PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O STRATEŠKIM INVESTICIJSKIM PROJEKTIMA REPUBLIKE HRVATSKE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske donesen je 16. ožujka 2018. godine, a stupio je na snagu 5. travnja 2018. godine (»Narodne novine«, broj 29/2018).
Zakonom se uređuju kriteriji i postupak prijave strateških investicijskih projekata (u daljnjem tekstu: strateški projekti), postupak procjene, odabira, pripreme i provedbe strateških projekata, raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske za potrebe provedbe strateških projekata, davanje koncesija u vezi s provedbom strateških projekata i izdavanje upravnih akata u vezi s provedbom strateških projekata
Imajući u vidu problematiku nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave, velikog broja pravnih osoba agencijskog tipa čije se djelatnosti preklapaju i troškova Državnog proračuna provodi se racionalizacija na način da se određene pravne osobe agencijskog tipa ukidaju, spoje ili pripoje središnjim državnim tijelima. U tom smislu predložen je prestanak važenja Zakona o osnivanju Agencije za investicije i konkurentnost, a što za posljedicu ima prestanak rada Agencije za investicije i konkurentnost (dalje u tekstu: Agencija) te preuzimanje poslova Agencije od strane Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Donošenjem ovog Zakona poslove koje je obavljala Agencija a koji se odnose na prijavu strateških investicijskih projekata, administrativnu provjeru zaprimljenih prijava, rad Operativne skupine za pripremu i provedbu strateških projekata te obavljanje administrativnih poslova za Povjerenstvo za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata preuzet će Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskog sabora (Narodne novine broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Ovaj Zakon predlaže se donijeti pohitnom postupku radi provedbe Nacionalnog programa reformi 2018. mjere 1.3.3. Racionalizacija sustava pravnih osoba s javnim ovlastima agencijskog tipa.
Prijedlogom zakona omogućit će se nastavak rada i donošenje odluka Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata koje je osnovano Odlukom Vlade Republike Hrvatske od 21. lipnja 2018. godine. Stoga predlagatelj smatra da su ispunjeni uvjeti za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O STRATEŠKIM INVESTICIJSKIM PROJEKTIMA REPUBLIKE HRVATSKE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Članak 1.
U Zakonu o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 29/18) članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Projekte prijavljuje investitor na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu.
(2) Investitor prijavljuje projekt radi njegova proglašenja strateškim projektom, središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo.
(3) Javni investicijski projekt, privatni, javno-privatni investicijski projekt i javno-privatni investicijski projekt koji se provodi sukladno s propisima kojima se uređuje javno-privatno partnerstvo investitor prijavljuje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo.“
Članak 2.
U članku 9. stavku 1. riječi: „ovisno o vrsti projekta“ i riječi: „ili Agenciji za investicije i konkurentnost“ brišu se.
Članak 3.
U članku 10. stavku 9. riječi: „ili Agenciji za investicije i konkurentnost, a“ brišu se.
Članak 4.
U članku 11. stavku 1. riječi: „stavka 3.“ brišu se.
Stavak 2. briše se.
U dosadašnjem stavku 3., koji postaje stavak 2., riječi: „ili Agencije za investicije i konkurentnost“ brišu se.
U dosadašnjem stavku 4., koji postaje stavak 3., riječi: „ili Agencija za investicije i konkurentnost“ brišu se.
U dosadašnjem stavku 5., koji postaje stavak 4., riječi: „iz stavka 4.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 3.“.
Dosadašnji stavci 6. do 13. postaju stavci 5. do 12.
U dosadašnjem stavku 8., koji postaje stavak 7. u točki 8., riječi: „iz stavka 11.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 10.“.
U točki 9., riječi: „iz stavka 12.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 11.“.
U točki 10., riječi: „iz stavka 13.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 12.“.
Članak 5.
U članku 12. stavku 8. točka 2. briše se.
Dosadašnje točke 3. do 8. postaju točke 2. do 7.
Stavak 9. mijenja se i glasi:
„(9) Voditelj Operativne skupine za privatne, javne i javno-privatne projekte predlaže se i bira iz redova državnih dužnosnika ili iz redova rukovodećih službenika središnjih tijela državne uprave za koje je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost.“.
Članak 6.
U članku 13. stavku 8. riječi: „Agenciji za investicije i konkurentnost“ zamjenjuju se riječima: „središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo“.
Članak 7.
Pravilnik o načinu podnošenja prijave investicijskog projekta („Narodne novine“, broj 76/18) ministar nadležan za gospodarstvo će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti prema odredbama ovog Zakona.
Članak 8.
Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Odluku o osnivanju Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata („Narodne novine“, broj 57/18) prema odredbama ovog Zakona.
Članak 9.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuje se tko može biti investitor temeljem Zakona te postupak prijave projekta.
Uz članak 2.
Ovim se člankom briše dio odredbe kojim je propisano da se Agenciji za investicije i konkurentnost podnosi prijava projekta kao strateškog s obzirom da poslove Agencije preuzima Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Uz članak 3.
Ovim člankom briše se dio odredbe kojim je propisano da administrativne poslove za Povjerenstvo obavlja Agencija za investicije i konkurentnost.
Uz članak 4.
Ovim člankom briše se dio odredbe kojom je određeno da Agencija za investicije i konkurentnost obavlja administrativnu provjeru zaprimljenih prijava.
Također se briše dio odredbe kojom se određuje da Agencija za investicije i konkurentnost može zatražiti stručno mišljenje od središnjih tijela državne uprave na zaprimljenu prijavu i dokumentaciju.
Brišu se i dijelovi odredbe kojim se propisuje da će Agencija za investicije i konkurentnost nakon zaprimanja nepotpune dokumentacije pozvati investitora na njenu dopunu.
Uz članak 5.
Ovim člankom briše se dio odredbe kojim je određeno da Operativnu skupinu za pripremu provedbu strateških projekata čine predstavnici Agencije za investicije i konkurentnost.
Također se određuje iz kojih redova se bira Voditelj Operativne skupine za privatne, javne i javno-privatne projekte.
Uz članak 6.
Ovom člankom briše se dio odredbe kojom se određuje obveza dostave dokaza Privatnog ili javno-privatnog investitora o namjeri realizacije prijavljenog projekta Agenciji za investicije i konkurentnost te se utvrđuje obveza dostave dokaza Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Uz članak 7.
Ovim člankom određuje se rok od 60 dana za usklađivanje Pravilnika o načinu podnošenja prijave investicijskog projekta („Narodne novine“, broj 76/18) s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 8.
Ovim člankom određuje se rok od 60 dana u kojem će Vlada Republike Hrvatske uskladiti s odredbama ovog Zakona Odluku o osnivanju Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata („Narodne novine“, broj 57/18).
Uz članak 9.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 8.
(1) Projekte prijavljuje investitor na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu.
(2) Investitor prijavljuje projekt radi njegova proglašenja strateškim projektom, a ovisno o vrsti projekta, središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo ili Agenciji za investicije i konkurentnost.
(3) Javni investicijski projekt investitor prijavljuje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo.
(4) Privatni, javno-privatni investicijski projekt i javno-privatni investicijski projekt koji se provodi sukladno s propisima kojima se uređuje javno-privatno partnerstvo investitor prijavljuje Agenciji za investicije i konkurentnost.
Članak 9.
(1) Investitor podnosi urednu prijavu projekta kao strateškog, ovisno o vrsti projekta sukladno članku 8. ovoga Zakona, središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo ili Agenciji za investicije i konkurentnost.
(2) Investitor uz prijavu obvezno prilaže i elaborat koji sadrži:
1. opis projekta i idejno rješenje koje je izradio ovlašteni arhitekt odnosno ovlašteni inženjer građevinarstva ako se radi o infrastrukturnim građevinama, a koje sadrži opis zahvata u prostoru unutar obuhvata zahvata s jasno određenim građevinama izvan obuhvata zahvata koje su u funkciji realizacije projekta (prometna i druga infrastruktura) i izjavu o usklađenosti zahvata s prostornim planom i popis zemljišnoknjižnih čestica na kojima će se realizirati projekt i
2. za sve zemljišnoknjižne čestice na kojima se planira provesti projekt potrebno je priložiti lokacijsku informaciju sukladno posebnom propisu, ne stariju od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva, potvrdu o tome je li podnesen zahtjev bivših vlasnika za povrat, sukladno zakonu kojim se uređuju uvjeti i postupak naknade za imovinu koju je prijašnjim vlasnicima oduzela jugoslavenska komunistička vlast i očitovanje trgovačkog društva Hrvatske šume d. o. o. nalazi li se nekretnina unutar šumskogospodarske osnove, ne starije od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva i
3. investicijski plan za razdoblje od najmanje pet godina koji uključuje informacije o izvorima i načinima financiranja strateškog projekta i koji obvezno sadrži bilancu stanja, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku, statističke i dinamičke ocjene investicijskog projekta i analizu rizika i
4. dokaze o financijskoj sposobnosti koji obvezno uključuju revidirano godišnje financijsko izvješće za godinu koja prethodi godini podnošenja prijave ako investitor podliježe obvezi revizije, odnosno godišnje izvješće na propisanim obrascima za investitore koji ne podliježu reviziji, poslovna izvješća za tromjesečje koje prethodi predaji prijave projekta iz stavka 1. ovoga članka, obrasce BON 1 i BON 2 ne starije od 30 dana i
5. u slučaju kada je investitor za potrebe projekta osnovao trgovačko društvo posebne namjene koje posluje na teritoriju Republike Hrvatske, a isti nije u mogućnosti dokazati svoju financijsku sposobnost za realizaciju projekta, osnivač trgovačkog društva koji je pravna osoba dužan je dostaviti podatke o svojoj financijskoj sposobnosti, koje je ovjerilo nadležno tijelo u državi sjedištu investitora, a posebice: revidirano financijsko izvješće za zadnje dvije godine poslovanja, podatke o solventnosti koje je ovjerila nadležna bankarska/financijska institucija te osnovne financijske pokazatelje poslovanja za zadnje dvije godine, i obvezujuće pismo namjere osnivača trgovačkog društva i
6. detaljni profil trgovačkog društva, uključujući povezana trgovačka društva te referentnu Listu i
7. potvrdu da je ispunio obvezu plaćanja dospjelih poreznih obveza, obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i drugih javnih davanja te obvezu isplate plaća i drugih materijalnih prava radnika ugovorenih kolektivnim ugovorom, ugovorom o radu ili pravilnikom o radu, ne stariju od 30 dana.
(3) Točke 4. – 7. iz stavka 2. ovoga članka ne odnose se na javne investicijske projekte.
(4) Način podnošenja prijave projekta propisuje pravilnikom ministar nadležan za područje gospodarstva.
Članak 10.
(1) Vlada Republike Hrvatske odlukom osniva Povjerenstvo za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Povjerenstvo ima predsjednika, zamjenika predsjednika, pet stalnih članova i pet promjenjivih članova.
(3) Predsjednika, zamjenika predsjednika i članove Povjerenstva imenuje Vlada Republike Hrvatske, pri čemu je predsjednik Povjerenstva, po položaju, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske, a zamjenik predsjednika čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo.
(4) U slučaju kada je potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske ujedno i čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo, zamjenik predsjednika Povjerenstva je državni tajnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo.
(5) Pet stalnih članova Povjerenstva su čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za graditeljstvo i prostorno uređenje, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za pravosuđe, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za državnu imovinu i čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za financije.
(6) Tri promjenjiva člana Povjerenstva su čelnik nadležnog središnjeg tijela državne uprave ovisno o području u čiju nadležnost pojedini strateški projekt spada, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za regionalni razvoj i fondove Europske unije u slučaju kada je projekt sufinanciran iz fondova i programa Europske unije te čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za vanjske i europske poslove u slučaju kada je osnivač trgovačkog društva koje je investitor projekta, strana pravna osoba koja je registrirana na teritoriju Republike Hrvatske.
(7) Dva promjenjiva člana Povjerenstva predstavnici su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem se području projekt ostvaruje. Jedan promjenjivi član Povjerenstva imenuje se iz reda gradonačelnika ili općinskog načelnika, a drugi iz reda župana na čijem se području projekt ostvaruje.
(8) Zadaće Povjerenstva su:
1. ocjena prijedloga strateškog projekta i predlaganje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo donošenje odluke o njegovu uvrštenju ili odbijanju uvrštenja na Listu strateških projekata
2. donošenje odluke o osnivanju Operativne skupine za pripremu i provedbu svakog pojedinog projekta iz članka 12. ovoga Zakona i imenovanje voditelja Operativne skupine
3. predlaganje Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o proglašenju strateškog projekta
4. praćenje provedbe strateških projekata
5. predlaganje Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o poništenju odluke o proglašenju strateškog projekta
6. predlaganje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo donošenje odluke o brisanju projekta s Liste strateških projekata.
(9) Administrativne poslove za Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka obavljaju, sukladno djelokrugu utvrđenom ovim Zakonom, središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo ili Agencija za investicije i konkurentnost, a u suradnji sa središnjim tijelima državne uprave za koja je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost.
(10) Način rada i ostala pitanja od važnosti za obavljanje poslova iz djelokruga Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka uredit će se poslovnikom o radu Povjerenstva koji donosi Povjerenstvo uz prethodnu suglasnost čelnika središnjeg tijela državne uprave nadležnoga za gospodarstvo.
Članak 11.
(1) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo obavlja administrativnu provjeru zaprimljenih prijava iz članka 8. stavka 3. ovoga Zakona, sukladno članku 9. ovoga Zakona i upućuje urednu prijavu na razmatranje Povjerenstvu iz članka 10. ovoga Zakona.
(2) Agencija za investicije i konkurentnost obavlja administrativnu provjeru zaprimljenih prijava iz članka 8. stavka 4. ovoga Zakona, sukladno s člankom 9. ovoga Zakona, i upućuje urednu prijavu središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo koje ju upućuje na razmatranje Povjerenstvu iz članka 10. ovoga Zakona.
(3) Središnja tijela državne uprave iz članka 10. stavka 9. ovoga Zakona dužna su u okviru svoga djelokruga, a na zahtjev središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo ili Agencije za investicije i konkurentnost, u roku od deset dana od dana zaprimanja, dati stručno mišljenje na zaprimljenu prijavu i predmetnu dokumentaciju te pisanu pozitivnu ili negativnu ocjenu o prihvatljivosti prijedloga strateškog projekta, a radi ocjene o prihvatljivosti strateškog projekta te upućivanja prijave na razmatranje Povjerenstvu.
(4) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo ili Agencija za investicije i konkurentnost nakon zaprimanja nepotpune dokumentacije pozvat će dopisom investitora na njezinu dopunu u roku od 15 dana.
(5) Ako investitor ne dostavi dopunu dokumentacije u roku iz stavka 4. ovoga članka, a po prijavi se ne može postupiti, investitora se izvješćuje o nemogućnosti daljnjeg postupanja po prijavi.
(6) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo na prijedlog Povjerenstva donosi odluku o uvrštenju ili odbijanju uvrštenja projekta na Listu strateških projekata.
(7) Lista strateških projekata je javna, a vodi je i ažurira središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo.
(8) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo na prijedlog Povjerenstva donosi odluku o brisanju projekta s Liste strateških projekata u slučajevima:
1. kada projekt prestane ispunjavati kriterije iz članka 7. ovoga Zakona
2. ako se tijekom pripreme projekta utvrdi da sukladno propisima nije moguće izvršiti provedbu projekta
3. ako investitor odustane od realizacije strateškog projekta
4. ako investitor ne poduzima radnje u svrhu realizacije strateškog projekta
5. ako istekne rok od godinu dana od donošenja odluke središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo o uvrštenju projekta na Listu strateških projekata, a postupak pripreme nije okončan krivnjom investitora
6. ako se ne sklopi Sporazum iz članka 13. ovoga Zakona
7. ako Vlada Republike Hrvatske donese odluku o poništenju odluke o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske
8. ako se investicijski projekt iz stavka 11. ovoga članka briše s Europske liste projekata od zajedničkog interesa
9. ako je za investicijski projekt iz stavka 12. ovoga članka zatražen povrat sredstava ili je pokrenut postupak povrata sredstava iz europskih strukturnih i investicijskih fondova
10. ako je za prateću infrastrukturu, potprojekt iz stavka 13. ovoga članka Povjerenstvo donijelo odluku o brisanju s Liste strateških projekata.
(9) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo, na prijedlog Povjerenstva, donosi odluku o brisanju projekta s Liste strateških projekata za projekt za koji je Vlada Republike Hrvatske donijela odluku o poništenju odluke o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske.
(10) Ako zbog složenosti procesa pripreme projekta postupak pripreme nije okončan u roku od godinu dana od dana donošenja odluke o uvrštenju projekta na Listu strateških projekata, a navedeno nije krivnja investitora, središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo će na prijedlog Povjerenstva donijeti odluku o primjerenom produljenju roka a u skladu s prijedlogom voditelja Operativne skupine.
(11) Ako je investicijski projekt podržala Republika Hrvatska i Europska unija ga proglasi projektom od zajedničkog interesa te uvrsti na Europsku listu projekata od zajedničkog interesa, a sukladno Uredbi (EU) br. 347/2013, on se na prijedlog Povjerenstva automatizmom uvrštava na Listu strateških projekata, a sadržaj i način podnošenja prijave projekta propisuje se pravilnikom iz članka 9. stavka 4. ovoga Zakona.
(12) Ako postoji odluka da će se investicijski projekt financirati iz europskih strukturnih i investicijskih fondova, a koji će se provoditi tijekom programskog razdoblja 2014. – 2020., kao i u budućoj financijskoj perspektivi u Republici Hrvatskoj, on se na prijedlog Povjerenstva automatizmom uvrštava na Listu strateških projekata, a sadržaj i način podnošenja prijave projekta propisuje se pravilnikom iz članka 9. stavka 4. ovoga Zakona.
(13) Ako postoji infrastruktura koja prati i koja je neophodna za realizaciju projekta uvrštenog na Listu strateških projekata temeljem članka 10. stavka 8. ovoga Zakona, ona se na prijedlog Povjerenstva, uz prethodno obrazloženi prijedlog voditelja Operativne skupine, automatizmom uvrštava na Listu strateških projekata kao potprojekt uvrštenog strateškog projekta.
Članak 12.
(1) Operativna skupina za pripremu i provedbu strateških projekata (u daljnjem tekstu: Operativna skupina) zadužena je za utvrđivanje svih potrebnih propisanih postupaka i podataka o svim nadležnim tijelima koja sudjeluju u pripremi i provedbi projekta, za međusobnu koordinaciju i dinamiku pripreme te izrade svih potrebnih akata i dokumentacije za provedbu projekta.
(2) Način rada Operativne skupine iz stavka 1. ovoga članka može propisati Poslovnikom o radu voditelj Operativne skupine za predmetni projekt.
(3) Zadaće Operativne skupine su:
1. utvrđivanje propisanih postupaka koji su potrebni za pripremu i provedbu svakog pojedinog projekta te obavještavanje investitora o njima
2. provedba projekta, izrada cjelovitog pregleda upravnih i drugih postupaka i radnji koje je potrebno poduzeti u svrhu provedbe projekta te izrada popisa akata nužnih za njegovu provedbu, a u roku od godinu dana od dana uvrštenja projekta na Listu strateških projekata
3. međuresorno usuglašavanje i koordiniranje aktivnosti u pripremi i izradi akata za provedbu projekta te rokova njihova izvršenja
4. utvrđivanje prijedloga odluke Vlade Republike Hrvatske o proglašenju strateškog projekta koji se upućuje Povjerenstvu iz članka 10. ovoga Zakona.
(4) Nakon donošenja odluke o uvrštenju projekta na Listu strateških projekata i imenovanju voditelja Operativne skupine, voditelj utvrđuje nadležna središnja tijela državne uprave za pripremu i provedbu projekta, popis upravnih i drugih postupaka i radnji koje je potrebno poduzeti radi realizacije strateškog projekta u skladu sa zakonom, koordinira rad članova Operativne skupine po njihovu imenovanju i prati postupke ukupne pripreme i provedbe postupaka te dinamiku izvršenja zadaća svih sudionika u provedbi projekata.
(5) Popis upravnih i drugih postupaka i radnji iz stavka 4. ovoga članka dostavlja se središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo i investitoru radi daljnjeg postupanja.
(6) Voditelj Operativne skupine od nadležnih će tijela državne uprave i drugih državnih tijela za koja je utvrđeno da su priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno u njihovoj nadležnosti zatražiti imenovanje osoba u Operativnoj skupini, a po potrebi može zatražiti investitora projekta da imenuje osobu koja će sudjelovati u radu Operativne skupine, kada je to nužno radi utvrđivanja dinamike projekta.
(7) Rok za dostavu imenovanja iz stavka 6. ovoga članka je 15 dana od dana zaprimanja zatraženog imenovanja osoba u Operativnu skupinu.
(8) Operativnu skupinu iz stavka 1. ovoga članka čine:
1. predstavnici središnjih tijela državne uprave i drugih državnih tijela te predstavnici lokalne i regionalne samouprave za koje je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost
2. predstavnici Agencije za investicije i konkurentnost
3. predstavnici izvršnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem će se području projekt ostvariti
4. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za financije
5. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša
6. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo
7. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za graditeljstvo i prostorno uređenje i
8. druge stručne osobe ovisno o potrebi, a koje mogu pridonijeti kvaliteti pripreme i provedbe projekta.
(9) Voditelj Operativne skupine za privatne, javne i javno-privatne projekte predlaže se i bira iz redova državnih dužnosnika središnjih tijela državne uprave za koje je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost ili iz redova čelnika i drugih rukovodećih službenika Agencije za investicije i konkurentnost.
(10) Voditelj Operativne skupine dužan je središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo i predsjednika Povjerenstva tromjesečno, a na zahtjev predsjednika Povjerenstva i češće, izvještavati o provedbi postupaka te dinamici izvršenja zadaća svih sudionika u provedbi projekata.
(11) Operativna skupina proglašeni strateški projekt iz članka 14. ovoga Zakona prati do njegove konačne realizacije.
Članak 13.
(1) Sporazum o pripremi i provedbi strateškog projekta (u daljnjem tekstu: Sporazum) s privatnim, javnim ili javno-privatnim investitorom sklopit će čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležan za gospodarstvo, prije donošenja odluke Vlade Republike Hrvatske o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske, a uz prethodnu suglasnost Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, a u slučaju kada je osnivač trgovačkog društva koje je investitor projekta strana pravna osoba koja je registrirana na teritoriju Republike Hrvatske, i uz prethodnu suglasnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za vanjske i europske poslove.
(2) Bitne sastavnice Sporazuma proizlaze iz prijedloga Operativne skupine za pripremu i provedbu strateškog projekta te popisa upravnih i drugih postupaka i radnji koje je potrebno poduzeti radi realizacije strateškog projekta iz članka 12. stavka 4. ovoga Zakona, prihvaćenog od strane Povjerenstva iz članka 10. ovoga Zakona.
(3) Sporazumom se uređuje tehnička priprema i provedba strateškog projekta, vrijeme investiranja, krajnji rok realizacije strateškog projekta, ugovorna kazna u visini vrijednosti 0,1 % ukupne vrijednosti strateškog projekta i to u slučaju prekoračenja krajnjeg roka realizacije strateškog projekta krivnjom investitora ili u slučaju odustajanja investitora od realizacije strateškog projekta.
(4) U slučaju prekoračenja krajnjeg roka realizacije strateškog projekta iz stavka 3. ovoga članka, a koji nije krivnja investitora, isti u roku od tri mjeseca prije isteka krajnjeg roka realizacije dostavlja zahtjev za primjereno produljenje roka realizacije strateškog projekta, s detaljnim obrazloženjem razloga koji su doveli do prekoračenja roka.
(5) Zahtjev iz stavka 4. ovoga članka dostavlja se središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo, koje će na prijedlog Povjerenstva donijeti odluku o primjerenom produljenju krajnjeg roka realizacije strateškog projekta.
(6) Investitor je dužan dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo, u roku od sedam dana prije potpisivanja Sporazuma, bjanko-zadužnicu trgovačkog društva koje je dokazalo financijsku sposobnost za realizaciju strateškog projekta temeljem članka 9. stavka 2. ovoga Zakona, potvrđenu (solemniziranu) od strane javnog bilježnika, a radi osiguranja naplate ugovorne kazne iz stavka 3. ovoga članka.
(7) Bjanko-zadužnicu koju je dostavio investitor prije potpisivanja Sporazuma može aktivirati središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo u korist sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske, a na temelju odluke Povjerenstva.
(8) Privatni ili javno-privatni investitor radi dokaza o namjeri realizacije prijavljenog projekta dužan je dostaviti Agenciji za investicije i konkurentnost u roku od sedam dana prije potpisivanja Sporazuma, obvezno i sljedeće:
1. potvrdu domaće banke kojom investitor dokazuje da su na posebnom računu namijenjenom za realizaciju projekta, trgovačkog društva koje je podnijelo prijavu osigurana financijska sredstva u visini vrijednosti najmanje 5 % ukupne vrijednosti prijavljenog projekta i/ili
2. u slučaju kada je investitor za potrebe projekta osnovao trgovačko društvo posebne namjene koje posluje na teritoriju Republike Hrvatske, potvrdu domaće banke kojom dokazuje da su na posebnom računu trgovačkog društva namijenjenom za realizaciju projekta osigurana financijska sredstva u visini vrijednosti najmanje 5 % ukupne vrijednosti prijavljenog projekta i/ili
3. dokaz o iznosu prethodno uloženih sredstava u realizaciju projekta u visini vrijednosti najmanje 5 % ukupne vrijednosti prijavljenog projekta, temeljen na potvrdi ovlaštenog revizora o visini izvršenog ulaganja i/ili
4. obvezujuće pismo namjere domaće banke kojim dokazuje spremnost financiranja projekta.
(9) Javni investitor dužan je dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo u roku od sedam dana prije potpisivanja Sporazuma dokaz o namjeri realizacije prijavljenog projekta koji uključuje odluku nadzornog odbora trgovačkog društva ili odluku glavne skupštine trgovačkog društva.
(10) Investitor je dužan po završetku realizacije strateškog projekta završno izvješće o izvršenom ulaganju, s potvrdom ovlaštenog revizora o visini izvršenog ulaganja, kao i dokaze o elementima ulaganja iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona dostaviti čelniku središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo te Operativnoj skupini koja prati realizaciju tog strateškog projekta.
(11) U slučaju neaktiviranja bjanko-zadužnice iz stavka 6. ovoga članka, ista se vraća investitoru po završetku realizacije strateškog projekta, a u roku od sedam dana od dana zaprimanja završnog izvješća o izvršenom ulaganju iz stavka 10. ovoga članka.
(12) Sporazum iz stavka 1. ovoga članka stupa na snagu danom stupanja na snagu odluke o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske iz članka 14. ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O STRATEŠKIM INVESTICIJSKIM PROJEKTIMA REPUBLIKE HRVATSKE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske donesen je 16. ožujka 2018. godine, a stupio je na snagu 5. travnja 2018. godine (»Narodne novine«, broj 29/2018).
Zakonom se uređuju kriteriji i postupak prijave strateških investicijskih projekata (u daljnjem tekstu: strateški projekti), postupak procjene, odabira, pripreme i provedbe strateških projekata, raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske za potrebe provedbe strateških projekata, davanje koncesija u vezi s provedbom strateških projekata i izdavanje upravnih akata u vezi s provedbom strateških projekata
Imajući u vidu problematiku nedovoljne učinkovitosti tijela javne uprave, velikog broja pravnih osoba agencijskog tipa čije se djelatnosti preklapaju i troškova Državnog proračuna provodi se racionalizacija na način da se određene pravne osobe agencijskog tipa ukidaju, spoje ili pripoje središnjim državnim tijelima. U tom smislu predložen je prestanak važenja Zakona o osnivanju Agencije za investicije i konkurentnost, a što za posljedicu ima prestanak rada Agencije za investicije i konkurentnost (dalje u tekstu: Agencija) te preuzimanje poslova Agencije od strane Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Donošenjem ovog Zakona poslove koje je obavljala Agencija a koji se odnose na prijavu strateških investicijskih projekata, administrativnu provjeru zaprimljenih prijava, rad Operativne skupine za pripremu i provedbu strateških projekata te obavljanje administrativnih poslova za Povjerenstvo za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata preuzet će Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovog Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskog sabora (Narodne novine broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Ovaj Zakon predlaže se donijeti po hitnom postupku radi provedbe Nacionalnog programa reformi 2018. mjere 1.3.3. Racionalizacija sustava pravnih osoba s javnim ovlastima agencijskog tipa.
Prijedlogom zakona omogućit će se nastavak rada i donošenje odluka Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata koje je osnovano Odlukom Vlade Republike Hrvatske od 21. lipnja 2018. godine. Stoga predlagatelj smatra da su ispunjeni uvjeti za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O STRATEŠKIM INVESTICIJSKIM PROJEKTIMA REPUBLIKE HRVATSKE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 29/18) članak 8. mijenja se i glasi:
„(1) Projekte prijavljuje investitor na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu.
(2) Investitor prijavljuje projekt radi njegova proglašenja strateškim projektom, središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo.
(3) Javni investicijski projekt, privatni, javno-privatni investicijski projekt i javno-privatni investicijski projekt koji se provodi sukladno s propisima kojima se uređuje javno-privatno partnerstvo investitor prijavljuje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo.“
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
U članku 9. stavku 1. riječi: „ovisno o vrsti projekta“ i riječi: „ili Agenciji za investicije i konkurentnost“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
U članku 10. stavku 9. riječi: „ili Agenciji za investicije i konkurentnost, a“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 4.
U članku 11. stavku 1. riječi: „stavka 3.“ brišu se.
Stavak 2. briše se.
U dosadašnjem stavku 3., koji postaje stavak 2., riječi: „ili Agencije za investicije i konkurentnost“ brišu se.
U dosadašnjem stavku 4., koji postaje stavak 3., riječi: „ili Agencija za investicije i konkurentnost“ brišu se.
U dosadašnjem stavku 5., koji postaje stavak 4., riječi: „iz stavka 4.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 3.“.
Dosadašnji stavci 6. do 13. postaju stavci 5. do 12.
U dosadašnjem stavku 8., koji postaje stavak 7. u točki 8., riječi: „iz stavka 11.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 10.“.
U točki 9., riječi: „iz stavka 12.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 11.“.
U točki 10., riječi: „iz stavka 13.“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 12.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 5.
U članku 12. stavku 8. točka 2. briše se.
Dosadašnje točke 3. do 8. postaju točke 2. do 7.
Stavak 9. mijenja se i glasi:
„(9) Voditelj Operativne skupine za privatne, javne i javno-privatne projekte predlaže se i bira iz redova državnih dužnosnika ili iz redova rukovodećih službenika središnjih tijela državne uprave za koje je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 6.
U članku 13. stavku 8. riječi: „Agenciji za investicije i konkurentnost“ zamjenjuju se riječima: „središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 7.
Pravilnik o načinu podnošenja prijave investicijskog projekta („Narodne novine“, broj 76/18) ministar nadležan za gospodarstvo će u roku 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti prema odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 8.
Vlada Republike Hrvatske će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladiti Odluku o osnivanju Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata („Narodne novine“, broj 57/18) prema odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 9.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom propisuje se tko može biti investitor temeljem Zakona te postupak prijave projekta.
Uz članak 2.
Ovim se člankom briše dio odredbe kojim je propisano da se Agenciji za investicije i konkurentnost podnosi prijava projekta kao strateškog s obzirom da poslove Agencije preuzima Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Uz članak 3.
Ovim člankom briše se dio odredbe kojim je propisano da administrativne poslove za Povjerenstvo obavlja Agencija za investicije i konkurentnost.
Uz članak 4.
Ovim člankom briše se dio odredbe kojom je određeno da Agencija za investicije i konkurentnost obavlja administrativnu provjeru zaprimljenih prijava.
Također se briše dio odredbe kojom se određuje da Agencija za investicije i konkurentnost može zatražiti stručno mišljenje od središnjih tijela državne uprave na zaprimljenu prijavu i dokumentaciju.
Brišu se i dijelovi odredbe kojim se propisuje da će Agencija za investicije i konkurentnost nakon zaprimanja nepotpune dokumentacije pozvati investitora na njenu dopunu.
Uz članak 5.
Ovim člankom briše se dio odredbe kojim je određeno da Operativnu skupinu za pripremu provedbu strateških projekata čine predstavnici Agencije za investicije i konkurentnost.
Također se određuje iz kojih redova se bira Voditelj Operativne skupine za privatne, javne i javno-privatne projekte.
Uz članak 6.
Ovom člankom briše se dio odredbe kojom se određuje obveza dostave dokaza Privatnog ili javno-privatnog investitora o namjeri realizacije prijavljenog projekta Agenciji za investicije i konkurentnost te se utvrđuje obveza dostave dokaza Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Uz članak 7.
Ovim člankom određuje se rok od 60 dana za usklađivanje Pravilnika o načinu podnošenja prijave investicijskog projekta („Narodne novine“, broj 76/18) s odredbama ovog Zakona.
Uz članak 8.
Ovim člankom određuje se rok od 60 dana u kojem će Vlada Republike Hrvatske uskladiti s odredbama ovog Zakona Odluku o osnivanju Povjerenstva za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata („Narodne novine“, broj 57/18).
Uz članak 9.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 8.
(1) Projekte prijavljuje investitor na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu.
(2) Investitor prijavljuje projekt radi njegova proglašenja strateškim projektom, a ovisno o vrsti projekta, središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo ili Agenciji za investicije i konkurentnost.
(3) Javni investicijski projekt investitor prijavljuje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo.
(4) Privatni, javno-privatni investicijski projekt i javno-privatni investicijski projekt koji se provodi sukladno s propisima kojima se uređuje javno-privatno partnerstvo investitor prijavljuje Agenciji za investicije i konkurentnost.
Članak 9.
(1) Investitor podnosi urednu prijavu projekta kao strateškog, ovisno o vrsti projekta sukladno članku 8. ovoga Zakona, središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo ili Agenciji za investicije i konkurentnost.
(2) Investitor uz prijavu obvezno prilaže i elaborat koji sadrži:
1. opis projekta i idejno rješenje koje je izradio ovlašteni arhitekt odnosno ovlašteni inženjer građevinarstva ako se radi o infrastrukturnim građevinama, a koje sadrži opis zahvata u prostoru unutar obuhvata zahvata s jasno određenim građevinama izvan obuhvata zahvata koje su u funkciji realizacije projekta (prometna i druga infrastruktura) i izjavu o usklađenosti zahvata s prostornim planom i popis zemljišnoknjižnih čestica na kojima će se realizirati projekt i
2. za sve zemljišnoknjižne čestice na kojima se planira provesti projekt potrebno je priložiti lokacijsku informaciju sukladno posebnom propisu, ne stariju od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva, potvrdu o tome je li podnesen zahtjev bivših vlasnika za povrat, sukladno zakonu kojim se uređuju uvjeti i postupak naknade za imovinu koju je prijašnjim vlasnicima oduzela jugoslavenska komunistička vlast i očitovanje trgovačkog društva Hrvatske šume d. o. o. nalazi li se nekretnina unutar šumskogospodarske osnove, ne starije od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva i
3. investicijski plan za razdoblje od najmanje pet godina koji uključuje informacije o izvorima i načinima financiranja strateškog projekta i koji obvezno sadrži bilancu stanja, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku, statističke i dinamičke ocjene investicijskog projekta i analizu rizika i
4. dokaze o financijskoj sposobnosti koji obvezno uključuju revidirano godišnje financijsko izvješće za godinu koja prethodi godini podnošenja prijave ako investitor podliježe obvezi revizije, odnosno godišnje izvješće na propisanim obrascima za investitore koji ne podliježu reviziji, poslovna izvješća za tromjesečje koje prethodi predaji prijave projekta iz stavka 1. ovoga članka, obrasce BON 1 i BON 2 ne starije od 30 dana i
5. u slučaju kada je investitor za potrebe projekta osnovao trgovačko društvo posebne namjene koje posluje na teritoriju Republike Hrvatske, a isti nije u mogućnosti dokazati svoju financijsku sposobnost za realizaciju projekta, osnivač trgovačkog društva koji je pravna osoba dužan je dostaviti podatke o svojoj financijskoj sposobnosti, koje je ovjerilo nadležno tijelo u državi sjedištu investitora, a posebice: revidirano financijsko izvješće za zadnje dvije godine poslovanja, podatke o solventnosti koje je ovjerila nadležna bankarska/financijska institucija te osnovne financijske pokazatelje poslovanja za zadnje dvije godine, i obvezujuće pismo namjere osnivača trgovačkog društva i
6. detaljni profil trgovačkog društva, uključujući povezana trgovačka društva te referentnu Listu i
7. potvrdu da je ispunio obvezu plaćanja dospjelih poreznih obveza, obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i drugih javnih davanja te obvezu isplate plaća i drugih materijalnih prava radnika ugovorenih kolektivnim ugovorom, ugovorom o radu ili pravilnikom o radu, ne stariju od 30 dana.
(3) Točke 4. – 7. iz stavka 2. ovoga članka ne odnose se na javne investicijske projekte.
(4) Način podnošenja prijave projekta propisuje pravilnikom ministar nadležan za područje gospodarstva.
Članak 10.
(1) Vlada Republike Hrvatske odlukom osniva Povjerenstvo za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Povjerenstvo ima predsjednika, zamjenika predsjednika, pet stalnih članova i pet promjenjivih članova.
(3) Predsjednika, zamjenika predsjednika i članove Povjerenstva imenuje Vlada Republike Hrvatske, pri čemu je predsjednik Povjerenstva, po položaju, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske, a zamjenik predsjednika čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo.
(4) U slučaju kada je potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske ujedno i čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo, zamjenik predsjednika Povjerenstva je državni tajnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo.
(5) Pet stalnih članova Povjerenstva su čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za graditeljstvo i prostorno uređenje, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za pravosuđe, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za državnu imovinu i čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za financije.
(6) Tri promjenjiva člana Povjerenstva su čelnik nadležnog središnjeg tijela državne uprave ovisno o području u čiju nadležnost pojedini strateški projekt spada, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za regionalni razvoj i fondove Europske unije u slučaju kada je projekt sufinanciran iz fondova i programa Europske unije te čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za vanjske i europske poslove u slučaju kada je osnivač trgovačkog društva koje je investitor projekta, strana pravna osoba koja je registrirana na teritoriju Republike Hrvatske.
(7) Dva promjenjiva člana Povjerenstva predstavnici su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem se području projekt ostvaruje. Jedan promjenjivi član Povjerenstva imenuje se iz reda gradonačelnika ili općinskog načelnika, a drugi iz reda župana na čijem se području projekt ostvaruje.
(8) Zadaće Povjerenstva su:
1. ocjena prijedloga strateškog projekta i predlaganje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo donošenje odluke o njegovu uvrštenju ili odbijanju uvrštenja na Listu strateških projekata
2. donošenje odluke o osnivanju Operativne skupine za pripremu i provedbu svakog pojedinog projekta iz članka 12. ovoga Zakona i imenovanje voditelja Operativne skupine
3. predlaganje Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o proglašenju strateškog projekta
4. praćenje provedbe strateških projekata
5. predlaganje Vladi Republike Hrvatske donošenje odluke o poništenju odluke o proglašenju strateškog projekta
6. predlaganje središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo donošenje odluke o brisanju projekta s Liste strateških projekata.
(9) Administrativne poslove za Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka obavljaju, sukladno djelokrugu utvrđenom ovim Zakonom, središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo ili Agencija za investicije i konkurentnost, a u suradnji sa središnjim tijelima državne uprave za koja je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost.
(10) Način rada i ostala pitanja od važnosti za obavljanje poslova iz djelokruga Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka uredit će se poslovnikom o radu Povjerenstva koji donosi Povjerenstvo uz prethodnu suglasnost čelnika središnjeg tijela državne uprave nadležnoga za gospodarstvo.
Članak 11.
(1) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo obavlja administrativnu provjeru zaprimljenih prijava iz članka 8. stavka 3. ovoga Zakona, sukladno članku 9. ovoga Zakona i upućuje urednu prijavu na razmatranje Povjerenstvu iz članka 10. ovoga Zakona.
(2) Agencija za investicije i konkurentnost obavlja administrativnu provjeru zaprimljenih prijava iz članka 8. stavka 4. ovoga Zakona, sukladno s člankom 9. ovoga Zakona, i upućuje urednu prijavu središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo koje ju upućuje na razmatranje Povjerenstvu iz članka 10. ovoga Zakona.
(3) Središnja tijela državne uprave iz članka 10. stavka 9. ovoga Zakona dužna su u okviru svoga djelokruga, a na zahtjev središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo ili Agencije za investicije i konkurentnost, u roku od deset dana od dana zaprimanja, dati stručno mišljenje na zaprimljenu prijavu i predmetnu dokumentaciju te pisanu pozitivnu ili negativnu ocjenu o prihvatljivosti prijedloga strateškog projekta, a radi ocjene o prihvatljivosti strateškog projekta te upućivanja prijave na razmatranje Povjerenstvu.
(4) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo ili Agencija za investicije i konkurentnost nakon zaprimanja nepotpune dokumentacije pozvat će dopisom investitora na njezinu dopunu u roku od 15 dana.
(5) Ako investitor ne dostavi dopunu dokumentacije u roku iz stavka 4. ovoga članka, a po prijavi se ne može postupiti, investitora se izvješćuje o nemogućnosti daljnjeg postupanja po prijavi.
(6) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo na prijedlog Povjerenstva donosi odluku o uvrštenju ili odbijanju uvrštenja projekta na Listu strateških projekata.
(7) Lista strateških projekata je javna, a vodi je i ažurira središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo.
(8) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo na prijedlog Povjerenstva donosi odluku o brisanju projekta s Liste strateških projekata u slučajevima:
1. kada projekt prestane ispunjavati kriterije iz članka 7. ovoga Zakona
2. ako se tijekom pripreme projekta utvrdi da sukladno propisima nije moguće izvršiti provedbu projekta
3. ako investitor odustane od realizacije strateškog projekta
4. ako investitor ne poduzima radnje u svrhu realizacije strateškog projekta
5. ako istekne rok od godinu dana od donošenja odluke središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo o uvrštenju projekta na Listu strateških projekata, a postupak pripreme nije okončan krivnjom investitora
6. ako se ne sklopi Sporazum iz članka 13. ovoga Zakona
7. ako Vlada Republike Hrvatske donese odluku o poništenju odluke o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske
8. ako se investicijski projekt iz stavka 11. ovoga članka briše s Europske liste projekata od zajedničkog interesa
9. ako je za investicijski projekt iz stavka 12. ovoga članka zatražen povrat sredstava ili je pokrenut postupak povrata sredstava iz europskih strukturnih i investicijskih fondova
10. ako je za prateću infrastrukturu, potprojekt iz stavka 13. ovoga članka Povjerenstvo donijelo odluku o brisanju s Liste strateških projekata.
(9) Središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo, na prijedlog Povjerenstva, donosi odluku o brisanju projekta s Liste strateških projekata za projekt za koji je Vlada Republike Hrvatske donijela odluku o poništenju odluke o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske.
(10) Ako zbog složenosti procesa pripreme projekta postupak pripreme nije okončan u roku od godinu dana od dana donošenja odluke o uvrštenju projekta na Listu strateških projekata, a navedeno nije krivnja investitora, središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo će na prijedlog Povjerenstva donijeti odluku o primjerenom produljenju roka a u skladu s prijedlogom voditelja Operativne skupine.
(11) Ako je investicijski projekt podržala Republika Hrvatska i Europska unija ga proglasi projektom od zajedničkog interesa te uvrsti na Europsku listu projekata od zajedničkog interesa, a sukladno Uredbi (EU) br. 347/2013, on se na prijedlog Povjerenstva automatizmom uvrštava na Listu strateških projekata, a sadržaj i način podnošenja prijave projekta propisuje se pravilnikom iz članka 9. stavka 4. ovoga Zakona.
(12) Ako postoji odluka da će se investicijski projekt financirati iz europskih strukturnih i investicijskih fondova, a koji će se provoditi tijekom programskog razdoblja 2014. – 2020., kao i u budućoj financijskoj perspektivi u Republici Hrvatskoj, on se na prijedlog Povjerenstva automatizmom uvrštava na Listu strateških projekata, a sadržaj i način podnošenja prijave projekta propisuje se pravilnikom iz članka 9. stavka 4. ovoga Zakona.
(13) Ako postoji infrastruktura koja prati i koja je neophodna za realizaciju projekta uvrštenog na Listu strateških projekata temeljem članka 10. stavka 8. ovoga Zakona, ona se na prijedlog Povjerenstva, uz prethodno obrazloženi prijedlog voditelja Operativne skupine, automatizmom uvrštava na Listu strateških projekata kao potprojekt uvrštenog strateškog projekta.
Članak 12.
(1) Operativna skupina za pripremu i provedbu strateških projekata (u daljnjem tekstu: Operativna skupina) zadužena je za utvrđivanje svih potrebnih propisanih postupaka i podataka o svim nadležnim tijelima koja sudjeluju u pripremi i provedbi projekta, za međusobnu koordinaciju i dinamiku pripreme te izrade svih potrebnih akata i dokumentacije za provedbu projekta.
(2) Način rada Operativne skupine iz stavka 1. ovoga članka može propisati Poslovnikom o radu voditelj Operativne skupine za predmetni projekt.
(3) Zadaće Operativne skupine su:
1. utvrđivanje propisanih postupaka koji su potrebni za pripremu i provedbu svakog pojedinog projekta te obavještavanje investitora o njima
2. provedba projekta, izrada cjelovitog pregleda upravnih i drugih postupaka i radnji koje je potrebno poduzeti u svrhu provedbe projekta te izrada popisa akata nužnih za njegovu provedbu, a u roku od godinu dana od dana uvrštenja projekta na Listu strateških projekata
3. međuresorno usuglašavanje i koordiniranje aktivnosti u pripremi i izradi akata za provedbu projekta te rokova njihova izvršenja
4. utvrđivanje prijedloga odluke Vlade Republike Hrvatske o proglašenju strateškog projekta koji se upućuje Povjerenstvu iz članka 10. ovoga Zakona.
(4) Nakon donošenja odluke o uvrštenju projekta na Listu strateških projekata i imenovanju voditelja Operativne skupine, voditelj utvrđuje nadležna središnja tijela državne uprave za pripremu i provedbu projekta, popis upravnih i drugih postupaka i radnji koje je potrebno poduzeti radi realizacije strateškog projekta u skladu sa zakonom, koordinira rad članova Operativne skupine po njihovu imenovanju i prati postupke ukupne pripreme i provedbe postupaka te dinamiku izvršenja zadaća svih sudionika u provedbi projekata.
(5) Popis upravnih i drugih postupaka i radnji iz stavka 4. ovoga članka dostavlja se središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo i investitoru radi daljnjeg postupanja.
(6) Voditelj Operativne skupine od nadležnih će tijela državne uprave i drugih državnih tijela za koja je utvrđeno da su priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno u njihovoj nadležnosti zatražiti imenovanje osoba u Operativnoj skupini, a po potrebi može zatražiti investitora projekta da imenuje osobu koja će sudjelovati u radu Operativne skupine, kada je to nužno radi utvrđivanja dinamike projekta.
(7) Rok za dostavu imenovanja iz stavka 6. ovoga članka je 15 dana od dana zaprimanja zatraženog imenovanja osoba u Operativnu skupinu.
(8) Operativnu skupinu iz stavka 1. ovoga članka čine:
1. predstavnici središnjih tijela državne uprave i drugih državnih tijela te predstavnici lokalne i regionalne samouprave za koje je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost
2. predstavnici Agencije za investicije i konkurentnost
3. predstavnici izvršnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem će se području projekt ostvariti
4. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za financije
5. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša
6. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo
7. predstavnici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za graditeljstvo i prostorno uređenje i
8. druge stručne osobe ovisno o potrebi, a koje mogu pridonijeti kvaliteti pripreme i provedbe projekta.
(9) Voditelj Operativne skupine za privatne, javne i javno-privatne projekte predlaže se i bira iz redova državnih dužnosnika središnjih tijela državne uprave za koje je utvrđeno da priprema i provedba projekta djelomično ili potpuno spada u njihovu nadležnost ili iz redova čelnika i drugih rukovodećih službenika Agencije za investicije i konkurentnost.
(10) Voditelj Operativne skupine dužan je središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo i predsjednika Povjerenstva tromjesečno, a na zahtjev predsjednika Povjerenstva i češće, izvještavati o provedbi postupaka te dinamici izvršenja zadaća svih sudionika u provedbi projekata.
(11) Operativna skupina proglašeni strateški projekt iz članka 14. ovoga Zakona prati do njegove konačne realizacije.
Članak 13.
(1) Sporazum o pripremi i provedbi strateškog projekta (u daljnjem tekstu: Sporazum) s privatnim, javnim ili javno-privatnim investitorom sklopit će čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležan za gospodarstvo, prije donošenja odluke Vlade Republike Hrvatske o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske, a uz prethodnu suglasnost Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, a u slučaju kada je osnivač trgovačkog društva koje je investitor projekta strana pravna osoba koja je registrirana na teritoriju Republike Hrvatske, i uz prethodnu suglasnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za vanjske i europske poslove.
(2) Bitne sastavnice Sporazuma proizlaze iz prijedloga Operativne skupine za pripremu i provedbu strateškog projekta te popisa upravnih i drugih postupaka i radnji koje je potrebno poduzeti radi realizacije strateškog projekta iz članka 12. stavka 4. ovoga Zakona, prihvaćenog od strane Povjerenstva iz članka 10. ovoga Zakona.
(3) Sporazumom se uređuje tehnička priprema i provedba strateškog projekta, vrijeme investiranja, krajnji rok realizacije strateškog projekta, ugovorna kazna u visini vrijednosti 0,1 % ukupne vrijednosti strateškog projekta i to u slučaju prekoračenja krajnjeg roka realizacije strateškog projekta krivnjom investitora ili u slučaju odustajanja investitora od realizacije strateškog projekta.
(4) U slučaju prekoračenja krajnjeg roka realizacije strateškog projekta iz stavka 3. ovoga članka, a koji nije krivnja investitora, isti u roku od tri mjeseca prije isteka krajnjeg roka realizacije dostavlja zahtjev za primjereno produljenje roka realizacije strateškog projekta, s detaljnim obrazloženjem razloga koji su doveli do prekoračenja roka.
(5) Zahtjev iz stavka 4. ovoga članka dostavlja se središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo, koje će na prijedlog Povjerenstva donijeti odluku o primjerenom produljenju krajnjeg roka realizacije strateškog projekta.
(6) Investitor je dužan dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo, u roku od sedam dana prije potpisivanja Sporazuma, bjanko-zadužnicu trgovačkog društva koje je dokazalo financijsku sposobnost za realizaciju strateškog projekta temeljem članka 9. stavka 2. ovoga Zakona, potvrđenu (solemniziranu) od strane javnog bilježnika, a radi osiguranja naplate ugovorne kazne iz stavka 3. ovoga članka.
(7) Bjanko-zadužnicu koju je dostavio investitor prije potpisivanja Sporazuma može aktivirati središnje tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo u korist sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske, a na temelju odluke Povjerenstva.
(8) Privatni ili javno-privatni investitor radi dokaza o namjeri realizacije prijavljenog projekta dužan je dostaviti Agenciji za investicije i konkurentnost u roku od sedam dana prije potpisivanja Sporazuma, obvezno i sljedeće:
1. potvrdu domaće banke kojom investitor dokazuje da su na posebnom računu namijenjenom za realizaciju projekta, trgovačkog društva koje je podnijelo prijavu osigurana financijska sredstva u visini vrijednosti najmanje 5 % ukupne vrijednosti prijavljenog projekta i/ili
2. u slučaju kada je investitor za potrebe projekta osnovao trgovačko društvo posebne namjene koje posluje na teritoriju Republike Hrvatske, potvrdu domaće banke kojom dokazuje da su na posebnom računu trgovačkog društva namijenjenom za realizaciju projekta osigurana financijska sredstva u visini vrijednosti najmanje 5 % ukupne vrijednosti prijavljenog projekta i/ili
3. dokaz o iznosu prethodno uloženih sredstava u realizaciju projekta u visini vrijednosti najmanje 5 % ukupne vrijednosti prijavljenog projekta, temeljen na potvrdi ovlaštenog revizora o visini izvršenog ulaganja i/ili
4. obvezujuće pismo namjere domaće banke kojim dokazuje spremnost financiranja projekta.
(9) Javni investitor dužan je dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za gospodarstvo u roku od sedam dana prije potpisivanja Sporazuma dokaz o namjeri realizacije prijavljenog projekta koji uključuje odluku nadzornog odbora trgovačkog društva ili odluku glavne skupštine trgovačkog društva.
(10) Investitor je dužan po završetku realizacije strateškog projekta završno izvješće o izvršenom ulaganju, s potvrdom ovlaštenog revizora o visini izvršenog ulaganja, kao i dokaze o elementima ulaganja iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona dostaviti čelniku središnjeg tijela državne uprave nadležnog za gospodarstvo te Operativnoj skupini koja prati realizaciju tog strateškog projekta.
(11) U slučaju neaktiviranja bjanko-zadužnice iz stavka 6. ovoga članka, ista se vraća investitoru po završetku realizacije strateškog projekta, a u roku od sedam dana od dana zaprimanja završnog izvješća o izvršenom ulaganju iz stavka 10. ovoga članka.
(12) Sporazum iz stavka 1. ovoga članka stupa na snagu danom stupanja na snagu odluke o proglašenju strateškog projekta Republike Hrvatske iz članka 14. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta