REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Na temelju članka 27. stavka 9. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj: 87/08, 86/09, 92/10, 105/10-ispravak, 90/11, 16/12, 86/12, 94/13, 152/14, 7/17 i 68/18) ministrica znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU O DONOŠENJU KURIKULUMA ZA NASTAVNI PREDMET TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.2. U REPUBLICI HRVATSKOJ
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
I.
Ovom Odlukom donosi se kurikulum za nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura za srednje strukovne škole na razini 4.2. u Republici Hrvatskoj.
II.
Sastavni dio ove Odluke je kurikulum nastavnog predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura.
III.
Početkom primjene ove Odluke stavljaju se izvan snage dijelovi nastavnih planova i okvirnih nastavnih programa, kao i odluke vezane uz nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura u programima obrazovanja i strukovnim kurikulumima na razini 4.2 kako bi se obuhvatili svi programi obrazovanja i strukovni kurikulumi.
Izvan snage se stavljaju sljedeći dokumenti:
◊ Nastavni planovi i okvirni nastavni programi općeobrazovnih predmeta za srednje strukovne četverogodišnje škole koji se odnose na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa Republike Hrvatske, Posebno izdanje, broj 11, Zagreb, lipanj 1997.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije agrotehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 85/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije prehrambeni tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 74/2017.)
◊ Odluka o donošenju nastavnog plana i okvirnog nastavnog programa za stjecanje srednje stručne spreme u području rada prehrana za zanimanje tehničar nutricionist u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Prosvjetni vjesnik, Glasilo Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, Posebno izdanje, Broj 1, Godina VI., Zagreb, od 22. srpnja 2004.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije drvodjeljski tehničar dizajner u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 85/2017.)
◊ Odluka o zajedničkom i posebnom stručnom dijelu nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u području rada Geologija, rudarstvo i nafta za zanimanja naftno rudarski stručni radnik i naftno rudarski tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura u zanimanju naftno rudarski tehničar (Klasa: 602-03/07-05/00078; Urbroj:533-09-07-0002, od 27. studenog 2007.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije ekološki tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 77/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije modni tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 68/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije  ehničar modelar obuće i kožne galanterije u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 68/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije web dizajner u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 85/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije medijski tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 89/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije strojarski računalni tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 84/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar za vozila i vozna sredstva u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 83/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/10-10/00004; Urbroj: 533-09-10-0004, od 24. svibnja 2010.)
◊ Odluka o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije tehničar za brodostrojarstvo u obrazovnom sektoru strojarstvo, brodogradnja i metalurgija u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 113/2014.)
◊ Nastavni planovi i okvirni programi za područje strojarstva (A), Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, broj 7, listopad 1996., u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura u zanimanju strojarski tehničar
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar IRE u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/10-10/00004; Urbroj:533-09-10-0004, od 24. svibnja 2010.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar za elektroniku u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 71/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar za računalstvo u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 71/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar za mehatroniku u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 71/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar geodezije i geoinformatike u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Narodne novine, broj: 79/2016.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije klesarski tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura ( Narodne novine, broj: 58/2017.)
◊ Odluka o programu za stjecanje srednje stručne spreme u području rada ekonomija i trgovina za zanimanja komercijalist i upravni referent u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura u zanimanju komercijalist (Klasa: UP/I-602-03/05-05/0007, Urbroj: 533-09-05-02, od 26. travnja 2005.)
◊ Odluka o izmjenama i dopunama nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u području ekonomije i trgovine za zanimanje administrativni tajnik i promjeni naziva zanimanja u poslovni tajnik u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/04-05/05, Urbroj: 533-09-04-5, od 27. kolovoza 2004.)
◊ Odluka o programu za stjecanje srednje stručne spreme u području rada ekonomija i trgovina za zanimanja komercijalist i upravni referent u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura u zanimanju upravni referent (Klasa: UP/I-602-03/05-05/0007, Urbroj: 533-09-05-02, od 26. travnja 2005.)
◊ Nastavni planovi i okvirni programi za područje ugostiteljstva i turizma, Glasnik Ministarstva prosvjete i športa, Posebno izdanje, Broj 8A, lipanj 97. do rujan 98. u zanimanju hotelijersko-turistički tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura
◊ Odluka o donošenju nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru Promet i logistika, zanimanje tehničar za logistiku i špediciju u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/08-05/00025; Urbroj: 533-09-08-0002, od 14. travnja 2008.)
◊ Odluka o izmjenama i dopunama posebnog stručnog dijela Nastavnog plana i programa za zanimanje Tehničar cestovnog prometa u obrazovnom sektoru Promet i logistika u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/11-05/00060; Urbroj: 533-09-11-0008, od 13.lipnja 2011.)
◊ Odluka o izmjenama i dopunama strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije pomorski nautičar u obrazovnom sektoru Promet i logistika u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/13-05/00062; Urbroj: 533-21-13-0004, od 2. svibnja 2016.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar za jahte i marine u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura ( Narodne novine, broj: 83/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničar za poštanske i financijske usluge u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura ( Narodne novine, broj: 83/2017.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije ekonomist u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura ( Narodne novine, broj: 85/2017.)
◊ Odluka o nastavnom planu i programu za stjecanje srednje stručne spreme u području rada zračni promet za zanimanje zrakoplovni prometnik u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/06-05/00045, Urbroj: 533-09-06-02, od 14. lipnja 2006.)
◊ Odluka o izmjenama i dopunama strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije medicinska sestra opće njege/medicinski tehničar opće njege u obrazovnom sektoru Zdravstvo i socijalna skrb u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa: 602-03/16-05/00082; Urbroj: 533-25-16-0004, od 13.lipnja 2016.)
◊ Odluka o izmjeni naziva Nastavnog plana i programa za zanimanje primalja u obrazovnom sektoru Zdravstvo i socijalna skrb u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa:602-03/12-05/00100; Urbroj:533-21-12-0001, od 13. studenog 2012.)
◊ Odluka o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije dentalna asistentica/asistent u obrazovnom sektoru Zdravstvo i socijalna skrb u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa:602-03/11-05/00099; Urbroj:533-09-11-0002, od 22. kolovoza 2011.)
◊ Odluka o izmjenama i dopunama zajedničkog i posebnog stručnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme za zanimanje medicinski tehničar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura , Ministarstvo prosvjete i športa (Klasa: 602-03/01-01/1026; Urbroj: 532-02-02/4-01-1)
◊ Odluka o izmjenama i dopunama posebnog stručnog dijela nastavnog plana i programa za zanimanje kozmetičar u dijelu koji se odnosi na nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura (Klasa:602-03-11-05/00060; Urbroj:533-09-11-0009, od 13.lipnja 2011)
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“, a primjenjuje se za učenike 1. razreda strukovne škole od školske godine 2019./2020., za učenike 2. i 3. razreda od školske godine 2020./2021., a za učenike 4. razreda od školske godine 2021./2022.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
MINISTRICA
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
Prijedlog predmetnog kurikuluma Tjelesna i zdravstvena kultura
Studeni 2018.
Sadržaj
B. Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja
C. Domene u organizaciji predmetnog kurikuluma
D. Odgojno-obrazovni ishodi, sadržaji i razine usvojenosti po razredima i organizacijskim područjima
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 1. razred – 105 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 2. razred – 1 05 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 3. razred – 105 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 4. razred – 70 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 5. razred – 70 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 6. razred – 70 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 7. razred – 70 sati godišnje
Osnovna škola Tjelesna i zdravstvena kultura 8. razred – 70 sati godišnje
Gimnazija Tjelesna i zdravstvena kultura 1. razred – 70 sati godišnje
Gimnazija Tjelesna i zdravstvena kultura 2. razred – 70 sati godišnje
Gimnazija Tjelesna i zdravstvena kultura 3. razred – 70 sati godišnje
Gimnazija Tjelesna i zdravstvena kultura 4. razred – 70 sati godišnje
E. Povezanost s drugim predmetima i međupredmetnim temama
F. Učenje i poučavanje predmeta
G. Vrednovanje usvojenosti odgojno obrazovnih ishoda
A. Svrha i opis predmeta
Tjelesna i zdravstvena kultura provodi se u cijeloj vertikali odgojno-obrazovnog sustava Republike Hrvatske. Temelji se na usvajanju kinezioloških teorijskih i motoričkih znanja, vještina i navika koje doprinose stvaranju pozitivnog stava prema tjelovježbi, zdravlju i zdravom načinu života. Stručne i znanstvene spoznaje za ovaj predmet proizlaze iz Kineziologije, odnosno iz njezine znanstvene grane Kineziološka edukacija.
U definiranju opisa i odgojno-obrazovnih ciljeva učenja i poučavanja te vježbanja, sustavno se koriste dosezi kineziologijske znanosti, a posebno utjecaj programiranog tjelovježbe na razvoj i održavanje antropoloških obilježja.
Osigurava motoričku kompetentnost učenika koja se odnosi na učenje različitih motoričkih aktivnosti. Pozitivno utječe na morfološka obilježja te na razvoj motoričkih, funkcionalnih, kognitivnih sposobnosti i konativnih osobina učenika. Podupire skladan rast i razvoj cijelog organizma, doprinosi većim radnim sposobnostima, uspjehu u učenju te osobnom i socijalnom razvoju. Tjelovježbom se povećava asertivnost te razvoj odlučnosti, doprinosi upornosti i ostalim pozitivnim psihičkim obilježjima učenika.
Motorička znanja i vještine koje se stječu, navike koje se razvijaju u ovom nastavnom predmetu potiču solidarnost, osjećaj odgovornosti, razvijanje moralnih vrijednosti te poštovanja sebe i uvažavanje različitosti.(MPT) U širokom rasponu vrijednosti, nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura doprinosi, uz ostalo, razvoju nacionalnog identiteta i očuvanju tradicijske kulture.
Tijekom učenja i poučavanja kinezioloških motoričkih aktivnosti postavljaju se objektivna očekivanja. Podiže se razina kinezioloških motoričkih znanja koja omogućuju povećanu motoričku aktivnost učenika u cilju poboljšanja tjelesne spremnosti, podizanja kvalitete svakodnevnog života te očuvanja i unapređenja zdravlja. Svaka odgojno-obrazovna razina i ciklus temelje se i nastavljaju na prethodno usvojena motorička znanja i vještine, što omogućuje povezano i učinkovito djelovanje na kinantropološka obilježja.
Temeljem navedenog, tjelesna i zdravstvena kultura je jedan od bitnih činitelja zdravlja učenika te pridonosi stvaranju osobnosti učenika i u potpunosti doprinosi osnovnoj ljudskoj potrebi za kretanjem.
B. Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja
- Razviti pozitivan stav prema kineziološkim motoričkim aktivnostima, usvojiti navike redovitog tjelovježbe radi podizanja razine zdravlja i kvalitete življenja.
- Stjecati kineziološka teorijska i motorička znanja s ciljem samostalnog primjenjivanja u svakodnevnom življenju.
- Procijeniti kinantropološka obilježja radi usmjeravanja njihova razvoja te temeljem toga provoditi potrebne tjelovježbene aktivnosti koje utječu na njihovo poboljšanje.
- Primjenjivati odabrane kineziološke motoričke aktivnosti za tjelovježbu u prirodi.
- Usvojiti odgojne vrijednosti tijekom tjelovježbe i primjenjivati ih u svakodnevnim životnim situacijama.
C. Domene u organizaciji predmetnog kurikuluma
Slika 1. Grafički prikaz predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura
Predmet Tjelesna i zdravstvena kultura sadržava tri domene:
A)Tjelovježba, igra i sport
B)Moje tijelo i ja
C)Živim zdravo
Domene omogućuju kontinuitet učenja i poučavanja kroz sve cikluse i odgojno-obrazovne razine te su razumljive široj populaciji.
Razumljivost i dorečenost proizlazi iz naziva domena, a objašnjene su opisom i smjernicama. Domenama se određuju sve aktivnosti i iskustva učenja čime čine smislene i jedinstvene cjeline.
Temeljene su na širokom rasponu mogućnosti, od usvajanja i usavršavanja teorijskih i motoričkih znanja, vježbanja, brige o tijelu do odgojno-obrazovnih utjecaja. Tjelovježbom se kroz usvajanje kinezioloških motoričkih i teorijskih znanja, usavršavanja i primjene te specifičnim motoričkim i kineziterapijskim vježbama otvara prostor za sve uvjete odgojno–obrazovnog procesa.
Stvara se mogućnost izbora i poštivanja autonomnosti učenika u smjeru motivirajućih, raznolikih i izazovnih iskustava učenja te se potiče zadovoljstvo u učenju, posebno kroz motoričke i sportske aktivnosti za koje učenici pokazuju interes.
Domene su izrazito povezane čime razvijaju pozitivan pristup prema kineziološkim motoričkim aktivnostima i sportskim igrama, osiguravaju višestrani odgojno-obrazovni pristup koji omogućuje zadovoljenje različitih potreba učenika, prepoznavanje i razvoj njihovih sposobnosti te otkrivanja darovitosti.
Omogućavanjem stjecanja motoričkih znanja, vještina i navika kroz domene uvelike se doprinosi zdravom načinu života, a postavljenim očekivanjima područja te ishodima domena nastavnog predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura razvijaju se sposobnosti i osobine koje imaju izravan utjecaj na dobrobit pojedinca, zajednice i društva.
Domene svojom svrhom omogućuju povezivanja sa svim područjima i predmetima u odgojno-obrazovnom procesu. Sadržaj im je usmjeren na temeljne kompetencije (osobni razvoj i dobrobit, komunikacija i suradnja, rješavanje problema i donošenje odluka, kreativnost i inovativnost, osobna i društvena odgovornost, upravljanje obrazovnim i profesionalnim razvojem).
Sve su domene jednakovrijedne i jednako zastupljene u cijeloj vertikali odgojno-obrazovnog sustava.
Ovakvim pristupom oblikovanju domena omogućuje se da mogućnosti učenika budu vodilja učiteljima i nastavnicima prema zajedničkom cilju, a to je aktivan, zdrav, sposoban i zadovoljan učenik.
-Pojedinačne i ekipne kineziološke motoričke aktivnosti (sportske aktivnosti i ples), specifične motoričke i kineziterapijske vježbe
Domena Tjelovježba, igra i sport, ističe usvajanje i primjenu raznovrsnih teorijskih i motoričkih kinezioloških znanja i vještina, čijim se svladavanjem ostvaruje određena kompetencija učenika. Učenici će stečena znanja i vještine moći koristiti kroz ekipne i pojedinačne kineziološke motoričke aktivnosti te sportsku igru tijekom samostalne  jelovježbe, čime se izrazito utječe na aktivno provođenje slobodnog vremena, na podizanje ukupne kvalitete života i unapređenje zdravlja. Stečena su znanja i vještine posebice važne za razvoj i održavanje radne sposobnosti za izvršavanje školskih obaveza te poštovanje pravila i različitosti. Istodobno, ova je domena usmjerena prema očuvanju sustava za kretanje primjenom naučenih specifičnih motoričkih i kineziterapijskih vježba.
Kroz sastavnice ove domene također se prenosi tradicijska kultura i razvija nacionalni identitet. U konačnici, ovom domenom se mijenjaju temeljna kineziološka teorijska i znanja i kompetencije (komunikacija i suradnja, osobna i društvena odgovornost) koje će učenici steći u ovom nastavnom predmetu i koje će omogućiti njihov osobni razvoj i njihovu dobrobit.
-Antropološka obilježja (morfološka obilježja, motoričke i funkcionalne sposobnosti), tjelesna spremnost
Domena Moje tijelo i ja usredotočuje se na ljudsko tijelo i na njegova antropološka obilježja. Učenjem o vlastitom tijelu i povezivanjem naučenog učenici će biti osposobljeni za praćenje i održavanje optimalne razine tjelesne spremnosti. Sadržaji u okviru ove domene naglašavaju unapređenje i održavanje motoričkih i funkcionalnih sposobnosti usmjerenih prema povećanju tjelesne spremnosti i razine zdravlja te praćenju pokazatelja morfoloških obilježja. Omogućuje se i samostalno praćenje kinantropoloških obilježja te vrednovanja učinaka tjelovježbe, uz mogućnost ostvarivanja izvrsnosti osobnih ciljeva.
Domena omogućuje stjecanje znanja i navika koje doprinose ostvarivanju osobne dobrobiti, razvoju osobne odgovornosti, sposobnosti rješavanja problema te posebice potiču samostalno donošenje odluka.
Domena je ciljano usmjerena na učenje, praćenje i razumijevanje vlastitog tijela: za zdravlje, za postignuće i za budućnost.
-Tjelovježbena aktivnost i zdravlje, higijenske, zdravstvene i ekološke navike, motoričke i sportske aktivnosti u prirodi
Domena Živim zdravo usmjerena je prvenstveno na razvijanje pozitivnog stava prema tjelovježbi te usvajanju i praćenju zdravstvenih, higijenskih i ekoloških navika te navika svakodnevnog tjelovježbe. Aktivnosti u okviru ove domene ističu važnost stjecanja i promjene navika radi uspostave zdravog načina života.
Ostvariva je kroz individualne i ekipne kineziološke motoričke aktivnosti i sportske igre koje se mogu provoditi u sportskim objektima, zatvorenim prostorima i na otvorenim prirodnim površinama u i izvan škole.
Domena je utemeljena na odgojno-obrazovnim postupcima povezanim s kineziološkim motoričkim aktivnostima, koje stručno osmišljene i provedene tvore proces tjelovježbe, posebice u prirodi, te je ponajviše usmjerena na brigu o zdravlju i njegovu očuvanju.
Aktivnosti u prirodi i prirodnom okruženju te život u pokretu razvijaju i podižu ekološku svijest te su snažna motivacija za svakodnevnu primjenu radi ostvarivanja osobne dobrobiti i zadovoljstva.
D. Odgojno-obrazovni ishodi, sadržaji i razine usvojenosti po razredima i organizacijskim područjima
Strukovne škole Tjelesna i zdravstvena kultura 1. razred -70 sati godišnje
A. Tjelovježba, igra i sport |
||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
SŠ TZK S.A.1.1. Primjenjuje osnove tehnike sportova različitih struktura ovisno o razini motoričkog predznanja.
|
Razlikuje i primjenjuje osnove tehnike sportova različitih struktura. Pokazuje složenu strukturu odabranog sporta. Primjenjuje elemente tehnike u složenim strukturama odabranog sporta. |
Uz uputu pokazuje složenu strukturu odabranog sporta. |
SŠ TZK S.A.1.2. Izvodi kineziterapijske vježbe. |
Odabire kineziterapijske vježbe za poboljšanje sustava za kretanje prema specifičnosti zanimanja. Izvodi kineziterapijske vježbe. |
Odabire ih i izvodi uz pomoć. |
SŠ TZK S.A.1.3. Pokazuje i povezuje kretanja kroz ritam i ples. |
Slijedi i razlikuje tempo i ritam kroz različite strukture ritmičkih i plesnih kretanja. Ponavlja zadana dinamička ritmička kretanja. Povezuje različite strukture ritmičkih i plesnih kretanja u cjeline. |
Na poticaj ponavlja zadana dinamička ritmička kretanja. |
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Osnove tehnike svih dostupnih sportova prema uvjetima i mogućnostima te interesu učenika. Kineziterapijske vježbe za poboljšanje sustava za kretanje: - vježbe za leđa i ramena, srednji dio trupa, noge i stopala, balansa. - vježbe istezanja, vježbe disanja, za mobilizaciju zglobova te preventivno za zdravlje kralježnice Ritmičke i plesne strukture |
||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
Prema provjeravanju inicijalnog stanja motoričkih znanja i anketi interesa učenika izabrati sportove i provjeriti razinu usvojenosti elemenata tehnike te usložnjavati motorička znanja prema složenijim strukturama pojedinačnih i ekipnih sportova.
Kineziterapijske vježbe za poboljšanje sustava za kretanje koje su izravno u funkciji unaprjeđenja zdravlja i prevencije profesionalnih bolesti prema specifičnosti zanimanja.
Plesne i ritmičke strukture, narodni ples iz domicilnog područja, izbor društvenih plesova povezano s predmetom Glazbena umjetnost, poticanje kreativnosti u plesnom izričaju i predstavljanje uradaka.
Izbor vježba za poticanje aktivnosti, nastavnik određuje prema uvjetima rada i pravilima struke. |
||
B. Moje tijelo i ja |
||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
SŠ TZK S.B.1.1. Vrednuje rezultate procjene motoričkih, funkcionalnih sposobnosti i morfoloških obilježja te prema njima dozira volumen opterećenja pri vježbanju.
|
Vrednuje rezultate procjene motoričkih i funkcionalnih sposobnosti i morfoloških obilježja.
|
Na poticaj vrednuje rezultate procjene. |
SŠ TZK S.B.1.2. Izvodi različite vrste vježba važne za izbor zanimanja i slaže ih u cjeline primjenjujući terminologiju.
|
Izvodi različite poznate vrste vježba. Slaže i izvodi komplekse vježba povezane s izborom zanimanja. |
Uz pomoć objašnjava i izvodi raznovrsne vježbe. |
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Kompleksi vježba za poboljšanje motoričkih i funkcionalnih sposobnosti (snaga, ravnoteža, brzina…) |
||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Pravilnim i prilagođenim izborom vježba poučavati o ulozi istih koje se odnose na zadana opterećenja te pronalaženje glavnih uzroka koja mogu dovesti do oštećenja. - dinamička i/ili stati č ka aktivacija lokomotornoga sustava - energetska potro š nja tijekom rada
Unaprjeđenjem, praćenjem i vrednovanjem morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti potrebno je odabrati različite vrste vježbi s naglaskom na izdržljivost, koordinaciju tijela, repetitivnu snagu, eksplozivnu snagu, preciznost, agilnost, ravnotežu...  ijekom cijele godine. |
||
C. Živim zdravo |
||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
SŠ TZK S.C.1.1. Primjenjuje usvojene zdravstvene, higijenske i ekološke navike u svim vrstama motoričkih aktivnosti, sportu i radu.
|
Zna važnost primjene te primjenjuje higijenske, zdravstvene i ekološke navike u svim vrstama kineziološke motoričke aktivnosti sportu i radu.
|
Primjenjuje higijenske, zdravstvene i ekološke navike. |
SŠ TZK S.C.1.2. Samostalno bira, predlaže i primjenjuje kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi i uočava njihovu dobrobit. |
Predlaže načine primjene kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi.
|
Sudjeluje u predloženim motoričkim aktivnostima i uočava njihovu dobrobit za zdravlje. |
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Kineziološke motoričke aktivnosti u svakodnevnom životu s naglaskom na poticanje zdravstvenog stanja i podizanju ekološke svijesti učenika u svim okruženjima gdje se aktivnost izvodi. Ishodi se mogu ostvariti integrirano na satu razrednog odjela, kroz projektnu ili terensku nastavu u suradnji s roditeljima, udrugama ili sportskim klubovima u okruženju. |
||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Planiranje dnevne i tjedne aktivnosti učenika, uporaba mobilnih aplikacija radi samopraćenja i samovrednovanja, lista provjera... Poticanje samostalnog vježbanja, primjena znanja o očuvanju i promicanju zdravlja. Povezivanje s predmetima biologija, informatika, kemija, matematika, fizika… |
Strukovne škole Tjelesna i zdravstvena kultura 2. razred -70 sati godišnje
A. Tjelovježba, igra i sport |
||||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
||
SŠ TZK S.A.2.1. Primjenjuje složenije elemente tehnike sportova različitih struktura.
|
Razlikuje i primjenjuje odabrane složenije elemente tehnike. Povezuje i primjenjuje složenije elemente tehnike u sportovima. |
Samostalno odabire i primjenjuje složenije elemente tehnike sportova različitih struktura. |
||
SŠ TZK S.A.2.2 Izvodi i objašnjava kineziterapijske vježbe prema specifičnostima zanimanja.
|
Izvodi i objašnjava mogućnosti primjene kineziterapijskih vježba. Kineziterapijske vježbe spaja i izvodi prema specifičnostima zanimanja radi sprečavanja ozljeda. |
Izvodi i objašnjava mogućnosti primjene kineziterapijskih vježba prema specifičnostima zanimanja. |
||
SŠ TZK S.A.2.3. Izvodi jednostavne ritmičke i plesne strukture.
|
Razlikuje jednostavne ritmičke i plesne strukture. |
S manjim odstupanjima povezuje jednostavne ritmičke i plesne elemente u cjelinu. |
||
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
1.Složenije strukture tehnika ekipnih sportova:
2. Složenije strukture pojedinačnih sportova:
4. Ritmičke i plesne strukture- jednostavne koreografske strukture - ritmička i sportska gimnastika - aerobika - ples- narodni, društveni, suvremeni plesovi... |
||||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Uskladiti, kombinirati i primijeniti elemente tehnike sportova, povezati elemente ritmičke i plesne strukture u cjelinu. Odabrati i prikazati primjerene kineziterapijske vježbe za preventivno i korektivno smanjenje rizika s obzirom na različite uvjete koje nosi zanimanje. |
||||
B. Moje tijelo i ja |
||||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
||
SŠ TZK S.B.2.1. Na temelju vrednovanja rezultata praćenjem odabire i izvodi vježbe radi poboljšanja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti. |
Vježba radi poboljšanja motoričkih i funkcionalnih sposobnosti. |
Sudjeluje u vrednovanju rezultata te uz upute odabire vježbe. |
||
SŠ TZK S.B.2.2. Odabire i izvodi komplekse vježba za ugrožene mišićne skupine prema specifičnostima struke. |
Razlikuje mišićne skupine. |
Razlikuje mišićne skupine te izvodi i opisuje namjenske vježbe. |
||
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Odabrane aktivnosti kojima utječemo na razvoj i održavanje bitnih obilježja (optimizacija sastava tijela, potkožno masno tkivo, BMI...) radi poboljšanja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti. Specifične aktivnosti za preventivno i korektivno smanjenje rizika koje su posljedica zanimanja: - vježbe snage - proprioceptivne vježbe - vježbe koje su povezane s različitim programima za prevenciju lokomotornih ozljeda |
||||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Odabrati primjerene vježbe koje imaju utjecaj na razvoj i održavanje bitnih motoričkih i funkcionalnih sposobnosti, kao što su: - koordinacija - fleksibilnost - razvoj i održavanje snage i izdržljivost... Pravilnim i prilagođenim izborom vježba kombinirati izvedbu odabranih sadržaja za prevenciju ugroženih mišićnih skupina prema specifičnostima struke. |
||||
C. Živim zdravo |
||||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
||
SŠ TZK S.C.2.1. Analizira utjecaj prehrambenih navika na zdravlje i primjenjuje tjelovježbu radi očuvanja zdravlja.
|
Obrazlaže i analizira utjecaj prehrambenih navika na zdravlje.
|
Prema uputama analizira utjecaj prehrambenih navika na zdravlje i primjenjuje tjelovježbu. |
||
SŠ TZK S.C.2.2. Prema interesu organizira i provodi kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi.
|
Prihvaća vrijednosti kineziološke motoričke aktivnosti.
|
Prihvaća vrijednosti i samostalno provodi kineziološke motoričke aktivnosti. |
||
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Odabirom prehrambenih konzumenata iz piramide prehrane, tjelovježbenom aktivnosti utjecati na očuvanje zdravlja. - nordijsko hodanje - plivanje - veslanje - odbojka na pijesku - orijentacijsko kretanje… Kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi i poznati elementi tehnike sportova koje je moguće provoditi ovisno o mjestu provedbe istih: orijentacijsko hodanje, trčanje, pješačke ture, orijentacijsko trčanje, aktivnosti u vodi, na vodi i uz vodu... |
||||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Prema vlastitom interesu odabrati kineziološke motoričke aktivnosti koje se mogu koristiti u funkciji cjeloživotnog vježbanja i održavanja tjelesne spreme. |
Strukovne škole Tjelesna i zdravstvena kultura 3. razred -70 sati godišnje
A. Tjelovježba, igra i sport |
||||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
||
SŠ TZK S.A.3.1. Izvodi složenije elemente tehnike u situacijskoj strukturi.
|
Objašnjava složenija kretanja u situacijskoj strukturi.
|
Izvodi složenija kineziološka motorička kretanja te ih uz pomoć objašnjava. |
||
SŠ TZK S.A.3.2. Preispituje ulogu kineziterapijskih vježba prema ugroženosti sustava za kretanje u struci koje izvodi radi sprečavanja ozljeda i očuvanja zdravlja. |
Razlikuje kineziterapijske vježbe koje izvodi. Istražuje ulogu kineziterapijskih vježba te preispituje njihov utjecaj na vlastito zdravlje. Prilagođuje vježbe prema ugroženosti sustava za kretanje i radu sprečavanja profesionalnih ozljeda. |
Izvodi vježbe i uz pomoć preispituje ulogu kineziterapijskih vježba na funkcioniranje sustava za kretanje. |
||
SŠ TZK S.A.3.3. Izvodi jednostavne plesne i ritmičke koreografske strukture. |
Izvodi jednostavne plesne i ritmičke koreografske sekvencije. Osmišljava jednostavne plesne i ritmičke koreografske strukture i koreografske sekvencije ujedinjuje u novu koreografiju. |
Slaže jednostavne ritmičke i plesne koreografske sekvencije koje izvodi uz manja odstupanja. |
||
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda
1
.
Složenije strukture tehnika ekipnih sportova u situacijskoj strukturi:
2. Složenije strukture pojedinačnih sportova: -vježbe za vratni dio kralježnice - vježbe za mobilizaciju zglobova ( šake, ruke, rameni pojas kukovi, koljena) - vježbe za stopala... - vježbe istezanja i relaksacije: statičko aktivno i pasivno istezanje, dinamičko istezanje, PNF istezanje, ... 4.Primjena motoričkih znanja kroz ritam i ples: jednostavne sekvence ritmičkih i plesnih struktura ( ritmička gimnastika, sportska gimnastika, društveni, narodni, sportski, suvremeni ples, aerobika, hip hop..). |
||||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Usložnjavati motorička znanja prema složenijim strukturama pojedinačnih i ekipnih sportova. Kineziterapijske i motoričke vježbe za jačanje, istezanje i relaksaciju svih mišićnih skupina koje su ugrožene odabranim zanimanjem, za razvoj i održavanje fleksibilnosti i agilnosti, održavanje sustava za kretanje... |
||||
B. Moje tijelo i ja |
||||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
||
SŠ TZK S.B.3.1. Odabire motoričku aktivnost radi poboljšanja razine tjelesne spremnosti i svakodnevno vježba.
|
Prepoznaje razinu tjelesne spremnosti i preuzima odgovornost za njezino poboljšanje. Svakodnevno vježba radi poboljšanja razine tjelesne spremnosti. |
Uz kontrolu izvodi vježbe za odabranu motoričku aktivnost. |
||
SŠ TZK S.B.3.2. Preispituje učinke kompleksa vježba koje izvodi u odnosu na radnu sposobnost. |
Izvodi odabrane komplekse vježba. |
Prema uputama izvodi vježbe. |
||
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Motoričke aktivnosti za razvoj, poboljšanje i održavanje razine tjelesne spremnosti: -vježbe za jačanje svih skupina mišića uporabom vlastitog tijela i korištenjem različitih dostupnih pomagala . - primjena različitih kompleksa vježbi za poboljšanje motoričkih i funkcionalnih sposobnosti |
||||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Planiranje dnevne i tjedne motoričke aktivnosti koje samostalno primjenjuje radi poboljšanja razine tjelesne spremnosti (fitnes, aerobika, različiti sportovi... ) tijekom cijele godine. |
||||
C. Živim zdravo |
||||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
||
SŠ TZK S.C.3.1. Planira prehranu i primjerenu hidraciju organizma pri tjelovježbi i radu. |
Planira prehranu, prosuđuje
mogućnosti prehrane i hidracije organizma.
|
Samostalno prilagođuje prehranu i hidraciju organizma pri tjelovježbi i radu. |
||
SŠ TZK S.C.3.2. Primjenjuje i kombinira provedbu tjelovježbe u prirodi s radnim obvezama radi smislenog provođenja slobodnog vremena.
|
Provodi tjelovježbu u prirodi.
|
Sudjeluje u provedbi tjelovježbe u prirodi te ga kombinira s radnim obavezama. |
||
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Različite vrste tjelovježbe u prirodi : biciklizam, badminton, kros, orijentacijsko hodanje, orijentacijsko trčanje, planinarenje, koturaljkanje, sportovi na snijegu, sportovi na vodi... Poznati elementi tehnike sportova koje je moguće izvoditi u prirodnim uvjetima ovisno o karakteristikama domicilnog područja.
Odabirom prehrambenih konzumenata iz piramide prehrane, tjelovježbenom aktivnosti utjecati na očuvanje zdravlja. Provodi tjelovježbene aktivnosti u prirodi uz mogućnost primjene poznatih elementa tehnike sportova koje je moguće realizirati ovisno o mjestu provedbe istih te ih usklađuje s radnim obvezama. |
||||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Poštujući vremenske uvjete, obilježja podneblja te godišnja doba provoditi tjelovježbu u prirodnom okruženju. Predmetna projektna aktivnost, prehrambene navike i zdravlje, hidracija organizma pri tjelovježbi i sportu ( biologija, kemija …) |
Strukovne škole Tjelesna i zdravstvena kultura 4. razred -70 sati godišnje
A. Tjelovježba, igra i sport |
||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
SŠ TZK S.A.4.1. Izvodi složenije elemente tehnike i primjenjuje taktiku u sportovima po izboru.
|
Primjenjuje i povezuje složenije elemente tehnike. |
Povezuje složenije elemente tehnike i taktičkih znanja prema zadanoj situaciji. |
SŠ TZK S.A.4.2. Planira kineziterapijske vježbe, vrijeme i načine provođenja prema standardima zanimanja. |
Razlikuje kineziterapijske vježbe koje izvodi. Provjerava učinke kineziterapijskih vježba te planira buduću aktivnost radi očuvanja zdravlja. |
Prema uputama provjerava učinke vježbanja te uz pomoć planira buduću aktivnost. |
SŠ TZK S.A.4.3. Slaže složenije koreografije ritmičkih struktura i plesa.
|
Izvodi složenije plesne i ritmičke strukture. Osmišljava i slaže elemente plesnih ili ritmičkih sekvencija u novu cjelinu. |
Slaže složenije ritmičke koreografske strukture koje izvodi uz manja odstupanja. |
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda 1. Složeniji oblici tehnike i taktike različitih sportova: -povezivanje složenijih elemenata tehnike s primjenom taktičkih znanja različitih sportova s i bez lopte u cjelinu (obrana-napad) 2. Primjena različitih kineziterapijskih vježbi prema specifičnosti zanimanja 3.Primjena složenijih elemenata ritmičkih i plesnih struktura – složenije koreografske strukture ( suvremeni ples, aerobika, društveni plesovi, narodni plesovi, ritmička i sportska gimnastika, hip hop...) |
||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Usložnjavati motorička znanja prema složenijim strukturama pojedinačnih i ekipnih sportova. Kineziterapijske vježbe za jačanje i istezanje i opuštanje svih mišićnih skupina za razvoj i održavanje fleksibilnosti,ravnoteže, održavanje sustava za kretanje... |
||
B. Moje tijelo i ja |
||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
SŠ TZK S.B.4.1. Osmišljava motoričke vježbe prema interesu koje izvodi radi dostizanja rezultata tjelesne spremnosti na zahtjeve struke i zbog odgovornosti prema zdravlju. |
Prepoznaje važnost motoričkih vježba i tumači njihov utjecaj.
|
Prema uputama osmišljava i izvodi motoričke vježbe. |
SŠ TZK S.B.4.2. Preispituje učinke motoričkih vježba na očuvanje zdravlja i izvodi ih radi povećanja radne sposobnosti.
|
Izvodi vježbe.
|
Na poticaj preispituje učinke motoričkih vježba koje izvodi na očuvanje zdravlja i povećanje radne sposobnosti. |
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Odabrati specifične motoričke vježbe obzirom na tjelesnu spremnost, zahtjeve struke i odgovornosti prema zdravlju s ciljem povećanja radne sposobnosti. -vježbe za koordinaciju - preciznost - agilnost -eksplozivnu i repetitivnu snagu - brzinu - gibljivost - ravnotežu... |
||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Planiranje dnevnih i tjednih motoričkih vježbi koje samostalno primjenjuje radi poboljšanja razine tjelesne spremnosti (fitnes, aerobika, različiti sportovi... ) tijekom cijele godine s ciljem utjecaja na zdravstveni status. |
||
C. Živim zdravo |
||
odgojno-obrazovni ishodi |
razrada ishoda |
odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti „dobar“ na kraju razreda |
SŠ TZK S.C.4.1. Planira i vježba u prirodi te primjenjuje i razvija ekološku osviještenost.
|
Prepoznaje važnost brige o očuvanju |
Sudjeluje u provedbi tjelovježbe u prirodi te pokazuje odgovornost za njezino očuvanje.
|
SŠ TZK S.C.4.2. Planira i primjenjuje kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi radi povećanja i održavanja radne sposobnosti i zdravlja.
|
Planira i programira kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi.
|
Samoinicijativno se pridružuje skupinama koje planiraju i primjenjuju kineziološke motoričke aktivnosti u prirodi. |
Sadržaji za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Planirati i sudjelovati u različitim kineziološkim motoričkim aktivnostima koje je moguće provoditi u prirodi: - planinarsko pješačke “ture” v ikend tura, tura sa zadanim vremenom trajanja, ture sa zadanim smjerom kretanja, igre u prirodi… Poznati elementi tehnike sportova (badmniton, odbojka na pijesku, nordijsko hodanje…) Predmetna projektna ili terenska nastava ( projekt Zelena čistka) |
||
Preporuke za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda Različite kineziološke motoričke aktivnosti koje se mogu planirati i provoditi u funkciji cjeloživotnog vježbanja kao sportsko rekreacijski sadržaji. Provedba tjelovježbenih aktivnosti u prirodnom okruženju s naglaskom na zdravi način života, brigu o zdravlju i na ekološku osviještenost. |
E. Povezanost s drugim predmetima i međupredmetnim temama
Tjelesna i zdravstvena kultura povezana je sa svim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama i predmetima. Razvija sve temeljne kompetencije koje promiče Okvirni nacionalni kurikulum, a uključuje oblike mišljenja i rada, sposobnost korištenja alatom te osobni i socijalni razvoj.
Izrazito je povezana s prirodoslovnim, društveno-humanističkim i umjetničkim područjem.
U povezanosti s međupredmetnim temama nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura omogućuje razvoj zdravstvene, ekološke, kulturne, etičke i građanske svijesti učenika, čime on postaje aktivan i odgovoran građanin.
Praćenje antropometrijskih značajka, morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti omogućuje procjenu zdravlja učenika i temelj je ostvarivanja ishoda međupredmetne teme Zdravlje povezanih s rastom i razvojem, prehranom i kretanjem te higijenom učenika. Razvoj samopouzdanja, osjećaja odgovornosti, provođenje tjelovježbe i u slobodno vrijeme, uočavanje problema iz neposredne okoline te predlaganje rješenja poveznice su s međupredmetnim temama Osobni i socijalni razvoj, Poduzetništvo i Građanski odgoj. Očekivanja iz međupredmetne teme Učiti kako učiti ostvaruju se integrirano s gotovo svim ishodima nastavnog predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura.
Ishodi su Tjelesne i zdravstvene kulture široki i nude brojne mogućnosti povezivanja s ostalim nastavnim predmetima. Primjerice, povezanost s Hrvatskim jezikom, osim u korištenju jezika za prenošenje znanja, može se ostvarivati i oblikovanjem slova različitim položajima tijela u prostoru, a prirodni oblici kretanja i elementarne igre dio su uvježbavanja sadržaja jezika, dramskih igara i improvizacija.
Poveznica s Glazbenom kulturom i Glazbenom umjetnošću vidljiva je u kreativnim pristupu pokretu, glazbenim igrama i plesu, u kojima se razvija ritmičnost i stvaralaštvo te domoljublje kroz slušanje i pjevanje himne i navijačkih pjesama.
Kineziološke motoričke aktivnosti mogu biti poticaj za rješavanje likovnih problema u učenju i poučavanju Likovne kulture.
Spoznajama iz Matematike, Biologije, Fizike i Kemije proširuju se znanja povezana s tijelom, prostorom i kretanjem općenito.
Uporabom suvremenih tehnologija poboljšava se prijenos i prezentacija kinezioloških sadržaja.
Ovakvom znatnom povezanošću izravno se doprinosi povećanju ukupne završne razine kompetencije, no istodobno se ostavlja mnogo prostora za poticanje kreativnosti učitelja, koji mora razvijati i oslobađati kreativni potencijal učenika te biti usmjeren na razvoj učenika kao cjelovite osobe.
F. Učenje i poučavanje predmeta
Učenje i poučavanje u sportskim objektima i na otvorenim prirodnim površinama izrazito je poticajno i motivirajuće, što znatno olakšava postavljanje izazova koji zahtijevaju puni angažman, trud i ustrajnost.Ističe se i uvažava jedinstvenost svakog djeteta i učenika te slobodno i kreativno izražavanje. Inzistira se na fleksibilnom odgojno-obrazovnom pristupu koji učeniku omogućuje zadovoljenje različitih interesa te prepoznavanje i afirmiranje njegova identiteta, sposobnosti i talenta.
Proces učenja i poučavanja u Tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi oblikuje se tako da svi učenici ostvarivanjem ishoda razvijaju i svoje maksimalne potencijale. Obveza je ovog nastavnog predmeta biti jedan od temelja zdravlja cijele populacije te bitno doprinijeti cjelovitom biološkom, psihološkom i socijalnom razvoju učenika u kojem je učenik središte nastavnog procesa.
Kako bi se to ostvarilo, učenje i poučavanje treba se temeljiti na suvremenim znanstvenim spoznajama kineziologije te kod učenika poticati razvoj motoričkih kompetencija za samostalno i cjeloživotno tjelovježbu.
Kompetencije obuhvaćaju motorička znanja i vještine koje pozitivno utječu na sposobnosti i osobine, formiranje pozitivnih stavova prema kineziološkim motoričkim aktivnostima i stvaranju navika redovitog tjelovježbe.
Suvremenim pristupom poučavanju i učenju Tjelesne i zdravstvene kulture potiče se iskustveno učenje kroz opažanje, aktivno sudjelovanje, izvedbu i usavršavanje vještina koje se od učenika očekuju u određenom razvojnom razdoblju. Očekivani različiti odgojno-obrazovni ishodi potiču kod učenika kreativno i kritičko razmišljanje te prihvaćanje tjelovježbe kao načina života.
Uvažava se jedinstvenost svakog učenika te činjenica da se učenici razvijaju i napreduju na različite načine i različitom brzinom.
U istom se razrednom odjelu učenici razlikuju po znanjima, sposobnostima, interesima, stavovima i drugim važnim osobinama. Zato im se pruža optimalna podrška u ostvarivanju ciljeva učenja te se u nastavnom procesu poštuje njihova individualnost.
Kako bi učenici ostvarili očekivane odgojno-obrazovne ishode i dosegnuli optimalnu razinu postignuća, od učitelja se očekuje da bude kreator nastavnog procesa, suradnik i savjetnik, a od društva da osigura uvjete za povećanje satnice i primjerenu strukturiranost razrednih odjela.
U tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi potrebno je osigurati mogućnost učenja i poučavanja u sigurnom i poticajnom okruženju u školi i izvan škole. Kako bi se nastavani proces iz ovog predmeta mogao provoditi treba omogućiti da svaka škola ima odgovarajuću sportsku dvoranu i vanjska sportska igrališta. Samo dio nastave može se provoditi i izvan škole u sportsko-rekreacijskim centrima, na bazenima, moru, snijegu, trim stazi i ostalim sportskim zatvorenim i otvorenim prostorima koji mogu osigurati kvalitetu odgojno-obrazovnog procesa.
Svojim djelovanjem učitelj treba afirmirati učenike kao subjekte odgojno-obrazovnog procesa te ih na taj način učiniti aktivnim sudionicima, u kojem će pri tjelovježbi razvijati pozitivne stavove, a samo vježbanje zadržati kao trajnu vrijednost.
Učitelj ima veću slobodu, a time i odgovornost pri odabiru tema i aktivnosti i optimalnih rješenja za njihovu realizaciju.
Planiranjem procesa učenja i poučavanja u kojem se povezuju teorija višestrukih inteligencija s različitim i specifičnim metodama, načinima i pristupima učenju i radu, nastavni se predmet približava stvarnim potrebama i motivaciji učenika.
Mogućnosti predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura toliko su široke da svaki učenik može steći znanja i vještine te razviti sposobnosti koje će primijeniti u odgovarajućim motoričkim aktivnostima čime će zadovoljiti vlastite interese.
Kako bi se zadovoljile i psihofizičke potrebe, učenik treba stečena znanja i vještine primjenjivati i u svoje slobodno vrijeme jer trenutačno propisana nastavna satnica nije dovoljna da se isključivo nastavnim procesom postigne optimalna razina postignuća.
Materijalni uvjeti učenja i poučavanja tjelesne i zdravstvene kulture uključuju različita sredstva, rekvizite i pomagala za tjelovježbu, stručnu literaturu, dnevni tisak, televiziju, internet i ostale dostupne komunikacijske resurse.
Ono što su učenici usvojili tijekom nastave trebaju prepoznati i primjenjivati u svakodnevnom životu na njima odgovarajući način. Učitelj ima obvezu samostalno i odgovorno odabrati materijale i izvore koji su prilagođeni uzrastu i osobinama učenika te različitim načinima rada koji omogućuju prikupljanje informacija, njihovo kritičko procjenjivanje, preoblikovanje i stvaranje novih spoznaja. Treba posebno poticati tjelovježbu te inzistirati na sigurnim načinima vježbanja s obzirom na materijalne uvjete rada u kojima se provodi nastavni proces.
Ovaj nastavni predmet pruža mogućnost učenja i poučavanja u sigurnom i poticajnom okruženju koje može biti u školi, školskom okruženju te izvan škole, primjerice u sportskoj dvorani, prilagođenoj učionici, sportsko-rekreacijskom centru, bazenu, na moru, snijegu, trim-stazi i svim ostalim zatvorenim i otvorenim prostorima koji mogu osigurati kvalitetu odgojno-obrazovnog procesa.
Uloga je učitelja osigurati pozitivno okruženje za učenje tako da potiče dobre međuljudske odnose i međusobno poštovanje te pruža podršku dječjoj prirodnoj znatiželji i razvoju odgovornog ponašanja u skladu s normama zajednice i društva u cjelini. Izrazito je poticajno i motivirajuće mijenjati i upotrebljavati što više različitih okruženja za učenje i poučavanje tijekom nastavne godine. Važno je postavljati izazove koji će pozitivno utjecati na stvaranje stavova i navika prema tjelovježbi, a istodobno tražiti puni angažman, trud i ustrajnost kod učenika. Također je važno pomoći učeniku da prepozna aktivnosti s pomoću kojih može na najprihvatljiviji način razvijati, usavršavati i održavati svoje motoričke i funkcionalne sposobnosti i usvajati motorička znanja u skladu s interesima te ih na taj način učiniti sastavnim dijelom svojeg cjeloživotnog tjelovježbe kao zdravog stila života.
Učenje i poučavanje svih domena jednako je važno i međusobno povezano te se nijedna ne smije zanemariti kako bi se mogli ostvariti očekivani ishodi učenja. S obzirom na razvojne osobine učenika u određenoj dobi, prilagođavaju se i načini učenja i poučavanja određene domene. Ovako prilagođen i fleksibilan odgojno-obrazovni pristup omogućuje zadovoljenje različitih potreba učenika te može afirmirati njihov identitet, sposobnosti i talent.
Učenje se odvija uz učiteljevu podršku te u suradnji s drugim učenicima u socijalnom okruženju. Iskustva učenja koja se stječu u nastavnom predmetu Tjelesna i zdravstvena kultura potiču i motiviraju učenike da uče od drugih i s drugima. Važno je poticati istraživački i stvaralački način rada te suradnju među učenicima. Da bi se poučavanje moglo prilagoditi individualnim potrebama pojedinog učenika, važno je da učitelj prepozna potencijale i talent svakog pojedinca u razrednom odjelu te ih potiče i razvija na korist pojedinca i skupine. Sve navedeno doprinosi kvalitetnijim međuljudskim odnosima, poštovanju različitosti te slobodnom i kreativnom izražavanju.
Radi zadovoljavanja odgojno-obrazovnih potreba učenika s teškoćama kurikulum se prilagođuje u skladu sa smjernicama Okvira za poticanje i prilagodbu iskustava učenja te vrednovanje postignuća djece i učenika s teškoćama.
Radi zadovoljavanja odgojno-obrazovnih potreba darovitih učenika uvodi se razlikovni kurikulum u skladu sa smjernicama Okvira za poticanje iskustava učenja i vrednovanje postignuća darovite djece i učenika.
Težeći unapređenju i obogaćivanju nastavnog predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura poželjno je ostvariti veze sa životom izvan škole te poticati neposrednu uključenost i suradnju roditelja, lokalne i šire društvene zajednice na dobrobit i zdravlje učenika.
G. Vrednovanje usvojenosti odgojno obrazovnih ishoda
Vrednovanje kao učenje, za učenje i naučenog
Poglavlje Vrednovanje usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda u predmetnome kurikulumu sadržava informacije:
- Što se vrednuje u predmetnome kurikulumu (koji su elementi vrednovanja)?
- Koji su preporučeni pristupi te metode i tehnike vrednovanja usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda u predmetnome kurikulumu?
- Kako se određuje zaključna ocjena u predmetnome kurikulumu?
Potrebno je naznačiti osobitosti pojedinih pristupa vrednovanju:
- vrednovanja za učenje,
- vrednovanje kao učenje i
- vrednovanja naučenoga u kontekstu predmeta, odnosno njegovih pojedinih elemenata vrednovanja.
Učitelji imaju autonomiju i odgovornost izabrati najprikladnije metode i tehnike vrednovanja unutar pojedinih pristupa vrednovanju (ovisno o obilježjima učenika i škole te određenim situacijskim čimbenicima). U ovom poglavlju daju se okvirne smjernice i preporuke o metodama i tehnikama koje su posebno pogodne za vrednovanje odgojno-obrazovnih ishoda u predmetnome kurikulumu. Preporučene metode i tehnike trebaju omogućiti dokumentiranje i procjenjivanje odgojno-obrazovnih ishoda i omogućiti utvrđivanje različitih razina usvojenosti. Učenicima kod kojih su opažena odstupanja u ostvarivanju odgojno-obrazovnih ishoda potrebno je pružiti odgovarajuću odgojno-obrazovnu podršku radi zadovoljavanja njihovih odgojno-obrazovnih potreba.
Potrebno je odrediti jesu li svi elementi vrednovanja jednakovrijedni pri određivanju zaključne ocjene. Veća/manja težina (ponder) može se davati određenom elementu vrednovanja (primjerice element A iznosi 50% zaključne ocjene, a elementi B i C po 25%). Ponder koji se daje pojedinim elementima vrednovanja može se razlikovati ovisno o odgojno-obrazovnom ciklusu ili godini učenja i poučavanja predmeta.
Izvješćivanje
Izvješćivanje je informiranje o postignućima i napretku učenika, može biti formalno (izvješće o praćenju, dodatak svjedodžbi, napomena u svjedodžbi, podatci i bilješke u e-Matici) i neformalno (razgovori i razmjena informacija između različitih subjekata u radu s darovitima, npr. mentora i roditelja).
U okviru kurikularnog sustava izvješćivanje o usvojenim odgojno-obrazovnim ishodima dobiva drugačiji oblik i svrhu.
Kroz kvalitativne osvrte učitelja nastoji se kvalitetnije i detaljnije opisati ukupnost i kvaliteta postignuća učenika u određenom obrazovnom razdoblju. Ti kvalitativni osvrti trebaju dati točan, konkretan i specifičan opis učenikovih dosadašnjih rezultata i napredovanja u pojedinim predmetima, u odnosu na postavljena očekivanja definirana kurikularnim dokumentima.
Kao numerički pokazatelj razine usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda definiranih kurikulumom zadržava se ljestvica školskih ocjena od pet stupnjeva. Kao i dosad, zaključna ocjena se izriče brojkom i riječju (nedovoljno – 1, dovoljno – 2, dobro – 3, vrlo dobro – 4, odlično – 5).
Vrednovanje ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda u Tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi proizlazi i nadovezuje se na poučavanje te se istodobno planiraju. Vrednovanje je temeljni preduvjet za dobivanje informacija o ostvarivanju ciljeva procesa tjelovježbe i stupnju ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda.
Proces vrednovanja u Tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi obuhvaća sljedeće elemente vrednovanja koji se po domenama mogu razlikovati u odnosu na njezine specifičnosti:
- motorička znanja
Elementi tehnike kinezioloških aktivnosti, taktički zadatci i sva teorijska znanja potrebna za njihovo poznavanje.
- motorička postignuća
Kvaliteta primjene naučenih motoričkih znanja u situacijskim uvjetima određene kineziološke aktivnosti ili zadatka.
- odgojne vrijednosti
Pozitivni stavovi prema tjelovježbi, usvojene tjelesne i zdravstvene navike, otvorenost za timski rad, poštovanje pravila, suigrača i protivnika, slobodno i kreativno izražavanje kroz kineziološke motoričke aktivnosti, odgovornost, samostalnost i samoinicijativnost te druge pozitivne odgojne vrijednosti koje se stječu kineziološkim aktivnostima.
DOMENA TJELOVJEŽBA, IGRA I SPORT
MOTORIČKA ZNANJA:
- kvaliteta izvođenja elemenata tehnike tjelesnih aktivnosti
- kvaliteta izvođenja taktičkih zadataka tjelesnih aktivnosti
- poznavanje teorijskih znanja kao što su pravila određene igre, opisivanje određenih elemenata tehnike ili određenih taktičkih zadataka i sl.
MOTORIČKA POSTIGNUĆA:
- kvaliteta situacijske primjene elemenata tehnike, odnosno u igri ili određenom zadatku
ODGOJNI UČINCI:
- poštovanje pravila i različitosti, uvažavanje suigrača i protivnika, slobodno i kreativno izražavanje kroz kineziološke motoričke aktivnosti i sl.
DOMENA MOJE TIJELO I JA
MOTORIČKA ZNANJA:
- kvaliteta odabira i izvedbe motoričkih zadatka za razvoj kinantropoloških obilježja prema svojim trenutačnim mogućnostima
- poznavanje teorijskih znanja kao što su procjena i raspoznavanje kinantropoloških obilježja, opisivanje motoričkih vježba, poznavanje utjecaja motoričkih vježba i sl.
MOTORIČKA POSTIGNUĆA:
- postizanje znatnog napretka u kinantropološkim obilježjima u odnosu na mogućnosti učenika
ODGOJNI UČINCI:
- poznavanje vlastitog tijela
- doprinos vlastitoj tjelesnoj spremnosti
DOMENA ŽIVIM ZDRAVO
MOTORIČKA ZNANJA:
- kvaliteta izvedbe elemenata tehnike tjelesnih aktivnosti u prirodi
- kvaliteta realizacije određenih tjelesnih aktivnosti
- poznavanje teorijskih znanja o važnosti tjelesne aktivnosti za zdravlje i kvalitetu života
MOTORIČKA POSTIGNUĆA:
- kvaliteta uporabe motoričkih znanja i sposobnosti u prirodi
- povećanje ukupne razine tjelesne aktivnosti
ODGOJNI UČINCI:
- provođenje tjelesne aktivnosti u slobodno vrijeme
- sudjelovanje u izvannastavnim i izvanškolskim kineziološkim aktivnostima
- primjenjivanje zdravstveno-higijenskih navika
Vrednovanje se temelji na razinama usvojenosti ishoda i mora polaziti od osobnosti učenika kako bi se osigurao nužan individualizirani pristup u odgojno-obrazovnom procesu. Povratne informacije o učenikovim postignućima dobivene vrednovanjem omogućuju učitelju da s učenikom planira daljnji rad. Pri vrednovanju pred učenike se postavljaju zahtjevi koji su ostvarivi te u kojima mogu pokazati svoje sposobnosti, usvojena znanja i stečene vještine. Provodi se redovito tijekom cijele školske godine kako bi omogućilo učenicima da u različitim situacijama i okruženjima pokažu napredak. Primjerice, usvojeni element tehnike iz određene kineziološke motoričke aktivnosti vrednuje se kao samostalni prikaz, ali i u situacijskim uvjetima tijekom trajanja aktivnosti ili natjecanja.
Učenicima se prezentiraju jasni kriteriji vrednovanja koji će im pomoći u razumijevanju aspekata učenja koji će biti vrednovani. Učenicima treba biti jasno što čini uspješnu izvedbu i potrebno je usmjeriti učenje na ono što je važno znati i što mogu učiniti. Sve to olakšava uspostavu objektivnijeg, valjanijeg, pouzdanijeg i poticajnijeg vrednovanja i izvješćivanja o učeničkim postignućima.
Naglasak vrednovanja unutar predmeta je na formativnom praćenju motoričkih postignuća i sposobnosti, pri čemu rezultat može biti sumativna ocjena obzirom na pozitivne pomake koje je učenik postigao. Odgojni učinci prate se svaki mjesec i ocjenjuju, a motorička znanja nakon procjene usvojenosti u cilju ostvarivanja ishoda. Povratne informacije, metode i strategije za postizanje napretka učenika trebaju biti učestale i motivirajuće kako bi učenici težili za postizanjem svojih maksimuma radi osobnog zdravlja, dobrobiti i tjelesne spremnosti.
Učitelj ima obvezu redovito izvješćivati učenike, roditelje, školu i ostalu zainteresiranu javnost o kvaliteti postignuća učenika u određenom odgojno-obrazovnom razdoblju.
U svim ciklusima pri određivanju zaključne ocjene iz Tjelesne i zdravstvene kulture svi su segmenti vrednovanja jednakovrijedni i predstavljaju ukupnu procjenu usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda u određenoj godini učenja i poučavanja nastavnog predmeta. Zaključna ocjena nije aritmetička sredina sastavnica vrednovanja. Učitelj u kvalitativnom osvrtu treba obrazložiti donošenje zaključne ocjene i opisati što učenik zna i može izvesti, u kojim je segmentima bio posebno uspješan, a u kojima treba unaprijediti učenje i rezultate.
Najbolji je pokazatelj sretnog i zadovoljnog učenika visoka razina njegove tjelesne aktivnosti i adekvatan stupanj razvoja antropoloških obilježja. Dokaz je postignuća učenika najviša moguća individualna razina psihofizičkog stanja te samostalno i kontinuirano bavljenje kineziološkim motoričkim aktivnostima u slobodno vrijeme.
Komentari