OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLJOPRIVREDI
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
|||||||||||||||||||||||||||
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo poljoprivrede |
||||||||||||||||||||||||||
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi |
||||||||||||||||||||||||||
1.3. |
Datum: |
2. rujna 2019. |
||||||||||||||||||||||||||
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Uprava za poljoprivrednu politiku, EU i međunarodnu suradnju Marko Vazdar tel: 01/6106-908 mob: 091 228 7995 e-mail: marko.vazdar@mps.hr |
||||||||||||||||||||||||||
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne:
NE
|
Naziv akta:
Opis mjere: |
|||||||||||||||||||||||||
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne:
DA |
Naziv pravne stečevine EU:
1. Direktiva (EU) 2018/851 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. godine o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu (SL L 150, 14.6.2018.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) br. 2018/851)
2. Uredba (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) (SL L 95, 7.4.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba o službenim kontrolama)
3. Uredba (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. godine o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda te stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 (SL L 150, 14.6.2018.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2018/848)
4. Uredba (EU) 2019/787 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o definiranju, opisivanju, prezentiranju i označivanju jakih alkoholnih pića, upotrebi naziva jakih alkoholnih pića u prezentiranju i označivanju drugih prehrambenih proizvoda, zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za jaka alkoholna pića, upotrebi etilnog alkohola i destilata poljoprivrednog podrijetla u alkoholnim pićima te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 110/2008 (SL L 130, 17.5.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2019/787).
|
|||||||||||||||||||||||||
2. |
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA |
|||||||||||||||||||||||||||
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
Obveza usklađenja hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, a sve kako bi se omogućilo adekvatno i pravodobno transponiranje Direktive (EU) br. 2018/851 u nacionalni pravni sustav, kao i osiguranje provedbe odredbi Uredbe o službenim kontrolama, Uredbe (EU) br. 2018/848 i Uredbe (EU) br. 2019/787. Također, u manjoj mjeri potrebno je izvršiti određena nomotehnička poboljšanja teksta postojećeg Zakona i usklađenja s drugim zakonskim propisima radi jasnoće izričaja i otklanjanja uočenih pogrešnih navođenja numeracije pojedinih članaka kada se propis poziva na dijelove istoga propisa, kao i doraditi određena normativna rješenja radi uklanjanja nedoumica i pravnih praznina koja prate primjenu pojedinih instituta, odnosno koja su se u praksi pokazala neodgovarajućima. Naime, postojećim Zakonom o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) nije propisana mogućnost podnošenja pravnog lijeka kod donošenja rješenja iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije pa je potrebno dodati odredbu koja regulira mogućnost podnošenja pravnog lijeka, a predlaže se i odgovarajuće usklađenje postojećih odredbi Zakona o poljoprivredi vezano za djelokrug rada i područje nadzora nadležnih inspekcija u području poljoprivrede, stočarstva, jakih alkoholnih pića, kvalitete hrane i doniranja hrane s odredbama Zakona o državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji je stupio na snagu dana 1. travnja 2019. godine. U odnosu na postupak razvrstavanja i označivanja goveđih, svinjskih i ovčjih trupova, posebno cijeneći pritom okolnost da se radi o upravnoj stvari, predlaže se propisati mogućnost Ministarstva poljoprivrede rješenjem ukinuti ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju neispunjavanja uvjeta i obveza za obavljanje navedenih poslova, a ovo iz razloga što je postojeći Zakon propustio normirati takvu mogućnost. Vezano za obveznu dostavu podataka u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda, u postupak dostave izvješća na odgovarajući način potrebno je uključiti i Ministarstvo poljoprivrede s obzirom da je bivša Hrvatska poljoprivredna agencija, koja faktično sudjeluje u navedenom postupku obavljajući stručne poslove u području stočarstva, s 1. siječnja 2019. godine prestala s radom te u navedenom dijelu čini dio unutarnjeg ustrojstva Ministarstva poljoprivrede. U dijelu kojim se uređuje područje alkoholnih pića donijeta je u travnju 2019. godine nova Uredba (EU) br. 2019/787. Navedenom uredbom stavlja se izvan snage dosadašnja Uredba (EZ) br. 110/2008, koja je bila preuzeta postojećim Zakonom o poljoprivredi. S obzirom na potrebu usklađenja s novim propisom, nužno je u okviru izmjena i dopuna Zakona o poljoprivredi na odgovarajući način izmijeniti i odredbe o alkoholnim pićima.
|
||||||||||||||||||||||||||
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
S obzirom na obvezu transponiranja Direktive (EU) br. 2018/851 u hrvatski pravni poredak te potrebu osiguranja provedbe odredbi Uredbe o službenim kontrolama, Uredbe (EU) br. 2018/848, Uredbe (EU) br. 2019/787, kao i činjenicu da aktualni Zakon o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) osigurava provedbu pojedinih pravnih akata Europske unije, a osobito provedbu: - Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 od 28. lipnja 2007. o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda i stavljanju izvan snage Uredbe (EEZ) br. 2092/91 (SL L 189, 20. 7. 2007.) i - Uredbe Komisije (EZ) br. 889/2008 od 5. rujna 2008. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda s obzirom na ekološku proizvodnju, označivanje i kontrolu (SL L 250, 18. 9. 2008.) kako je posljednji put izmijenjena Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2016/673 od 29. travnja 2016. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 889/2008 o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda s obzirom na ekološku proizvodnju, označivanje i kontrolu (SL L 116, 30. 4. 2016.) - Uredbe Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.) - Uredbe (EZ) br. 110/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. siječnja 2008. o definiranju, opisivanju, prezentiranju, označivanju i zaštiti zemljopisnih oznaka jakih alkoholnih pića i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EEZ) br. 1576/89 (SL L 39 13. 2. 2008.), potrebno je izvršiti odgovarajuće izmjene i dopune Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18). Nadalje, radi jasnoće izričaja i otklanjanja uočenih pogrešnih navođenja numeracije pojedinih članaka kada se propis poziva na dijelove istoga propisa, kao i radi uklanjanja nedoumica i pravnih praznina koja prate primjenu pojedinih instituta, potrebno je u manjoj mjeri izvršiti određene normativne zahvate kroz nomotehničku doradu teksta postojećeg Zakona o poljoprivredi i njegovo usklađenje s drugim zakonskim propisima, prvenstveno sa Zakonom o državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji regulira djelokrug rada i područje nadzora nadležnih inspekcija, među ostalim i poljoprivredne inspekcije, te je na jasan i nedvojben način potrebno propisati mogućnost podnošenja pravnog lijeka protiv prvostupanjskih rješenja poljoprivredne inspekcije, kao i izvršiti odgovarajuće usklađenje postojećih odredbi u dijelu nadzora nadležnih inspekcija u području poljoprivrede, stočarstva, jakih alkoholnih pića, kvalitete hrane i doniranja hrane. Također, vezano za postupak razvrstavanja i označivanja goveđih, svinjskih i ovčjih trupova, predlaže se propisati mogućnost Ministarstva poljoprivrede rješenjem ukinuti ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju neispunjavanja uvjeta i obveza za obavljanje navedenih poslova, a ovo iz razloga što je postojeći Zakon propustio normirati takvu mogućnost. Vezano za obveznu dostavu podataka u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda, a s obzirom da je bivša Hrvatska poljoprivredna agencija s 1. siječnja 2019. godine prestala s radom te da je Ministarstvo u navedenom dijelu preuzelo navedene poslove, u postupak dostave izvješća na odgovarajući način potrebno je uključiti i Ministarstvo poljoprivrede. U dijelu kojim se uređuje područje alkoholnih pića donijeta je u travnju 2019. godine nova Uredba (EU) br. 2019/787. Navedenom uredbom stavlja se izvan snage dosadašnja Uredba (EZ) br. 110/2008, koja je bila preuzeta postojećim Zakonom o poljoprivredi. S obzirom na potrebu usklađenja s novim propisom, nužno je u okviru izmjena i dopuna Zakona o poljoprivredi na odgovarajući način izmijeniti i odredbe o alkoholnim pićima.
|
||||||||||||||||||||||||||
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
Direktiva (EU) br. 2018/851 pravno obvezuje u pogledu ciljeva koje je potrebno postići te postoji obveza prenošenja iste u nacionalni pravni poredak do 5. srpnja 2020. godine, dok su Uredba o službenim kontrolama, Uredba (EU) br. 2018/848 i Uredba (EU) br. 2019/787 u cijelosti obvezujući pravni akti koji se izravno i neposredno primjenjuju u svim državama članicama Europske unije slijedom čega je radi osiguranja provedbe navedenih akata u cijelosti potrebno pravodobno izvršiti odgovarajuće normativne zahvate u postojeći Zakon o poljoprivredi. Osim navedenog, tekst postojećeg Zakona o poljoprivredi potrebno je nomotehnički doraditi radi jasnoće izričaja te je potrebno otkloniti uočena pogrešna navođenja numeracije pojedinih članaka kada se propis poziva na dijelove istoga propisa (npr. u postupku priznavanja oznake iz nacionalnog sustava kvalitete članak 98. stavak 5. i stavak 6. sadrže pozivanja na pogrešne članke propisa). Odgovarajućim zakonskim izmjenama i dopunama potrebno je otkloniti određene nejasnoće i pravne praznine koje prate primjenu pojedinih instituta. Naime, postojećim Zakonom o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) nije propisana mogućnost podnošenja pravnog lijeka kod donošenja rješenja iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije pa je potrebno dodati odredbu koja regulira mogućnost podnošenja pravnog lijeka, a predlaže se i odgovarajuće usklađenje postojećih odredbi Zakona o poljoprivredi vezano za djelokrug rada i područje nadzora nadležnih inspekcija u području poljoprivrede, stočarstva, jakih alkoholnih pića, kvalitete hrane i doniranja hrane s odredbama Zakona o državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji je stupio na snagu dana 1. travnja 2019. godine. U odnosu na postupak razvrstavanja i označivanja goveđih, svinjskih i ovčjih trupova, posebno cijeneći pritom okolnost da se radi o upravnoj stvari, potrebno je propisati mogućnost donošenja rješenja kojim se ukidaju ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju neispunjavanja uvjeta i obveza za obavljanje navedenih poslova, a ovo iz razloga što je postojeći Zakon propustio normirati takvu mogućnost. Vezano za obveznu dostavu podataka u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda, u postupak dostave izvješća na odgovarajući način potrebno je uključiti i Ministarstvo poljoprivrede s obzirom da je bivša Hrvatska poljoprivredna agencija, koja faktično sudjeluje u navedenom postupku obavljajući stručne poslove u području stočarstva, s 1. siječnja 2019. godine prestala s radom te u navedenom dijelu čini dio unutarnjeg ustrojstva Ministarstva poljoprivrede. U dijelu kojim se uređuje područje alkoholnih pića nova Uredba (EU) br. 2019/787 donosi i nove pravne okvire koji nisu bili uređeni dosadašnjom Uredbom (EZ) br. 110/2008 , a posebno u dijelu priznavanja novih oznaka za alkoholna pića te je izmjenama zakona po r ed ostalih elemenata nužno propisati i postupak priznavanja novih oznaka u svim njegovim koracima koje mora propisati država članica obzirom na novost uvođenja privremene prijelazne nacionalne zaštite novih oznaka za alkoholna pića.
|
||||||||||||||||||||||||||
3. |
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA |
|||||||||||||||||||||||||||
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
Cilj predmetne zakonodavne intervencije jest odgovarajuće usklađivanje Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) s pravnom stečevinom Europske unije u pogledu zahtjeva Direktive (EU) br. 2018/851, Uredbe o službenim kontrolama i Uredbe (EU) br. 2018/848, kao i unaprjeđenje postojećeg pravnog okvira kroz jasniju i precizniju normativnu regulaciju kojom se uređuju ciljevi i mjere zajedničke poljoprivredne politike te provedba uredbi Europske unije i njihovih provedbenih propisa u Republici Hrvatskoj . Potrebno je izmijeniti aktualni Zakon o poljoprivredi s ciljem preuzimanja Direktive (EU) br. 2018/851 u dijelu koji se odnosi na sprječavanje otpada od hrane. U tom smislu potrebno je definirati pojam otpada od hrane, cilj za smanjenje otpada od hrane i praćenje učinkovitosti mjera koje se poduzimaju u svrhu smanjenja otpada od hrane. Također, potrebno je izmijeniti naziv pod kojim se prirodne izvorske vode stavljaju na tržište iz “prirodna izvorska voda” u “izvorska voda” u svrhu terminološkog usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s odredbama Direktive 2009/54/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2009. o iskorištavanju i stavljanju na tržište prirodnih mineralnih voda (SL L 164, 18.6.2009.). Nužno je propisati temelj za donošenje posebnog programa potpora na nacionalnoj razini u cilju promocije hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u sektorima proizvodnje i prerade mlijeka, proizvodnje i prerade mesa, proizvodnje i prerade voća i povrća, proizvodnje meda, proizvodnje jaja, proizvodnje i prerade uljarica, prerade maslina, proizvodnje brašna, proizvodnje šećera te u sektoru ribarstva i akvakulture. U dijelu koji propisuje postupak ovlašćivanja kontrolnih tijela za potvrđivanje sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom za zaštićenu oznaku izvornosti (ZOI), zaštićenu oznaku zemljopisnog podrijetla (ZOZP) ili zajamčeno tradicionalni specijalitet (ZTS), potrebno je normativno doraditi segment postupka ponovnog ovlašćivanja kontrolnog tijela u slučaju kada je postupak akreditacije u tijeku, a čime se osigurava kontinuitet rada kontrolnog tijela te posredno i funkcioniranje sustava kontrole oznaka kvalitete. Nadalje, potrebno je napraviti manju izmjenu vezano za postupak potvrđivanja sukladnosti sa Specifikacijom proizvoda koja će omogućiti ovlaštenom kontrolnom tijelu da Uvjerenje o sukladnosti pojedine faze proizvodnje sa Specifikacijom proizvoda izdaje na zahtjev stranke i to iznimno u slučaju kada su isti samo dio lanca proizvodnje zaštićenog proizvoda te nisu korisnici zaštićene oznake. Potrebno je urediti mogućnost izmjene Specifikacije za proizvod za koji je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete. Također je potrebno propisati pravni temelj za provedbu nadzora nad radom ovlaštenih kontrolnih tijela koja potvrđuju sukladnost proizvoda sa Specifikacijom proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete. Potrebno je tekst „kontrolno tijelo“ zamijeniti tekstom „delegirano tijelo“ u dijelu Zakona o poljoprivredi koji se odnosi na ovlašćivanje kontrolnih tijela za potvrđivanje sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom za ZOI, ZOZP ili ZTS i Potvrđivanje sukladnosti sa Specifikacijom proizvoda za koju je priznata oznaka iz nacionalnog sustava kvalitete, a radi terminološkog usklađivanja s Uredbom o službenim kontrolama. U odnosu na Uredbu (EU) br. 2018/848, ista preciznije regulira područje primjene te se odgovarajućim usklađivanjem Zakona o poljoprivredi s odredbama navedenog akta pruža sveobuhvatnija osnova za održivi razvoj ekološke proizvodnje i njezinih pozitivnih učinaka na okoliš, osiguravajući pritom učinkovito funkcioniranje unutarnjeg tržišta ekoloških proizvoda. Također, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) donijet će odgovarajuća poboljšanja i u području službenih kontrola u dijelu zahtjeva za stavljanje na tržište i području upotrebe sredstava za zaštitu bilja i održivu upotrebu pesticida. U dijelu kojim se uređuje područje alkoholnih pića nužno je osigurati provedbu Uredbe (EU) br. 2019/787 koja donosi i nove pravne okvire koji nisu bili uređeni dosadašnjom Uredbom (EZ) br. 110/2008 , a posebno u dijelu priznavanja novih oznaka za alkoholna pića te je izmjenama zakona po r ed ostalih elemenata nužno propisati i postupak priznavanja novih oznaka u svim njegovim koracima koje mora propisati država članica obzirom na novost uvođenja privremene prijelazne nacionalne zaštite novih oznaka za alkoholna pića. Nomotehničkom doradom teksta postojećeg Zakona o poljoprivredi potrebno je propis učiniti jasnijim i preciznijim te otkloniti uočena pogrešna navođenja numeracije pojedinih članaka te nedoumica i pravnih praznina koja prate primjenu pojedinih instituta, odnosno koja su se u praksi pokazala neodgovarajućima, te će se izvršiti i odgovarajuća uskladba s odredbama drugih zakonskih propisa, prvenstveno s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu. U tom smislu posebno ističemo kako je potrebno propisati mogućnost podnošenja pravnom lijeka protiv rješenja poljoprivredne inspekcije, a predlaže se i odgovarajuće usklađenje postojećih odredbi Zakona o poljoprivredi vezano za djelokrug rada i područje nadzora nadležnih inspekcija u području poljoprivrede, stočarstva, jakih alkoholnih pića, kvalitete hrane i doniranja hrane s odredbama Zakona o državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18) koji je stupio na snagu dana 1. travnja 2019. godine. U odnosu na postupak razvrstavanja i označivanja goveđih, svinjskih i ovčjih trupova, posebno cijeneći pritom okolnost da se radi o upravnoj stvari, izmjenama i dopunama Zakona potrebno je propisati mogućnost donošenja rješenja kojim se ukidaju ovlaštenja pravnim osobama za obavljanje poslova razvrstavanja i označivanja trupova u slučaju neispunjavanja uvjeta i obveza za obavljanje navedenih poslova, a ovo iz razloga što je postojeći Zakon propustio normirati takvu mogućnost. Vezano za obveznu dostavu podataka u sektoru mlijeka i mliječnih proizvoda, u postupak dostave izvješća na odgovarajući način potrebno je uključiti i Ministarstvo poljoprivrede s obzirom da je bivša Hrvatska poljoprivredna agencija, koja faktično sudjeluje u navedenom postupku obavljajući stručne poslove u području stočarstva, s 1. siječnja 2019. godine prestala s radom te u navedenom dijelu čini dio unutarnjeg ustrojstva Ministarstva poljoprivrede, slijedom čega je potrebno intervenirati u članak 62. važećeg Zakona. Nadalje, potrebno je proširiti primjenu poljoprivredne iskaznice i na poljoprivrednike upisane u Evidenciju korisnika mjera ruralnog razvoja koju vodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, a radi omogućavanja punopravnog elektronskog podnošenja zahtjeva za potpore za sve korisnike mjera ruralnog razvoja. Također, izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi potrebno je utvrditi obvezu vođenja Upisnika proizvođača drvenastih kultura kratkih ophodnji, a s ciljem stvaranja uvjeta za proizvodnju biomase iz drvenastih kultura kratkih ophodnji kao obnovljivog i ekološki prihvatljivog energenta na načelima gospodarske održivosti, socijalne odgovornosti i ekološke prihvatljivosti. Svrha je doprinos energetskom i gospodarskom razvoju Republike Hrvatske povećavanjem sigurnosti opskrbe korištenjem dodatnih nacionalnih izvora energije, razvoj ruralnog prostora poticanjem gospodarske aktivnosti na lokalnoj razini uporabom dodatnih proizvodnih potencijala poljoprivrednog i šumskog zemljišta. U dijelu Zakona kojim su regulirane baze podataka, u cilju osiguranja veće transparentnosti i javnog uvida u odgovarajuće podatke, zakonskim intervencijama želi se osigurati javnost Upisnika poljoprivrednika kao središnje baze poljoprivrednika u Republici Hrvatskoj te Upisnika obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.
|
||||||||||||||||||||||||||
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Države članice u obvezi su poduzeti mjere za promicanje sprečavanja i smanjenja otpada od hrane u skladu s Programom za održivi razvoj do 2030. koji je donijela Opća skupština Ujedinjenih naroda 25. rujna 2015. godine, a posebno se naglašava važnost njegova cilja da se do 2030. otpad od hrane po glavi stanovnika na maloprodajnoj i potrošačkoj razini i gubitak hrane u proizvodnim i opskrbnim lancima, uključujući gubitke nakon žetve, smanji na pola. Tim bi se mjerama trebalo nastojati spriječiti i smanjiti nastanak otpada od hrane u primarnoj proizvodnji, u preradi i proizvodnji, u maloprodaji i ostaloj distribuciji hrane, u restoranima i na mjestima na kojima se poslužuje hrana te u kućanstvima. Predloženim normativnim uređenjem uspostavit će se pravni okvir za učinkovito praćenje provedbe Plana sprječavanja i smanjenja nastajanja otpada od hrane Republike Hrvatske. Subjekti u poslovanju s hranom će od sada morati stavljati prirodne izvorske vode na tržište pod nazivom „izvorske vode“. Posebnim programom potpora na nacionalnoj razini osigurat će se bolja promocija hrvatskih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u raznim sektorima proizvodnje čime će se doprinijeti jačanju konkurentnosti hrvatskih proizvođača na tržištu. U postupku potvrđivanja sukladnosti sa Specifikacijom proizvoda administrativno se rasterećuje ovlašteno kontrolno tijelo, dok se vezano za postupak potvrđivanja sukladnosti proizvoda i za oznake iz nacionalnog sustava kvalitete osigurava provedba upravnog nadzora nad radom ovlaštenih kontrolnih tijela. Odgovarajućim usklađivanjem Zakona o poljoprivredi s odredbama Uredbe (EU) br. 2018/848 na precizniji način regulirat će se područje primjene navedenog akta te osigurati pruža sveobuhvatnija osnova za održivi razvoj ekološke proizvodnje i njezinih pozitivnih učinaka na okoliš, osiguravajući pritom učinkovito funkcioniranje unutarnjeg tržišta ekoloških proizvoda. Također, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) donijet će odgovarajuća poboljšanja i u području službenih kontrola u dijelu zahtjeva za stavljanje na tržište i području upotrebe sredstava za zaštitu bilja i održivu upotrebu pesticida, kao i u području pravila o alkoholnim pićima osiguranjem provedbe Uredbe (EU) br. 2019/787 i to posebno u dijelu priznavanja novih oznaka za alkoholna pića gdje će se propisati i postupak priznavanja novih oznaka u svim njegovim koracima koje mora propisati država članica obzirom na novost uvođenja privremene prijelazne nacionalne zaštite novih oznaka za alkoholna pića. N omotehničkom doradom teksta postojećeg Zakona o poljoprivredi potrebno je propis učiniti jasnijim i preciznijim te otkloniti uočena pogrešna navođenja numeracije pojedinih članaka te nedoumica i pravnih praznina koja prate primjenu pojedinih instituta, odnosno koja su se u praksi pokazala neodgovarajućima, a izvršit će se i odgovarajuća uskladba s odredbama drugih zakonskih propisa, prvenstveno s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu. Nadalje, uspostavom sustava praćenja površina pod drvenastim kulturama kratkih ophodnji očekuje se kontinuirano poboljšavanje energetske učinkovitosti, te osiguranje konkurentne, pristupačne i sigurne energije. Obveza vođenja Upisnika proizvođača drvenastih kultura kratkih ophodnji utvrđena je Zakonom o drvenastim kulturama kratkih ophodnji (Narodne novine, br. 15/18 i 111/18) i pripadajućim podzakonskim propisima slijedom čega je predmetnu bazu podataka Ministarstva poljoprivrede potrebno normativno ugraditi u članak 117. postojećeg Zakona o poljoprivredi. Proširena primjena poljoprivredne iskaznice i omogućavanje podnošenja zahtjeva za potporu u elektroničkom obliku u odnosu na sve korisnike dovest će do administrativnog rasterećenja kako poljoprivrednika tako i poslovanja Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju. Veću transparentnost javnim uvidom u odgovarajuće podatke o poljoprivrednicima, a polazeći od toga da se podaci iz Upisnika poljoprivrednika kao središnje baze koriste za prijavu i kontrolu financijske potpore i drugih mjera poljoprivredne politike, praćenje stanja poljoprivrede i planiranje poljoprivredne politike s ciljem razvoja poljoprivrede kao strateške grane gospodarstva Republike Hrvatske, osigurat će propisivanje javnosti Upisnika poljoprivrednika i Upisnika obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.
|
||||||||||||||||||||||||||
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
Kontinuirano nakon stupanja na snagu Zakona, a očekivano vrijeme potpunog postizanja željenih ishoda je otprilike dvije godine nakon stupanja na snagu. |
||||||||||||||||||||||||||
4. |
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA |
|||||||||||||||||||||||||||
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Izmjene i dopune postojećeg Zakona o poljoprivredi.
|
||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi ostvarit će se svi predviđeni ciljevi, a osobito ispunjenje obveze usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije.
|
||||||||||||||||||||||||||||
4.2. |
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Radi postizanja željenih ishoda, nenormativna rješenja nisu moguća.
|
||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje: Nenormativnim rješenjima ne mogu se postići namjeravani ciljevi i ishodi, a s obzirom da se radi o materiji koja se uređuje isključivo normativnim rješenjima u sklopu usklađivanja domaćeg pravnog poretka s pravnom stečevinom Europske unije. |
||||||||||||||||||||||||||||
5. |
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1. |
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.1.1. |
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.2. |
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.3. |
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.4. |
Prepreke za razmjenu dobara i usluga |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.5. |
Cijena roba i usluga |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.6. |
Uvjet za poslovanje na tržištu |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.7. |
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.8. |
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini) |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.9. |
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.10. |
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.11. |
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije |
Da |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.12. |
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.13. |
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.14. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.15. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da u pretežitom dijelu neće imati izravnih gospodarskih učinaka. Vezano uz stavljanje na tržište izvorskih voda, subjekti u poslovanju s hranom morat će izmijeniti etikete radi novih naziva pa se u segmentu troškova proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije očekuju negativni gospodarski učinci koji su neznatni s obzirom na mogućnost iskorištenja postojećih zaliha ambalaže/etiketa koju će Zakon omogućiti, kao i na mali broj adresata (desetak subjekata koji proizvode i stavljaju na tržište izvorsku vodu).
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1.16. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Da |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.17. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.18. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.19. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.20. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.21. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.22. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.23. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.24. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.25. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.26. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.1.27. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Adresati su subjekti u poslovanju s hranom, proizvođači izvorskih voda koji su odgovorni za informacije o hrani (etikete). |
|||||||||||||||||||||||||||
5.1.28.
|
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.2. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.2.1. |
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.2. |
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.3. |
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.4. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.5. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|||||||||||||||||||||||||||
5.2.6. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.7. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.8. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.9. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.10. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.11. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.12. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.13. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.14. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.15. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.16. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.3. |
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.3.1. |
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr. |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.2. |
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.3. |
Socijalna uključenost |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.4. |
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.5. |
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.6. |
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.7. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.8. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.3.9. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.10. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.11. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.12. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.13. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.14. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.15. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.16. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.17. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.18. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.19. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.3.20. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka. |
|||||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.4. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.4.1. |
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.2. |
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.3. |
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.4. |
Status regulirane profesije |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.5. |
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.6. |
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.7. |
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.8. |
Odnos između privatnog i poslovnog života |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.9. |
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.10. |
Pravo na kvalitetu radnog mjesta |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.11. |
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.12. |
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.13. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.14. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.4.15. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.16. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.17. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.18. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.19. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.20. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.21. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.22. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.23. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.24. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.25. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.4.26. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.4.27. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.5. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.5.1. |
Utjecaj na klimu |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.2. |
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.3. |
Korištenje energije |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.4. |
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.5. |
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.6. |
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.7. |
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.8. |
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.9. |
Zaštita od utjecaja kemikalija |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.10. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.11. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Na temelju važećeg Zakona o poljoprivredi (Narodne novine, broj 118/18) donesen je Plan sprječavanja i smanjenja nastajanja otpada od hrane Republike Hrvatske 2019.-2022. (u daljnjem tekstu: Plan) koji ima pozitivan učinak na zaštitu okoliša. Stoga predloženi Nacrt prijedloga zakona izravno nije od utjecaja na zaštitu okoliša budući da je zbog obveze preuzimanja Direktive (EU) br. 2018/851 potrebno samo definirati otpad od hrane, cilj za smanjenje otpada od hrane (isti je već naveden u usvojenom Planu) te obvezu praćenja učinkovitosti primjene mjera iz Plana. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.5.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.17. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.19. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.5.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
Donošenje Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi neće imati izravne učinke na adresate.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.5.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.6. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
||||||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
||||||||||||||||||||||||||
5.6.1. |
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.2. |
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.3. |
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.4. |
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.5. |
Povreda prava na privatnost |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.6. |
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.7. |
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.8. |
Pravo na pristup informacijama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.9. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.10. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5.6.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.17. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.19. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
||||||||||||||||||||||||
5.6.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
|
|||||||||||||||||||||||||||
5.6.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
|||||||||||||||||||||||||||
6. |
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
|||||||||||||||||||||||||||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka: |
DA |
NE |
||||||||||||||||||||||||||
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi neće propisivati dodatne administrativne obveze za poduzetnike.
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi neće imati učinke na tržišnu konkurenciju ni konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije, s obzirom da se predloženim Zakonom vrši usklađivanje domaćeg pravnog poretka s pravnom stečevinom Europske unije.
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi neće se propisivati dodatne naknade i davanja za poduzetnike, a s obzirom da se predloženim Zakonom vrši usklađivanje domaćeg pravnog poretka s pravnom stečevinom Europske unije.
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi neće imati učinke na poduzetnike, samim time niti na mikropoduzetnike, a s obzirom da se predloženim Zakonom vrši usklađivanje domaćeg pravnog poretka s pravnom stečevinom Europske unije.
|
||||||||||||||||||||||||||||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
|||||||||||||||||||||||||||
Obrazloženje:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike, s obzirom da se ovim Zakonom omogućava usklađivanje domaćeg pravnog poretka s pravnom stečevinom Europske unije na način da se ne nameću dodatna davanja i naknade za poduzetnike.
|
||||||||||||||||||||||||||||
7. |
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
|||||||||||||||||||||||||||
8. |
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
||||||||||||||||||||||||||
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
NE |
||||||||||||||||||||||||||
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
||||||||||||||||||||||||||
8.7. |
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.8. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
8.9. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
9. |
PRILOZI |
|
NE |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Potpis: Ministrica poljoprivrede
mr. sc. Marija Vučković
Datum: 2. rujna 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari