća se porez na promet nekretnina po stopi od 4%.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom mijenja se stopa poreza na promet nekretnina te iznosi 3% za sve promete nekretnina oporezive porezom na promet nekretnina.
Uz članak 2. i 3.
Ovim člancima se uređuju prijelazne i završne odredbe na način da se utvrđuje postupanje s
predmetima koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona. Također, uređuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O POREZU NA PROMET NEKRETNINA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjeni Zakona o porezu na promet nekretnina sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Na oporezivanje prometa nekretnina primjenjuje se Zakon o porezu na promet nekretnina (dalje u tekstu: Zakon) objavljen u „Narodnim novinama“, br. 115/16., a koji je stupio na snagu i primjenjuje se od 1. siječnja 2017. Ovom Zakonu prethodila su dva istoimena Zakona:
1. Zakon o porezu na promet nekretnina (Narodne novine 59/90., 61/91. i 95/94.), a koji se primjenjivao do 12. srpnja 1997. te
2. Zakon o porezu na promet nekretnina (Narodne novine, br. 69/97., Odluka USRH 26/00., 153/02., 22/11. i 143/14.) koji se primjenjivao od 12. srpnja 1997. do 31. prosinca 2016.
U Republici Hrvatskoj je porez na dodanu vrijednost (dalje u tekstu: PDV) uveden 1. siječnja 1998. te su se nakon tog datuma novosagrađene građevine (dakle one koje su bile izgrađene, isporučene te plaćene nakon 31. prosinca 1997. i to pod uvjetom da ih je isporučila pravna ili fizička osoba obveznik PDV-a) oporezivale PDV-om odnosno iste su bile izuzete od plaćanja poreza na promet nekretnina. Od 1. siječnja 2015. na nekretnine u prometu se u cijelosti (s uključenim zemljištem ili samo zemljište) plaća PDV kroz cijenu nekretnine ili se na promet nekretnina plaća porez na promet nekretnina. Važeći Zakon nije promijenio pravilo da se porez na promet nekretnina plaća samo ako se na promet nekretnina ne plaća PDV.
Jedna od najznačajnijih novosti koje su stupile na snagu 1. siječnja 2017. je potpuno rasterećenje građana od obveze prijave nastanka porezne obveze provedbom postupaka po službenoj dužnosti. Kako bi se porezne obveznike rasteretilo nepotrebnih administrativnih opterećenja promet nekretnina smatra se prijavljenim dostavom isprava o stjecanju nekretnine od javnih bilježnika, sudova i drugih tijela koja donose odluke o raspolaganju nekretninama. Iznimno od navedenog, ako isprava o raspolaganju nekretninama nije izdana na navedeni način, stjecatelj nekretnine je i dalje u obvezi prijaviti promet nekretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Zakonom je propisana stopa poreza na promet nekretnina za sve obveznike plaćanja te ista iznosi 4% (do 31. prosinca 2016. iznosila je 5%).
Prihod od poreza na promet nekretnina u cijelosti pripada jedinici lokalne samouprave (općini ili gradu) na području koje se nekretnina nalazi.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji su odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Analizom je utvrđeno da djelomične i pojedinačne intervencije u samo neke porezne oblike dovode do visoke razine porezne nesigurnosti, nedovoljnog poznavanja poreznog sustava te nejasnih i nedosljednih zakonskih odredbi koje kao krajnji rezultat imaju izostanak i odbijanje domaćih i stranih investicija. Stoga je tijekom 2016., na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava, započeta provedba porezne reforme s promjenom 16 propisa koji su stupili na snagu 1. siječnja 2017. čime je započeo prvi krug porezne reforme. Drugi krug je započeo 1. siječnja 2018. dok se primjena trećeg kruga porezne reforme planira od 1. siječnja 2019.. Ciljevi porezne reforme su smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, stabilan, održiv i jednostavan porezni sustav, socijalno pravedniji porezni sustav, jednostavnija i jeftinija porezna administracija te veća pravna sigurnost za porezne obveznike.
Cilj izmjene Zakona o porezu na promet nekretnina je daljnje porezno rasterećenje prijenosa nekretnina kako bi se dodatno rasteretilo kupce koji se odluče na kupovinu nekretnina, ali i kako bi se potaknulo rješavanje zemljišno-knjižnog stanja. Izmjenom Zakona propisat će se smanjenje stope poreza na promet nekretnina s 4% na 3% s primjenom od 1. siječnja 2019. Procjenjuje se da će rasterećenje zbog snižavanja stope poreza na promet nekretnina za jedan postotni bod iznositi oko 100 milijuna kuna.
Očekuje se da će uređene zemljišne knjige daljnje utjecati na podizanje pravne sigurnosti u prometu nekretnina te rješavanje imovinskopravnih odnosa dok će smanjenje stope poreza na promet nekretnina utjecati na odluke građane da urede pitanje vlasništva nad nekretninama.
Također, očekuje se da će navedeno rasterećenje poreznih obveznika dovesti do nastavka pozitivnih trendova odnosno povećanja broja ostvarenih prometa nekretnina tako da se ne očekuje smanjenje razine prihoda od poreza na promet nekretnina za jedinice lokalne samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O POREZU NA PROMET NEKRETNINA S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o porezu na promet nekretnina („Narodne novine“, br. 115/16.) članak 12. mijenja se i glasi:
„Porez na promet nekretnina plaća se po stopi od 3%.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
(1) Na sve sklopljene ugovore i druge isprave o stjecanju nekretnina, odnosno na sve odluke koje su postale pravomoćne do 31. prosinca 2016. godine, plaća se porez na promet nekretnina po stopi od 5% .
(2) Na sve sklopljene ugovore i druge isprave o stjecanju nekretnina, odnosno na sve odluke koje su postale pravomoćne od 1. siječnja 2017. godine do 31. prosinca 2018. godine, plaća se porez na promet nekretnina po stopi od 4%.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Ovim člankom mijenja se stopa poreza na promet nekretnina te iznosi 3% za sve promete nekretnina oporezive porezom na promet nekretnina.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2. i 3.
Ovim člancima se uređuju prijelazne i završne odredbe na način da se utvrđuje postupanje s
predmetima koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona. Također, uređuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija