Na temelju članka 10. stavka 2. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine« br. 118/18, 42/20 i 127/20) te članka 38. stavka 3. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine« br. 66/19) ministrica poljoprivrede, uz prethodnu suglasnost ministra vanjskih i europskih poslova, donosi
PRAVILNIK O AKREDITACIJI AGENCIJE ZA PLAĆANJA U POLJOPRIVREDI, RIBARSTVU I RURALNOM RAZVOJU
I. UVODNE ODREDBE
Predmet propisa
Članak 1.
Ovim Pravilnikom određuju se tijela koja sudjeluju u postupku akreditacije i nadzora nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija, uvjeti koje mora ispunjavati Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju radi dobivanja akreditacije za korištenje sredstava Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: poljoprivredni fondovi EU), postupak dodjeljivanja akreditacije, nadzor nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija, povlačenja akreditacije i izvještavanja Europske komisije.
Članak 2.
Ovim se Pravilnikom uređuje provedba Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014 od 6. kolovoza 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) broj 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanje i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, pravila o kontroli, jamstava i transparentnosti (SL L 255, 28. 8. 2014. – u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 908/2014).
Objašnjenje pojmova
Članak 3.
U smislu ovoga Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeće značenje:
1)Akreditacija je postupak kojim ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) utvrđuje ispunjava li Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) akreditacijske kriterije za korištenje sredstava poljoprivrednih fondova EU propisane Prilogom I. Delegirana uredba Komisije (EU) br. 907/2014 оd 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i ostalih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, jamstava i upotrebe eura (SL L 255, 28.8.2014. – u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 907/2014)
2)Aktivacija mjere ruralnog razvoja i mjere uređenja ili organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda je postupak provjere je li nova mjera ruralnog razvoja iliuređenja ili organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, koja nije obuhvaćena odlukom o akreditaciji, usklađena sa zahtjevima akreditacijskih kriterija.
3) Odluka o akreditaciji je akt (dokument) kojim Ministarstvo potvrđuje da Agencija za plaćanja ispunjava akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 i da je uspostavila sustav unutarnjih kontrola za korištenje poljoprivrednih fondova EU sukladno propisima EU.
II.TIJELA U POSTUPKU AKREDITACIJE I NADZORA
Članak 4.
U postupku akreditacije i nadzoru ispunjavanja akreditacijskih kriterija sudjeluju: Agencija za plaćanja, Ministarstvo i Odbor za akreditaciju, Tijelo za ovjeravanje, kao i neovisno revizijsko tijelo.
Agencija za plaćanja
Članak 5.
(1)Agencija za plaćanja je javna ustanova osnovana kao provedbeno tijelo mjera ruralnog razvoja, mjera izravne potpore, mjera uređenja ili organizacije tržišta i druge mjere kojima se ostvaruju ciljevi poljoprivredne politike.
(2) Agencija za plaćanja daje jamstva Europskoj komisiji vezano uz izdatke i kontrolu plaćanja sukladno članku 1. stavku 1. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
(3) Unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola Agencije za plaćanja mora biti u skladu s akreditacijskim kriterijima propisanim Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
Članak 6.
(1) Osnovne funkcije vezane uz isplatu sredstava poljoprivrednih fondova EU koje se odnose na:
- odobravanje plaćanja, koje obuhvaća utvrđivanje zadovoljavaju li podnositelji zahtjeva potrebne uvjete i određivanje iznosa koji će se isplatiti - izvršenje plaćanja, koje obuhvaća pripremu naloga za plaćanja i prosljeđivanje sredstava na račune podnositelja zahtjeva sukladno odobrenim iznosima te - računovodstvo obveza i izvršenih plaćanja pri čemu se pridaje posebna pozornost točnosti i pravodobnosti evidentiranja obveza i plaćanju iz poljoprivrednih fondova EU u posebnim računovodstvenim evidencijama, te izrada izvješća o izdacima, uključujući mjesečna, tromjesečna i godišnja izvješća za Europsku komisiju
ustrojavaju se u skladu s akreditacijskim kriterijima propisanim Prilogom 1 Delegirane Uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
(2) Za svaku funkciju iz članka 6. stavka 1. ovoga Pravilnika nadležna je posebna ustrojstvena jedinica, što se određuje općim aktima Agencije za plaćanja.
Članak 7.
(1) Vezano uz izvršenje plaćanja, informiranje i čuvanje podataka, Agencija za plaćanja mora ustrojiti sustav koji osigurava: -provjeru opravdanosti zahtjeva i njihovu sukladnost s pravilima Europske unije prije odobravanja plaćanja, -vođenje točne i sveobuhvatne računovodstvene evidencije o izvršenim plaćanjima, -obavljanje svih provjera i kontrola predviđenih relevantnim propisima Europske unije, - dostavljanje potrebnih dokumenata i izvješća u zadanim rokovima i u obliku koji predviđaju pravila Europske unije i nacionalna pravila -dostupnost i čuvanje dokumentacije na način koji osigurava njezinu potpunost, valjanost i čitljivost, uključujući elektronske dokumente.
(2) Agencija za plaćanja vodi računovodstvene evidencije odvojeno za svaki poljoprivredni fond EU.
Članak 8.
Agencija za plaćanja mora imati ustrojstvene jedinice za: - administrativnu kontrolu i kontrolu na terenu koja provjerava činjenice na kojima se temelje zahtjevi za potporu i zahtjevi za plaćanja i
- unutarnju reviziju neovisnu od drugih ustrojstvenih jedinica, koja procjenjuje sustave unutarnjih kontrola, daje neovisno i objektivno stručno mišljenje i savjete za unapređenje poslovanja.
Članak 9.
Sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013 o financiranju, upravljanju i praćenju zajedničke poljoprivredne politike i ukidanju Uredbi Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) ) Br. 1290/2005 i (EZ) br. 485/2008 (SL L 347, 20.12.2013. – u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013), Agencija za plaćanja može obavljanje funkcija iz članka 6. stavka 1. ovoga Pravilnika delegirati drugim tijelima, osim plaćanja sredstava poljoprivrednih fondova EU ako su ispunjeni uvjeti iz Priloga I., točke 1.c) Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
Ministarstvo
Članak 10.
(1) Nadležno tijelo za akreditaciju Agencije za plaćanja i nadzor nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija je ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljem tekstu: Ministarstvo) sukladno članku 1. stavku 1. Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Zadaće Ministarstva propisane su odredbama članka 1. stavka 2. i 3. te članka 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014., a provodi ih posebna ustrojstvena jedinica.
(3) Posebna ustrojstvena jedinica je ustrojstvena jedinica Ministarstva određena internim aktom za provođenje postupka akreditacije i nadzora nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija te podnošenje prijedloga odluke o akreditaciji/uvjetnoj akreditaciji/povlačenju akreditacije ministru nadležnom za poljoprivredu.
(4) Ministarstvo putem posebne ustrojstvene jedinice može provesti postupak aktivacije pojedinačnih mjera ruralnog razvoja i mjera zajedničke organizacije tržišta.
(5) Posebna ustrojstvena jedinica kontinuirano nadzire ispunjavanje akreditacijskih kriterija praćenjem provođenje preporuka koje su dali vanjski i unutarnji revizori, kao i aktivnostima vlastitog nadzora.
Odbor za akreditaciju
Članak 11.
(1) Ministar nadležan za poljoprivredu rješenjem osniva Odbor za akreditaciju.
(2) Članovi Odbora za akreditaciju su državni tajnik (predsjednik Odbora) čelnik uprave nadležne za potpore u poljoprivredi i ruralnom razvoju, čelnik uprave nadležne za stočarstvo i čelnik uprave nadležne za poljoprivredno zemljište i biljnu proizvodnju, čelnik i zamjenik čelnika Agencije za plaćanja te zaposlenik posebne ustrojstvene jedinice Ministarstva.
(3) Zadaće Odbora za akreditaciju
koordinacija aktivnosti vezano uz nadzor ispunjavanja akreditacijskih kriterija Agencije za plaćanje;
rasprava o izmjenama/dopunama akreditacijskih kriterija i donošenje zaključaka o aktivnostima koje je potrebno poduzeti;
izvještavanje i rasprava o vanjskim revizijama koje se planiraju i koje su u tijeku;
rasprava o vrlo važnim i srednje važnim nalazima revizora te donošenje zaključaka vezano uz provođenje preporuka;
koordinacija priprema za uvođenje novih potpora i njihovog aktiviranja.
(4) Ministar nadležan za poljoprivredu donosi Poslovnik o radu Odbora za akreditaciju kojim detaljnije određuje način njegovoga rada.
Tijelo za ovjeravanje
Članak 12.
(1) Agencija za reviziju sustava provedbe programa Europske unije je Tijelo za ovjeravanje (u daljnjem tekstu: Tijelo za ovjeravanje) u skladu s člankom 5. stavkom 1. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Tijelo za ovjeravanje svoje funkcije i zadaće provodi u skladu s odredbama članaka 5., 6. i 7. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
Neovisno revizijsko tijelo
Članak 13.
(1) Provjeru ispunjavanja svih ili određenih akreditacijskih kriterija, kao i provođenja aktivnosti vezanih uz otklanjanje nedostataka u sustavu unutarnjih kontrola Ministarstvo može povjeriti neovisnom revizijskom tijelu.
(2) Prava i obveze neovisnog revizijskog tijela određuju se ugovorom zaključenim između Ministarstva i neovisnog revizijskog tijela.
III. POSTUPAK AKREDITACIJE
Članak 14.
(1) Postupak akreditacije obuhvaća provjeru usklađenosti Agencije za plaćanja s akreditacijskim kriterijima iz Priloga I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 i donošenje odluke o akreditaciji.
(2) Agencija za plaćanja mora biti akreditirana u skladu s ovim Pravilnikom prije podnošenja prvog zahtjeva za korištenjem sredstava poljoprivrednih fondova EU.
Akreditacijski kriteriji
Članak 15.
Za dobivanje akreditacije Agencija za plaćanja mora imati unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola usklađen s akreditacijskim kriterijima navedenim u Prilogu I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
Provjera ispunjavanja akreditacijskih kriterija
Članak 16.
(1) Prije donošenja odluke o akreditaciji Ministarstvo mora provjeriti je li Agencija za plaćanja uspostavila unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola usklađen s akreditacijskim kriterijima.
(2) U cilju ispunjavanja obveza iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo: - održava redovite sastanke (uspostavlja trajnu suradnju) s Agencijom za plaćanja - odabire neovisno revizijsko tijelo koje provodi pred-akreditacijsku reviziju ili
- provodi provjeru ispunjavanja akreditacijskih kriterija.
Članak 17.
(1) Provjeru usklađenosti Agencije za plaćanja s akreditacijskim kriterijima Ministarstvo, u skladu s odredbama članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, može povjeriti revizijskom tijelu neovisnom od Agencije za plaćanja koje provodi pred-akreditacijsku reviziju.
(2) Pred-akreditacijska revizija se provodi u roku koji se određuje ugovorom između Ministarstva i vanjskog revizijskog tijela, odnosno sporazumom ako se radi o javnom tijelu.
(3) Revizija započinje nakon obavijesti Agencije za plaćanja o spremnosti za reviziju, odnosno obavijesti da je sustav unutarnjih kontrola, koji treba biti predmet provjere, uspostavljen.
Članak 18.
(1) Provjera ispunjavanja akreditacijskih kriterija provodi se u skladu s odredbom članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Provjerom ispunjavanja akreditacijskih kriterija potrebno je obuhvatiti i funkcije koje je Agencija za plaćanja delegirala
Članak 19.
(1) Nakon obavljene revizije, u skladu s odredbom članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, revizijsko tijelo sastavlja izvješće u kojem izražava mišljenje o uspostavljenom sustavu unutarnjih kontrola i ispunjavanju akreditacijskih kriterija te, u slučaju potrebe, daje preporuke za otklanjanje uočenih nedostataka.
(2) Revizijsko tijelo može izraziti mišljenje da sustav unutarnjih kontrola:
-dobro djeluje
-djeluje
-djelomično djeluje
-ne djeluje.
(3) Izvješće iz stavka 1. i mišljenje iz stavka 2. ovog članka, sastavlja se u skladu sa smjernicama Europske komisije koje se odnose na akreditaciju i ovjeravanje računa agencija za plaćanja.
Članak 20.
Na temelju izvješća revizijskog tijela, Ministarstvo može donijeti:
– odluku o akreditaciji ili – odluku o privremenoj akreditaciji.
Članak 21.
(1) Ako Ministarstvo utvrdi da Agencija za plaćanja ispunjava sve akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br.907/2014, donosi odluku o akreditaciji.
(2) Odluku o akreditaciji, zajedno s dokumentima propisanim odredbom članka 1. stavkom 5. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, Ministarstvo dostavlja Europskoj komisiji.
Članak 22.
(1) Ako Ministarstvo utvrdi da Agencija za plaćanja ne ispunjava jedan ili više akreditacijskih kriterija, donosi odluku o privremenoj akreditaciji i upute o ispravljanju nedostataka te određuje rok za njihovu provedbu koji može biti do 12 mjeseci sukladno odredbi članka 1. stavka 4. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Ministarstvo u opravdanim slučajevima može podnijeti zahtjev Europskoj komisiji za produljenje roka iz stavka 1. ovoga članka.
(3) O produljenju roka Ministarstvo bez odlaganja obavještava Agenciju za plaćanja.
Članak 23.
(1) Ministarstvo putem posebne ustrojstvene jedinice prati ispravljanje nedostataka iz članka 22. stavka 1. ovoga Pravilnika te, ovisno o ispunjavanju akreditacijskih kriterija, odlučuje o dodjeljivanju akreditacije ili povlačenju odluke o privremenoj akreditaciji.
(2) Ministarstvo donosi odluke iz stavka 1. ovoga članka u roku 15 dana nakon primitka izvješća revizijskog tijela o ispravljanju nedostataka.
Aktivacija pojedinačnih mjera
Članak 24.
(1) Ako je potrebno aktivirati određenu mjeru ruralnog razvoja ili mjeru uređenja ili organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, a koja nije obuhvaćena odlukom o akreditaciji, provodi se postupak aktivacije pojedinačne mjere.
(2) Provjeru određenih akreditacijskih kriterija i/ili procedura Agencije za plaćanja provodi posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva (u skladu sa svojom metodologijom rada) i o provedenoj provjeri sastavlja izvješće.
(3) Ako je potrebno ministar donosi odluku o aktivaciji pojedinačne mjere.
Izmjena akreditiranog procesa
Članak 25.
(1) Ako se predlaže značajnija izmjena akreditiranog procesa, odnosno pojedinih aktivnosti procesa Agencija za plaćanja o navedenome izvještava posebnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva i dostavlja izmijenjene procedure s popratnom dokumentacijom.
(2) Ako Ministarstvo procijeni da bi izmjena akreditiranih procesa/procedura mogla ugroziti ispunjenje jednog ili više akreditacijskih kriterija, o navedenom će obavijestiti Agenciju za plaćanja, dostaviti joj detaljne upute o ispravljanju nedostataka te odrediti rok za njihovu provedbu.
Izmjene akreditacijskih kriterija
Članak 26.
(1) Ako dođe do izmjene akreditacijskih kriterija, odnosno zahtjeva i uvjeta pojedinih kriterija, posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva o navedenome obavještava Agenciju za plaćanja.
(2) Agencija za plaćanja sastavlja pregled aktivnosti koje je potrebno provesti kako bi se uskladila s izmijenjenim zahtjevima akreditacijskih kriterija te planira rokove njihova provođenja.
(3) Posebna ustrojstvena jedinica prati provođenje planiranih aktivnosti.
IV. NADZOR NAD ISPUNJAVANJEM AKREDITACIJSKIH KRITERIJA
Članak 27.
(1) Ministarstvo putem posebne ustrojstvene jedinice provodi nadzor nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija Agencije za plaćanja iz Priloga I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
(2) Ministarstvo može, u slučaju potrebe, za nadzor određenih akreditacijskih kriterija angažirati vanjsko revizijsko tijelo neovisno o Agenciji za plaćanja.
Članak 28.
(1) Radi provjere ispunjavanja akreditacijskih kriterija, a sukladno članku 2. stavku 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, Agencija za plaćanja obavještava posebnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva o svim važnim pojedinostima koje imaju utjecaj na ispunjavanje akreditacijskih kriterija te dostavlja: - izvješća vanjskih revizija i drugih oblika nadzora - izvješća unutarnje revizije (s planovima provedbe preporuka i izvješćima o njihovu provođenju) - izvješća o realizaciji preporuka Tijela za ovjeravanje i drugih provedenih revizija - izvješća vezana uz nadzor delegiranih funkcija - godišnje izjave o upravljanju te - godišnja izvješća o radu i financijske izvještaje.
(2) Agencija za plaćanja dužna je obavijestiti posebnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva o svim odlukama, odnosno promjenama u sustavu unutarnjih kontrola koje bi mogle utjecati na ispunjavanje akreditacijskih kriterija.
(3) Agencija za plaćanja dužna je izvješća iz stavka 1. i odluke iz stavka 2. ovoga članka dostaviti posebnoj ustrojstvenoj jedinici u roku od 15 dana od dana njihova primitka, odnosno donošenja.
Sustav dostave informacija o ispunjavanju akreditacijskih kriterija
Članak 29.
Kako bi se osiguralo da posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva dobije svaku informaciju vezano uz ispunjavanje akreditacijskih kriterija:
- Agencija dostavlja izvješća navedena u članku 28. ovoga Pravilnika,
- održavaju se redovni sastanci s Agencijom za plaćanja,
- održavaju se sastanci s Tijelom za ovjeravanje,
- Tijelo za ovjeravanje je dužno bez odgađanja, obavijestiti posebnu ustrojstvenu jedinicu o vrlo važnim nalazima koji bi mogli utjecati na ispunjavanje akreditacijskih kriterija sukladno Sporazumu zaključenom između Ministarstva i Tijela za ovjeravanje,
- Sektor unutarnje revizije Agencije za plaćanja dostavlja izvješća o provedenim revizijama.
Kontinuirani nadzor
Članak 30.
(1) Posebna ustrojstvena jedinica kontinuirano nadzire ispunjavanje akreditacijskih kriterija na sljedeći način:
-Praćenjem rada Tijela za ovjeravanje i provođenja preporuka,
-Praćenjem rada vanjskih revizora (Europske komisije i Europskog revizorskog suda) i praćenjem provođenja revizorskih preporuka
-Praćenjem rada unutarnje revizije Agencije za plaćanja i praćenjem provođenja preporuka,
-Održavanjem redovitih sastanaka između predstavnika Posebne ustrojstvene jedinice i Agencije za plaćanje
-Održavanjem sjednica Revizorskog odbora Agencije za plaćanja,
-Praćenjem podataka u aplikaciji Bipa – bazi podataka Agencije za plaćanja u kojoj se vode sve preporuke revizora (unutarnjih i vanjskih),
-Pregledom podataka o statusu provođenja preporuka koje su dali vanjski revizori,
a o čijem provođenju jednom mjesečno Agencija za plaćanja obavještava posebnu ustrojstvenu jedinicu.
Praćenje rada Tijela za ovjeravanje
Članak 31.
(1) Nadležnost i zadaće Tijela za ovjeravanje propisane su odredbom članka 9.Uredbe (EU) br. 1306/2013).
(2) Posebna ustrojstvena jedinica prati provođenje revizije Tijela za ovjeravanje koje prethodi davanju mišljenja o godišnjim financijskim izvješćima i ispunjavanju akreditacijskih kriterija.
(3) Prava i obveze Ministarstva i Tijela za ovjeravanje vezano uz provođenje revizije i izvješćivanje Ministarstva, određuju se sporazumom zaključenim između ova dva tijela.
(4) Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva izvješćuje ministra o nalazima Tijela za ovjeravanje u roku od 15 dana od dana primitka izvješća iz stavka 1. ovoga članka.
(5) U roku od 30 dana od dana primitka izvješća iz stavka 1. ovoga članka, ako je potrebno, Ministarstvo dostavlja Agenciji za plaćanje plan za otklanjanje utvrđenih nedostataka s rokovima za provođenje pojedinih mjera.
Praćenje rada revizora Europske komisije i Europskog revizorskog suda
Članak 32.
(1) Djelatnici Posebne ustrojstvene jedinice Ministarstva prate rad revizora Europske komisije i Europskog revizorskog suda, prisustvuju sastancima koji su organizirani u okviru misija, ako je potrebno sudjeluju u pripremi odgovora revizorima te prate provođenje preporuka koje su dali revizori.
(2) Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva prati provođenje preporuka:
-koje su Agenciji za plaćanja dali revizori suda putem Bipa aplikacije i održavanjem sastanaka s Agencijom za plaćanja.
-koje su Tijelu za ovjeravanje dali revizori na temelju dokaza koje joj dostavlja Tijelo za ovjeravanje.
Praćenje rada unutarnje revizije Agencije za plaćanja
(2) Posebna ustrojstvena jedinica prati provođenje preporuka putem Bipa aplikacije koju vodi Agencija za plaćanja.
(3) Predstavnici posebne ustrojstvene jedinice članovi su Revizorskog odbora putem kojega se prati rad unutarnje revizije, odobravaju dokumenti unutarnje revizije te u slučaju potrebe daju preporuke za poboljšanje rada.
Sastanci s Agencijom za plaćanja
Članak 34.
(1) Na redovitim tromjesečnim sastancima, Agencija za plaćanja izvješćuje Posebnu ustrojstvenu jedinicu o aktivnostima vezanim uz sustav unutarnjih kontrola, provođenju revizorskih preporuka, kao i o aktivnostima koje bi mogle imati utjecaj na ispunjavanje akreditacijskih kriterija.
(2) Posebna ustrojstvena jedinica, u slučaju potrebe, organizira sastanke i izvan rokova propisanih stavkom 1. ovoga članka.
Vlastiti nadzor
Članak 35.
(1) Ministarstvo može, putem Posebne ustrojstvene jedinice provjeriti funkcioniranje sustava unutarnjih kontrola vezanih uz korištenje sredstava poljoprivrednih fondova EU u središnjem uredu i regionalnim uredima Agencije, kao i u tijelima kojima su delegirane funkcije Agencije.
(2) Vlastiti nadzor provodi se u skladu s metodologijom rada Posebne ustrojstvene jedinice.
(3) O rezultatima provedenog nadzora Posebna ustrojstvena jedinica sastavlja izvješće koje dostavlja predstavnicima Agencije za plaćanja.
Odluka o uvjetnoj akreditaciji
Članak 36.
(1) Ako na temelju izvješća Tijela za ovjeravanje i drugih vanjskih revizora ili vlastitim nadzorom Ministarstvo utvrdi da je Agencija za plaćanja prestala ispunjavati jedan ili više akreditacijskih kriterija ili ih ispunjava tako da to utječe na njezinu sposobnost izvršavanja zadaća iz članka 5. ovoga Pravilnika, Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva će predložiti ministru donošenje odluke o uvjetnoj akreditaciji u skladu s odredbom članka 2. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Kada ministar donese odluku o uvjetnoj akreditaciji, Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva dostavlja Agenciji za plaćanja plan s mjerama i rokovima za otklanjanje utvrđenih nedostataka i izvješćuje Europsku komisiju u skladu s odredbom članka 2. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(3) Sve aktivnosti iz plana potrebno je provesti u roku od 12 mjeseci.
(4)Europska komisija može u iznimnim slučajevima produžiti razdoblje od 12 mjeseci o čemu će Ministarstvo obavijestiti Agenciju za plaćanja.
(5) Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva prati provođenje aktivnosti te priprema izvještaj o napretku koji dostavlja Europskoj komisiji.
Obnavljanje akreditacije
Članak 37.
(1) Kada Posebna ustrojstvena jedinica utvrdi da su provedene aktivnosti navedene u planu za otklanjanje utvrđenih nedostataka predlaže ministru donošenje odluke o akreditaciji.
(2) Prije donošenja odluke o akreditaciji, odnosno obnavljanja akreditacije, potrebno je provesti neovisan pregled provedenih aktivnosti u svrhu otklanjanja nedostataka.
(3) Neovisan pregled učinkovitosti provedenih aktivnosti u svrhu otklanjanja nedostataka, koji su doveli do odluke o uvjetnoj akreditaciji, provodi neovisno revizijsko tijelo.
(4) Revizijsko tijelo iz stavka 3. ovog članka, sastavlja izvješće o provedenom pregledu.
V. POVLAČENJE AKREDITACIJE
Članak 38.
(1) Ako Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva utvrdi da Agencija za plaćanja nije provela mjere i aktivnosti iz članka 36. ovoga Pravilnika u određenom roku ili da više ne ispunjava akreditacijske kriterije, predložit će ministru nadležnom za poljoprivredu donošenje odluke o povlačenju akreditacije.
(2) O povlačenju akreditacije Ministarstvo obavještava Europsku komisiju u roku od osam dana od dana donošenja odluke.
(3) U cilju osiguranja kontinuiteta isplata potpora korisnicima u slučaju povlačenja akreditacije, Ministarstvo akreditira drugu pravnu osobu za plaćanja u poljoprivredi u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.
(4) Na drugu pravnu osobu iz stavka 3. ovoga članka primjenjuju se svi uvjeti i postupak akreditacije propisan ovim Pravilnikom.
VI. IZVJEŠTAVANJE EUROPSKE KOMISIJE
Članak 39.
(1) Ministarstvo izvještava Komisiju redovno trogodišnje i izvanredno.
(2) Svake tri godine Ministarstvo pisanim putem izvještava Komisiju o nadzoru Agencije za plaćanja i o rezultatu praćenja njihovih aktivnosti u skladu s odredbom članka 2. stavka 1. Provedbene uredba Komisije (EU) br. 908/2014.
(3) Izvanredno izvještavanje obuhvaća izvještavanje Komisije o izdavanju odluka koje se odnose na akreditaciju i to:
- odluke o akreditaciji
- odluke o privremenoj akreditaciji
- odluke o uvjetnoj akreditaciji
- odluke o povlačenju akreditacije.
(4) Uz odluke koje se odnose na akreditaciju Komisiji se dostavlja i dokumentacija propisana odredbom članka 1. stavka 5. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
Na temelju članka 10. stavka 2. Zakona o poljoprivredi (»Narodne novine« br. 118/18, 42/20 i 127/20) te članka 38. stavka 3. Zakona o sustavu državne uprave (»Narodne novine« br. 66/19) ministrica poljoprivrede, uz prethodnu suglasnost ministra vanjskih i europskih poslova, donosi
PRAVILNIK O AKREDITACIJI AGENCIJE ZA PLAĆANJA U POLJOPRIVREDI, RIBARSTVU I RURALNOM RAZVOJU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. UVODNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Predmet propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
Ovim Pravilnikom određuju se tijela koja sudjeluju u postupku akreditacije i nadzora nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija, uvjeti koje mora ispunjavati Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju radi dobivanja akreditacije za korištenje sredstava Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: poljoprivredni fondovi EU), postupak dodjeljivanja akreditacije, nadzor nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija, povlačenja akreditacije i izvještavanja Europske komisije.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovim se Pravilnikom uređuje provedba Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014 od 6. kolovoza 2014. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) broj 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanje i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, pravila o kontroli, jamstava i transparentnosti (SL L 255, 28. 8. 2014. – u daljnjem tekstu: Provedbena uredba Komisije (EU) br. 908/2014).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Objašnjenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
U smislu ovoga Pravilnika pojedini izrazi imaju sljedeće značenje:
1) Akreditacija je postupak kojim ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) utvrđuje ispunjava li Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) akreditacijske kriterije za korištenje sredstava poljoprivrednih fondova EU propisane Prilogom I. Delegirana uredba Komisije (EU) br. 907/2014 оd 11. ožujka 2014. o dopuni Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i ostalih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, jamstava i upotrebe eura (SL L 255, 28.8.2014. – u daljnjem tekstu: Delegirana uredba Komisije (EU) br. 907/2014)
2) Aktivacija mjere ruralnog razvoja i mjere uređenja ili organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda je postupak provjere je li nova mjera ruralnog razvoja ili uređenja ili organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, koja nije obuhvaćena odlukom o akreditaciji, usklađena sa zahtjevima akreditacijskih kriterija.
3) Odluka o akreditaciji je akt (dokument) kojim Ministarstvo potvrđuje da Agencija za plaćanja ispunjava akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 i da je uspostavila sustav unutarnjih kontrola za korištenje poljoprivrednih fondova EU sukladno propisima EU.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. TIJELA U POSTUPKU AKREDITACIJE I NADZORA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
U postupku akreditacije i nadzoru ispunjavanja akreditacijskih kriterija sudjeluju: Agencija za plaćanja, Ministarstvo i Odbor za akreditaciju, Tijelo za ovjeravanje, kao i neovisno revizijsko tijelo.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Agencija za plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
(1)Agencija za plaćanja je javna ustanova osnovana kao provedbeno tijelo mjera ruralnog razvoja, mjera izravne potpore, mjera uređenja ili organizacije tržišta i druge mjere kojima se ostvaruju ciljevi poljoprivredne politike.
(2) Agencija za plaćanja daje jamstva Europskoj komisiji vezano uz izdatke i kontrolu plaćanja sukladno članku 1. stavku 1. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
(3) Unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola Agencije za plaćanja mora biti u skladu s akreditacijskim kriterijima propisanim Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
( 1) Osnovne funkcije vezane uz isplatu sredstava poljoprivrednih fondova EU koje se odnose na:
- odobravanje plaćanja, koje obuhvaća utvrđivanje zadovoljavaju li podnositelji zahtjeva potrebne uvjete i određivanje iznosa koji će se isplatiti
- izvršenje plaćanja, koje obuhvaća pripremu naloga za plaćanja i prosljeđivanje sredstava na račune podnositelja zahtjeva sukladno odobrenim iznosima te
- računovodstvo obveza i izvršenih plaćanja pri čemu se pridaje posebna pozornost točnosti i pravodobnosti evidentiranja obveza i plaćanju iz poljoprivrednih fondova EU u posebnim računovodstvenim evidencijama, te izrada izvješća o izdacima, uključujući mjesečna, tromjesečna i godišnja izvješća za Europsku komisiju
ustrojavaju se u skladu s akreditacijskim kriterijima propisanim Prilogom 1 Delegirane Uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
(2) Za svaku funkciju iz članka 6. stavka 1. ovoga Pravilnika nadležna je posebna ustrojstvena jedinica, što se određuje općim aktima Agencije za plaćanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) Vezano uz izvršenje plaćanja, informiranje i čuvanje podataka, Agencija za plaćanja mora ustrojiti sustav koji osigurava:
-provjeru opravdanosti zahtjeva i njihovu sukladnost s pravilima Europske unije prije odobravanja plaćanja,
-vođenje točne i sveobuhvatne računovodstvene evidencije o izvršenim plaćanjima,
-obavljanje svih provjera i kontrola predviđenih relevantnim propisima Europske unije,
- dostavljanje potrebnih dokumenata i izvješća u zadanim rokovima i u obliku koji predviđaju pravila Europske unije i nacionalna pravila
-dostupnost i čuvanje dokumentacije na način koji osigurava njezinu potpunost, valjanost i čitljivost, uključujući elektronske dokumente.
(2) Agencija za plaćanja vodi računovodstvene evidencije odvojeno za svaki poljoprivredni fond EU.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
Agencija za plaćanja mora imati ustrojstvene jedinice za:
- administrativnu kontrolu i kontrolu na terenu koja provjerava činjenice na kojima se temelje zahtjevi za potporu i zahtjevi za plaćanja i
- unutarnju reviziju neovisnu od drugih ustrojstvenih jedinica, koja procjenjuje sustave unutarnjih kontrola, daje neovisno i objektivno stručno mišljenje i savjete za unapređenje poslovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) br. 1306/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013 o financiranju, upravljanju i praćenju zajedničke poljoprivredne politike i ukidanju Uredbi Vijeća (EEZ) br. 352/78, (EZ) br. 165/94, (EZ) br. 2799/98, (EZ) br. 814/2000, (EZ) ) Br. 1290/2005 i (EZ) br. 485/2008 (SL L 347, 20.12.2013. – u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 1306/2013), Agencija za plaćanja može obavljanje funkcija iz članka 6. stavka 1. ovoga Pravilnika delegirati drugim tijelima, osim plaćanja sredstava poljoprivrednih fondova EU ako su ispunjeni uvjeti iz Priloga I., točke 1.c) Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Ministarstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
(1) Nadležno tijelo za akreditaciju Agencije za plaćanja i nadzor nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija je ministarstvo nadležno za poljoprivredu (u daljem tekstu: Ministarstvo) sukladno članku 1. stavku 1. Provedbene Uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Zadaće Ministarstva propisane su odredbama članka 1. stavka 2. i 3. te članka 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014., a provodi ih posebna ustrojstvena jedinica.
(3) Posebna ustrojstvena jedinica je ustrojstvena jedinica Ministarstva određena internim aktom za provođenje postupka akreditacije i nadzora nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija te podnošenje prijedloga odluke o akreditaciji/uvjetnoj akreditaciji/povlačenju akreditacije ministru nadležnom za poljoprivredu.
(4) Ministarstvo putem posebne ustrojstvene jedinice može provesti postupak aktivacije pojedinačnih mjera ruralnog razvoja i mjera zajedničke organizacije tržišta.
(5) Posebna ustrojstvena jedinica kontinuirano nadzire ispunjavanje akreditacijskih kriterija praćenjem provođenje preporuka koje su dali vanjski i unutarnji revizori, kao i aktivnostima vlastitog nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Odbor za akreditaciju
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
(1) Ministar nadležan za poljoprivredu rješenjem osniva Odbor za akreditaciju.
(2) Članovi Odbora za akreditaciju su državni tajnik (predsjednik Odbora) čelnik uprave nadležne za potpore u poljoprivredi i ruralnom razvoju, čelnik uprave nadležne za stočarstvo i čelnik uprave nadležne za poljoprivredno zemljište i biljnu proizvodnju, čelnik i zamjenik čelnika Agencije za plaćanja te zaposlenik posebne ustrojstvene jedinice Ministarstva.
(3) Zadaće Odbora za akreditaciju
koordinacija aktivnosti vezano uz nadzor ispunjavanja akreditacijskih kriterija Agencije za plaćanje;
rasprava o izmjenama/dopunama akreditacijskih kriterija i donošenje zaključaka o aktivnostima koje je potrebno poduzeti;
izvještavanje i rasprava o vanjskim revizijama koje se planiraju i koje su u tijeku;
rasprava o vrlo važnim i srednje važnim nalazima revizora te donošenje zaključaka vezano uz provođenje preporuka;
koordinacija priprema za uvođenje novih potpora i njihovog aktiviranja.
(4) Ministar nadležan za poljoprivredu donosi Poslovnik o radu Odbora za akreditaciju kojim detaljnije određuje način njegovoga rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Tijelo za ovjeravanje
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 12.
(1) Agencija za reviziju sustava provedbe programa Europske unije je Tijelo za ovjeravanje (u daljnjem tekstu: Tijelo za ovjeravanje) u skladu s člankom 5. stavkom 1. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Tijelo za ovjeravanje svoje funkcije i zadaće provodi u skladu s odredbama članaka 5., 6. i 7. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Neovisno revizijsko tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 13.
(1) Provjeru ispunjavanja svih ili određenih akreditacijskih kriterija, kao i provođenja aktivnosti vezanih uz otklanjanje nedostataka u sustavu unutarnjih kontrola Ministarstvo može povjeriti neovisnom revizijskom tijelu.
(2) Prava i obveze neovisnog revizijskog tijela određuju se ugovorom zaključenim između Ministarstva i neovisnog revizijskog tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. POSTUPAK AKREDITACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 14.
(1) Postupak akreditacije obuhvaća provjeru usklađenosti Agencije za plaćanja s akreditacijskim kriterijima iz Priloga I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014 i donošenje odluke o akreditaciji.
(2) Agencija za plaćanja mora biti akreditirana u skladu s ovim Pravilnikom prije podnošenja prvog zahtjeva za korištenjem sredstava poljoprivrednih fondova EU.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Akreditacijski kriteriji
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 15.
Za dobivanje akreditacije Agencija za plaćanja mora imati unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola usklađen s akreditacijskim kriterijima navedenim u Prilogu I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Provjera ispunjavanja akreditacijskih kriterija
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 16.
(1) Prije donošenja odluke o akreditaciji Ministarstvo mora provjeriti je li Agencija za plaćanja uspostavila unutarnje ustrojstvo i sustav unutarnjih kontrola usklađen s akreditacijskim kriterijima.
(2) U cilju ispunjavanja obveza iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo:
- održava redovite sastanke (uspostavlja trajnu suradnju) s Agencijom za plaćanja
- odabire neovisno revizijsko tijelo koje provodi pred-akreditacijsku reviziju ili
- provodi provjeru ispunjavanja akreditacijskih kriterija.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 17.
(1) Provjeru usklađenosti Agencije za plaćanja s akreditacijskim kriterijima Ministarstvo, u skladu s odredbama članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, može povjeriti revizijskom tijelu neovisnom od Agencije za plaćanja koje provodi pred-akreditacijsku reviziju.
(2) Pred-akreditacijska revizija se provodi u roku koji se određuje ugovorom između Ministarstva i vanjskog revizijskog tijela, odnosno sporazumom ako se radi o javnom tijelu.
(3) Revizija započinje nakon obavijesti Agencije za plaćanja o spremnosti za reviziju, odnosno obavijesti da je sustav unutarnjih kontrola, koji treba biti predmet provjere, uspostavljen.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 18 .
(1) Provjera ispunjavanja akreditacijskih kriterija provodi se u skladu s odredbom članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Provjerom ispunjavanja akreditacijskih kriterija potrebno je obuhvatiti i funkcije koje je Agencija za plaćanja delegirala
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 19.
(1) Nakon obavljene revizije, u skladu s odredbom članka 1. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, revizijsko tijelo sastavlja izvješće u kojem izražava mišljenje o uspostavljenom sustavu unutarnjih kontrola i ispunjavanju akreditacijskih kriterija te, u slučaju potrebe, daje preporuke za otklanjanje uočenih nedostataka.
(2) Revizijsko tijelo može izraziti mišljenje da sustav unutarnjih kontrola:
- dobro djeluje
- djeluje
- djelomično djeluje
- ne djeluje.
(3) Izvješće iz stavka 1. i mišljenje iz stavka 2. ovog članka, sastavlja se u skladu sa smjernicama Europske komisije koje se odnose na akreditaciju i ovjeravanje računa agencija za plaćanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 20.
Na temelju izvješća revizijskog tijela, Ministarstvo može donijeti:
– odluku o akreditaciji ili
– odluku o privremenoj akreditaciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 21.
(1) Ako Ministarstvo utvrdi da Agencija za plaćanja ispunjava sve akreditacijske kriterije propisane Prilogom I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br.907/2014, donosi odluku o akreditaciji.
(2) Odluku o akreditaciji, zajedno s dokumentima propisanim odredbom članka 1. stavkom 5. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, Ministarstvo dostavlja Europskoj komisiji.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 22.
(1) Ako Ministarstvo utvrdi da Agencija za plaćanja ne ispunjava jedan ili više akreditacijskih kriterija, donosi odluku o privremenoj akreditaciji i upute o ispravljanju nedostataka te određuje rok za njihovu provedbu koji može biti do 12 mjeseci sukladno odredbi članka 1. stavka 4. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Ministarstvo u opravdanim slučajevima može podnijeti zahtjev Europskoj komisiji za produljenje roka iz stavka 1. ovoga članka.
(3) O produljenju roka Ministarstvo bez odlaganja obavještava Agenciju za plaćanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 23.
(1) Ministarstvo putem posebne ustrojstvene jedinice prati ispravljanje nedostataka iz članka 22. stavka 1. ovoga Pravilnika te, ovisno o ispunjavanju akreditacijskih kriterija, odlučuje o dodjeljivanju akreditacije ili povlačenju odluke o privremenoj akreditaciji.
(2) Ministarstvo donosi odluke iz stavka 1. ovoga članka u roku 15 dana nakon primitka izvješća revizijskog tijela o ispravljanju nedostataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Aktivacija pojedinačnih mjera
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 24.
(1) Ako je potrebno aktivirati određenu mjeru ruralnog razvoja ili mjeru uređenja ili organizacije tržišta poljoprivrednih proizvoda, a koja nije obuhvaćena odlukom o akreditaciji, provodi se postupak aktivacije pojedinačne mjere.
(2) Provjeru određenih akreditacijskih kriterija i/ili procedura Agencije za plaćanja provodi posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva (u skladu sa svojom metodologijom rada) i o provedenoj provjeri sastavlja izvješće.
(3) Ako je potrebno ministar donosi odluku o aktivaciji pojedinačne mjere.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izmjena akreditiranog procesa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 25.
(1) Ako se predlaže značajnija izmjena akreditiranog procesa, odnosno pojedinih aktivnosti procesa Agencija za plaćanja o navedenome izvještava posebnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva i dostavlja izmijenjene procedure s popratnom dokumentacijom.
(2) Ako Ministarstvo procijeni da bi izmjena akreditiranih procesa/procedura mogla ugroziti ispunjenje jednog ili više akreditacijskih kriterija, o navedenom će obavijestiti Agenciju za plaćanja, dostaviti joj detaljne upute o ispravljanju nedostataka te odrediti rok za njihovu provedbu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Izmjene akreditacijskih kriterija
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 26.
(1) Ako dođe do izmjene akreditacijskih kriterija, odnosno zahtjeva i uvjeta pojedinih kriterija, posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva o navedenome obavještava Agenciju za plaćanja.
(2) Agencija za plaćanja sastavlja pregled aktivnosti koje je potrebno provesti kako bi se uskladila s izmijenjenim zahtjevima akreditacijskih kriterija te planira rokove njihova provođenja.
(3) Posebna ustrojstvena jedinica prati provođenje planiranih aktivnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. NADZOR NAD ISPUNJAVANJEM AKREDITACIJSKIH KRITERIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 27.
(1) Ministarstvo putem posebne ustrojstvene jedinice provodi nadzor nad ispunjavanjem akreditacijskih kriterija Agencije za plaćanja iz Priloga I. Delegirane uredbe Komisije (EU) br. 907/2014.
(2) Ministarstvo može, u slučaju potrebe, za nadzor određenih akreditacijskih kriterija angažirati vanjsko revizijsko tijelo neovisno o Agenciji za plaćanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 28.
(1) Radi provjere ispunjavanja akreditacijskih kriterija, a sukladno članku 2. stavku 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014, Agencija za plaćanja obavještava posebnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva o svim važnim pojedinostima koje imaju utjecaj na ispunjavanje akreditacijskih kriterija te dostavlja:
- izvješća vanjskih revizija i drugih oblika nadzora
- izvješća unutarnje revizije (s planovima provedbe preporuka i izvješćima o njihovu provođenju)
- izvješća o realizaciji preporuka Tijela za ovjeravanje i drugih provedenih revizija
- izvješća vezana uz nadzor delegiranih funkcija
- godišnje izjave o upravljanju te
- godišnja izvješća o radu i financijske izvještaje.
(2) Agencija za plaćanja dužna je obavijestiti posebnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva o svim odlukama, odnosno promjenama u sustavu unutarnjih kontrola koje bi mogle utjecati na ispunjavanje akreditacijskih kriterija.
(3) Agencija za plaćanja dužna je izvješća iz stavka 1. i odluke iz stavka 2. ovoga članka dostaviti posebnoj ustrojstvenoj jedinici u roku od 15 dana od dana njihova primitka, odnosno donošenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Sustav dostave informacija o ispunjavanju akreditacijskih kriterija
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 29.
Kako bi se osiguralo da posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva dobije svaku informaciju vezano uz ispunjavanje akreditacijskih kriterija:
- Agencija dostavlja izvješća navedena u članku 28. ovoga Pravilnika,
- održavaju se redovni sastanci s Agencijom za plaćanja,
- održavaju se sastanci s Tijelom za ovjeravanje,
- Tijelo za ovjeravanje je dužno bez odgađanja, obavijestiti posebnu ustrojstvenu jedinicu o vrlo važnim nalazima koji bi mogli utjecati na ispunjavanje akreditacijskih kriterija sukladno Sporazumu zaključenom između Ministarstva i Tijela za ovjeravanje,
- Sektor unutarnje revizije Agencije za plaćanja dostavlja izvješća o provedenim revizijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Kontinuirani nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 30.
(1) Posebna ustrojstvena jedinica kontinuirano nadzire ispunjavanje akreditacijskih kriterija na sljedeći način:
- Praćenjem rada Tijela za ovjeravanje i provođenja preporuka,
- Praćenjem rada vanjskih revizora (Europske komisije i Europskog revizorskog suda) i praćenjem provođenja revizorskih preporuka
- Praćenjem rada unutarnje revizije Agencije za plaćanja i praćenjem provođenja preporuka,
- Održavanjem redovitih sastanaka između predstavnika Posebne ustrojstvene jedinice i Agencije za plaćanje
- Održavanjem sjednica Revizorskog odbora Agencije za plaćanja,
- Praćenjem podataka u aplikaciji Bipa – bazi podataka Agencije za plaćanja u kojoj se vode sve preporuke revizora (unutarnjih i vanjskih),
- Pregledom podataka o statusu provođenja preporuka koje su dali vanjski revizori,
a o čijem provođenju jednom mjesečno Agencija za plaćanja obavještava posebnu ustrojstvenu jedinicu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Praćenje rada Tijela za ovjeravanje
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 31.
(1) Nadležnost i zadaće Tijela za ovjeravanje propisane su odredbom članka 9. Uredbe (EU) br. 1306/2013).
(2) Posebna ustrojstvena jedinica prati provođenje revizije Tijela za ovjeravanje koje prethodi davanju mišljenja o godišnjim financijskim izvješćima i ispunjavanju akreditacijskih kriterija.
(3) Prava i obveze Ministarstva i Tijela za ovjeravanje vezano uz provođenje revizije i izvješćivanje Ministarstva, određuju se sporazumom zaključenim između ova dva tijela.
(4) Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva izvješćuje ministra o nalazima Tijela za ovjeravanje u roku od 15 dana od dana primitka izvješća iz stavka 1. ovoga članka.
(5) U roku od 30 dana od dana primitka izvješća iz stavka 1. ovoga članka, ako je potrebno, Ministarstvo dostavlja Agenciji za plaćanje plan za otklanjanje utvrđenih nedostataka s rokovima za provođenje pojedinih mjera.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Praćenje rada revizora Europske komisije i Europskog revizorskog suda
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 32.
(1) Djelatnici Posebne ustrojstvene jedinice Ministarstva prate rad revizora Europske komisije i Europskog revizorskog suda, prisustvuju sastancima koji su organizirani u okviru misija, ako je potrebno sudjeluju u pripremi odgovora revizorima te prate provođenje preporuka koje su dali revizori.
(2) Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva prati provođenje preporuka:
- koje su Agenciji za plaćanja dali revizori suda putem Bipa aplikacije i održavanjem sastanaka s Agencijom za plaćanja.
- koje su Tijelu za ovjeravanje dali revizori na temelju dokaza koje joj dostavlja Tijelo za ovjeravanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Praćenje rada unutarnje revizije Agencije za plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 33.
(1) Unutarnja revizija Agencije za plaćanja dostavlja izvješća posebnoj ustrojstvenoj jedinici.
(2) Posebna ustrojstvena jedinica prati provođenje preporuka putem Bipa aplikacije koju vodi Agencija za plaćanja.
(3) Predstavnici posebne ustrojstvene jedinice članovi su Revizorskog odbora putem kojega se prati rad unutarnje revizije, odobravaju dokumenti unutarnje revizije te u slučaju potrebe daju preporuke za poboljšanje rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Sastanci s Agencijom za plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 34.
(1) Na redovitim tromjesečnim sastancima, Agencija za plaćanja izvješćuje Posebnu ustrojstvenu jedinicu o aktivnostima vezanim uz sustav unutarnjih kontrola, provođenju revizorskih preporuka, kao i o aktivnostima koje bi mogle imati utjecaj na ispunjavanje akreditacijskih kriterija.
(2) Posebna ustrojstvena jedinica, u slučaju potrebe, organizira sastanke i izvan rokova propisanih stavkom 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Vlastiti nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 35.
(1) Ministarstvo može, putem Posebne ustrojstvene jedinice provjeriti funkcioniranje sustava unutarnjih kontrola vezanih uz korištenje sredstava poljoprivrednih fondova EU u središnjem uredu i regionalnim uredima Agencije, kao i u tijelima kojima su delegirane funkcije Agencije.
(2) Vlastiti nadzor provodi se u skladu s metodologijom rada Posebne ustrojstvene jedinice.
(3) O rezultatima provedenog nadzora Posebna ustrojstvena jedinica sastavlja izvješće koje dostavlja predstavnicima Agencije za plaćanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Odluka o uvjetnoj akreditaciji
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 36.
(1) Ako na temelju izvješća Tijela za ovjeravanje i drugih vanjskih revizora ili vlastitim nadzorom Ministarstvo utvrdi da je Agencija za plaćanja prestala ispunjavati jedan ili više akreditacijskih kriterija ili ih ispunjava tako da to utječe na njezinu sposobnost izvršavanja zadaća iz članka 5. ovoga Pravilnika, Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva će predložiti ministru donošenje odluke o uvjetnoj akreditaciji u skladu s odredbom članka 2. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(2) Kada ministar donese odluku o uvjetnoj akreditaciji, Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva dostavlja Agenciji za plaćanja plan s mjerama i rokovima za otklanjanje utvrđenih nedostataka i izvješćuje Europsku komisiju u skladu s odredbom članka 2. stavka 3. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
(3) Sve aktivnosti iz plana potrebno je provesti u roku od 12 mjeseci.
(4)Europska komisija može u iznimnim slučajevima produžiti razdoblje od 12 mjeseci o čemu će Ministarstvo obavijestiti Agenciju za plaćanja.
(5) Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva prati provođenje aktivnosti te priprema izvještaj o napretku koji dostavlja Europskoj komisiji.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Obnavljanje akreditacije
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 37.
(1) Kada Posebna ustrojstvena jedinica utvrdi da su provedene aktivnosti navedene u planu za otklanjanje utvrđenih nedostataka predlaže ministru donošenje odluke o akreditaciji.
(2) Prije donošenja odluke o akreditaciji, odnosno obnavljanja akreditacije, potrebno je provesti neovisan pregled provedenih aktivnosti u svrhu otklanjanja nedostataka.
(3) Neovisan pregled učinkovitosti provedenih aktivnosti u svrhu otklanjanja nedostataka, koji su doveli do odluke o uvjetnoj akreditaciji, provodi neovisno revizijsko tijelo.
(4) Revizijsko tijelo iz stavka 3. ovog članka, sastavlja izvješće o provedenom pregledu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. POVLAČENJE AKREDITACIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 38.
(1) Ako Posebna ustrojstvena jedinica Ministarstva utvrdi da Agencija za plaćanja nije provela mjere i aktivnosti iz članka 36. ovoga Pravilnika u određenom roku ili da više ne ispunjava akreditacijske kriterije, predložit će ministru nadležnom za poljoprivredu donošenje odluke o povlačenju akreditacije.
(2) O povlačenju akreditacije Ministarstvo obavještava Europsku komisiju u roku od osam dana od dana donošenja odluke.
(3) U cilju osiguranja kontinuiteta isplata potpora korisnicima u slučaju povlačenja akreditacije, Ministarstvo akreditira drugu pravnu osobu za plaćanja u poljoprivredi u skladu s odredbama ovoga Pravilnika.
(4) Na drugu pravnu osobu iz stavka 3. ovoga članka primjenjuju se svi uvjeti i postupak akreditacije propisan ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
VI. IZVJEŠTAVANJE EUROPSKE KOMISIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 39.
(1) Ministarstvo izvještava Komisiju redovno trogodišnje i izvanredno.
(2) Svake tri godine Ministarstvo pisanim putem izvještava Komisiju o nadzoru Agencije za plaćanja i o rezultatu praćenja njihovih aktivnosti u skladu s odredbom članka 2. stavka 1. Provedbene uredba Komisije (EU) br. 908/2014.
(3) Izvanredno izvještavanje obuhvaća izvještavanje Komisije o izdavanju odluka koje se odnose na akreditaciju i to:
- odluke o akreditaciji
- odluke o privremenoj akreditaciji
- odluke o uvjetnoj akreditaciji
- odluke o povlačenju akreditacije.
(4) Uz odluke koje se odnose na akreditaciju Komisiji se dostavlja i dokumentacija propisana odredbom članka 1. stavka 5. Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 908/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede