NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DEVIZNOM POSLOVANJU
Zagreb, prosinac 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DEVIZNOM POSLOVANJU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1., a u vezi s odredbom članka 145. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine”, broj 85/10. – pročišćeni tekst, i 5/14- Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o deviznom poslovanju (“Narodne novine”, broj 96/03, 140/05, 132/06, 150/08, 92/09, 133/09 - Zakon o platnom prometu, 153/09, 145/10 i 76/13, u daljnjem tekstu: Zakon) usvojen je u Hrvatskom saboru u lipnju 2003. godine. U Zakonu je, s ciljem prilagodbe nacionalnog zakonodavstva pravnoj stečevini EU, preuzeta nomenklatura i klasifikacija kapitalnih poslova iz Direktive 88/361/EEZ te propisan mehanizam ukidanja kapitalnih ograničenja i osiguranja slobodnog protoka kapitala do ulaska Hrvatske u punopravno članstvo EU. Tako je u razdoblju do 2013. godine, kroz višekratne izmjene zakonskih odredbi, provedena liberalizacija svih oblika kapitalnih poslova i prijenosa, uključivo i fizičke prijenose gotovine preko granice.
Zbog velike ranjivosti na rizike zlouporabe kretanja gotovine u nezakonite svrhe u Zakon su radi provedbe Uredbe (EZ) br. 1889/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2005. o kontroli gotovine koja se unosi u Zajednicu i iznosi iz Zajednice, a koja predstavlja sastavni dio europskog paketa propisa o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, uvedene kontrole kretanja gotovine i propisana fizičkim osobama obveza prijave prekograničnih gotovinskih prijenosa u vrijednosti 10.000,00 eura ili većoj. Posljednjim izmjenama važećeg Zakona iz 2013. godine propisan je, kao i u većini država članica, pisani oblik prijave prijenosa gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, i to pri prekograničnom prijenosu gotovine u/iz Europske unije preko Republike Hrvatske, budući da od ulaska Hrvatske u članstvo Europske unije dio njezinih granica predstavlja vanjsku granicu Unije.
Aktualni sankcijski režim prekograničnih prijenosa gotovine uređen je člankom 69. važećeg Zakona koji propisuje da će se novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kazniti za prekršaj fizička osoba ako bez pisane prijave na obrascu za prijavu Ministarstvu financija – Carinskoj upravi pri ulasku u Europsku uniju ili izlasku iz Europske unije preko Republike Hrvatske prenese ili pokuša prenijeti gotovinu u smislu članka 40. Zakona u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj (članak 40. Zakona i članak 3. Uredbe (EZ) br. 1889/2005). Stavkom 2. navedenog članka propisano je da će se gotovina koja je predmet prekršaja oduzeti rješenjem o prekršaju u korist proračuna Republike Hrvatske, a stavkom 4. navedenog članka da iznimno, u posebno opravdanim slučajevima u kojima postoje posebno olakotne okolnosti, prekršajno tijelo može odlučiti da se gotovina koja je predmet prekršaja, ne oduzme ili da se oduzme samo djelomično.
Međutim, Europski sud za ljudska prava (u daljnjem tekstu: ESLJP) u ovoj vrsti predmeta zauzeo je stajalište da članak 1. Protokola uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda treba tumačiti na način da miješanje u pravo vlasništva mora odgovarati težini povrede da bi bilo razmjerno, dok sankcija mora odgovarati težini prekršaja koji se isključivo sastoji od nepoštovanja obveze prijavljivanja.
U listopadu 2017. u Uredu zastupnika Republike Hrvatske pred Europskim sudom za ljudska prava usvojen je Akcijski plan izvršenja presude Boljević protiv Hrvatske . Točkom 21. Akcijskog plana Vlada se obvezala izvijestiti Odbor ministara o daljnjem napretku u području zakonodavnih aktivnosti predviđenih planom.
Jednako tako, Republika Hrvatska svoje zakonodavstvo mora uskladiti s međunarodnim standardima za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma te širenja oružja (revidirane Preporuke iz 2012.) koje je donijela Radna skupina za financijske aktivnosti (FATF). Preporuka FATF-a broj 32 (prijenos gotovine) od država traži uspostavljanje mjera za otkrivanje fizičkog prekograničnog prijenosa gotovine i prenosivih financijskih instrumenata koji glase na donositelja kroz sve oblike fizičkog prijenosa, bilo kroz sustav prijavljivanja (obveza samoinicijativne prijave) i/ili sustav očitovanja (obveza prijave na zahtjev nadležnih tijela). U definicijama specifičnih izraza korištenih u ovoj Preporuci, pojam fizičkog prekograničnog prijenosa gotovine i prenosivih financijskih instrumenata koji glase na donositelja odnosi se na svaki dolazni ili odlazni fizički prijenos iz jedne u drugu državu i uključuje: (1) fizički prijenos od strane fizičke osobe, ili u prtljazi ili vozilu te osobe; (2) pošiljku u kontejnerima; (3) slanje putem pošte od strane fizičke ili pravne osobe.
U Izvješću FATF-a iz 2015. o pranju novca kroz fizički prijenos gotovine kao najčešće korišteni načini prijenosa navedeni su k orištenje kurira za prijenos gotovine i skrivanje u nekom od sredstava prijevoza, u k ontejnerskim i drugim oblicima tereta, te u poštanskim pošiljkama i drugim oblicima transporta (str. 28. Izvješća).
Kao i većina drugih država, Hrvatska je najveći dio resursa namijenjenih borbi protiv pranja novca kroz fizički prijenos gotovine usmjerila na fizičke osobe pa se treba dodatno uskladiti i u pogledu zahtjeva uspostave kontrole gotovine kroz druge oblike prijenosa.
Osnovna pitanja koja treba urediti zakonom i posljedice koje će proisteći donošenjem zakona
Osnovno pitanje koje se namjerava riješiti jeste uklanjanje razlika između gore opisanog zakonodavnog okvira Zakona o deviznom poslovanju i presuda Europskog suda za ljudska prava u pogledu sankcioniranja nepoštovanja obveze prijavljivanja ili lažnog prijavljivanja prekograničnih prijenosa gotovine iznad propisanog praga. Stoga se, radi uspostavljanja ravnoteže između prava vlasništva i legitimnih društvenih interesa, zauzimanjem pristupa koji je učinkovit, odnosno kojim se postiže cilj, a minimalno utječe na pravo vlasništva, članak 69. važećeg Zakona predlaže izmijeniti tako da se kao jedina sankcija za nepoštovanje obveze prijavljivanja, propiše novčana kazna, a da se u slučajevima sa naznakom nezakonitih aktivnosti povezanih s kretanjem gotovine, gotovina može zadržati do odluke nadležnih tijela.
S obzirom da područje primjene FATF-ove Preporuke 32 uključuje isporuku kontejnerskim teretom i poštom, a Republici Hrvatskoj 2020. predstoji 5. krug evaluacije Posebnog odbora stručnjaka Vijeća Europe (Moneyval) zaduženog za praćenje provođenja mjera sprječavanja pranja novca, Prijedlogom se uspostavljaju i mjere za otkrivanje prekograničnih prijenosa gotovine iznad propisanog praga kroz poštanske i kontejnerske pošiljke. Tako se za pošiljatelje i primatelje (pravne i fizičke osobe) propisuje obveza na zahtjev Carinske uprave podnijeti deklaraciju o gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije u pošiljci ili teretu.
Kako Uredba (EZ) br. 1889/2005 od država članica traži usklađivanje sustava kontrole kretanja gotovine koja prelazi granice Zajednice, ali im isto tako ostavlja mogućnost da provode nacionalne kontrole kretanja gotovine unutar Zajednice (točka 3.), imajući u vidu Preporuke FATF-a u tom dijelu i činjenicu da ih dio država članica već primjenjuje, poput Austrije i Njemačke, Prijedlogom se propisuju i nacionalne mjere kontrole kretanja gotovine. Za fizičke osobe propisuje se obveza na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika dati podatke o prijenosu gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju unose ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu. Predmetne kontrole bi se temeljile na odgovarajućoj carinskoj analizi rizika, čime bi se omogućila detekcija i provođenje mjera kontrole bez stvaranja dodatnog opterećenja sustavnim prijavama
S obzirom na preventivnu svrhu i odvraćajući karakter koje obveze prijave prekograničnih prijenosa imaju Prijedlogom zakona se za neprijavljivanje ili davanje netočnih i nepotpunih podataka propisuju djelotvorne i razmjerne sankcije. U tom smjeru idu i aktualne izmjene Prekršajnog zakona kojima je povećan opći zakonski maksimum za propisivanje i izricanje novčane kazne za počinitelja prekršaja fizičku osobu za prekršaje iz područja poreza, carine i financija, što uključuje i prekršaj iz članka 69. Zakona o deviznom poslovanju.
Radi postizanja veće djelotvornosti u borbi protiv pranja novca i drugih nezakonitih aktivnosti Prijedlogom zakona propisan je i kvalificirani oblik prekršaja. Cilj je većim rasponom novčanih kazni osigurati razmjernost sankcioniranja, ovisno o vrijednosti gotovinskih prijenosa koji su predmet prekršaja te drugim okolnostima počinjenja prekršaja.
Napominjemo da je 23. listopada 2018. donijeta Uredba (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznosi iz Unije i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1889/2005. Nova Uredba stupa na snagu dvadeseti dan od dana objave u Službenom listu Europske unije , a primjenjuje se od 3. lipnja 2021.
Zbog konceptualnih razloga sadržaj članka 40.a važećeg Zakona premješten je u novi članak.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DEVIZNOM POSLOVANJU
Članak 1.
U Zakonu o deviznom poslovanju (Narodne novine, br. 96/03, 140/05, 132/06, 150/08, 92/09, 133/09 – Zakon o platnom prometu, 153/09, 145/10 i 76/13) članak 1.a mijenja se i glasi:
" Provedba pravnih akata Europske unije
Članak 1.a
Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
1. Uredba (EZ) br. 1889/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2005. o kontrolama gotovine koja se unosi u Zajednicu ili iznosi iz Zajednice (SL L 309, 25.11.2005.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1889/2005,
2. Uredba Vijeća (EZ) br. 2182/2004 od 6. prosinca 2004. o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama (SL L 373, 21.12.2004.), kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Vijeća (EZ) br. 46/2009 od 18. prosinca 2008. (SL L 017/5, 18.12.2008.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2182/2004,
3. Uredba Vijeća (EZ) br. 2183/2004 o proširenju primjene Uredbe (EZ) br. 2182/2004 o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama na države članice nesudionice (SL L 373, 21.12.2004.), kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Vijeća (EZ) br. 47/2009 od 18. prosinca 2008. (SL L 017/7, 18.12.2008.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2183/2004.".
Članak 2.
Naslov iznad članka 40. i članak 40. mijenjaju se i glase:
„Unošenje gotovine u Europsku uniju i iznošenje gotovine iz Europske unije te postupanje u prometu s drugim državama članicama
Članak 40.
(1) Fizičke osobe koje ulaze u Europsku uniju ili izlaze iz Europske unije preko Republike Hrvatske, a prenose gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, dužne su u skladu s člankom 3. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 1889/2005 Ministarstvu financija, Carinskoj upravi (u daljnjem tekstu: Carinska uprava) prijaviti podatke iz članka 3. stavka 2. iste Uredbe, u pisanom obliku na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata.
(2) Za gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja nije u pratnji, a koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije, Carinska uprava može na temelju analize rizika zahtijevati od pošiljatelja ili primatelja da odmah podnese deklaraciju o gotovini na obrascu koji je dostupan u carinskim uredima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata.
(3) Na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika fizičke osobe dužne su usmeno prijaviti gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, koju unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu.
(4) Obveza prijave iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka neće se smatrati ispunjenom ako su dani podaci netočni ili nepotpuni.
(5) Pojam „gotovina“ u ovom članku ima značenje identično definiciji istog pojma u Uredbi (EZ) br. 1889/2005.
(6) Pojam „gotovina bez pratnje“ u ovom članku označava gotovinu koja je dio pošiljke u čijoj se pratnji na putovanju ne nalazi vlasnik, pošiljatelj ni predviđeni primatelj gotovine .“
Članak 3.
Naslov iznad članka 40.a i članak 40.a mijenjaju se i glase:
„Sumnja na počinjenje kaznenog djela
Članak 40.a
(1) Ako okolnosti upućuju da se gotovina unosi ili iznosi u svrhu pranja novca ili financiranja terorizma ili drugog kaznenog djela ili da proizlazi iz počinjenja kaznenog djela, neovisno o iznosu, Carinska uprava će o tome bez odlaganja podnijeti obrazloženo izvješće nadležnom državnom odvjetniku i privremeno oduzeti gotovinu na rok od 90 dana.
(2) Nakon proteka roka od 90 dana, gotovina iz stavka 1. ovoga članka može biti privremeno oduzeta samo rješenjem suda sukladno odredbama zakona koji uređuje kazneni postupak.“
Članak 4.
Iza članka 40.a dodaju se naslov i članak 40.b koji glase:
„Medalje i žetoni koji nalikuju eurokovanicama
Članak 40.b
(1) Fizičke i pravne osobe koje u Republici Hrvatskoj proizvode, prodaju, uvoze za prodaju ili za druge komercijalne svrhe ili za te svrhe distribuiraju medalje i žetone dužne su na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004 postupati u skladu s Uredbom (EZ) br. 2182/2004.
(2) Svaka osoba koja na bilo koji način dođe u posjed medalje i žetona za koji sumnja da je suprotan Uredbi (EZ) br. 2182/2004, dužna je o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.
(3) Hrvatska narodna banka proslijedit će medalje i žetone koje dobije na uvid ili koji na drugi način dođu u njezin posjed Europskoj komisiji radi očitovanja o tome jesu li suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004. Medalje i žetoni za koje već postoji očitovanje Europske komisije izuzeti su iz ove odredbe.
(4) Očitovanje Europske komisije kojim se utvrđuje da je riječ o medaljama ili žetonima koji su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 Hrvatska narodna banka dostavit će fizičkim i pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Fizičke i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka kojima je dostavljeno očitovanje iz stavka 4. ovoga članka dužne su bez odgode povući iz prometa i uništiti medalje i žetone za koje je tim očitovanjem utvrđeno da su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 i o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.“
Članak 5.
Članak 59. mijenja se i glasi:
„ Carinska uprava obavlja nadzor nad vrstom i količinom gotovine:
a) koju preko Republike Hrvatske u Europsku uniju unose ili iz Europske unije iznose fizičke osobe
b) koja se preko Republike Hrvatske unosi u Europsku uniju ili iznosi iz Europske unije u pošiljci ili teretu
c) koju unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu fizičke osobe.“
Članak 6.
U članku 63. stavku 1. točki 22. riječi: „članka 40.a stavka 4.“ zamjenjuju se riječima: „članka 40.b stavka 4.“.
Članak 7.
Članak 69. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba:
1. ako bez pisane prijave na obrascu za prijavu Carinskoj upravi pri ulasku u Europsku uniju ili izlasku iz Europske unije preko Republike Hrvatske prenese ili pokuša prenijeti gotovinu u smislu članka 40. ovoga Zakona u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj (članak 40. stavak 1. ovoga Zakona i članak 3. stavak 1. i 2. Uredbe (EZ) br. 1889/2005)
2. ako na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika usmeno ne prijavi gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju je unijela ili je unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu (članak 40. stavak 3. ovoga Zakona)
3. ako dade netočne ili nepotpune podatke (članak 40. stavak 4. ovoga Zakona).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako odmah po primitku zahtjeva Carinske uprave ne podnese deklaraciju o gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja nije u pratnji, a koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije ili u deklaraciji navede netočne ili nepotpune podatke (članak 40. stavak 2. i 4. ovoga Zakona).
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 250.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka obrtnik i fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka fizička osoba.
(5) Iznos novčane kazne i troškova prekršajnog postupka podmirit će se iz privremeno oduzete gotovine, ako ne bude plaćen u roku koji je određen u odluci o prekršaju.
(6) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka odgovorna osoba u pravnoj osobi .“
Članak 8.
Iza članka 69. dodaje se članak 69.a koji glasi:
„Članak 69.a
(1) Novčanom kaznom u iznosu do 1.000.000,00 kuna kaznit će se tko počini prekršaj iz članka 69. stavak 1. ili 2. ovoga Zakona:
1. ako je gotovina koja je predmet prekršaja bila skrivena u odjeći, na tijelu ili u tijelu fizičke osobe, predmetima prtljage, robi koja je dio pošiljke ili tereta, prijevoznom ili prijenosnom sredstvu,
2. ako je prekršaj počinjen na drugi osobito drzak način,
3. ako je vrijednost gotovine koja je predmet prekršaja 200.000,00 eura ili veća.
(2) Iznos novčane kazne i troškova prekršajnog postupka podmirit će se iz privremeno oduzete gotovine, ako ne bude plaćen u roku koji je određen u odluci o prekršaju.
(3) Ako su ispunjeni uvjeti iz stavka 1. ovoga članka, odgovornoj osobi u pravnoj osobi može se izreći novčana kazna u iznosu do 100.000,00 kuna.“
Članak 9.
U članku 70. na kraju rečenice briše se točka i dodaju riječi: „odnosno na posebne račune Carinske uprave.“
Članak 10.
Iza članka 74. dodaje se članak 74.a koji glasi:
„Članak 74.a
Prekršaji propisani ovim Zakonom smatraju se financijskim prekršajima.“
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovom se odredbom članak 1.a usklađuje s odredbama Odluke o instrumentima za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije (NN 44/2017.), jer u navedenom članku nisu, uz osnovne Uredbe (2182/2004 i 2183/2004), navedene Uredbe kojima su izmijenjene te Uredbe (46/2009 i 47/2009).
Uz članak 2.
Novim člankom 40. propisuje se:
- obveza samoinicijativne prijave svakog prijenosa gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju fizičke osobe unose ili iznose preko Republike Hrvatske u Europsku uniju, na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata
- obveza usmene prijave, ali samo na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika, gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju fizičke osobe unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu
- obveza podnošenja, također samo na zahtjev Carinske uprave, deklaracije o gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije u teretu ili poštanskoj pošiljci ili pošiljci poslanoj putem trgovačkog društva registriranog za obavljanje međunarodne kurirske djelatnosti na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata
Uz članak 3.
Mijenja se naslov iznad članka i članak 40.a i propisuje način postupanja u slučaju sumnje da se gotovina unosi ili iznosi u svrhu pranja novca ili financiranja terorizma ili nekog drugog kaznenog djela.
Uz članak 4.
Iza članka 40.a dodaju se naslov i članak 40.b u koji se premješta članak 40.a važećeg Zakona
Uz članak 5.
Nadzorne ovlasti Carinske uprave iz članka 59. proširene su na nadzor nad vrstom i količinom gotovine koju fizičke osobe unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu.
Uz članak 6.
Mijenja se broj članka na koji upućuje prekršajna odredba.
Uz članak 7.
U izmijenjenom članku 69. propisane su odgovarajuće novčane kazne za:
- fizičku osobu koja ne prijavi prijenos gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj preko Republike Hrvatske u Europsku uniju ili iz Europske unije
- fizičku osobu koja na zahtjev carinika ne prijavi gotovinu u toj vrijednosti koju unosi u Republiku Hrvatsku ili iznosi iz Republike Hrvatske iz druge države članice
- pošiljatelja i/ili primatelja fizičku osobu, pravnu osobu, obrtnika i fizičku osobu koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, ako za gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja nije u pratnji, a koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije, odmah po primitku zahtjeva Carinske uprave ne podnese deklaraciju o gotovini
- odgovornu osobu u pravnoj osobi.
Uz članak 8.
Dodan je novi članak 69.a kojim se propisuje mogućnost izricanja novčane kazne do 1.000.000,00 kuna za prekršaj iz članka 69. stavak 1. i 2. ovoga Zakona ako je gotovina koja je predmet prekršaja bila skrivena, ako je prekršaj počinjen na drugi osobito drzak način ili je vrijednost gotovine koja je predmet prekršaja 200.000,00 eura ili veća .
Uz članak 9.
Odredbom ovog članka ovlašćuje se Carinska uprava privremeno oduzetu gotovinu uplatiti na posebne račune iz svoje nadležnosti, umjesto na posebne račune Financijskog inspektorata.
Uz članak 10.
Prekršaji propisani ovim Zakonom izrijekom se svrstavaju u grupu financijskih prekršaja.
Uz članak 11.
Propisuje se stupanje na snagu odredaba Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU ZAKON O DEVIZNOM POSLOVANJU
(Narodne novine, br. 96/03, 140/05, 132/06, 150/08, 92/09, 133/09 – Zakon o platnom prometu, 153/09, 145/10 i 76/13)
Provedba pravnih akata Europske unije
Članak 1.a
Ovim se Zakonom uređuje provedba sljedećih uredbi Europske unije:
– Uredba (EZ) br. 1889/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2005. o kontrolama gotovine koja se unosi u Zajednicu ili iznosi iz Zajednice (SL L 309, 25. 11. 2005.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1889/2005,
– Uredba Vijeća (EZ) br. 2182/2004 od 6. prosinca 2004. o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama (SL L 373, 21. 12. 2004.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2182/2004 i
– Uredba Vijeća (EZ) br. 2183/2004 o proširenju primjene Uredbe (EZ) br. 2182/2004 o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama na države članice nesudionice (SL L 373, 21. 12. 2004.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2183/2004.
Unošenje gotovine u Europsku uniju i iznošenje gotovine iz Europske unije
Članak 40.
(1) Fizičke osobe koje ulaze u Europsku uniju ili izlaze iz Europske unije preko Republike Hrvatske, a prenose gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, dužne su u skladu sa člankom 3. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 1889/2005 Ministarstvu financija – Carinskoj upravi prijaviti podatke iz članka 3. stavka 2. iste Uredbe, u pisanom obliku na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Ministarstva financija – Carinske uprave i Financijskog inspektorata.
(2) Pojam »gotovina« u ovom članku ima značenje identično definiciji istog pojma u Uredbi (EZ) br. 1889/2005.
Medalje i žetoni koji nalikuju eurokovanicama
Članak 40.a
(1) Fizičke i pravne osobe koje u Republici Hrvatskoj proizvode, prodaju, uvoze za prodaju ili za druge komercijalne svrhe ili za te svrhe distribuiraju medalje i žetone dužne su na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004 postupati u skladu s Uredbom (EZ) br. 2182/2004.
(2) Svaka osoba koja na bilo koji način dođe u posjed medalje i žetona za koji sumnja da je suprotan Uredbi (EZ) br. 2182/2004, dužna je o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.
(3) Hrvatska narodna banka proslijedit će medalje i žetone koje dobije na uvid ili koji na drugi način dođu u njezin posjed Europskoj komisiji radi očitovanja o tome jesu li suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004.
(4) Očitovanje Europske komisije kojim se utvrđuje da je riječ o medaljama ili žetonima koji su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 Hrvatska narodna banka dostavit će fizičkim i pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Fizičke i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka kojima je dostavljeno očitovanje iz stavka 4. ovoga članka dužne su bez odgode povući iz prometa i uništiti medalje i žetone za koje je tim očitovanjem utvrđeno da su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004. i o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.
(1) Ministarstvo financija – Carinska uprava u skladu s Uredbom (EZ) br. 1889/2005 obavlja u smislu članka 40. ovoga Zakona nadzor nad vrstom i količinom gotovine koju preko Republike Hrvatske u Europsku uniju unose i iz Europske unije iznose fizičke osobe u putničkom prometu.
(2) Ministarstvo financija – Carinska uprava nadzire vrstu i količinu strane gotovine, gotovine u kunama i vrijednosnih papira koju preko Republike Hrvatske u Europsku uniju ili iz Europske unije prenose rezidenti i nerezidenti u robnom i poštanskom prometu.
Članak 63.
(1) Novčanom kaznom od 15.000,00 do 200.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba:
1. brisano,
2. ako doznači sredstva u inozemstvo u svrhu kupnje nekretnina u inozemstvu, a da za to nisu ispunjeni uvjeti propisani ovim Zakonom,
3. ako izvrši plaćanje ili primi naplatu u stranim sredstvima plaćanja u poslovima s rezidentima ili nerezidentima u Republici Hrvatskoj suprotno ovome Zakonu ili odluci Hrvatske narodne banke,
8. ako u ime ili za račun druge osobe sklopi ugovor o kreditnom poslu s nerezidentom suprotno odredbama ovoga Zakona, ako sredstva financijskog kredita iz inozemstva ne prenese na račun otvoren kod banke sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili na račun otvoren u inozemstvu sukladno članku 29. ovoga Zakona, ako ne koristi financijski kredit iz inozemstva sukladno ugovoru o kreditu, kada je ugovoreno plaćanje roba i usluga izravno dobavljaču ili izvršitelju usluga odnosno ukoliko financijskim kreditom ne otplaćuje prije zaključeni kredit u inozemstvu,
9. Prestao vrijediti,
10. Prestao vrijediti,
11. Prestao vrijediti,
12. ako Hrvatskoj narodnoj banci ne podnese izvješća o prometu i stanju sredstava na svojim računima u inozemstvu te na računima svojih podružnica u inozemstvu na način i u rokovima koje propiše Hrvatska narodna banka,
13. Prestao vrijediti,
14. ako ne postupi u skladu s odlukom Hrvatske narodne banke donesenom na temelju članka 34. ovoga Zakona,
15. Prestao vrijediti,
16. ako ne poštuje uvjete i način obavljanja mjenjačkih poslova kako to propisuje Hrvatska narodna banka,
17. ako kupi, proda, dade ili uzme u zajam stranu gotovinu, te ako posreduje u kupnji, prodaji ili pozajmljivanju strane gotovine suprotno ovome Zakonu,
18. ako Hrvatskoj narodnoj banci ne podnese u propisanom roku potrebna izvješća o poslovima s inozemstvom ili o djelatnosti koju obavlja u inozemstvu, ili to učini na način suprotan propisanom načinu podnošenja izvješća, ako ne dade zatraženu dokumentaciju i podatke Financijskom inspektoratu, odnosno ako ne vodi na propisani način poslovne knjige o tom poslovanju,
18.a ako sredstva financijskog kredita iz inozemstva ne prenese na račun otvoren kod banke sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili na račun otvoren u inozemstvu sukladno članku 29. ovoga Zakona, ako ne koristi financijski kredit iz inozemstva sukladno ugovoru o kreditu, kada je ugovoreno plaćanje roba i usluga izravno dobavljaču ili izvršitelju usluga, odnosno ukoliko financijskim kreditom ne otplaćuje prije zaključeni kredit u inozemstvu,
19. ako ne poštuje mjere za zaštitu monetarnog ili deviznog sustava što ih propiše Hrvatska narodna banka.
20. ako u propisanom roku Hrvatskoj narodnoj banci ne dostavi obavijest i dokumentaciju iz članka 46.e ovoga Zakona,
21. ako izradi, proda, uveze za prodaju ili u druge komercijalne svrhe ili u te svrhe distribuira medalje ili žetone koji nalikuju eurokovanicama protivno člancima 2., 3. i 4. Uredbe (EZ) br. 2182/2004, koja se primjenjuje na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004,
22. ako bez odgode ne povuče iz prometa ili ne uništi medalje ili žetone za koje je očitovanjem iz članka 40.a stavka 4. ovoga Zakona utvrđeno da su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 koja se primjenjuje na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004,
23. ako kao ovlašteni mjenjač obavlja mjenjačke poslove, a ta djelatnost nije upisana u sudski, odnosno obrtni registar.
(2) Novčanom kaznom od 3.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(3) U teškim slučajevima prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, ako vrijednost predmeta prekršaja prelazi 100.000,00 kuna, ili je prekršaj učinjen u povratu ili je učinjen na osobito opasan način, pravna ili fizička osoba i odgovorna osoba u pravnoj osobi kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 30.000,00 do 400.000,00 kuna.
(4) Strana gotovina i gotovina u kunama koja je predmet prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, ili strana gotovina i gotovina u kunama koja je bila predmet platnog prometa koji je rezultat prekršaja, oduzet će se u prekršajnom postupku rješenjem o prekršaju.
(5) Iznimno, u lakšim slučajevima prekršaja propisanima ovim Zakonom, u kojima postoje posebno olakotne okolnosti, prekršajno tijelo može odlučiti da se strana gotovina i gotovina u kunama iz stavka 1. ovoga članka ne oduzme ili da se oduzme samo djelomično.
Članak 69.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba ako bez pisane prijave na obrascu za prijavu Ministarstvu financija – Carinskoj upravi pri ulasku u Europsku uniju ili izlasku iz Europske unije preko Republike Hrvatske prenese ili pokuša prenijeti gotovinu u smislu članka 40. ovoga Zakona u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj (članak 40. ovoga Zakona i članak 3. Uredbe (EZ) br. 1889/2005).
(2) Gotovina u smislu članka 40. ovoga Zakona koja je predmet prekršaja iz stavka 1. ovoga članka oduzet će se rješenjem o prekršaju u korist proračuna Republike Hrvatske.
(3) Gotovina u smislu članka 40. ovoga Zakona koja je predmet izvršenja prekršaja može se oduzeti i kada nije vlasništvo počinitelja.
(4) Iznimno, u posebno opravdanim slučajevima u kojima postoje posebno olakotne okolnosti, prekršajno tijelo može odlučiti da se gotovina u smislu članka 40. ovoga Zakona, koja je predmet prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, ne oduzme ili da se oduzme samo djelomično.
Članak 70.
Financijski inspektorat i carinsko tijelo, kada obavljaju deviznu kontrolu, privremeno će, uz potvrdu, oduzeti gotovinu u kunama i stranu gotovinu odnosno gotovinu u smislu članka 40. ovoga Zakona te dokumentaciju i druge predmete kojima je izvršen prekršaj, koji su rezultat prekršaja ili koji mogu poslužiti kao dokaz u prekršajnom postupku, prema propisima koji vrijede za prekršajni postupak. Gotovinu u kunama i stranu gotovinu odmah će uplatiti na posebne račune Financijskog inspektorata Ministarstva financija.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DEVIZNOM POSLOVANJU
Zagreb, prosinac 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DEVIZNOM POSLOVANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1., a u vezi s odredbom članka 145. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine”, broj 85/10. – pročišćeni tekst, i 5/14- Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o deviznom poslovanju (“Narodne novine”, broj 96/03, 140/05, 132/06, 150/08, 92/09, 133/09 - Zakon o platnom prometu, 153/09, 145/10 i 76/13, u daljnjem tekstu: Zakon) usvojen je u Hrvatskom saboru u lipnju 2003. godine. U Zakonu je, s ciljem prilagodbe nacionalnog zakonodavstva pravnoj stečevini EU, preuzeta nomenklatura i klasifikacija kapitalnih poslova iz Direktive 88/361/EEZ te propisan mehanizam ukidanja kapitalnih ograničenja i osiguranja slobodnog protoka kapitala do ulaska Hrvatske u punopravno članstvo EU. Tako je u razdoblju do 2013. godine, kroz višekratne izmjene zakonskih odredbi, provedena liberalizacija svih oblika kapitalnih poslova i prijenosa, uključivo i fizičke prijenose gotovine preko granice.
Zbog velike ranjivosti na rizike zlouporabe kretanja gotovine u nezakonite svrhe u Zakon su radi provedbe Uredbe (EZ) br. 1889/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2005. o kontroli gotovine koja se unosi u Zajednicu i iznosi iz Zajednice, a koja predstavlja sastavni dio europskog paketa propisa o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, uvedene kontrole kretanja gotovine i propisana fizičkim osobama obveza prijave prekograničnih gotovinskih prijenosa u vrijednosti 10.000,00 eura ili većoj. Posljednjim izmjenama važećeg Zakona iz 2013. godine propisan je, kao i u većini država članica, pisani oblik prijave prijenosa gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, i to pri prekograničnom prijenosu gotovine u/iz Europske unije preko Republike Hrvatske, budući da od ulaska Hrvatske u članstvo Europske unije dio njezinih granica predstavlja vanjsku granicu Unije.
Aktualni sankcijski režim prekograničnih prijenosa gotovine uređen je člankom 69. važećeg Zakona koji propisuje da će se novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kazniti za prekršaj fizička osoba ako bez pisane prijave na obrascu za prijavu Ministarstvu financija – Carinskoj upravi pri ulasku u Europsku uniju ili izlasku iz Europske unije preko Republike Hrvatske prenese ili pokuša prenijeti gotovinu u smislu članka 40. Zakona u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj (članak 40. Zakona i članak 3. Uredbe (EZ) br. 1889/2005). Stavkom 2. navedenog članka propisano je da će se gotovina koja je predmet prekršaja oduzeti rješenjem o prekršaju u korist proračuna Republike Hrvatske, a stavkom 4. navedenog članka da iznimno, u posebno opravdanim slučajevima u kojima postoje posebno olakotne okolnosti, prekršajno tijelo može odlučiti da se gotovina koja je predmet prekršaja, ne oduzme ili da se oduzme samo djelomično.
Međutim, Europski sud za ljudska prava (u daljnjem tekstu: ESLJP) u ovoj vrsti predmeta zauzeo je stajalište da članak 1. Protokola uz Konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda treba tumačiti na način da miješanje u pravo vlasništva mora odgovarati težini povrede da bi bilo razmjerno, dok sankcija mora odgovarati težini prekršaja koji se isključivo sastoji od nepoštovanja obveze prijavljivanja.
U listopadu 2017. u Uredu zastupnika Republike Hrvatske pred Europskim sudom za ljudska prava usvojen je Akcijski plan izvršenja presude Boljević protiv Hrvatske . Točkom 21. Akcijskog plana Vlada se obvezala izvijestiti Odbor ministara o daljnjem napretku u području zakonodavnih aktivnosti predviđenih planom.
Jednako tako, Republika Hrvatska svoje zakonodavstvo mora uskladiti s međunarodnim standardima za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma te širenja oružja (revidirane Preporuke iz 2012.) koje je donijela Radna skupina za financijske aktivnosti (FATF). Preporuka FATF-a broj 32 (prijenos gotovine) od država traži uspostavljanje mjera za otkrivanje fizičkog prekograničnog prijenosa gotovine i prenosivih financijskih instrumenata koji glase na donositelja kroz sve oblike fizičkog prijenosa, bilo kroz sustav prijavljivanja (obveza samoinicijativne prijave) i/ili sustav očitovanja (obveza prijave na zahtjev nadležnih tijela). U definicijama specifičnih izraza korištenih u ovoj Preporuci, pojam fizičkog prekograničnog prijenosa gotovine i prenosivih financijskih instrumenata koji glase na donositelja odnosi se na svaki dolazni ili odlazni fizički prijenos iz jedne u drugu državu i uključuje: (1) fizički prijenos od strane fizičke osobe, ili u prtljazi ili vozilu te osobe; (2) pošiljku u kontejnerima; (3) slanje putem pošte od strane fizičke ili pravne osobe.
U Izvješću FATF-a iz 2015. o pranju novca kroz fizički prijenos gotovine kao najčešće korišteni načini prijenosa navedeni su k orištenje kurira za prijenos gotovine i skrivanje u nekom od sredstava prijevoza, u k ontejnerskim i drugim oblicima tereta, te u poštanskim pošiljkama i drugim oblicima transporta (str. 28. Izvješća).
Kao i većina drugih država, Hrvatska je najveći dio resursa namijenjenih borbi protiv pranja novca kroz fizički prijenos gotovine usmjerila na fizičke osobe pa se treba dodatno uskladiti i u pogledu zahtjeva uspostave kontrole gotovine kroz druge oblike prijenosa.
Osnovna pitanja koja treba urediti zakonom i posljedice koje će proisteći donošenjem zakona
Osnovno pitanje koje se namjerava riješiti jeste uklanjanje razlika između gore opisanog zakonodavnog okvira Zakona o deviznom poslovanju i presuda Europskog suda za ljudska prava u pogledu sankcioniranja nepoštovanja obveze prijavljivanja ili lažnog prijavljivanja prekograničnih prijenosa gotovine iznad propisanog praga. Stoga se, radi uspostavljanja ravnoteže između prava vlasništva i legitimnih društvenih interesa, zauzimanjem pristupa koji je učinkovit, odnosno kojim se postiže cilj, a minimalno utječe na pravo vlasništva, članak 69. važećeg Zakona predlaže izmijeniti tako da se kao jedina sankcija za nepoštovanje obveze prijavljivanja, propiše novčana kazna, a da se u slučajevima sa naznakom nezakonitih aktivnosti povezanih s kretanjem gotovine, gotovina može zadržati do odluke nadležnih tijela.
S obzirom da područje primjene FATF-ove Preporuke 32 uključuje isporuku kontejnerskim teretom i poštom, a Republici Hrvatskoj 2020. predstoji 5. krug evaluacije Posebnog odbora stručnjaka Vijeća Europe (Moneyval) zaduženog za praćenje provođenja mjera sprječavanja pranja novca, Prijedlogom se uspostavljaju i mjere za otkrivanje prekograničnih prijenosa gotovine iznad propisanog praga kroz poštanske i kontejnerske pošiljke. Tako se za pošiljatelje i primatelje (pravne i fizičke osobe) propisuje obveza na zahtjev Carinske uprave podnijeti deklaraciju o gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije u pošiljci ili teretu.
Kako Uredba (EZ) br. 1889/2005 od država članica traži usklađivanje sustava kontrole kretanja gotovine koja prelazi granice Zajednice, ali im isto tako ostavlja mogućnost da provode nacionalne kontrole kretanja gotovine unutar Zajednice (točka 3.), imajući u vidu Preporuke FATF-a u tom dijelu i činjenicu da ih dio država članica već primjenjuje, poput Austrije i Njemačke, Prijedlogom se propisuju i nacionalne mjere kontrole kretanja gotovine. Za fizičke osobe propisuje se obveza na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika dati podatke o prijenosu gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju unose ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu. Predmetne kontrole bi se temeljile na odgovarajućoj carinskoj analizi rizika, čime bi se omogućila detekcija i provođenje mjera kontrole bez stvaranja dodatnog opterećenja sustavnim prijavama
S obzirom na preventivnu svrhu i odvraćajući karakter koje obveze prijave prekograničnih prijenosa imaju Prijedlogom zakona se za neprijavljivanje ili davanje netočnih i nepotpunih podataka propisuju djelotvorne i razmjerne sankcije. U tom smjeru idu i aktualne izmjene Prekršajnog zakona kojima je povećan opći zakonski maksimum za propisivanje i izricanje novčane kazne za počinitelja prekršaja fizičku osobu za prekršaje iz područja poreza, carine i financija, što uključuje i prekršaj iz članka 69. Zakona o deviznom poslovanju.
Radi postizanja veće djelotvornosti u borbi protiv pranja novca i drugih nezakonitih aktivnosti Prijedlogom zakona propisan je i kvalificirani oblik prekršaja. Cilj je većim rasponom novčanih kazni osigurati razmjernost sankcioniranja, ovisno o vrijednosti gotovinskih prijenosa koji su predmet prekršaja te drugim okolnostima počinjenja prekršaja.
Napominjemo da je 23. listopada 2018. donijeta Uredba (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznosi iz Unije i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1889/2005. Nova Uredba stupa na snagu dvadeseti dan od dana objave u Službenom listu Europske unije , a primjenjuje se od 3. lipnja 2021.
Zbog konceptualnih razloga sadržaj članka 40.a važećeg Zakona premješten je u novi članak.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DEVIZNOM POSLOVANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o deviznom poslovanju (Narodne novine, br. 96/03, 140/05, 132/06, 150/08, 92/09, 133/09 – Zakon o platnom prometu, 153/09, 145/10 i 76/13) članak 1.a mijenja se i glasi:
" Provedba pravnih akata Europske unije
Članak 1.a
Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
1. Uredba (EZ) br. 1889/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2005. o kontrolama gotovine koja se unosi u Zajednicu ili iznosi iz Zajednice (SL L 309, 25.11.2005.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1889/2005,
2. Uredba Vijeća (EZ) br. 2182/2004 od 6. prosinca 2004. o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama (SL L 373, 21.12.2004.), kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Vijeća (EZ) br. 46/2009 od 18. prosinca 2008. (SL L 017/5, 18.12.2008.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2182/2004,
3. Uredba Vijeća (EZ) br. 2183/2004 o proširenju primjene Uredbe (EZ) br. 2182/2004 o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama na države članice nesudionice (SL L 373, 21.12.2004.), kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Vijeća (EZ) br. 47/2009 od 18. prosinca 2008. (SL L 017/7, 18.12.2008.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2183/2004.".
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Naslov iznad članka 40. i članak 40. mijenjaju se i glase:
„Unošenje gotovine u Europsku uniju i iznošenje gotovine iz Europske unije te postupanje u prometu s drugim državama članicama
Članak 40.
(1) Fizičke osobe koje ulaze u Europsku uniju ili izlaze iz Europske unije preko Republike Hrvatske, a prenose gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, dužne su u skladu s člankom 3. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 1889/2005 Ministarstvu financija, Carinskoj upravi (u daljnjem tekstu: Carinska uprava) prijaviti podatke iz članka 3. stavka 2. iste Uredbe, u pisanom obliku na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata.
(2) Za gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja nije u pratnji, a koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije, Carinska uprava može na temelju analize rizika zahtijevati od pošiljatelja ili primatelja da odmah podnese deklaraciju o gotovini na obrascu koji je dostupan u carinskim uredima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata.
(3) Na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika fizičke osobe dužne su usmeno prijaviti gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, koju unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu.
(4) Obveza prijave iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka neće se smatrati ispunjenom ako su dani podaci netočni ili nepotpuni.
(5) Pojam „gotovina“ u ovom članku ima značenje identično definiciji istog pojma u Uredbi (EZ) br. 1889/2005.
(6) Pojam „gotovina bez pratnje“ u ovom članku označava gotovinu koja je dio pošiljke u čijoj se pratnji na putovanju ne nalazi vlasnik, pošiljatelj ni predviđeni primatelj gotovine .“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Naslov iznad članka 40.a i članak 40.a mijenjaju se i glase:
„Sumnja na počinjenje kaznenog djela
Članak 40.a
(1) Ako okolnosti upućuju da se gotovina unosi ili iznosi u svrhu pranja novca ili financiranja terorizma ili drugog kaznenog djela ili da proizlazi iz počinjenja kaznenog djela, neovisno o iznosu, Carinska uprava će o tome bez odlaganja podnijeti obrazloženo izvješće nadležnom državnom odvjetniku i privremeno oduzeti gotovinu na rok od 90 dana.
(2) Nakon proteka roka od 90 dana, gotovina iz stavka 1. ovoga članka može biti privremeno oduzeta samo rješenjem suda sukladno odredbama zakona koji uređuje kazneni postupak.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Iza članka 40.a dodaju se naslov i članak 40.b koji glase:
„Medalje i žetoni koji nalikuju eurokovanicama
Članak 40.b
(1) Fizičke i pravne osobe koje u Republici Hrvatskoj proizvode, prodaju, uvoze za prodaju ili za druge komercijalne svrhe ili za te svrhe distribuiraju medalje i žetone dužne su na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004 postupati u skladu s Uredbom (EZ) br. 2182/2004.
(2) Svaka osoba koja na bilo koji način dođe u posjed medalje i žetona za koji sumnja da je suprotan Uredbi (EZ) br. 2182/2004, dužna je o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.
(3) Hrvatska narodna banka proslijedit će medalje i žetone koje dobije na uvid ili koji na drugi način dođu u njezin posjed Europskoj komisiji radi očitovanja o tome jesu li suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004. Medalje i žetoni za koje već postoji očitovanje Europske komisije izuzeti su iz ove odredbe.
(4) Očitovanje Europske komisije kojim se utvrđuje da je riječ o medaljama ili žetonima koji su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 Hrvatska narodna banka dostavit će fizičkim i pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Fizičke i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka kojima je dostavljeno očitovanje iz stavka 4. ovoga članka dužne su bez odgode povući iz prometa i uništiti medalje i žetone za koje je tim očitovanjem utvrđeno da su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 i o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Članak 59. mijenja se i glasi:
„ Carinska uprava obavlja nadzor nad vrstom i količinom gotovine:
a) koju preko Republike Hrvatske u Europsku uniju unose ili iz Europske unije iznose fizičke osobe
b) koja se preko Republike Hrvatske unosi u Europsku uniju ili iznosi iz Europske unije u pošiljci ili teretu
c) koju unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu fizičke osobe.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
U članku 63. stavku 1. točki 22. riječi: „članka 40.a stavka 4.“ zamjenjuju se riječima: „članka 40.b stavka 4.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Članak 69. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba:
1. ako bez pisane prijave na obrascu za prijavu Carinskoj upravi pri ulasku u Europsku uniju ili izlasku iz Europske unije preko Republike Hrvatske prenese ili pokuša prenijeti gotovinu u smislu članka 40. ovoga Zakona u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj (članak 40. stavak 1. ovoga Zakona i članak 3. stavak 1. i 2. Uredbe (EZ) br. 1889/2005)
2. ako na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika usmeno ne prijavi gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju je unijela ili je unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu (članak 40. stavak 3. ovoga Zakona)
3. ako dade netočne ili nepotpune podatke (članak 40. stavak 4. ovoga Zakona).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako odmah po primitku zahtjeva Carinske uprave ne podnese deklaraciju o gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja nije u pratnji, a koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije ili u deklaraciji navede netočne ili nepotpune podatke (članak 40. stavak 2. i 4. ovoga Zakona).
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 250.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka obrtnik i fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka fizička osoba.
(5) Iznos novčane kazne i troškova prekršajnog postupka podmirit će se iz privremeno oduzete gotovine, ako ne bude plaćen u roku koji je određen u odluci o prekršaju.
(6) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka odgovorna osoba u pravnoj osobi .“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
Iza članka 69. dodaje se članak 69.a koji glasi:
„Članak 69.a
(1) Novčanom kaznom u iznosu do 1.000.000,00 kuna kaznit će se tko počini prekršaj iz članka 69. stavak 1. ili 2. ovoga Zakona:
1. ako je gotovina koja je predmet prekršaja bila skrivena u odjeći, na tijelu ili u tijelu fizičke osobe, predmetima prtljage, robi koja je dio pošiljke ili tereta, prijevoznom ili prijenosnom sredstvu,
2. ako je prekršaj počinjen na drugi osobito drzak način,
3. ako je vrijednost gotovine koja je predmet prekršaja 200.000,00 eura ili veća.
(2) Iznos novčane kazne i troškova prekršajnog postupka podmirit će se iz privremeno oduzete gotovine, ako ne bude plaćen u roku koji je određen u odluci o prekršaju.
(3) Ako su ispunjeni uvjeti iz stavka 1. ovoga članka, odgovornoj osobi u pravnoj osobi može se izreći novčana kazna u iznosu do 100.000,00 kuna.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
U članku 70. na kraju rečenice briše se točka i dodaju riječi: „odnosno na posebne račune Carinske uprave.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
Iza članka 74. dodaje se članak 74.a koji glasi:
„Članak 74.a
Prekršaji propisani ovim Zakonom smatraju se financijskim prekršajima.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovom se odredbom članak 1.a usklađuje s odredbama Odluke o instrumentima za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije (NN 44/2017.), jer u navedenom članku nisu, uz osnovne Uredbe (2182/2004 i 2183/2004), navedene Uredbe kojima su izmijenjene te Uredbe (46/2009 i 47/2009).
Uz članak 2.
Novim člankom 40. propisuje se:
- obveza samoinicijativne prijave svakog prijenosa gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju fizičke osobe unose ili iznose preko Republike Hrvatske u Europsku uniju, na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata
- obveza usmene prijave, ali samo na zahtjev ovlaštenog carinskog službenika, gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koju fizičke osobe unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu
- obveza podnošenja, također samo na zahtjev Carinske uprave, deklaracije o gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije u teretu ili poštanskoj pošiljci ili pošiljci poslanoj putem trgovačkog društva registriranog za obavljanje međunarodne kurirske djelatnosti na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Carinske uprave i Financijskog inspektorata
Uz članak 3.
Mijenja se naslov iznad članka i članak 40.a i propisuje način postupanja u slučaju sumnje da se gotovina unosi ili iznosi u svrhu pranja novca ili financiranja terorizma ili nekog drugog kaznenog djela.
Uz članak 4.
Iza članka 40.a dodaju se naslov i članak 40.b u koji se premješta članak 40.a važećeg Zakona
Uz članak 5.
Nadzorne ovlasti Carinske uprave iz članka 59. proširene su na nadzor nad vrstom i količinom gotovine koju fizičke osobe unose u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznose iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu.
Uz članak 6.
Mijenja se broj članka na koji upućuje prekršajna odredba.
Uz članak 7.
U izmijenjenom članku 69. propisane su odgovarajuće novčane kazne za:
- fizičku osobu koja ne prijavi prijenos gotovine u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj preko Republike Hrvatske u Europsku uniju ili iz Europske unije
- fizičku osobu koja na zahtjev carinika ne prijavi gotovinu u toj vrijednosti koju unosi u Republiku Hrvatsku ili iznosi iz Republike Hrvatske iz druge države članice
- pošiljatelja i/ili primatelja fizičku osobu, pravnu osobu, obrtnika i fizičku osobu koja obavlja drugu samostalnu djelatnost, ako za gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj koja nije u pratnji, a koja se preko Republike Hrvatske unosi ili iznosi iz područja Europske unije, odmah po primitku zahtjeva Carinske uprave ne podnese deklaraciju o gotovini
- odgovornu osobu u pravnoj osobi.
Uz članak 8.
Dodan je novi članak 69.a kojim se propisuje mogućnost izricanja novčane kazne do 1.000.000,00 kuna za prekršaj iz članka 69. stavak 1. i 2. ovoga Zakona ako je gotovina koja je predmet prekršaja bila skrivena, ako je prekršaj počinjen na drugi osobito drzak način ili je vrijednost gotovine koja je predmet prekršaja 200.000,00 eura ili veća .
Uz članak 9.
Odredbom ovog članka ovlašćuje se Carinska uprava privremeno oduzetu gotovinu uplatiti na posebne račune iz svoje nadležnosti, umjesto na posebne račune Financijskog inspektorata.
Uz članak 10.
Prekršaji propisani ovim Zakonom izrijekom se svrstavaju u grupu financijskih prekršaja.
Uz članak 11.
Propisuje se stupanje na snagu odredaba Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU ZAKON O DEVIZNOM POSLOVANJU
(Narodne novine, br. 96/03, 140/05, 132/06, 150/08, 92/09, 133/09 – Zakon o platnom prometu, 153/09, 145/10 i 76/13)
Provedba pravnih akata Europske unije
Članak 1.a
Ovim se Zakonom uređuje provedba sljedećih uredbi Europske unije:
– Uredba (EZ) br. 1889/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2005. o kontrolama gotovine koja se unosi u Zajednicu ili iznosi iz Zajednice (SL L 309, 25. 11. 2005.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1889/2005,
– Uredba Vijeća (EZ) br. 2182/2004 od 6. prosinca 2004. o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama (SL L 373, 21. 12. 2004.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2182/2004 i
– Uredba Vijeća (EZ) br. 2183/2004 o proširenju primjene Uredbe (EZ) br. 2182/2004 o medaljama i žetonima koji nalikuju eurokovanicama na države članice nesudionice (SL L 373, 21. 12. 2004.) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2183/2004.
Unošenje gotovine u Europsku uniju i iznošenje gotovine iz Europske unije
Članak 40.
(1) Fizičke osobe koje ulaze u Europsku uniju ili izlaze iz Europske unije preko Republike Hrvatske, a prenose gotovinu u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj, dužne su u skladu sa člankom 3. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 1889/2005 Ministarstvu financija – Carinskoj upravi prijaviti podatke iz članka 3. stavka 2. iste Uredbe, u pisanom obliku na obrascu za prijavu koji je dostupan u carinskim uredima na graničnim prijelazima i objavljen na internetskim stranicama Ministarstva financija – Carinske uprave i Financijskog inspektorata.
(2) Pojam »gotovina« u ovom članku ima značenje identično definiciji istog pojma u Uredbi (EZ) br. 1889/2005.
Medalje i žetoni koji nalikuju eurokovanicama
Članak 40.a
(1) Fizičke i pravne osobe koje u Republici Hrvatskoj proizvode, prodaju, uvoze za prodaju ili za druge komercijalne svrhe ili za te svrhe distribuiraju medalje i žetone dužne su na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004 postupati u skladu s Uredbom (EZ) br. 2182/2004.
(2) Svaka osoba koja na bilo koji način dođe u posjed medalje i žetona za koji sumnja da je suprotan Uredbi (EZ) br. 2182/2004, dužna je o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.
(3) Hrvatska narodna banka proslijedit će medalje i žetone koje dobije na uvid ili koji na drugi način dođu u njezin posjed Europskoj komisiji radi očitovanja o tome jesu li suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004.
(4) Očitovanje Europske komisije kojim se utvrđuje da je riječ o medaljama ili žetonima koji su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 Hrvatska narodna banka dostavit će fizičkim i pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka.
(5) Fizičke i pravne osobe iz stavka 1. ovoga članka kojima je dostavljeno očitovanje iz stavka 4. ovoga članka dužne su bez odgode povući iz prometa i uništiti medalje i žetone za koje je tim očitovanjem utvrđeno da su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004. i o tome obavijestiti Hrvatsku narodnu banku.
Nadležnost Ministarstva financija – Carinske uprave
Članak 59.
(1) Ministarstvo financija – Carinska uprava u skladu s Uredbom (EZ) br. 1889/2005 obavlja u smislu članka 40. ovoga Zakona nadzor nad vrstom i količinom gotovine koju preko Republike Hrvatske u Europsku uniju unose i iz Europske unije iznose fizičke osobe u putničkom prometu.
(2) Ministarstvo financija – Carinska uprava nadzire vrstu i količinu strane gotovine, gotovine u kunama i vrijednosnih papira koju preko Republike Hrvatske u Europsku uniju ili iz Europske unije prenose rezidenti i nerezidenti u robnom i poštanskom prometu.
Članak 63.
(1) Novčanom kaznom od 15.000,00 do 200.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba:
1. brisano,
2. ako doznači sredstva u inozemstvo u svrhu kupnje nekretnina u inozemstvu, a da za to nisu ispunjeni uvjeti propisani ovim Zakonom,
3. ako izvrši plaćanje ili primi naplatu u stranim sredstvima plaćanja u poslovima s rezidentima ili nerezidentima u Republici Hrvatskoj suprotno ovome Zakonu ili odluci Hrvatske narodne banke,
8. ako u ime ili za račun druge osobe sklopi ugovor o kreditnom poslu s nerezidentom suprotno odredbama ovoga Zakona, ako sredstva financijskog kredita iz inozemstva ne prenese na račun otvoren kod banke sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili na račun otvoren u inozemstvu sukladno članku 29. ovoga Zakona, ako ne koristi financijski kredit iz inozemstva sukladno ugovoru o kreditu, kada je ugovoreno plaćanje roba i usluga izravno dobavljaču ili izvršitelju usluga odnosno ukoliko financijskim kreditom ne otplaćuje prije zaključeni kredit u inozemstvu,
9. Prestao vrijediti,
10. Prestao vrijediti,
11. Prestao vrijediti,
12. ako Hrvatskoj narodnoj banci ne podnese izvješća o prometu i stanju sredstava na svojim računima u inozemstvu te na računima svojih podružnica u inozemstvu na način i u rokovima koje propiše Hrvatska narodna banka,
13. Prestao vrijediti,
14. ako ne postupi u skladu s odlukom Hrvatske narodne banke donesenom na temelju članka 34. ovoga Zakona,
15. Prestao vrijediti,
16. ako ne poštuje uvjete i način obavljanja mjenjačkih poslova kako to propisuje Hrvatska narodna banka,
17. ako kupi, proda, dade ili uzme u zajam stranu gotovinu, te ako posreduje u kupnji, prodaji ili pozajmljivanju strane gotovine suprotno ovome Zakonu,
18. ako Hrvatskoj narodnoj banci ne podnese u propisanom roku potrebna izvješća o poslovima s inozemstvom ili o djelatnosti koju obavlja u inozemstvu, ili to učini na način suprotan propisanom načinu podnošenja izvješća, ako ne dade zatraženu dokumentaciju i podatke Financijskom inspektoratu, odnosno ako ne vodi na propisani način poslovne knjige o tom poslovanju,
18.a ako sredstva financijskog kredita iz inozemstva ne prenese na račun otvoren kod banke sa sjedištem u Republici Hrvatskoj ili na račun otvoren u inozemstvu sukladno članku 29. ovoga Zakona, ako ne koristi financijski kredit iz inozemstva sukladno ugovoru o kreditu, kada je ugovoreno plaćanje roba i usluga izravno dobavljaču ili izvršitelju usluga, odnosno ukoliko financijskim kreditom ne otplaćuje prije zaključeni kredit u inozemstvu,
19. ako ne poštuje mjere za zaštitu monetarnog ili deviznog sustava što ih propiše Hrvatska narodna banka.
20. ako u propisanom roku Hrvatskoj narodnoj banci ne dostavi obavijest i dokumentaciju iz članka 46.e ovoga Zakona,
21. ako izradi, proda, uveze za prodaju ili u druge komercijalne svrhe ili u te svrhe distribuira medalje ili žetone koji nalikuju eurokovanicama protivno člancima 2., 3. i 4. Uredbe (EZ) br. 2182/2004, koja se primjenjuje na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004,
22. ako bez odgode ne povuče iz prometa ili ne uništi medalje ili žetone za koje je očitovanjem iz članka 40.a stavka 4. ovoga Zakona utvrđeno da su suprotni Uredbi (EZ) br. 2182/2004 koja se primjenjuje na temelju Uredbe (EZ) br. 2183/2004,
23. ako kao ovlašteni mjenjač obavlja mjenjačke poslove, a ta djelatnost nije upisana u sudski, odnosno obrtni registar.
(2) Novčanom kaznom od 3.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(3) U teškim slučajevima prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, ako vrijednost predmeta prekršaja prelazi 100.000,00 kuna, ili je prekršaj učinjen u povratu ili je učinjen na osobito opasan način, pravna ili fizička osoba i odgovorna osoba u pravnoj osobi kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 30.000,00 do 400.000,00 kuna.
(4) Strana gotovina i gotovina u kunama koja je predmet prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, ili strana gotovina i gotovina u kunama koja je bila predmet platnog prometa koji je rezultat prekršaja, oduzet će se u prekršajnom postupku rješenjem o prekršaju.
(5) Iznimno, u lakšim slučajevima prekršaja propisanima ovim Zakonom, u kojima postoje posebno olakotne okolnosti, prekršajno tijelo može odlučiti da se strana gotovina i gotovina u kunama iz stavka 1. ovoga članka ne oduzme ili da se oduzme samo djelomično.
Članak 69.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba ako bez pisane prijave na obrascu za prijavu Ministarstvu financija – Carinskoj upravi pri ulasku u Europsku uniju ili izlasku iz Europske unije preko Republike Hrvatske prenese ili pokuša prenijeti gotovinu u smislu članka 40. ovoga Zakona u vrijednosti od 10.000,00 eura ili većoj (članak 40. ovoga Zakona i članak 3. Uredbe (EZ) br. 1889/2005).
(2) Gotovina u smislu članka 40. ovoga Zakona koja je predmet prekršaja iz stavka 1. ovoga članka oduzet će se rješenjem o prekršaju u korist proračuna Republike Hrvatske.
(3) Gotovina u smislu članka 40. ovoga Zakona koja je predmet izvršenja prekršaja može se oduzeti i kada nije vlasništvo počinitelja.
(4) Iznimno, u posebno opravdanim slučajevima u kojima postoje posebno olakotne okolnosti, prekršajno tijelo može odlučiti da se gotovina u smislu članka 40. ovoga Zakona, koja je predmet prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, ne oduzme ili da se oduzme samo djelomično.
Članak 70.
Financijski inspektorat i carinsko tijelo, kada obavljaju deviznu kontrolu, privremeno će, uz potvrdu, oduzeti gotovinu u kunama i stranu gotovinu odnosno gotovinu u smislu članka 40. ovoga Zakona te dokumentaciju i druge predmete kojima je izvršen prekršaj, koji su rezultat prekršaja ili koji mogu poslužiti kao dokaz u prekršajnom postupku, prema propisima koji vrijede za prekršajni postupak. Gotovinu u kunama i stranu gotovinu odmah će uplatiti na posebne račune Financijskog inspektorata Ministarstva financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija