IZMJENE I DOPUNE NACIONALNOG PROGRAMA POMOĆI SEKTORU VINA ZA RAZDOBLJE OD 2019. DO 2023. GODINE
U dijelu UVOD na kraju drugog odlomka dodaje se tekst s podnaslovom, koji glasi:
»Izmjene i dopune Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine
Izmjene i dopune Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine donosi se u skladu s člankom 41. Uredbe (EU) br. 1308/2013.
Slijedom potrebnih prilagodbi koje su nastale uslijed promjene tržišnih uvjeta, a uslijed velikih tržišnih poremećaja uvjetovanih pojavom pandemije bolesti COVID – 19 Europska Komisija je donijela niz uredbi kojima se mijenjaju ili dopunjuju postojeće mogućnosti programiranja mjera u okviru programa potpore sektoru vina uređenih Uredbom (EU) br. 1308/2013 i to:
-Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/419 оd 30. siječnja 2020. o odstupanju od Delegirane uredbe (EU) 2016/1149 o dopuni Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu nacionalnih programa potpore u sektoru vina (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 2020/419)
-Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/133 оd 30. siječnja 2020. o odstupanju od Provedbene uredbe Komisije (EU) 2016/1150 o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu nacionalnih programa potpore u sektoru vina (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 2020/133)
-Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/132 оd 30. siječnja 2020. o utvrđivanju hitne mjere u obliku odstupanja od članka 45. stavka 3. Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu doprinosa Unije za mjeru promidžbe u sektoru vina (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 2020/132)
-Provedbenu uredbu Komisije (EU) 2020/532 оd 16. travnja 2020. o odstupanju za 2020. od provedbenih uredbi (EU) br. 809/2014, (EU) br. 180/2014, (EU) br. 181/2014, (EU) 2017/892, (EU) 2016/1150, (EU) 2018/274, (EU) 2017/39, (EU) 2015/1368 i (EU) 2016/1240 u pogledu određenih administrativnih kontrola i kontrola na terenu koje se provode u okviru zajedničke poljoprivredne politike. (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 2020/532)
-Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/600 od 30. travnja 2020. o odstupanju od Provedbene uredbe (EU) 2017/892, Provedbene uredbe (EU) 2016/1150, Provedbene uredbe (EU) br. 615/2014, Provedbene uredbe (EU) 2015/1368 i Provedbene uredbe (EU) 2017/39 u pogledu određenih mjera za suzbijanje krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19
-Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/601 оd 30. travnja 2020. o hitnim mjerama kojima se odstupa od članaka 62. i 66. Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu valjanosti odobrenja za sadnju vinove loze i krčenja u slučaju predviđene ponovne sadnje
-Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/592 оd 30. travnja 2020. o privremenim izvanrednim mjerama kojima se odstupa od određenih odredaba Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća radi odgovora na tržišne poremećaje u sektoru voća i povrća i sektoru vina koji su uzrokovani pandemijom bolesti COVID-19 i s njome povezanim mjerama
Ministarstvo poljoprivrede raspravilo je sa predstavnicima proizvođača i ostalim zainteresiranim dionicima u provedbi ovog Programa prijedloge izmjena i dopuna Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine.«.
Napomena: Izračun iznosa Hrvatske kune u Euro izvršen je prema tečaju Europske centralne banke na dan 2. lipnja 2020. godine koji iznosi 1 Euro = 7.5848 kuna.
U dijelu A, točki 1.(a), podtočki viii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju.«, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
»Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu.«.
U dijelu A, točki 1.(a), iza podtočke xii., dodaje se novi odlomak s podnaslovom, koji glasi:
»Primjena odredbi Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149
Agencija za plaćanja u provođenju mjere Informiranje u državama članicama u skladu s člankom 45. stavkom 1. točkom (a) Uredbe (EU) br. 1308/2013 odgovarajuće izravno primjenjuje odredbe članka 2. Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149 .«.
U dijelu A, točki 1.(b), u odlomku s podnaslovom »Opis predloženih mjera«, iza riječi »po projektu je EUR 75.000« dodaje se novi odlomak i rečenica, koja glasi:
»Iznimno, u razdoblju od narednih 12 mjeseci od stupanja na snagu Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 2020/132 razina EU potpore iznosi do 60% od prihvatljivih troškova, a razina državne potpore proračuna Republike Hrvatske može iznositi do 30% prihvatljivih troškova.«.
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki i., podpoglavlju s podnaslovom »Kvantificirani ciljevi«, iza prvog odlomka i riječi »u ciljane treće zemlje.« dodaje se novi odlomak, koji glasi:
»Program promidžbe može se nastaviti provoditi na tržištu određene treće zemlje i nakon isteka treće, odnosno pete godine trajanja projekta, ali u okviru novog projekta pod uvjetom da se novim projektom provodi program promidžbe na drugom segmentiranom tržištu iste treće države. Drugo segmentirano tržište podrazumijeva sljedeće razine:
-zemljopisnu i/ili ustrojstveno teritorijalnu i/ili državnu ili regionalnu cjelinu unutar treće zemlje;
-vrstu ili tip tržišta na kojem se provodi promidžba, podrazumijevajući: maloprodajno u odnosu na veleprodajno tržište ili off trade maloprodaju (trgovine - supermarketi, marketi, trgovine alkoholnim pićima i slično) u odnosu na on trade maloprodaju (barovi, restorani i slično).«.
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki iii., podpoglavlju s podnaslovom »Postupak mogućegproduljenja potpore«, iza prvog odlomka mijenja se druga rečenica: »Sveukupno pojedini projekt može trajati najviše pet godina.« i glasi:
»Sveukupno pojedini projekt u pravilu u određenoj trećoj zemlji ili na određenom tržištu treće zemlje može trajati najviše pet godina, međutim kad je to opravdano s obzirom na učinke operacije, na zahtjev korisnika, potpora za operaciju može se produljiti na razdoblje nakon isteka pet godina, ali ne na razdoblje dulje od 15. listopada 2023. godine.«.
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki iii., podpoglavlju s podnaslovom »Izmjene projekata«, u podtočki (c), iza riječi: »medija oglašavanja.« dodaje se nova rečenica, koja glasi:
»Agencija za plaćanja u dijelu Izmjene projekta izravno primjenjuju članak 3. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/419.«.
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki viii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju.«, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
»Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu.«.
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki ix., iza riječi: »za privremenu ili konačnu isplatu.« dodaje se podpoglavlje s podnaslovom, koje glasi:
»Plaćanja za provedene pojedinačne aktivnosti
Agencija za plaćanja vrši isplatu korisnicima za provedene pojedinačne aktivnosti izravno primjenjujući članak 4. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/419.«.
U dijelu A, točki 2.(a), u odlomku s podnaslovom »Opis predloženih mjera«, iza rečenice »Potpora se temelji na popratnoj dokumentaciji koju dostavljaju korisnici.« dodaje se nova rečenica, koja glasi:
»U skladu s odredbama 6. i 10. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/592 za projekte koje je u natječajnom postupku odobrila Agencija za plaćanja primjenjivati će maksimalni iznos EU potpore po projektu iznos od EUR 750.000, odnosno razina EU potpore iznosi do 80% od prihvatljivih troškova (navedeni iznos povećanja odnosi se i na tablicu u nastavku).«.
U dijelu A, točki 2.(a), podtočki viii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju.«, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
»Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu.«.
U dijelu A, točki 2.(a), iza podtočke xii., dodaje se novi odlomak s podnaslovom, koji glasi:
»Primjena odredbi Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149
Agencija za plaćanja u provođenju mjere Restrukturiranje i konverzija vinograda u skladu s člankom 46. stavkom 3. točkama (a), (b) i (d) Uredbe (EU) br. 1308/2013 izravno primjenjuje odredbe članka 2. Uredbe o odstupanju članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149.«.
U dijelu A, točki 6., u odlomku s podnaslovom: »Opis predloženih mjera«, u podpoglavlju s naslovom: »Intenzitet potpore«, na kraju rečenice, iza riječi: »iznosi 24% prihvatljivih troškova.« dodaje se nova rečenica, koja glasi:
»U skladu s odredbama članaka 9. i 10. s Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/592 za projekte koje je u natječajnom postupku odobrila Agencija za plaćanja primjenjivati će se sljedeći intenziteti potpore:
- za mikro, mala i srednja poduzeća intenzitet potpore iznosi do 60 % prihvatljivih troškova
- za poduzeća s manje od 750 zaposlenih ili prometom manjim od 200 mil. € potpora iznosi do 29 % prihvatljivih troškova
- za poduzeća sa 750 i više zaposlenih ili prometom od 200 mil. € i više intenzitet potpore iznosi do 28% prihvatljivih troškova.«.
U dijelu A, točki 6., u podtočki v., na kraju druge rečenice, iza riječi: »nema izdataka iza točaka a) i b).« briše se rečenica, koja glasi:
»Troškovi stjecanja nepokretne imovine, a da se projektom ne predviđa prenamjena, nisu prihvatljivi.«.
U dijelu A, točki 6., u podtočki v., u podpoglavlju s naslovom: »Neprihvatljivi su troškovi:«, iza zadnjeg podstavka, koji glasi : » – troškovi kupnje rezervnih dijelova, popravaka i servisiranja«, dodaju se novi podstavci koji glase:
» - troškovi stjecanja (kupnje) nepokretne imovine kada projektom nije predviđena izgradnja i/ili poboljšanje iste u vinarije i/ili prezentacijske i/ili prodajne objekte
– troškovi kupnje nepokretne imovine u slučaju kada nije podmiren porez na promet nekretnina
– troškovi nabave sadnog materijala, troškovi sadnje i troškovi navodnjavanja prilikom uređenja okoliša
– troškovi povezani s pripremom zahtjeva za projekt koji nisu izravno povezani s troškovima iz članka 33. stavka 1. točke a) i b) Delegirane uredbe Komisije 2016/1149
– troškovi povezani s ugovorom o zakupu, a osobito marža najmodavca, troškovi refundacija kamata, režijski troškovi i pristojbe.«.
U dijelu A, točki 6., podtočki vii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju.«, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
»Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu.«.
U dijelu A, točki 6., iza podtočke xi., dodaje se novi odlomak s podnaslovom, koji glasi:
»Primjena odredbi Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149
Agencija za plaćanja u provođenju mjere Ulaganja u skladu s člankom 50. Uredbe (EU) br. 1308/2013 izravno primjenjuje odredbe članka 2. Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149.«.
U dijelu iza točke 8., i iza riječi: »Uvedena u program potpore: da/ne« xi., dodaju se nove točke 9. i 10., koje glase:
»9. Destilacija vina u kriznim slučajevima
Mjera Destilacije vina u kriznim slučajevima provodi se i primjenjuje u skladu sa Delegiranom uredbom Komisije (EU) 2020/592, ovim Nacionalnim programom za program pomoći sektoru vina u razdoblju od 2019 do 2023. godine i Javnim Pozivom ( u daljnjem tekstu: Pozivom) koji u provedbi mjere objavljuje Agencija za plaćanja.
Opis predloženih mjera
Obzirom na velike poremećaje na tržištu, a posebno pad potrošnje vina, koji su nastali uslijed zatvaranja segmenta tržišta turizma i ugostiteljstva, potrošanja vina u Republici Hrvatskoj je u znatnom padu, te se procjenjuje pad prodaje za 70% u odnosu na prethodne godine u uvjetima normalne turističke i ugostiteljske potrošnje. Potrošnja u kućanstvima, kao i činjenica da su ograničena i veća okupljanja (svadbe, koncerti, razne zabave i slično), ne mogu nadomjestiti ozbiljan pad potrošnje vina koji nastaje padom turističke i ugostiteljske potrošnje.
U takvim okolnostima javlja se problem nedostatka prijemnih i skladišnih kapaciteta kod proizvođača vina za prijem ovogodišnje berbe grožđa i proizvodnje vina.
Stoga je nužno provesti destiliranje određenih količina vina. U tu svrhu daje se potpora proizvođačima vina za provođenje krizne destilacije svojih neprodanih zaliha vina. U tom postupku procesom destilacije vina kao konačni proizvod dobiva se destilirani alkohol jakosti najmanje 70% vol. Destilirani alkohol koji je rezultat procesa destilacije vina može se koristiti isključivo u industrijske svrhe, za proizvodnju dezinfekcijskih sredstava i farmaceutiku ili u energetske svrhe kao gorivo, odnosno ne može se koristiti u bilo koje prehrambene svrhe direktno ili indirektno. S ciljem ujednačavanja uvjeta svim proizvođačima da po jednakim uvjetima s obzirom na lokaciju destilatora mogu osloboditi svoje zalihe vina i isto ponuditi na destilaciju osigurava se potpora za pokriće transportnih troškova.
Nadalje, kako bi se osiguralo sudjelovanje i interes destilatera za ovu mjeru nužno je osigurati određenu potporu za naknadu troškova destilacije koju imaju pravo ostvariti destilateri koji sudjeluju u mjeri.
i.Predložena strategija i kvantificirani ciljevi
Predložena strategija
Cilj ove mjere je osloboditi kapacitete prijema nove berbe grožđa, proizvodnje i skladištenja vina na način da se oslobađanje vina sa zaliha u skladištima proizvođača provede kroz dodjelu potpore proizvođaču, na razini veleprodajne cijene vina, ako vino preda na destilaciju. Stoga se u cilju privlačenja interesa destilatera za sudjelovanje u mjeri dodjeljuje i potpora destilateru za naknadu troškova destilacije. Ujedno kako bi se ovaj cilj ostvario i svi proizvođači imali jednak pristup mjeri treba se nadoknaditi trošak prijevoza vina za destilaciju do odobrenog destilatera. Ovakva mjera pomoći će proizvođaču da zadrži interes za proizvodnju vina i preradu te otkup grožđa, a ujedno se će logistički pomoći da se oslobode skladišni kapaciteti kako bi se proizvelo vino iz nove berbe grožđa.
U mjeri će moći sudjelovati destilateri koji ispunjavaju tehnološke uvjete i u stanju su destilacijom vina proizvesti alkohol jakosti 70% vol. i više.
Kvantificirani ciljevi
Kvota za destilaciju:
Sukladno cilju ove mjere utvrđuje se ukupna količinska kvota vina za destilaciju od 6.500.000 litra za koje će se osigurati potporu proizvođaču za isporučeno vino na destilaciju i troškove transporta vina do odobrenog destilatera te potpora za provedeno destiliranje destilateru.
Potpora
Ovom mjerom osigurava se ukupni iznos potpore za kriznu destilaciju vina u iznosu od 38.396.492,00 kuna (5.062.295 EUR). Pri tome 29.510.892,00 kuna (3.890.794 EUR) osigurava se preraspodjelom sredstava Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine, a unutar godišnjih financijskih sredstava za 2019./2020. godinu. Iznos od 8.885.600,00 kuna (1.171.501 EUR), kao udio od 23.2%, osigurava se iz sredstava Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu kao dio državne pomoći.
Potporu za destilaciju vina ostvaruje proizvođač vina koji je vino prodao i isporučio odobrenom destilateru na destilaciju. Iznos potpore za vino isporučeno na destilaciju utvrđuje se u skladu s Tablicom 1. pri čemu se utvrđeni iznos potpore po litri vina proporcionalno smanjuje ili povećava ovisno o volumnom postotku alkohola u vinu predanom na destilaciju.
Tablica 1. Iznos potpore u vezi sa sadržajem vol % alkohola u litri vina
Vol % alkohola u litri vina
Iznos potpore
(kn/litri vina)
Iznos potpore
(EUR/litri vina)
od 8,51 do 9,50
4,09
0,54
od 9,51 do 10,50
4,54
0,60
od 10,51 do 11,50
5,00
0,66
od 11,51 do 12,50
5,45
0,72
od 12,51 do 13,50
5,91
0,78
više od 13,51
6,36
0,84
Ukupni iznos potpore proizvođačima vina za vino predano na destilaciju iznosi 34.095.684,00 kuna (4.495.265 EUR). U slučaju da je nakon provedenog Javnog poziva iznos tražene potpore za vino predano na destilaciju veći od raspoloživih ukupnih sredstva predviđenih za ovu potporu, potpora po pojedinom korisniku se proporcionalno smanjuje.
Iznos potpore za pokriće transportnih troškova utvrđuje se ovisno o udaljenosti s koje se doprema vino do odobrenog destilatera, u skladu s Tablicom 2.
Tablica 2: Potpora za troškove transporta vina do odobrenog destilatera
Udaljenost između sjedišta proizvodnje proizvođača vina i mjesta isporuke na destilaciju
Troškovi transporta (kn/litri vina)
Troškovi transporta (EUR/litri vina)
25 km ili manje
0,10
0,013
više od 25 km, ali manje od 100 km ili točno 100 km
0,13
0,017
više od 100 km, ali manje od 200 km ili točno 200 km
0,16
0,021
više od 200 km, ali manje od 300 km ili točno 300 km
0,19
0,025
više od 300 km, ali manje od 400 km ili točno 400 km *
0,23
0,030
* - bez obzira na stvarnu udaljenost transporata kao najveći iznos nadoknade obračunava se transportni trošak za 400 km
Ukupni iznos potpore za pokriće transportnih troškova u dopremi vina na destilaciju iznosi 1.042.620,00 kuna (137.462 EUR). U slučaju da je nakon provedenog Poziva iznos tražene potpore za pokriće transportnih troškova veći od raspoloživih ukupnih sredstava predviđenih za ovu potporu, potpora po pojedinom korisniku se proporcionalno smanjuje.
Ukupni iznos potpore destilaterima za provedenu destilaciju vina utvrđuje se u iznosu od 3.258.188,00 kuna (429.568 EUR). Jedinični iznos potpore za destilaciju vina, koji ima pravo ostvariti odobreni destilater, utvrđuje se u iznosu od 0,50 kuna/litri vina (0,066 EUR/litri vina). Odobreni destilater ostvaruje pravo na potporu za destilaciju uz ispunjavanje sljedećih uvjeta:
-da je kupio ponuđeno vino za destilaciju od proizvođača vina, kojem je na Pozivu odobrena kvota vina za destilaciju
-proveo je destilaciju vina i proizveo je alkohol jakosti najmanje 70% vol. i
-proizvedeni destilat će biti korišten i/ili stavljen na tržište isključivo s namjenom koja je izvan prehrambenog lanca kao što su energetske, farmaceutske i druge industrijske svrhe.
U slučaju da je nakon provedenog Poziva iznos tražene potpore za pokriće troškova destilacije veći od raspoloživih ukupnih sredstva predviđenih za ovu potporu, potpora po pojedinom korisniku se proporcionalno smanjuje.
ii.Korisnici
Unutar ove mjere podnositelji zahtjeva mogu biti fizičke i pravne osobe proizvođači vinskih proizvoda, proizvođačke organizacije, udruženja dviju i više proizvođačkih organizacija te međusektorske organizacije ili destilerije.
iii.Postupak prijave
Agencija za plaćanja raspisuje Poziv za provedbu mjere Destilacija vina u kriznim slučajevima.
Pozivom se mogu odrediti i dodatni uvjeti i rokovi za podnošenje prijava proizvođača i destilatera za dodjelu kvote vina za kriznu destilaciju ili pravo na sudjelovanje u kriznoj destilaciji, te obrasci za njegovu provedbu.
Pozivom se detaljno utvrđuju pravila o postupku prijave koja uključuju i sljedeća pravila:
a)o podnošenju i odabiru prijava, uključujući rokove za podnošenje prijava, obavješćivanje Podnositelja o rezultatima postupka odabira
b)o odabiru prijava
c)dokumentaciji koje podnositelji prijava moraju priložiti u postupku prijave na natječaj i u naknadnom postupku podnošenja zahtjeva za isplatu potpore, a koja se smatra dokazom ispunjenja pojedinih radnji.
Nakon objave Poziva Podnositelj prilikom prijave na poziv podnosi Prijavu za dodjelu kvote ili pravo na sudjelovanje u destilaciji kao odobreni destilater, zajedno s dokumentacijom koja se utvrđuje u Pozivu.
Prijave pristigle po objavljenom Pozivu obrađuju se po redoslijedu zaprimanja. Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost prijave, udovoljavanje propisanim uvjetima i kriterijima za provedbu mjere Destilacija vina u kriznim slučajevima.
iv.Kriteriji prihvatljivosti
Na poziv se kao Podnositelji prijave mogu javiti pravne i fizičke osobe kao:
-proizvođači vinskih proizvoda pod uvjetima da su:
okao proizvođači vina upisani u Vinogradarski registar i prijavili su stanje zaliha vina na dan 31. srpnja 2019. godine
otijekom 2019. godine stavljali vino na tržište što dokazuju rješenjem o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu (iznimno, u slučaju da je vinar započeo djelatnost proizvodnje vina nakon 31. srpnja 2019. godine kao dokaz se koristi rješenje o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu izdano tijekom 2019.ili 2020. godine i dokaz o počeku aktivnosti nakon 31. srpnja 2019. godine)
oprijavili destilaciju vina u količini od najmanje 5.000 hl
o ima pravo u prijavi za poziv ponudili na destilaciju najviše 30% količina svojih zaliha vina koje su utvrđene u Vinogradarskom registru na dan 31. srpnja 2019. godine.
-destilateri pod uvjetima da su:
oregistrirani za djelatnost destilacije
oraspolažu vlastitom tehnološkom opremom potrebnom za destilaciju vina i dobivanje destilata koji će sadržavati minimalno po litri 70% vol. alkohola
oraspolažu kapacitetom za destilaciju od minimalno 5.000 litra vina/24 sata.
v.Prihvatljivi/neprihvatljivi troškovi
U ovoj mjeri ne utvrđuju se prihvatljivi, odnosno neprihvatljivi troškovi.
vi.Kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranje
U ovoj mjeri ne utvrđuju se kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranje.
vii.Postupak odabira
Prijave po objavljenom pozivu pristigle od strane proizvođača vinskih proizvoda za dodjelu kvota i ovlaštenje destilatera obrađuju se po redoslijedu zaprimanja.
Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost, prihvatljivost prijave sa aspekta prihvatljivosti prijavitelja kao korisnika i prihvatljivog podnositelja prijave.
Nepravovremene prijave se ne razmatraju.
Prema redoslijedu zaprimanja potpune prijave ulaze u daljnju administrativnu kontrolu Agencije za plaćanja.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava proizvođača vinskih proizvoda, u slučaju kada se utvrdi da je u okviru prihvatljivih prijava podneseno zahtjeva za dodjelu kvote za destilaciju vina više od utvrđene kvote Pozivom, Agencija će metodom proporcionalnog smanjenja izvršiti ujednačavanje raspodjele kvote na prijavitelje s utvrđenom kvotom vina za destilaciju.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava, u slučaju kada se utvrdi da je u okviru prihvatljivih prijava podneseno prijava za dodjelu kvote vina za destilaciju manje od utvrđene kvote, Agencija za plaćanja utvrđuje listu prihvatljivih prijava u odnosu na količinu koja se dodjeljuje podnositelju prijave, a na način da prije svega uzima u obzir količinu koju je u prijavi zahtijevao proizvođač, a u slučaju da je ta količina veća od njegovog prava na destilaciju utvrđenog na temelju pravila 30% utvrđenog u točki iv. ove mjere, uzima se ista količina temeljem pravila 30% kao najveća moguća količina vina koja se proizvođaču priznaje u prijavi.
U slučaju da je po provedenom Pozivu ostala neiskorištena kvota vina za destilaciju, Agencija za plaćanja provodi raspodjelu preostalih količina proporcionalno dijeleći na Podnositelje kojima je dodijeljena inicijalna kvota, vodeći računa da se ne odobri veća količina od tražene količine u prijavi na Poziv. U ovom slučaju Agencija za plaćanja može Podnositelju dodijeliti i veću kvotu od pravila 30% utvrđenog u točki iv. ove Mjere.
Agencija za plaćanja nakon obrade prijava, a ovisno o rezultatima administrativne kontrole, utvrđuje količinu vina za destilaciju po prijavitelju te donosi skupne Odluke kojima utvrđuje za korisnike mjere Destilacija vina u kriznim slučajevima po Podnositelju vrstu i količinu vina za destilacijui pripadajući iznos potpore te ostala prava i obaveze korisnika potpore u sklopu ove mjere odnosno odobrene destilatere kao korisnike potpore za naknadu troškova destilacije i iste objavljuje na svojim mrežnim stranicama.
Obaveza korisnika ove mjere kao:
-proizvođača vina je da u roku koji mu Agencija za plaćanja utvrdi proda i isporuči vino destilateru na destilaciju, i podnese zahtjev za potporu za isporučeno vino i troškove transporta
-destilatera je da u roku koji mu Agencija za plaćanja utvrdi kupi i prihvati od proizvođača vino za destilaciju te isto destilira i podnese zahtjev za potporu za troškove destilacije te u daljnjim koracima alkohol dobiven destilacijom koristi ili proda s namjenom koja je isključivo u industrijske svrhe, uključujući dezinfekcijske ili farmaceutske proizvode ili energetske svrhe.
Agencija za plaćanja će provesti kontrolu na terenu u sjedištu korisnika temeljeno na računima i dokaznoj dokumentaciji, nakon provedbe aktivnosti. Izbor korisnika za kontrolu na terenu provodi se na uzorku na temelju analize rizika i slučajnog odabira. Uzorkom mora biti obuhvaćeno najmanje 5% zahtjeva i najmanje 5% iznosa obuhvaćenih potporom.
Po izvršenju svih kontrola Agencija izdaje Odluku o isplati sredstava svakom podnositelju/korisniku.
Agencija za plaćanja izdaje Odluke u najkraćem mogućem roku.
viii.Rokovi za isplatu sredstava korisnicima
Rok za isplatu sredstava:
Rok za isplatu sredstava korisnicima Agencija za plaćanja utvrđuje u Odluci iz točke vii. ove mjere.
ix.Državna potpora
U dodjeli potpore za:
- destilaciju vina u uvjetima krize u ukupnom jediničnom iznosu sukladno Tablici 1. ovisno o alkoholnoj jakosti vina isporučenog na destilaciju, državna potpora iz Državnog proračuna Republike Hrvatske iznosi do 23,2% od ukupno utvrđenog iznosa potpore od 34.095.684,00 kuna (4.495.265 EUR), odnosno najviše do 7.890.320,00 kuna (1.040.281 EUR)
- pokriće transportnih troškova koji se utvrđuju ovisno o udaljenosti s koje se doprema vino do odobrenog destilatera, u skladu s Tablicom 1. državna potpora iz Državnog proračuna Republike Hrvatske iznosi do 23,2% od ukupno utvrđenog iznosa potpore od 1.042.620,00 kuna (137.462 EUR), odnosno najviše do 241.280,00 kuna (31.811 EUR)
- destilaciju koju ima pravo ostvariti odobreni destilater, u iznosu 0,50 kn po litri vina (0,066 EUR/litri vina), državna potpora iz Državnog proračuna Republike Hrvatske iznosi do 23,2% od ukupno utvrđenog iznosa potpore od 3.258.188,00 kuna (429.568 EUR), odnosno najviše do 754.000,00 kuna (99.409 EUR).
Predviđena državna potpora odobrava se sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore.
10. Potpora za krizno skladištenje vina
Mjera Potpora za krizno skladištenje vina provodi se i primjenjuje u skladu s Delegiranom uredbom Komisije (EU) 2020/592, ovim Nacionalnim programom za pomoć sektoru vina u razdoblju od 2019. do 2023. godine i Pozivom koji u provedbi mjere objavljuje Agencija za plaćanja.
Opis predloženih mjera
Potpora se može odobriti proizvođačima vina za isključivanje vina od stavljanja na tržište i njegove prodaje te njegovo prinudno skladištenje na razdoblje do 90 dana. Skladištenje se provodi u prostorima proizvođača vina ili prostorima u kojima proizvođač vina ima zakupljen prostor za skladištenje. Na skladištenje proizvođač može ponuditi vino koje je u pogledu enoloških zahtjeva pripremljeno za tržište i drži se u spremnicima, posudama u kojim se drži roba u rinfuzi (bulk). Nedovršena proizvodnja vina ne može se ponuditi na skladištenje.
Vino za koje je odobrena potpora za krizno skladištenje vina ne smije se izuzimati, prenositi ili premještati, osim u dijelu nužnih enoloških procesa.
i. Predložena strategija i kvantificirani ciljevi
Predložena strategija
Obzirom na velike poremećaje, a posebno pad potrošnje vina koji su nastali uslijed zatvaranja segmenta tržišta turizma i ugostiteljstva, potrošnja vina u Republici Hrvatskoj je u znatnom padu, te se procjenjuje pad prodaje za 70% u odnosu na prethodne godine u uvjetima normalne turističke i ugostiteljske potrošnje. Potrošnja kućanstava, kao i činjenica da su ograničena i veća okupljanja (svadbe, koncerti, razne zabave i slično), ne mogu nadomjestiti ozbiljan pad potrošnje vina koji nastaje padom turističke i ugostiteljske potrošnje.
U takvim okolnostima javlja se problem ograničene potražnje te je nužno određenim mjerama smanjiti raspoloživu ponudu vina na tržištu u cilju osiguranja stabilnosti tržišta i cijena te sprječavanja urušavanja tržišta od povećane ponude. Ujedno proizvođači vina zbog takvih uvjeta imaju i povećane troškove vezane uz zadržavanje, čuvanje i skladištenje vina koji predstavljaju dodatni financijski teret koji u normalnim okolnostima redovne prodaje ne bi postojali.
Stoga je cilj ove mjere potaknuti proizvođače vina da određene količine vina zadrže u skladištu i ne stavljaju ga na tržište čime se uravnotežuje ponuda i potražnja u ovim iznimnim okolnostima, a ujedno se djelom pokrivaju novostvoreni troškovi vezeni uz takvo skladištenje vina koji u redovnim uvjetima ne bi postojali.
Kvantificirani ciljevi
Kvota za krizno skladištenje vina:
Utvrđuje se ukupna količinska kvota vina za koju je moguće odobriti pomoć za krizno skladištenje u količini od 2.777.000 litara vina (27.770 hl) za koje će se osigurati pomoć proizvođačima vina za krizno skladištenje vina na razdoblje do 90 dana.
S obzirom da je nužno osigurati i racionalnost i okvire u kojima je moguća provedba mjere nužno je utvrditi i minimalnu količinu vina koja se može ponuditi na krizno skladištenje. Minimalna količina vina koju određeni proizvođač vina može ponuditi na skladištenje je 5.000 litara (50 hl).
S obzirom da je nužno osigurati pravo svakom proizvođaču vina, koji može ispunit uvjet minimalne količine vina, pravo na pomoć za krizno skladištenje i jednak pristup ovoj mjeri, mora se utvrditi i maksimalna kvota vina koju proizvođač može ponuditi na krizno skladištenje, a kako se ne bi prekoračila ukupna kvota i osigurao se pristup što većem broju proizvođača. Obzirom da se praćenje stanja zaliha provodi u Vinogradarskom registru za ovu mjeru koriste se podaci o stanju zaliha vina koje su u Vinogradarski registar prijavili proizvođači sa stanjem na dan 31. srpnja 2019. godine. Polazeći od toga proizvođačima vina koji su izvršili prijavu stanja zaliha vina na dan 31. srpnja 2019. godine na temelju tako utvrđenog stanja zaliha vina priznaje se pravo da najviše 30% količina tih zaliha mogu ponuditi na mjeru kriznog skladištenja vina. Iznimno, u slučaju kada je proizvođač započeo djelatnosti proizvodnje vina u razdoblju nakon 31. srpnja 2019. godine te ne postoji podatak o zalihama na dan 31. srpnja 2019. godine, proizvođaču će se priznati aktualno stanje zaliha vina koje on dostavlja u prijavi za mjeru.
Iznos pomoći za krizno skladištenje vina:
Ovom mjerom osigurava se ukupni iznos pomoći za krizno skladištenje vina u iznosu od 5.012.597,00 kuna (660.847 EUR). Pri tome se 3.852.597 kuna (507.937 EUR) osigurava preraspodjelom sredstava Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine, a unutar godišnjih financijskih sredstava za 2019./2020. godinu. Iznos od 1.160.000 kuna (152.938 EUR) osigurava se iz sredstava Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu kao udio od 23,2% državne pomoći u ukupnom iznosu pomoći.
Iznos pomoći za vino stavljeno na krizno skladištenje iznosi 0,02 kn/litri/danu (0,003 EUR/litri/dan), odnosno 0,60 kuna/litri/30 dana (0,079 EUR/litri/30 dana) skladištenja, odnosno 1,8 kuna/litri/90 dana (0,237 EUR/litri/90 dana) skladištenja.
ii. Korisnici
Unutar ove mjere podnositelji zahtjeva mogu biti fizičke i pravne osobe proizvođači vinskih proizvoda, proizvođačke organizacije, udruženja dviju i više proizvođačkih organizacija te međusektorske organizacije.
iii. Postupak prijave
Agencija za plaćanja raspisuje Poziv za provedbu mjere Potpora za krizno skladištenje vina .
Pozivom se mogu odrediti i dodatni uvjeti i rokovi za podnošenje prijava proizvođača za dodjelu kvote vina za krizno skladištenje, te obrasci za njegovu provedbu.
Nakon objave Poziva Podnositelj podnosi Prijavu zajedno s dokumentacijom koja se utvrđuje u Pozivu.
Prijave pristigle po objavljenom Natječaju obrađuju se po redoslijedu zaprimanja. Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost prijave, udovoljavanje propisanim uvjetima i kriterijima za provedbu mjere Potpora za krizno skladištenje vina , u skladu s točkom iv. ove mjere.
Pozivom se detaljno utvrđuju pravila o postupku prijave uključujući i sljedeća pravila:
(a) o podnošenju i odabiru prijava, uključujući rokove za podnošenje prijava, obavješćivanje Podnositelja o rezultatima postupka odabira
(b) o odabiru prijava.
iv. Kriteriji prihvatljivosti
Na Poziv se kao Podnositelji prijave mogu javiti pravne i fizičke osobe korisnici iz točke ii. ove mjere, koji su :
-kao proizvođači vina upisani u Vinogradarski registar i prijavili su stanje zaliha vina na dan 31. srpnja 2019. godine
-tijekom 2019. godine stavljali vino na tržište što dokazuju rješenjem o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu (iznimno u slučaju da je vinar započeo djelatnost proizvodnje vina nakon 31. srpnja 2019. godine kao dokaz se koristi rješenje o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu izdano tijekom 2019. ili 2020. godine i dokaz o počeku aktivnosti nakon 31. srpnja 2019. godine)
-u prijavi dostavili informaciju o lokaciji podruma, vrsti i količini vina pripremljenog za tržište, položaj spremnika u podrumu i oznaku spremnika
-ponudili na skladištenje najmanje minimalnu količinu vina od 5.000 litara (50 hl).
v. Prihvatljivi/neprihvatljivi troškovi:
U ovoj mjeri ne utvrđuju se prihvatljivi, odnosno neprihvatljivi troškovi.
vi. Kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranje
U ovoj mjeri ne utvrđuju se kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranije.
vii. Postupak odabira
Prijave pristigle po objavljenom Pozivu obrađuju se po redoslijedu zaprimanja.
Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost, prihvatljivost prijave sa aspekta prihvatljivosti prijavitelja kao korisnika i prihvatljivog podnositelja prijave.
Nepravovremene prijave se ne razmatraju.
Prema redoslijedu zaprimanja potpune prijave ulaze u daljnju administrativnu kontrolu Agencije za plaćanja.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava, u slučaju kada se utvrdi da u okviru prihvatljivih prijava je podneseno zahtjeva za skladištenjem vina više od utvrđene kvote Agencija za plaćanja provodi proporcionalno smanjenje pojedinih zahtjeva Podnositelja do razine raspoložive kvote.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava, u slučaju kada se utvrdi da u okviru prihvatljivih prijava je podneseno prijava za skladištenjem vina manje od utvrđene kvote Agencija za plaćanja utvrđuje listu prihvatljivih prijava u odnosu na količinu koja se dodjeljuje podnositelju prijave, a na način da prije svega uzima u obzir količinu koju je u prijavi zahtijevao proizvođač, a u slučaju da je ta količina veća od njegovog prava na skladištenje utvrđenog na temelju pravila 30% utvrđenog u točki i. ove mjere, uzima se ista količina temeljem pravila 30% kao najveća moguća količina vina koja se proizvođaču priznaje u prijavi.
U slučaju da je po provedenom Pozivu ostala neiskorištena kvota iz točke i. ove mjere Agencija za plaćanja provodi raspodjelu preostalih količina proporcionalno dijeleći na Podnositelje kojima je odobrena količina vina, vodeći računa da se ne odobri veća količina od tražene količine u prijavi na poziv. Iznimno u ovom slučaju Agencija za plaćanja može Podnositelju prijave za pomoć dodijeliti i veću kvotu od pravila 30% utvrđenog u točki i. ove mjere.
Agencija za plaćanja nakon obrade prijava, a ovisno o rezultatima administrativne kontrole utvrđuje maksimalnu količinu za skladištenje po Podnositelju te donosi Odluku o odobrenju pomoći za krizno skladištenje vina u kojoj utvrđujelokaciju podruma, vrstu i količinu vina pripremljenog za tržište, položaj i oznaku spremnika (posude) i pripadajući iznos potpore te ostala prava i obaveze Korisnika potpore u sklopu ove mjere.
Obaveza Korisnika ove mjere je da u utvrđenom roku skladištenja i od datuma koji će u odluci utvrditi Agencija za plaćanja ne izuzima utvrđenu količinu vina sa skladišta i ne stavlja ga na tržište.
U utvrđenom razdoblju skladištenja Korisnik ima pravo da na skladištenim zalihama vina provodi nužne enološke postupke. Ukoliko bi to uključivalo premještanje zaliha u druge posude ili na drugu lokaciju o istom se mora izvijestiti Agencija za plaćanja i dobiti odobrenje za premještanje.
Agencija za plaćanja će u razdoblju skladištenja provesti tri vrste kontrola na terenu: početkom, tijekom i na kraju kriznog skladištenja. Kontrola na terenu provodi se na uzorku. Uzorkom mora biti obuhvaćeno najmanje 5% Korisnika. Izbor uzorka za svaku vrstu kontrola na terenu provodi se na temelju slučajnog odabira i analize rizika.
Kontrola na terenu može se najaviti u razdoblju ne dužem od 24 sata.
Po izvršenju svih kontrola Agencija izdaje Odluku o isplati sredstava svakom Podnositelju/Korisniku.
Agencija za plaćanja izdaje Odluke u najkraćem mogućem roku.
viii. Rokovi za isplatu sredstava korisnicima
Rok za isplatu sredstava:
Rok za isplatu sredstava korisnicima Agencija za plaćanja utvrđuje u Odluci iz točke vii. ove mjere.
ix. Državna potpora
U dodjeli pomoći za krizno skladištenje vina u ukupnom iznosu potpore od 5.012.597,00 kuna (660.874 EUR), državna potpora se isplaćuje iz Državnog proračuna Republike Hrvatske u iznosu do 23,2% ukupnog iznosa potpore ili do najviše 1.160.000 kuna (152.938 EUR), odnosno u jediničnom iznosu potpora iznosi 0,00464 kn/litri/danu (0,001 EUR/litri/dan), odnosno 0,14 kuna/litri/30 dana (0,018 EUR kuna/litri/30 dana) skladištenja, odnosno 0,42 kuna/litri/90 dana (0,055 EUR kuna/litri/90 dana) skladištenja.
Državna potpora se dodjeljuje sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore«.
PRILOG II.
Dodjela financijskih sredstava nacionalnog programa potpore ( 1 )
( u tisućama eura)
Država članica (*): Hrvatska
Datum obavijesti (**):04. 06. 2020
Datum prethodne obavijesti: 03.03.2020
Broj ove izmijenjene tablice:
Razlog: izmjenu traži Komisija/izmjenu traži država članica (***)
Mjere
Uredba (EU) br. 1308/2013
2019
2020
2021
2022
2023
Ukupno
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
1.a. Informiranje u državama članicama
Članak 45(1)(a)
Prethodna obavijest
260
260
260
260
260
1300
Izmijenjeni iznos
260
30
260
260
260
1070
1.b. Promidžba na tržištima trećih zemalja
Članak 45(1)(b)
Prethodna obavijest
607
607
607
607
607
3035
Izmijenjeni iznos
607
250
607
607
607
2678
2.a. Restrukturiranje i konverzija vinograda
Članak 46(3) (a),(b),(d)
Prethodna obavijest
1530
1530
1530
1530
1530
7650
Izmijenjeni iznos
2530
1002
1530
1530
1530
7222
2.b. Ponovna sadnja vinograda zbog zdravstvenih ili fitosanitarnih razloga
Članak 46(3)(c)
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
3. Zelena berba
Članak 47
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
4. Uzajamni fondovi
Članak 48
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
5. Osiguranje berbe
Članak 49
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
6. Ulaganja
Članak 50
Prethodna obavijest
8435
8435
8435
8435
8435
42175
Izmijenjeni iznos
7435
5150
8435
8435
8435
37890
7. Inovacije
Članak 51
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
8. Destilacija nusproizvoda
Članak52
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
9. Destilacija vina u kriznim slučajevima
Prethodna obavijest
x
Izmijenjeni iznos
3891
3891
10. Potpora za krizno skladištenje vina
Prethodna obavijest
x
Izmijenjeni iznos
508
508
Ukupno::
Prethodna obavijest
10832
10832
10832
10832
10832
=54160
Izmijenjeni iznos
10832
10832
10832
10832
10832
=54160
(*) Navodi se pokrata u skladu s Uredom za publikacije.
(**) Rok za obavješćivanje: 30. lipnja.
(***) Precrtava se ono što nije primjenjivo.
(1) Iznosi uključuju i troškove operacija pokrenutih u okviru prvog petogodišnjeg programa za 2009. – 2013. za koje će isplata biti izvršena u drugom petogodišnjem programu za 2014. – 2018.
Informacije o državnoj potpori
o državnoj potpori odobrenoj u skladu s Člancima 107., 108. i 109. Ugovora, državnoj potpori za koju je odobreno izuzeće od obveze obavješćivanja ili o uporabi programa de minimis ( 1 )
Država članica (*): Hrvatska
Predmetne regije (ako je primjenjivo):
Datum obavijesti (**):
Oznaka mjere
Naziv mjere potpore
Pravna osnova za mjeru
Trajanje mjere potpore
9.
Destilacija vina u kriznim slučajevima
Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/592 članak 3
do 15 Listopada 2020
10.
Potpora za krizno skladištenje vina
Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/592 članak 4
do 15 Listopada 2020
(*) Navodi se pokrata u skladu s Uredom za publikacije.
(**) Rok za obavješćivanje: svakog 1. ožujka.
Potrebno je navesti:
- za mjere obuhvaćene Uredbom o potpori de minimis: „Svaka potpora odobrena u okviru te mjere mora biti u skladu s Uredbom (EU) br. 1407/2013 (prerada i stavljanje na tržište poljoprivrednih proizvoda) ili Uredbom (EU) br. 1408/2013 (primarna proizvodnja).” ( 2 ),
- za potporu za koju je odobreno izuzeće od obveze obavješćivanja: upućivanje na registracijski broj (broj SA),
- za odobrenu potporu: upućivanje na odluku Komisije o odobrenju državne potpore, uključujući broj državne potpore (broj SA) i upućivanje na pismo odobrenja.
( 1 ) Obavijest iz Članka 20. stavka 1. (Obavijest povezana s državnom potporom).
IZMJENE I DOPUNE NACIONALNOG PROGRAMA POMOĆI SEKTORU VINA ZA RAZDOBLJE OD 2019. DO 2023. GODINE
U dijelu UVOD na kraju drugog odlomka dodaje se tekst s podnaslovom, koji glasi:
» Izmjene i dopune Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine
Izmjene i dopune Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine donosi se u skladu s člankom 41. Uredbe (EU) br. 1308/2013.
Slijedom potrebnih prilagodbi koje su nastale uslijed promjene tržišnih uvjeta, a uslijed velikih tržišnih poremećaja uvjetovanih pojavom pandemije bolesti COVID – 19 Europska Komisija je donijela niz uredbi kojima se mijenjaju ili dopunjuju postojeće mogućnosti programiranja mjera u okviru programa potpore sektoru vina uređenih Uredbom (EU) br. 1308/2013 i to:
- Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/419 оd 30. siječnja 2020. o odstupanju od Delegirane uredbe (EU) 2016/1149 o dopuni Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu nacionalnih programa potpore u sektoru vina (u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 2020/419)
- Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/133 оd 30. siječnja 2020. o odstupanju od Provedbene uredbe Komisije (EU) 2016/1150 o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu nacionalnih programa potpore u sektoru vina (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 2020/133)
- Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/132 оd 30. siječnja 2020. o utvrđivanju hitne mjere u obliku odstupanja od članka 45. stavka 3. Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu doprinosa Unije za mjeru promidžbe u sektoru vina (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 2020/132)
- Provedbenu uredbu Komisije (EU) 2020/532 о d 16. travnja 2020. o odstupanju za 2020. od provedbenih uredbi (EU) br. 809/2014, (EU) br. 180/2014, (EU) br. 181/2014, (EU) 2017/892, (EU) 2016/1150, (EU) 2018/274, (EU) 2017/39, (EU) 2015/1368 i (EU) 2016/1240 u pogledu određenih administrativnih kontrola i kontrola na terenu koje se provode u okviru zajedničke poljoprivredne politike. (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 2020/532)
- Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/600 od 30. travnja 2020. o odstupanju od Provedbene uredbe (EU) 2017/892, Provedbene uredbe (EU) 2016/1150, Provedbene uredbe (EU) br. 615/2014, Provedbene uredbe (EU) 2015/1368 i Provedbene uredbe (EU) 2017/39 u pogledu određenih mjera za suzbijanje krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19
- Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/601 оd 30. travnja 2020. o hitnim mjerama kojima se odstupa od članaka 62. i 66. Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu valjanosti odobrenja za sadnju vinove loze i krčenja u slučaju predviđene ponovne sadnje
- Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/592 оd 30. travnja 2020. o privremenim izvanrednim mjerama kojima se odstupa od određenih odredaba Uredbe (EU) br. 1308/2013 Europskog parlamenta i Vijeća radi odgovora na tržišne poremećaje u sektoru voća i povrća i sektoru vina koji su uzrokovani pandemijom bolesti COVID-19 i s njome povezanim mjerama
Ministarstvo poljoprivrede raspravilo je sa predstavnicima proizvođača i ostalim zainteresiranim dionicima u provedbi ovog Programa prijedloge izmjena i dopuna Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine.«.
Napomena: Izračun iznosa Hrvatske kune u Euro izvršen je prema tečaju Europske centralne banke na dan 2. lipnja 2020. godine koji iznosi 1 Euro = 7.5848 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(a), podtočki viii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju. «, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
» Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(a), iza podtočke xii., dodaje se novi odlomak s podnaslovom, koji glasi:
» Primjena odredbi Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149
Agencija za plaćanja u provođenju mjere Informiranje u državama članicama u skladu s člankom 45. stavkom 1. točkom (a) Uredbe (EU) br. 1308/2013 odgovarajuće izravno primjenjuje odredbe članka 2. Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149 . «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(b), u odlomku s podnaslovom » Opis predloženih mjera « , iza riječi »po projektu je EUR 75.000« dodaje se novi odlomak i rečenica, koja glasi:
»Iznimno, u razdoblju od narednih 12 mjeseci od stupanja na snagu Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 2020/132 r azina EU potpore iznosi do 60% od prihvatljivih troškova, a razina državne potpore proračuna Republike Hrvatske može iznositi do 30% prihvatljivih troškova.«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki i., podpoglavlju s podnaslovom » Kvantificirani ciljevi « , iza prvog odlomka i riječi »u ciljane treće zemlje.« dodaje se novi odlomak, koji glasi:
» Program promidžbe može se nastaviti provoditi na tržištu određene treće zemlje i nakon isteka treće, odnosno pete godine trajanja projekta, ali u okviru novog projekta pod uvjetom da se novim projektom provodi program promidžbe na drugom segmentiranom tržištu iste treće države. Drugo segmentirano tržište podrazumijeva sljedeće razine:
- zemljopisnu i/ili ustrojstveno teritorijalnu i/ili državnu ili regionalnu cjelinu unutar treće zemlje;
- vrstu ili tip tržišta na kojem se provodi promidžba, podrazumijevajući: maloprodajno u odnosu na veleprodajno tržište ili off trade maloprodaju (trgovine - supermarketi, marketi, trgovine alkoholnim pićima i slično) u odnosu na on trade maloprodaju (barovi, restorani i slično). «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki iii., podpoglavlju s podnaslovom » Postupak mogućegproduljenja potpore « , iza prvog odlomka mijenja se druga rečenica: » Sveukupno pojedini projekt može trajati najviše pet godina.« i glasi:
» Sveukupno pojedini projekt u pravilu u određenoj trećoj zemlji ili na određenom tržištu treće zemlje može trajati najviše pet godina, međutim kad je to opravdano s obzirom na učinke operacije, na zahtjev korisnika, potpora za operaciju može se produljiti na razdoblje nakon isteka pet godina, ali ne na razdoblje dulje od 15. listopada 2023. godine .«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki iii., podpoglavlju s podnaslovom » Izmjene projekata « , u podtočki (c), iza riječi: » medija oglašavanja.« dodaje se nova rečenica, koja glasi:
»Agencija za plaćanja u dijelu Izmjene projekta izravno primjenjuju članak 3. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/419. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki viii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju. «, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
» Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 1.(b), podtočki ix., iza riječi: » za privremenu ili konačnu isplatu.« dodaje se podpoglavlje s podnaslovom, koje glasi:
» Plaćanja za provedene pojedinačne aktivnosti
Agencija za plaćanja vrši isplatu korisnicima za provedene pojedinačne aktivnosti izravno primjenjujući članak 4. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/419. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 2.(a), u odlomku s podnaslovom » Opis predloženih mjera « , iza rečenice »Potpora se temelji na popratnoj dokumentaciji koju dostavljaju korisnici.« dodaje se nova rečenica, koja glasi:
» U skladu s odredbama 6. i 10. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/592 za projekte koje je u natječajnom postupku odobrila Agencija za plaćanja primjenjivati će maksimalni iznos EU potpore po projektu iznos od EUR 750.000, odnosno razina EU potpore iznosi do 80% od prihvatljivih troškova (navedeni iznos povećanja odnosi se i na tablicu u nastavku). «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 2.(a), podtočki viii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju. «, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
» Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 2.(a), iza podtočke xii., dodaje se novi odlomak s podnaslovom, koji glasi:
» Primjena odredbi Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149
Agencija za plaćanja u provođenju mjere Restrukturiranje i konverzija vinograda u skladu s člankom 46. stavkom 3. točkama (a), (b) i (d) Uredbe (EU) br. 1308/2013 izravno primjenjuje odredbe članka 2. Uredbe o odstupanju članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 6., u odlomku s podnaslovom: » Opis predloženih mjera « , u podpoglavlju s naslovom: » Intenzitet potpore « , na kraju rečenice, iza riječi: »iznosi 24% prihvatljivih troškova.« dodaje se nova rečenica, koja glasi:
»U skladu s odredbama članaka 9. i 10. s Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 2020/592 za projekte koje je u natječajnom postupku odobrila Agencija za plaćanja primjenjivati će se sljedeći intenziteti potpore:
- za mikro, mala i srednja poduzeća intenzitet potpore iznosi do 60 % prihvatljivih troškova
- za poduzeća s manje od 750 zaposlenih ili prometom manjim od 200 mil. € potpora iznosi do 29 % prihvatljivih troškova
- za poduzeća sa 750 i više zaposlenih ili prometom od 200 mil. € i više intenzitet potpore iznosi do 28% prihvatljivih troškova.«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 6., u podtočki v., na kraju druge rečenice, iza riječi: »nema izdataka iza točaka a) i b).« briše se rečenica, koja glasi:
» Troškovi stjecanja nepokretne imovine, a da se projektom ne predviđa prenamjena, nisu prihvatljivi. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 6., u podtočki v., u podpoglavlju s naslovom: » Neprihvatljivi su troškovi :«, iza zadnjeg podstavka, koji glasi : » – troškovi kupnje rezervnih dijelova, popravaka i servisiranja«, dodaju se novi podstavci koji glase:
» - troškovi stjecanja (kupnje) nepokretne imovine kada projektom nije predviđena izgradnja i/ili poboljšanje iste u vinarije i/ili prezentacijske i/ili prodajne objekte
– troškovi kupnje nepokretne imovine u slučaju kada nije podmiren porez na promet nekretnina
– troškovi nabave sadnog materijala, troškovi sadnje i troškovi navodnjavanja prilikom uređenja okoliša
– troškovi povezani s pripremom zahtjeva za projekt koji nisu izravno povezani s troškovima iz članka 33. stavka 1. točke a) i b) Delegirane uredbe Komisije 2016/1149
– troškovi povezani s ugovorom o zakupu, a osobito marža najmodavca, troškovi refundacija kamata, režijski troškovi i pristojbe. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 6., podtočki vii., iza rečenice: »Nepravovremene prijave se ne razmatraju. «, briše se odlomak i rečenice, koje glase:
» Ukoliko je prijava nepotpuna Agencija za plaćanja će pisanim putem zatražiti dopunu dokumentacije. Podnositelj je dužan dostaviti traženu dokumentaciju u roku iz Zahtjeva za dopunu. «.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu A, točki 6., iza podtočke xi., dodaje se novi odlomak s podnaslovom, koji glasi:
» Primjena odredbi Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149
Agencija za plaćanja u provođenju mjere Ulaganja u skladu s člankom 50. Uredbe (EU) br. 1308/2013 izravno primjenjuje odredbe članka 2. Uredbe o odstupanju od članaka 53. i 54. Uredbe 2016/1149.«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
U dijelu iza točke 8., i iza riječi: »Uvedena u program potpore: da/ne« xi., dodaju se nove točke 9. i 10., koje glase:
» 9. Destilacija vina u kriznim slučajevima
Mjera Destilacije vina u kriznim slučajevima provodi se i primjenjuje u skladu sa Delegiranom uredbom Komisije (EU) 2020/592, ovim Nacionalnim programom za program pomoći sektoru vina u razdoblju od 2019 do 2023. godine i Javnim Pozivom ( u daljnjem tekstu: Pozivom) koji u provedbi mjere objavljuje Agencija za plaćanja.
Opis predloženih mjera
Obzirom na velike poremećaje na tržištu, a posebno pad potrošnje vina, koji su nastali uslijed zatvaranja segmenta tržišta turizma i ugostiteljstva, potrošanja vina u Republici Hrvatskoj je u znatnom padu, te se procjenjuje pad prodaje za 70% u odnosu na prethodne godine u uvjetima normalne turističke i ugostiteljske potrošnje. Potrošnja u kućanstvima, kao i činjenica da su ograničena i veća okupljanja (svadbe, koncerti, razne zabave i slično), ne mogu nadomjestiti ozbiljan pad potrošnje vina koji nastaje padom turističke i ugostiteljske potrošnje.
U takvim okolnostima javlja se problem nedostatka prijemnih i skladišnih kapaciteta kod proizvođača vina za prijem ovogodišnje berbe grožđa i proizvodnje vina.
Stoga je nužno provesti destiliranje određenih količina vina. U tu svrhu daje se potpora proizvođačima vina za provođenje krizne destilacije svojih neprodanih zaliha vina. U tom postupku procesom destilacije vina kao konačni proizvod dobiva se destilirani alkohol jakosti najmanje 70% vol. Destilirani alkohol koji je rezultat procesa destilacije vina može se koristiti isključivo u industrijske svrhe, za proizvodnju dezinfekcijskih sredstava i farmaceutiku ili u energetske svrhe kao gorivo, odnosno ne može se koristiti u bilo koje prehrambene svrhe direktno ili indirektno. S ciljem ujednačavanja uvjeta svim proizvođačima da po jednakim uvjetima s obzirom na lokaciju destilatora mogu osloboditi svoje zalihe vina i isto ponuditi na destilaciju osigurava se potpora za pokriće transportnih troškova.
Nadalje, kako bi se osiguralo sudjelovanje i interes destilatera za ovu mjeru nužno je osigurati određenu potporu za naknadu troškova destilacije koju imaju pravo ostvariti destilateri koji sudjeluju u mjeri.
i. Predložena strategija i kvantificirani ciljevi
Predložena strategija
Cilj ove mjere je osloboditi kapacitete prijema nove berbe grožđa, proizvodnje i skladištenja vina na način da se oslobađanje vina sa zaliha u skladištima proizvođača provede kroz dodjelu potpore proizvođaču, na razini veleprodajne cijene vina, ako vino preda na destilaciju. Stoga se u cilju privlačenja interesa destilatera za sudjelovanje u mjeri dodjeljuje i potpora destilateru za naknadu troškova destilacije. Ujedno kako bi se ovaj cilj ostvario i svi proizvođači imali jednak pristup mjeri treba se nadoknaditi trošak prijevoza vina za destilaciju do odobrenog destilatera. Ovakva mjera pomoći će proizvođaču da zadrži interes za proizvodnju vina i preradu te otkup grožđa, a ujedno se će logistički pomoći da se oslobode skladišni kapaciteti kako bi se proizvelo vino iz nove berbe grožđa.
U mjeri će moći sudjelovati destilateri koji ispunjavaju tehnološke uvjete i u stanju su destilacijom vina proizvesti alkohol jakosti 70% vol. i više.
Kvantificirani ciljevi
Kvota za destilaciju:
Sukladno cilju ove mjere utvrđuje se ukupna količinska kvota vina za destilaciju od 6.500.000 litra za koje će se osigurati potporu proizvođaču za isporučeno vino na destilaciju i troškove transporta vina do odobrenog destilatera te potpora za provedeno destiliranje destilateru.
Potpora
Ovom mjerom osigurava se ukupni iznos potpore za kriznu destilaciju vina u iznosu od 38.396.492,00 kuna (5.062.295 EUR). Pri tome 29.510.892,00 kuna (3.890.794 EUR) osigurava se preraspodjelom sredstava Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine, a unutar godišnjih financijskih sredstava za 2019./2020. godinu. Iznos od 8.885.600,00 kuna (1.171.501 EUR), kao udio od 23.2%, osigurava se iz sredstava Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu kao dio državne pomoći.
Potporu za destilaciju vina ostvaruje proizvođač vina koji je vino prodao i isporučio odobrenom destilateru na destilaciju. Iznos potpore za vino isporučeno na destilaciju utvrđuje se u skladu s Tablicom 1. pri čemu se utvrđeni iznos potpore po litri vina proporcionalno smanjuje ili povećava ovisno o volumnom postotku alkohola u vinu predanom na destilaciju.
Tablica 1. Iznos potpore u vezi sa sadržajem vol % alkohola u litri vina
Vol % alkohola u litri vina
Iznos potpore
(kn/litri vina)
Iznos potpore
(EUR/litri vina)
od 8,51 do 9,50
4,09
0,54
od 9,51 do 10,50
4,54
0,60
od 10,51 do 11,50
5,00
0,66
od 11,51 do 12,50
5,45
0,72
od 12,51 do 13,50
5,91
0,78
više od 13,51
6,36
0,84
Ukupni iznos potpore proizvođačima vina za vino predano na destilaciju iznosi 34.095.684,00 kuna (4.495.265 EUR). U slučaju da je nakon provedenog Javnog poziva iznos tražene potpore za vino predano na destilaciju veći od raspoloživih ukupnih sredstva predviđenih za ovu potporu, potpora po pojedinom korisniku se proporcionalno smanjuje.
Iznos potpore za pokriće transportnih troškova utvrđuje se ovisno o udaljenosti s koje se doprema vino do odobrenog destilatera, u skladu s Tablicom 2.
Tablica 2: Potpora za troškove transporta vina do odobrenog destilatera
Udaljenost između sjedišta proizvodnje proizvođača vina i mjesta isporuke na destilaciju
Troškovi transporta (kn/litri vina)
Troškovi transporta (EUR/litri vina)
25 km ili manje
0,10
0,013
više od 25 km, ali manje od 100 km ili točno 100 km
0,13
0,017
više od 100 km, ali manje od 200 km ili točno 200 km
0,16
0,021
više od 200 km, ali manje od 300 km ili točno 300 km
0,19
0,025
više od 300 km, ali manje od 400 km ili točno 400 km *
0,23
0,030
* - bez obzira na stvarnu udaljenost transporata kao najveći iznos nadoknade obračunava se transportni trošak za 400 km
Ukupni iznos potpore za pokriće transportnih troškova u dopremi vina na destilaciju iznosi 1.042.620,00 kuna (137.462 EUR). U slučaju da je nakon provedenog Poziva iznos tražene potpore za pokriće transportnih troškova veći od raspoloživih ukupnih sredstava predviđenih za ovu potporu, potpora po pojedinom korisniku se proporcionalno smanjuje.
Ukupni iznos potpore destilaterima za provedenu destilaciju vina utvrđuje se u iznosu od 3.258.188,00 kuna (429.568 EUR). Jedinični iznos potpore za destilaciju vina, koji ima pravo ostvariti odobreni destilater, utvrđuje se u iznosu od 0,50 kuna/litri vina (0,066 EUR/litri vina). Odobreni destilater ostvaruje pravo na potporu za destilaciju uz ispunjavanje sljedećih uvjeta:
- da je kupio ponuđeno vino za destilaciju od proizvođača vina, kojem je na Pozivu odobrena kvota vina za destilaciju
- proveo je destilaciju vina i proizveo je alkohol jakosti najmanje 70% vol. i
- proizvedeni destilat će biti korišten i/ili stavljen na tržište isključivo s namjenom koja je izvan prehrambenog lanca kao što su energetske, farmaceutske i druge industrijske svrhe.
U slučaju da je nakon provedenog Poziva iznos tražene potpore za pokriće troškova destilacije veći od raspoloživih ukupnih sredstva predviđenih za ovu potporu, potpora po pojedinom korisniku se proporcionalno smanjuje.
ii. Korisnici
Unutar ove mjere podnositelji zahtjeva mogu biti fizičke i pravne osobe proizvođači vinskih proizvoda, proizvođačke organizacije, udruženja dviju i više proizvođačkih organizacija te međusektorske organizacije ili destilerije.
iii. Postupak prijave
Agencija za plaćanja raspisuje Poziv za provedbu mjere Destilacija vina u kriznim slučajevima.
Pozivom se mogu odrediti i dodatni uvjeti i rokovi za podnošenje prijava proizvođača i destilatera za dodjelu kvote vina za kriznu destilaciju ili pravo na sudjelovanje u kriznoj destilaciji, te obrasci za njegovu provedbu.
Pozivom se detaljno utvrđuju pravila o postupku prijave koja uključuju i sljedeća pravila:
a) o podnošenju i odabiru prijava, uključujući rokove za podnošenje prijava, obavješćivanje Podnositelja o rezultatima postupka odabira
b) o odabiru prijava
c) dokumentaciji koje podnositelji prijava moraju priložiti u postupku prijave na natječaj i u naknadnom postupku podnošenja zahtjeva za isplatu potpore, a koja se smatra dokazom ispunjenja pojedinih radnji.
Nakon objave Poziva Podnositelj prilikom prijave na poziv podnosi Prijavu za dodjelu kvote ili pravo na sudjelovanje u destilaciji kao odobreni destilater, zajedno s dokumentacijom koja se utvrđuje u Pozivu.
Prijave pristigle po objavljenom Pozivu obrađuju se po redoslijedu zaprimanja. Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost prijave, udovoljavanje propisanim uvjetima i kriterijima za provedbu mjere Destilacija vina u kriznim slučajevima.
iv. Kriteriji prihvatljivosti
Na poziv se kao Podnositelji prijave mogu javiti pravne i fizičke osobe kao:
- proizvođači vinskih proizvoda pod uvjetima da su:
o kao proizvođači vina upisani u Vinogradarski registar i prijavili su stanje zaliha vina na dan 31. srpnja 2019. godine
o tijekom 2019. godine stavljali vino na tržište što dokazuju rješenjem o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu (iznimno, u slučaju da je vinar započeo djelatnost proizvodnje vina nakon 31. srpnja 2019. godine kao dokaz se koristi rješenje o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu izdano tijekom 2019.ili 2020. godine i dokaz o počeku aktivnosti nakon 31. srpnja 2019. godine)
o prijavili destilaciju vina u količini od najmanje 5.000 hl
o ima pravo u prijavi za poziv ponudili na destilaciju najviše 30% količina svojih zaliha vina koje su utvrđene u Vinogradarskom registru na dan 31. srpnja 2019. godine.
- destilateri pod uvjetima da su:
o registrirani za djelatnost destilacije
o raspolažu vlastitom tehnološkom opremom potrebnom za destilaciju vina i dobivanje destilata koji će sadržavati minimalno po litri 70% vol. alkohola
o raspolažu kapacitetom za destilaciju od minimalno 5.000 litra vina/24 sata.
v. Prihvatljivi/neprihvatljivi troškovi
U ovoj mjeri ne utvrđuju se prihvatljivi, odnosno neprihvatljivi troškovi.
vi. Kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranje
U ovoj mjeri ne utvrđuju se kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranje.
vii. Postupak odabira
Prijave po objavljenom pozivu pristigle od strane proizvođača vinskih proizvoda za dodjelu kvota i ovlaštenje destilatera obrađuju se po redoslijedu zaprimanja.
Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost, prihvatljivost prijave sa aspekta prihvatljivosti prijavitelja kao korisnika i prihvatljivog podnositelja prijave.
Nepravovremene prijave se ne razmatraju.
Prema redoslijedu zaprimanja potpune prijave ulaze u daljnju administrativnu kontrolu Agencije za plaćanja.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava proizvođača vinskih proizvoda, u slučaju kada se utvrdi da je u okviru prihvatljivih prijava podneseno zahtjeva za dodjelu kvote za destilaciju vina više od utvrđene kvote Pozivom, Agencija će metodom proporcionalnog smanjenja izvršiti ujednačavanje raspodjele kvote na prijavitelje s utvrđenom kvotom vina za destilaciju.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava, u slučaju kada se utvrdi da je u okviru prihvatljivih prijava podneseno prijava za dodjelu kvote vina za destilaciju manje od utvrđene kvote, Agencija za plaćanja utvrđuje listu prihvatljivih prijava u odnosu na količinu koja se dodjeljuje podnositelju prijave, a na način da prije svega uzima u obzir količinu koju je u prijavi zahtijevao proizvođač, a u slučaju da je ta količina veća od njegovog prava na destilaciju utvrđenog na temelju pravila 30% utvrđenog u točki iv. ove mjere, uzima se ista količina temeljem pravila 30% kao najveća moguća količina vina koja se proizvođaču priznaje u prijavi.
U slučaju da je po provedenom Pozivu ostala neiskorištena kvota vina za destilaciju, Agencija za plaćanja provodi raspodjelu preostalih količina proporcionalno dijeleći na Podnositelje kojima je dodijeljena inicijalna kvota, vodeći računa da se ne odobri veća količina od tražene količine u prijavi na Poziv. U ovom slučaju Agencija za plaćanja može Podnositelju dodijeliti i veću kvotu od pravila 30% utvrđenog u točki iv. ove Mjere.
Agencija za plaćanja nakon obrade prijava, a ovisno o rezultatima administrativne kontrole, utvrđuje količinu vina za destilaciju po prijavitelju te donosi skupne Odluke koj ima utvrđuje za korisnike mjere Destilacija vina u kriznim slučajevima po Podnositelju vrst u i količin u vina za destilaciju i pripadajući iznos potpore te ostala prava i obaveze korisnika po tpore u sklopu ove mjere odnosno odobrene destilatere kao korisnike potpore za naknadu troškova destilacije i iste objavljuje na svojim mrežnim stranicama.
Obaveza korisnika ove mjere kao:
- proizvođača vina je da u roku koji mu Agencija za plaćanja utvrdi proda i isporuči vino destilateru na destilaciju, i podnese zahtjev za potporu za isporučeno vino i troškove transporta
- destilatera je da u roku koji mu Agencija za plaćanja utvrdi kupi i prihvati od proizvođača vino za destilaciju te isto destilira i podnese zahtjev za potporu za troškove destilacije te u daljnjim koracima alkohol dobiven destilacijom koristi ili proda s namjenom koja je isključivo u industrijske svrhe, uključujući dezinfekcijske ili farmaceutske proizvode ili energetske svrhe.
Agencija za plaćanja će provesti kontrolu na terenu u sjedištu korisnika temeljeno na računima i dokaznoj dokumentaciji, nakon provedbe aktivnosti. Izbor korisnika za kontrolu na terenu provodi se na uzorku na temelju analize rizika i slučajnog odabira. Uzorkom mora biti obuhvaćeno najmanje 5% zahtjeva i najmanje 5% iznosa obuhvaćenih potporom.
Po izvršenju svih kontrola Agencija izdaje Odluku o isplati sredstava svakom podnositelju/korisniku.
Agencija za plaćanja izdaje Odluke u najkraćem mogućem roku.
viii. Rokovi za isplatu sredstava korisnicima
Rok za isplatu sredstava:
Rok za isplatu sredstava korisnicima Agencija za plaćanja utvrđuje u Odluci iz točke vii. ove mjere.
ix. Državna potpora
U dodjeli potpore za:
- destilaciju vina u uvjetima krize u ukupnom jediničnom iznosu sukladno Tablici 1. ovisno o alkoholnoj jakosti vina isporučenog na destilaciju, državna potpora iz Državnog proračuna Republike Hrvatske iznosi do 23,2% od ukupno utvrđenog iznosa potpore od 34.095.684,00 kuna (4.495.265 EUR), odnosno najviše do 7.890.320,00 kuna (1.040.281 EUR)
- pokriće transportnih troškova koji se utvrđuju ovisno o udaljenosti s koje se doprema vino do odobrenog destilatera, u skladu s Tablicom 1. državna potpora iz Državnog proračuna Republike Hrvatske iznosi do 23,2% od ukupno utvrđenog iznosa potpore od 1.042.620,00 kuna (137.462 EUR), odnosno najviše do 241.280,00 kuna (31.811 EUR)
- destilaciju koju ima pravo ostvariti odobreni destilater, u iznosu 0,50 kn po litri vina (0,066 EUR/litri vina), državna potpora iz Državnog proračuna Republike Hrvatske iznosi do 23,2% od ukupno utvrđenog iznosa potpore od 3.258.188,00 kuna (429.568 EUR), odnosno najviše do 754.000,00 kuna (99.409 EUR).
Predviđena državna potpora odobrava se sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore.
10. Potpora za krizno skladištenje vina
Mjera Potpora za krizno skladištenje vina provodi se i primjenjuje u skladu s Delegiranom uredbom Komisije (EU) 2020/592, ovim Nacionalnim programom za pomoć sektoru vina u razdoblju od 2019. do 2023. godine i Pozivom koji u provedbi mjere objavljuje Agencija za plaćanja.
Opis predloženih mjera
Potpora se može odobriti proizvođačima vina za isključivanje vina od stavljanja na tržište i njegove prodaje te njegovo prinudno skladištenje na razdoblje do 90 dana. Skladištenje se provodi u prostorima proizvođača vina ili prostorima u kojima proizvođač vina ima zakupljen prostor za skladištenje. Na skladištenje proizvođač može ponuditi vino koje je u pogledu enoloških zahtjeva pripremljeno za tržište i drži se u spremnicima, posudama u kojim se drži roba u rinfuzi (bulk). Nedovršena proizvodnja vina ne može se ponuditi na skladištenje.
Vino za koje je odobrena potpora za krizno skladištenje vina ne smije se izuzimati, prenositi ili premještati, osim u dijelu nužnih enoloških procesa.
i. Predložena strategija i kvantificirani ciljevi
Predložena strategija
Obzirom na velike poremećaje, a posebno pad potrošnje vina koji su nastali uslijed zatvaranja segmenta tržišta turizma i ugostiteljstva, potrošnja vina u Republici Hrvatskoj je u znatnom padu, te se procjenjuje pad prodaje za 70% u odnosu na prethodne godine u uvjetima normalne turističke i ugostiteljske potrošnje. Potrošnja kućanstava, kao i činjenica da su ograničena i veća okupljanja (svadbe, koncerti, razne zabave i slično), ne mogu nadomjestiti ozbiljan pad potrošnje vina koji nastaje padom turističke i ugostiteljske potrošnje.
U takvim okolnostima javlja se problem ograničene potražnje te je nužno određenim mjerama smanjiti raspoloživu ponudu vina na tržištu u cilju osiguranja stabilnosti tržišta i cijena te sprječavanja urušavanja tržišta od povećane ponude. Ujedno proizvođači vina zbog takvih uvjeta imaju i povećane troškove vezane uz zadržavanje, čuvanje i skladištenje vina koji predstavljaju dodatni financijski teret koji u normalnim okolnostima redovne prodaje ne bi postojali.
Stoga je cilj ove mjere potaknuti proizvođače vina da određene količine vina zadrže u skladištu i ne stavljaju ga na tržište čime se uravnotežuje ponuda i potražnja u ovim iznimnim okolnostima, a ujedno se djelom pokrivaju novostvoreni troškovi vezeni uz takvo skladištenje vina koji u redovnim uvjetima ne bi postojali.
Kvantificirani ciljevi
Kvota za krizno skladištenje vina:
Utvrđuje se ukupna količinska kvota vina za koju je moguće odobriti pomoć za krizno skladištenje u količini od 2.777.000 litara vina (27.770 hl) za koje će se osigurati pomoć proizvođačima vina za krizno skladištenje vina na razdoblje do 90 dana.
S obzirom da je nužno osigurati i racionalnost i okvire u kojima je moguća provedba mjere nužno je utvrditi i minimalnu količinu vina koja se može ponuditi na krizno skladištenje. Minimalna količina vina koju određeni proizvođač vina može ponuditi na skladištenje je 5.000 litara (50 hl).
S obzirom da je nužno osigurati pravo svakom proizvođaču vina, koji može ispunit uvjet minimalne količine vina, pravo na pomoć za krizno skladištenje i jednak pristup ovoj mjeri, mora se utvrditi i maksimalna kvota vina koju proizvođač može ponuditi na krizno skladištenje, a kako se ne bi prekoračila ukupna kvota i osigurao se pristup što većem broju proizvođača. Obzirom da se praćenje stanja zaliha provodi u Vinogradarskom registru za ovu mjeru koriste se podaci o stanju zaliha vina koje su u Vinogradarski registar prijavili proizvođači sa stanjem na dan 31. srpnja 2019. godine. Polazeći od toga proizvođačima vina koji su izvršili prijavu stanja zaliha vina na dan 31. srpnja 2019. godine na temelju tako utvrđenog stanja zaliha vina priznaje se pravo da najviše 30% količina tih zaliha mogu ponuditi na mjeru kriznog skladištenja vina. Iznimno, u slučaju kada je proizvođač započeo djelatnosti proizvodnje vina u razdoblju nakon 31. srpnja 2019. godine te ne postoji podatak o zalihama na dan 31. srpnja 2019. godine, proizvođaču će se priznati aktualno stanje zaliha vina koje on dostavlja u prijavi za mjeru.
Iznos pomoći za krizno skladištenje vina:
Ovom mjerom osigurava se ukupni iznos pomoći za krizno skladištenje vina u iznosu od 5.012.597,00 kuna (660.847 EUR). Pri tome se 3.852.597 kuna (507.937 EUR) osigurava preraspodjelom sredstava Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine, a unutar godišnjih financijskih sredstava za 2019./2020. godinu. Iznos od 1.160.000 kuna (152.938 EUR) osigurava se iz sredstava Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu kao udio od 23,2% državne pomoći u ukupnom iznosu pomoći.
Iznos pomoći za vino stavljeno na krizno skladištenje iznosi 0,02 kn/litri/danu (0,003 EUR/litri/dan), odnosno 0,60 kuna/litri/30 dana (0,079 EUR/litri/30 dana) skladištenja, odnosno 1,8 kuna/litri/90 dana (0,237 EUR/litri/90 dana) skladištenja.
ii. Korisnici
Unutar ove mjere podnositelji zahtjeva mogu biti fizičke i pravne osobe proizvođači vinskih proizvoda, proizvođačke organizacije, udruženja dviju i više proizvođačkih organizacija te međusektorske organizacije.
iii. Postupak prijave
Agencija za plaćanja raspisuje Poziv za provedbu mjere Potpora za krizno skladištenje vina .
Pozivom se mogu odrediti i dodatni uvjeti i rokovi za podnošenje prijava proizvođača za dodjelu kvote vina za krizno skladištenje, te obrasci za njegovu provedbu.
Nakon objave Poziva Podnositelj podnosi Prijavu zajedno s dokumentacijom koja se utvrđuje u Pozivu.
Prijave pristigle po objavljenom Natječaju obrađuju se po redoslijedu zaprimanja. Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost prijave, udovoljavanje propisanim uvjetima i kriterijima za provedbu mjere Potpora za krizno skladištenje vina , u skladu s točkom iv. ove mjere.
Pozivom se detaljno utvrđuju pravila o postupku prijave uključujući i sljedeća pravila:
(a) o podnošenju i odabiru prijava, uključujući rokove za podnošenje prijava, obavješćivanje Podnositelja o rezultatima postupka odabira
(b) o odabiru prijava.
iv. Kriteriji prihvatljivosti
Na Poziv se kao Podnositelji prijave mogu javiti pravne i fizičke osobe korisnici iz točke ii. ove mjere, koji su :
- kao proizvođači vina upisani u Vinogradarski registar i prijavili su stanje zaliha vina na dan 31. srpnja 2019. godine
- tijekom 2019. godine stavljali vino na tržište što dokazuju rješenjem o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu (iznimno u slučaju da je vinar započeo djelatnost proizvodnje vina nakon 31. srpnja 2019. godine kao dokaz se koristi rješenje o stavljanju vina na tržište Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu izdano tijekom 2019. ili 2020. godine i dokaz o počeku aktivnosti nakon 31. srpnja 2019. godine)
- u prijavi dostavili informaciju o lokaciji podruma, vrsti i količini vina pripremljenog za tržište, položaj spremnika u podrumu i oznaku spremnika
- ponudili na skladištenje najmanje minimalnu količinu vina od 5.000 litara (50 hl).
v. Prihvatljivi/neprihvatljivi troškovi:
U ovoj mjeri ne utvrđuju se prihvatljivi, odnosno neprihvatljivi troškovi.
vi. Kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranje
U ovoj mjeri ne utvrđuju se kriteriji za određivanje prioriteta i povezano ponderiranije.
vii. Postupak odabira
Prijave pristigle po objavljenom Pozivu obrađuju se po redoslijedu zaprimanja.
Prilikom administrativne kontrole prijava utvrđuje se pravovremenost, potpunost, prihvatljivost prijave sa aspekta prihvatljivosti prijavitelja kao korisnika i prihvatljivog podnositelja prijave.
Nepravovremene prijave se ne razmatraju.
Prema redoslijedu zaprimanja potpune prijave ulaze u daljnju administrativnu kontrolu Agencije za plaćanja.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava, u slučaju kada se utvrdi da u okviru prihvatljivih prijava je podneseno zahtjeva za skladištenjem vina više od utvrđene kvote Agencija za plaćanja provodi proporcionalno smanjenje pojedinih zahtjeva Podnositelja do razine raspoložive kvote.
Nakon administrativne kontrole prihvatljivih prijava, u slučaju kada se utvrdi da u okviru prihvatljivih prijava je podneseno prijava za skladištenjem vina manje od utvrđene kvote Agencija za plaćanja utvrđuje listu prihvatljivih prijava u odnosu na količinu koja se dodjeljuje podnositelju prijave, a na način da prije svega uzima u obzir količinu koju je u prijavi zahtijevao proizvođač, a u slučaju da je ta količina veća od njegovog prava na skladištenje utvrđenog na temelju pravila 30% utvrđenog u točki i. ove mjere, uzima se ista količina temeljem pravila 30% kao najveća moguća količina vina koja se proizvođaču priznaje u prijavi.
U slučaju da je po provedenom Pozivu ostala neiskorištena kvota iz točke i. ove mjere Agencija za plaćanja provodi raspodjelu preostalih količina proporcionalno dijeleći na Podnositelje kojima je odobrena količina vina, vodeći računa da se ne odobri veća količina od tražene količine u prijavi na poziv. Iznimno u ovom slučaju Agencija za plaćanja može Podnositelju prijave za pomoć dodijeliti i veću kvotu od pravila 30% utvrđenog u točki i. ove mjere.
Agencija za plaćanja nakon obrade prijava, a ovisno o rezultatima administrativne kontrole utvrđuje maksimalnu količinu za skladištenje po Podnositelju te donosi Odluku o odobrenju pomoći za krizno skladištenje vina u kojoj utvrđuje lokaciju podruma, vrst u i količin u vina pripremljenog za tržište, položaj i oznaku spremnika (posude) i pripadajući iznos potpore te ostala prava i obaveze Korisnika potpore u sklopu ove mjere.
Obaveza Korisnika ove mjere je da u utvrđenom roku skladištenja i od datuma koji će u odluci utvrditi Agencija za plaćanja ne izuzima utvrđenu količinu vina sa skladišta i ne stavlja ga na tržište.
U utvrđenom razdoblju skladištenja Korisnik ima pravo da na skladištenim zalihama vina provodi nužne enološke postupke. Ukoliko bi to uključivalo premještanje zaliha u druge posude ili na drugu lokaciju o istom se mora izvijestiti Agencija za plaćanja i dobiti odobrenje za premještanje.
Agencija za plaćanja će u razdoblju skladištenja provesti tri vrste kontrola na terenu: početkom, tijekom i na kraju kriznog skladištenja. Kontrola na terenu provodi se na uzorku. Uzorkom mora biti obuhvaćeno najmanje 5% Korisnika. Izbor uzorka za svaku vrstu kontrola na terenu provodi se na temelju slučajnog odabira i analize rizika.
Kontrola na terenu može se najaviti u razdoblju ne dužem od 24 sata.
Po izvršenju svih kontrola Agencija izdaje Odluku o isplati sredstava svakom Podnositelju/Korisniku.
Agencija za plaćanja izdaje Odluke u najkraćem mogućem roku.
viii. Rokovi za isplatu sredstava korisnicima
Rok za isplatu sredstava :
Rok za isplatu sredstava korisnicima Agencija za plaćanja utvrđuje u Odluci iz točke vii. ove mjere.
ix. Državna potpora
U dodjeli pomoći za krizno skladištenje vina u ukupnom iznosu potpore od 5.012.597,00 kuna (660.874 EUR), državna potpora se isplaćuje iz Državnog proračuna Republike Hrvatske u iznosu do 23,2% ukupnog iznosa potpore ili do najviše 1.160.000 kuna (152.938 EUR), odnosno u jediničnom iznosu potpora iznosi 0,00464 kn/litri/danu (0,001 EUR/litri/dan), odnosno 0,14 kuna/litri/30 dana (0,018 EUR kuna/litri/30 dana) skladištenja, odnosno 0,42 kuna/litri/90 dana (0,055 EUR kuna/litri/90 dana) skladištenja.
Državna potpora se dodjeljuje sukladno Uredbi Komisije (EU) br. 1407/2013 o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore «.
PRILOG II.
Dodjela financijskih sredstava nacionalnog programa potpore ( 1 )
( u tisućama eura)
Država članica (*): Hrvatska
Datum obavijesti (**):04. 06. 2020
Datum prethodne obavijesti: 03.03.2020
Broj ove izmijenjene tablice:
Razlog:
izmjenu traži Komisija/izmjenu traži država članica (***)Mjere
Uredba (EU) br. 1308/2013
2019
2020
2021
2022
2023
Ukupno
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
1.a. Informiranje u državama članicama
Članak 45(1)(a)
Prethodna obavijest
260
260
260
260
260
1300
Izmijenjeni iznos
260
30
260
260
260
1070
1.b. Promidžba na tržištima trećih zemalja
Članak 45(1)(b)
Prethodna obavijest
607
607
607
607
607
3035
Izmijenjeni iznos
607
250
607
607
607
2678
2.a. Restrukturiranje i konverzija vinograda
Članak 46(3) (a),(b),(d)
Prethodna obavijest
1530
1530
1530
1530
1530
7650
Izmijenjeni iznos
2530
1002
1530
1530
1530
7222
2.b. Ponovna sadnja vinograda zbog zdravstvenih ili fitosanitarnih razloga
Članak 46(3)(c)
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
3. Zelena berba
Članak 47
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
4. Uzajamni fondovi
Članak 48
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
5. Osiguranje berbe
Članak 49
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
6. Ulaganja
Članak 50
Prethodna obavijest
8435
8435
8435
8435
8435
42175
Izmijenjeni iznos
7435
5150
8435
8435
8435
37890
7. Inovacije
Članak 51
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
8. Destilacija nusproizvoda
Članak52
Prethodna obavijest
Izmijenjeni iznos
9. Destilacija vina u kriznim slučajevima
Prethodna obavijest
x
Izmijenjeni iznos
3891
3891
10. Potpora za krizno skladištenje vina
Prethodna obavijest
x
Izmijenjeni iznos
508
508
Ukupno::
Prethodna obavijest
10832
10832
10832
10832
10832
=54160
Izmijenjeni iznos
10832
10832
10832
10832
10832
=54160
(*) Navodi se pokrata u skladu s Uredom za publikacije.
(**) Rok za obavješćivanje: 30. lipnja.
(***) Precrtava se ono što nije primjenjivo.
(1) Iznosi uključuju i troškove operacija pokrenutih u okviru prvog petogodišnjeg programa za 2009. – 2013. za koje će isplata biti izvršena u drugom petogodišnjem programu za 2014. – 2018.
Informacije o državnoj potpori
o državnoj potpori odobrenoj u skladu s Člancima 107., 108. i 109. Ugovora, državnoj potpori za koju je odobreno izuzeće od obveze obavješćivanja ili o uporabi programa de minimis ( 1 )
Država članica (*): Hrvatska
Predmetne regije (ako je primjenjivo):
Datum obavijesti (**):
Oznaka mjere
Naziv mjere potpore
Pravna osnova za mjeru
Trajanje mjere potpore
9.
Destilacija vina u kriznim slučajevima
Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/592 članak 3
do 15 Listopada 2020
10.
Potpora za krizno skladištenje vina
Delegirana uredba Komisije (EU) 2020/592 članak 4
do 15 Listopada 2020
(*) Navodi se pokrata u skladu s Uredom za publikacije.
(**) Rok za obavješćivanje: svakog 1. ožujka.
Potrebno je navesti:
- za mjere obuhvaćene Uredbom o potpori de minimis: „Svaka potpora odobrena u okviru te mjere mora biti u skladu s Uredbom (EU) br. 1407/2013 (prerada i stavljanje na tržište poljoprivrednih proizvoda) ili Uredbom (EU) br. 1408/2013 (primarna proizvodnja).” ( 2 ),
- za potporu za koju je odobreno izuzeće od obveze obavješćivanja: upućivanje na registracijski broj (broj SA),
- za odobrenu potporu: upućivanje na odluku Komisije o odobrenju državne potpore, uključujući broj državne potpore (broj SA) i upućivanje na pismo odobrenja.
( 1 ) Obavijest iz Članka 20. stavka 1. (Obavijest povezana s državnom potporom).
( 2 ) Navodi se koja je Uredba primjenjiva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede