Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. i 2. i odredbi članka 52. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Djelatnosti vodnih usluga odnosno djelatnosti javne vodoopskrbe i odvodnje do sada su bile regulirane Zakonom o vodama (Narodne novine, br. 153/09, 63/11, 130/11, 56/13, 14/14 i 46/18; u daljnjem tekstu: važeći Zakon). S obzirom na to da je područje vodnih usluga jedno od najznačajnijih područja od javnog interesa obavljanje nužno za svakodnevni život građana Republike Hrvatske kao i za zaštitu prirode i okoliša te na kompleksnost uređenja predmetnog područja, ukazala se potreba za donošenjem posebnog zakona koji će regulirati područje vodnih usluga.
Zakonodavac je ovlašten da samostalno i u skladu s Ustavom Republike Hrvatske odlučuje o „uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj” te „o očuvanju prirodnog bogatstva i korištenju njime” (članak 2. stavak 4. podstavci 1. i 2. Ustava).
Odredbom članka 52. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske propisano je da “(….) vode (…) su od interesa za Republiku Hrvatsku, imaju njezinu osobitu zaštitu.” Nadalje, odredbom članka 52. stavka 2. Ustava određeno je da se zakonom određuje način na koji dobra od interesa za Republiku Hrvatsku mogu upotrebljavati i iskorištavati ovlaštenici prava na njima i vlasnici, te naknada za ograničenja kojima su podvrgnuti.
Isto tako članak 50. stavak. 2. Ustava uređuje „(…) vlasnička prava mogu se iznimno ograničiti zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi.”.
Ustav uz ostale najviše ustavne vrednote određuje i „očuvanje prirode i čovjekova okoliša” (članak 3.). Ustavom je uređeno i da “Svatko ima pravo na zdrav život” (članak 70. stavak 1.), da “Država osigurava uvjete za zdrav okoliš” (članak 70. stavak 2.) te: “Svatko je dužan, u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posvećivati zaštiti zdravlja ljudi, prirode i ljudskog okoliša” (članak 70. stavak 3.).
Zbog značaja i uloge voda u zadovoljavanju ljudskih potreba, njenog izravnog i neizravnog utjecaja na zdravlje ljudi i zaštitu prirode i okoliša u cjelini, zakonodavac ima pravo i obvezu odrediti način na koji se vode kao dobro od interesa za Republiku Hrvatsku mogu upotrebljavati i iskorištavati, a osobito ako se radi o upotrebi i korištenju voda u djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje.
Ovim se Prijedlogom Zakona uređuju odredbe kojima zakonodavac:
-izvršava svoje ustavne ovlasti uređivanja gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u sektoru vodnih usluga i
-izvršava osobitu zaštitu države u odnosu na glavni oblik iskorištavanja vodnoga resursa (javnu vodoopskrbu) i njezin derivat (javnu odvodnju).
Polazeći od strateških i programskih dokumenata iz područja upravljanja vodama (Strategija upravljanja vodama, (Narodne novine, broj 91/08), Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje 2014.-2023., (Narodne novine, broj 117/15) i Plan upravljanja vodnim područjima za razdoblje 2016.-2021., (Narodne novine, broj 66/16) te Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj Uniji (Narodne novine - međunarodni ugovori, broj 2/12); (u daljnjem tekstu: Ugovor o pristupanju) bilo je potrebno pristupiti reformi vodnokomunalnog sektora s ciljem postizanja ekonomičnosti i efikasnosti poslovanja javnih isporučitelja vodnih usluga. Naime, u sadašnjem izuzetno fragmentiranom sustavu (cca 190 isporučitelja) navedeno nije moguće postići te je sustav potrebno integrirati na institucionalnoj razini. Nadalje, u tijeku je veliki investicijski ciklus za provedbu preuzetih obveza iz Pristupnog ugovora, a vezano uz provedbu Direktive Vijeća 91/271/EEZ od 21. svibnja 1991. o pročišćavanju komunalnih otpadnih voda i Direktive Vijeća 98/83/EZ od 3. studenog 1998. o kakvoći vode za ljudsku potrošnju. Investicijski ciklus odnosi se na izgradnju sustava javne odvodnje i uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, jer je pokrivenost stanovništva tom uslugom samo 47%, i izgradnju sustava javne vodoopskrbe koji je dobro razvijen, ali generira velike gubitke (oko 50%). Sadašnji usitnjeni vodnokomunalni sektor nema kapaciteta za provedbu navedenih investicija kako u kadrovskom tako i u smislu priuštivosti potrebnih investicija na postojećim područjima pružanja vodnih usluga. Stoga je potrebno sektor vodnih usluga objediniti, reorganizirati, uspostaviti uslužna područja, uvesti samo jednog javnog isporučitelja na uslužnom području, uvesti jedinstvenu cijenu vodne usluge na uslužnom području te postići racionalno upravljanje postojećom i novoizgrađenom infrastrukturom.
Zakon o vodnim uslugama uvršten je u Nacionalni program reformi kao jedan od važnijih reformskih koraka.
Istovremeno sa Zakonom o vodnim uslugama predlaže se donijeti i novi Zakon o vodama, kao i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva. Zakonom o vodnim uslugama preuzet će se glavnina odredbi iz postojećeg Zakona o vodama vezanih uz djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje te će se njime sustavno urediti područje vodnih usluga.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Prijedlogom Zakona
Ovaj Zakon je temeljni instrument kojim se osiguravaju pravne pretpostavke za integraciju postojećih javnih isporučitelja vodnih usluga u jedinstvenog javnog isporučitelja na uslužnom području.
Ovim Prijedlogom Zakona uređuju se sljedeća pitanja:
-područja pružanja vodnih usluga
-komunalne vodne građevine
-pravni oblik i odgovornost isporučitelja vodnih usluga
-ispunjenje obveza iz višegodišnjeg programa gradnje
-regulator vodnih usluga
-nadzor nad pružanjem vodnih usluga
-prekršajne odredbe i
-prijelazne i završne odredbe kojim se osigurava uspostava jednog isporučitelja na uslužnom području.
Kao osnovna pitanja uređuju se institucionalna pitanja u sektoru vodnih usluga:
-pretpostavke za uspostavu uslužnih područja s najmanjom isporukom od 2 milijuna m3 godišnje odnosno od 35 do 40 uslužnih područja u Hrvatskoj
-pravilo o jednom isporučitelju na uslužnom području (jedinstveni javni isporučitelj vodnih usluga)
-jedini institucionalni oblik javnog isporučitelja vodnih usluga je društvo kapitala kojem su osnivači jedinice lokalne samouprave na uslužnom području
-obveza integracije postojećih javnih isporučitelja u jedinstvenog javnog isporučitelja na uslužnom području, pripajanjem najvećem postojećem javnom isporučitelju na uslužnom području
-pretpostavke za ujednačavanje cijene vode na uslužnom području do uspostave jedinstvene cijene vode na uslužnom području, prihodi od koje se troše prema načelima solidarnosti i prvenstva u potrebama i
-obveze javnih isporučitelja vodnih usluga na provedbu, a jedinica lokalne samouprave na osiguranje provedbe višegodišnjih programa gradnje komunalnih vodnih građevina temeljem kojih se osigurava i financiranje investicija iz Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Kao osnovno pitanje uređuje se i interes Republike Hrvatske u sektoru vodnih usluga koji se izražava propisivanjem posebnih pravila o:
-obvezi jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga na ishođenje privremenog odnosno trajnog rješenja o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti vodnih usluga (obveza licenciranja)
-uspostavi i djelovanju neovisnog ekonomskog regulatora za vodne usluge na razini središnje države radi osiguranja sustavne i ujednačene ekonomske analize i nadzora nad troškovima jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga i osiguranjem socijalno priuštive cijene vodnih usluga i naknade za razvoj u okruženju prirodnog monopola
-dodatnom pravu glasa članova društva odnosno dioničara u skupštini jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga o pitanjima koja se, u pravilu, odnose na vodne usluge; o tim se pitanjima predlaže odlučivati dvostrukom većinom: većinom razmjernom temeljnom kapitalu i većinom članova/dioničara (jedinica lokalne samouprave) na uslužnom području
-mogućnosti pristupa jedinica lokalne samouprave koje nisu osnivači postojećih javnih isporučitelja vodnih usluga u temeljni kapital jedinstvenog isporučitelja vodnih usluga
-prijenosu korištenja gospodarske cjeline za pružanje vodnih usluga u korist jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga, kada nastupe posebne okolnosti
-prijenosu korištenja komunalnih vodnih građevina u korist jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga kada nastupe posebne okolnosti i
-drugim posebnim pravilima kojima država uređuje vodne usluge kao javnu službu u okruženju prirodnog monopola.
Kao osnovna pitanja, uređuju se i odredbe kojima se izražava antiprivatizacijska narav ovoga Zakona:
-isporučitelj vodnih usluga može biti samo javni isporučitelj vodnih usluga; iznimke su samo koncesionari ili pružatelji javne usluge za pražnjenje i odvoz otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje
-vodne usluge se pružaju izravno temeljem ovoga Zakona, a ne temeljem pojedinačnog akta povjeravanja
-komunalne vodne građevine su u vlasništvu javnog isporučitelja vodnih usluga, čime se osigurava i zaštitni učinak koji pruža odredba članka 345. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (Lisabonski ugovor) koji određuje: „Ugovori ni na koji način ne dovode u pitanje pravila kojima se u državama članicama uređuje sustav vlasništva“
-komunalne vodne građevine ne mogu se opteretiti založnim pravom, ne mogu biti predmet ovrhe, mogu biti u prometu samo između javnih isporučitelja vodnih usluga te se u slučaju stečaja ili likvidacije prenose privremeno u vlasništvo jedinice lokalne samouprave i
-poslovni udjeli, dionice kao ni dodatna prava glasa nisu prenosivi niti mogu biti opterećeni zalogom ili drugim teretom.
Kao osnovna pitanja uređuju se i odredbe o zaštiti potrošača kojima se ostvaruju ciljevi zaštite potrošača iz propisa o zaštiti potrošača:
-propisuje se obavezno javno savjetovanje o odluci o cijeni vodnih usluga
-socijalna cijena vodnih usluga primjenjuje se univerzalno i na javnu vodoopskrbu i javnu odvodnju, uključujući i pročišćavanje otpadnih voda; dosad se primjenjivala samo na javnu vodoopskrbu
-socijalna cijena vodnih usluga primjenjuje se univerzalno i na fiksni i na varijabilni dio cijene vodnih usluga; dosad se primjenjivala samo na varijabilni dio cijene vodnih usluga
-propisuje se obveza za uspostavu povjerenstva za reklamacije potrošača u jedinstvenom javnom isporučitelju vodnih usluga kao posebni uvjet za izdavanje rješenja o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti vodnih usluga (licence)
-pravo na ugradbu pojedinačnog vodomjera za dio nekretnine (stanove) u već izgrađenim zgradama, ako za to postoje tehničke pretpostavke; do sada je to pravo bilo uspostavljeno samo za novogradnje i
-propisuje se činjenje dostupnim isporuke vode za ljudsku potrošnju u minimalnoj količini od 20 litara po članu kućanstva dnevno, čak i u slučajevima skrivljenih obustava isporuke (neplaćanje računa, oštećenje vodomjera i dr.).
Kao osnovna pitanja uređuju se i pitanja zaštite radnih mjesta u sektoru vodnih usluga, i to propisivanjem dodatnih djelatnosti koje mogu obavljati javni isporučitelji vodnih usluga i to:
-pravne mogućnosti upravljanja građenjem i održavanjem građevina za navodnjavanje
-pravne mogućnosti upravljanja građenjem i održavanjem građevina za oborinsku odvodnju
-pravne mogućnosti obavljanja drugih dodatnih djelatnosti, koje su povezane s vodnim uslugama ili proistječu iz same okolnosti vlasništva i/ili upravljanja određenom poslovnom imovinom i
-obveze izvršavanja poslova vodnih redara.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Posljedice koje se očekuju polučiti donošenjem ovoga Zakona su:
-ojačat će se provedbena sposobnost i investicijski kapacitet isporučitelja vodnih usluga radi ispunjenja zahtjeva iz Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (provedbe EU investicija) i radi provedbe nacionalnih investicija u sektoru vodnih usluga
-ojačat će se financijska stabilnost, kao i financijska i tehnička samoodrživost isporučitelja vodnih usluga, bez daljnje financijske pomoći jedinica lokalne samouprave za redovno poslovanje
-osigurat će se provedba načela povrata troškova od vodnih usluga („voda plaća za vodu“) na način da se upravljanje, održavanje i pogon komunalnih vodnih građevina financira isključivo iz cijene vode, a investicije u komunalnu vodnu infrastrukturu iz različitih dostupnih izvora (fondovi EU, državni proračun, proračuni jedinica lokalne samouprave, međunarodne financijske institucije ili drugo financijsko tržište)
-osigurat će se da cijena vode, i nakon provedbe investicija diktiranih Pristupnim ugovorom, bude socijalno priuštiva potrošačima i to u granicama ekonomske učinkovitosti isporučitelja, a u pravilu do 3% neto raspoloživog dohotka kućanstva, godišnje potrošačima
-omogućit će se pristup svim jedinicama lokalne samouprave u temeljni kapital jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga na uslužnom području, uključujući i njih 76, koji do sada nisu bili osnivači nijednog postojećeg isporučitelja vodnih usluga
-osigurat će se integracija preko 200 malih lokalnih nereguliranih vodovoda bez adekvatne kontrole kvalitete vode u sustav javne vodoopskrbe.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstava iz Državnog proračuna.
ZAKON O VODNIM USLUGAMA
I. UVODNE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuju se institucionalni okvir za pružanje vodnih usluga, cijena vodnih usluga, osnivanje i održivo poslovanje javnih isporučitelja vodnih usluga, djelovanje regulatora vodnih usluga te druga pitanja povezana s pružanjem vodnih usluga.
Primjena drugih zakona koji uređuju područje voda
Članak 2.
Na pitanja vodnih usluga koja nisu uređena ovim Zakonom, primjenjuju se odredbe Zakona o vodama, Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva i Zakona o vodi za ljudsku potrošnju.
Definicije
Članak 3.
(1) Pojedini izrazi, u smislu ovoga Zakona, imaju sljedeće značenje:
1.gospodarska cjelina za pružanje vodnih usluga (vodouslužno poduzeće) jeskup komunalnih vodnih građevina kojima upravlja postojeći javni isporučitelj vodnih usluga, drugih stvari kojih je vlasnik ili drugi zakoniti posjednik (npr. najmoprimac) postojeći javni isporučitelj vodnih usluga (uključujući poslovne prostore, instaliranu i pokretnu opremu, pravnu, financijsku, tehničku i drugu dokumentaciju), prava i obveza kojih je imatelj ili ugovorna strana postojeći javni isporučitelj vodnih usluga; oborivo se predmnijeva da vodouslužno poduzeće u cjelini kao i pojedina imovina u njemu pretežito ili isključivo služe pružanju vodnih usluga
2.gospodarska cjelina za upravljanje vodnokomunalnim projektima jeskup komunalnih vodnih građevina koji su u imovini pravne osobe za provedbu vodnokomunalnih projekata koji služe ili mogu služiti isporuci vodnih usluga, drugih stvari kojih je vlasnik ili drugi zakoniti posjednik pravna osoba za provedbu vodnokomunalnih projekata (uključujući poslovne prostore, instaliranu i pokretnu opremu, pravnu, financijsku, tehničku i drugu dokumentaciju), prava i obveza kojih je imatelj ili ugovorna strana pravna osoba za provedbu vodnokomunalnih projekata; oborivo se predmnijeva da ova gospodarska cjelina kao i pojedina imovina u njoj pretežito ili isključivo služi pružanju vodnih usluga
3.interni vodovodni i odvodni sustavi su tehnički i tehnološki povezan skup vodova, građevina i opreme za vodoopskrbu (interni vodovodni sustavi) odnosno za odvodnju otpadnih voda (interni odvodni sustavi), od priključka na komunalne vodne građevine do i unutar stambenih i poslovnih građevina, drugih građevina i nekretnina
4.javna odvodnja je djelatnost skupljanja otpadnih voda i njihova dovođenja do uređaja za pročišćavanje te pročišćavanja i izravnoga ili neizravnoga ispuštanja u površinske vode, odnosno ako se ti poslovi obavljaju putem građevina za javnu odvodnju te upravljanje tim građevinama; javna odvodnja uključuje i pražnjenje i odvoz otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje; dok uređaj za pročišćavanje otpadnih voda nije u uporabi javna odvodnja je djelatnost skupljanja otpadnih voda i njihovog izravnoga ili neizravnoga ispuštanja u površinske vode ako se ti poslovi obavljaju putem građevina za javnu odvodnju te upravljanje tim građevinama; javna odvodnja i u tom slučaju uključuje i pražnjenje i odvoz otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje
5.javna vodoopskrba je djelatnost zahvaćanja podzemnih i površinskih voda u svrhu ljudske potrošnje i njihova kondicioniranja te isporuka do krajnjega korisnika vodne usluge ili do drugoga isporučitelja vodnih usluga ili do javne slavine, ako se ti poslovi obavljaju putem građevina za javnu vodoopskrbu te upravljanje tim građevinama, kao i pokretna isporuka vode za ljudsku potrošnju (autocisternom,vodonoscem ili na dr. način), kad je to određeno ovim Zakonom ili zakonom kojim se uređuju otoci
6.korisnik vodnih usluga je vlasnik nekretnine u koju se putem građevina za javnu vodoopskrbu, neizravno ili izravno, isporučuje voda za ljudsku potrošnju, iz koje se otpadna voda, neizravno ili izravno, ispušta u građevine za javnu odvodnju odnosno vlasnik individualnog sustava odvodnje; ako vlasnika te nekretnine nije moguće utvrditi korisnik vodnih usluga je zakoniti posjednik te nekretnine odnosno individualnog sustava odvodnje; korisnik vodnih usluga je i drugi isporučitelj vodnih usluga kada je to uređeno ovim Zakonom
7.lokalni vodovodi su građevine za vodoopskrbu od izvorišta ili drugog vodozahvata do mjesta priključenja krajnjeg korisnika ili do javne slavine, osim komunalnih vodnih građevina, internih vodovodnih sustava i individualnih sustava vodoopskrbe, izgradnju kojih su izravno financirale fizičke osobe i iznimno i pravne osobe, a radi osiguranja vode u svrhu ljudske potrošnje za jedno naselje, više naselja ili dio naselja
8.jedinstveni javni isporučitelji vodnih usluga su javni isporučitelji vodnih usluga koji steknu rješenje iz članka 16. stavaka 5. ili 6. ovoga Zakona
9.osnivač je član društva ili dioničar postojećeg javnog isporučitelja vodnih usluga koji je trgovačko društvo odnosno osnivač postojećeg javnog isporučitelja vodnih usluga koji je ustanova te član društva ili dioničar postojećeg javnog isporučitelja vodnih usluga koji je društvo kapitala
10.postojeće vodoopskrbno područje (postojeća vodoopskrbna zona) je područje pružanja vodne usluge javne vodoopskrbe u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakon
11.postojeći javni isporučitelji vodnih usluga su javni isporučitelji vodnih usluga koji imaju akt o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje na temelju Zakona o vodama (Narodne novine, br. 107/95 i 150/05) i Zakona o vodama (Narodne novine, br. 153/09, 63/11, 130/11, 56/13, 14/14 i 46/18), što uključuje i isporučitelje koji isporučuju vodu za ljudsku potrošnju isključivo drugim isporučiteljima vodnih usluga
12.pravna osoba za provedbu vodnokomunalnih projekata je društvo ili ustanova osnovana radi upravljanja projektima gradnje komunalnih vodnih građevina u kojem sve poslovne udjele, dionice ili osnivačka prava, ili većinu njih, imaju jedinice lokalne samouprave i/ili jedinice područne (regionalne) samouprave, a koje je vlasnik komunalnih vodnih građevina
13.priključak je spoj internih vodovodnih i odvodnih sustava s komunalnom vodnom građevinom
14.regulatorno računovodstvo su pravila računovodstvenog odvajanja kojim se osigurava raspored troškova, prihoda, imovine i obveza isporučitelja vodnih usluga na pojedine aktivnosti i usluge, osobito na direktne i indirektne troškove (troškovno računovodstvo) i čiji je konačni cilj uspostava transparentnog odnosa troškova, s jedne strane te cijene vodnih usluga i naknade za razvoj, s druge strane, u postupku njihove ekonomske regulacije
15.skupština je skupština društva sa ograničenom odgovornošću koje je javni isporučitelj vodnih usluga ili pravna osoba za upravljanje vodnokomunalnim projektima odnosno glavna skupština dioničkog društva koje je javni isporučitelj vodnih usluga ili pravna osoba za upravljanje vodnokomunalnim projektima
16.sustav javne odvodnje je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu odvodnju od priključka korisnika vodne usluge do krajnje točke ispuštanja
17.sustav javne vodoopskrbe je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu vodoopskrbu od izvorišta ili drugog vodozahvata odnosno od mjesta prihvata vode od drugog isporučitelja vodnih usluga do priključka korisnika vodne usluge, javne slavine ili do mjesta isporuke vode drugom isporučitelju vodnih usluga
18.ugovor o pristupanju je Zakon o potvrđivanju Ugovora između Kraljevine Belgije, Republike Bugarske, Češke Republike, Kraljevine Danske, Savezne Republike Njemačke, Republike Estonije, Irske, Helenske Republike, Kraljevine Španjolske, Francuske Republike, Talijanske Republike, Republike Cipra, Republike Latvije, Republike Litve, Velikog Vojvodstva Luksemburga, Republike Mađarske, Republike Malte, Kraljevine Nizozemske, Republike Austrije, Republike Poljske, Portugalske Republike, Rumunjske, Republike Slovenije, Slovačke Republike, Republike Finske, Kraljevine Švedske, Ujedinjene Kraljevine Velike Britanije i Sjeverne Irske (države članice Europske unije) i Republike Hrvatske o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (Narodne novine - međunarodni ugovori, broj 2/2012)
19.višegodišnji program gradnje je program gradnje komunalnih vodnih građevina iz članka 37. Zakona o vodama (Narodne novine, br. 153/09, 63/11, 130/11, 56/13, 14/14 i 46/18)
20.vodne usluge su usluge javne vodoopskrbe i javne odvodnje
21.vodoopskrbno područje (vodoopskrbna zona) jegeografskopodručje na kojem se pružaju vodne usluge javne vodoopskrbe
(2)Izrazi: aglomeracija, građevine za javnu odvodnju, građevine za javnu vodoopskrbu, ispuštanje u vode, izvorište, komunalne otpadne vode, komunalne vodne građevine, građevine urbane oborinske odvodnje, kondicioniranje, korištenje voda, individualni sustav odvodnje, individualni sustav vodoopskrbe, Ministar, Ministarstvo, odgovarajuće pročišćavanje otpadnih voda, otpadni mulj, otpadne vode, odluka o odvodnji otpadnih voda, sabirna jama, sanitarne otpadne vode, sustav prikupljanja i odvodnje otpadnih voda, voda za ljudsku potrošnju, imaju značenje uređeno zakonom kojim se uređuju vode.
(3)Izrazi naknada za razvoj, naknada za korištenje voda i naknada za zaštitu voda imaju značenje uređeno zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva.
(4)Izraz potrošač ima značenje uređeno zakonom kojim se uređuje zaštita potrošača .
(5)Izrazi koji se u ovom Zakonu koriste za osobe u muškom rodu su neutralni i odnose se na muške i ženske osobe.
(6)Izrazi koji se u ovom Zakonu koriste u jednini odnose se na množinu i obratno, osim ako iz konteksta ne proizlazi drukčije.
Opći interes i javna služba
Članak 4.
(1) Vodne usluge su djelatnosti od općeg interesa i obavljaju se kao javna služba.
(2)Vodne usluge su od interesa za sve jedinice lokalne samouprave na uslužnom području (međukomunalne djelatnosti) i za Republiku Hrvatsku.
(3)Jedinice lokalne samouprave dužne su osigurati pružanje vodnih usluga na uslužnom području suosnivanjem javnih isporučitelja vodnih usluga, odlučivanjem u organima javnih isporučitelja vodnih usluga i na drugi način u skladu s ovim Zakonom i posebnim zakonima.
(4)Članska odnosno dioničarska prava u javnim isporučiteljima vodnih usluga ostvaruju se u korist građana i pravnih osoba koji koriste vodne usluge. Vlasnička prava nad komunalnim vodnim građevinama u korist građana i pravnih osoba koji koriste vodne usluge.
Načela
Članak 5.
(1)Vodne usluge se pružaju pod nediskriminacijskim i socijalno priuštivim uvjetima.
(2)Djelatnosti vodnih usluga obavljaju se trajno, učinkovito, ekonomično i svrhovito.
(3)Djelatnosti vodnih usluga obavljaju se tako da se osigura njihov održivi razvitak i stalno povećanje kakvoće vodnih usluga.
(4)Komunalne vodne građevine održavaju se trajno u stanju funkcionalne ispravnosti.
(5)Cijene vodnih usluga određuju se prema načelu povrata troškova od vodnih usluga kako je uređeno zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva u granicama ekonomske učinkovitosti te načelima pravičnosti, zaštite od monopola i socijalne priuštivosti cijene vode. Sustav međusobnih subvencija ne može se koristiti za socijalne poticaje, osim kad je ovim Zakonom drukčije uređeno.
(6)Troškovi upravljanja komunalnim vodnim građevinama, uključujući održavanje komunalnih vodnih građevina troškove poslovanja javnog isporučitelja vodnih usluga financiraju se iz cijene vodne usluge.
(7)Financiranje gradnje komunalnih vodnih građevina uređuje se zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva.
(8)Javnost mora biti upoznata s bitnim informacijama o pružanju vodnih usluga.
II. PODRUČJA PRUŽANJA VODNIH USLUGA
Područja pružanja vodnih usluga
Uslužna područja
Članak 7.
(1)Uslužno područje se uspostavlja radi:
1.osiguranja povrata troškova od vodnih usluga kako je definirano zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva putem socijalno priuštive cijene vode
2.uspostave javnog isporučitelja vodnih usluga sposobnog za održivi razvoj i održavanje komunalnih vodnih građevina, uključujući i sposobnost provedbe obveza iz Ugovora o pristupanju na način određen ovim Zakonom te
(2)Uslužno područje se uspostavlja na postojećim vodoopskrbnim područjima na kojim se isporučuje voda za ljudsku potrošnju od najmanje dva (2) milijuna kubičnih metara godišnje.
(3)Uslužno područje mora obuhvatiti sve sustave javne vodoopskrbe, sve sustave javne odvodnje i sve aglomeracije.
(4)Granica uslužnog područja ne može presijecati granicu aglomeracije, osim kad je aglomeracija presječena državnom granicom, niti granicu vodoopskrbnog područja.
(5)U trenutku početka pružanja vodnih usluga po novom javnom isporučitelju vodnih usluga na uslužnom području sukladno odredbama ovoga Zakona, više postojećih vodoopskrbnih područja postaju jedno vodoopskrbno područje.
(6)Vlada Republike Hrvatske uredbom o uslužnim područjima javne vodoopskrbe i javne odvodnje uspostavlja uslužna područja i određuje njihove granice. Ova uredba se donosi se nakon savjetovanja s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i javnim isporučiteljima vodnih usluga.
Jedan isporučitelj na uslužnom području
Članak 8.
(1)Vodne usluge na uslužnom području pružaju se putem jednog isporučitelja vodnih usluga.
(2)Iznimno od stavka 1. ovoga članka vodnu uslugu na uslužnom području mogu obavljati i koncesionari pražnjenja i odvoza otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje.
(3)Jedinice lokalne samouprave i postojeći javni isporučitelji vodnih usluga na uslužnom području dužni su, svatko u okvirima svojih nadležnosti, osigurati da se odredba stavka 1. ovoga članka provede u skladu s ovim Zakonom.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O VODNIM USLUGAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. i 2. i odredbi članka 52. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Djelatnosti vodnih usluga odnosno djelatnosti javne vodoopskrbe i odvodnje do sada su bile regulirane Zakonom o vodama (Narodne novine, br. 153/09, 63/11, 130/11, 56/13, 14/14 i 46/18; u daljnjem tekstu: važeći Zakon). S obzirom na to da je područje vodnih usluga jedno od najznačajnijih područja od javnog interesa obavljanje nužno za svakodnevni život građana Republike Hrvatske kao i za zaštitu prirode i okoliša te na kompleksnost uređenja predmetnog područja, ukazala se potreba za donošenjem posebnog zakona koji će regulirati područje vodnih usluga.
Zakonodavac je ovlašten da samostalno i u skladu s Ustavom Republike Hrvatske odlučuje o „ uređivanju gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u Republici Hrvatskoj ” te „ o očuvanju prirodnog bogatstva i korištenju njime ” (članak 2. stavak 4. podstavci 1. i 2. Ustava).
Odredbom članka 52. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske propisano je da “( ….) vode (…) su od interesa za Republiku Hrvatsku, imaju njezinu osobitu zaštitu. ” Nadalje, odredbom članka 52. stavka 2. Ustava određeno je da se zakonom određuje način na koji dobra od interesa za Republiku Hrvatsku mogu upotrebljavati i iskorištavati ovlaštenici prava na njima i vlasnici, te naknada za ograničenja kojima su podvrgnuti.
Isto tako članak 50. stavak. 2. Ustava uređuje „(…) vlasnička prava mogu se iznimno ograničiti zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi.”.
Ustav uz ostale najviše ustavne vrednote određuje i „očuvanje prirode i čovjekova okoliša” (članak 3.). Ustavom je uređeno i da “Svatko ima pravo na zdrav život” (članak 70. stavak 1.), da “Država osigurava uvjete za zdrav okoliš” (članak 70. stavak 2.) te: “Svatko je dužan, u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posvećivati zaštiti zdravlja ljudi, prirode i ljudskog okoliša” (članak 70. stavak 3.).
Zbog značaja i uloge voda u zadovoljavanju ljudskih potreba, njenog izravnog i neizravnog utjecaja na zdravlje ljudi i zaštitu prirode i okoliša u cjelini, zakonodavac ima pravo i obvezu odrediti način na koji se vode kao dobro od interesa za Republiku Hrvatsku mogu upotrebljavati i iskorištavati, a osobito ako se radi o upotrebi i korištenju voda u djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje.
Ovim se Prijedlogom Zakona uređuju odredbe kojima zakonodavac:
- izvršava svoje ustavne ovlasti uređivanja gospodarskih, pravnih i političkih odnosa u sektoru vodnih usluga i
- izvršava osobitu zaštitu države u odnosu na glavni oblik iskorištavanja vodnoga resursa (javnu vodoopskrbu) i njezin derivat (javnu odvodnju).
Polazeći od strateških i programskih dokumenata iz područja upravljanja vodama (Strategija upravljanja vodama, (Narodne novine, broj 91/08), Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje 2014.-2023., (Narodne novine, broj 117/15) i Plan upravljanja vodnim područjima za razdoblje 2016.-2021., (Narodne novine, broj 66/16) te Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj Uniji (Narodne novine - međunarodni ugovori, broj 2/12); (u daljnjem tekstu: Ugovor o pristupanju) bilo je potrebno pristupiti reformi vodnokomunalnog sektora s ciljem postizanja ekonomičnosti i efikasnosti poslovanja javnih isporučitelja vodnih usluga. Naime, u sadašnjem izuzetno fragmentiranom sustavu (cca 190 isporučitelja) navedeno nije moguće postići te je sustav potrebno integrirati na institucionalnoj razini. Nadalje, u tijeku je veliki investicijski ciklus za provedbu preuzetih obveza iz Pristupnog ugovora, a vezano uz provedbu Direktive Vijeća 91/271/EEZ od 21. svibnja 1991. o pročišćavanju komunalnih otpadnih voda i Direktive Vijeća 98/83/EZ od 3. studenog 1998. o kakvoći vode za ljudsku potrošnju. Investicijski ciklus odnosi se na izgradnju sustava javne odvodnje i uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, jer je pokrivenost stanovništva tom uslugom samo 47%, i izgradnju sustava javne vodoopskrbe koji je dobro razvijen, ali generira velike gubitke (oko 50%). Sadašnji usitnjeni vodnokomunalni sektor nema kapaciteta za provedbu navedenih investicija kako u kadrovskom tako i u smislu priuštivosti potrebnih investicija na postojećim područjima pružanja vodnih usluga. Stoga je potrebno sektor vodnih usluga objediniti, reorganizirati, uspostaviti uslužna područja, uvesti samo jednog javnog isporučitelja na uslužnom području, uvesti jedinstvenu cijenu vodne usluge na uslužnom području te postići racionalno upravljanje postojećom i novoizgrađenom infrastrukturom.
Zakon o vodnim uslugama uvršten je u Nacionalni program reformi kao jedan od važnijih reformskih koraka.
Istovremeno sa Zakonom o vodnim uslugama predlaže se donijeti i novi Zakon o vodama, kao i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva. Zakonom o vodnim uslugama preuzet će se glavnina odredbi iz postojećeg Zakona o vodama vezanih uz djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje te će se njime sustavno urediti područje vodnih usluga.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Prijedlogom Zakona
Ovaj Zakon je temeljni instrument kojim se osiguravaju pravne pretpostavke za integraciju postojećih javnih isporučitelja vodnih usluga u jedinstvenog javnog isporučitelja na uslužnom području.
Ovim Prijedlogom Zakona uređuju se sljedeća pitanja:
- područja pružanja vodnih usluga
- komunalne vodne građevine
- pravni oblik i odgovornost isporučitelja vodnih usluga
- osnove ustrojstva javnog isporučitelja vodnih usluga
- poslovanje javnog isporučitelja vodnih usluga
- ugovor o isporuci vodnih usluga
- opći uvjeti isporuke vodnih usluga
- cijena vodnih usluga
- posebne isporuke vode
- priključenje na komunalne vodne građevine
- ispunjenje obveza iz višegodišnjeg programa gradnje
- regulator vodnih usluga
- nadzor nad pružanjem vodnih usluga
- prekršajne odredbe i
- prijelazne i završne odredbe kojim se osigurava uspostava jednog isporučitelja na uslužnom području.
Kao osnovna pitanja uređuju se institucionalna pitanja u sektoru vodnih usluga:
- pretpostavke za uspostavu uslužnih područja s najmanjom isporukom od 2 milijuna m 3 godišnje odnosno od 35 do 40 uslužnih područja u Hrvatskoj
- pravilo o jednom isporučitelju na uslužnom području (jedinstveni javni isporučitelj vodnih usluga)
- jedini institucionalni oblik javnog isporučitelja vodnih usluga je društvo kapitala kojem su osnivači jedinice lokalne samouprave na uslužnom području
- obveza integracije postojećih javnih isporučitelja u jedinstvenog javnog isporučitelja na uslužnom području, pripajanjem najvećem postojećem javnom isporučitelju na uslužnom području
- pretpostavke za ujednačavanje cijene vode na uslužnom području do uspostave jedinstvene cijene vode na uslužnom području, prihodi od koje se troše prema načelima solidarnosti i prvenstva u potrebama i
- obveze javnih isporučitelja vodnih usluga na provedbu, a jedinica lokalne samouprave na osiguranje provedbe višegodišnjih programa gradnje komunalnih vodnih građevina temeljem kojih se osigurava i financiranje investicija iz Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Kao osnovno pitanje uređuje se i interes Republike Hrvatske u sektoru vodnih usluga koji se izražava propisivanjem posebnih pravila o:
- obvezi jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga na ishođenje privremenog odnosno trajnog rješenja o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti vodnih usluga (obveza licenciranja)
- uspostavi i djelovanju neovisnog ekonomskog regulatora za vodne usluge na razini središnje države radi osiguranja sustavne i ujednačene ekonomske analize i nadzora nad troškovima jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga i osiguranjem socijalno priuštive cijene vodnih usluga i naknade za razvoj u okruženju prirodnog monopola
- organima jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga
- dodatnim nadležnostima skupštine jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga
- dodatnom pravu glasa članova društva odnosno dioničara u skupštini jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga o pitanjima koja se, u pravilu, odnose na vodne usluge; o tim se pitanjima predlaže odlučivati dvostrukom većinom: većinom razmjernom temeljnom kapitalu i većinom članova/dioničara (jedinica lokalne samouprave) na uslužnom području
- poslovanju javnog isporučitelja vodnih usluga (zadržavanju dobiti, ograničenju zaduženja, regulatornom računovodstvu)
- mogućnosti pristupa jedinica lokalne samouprave koje nisu osnivači postojećih javnih isporučitelja vodnih usluga u temeljni kapital jedinstvenog isporučitelja vodnih usluga
- prijenosu korištenja gospodarske cjeline za pružanje vodnih usluga u korist jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga, kada nastupe posebne okolnosti
- prijenosu korištenja komunalnih vodnih građevina u korist jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga kada nastupe posebne okolnosti i
- drugim posebnim pravilima kojima država uređuje vodne usluge kao javnu službu u okruženju prirodnog monopola.
Kao osnovna pitanja, uređuju se i odredbe kojima se izražava antiprivatizacijska narav ovoga Zakona:
- isporučitelj vodnih usluga može biti samo javni isporučitelj vodnih usluga; iznimke su samo koncesionari ili pružatelji javne usluge za pražnjenje i odvoz otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje
- vodne usluge se pružaju izravno temeljem ovoga Zakona, a ne temeljem pojedinačnog akta povjeravanja
- komunalne vodne građevine su u vlasništvu javnog isporučitelja vodnih usluga, čime se osigurava i zaštitni učinak koji pruža odredba članka 345. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (Lisabonski ugovor) koji određuje: „Ugovori ni na koji način ne dovode u pitanje pravila kojima se u državama članicama uređuje sustav vlasništva“
- komunalne vodne građevine ne mogu se opteretiti založnim pravom, ne mogu biti predmet ovrhe, mogu biti u prometu samo između javnih isporučitelja vodnih usluga te se u slučaju stečaja ili likvidacije prenose privremeno u vlasništvo jedinice lokalne samouprave i
- poslovni udjeli, dionice kao ni dodatna prava glasa nisu prenosivi niti mogu biti opterećeni zalogom ili drugim teretom.
Kao osnovna pitanja uređuju se i odredbe o zaštiti potrošača kojima se ostvaruju ciljevi zaštite potrošača iz propisa o zaštiti potrošača:
- propisuje se obavezno javno savjetovanje o odluci o cijeni vodnih usluga
- socijalna cijena vodnih usluga primjenjuje se univerzalno i na javnu vodoopskrbu i javnu odvodnju, uključujući i pročišćavanje otpadnih voda; dosad se primjenjivala samo na javnu vodoopskrbu
- socijalna cijena vodnih usluga primjenjuje se univerzalno i na fiksni i na varijabilni dio cijene vodnih usluga; dosad se primjenjivala samo na varijabilni dio cijene vodnih usluga
- propisuje se obveza za uspostavu povjerenstva za reklamacije potrošača u jedinstvenom javnom isporučitelju vodnih usluga kao posebni uvjet za izdavanje rješenja o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti vodnih usluga (licence)
- pravo na ugradbu pojedinačnog vodomjera za dio nekretnine (stanove) u već izgrađenim zgradama, ako za to postoje tehničke pretpostavke; do sada je to pravo bilo uspostavljeno samo za novogradnje i
- propisuje se činjenje dostupnim isporuke vode za ljudsku potrošnju u minimalnoj količini od 20 litara po članu kućanstva dnevno, čak i u slučajevima skrivljenih obustava isporuke (neplaćanje računa, oštećenje vodomjera i dr.).
Kao osnovna pitanja uređuju se i pitanja zaštite radnih mjesta u sektoru vodnih usluga , i to propisivanjem dodatnih djelatnosti koje mogu obavljati javni isporučitelji vodnih usluga i to:
- pravne mogućnosti upravljanja građenjem i održavanjem građevina za navodnjavanje
- pravne mogućnosti upravljanja građenjem i održavanjem građevina za oborinsku odvodnju
- pravne mogućnosti obavljanja drugih dodatnih djelatnosti, koje su povezane s vodnim uslugama ili proistječu iz same okolnosti vlasništva i/ili upravljanja određenom poslovnom imovinom i
- obveze izvršavanja poslova vodnih redara.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Posljedice koje se očekuju polučiti donošenjem ovoga Zakona su:
- ojačat će se provedbena sposobnost i investicijski kapacitet isporučitelja vodnih usluga radi ispunjenja zahtjeva iz Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (provedbe EU investicija) i radi provedbe nacionalnih investicija u sektoru vodnih usluga
- ojačat će se financijska stabilnost, kao i financijska i tehnička samoodrživost isporučitelja vodnih usluga, bez daljnje financijske pomoći jedinica lokalne samouprave za redovno poslovanje
- osigurat će se provedba načela povrata troškova od vodnih usluga („voda plaća za vodu“) na način da se upravljanje, održavanje i pogon komunalnih vodnih građevina financira isključivo iz cijene vode, a investicije u komunalnu vodnu infrastrukturu iz različitih dostupnih izvora (fondovi EU, državni proračun, proračuni jedinica lokalne samouprave, međunarodne financijske institucije ili drugo financijsko tržište)
- osigurat će se da cijena vode, i nakon provedbe investicija diktiranih Pristupnim ugovorom, bude socijalno priuštiva potrošačima i to u granicama ekonomske učinkovitosti isporučitelja, a u pravilu do 3% neto raspoloživog dohotka kućanstva, godišnje potrošačima
- omogućit će se pristup svim jedinicama lokalne samouprave u temeljni kapital jedinstvenog javnog isporučitelja vodnih usluga na uslužnom području, uključujući i njih 76, koji do sada nisu bili osnivači nijednog postojećeg isporučitelja vodnih usluga
- osigurat će se integracija preko 200 malih lokalnih nereguliranih vodovoda bez adekvatne kontrole kvalitete vode u sustav javne vodoopskrbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstava iz Državnog proračuna.
ZAKON O VODNIM USLUGAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
I. UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Predmet
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuju se institucionalni okvir za pružanje vodnih usluga, cijena vodnih usluga, osnivanje i održivo poslovanje javnih isporučitelja vodnih usluga, djelovanje regulatora vodnih usluga te druga pitanja povezana s pružanjem vodnih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Primjena drugih zakona koji uređuju područje voda
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 2.
Na pitanja vodnih usluga koja nisu uređena ovim Zakonom, primjenjuju se odredbe Zakona o vodama, Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva i Zakona o vodi za ljudsku potrošnju.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Definicije
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 3.
(1) Pojedini izrazi, u smislu ovoga Zakona, imaju sljedeće značenje:
1. gospodarska cjelina za pružanje vodnih usluga (vodouslužno poduzeće) je skup komunalnih vodnih građevina kojima upravlja postojeći javni isporučitelj vodnih usluga , drugih stvari kojih je vlasnik ili drugi zakoniti posjednik (npr. najmoprimac) postojeći javni isporučitelj vodnih usluga (uključujući poslovne prostore, instaliranu i pokretnu opremu, pravnu, financijsku, tehničku i drugu dokumentaciju), prava i obveza kojih je imatelj ili ugovorna strana postojeći javni isporučitelj vodnih usluga; oborivo se predmnijeva da vodouslužno poduzeće u cjelini kao i pojedina imovina u njemu pretežito ili isključivo služe pružanju vodnih usluga
2. gospodarska cjelina za upravljanje vodnokomunalnim projektima je skup komunalnih vodnih građevina koji su u imovini pravne osobe za provedbu vodnokomunalnih projekata koji služe ili mogu služiti isporuci vodnih usluga, drugih stvari kojih je vlasnik ili drugi zakoniti posjednik pravna osoba za provedbu vodnokomunalnih projekata (uključujući poslovne prostore, instaliranu i pokretnu opremu, pravnu, financijsku, tehničku i drugu dokumentaciju), prava i obveza kojih je imatelj ili ugovorna strana pravna osoba za provedbu vodnokomunalnih projekata; oborivo se predmnijeva da ova gospodarska cjelina kao i pojedina imovina u njoj pretežito ili isključivo služi pružanju vodnih usluga
3. interni vodovodni i odvodni sustavi su tehnički i tehnološki povezan skup vodova, građevina i opreme za vodoopskrbu (interni vodovodni sustavi) odnosno za odvodnju otpadnih voda (interni odvodni sustavi), od priključka na komunalne vodne građevine do i unutar stambenih i poslovnih građevina, drugih građevina i nekretnina
4. javna odvodnja je djelatnost skupljanja otpadnih voda i njihova dovođenja do uređaja za pročišćavanje te pročišćavanja i izravnoga ili neizravnoga ispuštanja u površinske vode, odnosno ako se ti poslovi obavljaju putem građevina za javnu odvodnju te upravljanje tim građevinama; javna odvodnja uključuje i pražnjenje i odvoz otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje; dok uređaj za pročišćavanje otpadnih voda nije u uporabi javna odvodnja je djelatnost skupljanja otpadnih voda i njihovog izravnoga ili neizravnoga ispuštanja u površinske vode ako se ti poslovi obavljaju putem građevina za javnu odvodnju te upravljanje tim građevinama; javna odvodnja i u tom slučaju uključuje i pražnjenje i odvoz otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje
5. javna vodoopskrba je djelatnost zahvaćanja podzemnih i površinskih voda u svrhu ljudske potrošnje i njihova kondicioniranja te isporuka do krajnjega korisnika vodne usluge ili do drugoga isporučitelja vodnih usluga ili do javne slavine, ako se ti poslovi obavljaju putem građevina za javnu vodoopskrbu te upravljanje tim građevinama, kao i pokretna isporuka vode za ljudsku potrošnju (autocisternom,vodonoscem ili na dr. način), kad je to određeno ovim Zakonom ili zakonom kojim se uređuju otoci
6. korisnik vodnih usluga je vlasnik nekretnine u koju se putem građevina za javnu vodoopskrbu, neizravno ili izravno, isporučuje voda za ljudsku potrošnju, iz koje se otpadna voda, neizravno ili izravno, ispušta u građevine za javnu odvodnju odnosno vlasnik individualnog sustava odvodnje; ako vlasnika te nekretnine nije moguće utvrditi korisnik vodnih usluga je zakoniti posjednik te nekretnine odnosno individualnog sustava odvodnje; korisnik vodnih usluga je i drugi isporučitelj vodnih usluga kada je to uređeno ovim Zakonom
7. lokalni vodovodi su građevine za vodoopskrbu od izvorišta ili drugog vodozahvata do mjesta priključenja krajnjeg korisnika ili do javne slavine, osim komunalnih vodnih građevina, internih vodovodnih sustava i individualnih sustava vodoopskrbe, izgradnju kojih su izravno financirale fizičke osobe i iznimno i pravne osobe, a radi osiguranja vode u svrhu ljudske potrošnje za jedno naselje, više naselja ili dio naselja
8. jedinstveni javni isporučitelji vodnih usluga su javni isporučitelji vodnih usluga koji steknu rješenje iz članka 16. stavaka 5. ili 6. ovoga Zakona
9. osnivač je član društva ili dioničar postojećeg javnog isporučitelja vodnih usluga koji je trgovačko društvo odnosno osnivač postojećeg javnog isporučitelja vodnih usluga koji je ustanova te član društva ili dioničar postojećeg javnog isporučitelja vodnih usluga koji je društvo kapitala
10. postojeće vodoopskrbno područje (postojeća vodoopskrbna zona) je područje pružanja vodne usluge javne vodoopskrbe u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakon
11. postojeći javni isporučitelji vodnih usluga su javni isporučitelji vodnih usluga koji imaju akt o ispunjenju posebnih uvjeta za obavljanje djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje na temelju Zakona o vodama (Narodne novine, br. 107/95 i 150/05) i Zakona o vodama (Narodne novine, br. 153/09, 63/11, 130/11, 56/13, 14/14 i 46/18), što uključuje i isporučitelje koji isporučuju vodu za ljudsku potrošnju isključivo drugim isporučiteljima vodnih usluga
12. pravna osoba za provedbu vodnokomunalnih projekata je društvo ili ustanova osnovana radi upravljanja projektima gradnje komunalnih vodnih građevina u kojem sve poslovne udjele, dionice ili osnivačka prava, ili većinu njih, imaju jedinice lokalne samouprave i/ili jedinice područne (regionalne) samouprave, a koje je vlasnik komunalnih vodnih građevina
13. priključak je spoj internih vodovodnih i odvodnih sustava s komunalnom vodnom građevinom
14. regulatorno računovodstvo su pravila računovodstvenog odvajanja kojim se osigurava raspored troškova, prihoda, imovine i obveza isporučitelja vodnih usluga na pojedine aktivnosti i usluge, osobito na direktne i indirektne troškove (troškovno računovodstvo) i čiji je konačni cilj uspostava transparentnog odnosa troškova, s jedne strane te cijene vodnih usluga i naknade za razvoj, s druge strane, u postupku njihove ekonomske regulacije
15. skupština je skupština društva sa ograničenom odgovornošću koje je javni isporučitelj vodnih usluga ili pravna osoba za upravljanje vodnokomunalnim projektima odnosno glavna skupština dioničkog društva koje je javni isporučitelj vodnih usluga ili pravna osoba za upravljanje vodnokomunalnim projektima
16. sustav javne odvodnje je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu odvodnju od priključka korisnika vodne usluge do krajnje točke ispuštanja
17. sustav javne vodoopskrbe je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu vodoopskrbu od izvorišta ili drugog vodozahvata odnosno od mjesta prihvata vode od drugog isporučitelja vodnih usluga do priključka korisnika vodne usluge, javne slavine ili do mjesta isporuke vode drugom isporučitelju vodnih usluga
18. ugovor o pristupanju je Zakon o potvrđivanju Ugovora između Kraljevine Belgije, Republike Bugarske, Češke Republike, Kraljevine Danske, Savezne Republike Njemačke, Republike Estonije, Irske, Helenske Republike, Kraljevine Španjolske, Francuske Republike, Talijanske Republike, Republike Cipra, Republike Latvije, Republike Litve, Velikog Vojvodstva Luksemburga, Republike Mađarske, Republike Malte, Kraljevine Nizozemske, Republike Austrije, Republike Poljske, Portugalske Republike, Rumunjske, Republike Slovenije, Slovačke Republike, Republike Finske, Kraljevine Švedske, Ujedinjene Kraljevine Velike Britanije i Sjeverne Irske (države članice Europske unije) i Republike Hrvatske o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (Narodne novine - međunarodni ugovori, broj 2/2012)
19. višegodišnji program gradnje je program gradnje komunalnih vodnih građevina iz članka 37. Zakona o vodama (Narodne novine, br. 153/09, 63/11, 130/11, 56/13, 14/14 i 46/18)
20. vodne usluge su usluge javne vodoopskrbe i javne odvodnje
21. vodoopskrbno područje (vodoopskrbna zona) je geografsko područje na kojem se pružaju vodne usluge javne vodoopskrbe
(2) Izrazi: aglomeracija, građevine za javnu odvodnju, građevine za javnu vodoopskrbu, ispuštanje u vode, izvorište, komunalne otpadne vode, komunalne vodne građevine, građevine urbane oborinske odvodnje, kondicioniranje, korištenje voda, individualni sustav odvodnje, individualni sustav vodoopskrbe, Ministar, Ministarstvo, odgovarajuće pročišćavanje otpadnih voda, otpadni mulj, otpadne vode, odluka o odvodnji otpadnih voda, sabirna jama, sanitarne otpadne vode, sustav prikupljanja i odvodnje otpadnih voda, voda za ljudsku potrošnju, imaju značenje uređeno zakonom kojim se uređuju vode.
(3) Izrazi naknada za razvoj, naknada za korištenje voda i naknada za zaštitu voda imaju značenje uređeno zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva.
(4) Izraz potrošač ima značenje uređeno zakonom kojim se uređuje zaštita potrošača .
(5) Izrazi koji se u ovom Zakonu koriste za osobe u muškom rodu su neutralni i odnose se na muške i ženske osobe.
(6) Izrazi koji se u ovom Zakonu koriste u jednini odnose se na množinu i obratno, osim ako iz konteksta ne proizlazi drukčije.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Opći interes i javna služba
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 4.
(1) Vodne usluge su djelatnosti od općeg interesa i obavljaju se kao javna služba.
(2) Vodne usluge su od interesa za sve jedinice lokalne samouprave na uslužnom području (međukomunalne djelatnosti) i za Republiku Hrvatsku.
(3) Jedinice lokalne samouprave dužne su osigurati pružanje vodnih usluga na uslužnom području suosnivanjem javnih isporučitelja vodnih usluga, odlučivanjem u organima javnih isporučitelja vodnih usluga i na drugi način u skladu s ovim Zakonom i posebnim zakonima.
(4) Članska odnosno dioničarska prava u javnim isporučiteljima vodnih usluga ostvaruju se u korist građana i pravnih osoba koji koriste vodne usluge. Vlasnička prava nad komunalnim vodnim građevinama u korist građana i pravnih osoba koji koriste vodne usluge.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Načela
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 5.
(1) Vodne usluge se pružaju pod nediskriminacijskim i socijalno priuštivim uvjetima.
(2) Djelatnosti vodnih usluga obavljaju se trajno, učinkovito, ekonomično i svrhovito.
(3) Djelatnosti vodnih usluga obavljaju se tako da se osigura njihov održivi razvitak i stalno povećanje kakvoće vodnih usluga.
(4) Komunalne vodne građevine održavaju se trajno u stanju funkcionalne ispravnosti.
(5) Cijene vodnih usluga određuju se prema načelu povrata troškova od vodnih usluga kako je uređeno zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva u granicama ekonomske učinkovitosti te načelima pravičnosti, zaštite od monopola i socijalne priuštivosti cijene vode. Sustav međusobnih subvencija ne može se koristiti za socijalne poticaje, osim kad je ovim Zakonom drukčije uređeno.
(6) Troškovi upravljanja komunalnim vodnim građevinama, uključujući održavanje komunalnih vodnih građevina troškove poslovanja javnog isporučitelja vodnih usluga financiraju se iz cijene vodne usluge.
(7) Financiranje gradnje komunalnih vodnih građevina uređuje se zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva.
(8) Javnost mora biti upoznata s bitnim informacijama o pružanju vodnih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
II. PODRUČJA PRUŽANJA VODNIH USLUGA
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Područja pružanja vodnih usluga
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Uslužna područja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 7.
(1) Uslužno područje se uspostavlja radi:
1. osiguranja povrata troškova od vodnih usluga kako je definirano zakonom kojim se uređuje financiranje vodnoga gospodarstva putem socijalno priuštive cijene vode
2. uspostave javnog isporučitelja vodnih usluga sposobnog za održivi razvoj i održavanje komunalnih vodnih građevina, uključujući i sposobnost provedbe obveza iz Ugovora o pristupanju na način određen ovim Zakonom te
3. poslovne samoodrživosti, financijske stabilnosti i visokog stupnja učinkovitosti javnih isporučitelja vodnih usluga.
(2) Uslužno područje se uspostavlja na postojećim vodoopskrbnim područjima na kojim se isporučuje voda za ljudsku potrošnju od najmanje dva (2) milijuna kubičnih metara godišnje.
(3) Uslužno područje mora obuhvatiti sve sustave javne vodoopskrbe, sve sustave javne odvodnje i sve aglomeracije.
(4) Granica uslužnog područja ne može presijecati granicu aglomeracije, osim kad je aglomeracija presječena državnom granicom, niti granicu vodoopskrbnog područja.
(5) U trenutku početka pružanja vodnih usluga po novom javnom isporučitelju vodnih usluga na uslužnom području sukladno odredbama ovoga Zakona, više postojećih vodoopskrbnih područja postaju jedno vodoopskrbno područje.
(6) Vlada Republike Hrvatske uredbom o uslužnim područjima javne vodoopskrbe i javne odvodnje uspostavlja uslužna područja i određuje njihove granice. Ova uredba se donosi se nakon savjetovanja s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i javnim isporučiteljima vodnih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Jedan isporučitelj na uslužnom području
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Članak 8.
(1) Vodne usluge na uslužnom području pružaju se putem jednog isporučitelja vodnih usluga.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka vodnu uslugu na uslužnom području mogu obavljati i koncesionari pražnjenja i odvoza otpadnih voda iz individualnih sustava odvodnje.
(3) Jedinice lokalne samouprave i postojeći javni isporučitelji vodnih usluga na uslužnom području dužni su, svatko u okvirima svojih nadležnosti, osigurati da se odredba stavka 1. ovoga članka provede u skladu s ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
III. KOMUNALNE VODNE GRAĐEVINE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Vlasništvo, upravljanje, građenje i održavanje
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike