NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 609/2013 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 12. LIPNJA 2013. O HRANI ZA DOJENČAD I MALU DJECU, HRANI ZA POSEBNE MEDICINSKE POTREBE I ZAMJENI ZA CJELODNEVNU PREHRANU PRI REDUKCIJSKOJ DIJETI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 i 5/2014).
II.OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) utvrđuje nadležno tijelo i zadaće nadležnoga tijela, službene kontrole, obveze subjekta u poslovanju s hranom za provedbu zakonodavstva donesenog na razini Europske unije (u daljnjem tekstu: Unija) kojim se uspostavljaju zahtjevi u pogledu sastojaka i informacija za kategorije hrane za specifične skupine (početna i prijelazna hrana za dojenčad, prerađena hrana na bazi žitarica i dječja hrana, hrana za posebne medicinske potrebe i zamjena za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti (zamjena za cjelodnevnu prehranu za kontrolu tjelesne mase)).
Navedenim Zakonom propisano je da Ministarstvo zdravstva za potrebe provedbe tog Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju tog Zakona provodi službenu kontrolu i upravni nadzor, dok službene kontrole, uključujući i inspekcijski nadzor nad provedbom tog Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju tog Zakona, provodi sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva sukladno tom Zakonu i posebnim propisima kojima se uređuju djelokrug i ovlasti sanitarne inspekcije te službene kontrole hrane.
Nacionalnim programom reformi za 2018. utvrđene su mjere za jačanjekonkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbe Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17).
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. siječnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA
O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 609/2013 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 12. LIPNJA 2013. O HRANI ZA DOJENČAD I MALU DJECU, HRANI ZA POSEBNE MEDICINSKE POTREBE I ZAMJENI ZA CJELODNEVNU PREHRANU PRI REDUKCIJSKOJ DIJETI
Članak 1.
(1) U Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) u članku 5. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Nadležno tijelo za vođenje politike za hranu za dojenčad i malu djecu, hranu za posebne medicinske potrebe i zamjenu za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti, te provedbu upravnih i stručnih poslova prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).“
U članku 5. iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Nadležno tijelo za provedbu inspekcijskog nadzora, odnosno službenih kontrola prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona je Državni inspektorat.“
Članak 2.
Podnaslov iznad članka 6. i članak 6 mijenjaju se i glase:
„Zadaće nadležnih tijela
„(1) Ministarstvo u području hrane za dojenčad i malu djecu, hrane za posebne medicinske potrebe i zamjene za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti uređuje politiku sigurnosti hrane, prati i usklađuje zakonodavstvo, te izrađuje smjernice za planove inspekcijskih nadzora, odnosno službenih kontrola.
(2) Ministarstvo za potrebe provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
a) uspostavlja i provodi sustav notifikacije određenih kategorija hrane za specifične skupine iz članka 1. ovoga Zakona
b) uspostavlja i provodi sustav notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece
c) uređuje pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane za dojenčad, uključujući i hranu za posebne medicinske potrebe dojenčadi
d) uređuje način darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece
e) potiče stručna udruženja i institucije na izradu stručnih vodiča i smjernica kojima se osiguravaju objektivne i dosljedne informacije o prehrani dojenčadi
f) ocjenjuje vodiče iz točke e) ovoga stavka
g) dostavlja podatke Europskoj komisiji u smislu provedbe članka 3. Uredbe (EU) br. 609/2013.
(3) U svrhu provedbe stavka 2. točki b), c) i d) ovoga članka ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar) će pravilnikom urediti način notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece, pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane te načine darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece.
(4) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište prerađene hrane na bazi žitarica i dječje hrane.
(5) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište zamjene za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti.
(6) Državni inspektorat donosi i provodi planove inspekcijskih nadzora, odnosno službenih kontrola na temelju procjene rizika uzimajući u obzir smjernice Ministarstva. “
Članak 3.
U članku 8. stavku 1. točke a) i c) brišu se.
Točke b) i d) postaju točke a) i b).
Stavak 2. mijenja se i glasi:
"(2) Protiv rješenja iz stavka 1. točka b) ovoga članka nije dopuštena žalba, već se protiv tog rješenja može pokrenuti upravni spor.“
Članak 4.
U članku 10. stavak 7. mijenja se i glasi:
„(7) Postupak notifikacije provodi se putem elektroničkog sustava za pristup Registru prema uputama koje se objavljuju se na mrežnim stranicama ministarstva.“
U stavku 8. riječi iza zareza „a on je sastavni dio SISSI-ja.“ brišu se.
Članak 5.
U članku 14. stavak 1. briše se.
Stavak 2. postaje stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijski nadzor, odnosno službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, provode sanitarni inspektori Državnog inspektorata sukladno ovom Zakonu i posebnim propisima kojima se uređuju djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata te službene kontrole hrane. (u daljnjem tekstu: osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola)
Stavci od 3. – 6. postaju stavci 2.- 5.
Članak 6.
Postupci započeti na temelju Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema odredbama toga Zakona.
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Nadležno tijelo za provedbu Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti (Narodne novine 69/2017), Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo uključujući i inspekcijski nadzor odnosno službene kontrole. Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 5 Zakona. Na taj način preciznije se uređuju poslovi uređivanja politike sigurnosti hrane, praćenje i izrada zakonodavstva, izrada smjernice za planove inspekcijskih nadzora, odnosno službenih kontrola.
Uz članak 2.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 8. Zakona.
Uz članak 3.
Brisana je ovlast ministra nadležnog za zdravstvo da donese rješenje o privremenoj zabran ili ograničavanju stavljanja na tržište hrane za specifične grupe odnosno rješenje zabrani ili ograničavanju i distribuciji informativnog ili obrazovnog materijala, obzirom da je identična ovlast propisana osobama za provedbu službenih kontrola, tj. sanitarnim inspektorima Državnog inspektorata.
Odredba se također usklađuje obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat.
Uz članak 4.
Izmijenjena je odredba radi razdvajanja poslova iz nadležnosti sanitarne inspekcije koje od 1. siječnja 2019. godine ostaju u Ministarstvu zdravstva, te se ovom odredbom izdvajaju iz Središnjeg informacijskog sustava sanitarne inspekcije registri čije vođenje ostaje u nadležnosti Ministarstva zdravstva.
Odredba se također usklađuje obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat.
Uz članak 5.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 14. Zakona.
Također, brišu se odredbe o obavljanju upravnog nadzora, obzirom će poslove upravnog nadzora nad radom inspektora Državnog inspektorata, kao središnjeg državnog ureda, sukladno članku 44. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13, 93/16 i 104/16), od 1. siječnja 2019. godine preuzeti Državni inspektorat.
Uz članak 6.
Propisuje se da će se postupci koji su započeti na temelju Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršiti prema odredbama toga Zakona.
Uz članak 7.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 5.
Nadležno tijelo za provedbu ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministarstvo).
Članak 6.
(1) Ministarstvo za potrebe provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
a) uspostavlja i provodi sustav notifikacije određenih kategorija hrane za specifične skupine iz članka 1. ovoga Zakona
b) uspostavlja i provodi sustav notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece
c) uređuje pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane za dojenčad, uključujući i hranu za posebne medicinske potrebe dojenčadi
d) uređuje način darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece
e) potiče stručna udruženja i institucije na izradu stručnih vodiča i smjernica kojima se osiguravaju objektivne i dosljedne informacije o prehrani dojenčadi
f) ocjenjuje vodiče iz točke e) ovoga stavka
g) dostavlja podatke Europskoj komisiji u smislu provedbe članka 3. Uredbe (EU) br. 609/2013.
(2) U svrhu provedbe stavka 1. točki b), c) i d) ovoga članka ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar) će pravilnikom urediti način notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece, pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane te načine darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece.
(3) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište prerađene hrane na bazi žitarica i dječje hrane.
(4) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište zamjene za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti.
Članak 8.
(1) Uzimajući u obzir mišljenje Povjerenstva, ministarstvo je ovlašteno poduzimati sljedeće:
a) rješenjem privremeno zabraniti ili ograničiti stavljanje na tržište hrane za specifične grupe za koju se na temelju nove ili ponovne procjene postojećih podataka utvrde razlozi da ona ugrožava zdravlje ljudi
b) izdati potvrdu kojom ocjenjuje jesu li stručni vodiči ili smjernice, izrađeni od stručnih udruženja i institucija, u skladu s odredbama ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
c) rješenjem zabraniti ili ograničiti distribuciju informativnog ili obrazovnog materijala kada oni nisu u skladu s odredbama ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
d) rješenjem brisati iz Registra onu hranu za koju se naknadno utvrdi da ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. točaka a), c) i d) ovoga članka nije dopuštena žalba, već se protiv tog rješenja može pokrenuti upravni spor.
Članak 10.
(1) Notifikacija obuhvaća upis proizvoda u Registar, izdavanje potvrde o notifikaciji proizvoda i vođenje evidencije o proizvodu.
(2) Notifikacija u skladu s odredbama ovoga Zakona i/ili članka 12. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/127 оd 25. rujna 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu posebnih zahtjeva za sastojke i informacije u vezi s početnom i prijelaznom hranom za dojenčad te u pogledu zahtjeva za informacije u vezi s prehranom dojenčadi i male djece (SL L 25, 2. 2. 2016.) (dalje u tekstu Delegirana uredba Komisije (EU) 2016/127) i/ili članka 9. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/128 оd 25. rujna 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća s obzirom na posebne zahtjeve u pogledu sastojaka i informacija za hranu za posebne medicinske potrebe (SL L 25, 2. 2. 2016.) i/ili provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obvezna je za slijedeće kategorije hrane za specifične skupine:
a) početna hrana za dojenčad
b) prijelazna hrana za dojenčad proizvedena od hidrolizata bjelančevina
c) prijelazna hrana za dojenčad koja sadržava tvari koje nisu navedene u Prilogu II. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/127
d) hrana za posebne medicinske potrebe
e) zamjena za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti.
(3) Subjekt u poslovanju s hranom prije stavljanja na tržište Republike Hrvatske hrane iz stavka 2. ovoga članka obvezan je ministarstvu podnijeti zahtjev za upis proizvoda u Registar u svrhu notifikacije.
(4) Ministarstvo izdaje potvrdu o notifikaciji proizvoda u Registar na zahtjev iz stavka 3. ovoga članka, a na temelju mišljenja Povjerenstva u roku od 90 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Ako ministarstvo odbije zahtjev iz stavka 3. ovoga članka, o tome donosi rješenje.
(6) Protiv rješenja iz stavka 5. ovoga članka nije dopuštena žalba, već se protiv tog rješenja može pokrenuti upravni spor.
(7) Postupak notifikacije provodi se putem središnjega informacijskog sustava sanitarne inspekcije (u daljnjem tekstu: SISSI), a upute za pristup portalu SISSI-ja objavljuju se na mrežnim stranicama ministarstva.
(8) Ministarstvo vodi Registar kao službenu evidenciju u elektroničkom obliku, a on je sastavni dio SISSI-ja.
(9) Troškove notifikacije hrane iz stavka 2. ovoga članka odlukom utvrđuje ministar, a snosi podnositelj zahtjeva.
Članak 14.
(1) Ministarstvo za potrebe provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provodi službenu kontrolu i upravni nadzor.
(2) Službene kontrole, uključujući i inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, provodi sanitarna inspekcija ministarstva (u daljnjem tekstu: osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola) sukladno ovom Zakonu i posebnim propisima kojima se uređuju djelokrug i ovlasti sanitarne inspekcije te službene kontrole hrane.
(3) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola u provedbi službenih kontrola ima pravo i obvezu:
a) narediti uklanjanje nedostataka utvrđenih inspekcijskim nadzorom i odrediti rok za uklanjanje nedostataka
b) narediti uklanjanje nedostataka utvrđenih inspekcijskim nadzorom u odnosu na opće i posebne zahtjeve u pogledu sastojaka i informacija o hrani iz članka 1. ovoga Zakona i odrediti rok za uklanjanje nedostatka
c) privremeno zabraniti proizvodnju i stavljanje na tržište hrane iz članka 1. ovoga Zakona za koju se sumnja da ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona ili se sumnja u sigurnost hrane, do dobivanja rezultata analize i/ili procjene rizika
d) ograničiti ili zabraniti stavljanje na tržište, uvoz ili izvoz hrane iz članka 1. ovoga Zakona koja ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
e) narediti da se hrana koja ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona povuče, opozove i/ili uništi
f) zabraniti reklamiranje i prezentiranje te informiranje potrošača koje ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
g) zabraniti uporabu i distribuciju informativnih i edukativnih materijala koji ne ispunjavaju propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
h) zabraniti ili ograničiti distribuciju besplatnih uzoraka koji ne ispunjavaju propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola u provedbi službenih kontrola ima pravo i obvezu donijeti usmeno rješenje za izvršenje određenih mjera radi otklanjanja neposredne opasnosti za život i zdravlje ljudi kada:
1. opasnost za zdravlje i život ljudi zahtijeva da se određena mjera poduzme odmah, bez odgađanja
2. postoji opasnost od prikrivanja, zamjene ili uništenja hrane ili dokaza ako se mjera ne poduzme odmah, bez odgađanja.
(5) Uzorkovanje u svrhu provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provodi se sukladno posebnim propisima kojima se uređuju službene kontrole hrane.
(6) Žalba protiv rješenja donesenih na temelju odredbi ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZDRAVSTVA
__________________________________________________________________________
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 609/2013 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 12. LIPNJA 2013. O HRANI ZA DOJENČAD I MALU DJECU, HRANI ZA POSEBNE MEDICINSKE POTREBE I ZAMJENI ZA CJELODNEVNU PREHRANU PRI REDUKCIJSKOJ DIJETI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 i 5/2014).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II.OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) utvrđuje nadležno tijelo i zadaće nadležnoga tijela, službene kontrole, obveze subjekta u poslovanju s hranom za provedbu zakonodavstva donesenog na razini Europske unije (u daljnjem tekstu: Unija) kojim se uspostavljaju zahtjevi u pogledu sastojaka i informacija za kategorije hrane za specifične skupine (početna i prijelazna hrana za dojenčad, prerađena hrana na bazi žitarica i dječja hrana, hrana za posebne medicinske potrebe i zamjena za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti (zamjena za cjelodnevnu prehranu za kontrolu tjelesne mase)).
Navedenim Zakonom propisano je da Ministarstvo zdravstva za potrebe provedbe tog Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju tog Zakona provodi službenu kontrolu i upravni nadzor, dok službene kontrole, uključujući i inspekcijski nadzor nad provedbom tog Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju tog Zakona, provodi sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva sukladno tom Zakonu i posebnim propisima kojima se uređuju djelokrug i ovlasti sanitarne inspekcije te službene kontrole hrane.
Nacionalnim programom reformi za 2018. utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbe Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. siječnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave , a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti , s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA
O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 609/2013 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 12. LIPNJA 2013. O HRANI ZA DOJENČAD I MALU DJECU, HRANI ZA POSEBNE MEDICINSKE POTREBE I ZAMJENI ZA CJELODNEVNU PREHRANU PRI REDUKCIJSKOJ DIJETI
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
(1) U Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) u članku 5. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Nadležno tijelo za vođenje politike za hranu za dojenčad i malu djecu, hranu za posebne medicinske potrebe i zamjenu za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti, te provedbu upravnih i stručnih poslova prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).“
U članku 5. iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Nadležno tijelo za provedbu inspekcijskog nadzora, odnosno službenih kontrola prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 1. ovoga Zakona je Državni inspektorat.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
Podnaslov iznad članka 6. i članak 6 mijenjaju se i glase:
„Zadaće nadležnih tijela
„(1) Ministarstvo u području hrane za dojenčad i malu djecu, hrane za posebne medicinske potrebe i zamjene za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti uređuje politiku sigurnosti hrane, prati i usklađuje zakonodavstvo, te izrađuje smjernice za planove inspekcijskih nadzora, odnosno službenih kontrola.
(2) Ministarstvo za potrebe provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
a) uspostavlja i provodi sustav notifikacije određenih kategorija hrane za specifične skupine iz članka 1. ovoga Zakona
b) uspostavlja i provodi sustav notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece
c) uređuje pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane za dojenčad, uključujući i hranu za posebne medicinske potrebe dojenčadi
d) uređuje način darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece
e) potiče stručna udruženja i institucije na izradu stručnih vodiča i smjernica kojima se osiguravaju objektivne i dosljedne informacije o prehrani dojenčadi
f) ocjenjuje vodiče iz točke e) ovoga stavka
g) dostavlja podatke Europskoj komisiji u smislu provedbe članka 3. Uredbe (EU) br. 609/2013.
(3) U svrhu provedbe stavka 2. točki b), c) i d) ovoga članka ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar) će pravilnikom urediti način notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece, pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane te načine darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece.
(4) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište prerađene hrane na bazi žitarica i dječje hrane.
(5) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište zamjene za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti.
(6) Državni inspektorat donosi i provodi planove inspekcijskih nadzora, odnosno službenih kontrola na temelju procjene rizika uzimajući u obzir smjernice Ministarstva. “
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
U članku 8. stavku 1. točke a) i c) brišu se.
Točke b) i d) postaju točke a) i b).
Stavak 2. mijenja se i glasi:
"(2) Protiv rješenja iz stavka 1. točka b) ovoga članka nije dopuštena žalba, već se protiv tog rješenja može pokrenuti upravni spor.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
U članku 10. stavak 7. mijenja se i glasi:
„(7) Postupak notifikacije provodi se putem elektroničkog sustava za pristup Registru prema uputama koje se objavljuju se na mrežnim stranicama ministarstva.“
U stavku 8. riječi iza zareza „a on je sastavni dio SISSI-ja.“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
U članku 14. stavak 1. briše se.
Stavak 2. postaje stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) Inspekcijski nadzor, odnosno službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, provode sanitarni inspektori Državnog inspektorata sukladno ovom Zakonu i posebnim propisima kojima se uređuju djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata te službene kontrole hrane. (u daljnjem tekstu: osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola)
Stavci od 3. – 6. postaju stavci 2.- 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
Postupci započeti na temelju Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema odredbama toga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Nadležno tijelo za provedbu Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti (Narodne novine 69/2017), Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo uključujući i inspekcijski nadzor odnosno službene kontrole. Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 5 Zakona. Na taj način preciznije se uređuju poslovi uređivanja politike sigurnosti hrane, praćenje i izrada zakonodavstva, izrada smjernice za planove inspekcijskih nadzora, odnosno službenih kontrola.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 8. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3.
Brisana je ovlast ministra nadležnog za zdravstvo da donese rješenje o privremenoj zabran ili ograničavanju stavljanja na tržište hrane za specifične grupe odnosno rješenje zabrani ili ograničavanju i distribuciji informativnog ili obrazovnog materijala, obzirom da je identična ovlast propisana osobama za provedbu službenih kontrola, tj. sanitarnim inspektorima Državnog inspektorata.
Odredba se također usklađuje obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Izmijenjena je odredba radi razdvajanja poslova iz nadležnosti sanitarne inspekcije koje od 1. siječnja 2019. godine ostaju u Ministarstvu zdravstva, te se ovom odredbom izdvajaju iz Središnjeg informacijskog sustava sanitarne inspekcije registri čije vođenje ostaje u nadležnosti Ministarstva zdravstva.
Odredba se također usklađuje obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu članka 14. Zakona.
Također, brišu se odredbe o obavljanju upravnog nadzora, obzirom će poslove upravnog nadzora nad radom inspektora Državnog inspektorata, kao središnjeg državnog ureda, sukladno članku 44. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13, 93/16 i 104/16), od 1. siječnja 2019. godine preuzeti Državni inspektorat.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Propisuje se da će se postupci koji su započeti na temelju Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. lipnja 2013. o hrani za dojenčad i malu djecu, hrani za posebne medicinske potrebe i zamjeni za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti („Narodne novine“ br. 69/17) koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršiti prema odredbama toga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 5.
Nadležno tijelo za provedbu ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministarstvo).
Članak 6.
(1) Ministarstvo za potrebe provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavlja sljedeće poslove:
a) uspostavlja i provodi sustav notifikacije određenih kategorija hrane za specifične skupine iz članka 1. ovoga Zakona
b) uspostavlja i provodi sustav notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece
c) uređuje pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane za dojenčad, uključujući i hranu za posebne medicinske potrebe dojenčadi
d) uređuje način darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece
e) potiče stručna udruženja i institucije na izradu stručnih vodiča i smjernica kojima se osiguravaju objektivne i dosljedne informacije o prehrani dojenčadi
f) ocjenjuje vodiče iz točke e) ovoga stavka
g) dostavlja podatke Europskoj komisiji u smislu provedbe članka 3. Uredbe (EU) br. 609/2013.
(2) U svrhu provedbe stavka 1. točki b), c) i d) ovoga članka ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar) će pravilnikom urediti način notifikacije informativnih i obrazovnih materijala o prehrani dojenčadi i male djece, pravila reklamiranja i prezentiranja početne hrane te načine darivanja informativnog i obrazovnog materijala o prehrani dojenčadi i male djece.
(3) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište prerađene hrane na bazi žitarica i dječje hrane.
(4) Ministar će pravilnikom pobliže urediti postupak i način stavljanja na tržište zamjene za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti.
Članak 8.
(1) Uzimajući u obzir mišljenje Povjerenstva, ministarstvo je ovlašteno poduzimati sljedeće:
a) rješenjem privremeno zabraniti ili ograničiti stavljanje na tržište hrane za specifične grupe za koju se na temelju nove ili ponovne procjene postojećih podataka utvrde razlozi da ona ugrožava zdravlje ljudi
b) izdati potvrdu kojom ocjenjuje jesu li stručni vodiči ili smjernice, izrađeni od stručnih udruženja i institucija, u skladu s odredbama ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
c) rješenjem zabraniti ili ograničiti distribuciju informativnog ili obrazovnog materijala kada oni nisu u skladu s odredbama ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
d) rješenjem brisati iz Registra onu hranu za koju se naknadno utvrdi da ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(2) Protiv rješenja iz stavka 1. točaka a), c) i d) ovoga članka nije dopuštena žalba, već se protiv tog rješenja može pokrenuti upravni spor.
Članak 10.
(1) Notifikacija obuhvaća upis proizvoda u Registar, izdavanje potvrde o notifikaciji proizvoda i vođenje evidencije o proizvodu.
(2) Notifikacija u skladu s odredbama ovoga Zakona i/ili članka 12. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/127 оd 25. rujna 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu posebnih zahtjeva za sastojke i informacije u vezi s početnom i prijelaznom hranom za dojenčad te u pogledu zahtjeva za informacije u vezi s prehranom dojenčadi i male djece (SL L 25, 2. 2. 2016.) (dalje u tekstu Delegirana uredba Komisije (EU) 2016/127) i/ili članka 9. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/128 оd 25. rujna 2015. o dopuni Uredbe (EU) br. 609/2013 Europskog parlamenta i Vijeća s obzirom na posebne zahtjeve u pogledu sastojaka i informacija za hranu za posebne medicinske potrebe (SL L 25, 2. 2. 2016.) i/ili provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obvezna je za slijedeće kategorije hrane za specifične skupine:
a) početna hrana za dojenčad
b) prijelazna hrana za dojenčad proizvedena od hidrolizata bjelančevina
c) prijelazna hrana za dojenčad koja sadržava tvari koje nisu navedene u Prilogu II. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/127
d) hrana za posebne medicinske potrebe
e) zamjena za cjelodnevnu prehranu pri redukcijskoj dijeti.
(3) Subjekt u poslovanju s hranom prije stavljanja na tržište Republike Hrvatske hrane iz stavka 2. ovoga članka obvezan je ministarstvu podnijeti zahtjev za upis proizvoda u Registar u svrhu notifikacije.
(4) Ministarstvo izdaje potvrdu o notifikaciji proizvoda u Registar na zahtjev iz stavka 3. ovoga članka, a na temelju mišljenja Povjerenstva u roku od 90 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Ako ministarstvo odbije zahtjev iz stavka 3. ovoga članka, o tome donosi rješenje.
(6) Protiv rješenja iz stavka 5. ovoga članka nije dopuštena žalba, već se protiv tog rješenja može pokrenuti upravni spor.
(7) Postupak notifikacije provodi se putem središnjega informacijskog sustava sanitarne inspekcije (u daljnjem tekstu: SISSI), a upute za pristup portalu SISSI-ja objavljuju se na mrežnim stranicama ministarstva.
(8) Ministarstvo vodi Registar kao službenu evidenciju u elektroničkom obliku, a on je sastavni dio SISSI-ja.
(9) Troškove notifikacije hrane iz stavka 2. ovoga članka odlukom utvrđuje ministar, a snosi podnositelj zahtjeva.
Članak 14.
(1) Ministarstvo za potrebe provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provodi službenu kontrolu i upravni nadzor.
(2) Službene kontrole, uključujući i inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, provodi sanitarna inspekcija ministarstva (u daljnjem tekstu: osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola) sukladno ovom Zakonu i posebnim propisima kojima se uređuju djelokrug i ovlasti sanitarne inspekcije te službene kontrole hrane.
(3) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola u provedbi službenih kontrola ima pravo i obvezu:
a) narediti uklanjanje nedostataka utvrđenih inspekcijskim nadzorom i odrediti rok za uklanjanje nedostataka
b) narediti uklanjanje nedostataka utvrđenih inspekcijskim nadzorom u odnosu na opće i posebne zahtjeve u pogledu sastojaka i informacija o hrani iz članka 1. ovoga Zakona i odrediti rok za uklanjanje nedostatka
c) privremeno zabraniti proizvodnju i stavljanje na tržište hrane iz članka 1. ovoga Zakona za koju se sumnja da ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona ili se sumnja u sigurnost hrane, do dobivanja rezultata analize i/ili procjene rizika
d) ograničiti ili zabraniti stavljanje na tržište, uvoz ili izvoz hrane iz članka 1. ovoga Zakona koja ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
e) narediti da se hrana koja ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona povuče, opozove i/ili uništi
f) zabraniti reklamiranje i prezentiranje te informiranje potrošača koje ne ispunjava propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
g) zabraniti uporabu i distribuciju informativnih i edukativnih materijala koji ne ispunjavaju propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
h) zabraniti ili ograničiti distribuciju besplatnih uzoraka koji ne ispunjavaju propisane uvjete iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola u provedbi službenih kontrola ima pravo i obvezu donijeti usmeno rješenje za izvršenje određenih mjera radi otklanjanja neposredne opasnosti za život i zdravlje ljudi kada:
1. opasnost za zdravlje i život ljudi zahtijeva da se određena mjera poduzme odmah, bez odgađanja
2. postoji opasnost od prikrivanja, zamjene ili uništenja hrane ili dokaza ako se mjera ne poduzme odmah, bez odgađanja.
(5) Uzorkovanje u svrhu provedbe ovoga Zakona, Uredbe (EU) br. 609/2013 i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provodi se sukladno posebnim propisima kojima se uređuju službene kontrole hrane.
(6) Žalba protiv rješenja donesenih na temelju odredbi ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva