NACRT PRIJEDLOGA ZAKON O DRŽAVNOM UREDU ZA REVIZIJU
I. OSNOVNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju osnivanje, ustrojstvo, nadležnost, način rada te druga područja koja se odnose na rad Državnog ureda za reviziju.
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 3.
(1) Državni ured za reviziju je najviša revizijska institucija Republike Hrvatske koja je samostalna i neovisna u svom radu.
(2) Državni ured za reviziju ima svojstvo pravne osobe.
(3) Sjedište Državnog ureda za reviziju je u Zagrebu.
Članak 4.
(1) Sredstva za rad Državnog ureda za reviziju osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
(2) Državni ured za reviziju, u skladu s odredbama Zakona o proračunu, do 1. lipnja tekuće godine izrađuje prijedlog financijskog plana za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine i dostavlja ga odboru Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun i Ministarstvu financija.
(3) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva financija, dostavlja Odboru Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun mišljenje o prijedlogu financijskog plana za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine.
(4) Odbor Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun odobrava prijedlog financijskog plana za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine do kraja lipnja tekuće godine i upućuje ga Ministarstvu financija radi uvrštavanja u prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine te ga dostavlja Državnom uredu za reviziju.
(5) Državni ured za reviziju samostalno raspoređuje i upravlja sredstvima za rad osiguranim u državnom proračunu Republike Hrvatske.
(6) Državni ured za reviziju može ostvarivati vlastite prihode, koje može koristiti za unaprjeđenje rada Državnog ureda za reviziju u skladu s unutarnjim normativnim aktom Državnog ureda za reviziju.
II. USTROJSTVO
Članak 5.
(1) U Državnom uredu za reviziju ustrojavaju se Središnji ured i područni uredi.
(2) Detaljnije ustrojstvo i način rada Državnog ureda za reviziju uredit će se Statutom i drugim unutarnjim normativnim aktima, koje donosi glavni državni revizor.
Članak 6.
Središnji ured i područni uredi djeluju na čitavom teritoriju Republike Hrvatske.
III. NADLEŽNOST
Članak 7.
Državni ured za reviziju obavlja poslove revizije utvrđene ovim Zakonom.
Članak 8.
(1) Revizija je, u smislu ovoga Zakona, provjera dokumenata, isprava, izvješća, sustava unutarnjih kontrola, računovodstvenih, financijskih i drugih postupaka te drugih evidencija radi izražavanja mišljenja jesu li godišnji financijski izvještaji sastavljeni u skladu s mjerodavnim financijsko-izvještajnim i pravnim okvirom.
(2) Revizija je i postupak ocjenjivanja jesu li aktivnosti, financijske transakcije i informacije u svakom bitnom pogledu u skladu s mjerodavnim propisima kojima se uređuje poslovanje subjekta revizije.
(3) Revizija je i postupak ocjenjivanja ostvaruju li se programi, projekti i aktivnosti subjekta revizije učinkovito odnosno prema načelima ekonomičnosti, djelotvornosti i svrsishodnosti i mogu li se poboljšati.
Članak 9.
(1) Reviziji podliježu prihodi i rashodi, imovina i obveze, financijski izvještaji, financijske transakcije te programi, projekti i aktivnosti subjekta revizije.
(2) Subjekti revizije su:
- jedinice državnog sektora
- jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
- pravne osobe koje se financiraju iz proračuna
- pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ili jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
- društva i druge pravne osobe u kojima Republika Hrvatska, odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ima većinsko vlasništvo nad dionicama, odnosno udjelima i/ili odlučujući utjecaj u upravljanju
- pravne osobe (kćeri) koje osnivaju pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
- pravne osobe koje sredstva za rad osiguravaju iz obveznih doprinosa, članarina ili drugih prihoda propisanih zakonom
- političke stranke, nezavisni zastupnici i članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, na način kako je propisano zakonom kojim se uređuje financiranje političkih aktivnosti i izborne promidžbe i
- pravne osobe koje koriste sredstva Europske unije i drugih međunarodnih organizacija ili institucija za financiranje javnih potreba.
(3) Uz subjekte revizije iz stavka 2. ovoga članka subjekt revizije je i Hrvatska narodna banka u opsegu kako je to propisano glavom IV. ovoga Zakona.
(4) Pod jedinicama državnog sektora, u smislu ovoga Zakona, podrazumijevaju se sva tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti.
Članak 10.
Državni ured za reviziju nije nadležan za davanje uputa i mišljenja subjektu revizije u vezi s obavljanjem poslova iz njegove nadležnosti, izvan postupka revizije.
IV. REVIZIJA HRVATSKE NARODNE BANKE
Članak 11.
(1) Državni ured za reviziju je, sukladno odredbama ovoga Zakona, nadležan za provjeru i ocjenu korištenja sredstava Hrvatske narodne banke kojima se neposredno ne ostvaruju ciljevi i izvršavaju zadaci propisani Zakonom o Hrvatskoj narodnoj banci i zadaci propisani drugim zakonima, kao i zadaci koje Hrvatska narodna banka obavlja u skladu sa Ugovorom o funkcioniranju Europske unije i Statutom Europskog sustava središnjih banaka (u daljnjem tekstu: ESSB) i Europske središnje banke (u daljnjem tekstu: ESB).
(2) U smislu stavka 1. ovoga članka, revizija Hrvatske narodne banke obuhvaća:
- postupak ocjenjivanja jesu li aktivnosti, financijske transakcije i informacije koje se odnose na troškove poslovanja u dijelu administrativnog poslovanja, stjecanja, upravljanja i raspolaganja nekretninama, pokretninama i opremom u svakom bitnom pogledu u skladu s mjerodavnim propisima prema kojima posluje Hrvatska narodna banka i
- postupak ocjenjivanja ostvaruju li se programi, projekti i aktivnosti Hrvatske narodne banke u dijelu administrativnog poslovanja, stjecanja, upravljanja i raspolaganja nekretninama, pokretninama i opremom učinkovito, odnosno prema načelima ekonomičnosti, djelotvornosti i svrsishodnosti i mogu li se poboljšati.
(3) Tijekom obavljanja revizije Hrvatske narodne banke, Državni ured za reviziju je dužan, sukladno članku 130. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, članku 7. Statuta ESSB iESB te članku 71. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci, u potpunosti poštivati neovisnost Hrvatske narodne banke.
(4) Tijekom obavljanja revizije Hrvatske narodne banke, Državni ured za reviziju nije ovlašten Hrvatskoj narodnoj banci, njezinim tijelima ili članovima tijela Hrvatske narodne banke davati izravne ili neizravne upute kojima bi se utjecalo ili moglo utjecati na njihovu neovisnost.
(5) U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti sukladno stavku 1. ovoga članka, ovlašteni državni revizori, zamjenik glavnog državnog revizora i glavni državni revizor, kao i drugi zaposleni državni službenici u Državnom uredu za reviziju dužni su pridržavati se pravila o tajnosti informacija, podataka i dokumentacije koji su obuhvaćeni člankom 37. Statuta ESSB-a i ESB-a na isti način kao da su zaposlenici Hrvatske narodne banke, a ova njihova obveza traje i nakon prestanka njihova rada u Državnom uredu za reviziju.
(6) Za potrebe obavljanja revizije ovlašteni državni revizori, zamjenik glavnog državnog revizora i glavni državni revizor mogu od Hrvatske narodne banke zatražiti samo one informacije, podatke i dokumente koji su im potrebni za obavljanje poslova sukladno glavi IV. ovoga Zakona.
Članak 12.
(1) Ovlasti Državnog ureda za reviziju koje su propisane glavom IV. ovoga Zakona ne smiju dovesti u pitanje ciljeve i zadatke Hrvatske narodne banke koji se odnose na Ugovor o funkcioniranju Europske unije, Statut ESSB-a i ESB-a, Zakon o Hrvatskoj narodnoj banci i važeće propise Republike Hrvatske.
(2) Reviziji koju obavlja Državni ured za reviziju u skladu s odredbama ovoga Zakona ne podliježu aktivnosti koje su predmet revizije poslovanja Hrvatske narodne banke od strane neovisnog vanjskog revizora.
(3) Državni ured za reviziju nije ovlašten provjeravati, niti davati ocjene ostvarivanja ciljeva i zadataka Hrvatske narodne banke propisanih Zakonom o Hrvatskoj narodnoj banci kao niti zadataka propisanih drugim zakonima i zadataka koje Hrvatska narodna banka obavlja u skladu sa Ugovorom o funkcioniranju Europske unije i Statutom ESSB-a i ESB-a.
Članak 13.
(1) Nakon obavljene revizije, Državni ured za reviziju dostavlja nacrt izvješća,koji može sadržavati naloge i/ili preporuke Državnog ureda za reviziju, Hrvatskoj narodnoj banci na očitovanje.
(2) Guverner Hrvatske narodne banke ima pravo u roku 15 dana dostaviti svoje očitovanje na nacrt izvješća iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Nakon primitka očitovanja guvernera iz stavka 2. ovoga članka, Državni ured za reviziju izrađuje izvješće s ugrađenim očitovanjem i dostavlja ga guverneru Hrvatske narodne banke.
(4) Guverner može na izvješće iz stavka 3. ovoga članka, uložiti prigovor u roku od 15 dana računajući od dana primitka izvješća, a o podnesenom prigovoru odlučuje glavni državni revizor u roku od 30 dana računajući od dana primitka prigovora.
(5) Ako guverner Hrvatske narodne banke ne prihvati dani nalog i/ili preporuku, na koji je u skladu sa stavkom 4. ovoga članka dao prigovor koji glavni državni revizor nije prihvatio, dužan je o tome, bez odgađanja, obavijestiti Državni ured za reviziju i navesti razloge neprihvaćanja, a Državni ured za reviziju će o tome obavijestiti Hrvatski sabor.
(6) Hrvatska narodna banka nije dužna dostaviti Državnom uredu za reviziju plan provedbe naloga i/ili preporuka.
(7) Ako Hrvatska narodna banka ne izvrši dani nalog i/ili preporuku navedene u izvješću iz ovoga članka na koje nije imala prigovora, dužna je o tome, bez odgađanja, obavijestiti Državni ured za reviziju i navesti razloge za neizvršavanje danog naloga i/ili preporuke, a Državni ured za reviziju će o tome obavijestiti Hrvatski sabor.
(8) Postupanja ovlaštenih državnih revizora i glavnog državnog revizora u obavljanju poslova iz glave IV. ovoga Zakona moraju u potpunosti udovoljavati kriterijima neovisnosti, profesionalnosti i nepolitičnosti.
(9) Postupanje i ovlasti koje su glavom IV. ovoga Zakona propisane za Državni ured za reviziju na odgovarajući se način odnose na ovlaštene državne revizore, zamjenika glavnog državnog revizora i glavnog državnog revizora.
V. UPRAVLJANJE DRŽAVNIM UREDOM ZA REVIZIJU
Članak 14.
(1) Državnim uredom za reviziju upravlja glavni državni revizor.
(2) Glavnoga državnog revizora imenuje Hrvatski sabor na prijedlog nadležnog odbora za izbor i imenovanja, uz mišljenje nadležnog odbora za financije i državni proračun.
(3) Glavni državni revizor imenuje se na vrijeme osam godina, uz mogućnost ponovnog imenovanja.
(4) Glavni državni revizor ima imunitet kao i zastupnici u Hrvatskom saboru.
(5) Glavni državni revizor po prestanku dužnosti ima pravo na mirovinu prema propisima kojima je uređeno pravo na mirovinu zastupnika u Hrvatskom saboru.
Članak 15.
(1) Za glavnoga državnog revizora može biti imenovan državljanin Republike Hrvatske koji ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij ekonomskog ili pravnog usmjerenja, s petnaest godina radnog iskustva u struci, iskustvom u poslovnom upravljanju, položen ispit za ovlaštenog državnog revizora te osobnim ugledom.
(2) Glavni državni revizor šest mjeseci prije isteka mandata obavještava nadležni odbor za izbor i imenovanja o isteku svoga mandata.
(3) Glavni državni revizor predaje osobni zahtjev za prestanak mandata nadležnom odboru za izbor i imenovanja.
(4) Glavni državni revizor nastavlja obavljati dužnost do imenovanja novoga glavnoga državnog revizora.
(5) Glavni državni revizor obvezan je šest mjeseci prije isteka mandata zamjenika glavnoga državnog revizora dati prijedlog Hrvatskom saboru za imenovanje zamjenika glavnoga državnog revizora.
Članak 16.
Glavni državni revizor:
- organizira rad Državnog ureda za reviziju,
- predstavlja i zastupa Državni ured za reviziju,
- donosi Statut i druge unutarnje normativne akte Državnog ureda za reviziju,
- donosi strateški plan Državnog ureda za reviziju,
- donosi godišnji program i plan rada Državnog ureda za reviziju,
- donosi prijedlog godišnjeg financijskog plana Državnog ureda za reviziju,
- izvješćuje Hrvatski sabor o radu Državnog ureda za reviziju,
- predlaže Hrvatskom saboru zamjenika glavnoga državnog revizora,
- odlučuje o primanju na rad, prestanku rada i rasporedu zaposlenika,
- nadzire provedbu Zakona o Državnom uredu za reviziju i drugih unutarnjih normativnih akata i
- nadzire izvršavanje poslova i poduzima mjere za osiguravanje učinkovitosti rada Državnog ureda za reviziju.
Članak 17.
(1) Hrvatski sabor će glavnoga državnog revizora razriješiti dužnosti prije isteka vremena na koje je imenovan:
- ako to sam zatraži,
- ako uz svoj pristanak bude imenovan na drugu dužnost,
- ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti,
- ako bude pravomoćno osuđen za kazneno djelo.
(2) Ako je protiv glavnoga državnog revizora pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo za koje se progoni po službenoj dužnosti, a za koje se može izreći kazna zatvora od pet godina ili teža kazna, glavni državni revizor ne može obavljati svoju dužnost do pravomoćnog okončanja tog postupka.
(3) Odluku o udaljenju donosi Hrvatski sabor.
Članak 18.
(1) Glavni državni revizor ima zamjenika kojeg imenuje Hrvatski sabor na prijedlog glavnoga državnog revizora, na vrijeme osam godina, uz mogućnost ponovnog imenovanja.
(2) Za zamjenika glavnoga državnog revizora može biti imenovan državljanin Republike Hrvatske koji ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij ekonomskog ili pravnog usmjerenja, s deset godina radnog iskustva na poslovima ovlaštenoga državnog revizora.
(3) Zamjenik glavnoga državnog revizora, u slučaju spriječenosti zamjenjuje glavnoga državnog revizora u obavljanju njegovih dužnosti i obavlja poslove koje mu odredi glavni državni revizor.
(4) Odredbe o razrješenju i udaljenju s dužnosti glavnoga državnog revizora iz članka 14. ovog Zakona odnose se i na zamjenika glavnoga državnog revizora.
(5) Glavni državni revizor i zamjenik glavnoga državnog revizora su državni dužnosnici u Državnom uredu za reviziju.
VI. NAČIN RADA I IZVJEŠĆIVANJE
Članak 19.
(1) Državni ured za reviziju planira i obavlja reviziju u opsegu predviđenom godišnjim programom i planom rada, kao i prema zahtjevu Hrvatskog sabora, ako glavni državni revizor ocijeni da je taj zahtjev opravdan.
(2) Revizija godišnjeg izvještaja o izvršenju državnog proračuna obavlja se svake godine, a izvješće o obavljenoj reviziji dostavlja se Hrvatskom saboru do 15. lipnja tekuće godine za prethodnu godinu.
(3) Opseg godišnjeg programa i plana rada utvrđuje se na temelju:
- odredbi ovoga Zakona
- procjene rizika
- financijske značajnosti subjekta revizije
- rezultata prijašnje revizije
- prikupljenih informacija o poslovanju subjekata revizije.
(4) Revizija se obavlja na način i prema postupcima utvrđenim okvirom revizijskih standarda Međunarodne organizacije vrhovnih revizijskih institucija (INTOSAI) i Kodeksom profesionalne etike državnih revizora.
Članak 20.
(1) Zakonski predstavnik subjekta revizije obvezan je ovlaštenom državnom revizoru staviti na raspolaganje traženu dokumentaciju i informacije za potrebe obavljanja revizije.
(2) Zakonski predstavnik subjekta revizije obvezan je ovlaštenom državnom revizoru omogućiti uvid u klasificirane dokumente radi obavljanja revizije.
(3) Dokumentacija i informacije pribavljene od subjekta revizije i iz drugih izvora mogu se koristiti samo za potrebe obavljanja revizije.
(4) Iznimno, dokumentaciju i informacije, koje se koriste za potrebe obavljanja revizije, Državni ured za reviziju može dostaviti pravosudnim tijelima i policiji za potrebe kaznenog i prekršajnog postupka.
Članak 21.
(1) Ovlašteni državni revizori sastavljaju nacrt izvješća o obavljenoj reviziji, u skladu s revizijskim standardima iz članka 19. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Nacrt izvješća o obavljenoj reviziji dostavlja se zakonskom predstavniku subjekta revizije na očitovanje.
(3) Zakonski predstavnik subjekta revizije obvezan je u roku osam dana od dana primitka nacrta izvješća dostaviti Državnom uredu za reviziju očitovanje na činjenice opisane u nacrtu izvješća.
(4) Izvješće o obavljenoj reviziji s ugrađenim očitovanjem, odnosno izvješće o obavljenoj reviziji na koje nije dostavljeno očitovanje, dostavlja se zakonskom predstavniku subjekta revizije.
(5) Na izvješće o obavljenoj reviziji s ugrađenim očitovanjem, odnosno izvješće o obavljenoj reviziji na koje nije dostavljeno očitovanje, zakonski predstavnik subjekta revizije može staviti prigovor u roku osam dana od dana primitka izvješća. O prigovoru odlučuje glavni državni revizor u roku 30 dana od dana primitka prigovora.
(6) Konačno izvješće o obavljenoj reviziji dostavlja se subjektu revizije i Hrvatskom saboru te objavljuje na internetskim stranicama Državnog ureda za reviziju.
(7) Konačno izvješće o obavljenoj reviziji dostavlja se i nadležnim tijelima kada su obavljanjem revizije utvrđene nepravilnosti koje mogu imati obilježje kažnjivog djela.
(8) U smislu ovoga Zakona, konačno izvješće je izvješće s ugrađenim očitovanjem na koje nije dostavljen prigovor, odnosno izvješće sastavljeno nakon odgovora na prigovor.
Članak 22.
(1) Zakonski predstavnik subjekta revizije, odnosno zakonski predstavnik subjekta na kojeg se odnosi dani nalog i/ili preporuka u roku 60 dana od dana primitka konačnog izvješća o obavljenoj reviziji obvezan je dostaviti Državnom uredu za reviziju plan provedbe naloga i preporuka.
(2) Plan provedbe naloga i preporuka iz stavka 1. ovoga članka sadrži planirane aktivnosti za otklanjanje nepravilnosti i planirano vrijeme za njihovu provedbu.
(3) Državni ured za reviziju može, u roku 30 dana od primitka plana provedbe naloga i preporuka, dati primjedbe na dostavljeni plan provedbe naloga i preporuka ako procijeni da planirane aktivnosti i rokovi nisu primjereni za provedbu naloga i preporuka.
(4) Subjekt revizije obvezan je u roku 15 dana od primitka primjedbi uskladiti plan provedbe naloga i preporuka s danim primjedbama i dostaviti ga Državnom uredu za reviziju.
(5) Subjekt revizije obvezan je provesti naloge i preporuke dane u izvješću o obavljenoj reviziji u rokovima navedenim u planu provedbe naloga i preporuka.
Članak 23.
(1) Subjekt revizije, odnosno subjekt na koji se odnosi dani nalog i/ili preporuka obvezan je u pisanom obliku izvijestiti Državni ured za reviziju o provedbi pojedinog naloga ili preporuke u roku 30 dana od isteka planiranog vremena provedbe.
(2) Državni ured za reviziju provjerava provedbu naloga i preporuka u opsegu predviđenom godišnjim programom i planom rada.
(3) Državni ured za reviziju obavještava nadležno državno odvjetništvo o nalozima i preporukama koji nisu provedeni te o nedostavljanju plana provedbe naloga i preporuka u propisanom roku.
Članak 24.
(1) Glavni državni revizor izvješćuje Hrvatski sabor o radu Državnog ureda za reviziju za prethodnu godinu do kraja ožujka tekuće godine.
(2) Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se na internetskim stranicama Državnog ureda za reviziju.
Članak 25.
(1) Državni ured za reviziju sastavlja svoje financijske izvještaje u skladu sa Zakonom o proračunu i njegovim podzakonskim propisima.
(2) Godišnji financijski izvještaji Državnog ureda za reviziju podliježu reviziji koja se obavlja sukladno revizijskim propisima.
(3) Odbor Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun imenuje neovisne vanjske revizore koji obavljaju reviziju iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjeg financijskog izvještaja Državnog ureda za reviziju sastavni je dio Izvješća o radu Državnog ureda za reviziju iz članka 24. ovoga Zakona.
VII. OVLAŠTENI DRŽAVNI REVIZORI
Članak 26.
(1) Reviziju obavljaju ovlašteni državni revizori.
(2) Ovlašteni državni revizor je neovisna stručna osoba koja posjeduje certifikat ovlaštenoga državnog revizora.
(3) Državni ured za reviziju može radi rješavanja specifičnih pitanja angažirati posebnog stručnjaka kao vanjskog suradnika koji je dužan postupati u skladu sa standardima i pravilima koje primjenjuje Državni ured za reviziju.
Članak 27.
(1) Kandidata za ovlaštenoga državnog revizora, Državni ured za reviziju prima na rad putem javnog natječaja.
(2) Kandidat iz stavka 1. ovoga članka mora ispunjavati sljedeće uvjete:
- da je državljanin Republike Hrvatske,
- da ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij ekonomskog, pravnog ili drugog odgovarajućeg usmjerenja te
- da ne postoje zapreke za prijam u državnu službu propisane zakonom koji se odnosi na državne službenike.
Članak 28.
(1) Stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora uređuje se unutarnjim normativnim aktima Državnog ureda za reviziju.
(2) Ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora polaže se pred povjerenstvom koje imenuje glavni državni revizor.
(3) Osobi koja položi ispit, glavni državni revizor izdaje certifikat ovlaštenoga državnog revizora.
Članak 29.
(1) Kandidat za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora mora imati najmanje pet godina radnog iskustva u struci od kojih najmanje tri godine na revizorskim poslovima i položen opći dio državnog stručnog ispita, osim ako je oslobođen prema odredbama zakona koje se odnose na državne službenike i namještenike.
(2) Kandidat koji ima radno iskustvo najmanje pet godina u struci izvan Državnog ureda za reviziju, može se primiti na rad u Državni ured za reviziju i rasporediti na radno mjesto ovlaštenoga državnog revizora, uz uvjet da u roku tri godine od prijama na rad, položi ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora.
(3) Zaposlenik koji je u Državnom uredu za reviziju raspoređen na radno mjesto pomoćnog revizora dužan je položio ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora u roku dvanaest mjeseci od dana stjecanja propisanih uvjeta za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora.
(4) Zaposlenik koji je položio ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora može se rasporediti na odgovarajuće radno mjesto ovlaštenoga državnog revizora.
(5) Zaposlenik koji ne položi ispit za stjecanje zvanja ovlaštenog državnog revizora u roku propisanom u stavku 2. i 3. ovoga članka prestaje državna služba u Državnom uredu za reviziju istekom posljednjeg dana roka za polaganje ispita.
Članak 30.
(1) Ovlašteni državni revizor ne smije biti član nadzornog tijela ili tijela upravljanja subjekata revizije.
(2) Ovlašteni državni revizor ne smije obavljati reviziju:
- ako je sudjelovao u vođenju poslovnih knjiga ili izradi financijskih izvještaja subjekta revizije,
- ako je suprug, krvni srodnik u pravoj liniji do četvrtoga stupnja srodstva, a u pobočnoj liniji do drugog stupnja srodstva, staratelj, usvojitelj, usvojenik, hranitelj jednog od zakonskih predstavnika ili člana nadzornog tijela ili tijela upravljanja subjekta revizije te
- ako je bio član nadzornog tijela ili tijela upravljanja subjekta revizije.
Članak 31.
(1) Pravo na plaću ovlaštenih državnih revizora u Državnom uredu za reviziju ostvaruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuju plaće ovlaštenih državnih revizora.
(2) Na druga prava i obveze ovlaštenih državnih revizora, koja nisu propisana ovim Zakonom, primjenjuju se propisi o radu koji se odnose na državne službenike.
(3) Pravo na plaću glavnog državnog revizora i zamjenika glavnog državnog revizora u Državnom uredu za reviziju ostvaruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
(4) Na druga prava i obveze državnih dužnosnika u Državnom uredu za reviziju, koja nisu propisana ovim Zakonom, primjenjuju se propisi koji se odnose na državne dužnosnike.
(5) Zaposlenici u stručnim službama i pomoćni revizori Državnog ureda za reviziju su državni službenici i namještenici.
VIII. SURADNJA S DRUGIM TIJELIMA
Članak 32.
U izvršavanju svojih zadataka, Državni ured za reviziju surađuje s drugim tijelima državne vlasti, na način da ne dovodi u pitanje svoju samostalnost i neovisnost.
Članak 33.
Državni ured za reviziju može biti član međunarodnih organizacija i institucija nadležnih za područje vanjske revizije i druga područja iz njegova djelokruga, te sudjelovati u njihovu radu i radu drugih međunarodnih tijela, u kojima će zastupati i štititi interese Republike Hrvatske.
Članak 34.
U slučaju neusuglašenosti odredaba drugih zakona s odredbama ovoga Zakona primjenjivat će se odredbe ovog Zakona.
IX. KAZNENE ODREDBE
Članak 35.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 50.000,00 kuna, kaznit će se za prekršaj subjekt revizije, odnosno subjekt na kojega se odnosi dani nalog i/ili preporuka:
- ako ne stavi na raspolaganje ovlaštenom državnom revizoru traženu dokumentaciju i informacije za potrebe obavljanja revizije (članak 20. stavak 1. ovog Zakona)
- ako u propisanom roku ne dostavi plan provedbe naloga i preporuka (članak 22. stavak 1. ovoga Zakona)
- ako ne provede naloge i preporuke dane u izvješću o obavljenoj reviziji u rokovima i na način naveden u planu provedbe naloga i preporuka (članak 22. stavak 5. ovog Zakona).
(2) Za radnje iz stavka 1. ovog članka, kaznit će se i zakonski predstavnik subjekta revizije, odnosno zakonski predstavnik subjekta revizije na kojega se odnosi dani nalog i/ili preporuka i to novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 kuna do 20.000,00 kuna.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 36.
(1) Državni ured za reviziju osnovan Zakonom o državnoj reviziji (Narodne novine, broj 70/93) i njegovi zaposlenici nastavljaju raditi po odredbama ovoga Zakona.
(2) Sadašnji glavni državni revizor i zamjenik glavnoga državnog revizora nastavljaju obnašati dužnost do isteka vremena na koje su imenovani.
Članak 37.
(1) Pomoćni revizori koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona nisu položili ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora, a raspoređeni su u Državnom uredu za reviziju na radno mjesto pomoćnog revizora duže od pet godina, dužni su ispit položiti u roku dvanaest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Pomoćnom revizoru koji u roku iz stavka 1. ovog članka ne položi ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora prestaje državna služba u Državnom uredu za reviziju istekom posljednjeg dana roka za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora.
Članak 38.
Glavni državni revizor donijet će Statut i druge unutarnje normativne akte iz ovoga Zakona, u roku šest mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 39.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Državnom uredu za reviziju (Narodne novine, broj 80/11).
Članak 40.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKON O DRŽAVNOM UREDU ZA REVIZIJU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju osnivanje, ustrojstvo, nadležnost, način rada te druga područja koja se odnose na rad Državnog ureda za reviziju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) Državni ured za reviziju je najviša revizijska institucija Republike Hrvatske koja je samostalna i neovisna u svom radu.
(2) Državni ured za reviziju ima svojstvo pravne osobe.
(3) Sjedište Državnog ureda za reviziju je u Zagrebu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
(1) Sredstva za rad Državnog ureda za reviziju osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
(2) Državni ured za reviziju, u skladu s odredbama Zakona o proračunu, do 1. lipnja tekuće godine izrađuje prijedlog financijskog plana za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine i dostavlja ga odboru Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun i Ministarstvu financija.
(3) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva financija, dostavlja Odboru Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun mišljenje o prijedlogu financijskog plana za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine.
(4) Odbor Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun odobrava prijedlog financijskog plana za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine do kraja lipnja tekuće godine i upućuje ga Ministarstvu financija radi uvrštavanja u prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za iduću godinu i projekcija za sljedeće dvije godine te ga dostavlja Državnom uredu za reviziju.
(5) Državni ured za reviziju samostalno raspoređuje i upravlja sredstvima za rad osiguranim u državnom proračunu Republike Hrvatske.
(6) Državni ured za reviziju može ostvarivati vlastite prihode, koje može koristiti za unaprjeđenje rada Državnog ureda za reviziju u skladu s unutarnjim normativnim aktom Državnog ureda za reviziju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. USTROJSTVO
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
(1) U Državnom uredu za reviziju ustrojavaju se Središnji ured i područni uredi.
(2) Detaljnije ustrojstvo i način rada Državnog ureda za reviziju uredit će se Statutom i drugim unutarnjim normativnim aktima, koje donosi glavni državni revizor.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Središnji ured i područni uredi djeluju na čitavom teritoriju Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. NADLEŽNOST
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Državni ured za reviziju obavlja poslove revizije utvrđene ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Revizija je, u smislu ovoga Zakona, provjera dokumenata, isprava, izvješća, sustava unutarnjih kontrola, računovodstvenih, financijskih i drugih postupaka te drugih evidencija radi izražavanja mišljenja jesu li godišnji financijski izvještaji sastavljeni u skladu s mjerodavnim financijsko-izvještajnim i pravnim okvirom.
(2) Revizija je i postupak ocjenjivanja jesu li aktivnosti, financijske transakcije i informacije u svakom bitnom pogledu u skladu s mjerodavnim propisima kojima se uređuje poslovanje subjekta revizije.
(3) Revizija je i postupak ocjenjivanja ostvaruju li se programi, projekti i aktivnosti subjekta revizije učinkovito odnosno prema načelima ekonomičnosti, djelotvornosti i svrsishodnosti i mogu li se poboljšati.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Reviziji podliježu prihodi i rashodi, imovina i obveze, financijski izvještaji, financijske transakcije te programi, projekti i aktivnosti subjekta revizije.
(2) Subjekti revizije su:
- jedinice državnog sektora
- jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
- pravne osobe koje se financiraju iz proračuna
- pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske ili jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
- društva i druge pravne osobe u kojima Republika Hrvatska, odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ima većinsko vlasništvo nad dionicama, odnosno udjelima i/ili odlučujući utjecaj u upravljanju
- pravne osobe (kćeri) koje osnivaju pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
- pravne osobe koje sredstva za rad osiguravaju iz obveznih doprinosa, članarina ili drugih prihoda propisanih zakonom
- političke stranke, nezavisni zastupnici i članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, na način kako je propisano zakonom kojim se uređuje financiranje političkih aktivnosti i izborne promidžbe i
- pravne osobe koje koriste sredstva Europske unije i drugih međunarodnih organizacija ili institucija za financiranje javnih potreba.
(3) Uz subjekte revizije iz stavka 2. ovoga članka subjekt revizije je i Hrvatska narodna banka u opsegu kako je to propisano glavom IV. ovoga Zakona.
(4) Pod jedinicama državnog sektora, u smislu ovoga Zakona, podrazumijevaju se sva tijela zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
Državni ured za reviziju nije nadležan za davanje uputa i mišljenja subjektu revizije u vezi s obavljanjem poslova iz njegove nadležnosti, izvan postupka revizije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. REVIZIJA HRVATSKE NARODNE BANKE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) Državni ured za reviziju je, sukladno odredbama ovoga Zakona, nadležan za provjeru i ocjenu korištenja sredstava Hrvatske narodne banke kojima se neposredno ne ostvaruju ciljevi i izvršavaju zadaci propisani Zakonom o Hrvatskoj narodnoj banci i zadaci propisani drugim zakonima, kao i zadaci koje Hrvatska narodna banka obavlja u skladu sa Ugovorom o funkcioniranju Europske unije i Statutom Europskog sustava središnjih banaka (u daljnjem tekstu: ESSB) i Europske središnje banke (u daljnjem tekstu: ESB).
(2) U smislu stavka 1. ovoga članka, revizija Hrvatske narodne banke obuhvaća:
- postupak ocjenjivanja jesu li aktivnosti, financijske transakcije i informacije koje se odnose na troškove poslovanja u dijelu administrativnog poslovanja, stjecanja, upravljanja i raspolaganja nekretninama, pokretninama i opremom u svakom bitnom pogledu u skladu s mjerodavnim propisima prema kojima posluje Hrvatska narodna banka i
- postupak ocjenjivanja ostvaruju li se programi, projekti i aktivnosti Hrvatske narodne banke u dijelu administrativnog poslovanja, stjecanja, upravljanja i raspolaganja nekretninama, pokretninama i opremom učinkovito, odnosno prema načelima ekonomičnosti, djelotvornosti i svrsishodnosti i mogu li se poboljšati.
(3) Tijekom obavljanja revizije Hrvatske narodne banke, Državni ured za reviziju je dužan, sukladno članku 130. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, članku 7. Statuta ESSB iESB te članku 71. Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci, u potpunosti poštivati neovisnost Hrvatske narodne banke.
(4) Tijekom obavljanja revizije Hrvatske narodne banke, Državni ured za reviziju nije ovlašten Hrvatskoj narodnoj banci, njezinim tijelima ili članovima tijela Hrvatske narodne banke davati izravne ili neizravne upute kojima bi se utjecalo ili moglo utjecati na njihovu neovisnost.
(5) U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti sukladno stavku 1. ovoga članka, ovlašteni državni revizori, zamjenik glavnog državnog revizora i glavni državni revizor, kao i drugi zaposleni državni službenici u Državnom uredu za reviziju dužni su pridržavati se pravila o tajnosti informacija, podataka i dokumentacije koji su obuhvaćeni člankom 37. Statuta ESSB-a i ESB-a na isti način kao da su zaposlenici Hrvatske narodne banke, a ova njihova obveza traje i nakon prestanka njihova rada u Državnom uredu za reviziju.
(6) Za potrebe obavljanja revizije ovlašteni državni revizori, zamjenik glavnog državnog revizora i glavni državni revizor mogu od Hrvatske narodne banke zatražiti samo one informacije, podatke i dokumente koji su im potrebni za obavljanje poslova sukladno glavi IV. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Ovlasti Državnog ureda za reviziju koje su propisane glavom IV. ovoga Zakona ne smiju dovesti u pitanje ciljeve i zadatke Hrvatske narodne banke koji se odnose na Ugovor o funkcioniranju Europske unije, Statut ESSB-a i ESB-a, Zakon o Hrvatskoj narodnoj banci i važeće propise Republike Hrvatske.
(2) Reviziji koju obavlja Državni ured za reviziju u skladu s odredbama ovoga Zakona ne podliježu aktivnosti koje su predmet revizije poslovanja Hrvatske narodne banke od strane neovisnog vanjskog revizora.
(3) Državni ured za reviziju nije ovlašten provjeravati, niti davati ocjene ostvarivanja ciljeva i zadataka Hrvatske narodne banke propisanih Zakonom o Hrvatskoj narodnoj banci kao niti zadataka propisanih drugim zakonima i zadataka koje Hrvatska narodna banka obavlja u skladu sa Ugovorom o funkcioniranju Europske unije i Statutom ESSB-a i ESB-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
(1) Nakon obavljene revizije, Državni ured za reviziju dostavlja nacrt izvješća,koji može sadržavati naloge i/ili preporuke Državnog ureda za reviziju, Hrvatskoj narodnoj banci na očitovanje.
(2) Guverner Hrvatske narodne banke ima pravo u roku 15 dana dostaviti svoje očitovanje na nacrt izvješća iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Nakon primitka očitovanja guvernera iz stavka 2. ovoga članka, Državni ured za reviziju izrađuje izvješće s ugrađenim očitovanjem i dostavlja ga guverneru Hrvatske narodne banke.
(4) Guverner može na izvješće iz stavka 3. ovoga članka, uložiti prigovor u roku od 15 dana računajući od dana primitka izvješća, a o podnesenom prigovoru odlučuje glavni državni revizor u roku od 30 dana računajući od dana primitka prigovora.
(5) Ako guverner Hrvatske narodne banke ne prihvati dani nalog i/ili preporuku, na koji je u skladu sa stavkom 4. ovoga članka dao prigovor koji glavni državni revizor nije prihvatio, dužan je o tome, bez odgađanja, obavijestiti Državni ured za reviziju i navesti razloge neprihvaćanja, a Državni ured za reviziju će o tome obavijestiti Hrvatski sabor.
(6) Hrvatska narodna banka nije dužna dostaviti Državnom uredu za reviziju plan provedbe naloga i/ili preporuka.
(7) Ako Hrvatska narodna banka ne izvrši dani nalog i/ili preporuku navedene u izvješću iz ovoga članka na koje nije imala prigovora, dužna je o tome, bez odgađanja, obavijestiti Državni ured za reviziju i navesti razloge za neizvršavanje danog naloga i/ili preporuke, a Državni ured za reviziju će o tome obavijestiti Hrvatski sabor.
(8) Postupanja ovlaštenih državnih revizora i glavnog državnog revizora u obavljanju poslova iz glave IV. ovoga Zakona moraju u potpunosti udovoljavati kriterijima neovisnosti, profesionalnosti i nepolitičnosti.
(9) Postupanje i ovlasti koje su glavom IV. ovoga Zakona propisane za Državni ured za reviziju na odgovarajući se način odnose na ovlaštene državne revizore, zamjenika glavnog državnog revizora i glavnog državnog revizora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. UPRAVLJANJE DRŽAVNIM UREDOM ZA REVIZIJU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
(1) Državnim uredom za reviziju upravlja glavni državni revizor.
(2) Glavnoga državnog revizora imenuje Hrvatski sabor na prijedlog nadležnog odbora za izbor i imenovanja, uz mišljenje nadležnog odbora za financije i državni proračun.
(3) Glavni državni revizor imenuje se na vrijeme osam godina, uz mogućnost ponovnog imenovanja.
(4) Glavni državni revizor ima imunitet kao i zastupnici u Hrvatskom saboru.
(5) Glavni državni revizor po prestanku dužnosti ima pravo na mirovinu prema propisima kojima je uređeno pravo na mirovinu zastupnika u Hrvatskom saboru.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Za glavnoga državnog revizora može biti imenovan državljanin Republike Hrvatske koji ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij ekonomskog ili pravnog usmjerenja, s petnaest godina radnog iskustva u struci, iskustvom u poslovnom upravljanju, položen ispit za ovlaštenog državnog revizora te osobnim ugledom.
(2) Glavni državni revizor šest mjeseci prije isteka mandata obavještava nadležni odbor za izbor i imenovanja o isteku svoga mandata.
(3) Glavni državni revizor predaje osobni zahtjev za prestanak mandata nadležnom odboru za izbor i imenovanja.
(4) Glavni državni revizor nastavlja obavljati dužnost do imenovanja novoga glavnoga državnog revizora.
(5) Glavni državni revizor obvezan je šest mjeseci prije isteka mandata zamjenika glavnoga državnog revizora dati prijedlog Hrvatskom saboru za imenovanje zamjenika glavnoga državnog revizora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
Glavni državni revizor:
- organizira rad Državnog ureda za reviziju,
- predstavlja i zastupa Državni ured za reviziju,
- donosi Statut i druge unutarnje normativne akte Državnog ureda za reviziju,
- donosi strateški plan Državnog ureda za reviziju,
- donosi godišnji program i plan rada Državnog ureda za reviziju,
- donosi prijedlog godišnjeg financijskog plana Državnog ureda za reviziju,
- izvješćuje Hrvatski sabor o radu Državnog ureda za reviziju,
- predlaže Hrvatskom saboru zamjenika glavnoga državnog revizora,
- odlučuje o primanju na rad, prestanku rada i rasporedu zaposlenika,
- nadzire provedbu Zakona o Državnom uredu za reviziju i drugih unutarnjih normativnih akata i
- nadzire izvršavanje poslova i poduzima mjere za osiguravanje učinkovitosti rada Državnog ureda za reviziju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
(1) Hrvatski sabor će glavnoga državnog revizora razriješiti dužnosti prije isteka vremena na koje je imenovan:
- ako to sam zatraži,
- ako uz svoj pristanak bude imenovan na drugu dužnost,
- ako trajno izgubi sposobnost obavljanja svoje dužnosti,
- ako bude pravomoćno osuđen za kazneno djelo.
(2) Ako je protiv glavnoga državnog revizora pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo za koje se progoni po službenoj dužnosti, a za koje se može izreći kazna zatvora od pet godina ili teža kazna, glavni državni revizor ne može obavljati svoju dužnost do pravomoćnog okončanja tog postupka.
(3) Odluku o udaljenju donosi Hrvatski sabor.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
(1) Glavni državni revizor ima zamjenika kojeg imenuje Hrvatski sabor na prijedlog glavnoga državnog revizora, na vrijeme osam godina, uz mogućnost ponovnog imenovanja.
(2) Za zamjenika glavnoga državnog revizora može biti imenovan državljanin Republike Hrvatske koji ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij ekonomskog ili pravnog usmjerenja, s deset godina radnog iskustva na poslovima ovlaštenoga državnog revizora.
(3) Zamjenik glavnoga državnog revizora, u slučaju spriječenosti zamjenjuje glavnoga državnog revizora u obavljanju njegovih dužnosti i obavlja poslove koje mu odredi glavni državni revizor.
(4) Odredbe o razrješenju i udaljenju s dužnosti glavnoga državnog revizora iz članka 14. ovog Zakona odnose se i na zamjenika glavnoga državnog revizora.
(5) Glavni državni revizor i zamjenik glavnoga državnog revizora su državni dužnosnici u Državnom uredu za reviziju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VI. NAČIN RADA I IZVJEŠĆIVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
(1) Državni ured za reviziju planira i obavlja reviziju u opsegu predviđenom godišnjim programom i planom rada, kao i prema zahtjevu Hrvatskog sabora, ako glavni državni revizor ocijeni da je taj zahtjev opravdan.
(2) Revizija godišnjeg izvještaja o izvršenju državnog proračuna obavlja se svake godine, a izvješće o obavljenoj reviziji dostavlja se Hrvatskom saboru do 15. lipnja tekuće godine za prethodnu godinu.
(3) Opseg godišnjeg programa i plana rada utvrđuje se na temelju:
- odredbi ovoga Zakona
- procjene rizika
- financijske značajnosti subjekta revizije
- rezultata prijašnje revizije
- prikupljenih informacija o poslovanju subjekata revizije.
(4) Revizija se obavlja na način i prema postupcima utvrđenim okvirom revizijskih standarda Međunarodne organizacije vrhovnih revizijskih institucija (INTOSAI) i Kodeksom profesionalne etike državnih revizora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
(1) Zakonski predstavnik subjekta revizije obvezan je ovlaštenom državnom revizoru staviti na raspolaganje traženu dokumentaciju i informacije za potrebe obavljanja revizije.
(2) Zakonski predstavnik subjekta revizije obvezan je ovlaštenom državnom revizoru omogućiti uvid u klasificirane dokumente radi obavljanja revizije.
(3) Dokumentacija i informacije pribavljene od subjekta revizije i iz drugih izvora mogu se koristiti samo za potrebe obavljanja revizije.
(4) Iznimno, dokumentaciju i informacije, koje se koriste za potrebe obavljanja revizije, Državni ured za reviziju može dostaviti pravosudnim tijelima i policiji za potrebe kaznenog i prekršajnog postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
(1) Ovlašteni državni revizori sastavljaju nacrt izvješća o obavljenoj reviziji, u skladu s revizijskim standardima iz članka 19. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Nacrt izvješća o obavljenoj reviziji dostavlja se zakonskom predstavniku subjekta revizije na očitovanje.
(3) Zakonski predstavnik subjekta revizije obvezan je u roku osam dana od dana primitka nacrta izvješća dostaviti Državnom uredu za reviziju očitovanje na činjenice opisane u nacrtu izvješća.
(4) Izvješće o obavljenoj reviziji s ugrađenim očitovanjem, odnosno izvješće o obavljenoj reviziji na koje nije dostavljeno očitovanje, dostavlja se zakonskom predstavniku subjekta revizije.
(5) Na izvješće o obavljenoj reviziji s ugrađenim očitovanjem, odnosno izvješće o obavljenoj reviziji na koje nije dostavljeno očitovanje, zakonski predstavnik subjekta revizije može staviti prigovor u roku osam dana od dana primitka izvješća. O prigovoru odlučuje glavni državni revizor u roku 30 dana od dana primitka prigovora.
(6) Konačno izvješće o obavljenoj reviziji dostavlja se subjektu revizije i Hrvatskom saboru te objavljuje na internetskim stranicama Državnog ureda za reviziju.
(7) Konačno izvješće o obavljenoj reviziji dostavlja se i nadležnim tijelima kada su obavljanjem revizije utvrđene nepravilnosti koje mogu imati obilježje kažnjivog djela.
(8) U smislu ovoga Zakona, konačno izvješće je izvješće s ugrađenim očitovanjem na koje nije dostavljen prigovor, odnosno izvješće sastavljeno nakon odgovora na prigovor.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
(1) Zakonski predstavnik subjekta revizije, odnosno zakonski predstavnik subjekta na kojeg se odnosi dani nalog i/ili preporuka u roku 60 dana od dana primitka konačnog izvješća o obavljenoj reviziji obvezan je dostaviti Državnom uredu za reviziju plan provedbe naloga i preporuka.
(2) Plan provedbe naloga i preporuka iz stavka 1. ovoga članka sadrži planirane aktivnosti za otklanjanje nepravilnosti i planirano vrijeme za njihovu provedbu.
(3) Državni ured za reviziju može, u roku 30 dana od primitka plana provedbe naloga i preporuka, dati primjedbe na dostavljeni plan provedbe naloga i preporuka ako procijeni da planirane aktivnosti i rokovi nisu primjereni za provedbu naloga i preporuka.
(4) Subjekt revizije obvezan je u roku 15 dana od primitka primjedbi uskladiti plan provedbe naloga i preporuka s danim primjedbama i dostaviti ga Državnom uredu za reviziju.
(5) Subjekt revizije obvezan je provesti naloge i preporuke dane u izvješću o obavljenoj reviziji u rokovima navedenim u planu provedbe naloga i preporuka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
(1) Subjekt revizije, odnosno subjekt na koji se odnosi dani nalog i/ili preporuka obvezan je u pisanom obliku izvijestiti Državni ured za reviziju o provedbi pojedinog naloga ili preporuke u roku 30 dana od isteka planiranog vremena provedbe.
(2) Državni ured za reviziju provjerava provedbu naloga i preporuka u opsegu predviđenom godišnjim programom i planom rada.
(3) Državni ured za reviziju obavještava nadležno državno odvjetništvo o nalozima i preporukama koji nisu provedeni te o nedostavljanju plana provedbe naloga i preporuka u propisanom roku.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
(1) Glavni državni revizor izvješćuje Hrvatski sabor o radu Državnog ureda za reviziju za prethodnu godinu do kraja ožujka tekuće godine.
(2) Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se na internetskim stranicama Državnog ureda za reviziju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 25.
(1) Državni ured za reviziju sastavlja svoje financijske izvještaje u skladu sa Zakonom o proračunu i njegovim podzakonskim propisima.
(2) Godišnji financijski izvještaji Državnog ureda za reviziju podliježu reviziji koja se obavlja sukladno revizijskim propisima.
(3) Odbor Hrvatskog sabora koji je nadležan za financije i državni proračun imenuje neovisne vanjske revizore koji obavljaju reviziju iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjeg financijskog izvještaja Državnog ureda za reviziju sastavni je dio Izvješća o radu Državnog ureda za reviziju iz članka 24. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VII. OVLAŠTENI DRŽAVNI REVIZORI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 26.
(1) Reviziju obavljaju ovlašteni državni revizori.
(2) Ovlašteni državni revizor je neovisna stručna osoba koja posjeduje certifikat ovlaštenoga državnog revizora.
(3) Državni ured za reviziju može radi rješavanja specifičnih pitanja angažirati posebnog stručnjaka kao vanjskog suradnika koji je dužan postupati u skladu sa standardima i pravilima koje primjenjuje Državni ured za reviziju.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 27.
(1) Kandidata za ovlaštenoga državnog revizora, Državni ured za reviziju prima na rad putem javnog natječaja.
(2) Kandidat iz stavka 1. ovoga članka mora ispunjavati sljedeće uvjete:
- da je državljanin Republike Hrvatske,
- da ima završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili specijalistički diplomski stručni studij ekonomskog, pravnog ili drugog odgovarajućeg usmjerenja te
- da ne postoje zapreke za prijam u državnu službu propisane zakonom koji se odnosi na državne službenike.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 28.
(1) Stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora uređuje se unutarnjim normativnim aktima Državnog ureda za reviziju.
(2) Ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora polaže se pred povjerenstvom koje imenuje glavni državni revizor.
(3) Osobi koja položi ispit, glavni državni revizor izdaje certifikat ovlaštenoga državnog revizora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 29.
(1) Kandidat za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora mora imati najmanje pet godina radnog iskustva u struci od kojih najmanje tri godine na revizorskim poslovima i položen opći dio državnog stručnog ispita, osim ako je oslobođen prema odredbama zakona koje se odnose na državne službenike i namještenike.
(2) Kandidat koji ima radno iskustvo najmanje pet godina u struci izvan Državnog ureda za reviziju, može se primiti na rad u Državni ured za reviziju i rasporediti na radno mjesto ovlaštenoga državnog revizora, uz uvjet da u roku tri godine od prijama na rad, položi ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora.
(3) Zaposlenik koji je u Državnom uredu za reviziju raspoređen na radno mjesto pomoćnog revizora dužan je položio ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora u roku dvanaest mjeseci od dana stjecanja propisanih uvjeta za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora.
(4) Zaposlenik koji je položio ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora može se rasporediti na odgovarajuće radno mjesto ovlaštenoga državnog revizora.
(5) Zaposlenik koji ne položi ispit za stjecanje zvanja ovlaštenog državnog revizora u roku propisanom u stavku 2. i 3. ovoga članka prestaje državna služba u Državnom uredu za reviziju istekom posljednjeg dana roka za polaganje ispita.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 30.
(1) Ovlašteni državni revizor ne smije biti član nadzornog tijela ili tijela upravljanja subjekata revizije.
(2) Ovlašteni državni revizor ne smije obavljati reviziju:
- ako je sudjelovao u vođenju poslovnih knjiga ili izradi financijskih izvještaja subjekta revizije,
- ako je suprug, krvni srodnik u pravoj liniji do četvrtoga stupnja srodstva, a u pobočnoj liniji do drugog stupnja srodstva, staratelj, usvojitelj, usvojenik, hranitelj jednog od zakonskih predstavnika ili člana nadzornog tijela ili tijela upravljanja subjekta revizije te
- ako je bio član nadzornog tijela ili tijela upravljanja subjekta revizije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 31.
(1) Pravo na plaću ovlaštenih državnih revizora u Državnom uredu za reviziju ostvaruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuju plaće ovlaštenih državnih revizora.
(2) Na druga prava i obveze ovlaštenih državnih revizora, koja nisu propisana ovim Zakonom, primjenjuju se propisi o radu koji se odnose na državne službenike.
(3) Pravo na plaću glavnog državnog revizora i zamjenika glavnog državnog revizora u Državnom uredu za reviziju ostvaruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
(4) Na druga prava i obveze državnih dužnosnika u Državnom uredu za reviziju, koja nisu propisana ovim Zakonom, primjenjuju se propisi koji se odnose na državne dužnosnike.
(5) Zaposlenici u stručnim službama i pomoćni revizori Državnog ureda za reviziju su državni službenici i namještenici.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VIII. SURADNJA S DRUGIM TIJELIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 32.
U izvršavanju svojih zadataka, Državni ured za reviziju surađuje s drugim tijelima državne vlasti, na način da ne dovodi u pitanje svoju samostalnost i neovisnost.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 33.
Državni ured za reviziju može biti član međunarodnih organizacija i institucija nadležnih za područje vanjske revizije i druga područja iz njegova djelokruga, te sudjelovati u njihovu radu i radu drugih međunarodnih tijela, u kojima će zastupati i štititi interese Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 34.
U slučaju neusuglašenosti odredaba drugih zakona s odredbama ovoga Zakona primjenjivat će se odredbe ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IX. KAZNENE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 35.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 50.000,00 kuna, kaznit će se za prekršaj subjekt revizije, odnosno subjekt na kojega se odnosi dani nalog i/ili preporuka:
- ako ne stavi na raspolaganje ovlaštenom državnom revizoru traženu dokumentaciju i informacije za potrebe obavljanja revizije (članak 20. stavak 1. ovog Zakona)
- ako u propisanom roku ne dostavi plan provedbe naloga i preporuka (članak 22. stavak 1. ovoga Zakona)
- ako ne provede naloge i preporuke dane u izvješću o obavljenoj reviziji u rokovima i na način naveden u planu provedbe naloga i preporuka (članak 22. stavak 5. ovog Zakona).
(2) Za radnje iz stavka 1. ovog članka, kaznit će se i zakonski predstavnik subjekta revizije, odnosno zakonski predstavnik subjekta revizije na kojega se odnosi dani nalog i/ili preporuka i to novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 kuna do 20.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 36.
(1) Državni ured za reviziju osnovan Zakonom o državnoj reviziji (Narodne novine, broj 70/93) i njegovi zaposlenici nastavljaju raditi po odredbama ovoga Zakona.
(2) Sadašnji glavni državni revizor i zamjenik glavnoga državnog revizora nastavljaju obnašati dužnost do isteka vremena na koje su imenovani.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 37.
(1) Pomoćni revizori koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona nisu položili ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora, a raspoređeni su u Državnom uredu za reviziju na radno mjesto pomoćnog revizora duže od pet godina, dužni su ispit položiti u roku dvanaest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Pomoćnom revizoru koji u roku iz stavka 1. ovog članka ne položi ispit za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora prestaje državna služba u Državnom uredu za reviziju istekom posljednjeg dana roka za polaganje ispita za stjecanje zvanja ovlaštenoga državnog revizora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 38.
Glavni državni revizor donijet će Statut i druge unutarnje normativne akte iz ovoga Zakona, u roku šest mjeseci od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 39.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Državnom uredu za reviziju (Narodne novine, broj 80/11).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 40.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija