NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 30/2009, 55/2013, 153/2013, 41/2016 i 114/2018) utvrđuje mjere u cilju izbjegavanja, sprječavanja ili smanjivanja štetnih učinaka na zdravlje ljudi koje uzrokuje buka u okolišu, uključujući smetanje bukom, osobito u vezi s utvrđivanjem izloženosti buci i to izradom karata buke na temelju metoda za ocjenjivanje buke u okolišu, osiguravanjem dostupnosti podataka o buci okoliša i izradom akcijskih planova koji se temelje na podacima korištenim u izradi karata buke.
Navedeni Zakon noveliran je četiri puta radi usklađivanja s propisima Europske unije u području zaštite od buke te radi provedbe reformske mjere iz Nacionalnog programa reformi za 2018. godinu s ciljem osiguravanja preduvjeta za početak rada Državnog inspektorata, odnosno preuzimanje inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva u Državni inspektorat.
Člankom 3. navedenoga Zakona propisano je da se mjerama zaštite od buke mora spriječiti nastajanje emisije prekomjerne buke, odnosno smanjiti postojeća buka na dopuštene razine, dok su prema članku 4. zaštitu od buke obvezni provoditi i osigurati njezino provođenje tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne i fizičke osobe koje obavljaju registrirane djelatnosti.
Člankom 8. navedenoga Zakona propisano je da mjere zaštite od buke provode u postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša te da je ministarstvo nadležno za zdravstvo nadležno za davanje mišljenja kojim se utvrđuju posebni uvjeti vezano uz provedbu mjera zaštite od buke.
Člankom 9. stavkom 1. navedenog Zakona propisano je da provedba mjera zaštite od buke provodi i u postupku izdavanja rješenja o uvjetima građenja, lokacijske dozvole, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu.
Zakonskim se prijedlogom osigurava provedba Uredbe (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ (SL L 170/115, 25. 6. 2019.), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1010), kojom je izmijenjena Direktiva 2002/49/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. godine o procjeni i upravljanju bukom okoliša - Izjava Komisije u Odboru za mirenje o Direktivi o procjeni i upravljanju bukom okoliša (SL 189, 18.07.2002.) u dijelu koji se odnosi na obvezu izvješćivanja o primjeni navedene Direktive za akcijske planove.
Zakonskim je prijedlogom izvršeno pojmovno usklađivanje važećih pojmova s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole te je uveden novi pojam „repozitorij podataka“ koji je definiran kao informacijski sustav kojim upravlja Europska agencija za okoliš i koji sadržava informacije i podatke o buci iz okoliša koji su stavljeni na raspolaganje putem nacionalnog tijela za izvješćivanje i razmjenu podataka.
Zakonskim su prijedlogom također izmijenjene odredbe o obavljanju sanitarnog nadzora nad gradnjom na način da u postupku izdavanja građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke, obzirom da je u navedenim slučajevima riječ o postupcima sanitarnog nadzora nad gradnjom za koji je nadležan Državni inspektorat sukladno odredbama Zakona o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, broj 115/2018).
Nadalje zakonskim prijedlogom dopunjuju se odredbe važećeg zakona tako da upravne poslove u prvom stupnju propisane tim Zakonom, umjesto ureda državne uprave u županiji nadležnog za poslove ugostiteljstva, obavlja upravno tijelo županije nadležno za poslove ugostiteljstva, pored Ministarstva turizma, koji ne mogu izdati rješenje o ispunjavanju minimalno-tehničkih i drugih uvjeta za obavljanje djelatnosti dok, Ministarstvo zdravstva ne utvrdi da li su u objektu provedene mjere zaštite od buke.
Radi jasnoće odredbi u vezi s ovlašćivanjem pravnih osoba za obavljanje stručnih poslova zaštite od buke, zakonskim se prijedlogom briše upućivanja na normu 17025 u smislu prijelaznog razdoblja za akreditaciju, obzirom je prijelazno razdoblje za akreditaciju isteklo 2011. godine.
Zakonskim prijedlogom je također izvršena i nomotehnička dorada odredbe o nadležnosti komunalnog redarstva u provedbi zakona radi jasnoće same odredbe.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona osigurana su financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2020. godinu i projekcijama za 2021. i 2022. godinu te nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE
Članak 1.
U Zakonu o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 30/2009, 55/2013, 153/2013, 41/2016 i 114/2018) članak 1. a mijenja se i glasi:
„Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktom Europske unije:
– Direktivom 2002/49/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. godine o procjeni i upravljanju bukom okoliša - Izjava Komisije u Odboru za mirenje o Direktivi o procjeni i upravljanju bukom okoliša (SL 189, 18.07.2002.), kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ (SL L 170/115, 25. 6. 2019.), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1010).“
Članak 2.
U članku 2. točki 1. riječi: „rješenje o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša“ zamjenjuju se riječima: „rješenje o okolišnoj dozvoli“.
Iza točke 27. dodaje se točka 28. koja glasi:
„28. repozitorij podataka“ jest informacijski sustav definiran sukladno članku 2. stavku 1. Uredbe (EU) 2019/1010.“.
Članak 3.
U članku 7. stavku 5. iza točke dodaje se nova rečenica koja glasi: „Akcijski planovi preispituju se i revidiraju sukladno odredbi članka 2. stavka 2. Uredbe (EU) 2019/1010“.“
U stavku 6. iza riječi: „sukladno“ dodaju se riječi: „odredbi članka 2. stavka 3. Uredbe (EU) 2019/1010 i“.
U stavku 14. iza riječi: „sukladno“ dodaju se riječi: „odredbi članka 2. stavka 4. Uredbe (EU) 2019/1010 i“.“
Članak 4.
Članak 8. stavak 1. mijenja se i glasi: „U postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o okolišnoj dozvoli sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša utvrđuju se uvjeti koji se moraju ispunjavati, a vezani su uz provedbu mjere zaštite od buke“.“
Članak 5.
U članku 9. stavak 1. mijenja se i glasi:
„U postupku izdavanja lokacijske dozvole, posebnih uvjeta, potvrde glavnog projekta, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke.“
U stavku 2. iza riječi: „u građevini,“ dodaju se riječi: „nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba u čijem je djelokrugu obavljanje povjerenih poslova državne uprave odnosno“.
Članak 6.
U članku 11. stavku 1. iza broja: „17025“ stavlja se točka, a riječi: „uz prijelazni period za dobivanje akreditacije od dvije godine“ brišu se.
Članak 7.
U članku 16. stavku 4. riječi: „iz stavka 2. ovoga članka“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 3. ovoga članka“.
Članak 8.
Iznimno od članka 3. stavka 1. podstavka 3. Zakona o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 153/2013) obveznici izrade akcijskih planova obvezni su Ministarstvu dostaviti najkasnije do 18. srpnja 2024. godine, i svakih pet godina nakon toga, akcijske planove za naseljena područja s više od 100.000 stanovnika, za glavne zračne luke s više od 50.000 operacija (uzlijetanja i/ili slijetanja) godišnje, za glavne ceste s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje i za glavne željezničke pruge s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje.
Članak 9.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuju odredbe važećeg zakona u vezi instrumenata usklađivanja tj.Uredbe (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ.
Uz članak 2.
Ovim je člankom izvršeno pojmovno usklađivanje važećih pojmova s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole te je uveden novi pojam „repozitorij podataka“ koji je definiran kao informacijski sustav kojim upravlja Europska agencija za okoliš i koji sadržava informacije i podatke o buci iz okoliša koji su stavljeni na raspolaganje putem nacionalnog tijela za izvješćivanje i razmjenu podataka.
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenjaju dio važećih odredbi na način da se propisuje da strateške karte buke i akcijski planovi u potpunosti moraju biti dostupni javnosti sukladno posebnim propisima koji uređuju informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša, posebnim propisima koji uređuju nacionalnu infrastrukturu prostornih podataka, odredbama podzakonskog propisa koji uređuje ovo područje i s pomoću dostupnih informacijskih tehnologija.
Nadalje, ovim se člankom propisuje da se u slučaju potrebe za ažuriranjem informacija, prilikom dostavljanja ažuriranih informacija, opisuju razlike između ažuriranih i izvornih informacija te razlozi za ažuriranjem podataka te se naveden podaci dostavljaju u elektroničkim putem u obvezni repozitorij podataka.
Uz članak 4.
Ovim je člankom izvršeno pojmovno usklađivanje s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole.
Uz članak 5.
Ovim je člankom propisano da postupku izdavanja lokacijske dozvole, posebnih uvjeta, potvrde glavnog projekta, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke, obzirom da je u navedenim slučajevima riječ o postupcima sanitarnog nadzora nad gradnjom za koji je nadležan Državni inspektorat sukladno odredbama Zakona o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, broj 115/2018).
Nadalje, dopunjuje se i dio važeće odredbe Zakona o zaštiti od buke tako da upravne poslove u prvom stupnju propisane tim Zakonom, umjesto ureda državne uprave u županiji nadležnog za poslove ugostiteljstva, obavlja upravno tijelo županije nadležno za poslove ugostiteljstva, pored Ministarstva turizma, koji ne mogu izdati rješenje o ispunjavanju minimalno-tehničkih i drugih uvjeta za obavljanje djelatnosti dok, Ministarstvo zdravstva ne utvrdi da li su u objektu provedene mjere zaštite od buke.
Uz članak 6.
Radi jasnoće važeće odredbe, ovim se člankom briše upućivanja na normu 17025 u smislu prijelaznog razdoblja akreditaciju s istom odnosno usklađivanje koje je isteklo u 2011. godini.
Uz članak 7.
Ovim je člankom izvršena nomotehnička dorada važeće odredbe radi upućivanja na odgovarajući stavaka unutar članka 16. važećeg Zakona.
Uz članak 8.
Ovaj članak sadrži prijelaznu odredbu i iznimku od članka 3. stavka 1. podstavka 3. Zakona o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 153/2013) na način da se istom propisuje da su obveznici izrade akcijskih planova obvezni Ministarstvu zdravstva dostaviti najkasnije do 18. srpnja 2024. godine, i svakih pet godina nakon toga, akcijske planove za naseljena područja s više od 100.000 stanovnika, za glavne zračne luke s više od 50.000 operacija (uzlijetanja i/ili slijetanja) godišnje, za glavne ceste s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje i za glavne željezničke pruge s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje.
Uz članak 9.
Ovom se odredbom uređuje stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1.a
Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktom Europske unije:
– Direktivom 2002/49/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. godine o procjeni i upravljanju bukom okoliša - Izjava Komisije u Odboru za mirenje o Direktivi o procjeni i upravljanju bukom okoliša (SL 189, 18.07.2002.).
Članak 2.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. Buka okoliša jest neželjen ili po ljudsko zdravlje i okoliš štetan zvuk u vanjskome prostoru izazvan ljudskom aktivnošću, uključujući buku koju emitiraju: prijevozna sredstva, cestovni promet, pružni promet, zračni promet, pomorski i riječni promet kao i postrojenja i zahvati za koje se prema posebnim propisima iz područja zaštite okoliša pribavlja rješenje o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša, odnosno rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš,
2. Štetni učinci su učinci štetni za ljudsko zdravlje i okoliš,
3. Buka štetna po zdravlje ljudi jest svaki zvuk koji prekoračuje propisane najviše dopuštene razine s obzirom na vrstu izvora buke, mjesto i vrijeme nastanka,
4. Smetanje bukom jest stupanj smetnje stanovništva uzrokovane bukom okoliša, određene na temelju rezultata dobivenih terenskim ispitivanjem,
5. Indikator buke jest akustička veličina za opis buke okoliša koja je povezana sa štetnim učincima buke,
6. Ocjenjivanje jest svaka metoda za izračunavanje, predviđanje, procjenjivanje ili mjerenje vrijednosti indikatora buke ili s njim povezanog štetnog učinka,
7. Lden (indikator buke za dan-večer-noć) jest indikator buke za ukupno smetanje bukom,
8. Lday (indikator dnevne buke) jest indikator buke za vremensko razdoblje ‘dan’,
9. Levening (indikator večernje buke) jest indikator buke za vremensko razdoblje ‘večer’,
10. Lnight (indikator noćne buke) jest indikator buke koja uzrokuje poremećaj sna za vremensko razdoblje ‘noć’,
11. Godina označava relevantnu godinu u pogledu emisije buke i prosječnu godinu u pogledu meteoroloških prilika,
12. Odnos doza-učinak jest odnos između vrijednosti indikatora buke i štetnog učinka buke,
13. Posebna zvučna izolacija jest zvučna izolacija zgrade u odnosu na jedan ili više izvora buke okoliša kombinirana s takvim sustavom za ventilaciju i/ili kondicioniranje zraka koji osigurava visoke vrijednosti zvučne izolacije od buke okoliša,
14. Tiha fasada jest fasada zgrade koja prilikom promatranja određenog izvora buke ima vrijednost Lden na visini (4,0 ± 0,2) m iznad tla i 2 m ispred pročelja za više od 20 dB nižu nego na fasadi s najvišom vrijednošću Lden,
15. Naseljeno područje je zaokruženi dio teritorija jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s više od 100.000 stanovnika, a predstavlja urbanu, povijesnu, prirodnu, gospodarsku i društvenu cjelinu,
18. Glavna cesta je javna cesta s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje,
19. Glavna željeznička pruga je željeznička pruga s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje,
20. Glavna zračna luka je civilna zračna luka s više od 50.000 operacija (uzlijetanja ili slijetanja) godišnje, isključujući operacije laganih zrakoplova kada se ti letovi obavljaju u svrhu školovanja,
21. Karta buke jest prikaz podataka o postojećem ili predviđenom stanju buke uz korištenje indikatora buke, na kojima je naznačeno prekoračenje bilo koje relevantne propisane dopuštene vrijednosti, broj ljudi izloženih određenim razinama buke na određenom području ili broj stambenih jedinica izloženih određenim razinama buke na određenom području,
22. Strateška karta buke jest temeljna karta buke namijenjena cjelovitom ocjenjivanju izloženosti stanovništva buci od različitih izvora buke,
23. Konfliktna karta buke jest razlikovna karta buke namijenjena za izradu akcijskih planova,
24. Dopuštena vrijednost indikatora buke jest vrijednost Lden ili Lnight, te, gdje je primjereno, i Lday i Levening, koje su utvrđene pravilnikom iz članka 7. stavka 8. ovoga Zakona pri čijem prekoračenju ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) razmatra i po potrebi provodi mjere zaštite od buke sukladno pravilniku iz članka 7. stavka 8. ovoga Zakona,
25. Akcijski planovi su planovi izrađeni radi upravljanja bukom okoliša i njezinim štetnim učincima, uključujući mjere zaštite od buke,
26. Akustičko planiranje jest planiranje koje služi za upravljanje budućom bukom okoliša, a koristi se prostorno planskim mjerama zaštite od buke kao što su sustavno planiranje i upravljanje svim vrstama prometa, zaštita mjerama zvučne izolacije i upravljanje bukom na mjestu emisije,
27. Javnost jest jedna ili više fizičkih ili pravnih osoba te njihove udruge, organizacije ili skupine.
Članak 7.
Naseljena područja koja imaju više od 100.000 stanovnika obvezna su:
1. izraditi strateške karte buke,
2. izraditi i donijeti akcijske planove.
Obveza izrade strateških karata buke i izrade i donošenja akcijskih planova odnosi se i na vlasnike, odnosno koncesionare industrijskih područja, glavnih cesta s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje, glavnih željezničkih pruga s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje i glavnih zračnih luka s više od 50.000 operacija (uzlijetanja ili slijetanja) godišnje. Naputak o postupku i načinu utvrđivanja naseljenog područja sukladno odredbama ovoga Zakona donosi ministar.
Akcijski planovi moraju biti doneseni, odnosno usvojeni od strane izvršnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, članova društva koji zastupaju trgovačka društva i/ili ravnatelja ustanova.
Strateške karte buke i akcijski planovi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka sastavni su dio informacijskog sustava zaštite okoliša Republike Hrvatske i čine stručnu podlogu za izradu prostornih planova i u postupku strateške procjene utjecaja plana i programa na okoliš.
Strateške karte buke i akcijski planovi usklađuju se trajno s izmjenama u prostoru, a obvezno se obnavljaju svakih pet godina od dana izrade, odnosno od dana odobravanja.
Strateške karte buke i akcijski planovi u potpunosti moraju biti dostupni javnosti sukladno posebnim propisima koji uređuju informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša i odredbama pravilnika iz stavka 9. ovoga članka.
Obveznici izrade strateške karte buke i akcijskog plana obvezni su provesti savjetovanje s javnošću i podatke iz strateške karte buke i akcijskog plana predstaviti javnosti raspoloživim metodama informiranja na jasan i razumljiv način.
Prilikom izrade strateških karata buke i akcijskih planova za pogranična područja obvezna je suradnja s nadležnim tijelima susjednih država.
Pravilnik kojim se uređuje način izrade i sadržaj karata buke i akcijskih planova iz stavka 1. ovoga članka te način izračuna dopuštenih indikatora buke donosi ministar u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša, ministrom nadležnim za graditeljstvo i ministrom nadležnim za promet.
Pri izradi strateških karata buke i akcijskih planova potrebno je uzeti u obzir odgovarajuće preporuke Europske unije o računskim metodama za izračun buke industrijskih područja, glavne ceste, glavne željezničke pruge i glavne zračne luke.
Podaci korišteni za izradu strateških karata buke i akcijskih planova s pripadajućim rezultatima dostavljaju se Ministarstvu, sukladno odredbama pravilnika kojim se uređuje izrada karata buke i akcijskih planova, i u elektroničkom obliku, koristeći obrasce dostupne na službenim mrežnim stranicama Europske agencije za zaštitu okoliša.
Odobravanje podataka iz stavka 10. ovoga članka obavlja Ministarstvo.
Evidenciju izrađenih strateških karata buke i akcijskih planova vodi Ministarstvo sukladno odredbama posebnoga propisa kojim se uređuje izrada strateških karata buke i donesenih akcijskih planova.
Ministarstvo dostavlja Europskoj komisiji podatke korištene za izradu strateških karata buke i sažetke donesenih akcijskih planova sukladno odredbama pravilnika kojim se uređuje izrada karata buke i akcijskih planova.
Članak 8.
U postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša utvrđuje se ispunjavanje posebnih uvjeta vezano uz provedbu mjere zaštite od buke.
U postupcima iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo je nadležno za davanje mišljenja kojim se utvrđuju posebni uvjeti vezano uz provedbu mjera zaštite od buke.
Članak 9.
U postupku izdavanja rješenja o uvjetima građenja, lokacijske dozvole, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, Ministarstvo sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke.
Ako za obavljanje djelatnosti nije potrebna građevina, odnosno da se obavlja u građevini, tijelo državne uprave nadležno za utvrđivanje minimalno-tehničkih uvjeta i drugih propisanih uvjeta za obavljanje djelatnosti ne može izdati rješenje o ispunjavanju tih uvjeta ako Ministarstvo rješenjem ne utvrdi da su provedene mjere zaštite od buke.
U postupku iz stavka 1. ovoga članka, odnosno u rješenju iz stavka 2. ovoga članka utvrđuje se da su provedene mjere zaštite od buke te se obvezno navode svi izvori buke koji moraju biti istovjetni onima iz nalaza i mišljenja ovlaštene pravne osobe iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona te razdoblje iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona za koje su provedene mjere zaštite od buke.
Zahvate i djelatnosti za koje je potrebno sudjelovati u postupku iz stavka 1. ovoga članka, odnosno utvrditi rješenjem iz stavka 2. ovoga članka da su provedene mjere zaštite od buke te postupak i način utvrđivanja tih uvjeta pravilnikom će, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo, propisati ministar.
Troškove dokazivanja provedbe mjera za zaštitu od buke, kao i troškove postupka iz stavka 2. ovoga članka snosi podnositelj zahtjeva.
Članak 11.
Stručne poslove zaštite od buke utvrđene pravilnikom iz stavka 2. ovoga članka mogu obavljati pravne osobe registrirane za obavljanje te djelatnosti koje imaju ovlaštenje ministra, a akreditirane su prema normi HRN EN ISO/IEC 17025 uz prijelazni period za dobivanje akreditacije od dvije godine.
Pravilnik o uvjetima glede prostora, opreme i radnika pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka, kao i o stručnim poslovima zaštite od buke te o stručnom nadzoru nad pravnim osobama koje obavljaju te poslove uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo donosi ministar.
Članak 16.
Inspekcijski nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavljaju sanitarni inspektori Državnog inspektorata.
Upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, nadzor nad provedbom odluka predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave donesenih na temelju članka 6. stavka 2. i članka 10. ovoga Zakona provodi komunalno redarstvo.
Komunalno redarstvo pri provedbi nadzora iz stavka 2. ovoga članka ovlašteno je poduzimati upravne mjere sukladno ovlastima propisanim člankom 18. stavkom 1. točkama 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona, predlagati pokretanje prekršajnog postupka sukladno članku 19. stavku 1. točkama 1., 2., 3., 4. i 9. ovoga Zakona i naplaćivati kazne na mjestu počinjenja prekršaja sukladno članku 19. stavcima 5. i 6. ovoga Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 30/2009, 55/2013, 153/2013, 41/2016 i 114/2018) utvrđuje mjere u cilju izbjegavanja, sprječavanja ili smanjivanja štetnih učinaka na zdravlje ljudi koje uzrokuje buka u okolišu, uključujući smetanje bukom, osobito u vezi s utvrđivanjem izloženosti buci i to izradom karata buke na temelju metoda za ocjenjivanje buke u okolišu, osiguravanjem dostupnosti podataka o buci okoliša i izradom akcijskih planova koji se temelje na podacima korištenim u izradi karata buke.
Navedeni Zakon noveliran je četiri puta radi usklađivanja s propisima Europske unije u području zaštite od buke te radi provedbe reformske mjere iz Nacionalnog programa reformi za 2018. godinu s ciljem osiguravanja preduvjeta za početak rada Državnog inspektorata, odnosno preuzimanje inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva u Državni inspektorat.
Člankom 3. navedenoga Zakona propisano je da se m jerama zaštite od buke mora spriječiti nastajanje emisije prekomjerne buke, odnosno smanjiti postojeća buka na dopuštene razine, dok su prema članku 4. zaštitu od buke obvezni provoditi i osigurati njezino provođenje tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne i fizičke osobe koje obavljaju registrirane djelatnosti.
Člankom 8. navedenoga Zakona propisano je da mjere zaštite od buke provode u postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša te da je ministarstvo nadležno za zdravstvo nadležno za davanje mišljenja kojim se utvrđuju posebni uvjeti vezano uz provedbu mjera zaštite od buke.
Člankom 9. stavkom 1. navedenog Zakona propisano je da provedba mjera zaštite od buke provodi i u postupku izdavanja rješenja o uvjetima građenja, lokacijske dozvole, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu.
Zakonskim se prijedlogom osigurava provedba Uredbe (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ (SL L 170/115, 25. 6. 2019.), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1010), kojom je izmijenjena Direktiva 2002/49/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. godine o procjeni i upravljanju bukom okoliša - Izjava Komisije u Odboru za mirenje o Direktivi o procjeni i upravljanju bukom okoliša (SL 189, 18.07.2002.) u dijelu koji se odnosi na obvezu izvješćivanja o primjeni navedene Direktive za akcijske planove.
Zakonskim je prijedlogom izvršeno pojmovno usklađivanje važećih pojmova s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole te je uveden novi pojam „ repozitorij podataka“ koji je definiran kao informacijski sustav kojim upravlja Europska agencija za okoliš i koji sadržava informacije i podatke o buci iz okoliša koji su stavljeni na raspolaganje putem nacionalnog tijela za izvješćivanje i razmjenu podataka .
Zakonskim su prijedlogom također izmijenjene odredbe o obavljanju sanitarnog nadzora nad gradnjom na način da u postupku izdavanja građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke, obzirom da je u navedenim slučajevima riječ o postupcima sanitarnog nadzora nad gradnjom za koji je nadležan Državni inspektorat sukladno odredbama Zakona o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, broj 115/2018).
Nadalje zakonskim prijedlogom dopunjuju se odredbe važećeg zakona tako da upravne poslove u prvom stupnju propisane tim Zakonom, umjesto ureda državne uprave u županiji nadležnog za poslove ugostiteljstva, obavlja upravno tijelo županije nadležno za poslove ugostiteljstva, pored Ministarstva turizma, koji ne mogu izdati rješenje o ispunjavanju minimalno-tehničkih i drugih uvjeta za obavljanje djelatnosti dok, Ministarstvo zdravstva ne utvrdi da li su u objektu provedene mjere zaštite od buke.
Radi jasnoće odredbi u vezi s ovlašćivanjem pravnih osoba za obavljanje stručnih poslova zaštite od buke, zakonskim se prijedlogom briše upućivanja na normu 17025 u smislu prijelaznog razdoblja za akreditaciju, obzirom je prijelazno razdoblje za akreditaciju isteklo 2011. godine.
Zakonskim prijedlogom je također izvršena i nomotehnička dorada odredbe o nadležnosti komunalnog redarstva u provedbi zakona radi jasnoće same odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona osigurana su financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske za 2020. godinu i projekcijama za 2021. i 2022. godinu te nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI OD BUKE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
U Zakonu o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 30/2009, 55/2013, 153/2013, 41/2016 i 114/2018 ) članak 1. a mijenja se i glasi:
„ Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktom Europske unije:
– Direktivom 2002/49/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. godine o procjeni i upravljanju bukom okoliša - Izjava Komisije u Odboru za mirenje o Direktivi o procjeni i upravljanju bukom okoliša (SL 189, 18.07.2002.), kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ (SL L 170/115, 25. 6. 2019.), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1010).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
U članku 2. točki 1. riječi: „rješenje o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša“ zamjenjuju se riječima: „rješenje o okolišnoj dozvoli“.
Iza točke 27. dodaje se točka 28. koja glasi:
„ 28. repozitorij podataka“ jest informacijski sustav definiran sukladno članku 2. stavku 1. Uredbe (EU) 2019/1010.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
U članku 7. stavku 5. iza točke dodaje se nova rečenica koja glasi: „Akcijski planovi preispituju se i revidiraju sukladno odredbi članka 2. stavka 2. Uredbe (EU) 2019/1010“.“
U stavku 6. iza riječi: „ sukladno“ dodaju se riječi: „odredbi članka 2. stavka 3. Uredbe (EU) 2019/1010 i“ .
U stavku 14. iza riječi: „ sukladno“ dodaju se riječi: „odredbi članka 2. stavka 4. Uredbe (EU) 2019/1010 i“ .“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
Članak 8. stavak 1. mijenja se i glasi: „U postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o okolišnoj dozvoli sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša utvrđuju se uvjeti koji se moraju ispunjavati, a vezani su uz provedbu mjere zaštite od buke“.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
U članku 9. stavak 1. mijenja se i glasi:
„U postupku izdavanja lokacijske dozvole, posebnih uvjeta, potvrde glavnog projekta, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke.“
U stavku 2. iza riječi: „u građevini,“ dodaju se riječi: „ nadležno upravno tijelo županije, odnosno Grada Zagreba u čijem je djelokrugu obavljanje povjerenih poslova državne uprave odnosno“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
U članku 11. stavku 1. iza broja: „17025“ stavlja se točka, a riječi: „uz prijelazni period za dobivanje akreditacije od dvije godine“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
U članku 16. stavku 4. riječi: „iz stavka 2. ovoga članka“ zamjenjuju se riječima: „iz stavka 3. ovoga članka“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
Iznimno od članka 3. stavka 1. podstavka 3. Zakona o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 153/2013) obveznici izrade akcijskih planova obvezni su Ministarstvu dostaviti najkasnije do 18. srpnja 2024. godine, i svakih pet godina nakon toga, akcijske planove za naseljena područja s više od 100.000 stanovnika, za glavne zračne luke s više od 50.000 operacija (uzlijetanja i/ili slijetanja) godišnje, za glavne ceste s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje i za glavne željezničke pruge s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuju odredbe važećeg zakona u vezi instrumenata usklađivanja tj. Uredbe (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovim je člankom izvršeno pojmovno usklađivanje važećih pojmova s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole te je uveden novi pojam „ repozitorij podataka“ koji je definiran kao informacijski sustav kojim upravlja Europska agencija za okoliš i koji sadržava informacije i podatke o buci iz okoliša koji su stavljeni na raspolaganje putem nacionalnog tijela za izvješćivanje i razmjenu podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenjaju dio važećih odredbi na način da se propisuje da strateške karte buke i akcijski planovi u potpunosti moraju biti dostupni javnosti sukladno posebnim propisima koji uređuju informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša, posebnim propisima koji uređuju nacionalnu infrastrukturu prostornih podataka , odredbama podzakonskog propisa koji uređuje ovo područje i s pomoću dostupnih informacijskih tehnologija.
Nadalje, ovim se člankom propisuje da se u slučaju potrebe za ažuriranjem informacija, prilikom dostavljanja ažuriranih informacija, opisuju razlike između ažuriranih i izvornih informacija te razlozi za ažuriranjem podataka te se naveden podaci dostavljaju u elektroničkim putem u obvezni repozitorij podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Ovim je člankom izvršeno pojmovno usklađivanje s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Ovim je člankom propisano da postupku izdavanja lokacijske dozvole, posebnih uvjeta, potvrde glavnog projekta , građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke, obzirom da je u navedenim slučajevima riječ o postupcima sanitarnog nadzora nad gradnjom za koji je nadležan Državni inspektorat sukladno odredbama Zakona o Državnom inspektoratu („Narodne novine“, broj 115/2018).
Nadalje, dopunjuje se i dio važeće odredbe Zakona o zaštiti od buke tako da upravne poslove u prvom stupnju propisane tim Zakonom, umjesto ureda državne uprave u županiji nadležnog za poslove ugostiteljstva, obavlja upravno tijelo županije nadležno za poslove ugostiteljstva, pored Ministarstva turizma, koji ne mogu izdati rješenje o ispunjavanju minimalno-tehničkih i drugih uvjeta za obavljanje djelatnosti dok, Ministarstvo zdravstva ne utvrdi da li su u objektu provedene mjere zaštite od buke.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Radi jasnoće važeće odredbe, ovim se člankom briše upućivanja na normu 17025 u smislu prijelaznog razdoblja akreditaciju s istom odnosno usklađivanje koje je isteklo u 2011. godini.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Ovim je člankom izvršena nomotehnička dorada važeće odredbe radi upućivanja na odgovarajući stavaka unutar članka 16. važećeg Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Ovaj članak sadrži prijelaznu odredbu i iznimku od članka 3. stavka 1. podstavka 3. Zakona o zaštiti od buke („Narodne novine“, broj 153/2013) na način da se istom propisuje da su obveznici izrade akcijskih planova obvezni Ministarstvu zdravstva dostaviti najkasnije do 18. srpnja 2024. godine, i svakih pet godina nakon toga, akcijske planove za naseljena područja s više od 100.000 stanovnika, za glavne zračne luke s više od 50.000 operacija (uzlijetanja i/ili slijetanja) godišnje, za glavne ceste s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje i za glavne željezničke pruge s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Ovom se odredbom uređuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 1.a
Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktom Europske unije:
– Direktivom 2002/49/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. godine o procjeni i upravljanju bukom okoliša - Izjava Komisije u Odboru za mirenje o Direktivi o procjeni i upravljanju bukom okoliša (SL 189, 18.07.2002.).
Članak 2.
Pojedini izrazi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. Buka okoliša jest neželjen ili po ljudsko zdravlje i okoliš štetan zvuk u vanjskome prostoru izazvan ljudskom aktivnošću, uključujući buku koju emitiraju: prijevozna sredstva, cestovni promet, pružni promet, zračni promet, pomorski i riječni promet kao i postrojenja i zahvati za koje se prema posebnim propisima iz područja zaštite okoliša pribavlja rješenje o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša, odnosno rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš,
2. Štetni učinci su učinci štetni za ljudsko zdravlje i okoliš,
3. Buka štetna po zdravlje ljudi jest svaki zvuk koji prekoračuje propisane najviše dopuštene razine s obzirom na vrstu izvora buke, mjesto i vrijeme nastanka,
4. Smetanje bukom jest stupanj smetnje stanovništva uzrokovane bukom okoliša, određene na temelju rezultata dobivenih terenskim ispitivanjem,
5. Indikator buke jest akustička veličina za opis buke okoliša koja je povezana sa štetnim učincima buke,
6. Ocjenjivanje jest svaka metoda za izračunavanje, predviđanje, procjenjivanje ili mjerenje vrijednosti indikatora buke ili s njim povezanog štetnog učinka,
7. Lden (indikator buke za dan-večer-noć) jest indikator buke za ukupno smetanje bukom,
8. Lday (indikator dnevne buke) jest indikator buke za vremensko razdoblje ‘dan’,
9. Levening (indikator večernje buke) jest indikator buke za vremensko razdoblje ‘večer’,
10. Lnight (indikator noćne buke) jest indikator buke koja uzrokuje poremećaj sna za vremensko razdoblje ‘noć’,
11. Godina označava relevantnu godinu u pogledu emisije buke i prosječnu godinu u pogledu meteoroloških prilika,
12. Odnos doza-učinak jest odnos između vrijednosti indikatora buke i štetnog učinka buke,
13. Posebna zvučna izolacija jest zvučna izolacija zgrade u odnosu na jedan ili više izvora buke okoliša kombinirana s takvim sustavom za ventilaciju i/ili kondicioniranje zraka koji osigurava visoke vrijednosti zvučne izolacije od buke okoliša,
14. Tiha fasada jest fasada zgrade koja prilikom promatranja određenog izvora buke ima vrijednost Lden na visini (4,0 ± 0,2) m iznad tla i 2 m ispred pročelja za više od 20 dB nižu nego na fasadi s najvišom vrijednošću Lden,
15. Naseljeno područje je zaokruženi dio teritorija jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s više od 100.000 stanovnika, a predstavlja urbanu, povijesnu, prirodnu, gospodarsku i društvenu cjelinu,
18. Glavna cesta je javna cesta s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje,
19. Glavna željeznička pruga je željeznička pruga s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje,
20. Glavna zračna luka je civilna zračna luka s više od 50.000 operacija (uzlijetanja ili slijetanja) godišnje, isključujući operacije laganih zrakoplova kada se ti letovi obavljaju u svrhu školovanja,
21. Karta buke jest prikaz podataka o postojećem ili predviđenom stanju buke uz korištenje indikatora buke, na kojima je naznačeno prekoračenje bilo koje relevantne propisane dopuštene vrijednosti, broj ljudi izloženih određenim razinama buke na određenom području ili broj stambenih jedinica izloženih određenim razinama buke na određenom području,
22. Strateška karta buke jest temeljna karta buke namijenjena cjelovitom ocjenjivanju izloženosti stanovništva buci od različitih izvora buke,
23. Konfliktna karta buke jest razlikovna karta buke namijenjena za izradu akcijskih planova,
24. Dopuštena vrijednost indikatora buke jest vrijednost Lden ili Lnight, te, gdje je primjereno, i Lday i Levening, koje su utvrđene pravilnikom iz članka 7. stavka 8. ovoga Zakona pri čijem prekoračenju ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) razmatra i po potrebi provodi mjere zaštite od buke sukladno pravilniku iz članka 7. stavka 8. ovoga Zakona,
25. Akcijski planovi su planovi izrađeni radi upravljanja bukom okoliša i njezinim štetnim učincima, uključujući mjere zaštite od buke,
26. Akustičko planiranje jest planiranje koje služi za upravljanje budućom bukom okoliša, a koristi se prostorno planskim mjerama zaštite od buke kao što su sustavno planiranje i upravljanje svim vrstama prometa, zaštita mjerama zvučne izolacije i upravljanje bukom na mjestu emisije,
27. Javnost jest jedna ili više fizičkih ili pravnih osoba te njihove udruge, organizacije ili skupine.
Članak 7.
Naseljena područja koja imaju više od 100.000 stanovnika obvezna su:
1. izraditi strateške karte buke,
2. izraditi i donijeti akcijske planove.
Obveza izrade strateških karata buke i izrade i donošenja akcijskih planova odnosi se i na vlasnike, odnosno koncesionare industrijskih područja, glavnih cesta s više od 3.000.000 prolaza vozila godišnje, glavnih željezničkih pruga s više od 30.000 prolaza vlakova godišnje i glavnih zračnih luka s više od 50.000 operacija (uzlijetanja ili slijetanja) godišnje. Naputak o postupku i načinu utvrđivanja naseljenog područja sukladno odredbama ovoga Zakona donosi ministar.
Akcijski planovi moraju biti doneseni, odnosno usvojeni od strane izvršnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, članova društva koji zastupaju trgovačka društva i/ili ravnatelja ustanova.
Strateške karte buke i akcijski planovi iz stavka 1. točke 1. ovoga članka sastavni su dio informacijskog sustava zaštite okoliša Republike Hrvatske i čine stručnu podlogu za izradu prostornih planova i u postupku strateške procjene utjecaja plana i programa na okoliš.
Strateške karte buke i akcijski planovi usklađuju se trajno s izmjenama u prostoru, a obvezno se obnavljaju svakih pet godina od dana izrade, odnosno od dana odobravanja.
Strateške karte buke i akcijski planovi u potpunosti moraju biti dostupni javnosti sukladno posebnim propisima koji uređuju informiranje i sudjelovanje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša i odredbama pravilnika iz stavka 9. ovoga članka.
Obveznici izrade strateške karte buke i akcijskog plana obvezni su provesti savjetovanje s javnošću i podatke iz strateške karte buke i akcijskog plana predstaviti javnosti raspoloživim metodama informiranja na jasan i razumljiv način.
Prilikom izrade strateških karata buke i akcijskih planova za pogranična područja obvezna je suradnja s nadležnim tijelima susjednih država.
Pravilnik kojim se uređuje način izrade i sadržaj karata buke i akcijskih planova iz stavka 1. ovoga članka te način izračuna dopuštenih indikatora buke donosi ministar u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša, ministrom nadležnim za graditeljstvo i ministrom nadležnim za promet.
Pri izradi strateških karata buke i akcijskih planova potrebno je uzeti u obzir odgovarajuće preporuke Europske unije o računskim metodama za izračun buke industrijskih područja, glavne ceste, glavne željezničke pruge i glavne zračne luke.
Podaci korišteni za izradu strateških karata buke i akcijskih planova s pripadajućim rezultatima dostavljaju se Ministarstvu, sukladno odredbama pravilnika kojim se uređuje izrada karata buke i akcijskih planova, i u elektroničkom obliku, koristeći obrasce dostupne na službenim mrežnim stranicama Europske agencije za zaštitu okoliša.
Odobravanje podataka iz stavka 10. ovoga članka obavlja Ministarstvo.
Evidenciju izrađenih strateških karata buke i akcijskih planova vodi Ministarstvo sukladno odredbama posebnoga propisa kojim se uređuje izrada strateških karata buke i donesenih akcijskih planova.
Ministarstvo dostavlja Europskoj komisiji podatke korištene za izradu strateških karata buke i sažetke donesenih akcijskih planova sukladno odredbama pravilnika kojim se uređuje izrada karata buke i akcijskih planova.
Članak 8.
U postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša utvrđuje se ispunjavanje posebnih uvjeta vezano uz provedbu mjere zaštite od buke.
U postupcima iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo je nadležno za davanje mišljenja kojim se utvrđuju posebni uvjeti vezano uz provedbu mjera zaštite od buke.
Članak 9.
U postupku izdavanja rješenja o uvjetima građenja, lokacijske dozvole, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, Ministarstvo sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke.
Ako za obavljanje djelatnosti nije potrebna građevina, odnosno da se obavlja u građevini, tijelo državne uprave nadležno za utvrđivanje minimalno-tehničkih uvjeta i drugih propisanih uvjeta za obavljanje djelatnosti ne može izdati rješenje o ispunjavanju tih uvjeta ako Ministarstvo rješenjem ne utvrdi da su provedene mjere zaštite od buke.
U postupku iz stavka 1. ovoga članka, odnosno u rješenju iz stavka 2. ovoga članka utvrđuje se da su provedene mjere zaštite od buke te se obvezno navode svi izvori buke koji moraju biti istovjetni onima iz nalaza i mišljenja ovlaštene pravne osobe iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona te razdoblje iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona za koje su provedene mjere zaštite od buke.
Zahvate i djelatnosti za koje je potrebno sudjelovati u postupku iz stavka 1. ovoga članka, odnosno utvrditi rješenjem iz stavka 2. ovoga članka da su provedene mjere zaštite od buke te postupak i način utvrđivanja tih uvjeta pravilnikom će, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo, propisati ministar.
Troškove dokazivanja provedbe mjera za zaštitu od buke, kao i troškove postupka iz stavka 2. ovoga članka snosi podnositelj zahtjeva.
Članak 11.
Stručne poslove zaštite od buke utvrđene pravilnikom iz stavka 2. ovoga članka mogu obavljati pravne osobe registrirane za obavljanje te djelatnosti koje imaju ovlaštenje ministra, a akreditirane su prema normi HRN EN ISO/IEC 17025 uz prijelazni period za dobivanje akreditacije od dvije godine.
Pravilnik o uvjetima glede prostora, opreme i radnika pravnih osoba iz stavka 1. ovoga članka, kao i o stručnim poslovima zaštite od buke te o stručnom nadzoru nad pravnim osobama koje obavljaju te poslove uz prethodno pribavljeno mišljenje ministra nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo donosi ministar.
Članak 16.
Inspekcijski nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavljaju sanitarni inspektori Državnog inspektorata.
Upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, nadzor nad provedbom odluka predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave donesenih na temelju članka 6. stavka 2. i članka 10. ovoga Zakona provodi komunalno redarstvo.
Komunalno redarstvo pri provedbi nadzora iz stavka 2. ovoga članka ovlašteno je poduzimati upravne mjere sukladno ovlastima propisanim člankom 18. stavkom 1. točkama 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona, predlagati pokretanje prekršajnog postupka sukladno članku 19. stavku 1. točkama 1., 2., 3., 4. i 9. ovoga Zakona i naplaćivati kazne na mjestu počinjenja prekršaja sukladno članku 19. stavcima 5. i 6. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva