Na temelju članka 411., 412. i članka 428. točke 1. i 2. Zakona o osiguranju („Narodne novine“, broj 30/15 i 112/18 ), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća održanoj donijela je
PRAVILNIK
O STRUČNOSTI I PRIMJERENOSTI
DISTRIBUTERA OSIGURANJA I DISTRIBUTERA REOSIGURANJA
I UPISU U REGISTAR
Uvodne odredbe
Članak 1.
Ovaj Pravilnik propisuje:
I.
1. način stjecanja, provjere i ocjenjivanja odnosno dokazivanja znanja i stručnosti odnosno kontinuirane edukacije:
◊posrednika u osiguranju, posrednika u reosiguranju,
◊zaposlenika posrednika u osiguranju i zaposlenika posrednika u reosiguranju,
◊sporednih posrednika u osiguranju
◊člana uprave društva za osiguranje i društva za reosiguranje odgovornog za distribuciju proizvoda osiguranja i proizvoda reosiguranja uključujući nositelja funkcije za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja i svih ostalih zaposlenika izravno uključenih u distribuciju osiguranja ili distribuciju reosiguranja (dalje u tekstu: distributeri) u skladu s člankom 422. Zakona o osiguranju
2. uvjete za primjerenost odnosno dobar ugled i integritet distributera iz ovoga članka
II.
3. upis podataka u registar koji Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: HANFA) vodi u skladu s člankom 410., 411. i 412. Zakona o osiguranju i koji sadržava podatke o posrednicima i sporednim posrednicima ovlaštenim za obavljanje poslova distribucije osiguranja odnosno distribucije reosiguranja na području Republike Hrvatske.
Stručnost i primjerenost
Članak 2.
(1) Stručnost posrednika i sporednih posrednika podrazumijeva odgovarajuću razinu znanja i sposobnosti koja je preduvjet za upis i status u registru posrednika i sporednih posrednika u osiguranju koji vodi HANFA, a uključuje:
- polaganje ispita za provjeru stručnih znanja potrebnih za obavljanje poslova distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja (dalje u tekstu: Ispit) i
- održavanje potrebne razine znanja i sposobnosti distributera tijekom cijelog razdoblja obavljanja poslova distribucije osiguranja i distribucije reosiguranja.
(2) Distributeri su dužni omogućiti kontinuiranu edukaciju svojih zaposlenika koji su izravno uključeni u distribuciju osiguranja ili distribuciju reosiguranja i posrednika i sporednih posrednika u osiguranju s kojima su u ugovornom odnosu, uzimajući u obzir svojstva proizvoda koji se prodaju, vrstu distributera, ulogu koju imaju i aktivnosti koje obavljaju u okviru djelatnosti distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja.
(3) Primjerenost distributera podrazumijevadobar ugled i integritet fizičke osobe distributera osiguranja i distributera reosiguranja koji se temelji na ispunjavanju uvjeta iz članka 423. stavka 2. Zakona o osiguranju prema kojemu je distributer primjeren ako nije pravomoćno osuđen za kaznena djela protiv imovine, kaznena djela protiv gospodarstva i kaznena djela protiv krivotvorenja ili je nastupila rehabilitacija te nad kojim nije otvoren postupak stečaja potrošača u skladu sa zakonom koji uređuje stečaj potrošača, na području Republike Hrvatske, druge države članice ili treće države.
Prijava za polaganje Ispita
Članak 3.
(1) HANFA će upisati fizičku osobu u registar posrednika i sporednih posrednika nakon položenog Ispita. Prijavu za polaganje Ispita podnosi kandidat za upis u registar posrednika i sporednih posrednika, a prijava sadržava:
1. navod o kategoriji posrednika u kojoj namjerava obavljati poslove distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja, odnosno hoće li obavljati poslove distribucije osiguranja:
- u ime i za račun društva za osiguranje u kategoriji zastupnika u osiguranju ili
- po nalogu stranke u kategoriji broker u osiguranju i/ili reosiguranju ili
- kao sporedni posrednik.
2. priloženu ovjerenu presliku isprave o najmanje stečenoj srednjoj stručnoj spremi ili drugu ovjerenu presliku isprave ili ispravu izdanu u obliku elektroničkog zapisa putem sustava „e-Građani“ ili dokument o priznavanju inozemne kvalifikacije o srednjoj stručnoj spremi izdan od strane nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj;
3. potpisanu izjavu kandidata kojom potvrđuje ispunjavanje uvjeta primjerenosti iz članka 2. stavka 3. ovoga Pravilnika, osim kad nadležno tijelo izdaje potvrdu o nekažnjavanju i otvorenom postupku stečaja potrošača;
4. podatke o identitetu osoba (ime, prezime, adresu prebivališta, osobni identifikacijski broj fizičke osobe ili tvrtku, sjedište, osobni identifikacijski broj pravne osobe) koje su u uskoj povezanosti s kandidatom putem odnosa kontrole ili sudjelovanjem, kako je propisano člankom 3. točkom 26. Zakona o osiguranju;
5. očitovanje je li uska povezanost iz točke 4. ovoga stavka prepreka obavljanju poslova distribucije i učinkovitom izvršavanju nadzornih zadaća HANFA-e.
(2) Uz prijavu za polaganje Ispita kandidat je dužan priložiti i dokaze o plaćenoj naknadi za polaganje Ispita u skladu s odredbama pravilnika kojim je propisana obveza plaćanja te naknade HANFA-i.
(3) Kada ime i prezime kandidata na ispravama koje se dostavljaju uz prijavu za polaganje Ispita nije identično onom na prijavi za polaganje Ispita, potrebno je uz prijavu za polaganje Ispita priložiti i ovjerenu presliku isprave ili ispravu izdanu u obliku elektroničkog zapisa putem sustava „e-Građani“ iz koje je vidljiva promjena imena i/ili prezimena.
Sadržaj Ispita
Članak 4.
(1) Kandidat polaže Ispit u skladu sa izabranom kategorijom, a prema rasporedu modula iz ovoga članka.
(2) Ispit se polaže pred Komisijom HANFA-e, a obuhvaća provjeru znanja prema kategoriji posrednika i sporednih posrednika i proizvodu osiguranja ili reosiguranja koje namjerava distribuirati:
A) NEŽIVOTNA OSIGURANJA (kategorija: posrednici u osiguranju i reosiguranju)
Modul I – uvjeti polica neživotnih osiguranja i dodatni rizici
Modul II– zakon o osiguranju - odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja, zakon o zaštiti potrošača, zakon o porezu, socijalni zakoni i zakoni o radu
Modul III– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva
Modul IV– rješavanje pritužbi i rješavanje prigovora
Modul V – procjena zahtjeva i potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
B) POJEDINI PROIZVODI NEŽIVOTNIH OSIGURANJA ZA TURISTIČKE AGENCIJE (kategorija: sporedni posrednici u osiguranju turističke agencije)
Modul I TA– uvjeti polica asistencije i dodatni rizici
Modul II TA– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja asistencije, zakon o zaštiti potrošača
Modul III TA– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva preko asistencije
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena zahtjeva i potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
C) POJEDINI PROIZVODI NEŽIVOTNIH OSIGURANJA ZA OSTALA TRGOVAČKA DRUŠTVA (kategorija: ostali sporedni posrednici u osiguranju)
Modul I S– uvjeti polica neživotnih osiguranja i dodatni rizici
Modul II S– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda neživotnih osiguranja, zakon o zaštiti potrošača
Modul III S– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena zahtjeva i potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
D) INVESTICIJSKI PROIZVODI OSIGURANJA (kategorija: posrednici u osiguranju i reosiguranju)
Modul II– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja, zakon o zaštiti potrošača, zakon o porezu, socijalni zakoni i zakoni o radu
Modul III– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
Modul IX– investicijski proizvodi osiguranja
Modul X – Investicijske opcije, prednosti i mane
Modul XI – financijski rizici za ugovaratelje osiguranja
Modul XII– uvjeti polica životnog osiguranja
Modul XIII– organizacija mirovinskog sustava i povlastice koje on nudi
Modul XIV– tržište štednih osigurateljnih proizvoda
Modul XV– sukobi interesa kod investicijskih osigurateljnih
E) ŽIVOTNA OSIGURANJA (kategorija: posrednici u osiguranju i reosiguranju)
Modul II– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja, zakon o zaštiti potrošača, zakon o porezu, socijalni zakoni i zakoni o radu
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
Modul XII– uvjeti ugovora životnih osiguranja, zajamčene naknade i dopunski rizici
Modul XIII– organizacija mirovinskog sustava
Modul XV– sukobi interesa
(3) Potrebna znanja iz stavka 2. ovog članka prema modulima su:
MODUL
Potrebna znanja
I modul –
police neživotnih osiguranja
osnovni pojmovi koji se odnose na distribuirane proizvode
pravo trgovačkih društava
stranke iz ugovora o osiguranju i njihov pravni položaj
vrste/rizici neživotnih osiguranja
pravo koje se odnosi na ugovor o neživotnom osiguranju
premija osiguranja
osigurani iznos, nadosiguranje, podosiguranje
osnove za izračun premije
osnove reosiguranja
II modul – distribucija
osnovni pojmovi distribucije osiguranja i reosiguranja koji se odnose na distribuirane proizvode
informiranje ugovaratelja osiguranja
uloga i kategorije distributera osiguranja i reosiguranja
prekogranično pružanje usluga distribucije osiguranja i reosiguranja
III modul – štete
prijava šteta
odštetni zahtjev i rokovi za rješavanje odštetnih zahtjeva
naknada iz osiguranja
likvidacija šteta
IV modul – pritužbe i prigovori
razlika između prigovora i pritužbe
pravo na podnošenje pritužbi i prigovora
rokovi za podnošenje i rješavanje prigovora i pritužbi
vođenje registra pritužbi i prigovora
V modul – potrošači
zaštita potrošača
predugovorno informiranje potrošača
javna objava informacija ugovarateljima osiguranja
dokument s informacijama o proizvodu osiguranja (IPID)
VI modul – tržište osiguranja
osnove tržišta osiguranja
poslovanje osiguravatelja
upravljanje i nadgledanje proizvoda osiguranja
tehničke pričuve i imovina osiguravatelja
rizici u osiguranju
VII modul – etika
pravila ponašanja u distribuciji osiguranja
pravila etične prakse
etika distributera osiguranja i reosiguranja
VIII modul – financijska stručnost
financijsko poslovanje osiguravatelja
solventnost i likvidnost
osnovni financijski izvještaji
izvještaji distributera osiguranja i reosiguranja
IX modul – investicijski proizvodi osiguranja
investicijskih proizvoda osiguranja – propisi
investicijski proizvodi u EU i RH
obveze distributera
dokument s ključnim informacijama ugovarateljima osiguranja (KID)
X modul – Investicijske opcije
vrste financijskih instrumenata
poslovanje investicijskih fondova
jednostavni i složeni investicijski proizvodi
XI modul – financijski rizici
financijski rizici
ulaganje na financijskim tržištima
osnove tržišta kapitala
XII modul –police životnih osiguranja i štedni proizvodi
osnovni pojmovi osiguranja
pravo trgovačkih društava
stranke iz ugovora o osiguranju i njihov pravni položaj
vrste i rizici životnog osiguranja
pravo koje se odnosi na ugovor o životnom osiguranju
premija osiguranja
osigurana svota
osnove za izračun premije
osnove reosiguranja
XIII modul – mirovinski sustav
osnove mirovinskog sustava u RH
mirovinsko osiguravajuće društvo
mirovinsko društvo
IV modul – tržište štednih proizvoda
štedni proizvodi na financijskom tržištu
vrste kreditnih institucija
prodaja štednih proizvoda
XV modul – sukobi interesa
osnove sukoba interesa
sprečavanje i upravljanje sukobima interesa
(4) Literaturu za Ispit HANFA objavljuje na svojim internetskim stranicama.
Podnošenje prijave za polaganje Ispita
Članak 5.
(1)Prijave za polaganje Ispita podnose se HANFA-i prema obrascu broj 1. koji je sastavni dio ovog Pravilnika.
(2) Dostavljena dokumentacija se ne vraća.
Mjesto i vrijeme polaganja ispita
Članak 6.
(1) Mjesto i vrijeme polaganja ispita HANFA će utvrditi najkasnije 35 (trideset i pet) dana prije dana održavanja ispita i objaviti na svojoj internetskoj stranici www.hanfa.hr, a kandidati su dužni podnijeti prijavu za polaganje Ispita HANFA-i (obrazac broj 1) s dokumentacijom propisanom ovim Pravilnikom najkasnije 20 (dvadeset) dana prije dana održavanja Ispita.
(2) HANFA će 5 (pet) dana prije dana održavanja ispita, na svojoj internetskoj stranici objaviti i poziv kandidatima, koji su u skladu sa stavkom 1. ovoga članka dostavili uredno popunjenu prijavu za polaganje Ispita, da pristupe Ispitu, objavom šifre kandidata navedene u prijavi za polaganje Ispita.
Ispitna Komisija
Članak 7.
(1) Upravno vijeće HANFA-e Odlukom imenuje i razrješava predsjednika i zamjenika predsjednika Komisije, tajnika i zamjenika tajnika Komisije i članove Komisije.
(2) Način rada Komisije propisan je Poslovnikom o radu, koji je predsjednik Komisije dužan donijeti u roku od 15 (petnaest) dana od dana imenovanja na tu funkciju.
Ispit
Članak 8.
(1) Ispit se polaže na hrvatskom jeziku, u pisanom obliku.
(2) Smatra se da je kandidat uspješno položio Ispit ukoliko je točno odgovorio na 60% postavljenih pitanja.
(3) Uspjeh na Ispitu ocjenjuje se s »položio« ili »nije položio«.
(4) HANFA će najkasnije u roku od 8 dana od dana održavanja Ispita na svojoj internetskoj stranici objaviti listu kandidata koji su položili ispit, s naznakom šifre kandidata iz prijave za ispit te dati mogućnost kandidatu da u narednih 8 dana izvrši uvid u svoj Ispit.
(5) Ako kandidat smatra da mu odgovori nisu točno vrednovani, može u roku od osam dana od dana objave rezultata podnijeti pisanu predstavku HANFA-i.
(6) Komisija će odgovoriti na predstavku kandidata najkasnije u roku od 8 dana od dana primitka predstavke.
(7) HANFA će kandidata koji je položio Ispit upisati u registar HANFA-e, najkasnije u roku od 30 (trideset) dana od dana kada je položio taj Ispit, u skladu kategorijom koju je naveo u prijavi za polaganje Ispita.
Kontinuirana edukacija
Članak 9.
(1) Distributeri su dužni kontinuirano održavati razinu stručnosti čime ispunjavaju jedan od uvjeta za obavljanje poslova distribucije osiguranja ili reosiguranja i to tako da su u svakoj godini dužni pohađati stručnu edukaciju u trajanju od minimalno 15 sati iz područja u kojem su upisani u registar i ovlašteni obavljati poslove distribucije osiguranja ili reosiguranja.
(2) Godina u kojoj su posrednici i sporedni posrednici u osiguranju dužni kontinuirano održavati razinu stručnosti iz stavka 1. ovoga članka računa se za svakog pojedinog posrednika i sporednog posrednika od dana i mjeseca njegova prvog upisa u registar distributera osiguranja odnosno distributera reosiguranja koji vodi HANFA (primjerice: ako je datum prvog ovlaštenja zastupnika u osiguranju 3.6.2014. godine, godina u kojoj mora prikupiti 15 sati kontinuirane edukacije, kao jedan od uvjeta za ostanak u registru, podrazumijeva period od 3.6.2018.-3.6.2019. godine i tako za svaku sljedeću godinu i to 3.6.2019.-3.6.2020., 3.6.2020.-3.6.2021…)
(3) Pod prvim upisom u registar HANFA-e posrednika i sporednog posrednika u osiguranju iz stavka 2. ovoga članka smatra se datum njegova prvog važećeg ovlaštenja za obavljanje poslova distribucije osiguranje odnosno distribucije reosiguranja. U slučaju brisanja iz registra HANFA-e, datumom upisa smatra se datum upisa posrednika i sporednog posrednika pod novim registarskim brojem.
(4) Za zaposlenike društava za osiguranje i društava za reosiguranje koji su izravno uključeni u distribuciju osiguranja odnosno distribuciju reosiguranja i za sve ostale osobe izravno uključene u distribuciju osiguranja ili distribuciju reosiguranja, (funkciju za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i članove uprava tih društava koji su unutar uprave društva odgovorni za distribuciju proizvoda osiguranja i reosiguranja), razinu stručnosti i kontinuirane edukacije dužno je pratiti društvo za osiguranje odnosno društvo za reosiguranje, neovisno o tome jesu li ili nisu upisani u registar iz ovog Pravilnika.
(5) Za osobe iz stavka 4. ovog članka koje nisu upisane u registar iz ovoga Pravilnika, društvo za osiguranje odnosno društvo za reosiguranje je dužno voditi pisanu evidenciju o provedenoj kontinuiranoj edukaciji od najmanje 15 sati godišnje i istu prezentirati HANFA-i na njezin zahtjev.
Edukator
Članak 10.
(1) Edukaciju posrednika i sporednih posrednika radi kontinuiranog ispunjavanja uvjeta stručnosti iz članka 422. Zakona o osiguranju mogu održavati i organizirati edukatori:
1. društvo za osiguranje, društvo za reosiguranje, Hrvatska gospodarska komora, Hrvatski ured za osiguranje,
2. društvo za zastupanje u osiguranju i društvo za brokerske poslove u osiguranju i reosiguranju, kreditna institucija, investicijsko društvo, Financijska agencija, HP – Hrvatska pošta d.d., sveučilišna i obrazovna institucija i druge pravne osobe koje ispunjavaju uvjete iz stavka 3. ovoga članka.
(2) Edukator iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dostavlja HANFA –i obavijest o namjeri održavanja edukacije, s planom edukacije koji se odnosi na period od najmanje dvije godine, 60 dana prije početka prvog obavljanja edukacije.
(3) Edukator iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dostavlja HANFA-i obavijest o namjeri održavanja edukacije 60 dana prije početka prvog obavljanja edukacije s dokazima o ispunjavanju sljedećih uvjeta da:
1. ima najmanje 5 zaposlenihposrednika kad je primjenjivo na osobe iz stavka 1. točke 2. ovoga članka,
2. osoba koja će održavati edukaciju iz pojedinog modula iz članka 4. ovoga Pravilnika ima najmanje 3 godine iskustva u području edukacije koju pruža, a što se dokazuje odgovarajućom ispravom ili potvrdom ili životopisom,
3. raspolaže tehničkim kapacitetima za održavanje edukacije, a što se dokazuje izjavom odgovorne osobe edukatora o načinu osiguranja tehničkih kapaciteta,
4. ima program edukacije izrađen u skladu s odredbama članka 11. ovoga Pravilnika
5. se plan edukacije odnosi na period pružanja edukacije od najmanje dvije godine, osim u slučaju promjene regulative.
Program edukacije
Članak 11.
(1) Program edukacije mora sadržavati područja edukacije propisana člankom 4. ovog Pravilnika zasnovana na relevantnim propisima uključujući njihove izmjene u planiranom periodu održavanja edukacije, izabrane module edukacije u skladu s člankom 4. ovoga Pravilnika i broj sati edukacije po pojedinom modulu.
(2) Edukator podnosi HANFA-i obavijest o namjeri održavanja edukacije zajedno s dvogodišnjim planom održavanja edukacije koji sadržava okvirni broj planiranih polaznika edukacije, mjesto, vrijeme i trajanje edukacije, cijenu edukacije za polaznike te program iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Broj preporučenih minimalnih sati stručnog usavršavanja za period od jedne godine dan je u sljedećem prikazu:
MODUL
Neživotna osiguranja
Pojedine vrste neživotnih osiguranja
(TA - turističke agencije)
Pojedine vrste neživotnih osiguranja
(S – ostali sporedni posrednici u osiguranju)
Investicijski proizvodi osiguranja
Životna osiguranja
I modul –
police neživotnih osiguranja
3
2
2
-
-
II modul – distribucija
1
1
1
1
1
III modul – štete
2
1
1
1
1
IV modul – pritužbe
2
1
1
1
2
V modul – potrošači
2
1
1
1
1
VI modul – tržište osiguranja
3
2
2
1
1
VII modul – etika
1
1
1
1
1
VIII modul – financijska stručnost
1
1
1
1
2
IX modul – investicijski proizvodi osiguranja
-
-
-
2
-
X modul – Investicijske opcije
-
-
-
1
-
XI modul – financijski rizici
-
-
-
1
-
XII modul –police životnih osiguranja i štedni proizvodi
-
-
-
1
3
XIII modul – mirovinski sustav
-
-
-
1
1
IV modul – tržište štednih proizvoda
-
-
-
1
-
XV modul – sukobi interesa
-
-
-
1
2
Upis u registar
Članak 12.
(1) HANFA upisuje podatke u registar po službenoj dužnosti i na temelju podataka kojima raspolaže u registar posrednika i sporednih posrednika koji je javan.
(2) Distributeri osiguranja, distributeri reosiguranja i udruženja društava za osiguranje i
društava za reosiguranje mogu sudjelovati pri upisu matičnih podataka u registar posrednika i sporednih posrednika, kao i pri upisu podataka o njihovom ispunjavanju uvjeta stručnosti i primjerenosti ako za to imaju ovlaštenje HANFA-e.
(3) Adresati iz stavka 2. ovoga članka mogu u registar posrednika i sporednih posrednika upisivati podatke propisane Tehničkom uputom za korištenje servisa unosa podataka u registar posrednika i sporednih posrednika, objavljenom na internetskoj stranici HANFA-e i na način propisan tom Tehničkom uputom.
(4) Društvo za osiguranje ili društvo za reosiguranje ili društvo za zastupanje u osiguranju ili
društvo za brokerske poslove u osiguranju i reosiguranju, koje ima ovlaštenje iz stavka 2. ovoga članka, upisat će u registar podatke o posredniku u osiguranju ili reosiguranju ili sporednom posredniku u osiguranju koji za njega obavlja poslove distribucije osiguranja ili
distribucije reosiguranja prema Tehničkoj uputi iz stavka 3. ovoga članka.
(5) U opravdanim slučajevima tehničke nemogućnosti unosa podataka u registar posrednika i sporednih posrednika (npr. kvar na sustavu) na način propisan stavcima 3. i 4. ovoga članka, adresati iz stavaka 2. i 4. ovoga članka dužni su dokumentaciju potrebnu za unos podataka u registar posrednika i sporednih posrednika dostaviti HANFA-i u pisanom obliku, neposredno ili poštom u svrhu pravodobnog izvješćivanja.
(6) HANFA može, u slučaju potrebe, zatražiti od adresata iz stavaka 2. i 4. ovoga članka dostavu određene dokumentacije propisane ovim Pravilnikom i u izvorniku ili ovjerenoj preslici, neovisno o izvršenom upisu podataka u registar posrednika i sporednih posrednika.
(7) Posrednik koji je fizička osoba, osim obrtnika zastupnika u osiguranju i obrtnika brokera u osiguranju i/ili reosiguranju, može od HANFA-e zatražiti promjenu kategorije posrednika fizičke osobe iz članka 402. stavaka 1. ili 2. Zakona o osiguranju.
Korisnička prava i obveze edukatora
Članak 13.
(1) Ako HANFA nema primjedbi na zaprimljenu obavijest iz članka 10. stavaka 2. i 3. ovoga Pravilnika, HANFA će obavijestiti edukatora o dodjeli prava za unos podataka u registar o održanim edukacijama posrednika i sporednih posrednika u osiguranju, u skladu s Tehničkom uputom za korištenje servisa unosa podataka u registar posrednika i sporednih posrednika.
(2) Edukator je dužan u najkraćem mogućem roku, od završetka održane edukacije, upisati broj sati za svakog pojedinačnog polaznika njegove edukacije u registar posrednika odnosno sporednih posrednika.
(3) Edukator odgovara za pravovremenost, istinitost i točnost unesenih podataka iz stavka 2. ovoga članka o pohađanoj edukaciji pojedinog polaznika edukacije.
(4) Iznimno od stavka 3. ovog članka, a u skladu sa člankom 9. stavkom 5. ovog Pravilnika, ako je edukator društvo za osiguranje odnosno društvo za reosiguranje ono odgovara za pravovremenost, istinitost i točnost podataka o pohađanoj edukaciji pojedinog polaznika koji se ne nalazi u registru.
(5) Edukator u potpunosti odgovara za izvršenu kvalitetu usluge i stručnost angažirane stručne osobe za edukaciju prema odabranom području iz modula iz članka 4. ovoga Pravilnika, kao i za vremenski tijek korištenja usluga edukatora.
Funkcija za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja u društvu za osiguranje i društvu za reosiguranje
Članak 14.
(1) Funkcija za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja iz članka 404. stavka 3. Zakona o osiguranju, u svakom društvu za osiguranje i društvu za reosiguranje, dužna je voditi računa da zaposlenici tog društva za osiguranje ili društva za reosiguranje, koji su izravno uključeni u distribuciju osiguranja i/ili reosiguranja, ispunjavaju propisane uvjete za obavljanje povjerenih im poslova u okviru politika i postupaka tog društva za osiguranje i društva za reosiguranje, a koji su uvjet za kontinuiranu stručnost te primjerenost tih zaposlenika kako je to propisano ovim Pravilnikom.
(2) Funkcija za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja u društvu za osiguranje i društvu za reosiguranje dužna je voditi računa da sve osobe koje za društvo obavljaju poslove distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja na temelju drugog ugovornog odnosa, osim s osnova ugovora u radu, ispunjavaju uvjete stručnosti i primjerenosti propisane ovim Pravilnikom.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 15.
(1) Posrednici koji obavljaju poslove distribucije neživotnih osiguranja, a žele obavljati poslove distribucije životnih ili investicijskih proizvoda osiguranja moraju položiti ispit za ona područja znanja za koja nisu polagali ispit, a odnose se na razliku modula propisanih za životna odnosno investicijska osiguranja.
(2) Iznimno od članka 12. ovoga Pravilnika, HANFA će omogućiti evidenciju edukacije posrednika i sporednog posrednika koja je održana nakon 23.2.2018., na temelju primljene obavijesti edukatora o održanoj edukaciji.
(3) Društva za osiguranje i društva za reosiguranje evidentirat će u svoj internoj evidenciji edukacije svojih zaposlenika, provedene u periodu iz stavka 2. ovoga članka.
Stupanje na snagu
Članak 16.
(1) Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika, prestaje važiti Pravilnik o uvjetima za stjecanje i provjeru stručnih znanja potrebnih za dobivanje ovlaštenja za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, odnosno posredovanja u osiguranju i reosiguranju („Narodne novine“, broj 16/16).
(2) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
PREDSJEDNIK UPRAVNOG VIJEĆA dr. sc. Ante Žigman
Obrazac broj 1
HRVATSKA AGENCIJA ZA NADZOR FINANCIJSKIH USLUGA
10 000 Zagreb, Franje Račkog, 6
PRIJAVA ZA POLAGANJE ISPITA ZA UPIS U REGISTAR POSREDNIKA I SPOREDNIH POSREDNIKA U OSIGURANJU
(šifru upisuje kandidat, tako da upiše redom inicijale svog imena i prezimena, zatim dvije jednoznamenkaste brojke i na kraju velikim tiskanim slovima po svom izboru tri velika tiskana slova, primjerice, šifra za kandidata Tomislava Horvata može biti: TH59AFC)
VAŽNA NAPOMENA:
Bez upisane šifre kandidata HANFA neće biti u mogućnosti pozvati kandidata na polaganje ispita.
Prijavljujem polaganje ispita za provjeru stručnih znanja iz:*
životnih osiguranja
neživotnih osiguranja
investicijskih osiguranja
* Moguće je prijaviti polaganje ispita za sva tri područja, za dva područja ili samo za jedno područje osiguranja.
za obavljanje poslova:
DISTRIBUCIJE OSIGURANJA
DISTRIBUCIJE REOSIGURANJA
*Distribuciju reosiguranja može obavljati samo broker u reosiguranju.
inamjeravam obavljati poslove distribucije:
u ime i za račun društva za osiguranje kao zastupnik u osiguranju
po nalogu stranke kao broker u osiguranju
po nalogu stranke kao broker u reosiguranju
kao sporedni posrednik u osiguranju
IZJAVA KANDIDATA:
Izjavljujem da nisam pravomoćno osuđivan/a za:
- kaznena djela propisana kaznenim zakonom za kaznena djela protiv imovine kod kojih se kazneni postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- kaznena djela protiv gospodarstva,
- kaznena djela krivotvorenja,
- Kaznena djela protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja i
- kaznena djela protiv vjerodostojnosti isprava  e da nisam
- pravomoćno osuđen/a za navedena kaznena djela iz zakona drugih država članica i trećih država.
Suglasan/suglasna sam da HANFA u registru posrednika i sporednih posrednika javno objavi: registarski broj subjekta upisa (RBS), moje ime i prezime, datum, mjesto i državu mog rođenja ili moj osobni identifikacijski broj (OIB) i datum polaganja ispita.
Datum podnošenja prijave:
POTPIS KANDIDATA:
Uz prijavu potrebno je dostaviti sljedeće:
1. ovjerenu presliku isprave o stečenoj najmanje srednjoj stručnoj spremi ili ispravu izdanu u obliku elektroničkog zapisa putem sustava e-Građani ili dokument o priznavanju najmanje inozemne srednjoškolske kvalifikacije u svrhu zapošljavanja ili nastavka obrazovanja, izdanom od strane nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj i
2. dokaze o posjedovanju najmanje srednje stručne spreme;
3. dokaze o ispunjavanju uvjeta primjerenosti iz članka 423. ovoga Zakona o osiguranju kad je primjereno;
4. podatke o identitetu osoba (ime, prezime, adresu prebivališta, osobni identifikacijski broj OIB fizičke osobe ili tvrtku, sjedište, osobni identifikacijski broj OIB pravne osobe) koje su u uskoj povezanosti s podnositeljem prijave;
5. očitovanje i je li uska povezanost iz točke d) prepreka obavljanju poslova distribucije i učinkovitom izvršavanju nadzornih zadaća nadležnog tijela.
6. dokaze o plaćenoj naknadi i administrativnoj pristojbi u skladu s odredbama Pravilnika kojim HANFA propisuje vrstu i visinu naknada i administrativnih pristojbi.
Napomena:
Ako osobno ime i prezime na ispravama koje se dostavljaju uz ovu prijavu nije identično onom na ovoj prijavi, potrebno je uz prijavu za ispit priložiti i izvod iz matične knjige vjenčanih ili vjenčani list odnosno rješenje o promjeni osobnog imena.
Na temelju članka 411., 412. i članka 428. točke 1. i 2. Zakona o osiguranju („Narodne novine“, broj 30/15 i 112/18 ), Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na sjednici Upravnog vijeća održanoj donijela je
PRAVILNIK
O STRUČNOSTI I PRIMJERENOSTI
DISTRIBUTERA OSIGURANJA I DISTRIBUTERA REOSIGURANJA
I UPISU U REGISTAR
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Uvodne odredbe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 1.
Ovaj Pravilnik propisuje:
I.
1. način stjecanja, provjere i ocjenjivanja odnosno dokazivanja znanja i stručnosti odnosno kontinuirane edukacije:
◊ posrednika u osiguranju, posrednika u reosiguranju,
◊ zaposlenika posrednika u osiguranju i zaposlenika posrednika u reosiguranju,
◊ sporednih posrednika u osiguranju
◊ člana uprave društva za osiguranje i društva za reosiguranje odgovornog za distribuciju proizvoda osiguranja i proizvoda reosiguranja uključujući nositelja funkcije za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja i svih ostalih zaposlenika izravno uključenih u distribuciju osiguranja ili distribuciju reosiguranja (dalje u tekstu: distributeri) u skladu s člankom 422. Zakona o osiguranju
2. uvjete za primjerenost odnosno dobar ugled i integritet distributera iz ovoga članka
II.
3. upis podataka u registar koji Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (dalje u tekstu: HANFA) vodi u skladu s člankom 410., 411. i 412. Zakona o osiguranju i koji sadržava podatke o posrednicima i sporednim posrednicima ovlaštenim za obavljanje poslova distribucije osiguranja odnosno distribucije reosiguranja na području Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Stručnost i primjerenost
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 2.
(1) Stručnost posrednika i sporednih posrednika podrazumijeva odgovarajuću razinu znanja i sposobnosti koja je preduvjet za upis i status u registru posrednika i sporednih posrednika u osiguranju koji vodi HANFA, a uključuje:
- polaganje ispita za provjeru stručnih znanja potrebnih za obavljanje poslova distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja (dalje u tekstu: Ispit) i
- održavanje potrebne razine znanja i sposobnosti distributera tijekom cijelog razdoblja obavljanja poslova distribucije osiguranja i distribucije reosiguranja.
(2) Distributeri su dužni omogućiti kontinuiranu edukaciju svojih zaposlenika koji su izravno uključeni u distribuciju osiguranja ili distribuciju reosiguranja i posrednika i sporednih posrednika u osiguranju s kojima su u ugovornom odnosu, uzimajući u obzir svojstva proizvoda koji se prodaju, vrstu distributera, ulogu koju imaju i aktivnosti koje obavljaju u okviru djelatnosti distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja.
(3) Primjerenost distributera podrazumijeva dobar ugled i integritet fizičke osobe distributera osiguranja i distributera reosiguranja koji se temelji na ispunjavanju uvjeta iz članka 423. stavka 2. Zakona o osiguranju prema kojemu je distributer primjeren ako nije pravomoćno osuđen za kaznena djela protiv imovine, kaznena djela protiv gospodarstva i kaznena djela protiv krivotvorenja ili je nastupila rehabilitacija te nad kojim nije otvoren postupak stečaja potrošača u skladu sa zakonom koji uređuje stečaj potrošača, na području Republike Hrvatske, druge države članice ili treće države.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Prijava za polaganje Ispita
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 3.
(1) HANFA će upisati fizičku osobu u registar posrednika i sporednih posrednika nakon položenog Ispita. Prijavu za polaganje Ispita podnosi kandidat za upis u registar posrednika i sporednih posrednika, a prijava sadržava:
1. navod o kategoriji posrednika u kojoj namjerava obavljati poslove distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja, odnosno hoće li obavljati poslove distribucije osiguranja:
- u ime i za račun društva za osiguranje u kategoriji zastupnika u osiguranju ili
- po nalogu stranke u kategoriji broker u osiguranju i/ili reosiguranju ili
- kao sporedni posrednik.
2. priloženu ovjerenu presliku isprave o najmanje stečenoj srednjoj stručnoj spremi ili drugu ovjerenu presliku isprave ili ispravu izdanu u obliku elektroničkog zapisa putem sustava „e-Građani“ ili dokument o priznavanju inozemne kvalifikacije o srednjoj stručnoj spremi izdan od strane nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj;
3. potpisanu izjavu kandidata kojom potvrđuje ispunjavanje uvjeta primjerenosti iz članka 2. stavka 3. ovoga Pravilnika, osim kad nadležno tijelo izdaje potvrdu o nekažnjavanju i otvorenom postupku stečaja potrošača;
4. podatke o identitetu osoba (ime, prezime, adresu prebivališta, osobni identifikacijski broj fizičke osobe ili tvrtku, sjedište, osobni identifikacijski broj pravne osobe) koje su u uskoj povezanosti s kandidatom putem odnosa kontrole ili sudjelovanjem, kako je propisano člankom 3. točkom 26. Zakona o osiguranju;
5. očitovanje je li uska povezanost iz točke 4. ovoga stavka prepreka obavljanju poslova distribucije i učinkovitom izvršavanju nadzornih zadaća HANFA-e.
(2) Uz prijavu za polaganje Ispita kandidat je dužan priložiti i dokaze o plaćenoj naknadi za polaganje Ispita u skladu s odredbama pravilnika kojim je propisana obveza plaćanja te naknade HANFA-i.
(3) Kada ime i prezime kandidata na ispravama koje se dostavljaju uz prijavu za polaganje Ispita nije identično onom na prijavi za polaganje Ispita, potrebno je uz prijavu za polaganje Ispita priložiti i ovjerenu presliku isprave ili ispravu izdanu u obliku elektroničkog zapisa putem sustava „e-Građani“ iz koje je vidljiva promjena imena i/ili prezimena.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Sadržaj Ispita
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 4.
(1) Kandidat polaže Ispit u skladu sa izabranom kategorijom, a prema rasporedu modula iz ovoga članka.
(2) Ispit se polaže pred Komisijom HANFA-e, a obuhvaća provjeru znanja prema kategoriji posrednika i sporednih posrednika i proizvodu osiguranja ili reosiguranja koje namjerava distribuirati:
A) NEŽIVOTNA OSIGURANJA (kategorija: posrednici u osiguranju i reosiguranju)
Modul I – uvjeti polica neživotnih osiguranja i dodatni rizici
Modul II– zakon o osiguranju - odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja, zakon o zaštiti potrošača, zakon o porezu, socijalni zakoni i zakoni o radu
Modul III– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva
Modul IV– rješavanje pritužbi i rješavanje prigovora
Modul V – procjena zahtjeva i potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
B) POJEDINI PROIZVODI NEŽIVOTNIH OSIGURANJA ZA TURISTIČKE AGENCIJE (kategorija: sporedni posrednici u osiguranju turističke agencije)
Modul I TA– uvjeti polica asistencije i dodatni rizici
Modul II TA– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja asistencije, zakon o zaštiti potrošača
Modul III TA– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva preko asistencije
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena zahtjeva i potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
C) POJEDINI PROIZVODI NEŽIVOTNIH OSIGURANJA ZA OSTALA TRGOVAČKA DRUŠTVA (kategorija: ostali sporedni posrednici u osiguranju)
Modul I S– uvjeti polica neživotnih osiguranja i dodatni rizici
Modul II S– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda neživotnih osiguranja, zakon o zaštiti potrošača
Modul III S– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena zahtjeva i potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
D) INVESTICIJSKI PROIZVODI OSIGURANJA (kategorija: posrednici u osiguranju i reosiguranju)
Modul II– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja, zakon o zaštiti potrošača, zakon o porezu, socijalni zakoni i zakoni o radu
Modul III– štete u osiguranju i rješavanje zahtjeva
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
Modul IX– investicijski proizvodi osiguranja
Modul X – Investicijske opcije, prednosti i mane
Modul XI – financijski rizici za ugovaratelje osiguranja
Modul XII– uvjeti polica životnog osiguranja
Modul XIII– organizacija mirovinskog sustava i povlastice koje on nudi
Modul XIV– tržište štednih osigurateljnih proizvoda
Modul XV– sukobi interesa kod investicijskih osigurateljnih
E) ŽIVOTNA OSIGURANJA (kategorija: posrednici u osiguranju i reosiguranju)
Modul II– zakon o osiguranju – odredbe o distribuciji proizvoda osiguranja, zakon o zaštiti potrošača, zakon o porezu, socijalni zakoni i zakoni o radu
Modul IV– rješavanje pritužbi i prigovora
Modul V – procjena potreba potrošača
Modul VI– tržište osiguranja
Modul VII– standardi poslovne etike
Modul VIII– financijska stručnost
Modul XII– uvjeti ugovora životnih osiguranja, zajamčene naknade i dopunski rizici
Modul XIII– organizacija mirovinskog sustava
Modul XV– sukobi interesa
(3) Potrebna znanja iz stavka 2. ovog članka prema modulima su:
MODUL
Potrebna znanja
I modul –
police neživotnih osiguranja
osnovni pojmovi koji se odnose na distribuirane proizvode
pravo trgovačkih društava
stranke iz ugovora o osiguranju i njihov pravni položaj
vrste/rizici neživotnih osiguranja
pravo koje se odnosi na ugovor o neživotnom osiguranju
premija osiguranja
osigurani iznos, nadosiguranje, podosiguranje
osnove za izračun premije
osnove reosiguranja
II modul – distribucija
osnovni pojmovi distribucije osiguranja i reosiguranja koji se odnose na distribuirane proizvode
informiranje ugovaratelja osiguranja
uloga i kategorije distributera osiguranja i reosiguranja
prekogranično pružanje usluga distribucije osiguranja i reosiguranja
III modul – štete
prijava šteta
odštetni zahtjev i rokovi za rješavanje odštetnih zahtjeva
naknada iz osiguranja
likvidacija šteta
IV modul – pritužbe i prigovori
razlika između prigovora i pritužbe
pravo na podnošenje pritužbi i prigovora
rokovi za podnošenje i rješavanje prigovora i pritužbi
vođenje registra pritužbi i prigovora
V modul – potrošači
zaštita potrošača
predugovorno informiranje potrošača
javna objava informacija ugovarateljima osiguranja
dokument s informacijama o proizvodu osiguranja (IPID)
VI modul – tržište osiguranja
osnove tržišta osiguranja
poslovanje osiguravatelja
upravljanje i nadgledanje proizvoda osiguranja
tehničke pričuve i imovina osiguravatelja
rizici u osiguranju
VII modul – etika
pravila ponašanja u distribuciji osiguranja
pravila etične prakse
etika distributera osiguranja i reosiguranja
VIII modul – financijska stručnost
financijsko poslovanje osiguravatelja
solventnost i likvidnost
osnovni financijski izvještaji
izvještaji distributera osiguranja i reosiguranja
IX modul – investicijski proizvodi osiguranja
investicijskih proizvoda osiguranja – propisi
investicijski proizvodi u EU i RH
obveze distributera
dokument s ključnim informacijama ugovarateljima osiguranja (KID)
X modul – Investicijske opcije
vrste financijskih instrumenata
poslovanje investicijskih fondova
jednostavni i složeni investicijski proizvodi
XI modul – financijski rizici
financijski rizici
ulaganje na financijskim tržištima
osnove tržišta kapitala
XII modul –police životnih osiguranja i štedni proizvodi
osnovni pojmovi osiguranja
pravo trgovačkih društava
stranke iz ugovora o osiguranju i njihov pravni položaj
vrste i rizici životnog osiguranja
pravo koje se odnosi na ugovor o životnom osiguranju
premija osiguranja
osigurana svota
osnove za izračun premije
osnove reosiguranja
XIII modul – mirovinski sustav
osnove mirovinskog sustava u RH
mirovinsko osiguravajuće društvo
mirovinsko društvo
IV modul – tržište štednih proizvoda
štedni proizvodi na financijskom tržištu
vrste kreditnih institucija
prodaja štednih proizvoda
XV modul – sukobi interesa
osnove sukoba interesa
sprečavanje i upravljanje sukobima interesa
(4) Literaturu za Ispit HANFA objavljuje na svojim internetskim stranicama.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Podnošenje prijave za polaganje Ispita
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 5.
(1) Prijave za polaganje Ispita podnose se HANFA-i prema obrascu broj 1. koji je sastavni dio ovog Pravilnika.
(2) Dostavljena dokumentacija se ne vraća.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Mjesto i vrijeme polaganja ispita
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 6.
(1) Mjesto i vrijeme polaganja ispita HANFA će utvrditi najkasnije 35 (trideset i pet) dana prije dana održavanja ispita i objaviti na svojoj internetskoj stranici www.hanfa.hr, a kandidati su dužni podnijeti prijavu za polaganje Ispita HANFA-i (obrazac broj 1) s dokumentacijom propisanom ovim Pravilnikom najkasnije 20 (dvadeset) dana prije dana održavanja Ispita.
(2) HANFA će 5 (pet) dana prije dana održavanja ispita, na svojoj internetskoj stranici objaviti i poziv kandidatima, koji su u skladu sa stavkom 1. ovoga članka dostavili uredno popunjenu prijavu za polaganje Ispita, da pristupe Ispitu, objavom šifre kandidata navedene u prijavi za polaganje Ispita.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ispitna Komisija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 7.
(1) Upravno vijeće HANFA-e Odlukom imenuje i razrješava predsjednika i zamjenika predsjednika Komisije, tajnika i zamjenika tajnika Komisije i članove Komisije.
(2) Način rada Komisije propisan je Poslovnikom o radu, koji je predsjednik Komisije dužan donijeti u roku od 15 (petnaest) dana od dana imenovanja na tu funkciju.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Ispit
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 8.
(1) Ispit se polaže na hrvatskom jeziku, u pisanom obliku.
(2) Smatra se da je kandidat uspješno položio Ispit ukoliko je točno odgovorio na 60% postavljenih pitanja.
(3) Uspjeh na Ispitu ocjenjuje se s »položio« ili »nije položio«.
(4) HANFA će najkasnije u roku od 8 dana od dana održavanja Ispita na svojoj internetskoj stranici objaviti listu kandidata koji su položili ispit, s naznakom šifre kandidata iz prijave za ispit te dati mogućnost kandidatu da u narednih 8 dana izvrši uvid u svoj Ispit.
(5) Ako kandidat smatra da mu odgovori nisu točno vrednovani, može u roku od osam dana od dana objave rezultata podnijeti pisanu predstavku HANFA-i.
(6) Komisija će odgovoriti na predstavku kandidata najkasnije u roku od 8 dana od dana primitka predstavke.
(7) HANFA će kandidata koji je položio Ispit upisati u registar HANFA-e, najkasnije u roku od 30 (trideset) dana od dana kada je položio taj Ispit , u skladu kategorijom koju je naveo u prijavi za polaganje Ispita.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Kontinuirana edukacija
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 9.
(1) Distributeri su dužni kontinuirano održavati razinu stručnosti čime ispunjavaju jedan od uvjeta za obavljanje poslova distribucije osiguranja ili reosiguranja i to tako da su u svakoj godini dužni pohađati stručnu edukaciju u trajanju od minimalno 15 sati iz područja u kojem su upisani u registar i ovlašteni obavljati poslove distribucije osiguranja ili reosiguranja.
(2) Godina u kojoj su posrednici i sporedni posrednici u osiguranju dužni kontinuirano održavati razinu stručnosti iz stavka 1. ovoga članka računa se za svakog pojedinog posrednika i sporednog posrednika od dana i mjeseca njegova prvog upisa u registar distributera osiguranja odnosno distributera reosiguranja koji vodi HANFA (primjerice: ako je datum prvog ovlaštenja zastupnika u osiguranju 3.6.2014. godine, godina u kojoj mora prikupiti 15 sati kontinuirane edukacije, kao jedan od uvjeta za ostanak u registru, podrazumijeva period od 3.6.2018.-3.6.2019. godine i tako za svaku sljedeću godinu i to 3.6.2019.-3.6.2020., 3.6.2020.-3.6.2021…)
(3) Pod prvim upisom u registar HANFA-e posrednika i sporednog posrednika u osiguranju iz stavka 2. ovoga članka smatra se datum njegova prvog važećeg ovlaštenja za obavljanje poslova distribucije osiguranje odnosno distribucije reosiguranja. U slučaju brisanja iz registra HANFA-e, datumom upisa smatra se datum upisa posrednika i sporednog posrednika pod novim registarskim brojem.
(4) Za zaposlenike društava za osiguranje i društava za reosiguranje koji su izravno uključeni u distribuciju osiguranja odnosno distribuciju reosiguranja i za sve ostale osobe izravno uključene u distribuciju osiguranja ili distribuciju reosiguranja, (funkciju za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i članove uprava tih društava koji su unutar uprave društva odgovorni za distribuciju proizvoda osiguranja i reosiguranja), razinu stručnosti i kontinuirane edukacije dužno je pratiti društvo za osiguranje odnosno društvo za reosiguranje, neovisno o tome jesu li ili nisu upisani u registar iz ovog Pravilnika.
(5) Za osobe iz stavka 4. ovog članka koje nisu upisane u registar iz ovoga Pravilnika, društvo za osiguranje odnosno društvo za reosiguranje je dužno voditi pisanu evidenciju o provedenoj kontinuiranoj edukaciji od najmanje 15 sati godišnje i istu prezentirati HANFA-i na njezin zahtjev.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Edukator
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 10.
(1) Edukaciju posrednika i sporednih posrednika radi kontinuiranog ispunjavanja uvjeta stručnosti iz članka 422. Zakona o osiguranju mogu održavati i organizirati edukatori:
1. društvo za osiguranje, društvo za reosiguranje, Hrvatska gospodarska komora, Hrvatski ured za osiguranje,
2. društvo za zastupanje u osiguranju i društvo za brokerske poslove u osiguranju i reosiguranju, kreditna institucija, investicijsko društvo, Financijska agencija, HP – Hrvatska pošta d.d., sveučilišna i obrazovna institucija i druge pravne osobe koje ispunjavaju uvjete iz stavka 3. ovoga članka.
(2) Edukator iz stavka 1. točke 1. ovoga članka dostavlja HANFA –i obavijest o namjeri održavanja edukacije, s planom edukacije koji se odnosi na period od najmanje dvije godine, 60 dana prije početka prvog obavljanja edukacije.
(3) Edukator iz stavka 1. točke 2. ovoga članka dostavlja HANFA-i obavijest o namjeri održavanja edukacije 60 dana prije početka prvog obavljanja edukacije s dokazima o ispunjavanju sljedećih uvjeta da:
1. ima najmanje 5 zaposlenih posrednika kad je primjenjivo na osobe iz stavka 1. točke 2. ovoga članka,
2. osoba koja će održavati edukaciju iz pojedinog modula iz članka 4. ovoga Pravilnika ima najmanje 3 godine iskustva u području edukacije koju pruža, a što se dokazuje odgovarajućom ispravom ili potvrdom ili životopisom,
3. raspolaže tehničkim kapacitetima za održavanje edukacije, a što se dokazuje izjavom odgovorne osobe edukatora o načinu osiguranja tehničkih kapaciteta,
4. ima program edukacije izrađen u skladu s odredbama članka 11. ovoga Pravilnika
5. se plan edukacije odnosi na period pružanja edukacije od najmanje dvije godine, osim u slučaju promjene regulative.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Program edukacije
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 11.
(1) Program edukacije mora sadržavati područja edukacije propisana člankom 4. ovog Pravilnika zasnovana na relevantnim propisima uključujući njihove izmjene u planiranom periodu održavanja edukacije , izabrane module edukacije u skladu s člankom 4. ovoga Pravilnika i broj sati edukacije po pojedinom modulu.
(2) Edukator podnosi HANFA-i obavijest o namjeri održavanja edukacije zajedno s dvogodišnjim planom održavanja edukacije koji sadržava okvirni broj planiranih polaznika edukacije, mjesto, vrijeme i trajanje edukacije, cijenu edukacije za polaznike te program iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Broj preporučenih minimalnih sati stručnog usavršavanja za period od jedne godine dan je u sljedećem prikazu:
MODUL
Neživotna osiguranja
Pojedine vrste neživotnih osiguranja
(TA - turističke agencije)
Pojedine vrste neživotnih osiguranja
(S – ostali sporedni posrednici u osiguranju)
Investicijski proizvodi osiguranja
Životna osiguranja
I modul –
police neživotnih osiguranja
3
2
2
-
-
II modul – distribucija
1
1
1
1
1
III modul – štete
2
1
1
1
1
IV modul – pritužbe
2
1
1
1
2
V modul – potrošači
2
1
1
1
1
VI modul – tržište osiguranja
3
2
2
1
1
VII modul – etika
1
1
1
1
1
VIII modul – financijska stručnost
1
1
1
1
2
IX modul – investicijski proizvodi osiguranja
-
-
-
2
-
X modul – Investicijske opcije
-
-
-
1
-
XI modul – financijski rizici
-
-
-
1
-
XII modul –police životnih osiguranja i štedni proizvodi
-
-
-
1
3
XIII modul – mirovinski sustav
-
-
-
1
1
IV modul – tržište štednih proizvoda
-
-
-
1
-
XV modul – sukobi interesa
-
-
-
1
2
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Upis u registar
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 12.
(1) HANFA upisuje podatke u registar po službenoj dužnosti i na temelju podataka kojima raspolaže u registar posrednika i sporednih posrednika koji je javan.
(2) Distributeri osiguranja, distributeri reosiguranja i udruženja društava za osiguranje i
društava za reosiguranje mogu sudjelovati pri upisu matičnih podataka u registar posrednika i sporednih posrednika, kao i pri upisu podataka o njihovom ispunjavanju uvjeta stručnosti i primjerenosti ako za to imaju ovlaštenje HANFA-e.
(3) Adresati iz stavka 2. ovoga članka mogu u registar posrednika i sporednih posrednika upisivati podatke propisane Tehničkom uputom za korištenje servisa unosa podataka u registar posrednika i sporednih posrednika, objavljenom na internetskoj stranici HANFA-e i na način propisan tom Tehničkom uputom.
(4) Društvo za osiguranje ili društvo za reosiguranje ili društvo za zastupanje u osiguranju ili
društvo za brokerske poslove u osiguranju i reosiguranju, koje ima ovlaštenje iz stavka 2. ovoga članka, upisat će u registar podatke o posredniku u osiguranju ili reosiguranju ili sporednom posredniku u osiguranju koji za njega obavlja poslove distribucije osiguranja ili
distribucije reosiguranja prema Tehničkoj uputi iz stavka 3. ovoga članka.
(5) U opravdanim slučajevima tehničke nemogućnosti unosa podataka u registar posrednika i sporednih posrednika (npr. kvar na sustavu) na način propisan stavcima 3. i 4. ovoga članka, adresati iz stavaka 2. i 4. ovoga članka dužni su dokumentaciju potrebnu za unos podataka u registar posrednika i sporednih posrednika dostaviti HANFA-i u pisanom obliku, neposredno ili poštom u svrhu pravodobnog izvješćivanja.
(6) HANFA može, u slučaju potrebe, zatražiti od adresata iz stavaka 2. i 4. ovoga članka dostavu određene dokumentacije propisane ovim Pravilnikom i u izvorniku ili ovjerenoj preslici, neovisno o izvršenom upisu podataka u registar posrednika i sporednih posrednika.
(7) Posrednik koji je fizička osoba, osim obrtnika zastupnika u osiguranju i obrtnika brokera u osiguranju i/ili reosiguranju, može od HANFA-e zatražiti promjenu kategorije posrednika fizičke osobe iz članka 402. stavaka 1. ili 2. Zakona o osiguranju.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Korisnička prava i obveze edukatora
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 13.
(1) Ako HANFA nema primjedbi na zaprimljenu obavijest iz članka 10. stavaka 2. i 3. ovoga Pravilnika, HANFA će obavijestiti edukatora o dodjeli prava za unos podataka u registar o održanim edukacijama posrednika i sporednih posrednika u osiguranju, u skladu s Tehničkom uputom za korištenje servisa unosa podataka u registar posrednika i sporednih posrednika.
(2) Edukator je dužan u najkraćem mogućem roku, od završetka održane edukacije, upisati broj sati za svakog pojedinačnog polaznika njegove edukacije u registar posrednika odnosno sporednih posrednika.
(3) Edukator odgovara za pravovremenost, istinitost i točnost unesenih podataka iz stavka 2. ovoga članka o pohađanoj edukaciji pojedinog polaznika edukacije.
(4) Iznimno od stavka 3. ovog članka, a u skladu sa člankom 9. stavkom 5. ovog Pravilnika, ako je edukator društvo za osiguranje odnosno društvo za reosiguranje ono odgovara za pravovremenost, istinitost i točnost podataka o pohađanoj edukaciji pojedinog polaznika koji se ne nalazi u registru.
(5) Edukator u potpunosti odgovara za izvršenu kvalitetu usluge i stručnost angažirane stručne osobe za edukaciju prema odabranom području iz modula iz članka 4. ovoga Pravilnika, kao i za vremenski tijek korištenja usluga edukatora.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Funkcija za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja u društvu za osiguranje i društvu za reosiguranje
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 14.
(1) Funkcija za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja iz članka 404. stavka 3. Zakona o osiguranju, u svakom društvu za osiguranje i društvu za reosiguranje, dužna je voditi računa da zaposlenici tog društva za osiguranje ili društva za reosiguranje, koji su izravno uključeni u distribuciju osiguranja i/ili reosiguranja, ispunjavaju propisane uvjete za obavljanje povjerenih im poslova u okviru politika i postupaka tog društva za osiguranje i društva za reosiguranje, a koji su uvjet za kontinuiranu stručnost te primjerenost tih zaposlenika kako je to propisano ovim Pravilnikom.
(2) Funkcija za praćenje i kontrolu distribucije osiguranja i reosiguranja u društvu za osiguranje i društvu za reosiguranje dužna je voditi računa da sve osobe koje za društvo obavljaju poslove distribucije osiguranja ili distribucije reosiguranja na temelju drugog ugovornog odnosa, osim s osnova ugovora u radu, ispunjavaju uvjete stručnosti i primjerenosti propisane ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 15.
(1) Posrednici koji obavljaju poslove distribucije neživotnih osiguranja, a žele obavljati poslove distribucije životnih ili investicijskih proizvoda osiguranja moraju položiti ispit za ona područja znanja za koja nisu polagali ispit, a odnose se na razliku modula propisanih za životna odnosno investicijska osiguranja.
(2) Iznimno od članka 12. ovoga Pravilnika, HANFA će omogućiti evidenciju edukacije posrednika i sporednog posrednika koja je održana nakon 23.2.2018., na temelju primljene obavijesti edukatora o održanoj edukaciji.
(3) Društva za osiguranje i društva za reosiguranje evidentirat će u svoj internoj evidenciji edukacije svojih zaposlenika, provedene u periodu iz stavka 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Članak 16.
(1) Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika, prestaje važiti Pravilnik o uvjetima za stjecanje i provjeru stručnih znanja potrebnih za dobivanje ovlaštenja za obavljanje poslova zastupanja u osiguranju, odnosno posredovanja u osiguranju i reosiguranju („Narodne novine“, broj 16/16).
(2) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
PREDSJEDNIK UPRAVNOG VIJEĆA
dr. sc. Ante Žigman
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Obrazac broj 1
HRVATSKA AGENCIJA
ZA NADZOR FINANCIJSKIH USLUGA
10 000 Zagreb, Franje Račkog, 6
PRIJAVA ZA POLAGANJE ISPITA ZA UPIS U REGISTAR POSREDNIKA I SPOREDNIH POSREDNIKA U OSIGURANJU
( ispunjavati tiskanim slovima )
_________________________________________________________________________
IME I PREZIME*:
_________________________________________________________________________
OIB*:
_________________________________________________________________________
Datum, mjesto i država rođenja*:
_________________________________________________________________________
Adresa i broj telefona*:
_________________________________________________________________________
E-mail adresa:
_________________________________________________________________________
Stručna sprema*:
_________________________________________________________________________
Zanimanje:
_____ ____________________________________________________________________
Zaposlen kod: (navesti poslodavca)
_________________________________________________________________________
Ispit polažem*: (navesti koji put)
*Obvezno ispuniti podatke
ŠIFRA KANDIDATA:_____________________________________________________________
(šifru upisuje kandidat, tako da upiše redom inicijale svog imena i prezimena, zatim dvije jednoznamenkaste brojke i na kraju velikim tiskanim slovima po svom izboru tri velika tiskana slova, primjerice, šifra za kandidata Tomislava Horvata može biti: TH59AFC)
VAŽNA NAPOMENA :
Bez upisane šifre kandidata HANFA neće biti u mogućnosti pozvati kandidata na polaganje ispita.
Prijavljujem polaganje ispita za provjeru stručnih znanja iz: *
životnih osiguranja
neživotnih osiguranja
investicijskih osiguranja
* Moguće je prijaviti polaganje ispita za sva tri područja, za dva područja ili samo za jedno područje osiguranja.
za obavljanje poslova:
DISTRIBUCIJE OSIGURANJA
DISTRIBUCIJE REOSIGURANJA
*Distribuciju reosiguranja može obavljati samo broker u reosiguranju.
i namjeravam obavljati poslove distribucije:
u ime i za račun društva za osiguranje kao zastupnik u osiguranju
po nalogu stranke kao broker u osiguranju
po nalogu stranke kao broker u reosiguranju
kao sporedni posrednik u osiguranju
IZJAVA KANDIDATA:
Izjavljujem da nisam pravomoćno osuđivan/a za:
- kaznena djela propisana kaznenim zakonom za kaznena djela protiv imovine kod kojih se kazneni postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- kaznena djela protiv gospodarstva,
- kaznena djela krivotvorenja,
- Kaznena djela protiv sigurnosti platnog prometa i poslovanja i
- kaznena djela protiv vjerodostojnosti isprava  e da nisam
- pravomoćno osuđen/a za navedena kaznena djela iz zakona drugih država članica i trećih država.
Suglasan/suglasna sam da HANFA u registru posrednika i sporednih posrednika javno objavi: registarski broj subjekta upisa (RBS), moje ime i prezime, datum, mjesto i državu mog rođenja ili moj osobni identifikacijski broj (OIB) i datum polaganja ispita.
Datum podnošenja prijave:
POTPIS KANDIDATA:
Uz prijavu potrebno je dostaviti sljedeće:
1. ovjerenu presliku isprave o stečenoj najmanje srednjoj stručnoj spremi ili ispravu izdanu u obliku elektroničkog zapisa putem sustava e-Građani ili dokument o priznavanju najmanje inozemne srednjoškolske kvalifikacije u svrhu zapošljavanja ili nastavka obrazovanja, izdanom od strane nadležnog tijela u Republici Hrvatskoj i
2. dokaze o posjedovanju najmanje srednje stručne spreme;
3. dokaze o ispunjavanju uvjeta primjerenosti iz članka 423. ovoga Zakona o osiguranju kad je primjereno;
4. podatke o identitetu osoba (ime, prezime, adresu prebivališta, osobni identifikacijski broj OIB fizičke osobe ili tvrtku, sjedište, osobni identifikacijski broj OIB pravne osobe) koje su u uskoj povezanosti s podnositeljem prijave;
5. očitovanje i je li uska povezanost iz točke d) prepreka obavljanju poslova distribucije i učinkovitom izvršavanju nadzornih zadaća nadležnog tijela.
6. dokaze o plaćenoj naknadi i administrativnoj pristojbi u skladu s odredbama Pravilnika kojim HANFA propisuje vrstu i visinu naknada i administrativnih pristojbi.
Napomena:
Ako osobno ime i prezime na ispravama koje se dostavljaju uz ovu prijavu nije identično onom na ovoj prijavi, potrebno je uz prijavu za ispit priložiti i izvod iz matične knjige vjenčanih ili vjenčani list odnosno rješenje o promjeni osobnog imena.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga