PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 511/2014 O MJERAMA USKLAĐIVANJA ZA KORISNIKE PROTOKOLA IZ NAGOYE O PRISTUPU GENETSKIM RESURSIMA TE POŠTENOJ I PRAVIČNOJ PODJELI DOBITI KOJA PROIZLAZI IZ NJIHOVA KORIŠTENJA U UNIJI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 2. i članka 52. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji (Narodne novine, broj 20/18) stupio je na snagu 9. ožujka 2018. godine. Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji propisano je osnivanje povjerenstva koje ima zadaću pratiti provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, koordinirati međuresornu suradnju i učinkoviti protok informacija među nadležnim tijelima te provoditi stručni i inspekcijski nadzor. Zakonom je utvrđeno da se u povjerenstvo, između ostalih, imenuju predstavnici Hrvatske agencije za okoliš i prirodu.Obzirom da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. godine donijela Zaključak, KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2 o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, kojim je zadužila nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi realizacije predmetnog smanjenja, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike odredbama prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona zaštiti okoliša propisalo je prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, te prestanak važenja Uredbe o osnivanju Hrvatske agencije za okoliš i prirodu („Narodne novine“, broj 72/15) koje odredbe će stupiti na snagu 1. siječnja 2019. U skladu s navedenim potrebno je usklađivanje Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji s posebnim propisom kojim se uređuje prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu. Istodobno, ostaje potreba da se istakne zasebnost stručno-analitičkog tijela, kao upravne organizacije u sastavu Ministarstva zaštite okoliša i energetike za obavljanje stručno-analitičkih poslova zaštite prirode, budući da je za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji, predviđeno osnivanje povjerenstva u čijem radu sudjeluju stručnjaci koji mogu doprinijeti stručnom nadzoru provedbe ove Uredbe. S obzirom da je Zakonom o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, br. 93/16, 104/16 i XY) odredio osnivanje Državnog inspektorata, kao i djelokrug Državnog inspektorata, kao i s obzirom na to da je tim zakonom određeno da će, između ostalih, i inspekcijski poslovi iz djelokruga Ministarstva zaštite okoliša i energetike te Ministarstva poljoprivrede prijeći u Državni inspektorat, ovim prijedlogom zakona trebalo propisati i nadležnost Državnog inspektorata obzirom da preuzima poslove inspekcije zaštite prirode te poslove poljoprivredne inspekcije koje su nadležne su za provedbu inspekcijskog nadzora temeljem Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji.
Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom, te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Uzimajući u obzir sve gore navedeno, izradi ovoga Zakona pristupilo se radi usklađivanja s posebnim propisom kojim se uređuje prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, na način da se umjesto predstavnika Hrvatske agencije za okoliš i prirodu u povjerenstvo za praćenje provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 imenuju predstavnici Zavoda Ministarstva zaštite okoliša i energetike nadležni za stručno-analitičke poslove zaštite prirode, obzirom da stručno-analitičke poslove u nadležnosti Hrvatske agencije za okoliš i prirodu od 1. siječnja 2019. preuzima Ministarstvo zaštite okoliša i energetike. Također, ovim Zakonom Državni inspektorat utvrđuje se nadležnim tijelom, obzirom da od Ministarstva zaštite okoliša i energetike preuzima poslove inspekcije zaštite prirode, odnosno od Ministarstva poljoprivrede poslove poljoprivredne inspekcije, a navedene inspekcije provode nadzor nad pristupom genetskim resursima divljih vrsta biljaka, životinja, gljiva, algi i mikroorganizama, genetskim resursima patogena, kao i genetskim resursima za hranu i poljoprivredu, pasmina udomaćenih životinja, gljiva i mikroorganizama koji se koriste u prehrambenoj industriji te životinjskih i biljnih patogena.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članaka 204. i 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku obzirom da se radi o osobito opravdanim razlozima. Osobito opravdan razlog za donošenje ovoga zakona po hitnom postupku provedba je Zaključka Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2 o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, odnosno usklađivanje s posebnim propisom kojim se uređuje prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, a koji stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine. Također, sam obuhvat izmjena koje se isključivo odnose na izmjenu naziva tijela nadležnog za obavljanje stručno-analitičkih poslova zaštite prirode, opravdava skraćeni postupak donošenja.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 511/2014 O MJERAMA USKLAĐIVANJA ZA KORISNIKE PROTOKOLA IZ NAGOYE O PRISTUPU GENETSKIM RESURSIMA TE POŠTENOJ I PRAVIČNOJ PODJELI DOBITI KOJA PROIZLAZI IZ NJIHOVA KORIŠTENJA U UNIJI
Članak 1.
U Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) u članku 5. stavku 1. iza podstavka 2. dodaje se podstavak 3. koji glasi:
»- inspekcija zaštite prirode i poljoprivredna inspekcija Državnog inspektorata.«
Članak 2.
U članku 6. stavku 2. podstavak 3. mijenja se i glasi:
»- Zavoda Ministarstva zaštite okoliša i energetike nadležnog za stručno analitičke poslove zaštite prirode«.
Članak 3.
U članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona provode inspektori nadležnog tijela iz članka 5. stavka 1. podstavka 3. ovoga Zakona.
Članak 4.
»U članku 14. riječi »podstavka 2.« zamjenjuju se riječima »podstavaka 2. i 3.«.
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuje članak 5. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) tako što je nadležnim tijelom utvrđen i Državni inspektorat, točnije inspekcija zaštite prirode i poljoprivredna inspekcija.
Uz članak 2.
Ovim se člankom mijenja članak 6. stavak 2. podstavak 3.Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) na način da se u Povjerenstvo za praćenje provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 i Zakona, umjesto predstavnika Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, imenuju predstavnici Zavoda Ministarstva zaštite okoliša i energetike nadležnog za stručno-analitičke poslove zaštite prirode.
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenja članak 13. stavak 1. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) na način da se ostvari ispravno pozivanje na nadležno tijelo iz članka 5. stavka 1. podstavka 3. Zakona.
Uz članak 4.
Ovim se člankom dopunjuje članak 14. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) tako što se Državnom inspektoratu utvrđuje obveza dostave izvješća Ministarstvu zaštite okoliša i energetike o provedenim inspekcijskim nadzorima.
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu Zakona.
VI. TEKST ODREDABA VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU I DOPUNJUJU
Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18)
II. NADLEŽNA TIJELA I NJIHOVE ZADAĆE
Članak 5.
(1) Nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona su:
– središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode, za genetske resurse divljih vrsta biljaka, životinja, gljiva, algi i mikroorganizama te genetske resurse patogena, osim onih koji su u nadležnosti tijela iz podstavka 2. ovoga stavka i
– središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove poljoprivrede, za biljne genetske resurse za hranu i poljoprivredu, genetske resurse pasmina udomaćenih životinja, genetske resurse gljiva i mikroorganizama koji se koriste u prehrambenoj industriji te genetske resurse životinjskih i biljnih patogena.
(2) Nadležna tijela iz stavka 1. ovoga članka obavljaju sljedeće poslove:
– na zahtjev imatelja zbirke genetskih resursa (u daljnjem tekstu: zbirke) razmatraju uključenje zbirke ili dijela zbirke u Registar te priopćavaju Komisiji naziv i pojedinosti za kontakt zbirke i njezina imatelja te vrstu zbirke Komisiji sukladno članku 5. stavku 2. Uredbe (EU) br. 511/2014
– provjeravaju usklađenost zbirki s kriterijima temeljem kojih su uključene u Registar, izrađuju plan provjera usklađenosti sukladno odredbama članka 5. stavka 4. Uredbe (EU) br. 511/2014 i članka 4. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
– utvrđuju korektivne radnje i mjere kada zbirka ili dio zbirke ne ispunjavaju kriterije iz članka 5. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014
– obavještavaju Komisiju o zbirci ili dijelu zbirke za koje utvrde da više ne udovoljavaju kriterijima iz članka 5. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014
– zaprimaju od korisnika izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi financiranja istraživanja genetskih resursa javnim sredstvima sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) br. 511/2014 te postupaju po izjavi
– zaprimaju od korisnika izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi konačnog razvoja proizvoda koji je razvijen korištenjem genetskih resursa ili tradicionalnog znanja povezanog s genetskim resursima sukladno članku 7. stavku 2. Uredbe (EU) br. 511/2014 te postupaju po izjavi
– prate uspostavu najboljih praksi udruženja korisnika ili drugih zainteresiranih strana, kao i registar najboljih praksi koji uspostavlja Komisija te prate promjene u tom registru
– provjeravaju usklađenost korisnika te u tom smislu utvrđuju postupaju li korisnici s dužnom pažnjom prema odredbama članka 4. Uredbe (EU) br. 511/2014 te ispunjavaju li korisnici obvezu podnošenja izjave o postupanju s dužnom pažnjom sukladno članku 7. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) br. 511/2014
– izrađuju plan provjera usklađenosti korisnika sukladno odredbama članka 9. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014 te vode evidenciju o provjerama usklađenosti korisnika najmanje u razdoblju od pet godina sukladno članku 10. stavku 1. Uredbe (EU) br. 511/2014
– utvrđuju korektivne radnje i mjere kada korisnik ne postupa prema odredbama članka 4. te članka 7. stavaka 1. i 2. Uredbe (EU) br. 511/2014, kada je to moguće
– surađuju s nadležnim tijelima država članica Unije, Komisijom, nacionalnim nadležnim tijelima stranaka Protokola iz Nagoye te zainteresiranim dionicima na nacionalnoj razini u skladu s člankom 12. Uredbe (EU) br. 511/2014
– prema potrebi promiču i potiču aktivnosti informiranja i podizanja svijesti javnosti, osposobljavanja, razvoja sektorskih kodeksa ponašanja, najboljih praksi, razmjenu podataka i informacija, promiču mjere za potporu zbirkama koje pridonose očuvanju bioraznolikosti te ostale aktivnosti sukladno članku 13. Uredbe (EU) br. 511/2014.
(3) Nadležno tijelo iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka je i središnje koordinativno tijelo za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona te u tom smislu, osim poslova iz stavka 2. ovoga članka, u suradnji s nadležnim tijelom iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka, obavlja i sljedeće poslove:
– dostavlja Komisiji sve potrebne informacije o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014, uključujući i informacije iz članka 7. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014 te članka 7. stavka 3. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
– dostavlja informacije i surađuje s Mehanizmom za razmjenu informacija o pristupu i podjeli dobiti sukladno članku 7. stavcima 3. i 4. Uredbe (EU) br. 511/2014 te članku 7. stavcima 1. i 2. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
– po potrebi surađuje s nadležnim nacionalnim tijelima stranaka Protokola iz Nagoye, a osobito sukladno članku 7. stavku 2. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 kojim se uređuje razmjena povjerljivih informacija.
Članak 6.
(1) Radi praćenja provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 i ovoga Zakona, koordinirane međuresorne suradnje i učinkovitog protoka informacija između nadležnih tijela, provedbe stručnog nadzora i inspekcijskog nadzora nadležnih tijela ministar nadležan za poslove zaštite prirode odlukom osniva povjerenstvo za praćenje provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 i ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka čine predstavnici:
– nadležnih tijela iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona
– središnjih tijela državne uprave nadležnih za poslove zdravstva, znanosti i gospodarstva
– Hrvatske agencije za okoliš i prirodu
– Agencije za lijekove i medicinske proizvode
– Hrvatske zaklade za znanost
– Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.
(3) Prema potrebi, ministar nadležan za poslove zaštite prirode može za člana Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka imenovati i predstavnike drugih tijela državne uprave, pravnih osoba s javnim ovlastima, znanstvenih i stručnih institucija te druge pravne i fizičke osobe.
(4) Povjerenstvo donosi poslovnik kojim uređuje način svoga rada.
(5) Povjerenstvo obavlja sljedeće zadaće:
1. na zahtjev nadležnih tijela iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona daje mišljenje u vezi s provedbom odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014 i ovoga Zakona, a osobito prilikom:
a) provjere ispunjavanja uvjeta i kriterija zbirke ili dijela zbirke sukladno članku 5. stavku 3. Uredbe (EU) br. 511/2014 za upis zbirke ili dijela zbirke u Registar
b) dodatnih provjera nadležnih tijela u slučaju postojanja osnovane sumnje da zbirka ili dio zbirke uključene u Registar više ne zadovoljavaju kriterije sukladno članku 4. stavcima 2. i 3. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
c) provjere izjave o postupanju s dužnom pažnjom koju korisnik dostavi sukladno članku 7. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) br. 511/2014
2. daje stručnu podršku nadležnim tijelima prilikom provođenja stručnog nadzora i inspekcijskog nadzora usklađenosti korisnika te po potrebi predlaže korektivne radnje ili mjere
3. daje stručnu podršku nadležnim tijelima u vezi s priznavanjem najbolje prakse sukladno člancima 8., 10. i 11. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
4. daje stručnu podršku nadležnim tijelima u vezi s informiranjem i podizanjem svijesti javnosti, osposobljavanjem i razvojem sektorskih kodeksa ponašanja
5. daje mišljenje i prijedloge u pripremi stajališta za sastanke nadležnog odbora Komisije i savjetodavnog foruma osnovane sukladno člancima 14. i 15. Uredbe (EU) br. 511/2014 te u svrhu pripreme stajališta za radne skupine Vijeća Europske unije
6. daje mišljenja i prijedloge za učinkovitu provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona.
(6) Administrativno-tehničke poslove za rad Povjerenstva obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode.
Članak 13.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona provode inspektori nadležnih tijela iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, svaki u svome djelokrugu.
(2) Ako se prilikom inspekcijskog nadzora utvrdi povreda odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona, nadležni inspektor će ovisno o okolnostima konkretnog slučaja izdati prekršajni nalog ili podnijeti optužni prijedlog zbog počinjenog prekršaja ili podnijeti kaznenu prijavu.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 511/2014 O MJERAMA USKLAĐIVANJA ZA KORISNIKE PROTOKOLA IZ NAGOYE O PRISTUPU GENETSKIM RESURSIMA TE POŠTENOJ I PRAVIČNOJ PODJELI DOBITI KOJA PROIZLAZI IZ NJIHOVA KORIŠTENJA U UNIJI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 2. i članka 52. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji (Narodne novine, broj 20/18) stupio je na snagu 9. ožujka 2018. godine. Zakonom o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji propisano je osnivanje povjerenstva koje ima zadaću pratiti provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, koordinirati međuresornu suradnju i učinkoviti protok informacija među nadležnim tijelima te provoditi stručni i inspekcijski nadzor. Zakonom je utvrđeno da se u povjerenstvo, između ostalih, imenuju predstavnici Hrvatske agencije za okoliš i prirodu.Obzirom da je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. godine donijela Zaključak, KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2 o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, kojim je zadužila nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi realizacije predmetnog smanjenja, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike odredbama prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona zaštiti okoliša propisalo je prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, te prestanak važenja Uredbe o osnivanju Hrvatske agencije za okoliš i prirodu („Narodne novine“, broj 72/15) koje odredbe će stupiti na snagu 1. siječnja 2019. U skladu s navedenim potrebno je usklađivanje Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji s posebnim propisom kojim se uređuje prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu. Istodobno, ostaje potreba da se istakne zasebnost stručno-analitičkog tijela, kao upravne organizacije u sastavu Ministarstva zaštite okoliša i energetike za obavljanje stručno-analitičkih poslova zaštite prirode, budući da je za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji, predviđeno osnivanje povjerenstva u čijem radu sudjeluju stručnjaci koji mogu doprinijeti stručnom nadzoru provedbe ove Uredbe. S obzirom da je Zakonom o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (Narodne novine, br. 93/16, 104/16 i XY) odredio osnivanje Državnog inspektorata, kao i djelokrug Državnog inspektorata, kao i s obzirom na to da je tim zakonom određeno da će, između ostalih, i inspekcijski poslovi iz djelokruga Ministarstva zaštite okoliša i energetike te Ministarstva poljoprivrede prijeći u Državni inspektorat, ovim prijedlogom zakona trebalo propisati i nadležnost Državnog inspektorata obzirom da preuzima poslove inspekcije zaštite prirode te poslove poljoprivredne inspekcije koje su nadležne su za provedbu inspekcijskog nadzora temeljem Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike Protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u Uniji.
Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom, te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Uzimajući u obzir sve gore navedeno, izradi ovoga Zakona pristupilo se radi usklađivanja s posebnim propisom kojim se uređuje prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, na način da se umjesto predstavnika Hrvatske agencije za okoliš i prirodu u povjerenstvo za praćenje provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 imenuju predstavnici Zavoda Ministarstva zaštite okoliša i energetike nadležni za stručno-analitičke poslove zaštite prirode, obzirom da stručno-analitičke poslove u nadležnosti Hrvatske agencije za okoliš i prirodu od 1. siječnja 2019. preuzima Ministarstvo zaštite okoliša i energetike. Također, ovim Zakonom Državni inspektorat utvrđuje se nadležnim tijelom, obzirom da od Ministarstva zaštite okoliša i energetike preuzima poslove inspekcije zaštite prirode, odnosno od Ministarstva poljoprivrede poslove poljoprivredne inspekcije, a navedene inspekcije provode nadzor nad pristupom genetskim resursima divljih vrsta biljaka, životinja, gljiva, algi i mikroorganizama, genetskim resursima patogena, kao i genetskim resursima za hranu i poljoprivredu, pasmina udomaćenih životinja, gljiva i mikroorganizama koji se koriste u prehrambenoj industriji te životinjskih i biljnih patogena.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno odredbi članaka 204. i 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku obzirom da se radi o osobito opravdanim razlozima. Osobito opravdan razlog za donošenje ovoga zakona po hitnom postupku provedba je Zaključka Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2 o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, odnosno usklađivanje s posebnim propisom kojim se uređuje prestanak rada Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, a koji stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine. Također, sam obuhvat izmjena koje se isključivo odnose na izmjenu naziva tijela nadležnog za obavljanje stručno-analitičkih poslova zaštite prirode, opravdava skraćeni postupak donošenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 511/2014 O MJERAMA USKLAĐIVANJA ZA KORISNIKE PROTOKOLA IZ NAGOYE O PRISTUPU GENETSKIM RESURSIMA TE POŠTENOJ I PRAVIČNOJ PODJELI DOBITI KOJA PROIZLAZI IZ NJIHOVA KORIŠTENJA U UNIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 1.
U Zakonu o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) u članku 5. stavku 1. iza podstavka 2. dodaje se podstavak 3. koji glasi:
»- inspekcija zaštite prirode i poljoprivredna inspekcija Državnog inspektorata.«
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 2.
U članku 6. stavku 2. podstavak 3. mijenja se i glasi:
»- Zavoda Ministarstva zaštite okoliša i energetike nadležnog za stručno analitičke poslove zaštite prirode «.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 3.
U članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
»(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona provode inspektori nadležnog tijela iz članka 5. stavka 1. podstavka 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 4.
»U članku 14. riječi »podstavka 2.« zamjenjuju se riječima »podstavaka 2. i 3.«.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuje članak 5. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) tako što je nadležnim tijelom utvrđen i Državni inspektorat, točnije inspekcija zaštite prirode i poljoprivredna inspekcija.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Uz članak 2.
Ovim se člankom mijenja članak 6. stavak 2. podstavak 3. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) na način da se u Povjerenstvo za praćenje provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 i Zakona, umjesto predstavnika Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, imenuju predstavnici Zavoda Ministarstva zaštite okoliša i energetike nadležnog za stručno-analitičke poslove zaštite prirode.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenja članak 13. stavak 1. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) na način da se ostvari ispravno pozivanje na nadležno tijelo iz članka 5. stavka 1. podstavka 3. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Uz članak 4.
Ovim se člankom dopunjuje članak 14. Zakona o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18) tako što se Državnom inspektoratu utvrđuje obveza dostave izvješća Ministarstvu zaštite okoliša i energetike o provedenim inspekcijskim nadzorima.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
VI. TEKST ODREDABA VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU I DOPUNJUJU
Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014 o mjerama usklađivanja za korisnike protokola iz Nagoye o pristupu genetskim resursima te poštenoj i pravičnoj podjeli dobiti koja proizlazi iz njihova korištenja u uniji (Narodne novine, broj 20/18)
II. NADLEŽNA TIJELA I NJIHOVE ZADAĆE
Članak 5.
(1) Nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona su:
– središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode, za genetske resurse divljih vrsta biljaka, životinja, gljiva, algi i mikroorganizama te genetske resurse patogena, osim onih koji su u nadležnosti tijela iz podstavka 2. ovoga stavka i
– središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove poljoprivrede, za biljne genetske resurse za hranu i poljoprivredu, genetske resurse pasmina udomaćenih životinja, genetske resurse gljiva i mikroorganizama koji se koriste u prehrambenoj industriji te genetske resurse životinjskih i biljnih patogena.
(2) Nadležna tijela iz stavka 1. ovoga članka obavljaju sljedeće poslove:
– na zahtjev imatelja zbirke genetskih resursa (u daljnjem tekstu: zbirke) razmatraju uključenje zbirke ili dijela zbirke u Registar te priopćavaju Komisiji naziv i pojedinosti za kontakt zbirke i njezina imatelja te vrstu zbirke Komisiji sukladno članku 5. stavku 2. Uredbe (EU) br. 511/2014
– provjeravaju usklađenost zbirki s kriterijima temeljem kojih su uključene u Registar, izrađuju plan provjera usklađenosti sukladno odredbama članka 5. stavka 4. Uredbe (EU) br. 511/2014 i članka 4. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
– utvrđuju korektivne radnje i mjere kada zbirka ili dio zbirke ne ispunjavaju kriterije iz članka 5. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014
– obavještavaju Komisiju o zbirci ili dijelu zbirke za koje utvrde da više ne udovoljavaju kriterijima iz članka 5. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014
– zaprimaju od korisnika izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi financiranja istraživanja genetskih resursa javnim sredstvima sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) br. 511/2014 te postupaju po izjavi
– zaprimaju od korisnika izjavu o postupanju s dužnom pažnjom u fazi konačnog razvoja proizvoda koji je razvijen korištenjem genetskih resursa ili tradicionalnog znanja povezanog s genetskim resursima sukladno članku 7. stavku 2. Uredbe (EU) br. 511/2014 te postupaju po izjavi
– prate uspostavu najboljih praksi udruženja korisnika ili drugih zainteresiranih strana, kao i registar najboljih praksi koji uspostavlja Komisija te prate promjene u tom registru
– provjeravaju usklađenost korisnika te u tom smislu utvrđuju postupaju li korisnici s dužnom pažnjom prema odredbama članka 4. Uredbe (EU) br. 511/2014 te ispunjavaju li korisnici obvezu podnošenja izjave o postupanju s dužnom pažnjom sukladno članku 7. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) br. 511/2014
– izrađuju plan provjera usklađenosti korisnika sukladno odredbama članka 9. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014 te vode evidenciju o provjerama usklađenosti korisnika najmanje u razdoblju od pet godina sukladno članku 10. stavku 1. Uredbe (EU) br. 511/2014
– utvrđuju korektivne radnje i mjere kada korisnik ne postupa prema odredbama članka 4. te članka 7. stavaka 1. i 2. Uredbe (EU) br. 511/2014, kada je to moguće
– surađuju s nadležnim tijelima država članica Unije, Komisijom, nacionalnim nadležnim tijelima stranaka Protokola iz Nagoye te zainteresiranim dionicima na nacionalnoj razini u skladu s člankom 12. Uredbe (EU) br. 511/2014
– prema potrebi promiču i potiču aktivnosti informiranja i podizanja svijesti javnosti, osposobljavanja, razvoja sektorskih kodeksa ponašanja, najboljih praksi, razmjenu podataka i informacija, promiču mjere za potporu zbirkama koje pridonose očuvanju bioraznolikosti te ostale aktivnosti sukladno članku 13. Uredbe (EU) br. 511/2014.
(3) Nadležno tijelo iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka je i središnje koordinativno tijelo za provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona te u tom smislu, osim poslova iz stavka 2. ovoga članka, u suradnji s nadležnim tijelom iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka, obavlja i sljedeće poslove:
– izrađuje i dostavlja Komisiji izvješće o primjeni Uredbe (EU) br. 511/2014 sukladno članku 16. stavku 1. Uredbe (EU) br. 511/2014
– dostavlja Komisiji sve potrebne informacije o provedbi Uredbe (EU) br. 511/2014, uključujući i informacije iz članka 7. stavka 3. Uredbe (EU) br. 511/2014 te članka 7. stavka 3. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
– dostavlja informacije i surađuje s Mehanizmom za razmjenu informacija o pristupu i podjeli dobiti sukladno članku 7. stavcima 3. i 4. Uredbe (EU) br. 511/2014 te članku 7. stavcima 1. i 2. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
– po potrebi surađuje s nadležnim nacionalnim tijelima stranaka Protokola iz Nagoye, a osobito sukladno članku 7. stavku 2. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 kojim se uređuje razmjena povjerljivih informacija.
Članak 6.
(1) Radi praćenja provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 i ovoga Zakona, koordinirane međuresorne suradnje i učinkovitog protoka informacija između nadležnih tijela, provedbe stručnog nadzora i inspekcijskog nadzora nadležnih tijela ministar nadležan za poslove zaštite prirode odlukom osniva povjerenstvo za praćenje provedbe Uredbe (EU) br. 511/2014 i ovoga Zakona (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka čine predstavnici:
– nadležnih tijela iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona
– središnjih tijela državne uprave nadležnih za poslove zdravstva, znanosti i gospodarstva
– Hrvatske agencije za okoliš i prirodu
– Agencije za lijekove i medicinske proizvode
– Hrvatske zaklade za znanost
– Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.
(3) Prema potrebi, ministar nadležan za poslove zaštite prirode može za člana Povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka imenovati i predstavnike drugih tijela državne uprave, pravnih osoba s javnim ovlastima, znanstvenih i stručnih institucija te druge pravne i fizičke osobe.
(4) Povjerenstvo donosi poslovnik kojim uređuje način svoga rada.
(5) Povjerenstvo obavlja sljedeće zadaće:
1. na zahtjev nadležnih tijela iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona daje mišljenje u vezi s provedbom odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014 i ovoga Zakona, a osobito prilikom:
a) provjere ispunjavanja uvjeta i kriterija zbirke ili dijela zbirke sukladno članku 5. stavku 3. Uredbe (EU) br. 511/2014 za upis zbirke ili dijela zbirke u Registar
b) dodatnih provjera nadležnih tijela u slučaju postojanja osnovane sumnje da zbirka ili dio zbirke uključene u Registar više ne zadovoljavaju kriterije sukladno članku 4. stavcima 2. i 3. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
c) provjere izjave o postupanju s dužnom pažnjom koju korisnik dostavi sukladno članku 7. stavcima 1. i 2. Uredbe (EU) br. 511/2014
2. daje stručnu podršku nadležnim tijelima prilikom provođenja stručnog nadzora i inspekcijskog nadzora usklađenosti korisnika te po potrebi predlaže korektivne radnje ili mjere
3. daje stručnu podršku nadležnim tijelima u vezi s priznavanjem najbolje prakse sukladno člancima 8., 10. i 11. Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866
4. daje stručnu podršku nadležnim tijelima u vezi s informiranjem i podizanjem svijesti javnosti, osposobljavanjem i razvojem sektorskih kodeksa ponašanja
5. daje mišljenje i prijedloge u pripremi stajališta za sastanke nadležnog odbora Komisije i savjetodavnog foruma osnovane sukladno člancima 14. i 15. Uredbe (EU) br. 511/2014 te u svrhu pripreme stajališta za radne skupine Vijeća Europske unije
6. daje mišljenja i prijedloge za učinkovitu provedbu Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona.
(6) Administrativno-tehničke poslove za rad Povjerenstva obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove zaštite prirode.
Članak 13.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona provode inspektori nadležnih tijela iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona, svaki u svome djelokrugu.
(2) Ako se prilikom inspekcijskog nadzora utvrdi povreda odredbi Uredbe (EU) br. 511/2014, Provedbene Uredbe (EU) 2015/1866 i ovoga Zakona, nadležni inspektor će ovisno o okolnostima konkretnog slučaja izdati prekršajni nalog ili podnijeti optužni prijedlog zbog počinjenog prekršaja ili podnijeti kaznenu prijavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike