Na temelju članka 3. stavka 6., članka 4. stavka 2., članka 7. stavka 5. i članka 16. stavka 13. Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 116/2018), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
Pravilnik o udžbeničkom standardu te načinu rada, postupku i kriterijima odabira članova stručnih povjerenstava za procjenu udžbenika i povjerenstava za procjenu drugih obrazovnih materijala
I.OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)Ovaj Pravilnik je provedbeni propis koji donosi ministar nadležan za obrazovanje (u daljnjem tekstu: ministar) kojim se utvrđuju se znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi kao i oblik udžbenika za pojedini razred i razinu obrazovanja, korištenje udžbenika za predmete s pretežno odgojnom komponentom, te udio cijene elektroničkog dijela udžbenika u ukupnoj cijeni udžbenika koji se sastoji od tiskanog i elektroničkog dijela.
(2)Ovim pravilnikom propisuje se i način rada, postupak te kriteriji za odabir članova stručnih povjerenstava koji utvrđuju usklađenost udžbenika s predmetnim kurikulumom, standardima i zahtjevima za izradu udžbenika propisanim ovim Pravilnika, kao i način rada, postupak i kriterije za odabir članova povjerenstava za procjenu drugih obrazovnih materijala.
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Pravilniku, a koji imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
II.STANDARDI I ZAHTJEVI ZA IZRADU UDŽBENIKA
Znanstveni, pedagoški i psihološki zahtjevi
Članak 3.
(1)Udžbenik je temeljen na znanstvenim i općeprihvaćenim teorijama, činjenicama i tumačenjima zakonitosti pojava i procesa, kao i na suvremenim znanstvenim spoznajama iz područja odgoja i obrazovanja, učenja i poučavanja, kao i razvoju struke.
(2)Udžbenik je usklađen s ciljevima, načelima i ishodima učenja predmetnoga kurikuluma i vezanim kurikulumskim dokumentima i usmjeren na stjecanje i razvijanje temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje.
(3)Udžbenik pridonosi stjecanju funkcionalnoga znanja, razvijanju učenikovih sposobnosti i vještina rješavanja problema i donošenja odluka, potiče kreativnost i inovativnost te razvoj kritičkog mišljenja i metakognicije.
Didaktičko-metodički zahtjevi
Članak 4.
(1)Udžbenik pridonosi razvoju kompetencija i usvajanju ishoda koji su definirani kurikulumskim dokumentima u određenom predmetu te omogućuje međupredmetnu povezanost kao i povezanosti s međupredmetnim temama.
(2)Udžbenik je strukturiran u skladu sa spoznajama i metodologijom matične znanosti, suvremenim pedagoškim, psihološkim i didaktičkim spoznajama i zahtjevima metodike odgojno-obrazovnoga područja odnosno metodike nastavnoga predmeta.
(3)Udžbenik obuhvaća sve odgojno-obrazovne ishode predmeta određenoga razreda.
(4)Uz sadržaje, preporučene aktivnosti i metode vrednovanja u udžbeniku jasno su istaknuti odgojno-obrazovni ishodi, kao i odgojno-obrazovna očekivanja međupredmetnih tema iz kurikuluma čijem ostvarivanju određeni sadržaji, aktivnosti ili metode pridonose.
(5)Aktivnosti za vrednovanje kao učenje, vrednovanje za učenje i vrednovanje naučenog obuhvaćaju sve razine usvojenosti, definirane ishodima u kurikulumu te pridonose razvoju generičkih kompetencija i viših kognitivnih procesa.
(6)Udžbenik potiče primjenu metoda aktivnog učenja i raznovrsnih nastavnih strategija, upućuje na dodatne izvore za stjecanje kompetencija te potiče na proširivanje i produbljivanje znanja.
Etički zahtjevi
Članak 5.
(1)Udžbenik je utemeljen na suvremenim znanstvenim i obrazovnim standardima važnima za potpun i skladan razvoj osobnosti djece i mladih, prenosi informacije na objektivan, kritički i pluralistički način u skladu s kriterijima utvrđenim Ustavom Republike Hrvatske, pravom Europske unije te međunarodnim pravom, uključujući Europsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i Europsku socijalnu povelju.
(2)Sadržaj udžbenika je istinit, provjerljiv i objektivan te ukazuje na postignuća i posljedice znanstvenog i tehnološkog razvoja te globalizacijskih procesa, na etičku dimenziju čovjeka i njegovo moralno djelovanje.
(3)Udžbenik promiče:
- dostojanstvo ljudske osobe, emancipaciju, slobodu, ravnopravnost, pravednost, domoljublje, nacionalni identitet, društvenu jednakost, dijalog i snošljivost, rad, poštenje, mir, očuvanje prirode i čovjekova okoliša te druge demokratske vrijednosti.
- međukulturno razumijevanje, rasnu, nacionalnu, etničku, spolnu, rodnu, vjersku ravnopravnost pojedinaca i društvenih skupina te osvješćuje pravo na različitost.
- ravnopravnost spolova na primjeren način koristeći se u jednakom omjeru ilustracijama likova obaju spolova i služeći se imenicama obaju rodova, osobito u imenovanju zvanja i zanimanja, ne narušavajući pritom komunikacijsku razinu i prirodnost hrvatskog jezika.
- upoznavanje i poštovanje vrijednosti nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj te drugih naroda i kultura u Europi i svijetu.
Jezični zahtjevi
Članak 6.
(1)Udžbenik je pisan hrvatskim standardnim jezikom.
(2)U udžbeniku se koriste kratice, simboli i znakovi normirani u hrvatskom standardnom jeziku te propisane mjerne jedinice i njihove kratice.
(3)Nazivi koji se koriste u udžbeniku, a koji nisu jezično normirani, preuzimaju se u obliku prihvaćenom u struci.
(4)Jezik tekstova udžbenika je na svim jezičnim razinama primjeren uzrastu učenika kojemu je udžbenik namijenjen.
(5)Na udžbenike stranih jezika, kao i na udžbenike koji se koriste u nastavi koja se odvija na stranom jeziku ili jeziku i pismu nacionalnih manjina, ne primjenjuju se odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka.
(6)U udžbenicima svih stranih jezika istaknuta je razina jezičnoga znanja i vještina prema deskriptorima unutar razina Zajedničkog europskog referentnog okvira za jezike (od A1 do B2+) koje označuju vještine na razini razumijevanja (slušanja i čitanja), razini govorenja (usmenog izražavanja) i pisanja.
Likovno-grafički zahtjevi
Članak 7.
(1)Elementi vizualnog dizajna potiču učenika na daljnje korištenje i učenje, pazeći pritom da količina i vrsta primijenjenih statičnih i multimedijalnih elemenata doprinosi razumijevanju sadržaja i ne ometa pažnju korisnika te su izrađeni prema standardima struke i primjereni razvojnoj dobi učenika kojem su namijenjeni.
(2)Statični (slike, grafike, ilustracije, fotografije i sl.) i dinamični elementi (multimedija, animacije, simulacije, audio i video zapisi, interaktivni elementi i sl.) su kvalitetni, jasni, sadržajno povezani, opisani nazivom i, prema potrebi, popratnim tekstom. Zvuk koji prati sadržaj je jasan, a odgovarajući zvučni zapisi kvalitetni, jezično i pravogovorno pravilni.
(3)Multimedijski sadržaj je optimiziran za korištenje na webu (omogućavati što kraće vrijeme učitavanja), odnosno na uređaju korisnika (biti što veće kvalitete, uz najmanje moguće zauzeće diskovnog prostora).
(4)Vizualno sučelje je strukturalno konzistentno, daje poticajni spoznajni sadržaj i pridonositi kvalitetnom korisničkom iskustvu. Korisnik intuitivno i s lakoćom koristi i ulazi u interakciju sa sadržajem, bez suvišnog proučavanja uputa ili pokušaja i pogrešaka pri izvršavanju jednostavnih akcija.
(5)U elektroničkom dijelu udžbenika u pravilu je osiguran opis slike kako bi se olakšalo praćenje sadržaja učenicima oštećenog vida.
(6)Oblikovanje teksta i tablica u elektroničkom dijelu udžbenika, u pravilu je prilagodljivo učenicima s disleksijom i drugim poteškoćama – izbor fonta, slobodne desne margine, razmaka između slova, kontrasta i sl. kao i formatiranje teksta u kraćim odlomcima kako bi se održala pažnja čitatelja.
(7)Sadržaj audio zapisa, u pravilu je vidljiv i u tekstualnom obliku (transkript), odnosno na video materijalu dostupni su titlovi.
Tehnički zahtjevi
Članak 8.
(1)Elektronički udžbenik u obliku elektroničke knjige predviđene za preuzimanje na uređaj korisnika, dostupan je u nekom od prihvaćenih standardnih formata, u inačicama važećima u trenutku izrade i u skladu s trenutno važećim specifikacijama za izradu sadržaja u tim formatima, kako bi se omogućilo njihovo korištenje na različitim platformama ili aplikacijama za čitanje elektroničkih knjiga.
(2)Elektronički dio udžbenika se kvalitetno prikazuje na različitim uređajima, neovisno o tipu uređaja na kojem se sadržaj koristi. Tekst je vidljiv i jasan, prikladne veličine i vrste slova, boje slova i pozadine te se prilagođava korisničkom prikazu. Sadržaj je izrađen tako da se, mijenjanjem veličine zaslona, automatski prilagođava novim okvirima, bez preklapanja s drugim elementima ili prikaza sadržaja izvan okvira zaslona.
(3)Ako se radi o web-serviranim sadržajima, sadržaji su izrađeni uz poštivanje W3C standarda koji omogućuje odgovarajuće prikazivanje u većini modernih web preglednika zastupljenih u trenutku izrade.
(4)Elektronički dio udžbenika u pravilu je pripremljen u HTML formatu kako bi se osigurao jednostavniji pristup sadržaju čitačima ekrana i drugim pomoćnim tehnologijama koje koriste učenici s poteškoćama.
(5)Ako je elektronički dio udžbenika namijenjen korištenju u okviru sustava za upravljanje učenjem (LMS – Learning Management System) izrađen je tako da omogućava pakiranje i prijenos sadržaja iz jednog LMS sustava u drugi u nekom od važećih standarda pakiranja digitalnih obrazovnih sadržaja.
(6)Ako elektronički dio udžbenika koristi komunikaciju s infrastrukturom proizvođača osiguran je siguran prijenosni kanal, a ako se koriste osobni podaci korisnika osigurava se zaštita osobnih podataka sukladno važećoj pravnoj regulativi.
(7)Tiskani dio udžbenika izrađen je u jednom od sljedećih A4 ili B5 izvedenih formata: (168 x 240, 170 x 240, 195 x 260, 200 x 240, 200 x 260, 200 x 270, 200 x 280, 205 x 270, 210 x 240, 210 x 270, 210 x 280 i 220 x 275).
(8)Veličina slova i razmak između redaka u udžbeniku primjereni su optimalnoj čitljivosti teksta za određenu dob učenika odnosno fazu obrazovanja.
(9)Tiskani dio udžbenika objavljuje se, u pravilu, u jednom svesku.
(10)Uvez tiskanog udžbenika je lijepljen ili šivan, kvalitetan i konzistentan tako da omogućuje višegodišnje korištenje.
(11)Udžbenici se tiskaju na mat papiru najmanje gramature 60 g/m2.
Oblik udžbenika
Članak 9.
(1)Udžbenik radnog karaktera može se koristiti za Hrvatski jezik, Matematiku te Prirodu i društvo u 1.-4. razredu osnovne škole.
(2)Udžbenici iz stavka 1. ovog članka u svom sastavu sadrži radne materijale za ostvarenje svih predviđenih ishoda i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred.
(3)Udžbenik radnog karaktera može se koristiti za strane jezike u svim razredima osnovne i srednje škole.
(4)Udžbenik matematike u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi u svom sastavu ima dovoljno zadataka za postizanje svih predviđenih ishoda i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred.
(5)Udžbenik hrvatskog jezika u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi u svom sastavu ima sadržaje za jezik i književnost, integrirano u jednom ili odvojeno u dva sveska.
Korištenje udžbenika s pretežno odgojnom komponentom
Članak 10.
(1)Za nastavu glazbene kulture odobravaju se udžbenici za 4.-8. razred osnovne škole.
(2)Za nastavu likovne kulture odobravaju se udžbenici za 5.-8. razred osnovne škole.
(3)Za nastavu tehničke kulture odobravaju se udžbenici za 5.-8. razred osnovne škole.
(4)Za nastavu tjelesne i zdravstvene kulture u svim razredima osnovnih i srednjih škola ne odobravaju se udžbenici.
Udio cijene elektroničkog dijela udžbenika kod udžbenika koji se sastoje od tiskanog i elektroničkog dijela
Članak 11.
(1)Elektronički dio udžbenika mora sadržavati barem jednu od sljedeće tri značajke: A) medijske elemente (zvučne zapise i animacije), B) multimedijske elemente (video zapisi i animacije sa zvukom) i/ili C) interaktivne elemente (interakcija na relaciji učenik – sadržaj kroz simulacije, virtualne pokuse, didaktičke igre, interaktivne karte, interaktivni video, elemente koji omogućavaju interakciju s fizičkom okolinom (proširena stvarnost) i dr.).
(2)Cijena elektroničkog dijela udžbenika ovisi o količini zastupljenih značajki navedenih u 1. stavku ovoga članka i njihovom broju u svakoj organizacijskog jedinici (temi) udžbenika.
Cijena elektroničkog dijela udžbenika može iznositi najviše slijedeći postotak ukupne cijene udžbenika:
Obavezan broj elemenata iz pojedine značajke
Ukupan broj elemenata po organizacijskoj jedinici (temi)
A) medijski elementi
B) multimedijski elementi
C) interaktivni elementi
10%
0
0
0
2
20%
0
1
2
5
30%
0
2
4
9
(3)Sve značajke u elektroničkom dijelu udžbenika moraju biti primijenjene na didaktički i metodički svrhovit način.
(4)Kategorizaciju elektroničkog dijela udžbenika iz stavka 2. ovog članka utvrđuju neovisni stručnjaci koje imenuje ministar.
III.NAČIN RADA, POSTUPAK I KRITERIJI ODABIRA STRUČNIH POVJERENSTAVA ZA PROCJENU UDŽBENIKA
Postupak i kriteriji odabira članova stručnog povjerenstva za procjenu (prosudbu) udžbenike
Članak 12.
(1)Članove stručnog povjerenstva imenuje ministar na temelju javnog poziva.
(2)Stručno povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka ima tri člana, a u povjerenstvu mogu biti:
– metodičar, znanstvenik, odnosno stručnjak za nastavni predmet ili područje za koje je udžbenik namijenjen,
– učitelj ili nastavnik nastavnog predmeta određenoga obrazovnog programa s najmanje pet godina iskustva u nastavi.
(3)Iznimno od stavka 2. ovog članka za članove stručnog povjerenstva mogu se imenovati:
– za udžbenike za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina, stručnjak iz određenog područja ili nastavnog predmeta i metodičar koji poznaje jezik i pismo nacionalne manjine, te učitelj ili nastavnik određenoga nastavnog predmeta na jeziku i pismu nacionalne manjine,
– za udžbenike za učenike s teškoćama u razvoju, znanstvenik, odnosno stručnjak edukacijsko-rehabilitacijskog profila,
(4)Ako za to postoji potreba, u proces stručne procjene udžbenika ministar može uključiti neovisne stručnjake iz područja vizualnog dizajna, jezikoslovlja i/ili digitalne tehnologije koji pomažu u radu stručnog povjerenstva na način da daju stručno mišljenje o udžbeniku unutar svog područja.
(5)Stručno povjerenstvo imenuje se za određeni nastavni predmet ili područje i vrstu škole.
(6)Stručno povjerenstvo može procjenjivati više udžbenika iz istog nastavnog predmeta ili područja za koje je imenovano.
(7)Ako za to postoji potreba, ista osoba može biti član više stručnih povjerenstava.
(8)Sastav stručnog povjerenstva je tajan. Povjerenstvu se dodjeljuje kod koji sadrži informacije o predmetu, razini obrazovanja i rednom broju povjerenstva, a svakom članu povjerenstva broj.
Način rada stručnog povjerenstva
Članak 13.
(1)Zadaća stručnog povjerenstva su utvrđivanje usklađenosti udžbenika za osnovnu i srednju školu sa odredbama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu, predmetnim kurikulumom te standardima i zahtjevima propisanim ovim Pravilnikom.
(2)Članovi stručnog povjerenstva donose pojedinačno stručno mišljenje te ga u roku od 15 dana od dana zaprimanja prijave za procjenu udžbenika dostavljaju Ministarstvu nadležnom za obrazovanje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) elektroničkim putem.
(3)Pojedinačno stručno mišljenje iz stavka 2. ovoga članka sadrži informacije namijenjene podnositelju prijave za procjenu udžbenika (u daljnjem tekstu: podnositelj), kao i informacije namijenjene Ministarstvu.
(4)Informacije iz stavka 3. ovoga članaka namijenjene podnositelju stručno povjerenstvo putem Ministarstva prosljeđuje podnositelju koji je dužan u roku od 15 dana od primitka posljednjeg pojedinačnog stručnog mišljenja ispraviti nedostatke i dostaviti udžbenik Ministarstvu, s odgovorom na sve komentare svakog člana povjerenstva.
(5)Dorađeni udžbenik s jasno navedenim izmjenama i komentare stručno povjerenstvo zajednički analizira te u roku od 7 dana od dana zaprimanja dorađenog udžbenika donosi konačno stručno mišljenje o udžbeniku s obrazloženjem koje sadrži jasne razloge donošenja takvog stručnog mišljenja.
(6)Stručno povjerenstvo konačno stručno mišljenje donosi većinom glasova ukupnog broja članova stručnog povjerenstva.
IV.NAČIN RADA, POSTUPAK I KRITERIJI ODABIRA POVJERENSTAVA ZA PROCJENU DRUGIH OBRAZOVNIH MATERIJALA
Članak 14.
(1)Članove povjerenstva imenuje ravnatelj agencije nadležne za obrazovanje.
(2)Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka čine dva stručnjaka iz tog nastavnog predmeta odnosno nastavnog područja.
(3)Članovi povjerenstva u pravilu su zaposlenici agencija iz sustava znanosti i obrazovanja.
(4)Iznimno od stavka 3. ovoga članka, ako nije moguće u zakonski predviđenom roku izdati mišljenja, ravnatelj agencije nadležne za obrazovanje može u povjerenstva iz stavka 2. ovoga članka imenovati i stručnjake iz drugih ustanova u sustavu ministarstva nadležnog za obrazovanje.
(5)Članovi povjerenstva samostalno prosuđuju drugi obrazovni materijal te na temelju samostalnih prosudbi donose zajedničko mišljenje o usklađenosti drugog obrazovnog materijala sa znanstvenim i etičkim normama te je li pedagoški, psihološki, didaktički i metodički primjereni za korištenje u nastavi predmeta u razredu za koji je predviđen.
(6)Ako članovi povjerenstva imaju suprotno mišljenje ravnatelj agencije nadležne za obrazovanje može zatražiti treće neovisno mišljenje.
V.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Udžbenički standard (Narodne novine, broj: 65/2013.), Pravilnik o sastavu, imenovanju i načinu rada stručnih povjerenstava za prosudbu udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava (Narodne novine, broj: 4/2013.), Pravilnik o postupku odobravanja udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava s malom nakladom, za učenike s teškoćama u razvoju i za škole koje provode nastavu na stranome jeziku (Narodne novine, broj: 104/2013.), Pravilnik o obveznim udžbenicima i pripadajućim dopunskim nastavnim sredstvima (Narodne novine, broj: 104/2013.) i Pravilnik o postupku odobravanja udžbenika, dodataka udžbeniku i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina (Narodne novine, broj: 104/2013.).
Članak 16.
Ovaj pravilnik stupa na snagu prvoga dan od dana objave u "Narodnim novinama".
Nacrt
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Na temelju članka 3. stavka 6., članka 4. stavka 2., članka 7. stavka 5. i članka 16. stavka 13. Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu ( Narodne novine, broj: 116/2018), ministrica znanosti i obrazovanja donosi
Pravilnik o udžbeničkom standardu te načinu rada, postupku i kriterijima odabira članova stručnih povjerenstava za procjenu udžbenika i povjerenstava za procjenu drugih obrazovnih materijala
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
(1) Ovaj Pravilnik je provedbeni propis koji donosi ministar nadležan za obrazovanje (u daljnjem tekstu: ministar) kojim se utvrđuju se znanstveni, pedagoški, psihološki, didaktičko-metodički, etički, jezični, likovno-grafički i tehnički zahtjevi kao i oblik udžbenika za pojedini razred i razinu obrazovanja, korištenje udžbenika za predmete s pretežno odgojnom komponentom, te udio cijene elektroničkog dijela udžbenika u ukupnoj cijeni udžbenika koji se sastoji od tiskanog i elektroničkog dijela.
(2) Ovim pravilnikom propisuje se i način rada, postupak te kriteriji za odabir članova stručnih povjerenstava koji utvrđuju usklađenost udžbenika s predmetnim kurikulumom, standardima i zahtjevima za izradu udžbenika propisanim ovim Pravilnika, kao i način rada, postupak i kriterije za odabir članova povjerenstava za procjenu drugih obrazovnih materijala.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Pravilniku, a koji imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. STANDARDI I ZAHTJEVI ZA IZRADU UDŽBENIKA
Znanstveni, pedagoški i psihološki zahtjevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
(1) Udžbenik je temeljen na znanstvenim i općeprihvaćenim teorijama, činjenicama i tumačenjima zakonitosti pojava i procesa, kao i na suvremenim znanstvenim spoznajama iz područja odgoja i obrazovanja, učenja i poučavanja, kao i razvoju struke.
(2) Udžbenik je usklađen s ciljevima, načelima i ishodima učenja predmetnoga kurikuluma i vezanim kurikulumskim dokumentima i usmjeren na stjecanje i razvijanje temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje.
(3) Udžbenik pridonosi stjecanju funkcionalnoga znanja, razvijanju učenikovih sposobnosti i vještina rješavanja problema i donošenja odluka, potiče kreativnost i inovativnost te razvoj kritičkog mišljenja i metakognicije.
Didaktičko-metodički zahtjevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
(1) Udžbenik pridonosi razvoju kompetencija i usvajanju ishoda koji su definirani kurikulumskim dokumentima u određenom predmetu te omogućuje međupredmetnu povezanost kao i povezanosti s međupredmetnim temama.
(2) Udžbenik je strukturiran u skladu sa spoznajama i metodologijom matične znanosti, suvremenim pedagoškim, psihološkim i didaktičkim spoznajama i zahtjevima metodike odgojno-obrazovnoga područja odnosno metodike nastavnoga predmeta.
(3) Udžbenik obuhvaća sve odgojno-obrazovne ishode predmeta određenoga razreda.
(4) Uz sadržaje, preporučene aktivnosti i metode vrednovanja u udžbeniku jasno su istaknuti odgojno-obrazovni ishodi, kao i odgojno-obrazovna očekivanja međupredmetnih tema iz kurikuluma čijem ostvarivanju određeni sadržaji, aktivnosti ili metode pridonose.
(5) Aktivnosti za vrednovanje kao učenje, vrednovanje za učenje i vrednovanje naučenog obuhvaćaju sve razine usvojenosti, definirane ishodima u kurikulumu te pridonose razvoju generičkih kompetencija i viših kognitivnih procesa.
(6) Udžbenik potiče primjenu metoda aktivnog učenja i raznovrsnih nastavnih strategija, upućuje na dodatne izvore za stjecanje kompetencija te potiče na proširivanje i produbljivanje znanja.
Etički zahtjevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
(1) Udžbenik je utemeljen na suvremenim znanstvenim i obrazovnim standardima važnima za potpun i skladan razvoj osobnosti djece i mladih, prenosi informacije na objektivan, kritički i pluralistički način u skladu s kriterijima utvrđenim Ustavom Republike Hrvatske, pravom Europske unije te međunarodnim pravom, uključujući Europsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i Europsku socijalnu povelju.
(2) Sadržaj udžbenika je istinit, provjerljiv i objektivan te ukazuje na postignuća i posljedice znanstvenog i tehnološkog razvoja te globalizacijskih procesa, na etičku dimenziju čovjeka i njegovo moralno djelovanje.
(3) Udžbenik promiče:
- dostojanstvo ljudske osobe, emancipaciju, slobodu, ravnopravnost, pravednost, domoljublje, nacionalni identitet, društvenu jednakost, dijalog i snošljivost, rad, poštenje, mir, očuvanje prirode i čovjekova okoliša te druge demokratske vrijednosti.
- međukulturno razumijevanje, rasnu, nacionalnu, etničku, spolnu, rodnu, vjersku ravnopravnost pojedinaca i društvenih skupina te osvješćuje pravo na različitost.
- ravnopravnost spolova na primjeren način koristeći se u jednakom omjeru ilustracijama likova obaju spolova i služeći se imenicama obaju rodova, osobito u imenovanju zvanja i zanimanja, ne narušavajući pritom komunikacijsku razinu i prirodnost hrvatskog jezika.
- upoznavanje i poštovanje vrijednosti nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj te drugih naroda i kultura u Europi i svijetu.
Jezični zahtjevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
(1) Udžbenik je pisan hrvatskim standardnim jezikom.
(2) U udžbeniku se koriste kratice, simboli i znakovi normirani u hrvatskom standardnom jeziku te propisane mjerne jedinice i njihove kratice.
(3) Nazivi koji se koriste u udžbeniku, a koji nisu jezično normirani, preuzimaju se u obliku prihvaćenom u struci.
(4) Jezik tekstova udžbenika je na svim jezičnim razinama primjeren uzrastu učenika kojemu je udžbenik namijenjen.
(5) Na udžbenike stranih jezika, kao i na udžbenike koji se koriste u nastavi koja se odvija na stranom jeziku ili jeziku i pismu nacionalnih manjina, ne primjenjuju se odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka.
(6) U udžbenicima svih stranih jezika istaknuta je razina jezičnoga znanja i vještina prema deskriptorima unutar razina Zajedničkog europskog referentnog okvira za jezike (od A1 do B2+) koje označuju vještine na razini razumijevanja (slušanja i čitanja), razini govorenja (usmenog izražavanja) i pisanja.
Likovno-grafički zahtjevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
(1) Elementi vizualnog dizajna potiču učenika na daljnje korištenje i učenje, pazeći pritom da količina i vrsta primijenjenih statičnih i multimedijalnih elemenata doprinosi razumijevanju sadržaja i ne ometa pažnju korisnika te su izrađeni prema standardima struke i primjereni razvojnoj dobi učenika kojem su namijenjeni.
(2) Statični (slike, grafike, ilustracije, fotografije i sl.) i dinamični elementi (multimedija, animacije, simulacije, audio i video zapisi, interaktivni elementi i sl.) su kvalitetni, jasni, sadržajno povezani, opisani nazivom i, prema potrebi, popratnim tekstom. Zvuk koji prati sadržaj je jasan, a odgovarajući zvučni zapisi kvalitetni, jezično i pravogovorno pravilni.
(3) Multimedijski sadržaj je optimiziran za korištenje na webu (omogućavati što kraće vrijeme učitavanja), odnosno na uređaju korisnika (biti što veće kvalitete, uz najmanje moguće zauzeće diskovnog prostora).
(4) Vizualno sučelje je strukturalno konzistentno, daje poticajni spoznajni sadržaj i pridonositi kvalitetnom korisničkom iskustvu. Korisnik intuitivno i s lakoćom koristi i ulazi u interakciju sa sadržajem, bez suvišnog proučavanja uputa ili pokušaja i pogrešaka pri izvršavanju jednostavnih akcija.
(5) U elektroničkom dijelu udžbenika u pravilu je osiguran opis slike kako bi se olakšalo praćenje sadržaja učenicima oštećenog vida.
(6) Oblikovanje teksta i tablica u elektroničkom dijelu udžbenika, u pravilu je prilagodljivo učenicima s disleksijom i drugim poteškoćama – izbor fonta, slobodne desne margine, razmaka između slova, kontrasta i sl. kao i formatiranje teksta u kraćim odlomcima kako bi se održala pažnja čitatelja.
(7) Sadržaj audio zapisa, u pravilu je vidljiv i u tekstualnom obliku (transkript), odnosno na video materijalu dostupni su titlovi.
Tehnički zahtjevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
(1) Elektronički udžbenik u obliku elektroničke knjige predviđene za preuzimanje na uređaj korisnika, dostupan je u nekom od prihvaćenih standardnih formata, u inačicama važećima u trenutku izrade i u skladu s trenutno važećim specifikacijama za izradu sadržaja u tim formatima, kako bi se omogućilo njihovo korištenje na različitim platformama ili aplikacijama za čitanje elektroničkih knjiga.
(2) Elektronički dio udžbenika se kvalitetno prikazuje na različitim uređajima, neovisno o tipu uređaja na kojem se sadržaj koristi. Tekst je vidljiv i jasan, prikladne veličine i vrste slova, boje slova i pozadine te se prilagođava korisničkom prikazu. Sadržaj je izrađen tako da se, mijenjanjem veličine zaslona, automatski prilagođava novim okvirima, bez preklapanja s drugim elementima ili prikaza sadržaja izvan okvira zaslona.
(3) Ako se radi o web-serviranim sadržajima, sadržaji su izrađeni uz poštivanje W3C standarda koji omogućuje odgovarajuće prikazivanje u većini modernih web preglednika zastupljenih u trenutku izrade.
(4) Elektronički dio udžbenika u pravilu je pripremljen u HTML formatu kako bi se osigurao jednostavniji pristup sadržaju čitačima ekrana i drugim pomoćnim tehnologijama koje koriste učenici s poteškoćama.
(5) Ako je elektronički dio udžbenika namijenjen korištenju u okviru sustava za upravljanje učenjem (LMS – Learning Management System ) izrađen je tako da omogućava pakiranje i prijenos sadržaja iz jednog LMS sustava u drugi u nekom od važećih standarda pakiranja digitalnih obrazovnih sadržaja.
(6) Ako elektronički dio udžbenika koristi komunikaciju s infrastrukturom proizvođača osiguran je siguran prijenosni kanal, a ako se koriste osobni podaci korisnika osigurava se zaštita osobnih podataka sukladno važećoj pravnoj regulativi.
(7) Tiskani dio udžbenika izrađen je u jednom od sljedećih A4 ili B5 izvedenih formata: (168 x 240, 170 x 240, 195 x 260, 200 x 240, 200 x 260, 200 x 270, 200 x 280, 205 x 270, 210 x 240, 210 x 270, 210 x 280 i 220 x 275).
(8) Veličina slova i razmak između redaka u udžbeniku primjereni su optimalnoj čitljivosti teksta za određenu dob učenika odnosno fazu obrazovanja.
(9) Tiskani dio udžbenika objavljuje se, u pravilu, u jednom svesku.
(10) Uvez tiskanog udžbenika je lijepljen ili šivan, kvalitetan i konzistentan tako da omogućuje višegodišnje korištenje.
(11) Udžbenici se tiskaju na mat papiru najmanje gramature 60 g/m 2 .
Oblik udžbenika
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
(1) Udžbenik radnog karaktera može se koristiti za Hrvatski jezik, Matematiku te Prirodu i društvo u 1.-4. razredu osnovne škole.
(2) Udžbenici iz stavka 1. ovog članka u svom sastavu sadrži radne materijale za ostvarenje svih predviđenih ishoda i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred.
(3) Udžbenik radnog karaktera može se koristiti za strane jezike u svim razredima osnovne i srednje škole.
(4) Udžbenik matematike u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi u svom sastavu ima dovoljno zadataka za postizanje svih predviđenih ishoda i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred.
(5) Udžbenik hrvatskog jezika u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi u svom sastavu ima sadržaje za jezik i književnost, integrirano u jednom ili odvojeno u dva sveska.
Korištenje udžbenika s pretežno odgojnom komponentom
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
(1) Za nastavu glazbene kulture odobravaju se udžbenici za 4.-8. razred osnovne škole.
(2) Za nastavu likovne kulture odobravaju se udžbenici za 5.-8. razred osnovne škole.
(3) Za nastavu tehničke kulture odobravaju se udžbenici za 5.-8. razred osnovne škole.
(4) Za nastavu tjelesne i zdravstvene kulture u svim razredima osnovnih i srednjih škola ne odobravaju se udžbenici.
Udio cijene elektroničkog dijela udžbenika kod udžbenika koji se sastoje od tiskanog i elektroničkog dijela
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 11.
(1) Elektronički dio udžbenika mora sadržavati barem jednu od sljedeće tri značajke: A) medijske elemente (zvučne zapise i animacije), B) multimedijske elemente (video zapisi i animacije sa zvukom) i/ili C) interaktivne elemente (interakcija na relaciji učenik – sadržaj kroz simulacije, virtualne pokuse, didaktičke igre, interaktivne karte, interaktivni video, elemente koji omogućavaju interakciju s fizičkom okolinom (proširena stvarnost) i dr.).
(2) Cijena elektroničkog dijela udžbenika ovisi o količini zastupljenih značajki navedenih u 1. stavku ovoga članka i njihovom broju u svakoj organizacijskog jedinici (temi) udžbenika.
Cijena elektroničkog dijela udžbenika može iznositi najviše slijedeći postotak ukupne cijene udžbenika:
Obavezan broj elemenata iz pojedine značajke
Ukupan broj elemenata po organizacijskoj jedinici (temi)
A) medijski elementi
B) multimedijski elementi
C) interaktivni elementi
10%
0
0
0
2
20%
0
1
2
5
30%
0
2
4
9
(3) Sve značajke u elektroničkom dijelu udžbenika moraju biti primijenjene na didaktički i metodički svrhovit način.
(4) Kategorizaciju elektroničkog dijela udžbenika iz stavka 2. ovog članka utvrđuju neovisni stručnjaci koje imenuje ministar.
III. NAČIN RADA, POSTUPAK I KRITERIJI ODABIRA STRUČNIH POVJERENSTAVA ZA PROCJENU UDŽBENIKA
Postupak i kriteriji odabira članova stručnog povjerenstva za procjenu (prosudbu) udžbenike
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 12.
(1) Članove stručnog povjerenstva imenuje ministar na temelju javnog poziva.
(2) Stručno povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka ima tri člana, a u povjerenstvu mogu biti:
– metodičar, znanstvenik, odnosno stručnjak za nastavni predmet ili područje za koje je udžbenik namijenjen,
– učitelj ili nastavnik nastavnog predmeta određenoga obrazovnog programa s najmanje pet godina iskustva u nastavi.
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka za članove stručnog povjerenstva mogu se imenovati:
– za udžbenike za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina, stručnjak iz određenog područja ili nastavnog predmeta i metodičar koji poznaje jezik i pismo nacionalne manjine, te učitelj ili nastavnik određenoga nastavnog predmeta na jeziku i pismu nacionalne manjine,
– za udžbenike za učenike s teškoćama u razvoju, znanstvenik, odnosno stručnjak edukacijsko-rehabilitacijskog profila,
(4) Ako za to postoji potreba, u proces stručne procjene udžbenika ministar može uključiti neovisne stručnjake iz područja vizualnog dizajna, jezikoslovlja i/ili digitalne tehnologije koji pomažu u radu stručnog povjerenstva na način da daju stručno mišljenje o udžbeniku unutar svog područja.
(5) Stručno povjerenstvo imenuje se za određeni nastavni predmet ili područje i vrstu škole.
(6) Stručno povjerenstvo može procjenjivati više udžbenika iz istog nastavnog predmeta ili područja za koje je imenovano.
(7) Ako za to postoji potreba, ista osoba može biti član više stručnih povjerenstava.
(8) Sastav stručnog povjerenstva je tajan. Povjerenstvu se dodjeljuje kod koji sadrži informacije o predmetu, razini obrazovanja i rednom broju povjerenstva, a svakom članu povjerenstva broj.
Način rada stručnog povjerenstva
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
(1) Zadaća stručnog povjerenstva su utvrđivanje usklađenosti udžbenika za osnovnu i srednju školu sa odredbama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu, predmetnim kurikulumom te standardima i zahtjevima propisanim ovim Pravilnikom.
(2) Članovi stručnog povjerenstva donose pojedinačno stručno mišljenje te ga u roku od 15 dana od dana zaprimanja prijave za procjenu udžbenika dostavljaju Ministarstvu nadležnom za obrazovanje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) elektroničkim putem.
(3) Pojedinačno stručno mišljenje iz stavka 2. ovoga članka sadrži informacije namijenjene podnositelju prijave za procjenu udžbenika (u daljnjem tekstu: podnositelj), kao i informacije namijenjene Ministarstvu.
(4) Informacije iz stavka 3. ovoga članaka namijenjene podnositelju stručno povjerenstvo putem Ministarstva prosljeđuje podnositelju koji je dužan u roku od 15 dana od primitka posljednjeg pojedinačnog stručnog mišljenja ispraviti nedostatke i dostaviti udžbenik Ministarstvu, s odgovorom na sve komentare svakog člana povjerenstva.
(5) Dorađeni udžbenik s jasno navedenim izmjenama i komentare stručno povjerenstvo zajednički analizira te u roku od 7 dana od dana zaprimanja dorađenog udžbenika donosi konačno stručno mišljenje o udžbeniku s obrazloženjem koje sadrži jasne razloge donošenja takvog stručnog mišljenja.
(6) Stručno povjerenstvo konačno stručno mišljenje donosi većinom glasova ukupnog broja članova stručnog povjerenstva.
IV. NAČIN RADA, POSTUPAK I KRITERIJI ODABIRA POVJERENSTAVA ZA PROCJENU DRUGIH OBRAZOVNIH MATERIJALA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 14.
(1) Članove povjerenstva imenuje ravnatelj agencije nadležne za obrazovanje.
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka čine dva stručnjaka iz tog nastavnog predmeta odnosno nastavnog područja.
(3) Članovi povjerenstva u pravilu su zaposlenici agencija iz sustava znanosti i obrazovanja.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, ako nije moguće u zakonski predviđenom roku izdati mišljenja, ravnatelj agencije nadležne za obrazovanje može u povjerenstva iz stavka 2. ovoga članka imenovati i stručnjake iz drugih ustanova u sustavu ministarstva nadležnog za obrazovanje.
(5) Članovi povjerenstva samostalno prosuđuju drugi obrazovni materijal te na temelju samostalnih prosudbi donose zajedničko mišljenje o usklađenosti drugog obrazovnog materijala sa znanstvenim i etičkim normama te je li pedagoški, psihološki, didaktički i metodički primjereni za korištenje u nastavi predmeta u razredu za koji je predviđen.
(6) Ako članovi povjerenstva imaju suprotno mišljenje ravnatelj agencije nadležne za obrazovanje može zatražiti treće neovisno mišljenje.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Udžbenički standard (Narodne novine, broj: 65/2013.), Pravilnik o sastavu, imenovanju i načinu rada stručnih povjerenstava za prosudbu udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava (Narodne novine, broj: 4/2013.), Pravilnik o postupku odobravanja udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava s malom nakladom, za učenike s teškoćama u razvoju i za škole koje provode nastavu na stranome jeziku (Narodne novine, broj: 104/2013.), Pravilnik o obveznim udžbenicima i pripadajućim dopunskim nastavnim sredstvima (Narodne novine, broj: 104/2013.) i Pravilnik o postupku odobravanja udžbenika, dodataka udžbeniku i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina (Narodne novine, broj: 104/2013.).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 16.
Ovaj pravilnik stupa na snagu prvoga dan od dana objave u "Narodnim novinama".
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
M I N I S T R I C A
prof. dr. sc. Blaženka Divjak
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja