MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
PRIJEDLOG ISKAZAO PROCJENI UČINAKA PROPISA
ZA
PRIJEDLOG ZAKONA O KORIŠTENJU PSA POMAGAČA
1. PROBLEM
U prosincu 1990. godine osnovano je Hrvatsko društvo za uzgoj i školovanje pasa vodiča slijepih osoba, kasnije Hrvatska udruga za školovanje pasa vodiča i mobilitet koja je tada, kao jedina nevladina i neprofitna organizacija u Republici Hrvatskoj razvila rehabilitacijske programe uključivanjem pasa pomagača za mobilnost slijepih i drugih osoba s invaliditetom.
Uz program školovanja i dodjele pasa pomagača, pojavila se potreba senzibilizacije građana o pravima, mogućnostima i potrebama slijepih osoba te ulozi pasa u njihovim životima uključujući i svijest o potrebi slobodnog kretanja slijepih osoba sa psom vodičem. Uočene potrebe rezultirale su donošenjem Zakona o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča („Narodne novine“, broj 131/98., u daljnjem tekstu: Zakon) koji je stupio na snagu 15. listopada 1998. godine i Pravilnika o osposobljavanju slijepe osobe za kretanje uz pomoć psa vodiča („Narodne novine“, broj 48/99., u daljnjem tekstu: Pravilnik) koji je stupio na snagu 26. svibnja 1999. godine, a kojima je, između ostalog, propisano pravo slijepe osobe na korištenje prijevoznih sredstava i slobodnog pristupa javnim mjestima s psom vodičem.
Također, Hrvatskoj udruzi za školovanje pasa vodiča i mobilitet dana je javna ovlast za donošenje rješenje o pravu slijepe osobe da sa psom vodičem koristi prijevozna sredstva javnog prijevoza i da ima slobodan pristup na javna mjesta te da izdaje iskaznicu kojom dokazuje da slijepa osoba ima prava utvrđena rješenjem. Udruga uzgaja, odabire i školuje pse i provodi osposobljavanje kandidata za korištenje psa vodiča.
U međuvremenu je osnovan i započeo je s radom Centar za rehabilitaciju SILVER ustanova socijalne skrbi za osposobljavanje osoba s oštećenjem vida za orijentaciju i mobilitet uz pomoć psa vodiča, osposobljavanje osoba s tjelesnim i/ili mentalnim oštećenjem za korištenje rehabilitacijskog psa, osposobljavanje voditelja terapijskog psa ili stručnjaka za uključivanje terapijskog psa za rad s osobama s tjelesnim i/ili mentalnim oštećenjem, uzgoj i socijalizaciju psa.
Također i neke druge udruge osnovane su s ciljem uključivanja posebno školovanih pasa pomagača i njihovih voditelja u različite terapijske, odgojne i druge aktivnosti s različitim skupinama korisnika čime su nastupile okolnosti koje su nadišle isključiva normativna rješenja iz Zakona i Pravilnika.
2. CILJEVI
Cilj predloženog Zakona je uspostavom zakonodavnog okvira proširiti mogućnost obavljanja djelatnosti pružanja pomoći i podrške korištenjem psa pomagača ili terapijskog psa drugim pravnim ili fizičkim osobama.
Proširenjem kruga pravih ili fizičkih osoba koje obavljaju djelatnosti pružanja pomoći i podrške korištenjem psa pomagača ili terapijskog psa omogućit će se lakša dostupnost u ostvarivanju usluge korištenja psa pomagača ili terapijskog psa kroz bolju regionalnu zastupljenost pružatelja usluga.
Također, cilj je proširiti krug korisnika (uključiti i djecu s teškoćama u razvoju) te definirati procesa školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, te posebne edukacije osoba koje sudjeluju u procesu školovanja pasa i njihovih prava za vrijeme školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, posebice prava na posebne oznake kojima se dokazuje status, osigurati zaštitu osoba kojima se uključivanjem pasa pomagača i terapijskog psa olakšava svakodnevni život a terapijski i/ili rehabilitacijski postupci čine kvalitetnijima.
Stupanjem na snagu Zakona o korištenju psa pomagača uspostavlja se zakonodavni okvir obavljanja djelatnosti čiji je cilj ostvariv u vremenu od jedne godine od stupanja na snagu Zakona o korištenju psa pomagača.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (ne normativno rješenje)
Ako se ne poduzme ništa ostao bi na snazi Zakon koji daje ovlaštenje samo jednoj pravnoj osobi za obavljanje poslova propisanih Zakonom, u odnosu na uzak krug korisnika i slabu regionalnu dostupnost usluge.
3.2. OPCIJA 2: - (ne normativno rješenje)
Ne normativno rješenje nije moguća opcija.
3.3. OPCIJA 3: - (normativno rješenje)
Zbog opsega potrebnih zakonskih uređenja nisu moguće izmjene i dopune Zakona.
3.4. OPCIJA 4: - (normativno rješenje)
Budući da su nastupile okolnosti koje su nadišle rješenja iz Zakona potrebno je novim normativnim rješenjima stvoriti zakonodavni okvir kojim bi se uredila djelatnost korištenja psa pomagača.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
Ne poduzimati ništa
Nema koristi
Nema troškova, međutim usluga je ograničena u pogledu pružatelja usluga, korisnika usluge, prava korisnika usluge.
Opcija 2:
(ne normativno rješenje)
Ne razmatra se.
-
Opcija 3.:
(normativno rješenje)
Ne razmatra se.
Opcija 4:
(normativno rješenje)
Donošenjem Zakona uredit će se djelatnost korištenja psa pomagača, proširit će se krug pružatelja usluga čime će se korisnicima omogućiti lakša dostupnost u ostvarivanju usluge korištenja psa pomagača kroz bolju regionalnu zastupljenost pružatelja usluga.
Proširenjem kruga korisnika (uključenjem djece s teškoćama u razvoju) te definiranjem procesa školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, te posebne edukacije osoba koje sudjeluju u procesu školovanja i njihovih prava za vrijeme školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, posebice prava na posebne oznake kojima se dokazuje status osigurat će se zaštita osoba kojima se uključivanjem psa pomagača i terapijskog psa olakšava svakodnevni život a terapijski i/ili rehabilitacijski postupci čine kvalitetnijima.
Nema troškova
5. SAVJETOVANJE
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku provelo je savjetovanje s javnošću i zainteresiranom javnošću o Nacrtu prijedloga Iskaza o procjeni učinaka propisa putem internetske stranice Ministarstva u trajanju od trideset dana u razdoblju od 31. prosinca 2014. do 31. siječnja 2015. godine. Tijekom procesa savjetovanja s javnošću i zainteresiranom javnošću 11. ožujka 2015. godine održan je okrugli stol.
Na Nacrt prijedloga Iskaza o procjeni učinaka primljena su ukupno tri očitovanja.: Udruga „Psi pomagači“ iz Zagreba, Udruga „Četiri šape“ iz Šibenika i Udruga za Pet therapy Indeficienter Vinkuran iz Pule.
Internetsko savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Nacrtu prijedloga Zakona o korištenju psa pomagača provedeno je u razdoblju od 30. travnja do 30. svibnja 2015., a 25. svibnja 2015. održan je okrugli stol.
Nacrt prijedloga Zakona o korištenju psa pomagača dostavljen je mjerodavnim tijelima radi davanja mišljenja i upućivanja u zakonodavnu proceduru Vlade Republike Hrvatske. S obzirom na pristigla mišljenja izrađen je novi Nacrt prijedloga Zakona o korištenju psa pomagača za koji se, u skladu s mišljenjem Ureda za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, Klasa:011-02/17-01/107, Urbroj: 50501-5/3-17-04 od 31. kolovoza 2017. godine, radi proteka vremena provodi savjetovanje sa zainteresiranom javnošću.
Izrađen Nacrt prijedloga zakona o korištenju psa pomagača te je dopisom ovog Ministarstva od 5. svibnja 2017. godine, sukladno članku 23. Zakona o procjeni učinka propisa („Narodne novine“, broj 90/11.), dostavljen na mišljenje mjerodavnim i nadležnim tijelima te na suglasnost Uredu za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske.
Dopisom od 7. rujna 2017. godine, zbog promjene sedam čelnika tijela državne uprave, zatraženo je da nam Ministarstvo graditeljstva, Ministarstvo rada i mirovinskog sustava, Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Ministarstvo pravosuđa, Ministarstvo uprava i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike dostave novo mišljenje. S obzirom na opseg i sadržaj dobivenih primjedbi, nakon usklađivanja s istima, a sukladno preporuci Ureda za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, izrađen je novi tekst Nacrta prijedloga zakona te je upućen na mišljenje Uredu za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvu financija, Ministarstvu vanjskih i europskih poslova i Ministarstvu poljoprivrede na mišljenje prije eSavjetovanja. Tekst Zakona usklađen je s pristiglim primjedbama.
6. PREPORUČENA OPCIJA
Opcija 4. – Normativno rješenje
Opcija se odnosi na uspostavu novog zakonodavnog okvira (zakonskog i podzakonskog), sukladno utvrđenim potrebama za novim normativnim rješenjima.
Sredstva za provođenje ovoga Zakona osigurana su u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 102 – Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Stupanjem na snagu Zakona o korištenju psa pomagača utvrdit će se pravna osnova za obavljanje djelatnosti korištenja psa pomagača.
Djelatnost korištenja psa pomagača koja obuhvaća pružanje usluga socijalizacije i školovanja psa pomagača i terapijskog psa, educiranje radnog instruktora psa pomagača i terapijskog psa, educiranje trenera psa pomagača i terapijskog psa, osposobljavanje korisnika psa pomagača za korištenje psa pomagača, osposobljavanje voditelja psa pomagača, osposobljavanje stručnog voditelja terapijskog psa i voditelja terapijskog psa obavljaju ustanove, udruge ili druge pravne osobe koje su registrirane za obavljanje djelatnosti i ispunjavaju uvjete za obavljanje djelatnosti. Obavljanje djelatnosti korištenja psa pomagača nadzire ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi, a ako ustanova, udruga ili druga pravna osoba obavlja djelatnost uzgoja pasa, obavljanje te djelatnosti nadzire ministarstvo nadležno za poljoprivredu.
Uvjete za obavljanje djelatnosti propisuje ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi čije povjerenstvo ispituje ispunjavanje uvjeta.
Socijalizacija i školovanje psa za psa pomagača i terapijskog psa provodi se kontinuirano.
Osposobljavanje kandidata za korisnika psa pomagača, kandidata za voditelja psa pomagača i terapijskog psa i stručnog voditelja terapijskog psa provodi se kontinuirano, kao i edukacija trenera i radnog instruktora psa pomagača.
MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
PRIJEDLOG ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
ZA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
PRIJEDLOG ZAKONA O KORIŠTENJU PSA POMAGAČA
1. PROBLEM
U prosincu 1990. godine osnovano je Hrvatsko društvo za uzgoj i školovanje pasa vodiča slijepih osoba, kasnije Hrvatska udruga za školovanje pasa vodiča i mobilitet koja je tada, kao jedina nevladina i neprofitna organizacija u Republici Hrvatskoj razvila rehabilitacijske programe uključivanjem pasa pomagača za mobilnost slijepih i drugih osoba s invaliditetom.
Uz program školovanja i dodjele pasa pomagača, pojavila se potreba senzibilizacije građana o pravima, mogućnostima i potrebama slijepih osoba te ulozi pasa u njihovim životima uključujući i svijest o potrebi slobodnog kretanja slijepih osoba sa psom vodičem. Uočene potrebe rezultirale su donošenjem Zakona o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča („Narodne novine“, broj 131/98., u daljnjem tekstu: Zakon) koji je stupio na snagu 15. listopada 1998. godine i Pravilnika o osposobljavanju slijepe osobe za kretanje uz pomoć psa vodiča („Narodne novine“, broj 48/99., u daljnjem tekstu: Pravilnik) koji je stupio na snagu 26. svibnja 1999. godine, a kojima je, između ostalog, propisano pravo slijepe osobe na korištenje prijevoznih sredstava i slobodnog pristupa javnim mjestima s psom vodičem.
Također, Hrvatskoj udruzi za školovanje pasa vodiča i mobilitet dana je javna ovlast za donošenje rješenje o pravu slijepe osobe da sa psom vodičem koristi prijevozna sredstva javnog prijevoza i da ima slobodan pristup na javna mjesta te da izdaje iskaznicu kojom dokazuje da slijepa osoba ima prava utvrđena rješenjem. Udruga uzgaja, odabire i školuje pse i provodi osposobljavanje kandidata za korištenje psa vodiča.
U međuvremenu je osnovan i započeo je s radom Centar za rehabilitaciju SILVER ustanova socijalne skrbi za osposobljavanje osoba s oštećenjem vida za orijentaciju i mobilitet uz pomoć psa vodiča, osposobljavanje osoba s tjelesnim i/ili mentalnim oštećenjem za korištenje rehabilitacijskog psa, osposobljavanje voditelja terapijskog psa ili stručnjaka za uključivanje terapijskog psa za rad s osobama s tjelesnim i/ili mentalnim oštećenjem, uzgoj i socijalizaciju psa.
Također i neke druge udruge osnovane su s ciljem uključivanja posebno školovanih pasa pomagača i njihovih voditelja u različite terapijske, odgojne i druge aktivnosti s različitim skupinama korisnika čime su nastupile okolnosti koje su nadišle isključiva normativna rješenja iz Zakona i Pravilnika.
2. CILJEVI
Cilj predloženog Zakona je uspostavom zakonodavnog okvira proširiti mogućnost obavljanja djelatnosti pružanja pomoći i podrške korištenjem psa pomagača ili terapijskog psa drugim pravnim ili fizičkim osobama.
Proširenjem kruga pravih ili fizičkih osoba koje obavljaju djelatnosti pružanja pomoći i podrške korištenjem psa pomagača ili terapijskog psa omogućit će se lakša dostupnost u ostvarivanju usluge korištenja psa pomagača ili terapijskog psa kroz bolju regionalnu zastupljenost pružatelja usluga.
Također, cilj je proširiti krug korisnika (uključiti i djecu s teškoćama u razvoju) te definirati procesa školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, te posebne edukacije osoba koje sudjeluju u procesu školovanja pasa i njihovih prava za vrijeme školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, posebice prava na posebne oznake kojima se dokazuje status, osigurati zaštitu osoba kojima se uključivanjem pasa pomagača i terapijskog psa olakšava svakodnevni život a terapijski i/ili rehabilitacijski postupci čine kvalitetnijima.
Stupanjem na snagu Zakona o korištenju psa pomagača uspostavlja se zakonodavni okvir obavljanja djelatnosti čiji je cilj ostvariv u vremenu od jedne godine od stupanja na snagu Zakona o korištenju psa pomagača.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (ne normativno rješenje)
Ako se ne poduzme ništa ostao bi na snazi Zakon koji daje ovlaštenje samo jednoj pravnoj osobi za obavljanje poslova propisanih Zakonom, u odnosu na uzak krug korisnika i slabu regionalnu dostupnost usluge.
3.2. OPCIJA 2: - (ne normativno rješenje)
Ne normativno rješenje nije moguća opcija.
3.3. OPCIJA 3: - (normativno rješenje)
Zbog opsega potrebnih zakonskih uređenja nisu moguće izmjene i dopune Zakona.
3.4. OPCIJA 4: - (normativno rješenje)
Budući da su nastupile okolnosti koje su nadišle rješenja iz Zakona potrebno je novim normativnim rješenjima stvoriti zakonodavni okvir kojim bi se uredila djelatnost korištenja psa pomagača.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
Ne poduzimati ništa
Nema koristi
Nema troškova, međutim usluga je ograničena u pogledu pružatelja usluga, korisnika usluge, prava korisnika usluge.
Opcija 2:
(ne normativno rješenje)
Ne razmatra se.
-
Opcija 3.:
(normativno rješenje)
Ne razmatra se.
Opcija 4:
(normativno rješenje)
Donošenjem Zakona uredit će se djelatnost korištenja psa pomagača, proširit će se krug pružatelja usluga čime će se korisnicima omogućiti lakša dostupnost u ostvarivanju usluge korištenja psa pomagača kroz bolju regionalnu zastupljenost pružatelja usluga.
Proširenjem kruga korisnika (uključenjem djece s teškoćama u razvoju) te definiranjem procesa školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, te posebne edukacije osoba koje sudjeluju u procesu školovanja i njihovih prava za vrijeme školovanja pasa i osposobljavanja korisnika, posebice prava na posebne oznake kojima se dokazuje status osigurat će se zaštita osoba kojima se uključivanjem psa pomagača i terapijskog psa olakšava svakodnevni život a terapijski i/ili rehabilitacijski postupci čine kvalitetnijima.
Nema troškova
5. SAVJETOVANJE
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku provelo je savjetovanje s javnošću i zainteresiranom javnošću o Nacrtu prijedloga Iskaza o procjeni učinaka propisa putem internetske stranice Ministarstva u trajanju od trideset dana u razdoblju od 31. prosinca 2014. do 31. siječnja 2015. godine. Tijekom procesa savjetovanja s javnošću i zainteresiranom javnošću 11. ožujka 2015. godine održan je okrugli stol.
Na Nacrt prijedloga Iskaza o procjeni učinaka primljena su ukupno tri očitovanja.: Udruga „Psi pomagači“ iz Zagreba, Udruga „Četiri šape“ iz Šibenika i Udruga za Pet therapy Indeficienter Vinkuran iz Pule.
Internetsko savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Nacrtu prijedloga Zakona o korištenju psa pomagača provedeno je u razdoblju od 30. travnja do 30. svibnja 2015., a 25. svibnja 2015. održan je okrugli stol.
Nacrt prijedloga Zakona o korištenju psa pomagača dostavljen je mjerodavnim tijelima radi davanja mišljenja i upućivanja u zakonodavnu proceduru Vlade Republike Hrvatske. S obzirom na pristigla mišljenja izrađen je novi Nacrt prijedloga Zakona o korištenju psa pomagača za koji se, u skladu s mišljenjem Ureda za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, Klasa:011-02/17-01/107, Urbroj: 50501-5/3-17-04 od 31. kolovoza 2017. godine, radi proteka vremena provodi savjetovanje sa zainteresiranom javnošću.
Izrađen Nacrt prijedloga zakona o korištenju psa pomagača te je dopisom ovog Ministarstva od 5. svibnja 2017. godine, sukladno članku 23. Zakona o procjeni učinka propisa („Narodne novine“, broj 90/11.), dostavljen na mišljenje mjerodavnim i nadležnim tijelima te na suglasnost Uredu za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske.
Dopisom od 7. rujna 2017. godine, zbog promjene sedam čelnika tijela državne uprave, zatraženo je da nam Ministarstvo graditeljstva, Ministarstvo rada i mirovinskog sustava, Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Ministarstvo pravosuđa, Ministarstvo uprava i Ministarstvo zaštite okoliša i energetike dostave novo mišljenje. S obzirom na opseg i sadržaj dobivenih primjedbi, nakon usklađivanja s istima, a sukladno preporuci Ureda za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, izrađen je novi tekst Nacrta prijedloga zakona te je upućen na mišljenje Uredu za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske, Ministarstvu financija, Ministarstvu vanjskih i europskih poslova i Ministarstvu poljoprivrede na mišljenje prije eSavjetovanja. Tekst Zakona usklađen je s pristiglim primjedbama.
6. PREPORUČENA OPCIJA
Opcija 4. – Normativno rješenje
Opcija se odnosi na uspostavu novog zakonodavnog okvira (zakonskog i podzakonskog), sukladno utvrđenim potrebama za novim normativnim rješenjima.
Sredstva za provođenje ovoga Zakona osigurana su u državnom proračunu Republike Hrvatske na razdjelu 102 – Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Stupanjem na snagu Zakona o korištenju psa pomagača utvrdit će se pravna osnova za obavljanje djelatnosti korištenja psa pomagača.
Djelatnost korištenja psa pomagača koja obuhvaća pružanje usluga socijalizacije i školovanja psa pomagača i terapijskog psa, educiranje radnog instruktora psa pomagača i terapijskog psa, educiranje trenera psa pomagača i terapijskog psa, osposobljavanje korisnika psa pomagača za korištenje psa pomagača, osposobljavanje voditelja psa pomagača, osposobljavanje stručnog voditelja terapijskog psa i voditelja terapijskog psa obavljaju ustanove, udruge ili druge pravne osobe koje su registrirane za obavljanje djelatnosti i ispunjavaju uvjete za obavljanje djelatnosti. Obavljanje djelatnosti korištenja psa pomagača nadzire ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi, a ako ustanova, udruga ili druga pravna osoba obavlja djelatnost uzgoja pasa, obavljanje te djelatnosti nadzire ministarstvo nadležno za poljoprivredu.
Uvjete za obavljanje djelatnosti propisuje ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi čije povjerenstvo ispituje ispunjavanje uvjeta.
Socijalizacija i školovanje psa za psa pomagača i terapijskog psa provodi se kontinuirano.
Osposobljavanje kandidata za korisnika psa pomagača, kandidata za voditelja psa pomagača i terapijskog psa i stručnog voditelja terapijskog psa provodi se kontinuirano, kao i edukacija trenera i radnog instruktora psa pomagača.
8. PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku