Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o vodi za ljudsku potrošnju
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, br. 56/13, 4/15, 104/17 i 115/18) uređuje se zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju, nadležno tijelo za provedbu Zakona i način izvještavanja Europske komisije o provedbi Zakona, obveze pravnih osoba koje obavljaju opskrbu vodom za ljudsku potrošnju u Republici Hrvatskoj, načini postupanja i izvješćivanja u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju, monitoring (praćenje) i druge službene kontrole zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju i njihovo financiranje, a u cilju zaštite ljudskog zdravlja od nepovoljnih utjecaja bilo kojeg onečišćenja vode za ljudsku potrošnju i osiguravanja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na području Republike Hrvatske.
Odredbe Zakona o vodi za ljudsku potrošnju već su tri puta usklađivane s propisima Europske unije u području vode za ljudsku potrošnju i zbog provedbe reformskih mjera sadržanih u Nacionalnom programu reformi za 2018. godine, a u vezi reformske mjere „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao i zbog provedbe zaključka o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine.
Europska komisija je Republici Hrvatskoj uputila 8. ožujka 2019. godine pismo službene obavijesti, povreda br. 2019/2019 zbog neusklađenosti Republike Hrvatske s člankom 3. stavkom 3., člankom 4. stavkom 1. točkom (a), člankom 6. stavkom 1. točkom (a), člankom 6. stavkom 2. i člankom 6. stavkom 3. Direktive Vijeća 98/83/EZ od 3. studenoga 1998. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (SL L 330, 5.12.1998.) (u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća 98/83/EZ).
Vlada Republike Hrvatske odgovorila je na pismo službene obavijesti Europske komisije: br. 2019/2008 u vezi s kvalitetom vode te u smislu navedenoga preuzela obvezu usklađivanja.
U odnosu na individualnu vodoopskrbu koja se odnosi na korištenje privatnih zdenaca, cisterni i slično, a koristeći pravo na izuzeće iz članka 3. stavka 2. točke (b) Direktive 98/83/EZ, zakonskim se prijedlogom uvodi pojam „individualne vodoopskrbe“, dopunjuju odredbe o obavještavanja stanovnika na individualnim sustavima vodoopskrbe, kao i odredbe koje se odnose na savjetovanje zahvaćenog stanovništva iz lokalne i individualne vodoopskrbe te obavještavanje putem mrežnih stranica zavoda za javno zdravstvo u jedinicama područne (regionalne) samouprave, a s ciljem zaštite potrošača kroz obavještavanje stanovništva i davanja odgovarajućih savjeta.
Nadalje, zakonskim se prijedlogom radi usklađivanja s člankom 4. stavak 1. točka (a) i člankom 6. stavak 1. točka (a) Direktivom Vijeća 98/83/EZ jezično dorađuje pojam „zdravstveno ispravne vode za ljudsku potrošnju“ te pojam „mjesto potrošnje“.
U cilju usklađivanja s odredbom članka 6. stavka 3. Direktive 98/83/EZ, zakonskim će se prijedlogom dopuniti odredbe u vezi odgovornosti vlasnika unutarnje mreže u slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu potrošnje vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, na način da je pored vlasnika odgovoran i korisnik unutarnje mreže.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona osigurana su sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcijama za 2020. i 2021. godinu te nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
Članak 1.
U Zakonu o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15, 104/17 i 115/18) u članku 4. iza točke 25. dodaje se točka 26. koja glasi:
„26. Individualna vodoopskrba je oblik pojedinačne opskrbe vodom pod uvjetom da je potrošnja manja od 10 m³/ dan odnosno namijenjena za manje od 50 osoba uz uvjet da se na istoj ne obavlja komercijalna ili javna aktivnost.“.
Članak 2.
U članku 5. podstavku 1. iza riječi: „predstavlja“ dodaje se riječ: „potencijalnu“.
Članak 3.
U članku 6. stavku 2. podstavak 1. mijenja se i glasi:
„– na mjestu izlaska iz slavine,“.
Članak 4.
U članku 24. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) U slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik odnosno korisnik unutarnje mreže.“.
Članak 5.
Iza članka 24. dodaje se članak 24.a koji glasi:
„Članak 24.a
U slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja u objektima iz članka 24. stavka 2. ovoga Zakona, sanitarni inspektori Državnog inspektorata će temeljem članka 32. ovoga Zakona, uz mišljenje Stručnog povjerenstva iz članka 11. ovoga Zakona, kod donošenja mjera kojima naređuju sanaciju unutarnje mreže do osiguranja zdravstveno ispravne vode osobito voditi računa o tome:
- da su poduzete odgovarajuće mjere kako bi se smanjio ili uklonio rizik nepoštovanja vrijednosti parametara
- da su provedene sve korektivne aktivnosti koje se mogu poduzeti, i/ili da su poduzete druge mjere, poput odgovarajućih tehnika pročišćavanja, s ciljem promjene prirode ili svojstava vode prije dopremanja s ciljem smanjivanja ili uklanjanja rizika da voda nakon opskrbe neće poštovati vrijednosti parametara.“.
Članak 6.
U članku 25. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Preporuke iz članka 26. stavka 3. podstavka 3. ovoga Zakona vezano uz savjete potrošačima koji se koriste vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju iz individualne vodoopskrbe daju se vlasniku, odnosno korisniku i moraju se objaviti i na mrežnim stranicama nadležnog zavoda za javno zdravstvo županije.“.
Članak 7.
U članku 26. iza stavka 2. dodaju se stavci 3. i 4. koji glase:
„(3) Jedinice lokalne samouprave na čijem području se nalaze sustavi individualne vodoopskrbe, obvezni su u provedbi aktivnosti koje se provode s ciljem zaštite zdravlja, osigurati da stanovnišvo koje se vodom opskrbljuje iz sustava individualne vodoopskrbe ima informacije:
- da su izuzeti od plana monitoringa i da se na njih odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju
- da je voda koja se koristi iz individualnih sustava potencijalno zdravstveno neispravna te da može imati negativne učinke na zdravlje
- da ako se dokaže zdravstvena neispravnost vode iz takvih sustava na bilo koji način, jedinica lokalne samouprave u suradnji s mjesno nadležnim zavodom za javno zdravstvo daje savjete zahvaćenom stanovništvu, na koji način se voda može koristiti (npr. prokuhavanjem), ili ju se ne smije uopće koristiti za ljudsku potrošnju.
(4) U svrhu provedbe ovoga članka zavodi za javno zdravstvo dostavljaju jedinicama lokalne samouprave informaciju o zdravstvenoj neispravnosti vode za ljudsku potrošnju te daju savjete o načinu korištenja vode za ljudsku potrošnju za potrošače.".
Članak 8.
U članku 29. stavku 1. podstavak 4. mijenja se i glasi:
„– na mjestu izlaska iz slavine,“.
Članak 9.
Iza članka 46. dodaju se članci 46.a i 46.b koji glase:
„Članak 46.a
(1) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u jedinici lokalne samouprave ako ne provodi obvezu obavješćivanja stanovništva na način propisan člankom 26. stavkom 3. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u županiji, odnosno Gradu Zagrebu ako ne provodi obvezu obavješćivanja stanovništva na način propisan člankom 26. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona.
Članak 46.b
(1) Novčanom kaznom od 3.000,00kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi ako se analizom službenih uzoraka dokaže prekoračenje mikrobioloških parametara kao posljedica nepravilnog provođenja dezinfekcije vode (članak 15. stavak 2. podstavak 2., a u svezi s člankom 5. i člankom 6. stavkom 1.).
(2) Novčanom kaznom od 3.000,00kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi na mjestu počinjenja prekršaja ako se inspekcijskim nadzorom utvrde nedostaci u provedbi sustava analize opasnosti i kritičnih kontrolnih točaka (HACCP) odnosno planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju (članak 15. stavak 2. podstavak 3.).
(3) Novčanom kaznom od 3.000,00kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi ako je prekoračenje indikatorskih parametara u vodi za ljudsku potrošnju u službenim uzorcima iznad vrijednosti M.D.K. odobrenih rješenjem ministra nadležnog za zdravstvo kojim se odobrava odstupanje (članak 22. stavak 1.).
(4) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi na mjestu počinjenja prekršaja ako ne provodi analize vode sukladno dinamici propisanoj pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
(5) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba, odnosno obrtnik na mjestu počinjenja prekršaja ako ne provodi analize vode sukladno dinamici propisanoj pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.“
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuje pojmovnik zakona dodavanjem pojma „individualna vodoopskrba“.
Uz članak 2.
Ovim se člankom dopunjuje važeća odredba radi njenog pojašnjenja te se preciznije određuje da je riječ o „potencijalnoj opasnosti“, a ne samo o „opasnosti“.
Uz članak 3.
Ovim se člankom terminološki usklađuje važeća odredba te se izraz: „na mjestu potrošnje“ zamjenjuje izrazom: „na mjestu izlaska iz slavine“.
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje da u slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik odnosno korisnik unutarnje mreže.
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje da slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, sanitarni inspektori Državnog inspektorata kod donošenja mjera kojima naređuju sanaciju unutarnje mreže do osiguranja zdravstveno ispravne vode osobito vodi računa o tome da su poduzete odgovarajuće mjere da bi se smanjio ili uklonio rizik nepoštovanja vrijednosti parametara te da su provedene sve korektivne aktivnosti koje se mogu poduzeti, i/ili da su poduzete druge mjere, poput odgovarajućih tehnika pročišćavanja, s ciljem promjene prirode ili svojstava vode prije dopremanja s ciljem smanjivanja ili uklanjanja rizika da voda nakon opskrbe neće poštovati vrijednosti parametara.
Uz članak 6.
Ovim se člankom propisuje da se preporuke o korištenju vode iz individualnih sustava vodoopskrbe vezano uz savjete potrošačima koji se koriste vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju iz individualne vodoopskrbe daju vlasniku, odnosno korisniku i moraju se objaviti i na mrežnim stranicama nadležnog zavoda za javno zdravstvo županije.
Uz članak 7.
Ovim se člankom dopunjuje važeća odredba na način da se propisuje obveza jedinica lokalne samouprave na čijem području se nalaze sustavi individualne vodoopskrbe, da u cilju aktivnosti koje se provode zbog zaštite zdravlja osigura da stanovnišvo koje se vodom opskrbljuje iz sustava individualne vodoopskrbe bude informirano u vezi sustava individualne vodoopsrbe.
Uz članak 8.
Ovim se člankom terminološki usklađuje važeća odredba te se izraz: „na mjestu potrošnje“ zamjenjuje izrazom: „na mjestu izlaska iz slavine“.
Uz članak 9.
Ovim se člankom dopunjuju prekršajne odredbe na način da se propisuje prekršajna odgovornost odgovorne osobe u općini, gradu, županiji i odgovornoj osobi u pravnoj osobi, odnosno fizičkoj osobi - obrtniku koja obavlja djelatnost vodoopskrbe u vezi obveza koje su utvrđene ovim Zakonom.
Uz članak 10.
Ovim se člankom utvrđuje stupanje na snagu Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 4.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. Voda namijenjena za ljudsku potrošnjuje:
a) sva voda koja je u svojem izvornom stanju ili nakon obrade namijenjena za piće, kuhanje, pripremu hrane ili druge potrebe kućanstava, neovisno o njezinom porijeklu te neovisno o tome potječe li iz sustava javne vodoopskrbe, iz cisterni ili iz boca odnosno posuda za vodu,
b) sva voda koja se rabi u industrijama za proizvodnju hrane u svrhu proizvodnje, obrade, očuvanja ili stavljanja na tržište proizvoda ili tvari namijenjenih za ljudsku potrošnju, osim ako nadležno tijelo ne utvrdi da kakvoća vode ne može utjecati na zdravstvenu ispravnost hrane u njezinom konačnom obliku.
2. Javna vodoopskrbaje djelatnost zahvaćanja vode namijenjene ljudskoj potrošnji iz tijela podzemnih i površinskih voda i njezine obrade te isporuke do krajnjeg korisnika ili do drugoga javnog isporučitelja vodne usluge za više od 50 ljudi ili 10 m³/dan, ako se ti poslovi obavljaju putem vodnih građevina javne vodoopskrbe kojima upravljaju pravne osobe registrirane za obavljanje javne vodoopskrbe – javni isporučitelji vodnih usluga javne vodoopskrbe.
3. Lokalna vodoopskrbaje zahvaćanje vode namijenjene ljudskoj potrošnji iz tijela podzemnih i površinskih voda te isporuka do krajnjeg korisnika putem vodnih građevina za lokalnu vodoopskrbu kojima ne upravlja pravna osoba registrirana za obavljanje djelatnosti javne vodoopskrbe.
4. Uzorak vodeje količina vode uzeta jednokratno na jednom mjestu na propisani način u svrhu laboratorijske analize.
5. Uzorkovanjeje postupak uzimanja uzorka vode za laboratorijsku analizu iz izvorišta, pojedinih vodoopskrbnih objekata i drugih mjesta propisanih ovim Zakonom u određenim vremenskim razmacima.
6. Analiza vodeje određivanje senzorskih, fizikalno-kemijskih, kemijskih, mikrobioloških i drugih svojstava vode radi utvrđivanja njezine zdravstvene ispravnosti.
7. Vodocrpilište(vodozahvat) je zahvat vode na mjestu gdje voda prirodno izvire na površinu odnosno na mjestu gdje se putem zdenca voda crpi iz tijela podzemne vode. Vodocrpilište je i zahvat vode na mjestu na kojem se zahvaća voda iz tijela površinske vode.
8. Vodoopskrbni sustavje sustav opskrbe vodom za ljudsku potrošnju koji ima uređeno i zaštićeno vodocrpilište, uređaj za kondicioniranje, vodospremu, crpne stanice, glavni dovodni cjevovod i vodoopskrbnu mrežu.
9. Vodne građevineza vodoopskrbusu građevine i pripadajući uređaji pomoću kojih se zahvaća voda te prikuplja, prerađuje i isporučuje potrošačima.
10. Vodoopskrbna mrežaje sustav vodoopskrbnih cjevovoda kojima se voda transportira od vodocrpilišta do potrošača. Hidranti i zasuni su sastavni dijelovi vodoopskrbne mreže.
11. Unutarnja vodoopskrbna mrežaje sustav cijevi, ventila, slavina, sanitarnog pribora i drugih priključaka unutar stambenih i drugih građevina nakon vodomjera. Za unutarnju mrežu odgovoran je korisnik odnosno vlasnik građevine, a ne javni isporučitelj vodnih usluga javne vodoopskrbe.
12. Jedinična vodoopskrbna norma je potrošnja vode od 150 litara na dan po stanovniku.
13. Iznenadno onečišćenjeje nagli prodor štetnih i/ili opasnih tvari i/ili mikroorganizama u količinama koje mogu biti štetne ili opasne za zdravlje ljudi u vodocrpilište ili vodoopskrbne objekte, a posljedica je ljudske aktivnosti.
14. Izvanredno onečišćenjeje stanje nakon elementarne i druge nepogode ili nakon akcidentalnog onečišćenja voda koje nije posljedica ljudske aktivnosti, a proglašava ga nadležno tijelo državne uprave.
15. Higijensko-epidemiološke indikacijesu indikacije koje ukazuju na mogućnost onečišćenja vode mikrobiološkim, fizikalnim, kemijskim i radioaktivnim tvarima, zbog tehničkog stanja vodoopskrbnih objekata, stanja okoliša, elementarnih nepogoda, akcidentalnog i drugog iznenadnog onečišćenja i epidemiološke situacije.
16. M.D.K.je kratica za »maksimalno dopuštena koncentracija«.
17. Sukladnostje usklađenost dobivenih rezultata s M.D.K. vrijednostima.
18. Hidrološka godinaje razdoblje punog hidrološkog ciklusa koje je promjenjivo i traje od sedam do sedamnaest mjeseci, ovisno o klimatskim karakteristikama i zemljopisnom položaju.
19. Službena kontrolaje svaki oblik kontrole uključujući inspekcijski nadzor koju obavlja sanitarni inspektor Državnog inspektorata.
20.Monitoring vode za ljudsku potrošnjupodrazumijeva sustavno praćenje zdravstvene ispravnosti vode provođenjem niza planiranih mjerenja i analiza pojedinih parametara vode za ljudsku potrošnju, kako bi se utvrdila njezina sukladnost s propisanim vrijednostima, a obuhvaća monitoring (praćenje) parametara skupine A i parametara skupine B te monitoring parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju.
21.Radioaktivna tvarje svaka tvar koja sadrži jedan ili više radionuklida čija se aktivnost ili koncentracija aktivnosti ne može zanemariti sa stajališta zaštite od zračenja.
22.Indikativna doza ili IDje očekivana efektivna doza za jednu godinu unošenja koja proizlazi iz svih radionuklida čija je prisutnost otkrivena u opskrbi vode namijenjene za ljudsku potrošnju, prirodnog i umjetnog podrijetla, ali s iznimkom tricija, kalija-40, radona i kratkoživućih potomaka raspada radona.
23.Vrijednost parametaraje vrijednost radioaktivnih tvari u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju iznad koje nadležno tijelo procjenjuje predstavlja li prisutnost radioaktivnih tvari u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju rizik za ljudsko zdravlje koji zahtijeva djelovanje i, kada je to potrebno, poduzimaju korektivne mjere kako bi se dosegnula razina kvalitete vode koja je u skladu sa zahtjevima za zaštitu ljudskog zdravlja sa stajališta zaštite od zračenja.
24. Plan sigurnosti vode za ljudsku potrošnjupodrazumijeva proaktivnu procjenu i upravljanje rizicima i krizom u cjelokupnom vodoopskrbnom lancu od slivnog područja do mjesta isporuke.
25. Ocjena sukladnosti plana sigurnosti vode za ljudsku potrošnju i njegove provedbepodrazumijeva početnu ocjenu sukladnosti, nakon koje se plan sigurnosti vode za ljudsku potrošnju odobrava, i redovne ocjene sukladnosti kojima se provjerava kontinuirana usklađenost plana sigurnosti vode za ljudsku potrošnju s propisanim zahtjevima.
Članak 5.
Zdravstveno ispravnom vodom za ljudsku potrošnju smatra se voda koja:
– ne sadrži mikroorganizme, parazite i njihove razvojne oblike u broju koji predstavlja opasnost za zdravlje ljudi,
– ne sadrži štetne tvari u koncentracijama koje same ili zajedno s drugim tvarima predstavljaju opasnost za zdravlje ljudi,
– ne prelazi vrijednosti parametara zdravstvene ispravnosti vode, propisane pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
Članak 6.
(1) Parametri za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju su parametri zdravstvene ispravnosti, indikatorski parametri i parametri radioaktivnih tvari, propisani pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
(2) Voda za ljudsku potrošnju mora ispunjavati parametre radioaktivnih tvari i parametre za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju na sljedećim mjestima:
– na mjestu potrošnje vode,
– na slavini cisterne ako se koristi kao voda za ljudsku potrošnju,
– na mjestu punjenja u boce ili drugu ambalažu za vode u originalnom pakiranju te tijekom trajanja roka valjanosti proizvoda i
– u objektima za poslovanje s hranom, na mjestu gdje se voda koristi u proizvodnji hrane, predmeta koji dolaze u neposredan dodir s hranom i predmeta opće uporabe.
(3) Za vode u originalnom pakiranju koje se stavljaju na tržište u bocama ili drugoj ambalaži ne može se podnijeti zahtjev za izdavanje odobrenja iz članaka 21., 22. i 23. ovoga Zakona.
(4) Pravne osobe koje obavljaju djelatnost punjenja vode u boce i drugu ambalažu, a koja je namijenjena stavljanju na tržište, obvezne su uspostaviti, provoditi i održavati sustave i postupke temeljene na načelima HACCP sustava iz članka 5. stavka 2. Uredbe (EZ) br. 852/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o higijeni hrane (SL L 139, 30. 4. 2004.) u svrhu provedbe članka 5. stavka 1. te Uredbe.
(5) Pojam mjesta za provjeru sukladnosti iz stavka 2. podstavka 1. ovoga članka, a u vezi s parametrima radioaktivnih tvari, ne dovodi u pitanje izbor mjesta uzorkovanja koje može biti bilo koje mjesto unutar zone opskrbe ili u postrojenju za obradu pod uvjetom da nema negativne promjene vrijednosti koncentracije između mjesta uzorkovanja i mjesta sukladnosti.
Članak 24.
(1) U slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu potrošnje vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik unutarnje mreže.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka ako se radi o objektu u kojem se proizvodi i prerađuje hrana, ugostiteljskom objektu, objektu zdravstvene ustanove, školske i predškolske ustanove, doma socijalne skrbi i sličnim objektima od javnozdravstvenog interesa, vlasnik odnosno upravitelj tog objekta obvezan je poduzeti odgovarajuće mjere u cilju osiguranja vode koja udovoljava parametrima za provjeru sukladnosti i sanaciju unutarnje mreže.
(3) Prije poduzimanja odgovarajućih mjera, vlasnik unutarnje mreže može zatražiti mišljenje nadležnog zavoda za javno zdravstvo i/ili Stručnog povjerenstva iz članka 11. ovoga Zakona u svezi sa sanacijom unutarnje mreže i osiguranjem vode koja udovoljava parametrima za provjeru sukladnosti.
(4) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka, mišljenje se mora izdati u roku od 15 dana od dana podnošenja zahtjeva.
(5) Vlasnik unutarnje mreže obvezan je obavijestiti sve potrošače na odgovarajući način o slučaju iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 25.
(1) Ministarstvo objavljuje na svojim mrežnim stranicama i po potrebi drugim sredstvima javnog priopćavanja, obavijesti o svim dozvoljenim odstupanjima, mjerama koje se poduzimaju, rokovima i zdravstvenim rizicima vode za ljudsku potrošnju, s naglaskom na posebno osjetljivu populaciju.
(2) Dodatno obavještavanje javnosti provode i nadležni zavodi za javno zdravstvo uz savjetovanje stanovništva ako je potrebno, osobito o zdravstvenim rizicima vode za ljudsku potrošnju, s naglaskom na osjetljivu populaciju.
(3) Odgovarajuće i ažurirane informacije o stanju vode za ljudsku potrošnju, prikupljene monitoringom u svakom trenutku moraju biti dostupne javnosti (potrošačima) putem Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, uključujući i godišnje i trogodišnje izvještaje o provedenim monitorinzima.
Članak 26.
(1) Županija i Grad Zagreb obvezni su obavijestiti stanovnike na svom području koji se koriste vodom iz vodoopskrbnih sustava koji opskrbljuju manje od 50 stanovnika ili isporučuju manje od 10 m³/dan, da ti vodoopskrbni sustavi ne potpadaju pod plan monitoringa.
(2) Županija i Grad Zagreb obvezni su u slučaju utvrđivanja nesukladnosti u vodi za ljudsku potrošnju i onečišćenja vode iz vodoopskrbnih sustava na području svoje nadležnosti odmah obavijestiti potrošače i iste na prikladan način savjetovati u svezi s upotrebom vode za piće, u suradnji s nadležnim zavodom za javno zdravstvo.
Članak 29.
(1) U postupku uzorkovanja vode za ljudsku potrošnju u svrhu provedbi monitoringa i drugih službenih kontrola, uzimaju se uzorci vode:
– nakon procesa obrade, odnosno dezinfekcije,
– u spremniku vode za ljudsku potrošnju,
– u razvodnoj mreži,
– na mjestu potrošnje,
– u vodocrpilištu, ako se direktno koristi kao voda za ljudsku potrošnju te
– na mjestu punjenja u boce ili drugu ambalažu.
(2) Ovlaštene stručne osobe laboratorija iz članka 13. ovoga Zakona, obvezne su provesti postupak uzimanja, konzerviranja, prijevoza i čuvanja uzoraka na način da isti ne utječe na rezultate laboratorijskog ispitivanja, sukladno pravilima struke.
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o vodi za ljudsku potrošnju
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, br. 56/13, 4/15, 104/17 i 115/18) uređuje se zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju, nadležno tijelo za provedbu Zakona i način izvještavanja Europske komisije o provedbi Zakona, obveze pravnih osoba koje obavljaju opskrbu vodom za ljudsku potrošnju u Republici Hrvatskoj, načini postupanja i izvješćivanja u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju, monitoring (praćenje) i druge službene kontrole zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju i njihovo financiranje, a u cilju zaštite ljudskog zdravlja od nepovoljnih utjecaja bilo kojeg onečišćenja vode za ljudsku potrošnju i osiguravanja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na području Republike Hrvatske.
Odredbe Zakona o vodi za ljudsku potrošnju već su tri puta usklađivane s propisima Europske unije u području vode za ljudsku potrošnju i zbog provedbe reformskih mjera sadržanih u Nacionalnom programu reformi za 2018. godine, a u vezi reformske mjere „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao i zbog provedbe z aključka o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine.
Europska komisija je Republici Hrvatskoj uputila 8. ožujka 2019. godine pismo službene obavijesti, povreda br. 2019/2019 zbog neusklađenosti Republike Hrvatske s člankom 3. stavkom 3., člankom 4. stavkom 1. točkom (a), člankom 6. stavkom 1. točkom (a), člankom 6. stavkom 2. i člankom 6. stavkom 3. Direktive Vijeća 98/83/EZ od 3. studenoga 1998. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (SL L 330, 5.12.1998.) (u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća 98/83/EZ).
Vlada Republike Hrvatske odgovorila je na pismo službene obavijesti Europske komisije: br. 2019/2008 u vezi s kvalitetom vode te u smislu navedenoga preuzela obvezu usklađivanja.
U odnosu na individualnu vodoopskrbu koja se odnosi na korištenje privatnih zdenaca, cisterni i slično, a koristeći pravo na izuzeće iz članka 3. stavka 2. točke (b) Direktive 98/83/EZ, zakonskim se prijedlogom uvodi pojam „individualne vodoopskrbe“, dopunjuju odredbe o obavještavanja stanovnika na individualnim sustavima vodoopskrbe, kao i odredbe koje se odnose na savjetovanje zahvaćenog stanovništva iz lokalne i individualne vodoopskrbe te obavještavanje putem mrežnih stranica zavoda za javno zdravstvo u jedinicama područne (regionalne) samouprave, a s ciljem zaštite potrošača kroz obavještavanje stanovništva i davanja odgovarajućih savjeta.
Nadalje, zakonskim se prijedlogom radi usklađivanja s člankom 4. stavak 1. točka (a) i člankom 6. stavak 1. točka (a) Direktivom Vijeća 98/83/EZ jezično dorađuje pojam „z dravstveno ispravne vode za ljudsku potrošnju“ te pojam „mjesto potrošnje“.
U cilju usklađivanja s odredbom članka 6. stavka 3. Direktive 98/83/EZ, zakonskim će se prijedlogom dopuniti odredbe u vezi odgovornosti vlasnika unutarnje mreže u slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu potrošnje vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, na način da je pored vlasnika odgovoran i korisnik unutarnje mreže.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona osigurana su sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcijama za 2020. i 2021. godinu te nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
U Zakonu o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15, 104/17 i 115/18) u članku 4. iza točke 25. dodaje se točka 26. koja glasi:
„26. Individualna vodoopskrba je oblik pojedinačne opskrbe vodom pod uvjetom da je potrošnja manja od 10 m³/ dan odnosno namijenjena za manje od 50 osoba uz uvjet da se na istoj ne obavlja komercijalna ili javna aktivnost.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
U članku 5. podstavku 1. iza riječi: „predstavlja“ dodaje se riječ: „potencijalnu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
U članku 6. stavku 2. podstavak 1. mijenja se i glasi:
„– na mjestu izlaska iz slavine,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
U članku 24. stavak 1. mijenja se i glasi:
„ (1) U slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik odnosno korisnik unutarnje mreže.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
Iza članka 24. dodaje se članak 24.a koji glasi:
„Članak 24.a
U slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja u objektima iz članka 24. stavka 2. ovoga Zakona, sanitarni inspektori Državnog inspektorata će temeljem članka 32. ovoga Zakona, uz mišljenje Stručnog povjerenstva iz članka 11. ovoga Zakona, kod donošenja mjera kojima naređuju sanaciju unutarnje mreže do osiguranja zdravstveno ispravne vode osobito voditi računa o tome:
- da su poduzete odgovarajuće mjere kako bi se smanjio ili uklonio rizik nepoštovanja vrijednosti parametara
- da su provedene sve korektivne aktivnosti koje se mogu poduzeti, i/ili da su poduzete druge mjere, poput odgovarajućih tehnika pročišćavanja, s ciljem promjene prirode ili svojstava vode prije dopremanja s ciljem smanjivanja ili uklanjanja rizika da voda nakon opskrbe neće poštovati vrijednosti parametara.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
U članku 25. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Preporuke iz članka 26. stavka 3. podstavka 3. ovoga Zakona vezano uz savjete potrošačima koji se koriste vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju iz individualne vodoopskrbe daju se vlasniku, odnosno korisniku i moraju se objaviti i na mrežnim stranicama nadležnog zavoda za javno zdravstvo županije.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
U članku 26. iza stavka 2. dodaju se stavci 3. i 4. koji glase:
„(3) Jedinice lokalne samouprave na čijem području se nalaze sustavi individualne vodoopskrbe, obvezni su u provedbi aktivnosti koje se provode s ciljem zaštite zdravlja, osigurati da stanovnišvo koje se vodom opskrbljuje iz sustava individualne vodoopskrbe ima informacije:
- da su izuzeti od plana monitoringa i da se na njih odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju
- da je voda koja se koristi iz individualnih sustava potencijalno zdravstveno neispravna te da može imati negativne učinke na zdravlje
- da ako se dokaže zdravstvena neispravnost vode iz takvih sustava na bilo koji način, jedinica lokalne samouprave u suradnji s mjesno nadležnim zavodom za javno zdravstvo daje savjete zahvaćenom stanovništvu, na koji način se voda može koristiti (npr. prokuhavanjem), ili ju se ne smije uopće koristiti za ljudsku potrošnju.
(4) U svrhu provedbe ovoga članka zavodi za javno zdravstvo dostavljaju jedinicama lokalne samouprave informaciju o zdravstvenoj neispravnosti vode za ljudsku potrošnju te daju savjete o načinu korištenja vode za ljudsku potrošnju za potrošače.".
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
U članku 29. stavku 1. podstavak 4. mijenja se i glasi:
„– na mjestu izlaska iz slavine,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
Iza članka 46. dodaju se članci 46.a i 46.b koji glase:
„Članak 46.a
(1) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u jedinici lokalne samouprave ako ne provodi obvezu obavješćivanja stanovništva na način propisan člankom 26. stavkom 3. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u županiji, odnosno Gradu Zagrebu ako ne provodi obvezu obavješćivanja stanovništva na način propisan člankom 26. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona.
Članak 46.b
(1) Novčanom kaznom od 3.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi ako se analizom službenih uzoraka dokaže prekoračenje mikrobioloških parametara kao posljedica nepravilnog provođenja dezinfekcije vode (članak 15. stavak 2. podstavak 2., a u svezi s člankom 5. i člankom 6. stavkom 1.).
(2) Novčanom kaznom od 3.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi na mjestu počinjenja prekršaja ako se inspekcijskim nadzorom utvrde nedostaci u provedbi sustava analize opasnosti i kritičnih kontrolnih točaka (HACCP) odnosno planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju (članak 15. stavak 2. podstavak 3.).
(3) Novčanom kaznom od 3.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi ako je prekoračenje indikatorskih parametara u vodi za ljudsku potrošnju u službenim uzorcima iznad vrijednosti M.D.K. odobrenih rješenjem ministra nadležnog za zdravstvo kojim se odobrava odstupanje (članak 22. stavak 1.).
(4) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi na mjestu počinjenja prekršaja ako ne provodi analize vode sukladno dinamici propisanoj pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
(5) Novčanom kaznom od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba, odnosno obrtnik na mjestu počinjenja prekršaja ako ne provodi analize vode sukladno dinamici propisanoj pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuje pojmovnik zakona dodavanjem pojma „individualna vodoopskrba“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovim se člankom dopunjuje važeća odredba radi njenog pojašnjenja te se preciznije određuje da je riječ o „potencijalnoj opasnosti“, a ne samo o „opasnosti“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz člana k 3.
Ovim se člankom terminološki usklađuje važeća odredba te se izraz: „na mjestu potrošnje“ zamjenjuje izrazom: „na mjestu izlaska iz slavine“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje da u slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik odnosno korisnik unutarnje mreže.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Ovim se člankom propisuje da slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu izlaska iz slavine vode namijenjene za ljudsku potrošnju, sanitarni inspektori Državnog inspektorata kod donošenja mjera kojima naređuju sanaciju unutarnje mreže do osiguranja zdravstveno ispravne vode osobito vodi računa o tome da su poduzete odgovarajuće mjere da bi se smanjio ili uklonio rizik nepoštovanja vrijednosti parametara te da su provedene sve korektivne aktivnosti koje se mogu poduzeti, i/ili da su poduzete druge mjere, poput odgovarajućih tehnika pročišćavanja, s ciljem promjene prirode ili svojstava vode prije dopremanja s ciljem smanjivanja ili uklanjanja rizika da voda nakon opskrbe neće poštovati vrijednosti parametara.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Ovim se člankom propisuje da se preporuke o korištenju vode iz individualnih sustava vodoopskrbe vezano uz savjete potrošačima koji se koriste vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju iz individualne vodoopskrbe daju vlasniku, odnosno korisniku i moraju se objaviti i na mrežnim stranicama nadležnog zavoda za javno zdravstvo županije.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Ovim se člankom dopunjuje važeća odredba na način da se propisuje obveza j edinica lokalne samouprave na čijem području se nalaze sustavi individualne vodoopskrbe, da u cilju aktivnosti koje se provode zbog zaštite zdravlja osigura da stanovnišvo koje se vodom opskrbljuje iz sustava individualne vodoopskrbe bude informirano u vezi sustava individualne vodoopsrbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Ovim se člankom terminološki usklađuje važeća odredba te se izraz: „na mjestu potrošnje“ zamjenjuje izrazom: „na mjestu izlaska iz slavine“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Ovim se člankom dopunjuju prekršajne odredbe na način da se propisuje prekršajna odgovornost odgovorne osobe u općini, gradu, županiji i odgovornoj osobi u pravnoj osobi, odnosno fizičkoj osobi - obrtniku koja obavlja djelatnost vodoopskrbe u vezi obveza koje su utvrđene ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 10.
Ovim se člankom utvrđuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 4.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. Voda namijenjena za ljudsku potrošnju je:
a) sva voda koja je u svojem izvornom stanju ili nakon obrade namijenjena za piće, kuhanje, pripremu hrane ili druge potrebe kućanstava, neovisno o njezinom porijeklu te neovisno o tome potječe li iz sustava javne vodoopskrbe, iz cisterni ili iz boca odnosno posuda za vodu,
b) sva voda koja se rabi u industrijama za proizvodnju hrane u svrhu proizvodnje, obrade, očuvanja ili stavljanja na tržište proizvoda ili tvari namijenjenih za ljudsku potrošnju, osim ako nadležno tijelo ne utvrdi da kakvoća vode ne može utjecati na zdravstvenu ispravnost hrane u njezinom konačnom obliku.
2. Javna vodoopskrba je djelatnost zahvaćanja vode namijenjene ljudskoj potrošnji iz tijela podzemnih i površinskih voda i njezine obrade te isporuke do krajnjeg korisnika ili do drugoga javnog isporučitelja vodne usluge za više od 50 ljudi ili 10 m³/dan, ako se ti poslovi obavljaju putem vodnih građevina javne vodoopskrbe kojima upravljaju pravne osobe registrirane za obavljanje javne vodoopskrbe – javni isporučitelji vodnih usluga javne vodoopskrbe.
3. Lokalna vodoopskrba je zahvaćanje vode namijenjene ljudskoj potrošnji iz tijela podzemnih i površinskih voda te isporuka do krajnjeg korisnika putem vodnih građevina za lokalnu vodoopskrbu kojima ne upravlja pravna osoba registrirana za obavljanje djelatnosti javne vodoopskrbe.
4. Uzorak vode je količina vode uzeta jednokratno na jednom mjestu na propisani način u svrhu laboratorijske analize.
5. Uzorkovanje je postupak uzimanja uzorka vode za laboratorijsku analizu iz izvorišta, pojedinih vodoopskrbnih objekata i drugih mjesta propisanih ovim Zakonom u određenim vremenskim razmacima.
6. Analiza vode je određivanje senzorskih, fizikalno-kemijskih, kemijskih, mikrobioloških i drugih svojstava vode radi utvrđivanja njezine zdravstvene ispravnosti.
7. Vodocrpilište (vodozahvat) je zahvat vode na mjestu gdje voda prirodno izvire na površinu odnosno na mjestu gdje se putem zdenca voda crpi iz tijela podzemne vode. Vodocrpilište je i zahvat vode na mjestu na kojem se zahvaća voda iz tijela površinske vode.
8. Vodoopskrbni sustav je sustav opskrbe vodom za ljudsku potrošnju koji ima uređeno i zaštićeno vodocrpilište, uređaj za kondicioniranje, vodospremu, crpne stanice, glavni dovodni cjevovod i vodoopskrbnu mrežu.
9. Vodne građevine za vodoopskrbu su građevine i pripadajući uređaji pomoću kojih se zahvaća voda te prikuplja, prerađuje i isporučuje potrošačima.
10. Vodoopskrbna mreža je sustav vodoopskrbnih cjevovoda kojima se voda transportira od vodocrpilišta do potrošača. Hidranti i zasuni su sastavni dijelovi vodoopskrbne mreže.
11. Unutarnja vodoopskrbna mreža je sustav cijevi, ventila, slavina, sanitarnog pribora i drugih priključaka unutar stambenih i drugih građevina nakon vodomjera. Za unutarnju mrežu odgovoran je korisnik odnosno vlasnik građevine, a ne javni isporučitelj vodnih usluga javne vodoopskrbe.
12. Jedinična vodoopskrbna norma je potrošnja vode od 150 litara na dan po stanovniku .
13. Iznenadno onečišćenje je nagli prodor štetnih i/ili opasnih tvari i/ili mikroorganizama u količinama koje mogu biti štetne ili opasne za zdravlje ljudi u vodocrpilište ili vodoopskrbne objekte, a posljedica je ljudske aktivnosti.
14. Izvanredno onečišćenje je stanje nakon elementarne i druge nepogode ili nakon akcidentalnog onečišćenja voda koje nije posljedica ljudske aktivnosti, a proglašava ga nadležno tijelo državne uprave.
15. Higijensko-epidemiološke indikacije su indikacije koje ukazuju na mogućnost onečišćenja vode mikrobiološkim, fizikalnim, kemijskim i radioaktivnim tvarima, zbog tehničkog stanja vodoopskrbnih objekata, stanja okoliša, elementarnih nepogoda, akcidentalnog i drugog iznenadnog onečišćenja i epidemiološke situacije.
16. M.D.K. je kratica za »maksimalno dopuštena koncentracija«.
17. Sukladnost je usklađenost dobivenih rezultata s M.D.K. vrijednostima.
18. Hidrološka godina je razdoblje punog hidrološkog ciklusa koje je promjenjivo i traje od sedam do sedamnaest mjeseci, ovisno o klimatskim karakteristikama i zemljopisnom položaju.
19. Službena kontrola je svaki oblik kontrole uključujući inspekcijski nadzor koju obavlja sanitarni inspektor Državnog inspektorata.
20. Monitoring vode za ljudsku potrošnju podrazumijeva sustavno praćenje zdravstvene ispravnosti vode provođenjem niza planiranih mjerenja i analiza pojedinih parametara vode za ljudsku potrošnju, kako bi se utvrdila njezina sukladnost s propisanim vrijednostima, a obuhvaća monitoring (praćenje) parametara skupine A i parametara skupine B te monitoring parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju.
21. Radioaktivna tvar je svaka tvar koja sadrži jedan ili više radionuklida čija se aktivnost ili koncentracija aktivnosti ne može zanemariti sa stajališta zaštite od zračenja.
22. Indikativna doza ili ID je očekivana efektivna doza za jednu godinu unošenja koja proizlazi iz svih radionuklida čija je prisutnost otkrivena u opskrbi vode namijenjene za ljudsku potrošnju, prirodnog i umjetnog podrijetla, ali s iznimkom tricija, kalija-40, radona i kratkoživućih potomaka raspada radona.
23. Vrijednost parametara je vrijednost radioaktivnih tvari u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju iznad koje nadležno tijelo procjenjuje predstavlja li prisutnost radioaktivnih tvari u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju rizik za ljudsko zdravlje koji zahtijeva djelovanje i, kada je to potrebno, poduzimaju korektivne mjere kako bi se dosegnula razina kvalitete vode koja je u skladu sa zahtjevima za zaštitu ljudskog zdravlja sa stajališta zaštite od zračenja.
24. Plan sigurnosti vode za ljudsku potrošnju podrazumijeva proaktivnu procjenu i upravljanje rizicima i krizom u cjelokupnom vodoopskrbnom lancu od slivnog područja do mjesta isporuke.
25. Ocjena sukladnosti plana sigurnosti vode za ljudsku potrošnju i njegove provedbe podrazumijeva početnu ocjenu sukladnosti, nakon koje se plan sigurnosti vode za ljudsku potrošnju odobrava, i redovne ocjene sukladnosti kojima se provjerava kontinuirana usklađenost plana sigurnosti vode za ljudsku potrošnju s propisanim zahtjevima.
Članak 5.
Zdravstveno ispravnom vodom za ljudsku potrošnju smatra se voda koja:
– ne sadrži mikroorganizme, parazite i njihove razvojne oblike u broju koji predstavlja opasnost za zdravlje ljudi,
– ne sadrži štetne tvari u koncentracijama koje same ili zajedno s drugim tvarima predstavljaju opasnost za zdravlje ljudi,
– ne prelazi vrijednosti parametara zdravstvene ispravnosti vode, propisane pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
Članak 6.
(1) Parametri za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju su parametri zdravstvene ispravnosti, indikatorski parametri i parametri radioaktivnih tvari, propisani pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
(2) Voda za ljudsku potrošnju mora ispunjavati parametre radioaktivnih tvari i parametre za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju na sljedećim mjestima:
– na mjestu potrošnje vode,
– na slavini cisterne ako se koristi kao voda za ljudsku potrošnju,
– na mjestu punjenja u boce ili drugu ambalažu za vode u originalnom pakiranju te tijekom trajanja roka valjanosti proizvoda i
– u objektima za poslovanje s hranom, na mjestu gdje se voda koristi u proizvodnji hrane, predmeta koji dolaze u neposredan dodir s hranom i predmeta opće uporabe.
(3) Za vode u originalnom pakiranju koje se stavljaju na tržište u bocama ili drugoj ambalaži ne može se podnijeti zahtjev za izdavanje odobrenja iz članaka 21., 22. i 23. ovoga Zakona.
(4) Pravne osobe koje obavljaju djelatnost punjenja vode u boce i drugu ambalažu, a koja je namijenjena stavljanju na tržište, obvezne su uspostaviti, provoditi i održavati sustave i postupke temeljene na načelima HACCP sustava iz članka 5. stavka 2. Uredbe (EZ) br. 852/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o higijeni hrane (SL L 139, 30. 4. 2004.) u svrhu provedbe članka 5. stavka 1. te Uredbe.
(5) Pojam mjesta za provjeru sukladnosti iz stavka 2. podstavka 1. ovoga članka, a u vezi s parametrima radioaktivnih tvari, ne dovodi u pitanje izbor mjesta uzorkovanja koje može biti bilo koje mjesto unutar zone opskrbe ili u postrojenju za obradu pod uvjetom da nema negativne promjene vrijednosti koncentracije između mjesta uzorkovanja i mjesta sukladnosti.
Članak 24.
(1) U slučaju utvrđivanja odstupanja od parametara sukladnosti na mjestu potrošnje vode namijenjene za ljudsku potrošnju, a koje su posljedica neprikladne unutarnje mreže ili njezinog lošeg održavanja, odgovornost za odstupanja snosi vlasnik unutarnje mreže.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka ako se radi o objektu u kojem se proizvodi i prerađuje hrana, ugostiteljskom objektu, objektu zdravstvene ustanove, školske i predškolske ustanove, doma socijalne skrbi i sličnim objektima od javnozdravstvenog interesa, vlasnik odnosno upravitelj tog objekta obvezan je poduzeti odgovarajuće mjere u cilju osiguranja vode koja udovoljava parametrima za provjeru sukladnosti i sanaciju unutarnje mreže.
(3) Prije poduzimanja odgovarajućih mjera, vlasnik unutarnje mreže može zatražiti mišljenje nadležnog zavoda za javno zdravstvo i/ili Stručnog povjerenstva iz članka 11. ovoga Zakona u svezi sa sanacijom unutarnje mreže i osiguranjem vode koja udovoljava parametrima za provjeru sukladnosti.
(4) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka, mišljenje se mora izdati u roku od 15 dana od dana podnošenja zahtjeva.
(5) Vlasnik unutarnje mreže obvezan je obavijestiti sve potrošače na odgovarajući način o slučaju iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 25.
(1) Ministarstvo objavljuje na svojim mrežnim stranicama i po potrebi drugim sredstvima javnog priopćavanja, obavijesti o svim dozvoljenim odstupanjima, mjerama koje se poduzimaju, rokovima i zdravstvenim rizicima vode za ljudsku potrošnju, s naglaskom na posebno osjetljivu populaciju.
(2) Dodatno obavještavanje javnosti provode i nadležni zavodi za javno zdravstvo uz savjetovanje stanovništva ako je potrebno, osobito o zdravstvenim rizicima vode za ljudsku potrošnju, s naglaskom na osjetljivu populaciju.
(3) Odgovarajuće i ažurirane informacije o stanju vode za ljudsku potrošnju, prikupljene monitoringom u svakom trenutku moraju biti dostupne javnosti (potrošačima) putem Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, uključujući i godišnje i trogodišnje izvještaje o provedenim monitorinzima.
Članak 26.
(1) Županija i Grad Zagreb obvezni su obavijestiti stanovnike na svom području koji se koriste vodom iz vodoopskrbnih sustava koji opskrbljuju manje od 50 stanovnika ili isporučuju manje od 10 m³/dan, da ti vodoopskrbni sustavi ne potpadaju pod plan monitoringa.
(2) Županija i Grad Zagreb obvezni su u slučaju utvrđivanja nesukladnosti u vodi za ljudsku potrošnju i onečišćenja vode iz vodoopskrbnih sustava na području svoje nadležnosti odmah obavijestiti potrošače i iste na prikladan način savjetovati u svezi s upotrebom vode za piće, u suradnji s nadležnim zavodom za javno zdravstvo.
Članak 29.
(1) U postupku uzorkovanja vode za ljudsku potrošnju u svrhu provedbi monitoringa i drugih službenih kontrola, uzimaju se uzorci vode:
– nakon procesa obrade, odnosno dezinfekcije,
– u spremniku vode za ljudsku potrošnju,
– u razvodnoj mreži,
– na mjestu potrošnje,
– u vodocrpilištu, ako se direktno koristi kao voda za ljudsku potrošnju te
– na mjestu punjenja u boce ili drugu ambalažu.
(2) Ovlaštene stručne osobe laboratorija iz članka 13. ovoga Zakona, obvezne su provesti postupak uzimanja, konzerviranja, prijevoza i čuvanja uzoraka na način da isti ne utječe na rezultate laboratorijskog ispitivanja, sukladno pravilima struke.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva