PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OBITELJSKOM POLJOPRIVREDNOM GOSPODARSTVU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj: 56/90, 135/97, 08/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 05/14).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18) utvrđuju se uvjeti za obavljanje gospodarske djelatnosti poljoprivrede i s njom povezanih dopunskih djelatnosti koje se obavljaju na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (u daljnjem tekstu: OPG) kao organizacijskom obliku, način i uvjeti za upis u Upisnik obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava (u daljnjem tekstu: Upisnik OPG-ova), odgovornost, prava i obveze nositelja OPG-a i članova OPG-a, utvrđuju se nadležna tijela i nadzor u primjeni Zakona.
Inspekcijski nadzor nad provedbom navedenoga Zakona i propisa donesenih na temelju navedenog Zakona provodi poljoprivredna inspekcija Ministarstva poljoprivrede u svom djelokrugu.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova koji se sada obavljaju u različitim središnjim tijelima državne uprave. U konkretnom slučaju, inspekcijske poslove na temelju Zakona o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18) obavljaju poljoprivredni inspektori Ministarstva poljoprivrede.
S obzirom da poslove inspekcijskog nadzora iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije Ministarstva poljoprivrede od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je odgovarajuće izmijeniti odredbe članaka 47. i 48. Zakona o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18) koje uređuju obavljanje poslova inspekcijskog nadzora na temelju navedenog Zakona i propisa donesenih na temelju istoga, radi normativnog usklađivanja sa Zakonom o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u različitim središnjim tijelima državne uprave.
U skladu s citiranom odredbom članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18),predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina i otklanjanja možebitnih normativnih proturječnosti u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, a sve u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave,koje okolnosti u svojoj ukupnosti predstavljaju osobito opravdane razloge za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama Zakona o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18),s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OBITELJSKOM POLJOPRIVREDNOM GOSPODARSTVU
Članak 1.
U Zakonu o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18), članak 47. mijenja se i glasi:
„Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavljaju poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata.“.
Članak 2.
U članku 48. stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Protiv rješenja nadležnog poljoprivrednog inspektora iz stavaka 1. i 2. ovoga članka može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostave rješenja, a o žalbi rješava nadležna unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u središnjem tijelu.“.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Obzirom da poslove inspekcijskog nadzora iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije Ministarstva poljoprivrede od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 47. Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom odgovarajuće se usklađuje pravo stranke na podnošenje pravnog lijeka protiv rješenja poljoprivrednog inspektora u skladu s normativnim rješenjem iz članka 69. Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18).
Uz članak 3.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Inspekcijski nadzor
Članak 47.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode poljoprivredni inspektori.
Opomene i zabrane
Članak 48.
(1) Nadležni poljoprivredni inspektor rješenjem će izreći opomenu nositelju OPG-a i odrediti rok za uklanjanje utvrđenih nedostataka, odnosno nepravilnosti ako u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da OPG:
– obavlja gospodarsku djelatnost poljoprivrede suprotno rješenju iz članka 7. stavka 4. ovoga Zakona
– obavlja gospodarsku djelatnost poljoprivrede proizvodnim resursima koji nisu upisani u Upisnik OPG-ova sukladno članku 12. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a naziv OPG-a nije vidljivo istaknut na adresi sjedišta OPG-a i na izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a u kojima se obavlja djelatnost izvan sjedišta OPG-a te na sredstvima i/ili mjestima na kojima se djelatnost obavlja ako se radi o djelatnostima na otvorenom sukladno članku 18. stavku 4. ovoga Zakona
– ne ukloni naziv OPG-a nakon prestanka obavljanja gospodarske djelatnosti poljoprivrede u sjedištu, odnosno izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a sukladno članku 18. stavku 5. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku ne prijavi promjenu sjedišta OPG-a na propisan način sukladno članku 19. stavku 5. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi početak obavljanja gospodarske djelatnosti poljoprivrede u izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a, odnosno prestanak obavljanja te djelatnosti u izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a sukladno članku 20. stavku 3. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a ne vodi evidenciju o proizvodnji i prodaji vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na OPG-u i evidenciju o pruženim uslugama OPG-a sukladno pravilniku iz članka 27. stavka 5. ovoga Zakona te o tome u propisanim rokovima ne izvještava Agenciju za plaćanja na propisan način sukladno članku 27. stavku 4. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u roku propisanom u članku 36. stavku 6. ovoga Zakona te na propisan način ne prijavi promjenu nositelja OPG-a sukladno članku 36. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi svaku promjenu članova OPG-a sukladno članku 38. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi svaku promjenu proizvodnih resursa OPG-a sukladno članku 39. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi promjenu vezanu uz početak ili završetak rada izdvojenog pogona / proizvodne jedinice OPG-a sukladno članku 39. stavku 3. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi promjenu članova zajedničkog OPG-a sukladno članku 40. stavku 1. ovoga Zakona i
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi promjenu kapaciteta zajedničkog OPG-a sukladno članku 40. stavku 3. ovoga Zakona.
(2) Nadležni poljoprivredni inspektor rješenjem će privremeno zabraniti OPG-u, odnosno nositelju OPG-a obavljanje gospodarske djelatnosti poljoprivrede dok ne ukloni utvrđene nedostatke, odnosno nepravilnosti ako u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da OPG obavlja dopunske djelatnosti koje nisu navedene u rješenju iz članka 7. stavka 4. ovoga Zakona.
(3) Mjera privremene zabrane obavljanja dopunske djelatnosti iz stavka 2. ovoga članka donosi se samo za onaj dio za koji je utvrđen nedostatak, odnosno nepravilnost.
(4) Protiv rješenja nadležnog poljoprivrednog inspektora iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OBITELJ SKOM POLJOPRIVREDNOM GOSPODARSTVU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj: 56/90, 135/97, 08/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 05/14).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18) utvrđuju se uvjeti za obavljanje gospodarske djelatnosti poljoprivrede i s njom povezanih dopunskih djelatnosti koje se obavljaju na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (u daljnjem tekstu: OPG) kao organizacijskom obliku, način i uvjeti za upis u Upisnik obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava (u daljnjem tekstu: Upisnik OPG-ova), odgovornost, prava i obveze nositelja OPG-a i članova OPG-a, utvrđuju se nadležna tijela i nadzor u primjeni Zakona.
Inspekcijski nadzor nad provedbom navedenoga Zakona i propisa donesenih na temelju navedenog Zakona provodi poljoprivredna inspekcija Ministarstva poljoprivrede u svom djelokrugu.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova koji se sada obavljaju u različitim središnjim tijelima državne uprave. U konkretnom slučaju, inspekcijske poslove na temelju Zakona o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18) obavljaju poljoprivredni inspektori Ministarstva poljoprivrede.
S obzirom da poslove inspekcijskog nadzora iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije Ministarstva poljoprivrede od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je odgovarajuće izmijeniti odredbe članaka 47. i 48. Zakona o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18) koje uređuju obavljanje poslova inspekcijskog nadzora na temelju navedenog Zakona i propisa donesenih na temelju istoga, r adi normativnog usklađivanja sa Zakonom o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u različitim središnjim tijelima državne uprave.
U skladu s citiranom odredbom članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18), predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina i otklanjanja možebitnih normativnih proturječnosti u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, a sve u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave , koje okolnosti u svojoj ukupnosti predstavljaju osobito opravdane razloge za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama Zakona o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18), s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OBITELJSKOM POLJOPRIVREDNOM GOSPODARSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Zakonu o obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu (Narodne novine, broj 29/18), članak 47. mijenja se i glasi:
„Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavljaju poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
U članku 48. stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Protiv rješenja nadležnog poljoprivrednog inspektora iz stavaka 1. i 2. ovoga članka može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostave rješenja, a o žalbi rješava nadležna unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u središnjem tijelu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 1.
Obzirom da poslove inspekcijskog nadzora iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije Ministarstva poljoprivrede od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 47. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 2.
Ovim člankom odgovarajuće se usklađuje pravo stranke na podnošenje pravnog lijeka protiv rješenja poljoprivrednog inspektora u skladu s normativnim rješenjem iz članka 69. Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Uz članak 3.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Inspekcijski nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 47.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode poljoprivredni inspektori.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Opomene i zabrane
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 48.
(1) Nadležni poljoprivredni inspektor rješenjem će izreći opomenu nositelju OPG-a i odrediti rok za uklanjanje utvrđenih nedostataka, odnosno nepravilnosti ako u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da OPG:
– obavlja gospodarsku djelatnost poljoprivrede suprotno rješenju iz članka 7. stavka 4. ovoga Zakona
– obavlja gospodarsku djelatnost poljoprivrede proizvodnim resursima koji nisu upisani u Upisnik OPG-ova sukladno članku 12. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a naziv OPG-a nije vidljivo istaknut na adresi sjedišta OPG-a i na izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a u kojima se obavlja djelatnost izvan sjedišta OPG-a te na sredstvima i/ili mjestima na kojima se djelatnost obavlja ako se radi o djelatnostima na otvorenom sukladno članku 18. stavku 4. ovoga Zakona
– ne ukloni naziv OPG-a nakon prestanka obavljanja gospodarske djelatnosti poljoprivrede u sjedištu, odnosno izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a sukladno članku 18. stavku 5. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku ne prijavi promjenu sjedišta OPG-a na propisan način sukladno članku 19. stavku 5. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi početak obavljanja gospodarske djelatnosti poljoprivrede u izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a, odnosno prestanak obavljanja te djelatnosti u izdvojenom pogonu / proizvodnoj jedinici OPG-a sukladno članku 20. stavku 3. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a ne vodi evidenciju o proizvodnji i prodaji vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na OPG-u i evidenciju o pruženim uslugama OPG-a sukladno pravilniku iz članka 27. stavka 5. ovoga Zakona te o tome u propisanim rokovima ne izvještava Agenciju za plaćanja na propisan način sukladno članku 27. stavku 4. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u roku propisanom u članku 36. stavku 6. ovoga Zakona te na propisan način ne prijavi promjenu nositelja OPG-a sukladno članku 36. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi svaku promjenu članova OPG-a sukladno članku 38. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi svaku promjenu proizvodnih resursa OPG-a sukladno članku 39. stavku 1. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi promjenu vezanu uz početak ili završetak rada izdvojenog pogona / proizvodne jedinice OPG-a sukladno članku 39. stavku 3. ovoga Zakona
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi promjenu članova zajedničkog OPG-a sukladno članku 40. stavku 1. ovoga Zakona i
– obavlja djelatnost, a u propisanom roku i na propisan način ne prijavi promjenu kapaciteta zajedničkog OPG-a sukladno članku 40. stavku 3. ovoga Zakona.
(2) Nadležni poljoprivredni inspektor rješenjem će privremeno zabraniti OPG-u, odnosno nositelju OPG-a obavljanje gospodarske djelatnosti poljoprivrede dok ne ukloni utvrđene nedostatke, odnosno nepravilnosti ako u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da OPG obavlja dopunske djelatnosti koje nisu navedene u rješenju iz članka 7. stavka 4. ovoga Zakona.
(3) Mjera privremene zabrane obavljanja dopunske djelatnosti iz stavka 2. ovoga članka donosi se samo za onaj dio za koji je utvrđen nedostatak, odnosno nepravilnost.
(4) Protiv rješenja nadležnog poljoprivrednog inspektora iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede