MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA OPERATIVNOG PLANA PROVEDBE NACIONALNOG PROGRAMA ZA RAZVOJ VOLONTERSTVA ZA RAZDOBLJE OD 2020. DO 2024. GODINE
Zagreb, svibanj 2020. godine
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
4. 1. STVARANJE POTICAJNOG OKRUŽENJA ZA RAZVOJ VOLONTERSTVA
Mjera 1. : Jačati organizacijsku infrastrukturu za razvoj volonterstva
|
||||||
Polazno stanje: U dosadašnjem razdoblju ustalila se praksa financiranja volonterskih centara s nacionalne razine na način da Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku kroz natječaje za programe/projekte udruga od 2009. godine sufinancira programe regionalnih volonterskih centara, a od 2012. i projekte lokalnih volonterskih centara. Osim kroz navedene natječaje, volonterska infrastruktura financira se i iz drugih raspoloživih izvora, o čemu je potrebno napraviti detaljnu analizu koja bi obuhvatila sve razine (lokalnu, područnu, nacionalnu, međunarodnu). |
||||||
Aktivnosti |
Nositelj/i |
Sunositelj/i
|
Rok |
Potrebna sredstva |
Pokazatelj provedbe |
Pokazatelj uspješnosti |
1.1. Izraditi analizu postojeće prakse financiranja volonterskih centara i volonterskih programa u Republici Hrvatskoj (lokalna/ regionalna/ nacionalna/ međunarodna razina) |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo kulture, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Ministarstvo turizma, Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva, Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, udruge u području volonterstva |
2021. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti
NAPOMENA: Potrebna sredstva za provedbu Nacionalnog programa za razvoj volonterstva za razdoblje 2020. – 2024. godine, odnosno ovog Operativnog plana provedbe iskazana su prema Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2020. godinu i projekcijama za 2021. i 2022. godinu, dok su za preostalo razdoblje provedbe (2023.-2024.) iskazana kao minimalno predviđena sredstva za tu namjenu, u jednakom iznosu koji je iskazan u projekcijama za 2022. godinu |
Izrađena analiza prakse financiranja volonterskih centara i volonterskih programa u Republici Hrvatskoj. |
Analiza prakse sustava financiranja volonterskih centara i volonterskih programa sadrži pregled postojeće prakse financiranja i identificira ishode te izazove postojećeg sustava.
|
1.2. Izraditi preporuke za uvrštavanje projekata i programa koji pridonose razvoju volonterstva u programe financiranja na svim razinama |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo kulture, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva, Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, udruge u području volonterstva |
2021., kontinuirano |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Izrađene i distribuirane preporuke za uvrštavanje volonterstva u programe financiranja na lokalnoj, područnoj i nacionalnoj razini. |
Povećanje broja projekata i programa koji pridonose razvoju volonterstva.
|
4.2. ODGOJ ZA VOLONTIRANJE I KULTURA VOLONTIRANJA MLADIH
4.3. DOSTUPNOST VOLONTIRANJA I RAZNOLIKOST MOGUĆNOSTI ZA VOLONTIRANJE
|
||||||
Polazno stanje: Kroz projekte lokalnih volonterskih centara koji se sufinanciraju putem natječaja Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku radi se na promociji volonterstva u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim potrebno je sustavnije uključivanje općina, gradova i županija u razvoj i planiranje volonterskih programa na lokalnoj razini. |
||||||
Aktivnosti |
Nositelj/i |
Sunositelj/i |
Rok |
Potrebna sredstva |
Pokazatelj provedbe |
Pokazatelj uspješnosti |
9.1. Izraditi smjernice za lokalnu/regionalnu samoupravu vezane uz izradu planova za razvoj volonterstva na lokalnoj/regionalnoj razini |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Volonterski centri i njihove mrežne organizacije, Hrvatska zajednica općina, Udruga gradova u Republici Hrvatskoj, Hrvatska zajednica županija, Hrvatska mreža za ruralni razvoj |
2021. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Izrađene i distribuirane smjernice za lokalnu/regionalnu samoupravu vezane uz razvoj volonterstva na lokalnoj razini |
Povećanje broja volontera i volonterskih programa na lokalnoj/regionalnoj razini |
9.2. Imenovati koordinatore za razvoj volonterstva na razini svih jedinica područne (regionalne) samouprave |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Jedinice područne (regionalne) samouprave |
2022. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Imenovani koordinatori za razvoj volonterstva na razini jedinica područne (regionalne) samouprave |
Koordinatori na razini područne samouprave u suradnji s MDOMSP-om potiču, usmjeravaju i koordiniraju razvoj volonterstva na svom području |
9.3. Poticati izradu planova za razvoj volonterstva i financiranje volonterskih projekata i programa na razini svih jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
|
Nacionalni odbor za razvoj volonterstva, jedinice područne (regionalne) samouprave, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, Hrvatska zajednica županija, Udruga gradova u RH, Hrvatska zajednica općina, Hrvatska mreža za ruralni razvoj, volonterski centri |
2022., kontinuirano |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Broj jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave koje u svojim dokumentima/aktima integriraju politiku razvoja volonterstva
|
Povećanje broja volontera i volonterskih programa na lokalnoj/regionalnoj razini |
9.4. Uspostaviti sustav praćenja provedbe planova za razvoj volonterstva |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Nacionalni odbor za razvoj volonterstva, jedinice područne (regionalne) samouprave, Hrvatska zajednica županija, Hrvatska mreža za ruralni razvoj, volonterski centri i njihove mrežne organizacije |
2024. |
Sredstva su iskazana u okviru aktivnosti 2.3. |
Uspostavljen sustav praćenja provedbe planova za razvoj volonterstva |
Sustav praćenja provedbe planova za razvoj volonterstva služi kao podrška jedinicama područne samouprave u razvoju volonterstva na njihovom području |
Mjera 11.: Unaprijediti sustav prikupljanja podataka o broju i vrsti volonterskih programa te broju uključenih volontera
|
||||||
Polazno stanje: Sukladno članku 33. Zakona o volonterstvu te Pravilniku o sadržaju izvješća o obavljenim uslugama ili aktivnostima organizatora volontiranja (Narodne novine, broj 9/18), svaki organizator volontiranja dužan je dostaviti godišnje izvješće o volontiranju Ministarstvu za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, kao tijelu nadležnom za praćenje provedbe navedenoga Zakona i razvoja politike volonterstva. Izvještajno razdoblje odnosi se na vrijeme od 1. siječnja do 31. prosinca prethodne godine, a rok za dostavu izvješća je 31. ožujka tekuće godine. Podaci o organiziranom volontiranju prikupljaju se od 2009. godine, a osnovna vrsta podataka koja se prikuplja od samih početaka nadopunjavala se novim kategorijama podataka, ovisno o potrebama i trendovima u području volonterstva. U narednom razdoblju bit će potrebno dodatno unaprijediti sustav prikupljanja podataka kako bi isti odgovarao potrebama praćenja provedbe Nacionalnog programa za razvoj volonterstva. |
||||||
Aktivnosti |
Nositelj/i |
Sunositelj/i |
Rok |
Potrebna sredstva |
Pokazatelj provedbe |
Pokazatelj uspješnosti |
11.1. Uskladiti obrazac izvješća o obavljenim uslugama ili aktivnostima organizatora volontiranja sa zahtjevima praćenja provedbe Nacionalnog programa za razvoj volonterstva |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Nacionalni odbor za razvoj volonterstva |
2020. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Izmijenjen Pravilnik o sadržaju izvješća o obavljenim uslugama ili aktivnostima organizatora volontiranja |
Novi način izvještavanja o organiziranom volontiranju usklađen je sa zahtjevima praćenja provedbe Nacionalnog programa za razvoj volonterstva i postojećim trendovima razvoja volonterstva i daje jasniju sliku o stanju volonterstva u Republici Hrvatskoj. |
11.2. Upoznati organizatore volontiranja s novim Pravilnikom o sadržaju izvješća o obavljenim uslugama ili aktivnostima organizatora volontiranja |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Nacionalni odbor za razvoj volonterstva, volonterski centri i njihove mrežne organizacije |
2020. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Broj organizatora volontiranja upoznatih s novim Pravilnikom o sadržaju izvješća o obavljenim uslugama ili aktivnostima organizatora volontiranja
|
4.4. VOLONTIRANJE KAO DOPRINOS ZAPOŠLJAVANJU
Mjera 14.: Osigurati vidljivost relevantnih potvrda o kompetencijama stečenim kroz volontiranje u Republici Hrvatskoj i inozemstvu |
||||||
Polazno stanje: U skladu sa Zakonom o volonterstvu, u 2013. godini izrađena je Potvrda o kompetencijama stečenim kroz volontiranje čiji je cilj pridonijeti bržem i lakšem zapošljavanju mladih. Riječ je o dokumentu kojim se potvrđuje sudjelovanje volontera u programu volontiranja te se opisuju njegove aktivnosti i zadaci, kao i sadržaj onoga što je volonter naučio ili razvio tijekom volontiranja, koristeći kao okvir ključne kompetencije cjeloživotnog učenja. Svrha je Potvrde pružanje podrške volonteru u prepoznavanju njegovih znanja i vještina te samostalnosti i odgovornosti stečenih volonterskim iskustvima, kako bi time mogao poboljšati i upotpuniti svoj životopis i bolje se predstaviti potencijalnim poslodavcima. Potvrda također pridonosi prepoznavanju neformalnog i informalnog učenja putem volonterskog angažmana. Za organizatore volontiranja Potvrda o kompetencijama stečenim volontiranjem prilika je za uporabu europskog sustava vrednovanja i priznavanja njihova rada. Osim potvrde o kompetencijama stečenim kroz volontiranje čije je izdavanje propisano Zakonom o volonterstvu (Narodne novine, broj 58/07 i 22/13), postoji još nekoliko potvrda na međunarodnoj razini koje imaju isti cilj, a koje nisu jednako i/ili dovoljno prepoznate u Republici Hrvatskoj poput Youthpassa i Europassa. Potvrda o kompetencijama stečenim volontiranjem promovira se kroz projekte volonterskih centara koje (su)financira Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, ali i dodatno kroz neke inicijative poput Povelje o priznavanju kompetencija stečenih volontiranjem iz 2015. godine koju je potpisalo 27 poslodavaca te Povelje o volontiranju zaposlenika kao noviju inicijativu započetu 2019. godine u okviru Mreže za razvoj korporativnog volontiranja koja poslodavce potiče na razvoj volontiranja poslovnog sektora, ali i priznavanje kompetencija stečenih volontiranjem prilikom provođenja selekcijskog postupka za zapošljavanje. |
||||||
Aktivnosti |
Nositelj/i |
Sunositelj/i |
Rok |
Potrebna sredstva |
Pokazatelj provedbe |
Pokazatelj uspješnosti |
14.1. Izraditi analizu sadržaja i korištenja postojećih relevantnih potvrda o kompetencijama stečenim kroz volontiranje u Republici Hrvatskoj i inozemstvu |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Agencija za mobilnost i programe EU, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, udruge u području volonterstva i mladih |
2021. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Izrađena analiza sadržaja i korištenja postojećih potvrda o kompetencijama. |
Analiza je objavljena na web stranicama MDOMSP-a i služi kao izvor informacija za organizatore volontiranja i volontere. |
14.2. Učiniti dostupnim postojeće obrasce potvrda o kompetencijama stečenim kroz volontiranje objavom na mrežnim stranicama relevantnih tijela i organizacija |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, Hrvatski zavod za zapošljavanje, Agencija za mobilnost i programe EU, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, udruge u području volonterstva i mladih |
2021. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Obrasci potvrda objavljeni su na web stranicama relevantnih tijela i organizacija |
Osigurana je bolja informiranost i vidljivost te povećano korištenje relevantnih potvrda o kompetencijama stečenim volontiranjem u Republici Hrvatskoj i inozemstvu.
|
Mjera 15.: Unapređivati informiranost o sadržaju i načinu primjene Potvrde o kompetencijama stečenim kroz volontiranje te međunarodnih potvrda o kompetencijama stečenih kroz volontiranje |
||||||
Polazno stanje: Obrazac Potvrde o kompetencijama stečenim kroz volontiranje i Vodič za popunjavanje iste objavljeni su na mrežnim stranicama Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, a promocija navedene potvrde radi se i u okviru aktivnosti volonterskih centara. Ipak, potrebna je dodatna promocija vrijednosti ove nacionalne potvrde, ali i srodnih međunarodnih potvrda (npr. Youthpass potvrda za Europsku volontersku službu ili European Skills Passport kao dio Europass portfelja), naročito u krugu poslodavaca, kako bi iste u što je moguće većoj mjeri ostvarile svoju svrhu. Vrijedna je i inicijativa Povelje o priznavanju kompetencija stečenih volontiranjem koju mogu potpisati poslodavci i obrazovne institucije i time iskazati spremnost za vrednovanje volonterskog iskustva te za stvaranje okruženja u kojem se volontiranje prepoznaje i potiče kao društvena vrijednost. Navedena je inicijativa nastala 2015. godine kao dio projekta kojeg provode udruga Mreža mladih Hrvatske, Volonterski centar Zagreb, Sveučilište u Rijeci i Hrvatska udruga poslodavaca te je potrebno nastaviti raditi na vidljivosti takvih inicijativa. |
||||||
Aktivnosti |
Nositelj/i |
Sunositelj/i |
Rok |
Potrebna sredstva |
Pokazatelj provedbe |
Pokazatelj uspješnosti |
15.1. Informirati organizatore volontiranja o postupku izdavanja i primjeni potvrda o kompetencijama stečenim kroz volontiranje |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Agencija za mobilnost i programe EU, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, udruge u području volonterstva i mladih |
Kontinuirano |
Sredstva su iskazana u okviru aktivnosti 4.2. |
Informiranje organizatora volontiranja o primjeni potvrda o kompetencijama stečenim volontiranjem provodi se redovno u okviru projekata volonterskih centara |
Broj izdanih potvrda o kompetencijama stečenim kroz volontiranje u odnosu na broj dugoročnih volontera
|
15.2. Nastaviti informirati privatni sektor i javne ustanove sa sadržajem i primjenom potvrde o kompetencijama stečenim kroz volontiranje |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Nacionalni odbor za razvoj volonterstva, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, udruge u području volonterstva i mladih, Agencija za mobilnost i programe EU, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava, Hrvatska udruga poslodavaca, Hrvatska obrtnička komora, Hrvatska gospodarska komora, Hrvatski zavod za zapošljavanje |
Kontinuirano |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Upoznavanjem poslodavaca sa sadržajem i primjenom nacionalne, ali i međunarodnih potvrda kojima se priznaju kompetencije stečene kroz volontiranje, postignuta je bolja informiranost o vrijednosti navedenih potvrda |
Broj održanih informativnih aktivnosti |
15.3. Poticati tvrtke, institucije i organizacije na priznavanje i vrednovanje volonterskog iskustva u procesu zapošljavanja kroz promociju i nagrađivanje primjera dobre prakse
|
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava, Hrvatska udruga poslodavaca, Hrvatska obrtnička komora, Hrvatska gospodarska komora, Hrvatski zavod za zapošljavanje, volonterski centri i njihove mrežne organizacije |
2022., kontinuirano |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Uspostavljen sustav promocije poslodavaca koji vrednuju volontersko iskustvo prilikom zapošljavanja te potiču volonterski angažman svojih zaposlenika. |
Broj poslodavaca zainteresiranih za temu vrednovanja volonterskog iskustva i stvaranja poticajnog okruženja za razvoj volonterstva. |
4.5. VOLONTIRANJE U IZVANREDNIM DOGAĐAJIMA, KATASTROFAMA I VELIKIM NESREĆAMA
|
||||||
Polazno stanje: Zakon o volonterstvu propisuje zaštitne mehanizme za volontere poput npr. prava na primjerene i sigurne uvjete rada, prava na zaštitnu opremu u skladu s naravi volonterskih aktivnosti koje obavlja, obavezu upoznavanja s opasnostima vezanima uz specifični oblik volontiranja te obavezu osiguranja od profesionalne bolesti i posljedica nesreće za vrijeme volontiranja te u slučaju volontiranja u uvjetima opasnim za život i zdravlje volonterke ili volontera. Iako ove odredbe osiguravaju zaštitu volontera u kriznim situacijama, u praksi se događa da se iste zbog određenih razloga u kriznim situacijama ne primjenjuju ili ne primjenjuju u potpunosti. Praksa je pokazala da nedostatak koordinatora volontera u ovakvim situacijama dodatno otežava obavljanje aktivnosti zbog kojih su se volonteri okupili na određenom području. Slijedom navedenog, potrebna je temeljita analiza zakonske regulative i prakse koja se odnosi na zaštitu volontera u kriznim situacijama, a iz koje će proizaći preporuke za unapređenje navedenog područja. Također, potrebna je bolja promocija i edukacija potencijalnih organizatora volontiranja u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave o važnosti volontera u kriznim situacijama, potrebi njihove zaštite i koordinacije. |
||||||
Aktivnosti |
Nositelj/i |
Sunositelj/i |
Rok |
Potrebna sredstva |
Pokazatelj provedbe |
Pokazatelj uspješnosti |
17.1. Izraditi analizu postojeće zakonske regulative koja se odnosi na zaštitu volontera u izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama, te prijedloge za unapređenje
|
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku; Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova |
Hrvatski Crveni križ, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, Hrvatska gorska služba spašavanja, Hrvatska vatrogasna zajednica |
2023. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti
|
Izrađena analiza zakonske regulative u vezi sa zaštitom volontera u izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama, te prijedlozi za unapređenje |
Izrađena analiza sa preporukama za unaprjeđenje pravne zaštite volontera izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama služi kao podloga za daljnje aktivnosti na razvoju ovog područja |
17.2. Izraditi smjernice za organizatore volontiranja u izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama |
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, Ministarstvo unutarnjih poslova |
Hrvatski Crveni križ, volonterski centri i njihove mrežne organizacije, Hrvatska gorska služba spašavanja, Hrvatska vatrogasna zajednica |
2023. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti |
Izrađene i distribuirane smjernice čime se olakšava se organizacija volontiranja u kriznim situacijama
|
Broj organizatora volontiranja koji su primijenili smjernice u organizaciji volontiranja u nastalim izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama |
17.3. Izraditi normativni okvir koji omogućuje volonterima izostajanje s posla u vrijeme intervencija u izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama na području Republike Hrvatske |
Ministarstvo unutarnjih poslova |
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava, Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku |
2023. |
Sredstva iz državnog proračuna u okviru redovne djelatnosti
|
Dopunom Zakona o sustavu civilne zaštite omogućen je opravdan izostanak s posla za volontere koji sudjeluju u kriznim intervencijama odnosno u provođenju aktivnosti u sustavu civilne zaštite. |
Afirmacijom prava volontera u kriznim situacijama stvaraju se pretpostavke za povećanje broja volontera u izvanrednim događajima, katastrofama i velikim nesrećama. |
4.6.PROMOCIJA VOLONTIRANJA I MODELI VREDNOVANJA
Komentari