PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HIGIJENI HRANE I MIKROBIOLOŠKIM KRITERIJIMA ZA HRANU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HIGIJENI HRANE I MIKROBIOLOŠKIM KRITERIJIMA ZA HRANU S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. godine Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2, kojim se prihvaća Prijedlog smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, te se zadužuju nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi provedbe navedenog akta.
Na temelju navedenoga Zaključka, zadužuju se nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi realizacije smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima s rokom određenim do 1. siječnja 2019. godine. Nadležno tijelo za provedbu aktivnosti vezanih za prestanak rada Hrvatske agencije za hranu (u daljnjem tekstu: HAH) je Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
Izmjenom naziva agencije u dijelu Zakona u kojem se navodi Hrvatska agencija za hranu stvoriti će se pretpostavke za stručno, učinkovito i racionalno obavljanje djelatnosti u području sigurnosti hrane i hrane za životinje te za nastavak funkcioniranja i osiguranja sustava sigurnosti hrane.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom naziv Hrvatska agencija za hranu mijenja se u nazivHrvatska agencija za poljoprivredu i hranu koja je pravni slijednikHrvatske agencije za hranu sukladno prijedlogu Zakona o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu.
Predložene izmjene u skladu su s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske.
Prestankom rada HAH-a, te preuzimanjem poslova od strane Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, u skladu s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske, racionalizira se sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj te trošenje sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku je članak 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Navedenom odredbom propisano je da se Zakon, iznimno, može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi. Predlagatelj smatra da su racionalizacija ustrojstva državne uprave i racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava državnog proračuna opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Ministarstvo je rokove za poduzimanje aktivnosti iz nadležnosti uskladilo s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine.
V.TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HIGIJENI HRANE I MIKROBIOLOŠKIM KRITERIJIMA ZA HRANU
Članak 1.
U Zakonu o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (»Narodne novine«, br. 81/13.) u članku 10. stavku 7. riječi: »Hrvatskoj agenciji za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 8. riječi: »Hrvatska agencija za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu «.
Članak 2.
U članku 13. stavku 4. riječi: »Hrvatska agencija za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 2.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
VI.TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
IV. POSTUPCI U SLUČAJU NEZADOVOLJAVAJUĆIH REZULTATA
Članak 10.
(1) Ako se službenim uzorkovanjem ili uzorkovanjem u okviru sustava i postupaka temeljenih na načelima HACCP sustava dokaže odstupanje od kriterija sigurnosti hrane iz Priloga I. Poglavlja 1. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 takva hrana će se smatrati štetnom za zdravlje ljudi i s istom je potrebno postupiti prema članku 7. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(2) Ako se službenim uzorkovanjem ili uzorkovanjem u okviru sustava i postupaka temeljenih na načelima HACCP sustava dokaže odstupanje od propisanih kriterija higijene procesa iz Priloga I. Poglavlja 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 taj se proces proizvodnje smatra nezadovoljavajućim glede higijenskih uvjeta proizvodnje.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka subjekt u poslovanju s hranom je dužan postupiti prema članku 7. stavku 4. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(4) Kod kontrole udovoljavanja kriterijima higijene procesa iz Priloga I. Poglavlja 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 nadležno tijelo može za potrebe analize službenog uzorka uzeti jedan pojedinačni uzorak.
(5) Ako rezultat ispitivanja iz stavka 4. ovoga članka prelazi vrijednost »M«, uzorak ne udovoljava kriterijima higijene procesa iz Priloga I. Poglavlja 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(6) Ako je rezultat ispitivanja iz stavka 4. ovoga članka između vrijednosti »m« i »M« potrebno je ponoviti službeno uzorkovanje prema broju elementarnih jedinica »n« određenom u Prilogu I. Poglavlju 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(7) Kada se službenim uzorkovanjem u hrani dokaže prisutnost patogenih mikroorganizama, njihovih metabolita ili toksina koji nisu obuhvaćeni Prilogom I. Uredbe (EZ) br. 2073/2005, a koji mogu predstavljati rizik za zdravlje ljudi, a osobito u gotovoj hrani, rezultate dobivene analize tijelo nadležno za provedbu službenih kontrola dostavlja na procjenu rizika Hrvatskoj agenciji za hranu.
(8) Tijelo nadležno za provedbu službenih kontrola, odnosno osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona prilikom izricanja mjera uzima u obzir procjenu rizika koju je izdala Hrvatska agencija za hranu.
(9) Prema članku 7. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 subjekt u poslovanju s hranom može pisano zatražiti dopuštenje ministarstva nadležnog za poljoprivredu ili ministarstva nadležnog za zdravlje, ovisno o njihovom djelokrugu, za korištenje hrane koja ne udovoljava kriterijima sigurnosti hrane iz Priloga I. Poglavlja 1. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 u druge svrhe ili u svrhu prerade o čemu se donosi rješenje u upravnom postupku s definiranim načinom korištenja i definiranim vremenom iskorištenja.
VI. SLUŽBENE KONTROLE
Članak 13.
(1) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje, prema podjeli nadležnosti za provedbu službenih kontrola iz posebnog propisa o službenim kontrolama.
(2) Službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode veterinarski inspektori, poljoprivredni inspektori i sanitarni inspektori (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola) iz tijela iz stavka 1. ovoga članka prema odredbama Uredbe (EZ) br. 882/2004, posebnog propisa o službenim kontrolama, propisa kojima su uređeni djelokrug i ovlasti tijela iz stavka 1. ovoga članka, a u skladu s procedurama za provođenje službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka obvezne su u slučaju nesukladnosti postupiti prema mjerama iz članka 14. ovoga Zakona, mjerama propisanima Uredbom (EZ) br. 882/2004, posebnim propisom o službenim kontrolama i posebnim propisima o hrani.
(4) Ako je potrebno, osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka prilikom izricanja mjera uzimaju u obzir procjenu rizika koju je izdala Europska agencija za sigurnost hrane i/ili Hrvatska agencija za hranu.
*P/ 7610896 *
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HIGIJENI HRANE I MIKROBIOLOŠKIM KRITERIJIMA ZA HRANU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HIGIJENI HRANE I MIKROBIOLOŠKIM KRITERIJIMA ZA HRANU S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. godine Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2, kojim se prihvaća Prijedlog smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, te se zadužuju nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi provedbe navedenog akta.
Na temelju navedenoga Zaključka, zadužuju se nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi realizacije smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima s rokom određenim do 1. siječnja 2019. godine. Nadležno tijelo za provedbu aktivnosti vezanih za prestanak rada Hrvatske agencije za hranu (u daljnjem tekstu: HAH) je Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
Izmjenom naziva agencije u dijelu Zakona u kojem se navodi Hrvatska agencija za hranu stvoriti će se pretpostavke za stručno, učinkovito i racionalno obavljanje djelatnosti u području sigurnosti hrane i hrane za životinje te za nastavak funkcioniranja i osiguranja sustava sigurnosti hrane.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom naziv Hrvatska agencija za hranu mijenja se u naziv Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu koja je pravni slijednik Hrvatske agencije za hranu sukladno prijedlogu Zakona o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu.
Predložene izmjene u skladu su s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske.
Prestankom rada HAH-a, te preuzimanjem poslova od strane Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, u skladu s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske, racionalizira se sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj te trošenje sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku je članak 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Navedenom odredbom propisano je da se Zakon, iznimno, može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi. Predlagatelj smatra da su racionalizacija ustrojstva državne uprave i racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava državnog proračuna opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Ministarstvo je rokove za poduzimanje aktivnosti iz nadležnosti uskladilo s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HIGIJENI HRANE I MIKROBIOLOŠKIM KRITERIJIMA ZA HRANU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Zakonu o higijeni hrane i mikrobiološkim kriterijima za hranu (»Narodne novine«, br. 81/13.) u članku 10. stavku 7. riječi: »Hrvatskoj agenciji za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 8. riječi: »Hrvatska agencija za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
U članku 13. stavku 4. riječi: »Hrvatska agencija za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 2.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
IV. POSTUPCI U SLUČAJU NEZADOVOLJAVAJUĆIH REZULTATA
Članak 10.
(1) Ako se službenim uzorkovanjem ili uzorkovanjem u okviru sustava i postupaka temeljenih na načelima HACCP sustava dokaže odstupanje od kriterija sigurnosti hrane iz Priloga I. Poglavlja 1. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 takva hrana će se smatrati štetnom za zdravlje ljudi i s istom je potrebno postupiti prema članku 7. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(2) Ako se službenim uzorkovanjem ili uzorkovanjem u okviru sustava i postupaka temeljenih na načelima HACCP sustava dokaže odstupanje od propisanih kriterija higijene procesa iz Priloga I. Poglavlja 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 taj se proces proizvodnje smatra nezadovoljavajućim glede higijenskih uvjeta proizvodnje.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka subjekt u poslovanju s hranom je dužan postupiti prema članku 7. stavku 4. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(4) Kod kontrole udovoljavanja kriterijima higijene procesa iz Priloga I. Poglavlja 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 nadležno tijelo može za potrebe analize službenog uzorka uzeti jedan pojedinačni uzorak.
(5) Ako rezultat ispitivanja iz stavka 4. ovoga članka prelazi vrijednost »M«, uzorak ne udovoljava kriterijima higijene procesa iz Priloga I. Poglavlja 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(6) Ako je rezultat ispitivanja iz stavka 4. ovoga članka između vrijednosti »m« i »M« potrebno je ponoviti službeno uzorkovanje prema broju elementarnih jedinica »n« određenom u Prilogu I. Poglavlju 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005.
(7) Kada se službenim uzorkovanjem u hrani dokaže prisutnost patogenih mikroorganizama, njihovih metabolita ili toksina koji nisu obuhvaćeni Prilogom I. Uredbe (EZ) br. 2073/2005, a koji mogu predstavljati rizik za zdravlje ljudi, a osobito u gotovoj hrani, rezultate dobivene analize tijelo nadležno za provedbu službenih kontrola dostavlja na procjenu rizika Hrvatskoj agenciji za hranu.
(8) Tijelo nadležno za provedbu službenih kontrola, odnosno osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola iz članka 13. stavka 2. ovoga Zakona prilikom izricanja mjera uzima u obzir procjenu rizika koju je izdala Hrvatska agencija za hranu.
(9) Prema članku 7. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 subjekt u poslovanju s hranom može pisano zatražiti dopuštenje ministarstva nadležnog za poljoprivredu ili ministarstva nadležnog za zdravlje, ovisno o njihovom djelokrugu, za korištenje hrane koja ne udovoljava kriterijima sigurnosti hrane iz Priloga I. Poglavlja 1. Uredbe (EZ) br. 2073/2005 u druge svrhe ili u svrhu prerade o čemu se donosi rješenje u upravnom postupku s definiranim načinom korištenja i definiranim vremenom iskorištenja.
VI. SLUŽBENE KONTROLE
Članak 13.
(1) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje, prema podjeli nadležnosti za provedbu službenih kontrola iz posebnog propisa o službenim kontrolama.
(2) Službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode veterinarski inspektori, poljoprivredni inspektori i sanitarni inspektori (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola) iz tijela iz stavka 1. ovoga članka prema odredbama Uredbe (EZ) br. 882/2004, posebnog propisa o službenim kontrolama, propisa kojima su uređeni djelokrug i ovlasti tijela iz stavka 1. ovoga članka, a u skladu s procedurama za provođenje službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka obvezne su u slučaju nesukladnosti postupiti prema mjerama iz članka 14. ovoga Zakona, mjerama propisanima Uredbom (EZ) br. 882/2004, posebnim propisom o službenim kontrolama i posebnim propisima o hrani.
(4) Ako je potrebno, osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka prilikom izricanja mjera uzimaju u obzir procjenu rizika koju je izdala Europska agencija za sigurnost hrane i/ili Hrvatska agencija za hranu.
KLASA: 011-01/18-01/54
URBROJ: 525-10/0265-18-7
Zagreb, 10. listopada 2018. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede