NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a)Ocjena stanja
Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima je na području Republike Hrvatske uvoden nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom sa ciljem sprječavanja porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije.
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (dalje u tekstu: Zakon) objavljen je u „Narodnim novinama“, br. 133/12. i u svom najvećem dijelu stupio je na snagu 1. siječnja 2013. Iznimka su članci 25. i 26. i članak 35. stavak 1. točka 8. Zakona koji su stupili na snagu 1. srpnja 2013. te članak 23. stavak 2. i članak 38. koji su stupili na snagu osmog dana od dana objave Zakona u „Narodnim novinama“, odnosno 11. prosinca 2012.
Jedine izmjene i dopune Zakona provedene su u sklopu porezne reforme 2016. i to radi unaprjeđivanja sustava fiskalizacije i stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom objavljen je u „Narodnim novinama“, br. 115/16., a stupio je na snagu 1. siječnja 2017., osim članaka 1., 3., 4., 6., 7., 8., 9., 10. i 11. koji su, radi prilagodbe obveznika fiskalizacije, stupili na snagu 1. srpnja 2017.
Sažeti pregled i obrazloženje provedenih izmjena i dopuna Zakona dajemo u nastavku:
◊Propisana je obveza fiskalizacije izdavanja računa putem naplatnih uređaja za sve obveznike fiskalizacije, pa tako i za one koji porez plaćaju paušalno, odnosno brisan je pojam „mali obveznik fiskalizacije“.
◊S obzirom na to da je uočeno da su pojedini prijevoznici zloupotrebljavali nepostojanje obveze fiskalizacije izdavanja računa te da su neistinito prikazivali broj prodanih karata, a što im je omogućavalo utaju prihoda i vezano s time manja porezna davanja, oslobođenje od fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvare promet u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu ukinuto je, izuzev lokalnog linijskog prijevoza putnika u javnom prometu sukladno odlukama jedinica lokalne samouprave i prodaje karata u zračnom, željezničkom i linijskom obalnom pomorskom prometu.
◊Unaprijeđen je sustav razmjene podataka te provođenje detaljnih analiza. Propisana je obveza korištenja programskog rješenja koje onemogućava postupke kojima se izbjegava postupak fiskalizacije izdavanja računa, odnosno koje omogućava postupanje u skladu sa zakonskim propisima, te je propisana odgovornost, kako obveznika fiskalizacije, tako i proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja za ispravnost istoga. Glede navedenog, propisana je obveza dostave podataka Poreznoj upravi o proizvođaču i/ili održavatelju programskog rješenja za obveznika fiskalizacije. Također, s obzirom da poslovne prostore prijavljene u sustav fiskalizacije nije bilo moguće točno locirati te nije bilo moguće izvršiti uvid u djelatnosti po poslovnim prostorima obveznika fiskalizacije, propisan je novi način dostave podataka o poslovnim prostorima (putem elektroničkog servisa Porezne uprave – ePorezna, odnosno prijavom službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave za obveznike fiskalizacije koji nemaju certifikat za pristup u ePorezna).
◊Izmijenjene su odredbe Zakona koje se odnose na blagajnički maksimum za fizičke osobe, odnosno propisano je da fizička osoba, obveznik poreza na dobit visinu blagajničkog maksimuma određuje kao mikro, mali ili srednji subjekt, zavisno od veličine obveznika fiskalizacije, a sukladno kriterijima iz Zakona o poticanju malog gospodarstva.
◊Prekršajne odredbe usklađene su sa Prekršajnim zakonom u smislu propisivanja novčanih kazni zasebno za fizičke i zasebno za pravne osobe. Također, propisane su prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije kod kojih se utvrdi da koriste programska rješenja koja su se i kod drugih obveznika pokazala kao ona koja sustavno omogućavaju postupanje u suprotnosti sa zakonskim odredbama, a propisane su i novčane kazne za nove razloge poreznih prekršaja, sve u skladu s provedenim izmjenama Zakona.
Sustav fiskalizacije omogućava praćenje rada svakog poreznog obveznika u realnom vremenu, kao i praćenje trendova i svih aktivnosti poreznog obveznika koje se odvijaju putem fiskalizacije, a njegovi pozitivni učinci vidljivi su u skoro svim djelatnostima. U sustav fiskalizacije prosječno dnevno stigne 6,4 mil. računa, a usporedbom podataka o broju i iznosu izdanih računa uočen je rast istih kroz godine. Tako je broj računa izdanih tijekom 2017. za 0,03% veći od broja računa izdanih tijekom 2016., a iznos računa izdanih tijekom 2017. je za 7% veći od iznosa računa izdanih tijekom 2016.
U provedbi fiskalizacije bitnu ulogu imaju građani Republike Hrvatske, a njihova svijest o važnosti uzimanja računa je od uvođenja fiskalizacije do danas, značajno porasla.
Međutim, siva ekonomija i dalje predstavlja velik problem u cijeloj Europi, stoga Ministarstvo financija dosljedno provodi nadzorne aktivnosti iz svoga djelokruga, posebno putem zajedničkih nadzora koje provode Porezna uprava i Carinska uprava.
Nadzori kod obveznika fiskalizacije provode se kontinuirano od stupanja Zakona na snagu, sve sa svrhom prevencije u sprječavanju sive ekonomije, a nepravilnosti utvrđene prilikom nadzora najčešće se odnose na neizdavanje računa, prekoračenje propisanog roka od dva dana za dostavu podataka o naplaćenim dobrima ili uslugama, nepolaganje gotovine na žiro račun te višak ili manjak novca u blagajni.
b)Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Cilj koji se želi postići ovim izmjenama i dopunama Zakona jest unaprjeđenje sustava fiskalizacije, a sa svrhom stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline.
Predlaže se intervencija u članak 5. Zakona u kojem su taksativno propisane djelatnosti za koje se ne propisuje obveza fiskalizacije. Pretpostavka za izuzimanje određenih djelatnosti od obveze fiskalizacije jest činjenica da se obavljanje tih djelatnosti može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina, odnosno da se nadzor nad ostvarenim prometom u gotovini može vršiti bez provedbe fiskalizacije. Naknadno je utvrđeno kako se obavljanje djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja ipak ne može uspješno pratiti bez provedbe fiskalizacije. Naime, u praksi je uočeno da pojedini obveznici neistinito prikazuju podatke o ostvarenom prometu, što im omogućuje utaju prihoda, a posljedično i manja porezna davanja.
Slijedom navedenog, a sa ciljem osiguravanja evidentiranja svakog ostvarenog prometa u gotovini, sprječavanja poreznih utaja na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora te suzbijanja nelojalne konkurencije, predlaže se ukidanje izuzeća od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvaruju promet u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja. Zbog troškova nabave elektroničkog naplatnog uređaja i prilagodbe postupku fiskalizacije izdavanja računa, predlaže se navedenim poreznim obveznicima ostaviti razdoblje prilagodbe.
Obzirom na različita tumačenja odredbi Zakona kojima je propisano postupanje u slučaju nemogućnosti izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa predlaže se u tekstu Zakona dodatno naglasiti da se računi koji su, zbog prekida uspostavljene elektroničke veze sa Poreznom upravom, izdani sa sadržajem propisanim odredbama članka 9. Zakona (vrijeme izdavanja računa (sat i minuta), oznaka operatera (osobe) na naplatnom uređaju, oznaka načina plaćanja računa i zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije), ali bez podataka o Jedinstvenom identifikatoru računa, smatraju ispravnim ako obveznik fiskalizacije u roku od dva dana, računajući od dana kad je došlo do prekida veze, uspostavi elektroničku vezu i dostavi Poreznoj upravi sve takve račune. Dodavanjem navedene odredbe ne bi se mijenjao već propisani postupak fiskalizacije nego bi se samo stavio naglasak na činjenicu da poslovni proces izdavanja računa kupcu ne smije biti onemogućen zbog prekida uspostavljene elektroničke veze.
Iskustva poreznih obveznika pokazala su da kada dođe do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja često nije moguće ponovno uspostaviti rad istog u Zakonom propisanom roku od dva dana. Kao najčešći uzroci navode se sljedeće činjenice: određeni broj obveznika fiskalizacije nalazi se u malim naseljima te nema u blizini proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja kao ni servisera naplatnih uređaja, proizvođači i/ili održavatelji programskih rješenja te serviseri naplatnih uređaja u pravilu ne rade vikendom, potrebni rezervni dio nije moguće nabaviti u roku od dva dana i sl. Uzimajući navedeno u obzir, predlaže se produljiti rok u kojem je obveznik dužan uspostaviti rad naplatnog uređaja i to sa dva na pet dana. Navedeni rok vrijedio bi i za obvezu dostavljanja Poreznoj upravi svih izdanih računa, putem uspostavljene elektroničke veze, a u skladu s predloženim bilo bi neophodno intervenirati i u odredbu članka 35. Zakona kojom su propisane novčane kazne za pravne osobe obveznike fiskalizacije.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM S OBRAZLOŽENJEM
Članak 1.
U članku 2. točki 6. Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12. i 115/16.) iza riječi „otvoreni prostor“, dodaje se zarez i riječi „svaki samoposlužni uređaj“.
Članak 2.
Članak 3. mijenja se i glasi:
„Obveznikom fiskalizacije smatra se:
1. fizička osoba obveznik poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti prema odredbama zakona kojim se uređuje porez na dohodak te
2. pravna i fizička osoba koja se smatra obveznikom poreza na dobit prema zakonu kojim se uređuje porez na dobit.“.
Članak 3.
Članak 5. mijenja se i glasi:
„Iznimno od članka 3. ovoga Zakona, obveznikom fiskalizacije ne smatra se porezni obveznik za ostvarene promete u sljedećim djelatnostima:
1.priređivanja lutrijskih igara, igara klađenja, igara u casinima i na automatima za igre na sreću i zabavu te zaprimanje uplata za sudjelovanje u igrama na sreću i zabavnim igrama
2.prodaja gdje se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica
3.prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na vlastitom obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu izravno krajnjem potrošaču u proizvodnim objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na tržnicama i otvorenim prostorima
4.prodaja karata ili žetona za cestovni lokalni linijski prijevoz putnika u javnom prometu sukladno odlukama jedinica lokalne samouprave te prodaja karata ili žetona u zračnom, željezničkom i linijskom obalnom pomorskom prometu
5.naplata cestarine
6.punjenje naftnim derivatima aviona na avioservisima
7.prodaja proizvoda i/ili usluga u poštanskom prometu
10.ostvareni prometi evidentirani preko mjernih instrumenata (električna energija, plin, voda, javne komunikacijske usluge i slično), od energetskih, komunalnih, elektroničkih komunikacija i drugih pravnih osoba te
11.provođenja zdravstvene zaštite (sudjelovanje u troškovima zdravstvene zaštite do pune cijene zdravstvene usluge, kod izabranog doktora primarne zdravstvene zaštite i izdavanja lijekova na recept).“.
Članak 4.
Članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Obveznici fiskalizacije iz članka 3. ovoga Zakona dužni su provoditi postupke fiskalizacije propisane člancima 9., 10., 11. i 25. ovoga Zakona za sve djelatnosti, osim za ostvarene promete u djelatnostima iz članka 5. ovoga Zakona.
(2) Obveznici fiskalizacije iz stavka 1. ovoga članka koji ostvaruju promet gotovinom dužni su prije početka izdavanja računa u prometu gotovinom izvršiti sve radnje za provedbu postupka fiskalizacije izdavanja računa iz poglavlja IV. i V. ovoga Zakona  e odgovarajuće primjenjivati odredbe članaka 21. do 27.a ovoga Zakona.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, obveznici fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom prodajom robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja pri čemu nisu obveznici izdavanja računa prema posebnom propisu dužni su prije početka prodaje izvršiti sve radnje za provedbu postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja iz poglavlja V.a i članka 25.a ovoga Zakona.“.
Članak 5.
U članku 9. stavku 3. iza riječi: „smatra“ dodaje se riječ „prometom“.
Članak 6.
U članku 15. stavku 1. riječi: „naplaćuju u gotovini“ zamjenjuje se riječima: „ostvaruju prometom gotovine“.
Članak 7.
Iza članka 20. dodaje se poglavlje V.a sa člancima 20.a i 20.b koji glase:
„V.a POSTUPAK FISKALIZACIJE PRODAJE PUTEM SAMOPOSLUŽNIH UREĐAJA
Članak 20.a
(1) Radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, kada se prodaja dobra ili usluge ostvaruje prometom gotovine obveznik fiskalizacije dužan je fiskalizirati svaku prodaju u trenutku prodaje dostavom podataka o prodaji Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
(2) Radi provedbe postupka iz stavka 1. ovoga članka obveznik fiskalizacije dužan je dostaviti podatak o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će se ostvarivati promet gotovinom.
(3) Na prijavu podataka o svakom samoposlužnom uređaju odgovarajuće se primjenjuju odredbe o dostavi podataka u sustav fiskalizacije propisane člankom 19. ovoga Zakona.
Članak 20.b
(1) Obveznik fiskalizacije radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 20.a ovoga Zakona dužan je omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o prodaji te omogućiti vezu (Internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
(2) Na korištenje programskog rješenja te razmjenu podataka iz stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 16.a i 17. ovoga Zakona.
(3) Ministar financija propisat će pravilnikom, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja protokole i sigurnosne mehanizme za razmjenu podataka, model primjene kod kojeg se koristi centralni informacijski sustav obveznika fiskalizacije za slanje i potpisivanje elektroničkih poruka, model primjene u kojem se slanje i potpisivanje poruka obavlja pojedinačno na elektroničkim naplatnim uređajima, standardne poruke o greškama, kao i protokole o postupanju u slučaju grešaka te postupanja u slučaju prekida uspostavljene veze i nemogućnosti uspostave veze.“.
Članak 8.
U članku 21. iza stavka 2. dodaju se novi stavak 3. i stavci 4. i 5. koji glase:
„(3) Za račune izdane prema stavku 1. ovoga članka smatra se da je ispravno proveden postupak fiskalizacije izdavanja računa ako se postupi u roku propisanom stavkom 2. ovoga članka.
(4) Kako bi postupanje na način propisan stavcima 1. do 3. ovoga članka bila iznimka, obveznik fiskalizacije dužan je osigurati zadovoljavajuću softversku i hardversku podršku za razmjenu odnosno dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
(5) Obveznik fiskalizacije odgovoran je za utvrđivanje odgovarajuće propusnosti mreže, a koju utvrđuje samostalno na temelju broja poruka u sekundi u trenutku najvećeg opterećenja.“.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 6.
Članak 9.
U članku 22. stavku 3. riječ: „dva“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
Iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„(7) Na način propisan stavcima 1. - 6. ovoga članka postupa se i u slučaju potrebe zamjene opreme za uspostavu veze, nemogućnosti uspostave veze za koju je odgovoran pružatelj veze ili drugog objektivnog razloga neovisnog o volji obveznika fiskalizacije.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Članak 10.
Iza članka 26. dodaje se članak 26.a s naslovom iznad njega koji glasi:
„Obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja
Članak 26.a
(1) Iznimno od članka 25. ovoga Zakona, obveznik fiskalizacije koji provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja dužan je na svakom samoposlužnom uređaju istaknuti obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja.
(2) Ministar financija propisat će pravilnikom izgled i sadržaj obavijesti iz stavka 1. ovoga članka.“
Članak 11.
Iza članka 27. dodaje se članak 27.a s naslovom iznad njega koji glasi:
„Izdavanje pratećih dokumenata prije računa
Ako iz bilo kojeg poslovnog razloga obveznik fiskalizacije prije izdavanja računa izdaje dokument na kojem navodi podatke o plaćanju, na istome mora vidno napisati „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“.
Članak 12.
U članku 30.a iza riječi „članku 17. stavku 1.“ dodaju se riječi „članku 20.a stavku 1., članku 20.b stavku 1.,“.
Članak 13.
Članak 34. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom od 30.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba, proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja kojeg obveznik fiskalizacije koristi za razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom ako programsko rješenje iz članka 16.a ovoga Zakona omogućava postupke kojima se izbjegava provedba fiskalizacije izdavanja računa.
(2)Novčanom kaznom od 30.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba, obveznik fiskalizacije, ako prije izdavanja računa izdaje dokument na kojem navodi podatke o plaćanju te na istome vidno ne napiše „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom od 30.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja.
(4) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka novčanom kaznom od 30.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, obveznik fiskalizacije iz članka 3. ovoga Zakona.
(5) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će odgovorna osoba u pravnoj osobi, koja je proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja.
(6) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi, obveznik fiskalizacije.“.
Članak 14.
U članku 34.a stavku 1. u točki 1. iza riječi „račune“ dodaju se riječi „ili dokumenti“ te se iza riječi „članak 15. stavak 1.“ dodaju riječi „i članak 27.a“.
U točki 4. iza riječi „(članak 16.a)“ dodaju se riječi „ili fiskalizacije putem samoposlužnih uređaja (članak 20.b)“.
Iza točke 6. dodaje se nova točka 7. koja glasi:
„7. ne osigura da samoposlužni uređaj provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja (članak 20.a)“.
Dosadašnje točke 7. i 8. postaju točke 8. i 9.
Članak 15.
U članku 35. stavku 1. dodaje se nova točka 5. koja glasi:
„5. ako ne osigura zadovoljavajuću softversku i hardversku podršku za razmjenu odnosno dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi (članak 21. stavak 4.)“.
Dosadašnje točke 5., 6., 7. i 8. postaju točke 6., 7., 8. i 9.
U članku 35. stavku 1. točki 5. riječ: „dva“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
Iza točke 8. briše se točka i dodaje se točka 9. koja glasi:
„9. ne istakne obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja na samoposlužnom uređaju (članak 25.a).“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 16.
(1) Odredbe Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 146/12. i 46/17.) ostaju na snazi u dijelu koji nije u suprotnosti s ovim Zakonom.
(2) Ovlašćuje se ministar financija uskladiti provedbene propise Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12. i 115/16.) s odredbama ovog Zakona u roku od 60 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 17.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Članak 18.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019., osim odredbi članaka 1., 2., 3., 4., 7., 10., 12., 13., 14. (u dijelu koji se odnosi na članke 20.a i 20.b) i 15. (u dijelu koji se odnosi na članak 25.a) koje stupaju na snagu 1. siječnja 2021.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovom dopunom članak se mijenja na način da se pojam poslovni prostor proširuje na svaki samoposlužni uređaj.
Uz članak 2.
Ovom izmjenom briše se dodatni uvjet koji moraju ispuniti fizička osoba obveznik poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti prema odredbama zakona kojim se uređuje porez na dohodak te pravna i fizička osoba koja se smatra obveznikom poreza na dobit, a kako bi se smatrali obveznikom fiskalizacije.
Uz članak 3.
Ovim člankom se propisuju djelatnosti koje su isključene od obveze fiskalizacije. Cilj fiskalizacije je uspostaviti nadzor nad ostvarivanjem te evidentiranjem ostvarenog prometa u gotovini stoga se od obveze fiskalizacije oslobađaju neke od djelatnosti čiji se ostvareni prometi mogu učinkovito pratiti drugim mjerljivim veličinama. Kod takvih djelatnosti nije potrebno uvođenje fiskalizacije te se odredbama Zakona taksativno nabrajaju djelatnosti za koje se ne propisuje obveza fiskalizacije. Ova oslobođenja temelje se na načinu obavljanja određene djelatnosti, odnosno oslobođenja od obveze fiskalizacije su funkcijska, a ne institucijska. Navedeno znači da se obveznik oslobađa od obveze fiskalizacije, ali samo za oslobođenu djelatnost.
Uz članak 4.
Ovim člankom jasnije se propisuju mjere koje moraju provoditi obveznici fiskalizacije i to mjere:
1. kojima se moraju prilagoditi svi obveznici fiskalizacije
2. koje će provoditi samo obveznici fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom uz iznimku obveznika fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom prodajom robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Uz članak 5.
Ovim člankom se dopunjuje tekst u članku 9. Zakona radi dosljedne upotrebe terminologije.
Uz članak 6.
Ovim člankom se dopunjuje tekst u članku 15. Zakona radi dosljedne upotrebe terminologije.
Uz članak 7.
Ovim člankom se propisuje postupak fiskalizacije putem samoposlužnih uređaja s obzirom na to da se ovim izmjenama i dopunama Zakona ukida izuzeće od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvaruju promet u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Fiskalizacijom kao postupkom evidentiranja izlaznih računa osigurava se kontrola nad cijelim sustavom prometa roba i usluga, a pretpostavka za izuzimanje određenih djelatnosti od obveze fiskalizacije jest da se njihovo obavljanje može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina (kao primjerice mjerenje potrošnje).
U praksi je uočeno da pojedini obveznici neistinito prikazuju podatke o ostvarenom prometu, što im omogućuje utaju prihoda, a posljedično i manja porezna davanja. Navedeno se konkretno odnosi na promete ostvarene u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Utvrđeno je da se obavljanje navedene djelatnosti ipak ne može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina, odnosno da se nadzor nad ostvarenim prometom u gotovini ne može se izvršiti bez provedbe fiskalizacije. Naime, fiskalizacija je prvenstveno mjera kojom se kontolira protok gotovine, a na samoposlužnim uređajima posluje se gotovinom. Slijedom navedenog, bitno je poslovati putem sustava fiskalizacije i učiniti sve predradnje kako bi se ista mogla provoditi.
Cilj ove izmjene, kao uostalom i cilj cjelokupnog postupka fiskalizacije, jest osigurati evidentiranje svakog ostvarenog prometa gotovinom, spriječiti porezne utaje na području poslovanja gotovinom i unaprijediti postupke poreznog nadzora, a što će posljedično dovesti i do suzbijanja nelojalne konkurencije.
Uz članak 8.
Ovim člankom se propisuje dodavanje novih stavka 3., 4. i 5. u članku 21. Zakona, odredbama kojima je propisano da se računi koji su, zbog prekida uspostavljene elektroničke veze sa Poreznom upravom, izdani sa sadržajem propisanim odredbama članka 9. Zakona (vrijeme izdavanja računa (sat i minuta), oznaka operatera (osobe) na naplatnom uređaju, oznaka načina plaćanja računa i zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije), ali bez podataka o Jedinstvenom identifikatoru računa, smatraju ispravnim ako obveznik fiskalizacije u roku od dva dana, računajući od dana kad je došlo do prekida veze, uspostavi elektroničku vezu i dostavi Poreznoj upravi sve takve račune. Svim računima dostavljenima u propisanom roku Porezna uprava će odrediti Jedinstveni identifikator računa koji će dostaviti obvezniku fiskalizacije kao potvrdu o njihovoj zaprimljenosti.
Naime, poslovni proces izdavanja računa kupcu ne smije biti onemogućen zbog prekida uspostavljene elektroničke veze. Iako odredbama Zakona ni ranije nije bilo propisano da izdavanje računa nije moguće ili da isto nije zakonito do dobivanja ovjere od strane Porezne uprave, obveznici fiskalizacije različito su tumačili odredbe Zakona kojima je propisano postupanje u slučaju nemogućnosti izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa. Novim stavkom 3. članka 21. Zakona precizirano je da je izdavanje računa koji ne sadrži Jedinstveni identifikator računa dozvoljeno uz obvezno ispisivanje zaštitnog koda izdavatelja obveznika fiskalizacije i naknadnu dostavu računa na ovjeru u Poreznu upravu.
Dakle, u svim slučajevima kad obveznik fiskalizacije nije dobio Jedinstveni identifikator računa za izdani račun, isti je dužan naknadno ponoviti slanje poruke uzimajući u obzir Zakonom propisani rok od dva dana. U trenutku kad dobije ispravnu poruku odgovora koja sadrži Jedinstveni identifikator računa, obveznik fiskalizacije može smatrati da je račun prijavljen Poreznoj upravi.
Također dodaju se stavci 4. i 5. koji se propisuje da je obveznik fiskalizacije dužan osigurati softversku i hardversku podršku za razmjenu odnosno dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi. Obveznik fiskalizacije odgovoran je za utvrđivanje odgovarajuće propusnosti mreže, a koju utvrđuje samostalno na temelju broja poruka u sekundi u trenutku najvećeg opterećenja. Isto je bitno kako bi se dodatno naglasila odgovornost obveznika fiskalizacije da osigura sve preduvjete za dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi, a kako bi se situacije u kojima dolazi do nemogućnosti izdavanje računa bez Jedinstvenog identifikatora računa zbog nedovoljne propusnosti mreže svele na minimum.
Uz članak 9.
Ovim člankom produljuje se rok iz članka 22. stavka 3. Zakona u kojem je obveznik fiskalizacije obvezan uspostaviti rad naplatnog uređaja prilagođenog za provedbu fiskalizacije ako dođe do potpunog prestanka njegovog rada. Rok se produljuje sa dva dana na pet dana, a isti se računa od dana u kojem je došlo do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja.
Naime, iskustva obveznika fiskalizacije pokazala su da često nije moguće ponovno uspostaviti rad naplatnog uređaja u roku od dva dana, uglavnom iz sljedećih razloga:
1)proizvođači i/ili održavatelji programskih rješenja te serviseri naplatnih uređaja u pravilu ne rade vikendom,
2)nije moguće sve rezervne dijelove nabaviti u roku od dva dana,
3)određeni broj obveznika fiskalizacije nalazi se u malim naseljima te nema u blizini proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja kao ni servisera naplatnih uređaja.
Produljenjem roka na pet dana obveznicima fiskalizacije ostavljeno je dovoljno vremena za ponovnu uspostavu rada naplatnog uređaja. Navedeni rok vrijedi i za obvezu dostavljanja Poreznoj upravi svih izdanih računa, putem uspostavljene elektroničke veze. Svim naknadno dostavljenim računima Porezna uprava će odrediti Jedinstveni identifikator računa koji će dostaviti obvezniku fiskalizacije kao potvrdu o njihovoj zaprimljenosti. Obveznik fiskalizacije dužan je na kopijama ispostavljenih računa uvezanih u posebnu knjigu računa ovjerenu od strane Porezne uprave, dopisati podatak o dobivenom Jedinstvenom identifikatoru računa odmah po zaprimanju.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se obveza obveznika fiskalizacije koji provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja da na svakom samoposlužnom uređaju istakne obavijest o fiskalizaciji prodaje.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se jasno određenje prilikom provedbe postupka fiskalizacije i izdavanja fiskaliziranih računa što se smatra fiskaliziranim računom, a što je dokument na kojem obveznik fiskalizacije navodi podatke o plaćanju. Da ne bi došlo do zbunjivanja kupca na dokumentu koji nije fiskalizirani račun, obveznik fiskalizacije je dužan jasno istaknuti obavijest kupcu da se ne radi o fiskaliziranom računu. Ovime se ostvaruju ciljevi fiskalizacije:
sprječavanje porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unaprjeđenje postupaka poreznog nadzora, podizanje razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanje nelojalne konkurencije.
Uz članak 12.
Ovim se člankom proširuje odredba članka 30.a Zakona i na slučajeve nepravilnosti utvrđene u postupku fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja pa se tako poreznom obvezniku može naredbom privremeno zabraniti obavljanje djelatnosti pečaćenjem do uklanjanja razloga zbog kojih je zabrana izrečena ako se tijekom nadzora utvrdi da obveznik fiskalizacije ne provodi postupak fiskalizacije na način opisan u članku 20.a stavku 1., članku 20.b stavku 1. ovoga Zakona, a najdulje 8 dana od dana izdavanja naredbe.
Uz članak 13.
Ovim se člankom proširuje odredba članka 34. Zakona i na slučajeve nepravilnosti utvrđene u postupku fiskalizacije za obveznika fiskalizacije koji ne provodi ispravno postupak fiskalizacije i ne istakne na poslovnom dokumentu obavijest propisanu člankom 11. ovog Zakona, odnosno prilikom plaćanja kupcu ne izda fiskalizirani račun.
Uz članak 14.
Ovim se člankom proširuje odredba članka 34.a Zakona i na slučajeve nepravilnosti utvrđene u postupku fiskalizacije za obveznika fiskalizacije koji ne provodi ispravno postupak fiskalizacije kod prodaje putem samoposlužnih uređaja.
Uz članak 15.
Ovim se člankom propisuje produljenje roka iz članka 35. stavka 1. točke 5. Zakona u kojem je obveznik fiskalizacije obvezan uspostaviti rad naplatnog uređaja prilagođenog za provedbu fiskalizacije ako dođe do potpunog prestanka njegovog rada i dostaviti sve izdane račune.
Rok se produljuje sa dva dana na pet dana, a isti se računa od dana u kojem je došlo do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja.
Obrazloženje za navedenu odredbu dano je u obrazloženju uz članak 9.
Uz članak 16.
Ovim člankom daje se ovlaštenje ministru financija za usklađivanje provedbenog propisa s odredbama ovoga Zakona i to u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 17.
Ministarstvo financija se obvezuje provesti procjenu učinka propisa u roku od dvije godine prema postupku propisanom člancima 13. i 14. Zakona o procjeni učinaka propisa (Narodne novine, br. 44/17.) i člancima 17., 18. i 19. Uredbe o provedbi postupka procjene učinaka propisa (Narodne novine, br. 52/17.).
Uz članak 18.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu ovoga Zakona i objava u Narodnim novinama. Propisano je da Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2019., osim članka 1., 2., 3., 4., 7., 10., 12., 13., 14. (u dijelu koji se odnosi na članke 20.a i 20.b) i 15. (u dijelu koji se odnosi na članak 25.a) Zakona koji stupaju na snagu 1. siječnja 2021., a kako bi se obveznicima fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja ostavilo dovoljno vremena za prilagodbu.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima je na području Republike Hrvatske uvoden nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom sa ciljem sprječavanja porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije.
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (dalje u tekstu: Zakon) objavljen je u „Narodnim novinama“, br. 133/12. i u svom najvećem dijelu stupio je na snagu 1. siječnja 2013. Iznimka su članci 25. i 26. i članak 35. stavak 1. točka 8. Zakona koji su stupili na snagu 1. srpnja 2013. te članak 23. stavak 2. i članak 38. koji su stupili na snagu osmog dana od dana objave Zakona u „Narodnim novinama“, odnosno 11. prosinca 2012.
Jedine izmjene i dopune Zakona provedene su u sklopu porezne reforme 2016. i to radi unaprjeđivanja sustava fiskalizacije i stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom objavljen je u „Narodnim novinama“, br. 115/16., a stupio je na snagu 1. siječnja 2017., osim članaka 1., 3., 4., 6., 7., 8., 9., 10. i 11. koji su, radi prilagodbe obveznika fiskalizacije, stupili na snagu 1. srpnja 2017.
Sažeti pregled i obrazloženje provedenih izmjena i dopuna Zakona dajemo u nastavku:
◊ Propisana je obveza fiskalizacije izdavanja računa putem naplatnih uređaja za sve obveznike fiskalizacije, pa tako i za one koji porez plaćaju paušalno, odnosno brisan je pojam „mali obveznik fiskalizacije“.
◊ S obzirom na to da je uočeno da su pojedini prijevoznici zloupotrebljavali nepostojanje obveze fiskalizacije izdavanja računa te da su neistinito prikazivali broj prodanih karata, a što im je omogućavalo utaju prihoda i vezano s time manja porezna davanja, oslobođenje od fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvare promet u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu ukinuto je, izuzev lokalnog linijskog prijevoza putnika u javnom prometu sukladno odlukama jedinica lokalne samouprave i prodaje karata u zračnom, željezničkom i linijskom obalnom pomorskom prometu.
◊ Unaprijeđen je sustav razmjene podataka te provođenje detaljnih analiza. Propisana je obveza korištenja programskog rješenja koje onemogućava postupke kojima se izbjegava postupak fiskalizacije izdavanja računa, odnosno koje omogućava postupanje u skladu sa zakonskim propisima, te je propisana odgovornost, kako obveznika fiskalizacije, tako i proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja za ispravnost istoga. Glede navedenog, propisana je obveza dostave podataka Poreznoj upravi o proizvođaču i/ili održavatelju programskog rješenja za obveznika fiskalizacije. Također, s obzirom da poslovne prostore prijavljene u sustav fiskalizacije nije bilo moguće točno locirati te nije bilo moguće izvršiti uvid u djelatnosti po poslovnim prostorima obveznika fiskalizacije, propisan je novi način dostave podataka o poslovnim prostorima (putem elektroničkog servisa Porezne uprave – ePorezna, odnosno prijavom službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave za obveznike fiskalizacije koji nemaju certifikat za pristup u ePorezna).
◊ Izmijenjene su odredbe Zakona koje se odnose na blagajnički maksimum za fizičke osobe, odnosno propisano je da fizička osoba, obveznik poreza na dobit visinu blagajničkog maksimuma određuje kao mikro, mali ili srednji subjekt, zavisno od veličine obveznika fiskalizacije, a sukladno kriterijima iz Zakona o poticanju malog gospodarstva.
◊ Prekršajne odredbe usklađene su sa Prekršajnim zakonom u smislu propisivanja novčanih kazni zasebno za fizičke i zasebno za pravne osobe. Također, propisane su prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije kod kojih se utvrdi da koriste programska rješenja koja su se i kod drugih obveznika pokazala kao ona koja sustavno omogućavaju postupanje u suprotnosti sa zakonskim odredbama, a propisane su i novčane kazne za nove razloge poreznih prekršaja, sve u skladu s provedenim izmjenama Zakona.
Sustav fiskalizacije omogućava praćenje rada svakog poreznog obveznika u realnom vremenu, kao i praćenje trendova i svih aktivnosti poreznog obveznika koje se odvijaju putem fiskalizacije, a njegovi pozitivni učinci vidljivi su u skoro svim djelatnostima. U sustav fiskalizacije prosječno dnevno stigne 6,4 mil. računa, a usporedbom podataka o broju i iznosu izdanih računa uočen je rast istih kroz godine. Tako je broj računa izdanih tijekom 2017. za 0,03% veći od broja računa izdanih tijekom 2016., a iznos računa izdanih tijekom 2017. je za 7% veći od iznosa računa izdanih tijekom 2016.
U provedbi fiskalizacije bitnu ulogu imaju građani Republike Hrvatske, a njihova svijest o važnosti uzimanja računa je od uvođenja fiskalizacije do danas, značajno porasla.
Međutim, siva ekonomija i dalje predstavlja velik problem u cijeloj Europi, stoga Ministarstvo financija dosljedno provodi nadzorne aktivnosti iz svoga djelokruga, posebno putem zajedničkih nadzora koje provode Porezna uprava i Carinska uprava.
Nadzori kod obveznika fiskalizacije provode se kontinuirano od stupanja Zakona na snagu, sve sa svrhom prevencije u sprječavanju sive ekonomije, a nepravilnosti utvrđene prilikom nadzora najčešće se odnose na neizdavanje računa, prekoračenje propisanog roka od dva dana za dostavu podataka o naplaćenim dobrima ili uslugama, nepolaganje gotovine na žiro račun te višak ili manjak novca u blagajni.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Cilj koji se želi postići ovim izmjenama i dopunama Zakona jest unaprjeđenje sustava fiskalizacije, a sa svrhom stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline.
Predlaže se intervencija u članak 5. Zakona u kojem su taksativno propisane djelatnosti za koje se ne propisuje obveza fiskalizacije. Pretpostavka za izuzimanje određenih djelatnosti od obveze fiskalizacije jest činjenica da se obavljanje tih djelatnosti može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina, odnosno da se nadzor nad ostvarenim prometom u gotovini može vršiti bez provedbe fiskalizacije. Naknadno je utvrđeno kako se obavljanje djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja ipak ne može uspješno pratiti bez provedbe fiskalizacije. Naime, u praksi je uočeno da pojedini obveznici neistinito prikazuju podatke o ostvarenom prometu, što im omogućuje utaju prihoda, a posljedično i manja porezna davanja.
Slijedom navedenog, a sa ciljem osiguravanja evidentiranja svakog ostvarenog prometa u gotovini, sprječavanja poreznih utaja na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora te suzbijanja nelojalne konkurencije, predlaže se ukidanje izuzeća od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvaruju promet u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja. Zbog troškova nabave elektroničkog naplatnog uređaja i prilagodbe postupku fiskalizacije izdavanja računa, predlaže se navedenim poreznim obveznicima ostaviti razdoblje prilagodbe.
Obzirom na različita tumačenja odredbi Zakona kojima je propisano postupanje u slučaju nemogućnosti izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa predlaže se u tekstu Zakona dodatno naglasiti da se računi koji su, zbog prekida uspostavljene elektroničke veze sa Poreznom upravom, izdani sa sadržajem propisanim odredbama članka 9. Zakona (vrijeme izdavanja računa (sat i minuta), oznaka operatera (osobe) na naplatnom uređaju, oznaka načina plaćanja računa i zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije), ali bez podataka o Jedinstvenom identifikatoru računa, smatraju ispravnim ako obveznik fiskalizacije u roku od dva dana, računajući od dana kad je došlo do prekida veze, uspostavi elektroničku vezu i dostavi Poreznoj upravi sve takve račune. Dodavanjem navedene odredbe ne bi se mijenjao već propisani postupak fiskalizacije nego bi se samo stavio naglasak na činjenicu da poslovni proces izdavanja računa kupcu ne smije biti onemogućen zbog prekida uspostavljene elektroničke veze.
Iskustva poreznih obveznika pokazala su da kada dođe do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja često nije moguće ponovno uspostaviti rad istog u Zakonom propisanom roku od dva dana. Kao najčešći uzroci navode se sljedeće činjenice: određeni broj obveznika fiskalizacije nalazi se u malim naseljima te nema u blizini proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja kao ni servisera naplatnih uređaja, proizvođači i/ili održavatelji programskih rješenja te serviseri naplatnih uređaja u pravilu ne rade vikendom, potrebni rezervni dio nije moguće nabaviti u roku od dva dana i sl. Uzimajući navedeno u obzir, predlaže se produljiti rok u kojem je obveznik dužan uspostaviti rad naplatnog uređaja i to sa dva na pet dana. Navedeni rok vrijedio bi i za obvezu dostavljanja Poreznoj upravi svih izdanih računa, putem uspostavljene elektroničke veze, a u skladu s predloženim bilo bi neophodno intervenirati i u odredbu članka 35. Zakona kojom su propisane novčane kazne za pravne osobe obveznike fiskalizacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U članku 2. točki 6. Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12. i 115/16.) iza riječi „otvoreni prostor“, dodaje se zarez i riječi „svaki samoposlužni uređaj“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Članak 3. mijenja se i glasi:
„Obveznikom fiskalizacije smatra se:
1. fizička osoba obveznik poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti prema odredbama zakona kojim se uređuje porez na dohodak te
2. pravna i fizička osoba koja se smatra obveznikom poreza na dobit prema zakonu kojim se uređuje porez na dobit.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Članak 5. mijenja se i glasi:
„Iznimno od članka 3. ovoga Zakona, obveznikom fiskalizacije ne smatra se porezni obveznik za ostvarene promete u sljedećim djelatnostima:
1. priređivanja lutrijskih igara, igara klađenja, igara u casinima i na automatima za igre na sreću i zabavu te zaprimanje uplata za sudjelovanje u igrama na sreću i zabavnim igrama
2. prodaja gdje se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica
3. prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na vlastitom obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu izravno krajnjem potrošaču u proizvodnim objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na tržnicama i otvorenim prostorima
4. prodaja karata ili žetona za cestovni lokalni linijski prijevoz putnika u javnom prometu sukladno odlukama jedinica lokalne samouprave te prodaja karata ili žetona u zračnom, željezničkom i linijskom obalnom pomorskom prometu
5. naplata cestarine
6. punjenje naftnim derivatima aviona na avioservisima
7. prodaja proizvoda i/ili usluga u poštanskom prometu
8. pružanje bankovnih usluga i usluga osiguranja
9. vođenja središnjeg depozitorija nematerijaliziranih vrijednosnih papira i središnjeg registra financijskih instrumenata
10. ostvareni prometi evidentirani preko mjernih instrumenata (električna energija, plin, voda, javne komunikacijske usluge i slično), od energetskih, komunalnih, elektroničkih komunikacija i drugih pravnih osoba te
11. provođenja zdravstvene zaštite (sudjelovanje u troškovima zdravstvene zaštite do pune cijene zdravstvene usluge, kod izabranog doktora primarne zdravstvene zaštite i izdavanja lijekova na recept).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Članak 8. mijenja se i glasi:
„ (1) Obveznici fiskalizacije iz članka 3. ovoga Zakona dužni su provoditi postupke fiskalizacije propisane člancima 9., 10., 11. i 25. ovoga Zakona za sve djelatnosti, osim za ostvarene promete u djelatnostima iz članka 5. ovoga Zakona .
(2) Obveznici fiskalizacije iz stavka 1. ovoga članka koji ostvaruju promet gotovinom dužni su prije početka izdavanja računa u prometu gotovinom izvršiti sve radnje za provedbu postupka fiskalizacije izdavanja računa iz poglavlja IV. i V. ovoga Zakona  e odgovarajuće primjenjivati odredbe članaka 21. do 27.a ovoga Zakona.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, obveznici fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom prodajom robe ili usluge putem samoposlužnih uređaja pri čemu nisu obveznici izdavanja računa prema posebnom propisu dužni su prije početka prodaje izvršiti sve radnje za provedbu postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja iz poglavlja V.a i članka 25.a ovoga Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 9. stavku 3. iza riječi: „smatra“ dodaje se riječ „prometom“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
U članku 15. stavku 1. riječi: „naplaćuju u gotovini“ zamjenjuje se riječima: „ostvaruju prometom gotovine“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Iza članka 20. dodaje se poglavlje V.a sa člancima 20.a i 20.b koji glase:
„V.a POSTUPAK FISKALIZACIJE PRODAJE PUTEM SAMOPOSLUŽNIH UREĐAJA
Članak 20.a
(1) Radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, kada se prodaja dobra ili usluge ostvaruje prometom gotovine obveznik fiskalizacije dužan je fiskalizirati svaku prodaju u trenutku prodaje dostavom podataka o prodaji Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
(2) Radi provedbe postupka iz stavka 1. ovoga članka obveznik fiskalizacije dužan je dostaviti podatak o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će se ostvarivati promet gotovinom.
(3) Na prijavu podataka o svakom samoposlužnom uređaju odgovarajuće se primjenjuju odredbe o dostavi podataka u sustav fiskalizacije propisane člankom 19. ovoga Zakona.
Članak 20.b
(1) Obveznik fiskalizacije radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 20.a ovoga Zakona dužan je omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o prodaji te omogućiti vezu (Internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
(2) Na korištenje programskog rješenja te razmjenu podataka iz stavka 1. ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 16.a i 17. ovoga Zakona.
(3) Ministar financija propisat će pravilnikom, za potrebe provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja protokole i sigurnosne mehanizme za razmjenu podataka, model primjene kod kojeg se koristi centralni informacijski sustav obveznika fiskalizacije za slanje i potpisivanje elektroničkih poruka, model primjene u kojem se slanje i potpisivanje poruka obavlja pojedinačno na elektroničkim naplatnim uređajima, standardne poruke o greškama, kao i protokole o postupanju u slučaju grešaka te postupanja u slučaju prekida uspostavljene veze i nemogućnosti uspostave veze.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
U članku 21. iza stavka 2. dodaju se novi stavak 3. i stavci 4. i 5. koji glase:
„(3) Za račune izdane prema stavku 1. ovoga članka smatra se da je ispravno proveden postupak fiskalizacije izdavanja računa ako se postupi u roku propisanom stavkom 2. ovoga članka.
(4) Kako bi postupanje na način propisan stavcima 1. do 3. ovoga članka bila iznimka, obveznik fiskalizacije dužan je osigurati zadovoljavajuću softversku i hardversku podršku za razmjenu odnosno dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi.
(5) Obveznik fiskalizacije odgovoran je za utvrđivanje odgovarajuće propusnosti mreže, a koju utvrđuje samostalno na temelju broja poruka u sekundi u trenutku najvećeg opterećenja. “.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 6.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
U članku 22. stavku 3. riječ: „dva“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
Iza stavka 6. dodaje se novi stavak 7. koji glasi:
„(7) Na način propisan stavcima 1. - 6. ovoga članka postupa se i u slučaju potrebe zamjene opreme za uspostavu veze, nemogućnosti uspostave veze za koju je odgovoran pružatelj veze ili drugog objektivnog razloga neovisnog o volji obveznika fiskalizacije.“.
Dosadašnji stavak 7. postaje stavak 8.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
Iza članka 26. dodaje se članak 26.a s naslovom iznad njega koji glasi:
„Obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja
Članak 26.a
(1) Iznimno od članka 25. ovoga Zakona, obveznik fiskalizacije koji provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja dužan je na svakom samoposlužnom uređaju istaknuti obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja.
(2) Ministar financija propisat će pravilnikom izgled i sadržaj obavijesti iz stavka 1. ovoga članka.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
Iza članka 27. dodaje se članak 27.a s naslovom iznad njega koji glasi:
„Izdavanje pratećih dokumenata prije računa
Ako iz bilo kojeg poslovnog razloga obveznik fiskalizacije prije izdavanja računa izdaje dokument na kojem navodi podatke o plaćanju, na istome mora vidno napisati „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
U članku 30.a iza riječi „članku 17. stavku 1.“ dodaju se riječi „članku 20.a stavku 1., članku 20.b stavku 1.,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
Članak 34. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom od 30.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba, proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja kojeg obveznik fiskalizacije koristi za razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom ako programsko rješenje iz članka 16.a ovoga Zakona omogućava postupke kojima se izbjegava provedba fiskalizacije izdavanja računa.
(2) Novčanom kaznom od 30.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba, obveznik fiskalizacije, ako prije izdavanja računa izdaje dokument na kojem navodi podatke o plaćanju te na istome vidno ne napiše „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom od 30.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja.
(4) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka novčanom kaznom od 30.000,00 do 300.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, obveznik fiskalizacije iz članka 3. ovoga Zakona.
(5) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će odgovorna osoba u pravnoj osobi, koja je proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja.
(6) Za prekršaje iz stavka 2. ovoga članka novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi, obveznik fiskalizacije.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
U članku 34.a stavku 1. u točki 1. iza riječi „račune“ dodaju se riječi „ili dokumenti“ te se iza riječi „članak 15. stavak 1.“ dodaju riječi „i članak 27.a“.
U točki 4. iza riječi „(članak 16.a)“ dodaju se riječi „ili fiskalizacije putem samoposlužnih uređaja (članak 20.b)“.
Iza točke 6. dodaje se nova točka 7. koja glasi:
„7. ne osigura da samoposlužni uređaj provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja (članak 20.a)“.
Dosadašnje točke 7. i 8. postaju točke 8. i 9.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
U članku 35. stavku 1. dodaje se nova točka 5. koja glasi:
„5. ako ne osigura zadovoljavajuću softversku i hardversku podršku za razmjenu odnosno dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi (članak 21. stavak 4.) “.
Dosadašnje točke 5., 6., 7. i 8. postaju točke 6., 7., 8. i 9.
U članku 35. stavku 1. točki 5. riječ: „dva“ zamjenjuje se riječju: „pet“.
Iza točke 8. briše se točka i dodaje se točka 9. koja glasi:
„9. ne istakne obavijest o fiskalizaciji prodaje putem samoposlužnih uređaja na samoposlužnom uređaju (članak 25.a).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Odredbe Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 146/12. i 46/17.) ostaju na snazi u dijelu koji nije u suprotnosti s ovim Zakonom.
(2) Ovlašćuje se ministar financija uskladiti provedbene propise Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom („Narodne novine“, br. 133/12. i 115/16.) s odredbama ovog Zakona u roku od 60 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
Ministarstvo financija će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti naknadnu procjenu učinaka ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019., osim odredbi članaka 1., 2., 3., 4., 7., 10., 12., 13., 14. (u dijelu koji se odnosi na članke 20.a i 20.b) i 15. (u dijelu koji se odnosi na članak 25.a) koje stupaju na snagu 1. siječnja 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Ovom dopunom članak se mijenja na način da se pojam poslovni prostor proširuje na svaki samoposlužni uređaj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Ovom izmjenom briše se dodatni uvjet koji moraju ispuniti fizička osoba obveznik poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti prema odredbama zakona kojim se uređuje porez na dohodak te pravna i fizička osoba koja se smatra obveznikom poreza na dobit, a kako bi se smatrali obveznikom fiskalizacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Ovim člankom se propisuju djelatnosti koje su isključene od obveze fiskalizacije. Cilj fiskalizacije je uspostaviti nadzor nad ostvarivanjem te evidentiranjem ostvarenog prometa u gotovini stoga se od obveze fiskalizacije oslobađaju neke od djelatnosti čiji se ostvareni prometi mogu učinkovito pratiti drugim mjerljivim veličinama. Kod takvih djelatnosti nije potrebno uvođenje fiskalizacije te se odredbama Zakona taksativno nabrajaju djelatnosti za koje se ne propisuje obveza fiskalizacije. Ova oslobođenja temelje se na načinu obavljanja određene djelatnosti, odnosno oslobođenja od obveze fiskalizacije su funkcijska, a ne institucijska. Navedeno znači da se obveznik oslobađa od obveze fiskalizacije, ali samo za oslobođenu djelatnost.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Ovim člankom jasnije se propisuju mjere koje moraju provoditi obveznici fiskalizacije i to mjere:
1. kojima se moraju prilagoditi svi obveznici fiskalizacije
2. koje će provoditi samo obveznici fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom uz iznimku obveznika fiskalizacije koji ostvaruju promet gotovinom prodajom robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Ovim člankom se dopunjuje tekst u članku 9. Zakona radi dosljedne upotrebe terminologije .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Ovim člankom se dopunjuje tekst u članku 15. Zakona radi dosljedne upotrebe terminologije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Ovim člankom se propisuje postupak fiskalizacije putem samoposlužnih uređaja s obzirom na to da se ovim izmjenama i dopunama Zakona ukida izuzeće od obveze fiskalizacije za porezne obveznike koji ostvaruju promet u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
F iskalizacijom kao postupkom evidentiranja izlaznih računa osigurava se kontrola nad cijelim sustavom prometa roba i usluga, a p retpostavka za izuzimanje određenih djelatnosti od obveze fiskalizacije jest da se njihovo obavljanje može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina (kao primjerice mjerenje potrošnje).
U praksi je uočeno da pojedini obveznici neistinito prikazuju podatke o ostvarenom prometu, što im omogućuje utaju prihoda, a posljedično i manja porezna davanja. Navedeno se konkretno odnosi na promete ostvarene u djelatnosti prodaje robe ili usluga putem samoposlužnih uređaja.
Utvrđeno je da se obavljanje navedene djelatnosti ipak ne može uspješno pratiti putem mjerljivih veličina, odnosno da se nadzor nad ostvarenim prometom u gotovini ne može se izvršiti bez provedbe fiskalizacije. Naime, fiskalizacija je prvenstveno mjera kojom se kontolira protok gotovine, a na samoposlužnim uređajima posluje se gotovinom. Slijedom navedenog, bitno je poslovati putem sustava fiskalizacije i učiniti sve predradnje kako bi se ista mogla provoditi.
Cilj ove izmjene, kao uostalom i cilj cjelokupnog postupka fiskalizacije, jest osigurati evidentiranje svakog ostvarenog prometa gotovinom, spriječiti porezne utaje na području poslovanja gotovinom i unaprijediti postupke poreznog nadzora, a što će posljedično dovesti i do suzbijanja nelojalne konkurencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 8.
Ovim člankom se propisuje dodavanje novih stavka 3., 4. i 5. u članku 21. Zakona, odredbama kojima je propisano da se računi koji su, zbog prekida uspostavljene elektroničke veze sa Poreznom upravom, izdani sa sadržajem propisanim odredbama članka 9. Zakona (vrijeme izdavanja računa (sat i minuta), oznaka operatera (osobe) na naplatnom uređaju, oznaka načina plaćanja računa i zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije), ali bez podataka o Jedinstvenom identifikatoru računa, smatraju ispravnim ako obveznik fiskalizacije u roku od dva dana, računajući od dana kad je došlo do prekida veze, uspostavi elektroničku vezu i dostavi Poreznoj upravi sve takve račune. Svim računima dostavljenima u propisanom roku Porezna uprava će odrediti Jedinstveni identifikator računa koji će dostaviti obvezniku fiskalizacije kao potvrdu o njihovoj zaprimljenosti.
Naime, poslovni proces izdavanja računa kupcu ne smije biti onemogućen zbog prekida uspostavljene elektroničke veze. Iako odredbama Zakona ni ranije nije bilo propisano da izdavanje računa nije moguće ili da isto nije zakonito do dobivanja ovjere od strane Porezne uprave, obveznici fiskalizacije različito su tumačili odredbe Zakona kojima je propisano postupanje u slučaju nemogućnosti izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa. Novim stavkom 3. članka 21. Zakona precizirano je da je izdavanje računa koji ne sadrži Jedinstveni identifikator računa dozvoljeno uz obvezno ispisivanje zaštitnog koda izdavatelja obveznika fiskalizacije i naknadnu dostavu računa na ovjeru u Poreznu upravu.
Dakle, u svim slučajevima kad obveznik fiskalizacije nije dobio Jedinstveni identifikator računa za izdani račun, isti je dužan naknadno ponoviti slanje poruke uzimajući u obzir Zakonom propisani rok od dva dana. U trenutku kad dobije ispravnu poruku odgovora koja sadrži Jedinstveni identifikator računa, obveznik fiskalizacije može smatrati da je račun prijavljen Poreznoj upravi.
Također dodaju se stavci 4. i 5. koji se propisuje da je obveznik fiskalizacije dužan osigurati softversku i hardversku podršku za razmjenu odnosno dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi. Obveznik fiskalizacije odgovoran je za utvrđivanje odgovarajuće propusnosti mreže, a koju utvrđuje samostalno na temelju broja poruka u sekundi u trenutku najvećeg opterećenja. Isto je bitno kako bi se dodatno naglasila odgovornost obveznika fiskalizacije da osigura sve preduvjete za dostavu podataka Ministarstvu financija, Poreznoj upravi, a kako bi se situacije u kojima dolazi do nemogućnosti izdavanje računa bez Jedinstvenog identifikatora računa zbog nedovoljne propusnosti mreže svele na minimum.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 9.
Ovim člankom produljuje se rok iz članka 22. stavka 3. Zakona u kojem je obveznik fiskalizacije obvezan uspostaviti rad naplatnog uređaja prilagođenog za provedbu fiskalizacije ako dođe do potpunog prestanka njegovog rada. Rok se produljuje sa dva dana na pet dana, a isti se računa od dana u kojem je došlo do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja.
Naime, iskustva obveznika fiskalizacije pokazala su da često nije moguće ponovno uspostaviti rad naplatnog uređaja u roku od dva dana, uglavnom iz sljedećih razloga:
1) proizvođači i/ili održavatelji programskih rješenja te serviseri naplatnih uređaja u pravilu ne rade vikendom,
2) nije moguće sve rezervne dijelove nabaviti u roku od dva dana,
3) određeni broj obveznika fiskalizacije nalazi se u malim naseljima te nema u blizini proizvođača i/ili održavatelja programskog rješenja kao ni servisera naplatnih uređaja.
Produljenjem roka na pet dana obveznicima fiskalizacije ostavljeno je dovoljno vremena za ponovnu uspostavu rada naplatnog uređaja. Navedeni rok vrijedi i za obvezu dostavljanja Poreznoj upravi svih izdanih računa, putem uspostavljene elektroničke veze. Svim naknadno dostavljenim računima Porezna uprava će odrediti Jedinstveni identifikator računa koji će dostaviti obvezniku fiskalizacije kao potvrdu o njihovoj zaprimljenosti. Obveznik fiskalizacije dužan je na kopijama ispostavljenih računa uvezanih u posebnu knjigu računa ovjerenu od strane Porezne uprave, dopisati podatak o dobivenom Jedinstvenom identifikatoru računa odmah po zaprimanju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se obveza obveznika fiskalizacije koji provodi postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja da na svakom samoposlužnom uređaju istakne obavijest o fiskalizaciji prodaje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se jasno određenje prilikom provedbe postupka fiskalizacije i izdavanja fiskaliziranih računa što se smatra fiskaliziranim računom, a što je dokument na kojem obveznik fiskalizacije navodi podatke o plaćanju. Da ne bi došlo do zbunjivanja kupca na dokumentu koji nije fiskalizirani račun, obveznik fiskalizacije je dužan jasno istaknuti obavijest kupcu da se ne radi o fiskaliziranom računu. Ovime se ostvaruju ciljevi fiskalizacije:
sprječavanje porezne utaje na području poslovanja gotovinom, unaprjeđenje postupaka poreznog nadzora, podizanje razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanje nelojalne konkurencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 12.
Ovim se člankom proširuje odredba članka 30.a Zakona i na slučajeve nepravilnosti utvrđene u postupku fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja pa se tako poreznom obvezniku može naredbom privremeno zabraniti obavljanje djelatnosti pečaćenjem do uklanjanja razloga zbog kojih je zabrana izrečena ako se tijekom nadzora utvrdi da obveznik fiskalizacije ne provodi postupak fiskalizacije na način opisan u članku 20.a stavku 1., članku 20.b stavku 1. ovoga Zakona, a najdulje 8 dana od dana izdavanja naredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 13.
Ovim se člankom proširuje odredba članka 34. Zakona i na slučajeve nepravilnosti utvrđene u postupku fiskalizacije za obveznika fiskalizacije koji ne provodi ispravno postupak fiskalizacije i ne istakne na poslovnom dokumentu obavijest propisanu člankom 11. ovog Zakona, odnosno prilikom plaćanja kupcu ne izda fiskalizirani račun.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 14.
Ovim se člankom proširuje odredba članka 34.a Zakona i na slučajeve nepravilnosti utvrđene u postupku fiskalizacije za obveznika fiskalizacije koji ne provodi ispravno postupak fiskalizacije kod prodaje putem samoposlužnih uređaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 15.
Ovim se člankom propisuje produljenje roka iz članka 35. stavka 1. točke 5. Zakona u kojem je obveznik fiskalizacije obvezan uspostaviti rad naplatnog uređaja prilagođenog za provedbu fiskalizacije ako dođe do potpunog prestanka njegovog rada i dostaviti sve izdane račune.
Rok se produljuje sa dva dana na pet dana, a isti se računa od dana u kojem je došlo do potpunog prestanka rada naplatnog uređaja.
Obrazloženje za navedenu odredbu dano je u obrazloženju uz članak 9.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 16.
Ovim člankom daje se ovlaštenje ministru financija za usklađivanje provedbenog propisa s odredbama ovoga Zakona i to u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 17.
Ministarstvo financija se obvezuje provesti procjenu učinka propisa u roku od dvije godine prema postupku propisanom člancima 13. i 14. Zakona o procjeni učinaka propisa (Narodne novine, br. 44/17.) i člancima 17., 18. i 19. Uredbe o provedbi postupka procjene učinaka propisa (Narodne novine, br. 52/17.).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 18.
Ovim člankom propisano je stupanje na snagu ovoga Zakona i objava u Narodnim novinama. Propisano je da Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2019., osim članka 1., 2., 3., 4., 7., 10., 12., 13., 14. (u dijelu koji se odnosi na članke 20.a i 20.b) i 15. (u dijelu koji se odnosi na članak 25.a) Zakona koji stupaju na snagu 1. siječnja 2021., a kako bi se obveznicima fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja ostavilo dovoljno vremena za prilagodbu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija