Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 117. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine br. 85/2010 i 5/2014).
IIOCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Temeljni propis kojima je uređen djelokrug ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave u obavljanju inspekcijskih poslova je Zakon o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine br. 93/16 i 104/16, xx). Djelokrug Državnog inspektorata, kao središnjeg državnog ureda, određen je člankom yy Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave.
S obzirom da je navedenim Zakonom, Državni inspektorat preuzeo inspekcijske poslove iz djelokruga Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, Ministarstva rada i mirovinskog sustava, Ministarstva turizma, Ministarstva zaštite okoliša i energetike, Ministarstva zdravstva, Ministarstva poljoprivrede i dio poslova iz djelokruga Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja i Ministarstva financija, nužno je donijeti Zakon o Državnom inspektoratu kojim će se urediti inspekcijski poslovi iz djelokruga Inspektorata.
Preuzeti inspekcijski poslovi uređeni su Zakonom o inspekcijama u gospodarstvu (Narodne novine br. 14/14 i 56/16), Zakonom o turističkoj inspekciji (Narodne novine br. 19/14), Zakonom o Inspektoratu rada (Narodne novine br. 19/14), Zakonom o carinskoj službi (Narodne novine br. 68/13, 30/14 i 115/16), Zakonom o sanitarnoj inspekciji ( Narodne novine br. 113/08 i 88/10), kao i drugim zakonima kojima je uređeno pojedino upravno područje i obavljanje inspekcijskih poslova u tom području.
U razdoblju od donošenja navedenih Zakona, pokazali su se određeni nedostaci u djelovanju inspekcijskih službi na otkrivanju i suzbijanju nezakonitosti u ponašanju gospodarskih subjekata a koji su uvjetovani podjelama nadležnosti u obavljanju inspekcijskih poslova koje uređuju navedeni Zakoni.
Ovim Prijedlogom zakona objedinjavaju se inspekcjski poslovi nad primjenom propisa kojima se uređuju obavljanje djelatnosti trgovine, ugostiteljske djelatnosti, pružanja usluga u turizmu, te drugih uslužnih djelatnosti, a koje djelatnosti su opterećene inspekcijskih nadzorima. S druge strane, upravo primjena propisa kojima se uređuje zaštita ekonomskih interesa potrošača je usmjerena na iste djelatnosti te će se objedinjavanjem inspekcijskih poslova u navedenim upravnim područjima postići odgovarajuća koordinacija i provedba propisa te ujednačavanje postupanje inspekcija prema subjektima nadzora.
Isto tako, u području nadzora propisa o hrani i hrani za životinje, službene kontrole provode inspekcije ministarstva nadležnog za poljoprivredu (veterinarska i granična veterinarska inspekcija, poljoprivredna inspekcija) i ministarstva zdravstva (sanitarna i granična sanitarna inspekcija). Kako nadležne inspekcije moraju osigurati odgovarajuće postupke koordinacije i učinkovitu provedbu službenih kontrola, predlaže se objedinjavanje navedenih inspekcija unutar Državnog inspektorata u cilju učinkovitije organizacije, planiranja i provedbe službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
Ujedno, u području sigurnosti proizvoda kroz djelokrug tržišne inspekcije i sanitarne inspekcije objediniti će se unutar istog tijela provedba propisa o sigurnosti potrošačkih proizvoda stavljenih na tržište Republike Hrvatske.
Također, u upravnom području gradnje ojačati će se nadzor zakonitosti gradnje i uporabe građevina te provedba stručnih nadzora gradnje, održavanja i uporabe građevina kroz objedinjavanje unutar istog tijela građevinske inspekcije i drugih inspekcija koje u okviru uvjeta utvrđenih građevinskom dozvolom kontroliraju ispunjavanje uvjeta propisanih posebnim propisima. Inspekcijski nadzor u vezi s proizvodnjom, stavljanjem na tržište ili na raspolaganje građevnih proizvoda, te uporabom građevnih proizvoda u skladu s posebnim propisima kojima se uređuje pojedino upravno područje koje uređuje ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevine, provode građevinski inspektori, inspektori zaštite okoliša, inspektori rada, sanitarni inspektori, tržišni inspektori te je stoga i u tom području potrebno dodatno ojačati koordinaciju u provedbi propisa.
Općenito u organizacijskom obavljanju inspekcijskih poslova trenutno je prisutno resorno načelo organizacije u kojem su inspekcije organizirane unutar pojedinog tijela državne uprave. Stoga se predloženi Zakon temelji na funkcionalnom načelu organizacije inspekcija, kroz obavljanje inspekcijskih poslova unutar organizacijski neovisnog tijela od drugih tijela državne uprave.
Stoga je prisutna fragmentiranost u obavljanju inspekcijskih poslova, dovela do potrebe preispitivanja postojećeg zakonskog okvira, te potrebe nove regulacije radi spajanja više inspekcija unutar jednog tijela, zatim spajanja više inspekcijskih ovlasti u jednu inspekciju, racionalnijeg inspekcijskog postupka, učinkovitijeg korištenja sredstava rada inspekcija, te uređenja zajedničkih pravila postupanja u radu inspekcija. Iz navedenih razloga na nov način treba urediti ustrojstvo i upravljanje inspekcijama, ovlasti i postupanje inspektora, a to se može učiniti kroz donošenje Zakona o Državnom inspektoratu.
Predloženi zakon ujedno predstavlja nužan preduvjet za realizaciju glavnih prioriteta Vlade Republike Hrvatske. Nacionalnim programom reformi 2018. određena je reformska mjera objedinjavanja inspekcijskih službi radi funkcionalnijeg i učinkovitijeg obavljanja inspekcijskih poslova.
Ocjenjuje se da će objedinjavanje inspekcijskih poslova iz djelokruga Državnog inspektorata pridonijeti učinkovitijem obavljanju inspekcijskih poslova i koherentnijem djelovanju u nadzoru primjene propisa te racionalnijem korištenju financijskih i drugih sredstava rada.
Osnovna pitanja koja će se urediti Zakonom o Državnom inspektoratu jesu :
-inspekcijski poslovi i način rada Državnog inspektorata
-pitanja unutarnjeg ustrojstva, kroz predlaganje ustrojavanja središnjeg ureda, područnih ureda i ispostava područnih ureda
-uvjeti koje mora ispuniti osoba radi rasporeda na jedno od radnih mjesta inspektora
-obveze pravnih i fizičkih osoba koje podliježu nadzoru inspektora radi provedbe inspekcijskog nadzora nad primjenom propisa u njihovom poslovanju
-dužnosti i ovlasti inspektora u obavljanju inspekcijskih poslova
-postupanja inspektora po predstavkama
-postupanja inspektora u poduzimanju upravnih i prekršajnih mjera
-slučajevi i uvjeti pod kojima inspektori neće poduzimati prekršajnopravne sankcije prema nadziranoj osobi te
-prekršajnopravna odgovornost.
Posljedice koje će proisteći iz donošenja zakona:
Donošenjem ovog Zakona postaviti će se pravni okvir za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova koji su preuzeti u djelokrug Državnog inspektorata. Objedinjavanjem inspekcijskih poslova u području trgovine, usluga, neregistriranog obavljanja djelatnosti, ugostiteljske djelatnosti, pružanja ugostiteljskih usluga, pružanja usluga u turizmu, boravišne pristojbe dovesti će do učinkovitije provedbe propisa u navedenim upravnim područjima te unaprijediti pravnu sigurnost nadziranih osoba. Predloženim se objedinjavaju ovi poslovi u okviru radnih mjesta turističkih inspektora i tržišnih inspektora.
U području službenih kontrola hrane i hrane za životinje, nadzora sigurnosti potrošačkih neprehrambenih proizvoda, zaštite ekonomskih interesa potrošača, postaviti će se pravni okvir za učinkovitiju organizaciju, planiranje i provedbu kontrola s ciljem jačanja zaštite zdravlja, sigurnosti te ekonomskih interesa potrošača u Republici Hrvatskoj.
Također, u upravnom području gradnje ojačati će se nadzor zakonitosti gradnje i uporabe građevina te provedba stručnih nadzora gradnje, održavanja i uporabe građevina kroz objedinjavanje unutar istog tijela građevinske inspekcije i drugih inspekcija koje u okviru uvjeta utvrđenih građevinskom dozvolom kontroliraju ispunjavanje uvjeta propisanih posebnim propisima.
Na jedinstven način se uređuju unutarnje ustrojstvo inspekcija, kao i uvjeti za sva inspekcijska radna mjesta na kojima će biti raspoređeni inspektori Državnog inspektorata, te se uređuju zajedničke odredbe kojima se propisuju dužnosti i ovlasti svih inspektora u sastavu Državnog inspektorata, a sve s ciljem jedinstvenog postupanja u inspekcijskim nadzorima, te uklanjanja različitih općih odredbi o dužnostima i ovlastima inspektora sadržanim u više zakonskih propisa.
Iz predloženog djelokruga inspekcijskih poslova uređenim ovim Zakonom, nameće se nužnim koordinacija i usklađivanje inspekcija unutar istog tijela što će rezultirati izbjegavanjem nepotrebnog ponavljanja nadzora ili nadzora nad primjenom istog propisa od strane različitih inspekcija, a time će se ograničiti na razumnu mjeru ometanje subjekata nadzora u njihovom redovnom poslu.
Objedinjavanje inspekcijskih poslova dovesti će i do učinkovitijeg suzbijanja sive ekonomije (neregistriranog obavljanja djelatnosti i neprijavljenog rada radnika) i time pridonošenju jednakog tržišnog natjecanja za sve gospodarske subjekte.
U pogledu poduzimanja prekršajnim mjera uvodi se primjena načela oportuniteta iz Prekršajnog zakona (Narodne novine, br. 107/07, 39/13, 157/13 i 110/15) u rad inspektora Državnog inspektorata. Primjenom navedenog načela, inspektor ne bi poduzimao propisane prekršajne mjere radi počinjenja lakših prekršaja ako nadzirana pravna ili fizička osoba otkloni nepravilnosti i nedostatke tijekom inspekcijskog nadzora odnosno do donošenja rješenja, te ako je za utvrđenu nepravilnost donijeto rješenje i nadzirana osoba je postupila po rješenju inspektora. Isto bi se odnosilo na slučajeve kada nadzirana osoba očitovanjem na zapisnik preuzme obvezu da u određenom roku otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru. Od primjene navedenog načela, izuzeti su teži prekršaji propisani propisima, te slučajevi ponovljenog počinjenja istog prekršaja od strane nadzirane osobe u roku od godinu dana.
Stupanjem na snagu Zakona o Državnom inspektoratu prestali bi važiti raniji Zakon o Državnom inspektoratu, Zakon o inspekcijama u gospodarstvu, Zakon o Inspektoratu rada, Zakon o turističkoj inspekciji i Zakon o sanitarnoj inspekciji.
Državni inspektorat, u okviru svog djelokruga, nastavlja obavljati preuzete poslove inspekcijskog nadzora i provedbe propisa prema dosadašnjim posebnim propisima, do donošenja odnosno izmjene posebnih propisa kojima se uređuje njihovo obavljanje.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona osigurana su sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcijama za 2020. i 2021. godinu te nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu.
DIO PRVI
UVODNE ODREDBE
Predmet i svrha Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju ustrojstvo Državnog inspektorata, upravljanje, uvjeti za obavljanje inspekcijskih poslova iz djelokruga Državnog inspektorata, dužnosti i ovlasti inspektora u svrhu zaštite javnog interesa i javno-zdravstvenog interesa u provedbi propisa te prekršajna odgovornost.
(2) Izrazi koji u ovom Zakonu imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se na muške i ženske osobe.
Ustrojstvo i sjedište Državnog inspektorata
Članak 2.
(1) Državni inspektorat je središnji državni ured.
(2) Sjedište Državnog inspektorata je u Zagrebu.
DIO DRUGI
DJELOKRUG, UPRAVLJANJE I UNUTARNJE USTROJSTVO TE UVJETI ZA OBAVLJANJE INSPEKCIJSKIH POSLOVA
POGLAVLJE I.
DJELOKRUG DRŽAVNOG INSPEKTORATA
Djelokrug Državnog inspektorata
Članak 3.
(1) Državni inspektorat obavlja inspekcijske poslove u području:
-trgovine, usluga, zaštite potrošača, sigurnosti neprehrambenih proizvoda,
-hrane uključujući i genetski modificiranu hranu i novu hranu, genetski modificirane organizme (u daljnjem tekstu: GMO), sprečavanja i suzbijanja zaraznih bolesti, proizvodnje i stavljanja na tržište predmeta opće uporabe, stavljanja na tržište i uporabe biocidnih proizvoda, zaštite od buke i zaštite od neionizirajućeg zračenja, ograničavanja uporabe duhanskih i srodnih proizvoda, proizvodnje, stavljanja na tržište i uporabe opasnih kemikalija te gospodarenja otrovnim kemikalijama,
-veterinarstva, što uključuje provedbu mjera zaštite zdravlje životinja, uzgoja i dobrobiti životinja, kontrolu hrane životinjskog podrijetla u proizvodnji, skladištenju i prometu, kontrolu hrane za životinje u proizvodnji, skladištenju i prometu, proizvodnju, skladištenje, promet i primjenu VMP, kontrolu nad objektima u poslovanju s nusproizvodima, kontrolu veterinarske zaštite okoliša
-poljoprivrede, lovstva, šumarstva, biljnog zdravstva, sjemena i sadnog materijala poljoprivrednog bilja, šumskog reprodukcijskog materijala, sprječavanja unošenja i širenja stranih  e invazivnih stranih vrsta i upravljanja njima
-rudarstva, opreme pod tlakom, energetike (elektroenergetike, toplinarstva i plinarstva, biogoriva za prijevoz, energetske učinkovitosti, ugljikovodika i geotermalnih voda za energetske svrhe, skladištenja prirodnog plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida),
-rada i zaštite na radu,
-građenja i uporabe građevina te provedbe stručnog nadzora građenja, za koje je potreban akt za građenje, osim inspekcijskog nadzora građevina državnog značaja, građevina čije građenje nadziru druge inspekcije, upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te nadzorne službe javnih ustanova,
-zaštite okoliša, održivog gospodarenja otpadom, zaštite zraka, zaštite od svjetlosnog onečišćenja, zaštite prirode, vodnog gospodarstva i vode za ljudsku potrošnju.
(2) Državni inspektorat obavlja inspekcijske poslove i u drugim upravnim područjima kada je to određeno posebnim zakonom.
Inspekcije Državnog inspektorata
Članak 4.
Inspekcijske poslove iz djelokruga Državnog inspektorata, sukladno člancima 5.do 28. ovog Zakona, obavljaju tržišna inspekcija, sanitarna inspekcija, veterinarska inspekcija, poljoprivredna inspekcija, lovna inspekcija, šumarska inspekcija, fitosanitarna inspekcija, turistička inspekcija, rudarska inspekcija, inspekcija opreme pod tlakom, energetska inspekcija, inspekcija gospodarenja otrovnim kemikalijama, inspekcija rada, građevinska inspekcija, inspekcija zaštite okoliša, inspekcija zaštite prirode i vodopravna inspekcija.
Djelokrug tržišne inspekcije
Članak 5.
(1) Inspekcijske poslove u području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda, ako posebnim ili ovim Zakonom nije drugačije propisano, obavlja tržišna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovog članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora i provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije kojima se uređuje:
-obavljanje trgovine
-obavljanje usluga
-zabrana i sprječavanje neregistriranog obavljanja trgovine i usluga,
-zaštita ekonomskih interesa potrošača pri kupnji proizvoda i usluga, kao i pri drugim oblicima stjecanja proizvoda i usluga
-opći sigurnosni zahtjevi za proizvode
-tehnički zahtjevi za proizvode, granične vrijednosti i/ili značajke kvalitete proizvoda, načine utvrđivanja i praćenja kvalitete proizvoda, postupci ocjenjivanja sukladnosti s propisanim zahtjevima, dokumenti o sukladnosti, isprave koje moraju imati proizvodi, označavanje, obilježavanje i oglašavanje proizvoda
-zahtjevi u vezi s proizvodnjom, stavljanjem na tržište ili na raspolaganje na tržištu građevnih proizvoda
-homologacija vozila i dijelova vozila
-zahtjevi energetske učinkovitosti i zahtjevi za eko dizajn proizvoda povezanih s energijom
-prodaja javnih usluga potrošačima te opći uvjeti pružanja javnih usluga
-svojstva proizvoda u sustavu izvora svjetlosti i rasvjetljavanja i/ili druge značajke kakvoće takvih proizvoda
-obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
Djelokrug sanitarne inspekcije
Članak 6.
(1) Inspekcijske poslove odnosno službene kontrole u području zaštite zdravlja ljudi, sigurnosti hrane, GMO-a, vode za ljudsku potrošnju, predmeta opće uporabe, duhanskih i srodnih proizvoda, buke, kemikalija i biocidnih proizvoda te neionizirajućeg zračenja obavlja sanitarna inspekcija i granična sanitarna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora odnosno službenih kontrola u cilju i sa svrhom zaštite javnozdravstvenog interesa radi provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije kojima se uređuje:
-provedba općih, posebnih, sigurnosnih i ostalih mjera za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti
-sigurnost i higijena hrane u svim fazama proizvodnje, prerade i stavljanja na tržište hrane, uključujući i genetski modificiranu hranu i novu hranu, u skladu s posebnim propisima o ribarstvu i propisima kojima su uređene službene kontrole hrane
-GMO, u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i GMO
-ograničenu uporabu GMO-a
-zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju
-nadzor nad bazenskim i kupališnim vodama
-proizvodnja i stavljanje na tržište predmeta opće uporabe
-ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda
-proizvodnja, stavljanje na tržište i korištenje opasnih kemikalija
-stavljanje na tržište i uporaba biocidnih proizvoda i tretiranih proizvoda
-zaštita od buke
-zaštita od neionizirajućeg zračenja
-uvoz hrane u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i vode za ljudsku potrošnju radi prerade, dorade ili stavljanja na tržište
-uvoz predmeta opće uporabe radi prerade, dorade i/ili stavljanja na tržište
-uvoz proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a u skladu s propisima kojima su uređeni GMO
-nadzor nad osobama, njihovim stvarima i prijevoznim sredstvima u prometu preko državne granice, a u cilju zaštite zdravlja ljudi od unošenja i širenja zaraznih bolesti
-obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(3) Sanitarna inspekcija na područjima inspekcijskog nadzora utvrđenim ovim Zakonom utvrđuje, za građevine pod sanitarnim nadzorom, posebne sanitarno-tehničke uvjete te posebne uvjete zaštite od buke u postupku izdavanja lokacijske dozvole i rješenja o uvjetima gradnje, te ispunjavanje tih uvjeta, odnosno uvjeta propisanih posebnim zakonom koji uređuje zaštitu zdravlja ljudi u postupku izdavanja građevinske i uporabne dozvole.
(4) Državni inspektorat u području inspekcijskog nadzora sanitarne inspekcije nad hranom u skladu s propisima kojima se uređuju službene kontrole hrane provodi izdavanje potvrda, odnosno certifikata o sukladnosti s propisima o hrani u skladu s posebnim propisom.
(5) Inspekcijski nadzor iz stavka 2. ovoga članka obavlja se nad građevinama, postrojenjima, prostorom, prostorijama, uređajima, opremom i osobama koje obavljaju gospodarske djelatnosti i djelatnosti na području zdravstva, odgoja, obrazovanja, socijalne skrbi, ugostiteljstva, turizma, obrta i usluga, športa i rekreacije i prometa te na ostalim javnim mjestima, kao i nad samom hranom, proizvodima koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a koji se proizvode i/ili koriste u sklopu navedenih djelatnosti, vodom za ljudsku potrošnju, predmetima opće uporabe, izvorima neionizirajućeg zračenja, kemikalijama i biocidnim proizvodima,kao i nad zatvorenim sustavima za ograničenu uporabu GMO-a.
(6) Granična sanitarna inspekcija u cilju i sa svrhom zaštite javnozdravstvenog interesa obavlja inspekcijski nadzor i nad:
-uvozom hrane u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i vode za ljudsku potrošnju radi prerade, dorade ili stavljanja na tržište
-uvozom predmeta opće uporabe radi prerade, dorade i/ili stavljanja na tržište
-uvozom proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a u skladu s propisima kojima su uređeni GMO
-osobama, njihovim stvarima i prijevoznim sredstvima u prometu preko državne granice, a u cilju zaštite zdravlja ljudi od unošenja i širenja zaraznih bolesti
-obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(7) Granične prijelaze na kojima se obavlja inspekcijski nadzor iz stavka 6. ovoga članka propisat će uredbom Vlada Republike Hrvatske na prijedlog glavnog državnog inspektora.
(8) Kriterije za određivanje visine naknada i način njihovog obračunavanja i plaćanja za pokrivanje troškova službenih kontrola hrane i predmeta opće uporabe koji se uvoze u Republiku Hrvatsku propisat će pravilnikom glavni državni inspektor.
(9) Javnozdravstveni interes u smislu ovoga članka ostvaruje se provedbom mjera i postupaka koji su usmjereni na zaštitu zdravlja populacije određenoga područja ili cijele države.
(10) Sanitarna inspekcija obavlja poslove iz stavka 1. ovoga članka i za potrebe Ministarstva pravosuđa, Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova sukladno posebnim propisima.
PRIJEDLOG ZAKONA O DRŽAVNOM INSPEKTORATU
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 117. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine br. 85/2010 i 5/2014).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IIOCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Temeljni propis kojima je uređen djelokrug ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave u obavljanju inspekcijskih poslova je Zakon o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine br. 93/16 i 104/16, xx). Djelokrug Državnog inspektorata, kao središnjeg državnog ureda, određen je člankom yy Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave.
S obzirom da je navedenim Zakonom, Državni inspektorat preuzeo inspekcijske poslove iz djelokruga Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, Ministarstva rada i mirovinskog sustava, Ministarstva turizma, Ministarstva zaštite okoliša i energetike, Ministarstva zdravstva, Ministarstva poljoprivrede i dio poslova iz djelokruga Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja i Ministarstva financija, nužno je donijeti Zakon o Državnom inspektoratu kojim će se urediti inspekcijski poslovi iz djelokruga Inspektorata.
Preuzeti inspekcijski poslovi uređeni su Zakonom o inspekcijama u gospodarstvu (Narodne novine br. 14/14 i 56/16), Zakonom o turističkoj inspekciji (Narodne novine br. 19/14), Zakonom o Inspektoratu rada (Narodne novine br. 19/14), Zakonom o carinskoj službi (Narodne novine br. 68/13, 30/14 i 115/16), Zakonom o sanitarnoj inspekciji ( Narodne novine br. 113/08 i 88/10), kao i drugim zakonima kojima je uređeno pojedino upravno područje i obavljanje inspekcijskih poslova u tom području.
U razdoblju od donošenja navedenih Zakona, pokazali su se određeni nedostaci u djelovanju inspekcijskih službi na otkrivanju i suzbijanju nezakonitosti u ponašanju gospodarskih subjekata a koji su uvjetovani podjelama nadležnosti u obavljanju inspekcijskih poslova koje uređuju navedeni Zakoni.
Ovim Prijedlogom zakona objedinjavaju se inspekcjski poslovi nad primjenom propisa kojima se uređuju obavljanje djelatnosti trgovine, ugostiteljske djelatnosti, pružanja usluga u turizmu, te drugih uslužnih djelatnosti, a koje djelatnosti su opterećene inspekcijskih nadzorima. S druge strane, upravo primjena propisa kojima se uređuje zaštita ekonomskih interesa potrošača je usmjerena na iste djelatnosti te će se objedinjavanjem inspekcijskih poslova u navedenim upravnim područjima postići odgovarajuća koordinacija i provedba propisa te ujednačavanje postupanje inspekcija prema subjektima nadzora.
Isto tako, u području nadzora propisa o hrani i hrani za životinje, službene kontrole provode inspekcije ministarstva nadležnog za poljoprivredu (veterinarska i granična veterinarska inspekcija, poljoprivredna inspekcija) i ministarstva zdravstva (sanitarna i granična sanitarna inspekcija). Kako nadležne inspekcije moraju osigurati odgovarajuće postupke koordinacije i učinkovitu provedbu službenih kontrola, predlaže se objedinjavanje navedenih inspekcija unutar Državnog inspektorata u cilju učinkovitije organizacije, planiranja i provedbe službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
Ujedno, u području sigurnosti proizvoda kroz djelokrug tržišne inspekcije i sanitarne inspekcije objediniti će se unutar istog tijela provedba propisa o sigurnosti potrošačkih proizvoda stavljenih na tržište Republike Hrvatske.
Također, u upravnom području gradnje ojačati će se nadzor zakonitosti gradnje i uporabe građevina te provedba stručnih nadzora gradnje, održavanja i uporabe građevina kroz objedinjavanje unutar istog tijela građevinske inspekcije i drugih inspekcija koje u okviru uvjeta utvrđenih građevinskom dozvolom kontroliraju ispunjavanje uvjeta propisanih posebnim propisima. Inspekcijski nadzor u vezi s proizvodnjom, stavljanjem na tržište ili na raspolaganje građevnih proizvoda, te uporabom građevnih proizvoda u skladu s posebnim propisima kojima se uređuje pojedino upravno područje koje uređuje ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevine, provode građevinski inspektori, inspektori zaštite okoliša, inspektori rada, sanitarni inspektori, tržišni inspektori te je stoga i u tom području potrebno dodatno ojačati koordinaciju u provedbi propisa.
Općenito u organizacijskom obavljanju inspekcijskih poslova trenutno je prisutno resorno načelo organizacije u kojem su inspekcije organizirane unutar pojedinog tijela državne uprave. Stoga se predloženi Zakon temelji na funkcionalnom načelu organizacije inspekcija, kroz obavljanje inspekcijskih poslova unutar organizacijski neovisnog tijela od drugih tijela državne uprave.
Stoga je prisutna fragmentiranost u obavljanju inspekcijskih poslova, dovela do potrebe preispitivanja postojećeg zakonskog okvira, te potrebe nove regulacije radi spajanja više inspekcija unutar jednog tijela, zatim spajanja više inspekcijskih ovlasti u jednu inspekciju, racionalnijeg inspekcijskog postupka, učinkovitijeg korištenja sredstava rada inspekcija, te uređenja zajedničkih pravila postupanja u radu inspekcija. Iz navedenih razloga na nov način treba urediti ustrojstvo i upravljanje inspekcijama, ovlasti i postupanje inspektora, a to se može učiniti kroz donošenje Zakona o Državnom inspektoratu.
Predloženi zakon ujedno predstavlja nužan preduvjet za realizaciju glavnih prioriteta Vlade Republike Hrvatske. Nacionalnim programom reformi 2018. određena je reformska mjera objedinjavanja inspekcijskih službi radi funkcionalnijeg i učinkovitijeg obavljanja inspekcijskih poslova.
Ocjenjuje se da će objedinjavanje inspekcijskih poslova iz djelokruga Državnog inspektorata pridonijeti učinkovitijem obavljanju inspekcijskih poslova i koherentnijem djelovanju u nadzoru primjene propisa te racionalnijem korištenju financijskih i drugih sredstava rada.
Osnovna pitanja koja će se urediti Zakonom o Državnom inspektoratu jesu :
- inspekcijski poslovi i način rada Državnog inspektorata
- pitanja unutarnjeg ustrojstva, kroz predlaganje ustrojavanja središnjeg ureda, područnih ureda i ispostava područnih ureda
- uvjeti koje mora ispuniti osoba radi rasporeda na jedno od radnih mjesta inspektora
- obveze pravnih i fizičkih osoba koje podliježu nadzoru inspektora radi provedbe inspekcijskog nadzora nad primjenom propisa u njihovom poslovanju
- dužnosti i ovlasti inspektora u obavljanju inspekcijskih poslova
- postupanja inspektora po predstavkama
- postupanja inspektora u poduzimanju upravnih i prekršajnih mjera
- slučajevi i uvjeti pod kojima inspektori neće poduzimati prekršajnopravne sankcije prema nadziranoj osobi te
- prekršajnopravna odgovornost.
Posljedice koje će proisteći iz donošenja zakona:
Donošenjem ovog Zakona postaviti će se pravni okvir za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova koji su preuzeti u djelokrug Državnog inspektorata. Objedinjavanjem inspekcijskih poslova u području trgovine, usluga, neregistriranog obavljanja djelatnosti, ugostiteljske djelatnosti, pružanja ugostiteljskih usluga, pružanja usluga u turizmu, boravišne pristojbe dovesti će do učinkovitije provedbe propisa u navedenim upravnim područjima te unaprijediti pravnu sigurnost nadziranih osoba. Predloženim se objedinjavaju ovi poslovi u okviru radnih mjesta turističkih inspektora i tržišnih inspektora.
U području službenih kontrola hrane i hrane za životinje, nadzora sigurnosti potrošačkih neprehrambenih proizvoda, zaštite ekonomskih interesa potrošača, postaviti će se pravni okvir za učinkovitiju organizaciju, planiranje i provedbu kontrola s ciljem jačanja zaštite zdravlja, sigurnosti te ekonomskih interesa potrošača u Republici Hrvatskoj.
Također, u upravnom području gradnje ojačati će se nadzor zakonitosti gradnje i uporabe građevina te provedba stručnih nadzora gradnje, održavanja i uporabe građevina kroz objedinjavanje unutar istog tijela građevinske inspekcije i drugih inspekcija koje u okviru uvjeta utvrđenih građevinskom dozvolom kontroliraju ispunjavanje uvjeta propisanih posebnim propisima.
Na jedinstven način se uređuju unutarnje ustrojstvo inspekcija, kao i uvjeti za sva inspekcijska radna mjesta na kojima će biti raspoređeni inspektori Državnog inspektorata, te se uređuju zajedničke odredbe kojima se propisuju dužnosti i ovlasti svih inspektora u sastavu Državnog inspektorata, a sve s ciljem jedinstvenog postupanja u inspekcijskim nadzorima, te uklanjanja različitih općih odredbi o dužnostima i ovlastima inspektora sadržanim u više zakonskih propisa.
Iz predloženog djelokruga inspekcijskih poslova uređenim ovim Zakonom, nameće se nužnim koordinacija i usklađivanje inspekcija unutar istog tijela što će rezultirati izbjegavanjem nepotrebnog ponavljanja nadzora ili nadzora nad primjenom istog propisa od strane različitih inspekcija, a time će se ograničiti na razumnu mjeru ometanje subjekata nadzora u njihovom redovnom poslu.
Objedinjavanje inspekcijskih poslova dovesti će i do učinkovitijeg suzbijanja sive ekonomije (neregistriranog obavljanja djelatnosti i neprijavljenog rada radnika) i time pridonošenju jednakog tržišnog natjecanja za sve gospodarske subjekte.
U pogledu poduzimanja prekršajnim mjera uvodi se primjena načela oportuniteta iz Prekršajnog zakona (Narodne novine, br. 107/07, 39/13, 157/13 i 110/15) u rad inspektora Državnog inspektorata. Primjenom navedenog načela, inspektor ne bi poduzimao propisane prekršajne mjere radi počinjenja lakših prekršaja ako nadzirana pravna ili fizička osoba otkloni nepravilnosti i nedostatke tijekom inspekcijskog nadzora odnosno do donošenja rješenja, te ako je za utvrđenu nepravilnost donijeto rješenje i nadzirana osoba je postupila po rješenju inspektora. Isto bi se odnosilo na slučajeve kada nadzirana osoba očitovanjem na zapisnik preuzme obvezu da u određenom roku otkloni nepravilnosti i nedostatke utvrđene u inspekcijskom nadzoru. Od primjene navedenog načela, izuzeti su teži prekršaji propisani propisima, te slučajevi ponovljenog počinjenja istog prekršaja od strane nadzirane osobe u roku od godinu dana.
Stupanjem na snagu Zakona o Državnom inspektoratu prestali bi važiti raniji Zakon o Državnom inspektoratu, Zakon o inspekcijama u gospodarstvu, Zakon o Inspektoratu rada, Zakon o turističkoj inspekciji i Zakon o sanitarnoj inspekciji.
Državni inspektorat, u okviru svog djelokruga, nastavlja obavljati preuzete poslove inspekcijskog nadzora i provedbe propisa prema dosadašnjim posebnim propisima, do donošenja odnosno izmjene posebnih propisa kojima se uređuje njihovo obavljanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona osigurana su sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcijama za 2020. i 2021. godinu te nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Predmet i svrha Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom uređuju ustrojstvo Državnog inspektorata, upravljanje, uvjeti za obavljanje inspekcijskih poslova iz djelokruga Državnog inspektorata, dužnosti i ovlasti inspektora u svrhu zaštite javnog interesa i javno-zdravstvenog interesa u provedbi propisa te prekršajna odgovornost.
(2) Izrazi koji u ovom Zakonu imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se na muške i ženske osobe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Ustrojstvo i sjedište Državnog inspektorata
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
(1) Državni inspektorat je središnji državni ured.
(2) Sjedište Državnog inspektorata je u Zagrebu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
DJELOKRUG, UPRAVLJANJE I UNUTARNJE USTROJSTVO TE UVJETI ZA OBAVLJANJE INSPEKCIJSKIH POSLOVA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
DJELOKRUG DRŽAVNOG INSPEKTORATA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Djelokrug Državnog inspektorata
Članak 3.
(1) Državni inspektorat obavlja inspekcijske poslove u području:
- trgovine, usluga, zaštite potrošača, sigurnosti neprehrambenih proizvoda,
- hrane uključujući i genetski modificiranu hranu i novu hranu, genetski modificirane organizme (u daljnjem tekstu: GMO), sprečavanja i suzbijanja zaraznih bolesti, proizvodnje i stavljanja na tržište predmeta opće uporabe, stavljanja na tržište i uporabe biocidnih proizvoda, zaštite od buke i zaštite od neionizirajućeg zračenja, ograničavanja uporabe duhanskih i srodnih proizvoda, proizvodnje, stavljanja na tržište i uporabe opasnih kemikalija te gospodarenja otrovnim kemikalijama,
- veterinarstva, što uključuje provedbu mjera zaštite zdravlje životinja, uzgoja i dobrobiti životinja, kontrolu hrane životinjskog podrijetla u proizvodnji, skladištenju i prometu, kontrolu hrane za životinje u proizvodnji, skladištenju i prometu, proizvodnju, skladištenje, promet i primjenu VMP, kontrolu nad objektima u poslovanju s nusproizvodima, kontrolu veterinarske zaštite okoliša
- poljoprivrede, lovstva, šumarstva, biljnog zdravstva, sjemena i sadnog materijala poljoprivrednog bilja, šumskog reprodukcijskog materijala, sprječavanja unošenja i širenja stranih  e invazivnih stranih vrsta i upravljanja njima
- ugostiteljske djelatnosti, pružanja ugostiteljskih usluga, pružanju usluga u turizmu, boravišne pristojbe,
- rudarstva, opreme pod tlakom, energetike (elektroenergetike, toplinarstva i plinarstva, biogoriva za prijevoz, energetske učinkovitosti, ugljikovodika i geotermalnih voda za energetske svrhe, skladištenja prirodnog plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida),
- rada i zaštite na radu,
- građenja i uporabe građevina te provedbe stručnog nadzora građenja, za koje je potreban akt za građenje, osim inspekcijskog nadzora građevina državnog značaja, građevina čije građenje nadziru druge inspekcije, upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te nadzorne službe javnih ustanova ,
- zaštite okoliša, održivog gospodarenja otpadom, zaštite zraka, zaštite od svjetlosnog onečišćenja, zaštite prirode, vodnog gospodarstva i vode za ljudsku potrošnju.
(2) Državni inspektorat obavlja inspekcijske poslove i u drugim upravnim područjima kada je to određeno posebnim zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Inspekcije Državnog inspektorata
Članak 4.
Inspekcijske poslove iz djelokruga Državnog inspektorata, sukladno člancima 5.do 28. ovog Zakona, obavljaju tržišna inspekcija, sanitarna inspekcija, veterinarska inspekcija, poljoprivredna inspekcija, lovna inspekcija, šumarska inspekcija, fitosanitarna inspekcija, turistička inspekcija, rudarska inspekcija, inspekcija opreme pod tlakom, energetska inspekcija, inspekcija gospodarenja otrovnim kemikalijama, inspekcija rada, građevinska inspekcija, inspekcija zaštite okoliša, inspekcija zaštite prirode i vodopravna inspekcija.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Djelokrug tržišne inspekcije
Članak 5.
(1) Inspekcijske poslove u području trgovine, usluga, zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda, ako posebnim ili ovim Zakonom nije drugačije propisano, obavlja tržišna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovog članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora i provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije kojima se uređuje:
- obavljanje trgovine
- obavljanje usluga
- zabrana i sprječavanje neregistriranog obavljanja trgovine i usluga,
- zaštita ekonomskih interesa potrošača pri kupnji proizvoda i usluga, kao i pri drugim oblicima stjecanja proizvoda i usluga
- opći sigurnosni zahtjevi za proizvode
- tehnički zahtjevi za proizvode, granične vrijednosti i/ili značajke kvalitete proizvoda, načine utvrđivanja i praćenja kvalitete proizvoda, postupci ocjenjivanja sukladnosti s propisanim zahtjevima, dokumenti o sukladnosti, isprave koje moraju imati proizvodi, označavanje, obilježavanje i oglašavanje proizvoda
- zahtjevi u vezi s proizvodnjom, stavljanjem na tržište ili na raspolaganje na tržištu građevnih proizvoda
- homologacija vozila i dijelova vozila
- zahtjevi energetske učinkovitosti i zahtjevi za eko dizajn proizvoda povezanih s energijom
- prodaja javnih usluga potrošačima te opći uvjeti pružanja javnih usluga
- svojstva proizvoda u sustavu izvora svjetlosti i rasvjetljavanja i/ili druge značajke kakvoće takvih proizvoda
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Djelokrug sanitarne inspekcije
Članak 6.
(1) Inspekcijske poslove odnosno službene kontrole u području zaštite zdravlja ljudi, sigurnosti hrane, GMO-a, vode za ljudsku potrošnju, predmeta opće uporabe, duhanskih i srodnih proizvoda, buke, kemikalija i biocidnih proizvoda te neionizirajućeg zračenja obavlja sanitarna inspekcija i granična sanitarna inspekcija.
(2) Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrazumijevaju obavljanje inspekcijskog nadzora odnosno službenih kontrola u cilju i sa svrhom zaštite javnozdravstvenog interesa radi provedbe zakona i drugih propisa te propisa Europske unije kojima se uređuje:
- provedba općih, posebnih, sigurnosnih i ostalih mjera za sprečavanje i suzbijanje zaraznih bolesti
- sigurnost i higijena hrane u svim fazama proizvodnje, prerade i stavljanja na tržište hrane, uključujući i genetski modificiranu hranu i novu hranu, u skladu s posebnim propisima o ribarstvu i propisima kojima su uređene službene kontrole hrane
- GMO, u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i GMO
- ograničenu uporabu GMO-a
- zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju
- nadzor nad bazenskim i kupališnim vodama
- proizvodnja i stavljanje na tržište predmeta opće uporabe
- ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda
- proizvodnja, stavljanje na tržište i korištenje opasnih kemikalija
- stavljanje na tržište i uporaba biocidnih proizvoda i tretiranih proizvoda
- zaštita od buke
- zaštita od neionizirajućeg zračenja
- uvoz hrane u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i vode za ljudsku potrošnju radi prerade, dorade ili stavljanja na tržište
- uvoz predmeta opće uporabe radi prerade, dorade i/ili stavljanja na tržište
- uvoz proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a u skladu s propisima kojima su uređeni GMO
- nadzor nad osobama, njihovim stvarima i prijevoznim sredstvima u prometu preko državne granice, a u cilju zaštite zdravlja ljudi od unošenja i širenja zaraznih bolesti
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(3) Sanitarna inspekcija na područjima inspekcijskog nadzora utvrđenim ovim Zakonom utvrđuje, za građevine pod sanitarnim nadzorom, posebne sanitarno-tehničke uvjete te posebne uvjete zaštite od buke u postupku izdavanja lokacijske dozvole i rješenja o uvjetima gradnje, te ispunjavanje tih uvjeta, odnosno uvjeta propisanih posebnim zakonom koji uređuje zaštitu zdravlja ljudi u postupku izdavanja građevinske i uporabne dozvole.
(4) Državni inspektorat u području inspekcijskog nadzora sanitarne inspekcije nad hranom u skladu s propisima kojima se uređuju službene kontrole hrane provodi izdavanje potvrda, odnosno certifikata o sukladnosti s propisima o hrani u skladu s posebnim propisom.
(5) Inspekcijski nadzor iz stavka 2. ovoga članka obavlja se nad građevinama, postrojenjima, prostorom, prostorijama, uređajima, opremom i osobama koje obavljaju gospodarske djelatnosti i djelatnosti na području zdravstva, odgoja, obrazovanja, socijalne skrbi, ugostiteljstva, turizma, obrta i usluga, športa i rekreacije i prometa te na ostalim javnim mjestima, kao i nad samom hranom, proizvodima koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a koji se proizvode i/ili koriste u sklopu navedenih djelatnosti, vodom za ljudsku potrošnju, predmetima opće uporabe, izvorima neionizirajućeg zračenja, kemikalijama i biocidnim proizvodima,kao i nad zatvorenim sustavima za ograničenu uporabu GMO-a.
(6) Granična sanitarna inspekcija u cilju i sa svrhom zaštite javnozdravstvenog interesa obavlja inspekcijski nadzor i nad:
- uvozom hrane u skladu s propisima kojima su uređene službene kontrole hrane i vode za ljudsku potrošnju radi prerade, dorade ili stavljanja na tržište
- uvozom predmeta opće uporabe radi prerade, dorade i/ili stavljanja na tržište
- uvozom proizvoda koji sadrže i/ili se sastoje ili potječu od GMO-a u skladu s propisima kojima su uređeni GMO
- osobama, njihovim stvarima i prijevoznim sredstvima u prometu preko državne granice, a u cilju zaštite zdravlja ljudi od unošenja i širenja zaraznih bolesti
- obavljanje i drugih inspekcijskih poslova sukladno posebnom zakonu.
(7) Granične prijelaze na kojima se obavlja inspekcijski nadzor iz stavka 6. ovoga članka propisat će uredbom Vlada Republike Hrvatske na prijedlog glavnog državnog inspektora.
(8) Kriterije za određivanje visine naknada i način njihovog obračunavanja i plaćanja za pokrivanje troškova službenih kontrola hrane i predmeta opće uporabe koji se uvoze u Republiku Hrvatsku propisat će pravilnikom glavni državni inspektor.
(9) Javnozdravstveni interes u smislu ovoga članka ostvaruje se provedbom mjera i postupaka koji su usmjereni na zaštitu zdravlja populacije određenoga područja ili cijele države.
(10) Sanitarna inspekcija obavlja poslove iz stavka 1. ovoga članka i za potrebe Ministarstva pravosuđa, Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta